Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Tyhmistä ihmisistä keskusteluun on oma ketjunsa, ja sielläkään ei saa kanssakeskustelijoita nimitellä.

Ja noin muutenkin , asialliseen kysymykseen voi vastata asiallisesti, siis jos ei ole tiedossa että pankkisektorin valvonnan ja vaatimusten alaisen firman vakoilu toiminnassa olisi esittää jotain kättäpidempää väitteiden tueksi. niin jatkot johonkin sopivampaan ketjuun, tai jos ei halua jatkaa, niin vain kuitata asenne periaate, en halua, ei muuta.

Jos tuli jatkotarvetta, niin alla muuta ketju ehdotus vähän sen mukaan mistä asiasta jatketaan.

Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)
Tyhmät ihmiset
Tietoturvauutiset ja blogipostaukset
Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet
Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Testaus ja räppellys osio kai sitten tarkoitettu muuten vain postailuun , tai ei ehkä tarkoitttu mutta siellä voi vapaammin postailla.

Edit, pankeistakin taitaa olla oma ketju, mutta ei ehkä sekoiteta tähän.
Minä en ole ketään tuossa viestissäni kohdistetusti haukkunut. Sille en mahda mitään, jos joku tuosta "tyhmä lammas"-ilmaisusta tunnistaa itsensä.

Väännetään rautalangasta: A haluaa B:n käyttävän suljetun koodin softaa x. Jos B epäilee x:n tekevän jotain luvatonta, niin tietenkään B:n velvollisuus ei ole sitä todistaa, vaan A:n velvollisuus on todistaa, ettei softa x todellakaan tee mitään luvatonta. Jos jostain syystä A ei halua B:n näkevän softan x toimintalogiikkaa (lähdekoodia), niin silloin perusoletus totta kai on, että siinä on jotain, mitä B:n ei haluta näkevän. Jos edes A ei itse tunne softan x toimintalogiikkaa, niin silloin A on tyhmä lammas ja softan x tekijöille hyödyllinen idiootti.

Ihan pähkähullu ajatus, että softa x:ssä jotenkin oletusarvoisesti ei voisi olla mitään haittatoimintoja ja B:llä olisi vain mielenterveysongelmia, kun sellaista epäilee. Varsinkin näin vuonna 2024 pitäisi jo jokaiselle aikaansa seuraavalle olla itsestäänselvyys, että kaikenlaista vilunkia tapahtuu jopa maailman suosituimmissa ohjelmistoissa. Silti niitä jostain käsittämättömästä syystä käytetään ja pakotetaan muutkin käyttämään.
 
Jatkoa suunnittelun kukkaset -ketjusta
Haluaisitko avata enemmän, mikä tuossa mielestäsi mättää?
Ilman adblockia tuossa yläreunan kuvan päällä on mainos.

Selkeästi kyseessä on taas kerran se, että työpöytäversio on paskottu mobiilikäytön takia. Esimerkkinä juuri tuo yläreuna: mobiilissa käytössä on pystynäyttö ja uudessa objektit on levitetty pystysuunnassa. Samoin mainittu painikkeiden väliset raot on selkeä vihjaus siitä, että painiketta on tarkoitus tökkiä epätarkalla sormella tarkan hiiren sijaan.
 
Ei taida silti mobiilikäyttö vaatia jokaiseen asiaan erikokoista fonttia. :hmm: Otettiin paska tekijä, säästettiin.
 
Jatkoa suunnittelun kukkaset -ketjusta

Ilman adblockia tuossa yläreunan kuvan päällä on mainos.

Selkeästi kyseessä on taas kerran se, että työpöytäversio on paskottu mobiilikäytön takia. Esimerkkinä juuri tuo yläreuna: mobiilissa käytössä on pystynäyttö ja uudessa objektit on levitetty pystysuunnassa. Samoin mainittu painikkeiden väliset raot on selkeä vihjaus siitä, että painiketta on tarkoitus tökkiä epätarkalla sormella tarkan hiiren sijaan.
Taitaa olla tästä sivustosta kyse
Uudistuneen Nettiauton "Tarkempi haku" on kyllä äärimmäisen paska käyttää ainakin pc:llä. Vanhassa oli käytettävyys paljon parempi.

https://beta.nettiauto.com/

Edit, ilmeisesti nyt ohjaa kaiken liikenteen tuonne beta. alidoimainiin, tästä voi odottaa menestystä kuoleiven urlin suhteen.

Mutta onhan tuossa paljon kritisoitavaa, ja ehkä tuon taiton suhteen pärjää, skaalautuu kuitekin.
 
Viimeksi muokattu:
OP:n verkkopankki on taas muuttunut vielä entistäkin huonommaksi käyttää. Joka ikisessä sivunlatauksessa kestää useita sekunteja ja sinä aikana sivun elementit hyppivät eri kohtaan sivua ja pakenevat kun niitä yrittää klikata. Kaikki tuo lataaminen on tehty jotenkin javascriptillä niin, että selaimen tilariviltä ei käy mitenkään ilmi se, ettei sivun lataaminen ole vielä valmis.
 
Google. Tarkemmin google maps on jostain syystä piiloitettu nykyään. Aikaisemmin mapsiin pääsi omasta napistaan, mutta nyt se on piiloitettu. Sensijaan tuohon on pitänyt tunkea satunnaisia tärkeitä nappeja, kuten "Miku" (???). Tämä tuntuu koskevan vain pienempiä paikkoja, jolloin google ei tunnista, että haettava asia voisi olla paikka.

1708702007209.png


Esimerkiksi Helsinkiä haettaessa ilmestyy karttawidgetti, josta pääsee mapsiin.

1708702186229.png
 
Saman huomannu. Google kusee omiin muroihinsa tuolla.

Bing:ssä tuo haku toimii niinkuin kuuluukin.
 
Samaa mieltä. Vaikea keksiä, mikä järki on arpoa ja muuttaa niitä "tabeja" joka haulla ja kuukaudesta toiseen. Googlen jos minkä pitäisi tajua, että kaikille paikannimille pitäisi aina tarjota karttanäkymää. Samoin niiden paikkojen sekoittaminen on käsittämätön ratkaisu. Tai ehkä olen vähemmistössä, mutta haluan että Images on aina toisena ja mieluiten Maps vaikka kolmantena tai neljäntenä. En kaipaa "Flowers" tai "Song"-hakuja ikinä milloinkaan. Ja sen tietää myös Google. Voisivat palkat UX-suunnittelijan...
 
Googlella taitaa olla pelkästään tuon sivun suunnitteluun satoja insinöörejä, joilla on moninkertainen palkka keskihintaiseen suomikoodariin nähden.

No ei ehkä satoja, mutta silti tuloksena on hämmentävän epäintuitiivinen ja epäkäytettävä UX. Ja en usko että tuon sivun UI:ta suunnittelee satoja henkilöitä, siinä ei olisi mitään järkeä eikä siitä syntyisi mitään konsensusta. Varmasti paljon pienempi joukko suunnittelee UI:n, joku leadi tekee viimeisen päätöksen ja sitten toteutetaan. Tietyn pistään jälkeen ei hyödytä tippaakaan lisätä kokkien määrää vaikka olisi kuinka iso firma ja kassat käytössä.
 
Näköjään google on "tyhmentänyt" tuota desktop-hakutulossivua mobiilin takia. Ihmettelinkin tuossa pari päivää sitten että jotenkin joku asia on muuttunut noissa googlemaps-jutuissa selaimella mutta mobiilissa tuo tuntuu toimivan ihan fiksusti ja vastaavasti desktop-selaimella pirun paljon huonommin.

Tässä vaan on sellainen ristiriita että desktop-selaimella monesti haluan monipuolisemmin katsella tarvittaessa karttaa ja mobiililla avaan suoraan navigoinnin ja kirjoitan siihen osoitteen ja nyt sitten desktop-puoli on kustu mobiilin kustannuksella eikä tuo ainakaan itseaäni yhtään auta mobiilin puolella kun navigoin suoraan avaamalla navigointisovelluksen.

Ennen tuo oli lähes "täydellinen", hakutuloksista sai klikattua googlemapsin omaan välilehteen jos niin halusi mutta nyt on joku huonosti toimiva kärpäsenpaskan kokoinen zoomattava kartta jota klikkaamalla ei edes pääse parempaan näkymään.
 
Google. Tarkemmin google maps on jostain syystä piiloitettu nykyään. Aikaisemmin mapsiin pääsi omasta napistaan, mutta nyt se on piiloitettu. Sensijaan tuohon on pitänyt tunkea satunnaisia tärkeitä nappeja, kuten "Miku" (???). Tämä tuntuu koskevan vain pienempiä paikkoja, jolloin google ei tunnista, että haettava asia voisi olla paikka.

Tuolla Tampermonkey scriptillä toimii. Kommenttien mukaan liittyy jotenkin EU sekoiluun.
 
Google. Tarkemmin google maps on jostain syystä piiloitettu nykyään. Aikaisemmin mapsiin pääsi omasta napistaan, mutta nyt se on piiloitettu. Sensijaan tuohon on pitänyt tunkea satunnaisia tärkeitä nappeja, kuten "Miku" (???). Tämä tuntuu koskevan vain pienempiä paikkoja, jolloin google ei tunnista, että haettava asia voisi olla paikka.

1708702007209.png


Esimerkiksi Helsinkiä haettaessa ilmestyy karttawidgetti, josta pääsee mapsiin.

1708702186229.png

Onneksi Googlelle on vaihtoehtoja monessa asiassa. Hakukoneessa oletukseni on nykyään DuckDuckGo. Sillä löytyy Kartat -painike, tosin tämä ei vie Googlekarttoihin, eli ei välttämättä ole ratkaisu jos juuri niitä haluaa käyttää. Näyttäisi olevan Apple-kartasto joka äkkiseltään tietokoneen selaimella käytettynä tuntuu kyllä ihan yhtä hyvältä. Yritysten nimet taitavat olla jopa paremmin esillä kuin Googlella.
1708946029036.png
 
Onneksi Googlelle on vaihtoehtoja monessa asiassa. Hakukoneessa oletukseni on nykyään DuckDuckGo. Sillä löytyy Kartat -painike, tosin tämä ei vie Googlekarttoihin, eli ei välttämättä ole ratkaisu jos juuri niitä haluaa käyttää. Näyttäisi olevan Apple-kartasto joka äkkiseltään tietokoneen selaimella käytettynä tuntuu kyllä ihan yhtä hyvältä. Yritysten nimet taitavat olla jopa paremmin esillä kuin Googlella.
No joo, aika iso ero kun vähän testasin:
Duckduckgo:
duck.png
Google + google kun valittu "ravintolat" yläribbonista:
google.png google_ravintolat.png

Onhan tuo duckduckgo:n näkymä paljon parempi, jos esim. haluaa vieraalla paikkakunnalla saada yhdellä vilkaisulla käsitystä ravintoloista yms.
 
Googlenkin käyttöliittymä on nykyään täynnä sitä perusvirhettä, että joku taustalla pyörivä javascript lisää keskelle sivua elementtejä kesken käytön ja uusien elementtien alapuolelle jäävät elementit, mukaanlukien linkit, karkaavat yllättäen hiiren osoittimen alta ja tulee sitten klikattua väärää linkkiä. Niin käy hyvin usein, kun siihen tulee yhtäkkiä niitä "ehdotuksia" siihen hakukentän alle juuri kun on jotain hakutulosta klikkaamassa.

OP:n verkkopankissa on nykyään sellainenkin äärimmäisen paskamainen toiminto, että kun on kirjoittanut kertakäyttöisen salasanan viimeisen numeron, niin javascript siirtää fokuksen siihen lomakkeen lähetysnappiin, eikä backspace toimi enää, jos yrittää korjata kirjoitusvirhettä. Alt+shift+tab ei toimi myöskään fokuksen siirtämiseksi takaisin tekstilaatikkoon, koska silloin fokus siirtyy ihan kokonaan eri elementtiin. Joutuu sitten hitaasti ja vaivalloisesti hiirellä klikkaamalla palauttamaan fokuksen siihen tekstilaatikkoon. Sitä tekstilaatikkoa klikatessa joku skripti vieläpä maalaa koko laatikon sisällön ja joutuu kirjoittamaan koko tunnusluvun uudestaan, vaikka vain viimeinen numero olisi väärin.

Tuossakaan ei ole yhtään mitään vitun järkeä. Se enterin painaminen input-elementissä lähettää sen lomakkeen joka tapauksessa (se on sen oletustoiminta) joten tuo fokuksen siirtäminen lähetysnappiin neljännen numeron kirjoittamisen jälkeen ei hyödytä yhtään mitään, vaan ainoastaan haittaa käyttäjää. Jälleen kerran tyyppiesimerkki tapauksesta, jossa useimpien käyttäjien oletettavasti toivoma toiminta on käytännössä kaikissa selaimissa oletuksena ja riviäkään javascriptiä ei tarvittaisi. Siitä huolimatta käyttökokemus on jostain syystä haluttu mennä pilaamaan sillä javascriptillä.
 
Googlenkin käyttöliittymä on nykyään täynnä sitä perusvirhettä, että joku taustalla pyörivä javascript lisää keskelle sivua elementtejä kesken käytön ja uusien elementtien alapuolelle jäävät elementit, mukaanlukien linkit, karkaavat yllättäen hiiren osoittimen alta ja tulee sitten klikattua väärää linkkiä. Niin käy hyvin usein, kun siihen tulee yhtäkkiä niitä "ehdotuksia" siihen hakukentän alle juuri kun on jotain hakutulosta klikkaamassa.

OP:n verkkopankissa on nykyään sellainenkin äärimmäisen paskamainen toiminto, että kun on kirjoittanut kertakäyttöisen salasanan viimeisen numeron, niin javascript siirtää fokuksen siihen lomakkeen lähetysnappiin, eikä backspace toimi enää, jos yrittää korjata kirjoitusvirhettä. Alt+shift+tab ei toimi myöskään fokuksen siirtämiseksi takaisin tekstilaatikkoon, koska silloin fokus siirtyy ihan kokonaan eri elementtiin. Joutuu sitten hitaasti ja vaivalloisesti hiirellä klikkaamalla palauttamaan fokuksen siihen tekstilaatikkoon. Sitä tekstilaatikkoa klikatessa joku skripti vieläpä maalaa koko laatikon sisällön ja joutuu kirjoittamaan koko tunnusluvun uudestaan, vaikka vain viimeinen numero olisi väärin.

Tuossakaan ei ole yhtään mitään vitun järkeä. Se enterin painaminen input-elementissä lähettää sen lomakkeen joka tapauksessa (se on sen oletustoiminta) joten tuo fokuksen siirtäminen lähetysnappiin neljännen numeron kirjoittamisen jälkeen ei hyödytä yhtään mitään, vaan ainoastaan haittaa käyttäjää. Jälleen kerran tyyppiesimerkki tapauksesta, jossa useimpien käyttäjien oletettavasti toivoma toiminta on käytännössä kaikissa selaimissa oletuksena ja riviäkään javascriptiä ei tarvittaisi. Siitä huolimatta käyttökokemus on jostain syystä haluttu mennä pilaamaan sillä javascriptillä.

En käytä op:n palveluita, niin ei niin kiinnosta, mutta laittaisin palautetta tuosta.
 
Googlesta puheenollen niin nyt on hävinnyt mobiilissa google-arvosteluiden tsekkausmahdollisuus, tähdet näkyy mutta arvosteluja ei voi lukea :confused:
 
@totallynotrobot kokeilin uudelleen, ja kyllä se näköjään PC:llä näyttää ne arvostelut ainakin suosituimmista kohteista. Tässä on mahdollisuus, että en tajunnut niiden arvosteluiden aukeavan tuohon hakutulosten päälle. Tai sitten olin aiemmin hetken osa kokeilua, jossa arvosteluita ei näytetty. Ainakaan niiden lajittelu ei enää onnistu esim. parhaimmasta huonoimpaan.

Näyttökuva 2024-02-28 223115.png

Eräs vähemmän suosittu kohde, joka oli paikallinen asennusyritys, niin näyttää että "2 arvostelua". Kun klikkaan sitä, niin aukeaa vain hakutulos hakulauseella "Yritys Oy Arvostelut" sen sijaan että tulisi ne Google-arvostelut tai minkään muunkaan sivuston arvostelut.

Sitten on sellainen, että esim. hakusanalla "Boss gloss tampere", joka on autopesufirma, niin ei ehdota oikeaan sivupalkkiin arvosteluita tai muita lisätietoja ollenkaan. "Paikat" osio, joka aiemmin tuli oikeaan sivupalkkiin, niin tulee nykyään joskus tuonne hakutuloksiin. Ja sitä klikkaamalla löytyy arviot.

Eli tuosta on nyt kolme varianttia ainakin minulla näkyvissä. Ja neljäs on se mobiilikokemuksesi. Selvästi taas kehitystä käyttäjien ehdolla.

Näyttökuva 2024-02-28 223734.png
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin uudelleen, ja kyllä se näköjään PC:llä näyttää ne arvostelut ainakin suosituimmista kohteista. Tässä on mahdollisuus, että en tajunnut niiden arvosteluiden aukeavan tuohon hakutulosten päälle. Tai sitten olin aiemmin hetken osa kokeilua, jossa arvosteluita ei näytetty. Ainakaan niiden suodattaminen ei enää onnistu esim. parhaimmasta huonoimpaan.

Näyttökuva 2024-02-28 223115.png

Eräs vähemmän suosittu kohde, joka oli paikallinen asennusyritys, niin näyttää että "2 arvostelua". Kun klikkaan sitä, niin aukeaa vain hakutulos hakulauseella "Yritys Oy Arvostelut" sen sijaan että tulisi ne Google-arvostelut tai minkään muunkaan sivuston arvostelut.

Sitten on sellainen, että esim. hakusanalla "Boss gloss tampere", joka on autopesufirma, niin ei ehdota oikeaan sivupalkkiin arvosteluita tai muita lisätietoja ollenkaan. "Paikat" osio, joka aiemmin tuli oikeaan sivupalkkiin, niin tulee nykyään joskus tuonne hakutuloksiin. Ja sitä klikkaamalla löytyy arviot.

Eli tuosta on nyt kolme varianttia ainakin minulla näkyvissä. Ja neljäs on se mobiilikokemuksesi. Selvästi taas kehitystä käyttäjien ehdolla.

Näyttökuva 2024-02-28 223734.png
Juu, ennen nuo näkyivät aina samalla tavalla. Ja itseäni ärsyttää suuresti kun nykyään hakutuloksissa välillä tulee pienen pieni kartanpalanen jota klikkaamalla ei tapahdu mitään, ennen sitä klikkaamalla siirryttiin googlemapsiin. Välillä taas tulee vähän isompi kartta hakutuloksiin, sitä sitten saa zoomailtua ja siirreltyä mutta sitäkään ei suoraan saa vielä isommaksi, kuten ennen. Sitten kuitenkin välillä tulee sellainen vanhantyylinen kartta jota klikkaamalla edelleen mennään googlemapsiin.

Nuo arvostelut ja kysymyksetkin näkyvät välillä useammalla eri tavalla, ilmeisesti testailevat jotain ja tutkivat miten ihmiset reagoivat eri tyylisiin esitystapoihin.

Ja se hakuruudun alla oleva Kaikki / Kuvat / Videot / tiesmitälie -rivi elää nykyään ihan omaa elämäänsä, nykyisin siihenkin tulee ihan randomilla jotain sanoja. Itse ainakin pidin siitä aiemmasta jossa oli aina vaihtoehtoina Kaikki (tai joku vastaava sekä Kuvat, molempia tuli käytettyä paljon. Nyt ei aina edes jostain hausta tule tuota kuvahakuvalintaa suoraan.

No, ehkä tuo taas jossakin vaiheessa jämähtää johonkin malliin ettei joka hakukerralla näy eri tavalla...
 
Ennen Googlen hakusivu oli tehty pelkällä perus-HTML:llä, ja hakusanakentässä oli autofocus-määre ilman javascriptiä, jolloin fokus meni automaattisesti hakusanakenttään selaimen parsittua sivun HTML:n. Nykyään joku paskasti tehty skripti laittaa sen fokuksen hakusanakenttään, ja jos alkaa kirjoittamaan hakusanaa ennen sitä, niin selain menee pikahakutilaan. Jos klikkaa manuaalisesti fokuksen hakusanakenttään ennen sivun skriptien "valmiiksi" tulemista, fokus karkaa kesken kirjoittamisen hakusanakentästä pois ja silloinkin selain menee pikahakutilaan. Tässäkin on nyt taas javascriptillä pilattu kaikki.
 
Olisi kiva tietää kuka tuon on rakentanut, kun jokainen sivunlataus/klikkaus kestää vähintään 2 sek. Jos developer toolseis hidastaa nettiä, niin pahimmillaan menee minuutti.
 
Olisi kiva tietää kuka tuon on rakentanut, kun jokainen sivunlataus/klikkaus kestää vähintään 2 sek. Jos developer toolseis hidastaa nettiä, niin pahimmillaan menee minuutti.

Näyttäisi olevan Wordpress. Ehkä vain hitaalla palvelimella.
 
OP:n verkkopankki on taas muuttunut vielä entistäkin huonommaksi käyttää. Joka ikisessä sivunlatauksessa kestää useita sekunteja ja sinä aikana sivun elementit hyppivät eri kohtaan sivua ja pakenevat kun niitä yrittää klikata. Kaikki tuo lataaminen on tehty jotenkin javascriptillä niin, että selaimen tilariviltä ei käy mitenkään ilmi se, ettei sivun lataaminen ole vielä valmis.
Opera selaimella toimii ongelmitta, itseasiassa mulla on Opera pelkästään sitä varten.. muiden sivujen käyttöön sitte sammutan Operan ja käytän jotain toista selainta
 
Siirsin tänne toisesta ketjusta kun tämä ehkä vähän sopivampi.

Tarkoitin että Sanoma median kaikilla verkkoalustoilla on perustavanlaatuisesti joku pielessä mikä ei itseäni miellytä, ja joka varmaan johtuu siitä käyttöliittymästä jonka pohjalle Sanoman verkkosivut luodaan.

Ei niitä taideta luoda minkään yhden UI:n pohjalta ja ne käyttävät ainakin osin eri tekkejä. Osin varmasti samojakin palikoita. Mutta jo pelkästään tyylittelystä voidaan todeta että hs.fi näyttää käyttävän Tailwindiä, mutta Ruutu ei, vaan jotain styled-components-tyyppistä kirjastoa (en osaa sanoa mikä). Sitten joku Sanoman ET-lehti näyttää käyttävän PHP:ta ja Drupalia kun taas hs.fi ja ruutu eivät.

Mutta sun pitää olla vähän spesifimpi. Puhutaan vaikka vain siitä hs.fi:stä. Mikä siinä siis mättää kun minulla se ei ole hidas, vaan todella nopea ja fontti siinä ei ollut sama kuin is.fi:ssä vaikka ovatkin samaa konsernia, eli eri teemaakin (fontit, värit jne.) käyttävät.
 
Siirsin tänne toisesta ketjusta kun tämä ehkä vähän sopivampi.



Ei niitä taideta luoda minkään yhden UI:n pohjalta ja ne käyttävät ainakin osin eri tekkejä. Osin varmasti samojakin palikoita. Mutta jo pelkästään tyylittelystä voidaan todeta että hs.fi näyttää käyttävän Tailwindiä, mutta Ruutu ei, vaan jotain styled-components-tyyppistä kirjastoa (en osaa sanoa mikä). Sitten joku Sanoman ET-lehti näyttää käyttävän PHP:ta ja Drupalia kun taas hs.fi ja ruutu eivät.

Mutta sun pitää olla vähän spesifimpi. Puhutaan vaikka vain siitä hs.fi:stä. Mikä siinä siis mättää kun minulla se ei ole hidas, vaan todella nopea ja fontti siinä ei ollut sama kuin is.fi:ssä vaikka ovatkin samaa konsernia, eli eri teemaakin (fontit, värit jne.) käyttävät.

Mene itse näille sivuille ja tee omat johtopäätöksesi, sanoin vain oman mielipiteeni, ja kysyin muiden mielipiteitä. Saattaa olla että YLE ja ja Alma media tekee omaan makuun miellyttävämpiä ulkoasuja, mutta toiset voi, ja varmaan onkin eri mieltä käytettävyydestä.

Vertaa YLE areenaa, Ruutua ja Katsomoa. (Voit ottaa mukaan perspektiiviin Netflix, Viaplay jne).

Voit myös mennä Sanoman Suplan sivuja testailemaan, ja verrata niitä esim (rockradio.com, di.fm) jotka samaa puljua, mutta siis Supla ja rockradio.com on radiokanava sivustoja. Areenassa myös Radiopuoli joka on ihan hyvä nykyään.

Kokeile sitten YLEn, iltalehden, aamulehden, Seiskan ja Seuran sivuja, jonka jälkeen olisi kiva kuulla mielipide onko IS sivut millainen käyttää verrattunna verrokkeihin. Oma mielipide on muodostettu, en itse ole tietotekniikan asiantuntija niin en osaa ottaa kantaa tekniikkaan tai UIhin.
 
Ruoan kotiinkuljetuspalvelut. Wolt ja Foodora testattu, niillä sutjakkaat käyttöliittymät.
Yksi mieleenpainuva töppäys verkkosivujen suhteen on Oda nimiseltä yhtiöltä joka tuli suomeen ottamaan markkinaa ruoan kotiinkuljetuspalvelujen kilpailussa. Aloitti suomessa ja lopetti myös tosi nopeasti. Oli varmaan reilun vuoden toiminnassa.

Jäi se mieleen miten joku yhtiö jonka ainoa tehtävä on toimia ruoan kotiinkuljetuspalveluna voi sössiä sen tilaus platformin niin totaalisesti.

Ensinnäkin jos kaikki myynti tapahtuu verkossa, niin eikö silloin ole ensisijaisen tärkeää että se myyntitapahtuma verkossa, ja siten verkkosivut on suunniteltu niin hyvin että tilaaminen, ostosten valitseminen ostoskoriin ja maksaminen on mahdollisimman simppeliä..
Jos kaupasta tilaa ruokaa, niin yleensä ostoksia kertyy kymmeniä, Odalla ei ollut mitään välilehteä siinä ostoksia tekiessä, eli jos et muistanut että oletko jo ostanut jonkun tuotteen niin jouduit oikeasta yläkulmasta klikata ostoskoriin katsomaan onko joku tuote jo ostettu. Muutenkin ostosten tekeminen oli hyvin luotaan työntävää jossa varmasti ihmisille tuli fiilis online kuappareissua tehdessään että "en jaksa" ja lopetti tuotteiden korittamisen.

Sitä vaan miettii et jos joku lanseeraa suomeen palvelun isolla mainosbudjetilla, uusilla oransseilla ford pakettiautoilla ja vielä tehtaalla jossa asiakkaiden ostosten poimiminen on robotisoitu, niin miten helvetissä verkkosivut jossa kaikki myynti tapahtuu on kelvottoman surkeat... Selitykseksi kelpaa ainoastaan että Norjalaisilla on ihan hemmetisti liikaa rahaa.

Muistan sen kun ne lanseerasi, mulla ei kauaa mennyt kun totesin että tällaisella menolla Oda ei ikinä tule saamaan markkinaosuutta suomesta niin että toiminta on kannattavaa. Niillä oli myös ainoastaan parhaimmillaan same day-delivery, kun kilpailijoilla on melkein samaan hintaan alle tunnin toimitus.

Varmasti suomessa oli paljon ihmisiä ketkä ymmärsi melkein heti että jos tosiaan tuo on Odan bisnes model niin mahdollisuudet menestyä on olemattomat.
 
Viimeksi muokattu:
Ruoan kotiinkuljetuspalvelut. Wolt ja Foodora testattu, niillä sutjakkaat käyttöliittymät.
Yksi mieleenpainuva töppäys verkkosivujen suhteen on Oda nimiseltä yhtiöltä joka tuli suomeen ottamaan markkinaa ruoan kotiinkuljetuspalvelujen kilpailussa. Aloitti suomessa ja lopetti myös tosi nopeasti. Oli varmaan reilun vuoden toiminnassa.

Jäi se mieleen miten joku yhtiö jonka ainoa tehtävä on toimia ruoan kotiinkuljetuspalveluna voi sössiä sen tilaus platformin niin totaalisesti.

Ensinnäkin jos kaikki myynti tapahtuu verkossa, niin eikö silloin ole ensisijaisen tärkeää että se myyntitapahtuma verkossa, ja siten verkkosivut on suunniteltu niin hyvin että tilaaminen, ostosten valitseminen ostoskoriin ja maksaminen on mahdollisimman simppeliä..
Jos kaupasta tilaa ruokaa, niin yleensä ostoksia kertyy kymmeniä, Odalla ei ollut mitään välilehteä siinä ostoksia tekiessä, eli jos et muistanut että oletko jo ostanut jonkun tuotteen niin jouduit oikeasta yläkulmasta klikata ostoskoriin katsomaan onko joku tuote jo ostettu. Muutenkin ostosten tekeminen oli hyvin luotaan työntävää jossa varmasti ihmisille tuli fiilis online kuappareissua tehdessään että "en jaksa" ja lopetti tuotteiden korittamisen.

Sitä vaan miettii et jos joku lanseeraa suomeen palvelun isolla mainosbudjetilla, uusilla oransseilla ford pakettiautoilla ja vielä tehtaalla jossa asiakkaiden ostosten poimiminen on robotisoitu, niin miten helvetissä verkkosivut jossa kaikki myynti tapahtuu on kelvottoman surkeat... Selitykseksi kelpaa ainoastaan että Norjalaisilla on ihan hemmetisti liikaa rahaa.

Muistan sen kun ne lanseerasi, mulla ei kauaa mennyt kun totesin että tällaisella menolla Oda ei ikinä tule saamaan markkinaosuutta suomesta niin että toiminta on kannattavaa. Niillä oli myös ainoastaan parhaimmillaan same day-delivery, kun kilpailijoilla on melkein samaan hintaan alle tunnin toimitus.

Varmasti suomessa oli paljon ihmisiä ketkä ymmärsi melkein heti että jos tosiaan tuo on Odan bisnes model niin mahdollisuudet menestyä on olemattomat.

Itselle jäi Oda:sta täysin päinvastainen kokemus, tosin sillä erolla että käytin vaan Android applikaatiota. Oli Prisman vastaavaan verrattuna parempi. Woltin kanssa aika lailla yhtä hyvä.

Eri mieltä myös toimituksista. Woltin kanssa ei tosiaan pärjää nopeudessa, mutta ei ne mun näkökulmasta ollut edes sama palvelu. Woltista saa jotkut unohtuneet leivät ja banaanit vaikka heti, kun taas odasta hommattiin viikon ostokset. Ja ne sai kuljetettuna tosi kivasti nimellisellä (1-3e) korvauksella tunnin tarkkuudella jos ja/tai ilmaiseksi jos ei ole niin väliä koska saapuu. Tässä prisma ja kesko ei taida vieläkään olla Odan tasolla.

Edit. Ja sehän taisi kaatua siihen, että korot pomppasi nollasta neljään ja sitä myöten tavoite karkasi isojen pääomasijoittajien mukavuusalueen ulkopuolelle. Toiminnan kannattavuus oli menossa kokoajan oikeaan suuntaan.
 
Ruoan kotiinkuljetuspalvelut. Wolt ja Foodora testattu, niillä sutjakkaat käyttöliittymät.
Yksi mieleenpainuva töppäys verkkosivujen suhteen on Oda nimiseltä yhtiöltä joka tuli suomeen ottamaan markkinaa ruoan kotiinkuljetuspalvelujen kilpailussa. Aloitti suomessa ja lopetti myös tosi nopeasti. Oli varmaan reilun vuoden toiminnassa.

N. 18 kk:n ajalta näyttäisi minulla olevan tehtyjä tilauksia. Odahan oli aivan eri palvelu kuin Wolt ja Foodora. Jos jotakin nettiruokakauppaa haluaa reitityksen optimointiin perustuviin lähettipalveluihin verrata, niin se olisi Kavall, joka ei tainnut olla Suomessa vuottakaan.
 
N. 18 kk:n ajalta näyttäisi minulla olevan tehtyjä tilauksia. Odahan oli aivan eri palvelu kuin Wolt ja Foodora. Jos jotakin nettiruokakauppaa haluaa reitityksen optimointiin perustuviin lähettipalveluihin verrata, niin se olisi Kavall, joka ei tainnut olla Suomessa vuottakaan.

Mutta siis Woltilla voi tilata esim K-supermarketista ainakin tietyillä alueilla ja hinnat ovat samat kuin fyysisesti kaupassa. Plussa-kortinkin saa liitettyä. Hyvin usein myös kuljetukset ilmaisia, tosin jos laittaa ison ruokatiluaksen niin se kuljetus on yleensä se tunnin kaksi kun perillä.

Prisma on niin tehokas logistisesti joka näkyy hinnoissa ja toi niiden verkkotilaus alusta näyttää myös helppokäyttöiseltä, vaikea kuvitella että Oda saisi tai olisi saanut markkinatilaa halvempien hintojen takia jos kilpailijana on prisma ja niiden jakelu ja ostoverkostot.. Ja isoimmat sisäänostovolyymit eli hinta putoaa siinäkin varmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle jäi Oda:sta täysin päinvastainen kokemus, tosin sillä erolla että käytin vaan Android applikaatiota. Oli Prisman vastaavaan verrattuna parempi.
Meilläkin pari kertaa tilattiin Odasta jotain ja jotenkin sekä Android-käyttöliittymässä että nettisivuissa oli jotain pielessä, ei vaan toiminut jotenkin loogisesti tms. Ainakin taisi olla että Android-appi ei toiminut mitenkään järkevästi kuin vaakatilassa ellen ihan väärin muista. Muutenkin oli muistaakseni kaikenlaisia kummallisia käyttöliittymäratkaisuja.

Prisman verkkokauppaa ei ole vuosiin ihan hirveästi tullut käytettyä kun ainakin jossain vaiheessa oli herkkä kaatumaan ja "Hupsista, jokin meni vikaan, klikkaa tästä niin aloitetaan alusta" -viestin jälkeen koko ostoskori tyhjeni ja sehän vitutti. Joskus satunnaisesti sieltä tuli jotain ostettua mutta pääsääntöisesti meillä käytetään K-ruokaa, sen toimivuus ja käytettävyys on ollut vuosikaudet ainakin meidän mielestä ihan ylivoimainen kilpailijoihin nähden.
 
Mutta siis Woltilla voi tilata esim K-supermarketista ainakin tietyillä alueilla ja hinnat ovat samat kuin fyysisesti kaupassa.

Niin? Wolt on edelleen kuriiripalvelu, vaikka heille se oma rajallinen markettinsa onkin. Oda vertautuu siis toimijana siihen Prismaan ennemmin kuin Woltiin. Odasta ostettiin viikon ruoat kerralla, Woltilla ostetaan täsmätäydennyksiä tai yksi ateria. Lähtökohdat ovat niin erilaiset, että ei niiden nettisivuja tai appeja siten voi oikein toisiinsa verrata. Ja jos siihen Prismaan verrataan, niin aivan kaikkien Ässä-ketjun sovellusten käyttökokemus on kamala.
 
Niin? Wolt on edelleen kuriiripalvelu, vaikka heille se oma rajallinen markettinsa onkin. Oda vertautuu siis toimijana siihen Prismaan ennemmin kuin Woltiin. Odasta ostettiin viikon ruoat kerralla, Woltilla ostetaan täsmätäydennyksiä tai yksi ateria. Lähtökohdat ovat niin erilaiset, että ei niiden nettisivuja tai appeja siten voi oikein toisiinsa verrata.

Niin siis asiakas haluaa tilata ruokaa jostain mahdollisimman helposti, halvalla ja nopeasti. Jos Wolt toimittaa lähialueella olevan K-supermarketin valikoiman ovelle parissa tunnissa ilman toimituskuluja niin onhan se selvää että se vähintäänkin vie Odalta asiakkaita. Ja siis vie niitä niin paljon että en näe ainuttakaan syytä tilata Odalta mitään jos ne häviää näissä asioissa - tilaamisen helppoudessa, valikoimassa, hinnoissa ja toimitusajoissa.
 
Niin siis asiakas haluaa tilata ruokaa jostain mahdollisimman helposti, halvalla ja nopeasti. Jos Wolt toimittaa lähialueella olevan K-supermarketin valikoiman ovelle parissa tunnissa ilman toimituskuluja niin onhan se selvää että se vähintäänkin vie Odalta asiakkaita. Ja siis vie niitä niin paljon että en näe ainuttakaan syytä tilata Odalta mitään jos ne häviää näissä asioissa - tilaamisen helppoudessa, valikoimassa, hinnoissa ja toimitusajoissa.

Ei ole ehkä riittävän kattavasti kokemusta Wolt-marketeista, mutta ei niissä mistä olen ostanut, ole ollut puoliakaan siitä tarjolla mitä kaupasta haluan säännöllisesti. Odassa oli 90%, eli joitain asioita joutui täydentämään Prismasta. Ja Woltin hinnat ovat olleet järjestäen kalliimpaa kuin Oda:ssa, kuljetuksista puhumattakaan. Toimitusajassa Wolt on ylivertainen.

En toki väitä etteikö limittäisyyttä olisi myös Woltin kanssa, mutta kyllä se pääkilpailija Odalle oli nähdäkseni kuitenkin S/K/L.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Woltin hinnat ovat olleet järjestäen kalliimpaa kuin Oda:ssa, kuljetuksista puhumattakaan

Tämä voi kuitenkin olla hiukan vääristynyt kokemus. Oda yritti tavoitella jalansijaan markkinoilta jolloin on pakko polkea hintoja voimakkaasti. Ja vaikka tämä tappiolla markkinaosuuden kasvatus oli tietenkin tietoinen valinta, meni se yllättävän nopeasti ja pahasti penkin alle. Keskon ja S:n ylivaltaa ei ole helppo murentaa. Veikkaan, että hinnat olisivat olleet alkua korkeammat jos Odan toiminta olisi vakiintunut. Mutta tätä emme varmasti saa tietää koskaan.
 
Ei ole ehkä riittävän kattavasti kokemusta Wolt-marketeista, mutta ei niissä mistä olen ostanut, ole ollut puoliakaan siitä tarjolla mitä kaupasta haluan säännöllisesti. Odassa oli 90%, eli joitain asioita joutui täydentämään Prismasta. Ja Woltin hinnat ovat olleet järjestäen kalliimpaa kuin Oda:ssa, kuljetuksista puhumattakaan. Toimitusajassa Wolt on ylivertainen.

Jep tuskin K-supermarketin koko valikoimaa löytyy woltista, mutta hinnat ovat samat kuin kaupassa, toimituskulut omalla alueella ilmaiset yleensä. Mutta siis jos Odan kilpailija onkin Prisma niin kumpi voittaa? Prisma on kaikkien tuntema. Toisaalta jos Oda olisi markkinoinut itseään kunnolla ja pitkään ja myynyt tappiolla tuotteita kunnes saanut isojen kauppareissujen markkinaykkösen aseman niin ehkä ois onnistunut ja Prisma ois tyytynyt pienempään myyntiin.

Mut siinähän on käynyt niin että ehkä se ruoka ostosten toivottu potentiaali ei täyttynyt tarpeeksi odotetulla tavalla, ja markkina jäi liian pieneksi, ja ihmiset haluaa vieläkin mennä kauppaan itse ostamaan.

Itse tekisin mieluiten isot kauppareissut netistä, mutta pienemmät visiitit itse kaupassa.
 
Ylempänä ihmeteltiin miksi Google on pilattu, siitä voi kiittää EU:
Yksi rasittavimmista muutoksista vuosiin, olen käyttänyt karttoja ja arvosteluja todella paljon, joten tuo häiritsee elämää lähes päivittäin.
 
Ylempänä ihmeteltiin miksi Google on pilattu, siitä voi kiittää EU:

Puolensa ja puolensa. Toisaalta se on ihan helvetin hyvä, että Googlen käsittämättömän vahvaa markkina-asemaa ja sen tuomaa mahdollisuutta vaientaa kilpailu hiukan suitsitaan ja annetaan edes etäinen mahdollisuus kilpailulle. Mutta ei toi mikään helppo pelikenttä ole reguloida reilusti ja järkevästi.
 
Puolensa ja puolensa. Toisaalta se on ihan helvetin hyvä, että Googlen käsittämättömän vahvaa markkina-asemaa ja sen tuomaa mahdollisuutta vaientaa kilpailu hiukan suitsitaan ja annetaan edes etäinen mahdollisuus kilpailulle. Mutta ei toi mikään helppo pelikenttä ole reguloida reilusti ja järkevästi.
Juu, mutta kai nyt olisi laillista laittaa vaikka joku nappi sinne Googlen asetuksiin (jos on kirjautuneena) että "haluan käyttää Googlen karttapalvelua haun yhteydessä" tms.

Tuo karttahaku oli niin pirun kätevä ennen, nytkin tuo toimii jotenkuten pienellä kikkailulla mutta kun ennen oli tosiaan tottunut vaan avaamaan uuden välilehden ja copypasteamaan esimerkiksi jonkun osoitteen niin enääpä tuo ei toimikaan yhtä kätevästi.

Ei sen puoleen, tuntuu että tuota googlea kyllä rampautetaan koko ajan enemmän ja enemmän. Päivä päivältä tuntuu että sillä löytää entistä huonommin sitä mitä on etsimässä. Eikä muut hakukoneet löydä sitäkään vähää niin ei oikein voi vaihtaa muuhunkaan.
 
Niin siis asiakas haluaa tilata ruokaa jostain mahdollisimman helposti, halvalla ja nopeasti. Jos Wolt toimittaa lähialueella olevan K-supermarketin valikoiman ovelle parissa tunnissa ilman toimituskuluja niin onhan se selvää että se vähintäänkin vie Odalta asiakkaita.

Mutta kun ei toimita.
Jep tuskin K-supermarketin koko valikoimaa löytyy woltista, mutta hinnat ovat samat kuin kaupassa, toimituskulut omalla alueella ilmaiset yleensä.

Menee aivan off-topikiksi, mutta koska K-Supermarketit ovat palkanneet erillisiä keräilijöitä nimenomaan Woltin kautta tulevia tilauksia varten ja varmaan maksavat Woltillekin tuosta jotain, niin näinköhän on mikään pysyvä asiantila ilmaiset toimitukset? Täällä päin toimitukset eivät ole ilmaiset vaan kustannus riippuu etäisyydestä kaupasta. Alle 500 m on 1,99 € ja siitä sitten asteittain kallistuu. Verkkokauppa.com toimii Woltin kanssa ja heillä on 4,99 € toimitus.

Jos sitten taas arvioi omenoita toisiin omenoihin, niin Woltin logiikka ja sovelluksen toiminta on ainakin omaan makuun paljon Foodoraa edellä. Vaikea homma vaan heilläkin pitää toiminta yksinkertaisen ja silti lisätä toiminnallisuutta.
 
Ei niitä taideta luoda minkään yhden UI:n pohjalta ja ne käyttävät ainakin osin eri tekkejä. Osin varmasti samojakin palikoita. Mutta jo pelkästään tyylittelystä voidaan todeta että hs.fi näyttää käyttävän Tailwindiä, mutta Ruutu ei, vaan jotain styled-components-tyyppistä kirjastoa (en osaa sanoa mikä). Sitten joku Sanoman ET-lehti näyttää käyttävän PHP:ta ja Drupalia kun taas hs.fi ja ruutu eivät.

Mutta sun pitää olla vähän spesifimpi. Puhutaan vaikka vain siitä hs.fi:stä. Mikä siinä siis mättää kun minulla se ei ole hidas, vaan todella nopea ja fontti siinä ei ollut sama kuin is.fi:ssä vaikka ovatkin samaa konsernia, eli eri teemaakin (fontit, värit jne.) käyttävät.

Tulee vaan mieleen, onko missään web-sivujen hyvyyttä mittaavissa metriikoissa huomioitu erityisemmin prosessorikuormaa? Esim. Lighthouse-tyyliset työkalut taitavat painottaa kaistaa ja assettien lataamisen järjestystä, mutta jos päätelaite ei ole ihan viimeisintä huutoa, niin alkaa nykiä. Huomasin esimerkiksi kun kaivoin esiin jo muutaman vuoden vanhan tabletin (vuodelta 2018), että vaikka laitteessa on ihan ok määrä muistia (4GB), levyä (64GB), resoluutiota (2560x1600), wifi (802.11ac yhdistää 600 Mbps kiinteistölaajakaistaan) ja prosessorissakin 8 ydintä, käyttö on ihan saatanan tahmaavaa vaikkapa nyt reseptisivuilla, jos ihan kasuaalisti haluaa kokatessa avata tablettiin tasan yhden appsin (selain) ja selaimeen yhden tabin. Ei se joskus ollut noin hidas kuin nyt. Joskus laite salli jopa multitaskaamisen.

Tuo HS:n sivu vaikuttaisi olevan aika täynnä optimoimatonta ripulipaskaa. Jos HS:llä on Tailwind, sekin on aika raskas setti. React-sana myös löytyy HS:n sivukoodista. Reactin vdom-ratkaisu ei ole mitenkään nopein tapa renderöidä.
 
Tulee vaan mieleen, onko missään web-sivujen hyvyyttä mittaavissa metriikoissa huomioitu erityisemmin prosessorikuormaa? Esim. Lighthouse-tyyliset työkalut taitavat painottaa kaistaa ja assettien lataamisen järjestystä, mutta jos päätelaite ei ole ihan viimeisintä huutoa, niin alkaa nykiä. Huomasin esimerkiksi kun kaivoin esiin jo muutaman vuoden vanhan tabletin (vuodelta 2018), että vaikka laitteessa on ihan ok määrä muistia (4GB), levyä (64GB), resoluutiota (2560x1600), wifi (802.11ac yhdistää 600 Mbps kiinteistölaajakaistaan) ja prosessorissakin 8 ydintä, käyttö on ihan saatanan tahmaavaa vaikkapa nyt reseptisivuilla, jos ihan kasuaalisti haluaa kokatessa avata tablettiin tasan yhden appsin (selain) ja selaimeen yhden tabin. Ei se joskus ollut noin hidas kuin nyt. Joskus laite salli jopa multitaskaamisen.

Tuo HS:n sivu vaikuttaisi olevan aika täynnä optimoimatonta ripulipaskaa. Jos HS:llä on Tailwind, sekin on aika raskas setti. React-sana myös löytyy HS:n sivukoodista. Reactin vdom-ratkaisu ei ole mitenkään nopein tapa renderöidä.
Jos Tailwind ja React ovat rajoittavia tekijöitä, ollaan jo oikeasti taitavien kehittäjien (ja suunnittelijoiden) tekemällä saitilla. Varsinkin Reactin renderöinti on tosiaan hitaampaa kuin monella muulla frameworkilla, mutta sen hitaus tulee yleensä ilmi vasta kun tehdään jotain aika raskasta, ehkä jopa vähän tyhmää (myös hitaalla raudalla). Muut asiat kuten js:n lataaminen, turhat renderöinnit, liian raskaat komponentit tai ihan vain tyhmä koodi hidastaa 99 % saiteista paljon ennen kuin oikeasti on merkitystä onko se piirtävä kirjasto React, Svelte vai SolidJs.
 
Tulee vaan mieleen, onko missään web-sivujen hyvyyttä mittaavissa metriikoissa huomioitu erityisemmin prosessorikuormaa

Tusinpa, sillä kyse on aika toisarvoisesta metriikasta jolla ei ole mitään suoraa vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Käyttäjä ei havaitse prosessorikuormaa, vaan esimerkiksi sivuston viiveet, joita sitten mitataankin.

Tuo HS:n sivu vaikuttaisi olevan aika täynnä optimoimatonta ripulipaskaa.

Toi taitaa olla Nextin SSR:n tarvitsemaa dataa, jolla saadaan "hydratoitua" se appis kun se alkaa pyöriä selaimessa.. Ei siis mitään "ripulipaskaa" ja pakattuna ei kauheasti kaistaa vie HS:n kokonaisuudessa,

Jos HS:llä on Tailwind, sekin on aika raskas setti.

Millä tavalla Tailwind on "raskas setti"? Sehän vain luo minimaalisen tyylitiedoston, jossa käytössä vain tarvitut luokat ja muuta ei bundleen tule mujaan. Tuo minifioidaan ja zipataan, niin aika paha sitä on lisää optimoida. Pitäisi olla siis hyvin kevyt setti.
 
Tusinpa, sillä kyse on aika toisarvoisesta metriikasta jolla ei ole mitään suoraa vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Käyttäjä ei havaitse prosessorikuormaa, vaan esimerkiksi sivuston viiveet, joita sitten mitataankin.
Kuten tuossa mainitsin, minulla on ihan ok-tasoinen tabletti millä voisi tehdä monta kivaa asiaa. En koe esim. että kaipaan reseptien lukuun enempää resoluutiota kuin 2560x1600. Neljän gigan muistiin mahtuu aika kompleksinen dokumentti. Esim. joku 100 sivun gradu olisi muutama sata kilotavua kuvineen pdf:nä. Akkukin kestää useamman tunnin. Webbiselailu on tuskaista. Melkeinpä jonkun 3d-pelin polkaiseminen käyntiin on köykäisempää kuin jos avaan kahden askeleen ohjeen siitä, miten keitän riisiä.

Toi taitaa olla Nextin SSR:n tarvitsemaa dataa, jolla saadaan "hydratoitua" se appis kun se alkaa pyöriä selaimessa.. Ei siis mitään "ripulipaskaa" ja pakattuna ei kauheasti kaistaa vie HS:n kokonaisuudessa,
Konegeneroidun koodin osalta redundanssia voisi laskea. Pakkauksen tarjoaminen ratkaisuksi kaikkeen bloattiin on vähän sama kuin joka vaivaan tarjottaisiin buranaa ja laastaria.

Millä tavalla Tailwind on "raskas setti"? Sehän vain luo minimaalisen tyylitiedoston, jossa käytössä vain tarvitut luokat ja muuta ei bundleen tule mujaan. Tuo minifioidaan ja zipataan, niin aika paha sitä on lisää optimoida. Pitäisi olla siis hyvin kevyt setti.
Esim. HS:n etusivun tyylitiedosto on upotettu sivuun ja kooltaan noin 199 kB, vaikka se on "minifioitu". Vertaat näitä ihan kuin mitään vaihtoehtoista tekniikkaa ei voisi zipata. Jos tätä paloittelee nyt osiin - 1) vertaa esim. iltalehti vs hs, css:n koot 58 kB vs 200 kB ja ulkoasu samaa kompleksisuustasoa - iltalehti ei nähdäkseni käytä tailwindia 2) vertaa miten nopea olisi jos vaikka sama 58 kB:n css kävisi joka sivulla (voisi olla vaikka tuplakokoinen jotta sopisi joka sivulle) ja haettaisiin erillisenä tiedostona, jossa cache policy sellainen ettei tarvi ihan joka päivä ladata uudestaan. 3) yleisesti kaikki http pakataan monella saitilla ellei sitten tietoturvan takia ole kytketty pois ja toki nuo luvut on varsin pieniä, mutta vertailuissa ei ole mitään järkeä jos vaan yksinkertaistaa, että tällä ei ole mitään merkitystä.
 
Esim. HS:n etusivun tyylitiedosto on upotettu sivuun ja kooltaan noin 199 kB, vaikka se on "minifioitu". Vertaat näitä ihan kuin mitään vaihtoehtoista tekniikkaa ei voisi zipata. Jos tätä paloittelee nyt osiin - 1) vertaa esim. iltalehti vs hs, css:n koot 58 kB vs 200 kB ja ulkoasu samaa kompleksisuustasoa - iltalehti ei nähdäkseni käytä tailwindia 2) vertaa miten nopea olisi jos vaikka sama 58 kB:n css kävisi joka sivulla (voisi olla vaikka tuplakokoinen jotta sopisi joka sivulle) ja haettaisiin erillisenä tiedostona, jossa cache policy sellainen ettei tarvi ihan joka päivä ladata uudestaan. 3) yleisesti kaikki http pakataan monella saitilla ellei sitten tietoturvan takia ole kytketty pois ja toki nuo luvut on varsin pieniä, mutta vertailuissa ei ole mitään järkeä jos vaan yksinkertaistaa, että tällä ei ole mitään merkitystä.
Syytät nyt työkalua, joka ei ole syynä ongelmaan, vaan sen väärinkäyttö tai jokin muu (esim. kylkeen lisätyt omat tyylit tmv). Yksi Tailwindin parhaista puolista on nimenomaan se että oikein käytettynä sillä saadaan erittäin pieni css jalanjälki.

EDIT:
Lisäksi CSS lienee tuossa pienin ongelma perffin kannalta, vaikka se olisi vaan kokonaisena lisätty saitille.
 
Syytät nyt työkalua, joka ei ole syynä ongelmaan, vaan sen väärinkäyttö tai jokin muu (esim. kylkeen lisätyt omat tyylit tmv). Yksi Tailwindin parhaista puolista on nimenomaan se että oikein käytettynä sillä saadaan erittäin pieni css jalanjälki.

EDIT:
Lisäksi CSS lienee tuossa pienin ongelma perffin kannalta, vaikka se olisi vaan kokonaisena lisätty saitille.
Tailwindissa ajatus on tyylien modularisointi niin että tyylin kompositiota koordinoidaan käyttöpuolella. Se ei kyllä tietojenkäsittelyn kannalta johda mitenkään minimaaliseen tyylimäärittelyn jalanjälkeen. Kyse on vähän samasta kuin Reactissa, että vdom ja dom-puun diff-algoritmit johtavat yleisessä tapauksessa siedettävään nopeuteen, mutta artesaanityö tai minimointiin tähtäävä algoritmi pystyy kyllä yhdistämään tyylit niin että sekä määrittely- että käyttöpuolella säännöt ovat yksinkertaisempia, niitä on vähemmän ja renderöinti on nopeampaa. Reactin osalta vastaava on nähty kun on ns. "kyberneettisiä" frameworkeja, jotka etukäteen kääntämällä voivat lokalisoida tilamuutoksen paljon tehokkaammaksi kun jättävät dom-manipuloinnit selaimen vastuulle.

Inline-css:n osaltahan kyse on kompromissista - inline-tyylistä ei tule erillistä assettikyselyä, mutta jos vaikka tyylitiedosto on 200 kB, niin sen lataamisesta joka kerta voi esim. 2 Mbps yhteydellä tulla sekunti lisää hakemista. Pakattuna hiukan vähemmän. Cache kun kuitenkin olla yleisesti paljon nopeampi poislukien se tapaus, kun ihan ekaa kertaa menee sivulle.
 
Konegeneroidun koodin osalta redundanssia voisi laskea

Maailma on pullollaan aivan liikaa täysin idioottimaista ylioptimointia, jossa optimoidaan epäoleellisia asioita joilla ei ole merkitystä lopputulokseen ja samalla lisätään ylläpidon kompleksisuutta. Mutta juu, ehdota ihmeessä Next.js:lle, miten se hydraatio kannattaisi optimoida "redundanssia laskemalla" ja palaa sitten takaisin. HS ei tietenkään ala purkkailla tuota vaan käyttää Nextin virallista versiota ja keskittää aikansa johonkin järkevään jolla on oikeasti vaikutusta käyttäjään.

Konegeneroidun koodin osalta redundanssia voisi laskea. Pakkauksen tarjoaminen ratkaisuksi kaikkeen bloattiin on vähän sama kuin joka vaivaan tarjottaisiin buranaa ja laastaria.

Lopeta tuo väsynyt olkiukkoilu. En ehdottanut pakkausta "ratkaisuksi kaikkeen bloatiin".

1) vertaa esim. iltalehti vs hs, css:n koot 58 kB

Ei liity mitenkään Tailwindiin. Tailwind on vain atominen tyylikirjasto. Ei lisää bloatia vaan antaa käyttöön kätevia atomisia valmiita luokkia, joista vain käytetyt otetaan bundleen mukaan. Tailwind ei perustaltaan eroa mitenkään siitä, että tekisit ihan käsin ne samat luokat ja käytät niitä. Tailwindiä käytetään usein niin, että kirjaston tarjoamien tyylisen lisäksi käytetään ihan niin paljon omaa custom-CSS:ää kuin tarvitsee. HS selvästi käyttää muitakin tapoja tyylittelyyn Tailwindin lisäksi ehkä muita kirjastojakin. Kun katsot niitä tyylejä, niin siellä on valtaosa ihan muuta kuin Tailwindin luokkia. Ehkä siellä on useita kirjastoja käytössä + todella iso läjä vanhoja omia custom-luokkia jne. Ihan tyypillistä kun kyseessä todella pitkään käytössä ollut palvelu.

Sä jostain syystä takerruit juuri Tailwindiin, joka on hyvin kevyt ratkaisu ja jolla ei ole mitään tekemistä sun kokemasi bloatin kanssa. Eli juuri siihen EI kannattaisi koskea jos tuota haluaisi lähteä jostain syystä keventämään.

vertaa miten nopea olisi jos vaikka sama 58 kB:n css kävisi joka sivulla

Tämäkään ei Tailwindiin liity. Tailwindin kanssa voit tuottaa erillisen CSS-bundlen ihan mainiosti ja kakuttaa sen. HS:lla on varmaan syynsä tunkea CSS dokumenttiin suoraan.
 
Tailwindissa ajatus on tyylien modularisointi niin että tyylin kompositiota koordinoidaan käyttöpuolella. Se ei kyllä tietojenkäsittelyn kannalta johda mitenkään minimaaliseen tyylimäärittelyn jalanjälkeen. Kyse on vähän samasta kuin Reactissa, että vdom ja dom-puun diff-algoritmit johtavat yleisessä tapauksessa siedettävään nopeuteen, mutta artesaanityö tai minimointiin tähtäävä algoritmi pystyy kyllä yhdistämään tyylit niin että sekä määrittely- että käyttöpuolella säännöt ovat yksinkertaisempia, niitä on vähemmän ja renderöinti on nopeampaa. Reactin osalta vastaava on nähty kun on ns. "kyberneettisiä" frameworkeja, jotka etukäteen kääntämällä voivat lokalisoida tilamuutoksen paljon tehokkaammaksi kun jättävät dom-manipuloinnit selaimen vastuulle.

Inline-css:n osaltahan kyse on kompromissista - inline-tyylistä ei tule erillistä assettikyselyä, mutta jos vaikka tyylitiedosto on 200 kB, niin sen lataamisesta joka kerta voi esim. 2 Mbps yhteydellä tulla sekunti lisää hakemista. Pakattuna hiukan vähemmän. Cache kun kuitenkin olla yleisesti paljon nopeampi poislukien se tapaus, kun ihan ekaa kertaa menee sivulle.
Yritän vielä teroittaa pointtiani:
Saitti lataa ensilatauksella 7 megatavua tavaraa 150:llä http kutsulla. Sinä keskityt renderöintikirjastoon ja CSS kirjastoon, joka kokonaisuudessa on 200 kilotavua (joka oikein käytettynä tippunee pariin kymmeneen kilotavuun tai alle). Mielestäni näyttää siltä ettet näe metsää puilta, tässä kontekstissa renderöintikirjasto on täysin yhdentekevä, kuin myös käytetty CSS kirjasto.

EDIT:
Mikro-optimointi voi olla kivaa, mutta useimmissa (yli 99 % tapauksista) sovelluksissa se on täysin yhdentekevää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 445
Viestejä
4 488 936
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom