Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Ikärasismia! Ei vielä ole robottiautoja ja julkinen liikenne syrjäseuduille kutistuu koko ajan. Pahempi tätä ovat mielenterveys- ja itsemurhatuhoiset liikennevirrassa. Heidän seulontansa vähentäisi liikennekuolemia eniten.
Ikärasismia sekin sitten, kun 15 vuotiaat eivät myöskään saa ajaa, siitä huolimatta että olisivat sekä henkisesti että fyysisesti ajokelpoisempia. Ei siinä, laitetaan nuoret elämänsä alussa olevat ajamaan mopoilla ja kevareilla, sekä vanhat elämänsä jo nähneet pierut ajelemaan autoilla näitä hengiltä. :hungry:
 
Tänään joku ikääntynyt ihminen ajoi tojotallaan motarin ramppia väärään suuntaan. Jos ei ihmisestä enää ole auton rattiin, niin ajaminen pitäisi estää ennen kuin tappavat liikenteessä itsensä tai muita. Onneksi ei sentään ihan satasta posottanut.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tänään joku ikääntynyt ihminen ajoi tojotallaan motarin ramppia väärään suuntaan. Jos ei ihmisestä enää ole auton rattiin, niin ajaminen pitäisi estää ennen kuin tappavat liikenteessä itsensä tai muita. Onneksi ei sentään ihan satasta posottanut.
Näistä pitää aina soittaa poliisille. Nykyään kun olen MP:llä liikkeellä niin pidän hätänumeron valmiina jotta voi soittaa vaikka ajaessa HF:llä.

Autoilija ajoi ohittaessa päin motoristeja – irrotti kädet ratista ja huusi

2015 case jossa 70 vuotias lähtenyt ohittamaan rekkaa tappaen yhden motoristin ja toinen varmaan työkyvyttömäksi loppuelämän ajan. 1 vuoden ajokielto. Kuulitteko, 1 vuosi! :rage:
 
Jätän tämän vain tähän:
Säkylässä toukokuussa 2015 sattuneesta kuolonkolarista luettiin perjantaina raskaat syytteet turkulaisnaiselle Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

Syyttäjän mukaan 72-vuotias nainen lähti Säkyläntiellä henkilöautollaan ohittamaan edellään ajanutta ajoneuvoyhdistelmää tilanteessa, jossa näkyvyys oli turvalliseen ohitukseen riittämätön ja ohitukseen käytettävä ajokaista ei ollut riittävän pitkälti vapaa. Tämän seurauksena nainen törmäsi autollaan kahteen vastaantulleeseen moottoripyöräilijään, joista etummainen mies loukkaantui vakavasti ja perässä tullut nainen menehtyi.

Mies yritti väistää autoa, mutta ehti kuitenkin törmätä siihen ja suistui moottoripyörineen tien pientareelle. Perässä tullut nainen törmäsi suoraan auton keulaan ja paiskautui ilmaan. Hän sai surmansa heti. Tapaus sattui 8. heinäkuuta 2015 kello 10:n jälkeen aamupäivällä.

Nopeusrajoitus tieosuudella oli 100 kilometriä tunnissa. Kuollut nainen ja loukkaantunut mies olivat Ruotsin kansalaisia.

Syyttäjä vaatii naiselle noin puolentoista vuoden ehdollista vankeusrangaistusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä vammantuottamuksesta. Lisäksi naiselta vaaditaan erilaisia rikosperusteisia vahingonkorvauksia.

Käräjäoikeus antaa jutussa tuomionsa kuukauden kuluttua.
Säkylässä ohittamaan lähteneelle autoilijalle syytteet – Moottoripyöräilijä kuoli ja toinen loukkaantui - Satakunnan Kansa

Nyt sitten saatiin tälle tuomio:

Autoilijan huolimaton ohitus johti moottoripyöräilijän kuolemaan ja toisen loukkaantumiseen Säkylässä. Kuolonkolari tapahtui tiellä 204 heinäkuussa 2015.

70-vuotias nainen oli ajanut jo jonkin aikaa ajoneuvoyhdistelmän perässä, kunnes päätti lähteä ohittamaan sitä. Ohitushetki oli kuitenkin täysin väärä, sillä rekan vierelle kiihdytettyään hän ajoi suoraan päin kahta vastaantulevaa moottoripyöräilijää.

Ensimmäinen motoristi törmäsi autoon ja ajautui sen voimasta pientareelle. Huonommin kävi takana ajaneelle naiselle, joka törmäsi auton keulaan ja menehtyi. Henkiin jäänyt mies sai lukuisia murtumia muun muassa kaularankaan, sääreen ja kantaluuhun, eivätkä kaikki hänen vammansa parane koskaan.

Elossa säilynyt motoristi kertoi oikeudessa nähneensä, kuinka vastaantulevan auton kuljettaja oli huutanut kädet ilmassa ja irti ratista. Hän ei ollut nähnyt autoa kuin vasta hetki ennen törmäystä, koska autoilija oli ajanut niin lähellä rekan perävaunua.

Motoristin ja rekkakuskin todistusten perusteella oikeus katsoikin, että nainen oli lähtenyt ohitukseen aivan liian huolimattomasti.

– [Autoilija] on ajollaan osoittanut piittaamattomuutta muiden ihmisten turvallisuuden suhteen. Ajoneuvoyhdistelmän takaa ei voi lähteä ohittamaan mikäli näkyvyyttä ei ole riittävästi, oikeus totesi tuomiossaan.

Oikeudessa autoilija kertoi nähneensä kyllä vastaantulevien moottoripyörien valot, mutta oli tajunnut liian myöhään ettei ehdikään ohittaa. Sen vuoksi hän ei ollut esimerkiksi jarruttanut ja palannut omalle kaistalleen.

Syyttäjä vaati autoilijalle tuomiota törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä vammantuottamuksesta ja kahdesta törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Oikeuden mielestä kaikki olosuhteet huomioiden kuoleman- ja vammantuottamukset eivät kuitenkaan olleet törkeitä. Autoilija tuomittiin kymmenen kuukauden ehdolliseen vankeuteen ja vuoden ajokieltoon.

Autoilija ajoi ohittaessa päin motoristeja – irrotti kädet ratista ja huusi

Halpa on ihmishenki.

Edit. pentele myöhässä..
 
Sitten on näitä Mäntsälän liittymiä missä joku neropatti on laittanut tulevan ja lähtevän rampin vierekkäin ja suuntaviittan siihen väliin! Ei ihme jos sattuu joskus lipsahtamaan väärään putkeen.

https://www.google.fi/maps/@60.6691...IxpoFiMCDY7qa2KcrQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Tossa on vielä boonuksena se että tie on hieman "kupera" tuossa kohtaa, joka ei niin selkeästi näy tuossa googleauton katolle maston nokkaan asetetun kameran kuvassa. Mäkin olen joskus tehnyt tuossa ylimääräisen S mutkan kun meinasin lähteä vastakarvaan Lahtea kohti.

Tuolla on näköjään vielä ylimääräiset kielletty ajosuuntakyltit.
 
Oma sukulainen, onneksi nyt jo kuollut, ajeli arviolta n. pari vuotta kolmiolääkkeiden alaisena.
Joka päivä pilleri nassuun ja kylälle Ärrälle täyttämään veikkauskuponkia ja hakemaan norttia.

Tämä kun selvisi niin avaimet otettiin hallusta pois ja auto myyntiin. Oli jakohihnan vaihto mennyt ohi 7vuodella ja monella kymmenellä tuhannella kilsalla. Oli se näköinenkin.

Ei tietääkseni ollut koskaan ajanut kolaria mutta tämä viimeinen auto oli puskureistä ja ovista vähän kolhittu, että kyllä parkkipaikoilla oli tuhoa tullut.
 
Hyvin mahdollista, mutta jos tukkirekka perävaunuineen jää huomaamatta niin mitä muuta jää huomaamatta?
Vähän ekä sarkastinen oli oma kommentti. Mopoautojen kanssa noita / läheltäpiti tapahtuu. Mutta tukkirekka nyt on se isoin kohde joka ei liiku kiskoilla.
 
Olisi aika paljon liikennekultturille eduksi jos kouhottaminen ja hetkellisen oman edun tavoittelu vähenisi. Saksasta kannattaisi otta oppia. Liikennettä on ihan eri mittakaavassa kuin meillä. Taas on ihmetelty eroa ja joustavuutta täällä ajellessa. Liikenneympäristöä havainnoidaan, ilman luuria korvalla. Vilkkuakin käytetään ja se myös huomioidaan. On oikein ilo ajella ja matkanteko on rentoa. Ei täällä hermostuta jos stau - ruuhka - jostain syystä liikenteen pysäyttää!
 
Hiihdon Suomen mestari loukkaantui vakavasti – auto ajoi päälle ja jatkoi matkaansa

"Lonka oli isänsä Jari Longan kanssa rullahiihtolenkillä, kun takaapäin tullut henkilöauto törmäsi häneen. Hiihtäjältä katkesi vasemmasta jalasta sekä sääri- että pohjeluut. Lisäksi hän sai rytäkässä ruhjeita eri puolelle kehoa.

– Auto ohitti ensin minut todella läheltä, ja katsoin takaapäin, kuinka se hivuttautui ihan tien reunaan ja että se ajaa väkisinkin Katan päälle. Auto ei tehnyt elettäkään väistääkseen, Lonka kuvaili.

Hänen mukaansa autoa ajanut iäkkäämpi naishenkilö ei pysähtynyt heti törmäyksen jälkeen.

– Reilun 100 metrin päässä se auto oli ojassa. Ilmeisesti kuljettaja oli havahtunut, että jotain oli tapahtunut ja alkanut kääntää autoaan."

Tällaista tällä kertaa. Olisiko syytä jo ottaa kortti ja auto pois?
 
Minäpäs todistin tänään hienon tapauksen: Ajan moottoritielle ramppia pitkin, edessäni auto ajaa 45km/h, enkä luonnollisesti pääse ohi. Noh. Tämä ko. Kuski ajoi suoraan samalla nopeudella siihen kiihdytyskaistan päähän asti ja pysähtyi. Minä ohitin heti tilaisuuden tullen ja katsoin, niin vanha iäkäs pappahan se siellä ratissa. Vilkuilin vielä taustapeilistä, niin lähti mukavasti siihen rekan eteen pysähdyksistä, eikä varmasti saanut rekan nopeutta...
 
Äsken just 80km/h alueella tyrkkäs joku pappa eteen ja jäi ajamaan vajaat 40km/h:ta siihen. Ohitin ihan reilulla marginaalilla ja hyvällä näkyvyydellä niin meinas vetää Puntonsa siinä ojaan, kun ilmeisesti takana olevan henkilöauton olemassa olo tuli täytenä yllätyksenä ennen kuin se ilmeistyi etuvasemmalle.
 
Kyllähän vaarallisilta kuskeilta kortti pitäisi ottaa pois, mutta eri asia sitten estääkö se ajamista. Onneksi poliisin järjestelmät ilmoittelevat nykyään heti mikäli esim. vastaan tulee kortittoman omistama auto niin usein tarkastetaan sen perusteella (mistä esim. eräs vaimon sukulainen jäi kiinni kun kortti poissa ajeli eläkepäivillään kun alkoi näkö jo mennä).

Toisaalta sitten taas auto on viimeinen henkireikä vanhukselle joka ei pääse julkisilla liikkumaan ja sitten tapahtuu esim. näin:
Kaupunki ei maksanut 98-vuotiaan sotaveteraanin taksimatkoja - yrittäjä riensi hätiin: "Kohtalo suorastaan satutti"

... eikä tuollainen uutisointi ainakaan auta vanhuksia luopumaan korteistaan jos ajatus on "jos annan kortin pois niin en pääse edes kauppaan"...
 
Kyllähän siellä on vanhuksia liikenteessä jotka töppäilevät, jotkut jopa tosi pahasti...Mutta kun puheissa ja keskusteluissa se sitten väännetään että kaikki vanhukset, joo
 
Kyllähän vaarallisilta kuskeilta kortti pitäisi ottaa pois, mutta eri asia sitten estääkö se ajamista. Onneksi poliisin järjestelmät ilmoittelevat nykyään heti mikäli esim. vastaan tulee kortittoman omistama auto niin usein tarkastetaan sen perusteella

Ei todellakaan pidä paikkansa, kortittoman autolla yli 7 vuotta ajettu eikä kertaankaan pysäytetty.
 
Ei todellakaan pidä paikkansa, kortittoman autolla yli 7 vuotta ajettu eikä kertaankaan pysäytetty.

Tiedän yhden eläkeukkelin jolta lähti kortti kun ajeli kännissä. Ikinä ei sitä korttia takaisin hakenut, paitsi joskus ehkä noin suunnilleen vajaan 10 vuoden jälkeen ajeli rutiiniratsiaan. Vähän selvittelyä että mitenkäs nyt näin. Haki sitten sen korttinsa takaisin tuosta vaan, ja matka jatkui laillisesti.

Sitten yks sukulaismies, poliisit jatkuvasti perässä kun ajeli epämääräisiin aikoihin, monesti lähti baarista oletettavasti parin kaljan jälkeen, mutta alta rangaistavuuden. Ja se ajokin oli mitä oli. Sitten kun auto meni lunastukseen, niin sanoin että ajot loppuu nyt ja uutta käytettyä ei hankita. Kortti on, muttei autoa.
 
Ei todellakaan pidä paikkansa, kortittoman autolla yli 7 vuotta ajettu eikä kertaankaan pysäytetty.
No kyllä todella skarppi saa olla jos liikenteen seasta bongaa kortittoman kuskin tuurilla, ehkä niin sitten. Tässäkin kuitenkin ajettiin nopeuksien mukaan normaalissa liikenteessä.

Juurihan tuosta oli artikkelikin jossain missä noita rekkarinlukijoita kehuttiin että hälyttelevät partiolle milloin mistäkin kun noita rekkareita lukevat. Ml. Katsastamattomat, verottomat, hakusessa olevat kuskit, jne...
 
No kyllä todella skarppi saa olla jos liikenteen seasta bongaa kortittoman kuskin tuurilla, ehkä niin sitten. Tässäkin kuitenkin ajettiin nopeuksien mukaan normaalissa liikenteessä.

Juurihan tuosta oli artikkelikin jossain missä noita rekkarinlukijoita kehuttiin että hälyttelevät partiolle milloin mistäkin kun noita rekkareita lukevat. Ml. Katsastamattomat, verottomat, hakusessa olevat kuskit, jne...

Enpä tiedä kuinka monessa autoissa noita lukulaiteita on, uhnohdin viedä auto ekaan katsastukseen ja ajoin vuoden ja kaksi kuukautta katsastattomalla autolla n.20tkm eteläsuomessa ilman mitään ongelmia.:)

Kyllähän poliisi jatkuvasti tarkistelee autoja joiden kuski on ilman korttia. Näytetään televisiossakin semmoisessa ohjelmassa nimeltä Poliisit.

Nämähän ovat yleensä samat kaverit/autot ja poliisien vanhoja tuttuja eipä juurikaan koske normaali tavista.
 
Enpä tiedä kuinka monessa autoissa noita lukulaiteita on, uhnohdin viedä auto ekaan katsastukseen ja ajoin vuoden ja kaksi kuukautta katsastattomalla autolla n.20tkm eteläsuomessa ilman mitään ongelmia.:)
Viime vuoden lopussa melkein 400 laitetta ja ellen ihan väärin lukenut - artikkelissa joka kertoi niitä tekevästä firmasta ja ulkomaan myyntisuunnitelmista - uusiin autoihin tulee about jokaiseen.

Alkaa muutaman vuoden päästä olemaan katsastamattomalla ajot ohi, ainakin taajamissa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi aika paljon liikennekultturille eduksi jos kouhottaminen ja hetkellisen oman edun tavoittelu vähenisi. Saksasta kannattaisi otta oppia. Liikennettä on ihan eri mittakaavassa kuin meillä. Taas on ihmetelty eroa ja joustavuutta täällä ajellessa. Liikenneympäristöä havainnoidaan, ilman luuria korvalla. Vilkkuakin käytetään ja se myös huomioidaan. On oikein ilo ajella ja matkanteko on rentoa. Ei täällä hermostuta jos stau - ruuhka - jostain syystä liikenteen pysäyttää!
Luuria on ikävä pitää korvalla Saksassa kun rangaistukset on suoraan 30-luvulta. Muuten on aika vähän valittamista Suomen liikenteestä. Tuntuu kuin kaikki olisivat autokoulussa täällä
Nämähän ovat yleensä samat kaverit/autot ja poliisien vanhoja tuttuja eipä juurikaan koske normaali tavista.
Aivan varmasti sut pysäytetään jos auton omistajalle ei ole korttia ja kytillä ei ole parempaakaan tekemistä.
 
Kyllähän vaarallisilta kuskeilta kortti pitäisi ottaa pois, mutta eri asia sitten estääkö se ajamista. Onneksi poliisin järjestelmät ilmoittelevat nykyään heti mikäli esim. vastaan tulee kortittoman omistama auto niin usein tarkastetaan sen perusteella (mistä esim. eräs vaimon sukulainen jäi kiinni kun kortti poissa ajeli eläkepäivillään kun alkoi näkö jo mennä).

Toisaalta sitten taas auto on viimeinen henkireikä vanhukselle joka ei pääse julkisilla liikkumaan ja sitten tapahtuu esim. näin:
Kaupunki ei maksanut 98-vuotiaan sotaveteraanin taksimatkoja - yrittäjä riensi hätiin: "Kohtalo suorastaan satutti"

... eikä tuollainen uutisointi ainakaan auta vanhuksia luopumaan korteistaan jos ajatus on "jos annan kortin pois niin en pääse edes kauppaan"...

Herää tietty kysymys, että pitääkö sitä viimeiseen asti asua siellä hevonkuusessa, missä kauppa on taksimatkan päässä.
 
Luuria on ikävä pitää korvalla Saksassa kun rangaistukset on suoraan 30-luvulta. Muuten on aika vähän valittamista Suomen liikenteestä. Tuntuu kuin kaikki olisivat autokoulussa täällä

Juu Suomessa tuntuu siltä, että moni pyrkii mahdollisimman heti autokoulun jälkeen unohtamaan muun liikenteen huomioon ottamisopetuksen, mitä koulutuksessa oli.
Saksassa kiinnitti huomiota kännykän käytön puuttuminen ajajilla ajotilanteissa. Berliinissä liikennevaloissa taksikuski avasi ikkunan ja koputti viereisen auton kuskin ikkunaan. Naapurilla oli känny korvalla. Taksari piti asiallisen muistutuspuheen ja känny katosi. Ei siellä kyllä tällaista suomalaista langattoman verkon tasoa kyllä juuri missään olekaan.
 
Herää tietty kysymys, että pitääkö sitä viimeiseen asti asua siellä hevonkuusessa, missä kauppa on taksimatkan päässä.
Toisaalta pitääkö kaikkien kortittomien myydä kämppä ja muuttaa jonnekin vanhoilla päivillään? Muutat jostain rintamamiestalosta joka on korvessa niin tuurilla saat kaksion kerrostalosta jostain Varissuon kaltaisesta suomen "Malmöstä" tai sitten otat 80 vuotiaana asuntolainaa?

Hyväkuntoiset kun ei pääse edes hoitokotiin...
 
Tuossa yksi iäkäs tuttavapariskunta asuu juurikin maalla, ja isännän kortinmenetys oli aika paha paikka juuri liikkumisen (lapset myi auton samantein kun kortti lähti). Emäntä puhui useampaan otteeseen että myydään tämä talo ja muutetaan kaupunkuun. Tässä tapauksessa "kaupunki" tarjoittaa tietysti Helsinkiä, josta emäntä kotoisin. Sitä ne eivät vaan ymmärrä että se hyvän kokoinen ja kuntoinen talo kun ei ole helsinkiläisen yksiön arvoinen, eikä talon myyntituotolla asuisi vuokrallakaan kuin muutaman vuoden.

Sitä mä en kyllä ymmärrä että miksei linja-autolla voi kulkea. Eihän niitä siitä kovin usein kulje, mutta eipä se eläkeläisten aikataulu nyt niin tiukka ole ettei niitä kauppamatkoja voisi sovittaa linja-auton aikatauluun, liikkuminen ei fyysisesti kuitenkaan ole mikään ongelma, jos ei nyt kilometrikaupalla tarvitse kävellä. Epäilen että siinä on taustalla jotain status juttua. Kun on joskus aikanaan elintaso noussut niin paljon että on oma auto pystytty hankkimaan, niin enää ei voida nöyrtyä "rahvaan" kanssa bussiin.
 
Toisaalta pitääkö kaikkien kortittomien myydä kämppä ja muuttaa jonnekin vanhoilla päivillään? Muutat jostain rintamamiestalosta joka on korvessa niin tuurilla saat kaksion kerrostalosta jostain Varissuon kaltaisesta suomen "Malmöstä" tai sitten otat 80 vuotiaana asuntolainaa?

Hyväkuntoiset kun ei pääse edes hoitokotiin...

Nämä on niitä asioita, joita pitäisi pohtia jo ennen kuin ne vanhat päivät koittaa. Valitettavan moni ei sitä tee, varsinkaan miehet jos on yksin jääneet. Jääräpäisyys voi sitten kostautua.
 
Nämä on niitä asioita, joita pitäisi pohtia jo ennen kuin ne vanhat päivät koittaa. Valitettavan moni ei sitä tee, varsinkaan miehet jos on yksin jääneet. Jääräpäisyys voi sitten kostautua.
Toisaalta tätä pitäisi pohtia kaikkien koska milloin tahansa voi iskeä jokin tauti tai jäädä vaikka auton alle ja joutua halvaantuneeksi vaikka ole kolmekymppinen.

Josta päästäänkin taas siihen miten valtio ajaa kaikkia asumaan kaupunkeihin / eteläsuomeen vaikka luontoa ja lääniä on 50 miljoonalle ihmiselle...
 
Tuossa yksi iäkäs tuttavapariskunta asuu juurikin maalla, ja isännän kortinmenetys oli aika paha paikka juuri liikkumisen (lapset myi auton samantein kun kortti lähti). Emäntä puhui useampaan otteeseen että myydään tämä talo ja muutetaan kaupunkuun. Tässä tapauksessa "kaupunki" tarjoittaa tietysti Helsinkiä, josta emäntä kotoisin. Sitä ne eivät vaan ymmärrä että se hyvän kokoinen ja kuntoinen talo kun ei ole helsinkiläisen yksiön arvoinen, eikä talon myyntituotolla asuisi vuokrallakaan kuin muutaman vuoden.

Sitä mä en kyllä ymmärrä että miksei linja-autolla voi kulkea. Eihän niitä siitä kovin usein kulje, mutta eipä se eläkeläisten aikataulu nyt niin tiukka ole ettei niitä kauppamatkoja voisi sovittaa linja-auton aikatauluun, liikkuminen ei fyysisesti kuitenkaan ole mikään ongelma, jos ei nyt kilometrikaupalla tarvitse kävellä. Epäilen että siinä on taustalla jotain status juttua. Kun on joskus aikanaan elintaso noussut niin paljon että on oma auto pystytty hankkimaan, niin enää ei voida nöyrtyä "rahvaan" kanssa bussiin.

Toisaalta jos siitä kämpästä saa edes jonkun 100k€ niin sillä nyt elelee edullisessa vuokrakämpässä viitisentoista vuotta. Enemmänkin jos sijoittaa rahat poikimaan jonkinmoista korkoa. Ja toki siitä eläkkeestä voi kahdella hengellä jäädä ruokien jälkeenkin vähän ylitse, jolla voi maksaa osan vuokrasta.

Tuo statusjuttu toki kuuluu myös tähän kämppähommaan. Ei välttämättä anna luonto periksi muuttaa vuokralle omasta kämpästä - ja mitäs sitten kun ei jääkään jälkipolville perintöä annettavaksi (tosiasiassa ovat varmaan tyytyväisiä, kun eivät jää loukkuun vanhan talon kanssa perintöveroa makselemaan).

Mutta kuten sanoin, näitä asioita pitäisi pohtia etukäteen, mutta vanha polvi on siinä todella huono. Luotetaan, että asiat järjestyy itsestään ja jälkipolvet pitää huolta kuten he pitivät omista vanhemmistaan aikanaan.
 
Toisaalta tätä pitäisi pohtia kaikkien koska milloin tahansa voi iskeä jokin tauti tai jäädä vaikka auton alle ja joutua halvaantuneeksi vaikka ole kolmekymppinen.

Josta päästäänkin taas siihen miten valtio ajaa kaikkia asumaan kaupunkeihin / eteläsuomeen vaikka luontoa ja lääniä on 50 miljoonalle ihmiselle...

Aina kannattaa olla se plan B mietittynä. Toki se voi alle kolmekymppiselle olla hankalampaa kun ei sitä omaisuutta ole ehtinyt kertyä.

Vanhusten kannattaa asua palvelujen lähellä. Niitä taas ei järkevästi voida haja-asutusalueella jokaiselle järjestää kävelymatkan päähän. Kahden auton lapsiperheet nyt voivat asua missä huvittaa, ja käytännössä jos ei ole isorikas niin kaupungin keskustoissa asuminen tuolla varustuksella on usein mahdotonta muutenkin.
 
Aina kannattaa olla se plan B mietittynä. Toki se voi alle kolmekymppiselle olla hankalampaa kun ei sitä omaisuutta ole ehtinyt kertyä.

Vanhusten kannattaa asua palvelujen lähellä. Niitä taas ei järkevästi voida haja-asutusalueella jokaiselle järjestää kävelymatkan päähän. Kahden auton lapsiperheet nyt voivat asua missä huvittaa, ja käytännössä jos ei ole isorikas niin kaupungin keskustoissa asuminen tuolla varustuksella on usein mahdotonta muutenkin.
Mietin vain että miten paljon kalliimmaksi tai halvemmaksi tulisi kunnille järjestää sellaisia pikkubusseja jotka ajavat jotain tiettyä reittiä ja poikkeavat muualle "vaihtoehtoreiteille" kun joku vanhus soittaa aamulla että tarvitsee bussia (samalla sopien että takaisin klo X, tms)...

Vähän kuin se Onnibussimiehen uusi taksipalvelu joka tulee hitaammin, nappaa muita matkalla ja maksaa hitosti vähemmän kuin perustaksi...
 
Mietin vain että miten paljon kalliimmaksi tai halvemmaksi tulisi kunnille järjestää sellaisia pikkubusseja jotka ajavat jotain tiettyä reittiä ja poikkeavat muualle "vaihtoehtoreiteille" kun joku vanhus soittaa aamulla että tarvitsee bussia (samalla sopien että takaisin klo X, tms)...

Vähän kuin se Onnibussimiehen uusi taksipalvelu joka tulee hitaammin, nappaa muita matkalla ja maksaa hitosti vähemmän kuin perustaksi...

Helvetisti halvemmaksi kuin taksikortit, se on varmaa. Mutta kun sellaisen järjestäminen vaatisi vähän älliä ja yritystä, eikä ne verorahat ole omia (varsinaisesti)...
 
En nyt jaksa miettiä, mutta onko Suomessa sitten joku muu ryhmä joka saa vaarantaa muiden ihmisten hengen ja terveyden samalla tavalla? Eli asialle ei oikein tehdä mitään, kun se vaatisi siltä ryhmältä niinkin radikaaleja asioita kuin vaikka kaupunkiin muuttoa.
Miksi ei tehdä mitään millekään, koskaan?

No koska tasa-arvo. Jos mentäisiin sen puolesta mikä on halvinta, niin eläkeläisiltä kiellettäisiin välittömästi pyöräily ja käveleminenkin. Niin, miksi? No koska:
Tiehallinto sanoi:
Lasten keskimääräinen sairaalahoidon kustannus oli Hilmo-aneiston (Stakes 2006a) mukaan noin 3 370 €/uhri, aikuisten 4 960 €/uhri ja eläkeläisten 7 440 €/uhri.
...
Eläkeläisten loukkaantumisten kustannuksia nostaa kehon heikentymisen takia aiheutuvien vakavampien vammojen lisäksi myös toipumisen hitaus. Lievästikin loukkaantunut vanhus saattaa menettää toimintakykynsä joutuessaan rajoittamaan liikkumista vamman takia ja joutua pahimmassa tapauksessa laitoshoitoon, joka on yhteiskunnan kannalta kallis ratkaisu.

Eli sen lisäksi että ovat vaarallisia muille, ovat vielä kaikkein kalleimpia hoitaa. :P
 
Ainakin on kallista oman terveyden ja omaisuuden vaarantamista harva se päivä:
© Petteri Paalasmaa US
"Etelä-Pohjanmaalla Kauhajoella on sattunut raju ulosajo, jonka seurauksena nuori mies joutui sairaalaan.
Turma sattui eilen torstaina kello 22.12 Nirvan-Kokontiellä, kun miehen kuljettama henkilöauto ajautui ulos tieltä. Paikkakuntalainen nuori mies tuli Nirvan-Kokontietä Päntäneen suunnasta ja menetti kaarteisella tieosuudella autonsa hallinnan. Auto ajautui vastakkaisen puolen penkan kautta ilmeisesti katon kautta ympäri ja pyörähti ojan pohjalle.
Mies vietiin loukkaantuneena sairaalaan. Auto vaurioitui kauttaaltaan."
 
Juu Suomessa tuntuu siltä, että moni pyrkii mahdollisimman heti autokoulun jälkeen unohtamaan muun liikenteen huomioon ottamisopetuksen, mitä koulutuksessa oli.
Saksassa kiinnitti huomiota kännykän käytön puuttuminen ajajilla ajotilanteissa. Berliinissä liikennevaloissa taksikuski avasi ikkunan ja koputti viereisen auton kuskin ikkunaan. Naapurilla oli känny korvalla. Taksari piti asiallisen muistutuspuheen ja känny katosi. Ei siellä kyllä tällaista suomalaista langattoman verkon tasoa kyllä juuri missään olekaan.
Kuten totesin, se puuttuu koska rangaistukset ovat älyttömiä. Ja Suomessakin noi onnettomuudet(vakavat) tapahtuu jossain ihan muualla kuin kaupungissa. Ihan tyhjästä ei kai kannata valittaa. Tämän ketjun aihe on kai vanhat kuljettajat joten muslimien kännykät ei kai tänne kuulu?

PS. Mä vetäisin pataan jos joku möhömaha tulis vittuilemaan kännykän käytöstä liikennevaloissa :kahvi:

henkisesti että fyysisesti ajokelpoisempia
Eivät varmasti ole henkisesti. Mutta suosittelen kaikille sisätiloissa pysymistä jos autot aiheuttaa tälläsiä pelkotiloja.
 
En nyt jaksa miettiä, mutta onko Suomessa sitten joku muu ryhmä joka saa vaarantaa muiden ihmisten hengen ja terveyden samalla tavalla? Eli asialle ei oikein tehdä mitään, kun se vaatisi siltä ryhmältä niinkin radikaaleja asioita kuin vaikka kaupunkiin muuttoa.

Ei sivistysvaltiossa voi jotain ihmisryhmää pakottaa johonkin pelkästään sillä perustella että muodostavat ryhmän. Ei se tarkoita että ikää on 65 vuotta että olisi kykenemätön elämään normaalin yhteiskunnan normien mukaan.

Ajokortti pitää ottaa ajamaan kykenemättömiltä pois, mutta tuon lain täyttymisessä ongelma on ajokunnon määrittelemässä elimessä, eikä kansanryhmässä.

Toisaalta, jos tarkasti kaikki ajokortilliset testattaisiin, niin aika isolta ostalta ihmisistä, kaiken ikäisistä, voitaisiin ottaa kortti pois, jos laajennetaan testi koskemaan myös fyysisen suorituksen lisäksi kuljettajan henkinen kapasiteetti.
 
Toisaalta, jos tarkasti kaikki ajokortilliset testattaisiin, niin aika isolta ostalta ihmisistä, kaiken ikäisistä, voitaisiin ottaa kortti pois, jos laajennetaan testi koskemaan myös fyysisen suorituksen lisäksi kuljettajan henkinen kapasiteetti.

Ongelma on se kun sitä ei suostuta ottamaan ajokelvottomilta kuskeilta pois ja vedotaan johonkin kauppareissuihin skutsiss

Minun mielestä ongelmatapauksissa kortti pitäisi ottaa helpommin pois ihan kaikilta. Nykyisellään tuo "tarvitsen korttia kauppareissuun" tuntuu tosiaan painavan enemmän kuin kanssa-autoilijoiden henki. Tässä maassa saa tappaa, kunhan teet sen autolla. Mielellään vielä kännissä niin saat mahdollisesti pienemmän tuomion. Hetken joudut olemaan ilman korttia, mutta kohta pääseet takaisin rattiin ja seuraavien uhrien kimppuun.

Otsikoin ketjun näin, koska vanhukset ovat monesti juuri niitä joilla se kortti pysyy, vaikka ajokuntoa ei olisi. Vanhukset, joilla kortti ja auto on, ovat myös niitä jotka liikenteessä monesti törttöilevät. Nuoremmilta se kortti on helpompi viedä kun ei ole tuota "muttakun kauppareissu" perustetta.
 
Peruste "tarvitsen autoa välttämättä kauppareissuihin" on ihan höpöä. On se kumma, kun raha riittää auton ylläpitoon ja vakuutuksiin, mutta sitten ne muutamat taksimatkat ovat ihan liian kalliita.
 
Aah, kylläpä alkoi veri kiertää, kun taas ajeli pitkin Suomen valtateitä lomareissua taittaessa. Matkailuautoja ja -vaunuja oli toki liikenteessä ihan pirusti, onhan heinäkuu, mutta oman lukunsa olivat rattia rystyset valkoisena puristavat vanhukset joilla naama oli liimattuna tuulilasissa. Nopeutta noin 20-30 kmh alle nopesurajoituksen ja ohi ei pääse kovan vastaantulevan liikenteen vuoksi. Jos oikeasti pelottaa noin paljon ajaa maantiellä, eikö olis jo aika luovuttaa ja siirtyä VR:n tai bussiyhtiöiden asiakkaaksi?

Tilannetta todennäköisesti auttais, jos itsellä ei olis alla talousdiesel. Uskaltais lähteä ohi vähän lyhyemmässäkin välissä...
 
Aah, kylläpä alkoi veri kiertää, kun taas ajeli pitkin Suomen valtateitä lomareissua taittaessa. Matkailuautoja ja -vaunuja oli toki liikenteessä ihan pirusti, onhan heinäkuu, mutta oman lukunsa olivat rattia rystyset valkoisena puristavat vanhukset joilla naama oli liimattuna tuulilasissa. Nopeutta noin 20-30 kmh alle nopesurajoituksen ja ohi ei pääse kovan vastaantulevan liikenteen vuoksi. Jos oikeasti pelottaa noin paljon ajaa maantiellä, eikö olis jo aika luovuttaa ja siirtyä VR:n tai bussiyhtiöiden asiakkaaksi?

Tilannetta todennäköisesti auttais, jos itsellä ei olis alla talousdiesel. Uskaltais lähteä ohi vähän lyhyemmässäkin välissä...
Itse vetäsin tuollasella 100 lätkällä varustetulla matkailuautolla 1800km viimisen kuuden päivän aikana ja varmaan yhtä monta henkilöautoa kuin rekkaa tuli ohitettua. Muutamia rehellisiä sunnuntaiautoilijoita (vanhoilla avoautoilla yms ajelijoita) mutta suurin osa taas näitä leuka ratin päällä 70kmh satasen alueella ajelijoita.

Yllättävän paljon on myös ihan perus tehokkaalla autolla ajelijoita jotka vaan ei pääse rekasta ohi. Kärkkyvät kyllä mutta kun suoraa on alle 5 kilsaa nii ei uskalleta. Ite menin yhdestä Avensis + tukkirekka yhistelmästä ohi kun olin ~10 kilsaa katellu sitä kärkkymistä.
 
Vanhuus ei tule yksin, toisille nopeammin, toisille hitaammin, mutta lopulta kaikki me olemme riskejä ratissa, ellei viikatemies korjaa ajoissa pois.

Jokatapauksessa, vanhuksia on melkeinpä kahdenlaisia. Kun kyvyt väistämättä heikkenevät, niin osa ihmisistä tiedostaa rajoittuneet refleksit ja tarkkaavaisuuden, ja hidastaa vauhtiaan vastaavasti. He eivät aja kovempaa kuin kokevat turvallisena. He haluavat, iästä riippumatta, mahdollisimman parhaan huomioinnin, joka väistämättä tarkoittaa hidastelua.

Vastaavasti osa vanhuksista jatkaa ajoaan aivan liian kovaa, vaikka kyvyt eivät sen nopeuden turvalliseen ajamiseen riitä. Sitten tulee näitä huteja, ajetaan ihmisten yli, kaahataan vastaantulijoiden kaistalla, aivan sokkona ajetaan kolmion takaa risteyksiin, jne.. Näiltä vanhuksilta on järjen valo sammunut. Jos/kun ekan kerran ajaa vahingossa esim. kevyenliikenteen väylää tai punaisia päin, niin pitäisi omat hälytyskellot soida, että nyt ei enää ajamisesta tule mitään. Osa ei tätä tiedosta, ja siinä vaiheessa pitäisi ehdottomasti muiden tahojen ottaa se kortti pysyvästi pois!

Tuo ensimmäinen ryhmä saisi mielestäni jatkaa hidasteluaan. Ei meillä ole laissa alinopeutta. Jos pappa voi turvallisesti ajaa 10km/h nopeusrajoituksen alle, niin se on täysin oikein. Nuoret eivät sitä vielä osaa kuvitellakaan kuinka heikoksi hämäränäkö muuttuu vanhemmiten. Samoin risteykset täytyy ottaa rauhallisesti jotta he saavat tarkan tilannekuvat muista tielläliikkujista. Kunhan vauhti on sopiva niin moni pappa on turvallinen ratissa. Ja pitää muistaa kuinka paljon virikkeempi elämä eläkeläisillä on siellä maalla tai kesämökkeillessä, verrattuna että istut toimettomana kerrostaloluukussa. Jos auto otetaan pois, niin se on sama kuin laitoshoitoon joutuisi.

Oma isäni on näitä turvallisia vanhuksia, hän ajaa hitaasti, mutta varmasti. Hänellä on automaattivaihteinen auto turvallisuuden maksimoimiseksi (mutta pärjää hyvin minun manuaalillakin) jotta ehtii kunnolla keskittyä keskustan vilkkaaseen ajorytmiin. Kolareita ei ole ollut, ei edes pieniä. Huomattavasti keskivertoa turvallisempi kuski. Suurin riski on varmasti pimeällä ajo, mutta onneksi eläkeläinen voi vaikuttaa mihin aikaan on liikenteessä.
 
Tuo ensimmäinen ryhmä saisi mielestäni jatkaa hidasteluaan. Ei meillä ole laissa alinopeutta. Jos pappa voi turvallisesti ajaa 10km/h nopeusrajoituksen alle, niin se on täysin oikein.
Ei voi - kun meillä on näitä "IO-kuskeja" jotka ragettaa jos joku ajaa 80 km/h satasen alueella.

Voi vain kuvitella mitä siellä penkin ja ratin välissä ajatellaan (jos ajatellaan?) kun tulee rekka, raktori, mopoauto, tms vastaan. Raivon määrä on varmaan silmitön.

Sitten ärräpäät lentään kun mä olen lomalla eikä mulla ole aikaa myöhästyä 20 minuuttia mökiltä / leirintäalueela / sen mulkun sukulaisen luota jonne en kuitenkaan halua mennä mutta vaimo pakottaa... :facepalm:
 
Ei meillä ole laissa alinopeutta.
Onhan se, tavallaan. Laissa on kielletty liikenteen häiritseminen ajamalla aiheettoman hitaasti. Tuo "aiheettomuus" on sitten asia erikseen mutta jos kuljettajan kyvyt eivät enää riitä normaalin liikenteen rytmissä pysymiseen, lienee syytä luopua ajokortista.

Uuteen tieliikennelakiinhan on lisäksi tulossa (tai on ainakin ehdotettu) miniminopeutta osoittavaa liikennemerkkiä.
 
Parodista pohdintaa alinopeudesta. Kuten Docweird edellä toteaa, meillä on koko joukko kulkuvälineitä, joilla ei pääse tai saa ajaa millään tieosuuden maksiminopeudella.
 
Tarvii ilmeisesti tasa-arvon nimissä avata topikki: nuoret ja edesvastuuttomat törpöt pois liikenteestä:)
 
Tarvii ilmeisesti tasa-arvon nimissä avata topikki: nuoret ja edesvastuuttomat törpöt pois liikenteestä:)

Mistähän mä sen linkin nyt kaivaisin, tai jonkun niistä. Berner kehittelee systeemiä, jossa normiauto hidastetaan L7 luokkaan kuuluvaksi. Siis vaatii kaasupolkilmen joka on sähköinen, tunti työtä ja homma maksaa lähteestä riippuen 300-400€. Sitten kun jonne tai jonna täyttää 18, voi auton muuttaa normaaliksi autoksi. Jäisi ne mopoauto hirvitykset välistä pois.

EU ei taida olla tätä kieltämässä, kun tuo L7 luokka löytyy valmiiksi, ei vaan ole suomessa vielä tms.. Auto kulkisi 60kmh ja joku varoituskolmio perässä.

Näin siis 16v voisi ajella normaalilla henkilöautolla turvallisemmin, kuin mopoautolla.

E: linkki

Teineille turvallisempi ajopeli - "Leikattu" henkilöauto voitti vertailussa mopoauton
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 063
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom