Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Tossa naapurin papan kanssa parjattiin kasitietä ja kun sanoin että onneksi Turku-Pori on sentään valaistu. Naapuri sanoi ettei hän ole huomannut,hieman huolestuttavaa jos ei näe tievalaistusta.
En mäkään kyllä ulkoa muista kaikkia valaistuja tieosuuksia. Ei tuo välttämättä tarkoita että ei olisi nähnyt että tie on valaistu, vaan pikemminkin että ei ole sitä niin rekisteröinyt että muistaisi.
 
Näin tänään kun joku vanhus oli lähtenyt tästä kohti Raisiota, ts. vastakarvaan pitkin ohitustietä: Google Maps

Juu kyllä, ilmoitin asiasta hätäkeskukseen. Sellanen kuparin värinen pikkupurkki oli kyseessä.
 
7df43db4e4ca4a49838e61b0e04a60dc.jpg.webp


Näin autoilee Paula Koivuniemi 73v:)

 
Vaiettu ongelma liikenteessä: Monien kuljettajien pitäisi suosiolla jättää ajohommat muille
Mutta sitten on asia, josta vaietaan liiaksi ja ikään kuin katsotaan sormien läpi. Liikenteessä navigoi valitettavasti liian paljon autonkuljettajia, joiden todellakin kannattaisi siirtyä julkisiin liikennevälineisiin tai muihin liikkumismuotoihin ja jättämään suosiolla ajohommat muille. Nämä ehkä vaarallisetkin kuljettajat eivät välttämättä syyllisty tahallisesti mihinkään väärään, koska eivät syystä tai toisesta huomaa tai tunnista tekevänsä asioita muista liikkujista poiketen väärin tai toisin.

Valitettavasti tällaisten kuljettajien tekemät virheet eivät ole kuitenkaan sen hyväksyttävämpiä kuin muidenkaan autoilijoiden, koska onnettomuustilanteissa seuraukset voivat olla yhtäläiset itselle ja muille. Esimerkiksi ikääntymisen ja muistisairauden mukanaan tuomat havainnointiongelmat heikentävät merkittävästi reagointia liikenteessä, niin muun liikenteen seuraamisessa kuin omassa ajokäyttäytymisessäkin.

Tällaiset kuskit joutuvat keskittymään liikaa omaan tekemiseen, ja tämä johtaa väistämättä siihen, että kaikki muut tapahtumat ympärillä jäävät tavallaan huomioitta. Jos on vaikeaa pysyä muun tai normaalin liikennevirran mukana, tällöin liikenteessä on aina yksi vaaratekijä lisää, ja ongelmat vain kertautuvat esimerkiksi jonoajossa.

ON KUITENKIN huomattava, että ikääntyminen ei välttämättä tarkoita heikkoa ajotaitoa. Harvalla vanhuksella pitkä kokemus liikenteessä on kuitenkaan ajotaitoja kartuttanutkaan. Ei ole aivan riittävä meriitti sekään, että on ajanut yli 50 vuotta ilman ylinopeussakkoa, jos se tarkoittaa, että on ajanut viime ajat selvää alinopeutta, mistä sakkoja harvemmin saakaan.

Lääkärin tehtävä on arvioida kuljettajan ajoterveys määrätyin väliajoin, mutta ei ajotaitoa. Olisiko syytä testata riskiryhmäkuljettajien ajotaitoja aivan oikealla ajokokeella aika ajoin, ihan niin kuin insinööriajossa? Viranomaisilla ei ole aikaa eikä resursseja valvoa kuljettajien taitoja liikenteessä. Enemmänkin keskitytään nopeuskameroiden valvontaan, ja sehän ei paljon kerro ajotaidoista tai liikenne käyttäytymisestä.

OLEN AIKOINAAN itse joutunut puuttumaan lähiomaiseni ajokäyttäytymiseen kovalla kädellä, ja se johti ajoluvan menetykseen. Muistisairaus nakersi hänen ajotaitoaan pala palalta. Muutaman kolarin jälkeen huomasin, että minun on tähän puututtava, koska hän oli autolla liikkuessaan vaarallinen itselleen ja muille.

Oudoksi tilanteen teki myös se, että viimeisintä kolaria oli selvittämässä lääkintähenkilökuntaa ja poliisi. Tilanteesta selvittiin sakoilla ja uuden auton ostolla, mutta läheiseni dementoituneeseen käytökseen ei puututtu. Onneksi henkilövaurioilta vältyttiin.

Onkin tärkeää, että lähiomaiset ja ystävät puuttuvat läheistensä ajotaitoihin ajoissa. Ajoluvan menetys on monelle kuljettajalle suuri menetys ja rajoittaa ratkaisevasti liikkumisen vapautta, onhan yksityisautoilu yksi suuri vapauden mittari. On hyvin vaikeaa tehdä omille läheisille rajoitteita, joista tietää heille olevan ikäviä seuraamuksia.

Toivottavasti ajatukseni eivät pahoita mieliä liikaa, vaan saa aikaan tervettä keskustelua.


Vaiettu ongelma liikenteessä: Monien kuljettajien pitäisi suosiolla jättää ajohommat muille
TEKSTI PEKKA RANTANEN
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa sähköpostilla

Taas oli se aika vuodesta, kun pääsimme emännän kanssa nauttimaan Lapin aina lumoavasta Ruskasta. Tämä tarkoittaa sitä, että kurvailtiin autolla läpi syksyisen Suomen, ja takaisinkin pääkaupunkiseudulle. Muutamat oho-tilanteet liikenteessä pelästyttivät meidät kunnolla. Meitä jäikin vähän askarruttamaan kanssa-autoilijoiden taito ajaa sujuvasti ja turvallisesti, ja varsinkin ikäihmisten taito.


Jotta ei jää lukijoille epäselväksi, minäkin luulin nuoruudessa melkoisen paljon itsestäni liikenteessä, että olin reilusti keskiverto autoilijaa taitavampi ratin pyörittäjä. Ja ehkä olinkin.

Tänä päivänä onneksi, tai valitettavasti, minäkin olen vain yksi normaaleista ratinpyörittäjistä. Virheitä liikenteessä tulee tuon tuosta, ja sakkojakin on itselle kertynyt ajokorttiuran aikana monen etelänmatkan verran, enkä ole saavutuksistani ollenkaan ylpeä. Siltikin uskallan puuttua toisten ajamisiin.

KUN PUHUTAAN ikävistä onnettomuuksista tai lähellä piti -tilanteista liikenteessä, syylliseksi usein löytyy kuljettajan lisäksi alkoholi, huumeet, lääkkeet, näyttämisen halu, välinpitämättömyys ja itsetuhoiset ajatukset. Ikävää tietoa ja tilastoa, ja niin turhaa.

Ja sitten tietenkin syyllisiä ovat ylinopeudet, joista jaksetaan puhua tuon tuosta. Normaalit, tai sanotaanko pienet nopeuden ylitykset eivät mielestäni rumenna ikäviä tilastoja juurikaan, mutta törkeät kaahailut kyllä. Nämä kaikki edellä mainitut epäkohdat on saatava kitkettyä pois liikenteestä.

Mutta sitten on asia, josta vaietaan liiaksi ja ikään kuin katsotaan sormien läpi. Liikenteessä navigoi valitettavasti liian paljon autonkuljettajia, joiden todellakin kannattaisi siirtyä julkisiin liikennevälineisiin tai muihin liikkumismuotoihin ja jättämään suosiolla ajohommat muille. Nämä ehkä vaarallisetkin kuljettajat eivät välttämättä syyllisty tahallisesti mihinkään väärään, koska eivät syystä tai toisesta huomaa tai tunnista tekevänsä asioita muista liikkujista poiketen väärin tai toisin.

Valitettavasti tällaisten kuljettajien tekemät virheet eivät ole kuitenkaan sen hyväksyttävämpiä kuin muidenkaan autoilijoiden, koska onnettomuustilanteissa seuraukset voivat olla yhtäläiset itselle ja muille. Esimerkiksi ikääntymisen ja muistisairauden mukanaan tuomat havainnointiongelmat heikentävät merkittävästi reagointia liikenteessä, niin muun liikenteen seuraamisessa kuin omassa ajokäyttäytymisessäkin.

Tällaiset kuskit joutuvat keskittymään liikaa omaan tekemiseen, ja tämä johtaa väistämättä siihen, että kaikki muut tapahtumat ympärillä jäävät tavallaan huomioitta. Jos on vaikeaa pysyä muun tai normaalin liikennevirran mukana, tällöin liikenteessä on aina yksi vaaratekijä lisää, ja ongelmat vain kertautuvat esimerkiksi jonoajossa.

ON KUITENKIN huomattava, että ikääntyminen ei välttämättä tarkoita heikkoa ajotaitoa. Harvalla vanhuksella pitkä kokemus liikenteessä on kuitenkaan ajotaitoja kartuttanutkaan. Ei ole aivan riittävä meriitti sekään, että on ajanut yli 50 vuotta ilman ylinopeussakkoa, jos se tarkoittaa, että on ajanut viime ajat selvää alinopeutta, mistä sakkoja harvemmin saakaan.

Lääkärin tehtävä on arvioida kuljettajan ajoterveys määrätyin väliajoin, mutta ei ajotaitoa. Olisiko syytä testata riskiryhmäkuljettajien ajotaitoja aivan oikealla ajokokeella aika ajoin, ihan niin kuin insinööriajossa? Viranomaisilla ei ole aikaa eikä resursseja valvoa kuljettajien taitoja liikenteessä. Enemmänkin keskitytään nopeuskameroiden valvontaan, ja sehän ei paljon kerro ajotaidoista tai liikenne käyttäytymisestä.

OLEN AIKOINAAN itse joutunut puuttumaan lähiomaiseni ajokäyttäytymiseen kovalla kädellä, ja se johti ajoluvan menetykseen. Muistisairaus nakersi hänen ajotaitoaan pala palalta. Muutaman kolarin jälkeen huomasin, että minun on tähän puututtava, koska hän oli autolla liikkuessaan vaarallinen itselleen ja muille.

Oudoksi tilanteen teki myös se, että viimeisintä kolaria oli selvittämässä lääkintähenkilökuntaa ja poliisi. Tilanteesta selvittiin sakoilla ja uuden auton ostolla, mutta läheiseni dementoituneeseen käytökseen ei puututtu. Onneksi henkilövaurioilta vältyttiin.

Onkin tärkeää, että lähiomaiset ja ystävät puuttuvat läheistensä ajotaitoihin ajoissa. Ajoluvan menetys on monelle kuljettajalle suuri menetys ja rajoittaa ratkaisevasti liikkumisen vapautta, onhan yksityisautoilu yksi suuri vapauden mittari. On hyvin vaikeaa tehdä omille läheisille rajoitteita, joista tietää heille olevan ikäviä seuraamuksia.

Toivottavasti ajatukseni eivät pahoita mieliä liikaa, vaan saa aikaan tervettä keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:

Volkswagen Boran kanssa pesulle tullut iäkäs herrasmies nousi kesken pesuohjelman ulos autosta.

Käynnissä oli harjaus.

– Hän ei oikein osannut itsekään selittää, mikä sai hänet tulemaan pois, kertoo paloesimies Antti Kekäläinen.

Yllättävän ulostautumisen seurauksena auton ovi nyrjähti saranoiden ylitse ja ikämiehen jalka jäi kiinni kookkaan pesuharjan ja takaoven väliin.

Sillälailla, näistäkin olisi hyvä tietää miten kortin kanssa jatkossa. Mutta yksityisyyden suoja tms. kieltänee kertomatta.
 
Mulle kyllä kelpaisi x-ikäisille ajotaitotesti. Karsisi varmasti hyvin vaarallisimmat pois. Yhtälailla voisi olla tarjolla "vanhusten autokoulu", tietty huokeampaan hintaan, kuin täysi paketti. Nykyään kun työikäisenkin täytyy uusia korttia tämän tästä ilman mitään syytä (raha), niin tuolla saataisiin sentään konkreettinen hyöty.
 
Tuli sitten vanha pariskunta kehä 1 väärään suuntaan vastaan, pelottavaa jos ei näe ajoissa niin tulee iso vahinko.
 
7df43db4e4ca4a49838e61b0e04a60dc.jpg.webp


Näin autoilee Paula Koivuniemi 73v:)

Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.
 
Tämän ketjun kamaa: ajoin eilen kaupasta kotiin ja edelläni ajeli arviolta n. 70-80v mamma. Ilmeisesti rouvan takaluukku (auton) oli huonosti, joten ei muuta kuin auto seis keskelle tietä, paikkana vieläpä muutamia metrejä ennen isompaa risteystä ja autosta virrat pois. Kylmänviileästi pois autosta, luukku paremmin kiinni, takaisin autoon, käynnistys ja hetken päästä liikkeelle. Oli niin hämmentävä pysähdys, että olin jo aikeissa nousta itsekin omasta autostani ja tarjoamaan työntöapua, koska käsitin alkuun että auto meni vain paskaksi. Mutta ei, rouva vaan sekoili jotain muista piittaamatta.
 
Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.

Piti ihan lukea uudestaan tuo juttu. Varovaisesti oletan että auto on automaatti, ja omassa tomaatissa ei keppi liiku pakilta pois ennenkun on virrat päällä. Käsijarrun käyttö, no jos vähän mäkeä niin silloin käppäri päälle. Tasaisella ei tule koskaan laitettua. Ja oma koira matkustaa omassa kuljetuskopassaan, ettei rötväisi pitkin autoa, minkä se varmaan tekisi tilaisuuden tullen :)
 
Jos nyt käsitin oikein niin autossa ollut koira on häslännyt pysäköidyn auton liikkeelle. Ehkä jos olisi ollut käsijarru ja vahteisto kummatkin pidättelemässä tuota ei olisi tapahtunut, mutta aika moni pysäköi autonsa pelkästään vaihteiston varaan riippumatta iästä.
Piti ihan lukea uudestaan tuo juttu. Varovaisesti oletan että auto on automaatti, ja omassa tomaatissa ei keppi liiku pakilta pois ennenkun on virrat päällä. Käsijarrun käyttö, no jos vähän mäkeä niin silloin käppäri päälle. Tasaisella ei tule koskaan laitettua. Ja oma koira matkustaa omassa kuljetuskopassaan, ettei rötväisi pitkin autoa, minkä se varmaan tekisi tilaisuuden tullen :)
Onhan se melkoinen suoritus, jos tosiaan pysäköi automaattia vapaalla pelkällä käsijarrulla. Ymmärrän, että jotkut vanhat taksarit tekevät niin tolpalla, kun pitää siirtää 6 metriä tämän tästä ja joissakin autoissa pelätään vaihdevivun mekanismin loppuunkulumista.

Pysäköin itsekin tasaisella joskus pelkällä vaihteella tai P-asennolla. Tokikaan ei tulisi mieleen, jos autossa on koira. Ja onhan sitä käsijarrua hyvä ainakin päivittäin käyttää.

Mutta ei näin missään satama-altaan reunalla mäessä. Luoja mitä perseilyä. Kyllä siinä on ihan selkeät askelmerkit nähtävissä(vaihde JA käsijarru) ja auton karkaaminen johtuu lähes aina vakavasta piittaamattomuudesta.
 
Piti ihan lukea uudestaan tuo juttu. Varovaisesti oletan että auto on automaatti, ja omassa tomaatissa ei keppi liiku pakilta pois ennenkun on virrat päällä. Käsijarrun käyttö, no jos vähän mäkeä niin silloin käppäri päälle. Tasaisella ei tule koskaan laitettua. Ja oma koira matkustaa omassa kuljetuskopassaan, ettei rötväisi pitkin autoa, minkä se varmaan tekisi tilaisuuden tullen :)
Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna, eikä ne suostu P:stä luopumaan ilman että samanaikaisesti painaa jarrua, tai jotain muuta vastaavaa vapautinta. Sen sijaan pelkän vaihteen varaan jätetyn manuaalivaihtesen auton koira saa kyllä riehuttua helpostikin vapaalle.
 
Onhan se melkoinen suoritus, jos tosiaan pysäköi automaattia vapaalla pelkällä käsijarrulla. Ymmärrän, että jotkut vanhat taksarit tekevät niin tolpalla, kun pitää siirtää 6 metriä tämän tästä ja joissakin autoissa pelätään vaihdevivun mekanismin loppuunkulumista.

Pysäköin itsekin tasaisella joskus pelkällä vaihteella tai P-asennolla. Tokikaan ei tulisi mieleen, jos autossa on koira. Ja onhan sitä käsijarrua hyvä ainakin päivittäin käyttää.

Mutta ei näin missään satama-altaan reunalla mäessä. Luoja mitä perseilyä. Kyllä siinä on ihan selkeät askelmerkit nähtävissä(vaihde JA käsijarru) ja auton karkaaminen johtuu lähes aina vakavasta piittaamattomuudesta.

Sanoisin että kun se tapa pysäköidä ilman kässäriä on päällä, ei sitä kovin helpolla käytä vaikka siihen olisi oikeasti tarvetta.

Toisaalta raskaassa kalustossa tilanne on täysin päinvastainen, niitä ei käytännössä ikinä pysäköidä muuten kuin pelkän käsijarrun varaan.
 
Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna,
Jotkut oikeasti pysäköivät silti N:llä eivätkä vaan välitä kilkatuksesta. Eihän se kuulu kuin sen aikaa, kun kuljettajan ovi on auki. Joku vanhus ei välttämättä edes tiedä merkkiäänen merkitystä eikä osaa näytöltä lukea.

Olen nähnyt senkin, että moottorin annetaan sammua start/stopin avulla, ovi auki ilman muita toimenpiteitä ja ärrälle ostamaan tupakkaa. Jäähän se siihen paikalleen ensin ehkä holdilla ja ovea avatessa automaattikäsijarrulla.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut oikeasti pysäköivät silti N:llä eivätkä vaan välitä kilkatuksesta. Eihän se kuulu kuin sen aikaa, kun kuljettajan ovi on auki. Joku vanhus ei välttämättä edes tiedä merkkiäänen merkitystä eikä osaa näytöltä lukea.

Olen nähnyt senkin, että moottorin annetaan sammua start/stopin avulla, ovi auki ilman muita toimenpiteitä ja ärrälle ostamaan tupakkaa. Jäähän se siihen paikalleen ensin
Onko niitä vielä autoja jotka mahdollistaa tuon? Olen käsittänyt että moottori ei saa jäädä enää startstopin varassa sammuneeksi jos kuski poistuu.
 
Onko niitä vielä autoja jotka mahdollistaa tuon? Olen käsittänyt että moottori ei saa jäädä enää startstopin varassa sammuneeksi jos kuski poistuu.
Riippuu tilanteesta ja autosta, hyrähtääkö moottori käyntiin, mutta siihen se jää (onnekkaassa tapauksessa) automaattikäsijarrulle, joko tyhjäkäynnillä tai sammuneena.

Tietysti sen saa myös kätevästi tohellettua siihen jättäessään "start engine manually"-tilaan.

Edit:tajuttuani mitä tarkoitat, niin joo. Minkään auton ei tietääkseni pitäisi lähteä jaloilla liikkeelle tuollaisen tempun jälkeen. Mahdollista automaatilla ja holdilla, jos kuskin oven anturi sökö.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin on automaatti, koska on melko epätodennäköistä että tuota olisi noin uudella automaatilla päässyt tapahtumaan, koska ne pääsääntöisesti nostavat kovan metelin jos auton koittaa jättää ilman että P on valittuna, eikä ne suostu P:stä luopumaan ilman että samanaikaisesti painaa jarrua, tai jotain muuta vastaavaa vapautinta. Sen sijaan pelkän vaihteen varaan jätetyn manuaalivaihtesen auton koira saa kyllä riehuttua helpostikin vapaalle.

Niin ne ajoneuvotiedot näyttää kertovan, että kyseessä on automaattivaihteinen auto.
 
Saako riittävän iäkäs ajaa mopoa myös ilman mitään lupia? Muistan että mopokortti tuli myöhemmin kuin omat mopolla-ajelut aikoinaan. Napsahtaessa siinä käy vain itselle sitten huonosti.
 
Tuo on kyllä jo melkoista. Ei ihan heti tulisi itselle mieleen tehdä noin.
Mä teen aina noin, toki kun avaan kuskin oven niin auto sammuu kokonaan eikä siis voi lähteä käyntiin kun ovetkin menee automaattisesti vielä lukkoon kun olen pari askelta ottanut.
 
Mä teen aina noin, toki kun avaan kuskin oven niin auto sammuu kokonaan eikä siis voi lähteä käyntiin kun ovetkin menee automaattisesti vielä lukkoon kun olen pari askelta ottanut.

Pitää varmaan vetää edes käppäri päälle, jos auto sen siis sallii - eliccäs on sellainen perinteinen käpäri mitä vedetään tai mersussa poljin pohjaan pl. sprinter?
 
Pitää varmaan vetää edes käppäri päälle, jos auto sen siis sallii - eliccäs on sellainen perinteinen käpäri mitä vedetään tai mersussa poljin pohjaan pl. sprinter?
Kun auto sammuu, vaihde päälle (ilman kytkintä) ja ulos = sama lopputulos
 


Mitähän tämä vanhus oikein meinasi. Peruutteli keskellä liikennevaloja tukkimassa liikennettä. :D
 
Papparainen meinasi ajaa liikenneympyrässä päälle, jarrutin ja torvi pohjaan. Ajelin perässä ja kävin kysymässä miksi vitussa ajat kolmion takaa päälle? "Ai ajoinko, en mä huomannu?" Vanha seniili ei näe eikä kuule, auton rattiin vaan :facepalm:
 
Ei tässä mitään hätää vielä ole ollut. Ajokortin uusinta oli ihan helppo juttu. Katsotaan sitten 5v kuluttua!
 
Eräs erittäin rakas lähisukulainen on 86-vuotias, ja ajaa edelleen keskimääräistä autoilijaa paremmin. Näkisitte kuinka laittaa kiihdytysrampilla hanaa 1,6-litraisellaan. Eikä vieläkään unohdu edes kuolleet kulmat.
 
Tuon ikäisillä kuskeilla alkava glaukooma ja kaihi alkaa olla sellainen tekijä, että kannattaa kyllä tutkia tarkkaan. Minusta liian helposti annetaan vielä ikäihmisille kortteja tai ainakaan niitä ei oteta pois riittävän nopeasti. Kunto saattaa heiketä jo vuoden aikana merkittävästi.
Ei ikä kerro kaikkea, oma isukki on paremmassa kunnossa kuin minä, vaikka puolen vuoden päästä tulee 74 täyteen.
 
Mulle kyllä kelpaisi x-ikäisille ajotaitotesti. Karsisi varmasti hyvin vaarallisimmat pois. Yhtälailla voisi olla tarjolla "vanhusten autokoulu", tietty huokeampaan hintaan, kuin täysi paketti. Nykyään kun työikäisenkin täytyy uusia korttia tämän tästä ilman mitään syytä (raha), niin tuolla saataisiin sentään konkreettinen hyöty.

Nekrohommiksi menee, mutta tää, niin vitusti.

Nuorien kuskien pitää todistaa, että he ovat riittävissä määrin oppineet liikennesäännöt ja hallitsevat auton ohjauksen, jotta heidät voidaan turvallisesti päästää itsenäisesti muun liikenteen joukkoon. Ihan samoilla perusteilla voitaisiin laittaa vaikkapa kaikki 65-vuotiaat noihin samoihin teoria- ja ajotaitokokeisiin, joilla varmistetaan että ne liikennesäännöt ja auton hallinta ovat edelleen hallussa. Sitten toistetaan proseduuri vaikkapa viiden vuoden välein. Kokeet saa toki uusia, jos on aihetta epäillä että kävi vain joku hetkellinen aivopieru tms. mutta vain 2-3 kertaa maksimissaan. Sen jälkeen pysyvästi kortti pois.

Ei autolla ajaminen, varsinkaan muiden tielläliikkujien terveys ja henki vaarantaen, ole mikään perusihmisoikeus ja nykysysteemissä selvästi joku kusee, kun lääkärit ovat niin vastahakoisia ottamaan kortin pois ihan selvissäkin tapauksissa.
 
Nekrohommiksi menee, mutta tää, niin vitusti.

Nuorien kuskien pitää todistaa, että he ovat riittävissä määrin oppineet liikennesäännöt ja hallitsevat auton ohjauksen, jotta heidät voidaan turvallisesti päästää itsenäisesti muun liikenteen joukkoon. Ihan samoilla perusteilla voitaisiin laittaa vaikkapa kaikki 65-vuotiaat noihin samoihin teoria- ja ajotaitokokeisiin, joilla varmistetaan että ne liikennesäännöt ja auton hallinta ovat edelleen hallussa. Sitten toistetaan proseduuri vaikkapa viiden vuoden välein. Kokeet saa toki uusia, jos on aihetta epäillä että kävi vain joku hetkellinen aivopieru tms. mutta vain 2-3 kertaa maksimissaan. Sen jälkeen pysyvästi kortti pois.

Ei autolla ajaminen, varsinkaan muiden tielläliikkujien terveys ja henki vaarantaen, ole mikään perusihmisoikeus ja nykysysteemissä selvästi joku kusee, kun lääkärit ovat niin vastahakoisia ottamaan kortin pois ihan selvissäkin tapauksissa.
Ehdottaisin pakollista lisäkoulutusta, jos kokeen kusee kaksi kertaa. Yleisönosastolta ja uutiskommenteista saa tasaisin väliajoin bongata valittelua, kuinka pitäisi kokoajan olla opiskelemassa liikennesääntöjä kun niitä jatkuvasti muutetaan, vaikka kyseessä on poikkeuksetta ollut asia, joka ei ole muuttunut ainakaan sitten 1980-luvun.

Samalla laittaisin pakolliseen autokoulun uusintaan ihan iästä riippumatta, jos kerää itselleen ajo-oikeuden menetykseen oikeuttavan määrän virhemaksuja. Ymmärtääkseni tällainen systeemi on ainakin Britanniassa.
 
@Antti Alien Britanniassa sukulaisilla on aika painava sana vanhuksille eli voivat tarvittaessa ilmoittaa eteenpäin. Jotkut ovat tehneet tätä eli ollut kortti vuosikymmeniä, eivät ole välttämättä ajaneet autokoulun jälkeen saattavat mennä vapaaehtoisesti autokouluun ottamaan harjoitustunteja.
 
.....
Ei autolla ajaminen, varsinkaan muiden tielläliikkujien terveys ja henki vaarantaen, ole mikään perusihmisoikeus ja nykysysteemissä selvästi joku kusee, kun lääkärit ovat niin vastahakoisia ottamaan kortin pois ihan selvissäkin tapauksissa.
Mitenkäs käsittelisit ne bemarikuskit, jotka ylinopeudella pujottelevat liikenteessä (jopa motarilla) tai hiillostavat max nopeutta ajavaa ohittajaa puskemalla persuksissa.
 
Sitä 10% hyvin ajavia vanhuksia ei saa leimata, sen huonosti ajavan 90% takia. Vaan sen sijaan niitä 90% bemarikuskeista voi vapaasti leimata, sen kusipäisesti ajavan 10% takia.
 
Kun kattoo sitä meinkiä tuolla motarilla miten jengi vetää oli ne vanhoja tai nuoria (ei kerkii näkee). Niin ei tunnu paljon kuolemanpelkoa olevan. Vaan vedetään 120-160 khm eli reippaasti yli talvi huntin. Oli se keli mikä tahansa. Voi vittu kun luotetaan niihin omiin arvioituihin taitoihin vähä liikaa tai siihe että se uusi auto automaagisesti pitää sut tiellä ja pelastaa vaikka ajais 2 markkaa räntäsateessa. ehkä autoihin pitäis olla jotkut rajottimet oikeasti. mutta se on tän päivän autoilla teknologialla liikaa pyydetty. Mutta juu kaikille yli 60v pitäisi pitää joku ajokoe vähintään 2v välein.
 
Sitä 10% hyvin ajavia vanhuksia ei saa leimata, sen huonosti ajavan 90% takia. Vaan sen sijaan niitä 90% bemarikuskeista voi vapaasti leimata, sen kusipäisesti ajavan 10% takia.
Eihän tuossa leimattu kaikkia bemarikuskeja, vaan puhuttiin niistä bemarikuskeista, jotka ajavat kirjoittajan mielestä liian kovalla riskitasolla.

Itsehän ehdottaisin ratkaisuksi liikennevalvontaa, mutta kun työ on nykyään niin kallista suhteessa kaikkeen muuhun, eikä meitä kansana napostele aivan vitullinen verotus, niin annetaan pujottelukaahareiden (joihin taidan itsekin usein lukeutua) sitten vetää isolla riskitasolla. Onneksi kohta saadaan sentään keskinopeuskamerat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 912
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
Iippo007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom