- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 587
Ehkä sitä ei huomaa valoisaan aikaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Oli kuulemma myös piimellä käynyt Turussa ennen koronaa
En mäkään kyllä ulkoa muista kaikkia valaistuja tieosuuksia. Ei tuo välttämättä tarkoita että ei olisi nähnyt että tie on valaistu, vaan pikemminkin että ei ole sitä niin rekisteröinyt että muistaisi.Tossa naapurin papan kanssa parjattiin kasitietä ja kun sanoin että onneksi Turku-Pori on sentään valaistu. Naapuri sanoi ettei hän ole huomannut,hieman huolestuttavaa jos ei näe tievalaistusta.
Mutta sitten on asia, josta vaietaan liiaksi ja ikään kuin katsotaan sormien läpi. Liikenteessä navigoi valitettavasti liian paljon autonkuljettajia, joiden todellakin kannattaisi siirtyä julkisiin liikennevälineisiin tai muihin liikkumismuotoihin ja jättämään suosiolla ajohommat muille. Nämä ehkä vaarallisetkin kuljettajat eivät välttämättä syyllisty tahallisesti mihinkään väärään, koska eivät syystä tai toisesta huomaa tai tunnista tekevänsä asioita muista liikkujista poiketen väärin tai toisin.
Valitettavasti tällaisten kuljettajien tekemät virheet eivät ole kuitenkaan sen hyväksyttävämpiä kuin muidenkaan autoilijoiden, koska onnettomuustilanteissa seuraukset voivat olla yhtäläiset itselle ja muille. Esimerkiksi ikääntymisen ja muistisairauden mukanaan tuomat havainnointiongelmat heikentävät merkittävästi reagointia liikenteessä, niin muun liikenteen seuraamisessa kuin omassa ajokäyttäytymisessäkin.
Tällaiset kuskit joutuvat keskittymään liikaa omaan tekemiseen, ja tämä johtaa väistämättä siihen, että kaikki muut tapahtumat ympärillä jäävät tavallaan huomioitta. Jos on vaikeaa pysyä muun tai normaalin liikennevirran mukana, tällöin liikenteessä on aina yksi vaaratekijä lisää, ja ongelmat vain kertautuvat esimerkiksi jonoajossa.
ON KUITENKIN huomattava, että ikääntyminen ei välttämättä tarkoita heikkoa ajotaitoa. Harvalla vanhuksella pitkä kokemus liikenteessä on kuitenkaan ajotaitoja kartuttanutkaan. Ei ole aivan riittävä meriitti sekään, että on ajanut yli 50 vuotta ilman ylinopeussakkoa, jos se tarkoittaa, että on ajanut viime ajat selvää alinopeutta, mistä sakkoja harvemmin saakaan.
Lääkärin tehtävä on arvioida kuljettajan ajoterveys määrätyin väliajoin, mutta ei ajotaitoa. Olisiko syytä testata riskiryhmäkuljettajien ajotaitoja aivan oikealla ajokokeella aika ajoin, ihan niin kuin insinööriajossa? Viranomaisilla ei ole aikaa eikä resursseja valvoa kuljettajien taitoja liikenteessä. Enemmänkin keskitytään nopeuskameroiden valvontaan, ja sehän ei paljon kerro ajotaidoista tai liikenne käyttäytymisestä.
OLEN AIKOINAAN itse joutunut puuttumaan lähiomaiseni ajokäyttäytymiseen kovalla kädellä, ja se johti ajoluvan menetykseen. Muistisairaus nakersi hänen ajotaitoaan pala palalta. Muutaman kolarin jälkeen huomasin, että minun on tähän puututtava, koska hän oli autolla liikkuessaan vaarallinen itselleen ja muille.
Oudoksi tilanteen teki myös se, että viimeisintä kolaria oli selvittämässä lääkintähenkilökuntaa ja poliisi. Tilanteesta selvittiin sakoilla ja uuden auton ostolla, mutta läheiseni dementoituneeseen käytökseen ei puututtu. Onneksi henkilövaurioilta vältyttiin.
Onkin tärkeää, että lähiomaiset ja ystävät puuttuvat läheistensä ajotaitoihin ajoissa. Ajoluvan menetys on monelle kuljettajalle suuri menetys ja rajoittaa ratkaisevasti liikkumisen vapautta, onhan yksityisautoilu yksi suuri vapauden mittari. On hyvin vaikeaa tehdä omille läheisille rajoitteita, joista tietää heille olevan ikäviä seuraamuksia.
Toivottavasti ajatukseni eivät pahoita mieliä liikaa, vaan saa aikaan tervettä keskustelua.
Volkswagen Boran kanssa pesulle tullut iäkäs herrasmies nousi kesken pesuohjelman ulos autosta.
Käynnissä oli harjaus.
– Hän ei oikein osannut itsekään selittää, mikä sai hänet tulemaan pois, kertoo paloesimies Antti Kekäläinen.
Yllättävän ulostautumisen seurauksena auton ovi nyrjähti saranoiden ylitse ja ikämiehen jalka jäi kiinni kookkaan pesuharjan ja takaoven väliin.
Sillälailla, näistäkin olisi hyvä tietää miten kortin kanssa jatkossa. Mutta yksityisyyden suoja tms. kieltänee kertomatta.
Ei olisi hyvä tietää, ei tällainen meille kuulu.
Niin tai näin, kyllähän muidenkin tötöilyt saa lukea lehdistä mitä tulee tuomioihin, jotka toki on yleensä julkisia. Terveystiedot taas ei.
Mitä teet sillä tiedolla, tötöilikö naapurin Pentti harjapesussa vai oliko se joku muu?
Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.
Näin autoilee Paula Koivuniemi 73v
Katso videolta, kuinka tukalaan tilanteeseen Paula Koivuniemi joutui, kun hänen autonsa oli pudota mereen – ohikulkija kertoo tilanteesta
Ohikulkijan mukaan Paula Koivuniemi kiirehti takapenkin kautta pysäyttämään autoa.www.is.fi
Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.
Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.
Onhan se melkoinen suoritus, jos tosiaan pysäköi automaattia vapaalla pelkällä käsijarrulla. Ymmärrän, että jotkut vanhat taksarit tekevät niin tolpalla, kun pitää siirtää 6 metriä tämän tästä ja joissakin autoissa pelätään vaihdevivun mekanismin loppuunkulumista.Piti ihan lukea uudestaan tuo juttu. Varovaisesti oletan että auto on automaatti, ja omassa tomaatissa ei keppi liiku pakilta pois ennenkun on virrat päällä. Käsijarrun käyttö, no jos vähän mäkeä niin silloin käppäri päälle. Tasaisella ei tule koskaan laitettua. Ja oma koira matkustaa omassa kuljetuskopassaan, ettei rötväisi pitkin autoa, minkä se varmaan tekisi tilaisuuden tullen
Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna, eikä ne suostu P:stä luopumaan ilman että samanaikaisesti painaa jarrua, tai jotain muuta vastaavaa vapautinta. Sen sijaan pelkän vaihteen varaan jätetyn manuaalivaihtesen auton koira saa kyllä riehuttua helpostikin vapaalle.Piti ihan lukea uudestaan tuo juttu. Varovaisesti oletan että auto on automaatti, ja omassa tomaatissa ei keppi liiku pakilta pois ennenkun on virrat päällä. Käsijarrun käyttö, no jos vähän mäkeä niin silloin käppäri päälle. Tasaisella ei tule koskaan laitettua. Ja oma koira matkustaa omassa kuljetuskopassaan, ettei rötväisi pitkin autoa, minkä se varmaan tekisi tilaisuuden tullen
Onhan se melkoinen suoritus, jos tosiaan pysäköi automaattia vapaalla pelkällä käsijarrulla. Ymmärrän, että jotkut vanhat taksarit tekevät niin tolpalla, kun pitää siirtää 6 metriä tämän tästä ja joissakin autoissa pelätään vaihdevivun mekanismin loppuunkulumista.
Pysäköin itsekin tasaisella joskus pelkällä vaihteella tai P-asennolla. Tokikaan ei tulisi mieleen, jos autossa on koira. Ja onhan sitä käsijarrua hyvä ainakin päivittäin käyttää.
Mutta ei näin missään satama-altaan reunalla mäessä. Luoja mitä perseilyä. Kyllä siinä on ihan selkeät askelmerkit nähtävissä(vaihde JA käsijarru) ja auton karkaaminen johtuu lähes aina vakavasta piittaamattomuudesta.
Jotkut oikeasti pysäköivät silti N:llä eivätkä vaan välitä kilkatuksesta. Eihän se kuulu kuin sen aikaa, kun kuljettajan ovi on auki. Joku vanhus ei välttämättä edes tiedä merkkiäänen merkitystä eikä osaa näytöltä lukea.Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna,
Onko niitä vielä autoja jotka mahdollistaa tuon? Olen käsittänyt että moottori ei saa jäädä enää startstopin varassa sammuneeksi jos kuski poistuu.Jotkut oikeasti pysäköivät silti N:llä eivätkä vaan välitä kilkatuksesta. Eihän se kuulu kuin sen aikaa, kun kuljettajan ovi on auki. Joku vanhus ei välttämättä edes tiedä merkkiäänen merkitystä eikä osaa näytöltä lukea.
Olen nähnyt senkin, että moottorin annetaan sammua start/stopin avulla, ovi auki ilman muita toimenpiteitä ja ärrälle ostamaan tupakkaa. Jäähän se siihen paikalleen ensin
Olen nähnyt senkin, että moottorin annetaan sammua start/stopin avulla, ovi auki ilman muita toimenpiteitä ja ärrälle ostamaan tupakkaa. Jäähän se siihen paikalleen ensin
Riippuu tilanteesta ja autosta, hyrähtääkö moottori käyntiin, mutta siihen se jää (onnekkaassa tapauksessa) automaattikäsijarrulle, joko tyhjäkäynnillä tai sammuneena.Onko niitä vielä autoja jotka mahdollistaa tuon? Olen käsittänyt että moottori ei saa jäädä enää startstopin varassa sammuneeksi jos kuski poistuu.
Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna, eikä ne suostu P:stä luopumaan ilman että samanaikaisesti painaa jarrua, tai jotain muuta vastaavaa vapautinta. Sen sijaan pelkän vaihteen varaan jätetyn manuaalivaihtesen auton koira saa kyllä riehuttua helpostikin vapaalle.
okei. sitten paula on pönttö.Niin ne ajoneuvotiedot näyttää kertovan, että kyseessä on automaattivaihteinen auto.
1984 syntyneet ja sitä vanhemmat ei tarvitse korttia.Saako riittävän iäkäs ajaa mopoa myös ilman mitään lupia? Muistan että mopokortti tuli myöhemmin kuin omat mopolla-ajelut aikoinaan. Napsahtaessa siinä käy vain itselle sitten huonosti.
Mä teen aina noin, toki kun avaan kuskin oven niin auto sammuu kokonaan eikä siis voi lähteä käyntiin kun ovetkin menee automaattisesti vielä lukkoon kun olen pari askelta ottanut.Tuo on kyllä jo melkoista. Ei ihan heti tulisi itselle mieleen tehdä noin.
Mä teen aina noin, toki kun avaan kuskin oven niin auto sammuu kokonaan eikä siis voi lähteä käyntiin kun ovetkin menee automaattisesti vielä lukkoon kun olen pari askelta ottanut.
Kun auto sammuu, vaihde päälle (ilman kytkintä) ja ulos = sama lopputulosPitää varmaan vetää edes käppäri päälle, jos auto sen siis sallii - eliccäs on sellainen perinteinen käpäri mitä vedetään tai mersussa poljin pohjaan pl. sprinter?
Kun auto sammuu, vaihde päälle (ilman kytkintä) ja ulos = sama lopputulos
Ei muuta kuin huoli-ilmoitus tulille, olisi mielenkiintoista nähdä onko sillä vaikutusta
Ei ikä kerro kaikkea, oma isukki on paremmassa kunnossa kuin minä, vaikka puolen vuoden päästä tulee 74 täyteen.Tuon ikäisillä kuskeilla alkava glaukooma ja kaihi alkaa olla sellainen tekijä, että kannattaa kyllä tutkia tarkkaan. Minusta liian helposti annetaan vielä ikäihmisille kortteja tai ainakaan niitä ei oteta pois riittävän nopeasti. Kunto saattaa heiketä jo vuoden aikana merkittävästi.
Mulle kyllä kelpaisi x-ikäisille ajotaitotesti. Karsisi varmasti hyvin vaarallisimmat pois. Yhtälailla voisi olla tarjolla "vanhusten autokoulu", tietty huokeampaan hintaan, kuin täysi paketti. Nykyään kun työikäisenkin täytyy uusia korttia tämän tästä ilman mitään syytä (raha), niin tuolla saataisiin sentään konkreettinen hyöty.
Ehdottaisin pakollista lisäkoulutusta, jos kokeen kusee kaksi kertaa. Yleisönosastolta ja uutiskommenteista saa tasaisin väliajoin bongata valittelua, kuinka pitäisi kokoajan olla opiskelemassa liikennesääntöjä kun niitä jatkuvasti muutetaan, vaikka kyseessä on poikkeuksetta ollut asia, joka ei ole muuttunut ainakaan sitten 1980-luvun.Nekrohommiksi menee, mutta tää, niin vitusti.
Nuorien kuskien pitää todistaa, että he ovat riittävissä määrin oppineet liikennesäännöt ja hallitsevat auton ohjauksen, jotta heidät voidaan turvallisesti päästää itsenäisesti muun liikenteen joukkoon. Ihan samoilla perusteilla voitaisiin laittaa vaikkapa kaikki 65-vuotiaat noihin samoihin teoria- ja ajotaitokokeisiin, joilla varmistetaan että ne liikennesäännöt ja auton hallinta ovat edelleen hallussa. Sitten toistetaan proseduuri vaikkapa viiden vuoden välein. Kokeet saa toki uusia, jos on aihetta epäillä että kävi vain joku hetkellinen aivopieru tms. mutta vain 2-3 kertaa maksimissaan. Sen jälkeen pysyvästi kortti pois.
Ei autolla ajaminen, varsinkaan muiden tielläliikkujien terveys ja henki vaarantaen, ole mikään perusihmisoikeus ja nykysysteemissä selvästi joku kusee, kun lääkärit ovat niin vastahakoisia ottamaan kortin pois ihan selvissäkin tapauksissa.
Mitenkäs käsittelisit ne bemarikuskit, jotka ylinopeudella pujottelevat liikenteessä (jopa motarilla) tai hiillostavat max nopeutta ajavaa ohittajaa puskemalla persuksissa......
Ei autolla ajaminen, varsinkaan muiden tielläliikkujien terveys ja henki vaarantaen, ole mikään perusihmisoikeus ja nykysysteemissä selvästi joku kusee, kun lääkärit ovat niin vastahakoisia ottamaan kortin pois ihan selvissäkin tapauksissa.
Eihän tuossa leimattu kaikkia bemarikuskeja, vaan puhuttiin niistä bemarikuskeista, jotka ajavat kirjoittajan mielestä liian kovalla riskitasolla.Sitä 10% hyvin ajavia vanhuksia ei saa leimata, sen huonosti ajavan 90% takia. Vaan sen sijaan niitä 90% bemarikuskeista voi vapaasti leimata, sen kusipäisesti ajavan 10% takia.