Miten kämppä viileämmäksi?

Tuommonen split tyylinen jäähdytin kiinnostaisi, jos ulkoyksikön laittaisi parvekkeelle. Mutta etäisyyttä parvekkeelta makuuhuoneeseen olisi varmaan yli 10m, ei varmaan missään mallissa out-of-box noin pitkää letkua ole ja menisi varmaan aika askarteluksi jos itse lähtee tekemään.

Tuommonen split tyylinen jäähdytin kiinnostaisi, jos ulkoyksikön laittaisi parvekkeelle. Mutta etäisyyttä parvekkeelta makuuhuoneeseen olisi varmaan yli 10m, ei varmaan missään mallissa out-of-box noin pitkää letkua ole ja menisi varmaan aika askarteluksi jos itse lähtee tekemään.
Ei sitä sisäyksikköä ole tarkoitus makuuhuoneeseen laittaa, ei ilpiäkään asenneta huoneeseen, vaan avoimeen tilaan mistä puhalluksen avulla ilma siirretään muualle.

Huoneeseen asennettuna, siitä huoneesta tulee jääkaappi kun muissa tiloissa on normaali lämpötila.

Viimeksi muokattu:
Ei sitä sisäyksikköä ole tarkoitus makuuhuoneeseen laittaa, ei ilpiäkään asenneta huoneeseen, vaan avoimeen tilaan mistä puhalluksen avulla ilma kohdettaan muualle.

Huoneeseen asennettuna, siitä huoneesta tulee jääkaappi kun muissa tiloissa on normaali lämpötila.
Tosiaan itse haluaisin täysin priorisoida makuuhuoneen lämpötilan, että pystyy nukkua kunnolla. Toki jos tuommosesta laitteesta riittäisi tehoa koko asunnon viilentämiseen niin se olisi jees, mutta se vähän epäilyttää.

Tosiaan itse haluaisin täysin priorisoida makuuhuoneen lämpötilan, että pystyy nukkua kunnolla. Toki jos tuommosesta laitteesta riittäisi tehoa koko asunnon viilentämiseen niin se olisi jees, mutta se vähän epäilyttää.
Noi splitit on yleensä kyllä ihan eri maata kuin pingut ja jaksaa kyllä usein jäähdyttää isonkin alueen.

Se on joka tapauksessa äänitasoltaan semmoinen että sen kanssa sitä voi pitää 24/7 päällä ja nukkua jos nyt ei pistä makuuhuoneeseen ja ole herkkäuninen
Onko televisionkatselu samassa huoneessa sisäyksikön kanssa mahdollista eli ei erityisemmin häiritse sitä? Silloin se minun nähdäkseni on tarpeeksi hiljainen.

Esim. omalla pingulla ei tulisi mieleenkään yrittää katsella telkkaria samassa huoneessa (olen kokeillut, en saanut puheesta mitään selvää vaikka laitoin telkkarin volaa paljon kovemmaksi), tai ehkä edes viereisessä huoneessa jos väliovi on auki. Saati sitten nukkua ilman korvatulppia.

Pingviinin melun voisi tietenkin ulkoistaa naapureille laittamalla koko laitteen parvekkeelle jyrryttämään, ja askartelee jonkun putken johdattamaan ainoastaan viileä kuiva ilma sisään. Käsittääkseni toimisi samalla periaatteella ja ehkä yhtä "tehokkaasti" kuin kahden putken väsäilyt? Ehkä?

Kiva jos noissa halvemmissa mailleissa on kompressori ulkoyksikössä mutta saattavat osoittautua alitehoisiksi, ja niissä tuo välikaapeli taitaa olla kovin lyhyt? Jossain videossa näkyii että PortaSplitin kaapelilla on ainakin pituutta kun joku oli ikkunan yläkautta laittanut sen menemään?

Onko televisionkatselu samassa huoneessa sisäyksikön kanssa mahdollista eli ei erityisemmin häiritse sitä? Silloin se minun nähdäkseni on tarpeeksi hiljainen.

Esim. omalla pingulla ei tulisi mieleenkään yrittää katsella telkkaria samassa huoneessa (olen kokeillut, en saanut puheesta mitään selvää vaikka laitoin telkkarin volaa paljon kovemmaksi), tai ehkä edes viereisessä huoneessa jos väliovi on auki. Saati sitten nukkua ilman korvatulppia.

Pingviinin melun voisi tietenkin ulkoistaa naapureille laittamalla koko laitteen parvekkeelle jyrryttämään, ja askartelee jonkun putken johdattamaan ainoastaan viileä kuiva ilma sisään. Käsittääkseni toimisi samalla periaatteella ja ehkä yhtä "tehokkaasti" kuin kahden putken väsäilyt? Ehkä?

Kiva jos noissa halvemmissa mailleissa on kompressori ulkoyksikössä mutta saattavat osoittautua alitehoisiksi, ja niissä tuo välikaapeli taitaa olla kovin lyhyt? Jossain videossa näkyii että PortaSplitin kaapelilla on ainakin pituutta kun joku oli ikkunan yläkautta laittanut sen menemään?
Noh nämä minkä kukin kokee häiritseväksi on toki kovin henkilökohtaista mutta itse pystyn ainakin katsomaan telkkaria vaikka oma Argo Ulisse on käytännössä metrin päässä televisiosta. Ei se äänetön ole mutta ehkä vastaa jotain mikron päällä oloa äänitasoltaan jos hakee jotain verrokkia muista laitteista. Uskoisin että toi Portasplit on Ulissea hiljaisempi etenkin tossa silent moodissa. Telkkarin huudattaminen oli itselle yksi pingussa ärsyttänyt asia ja Ulissen kanssa pääsin siitä suhteellisen normaaleille volyymeille.

Portasplissä on sivujen mukaan 2m kylmäkaapelit. Noi karavaanarimallit on tosiaan suunniteltu muutaman sentin paksuiseen karavaanarin seinään/ikkunaan, jonka seurauksena niissä on puolen metrin välikaapeleita jotka voivat olla vähän haastavia asuntokäytössä.

Tein modauksen mun pigviiniin, kun oli pahvilaatikkoja nurkissa. Kysyin neuvoja tekoälyltä ja erityisesti Copilot neuvoi hyvin. Mielenkiintoisesti mulla oli 4 eri ritilää, joihin kaikkiin paperi tarttui, kun testasin. Jotein tein laatikon joka peittää ne kaikki neljä ja putkelle sitten reijän. Kyllä tuntuu heti tehostuvan jäähdytys ja melutaso pieneni hieman. Ajan nyt yhden tunnin testin, että miten käy. Mutta niin ruma se on, että tekisi mieli miettiä jotain pysyvämpiä ratkaisuja kuin pahvilaatikkoa.

Minkä kokoinen/mallinen asunto vaikuttaa ehkä eniten, mutta noihan on käytännössä kuin ilpi, joka kierrättää sisäilmaa samalla jäähdyttäen sitä, jolloin kuumaa korvausilmaa ei tarvitse niin paljoa imeä sisään.

Ok eli tonnin laite ja painoa yhteensä 55kg, mutta kai se sitten ainakin on tehokas.

Tässä videossa ikkunaan asennus näyttää kyllä kätevältä mutta ei taitaisi mennä suomalaisissa kerrostaloyhtiöissä (ja kunnissa) läpi, ulkonäköhaitta ja tippumisvaara. Tuosta tosin sai kuvan että letku on niin litteä ettei ikkuna kovinkaan paljoa jäisi raolleen joten viitsisikö tuollaisen sittenkin virittää parvekkeen ovelle? Vitsit nyt alkoi kiinnostaa...

450e alv0 onnisella ja 775e oli makkosen kaupassa alvillinen hinta.

Ehkä pitää vielä askarella uutta versiota tästä modauksesta. Pitäisi sitten vaan tietää, että mikä noista neljästä ritilästä olisi laatikon sisäpuolella. Laite on Suntec Wellness 12617 Klimatronic Impuls 2.6+.

Siis että mitä, missä splitissä muka on kompura sisäyksikössä? Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Tilasin huumorilla Ultimatemarketista tuon parinsadan ilpin pari viikkoa sitten. Saa nähdä tuleeko ikinä...

Noin mutuna sanoisin että yksiputkisen pingun btu:m saa jakaa kolmella, jolllin se vastaa splittiä.

Siis 12000btu pingu = 4000btu splitti

Ehkä pitää vielä askarella uutta versiota tästä modauksesta. Pitäisi sitten vaan tietää, että mikä noista neljästä ritilästä olisi laatikon sisäpuolella. Laite on Suntec Wellness 12617 Klimatronic Impuls 2.6+.
Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että ne ritilät jotka ovat poistoputken yläreunan alapuolella kuuluu laatikon sisään.

funktion_1200px@2x.webp
Ei tietenkään ole

Mihis se none pitäs sijottaa?
Mahdollisimman lähelle ikkunaa/ovea/tuuletusluukkua jos ajaa yksiputkisena ja haluaa mahdollisimman vähän mahdollisesti kuumempaa ilmaa sisälle korvausilmana ilman viemärin- tai muuten naapurista tulevia katkuja.

E: Äh omakotilossa ne hajut tulee omista viemäireistä tai jostain koloista. Mistä puheen olleen, kovin moni tuskin haluaa hengitellä ilmaa joka tulee esim. lasivillan läpi..

Statistiikka

Viestiketjuista
283 171
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom