Sanoisin että keskivertokäyttäjän ei kannata ostaa noin 1000€ puhelinta vaan odottaa että joku alkujaan noin 600€ puhelin tulee järkevään, alle 300€ hintaan ja ostaa sellainen.
(Esim. OPPO Find X5 5G, Valkoinen | DNA <= normaali hinta nyt 599€ , kun tarjouksessa 279€ tai aiemmin kun Honor View 20 649€ Suomeen saapuessaan ja sitä sai 299€ Gigantista)
Sitten taas ne käyttäjät jotka oikeasti esim. myyvät niitä kuviaan osaavat kyllä sitten arvostaa noiden "parhaiden kamerakännyköiden" kameroita ja ovat valmiita niistä maksamaan sekä opettelemaan niiden hyödyt.
Eli jos se "olisi kiva saada hyvällä kameralla oleva kännykkä" tarkoittaa oikeasti "olisi kiva saada kännykkä millä saan helposti otettua niitä facebook, whatsup ja lomakuvia mitä näytän kännykältä kavereille" ei ehkä ole järkevää hankkia tai suositella sitä ihan viimeisintä kärkeä olevaa teknologiaa.
Kyllä, luen itseni myös tuohon alempaan kategoriaan ja olen toiminut sen mukaisesti. En muista koska viimeksi olisin saanut palkkaa siitä että otan kuvia muille, myynyt kuviani tai edes tulostanut ottamiani kuvia kuvakirjaksi minkä lahjoittanut eteenpäin tms.
Olen aika samoilla linjoilla ja siksi koittanut itsekin hieman hillitä tuota menoa, että saisi jotain järkevää vastinettakin rahalle. Se mainitsemani tarkoittaa juurikin tuota kategoriaa, minkä jälkimmäisenä nostit. Aiemmin on ostettu aikalailla vanhoja lippulaivoja poistomyynneistä hyvään hintaan, tuo Matekin taisi lähteä jollain 399€:llä ja on palvellut pitkään. Myöhemmin toiselle taloudessa tuli S22, joka ottaa parempia kuvia -> Maten kamera alkoi harmittamaan -> halu saada parempi...
Tuo OPPO voisi olla tietysti hyvä mutta tiedän tuollaisen herättävän ensimmäisenä keskustelun "mikäs se tuollainen merkki on ja voiko sellainen olla hyvä". Lisäksi tiedostan taustalla olevan kuitenkin pientä merkkiuskovaisuutta sekä "korkeampi lähtöhinta = parempi laite" ajattelua, joka mahdollisesti jäisi varjostamaan tuon kanssa vaikka olisi hyvä laite.
Olin alkuun itse tuon Pixel 7 Pron puolella mutta päädyin nyt kuitenkin lopulta suosittelemaan tuota S23+. Pitkälti sen vuoksi, että eiköhän tuossa ole riittävästi kameraa, 70€ Pixeliä halvempi (Powerin lisäbonuksilla) ja tasaisesti suorittava luuri, jossa varmasti muutakin mieluisaa mitä ostaja ei nyt huomioinut (akkukesto, sulavuus, pitkä softatuki). Lisäksi näin itse "IT-tukena" toimivan näkövinkkelistä siitäkin voi olla etua, että molemmilla taloudessa olevilla on samankaltaiset laitteet ja käyttöliittymät. Eiköhän tuo palvele sen 4-5 vuotta niin €/v jää kohtuulliseksi vaikka on hieman kalliimpi laite.