Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Mä en ole koskaan käsittänyt, miksei ne klikattavat alueet voi olla maksimaalisen isoja. Miksei siis kuvaa voi sulkea vaikka klikkaamalla kuvaa? Silloin se voi mainiosti olla koko ikkunan kokoinen, ei tarvetta sohia ruksia tai etsiä kuvan ulkopuolista aluetta.
 
Puhdas arvaus että isompi osa käyttäjistä ei osaisi sulkea kuvaa jos ei olisi jotain ikonia sitä varten. Kyllähän kaikille isoillle saitille tehdään käytettävyyteen liittyen jatkuvaa testausta. Tyhmistä käyttäjistä kärsii harjaantuneemmatkin.

Itse otsikkoon yleisenä vastauksena että amatööri (tai ulkopuolinen) ei yleensä ymmärrä mitä vaatimuksia, legacya, liikkuvia osia, jne. kaikkea jonkun "yksinkertaisen" sivun takana on piilotettuna ja lisäksi kyse on monesti puhtaasti rahasta. Jotain omaa melko staattista saittia nyt voi optimoida ja hieroa maailmaan tappiin harrastuneisuusesta kun voi itse päättää speksit ja ei tarvitse maksaa työstä.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
On se kumma, miten monissa verkkokaupoissa vielä herran vuonna 2020 ei postimaksujen määrää pysty näkemään ilman, että on kaikki mahdolliset tiedot syöttänyt järjestelmään. On kyllä moni kauppa menettänyt varmasti paljon rahaa aivan tuosta syystä, kun kiinnostus loppuu siihen, kun pitää osoitteet ja maksukortin tiedot syöttää ensin.

On tämä sentään huomattavasti parantunut takavuosista, mutta aivan liian monessa tuo vastaan vielä tulee. Surkeimmissa kaupoissa posteja ei arvioida ollenkaan, vaan ne kerrotaan vasta tilauksen jälkeen, kun joku on ne laatikoihin pakannut ja arpoo sitten postien määrän.
 
Johtuu varmaan siitä, että kuljetuksille ja maksuille on niin monia eri tapoja saatavilla?
 
Tuli joskus törmättyä tuollaiseen kauppaan, jossa tosiaan toimituskulut oli ilmoitettu suunnilleen niin, että asiakkaan kanssa sovitaan ne tilauksen jälkeen. Ei varmaan kovin paljon synny kauppaa tuolla tavalla. Näissä kuitenkin kyse enemmän kyvyttömyydestä myydä kuin web designistä.

Yksi syy piilottaa toimituskulut voi olla liidien kerääminen. Kun syötät sähköpostiosoitteesi, saat nähdä toimituskulut, ja myöhemmin vielä markkinointia yritykseltä.

Itse olen valmis lisäämään tuotteet ostoskoriin, ja jos siellä ei näe kuluja, niin en viitsi normaalisti tutkia asiaa enempää.

Jotkut kaupat määrittävät toimituskulut ja -tavat tuotteiden koon ja painon mukaan. Tämä voi olla syy näyttää hinta vasta kassalla tai ostoskorissa.

Vielä sellainen juttu, että yleensä edullista tai ilmaista toimituskulua kyllä tuodaan esille. Jos kulut ovat kalliita, niin niitä piilotellaan. Tässä saattaa olla ajatus, että asiakas on laiska eikä enää kassalla jaksa välittää korkeista kuluista.
 
Tästä syystä ostan kaikki atk-romut Jimm'siltä. Siellähän ei ole postikuluja esim. vitosen hiirelle :thumbsup:

Problem solved.
 
Jos postikulut pystyy kertomaan siinä vaiheessa, kun on nimet osoitteet ja maksutavat annettu, niin onnistuu se myös pelkän postinumeron perusteellakin.
Ei,

Riippuu hinnoittelusta, toimistustavoista, valikoimasta, maksutavoista ja niiden hinnoittelusta.

Joillain kuuluu kaikki kulut tuotteidenhintaan, silloin se tiedetään, ilman ilman tietoja (rajoituksia voi olla)

Jollain toimituskulut on kiinteät, ja sisältää kaiken, jolloin se myös tiedetään (rajoituksia voi olla)


Joillain toimituskuluihin vaikuttaa, osoitteen, toimitustavan lisäksi maksutapa. Toimitustavasta riippuen tarvitaan maan, kunnan , postinumeron lisäksi tarkka osoite, osoite voi vaikuttaa myös tuotteesta perittävään kokonais hintaan. Naanakertoimiakin voi olla.

Lisäksi nuo toimivat boitti suodattimena.

Toki kulut ja rahtihinnat pitää "hinnastosta" selvitä (miten ne määräytyy), jos kauppa on sellainen että hinnat ilman kirjautumista muutenkin näkyy.

Ajatus että jossain satunnaisessa kaupassa pitäisi mennä maksuprosessi läpi, ennenkuin näkee hinnat, niin onhan se viesti siitä että kannattaa vältellä, hinnat sellaisia ettei kauppakävisi jos ne ajoissa kertoisi.

Luonollisesti on toimitustapoja missä hinta selviää vasta kun tuote/palvelu toimitettu, tarjouksen voi pyytää, jolloin on jokin arvio.

Ja on verkkokauppoja joiden ylläpitäjän liikeidea ei niinkään ole verkkokauppa busines, vaan enemmänkin suunnattu joillekkin asiakkaille tilausjärjestelmäksi, tai jonkinalinen hinnasto/selailu mahdollisuus , voi olla myös verkkomaksamista varten.

Jossain B2B verkkokaupassa ei ehkä ole kuluttajaostoja teknisesti estetty
 
Jos jollain noin on, niin sehän kertoo vain erittäin paskasta suunnittelusta.
Kuluttajapuolella ne toimitustavat- ja ehdot onkin aika simppeleitä, mutta B2B-puolella menee monimutkaisemmaksi.

Mutta joku arvio kyllä olisi hyvä antaa jo ennen tilausta. Sitten on muutama huonekaluliike, josta saa vain kotiinkuljetuksena tai noutamalla...
 
Viimeksi muokattu:
Jos jollain noin on, niin sehän kertoo vain erittäin paskasta suunnittelusta.
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.
 
Ei pitäisi olla mikään ongelma toteuttaa.

Joissain tapauksissa voi olla mahdollista toteuttaa.

- Jos maksutapa ei vaikuta hintaa(kustannuksiin) ja jos rahti samanhintaista riippumatta mihin ja miten toimitetaan. ja rajapinnat ei sitä vaadi.

Tai voi olla hyvin ongelmallista.

Jos maksutapa vaikuttaa , niin postinumero ei sitä kerro, osoite voi toki vaikuttaa joidenkin maksutapojen hintaan. (voi toki tehdä ennustuksia tai periä kalleimman kustannuksen mukaan)

Jos rahtikustannuksiin vaikuttaa se mihin toimitetaan, niin postinumero ei sitä välttämättä kerro, vaan tarvitaan tarkempi tieto. (voi toki tehdä arvauksia tai periä kalleimman mukaan, ja perua ne mitä ei voi toteuttaa -> sitten joku kuluttaja lakimiehineen niskassa)


Lisäksi ongelmana voi olla eri palveluntarjoajien rajapinnat, jotka voivat vaati enemmän tai vähemmän hyvästä syystä tietoja, jolloin voi olla iso haaste oikoa, ehkä oikominen olisi este palvelun käytölle.


Jos haluaa palvelella laajasti, ja ne toimituskulut on isossa roolissa, niin moni joutuu ottamaan varmanpäälle.

Tässä erotan nen Suomi kaupat jotka leipoo maksutapa ja toimituskustanuksiin tuotteen todellista hintaa, eli vedättävät. Esim sitä mitä esiintyy kuluttajille markkinoiduissa lipuissa (matka, pääsy jne), jossa tuotetta markkinoidaan esim eurolla, mutta sitten maksaessa tuleekin varaus, toimitus ja maksutapa lisäkuluja. (ja toimitus "sähköinen" ja maksutavoissa ei veloituksetonta, ilman varausta ei onnistu, tai vieläkin kalliimpi) Niissä ei ole kyse ongelmasta, osaamattomuudesta, vaan ihan tietoista vedätystä.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.

Aiemmin Amazonissa oli nappi jolla sai lopullisen hinnan. Jostakin syystä poistunut.
 
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.
Amazonilta sai jokin aika sitte Primen ilmaiseksi, joten otin sen kokeiluun. Sivuille ilmestyi joka puolelle "ilmainen kuljetus Primella" -mainoksia tuotteiden tietoihin ja hakutuloksiin. Poikkeuksetta tuotteen ostoskoriin lisäämisen ja kassalle pari sivus eteenpäin kliksuttelun jälkeen tuli ilmoitus, että toimitus on ilmainen vain Saksaan, hähää. Jäi Prime-kokeilut siihen. Helvetin hyvää mainosta tekivät itselleen :facepalm:
 
Laskujen maksaminen on nykyään yllättävän hankalaa.

Valtion lähettämä koronatekstiviesti jäi jotenkin kesken ja sen jälkeen kännykkä on vähän huonosti ottanut viestejä vastaan jostain syystä. Asioilla saattaa olla syy-seuraus-suhde, tai sitten ei. Kuitenkin laskuja maksaessa verkkopankki yritti lähettää tekstiviestin, jossa olisi ollut tällä kertaa vuorossa olleen kertakäyttöisen salasanan numero (kun nykyään jostain syystä tuotakin asiaa on hankaloitettu niin, että se tulee joskus tekstiviestinä). Tekstiviesti jäi tulematta perille.

Seuraavana päivänä yritin uudestaan laskujen maksamista. Joka ikisestä laskusta oli mennyt eräpäivä vanhaksi eikä OP:n verkkopankki suostu maksamaan laskuja, joiden eräpäivä on menneisyyudessä, eli joka jouduin joka ikisen laskun eräpäiväksi muuttamaan kuluvan päivän. Jokainen sivunlataus kesti kymmeniä sekunteja (normaalia nykyään) ja noin joka toisella laskun tallennusyrityksellä verkkopankki ilmoitti "teknisestä virheestä" ja pyysi yrittämään hetken päästä uudestaan. Lopulta kuitenkin sain kaikki laskut tallennettua sellaisina, että eräpäivänä oli kuluva päivä, ja tunnuslukutekstiviestinkin vastaanottaminen onnistui tällä kertaa eli sain laskun maksettua. Koko prosessiin meni siis kaksi päivää ja aktiivisia työtuntejakin yhteenlaskettuna ainakin enemmän kuin yksi.

Kaikesta tällaisesta tulee väkisin mieleen, että elämme jossain suljetun lähdekoodin dystopiassa, jossa oikein mikään ei enää toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Kaikkea pitää uudistaa jatkuvasti ihan vain pöhinän takia eikä mitään yritetäkään tehdä kunnolla. OP:n verkkopankkikin oli ihan käytettävä vielä silloin kun oli se perus-HTML:llä tehty PDA-versio, jota tuli käyteltyä Linksillä. Nykyään laskujen maksaminen on jatkuvaa tappelua ja siihen pitää käyttää aina viimeisimpään versioon päivitettyä bloattiselainta, että verkkopankki edes suostuu toimimaan kaikkine uusine ominaisuuksineen - ja silti saattaa satunnaisesti valittaa ettei selaintasi tueta, ilmeisesti koska user-agent-stringissä on sellainen outo asia kuin Linux. Myöskään Chromium tai Seamonkey ei käy, mutta Chrome tai Firefox jostain syystä käy.
 
Laskujen maksaminen on nykyään yllättävän hankalaa.

Valtion lähettämä koronatekstiviesti jäi jotenkin kesken ja sen jälkeen kännykkä on vähän huonosti ottanut viestejä vastaan jostain syystä. Asioilla saattaa olla syy-seuraus-suhde, tai sitten ei. Kuitenkin laskuja maksaessa verkkopankki yritti lähettää tekstiviestin, jossa olisi ollut tällä kertaa vuorossa olleen kertakäyttöisen salasanan numero (kun nykyään jostain syystä tuotakin asiaa on hankaloitettu niin, että se tulee joskus tekstiviestinä). Tekstiviesti jäi tulematta perille.

Seuraavana päivänä yritin uudestaan laskujen maksamista. Joka ikisestä laskusta oli mennyt eräpäivä vanhaksi eikä OP:n verkkopankki suostu maksamaan laskuja, joiden eräpäivä on menneisyyudessä, eli joka jouduin joka ikisen laskun eräpäiväksi muuttamaan kuluvan päivän. Jokainen sivunlataus kesti kymmeniä sekunteja (normaalia nykyään) ja noin joka toisella laskun tallennusyrityksellä verkkopankki ilmoitti "teknisestä virheestä" ja pyysi yrittämään hetken päästä uudestaan. Lopulta kuitenkin sain kaikki laskut tallennettua sellaisina, että eräpäivänä oli kuluva päivä, ja tunnuslukutekstiviestinkin vastaanottaminen onnistui tällä kertaa eli sain laskun maksettua. Koko prosessiin meni siis kaksi päivää ja aktiivisia työtuntejakin yhteenlaskettuna ainakin enemmän kuin yksi.

Kaikesta tällaisesta tulee väkisin mieleen, että elämme jossain suljetun lähdekoodin dystopiassa, jossa oikein mikään ei enää toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Kaikkea pitää uudistaa jatkuvasti ihan vain pöhinän takia eikä mitään yritetäkään tehdä kunnolla. OP:n verkkopankkikin oli ihan käytettävä vielä silloin kun oli se perus-HTML:llä tehty PDA-versio, jota tuli käyteltyä Linksillä. Nykyään laskujen maksaminen on jatkuvaa tappelua ja siihen pitää käyttää aina viimeisimpään versioon päivitettyä bloattiselainta, että verkkopankki edes suostuu toimimaan kaikkine uusine ominaisuuksineen - ja silti saattaa satunnaisesti valittaa ettei selaintasi tueta, ilmeisesti koska user-agent-stringissä on sellainen outo asia kuin Linux. Myöskään Chromium tai Seamonkey ei käy, mutta Chrome tai Firefox jostain syystä käy.
Suosittelen käyttämään OP:n mobiilisovellusta. Se toimii erinomaisesti niin pankki-, kuin.vahinkoilmoituspuolella, eikä mitään tekstiviestejä tai tunnuslukuliatoka ole aikoihin tarvittu. Toisaalta myös op.fi verkkopankki on IMO oikein hyvä, ainoana miinuksena että huoltokatkoja on suhteellisen usein. Yleensä nämä ajoittuvat kuitenkin yöaikaan.
 
Valtion lähettämä koronatekstiviesti jäi jotenkin kesken ja sen jälkeen kännykkä on vähän huonosti ottanut viestejä vastaan jostain syystä.

Mikä kännykkä kyseessä? Miten tekstiviesti voi jäädä kesken ja mitä se tarkoittaa?

Ja kuulostaa todella absursilta että jokainen sivunlataus OPllä kestää kymmeniä sekunteja. Ei ainakaan tässä taloudessa. Onko se kovinkin yleistä?
 
Laskujen maksaminen on nykyään yllättävän hankalaa.

Valtion lähettämä koronatekstiviesti jäi jotenkin kesken ja sen jälkeen kännykkä on vähän huonosti ottanut viestejä vastaan jostain syystä. Asioilla saattaa olla syy-seuraus-suhde, tai sitten ei. Kuitenkin laskuja maksaessa verkkopankki yritti lähettää tekstiviestin, jossa olisi ollut tällä kertaa vuorossa olleen kertakäyttöisen salasanan numero (kun nykyään jostain syystä tuotakin asiaa on hankaloitettu niin, että se tulee joskus tekstiviestinä). Tekstiviesti jäi tulematta perille.
Kuulostaa kyllä enemmän puhelinongelmalta kuin miltään muulta? Jos se tosiaan on valtion tekstiviesti joka puhelimesi on tappanut niin sillä samalla simmillä saat varmaan toisenkin puhelimen samaan tilaan kokeilemalla? Ettei olisi vanhasta nokialaisesta tullut tekstiviestimuisti täyteen?

Seuraavana päivänä yritin uudestaan laskujen maksamista. Joka ikisestä laskusta oli mennyt eräpäivä vanhaksi
En nyt keksi miten tämä olisi mitenkään muuten kenenkään muu syy kuin omasi? Ei se eräpäivä tarkoita sitä että juuri silloin pitää käydä nettipankkiin naputtelemassa se lasku. Se eräpäivä on vaan se viimeinen maksamispäivä. Itse maksan ainakin kaikki laskuni heti eräpäivistä riippumatta niin eivät jää roikkumaan ja saldot on aina reaaliajassa. En oikein ymmärrä ongelmaasi. Onko koko pankki ollut siis viikon toimimatta, jolloin laskujen maksaminen on ollut vaikea/mahdotonta vai miten se pankin vika on että eräpäivät menee kaikki heti yli?

Linux. Myöskään Chromium tai Seamonkey ei käy, mutta Chrome tai Firefox jostain syystä käy.
Itse en ainakaan pidä pahana että laskujen maksamista varten on koneella vain sitä varten asennettu firefox.
 
Tuo OP:n tekstarinlähetys takkusi itsellänikin välillä, joten itse siirryin käyttämään mobiilivarmennetta niin ei tarvitse avainlukulistaa juuri koskaan. Itse käyn noin viikon välein hyväksymässä laskut niin menevät sitten eräpäivänä tililtä. Nykyään tulee entistä enemmän käytyä kännykällä hoitelemassa pankkiasiat ja ainakin itsellä OP-mobiili on toiminut moitteettomasti, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa tulee pöytäkoneen selaimella käytyä verkkopankissa.

Joskus aikanaan tuli aina käytyä tyyliin eräpäivänä tai päivää ennen noita makselemassa ja silloin välillä sattui joku huoltokatko kohdalle.
 
Siis tuo OP:n verkkopankki ei edes suostu maksamaan laskuja joiden eräpäivä on mennyt, vaan valittaa virheestä, ja sitten ne eräpäivät pitää yksitellen muuttaa joko nykyhetkeen tai tulevaisuuteen ja siinä kestää aika pitkään koska se verkkopankki on varsin hidas. Normaalisti laskuja maksaessa laitan siihen eräpäiväksi kuluvan päivän riippumatta laskun todellisesta eräpäivästä, jotta lasku lähtee heti tililtä eikä tiliä ole mahdollista saada vahingossa miinukselle jos rahat loppuvat kesken kuukauden. Niin olin siis tälläkin kertaa tehnyt, mutta laskujen maksaminen jäi kesken kun tunnuslukutekstaria ei tullutkaan, ja se edellisenä päivänä asetettu eräpäivä oli sitten ehtinyt mennä vanhaksi.

Mitään kännykkäohjelmia en tosiaankaan ala asentelemaan. Niiden tietoturvan taso on vähintäänkin arveluttava (heikoimpana lenkkinä se paska suljetun lähdekoodin mobiilikäyttis, joille useassa tapauksessa saa aika huonosti päivityksiä etenkin jonkun android-forkin ollessa kyseessä ja joille nykyään tehdään suurin osa viruksista muutenkin) eikä minulla edes normaalisti ole käytössä sellaista kännykkää, johon sellaisen ohjelman saa asennettua. Pankkiasiat onnistuivat ennenkin aivan hyvin verkkopankin kautta nettiselaimella - ongelmana on vain, että nykyään nuo asiat on kaikki rikottu eivätkä ne enää toimi. Kuka ylipäätään on saanut ensimmäisenä päähänsä hoitaa jotain pankkiasioita kännykällä? Luulisi joidenkin tilinumeroiden, viitenumeroiden ja viivakoodien kanssa sähläämisen olevan yhtä helvettiä kosketusnäytön kanssa.

Kännykkä (Huawei Honor) on sen koronatekstarin jälkeen sekoillut eikä enää suostu edes tunnistumaan tiedonsiirtotilassa minkäänlaisena tallennusvälineenä tietokoneeseen kytkettynä. Myös laskin ym. normaalisti käyttiksen mukana tulevat pikkuohjelmat ovat hävinneet johonkin. Uudelleenkäynnistely ei auta mitään. Porukoillakin meni kännykkä jotenkin sekaisin melko pian koronatekstarin jälkeen ja yhteydet lakkasivat toimimasta, eli taitaa olla aika yleinenkin ongelma. Pitää laittaa itselle seuraavaksi puhelimeksi Pinephone.
 
^ Kyllä tuo kuulostaa lähinnä laite- ja/tai nettiyhteysongelmilta, ja muutenkin tuntuu että käytät tuota verkkopankkia hankalimmalla mahdollisella tavalla (nettisivuversiota vanhalla puhemella, tekstiviestivarmennoksilla jne.)

Se OP:n mobiilisovellus on oikeasti hyvä ja sulava käyttää, ihan turhaa änkyröintiä tuommoinen "kyllä ennenkin asiat tehtiin näin" -asenne. Ja mitä tietoturvaan tulee niin uskallan väittää että sovelluskaupasta ladattava, laitesidonnaisuuteen perustuva appi on vatmasti turvallisempi vaihtoehto kuin mobiilinettiselain (ilmeisen vanhalla) puhelinmallilla. Ei todellakaan kuulosta normaalilta että jokainen sivulataus kestäisi kymmeniä sekunteja laskua maksettaessa.

Ja mitä eräpäiviin tulee niin se ei tosiaan ole pankin "vika" jos menet eräpäivän jälkeen laskuja makselemaan; totta kai eräpäivä täytyy tällöin muuttaa. Ei se pankki voi alkaa arvailemaan mikä on sitten uusi eräpäivä voisi olla.
 
Kuulostaa enenmän että käyttäjässä vika tällä kertaa. Mitä jos vaikka laittaa kaikki vakituiset laskut E-laskuksi, autom. veloitus eräpäivänä ja pitää riittävästi rahaa tilillä. Laskuja varten voi myös avata ilmaiseksi uuden tilin verkkopankista käyttötilin lisäksi. Satunnaiset laskut voi skannata viivakoodista puhelimella ja maksaa saman tien tai autom. velotuksella. Tietty kun näyttää olevan niin paljon vaikeampaa hoitaa asiat mobiilisti, niin kannattaa varmaan pysyä siinä deskariversiossa.

Vaimo käyttää Nordeaa ja niiden verkkopankki vasta paska onkin verrattuna OP:n.
 
Opetellaanpa sitä luetun ymmärtämistä nyt.
Sinulla on liittymässä tai kännykässä jotain ongelmaa. Älä mitään pinephoneja osta, jos haluat toimivan puhelimen. Asiat voi tehdään vaikeasti tai helposti, mieti miten sinä haluat ne tehdä.
 
Mitään kännykkäohjelmia en tosiaankaan ala asentelemaan. Niiden tietoturvan taso on vähintäänkin arveluttava (heikoimpana lenkkinä se paska suljetun lähdekoodin mobiilikäyttis, joille useassa tapauksessa saa aika huonosti päivityksiä etenkin jonkun android-forkin ollessa kyseessä ja joille nykyään tehdään suurin osa viruksista muutenkin) eikä minulla edes normaalisti ole käytössä sellaista kännykkää, johon sellaisen ohjelman saa asennettua. Pankkiasiat onnistuivat ennenkin aivan hyvin verkkopankin kautta nettiselaimella - ongelmana on vain, että nykyään nuo asiat on kaikki rikottu eivätkä ne enää toimi. Kuka ylipäätään on saanut ensimmäisenä päähänsä hoitaa jotain pankkiasioita kännykällä? Luulisi joidenkin tilinumeroiden, viitenumeroiden ja viivakoodien kanssa sähläämisen olevan yhtä helvettiä kosketusnäytön kanssa.

Tunnuslukusovellukset ovat vain ja ainoastaan parantaneet tietoturvaa. Ne ovat käytännössä tehneet phishing-hyökkäykset mahdottomiksi. SMS-pohjaiset tunnusluvut tai salasanalistat ovat alttiita sille, että ne tiedot syöttää väärään paikkaan. Nordealla tällaiset hyökkäykset ovat käytännössä kadonneet niiltä käyttäjiltä, jotka käyttävät tunnuslukusovellusta.

Mä olen Nordean asiakas ja pankkiasioiden hoitaminen kännykällä on sujuvaa. Viivakoodit saa luettua helpommin kännykällä kuin koneella. Muutoin niiden tietojen syöttäminen on ihan yhtä helppoa ja nopeaa. Ja joka tapauksessa tunnuslukusovellus on loistava keksintö.

Kännykkä (Huawei Honor) on sen koronatekstarin jälkeen sekoillut eikä enää suostu edes tunnistumaan tiedonsiirtotilassa minkäänlaisena tallennusvälineenä tietokoneeseen kytkettynä. Myös laskin ym. normaalisti käyttiksen mukana tulevat pikkuohjelmat ovat hävinneet johonkin. Uudelleenkäynnistely ei auta mitään. Porukoillakin meni kännykkä jotenkin sekaisin melko pian koronatekstarin jälkeen ja yhteydet lakkasivat toimimasta, eli taitaa olla aika yleinenkin ongelma. Pitää laittaa itselle seuraavaksi puhelimeksi Pinephone.

Mikä Honor on kyseessä? Miltä vuodelta? Anyway, tuskin on OPn vika jos kännykkäsi on niin paskassa kunnossa, ettei tekstarien vastaanottaminen onnistu. Kokeile sitä mobiilisoftaa niin et ehkä tarvitse tekstareitakaan. (Tosin voi olla, että niitä tarvitaan aktivoinnissa. En tiedä.)

Vaikea nähdä tässä OP:n osalta mitään vikaa. Veikkaan, että sulla on laitteet niin solmussa, ettei normaali käyttö onnistu.
 
Okei, pikainen haku ja huomaan että käyttäjällä @Sompi on patologinen vastustus ihan kaikkea mahdollista modernia tekniikkaa kohtaan langattomista verkoista JavaScriptiin. En siis ihmettele, että ei sivut toimi. Veikkaan siis, että 100% käyttäjämoka.
 
Miksi syöttäisin ne kertakäyttöiset salasanat väärään paikkaan? Totta kai pidän salasanalistat hyvässä tallessa enkä esim. tallenna niistä valokuvia mihinkään tietoturvan tasoltaan arveluttaviin laitteisiin (taas ne kännykät), mikä on käsittääkseni yleisin syy sille että ne listat päätyvät vääriin käsiin. Syötän ne salasanat ainoastaan verkkopankkiin, joka käyttää https-yhteyttä eivätkä salasanat tai muutkaan tiedot ole sitä kautta ainakaan sen suuremmassa vaarassa mennä väärään paikkaan kuin sillä mobiilisovelluksellakaan. Kertakäyttöisten salasanojen lista on oikein käytettynä kaikkein varmin tunnistusmenetelmä.
 
Kertakäyttöisten salasanojen lista on oikein käytettynä kaikkein varmin tunnistusmenetelmä.

Tuo "oikein käytettynä" on jo yksinään täysin kohtuuton vaatimus. Ja juuri sen takia niistä on haluttu eroon. Käytännössä ne vuotavat ja sen takia esim. Nordealla on tunnusten kalastelu kadonnut kun listoista on päästy eroon. Toki tunnuslukulaite aiheuttaa vielä ongelmia.

Tunnuslukulistan ongelmia ovat mm. kopioitavuus (ennen kuin asiakas edes saa listan käsiinsä) ja kalasteltavuus, mikä johtuu siitä että tunnusluvut ovat näkyvillä ja ne syötetään manuaalisesti.

SMS on myös epätäydellinen kanava tunnusluvun välityksessä, esim:

 
Aika epätodennäköistä on, että tunnuslukulista joutuisi kopioiduksi jo ennen kuin asiakas saa sen käsiinsä. Pidän todennäköisempänä, että halpa paskalla firmiksellä oleva kännykkä antaa jonkun evil haxorin etäkäyttää sitä mobiilipankkisoftaa.
 
Miten kertakäyttöisten salasanojen lista murretaan käytännössä?

Tuossahan jo oli mainittuja esimerkkejä. Lisäksi se ei ole kaikkein varmin tapa kuten kirjoitit. Googlella löytynee helposti artikkeleita one time koodeista, SMS-varmistuksesta ja MFA:sta, jne.
 
Aika epätodennäköistä on, että tunnuslukulista joutuisi kopioiduksi jo ennen kuin asiakas saa sen käsiinsä. Pidän todennäköisempänä, että halpa paskalla firmiksellä oleva kännykkä antaa jonkun evil haxorin etäkäyttää sitä mobiilipankkisoftaa.
Vieläkö tunnuslukulistoja on käytössä?

Itselläni on varalta Danske Bankista semmoinen paristolla toimiva Tamagotchi, joka arpoo koodin ja puhelimesta voi hyväksyä myös loginin Danske ID-sovelluksella.

Ääspankissa mennään sormenjälkitunnistuksella, mutta en ole varma miten loppuvarmistautuminen tehdään jos haluaa tehdä tilisiirtoja.
 
Aika epätodennäköistä on, että tunnuslukulista joutuisi kopioiduksi jo ennen kuin asiakas saa sen käsiinsä. Pidän todennäköisempänä, että halpa paskalla firmiksellä oleva kännykkä antaa jonkun evil haxorin etäkäyttää sitä mobiilipankkisoftaa.

Sun mielipiteelläsi ei ole kauheasti väliä. Pankki näkee että kalastelut romahtivat, joten tää keskustelu on aika teoreettinen. Tunnuslukulistojen aikana tietoturva oli paskempaa. Ei sun mielipiteesi asiaa miksikään muuta ja et niitä enää käytä. Eikä sitä SMS:ääkään kannattaisi käyttää.
 
Joo ihme änkyröintiä. Solution: uusi luuri ja siihen pankin mobiilisovellus. Joskus pinttyneistä periaatteista luopuminen voi helpottaa elämää kummasti.
 
Puhelimella varmentaminen on aivan järkyttävä parannus tunnuslukulistaan. Varsinkin jos se on sellainen, että puhelimeen tulee push-notifikaatio varmennustarpeen kohdalla.
 
En nyt keksi miten tämä olisi mitenkään muuten kenenkään muu syy kuin omasi? Ei se eräpäivä tarkoita sitä että juuri silloin pitää käydä nettipankkiin naputtelemassa se lasku. Se eräpäivä on vaan se viimeinen maksamispäivä. Itse maksan ainakin kaikki laskuni heti eräpäivistä riippumatta niin eivät jää roikkumaan ja saldot on aina reaaliajassa. En oikein ymmärrä ongelmaasi. Onko koko pankki ollut siis viikon toimimatta, jolloin laskujen maksaminen on ollut vaikea/mahdotonta vai miten se pankin vika on että eräpäivät menee kaikki heti yli?
En nyt keksi miten tuon noin saattoi tulkita. Yllähän arvosteltiin sitä, että verkkopankki toimi kömpelösti maksettaessa eräpäivän jälkeen - tai siis oikeammin tilisiirtoon ennalta syötetyn päivämäärän jälkeen.
 
En nyt keksi miten tuon noin saattoi tulkita. Yllähän arvosteltiin sitä, että verkkopankki toimi kömpelösti maksettaessa eräpäivän jälkeen - tai siis oikeammin tilisiirtoon ennalta syötetyn päivämäärän jälkeen.
Mitä epäloogista siinä on? Eräpäivän mentyä pankki ei voi asettaa mitään oletusmaksupäivää (nykyinen päivä) jos/kun tällä nyt sitä kuitenkin haetaan takaa. Se on sen käyttäjän päätös.
 
Mitä epäloogista siinä on? Eräpäivän mentyä pankki ei voi asettaa mitään oletusmaksupäivää (nykyinen päivä) jos/kun tällä nyt sitä kuitenkin haetaan takaa. Se on sen käyttäjän päätös.

Miksi ei voi? Teknisesti asia onnistuu helposti.

Eikä se nyt ole kovin huono tulkinta, että mennyt eräpäivä halutaan siirtää ainakin nykyisen päivään. Hyvässä verkkopankissa annetaan toki ilmoitus asiakkaalle: "menneisyyteen asetettu eräpäivä on muutettu nykyiseksi päiväksi".

Ja tiedänpä yhden suomalaisen pankin, joka automaattisesti siirtää maksua eteenpäin, jos haluttu eräpäivä ei ole pankkipäivä. Onko tämäkin jotenkin kiellettyä ja jos, niin miksi?
 
Vieläkö tunnuslukulistoja on käytössä?
Joo, onneksi on. En ole pitkään aikaan sitä katsonut, mutta minusta on aivan kriittistä, että voin tarvittaessa käyttää verkkopankkia tai pankin tunnistautumispalvelua, mikäli älylaitteeni ei toimi tai en muuten voi käyttää mobiilipankkisovellusta, tunnistautumissovellusta tai mobiilivarmennetta.

Toki varalla voisi olla joku tamagotchin tai taskulaskimen näköinen pökälekin, mutta siinä vähän ratkaistaan ongelmaa jota ei ole. Oikea käyttö kuitenkin tietysti tapahtuu mobiilisovellusten avulla, myös työpöytäversion kirjautumisen ja tapahtumien varmennus. Jos sitä varavaihtoehtoa tarvitsee, kortti on kivempi kuin joku itsetuhoutuva kiinaelektroniikan läjä, josta varmaan löytyisi vuotaneet paristot kun sitä lopulta 2024 tarvitsee. Vie myös tilaa. Jos puhelin porsii, otan vaan jemmasta paperilistan, joka mahtuu jopa lompakkoon jos tarve vaatii(juu, en yleensä pidä sitä siellä, ja käyttäjätunnusta tai salasanaa ei ole ylipäänsä missään).

Mitä epäloogista siinä on? Eräpäivän mentyä pankki ei voi asettaa mitään oletusmaksupäivää (nykyinen päivä) jos/kun tällä nyt sitä kuitenkin haetaan takaa. Se on sen käyttäjän päätös.
Tuosta en ole varsinaisesti eri mieltä enkä sitä tarkoittanutkaan. Vaikka olisihan se aika kätevää tarjota kuluvaa päivää käyttäjän aiemmin tallentamattomiin vahvistamatta jääneisiin.

Tulkitsin koetuksi ongelmaksi, että järkevän eräpäivän(aiemmin tallennetun ollessa menneisyydessä yleensä kuluva päivä) asettaminen oli hankalaa. Lisäksi huomautin siitä, että ongelmaksi tulkittiin virheellisesti laskujen maksaminen myöhässä. Ei muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ihme änkyröintiä. Solution: uusi luuri ja siihen pankin mobiilisovellus. Joskus pinttyneistä periaatteista luopuminen voi helpottaa elämää kummasti.
Elämää helpottaisi myös kummasti, jos sitä ei tehtäisi varta vasten hankalammaksi näillä softavirityksillä. Tunnuslukulistat ja HTML-verkkopankki toimivat aivan hyvin siihen asti kun sitä kesti. En nyt ymmärrä, miten se on "änkyröintiä", että haluaa pysyä vanhassa ja toimivassa kun uudet ratkaisut eivät selvästikään toimi yhtä hyvin. Ja sitä paitsi ei ole varaa pitää kännykkää sillä tavalla "ajan tasalla", että siinä toimisi aina nämä uusimmat suljetun lähdekoodin softat, joita pankkiasioihinkin tarvitsisi nykyään. Kun taas pitäisi ilmeisesti ostaa uusi suljetun lähdekoodin android-paska. Enkä edes halua sellaista kännykkää, josta en tiedä edes miten sen käyttöjärjestelmä toimii.
 
Varsinainen ongelmahan ei ole se, etteivät uudet ratkaisut olisi hyviä vaan se, että vanhat tahallaan rikotaan. Tuntuu olevan koko tätä vuosituhatta leimaava ilmiö, että kaikki järjestelmät uusitaan uusimisen ilosta ja kaikki on aina puolitiessä. Kun uudistus alkaa olla valmis ja homma melkein toimii, se rikotaan taas ja aloitetaan uusi päivityskierros. Pahimmillaan joka kerta käytettävyys huononee, eikä tietoturvankaan saralla mitään ihmeitä ole saavutettu.

Pankkisovellusten osalta on kyllä todettava, että niiden harvojen paperilaskujen osalta mobiilisovellus on helvetin helppo ja nopea verrattuna vanhanaikaiseen tapaan, kun viivakoodilukijaa ei ole. Toisaalta jos aikoo tehdä muuta kuin maksaa pari laskua, niin tokihan desktop-versio on aina parempi pankissa kuten missä tahansa muussakin hommassa - ellei sitä ole tahallaan paskottu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 490 801
Jäsenet
74 251
Uusin jäsen
fof

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom