Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Voi vain kuvitella mitä siellä penkin ja ratin välissä ajatellaan (jos ajatellaan?) kun tulee rekka, raktori, mopoauto, tms vastaan. Raivon määrä on varmaan silmitön.
Voin ihan suoraan tunnustaa että vituttaa jäädä jonkun rekan tms. taakse kun lujempaakin saisi ajaa mutta ohi ei pääse. Ei mua silti se kuski vituta, eihän se sille mitään voi että ajoneuvo ei kulje sen lujempaa.

Jos hidastelu taas ei johdu ajoneuvoteknisistä syistä, vituttaa se kuljettaja ja vitutuksen määrä on paljon suurempi. Se kuski kun on tietoisesti valinnut hitaasti ajamisen ja tientukkona olemisen ja tavallaan heiluttelee keskisormea kaikille takanaan jumittaville.
 
Sama se jos ajaa hitaasti, mutta nuo jäykkäniskaiset ja puolisokeat vanhukset olisi kiva saada pois aiheuttamasta taloudellista ja terveydellistä vahinkoa muille.

Eilen oli tilanne lähellä, kun sivutieltä kolmion takaa kääntyi auto suoraan eteen. Oma vauhti 84 gps:n mukaan, etäisyys ristykseen alle 50 metriä. Ehdin vaimolle sanoa, kun näin auton lähestyvän sivutieltä, että tuleeko tuo... ja siinä se sitten oli.

Onneksi vastaantulijoiden kaista oli tyhjä ja sain väistettyä sinne, kun ei tuo lippispappa yllättäen saanut Toyotaansa kiihdytettyä alle kahden sekunnin minun vauhtiini. Pysähtymättä ja katsomatta eteen.

Pitäisi ilmeisesti hankkia joku räikeämpi auto, kun tuon peruskiesin kanssa valot päällä ja muutenkin ihan sääntöjen mukaan ajellessa tilanteita tulee jo melkein viikottain.
 
Voin ihan suoraan tunnustaa että vituttaa jäädä jonkun rekan tms. taakse kun lujempaakin saisi ajaa mutta ohi ei pääse. Ei mua silti se kuski vituta, eihän se sille mitään voi että ajoneuvo ei kulje sen lujempaa.

Jos hidastelu taas ei johdu ajoneuvoteknisistä syistä, vituttaa se kuljettaja ja vitutuksen määrä on paljon suurempi. Se kuski kun on tietoisesti valinnut hitaasti ajamisen ja tientukkona olemisen ja tavallaan heiluttelee keskisormea kaikille takanaan jumittaville.
Pienestä taidat ärsyyntyä. Joskus tulee ajettua alle rajoituksen, ja se on takana tulevan oma valinta jos autossa ei rahkeet riitä ohitukseen.
 
Pienestä taidat ärsyyntyä. Joskus tulee ajettua alle rajoituksen, ja se on takana tulevan oma valinta jos autossa ei rahkeet riitä ohitukseen.
Omassa autossa riittää potku, työautossa ei niinkään. Kun tien päällä viettää vuositasolla sen 70-80tkm, ei millään viitsisi jäädä jokaisen tupeksijan taakse ihmettelemään.

muoks: todettakoon nyt kuitenkin, että harvemmin sitä ärsyyntymistä mistään huomaa jos ei satu olemaan huuliltalukija.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa riittää potku, työautossa ei niinkään.

Tuollaisella vähemmän tehokkaalla vehkeellä ylimääräistä vitutusta aiheuttavat sitten ne muut ohittajat.

Eli kun sillä yli 20s* 100 kiihtyvällä kikottimella varautuu sen tappituntumalla nysväävän jonon ohittamiseen täytyy kelata se alkuvauhti, joka optimitilanteessa on viimeisen vastaantulijan sujahtaessa ohi +30km/h siihe edellä olevaan jonoon nähden ja ohituksen voi aloittaa heti, niin eikö se jonossa viimeisenä ollut ota vasemman kaistan ja sitten polkaisee lattiaan kun kiihtyy. No kiihtyyhän se, mutta pakulla olet juuri joutunut ottamaan 30 vauhtia pois ettei ole ajanut perään.

*=Tehdas lupaa muistaakseni 17s, siihen 700kg lisää painoa, niin voi sanoa että 17s ei riitä.
 
Eli kun sillä yli 20s* 100 kiihtyvällä kikottimella varautuu sen tappituntumalla nysväävän jonon ohittamiseen täytyy kelata se alkuvauhti,

Minua ei juurikaan ärsytä hitaat kuskit, mutta annas olla kun hitaan perässä on se 5 autoa tappituntumalla eikä kukaan uskalla ohittaa ketään. Ei prkl!
Jos ei ole aikeissa ohittaa, niin pidetään se reilu turvaväli! Mikään ei ärsytä enempää kuin se hitaan perässä muljuva idioottien letka, joista kukaan ei uskalla ohittaa eikä anna sitä mahdollisuutta muillekkaan. Ainoa millä pääsee ohi on mp. 0-100 alle 3sec niin siinä ei paljoa tartte jonoja kattella.
 
Ainoa millä pääsee ohi on mp. 0-100 alle 3sec niin siinä ei paljoa tartte jonoja kattella.
No nyt päästiinkin näihin todellisiin maanteiden sankareihin; aina jatkuvaa ylinopeutta ja vaarallisia, odottamattomia ohituksia.

Vai onko joku muu joukkio joiden on pakko tulla ohi vaikka ajaisit 100km/h yli rajoituksen? :D
 
Auto ajoi kuuden lapsen päälle Ruotsissa – poliisin mukaan kyseessä on onnettomuus
"Iäkäs mies" ajoi lasten yli ja järkyttyi. Jokohan olisi aika ottaa kortti pois?

Mutta onneksi täällä Suomessa ei osata/uskalleta ottaa kortteja pois:
Liikennelääketieteen professori: lääkärit pelkäävät ajokieltojen määräämistä – Potilas saattaa uhata tappaa lääkärin

Liikennelääketieteen professori: lääkärit pelkäävät ajokieltojen määräämistä – Potilas saattaa uhata tappaa lääkärin
Osa lääkäreistä ei liikennelääketieteen professori Timo Tervon mukaan halua määrätä ajokieltoja, koska kielto ei estä potilasta hyppäämästä rattiin. Lyhyiden ajokieltojen noudattamista ei valvo kukaan.
8a32f768be7f42edbca74b495aa42a9a.jpg

51-vuotias mies törmäsi perjantai-iltana Jaguarillaan kuuteen ihmiseen, jotka ylittivät suojatietä Lönnrotinkadun ja Mannerheimintien risteyksessä. (KUVA: IRENE STACHON / LEHTIKUVA)
Marjaana Varmavuori HS
Julkaistu: 1.8. 18:46 , Päivitetty: 1.8. 19:48


LÄÄKÄRIT eivät osaa eivätkä uskalla määrätä ajokieltoja, sanoo Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) Ajoterveyden osaamiskeskuksen Ajopolin johtaja, liikennelääketieteen professori Timo Tervo.

”Laki ilmoitusvelvollisuudesta on, mutta lääkärit eivät noudata sitä”, Tervo sanoo.

Kuljettajien terveydentilaan liittyvät asiat nousivat keskusteluun Helsingin perjantaisen yliajon jälkeen. Epäillyllä on ollut mielenterveysongelmia, ja tämä on aiemminkin ajanut liikenteessä vaarallisen kovaa.

LÄÄKÄRIN on ajokorttilain mukaan ilmoitettava poliisille, jos hän toteaa, ettei ajokorttiluvan hakija tai ajo-oikeuden haltija terveydentilansa vuoksi täytä enää ajokortin terveysvaatimuksia.

Ilmoitusvelvollisuus syntyy, mikäli lääkäri arvioi ajokyvyttömyyden kestoksi yli kuusi kuukautta.

Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen vahvistaa, että ilmoitusten tekemisessä on puutteita.

Tarkkaa tietoa asiasta ei ole, sillä asiaa ei ole tutkittu. ”Kun ei ole tietoa siitä, kuinka paljon ilmoituksia olisi pitänyt tehdä, emme voi tietää, tehdäänkö ilmoituksia riittävästi”, Holopainen sanoo.

”Tietoisuus ilmoitusvelvollisuudesta ja myös ilmoitusten määrä on kuitenkin noussut. Oikeaan suuntaan siis ollaan menossa.”

SYITÄ ILMOITTAMISVELVOLLISUUDEN laiminlyömiseen on Tervon mukaan monia. Hän näkee, että osittain kyse on koulutuksen puutteesta. Lääkärit eivät tiedä, miten ja millaisissa tilanteissa potilas pitäisi määrätä ajokieltoon.

Herkimmin lääkärit Tervon mukaan ilmoittavat poliisille silmäsairauksien ja -vammojen vaikutuksesta ajokykyyn. Myös neurologian alalla ollaan valveutuneita.

”Löysintä noudattaminen on päihdelääketieteessä, psykiatriassa ja kivunhoidossa”, Tervo sanoo.

YKSI SYY ilmoitusvelvollisuuden laiminlyömiselle ovat potilaiden reaktiot. ”Koko ajan tulee potilailta vetoamista, jäkätystä ja uhkailua”, Tervo kertoo.

Potilas on jopa uhannut tappaa lääkärin, jos tämä määrää ajokiellon. ”Siksi kaikki eivät uskalla kirjoittaa ajokieltoja”, Tervo sanoo.

Lisäksi potilaat uhkailevat kanteluiden tekemisellä.

JOTKUT EIVÄT Tervon mukaan halua määrätä ajokieltoja, koska kielto ei estä potilasta hyppäämästä rattiin. Etenkin psykiatriassa monet kokevat ongelmaksi myös vaikeuden arvioida, millaisissa tapauksissa ajokielto pitäisi määrätä.

Tervo pitää ajokorttilausuntojen laatua ylipäätään todella huonona. Monet lääkärit ovat arvioissaan aivan liian varovaisia. ”Potilas on saattanut yrittää itsemurhaa kahdeksan kertaa parin vuoden aikana tai yrittänyt itsemurhaa autolla”, Tervo kertoo.

Jotkut lääkärit taas kirjoittelevat Tervon mukaan lausuntoja kavereilleen.

”Ihminen on myös saattanut käydä monella eri lääkärillä hakemassa ajoluvalle myönteistä lääkärinlausuntoa ja lopulta saanut sen. Ja sitten on ajettu kolari”, Tervo kertoo.

”Suomessa autoilu tunnutaan kokevan sellaisena kansalaisoikeutena, ettei siihen saisi puuttua.”

Tervon mukaan pitäisi harkita, että ajokorttiarvioiden tekemiseen olisi oma erikoistumiskoulutuksensa.

LIIKENTEEN TURVALLISUUSVIRASTO Trafi on päivittänyt lääkäreille suunnatut ajoterveyden arviointiohjeensa viimeksi toukokuussa. Niiden mukaan ilmoitusvelvollisuus syntyy muun muassa, jos potilaan todellisuudentaju on pitkäkestoisesti heikentynyt tai jos tämä on impulsiivisuutensa vuoksi aiheuttanut toistuvasti vaaraa liikenteessä.

Käytännössä useimmiten ilmoituksen syynä siis ovat psykoosiasteiset psyykkiset häiriöt tai epäsosiaalinen persoonallisuus.

Ohjeiden mukaan ajokykyarvio pitää kuitenkin aina tehdä yksilöllisesti, eikä se saa perustua yksinomaan potilaan diagnoosiin tai hänen käyttämäänsä psyykenlääkehoitoon.

TERVON MUKAAN toisinaan pelkkä voimakas lääkityskin voi olla peruste ajoluvan eväämiselle. ”Lääkärit usein sanovat, että lääkkeitä käyttäville potilaille on kehittynyt sellainen toleranssi, että he pystyvät kyllä ajamaan”, hän sanoo.

”Mutta niinhän kaikille juopoillekin on kehitynyt toleranssi, mutta ei heidän silti pidä saada ajaa autoa. Kyllä pelkillä lääkkeilläkin voi saada päänsä sekaisin.”

MYÖS TERVEYDENHUOLLON tietojärjestelmät vaikeuttavat ajokieltojen määräämistä. ”Jotkut potilaat yrittävät peitellä Kanta-rekisterissä ajo-oikeuteen vaikuttavia haitallisia tietoja”, Tervo sanoo.

Lääkärien ja poliisin välisistä tiedonkulkua pitäisi Tervon mukaan ylipäätään parantaa. Esimerkiksi poliisin tiedot väkivaltarikoksista voisivat täydentää kokonaiskuvaa potilaan voinnista.

Myös Poliisihallituksen Holopainen on sitä mieltä, että tietojärjestelmissä olisi kehitettävää. ”Pitäisi olla tietojärjestelmä, jolla tiedot ajokielloista siirtyvät poliisin järjestelmiin”, hän sanoo.

Tällä hetkellä ilmoitukset lääkärien määräämistä ajokielloista tehdään ja toimitetaan paperilla.

LYHYEMMÄN KUIN puoli vuotta kestävän ajokiellon kohdalla riittää, että lääkäri ilmoittaa ajokiellosta potilaalle ja kirjaa sen potilasasiakirjoihin.

”Niiden noudattaminen täysin potilaan hyvästä tahdosta kiinni. Kukaan ei valvo niitä”, Tervo sanoo.

Tervo on sitä mieltä, että myös niistä pitäisi ilmoittaa, jotta poliisilla olisi mahdollisuus valvoa niiden noudattamista.
 
Midtown Madness Ristijärvi

"
Auto katkoi valopylväitä Viitostiellä Ristijärvellä
Kainuu Julkaistu 1.8.2017 klo 23:06 | 0
Hannu Mustonen

Henkilöauto katkoi valopylväitä tiistai-iltana Viitostiellä Ristijärvellä, minkä vuoksi tien liikenne oli poikki 30–45 minuuttia.

Auto ajautui ulos tieltä, katkoi kaksi valopylvästä ja jäi renkailleen pientareelle. Onnettomuuspaikka oli noin puoli kilometriä Kajaanin päin risteyksestä, josta käännytään Ristijärven keskustaan.

Autossa oli mies ja nainen, molemmat iäkkäitä kajaanilaisia. Tällä tietämällä onnettomuus johtui mieskuljettajan nukahtamisesta. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuudessa.

Molemmat kuljetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Vammoista ei ollut tiistai-iltana varmaa tietoa, mutta molemmat pääsivät itse ulos autosta.

Pelastuslaitoksen palomiehet ohjasivat liikennettä, kunnes tien kunnossapidon henkilöstö tuli korjaamaan pylväät pois tieltä. Viitostien liikenne oli poikki 30–45 minuuttia, minkä jälkeen toinen kaista saatiin käyttöön. Käytössä oli kiertotie Ristijärven keskustan kautta.

Onnettomuus sattui pian kello 19 jälkeen ja tilanne oli kokonaan ohi kello 21.

Auto vaurioitui ajokelvottomaksi, mutta pylväät eivät kaatuneet auton päälle."

Auto katkoi valopylväitä Viitostiellä Ristijärvellä - Kainuun Sanomat
 
Midtown Madness Ristijärvi

"
Auto katkoi valopylväitä Viitostiellä Ristijärvellä
Kainuu Julkaistu 1.8.2017 klo 23:06 | 0
Hannu Mustonen

Henkilöauto katkoi valopylväitä tiistai-iltana Viitostiellä Ristijärvellä, minkä vuoksi tien liikenne oli poikki 30–45 minuuttia.

Auto ajautui ulos tieltä, katkoi kaksi valopylvästä ja jäi renkailleen pientareelle. Onnettomuuspaikka oli noin puoli kilometriä Kajaanin päin risteyksestä, josta käännytään Ristijärven keskustaan.

Autossa oli mies ja nainen, molemmat iäkkäitä kajaanilaisia. Tällä tietämällä onnettomuus johtui mieskuljettajan nukahtamisesta. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuudessa.

Molemmat kuljetettiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Vammoista ei ollut tiistai-iltana varmaa tietoa, mutta molemmat pääsivät itse ulos autosta.

Pelastuslaitoksen palomiehet ohjasivat liikennettä, kunnes tien kunnossapidon henkilöstö tuli korjaamaan pylväät pois tieltä. Viitostien liikenne oli poikki 30–45 minuuttia, minkä jälkeen toinen kaista saatiin käyttöön. Käytössä oli kiertotie Ristijärven keskustan kautta.

Onnettomuus sattui pian kello 19 jälkeen ja tilanne oli kokonaan ohi kello 21.

Auto vaurioitui ajokelvottomaksi, mutta pylväät eivät kaatuneet auton päälle."

Auto katkoi valopylväitä Viitostiellä Ristijärvellä - Kainuun Sanomat

Sattuu sitä nuoremmillekin. Kaveri aikoinaan ikää noin 20v heräsi kun auto oli jo pientareella ja alkoi täristämään, ei käynnyt mitään.
Kerran itse jotain lentokenttäkyytiin suostuin. En sitten osannut nukkua ennen reissua ja takaisintulo oli kyllä sellaista seilaamista jossain koomassa. Eipä ikinä enää. Tapahtumien väsymyksestä huolimatta kukaan ei vahingoittunut.
Mä en aja enää ikinä koskaan jos väsyttää, ei ole niin tärkeää asiaa mihinkään - ja jos on niin saa jäädä väliin.
 
Trafissa selvitetty kansalaisten ajo-oikeuksien rajoittamista – jatkoon neljä eri tapaa

Trafissa selvitetty kansalaisten ajo-oikeuksien rajoittamista – jatkoon neljä eri tapaa
359662b4125743a78a1c56736a8b7ddb.jpg

Rajoitettu ajo-oikeus mahdollistaisi ajamisen jatkamisen ja ajotaidon säilymisen myös iäkkäiden ja sairaiden ihmisten osalta. Terveitä rajoitukset eivät koskisi. (KUVA: Johannes Wiehn)

Julkaistu: 15.8. 12:00

LIIKENNE
Trafi on selvittänyt kesään mittaan millaisia malleja kannattaisi tutkia tarkemmin, jos Suomessa päätettäisiin ottaa käyttöön rajoitettu ajo-oikeus.

Selvityksen taustalla on erityisesti eläkeikäisten ajokortillisten määrän kasvaminen sekä mm. se, että tulevaisuuden ikääntyvät kuljettajat ovat tottuneet ajamaan autoa nuoruudestaan asti, jolloin autoilu on Trafin mukaan ”muodostunut tavaksi”.

Varsinkin aiheutettujen onnettomuuksien ja sairauskohtausonnettomuuksien riski alkaa kasvaa jo 65 vuodesta ylöspäin. Myös onnettomuuden seuraukset ovat iäkkäillä vakavampia kuin nuoremmilla.

Selvitetyt mallit eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään iäkkäisiin vaan kohdistuvat Trafin mukaan kaikkiin ajo-oikeutta hakeviin henkilöihin, joilla on terveydellisiä ongelmia.

Kaikkiaan Trafissa on päädytty ehdottamaan neljän eri ajo-oikeuden rajoittamismallin lähempää tarkastelua:1. Alueeseen tai etäisyyteen perustuva ajo-oikeus (x km kotoa)

2. Tie- ja/tai muihin olosuhteisiin perustuva ajo-oikeus (keli, kellonaika, tietyyppi, nopeus)

3. Ajoneuvoteknisiin apuvälineisiin perustuva ajo-oikeus (esim. automaattivaihde, hätäjarrutus, väsymysvaroitus)

4. Vapaaehtoinen ajamisen rajoittaminen (nykyisen lainsäädännön käytön kehittäminen).

Kolme ensimmäistä mallia kohdistettaisiin normaalin ajokyvyn ja sen menettämisen välimaastossa oleville kasvaneen riskin kuljettajille ajokorttia uusittaessa.

7b39e2343d1b4efd9513ec3886031fa2.jpg

Selvitystyön mukaan helpointa ja kustannustehokkainta olisi kannustaa vapaaehtoiseen ajamisen rajoittamiseen. Se olisi malleista myös ainoa, jota ei valvottaisi. Muiden rajoitusten noudattamista valvottaisiin poliisin liikennevalvonnan yhteydessä. (KUVA: Lassi Rinne)

Kaikki rajoitusmallit vähentäisivät selvityksen perusteella kuljettajien riskialtteimpia ajoja ja vähentäisivät siten onnettomuusriskiä.

Rajoitettu ajo-oikeus voisi Trafin mukaan muuttaa myös yksilön liikkumistottumuksia edellyttämällä matkojen suunnitelmallisuutta ja vähentämällä ajamista.
IS

Hyviä uutisia!

Kaikkiaan Trafissa on päädytty ehdottamaan neljän eri ajo-oikeuden rajoittamismallin lähempää tarkastelua:
1. Alueeseen tai etäisyyteen perustuva ajo-oikeus (x km kotoa)

2. Tie- ja/tai muihin olosuhteisiin perustuva ajo-oikeus (keli, kellonaika, tietyyppi, nopeus)

3. Ajoneuvoteknisiin apuvälineisiin perustuva ajo-oikeus (esim. automaattivaihde, hätäjarrutus, väsymysvaroitus)

4. Vapaaehtoinen ajamisen rajoittaminen (nykyisen lainsäädännön käytön kehittäminen).

3. sisältäisi varmaan myös itse ajavan auton. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Just, ja sitten puolet alle 50-vuotiaista ajaa väsyneenä tai kännykkä korvalla jatkossakin. Maailma pelastuu.

Eikä tuo x-km kotoa paljoa lohduta kun siellä taajamissa on ne suurimmat liikennetiheydet, koulut, jne...
 
Just, ja sitten puolet alle 50-vuotiaista ajaa väsyneenä tai kännykkä korvalla jatkossakin. Maailma pelastuu.

Eikä tuo x-km kotoa paljoa lohduta kun siellä taajamissa on ne suurimmat liikennetiheydet, koulut, jne...
Tämä vaihtoehto varmaan siksi että sallitaan vain se lähikauppaan ja takaisin ajaminen. Tämä on tarkoitettu näille asun isoisäni omin käsin rakentamassa talossa 105 km lähimmästä kaupasta joten tarvin autoa -ihmisille.
 
Tämä vaihtoehto varmaan siksi että sallitaan vain se lähikauppaan ja takaisin ajaminen. Tämä on tarkoitettu näille asun isoisäni omin käsin rakentamassa talossa 105 km lähimmästä kaupasta joten tarvin autoa -ihmisille.
Tunnen akuutisti kohderyhmän; eräs sukulainen asuu n. 12 km päässä kylän keskustasta Pohjanmaalla ja ajelee sinne suvereenisti edelleenkin vaikka kortti meni pari vuotta sitten.

Silti se kylän keskusta on se missä ne koululaisetkin kulkee, samoin kuin ne maantien laidatkin joilla ei tientenkään ole kevyen liikenteen väylää 1km lähempänä kylänraittia...
 
Onhan se, tavallaan. Laissa on kielletty liikenteen häiritseminen ajamalla aiheettoman hitaasti. Tuo "aiheettomuus" on sitten asia erikseen mutta jos kuljettajan kyvyt eivät enää riitä normaalin liikenteen rytmissä pysymiseen, lienee syytä luopua ajokortista.

Uuteen tieliikennelakiinhan on lisäksi tulossa (tai on ainakin ehdotettu) miniminopeutta osoittavaa liikennemerkkiä.

Tuo miniminopeus olisi kyllä hyvä. Tulee töiden takia ajettua paljon 12-tietä ja siellä näkyy näitä 60-70km/h 100km/h alueella ajavia. Eipä nuo itseä niinkään haittaa koska ohi nyt pääsee aina, mutta entäs kun joku tulee väsyneenä silmät ristissä ja täräyttää satasta sen hitaamman auton perseeseen. Tuurilla se iäkkäämpi hitaastiajava kuski törmää siitä vielä vastaan tuliaan.

Jos ylinopeus on vaarallista koska "muut eivät osaa olettaa, että tulet poikkeavalla nopeudella vastaan" tjsp niin samanlailla hitaasti ajava tulee perse edellä vastaan ja onhan se myös vaarallista.
 
Tuo miniminopeus olisi kyllä hyvä. Tulee töiden takia ajettua paljon 12-tietä ja siellä näkyy näitä 60-70km/h 100km/h alueella ajavia. Eipä nuo itseä niinkään haittaa koska ohi nyt pääsee aina, mutta entäs kun joku tulee väsyneenä silmät ristissä ja täräyttää satasta sen hitaamman auton perseeseen. Tuurilla se iäkkäämpi hitaastiajava kuski törmää siitä vielä vastaan tuliaan.

Jos ylinopeus on vaarallista koska "muut eivät osaa olettaa, että tulet poikkeavalla nopeudella vastaan" tjsp niin samanlailla hitaasti ajava tulee perse edellä vastaan ja onhan se myös vaarallista.

Kannattaa katsoa netistä lähimmän poliisiaseman osoite ja käydä palauttamassa ajokortti sinne.

Onko ikinä tullut mieleen, että siellä tiellä saattaa olla vastassa ihan pysähtynyt auto? Sen vuoksi siellä tiellä ei voi ajaa silmät ristissä.

Kummallinen ajatuslogiikka joillakin.
 
Tunnen akuutisti kohderyhmän; eräs sukulainen asuu n. 12 km päässä kylän keskustasta Pohjanmaalla ja ajelee sinne suvereenisti edelleenkin vaikka kortti meni pari vuotta sitten.

Tämän voin allekirjoittaa.
Tiedän itsekin monta vanhusta jotka ajavat ilman kortteja. Lähimuisti nolla, mitään ei tajua, näe eikä kuule, mutta auto onneksi vielä lähtee käyntiin vanhasta muistista. Eli näin myös muuallakin kuin Pohjanmaalla.
 
Kannattaa katsoa netistä lähimmän poliisiaseman osoite ja käydä palauttamassa ajokortti sinne.

Onko ikinä tullut mieleen, että siellä tiellä saattaa olla vastassa ihan pysähtynyt auto? Sen vuoksi siellä tiellä ei voi ajaa silmät ristissä.

Kummallinen ajatuslogiikka joillakin.

En nyt kyllä ymmärtänyt miksi minun pitäisi korttini asemalle viedä.
 
Kannattaa katsoa netistä lähimmän poliisiaseman osoite ja käydä palauttamassa ajokortti sinne.

Onko ikinä tullut mieleen, että siellä tiellä saattaa olla vastassa ihan pysähtynyt auto? Sen vuoksi siellä tiellä ei voi ajaa silmät ristissä.

Kummallinen ajatuslogiikka joillakin.
Voi luoja, mistä tuo perusteeton henkilöönkohdistaminen oikein tuli?

Siis miten sokea pitää olla, että ei näe tuolla liikenteessä tuota ryhmää johon viitattiin. Ei päivää ole, ettei tuollaisia zombeja tai puhelimen räplääjiä tule liikenteessä vastaan, jota meinaavat ajaa kaheksalle kympille hidastaneiden perseeseen. Samalla tapaa jokainen korttinsa ansaitseva on varmasti jo ensimmäisen kymppitonninsa aikana havainnut, myös alinopeuden aiheuttamat ongelmat arvioimisessa. Niin miten sellainen, joka ei edes ole huomannut noiden olemassaoloa, täällä vaatii toiselta korttia pois?

Vaan siinä missä kalikka kalahtaa niin älähtää läski vinkumaan, kun periaatetta jolla ylinopeus on vaarallista arvoimisen hankaluuden takia, ei missään nimessä saa käyttää samaa alinopeuden arvosteluun, koska "mielipiteen hyväksyttävyys" tjsp. Meekkö kuule vaikka twitteriin vetämään noita virtuesignalointejasi, täällä niitä ei kaivata.
 
Tuo miniminopeus olisi kyllä hyvä. Tulee töiden takia ajettua paljon 12-tietä ja siellä näkyy näitä 60-70km/h 100km/h alueella ajavia. Eipä nuo itseä niinkään haittaa koska ohi nyt pääsee aina, mutta entäs kun joku tulee väsyneenä silmät ristissä ja täräyttää satasta sen hitaamman auton perseeseen. Tuurilla se iäkkäämpi hitaastiajava kuski törmää siitä vielä vastaan tuliaan.

Jos ylinopeus on vaarallista koska "muut eivät osaa olettaa, että tulet poikkeavalla nopeudella vastaan" tjsp niin samanlailla hitaasti ajava tulee perse edellä vastaan ja onhan se myös vaarallista.

Liikenteessä liikkuu traktoreita. Erikoiskuljetuksia jne. joiden matkanopeus on sen 50km/h. Moottoritiet lienee ainut paikka jossa niihin ei voi törmätä.

Autoilijalla on ajaessa yksi ja ainut tehtävä... Ajaa sitä autoa. Jos ajatustaan ei ole vienyt niin pitkälle että ymmärtää liikenteessa olevan miljoona ja yksi tilannetta jonka vuoksi sieltä voi tulla auto peräedelllä vastaan, niin minun mielestä se ajokortti kannattaa viedä poliisille ja käyttää vaikka julkisia jatkossa.
 
Voi luoja, mistä tuo perusteeton henkilöönkohdistaminen oikein tuli?

Siis miten sokea pitää olla, että ei näe tuolla liikenteessä tuota ryhmää johon viitattiin. Ei päivää ole, ettei tuollaisia zombeja tai puhelimen räplääjiä tule liikenteessä vastaan, jota meinaavat ajaa kaheksalle kympille hidastaneiden perseeseen. Samalla tapaa jokainen korttinsa ansaitseva on varmasti jo ensimmäisen kymppitonninsa aikana havainnut, myös alinopeuden aiheuttamat ongelmat arvioimisessa. Niin miten sellainen, joka ei edes ole huomannut noiden olemassaoloa, täällä vaatii toiselta korttia pois?

Vaan siinä missä kalikka kalahtaa niin älähtää läski vinkumaan, kun periaatetta jolla ylinopeus on vaarallista arvoimisen hankaluuden takia, ei missään nimessä saa käyttää samaa alinopeuden arvosteluun, koska "mielipiteen hyväksyttävyys" tjsp. Meekkö kuule vaikka twitteriin vetämään noita virtuesignalointejasi, täällä niitä ei kaivata.

Totta hemmetissä minä tiedän tuon ryhmän liikenteessä. Eilen yksi mummo päästi sujuvasti eteen liikenneympyrässä aiheuttaen itselleni suht rivakan jarrutuksen. Kyllä, yritän työni puolesta saada näiltä sankareilta kortit pois heti kun se on mahdollista ja on joku peruste jolla sen voi tehdä. Sitäpaitsi osa noista ajaa vaikka korttia ei ole.

Tottakai minä ymmärrän mitä ongelmia alinopeus aiheuttaa. Vielä suurempi ongelma on kolari, jonka vuoksi koko tie on poikki. Sen vuoksi autoa ei voi ajaa sillä ajatusmallilla, että poistetaan miljoonasta ja yhdestä mahdollisesta yllätyksestä se yksi ja eletään sitten kuplassa, että nyt voi päästää silmät ristissä puoliunessa kotia.

En kyllä pidä itseäni läskinä, enkä lähtökohtaisesti aja ylinopeutta.
 
Totta hemmetissä minä tiedän tuon ryhmän liikenteessä. Eilen yksi mummo päästi sujuvasti eteen liikenneympyrässä aiheuttaen itselleni suht rivakan jarrutuksen. Kyllä, yritän työni puolesta saada näiltä sankareilta kortit pois heti kun se on mahdollista ja on joku peruste jolla sen voi tehdä. Sitäpaitsi osa noista ajaa vaikka korttia ei ole.

Tottakai minä ymmärrän mitä ongelmia alinopeus aiheuttaa. Vielä suurempi ongelma on kolari, jonka vuoksi koko tie on poikki. Sen vuoksi autoa ei voi ajaa sillä ajatusmallilla, että poistetaan miljoonasta ja yhdestä mahdollisesta yllätyksestä se yksi ja eletään sitten kuplassa, että nyt voi päästää silmät ristissä puoliunessa kotia.

En kyllä pidä itseäni läskinä, enkä lähtökohtaisesti aja ylinopeutta.

Ilmeisesti en osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi tjsp. En siis koe että olisi itselle mikään ongelma nämä hitaasti ajavat koska niistä pääsee kyllä ohi. En myöskään aja ylinopeutta tarkoituksella koska kilometrejä tulee senverran, että se kortti olisi ennemmin tai myöhemmin hyllyllä. Myöskään ei tule puhelinta räplättyä tai mitään muutakaan ylimääräistä tehtyä kun autoa ajan.
Mutta onko silloin todellakin kykenevä kuljettamaan autoa jos ei uskalla tai ei pysty sillä ajamaan sitä nopeutta joka kyseisellä tie osuudella on?

Ja tuo sinun kommenttisi, että pyrit saamaan ihmisiltä kortin pois tulee lähinnä ajatus mieleen, että yrität esim tahallaan ajaa kolarin jonkun kanssa jolloin tämä toiselta kortin pois saanti olisi helppoa. Mielestäni tuo ajatus kuulostaa vaaralliselta ja sinun tulisi palauttaa se kortti asemalle. Toivottavasti, ymmärsin väärin tuon mitä meinasit.
 
Ilmeisesti en osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi tjsp. En siis koe että olisi itselle mikään ongelma nämä hitaasti ajavat koska niistä pääsee kyllä ohi. En myöskään aja ylinopeutta tarkoituksella koska kilometrejä tulee senverran, että se kortti olisi ennemmin tai myöhemmin hyllyllä. Myöskään ei tule puhelinta räplättyä tai mitään muutakaan ylimääräistä tehtyä kun autoa ajan.
Mutta onko silloin todellakin kykenevä kuljettamaan autoa jos ei uskalla tai ei pysty sillä ajamaan sitä nopeutta joka kyseisellä tie osuudella on?

Ja tuo sinun kommenttisi, että pyrit saamaan ihmisiltä kortin pois tulee lähinnä ajatus mieleen, että yrität esim tahallaan ajaa kolarin jonkun kanssa jolloin tämä toiselta kortin pois saanti olisi helppoa. Mielestäni tuo ajatus kuulostaa vaaralliselta ja sinun tulisi palauttaa se kortti asemalle. Toivottavasti, ymmärsin väärin tuon mitä meinasit.
Minäkään en uskalla tai koe järkeväksi joka tilanteessa ajaa sitä nopeutta joka tieosuudella on. Viimeksi kun satoi kaatamalla vettä ja näkyvyys oli noin 20m.

Mutta varmaan ymmärsin väärin mitä tarkoitit koska täysi idiootti pitää olla että tuossa tilanteessa ajaa sallittua 100km/h.

Oketko ihan oikesti kuullut joskus että jonkun työnä olisi ajaa tahalleen kolareita?
 
Vastahan Länsiväylällä tapahtui tällainen. Katselin itse että rekka hätärit päällä edessä ja aloin suunnitella kaistanvaihtoa, ja kaistaa vaihtaessa olinkin jo aika lähellä ja tajusin että se oli pysähtynyt keskelle kaistaa.

Meni noin 5 minuuttia niin se bussikuski täräytti siirtoajossa siihen rekan perään ja kuoli.

Jeps... Jos edessä on auto hälärit päällä, niin sen pitäisi automaattisesti tarkoittaa että oma vauhti alkaa hidastua kohtuullisella rivakkuudella.
 
Totta hemmetissä minä tiedän tuon ryhmän liikenteessä. Eilen yksi mummo päästi sujuvasti eteen liikenneympyrässä aiheuttaen itselleni suht rivakan jarrutuksen. Kyllä, yritän työni puolesta saada näiltä sankareilta kortit pois heti kun se on mahdollista ja on joku peruste jolla sen voi tehdä. Sitäpaitsi osa noista ajaa vaikka korttia ei ole.

Tottakai minä ymmärrän mitä ongelmia alinopeus aiheuttaa. Vielä suurempi ongelma on kolari, jonka vuoksi koko tie on poikki. Sen vuoksi autoa ei voi ajaa sillä ajatusmallilla, että poistetaan miljoonasta ja yhdestä mahdollisesta yllätyksestä se yksi ja eletään sitten kuplassa, että nyt voi päästää silmät ristissä puoliunessa kotia.

En kyllä pidä itseäni läskinä, enkä lähtökohtaisesti aja ylinopeutta.
Varsin kummallista, että tätä seuraavaa viestiäsi voisi yllättäen pitää puolustuspuheevuorona sille kommentille, johon vastasit että veisit ajokorttisi poliisiasemalle. Mistä ihmeestä tuo purkaus tuli? Tosiaan viestisi lukien ainoaksi asiaksi tuon korttipois huutelemisen aiheeksi sitten jäisi "miniminopeus".

Oletko siis sitä mieltä, että korkeanopeuksisilla teillä ei saisi pitää miniminopeuksia, joita hiljempaa ei saa tarpeettomasti ajaa? Onko tästä säännöstä esim. motareilla jotain harmia? Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että vaikka nopeusrajoituksen perustelu surkeilla kuskeilla on oikeutettua, esim. miniminopeuden perusteleminen samoilla paskoilla kuskeilla, on luokkaa että kortti pois? Enpä usko, keskustelu taas vaihteeksi kärjistyy.

Sen sijaan jos jotain omaakin saa lisätä tähän ketjuun, niin miniminopeus voisi lakiin kirjattuna tuoda monta positiivista asiaa. Eikä se tarkoita sitä, että vaihdelootavikaisella mersulla ei saisi ajaa kotiin tai sumulla olisi pakko kaahata, vaan se tarkoittaisi sitä että siihen mummoon joka ajelee hyvällä kelillä 50 kmh/h satasella tukkeena, voitaisiin oikeasti puuttua. Jos se nyt enää edes ajelisi niin hiljaa tai vielä parempi ei ajelisi ollenkakaan, jos särjettäisiin se käsitys liikenteestä että "mulla on oikeus ajaa vaarallisen hiljaa, muilla se asennevamma tässä on".
 
Varsin kummallista, että tätä seuraavaa viestiäsi voisi yllättäen pitää puolustuspuheevuorona sille kommentille, johon vastasit että veisit ajokorttisi poliisiasemalle. Mistä ihmeestä tuo purkaus tuli? Tosiaan viestisi lukien ainoaksi asiaksi tuon korttipois huutelemisen aiheeksi sitten jäisi "miniminopeus".

Oletko siis sitä mieltä, että korkeanopeuksisilla teillä ei saisi pitää miniminopeuksia, joita hiljempaa ei saa tarpeettomasti ajaa? Onko tästä säännöstä esim. motareilla jotain harmia? Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että vaikka nopeusrajoituksen perustelu surkeilla kuskeilla on oikeutettua, esim. miniminopeuden perusteleminen samoilla paskoilla kuskeilla, on luokkaa että kortti pois? Enpä usko, keskustelu taas vaihteeksi kärjistyy.

Sen sijaan jos jotain omaakin saa lisätä tähän ketjuun, niin miniminopeus voisi lakiin kirjattuna tuoda monta positiivista asiaa. Eikä se tarkoita sitä, että vaihdelootavikaisella mersulla ei saisi ajaa kotiin tai sumulla olisi pakko kaahata, vaan se tarkoittaisi sitä että siihen mummoon joka ajelee hyvällä kelillä 50 kmh/h satasella tukkeena, voitaisiin oikeasti puuttua. Jos se nyt enää edes ajelisi niin hiljaa tai vielä parempi ei ajelisi ollenkakaan, jos särjettäisiin se käsitys liikenteestä että "mulla on oikeus ajaa vaarallisen hiljaa, muilla se asennevamma tässä on".

Vastasin tuohon jo, jos et ymmärtänyt mitä vastauksellani tarkoitan, niin ole hyvä ja esitä täydentäviä kysymyksiä.

Tottakai minä ymmärrän mitä ongelmia alinopeus aiheuttaa. Vielä suurempi ongelma on kolari, jonka vuoksi koko tie on poikki. Sen vuoksi autoa ei voi ajaa sillä ajatusmallilla, että poistetaan miljoonasta ja yhdestä mahdollisesta yllätyksestä se yksi ja eletään sitten kuplassa, että nyt voi päästää silmät ristissä puoliunessa kotia.

Motareilla ajamista on jo rajattu siten, että sinne ei ole asiaa traktoreilla, mopoilla jne.
 
Vastasin tuohon jo, jos et ymmärtänyt mitä vastauksellani tarkoitan, niin ole hyvä ja esitä täydentäviä kysymyksiä.

Motareilla ajamista on jo rajattu siten, että sinne ei ole asiaa traktoreilla, mopoilla jne.
Sen näkee kyllä yllä mitä kiertelet, joten joo lakataan jankkaamasta.

Vaan hitaiden ajoneuvojen kieltäminen on yksi asia ja sen käyttäminen tekosyynä on toinen. Se että tiellä voi kulkea joskus traktori, ei tarkoita sitä että mummon jokapäiväinen tarpeeton mateleminen pitäisi sallia, puhumattakaan siitä sirkuksesta joka alkaa kun mummo ja traktori osuvat samalle maantielle ruuhka-aikaan. Toisaalta tämä miniminopeuden sääntö voitaisiin oivasti soveltaa koskemaan myös näitä ajoneuvoja ja kieltää sen perusteella tarpeeton ajaminen näillä esim. 100 km/h rajoituksella.

Ja tällä tarkoitan juuri sitä mitä kirjoitan, aivan liian monta kertaa on nähty, kun mopoautolla ajetaan tarpeettomasti sellaista satasen valtatietä, jonka voisi välttää samanpituista kylätietä ajamalla. Paikalliset jotka näillä vehkeilä yleensä ajelevat, kyllä hyvin tietävät mistä voi ajaa, sekä pientareelle sopivalle mopolle voidaan tehdä poikkeus. Lisäksi jos oikeasti turvallisuutta ajetaan, pitää mopoautot yksiselitteisesti kieltää lailla taajamien ulkopuolella ja uusien maahantuonti kokonaan kieltää, koska ne eivät täytä vaatimuksia kolariturvallisuudesta, edes taajamanopeuksissa.
 
Sen näkee kyllä yllä mitä kiertelet, joten joo lakataan jankkaamasta.

Vaan hitaiden ajoneuvojen kieltäminen on yksi asia ja sen käyttäminen tekosyynä on toinen. Se että tiellä voi kulkea joskus traktori, ei tarkoita sitä että mummon jokapäiväinen tarpeeton mateleminen pitäisi sallia, puhumattakaan siitä sirkuksesta joka alkaa kun mummo ja traktori osuvat samalle maantielle ruuhka-aikaan. Toisaalta tämä miniminopeuden sääntö voitaisiin oivasti soveltaa koskemaan myös näitä ajoneuvoja ja kieltää sen perusteella tarpeeton ajaminen näillä esim. 100 km/h rajoituksella.

Kuulostaakin mahtavalta idealta käytännössä pakottaa se mummo ajamaan nopeutta johon hänen kykynsä ei omasta mielestäänkään riitä. Hyvä, idealistisessa maailmassa ne mummot jättäisivät ne kauppareissunsa tekemättä...

Kerro nyt sitten mitä kiertelen? Vai mitä osaa sanomastani et ymmärtänyt, mutta älä laita sanoja suuhuni.
 
Kuulostaakin mahtavalta idealta käytännössä pakottaa se mummo ajamaan nopeutta johon hänen kykynsä ei omasta mielestäänkään riitä. Hyvä, idealistisessa maailmassa ne mummot jättäisivät ne kauppareissunsa tekemättä...

Eli mummon tulisi silloin lopettaa se autoilu. Jos ei hyvällä kelillä ja suoralla tielläkään uskalla ajaa sitä satasta satasen alueella niin olisi aika luopua ajamisesta tai keksiä jotain vaihtoehtoisia tapoja liikkua.

Kannattaa katsoa netistä lähimmän poliisiaseman osoite ja käydä palauttamassa ajokortti sinne

Kerro nyt sitten mitä kiertelen?.

Väännetään nyt sitten vielä rautalangasta vaikka tuskin ymmärrät.
 
Väännetään nyt sitten vielä rautalangasta vaikka tuskin ymmärrät.

Olen pyytänyt tarkennusta siihen mikä tässä nyt on epäselvää miksi kehoitin sinua, joka on tuolla asenteella liikenteessä palauttamaan ajokorttisi. Minun nähdäkseni ihmisellä, joka ajattelee niinkuin sinä tuossa ensimmäisessä viestissäsi ei kannattaisi autolla ajaa ollenkaan, koska olet riski muille tielläliikkujille.

Jos keskustelu ei tuolta osin etene, niin minä en sitä enää jatka.
Eli mummon tulisi silloin lopettaa se autoilu. Jos ei hyvällä kelillä ja suoralla tielläkään uskalla ajaa sitä satasta satasen alueella niin olisi aika luopua ajamisesta tai keksiä jotain vaihtoehtoisia tapoja liikkua.

Jos ne vanhukset ajaa niillä autoillaan on heillä ajokorttia tai ei, niin osa heistä tuskin piittaa noista miniminopeusrajoituksistakaan. Sitäpaitsi kyseessä on yleensä "periferia" jossa liikkuu niitä traktoreitakin.
Ne sitten jotka eivät uskalla olla ajamatta "rajoituksen" mukaisesti ilmeisesti päästelevät omiin taitoihinsa nähden liian lujaa, koska sinne kauppaan on pakko päästä ja se taksikyyti maksaa jumalattomasti liikaa. Kaikilla ei välttämättä ole ketään sinne kauppaan käyttämään.
 
Minun nähdäkseni ihmisellä, joka ajattelee niinkuin sinä tuossa ensimmäisessä viestissäsi ei kannattaisi autolla ajaa ollenkaan, koska olet riski muille tielläliikkujille

Niinpä niin. Mielipiteeni siis oli väärä koska et ole itse samaa mieltä.
Pahoittelut tästä offtopicista lopetan tämän tähän.
 
Jos mummolla on 5000 euron auto ja hän sen myisi, lisättynä vuotuisiin huoltoihin, veroihin, vakuutuksiin, renkaisiin ja polttoainekuluihin menneellä rahalla hän ajelisi taksilla aika pitkään. Paljolti on varmasti kyse maaseudulla vallitsevasta itseselviytymisen ja "vaatimattomuuden" kulttuurista, jossa muiden apu on häpeä, ja taksilla ajo vain ökyrikkaiden hommaa. Kun on vuosia asuttu maakuopassa ja syöty soraa, on vaikea alkaa palveltavaksi. Toiselta kannalta auton arvo laskee vääjäämättä, nykyinen viiden tonnin auto on kymmenen vuoden päästä parin sadan romu, joka on päänvaiva viimeistään perikunnalle. Se kannattaisi realisoida ajoissa, niin jäännösarvosta ehtisi eläessään hyötymään edes vähän.

Liikenneministeriössä on mietitty, että vanhuksille voitaisiin ehdottaa esim. ajamisaikoja, jolloin he voisivat ajaa. En näe tässä mitään hyötyä, kaikki omalle kohdalle sattuneet törttöilevät vanhukset ovat olleet liikenteessä aamupäivän ja varhaisen iltapäivän välillä. Eivät nähtävästi tykkää ajaa pimeän aikaan, kun näkökyky on vielä huonompi kuin päivänvalossa. Lähes kaikissa tilanteissa on tästä huolimatta ollut kyse puutteellisesta havainnoinnista, eli ei edes katsota tuleeko jostakin muuta liikennettä.
 
Auto ajoi päin Harjulan alakoulua Järvenpäässä - oppilaat olivat juuri lähtemässä kotiin

Auto ajoi päin Harjulan alakoulua Järvenpäässä - oppilaat olivat juuri lähtemässä kotiin

Torstai 31.8.2017 klo 14.33

Iäkäs kuljettaja menetti auton hallinnan. Koulun oppilaita tai henkilökuntaa ei vahingoittunut törmäyksessä.

Auto ajoi päin alakoulun seinää Järvenpäässä. (LUKIJAN KUVA)
Henkilöauto ajautui Harjulan koulun seinään torstaina iltapäivällä iäkkään mieskuljettajan menetettyä ajoneuvonsa hallinnan. Onnettomuus tapahtui noin kello 13.

Poliisin mukaan auton kuljettaja ja matkustaja toimitettiin terveyskeskukseen tarkistettavaksi, mutta pihassa olleista oppilaista kukaan ei loukkaantunut. Poliisi arvioi, että auton hallinnan menetys on johtunut nykyaikaisen auton ja iäkkään kuljettajan yhdistelmästä: hallintalaitteet eivät ole olleet kuskille riittävän tutut. Päihteillä ei viranomaisten mukaan ollut osuutta onnettomuuteen

Harjulan koulua käyvän lapsen vanhempi kertoo Iltalehdelle, että koulun pihaan tuli juuri paljon lapsia, jotka pääsivät kotiin yhdeltä iltapäivällä. Auto ajoi seinään pyörätelineiden vierestä.

- Oli äärimmäisen onnekasta, ettei kukaan jäänyt alle. Moni koululainen oli menossa hakemaan pyörää telineestä lähteäkseen kotiin, hän kertoo.

Hän sai tapahtumasta tiedon 8-vuotiaalta tyttäreltään, joka oli niin ikään menossa hakemaan pyörää kotimatkaa varten.
 
Musta ainakin tuntuu, että uudemmissa autoissa on paljon ärhäkämpi kaasu kuin vanhoissa. Esim. Porukoiden -05 Avensis on täysin mahdoton auto ajaa kun laitat jalan polkimelle risteyksestä lähtiessä niin samantien 1500rpm taulussa.

Automaattihan on vanhuksille tosi hyvä kyllä kun saadaan keskittyminen pois sieltä kytkimestä ja ei tarvi remontoida. :)

Tosin eläkeläiset varmaan saa automaatinkin hajalle, unohtaavat auton päälle d sisällä kässäriä vasten ja lähteevät kauppaan.

:D

Nuorilla kuljettajilla on helpompi oppia nopeammin tuollaisen kaasunkäyttö, mutta ei niinkään enään vanhuksilla. Ja ruiskuauto vaan vaikuttaa niin eri tavalla kuin kaasuttimella varustettu auto sekä monessa autossa on saatu entistä laajemmalle paras vääntöalue.

Itsekkin olen samaa mieltä, että vanhuksille olisi se automaattivaihteinen auto parempi jo hankinta. Mitä itse olen pariakin erimerkkisellä automaattivaihteisella autolla ajellu, niin niitä ei saa edes päälle kuin P tai N asennolla. Ihmettelen miksi eivät tee sammutusta ainoastaan P/N asennolle.
 
Itsekkin olen samaa mieltä, että vanhuksille olisi se automaattivaihteinen auto parempi jo hankinta.
Ei edes kovin vanha, tosin eläkkeellä, tuo anoppi ja ajaa ihan hyvin niiden firman lava-autoja (hilux, ranger) + normihenkilöautoja. Mutta meidä V70 automaatilla sai sen ihan sekaisin ja kaikki keskittymiskyky meni siihen automaattiin keskittyessä.
 
Ei edes kovin vanha, tosin eläkkeellä, tuo anoppi ja ajaa ihan hyvin niiden firman lava-autoja (hilux, ranger) + normihenkilöautoja. Mutta meidä V70 automaatilla sai sen ihan sekaisin ja kaikki keskittymiskyky meni siihen automaattiin keskittyessä.

Vissiin tuo kartanovolvo on niin erillainen ajella kuin nuo isommat autot.

Toivon niin noiden robottiautojen yleistyvän liikenteeseen.
 
Vissiin tuo kartanovolvo on niin erillainen ajella kuin nuo isommat autot.

Iän myötä alkaa ilmeisesti sen rutiinin rikkominen muuttumaan hankalaksi. Sen kytkimen ja vaihdevivun käyttämättä jättäminenkin rikkoo rutiinin.

Mä olen huomannut omassa faijassani saman, kun se ajaa raskaalla. Yli Miljoona kilometriä lasketellut kuorma-autolla jossa tietyn tyyppinen vaihteisto, nykyään se unohtaa painaa kytkimen pohjaan aina vieraalla autolla ajaessa.
 
Yli Miljoona kilometriä lasketellut kuorma-autolla jossa tietyn tyyppinen vaihteisto, nykyään se unohtaa painaa kytkimen pohjaan aina vieraalla autolla ajaessa.
OT, mutta kuulostaa Sisulta ja synkronoimattomalta Fullerilta? :cool:
 
Ei edes kovin vanha, tosin eläkkeellä, tuo anoppi ja ajaa ihan hyvin niiden firman lava-autoja (hilux, ranger) + normihenkilöautoja. Mutta meidä V70 automaatilla sai sen ihan sekaisin ja kaikki keskittymiskyky meni siihen automaattiin keskittyessä.
Ihan selvästi ei osaa vain ajaa automaattivaihteisella autolla.

---
Vaatiihan se totuttelua, varsinkin jos vaihtaa automaatista takaisin manuaali vaihteiseen. Siinä helposti unohtaa painaa käynnistettäessä kytkintä tai muuta vastaavaa.

Eihän tuo manuaalin käyttäminen ole ainakaan yhtään hankalaa. Mutta vanhukselle saattaa toki olla. Esim diesel autollakaan ei tarvitse kaasua painaa, vaan lähtee liikkeelle ihan kytkintä nostamalla pelkästään.

Papalla vielä onnistuu Mondeo manuaalilla ajaminen ja ikää taitaa olla kohta 90 vuotta muistaakseni. Taisi se mainita että Mondeossa on niin herkkä ohjaus, verrattuna siihen vanhaan Nissaniin, mutta on se jo ehtinyt tottua tuohon toiseen autoon.
 
Vaikeimmallakin tapauksella se automaattiin keskittyminen on saatu pois käskemällä vasen jalka penkin alle jemmaan. Itsekin piti ajaa parit ekat reissut noin aikanaan kun ekan hommasi. Nykyään ei enää ole ongelma ajaa kaikenlaisilla ristiin.
Itekkin käytin joitain kertoja "kytkinjarrua" kun tuo volle tuli taloon
 
Itekkin käytin joitain kertoja "kytkinjarrua" kun tuo volle tuli taloon

Itsekin meinannut vetää päin seinää kun hypännyt manuaalin puikkoihin kuukausien tauon jälkeen, ja startannut - hupsista vittu:D Onneks ollut käppäri päällä. Näin siis startatessa, kyllä sitä sitten muisti ajossa... Ja yks kaveri mun automaatilla "painoi kytkintä", siinä roikuttiin turvavöissä, ei ollut paljoa automaatilla ajanut, onneks ei ollut vauhtia. Sattuuhan näitä nuoremmillekin.
 
OT, mutta kuulostaa Sisulta ja synkronoimattomalta Fullerilta? :cool:
Näinhän se on.

Täysautomaatin kanssa pärjää, mutta onhan se tavallaan ymmärrettävää, että peukalolle ja keskisormelle on muodostunut se oma elämänsä vaihdekepissä, samoin kuin kytkimen "oikealle" liikeradalle, ja sille missä tilanteissa kytkintä ei käytetä ollenkaan.

Juuri muutama viikko sitten kiroili, kun oli joutunut ajamaan päivän MANnilla, ei meinaa millään peukalo osata valita loikkarin, alueen, tai kytkimen välillä oikeaa.
 
Eläkeläinen törmäili huoltoasemalla: Liki 50 000 euron vahingot – uskotko näkemääsi?

Saksalainen eläkeläinen menetti autonsa hallinnan ja törmäili ympäriinsä huoltoaseman pihalla aiheuttaen suurta tuhoa.
Poliisin mukaan 77-vuotias kuski törmäsi huoltoaseman myymälään neljä kertaa ja osui pakettiautoon ennen kuin hänen autonsa pysähtyi myymälän sisällä kahteen jääkaappiin.

Törmäilystä aiheutui lähes 50 000 euron vahingot.

Poliisi arvelee eläkeläisen sekoittaneen kaasu- ja jarrupolkimen sekä vaihteiston pakin ja autoa eteenpäin auttavan pykälän.

Onnettomuus tapahtui loppuviikosta Wendlingenissä Saksassa.

Eläkeläinen selvisi pienillä naarmuilla.

 
Luulisi, että tuossa kohtaa kun huomaa, että auto selkeästi vie kuljettajaa eikä toisinpäin, ottaisi selvän miettimistauon ja vaikka nousi autosta ulos vähän hengittelemään rauhassa.
Eiköhän kuski ole ollut paniikissa ja painanut 'jarrua' kaikin voimin. Yrittänyt samalla saada vaihteen vapaalle. Lopputulos videolla. Nykyautoissa kun ei ole enää edes käkkäriä jonka voisi nykäistä hätätilassa lukkoon.

En toisaalta tiedä olisiko parempi päästää irti hallintalaitteista, koska sitten voisi tulla lisää näitä:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 563
Viestejä
4 557 519
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom