Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Mutta voisihan se tuoda vaikka lusikat ja kertakäyttötuotteet eikä hengistys suojia.
Toinen haku sentää pelaa.
tokmanni haku2.png
 
Oikeinkirjoitettuna hakutulos on sitä mitä pitääkin.
 
Viimeksi muokattu:
Hakusanoina kertakäyttö lautanen ja kertakäyttölautanen hakevat eri asioita. Tämä voi olla tarkoituksella tai vahingossa. Jos kertakäyttölautasia etsii niin silloin jos sanoilla haetaan erikseen niin löytyy myös kaikki kertakäyttöasiat ja lautaset. Lopullinen hakujen esittäminen pitäisi osata tehdä siten että kaikki hakutermit sisältävät olisivat ensimmäisinä. Mutta ei ole selvää halutaanko tosiaan etsiä kaikki kertakäyttölautaset, kertakäyttöasiat ja lautaset vai pelkästään kertakäyttölautaset, joten kaikkien näyttäminen on mielestäni hyvä toimintamalli.

Toinen vähän vastaava mutta erilainen haku on vaikka "5mm pultti". Tai "PCI-E SSD". Tällöin oikeastaan vain hakutermit, joissa molemmat sanat esiintyvät ovat merkittäviä. Pelkkä 5mm tai pultti, tai PCI-E ja SSD eivät selvästikään vastaa hakua. Loppupeleissä jos hakutulokset osataan esittää fiksusti (esimerkiksi tämän sivuston haku on tuossa aivan surkea) ja haku myös löytää paljon tuloksia niin silloin tuote aina kuitenkin löytyy jos se on. PAhinta on ettö tuote on olemassa mutta se rajataan pois hakutuloksista.

Hommaa helpottaa huomattavasti jos hakutuloksista voi etsiä samanlaisen tuotteen, jonka kautta pääsee juuri tähän tuoteryhmään, esimerkiksi pultteihin tai PCI-E SSD:diiheihin. Aina ei omaa tuoteryhmää kuitenkaan ole.
 
Toinen vähän vastaava mutta erilainen haku on vaikka "5mm pultti". Tai "PCI-E SSD". Tällöin oikeastaan vain hakutermit, joissa molemmat sanat esiintyvät ovat merkittäviä. Pelkkä 5mm tai pultti, tai PCI-E ja SSD eivät selvästikään vastaa hakua. Loppupeleissä jos hakutulokset osataan esittää fiksusti (esimerkiksi tämän sivuston haku on tuossa aivan surkea)
Tämän sivuston haki ' kertakäyttö lautanen ' haulla vain postaamasi viestin, eli ilmen määrityksiä haku oli ja haku.

Haut on monella sivustolla surkeita, kehittäjä arponut oman mielensä mukaan, tai tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon vastauksia.

Hakua käyttäessä pitäisi tulla ohjeet ja olisi toivottavaa että tukisi vakiintuneita tapoja (esim, ja, and, &, +, ""), ja jokerimerkkejä. ja ne olisi myös kerrottu ja hakua tulostaessa kerruttu miten ja mitä haettu.

Kehittäjällä haun suhteen usein rajoitteena käytetty tekniikka ja rerurssit, ei siis mahdollisuutta hankkia kehittynyt tegnologiaa tueksi.


Mutta kevyelläkin tekniikalla ne synonyymit ja haun kirjoitusvirheet. jos ei saa itse tuotetietoihin niitä nimikkeitä kattavasta, niin edes hakukone osaisi hakea tyyliin "papukaijapihdit" ne tuotteet joita kansanomaisesti tuolla nimellä kutsutaan, vähintää ehdottaisi oikeaa termiä.

Jälkimmäisestä taasen se että kaupoissa käytettäisiin niitä oikeita sanakirja nimityksiä, jos kerrankin tietää oikeasti mitä on hakemassa, niin sillä jotain löytäisi, lisäksi oikeiden nimitysten käyttö opettaisi, oppisi mikä tämä tuote on.

PAhinta on ettö tuote on olemassa mutta se rajataan pois hakutuloksista.

Hommaa helpottaa huomattavasti jos hakutuloksista voi etsiä samanlaisen tuotteen, jonka kautta pääsee juuri tähän tuoteryhmään, esimerkiksi pultteihin tai PCI-E SSD:diiheihin. Aina ei omaa tuoteryhmää kuitenkaan ole.
Tuo on todellä ärsyttävää ettei hakutuloksissa ei ole sitä tuoteryhmää/haaraa/polkua, ei tuloksista avatussa tuotesivussa ole sitä tuoryhmää/haaraa/polkua, Vaikka kaupassa sellaiset on.
Toinen hyvä ääripää taasen kertoo tuoteryhmä polut nätisti jo hakutuloksissa , siis kaikki ne mihin ryhmiin/polkuihin tuote kuuluu.

Rahaa kyllä pistetään siihen että kauppa tyrkyttää jotain sellaista mitä ei todellakaan ole ostamassa, joillain aloilla tämän kanssa usein ostetut voi olla tärkeä muistutus.

Sama toki muissakin sivustoissa, jos jokin artikkeli löytynyt, niin tuloksissa ja itse artikkelissa haluaa tietoo missä päin sivustoa ollaan, ja saisi olla helppo pääsy saman aiheen muihin artikkeleihin, varsinkin tuoreempi päivityksiin.
 
Eihän tuossa sanota mitään tuon valotehosta.
Se näköjään piilotettu tuoteekoko tietoihin
Mutta joo, syvältä jos tuoteen oleellisia tietodot nähdäkseen joutuu klikkaileen monta kertaa , vähän joka linkkiä mikä tuotesivulta löytyy. Jos käyttäjä klikkaa tuotetieto linkki, niin siitä avautuu näkymä jossa viitisen sanaa ja linkki, lue lisää... ja ei siltikään saa kaikkia perustietoja.

Ikean tuotteiden ja varsinkin tuon tuotteen tiedot mahtuisi nätisti jo ihan tuolle tuotesivulle, documentitkin voisi olla suoraan linnkkinä, miksi ne on piilotettu joidenkin valikkoijen taaksa.
 
Haut on monella sivustolla surkeita, kehittäjä arponut oman mielensä mukaan, tai tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon vastauksia. - - Kehittäjällä haun suhteen usein rajoitteena käytetty tekniikka ja rerurssit, ei siis mahdollisuutta hankkia kehittynyt tegnologiaa tueksi.
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.

 
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.

Toisaalta taas joku Googlen haku ei välttämättä ole kovin optimaalinen jonkun nettikaupan tuotehaussa.

Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella ja varsinkin tämä meidän kielemme lukuisine taivutusmuotoineen, yhdyssanoineen jne aiheuttaa jänniä juttuja kun koittaa tehdä vähänkään fiksumpaa hakua. Itse tuli joskus ehkä 15v sitten kokeiltua tehdä omille harrastesivuille hakukone crawlereineen kaikkineen ja kyllähän se nyt jotenkin toimikin mutta tuli siinä yhtä jos toista pikku juttua vastaan.

Sinänsä kun varmaan suurin osa nettikaupoista käyttää jotain valmista kauppa-alustaa niin luulisi että edes jollain alustalla olisi edes suunnilleen järkevästi toimiva valmis hakukomponentti joka ymmärtäisi tuotesivujen rakenteen ja edes jossain määrin fiksusti osaisi hakea tuotteita mutta aika harvassa on kyllä oikeasti hyvin toimiva haku, aina niissä on jotain kummallisuuksia ja älyttömyyksiä.
 
Toisaalta taas joku Googlen haku ei välttämättä ole kovin optimaalinen jonkun nettikaupan tuotehaussa.

Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella ja varsinkin tämä meidän kielemme lukuisine taivutusmuotoineen, yhdyssanoineen jne aiheuttaa jänniä juttuja kun koittaa tehdä vähänkään fiksumpaa hakua. Itse tuli joskus ehkä 15v sitten kokeiltua tehdä omille harrastesivuille hakukone crawlereineen kaikkineen ja kyllähän se nyt jotenkin toimikin mutta tuli siinä yhtä jos toista pikku juttua vastaan.

Sinänsä kun varmaan suurin osa nettikaupoista käyttää jotain valmista kauppa-alustaa niin luulisi että edes jollain alustalla olisi edes suunnilleen järkevästi toimiva valmis hakukomponentti joka ymmärtäisi tuotesivujen rakenteen ja edes jossain määrin fiksusti osaisi hakea tuotteita mutta aika harvassa on kyllä oikeasti hyvin toimiva haku, aina niissä on jotain kummallisuuksia ja älyttömyyksiä.

Eipä Google tuollaiseen tosiaan sovellu, käytännössä modernit verkkokauppa-alustat käyttävät jotain integroitua hakukonetta jonka haut kohdistuvat verkkokaupan tietokannan tai sivujen sisällön sijaan hakukoneen omaan indeksiin joka on tehokkaammin haettavissa. Elasticsearch on aika yleinen tällaisessa käytössä.
 
Rahasta kai se useimmiten on kiinni. Esim. Googlen hakumoottorin lisensoimalla ja sitä virittämällä luulisi saavan haut toimimaan. Mutta siitä pitää tietysti maksaa.
Google tietenkin tuo mieleen sen halvankiertämisen, missä annetaan vastineeksi omat ja asiakkaan tiedot. (asenne kommentti, en lukunut ehtoja, oletus että data kiertää Googlen kautta)

Mutta resursseista (rahasta) se kiinni, Google iskee siihen häviin hyvin. Mutta vähän hyväuskoisena kuvittelen että monilla sivuilla tyhmä haku paranisia kummasti jos siihen vähän panostaisi, ja kehittäjä keskusteli luovien kanssa että miten haku toimii, joten saisi ne ohjeetkin laittaa näkyviin.

Ja vaikka olisi kuinka hyvä tyhmä haku, niin se tarvii rerussit sinne tuote/myynti/markkinointi puolelle, eli joku joku speksaa miten tuotetiedot tehdään ja joku ne sinne myös naputtelisi. No se maksaa, joten ostetaan tai ostetaan tiedot jostain ja vedetään jokin konekääntäjän läpi.

Koska se maksaa, niin ei kannata, vaiva toki toisi näkyvyyttä, mutta ainakin suomalainen pelkää että joku hyötyy, eli lähinnä sitä että joku etsii mun sivulta sen tuotteen ja sen jälkeen hakee halvimman hinnan.



Edit: Siis niihin tuotetietoihin ne termit, nimitukset, vaatii sen että kaupalla on sisäiset ohjeet ja kanta nimikkeistä ja helpottaa jos kauppasofta tukee. (siis on näitä ollut jo viimevuosisadalla)
, asiakkaiden käyttäytymisestä ja hauista selviää mitä asiakkaat hakee ja miten ostavat, eli sielä kiertyy sitä kokemusta mitä ammattimyyjällä kivijalassa.



No eräs liike oli saanut kuningasidean että estetään copy/paste (moni varmaan muistaa vuosituhanen alussa oleen tapana, tamä käytti vielä 2020(1)), no seuraus, en ostanut, Syys oli se että sivut muuten ok, toimitus ja hinta ok, mutta piti varmistaa tuotteen yksilöivällä tiedolla lisä speksi jota sivulla ei ollut.

Liike siis ajatteli että jos heidän sivujen avulla löytyy tuote niin estetään asiakasta tekemästä hintavertailua, osa kaupoista taasen yrittää tuota estää pimittämällä jotain tuote tietoja.

No jos käyttäjä havaitsee tuollaista toimintaa, niin se kertoo sen että liike ei ole omasta mielestä kilpaiukykyinen.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän sivustohaun koodaaminen ei ole ihan niin simppeli juttu kuin yhtäkkiä voisi ajatella

Tämä. Hyvän haun toteuttaminen on oikeastaan todella vaikeaa ja vaatii hyvin paljon säätöä ja ihmisten hakutottumusten analysointia. Ja jatkuvaa päivitystä kun esim. tuotevalikoimat muuttuvat. Aika tyypillinen moottori verkkokaupan haun toteutukseen on Elasticsearch/OpenSearch, jotka kyllä taipuvat osaavissa käsissä ja ajan kanssa vaikka mihin.

Aika hyvät verrokit löytyy kun vertaa foodie.fi:n ja k-ruoka.fi:n hakuja. Jälkimmäinen on usein hyvä, löytää puutteellisen hakusanan perusteella usein oleellisia (tai edes jotain) tuotteita. S-ryhmän haku vaatii tarkan sanan tuotenimestä, eikä aina silloinkaan löydä tulosta. Moni tuote jää kokonaan näkymättä ihan relevantilla hakusanalla.

@pulatunnus, En pidä kovin relevanttina keskimääräisen verkkokaupan osalta toteuttaa mitään boolean-operaattoreita (JA, TAI jne.) tai jokerimerkkejä hakuun. Käytännössä 99,99% ihmisistä kirjoittaa 1-2 enemmän tai vähemmän puutteellista hakusanaa ja odottaa saavansa ajatustenluvulla täydelliset tulokset. He eivät hyödy jokerimerkeistä vaan hakumoottorista joka osaa ottaa ne hakusanojen puutteet huomioon ilman jokerimerkkejä, joita he eivät osaisi oikein käyttää.
 
@pulatunnus, En pidä kovin relevanttina keskimääräisen verkkokaupan osalta toteuttaa mitään boolean-operaattoreita (JA, TAI jne.) tai jokerimerkkejä hakuun. Käytännössä 99,99% ihmisistä kirjoittaa 1-2 enemmän tai vähemmän puutteellista hakusanaa ja odottaa saavansa ajatustenluvulla täydelliset tulokset. He eivät hyödy jokerimerkeistä vaan hakumoottorista joka osaa ottaa ne hakusanojen puutteet huomioon ilman jokerimerkkejä, joita he eivät osaisi oikein käyttää.
Voit olla oikeassa, mutta ne oli aika peruskauraa aiemmin, ja näissä esimerkeissä on tullut esille että olisivat tarpeen edeleen. Ei kaikki osaa käyttää ja ei oppi laajene jos ei ohjetta ja toiminta kirjavaa. Kuitenkin teknisesti se on monesti ihan peruskauraa (* , keinoäly vaatii sitten sitä varten komponnetteja ja enemmän jumppaa.

Ja muistettava että verkkokauppoja on muitakin kuin joku koko kansan roju kauppa, jossa juju lähinnä myydä asiakkaalle jotain, ei se että asiakas löytäisi etsimänsä.

(*
varmaan joistain poistunut sentakia että ensin toteututtu tieoturva riskillä ja ei ole jaksattu korjata, niin poistettu kokonaan.
 
Aika hyvät verrokit löytyy kun vertaa foodie.fi:n ja k-ruoka.fi:n hakuja. Jälkimmäinen on usein hyvä, löytää puutteellisen hakusanan perusteella usein oleellisia (tai edes jotain) tuotteita. S-ryhmän haku vaatii tarkan sanan tuotenimestä, eikä aina silloinkaan löydä tulosta. Moni tuote jää kokonaan näkymättä ihan relevantilla hakusanalla.
Itseasiassa molemmat noista ovat jo aika toimivia hakuja, itse käytän molempia ja löydän melko helposti sen mitä olen etsimässäkin kummastakin. K-ruoka -palvelun haku on kyllä ehkä aavistuksen parempi mutta ehkä kun noita käyttää viikottain, on oppinut kuinka niillä kummallakin löytää helposti ja nopeasti haluamansa. Monissa muissa verkkokaupoissa oh huomattavasti paskemmat tuotehaut.

Googlen hausta on nykyään tullut "liian fiksu", se kun yrittää väkisin ehdotella synonyymejä ja korjailla kirjoitusvirheitä vaikka nimenomaan haluaa löytää tietyllä kirjoitusasulla olevia sanoja tms. Sitten joutuu kaikenlaisilla operaattoreilla ja modifiereilla kikkailemaan että saa haettua haluamaansa asiaa, varsinkin jos on joku sellaisen haettava asia joka on lähellä yleisempiä asioita. Melkein jo toivoisi että tuosta olisi sellainen custom-haku jolle voisi kertoa että mitkä AI-ominaisuudet otetaan käyttöön ja mitkä ei.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Googlen hausta on nykyään tullut "liian fiksu", se kun yrittää väkisin ehdotella synonyymejä ja korjailla kirjoitusvirheitä vaikka nimenomaan haluaa löytää tietyllä kirjoitusasulla olevia sanoja tms. Sitten joutuu kaikenlaisilla operaattoreilla ja modifiereilla kikkailemaan että saa haettua haluamaansa asiaa, varsinkin jos on joku sellaisen haettava asia joka on lähellä yleisempiä asioita.

häh? Alphabetin kone osaa ihan fiksusti ehdottaa hakua alkuperäisellä termillä. Mummiälestä tämä on paras mahdollinen toiminta, useimmiten kyse on kirjoitusvirheestä, se korjataan automaattisesti, mutta yhdellä klikkauksella voi kertoa koneelle, että nytpä tällä kertaa ei ollutkaan kirjoitusvirhettä.

Screenshot 2021-07-14 at 11.51.30.png
 
häh? Alphabetin kone osaa ihan fiksusti ehdottaa hakua alkuperäisellä termillä. Mummiälestä tämä on paras mahdollinen toiminta, useimmiten kyse on kirjoitusvirheestä, se korjataan automaattisesti, mutta yhdellä klikkauksella voi kertoa koneelle, että nytpä tällä kertaa ei ollutkaan kirjoitusvirhettä.

Screenshot 2021-07-14 at 11.51.30.png
Entä jos minä olen aina virheetön enkä tee hauissani kirjoitusvirheitä :D Yleensä tuo on ihan ok, mutta alkaa turhauttaa esimerkiksi siinä vaiheessa kun tekee monta hakua ja aina on joku korjailemassa tahallisia kirjoitusvirheitä. Samoin monesti tulee hirveä määrä turhia hakutuloksia kun hakusana on oikea sana eikä Google siitä nipotakaan mutta antaa hakutulokset myös kaikista kyseisen sanan synonyymeistä.
 
Entä jos minä olen aina virheetön enkä tee hauissani kirjoitusvirheitä :D Yleensä tuo on ihan ok, mutta alkaa turhauttaa esimerkiksi siinä vaiheessa kun tekee monta hakua ja aina on joku korjailemassa tahallisia kirjoitusvirheitä. Samoin monesti tulee hirveä määrä turhia hakutuloksia kun hakusana on oikea sana eikä Google siitä nipotakaan mutta antaa hakutulokset myös kaikista kyseisen sanan synonyymeistä.

Tuohon käyttätapaukseen ne lainausmerkit on oikea ase. Eli väärältä näyttävä hakutermi tuplahipsuihin niin Google käyttää sitä.
 
Entä jos minä olen aina virheetön enkä tee hauissani kirjoitusvirheitä

Siinä tapauksessa olemme tyystin eri lajin edustajia, eikä minulla ole minkäänlaisia edellytyksiä kommentoida mikä sinun lajillesi on hyväksi :lol:
 
Tuohon käyttätapaukseen ne lainausmerkit on oikea ase. Eli väärältä näyttävä hakutermi tuplahipsuihin niin Google käyttää sitä.
Juu, lainausmerkit, plussat, miinukset ja erilaiset määritteet on kyllä tuttuja. Aina niitä ei vaan ensimmäisellä yrityksellä muista laittaa ja muutenkin mieluummin itse korjaisin kijotusvihreeni kuin annan AI:n tehdä sen mun puolesta. Ja sitten kun tuo haun toiminta tuntuu vielä muuttuvan kuukauden-parin välein vähän erilaiseksi niin aina saa arpoa millä modifierilla saa tällä kerralla halutun haun tehtyä.

Suurimmassa osassa hakuja tuo automatiikka ei haittaa mutta aina välillä rupeaa ärsyttämään varsin vahvasti. Lähinnä sitten kun etsii jotain vähän hankalammin löydettävää asiaa ja hakukone löytääkin jostain aivan muusta 100 sivua tuloksia ja niitä aikansa selattua tajuaa että sehän on omin päin päättänyt muuttaa hakua mieleisekseen.
 
Suurimmassa osassa hakuja tuo automatiikka ei haittaa mutta aina välillä rupeaa ärsyttämään varsin vahvasti

Valitettavasti hakukaan ei osaa lukea ajatuksia, vaan se pitää suunnitella niin, että kokonaisuus olisi paras mahdollinen. Nykyään suurin osa hauista tehdään mobiililla ja kirjoitusvirheet ovat ihan tavallisia. Joten ei ihme että hakumoottori suunnitellaan toimivan erityisen hyvin juuri tuota käyttötapausta vasten. Ja tämä koskee isoa osaa webbisivuja. Tämän foorumin käyttäjät ovat oikeastaan iso poikkeus siinä, millä laitteella nettiä yleensä käytetään ja siksi tällä korostuu vähemmistön mielipide monissa asioissa koskien webbisivujen toimintaa. (Eikä vähemmistöä sovi tietenkään väheksyä.)

Sulla pitäisi olla joku oma wrapperi Googlelle, joka aina laittaa hakusi lainausmerkkeihin, jos mieluummin haluat aina kirjaimellisen haun ilman sumeaa logiikkaa. Varmaan tuohon on joku selainplugari.
 
Itseasiassa molemmat noista ovat jo aika toimivia hakuja, itse käytän molempia ja löydän melko helposti sen mitä olen etsimässäkin kummastakin.
Ainakin foodie.fi palvelusta aiheuttaa osassa haun surkeuden osalta jopa ärsyyntymistä.

Ne osastoinnit/luokittelut joidenkin mielestä ainakin outoja, joka tekee käytöstö ja hausta vielä epäilyttävämpää.

Tulkannut että palvelu taipuu joillekkin käyttötavoille paremmi kuin toisille ja ilmeisesti se sovellus on serkeampi kuin nettisivut ja jälkimmäiset riippuu minkä kokoinen ikkuna.


Mutta foodi.fi nettisivuilla hakee ja haulla,


Testaan:

eli maksikka jäätelö ei tuo mansikka hilloja,


mansikka + hillo , tuo jotain mansikkahilloja, mutta mansikkahillo tuo paljon enemmän.

Haku ei hakenut katekorisoista (valikoima otsikoista), ei ehdottanut siis mansikkahilloja, onko heidän mielstä yllättävääjos asiakas mansikkahillo haulla etsisi mansikkahilloja ,

testissä mansikkahilloja oli mansikkahillo luokassa 20 tuotetta, ilman luokka rajaa 26 , josta jälkimmäisessä ei ollut muita kuin hilloja joista yksi taisi olla lajitelma missä mm sinappia. Eli mansikkahillo ei hakenut mansikkahilloa sisältäviä tuotteita.


Sovelluksessa taisi ehdotella tuotekategorioita hakuakirjoittaessa.


Foodien mukaan mansikkahillo on maustamista, siinä missä muumin hedelmäpatukat. Toki hillot on maustamista, mutta kuinka moni on niitä tottunut kivijalasta maustehyllyllätä etsimään.


Edit:
Sitten vielä yksi nykytavan mukainen ärsytys, hakutulkset ei lataudu heti, vaan sitä mukaan kun vierittää, eli ei voi käyttää tehokkaasti sitä selaimen omaa hakutoimintoa.
 
Viimeksi muokattu:
ja muutenkin mieluummin itse korjaisin kijotusvihreeni kuin annan AI:n tehdä sen mun puolesta.
Tässä eroamme, mutta siihen on syynsä. siis tarkoitan että ehdottaisi oikein kirjoitettua, ei automaattista.

Ja sitten kun tuo haun toiminta tuntuu vielä muuttuvan kuukauden-parin välein vähän erilaiseksi niin aina saa arpoa millä modifierilla saa tällä kerralla halutun haun tehtyä.
Todellä rasittavaa, jos jotenkin oppinut käyttään niin eiköhän se muutu.

Siis todellä ärsyttävää "mä tiedän mitä sa oikeasti haet" ja sitten tulostetaan jotain aivan tuupaa.

Siis jos käyttäjä tietää mitä hän hakee, ja hakee perinteiseen tapaan ns hakusanoilla, niin haku kone päättää sitten mitä päättää. Jotkut sanoneet että pitäisi kertoa sanallisesti se haku, voi ehkä toimia jossain tapauksissa.

Sitten muutellaan sitä käyttöliittymää.

Kukaan ei osaa lukea ajatuksia, mutta tässä nyt kritisoidaan sitä että joku kuvittelee ne lukevansa, ittu, tässä kritisoidaan sitä että jos käyttäjä kirjoittaa mitä haluaa haettavan, niin mitä ihmettä se älykköilee ja alkaa tarjoamaan ihan muuta.

Kiva availla netisivuja joissa ei edes ola hakemiani sanoja, asioita, ja ei Googlenkan mukaan, jos tarkistaa se välimuistversion.

Ja miksi käytetään Google, koska sillä Suomessa määräävä markkina-asema.

Onko Googlella jokin perinteinen versio, missä haku toimisi kunnolla, perinteiseen tapaan, voisi sen URLin laittaa selain asetuksiin.
 
Kukaan ei osaa lukea ajatuksia, mutta tässä nyt kritisoidaan sitä että joku kuvittelee ne lukevansa, ittu, tässä kritisoidaan sitä että jos käyttäjä kirjoittaa mitä haluaa haettavan, niin mitä ihmettä se älykköilee ja alkaa tarjoamaan ihan muuta.

Se hakukone ei voi tietää haluatko hakea termillä A, vai paljon yleisempää termiä B, joka olisi väärinkirjoitettuna A. Hakukone ei osaa lukea ajatuksia, joten se tekee kuten tyypillinen käyttäjä toivoo: jos se B on hirmu paljon käytetympi termi, niin se ehdottaa sillä hakemista koska se palvelee paljon suurempaa käyttäjäjoukkoa. Yhdellä klikillä voit sitten hakea A:ta ja näin se yksi klikkaus koskee vain hyvin pientä joukkoa. Ja hipsuilla sitten voi suoraan hakea kirjaimellisesti.

Jos keksit intuitiivisen tavan hoitaa kummatkin käyttätapaukset paremmin kuin nyt, niin kerro. Muussa tapauksessa tietenkin maksimoidaan sen suurimman ja yleisemmän käyttötapauksen käyttökokemus: eli korjataan ne oletetut kirjoitusvirheet.
 
Tässä eroamme, mutta siihen on syynsä. siis tarkoitan että ehdottaisi oikein kirjoitettua, ei automaattista.


Todellä rasittavaa, jos jotenkin oppinut käyttään niin eiköhän se muutu.

Siis todellä ärsyttävää "mä tiedän mitä sa oikeasti haet" ja sitten tulostetaan jotain aivan tuupaa.

Siis jos käyttäjä tietää mitä hän hakee, ja hakee perinteiseen tapaan ns hakusanoilla, niin haku kone päättää sitten mitä päättää. Jotkut sanoneet että pitäisi kertoa sanallisesti se haku, voi ehkä toimia jossain tapauksissa.

Sitten muutellaan sitä käyttöliittymää.

Kukaan ei osaa lukea ajatuksia, mutta tässä nyt kritisoidaan sitä että joku kuvittelee ne lukevansa, ittu, tässä kritisoidaan sitä että jos käyttäjä kirjoittaa mitä haluaa haettavan, niin mitä ihmettä se älykköilee ja alkaa tarjoamaan ihan muuta.

Kiva availla netisivuja joissa ei edes ola hakemiani sanoja, asioita, ja ei Googlenkan mukaan, jos tarkistaa se välimuistversion.

Ja miksi käytetään Google, koska sillä Suomessa määräävä markkina-asema.

Onko Googlella jokin perinteinen versio, missä haku toimisi kunnolla, perinteiseen tapaan, voisi sen URLin laittaa selain asetuksiin.

Onneksemme Google optimoi käyttöliittymänsä suurelle enemmistölle, eikä @Hyrava kaltasille erikoistapauksille.
 
Onneksemme Google optimoi käyttöliittymänsä suurelle enemmistölle, eikä kaltaisillesi erikoistapauksille.

Ja tämä pätee kaikkiin nettisivuihin. Jotkut ratkaisut voivat tuntua oudolta työpöytäkonetta käyttävästä insinööristä jolla vahva tietotekninen osaaminen, 4k näyttö, Vimium käytössä jne. Mutta nuo ratkaisut voivat olla täysin perusteltuja mobiilia käyttävän keskivertoihmisen näkökulmasta tai esim. heikkonäköisen ja ATK-rajoitteisen ikäihmisen näkökulmasta. Tarpeet vaihtelevat ja lopputulos on usein kompromissi.
 
Se hakukone ei voi tietää haluatko hakea termillä A, vai paljon yleisempää termiä B, joka olisi väärinkirjoitettuna A. Hakukone ei osaa lukea ajatuksia, joten se tekee kuten tyypillinen käyttäjä toivoo: jos se B on hirmu paljon käytetympi termi, niin se ehdottaa sillä hakemista koska se palvelee paljon suurempaa käyttäjäjoukkoa. Yhdellä klikillä voit sitten hakea A:ta ja näin se yksi klikkaus koskee vain hyvin pientä joukkoa. Ja hipsuilla sitten voi suoraan hakea kirjaimellisesti.

Jos keksit intuitiivisen tavan hoitaa kummatkin käyttätapaukset paremmin kuin nyt, niin kerro. Muussa tapauksessa tietenkin maksimoidaan sen suurimman ja yleisemmän käyttötapauksen käyttökokemus: eli korjataan ne oletetut kirjoitusvirheet.
Ratkaisuna vaikka kirjautuneille käyttäjille joku paikka missä voi haluamansa oletusasetukset asettaa. Jos ei ole kirjautuneena tai ei ole asetuksiin koskenut niin mennään täysautomatiikalla kaikki AI:t päällä.

Ymmärrän kyllä että nuo palvelut nykyään tehdään niille diginatiiveille snäppäilijöille mutta voisi niissä olla joku advanced-modekin.
 
Se hakukone ei voi tietää haluatko hakea termillä A, vai paljon yleisempää termiä B, joka olisi väärinkirjoitettuna A. Hakukone ei osaa lukea ajatuksia, joten se tekee kuten tyypillinen käyttäjä toivoo: jos se B on hirmu paljon käytetympi termi, niin se ehdottaa sillä hakemista koska se palvelee paljon suurempaa käyttäjäjoukkoa. Yhdellä klikillä voit sitten hakea A:ta ja näin se yksi klikkaus koskee vain hyvin pientä joukkoa. Ja hipsuilla sitten voi suoraan hakea kirjaimellisesti.
En tunne Googlen tilastoja.

Ja kuvailit juuri sen Googlen haitallisuuden, sen käyttää omilla tavoillaan tekoälyään, ei tarjoa sitä mitä käyttäjät hakevat, vaan sitä mitä Google milloinkin tarjoilee. Tässä nyt vähän erottaisin sen että Google ehdottaa korjauksia kirjoitusvirheisiin, se mininkaltaisille todellä isoapu.

Kritisoin sitä että sillä on hyvin vaikea hakea sitä mitä on hakemassa. Siinnä kyse muustakin kuin kirjoitusvirheestä.

Jos Google alkaa määräileen mikä on oika hakutulos millekkin haulle, niin ei hyvä.

Koska Google on määräävässä markkina-asemassa Suomessa, niin asia on ongelma.


Jos pitää olla joku "somekeinoälyhaku", niin en sitä ole kieltämässä, oma URLi sille.

Ja tuo jatkuva muuntelu, joskus oli helppo hakea paikallista kun kirjoitti paikallisen osoitteen, välillä ei mitään väliä mikä osoite. vaan piti googlettaa että miten voi hake jonkin "maan" sivuilta, no tekö äly varmaan sitä mieltä ettei kukaan niin halua tehdä saata hake ohjeita.



Edit.

Onllaanko tuohon Googlen keinoälylyyn edes tyytyväisiä, joo, ne jotka hyväksyy annettuna ensimmäiset vastaukset, niin tuskin valittaa, ja Google taputtaa. Mutta jos siis joku erehtyy jotain oikeesti hakemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kritisoin sitä että sillä on hyvin vaikea hakea sitä mitä on hakemassa. Siinnä kyse muustakin kuin kirjoitusvirheestä.

Onko sulla joku konkreettinen esimerkki? Eli lainausmerkit eivät toimi ja Google antaa vääriä tuloksia vaikka pitäisi antaa oikeita?
 
Onko sulla joku konkreettinen esimerkki? Eli lainausmerkit eivät toimi ja Google antaa vääriä tuloksia vaikka pitäisi antaa oikeita?
Ei antaa, täytyy yrittää muistaa, ottaa talteen jos tulee joku hyvä jaettava esimerkki.
Ja tämä pätee kaikkiin nettisivuihin. Jotkut ratkaisut voivat tuntua oudolta työpöytäkonetta käyttävästä insinööristä jolla vahva tietotekninen osaaminen, 4k näyttö, Vimium käytössä jne. Mutta nuo ratkaisut voivat olla täysin perusteltuja mobiilia käyttävän keskivertoihmisen näkökulmasta tai esim. heikkonäköisen ja ATK-rajoitteisen ikäihmisen näkökulmasta. Tarpeet vaihtelevat ja lopputulos on usein kompromissi.
Vähän yleistä tuo kommenttia.
Mobiilissa mobiilikäyttöliittymät on ikävän usein ongelma, jostain syystä saatu päähän että tämänpäivän laitteilla on fiksua piilotella/karsia.
Sitten joku saa päähän että sehän sopii myös työpöytäkäyttöön, joten varmistetaan että kaikilla on surkea näkymä.

Mobiilissa karsimista perustellaan mobiilin rajoittuneilla rerusseilla, joskus vuosituhannen vaihteessa joo, mutta tänäpäivänä se karsinta tehdää raskaimman kautta, rakennetaan jokin sovelma siihen päälle millä sitten piilotellaan asioita. No käyttäjä voi itse valita sopivan fonttikoon, mutta suunnittelia tietää paremmin, estetään moinen. ja kaikille yhteinen.
Käyttäjä voisi zoomailla tai loitontaa, mutta hei suunnittelia teitää paremmin, tehdään kaikille yhteinen.
 
Kun altavista oli vielä kova sana niin niillä oli joskus käytössä ilmeisesti joku kehitysversio, johon pystyi suoraan kirjoittamaan SQL:n omaista koodia sisältäen sulkuja ja boolean-operaattoreita kentän täydeltä. Sitä on vähän ikävä joskus. Hakutuloksia ei ollut montaa mutta kaikki kuranttia tavaraa.
 
Ärsyttävintä on kun aina mennään tuhoamaan kaikki aiemmat julkaisut (uutiset, tiedotteet, raportit jne) kun uudistetut nettisivut julkaistaan. On kulttuuriperinnön ja tiedonsaannin kannalta sääli että linkkirutto vaivaa lähes jokaista uutta nettisivua.
Miksei viitsitä alusta alkaen kun nettisivuja suunnitellaan ottaa käyttöön sellaisia URL-osoitteita että ne pysyisivät samoina myös tulevaisuudessa? Mikä järki on muuttaa jokaisen uudistuksen yhteydessä URL-osoiterakennetta? Tulee mieleen kun pesäpalloliitto uudisti vuonna 2019 nettisivunsa niin samassa yhteydessä nettisivuilta katosivat kaikki vuosien 1998-2018 tiedotteet, eli kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tekstejä pesäpallon lähihistoriasta katosi muutama tuhat bittiavaruuteen.
Jokainen on varmaan huomannut että vaikkapa 5 vuotta vanhaa tiedotetta vaikka kaupungin tai kunnan nettisivuilta on lähes mahdotonta enää löytyää. Ajatelkaapa kun tästä koronapandemiasta on nyt viime vuosina julkaistu tuhansia tiedotteita viranomaistasolla niin kuuden vuoden päästä tuskin montaakaan niistä tiedotteista enää löytyy verkosta muualta kuin Internet Archivesta jos sieltäkään. Esimerkiksi THL:n nettisivuilta ei löydy enää sikainfluenssan aikaisia tiedotteita.

Etenkin uutisille kannattaisi käyttää tälläistä rakennetta:
www.example.com/2021/08/08/uudet-nettisivumme-julkaistu

Joskus näkee tälläisiä URL-osoiterakenteita:
www.example.com/tiedote5
www.example.com/nettisivuista
www.example.com/tiedote?id=01
www.example.com/08/08/2021/uudet-nettisivumme-julkaistu
www.example.com/5644gd%&dfgdfgÄpöt&3233?65voj
Ei kannata laittaa kaikkia heti verkkotunnuksen perään. Noista tuo viimeinen näyttää jo sellaiselta hyperlinkiltä ettei sitä edes uskaltaisi klikata, yleensä juuri jotkut viruslinkit näyttävät tuollaiselta epämääräiseltä. Myös erikoismerkkien käyttö URL-osoitteissa on tyhmää, joskus on välilyöntejä niin sitten kun yrittää linkkiä sivustolle lähettää jollekulle niin linkki ei toimi.

Ihmettelen kyllä miksei linkkirutosta käydä minkäänlaista keskustelua eikä siihen kiinnitetä huomiota. Jopa Kansalliskirjasto ja Kansallisarkisto omilla nettisivuillaan ovat syyllistyneet linkkiruton edistämiseen.

Yksi mikä myös ärsyttää on kun yrittää selata vanhoja tiedotteita jotka vielä ovat verkossa niin tiedotearkistot ovat kankeita, joutuu miljoona kertaa klikata "näytä seuraavat 10" että löytää sen pari kuukautta vanhan jutun. Esimerkiksi Puolustusvoimilla on tuollainen kankea uutisarkisto: puolustusvoimat.fi/ajankohtaista
Joskus näkee jopa sellaisia sivustoja joissa tiedotteissa ei näy päivämäärää ollenkaan ja joskus on sellaisia että päivä ja kuukausi näkyy mutta ei vuotta joten lukija ei tiedä onko se tältä vuodelta vai miltä vuodelta. Mikä siinä on niin hankalaa laittaa päiväystä näkyviin?
 
Ärsyttävintä on kun aina mennään tuhoamaan kaikki aiemmat julkaisut (uutiset, tiedotteet, raportit jne) kun uudistetut nettisivut julkaistaan. On kulttuuriperinnön ja tiedonsaannin kannalta sääli että linkkirutto vaivaa lähes jokaista uutta nettisivua.
Miksei viitsitä alusta alkaen kun nettisivuja suunnitellaan ottaa käyttöön sellaisia URL-osoitteita että ne pysyisivät samoina myös tulevaisuudessa? Mikä järki on muuttaa jokaisen uudistuksen yhteydessä URL-osoiterakennetta? Tulee mieleen kun pesäpalloliitto uudisti vuonna 2019 nettisivunsa niin samassa yhteydessä nettisivuilta katosivat kaikki vuosien 1998-2018 tiedotteet, eli kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tekstejä pesäpallon lähihistoriasta katosi muutama tuhat bittiavaruuteen.
Jokainen on varmaan huomannut että vaikkapa 5 vuotta vanhaa tiedotetta vaikka kaupungin tai kunnan nettisivuilta on lähes mahdotonta enää löytyää. Ajatelkaapa kun tästä koronapandemiasta on nyt viime vuosina julkaistu tuhansia tiedotteita viranomaistasolla niin kuuden vuoden päästä tuskin montaakaan niistä tiedotteista enää löytyy verkosta muualta kuin Internet Archivesta jos sieltäkään. Esimerkiksi THL:n nettisivuilta ei löydy enää sikainfluenssan aikaisia tiedotteita.

Etenkin uutisille kannattaisi käyttää tälläistä rakennetta:
www.example.com/2021/08/08/uudet-nettisivumme-julkaistu

Joskus näkee tälläisiä URL-osoiterakenteita:
www.example.com/tiedote5
www.example.com/nettisivuista
www.example.com/tiedote?id=01
www.example.com/08/08/2021/uudet-nettisivumme-julkaistu
www.example.com/5644gd%&dfgdfgÄpöt&3233?65voj
Ei kannata laittaa kaikkia heti verkkotunnuksen perään. Noista tuo viimeinen näyttää jo sellaiselta hyperlinkiltä ettei sitä edes uskaltaisi klikata, yleensä juuri jotkut viruslinkit näyttävät tuollaiselta epämääräiseltä. Myös erikoismerkkien käyttö URL-osoitteissa on tyhmää, joskus on välilyöntejä niin sitten kun yrittää linkkiä sivustolle lähettää jollekulle niin linkki ei toimi.

Ihmettelen kyllä miksei linkkirutosta käydä minkäänlaista keskustelua eikä siihen kiinnitetä huomiota. Jopa Kansalliskirjasto ja Kansallisarkisto omilla nettisivuillaan ovat syyllistyneet linkkiruton edistämiseen.

Yksi mikä myös ärsyttää on kun yrittää selata vanhoja tiedotteita jotka vielä ovat verkossa niin tiedotearkistot ovat kankeita, joutuu miljoona kertaa klikata "näytä seuraavat 10" että löytää sen pari kuukautta vanhan jutun. Esimerkiksi Puolustusvoimilla on tuollainen kankea uutisarkisto: puolustusvoimat.fi/ajankohtaista
Joskus näkee jopa sellaisia sivustoja joissa tiedotteissa ei näy päivämäärää ollenkaan ja joskus on sellaisia että päivä ja kuukausi näkyy mutta ei vuotta joten lukija ei tiedä onko se tältä vuodelta vai miltä vuodelta. Mikä siinä on niin hankalaa laittaa päiväystä näkyviin?
Samaa pohdintaa vuodelta 1998: Hypertext Style: Cool URIs don't change.

Jos on ihan pakottava tarve vaihtaa osoitteiden rakennetta, ei pitäisi olla mitenkään hankalaa lisätä urlien reititykseen sääntöä, jossa 404:n kohdalla tarkistetaan, olisiko urli vanhan sivuston mukainen, ja suorittaa uudelleenohjaus munkotskasivu.org/wanha/alkuperäinenurl. Kyse on vain siitä, ettei tietojen katoamisesta välitetä.
 
Ärsyttävintä on kun aina mennään tuhoamaan kaikki aiemmat julkaisut (uutiset, tiedotteet, raportit jne) kun uudistetut nettisivut julkaistaan. On kulttuuriperinnön ja tiedonsaannin kannalta sääli että linkkirutto vaivaa lähes jokaista uutta nettisivua.
Miksei viitsitä alusta alkaen kun nettisivuja suunnitellaan ottaa käyttöön sellaisia URL-osoitteita että ne pysyisivät samoina myös tulevaisuudessa? ...
Samaa mieltä.
1, URL joka sellaisenaan ihmisen luettava.
2. Jos muutetaan moottoria tai mitä tahansa josta seuraa uudet URLit, niin vanhoista sitten edelleen ohjaus.

Kohta 1, pitäs olla perusajatus, ja vaikka kohta yksi ei olisi toteutettu niin kohta kaksi ei siihen kaadu.


Kohta 2 lähtökohtaisesti ikuinen, teknisesti niin että käyttäjä saisi tiedon osoitteen muutoksesta, jotta esim kirijanmerkit päivittyisi suoraan uuteen osoitteeseen.

Yksi mikä myös ärsyttää on kun yrittää selata vanhoja tiedotteita jotka vielä ovat verkossa niin tiedotearkistot ovat kankeita, joutuu miljoona kertaa klikata "näytä seuraavat 10" että löytää sen pari kuukautta vanhan jutun. Esimerkiksi Puolustusvoimilla on tuollainen kankea uutisarkisto: puolustusvoimat.fi/ajankohtaista

Jotain plussaa, URL ihmisen luettavissa, tosin tuolla kai olettaa olevan tuoreet, ja linkki sitten arkistoon.

Joskus näkee jopa sellaisia sivustoja joissa tiedotteissa ei näy päivämäärää ollenkaan ja joskus on sellaisia että päivä ja kuukausi näkyy mutta ei vuotta joten lukija ei tiedä onko se tältä vuodelta vai miltä vuodelta. Mikä siinä on niin hankalaa laittaa päiväystä näkyviin?
Eikä se päivämäärä tai ainakin vuosi printti julkaisuaikaan ollut perusjuttuja.

Joo todella ärsyttää, juur hiljan luin tietoja siinä uskossa että tämänvuoden tuoreimmat tiedot, vasta kun "liina myöhäistä" selvisi että ovat muutaman vuoden vanhoja. Uudet ajantasaiset sitten jonkin toisen urlin takana.

Mutta joo, kaikki mainitsemasi asiat on lähinnä törkeitä virheitä. Kannusta kaikkia antamaan palautetta myös ylläpitäjille.
 
Tuossa olisi nyt vertailussa Helsingin Sanomien käyttämiä uutisten URL-osoiterakenteita (suluissa vuosi jolloin rakenne oli käytössä):
www.helsinginsanomat.fi/uutiset/kaup/980203ka10.html (1998)
www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20000815UL5&pvm=20000815 (2000)
www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076153785720 (2004)
www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Korhonen+Puolueiden+näytettävä+Nato-korttinsa/1135219891360 (2006)
www.hs.fi/kotimaa/Päätös+tuntijaosta+siirtymässä+syksyyn/a1305574441801 (2012)
www.hs.fi/talous/a1438047567134 (2015)
www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005291934.html (2017)

Eli aina muutaman vuoden kuluttua URL-osoiterakenne on muuttunut, en ole varma onko joka kerta myös aiemmat linkin lakanneet toimimasta, mutta ainakaan tällä hetkellä nuo vanhat linkit eivät toimi. Todettakoon muuten että Helsingin Sanomien nettisivuilta löytyy tekstimuodossa uutisia vuodesta 1990 lähtien, eli ovat siis ilmeisesti siirtäneet toimitusjärjestelmästä vanhat uutiset sellaisenaan nettiin. Tietääkseni myös Ilkka-lehdellä on ollut samanlainen toimitusjärjestelmä noin vuodesta 1990 lähtien mutta heidän nettisivuillaan (nykyinen Ilkka-Pohjalainen) on uutisia vain vuodesta 2008 lähtien vaikka nettisivuilla uutisia on julkaistu jo ainakin vuodesta 2001.

Ihanteellinen tilanne olisi toki se että uutissivut käyttäisivät nettisivuillaan pysyviä URL-osoitteita ja kaikki historiansa aikana netissä julkaistut uutiset löytyisivät nettisivuilta kunnollisine uutisarkistoineen, oli ne sitten maksumuurin takana tai ei. Täydentää nettisivua toki voisi kunnollisella näköislehtiarkistolla josta löytyisi tietokonetaiton ajan lisäksi kaikki vanhat julkaistut numerot digitoituina. Huomannut sanomalehtien kohdalla sen että näköislehtiä on useimpien lehtien nettisivuilla lähinnä 2010-luvulta lähtien, ymmärtääkseni PDF:t pitäisi lehtitaloilla olla tallessa jo 1990-luvun puolesta välistä lähtien joten ihmeellistä ettei edes 2000-luvun alun lehtiä saada näköislehdiksi internettiin. Ajattelisi näidenkin asioiden olevan itsestäänselvyys...
 
Ongelma on vahvasti tekninen ja siten toki vaikeaa ja kallista. 98 maailma oli täysin erilainen ja sen aikaisista käyttiksistä, web servereistä ja tekniikoista on siirrytty tänne pitkälle spa ja whatnot toteutuksiin. Monessakaan ei oltu edes mietitty tuota näin pitkälle tulevaisuuteen ja muutoksisssa homma olisi ollut vaikea säilyttää samana kun vaihtuu serverit , rauta, frontti ja bäkkärit.

Olikos tuolloin apachenkin kilpailijoina joitain mitä ei enää edes ole? Js oli vielä lähinnä tuskaista kikkailua,eikä pakollinen osa niinkuin nyt. Eli lähes kaikki oli koodattu phpllä tai webserverin konffeilla.
 
Ongelma on vahvasti tekninen ja siten toki vaikeaa ja kallista. 98 maailma oli täysin erilainen ja sen aikaisista käyttiksistä, web servereistä ja tekniikoista on siirrytty tänne pitkälle spa ja whatnot toteutuksiin. Monessakaan ei oltu edes mietitty tuota näin pitkälle tulevaisuuteen ja muutoksisssa homma olisi ollut vaikea säilyttää samana kun vaihtuu serverit , rauta, frontti ja bäkkärit.

Olikos tuolloin apachenkin kilpailijoina joitain mitä ei enää edes ole? Js oli vielä lähinnä tuskaista kikkailua,eikä pakollinen osa niinkuin nyt. Eli lähes kaikki oli koodattu phpllä tai webserverin konffeilla.
Jos tuota viestiä kommentoit (linkkien kuoleminen, ihmisen luettavat URLita jne), niin yhden päivityksen noista voisi vielä ymmärtää, ei sen takia että palvelimien rauta vaihtu, vaan sen takia että tilaaja mokannut, josta olisi jo ottanut opiksi seuraavilla kerroilla.

90 luvulla oli jo tiedostettu kuolleiden linkkien ongelma, linkkien luettavuus, jne, olisi ainakin pitänyt miettiä.
 
Jos tuota viestiä kommentoit (linkkien kuoleminen, ihmisen luettavat URLita jne), niin yhden päivityksen noista voisi vielä ymmärtää, ei sen takia että palvelimien rauta vaihtu, vaan sen takia että tilaaja mokannut, josta olisi jo ottanut opiksi seuraavilla kerroilla.

90 luvulla oli jo tiedostettu kuolleiden linkkien ongelma, linkkien luettavuus, jne, olisi ainakin pitänyt miettiä.

Joo kyllä juuri näihin kuolleisiin linkkeihin viittaan. En usko että kuolleet linkit olivat oikeasti laajasti tiedossa. Meitä koodareita oli tuolloin niin moneen lähtöön ja tarvetta niin paljon että paskaa tuli joka puolelta. Tulee edelleen. Eikä tuollaiisa asioita pidetty ehkä siinä hädässä tarpeellisena. Ota huomioon että Apachen kehitys alkoi vasta 1995 ja vieläkin varmasti ajetaan joitain juttuja sitä vanhempienkin päällä. Juuri tuossa suuressa murroksessa ~2000 alettiin tekemään dynaamisia webbisivuja ja niiden bäkkäriteknologioitakaan ei ole välttämättä enää missään 1998 tilassa. Aspx yms skeidat.


En puolustele, ymmärrän.
 
En puolustele, ymmärrän.

Se ymmärettävää että jos ei tilata, jos ei ole valmiina, niin ei sitä tyrkytetä, vaan päinvastoin.



Jos kysytään, niin vältellään.



Ja ymmärrän että haasteellisuus riippuu mistä siirrytty mihinkä.

Mutta ensimmäisen päivityksen jälkeen luulis olevan jo tilaajalla ymmärrystä, joten seuraavaan tarjouskierrokseen osaisi jo ottaa vaatimuslistalle ja sitä seuraavalla jo homma sujua. Aiemmin oli esimerkki missä 90 luvulta lähtien parivuoden välein järjestäin asia sössittyä


URL on kuin puhelinnumero, halvempaa pitää se yllä, kun päivittää jokapaikkaan uusi, ja milläs päivität jostain printtimatskusta (siis myös käyttöohjeet, tyyppikilvet, QR, NFC ym koodit)

En puolustele, ymmärrän.
Mutta silti hämmentävää että jopa ns perus tarkeitä osoitetta on tapettu alkuajoista näihin päiviin, jos tuhansien URL elossapitämisen haasteen joissain tilanteissa ymmärtää, niin se että ei saada pysymään edes muutamaan kymmentä tärkeää, niin väistämättä tuo mieleen että kyse jostain muusta kuin rahasta ja teknisistä mahdollisuuksista.

Ymmärrän että kuinkahan moni yhteisö edes pystyy pitämään kirjaa tärkeistä osoitteista, mutta , silti miten jossain pankissa menee läpi että (mobiili)verkkopankin osoite jälleen kerran vaihtuu, tai operaattorilla tärkeiden palvelu,tuote, tuki ym sivujen osoite vaihtuu.

Sitä en nyt oikein tiedä kumpi on parempi, linkki kuolee oikeasti, tai se mikä on vuosia ollut käytäntö, vie aivan väärään paikkaan ilman teknisiä ilmoituksia.. Jälkimmäinen on ainakin kirjanmerkkien ylläpidon kannalta haasteellinen.

Sori, ottaa päähän se vaiva mikä käyttäjille.
Lainaukset oli vain jakamassa tajunnanvirtaa :-)
 
Sori, ottaa päähän se vaiva mikä käyttäjille.
Lainaukset oli vain jakamassa tajunnanvirtaa :)
Ne jotka toteutuksia valitsevat eivät tajua. Minä olen yrittänyt meidän päättäjille selittää eu:n inspiredirektiivin URI resolveria, mutta eipä vain ole mennyt jakeluun. Tunniste on kohteilla edelleen vain rivitunniste jolla voi hakea kohteita vain sovellusten kautta. Webistä ne eivät millään löydy.

Kohteilla joiden tyyppi on B on tunniste tyyliä "1234ABC"
Niille pitäisi löytyä palvelu tyyliin uri.virasto.fi/B/1234ABC joka pysyy samana forever ja josta tulee vastauksena tämän json/xml esitys. Ja se pysyisi samana vaikka se taustakohde muuttaa talon sisällä tietokannasta toiseen. Makes sense.

Ei löydy. Hyvä speksi, paska toteutus.
 
Teknisesti ei kyllä ole mitenkään hankalaa siirtää vanhat artikkelit uuteen ja luoda uudelleenohjaukset niille. Samoin ei ole vaikea muuntaa niitä oikeaan formaattiin jos aiemmissa on vaikka html-tageja tms.

Ketään ei vaan kiinnosta jos pari tyyppiä haluaa selata jotain vanhoja linkkejä. Joku yksittäinen työntekijä voi tuoda asian esiin uudistuksessa mutta ketään ei silti kiinnosta.
 
Teknisesti ei kyllä ole mitenkään hankalaa siirtää vanhat artikkelit uuteen ja luoda uudelleenohjaukset niille.
Jos vanha hommaa "tukee"

Voin kuvitella toteutuksen josta on hyvin työläs ulostaa kaikki mahdolliset URLit mitä on käytetty ja niihin liittyvä sisältö.
Jos ne URLit saa kaievettu, jos sisältö on jäädytettävissä, sillä tavalla että se on ihan saattinen sivu sisällöltään, tai se voi olla viimeinen versio joka jäädytetään , niin voihan ne vaikka "lukea" läpi. Mutta jos URLeja tai URL muotoja joiden tarkoitus tulostaa dynaamista sisältöä, niiin homman pitää oikeasti toimia.

Yksi on että jätetään vanhat pyöriin ja tehdään uusirinanlle, mutta jos vanhaa ei ylläpidetä, niin ei sellaista saa nettiin jättää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vanha hommaa "tukee"

Voin kuvitella toteutuksen josta on hyvin työläs ulostaa kaikki mahdolliset URLit mitä on käytetty ja niihin liittyvä sisältö.
Jos ne URLit saa kaievettu, jos sisältö on jäädytettävissä, sillä tavalla että se on ihan saattinen sivu sisällöltään, tai se voi olla viimeinen versio joka jäädytetään , niin voihan ne vaikka "lukea" läpi. Mutta jos URLeja tai URL muotoja joiden tarkoitus tulostaa dynaamista sisältöä, niiin homman pitää oikeasti toimia.

Yksi on että jätetään vanhat pyöriin ja tehdään uusirinanlle, mutta jos vanhaa ei ylläpidetä, niin ei sellaista saa nettiin jättää.
Joo no toki siis staattisesta sisällöstä kyse, tuolla aiemmin oli puhe urheiluseuran historiikeista ja jutuista tyyliin lehtix.fi/vuosituhat-vaihtui-lumisateessa jne. Tämä nyt on se yleisempi tapaus.

Harvemmin sitten on omistajalla halua, osaamista tai itsellä järjestelmätason pääsyä tehdä niin muutaman lukijan takia, varsinkin kun se todennäköisesti maksaa mansikoita lisätyönä.
 
Joo no toki siis staattisesta sisällöstä kyse, tuolla aiemmin oli puhe urheiluseuran historiikeista ja jutuista tyyliin lehtix.fi/vuosituhat-vaihtui-lumisateessa jne. Tämä nyt on se yleisempi tapaus.
Urheiluseura (harraste?) juttu meni kokonaan ohi.
Joo, jos ihan saattiset, niin harraste ryhmällä voi olla haasteena mm se että edellinen talkoolainen vaihtanut muihin harrastuksiin, sun muita. Sitten nakitettu seuraava talkoolainen, joka lättäsee homman omalla tavallaan jollain kehittyneemmällä alustalla, ja ei välttämättä tiedä mitään staattisista sivuista, no ei saa niitä kyllä tuhottuakaan, paitsi jos vaihtaa palveluntarjoajaa.

Mutta vaikka olisi harraste sivusto, niin voisi silti se ajatuksen pitää kasassa (on sekin rakasta jäsenille sun muille tiedottaa uusista osoitteista ja ne joita tieto ei saavuta ihmettelee sitten vanhaa), ja tästä päästään niihin päivämääriin, joka ikiseen sivuun se päivämäärä, niin ihmisen luottavassa muodossa kuin teknisesti ja siis oikea päivämäärä, eikä mikään dynaamisesti generoitu virheellinen.

No jos lukee tätä ketjua, niin vähän kärjistäen saattaa nuo harrasteliat onnistua ihan hyvin verrattuna ammattilaisiin, jotka tieten tahtoen tuhoaa linkkejä vuodesta toiseen.
 
Ainakin foodie.fi palvelusta aiheuttaa osassa haun surkeuden osalta jopa ärsyyntymistä.
Tuo on kyllä järkyttävän surkea.
Esim. Tuote Pågenin Jättipaahto vehnäpaahtoleipä
Haku paahtoleipä ei tuota löydä. Pitää osata hakea hakusanalla jättipaahto tai vehnäpaahtoleipä.

Vastaavaa älyttömyyttä tulee jatkuvasti vastaan. Välillä ei edes keksi millä hakusanalla tuote löytyisi, vaikka on tuttu tuote ja tietää sen kuuluvan valikoimaan. Pläräämällä valikoiden kautta sitten löytyy.
 
Onhan tämä jääkendo liigan uudet kotisivut aivan järkyttävää sitä itseään: Liiga

Vertailun vuoksi vanhat sivut jotka ovat vielä käytössä: Etusivu | Liiga

Just piti samaa tulla sanomaan. Yleensähän uudistuksista tulee aina jotain itkua, mutta tässä on kyllä aiheesta tullut.

Käytettävyys lähentelee nollaa, mutta eihän sivuja enää käyttäjät edellä tehdäkään.
 
Ikean web-sivut, tuhosivat mieleni noin luokkaa 30 sekunnissa. Parisuhteen minuutissa. Ei jeesus mikä sekamelska. Ethän sä voi edes vaihtaa tuotteen väriä ostoskorissa, etsimättä koko tuotetta (oikean värisenä) uudestaan tuolta sivulta. Joka taas on ihan omansa näkönen työmaa ja vie sellaiseen kanin koloon että sieltä voi löytyä vaikka olohuoneen kalusteita kun etsit eteiseen kenkätelinettä. Jos edes nämä sivut latautuisivat ns. kerralla, mutta ei, sivu todennäköisesti räpsähtää "vielä kerran" sen jälkeen kun olet jo alkanut selata sivua/ katsoa sen lay-outtia. Ihanaa, että on videoita ja ohjeita ja kuvia. Great. Joku varmaan tarvitsee niitä enemmän kuin tuotteiden oikeaa löytämistä ja värien valintaa jne.
 
Kännykällä paskin asia ikinä on mainokset yms. dynaamisesti ladattava sisältö joka siirtää muita elementtejä just kun on painamassa niitä ja päädyt ihan väärälle sivulle. Sitten takaisin ja sama uudestaan.

Voishan sen tilan varata heti alkuun jolloin sisältö ei hypi mutta ehkä visuaalisesti ei menis läpi tällainen design.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 332
Viestejä
4 785 031
Jäsenet
77 744
Uusin jäsen
huijarihuijari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom