Haluan nähdä sen kunnan, joka myöntää toimenpideluvan asentaa ilppi kehitysmaatyyliin julkisivuun. Kattoasennus palokatkojen läpi kuulostaa myös melkoisen hasardilta.
Ihan Helsingissä olen ja määräykset näyttävät vähän muuttuvan vuosittain. Käytännössä en usko, että minulla olisi tämmöisiä ongelmia, koska .. no joo, en halua internetissä liikaa kertoa itsestäni ja taloyhtiöstäni. Kuitenkin asennus tapahtuisi eri tavalla, kuin kuvittelet.
Jo lasitetulla parvekkeella se pitää asentaa ainakin suurimmissa kaupungeissa niin, ettei ulkoyksikkö näy kadulle.
Oliko se viime vuonna vai toissavuonna, kun kaupunki viestitti, että saa asentaa, jos palkkaa arkkitehdin maisemoimaan ulkoyksiköt piiloon. Yhtenäinen ulkoasu koko taloyhtiöön. Asia ei edennyt silloin mihinkään, kun suurin osa asunnoista ei halunnut maksaa arkkitehdille ja se olisi ollut siinä skenaariossa pakollinen kulu. Muutenkin Helsingin Rakennusvalvonnasta tulee välillä sekavia kannanottoja ja tämä nyt on johtanut siihen, että osakkaat haluavat, että asia selvitetään paremmin, eikä näihin selvityksiin laiteta yhtään rahaa => asia ei etene, selvitykset on isännöitsijän satunnainen sähköposti viranomaiselle. Taloyhtiössäni asia on hoidettu täysin luokattomasti , huonosti ja omasta mielestä syynä on se, että olen hallituksessa vähemmistönä. Muita ei kiinnosta asumisviihtyvyys, kun eivät asu täällä.
(Lisäksi henkilökohtaisena mielipiteenä: tämä on taas yksi sääntö-Suomen turhista säännöistä, joka vaan vaikeuttaa ihmisten elämää. Syynä tietenkin se, että näyttää venäläiselle, mutta mitä sitten? Ja minun asuntooni voidaan toki asentaa niin, ettei näy kadulle, eli meuhkaan ihan normaalijärjen puolesta, en itsekkäistä motiiveista..)
--
Voi myös olla, että elelen sitten pingviinieni kanssa, mutta nykyinen suunta on kestämätön ja uskon (mutulla), että ilmastointiyksiköt kehittyvät ja jossain vaiheessa on se vaihtoehto, että ne ovat jollain tavalla jokaisen kerrostalon seinässä, jossa niin vain halutaan. Ja siitä tyhmästä ideasta lämpimän ilman talteenottoon luovutaan, jos ilmastointia käytetään vaan viilennystarkoitukseen.