Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
34
Tuossa nyt kun sai vihdoin tuon 1080 laitettua eläkkeelle. Tilattua 7900xt tilalle
Ajatuksissa päivittää näyttöä ja kysellä täältä paremmin tietäviltä neuvoa.
Tuossa nyt muutama mitä katellut 400€ luokassa, Van sitten se että 144Hz vai 165 esports pelejä lähinnä pelailen ja joitain AAA pelejä myös
tuo msi näyttäs ihan hyvältä vaan ei taida enään mistään löytyä

Gigabyte 27" M27Q, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta - 399,00€
Asus 27" TUF Gaming VG27AQZ, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 359,90€) - 299,00€
MSI 27" Optix G273QF, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta - 349,00€
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
325
En ole itse havainnut minkäänlaista häiritsevää häntimistä, eikä muutenkaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia (HDR ominaisuuksia en toki ole testannutkaan vielä).
Kokeilin eilen vuosien paussin jälkeen CS:GO ja siinä heikosti pärjäämisessä ei kyllä voinut näyttöä syyttää.
Omaan käyttöön oikein passeli etenkin tuohon hintaan. Kyllä tuota kai uskaltaa suositella, mutta katsotaanpa mitä mieltä olet itse. :)
Näyttö ollut vajaa 2 viikkoa käytössä. Kuljetus kesti 2 päivää. Näytön design yllätti positiivisesti ja näyttö on tyylikkään näköinen. Näytön kallistus, korkeussäätö ja kääntämis ominaisuuksista plussaa. Sitten itse asiaan : HDMI-kaapelilla kiinni näytönohjaimeen 1440p ja 144 hz saavutettu. Adaptive sync päälle näytön valikosta ja Response Time : fast. Kuva työpöytä käytössä ja peleissä ok/hyvä, ei kuitenkaan loistava. Haamukuvaa ja repeilyä ei havaittavissa fps-peleissä. Valovuotoa hieman alanurkissa nurkissa, tosin minimaalisesti. Laitoin HDR asetuksen päälle tietokoneelta ja näytöltä, enkä osaa sanoa onko kuva hyvä tai huono. Pidän siis HDR-asetuksen pois päältä koska DislayHDR400 tuo mielestäni kuvaan harmautta. Testaan vielä uudestaan kun olen tutkinut asiaa. Seuraava vaihe hankkia dislay port - usb gen kaapeli, jotta saan saavutettua 165 hz:n. Silmä tottunut näyttöön ja luotan tehdas kalibrointiin, en ole muokannut kuva-asetuksia. Pisteet tällä hetkellä 8/10. Kuva ei rasita silmiä pitkässä työpöytä tai pelikäytössä, 8 - 10 tunnin sessioita. Väriavaruus riittävä. Voimanlähteenä RTX3070 mobile ja näyttöä hieman katsottu tulevaisuutta silmällä pitäen.

Näyttönä siis : Xiaomi Mi 2K Gaming Monitor 27” QHD pelinäyttö | Karkkainen.com verkkokauppa

Asiaa vielä dislayport - usb c kaapeleista. Viidakko on jo hämärtynyt. Koneessa siis seuraavat liittimet :
1x Thunderbolt™ 4 support DisplayPort™
1x USB 3.2 Gen 2 Type-C support DisplayPort™ / power delivery / G-SYNC

Ymmärsin että Goobay USB-C - DisplayPort -kaapeli, 1,2 m 25,99 kaapelilla saan 1440p ja 165 hz kuvaa RTX3070 mobilelta näytölle ? G-syncin voi unohtaa koska näyttö ei nähtävästi sitä tuekkaan. Kaapelin on siis oltava vähintaan Dislayport 1.2 mallia, jos se tukee 4k 60 hz. Jos joku osaa antaa tähän nahevan vastauksen ? Monessa paikassa myydään USB-C - Dislayport 1.4 kaapelia mutta ei mainita USB:n sukupolvea ja hinnat ovat + 50 € luokkaa ja thunderbolt 4 -> dislayport 1.4 kaapeleita löydy ainakaan näiltä käsin suoraan mistään.

Dislayport 1.2.png

Kuva myös kalibrointi todistuksesta jos jotakuta kiinnostaa : :comp2:)

kalibrointi.jpg


Kuva näytöstä. En jaksanu siistiä paikkoja.
mi.jpg

Korjattu kasa typoja. Viimmoset kommentit sen jälkeen kun olen saanut dislayport - usb c kaapelin hankittua. Arvosana 8 / 10.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
39
Tuossa nyt kun sai vihdoin tuon 1080 laitettua eläkkeelle. Tilattua 7900xt tilalle
Ajatuksissa päivittää näyttöä ja kysellä täältä paremmin tietäviltä neuvoa.
Tuossa nyt muutama mitä katellut 400€ luokassa, Van sitten se että 144Hz vai 165 esports pelejä lähinnä pelailen ja joitain AAA pelejä myös
tuo msi näyttäs ihan hyvältä vaan ei taida enään mistään löytyä

Gigabyte 27" M27Q, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta - 399,00€
Asus 27" TUF Gaming VG27AQZ, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 359,90€) - 299,00€
MSI 27" Optix G273QF, 165Hz WQHD-pelimonitori, musta - 349,00€
Syvää analyysia en vielä pysty antamaan, mutta kävin hakemassa cittarista tuon TUF 165hz 1440p hintaan 270€. Muutaman tunnin ajolla ihan käypä peli.
 
Liittynyt
12.12.2020
Viestejä
23
Mikä 27" näyttö pelikäyttöön Xbox series x kaveriksi n.150-200e budjetilla? Vaatimuksena korkeus yms säädöt ja mahdollisimman nopea vasteaika, sekä se että sen saa hankittua korottomalla osamaksulla..
 
Liittynyt
21.08.2023
Viestejä
208
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
325
Kumman valitsen, oikeastaan samat specsit ja hinta? Vai joku muu tähän hintaan, kaarevuus 1500r.


Varmaan aika sama. Philipsissä parempi kontrasti.
 

Met

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
30
Hakusessa olis synttärilahjaks 24-25" näyttö. Näyttö tulisi peli- ja tekstinkirjoitus- sekä normi surffailuun. Peleistä en oikeen mitään ymmärrä, mutta ilmeisesti Counter Strike, Overwatch, Warcraft ainakin (kai noi jotain pelejä on). Tällä hetkellä käytössä joku Acer pikku tv, joten vaatimukset ei hirveän korkealla ole, mutta kuitenkin haluaisin antaa hyvän näytön, enkä halua sankarin vihoja päälleni. Budjetti olis maks. 200€, mielummin paljon alle. Näytön ohjain on GTX 1060 6gt, muita koneen specsejä en tiedä.

Tässä olis vaihtoehtoja mitä olen katsellut. Olisko näistä jotain suosituksia? Tai onko joku jolla menee täysin metsään?


Samsung Odyssey G3 24" -pelinäyttö 199,99

Asus TUF VG249Q1R 24" -pelinäyttö 169,99

Asus VG249Q 23,8" TUF pelinäyttö (musta) - Gigantti verkkokauppa

AOC 25G3ZM/BK 24,5" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Lenovo G24-20 23,8" IPS WLED pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa (hinta noussu näköjään satasella, oli 129€)

Acer Nitro VG240Y
 
Viimeksi muokattu:

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
675
Hakusessa olis synttärilahjaks 24-25" näyttö. Näyttö tulisi peli- ja tekstinkirjoitus- sekä normi surffailuun. Peleistä en oikeen mitään ymmärrä, mutta ilmeisesti Counter Strike, Overwatch, Warcraft ainakin (kai noi jotain pelejä on). Tällä hetkellä käytössä joku Acer pikku tv, joten vaatimukset ei hirveän korkealla ole, mutta kuitenkin haluaisin antaa hyvän näytön, enkä halua sankarin vihoja päälleni. Budjetti olis maks. 200€, mielummin paljon alle. Näytön ohjain on GTX 1060 6gt, muita koneen specsejä en tiedä.

Tässä olis vaihtoehtoja mitä olen katsellut. Olisko näistä jotain suosituksia? Tai onko joku jolla menee täysin metsään?


Samsung Odyssey G3 24" -pelinäyttö 199,99

Asus TUF VG249Q1R 24" -pelinäyttö 169,99

Asus VG249Q 23,8" TUF pelinäyttö (musta) - Gigantti verkkokauppa

AOC 25G3ZM/BK 24,5" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Lenovo G24-20 23,8" IPS WLED pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Acer Nitro VG240Y
Ehdottomasti tuo Lenovo, kun on niin paljon edullisempi kuin Asuksen näytöt jotka olisivat olleet toiset valinnat, IPS-paneeli kun on ihan ehdoton tuollaiseen yleisnäyttöön vrt. VA-paneeli.
 
  • Tykkää
Reactions: Met

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
675
@Met no nyt kun Gigantti törkeästi meni nostamaan Lenovon hintaa ennenaikaisesti (tarjouksen piti olla voimassa 1.10.) niin noista vaihtoehdoista sitten kyllä tämä on mielestäni paras vaihtoehto: Asus VG249Q 23,8" TUF pelinäyttö (musta) - Gigantti verkkokauppa toiseen Asukseen verrattuna mm. paljon parempi jalusta.

Villinä jokerikorttina heitän tämän näytön, joka on tänään tullut tarjoukseen jos oikeasti HALVALLA pitää päästä (89 euroa): Acer Vero BR247Y 23,8" näyttö - Gigantti verkkokauppa

Hertsithän tuossa putoaa 75:n verrattuna pelinäyttöjen 144:n tms., MUTTA jos käyttäjä on tottunut käyttämään 60 hz näyttöä niin 75 hz on jo oikeasti päivitys peli- ja työpöytäkäytössä (olen testannut, eron huomaa). En siis itse suosittele tätä Aceria tuon Asuksen sijaan, koska jos pelinäyttöä on haussa niin korkeammat hertsit eli fps-lukemat on oikeasti kivat, ja varsinkin jos kavereilla on sellaiset käytössä niin kyllähän sitä itselläkin pitää olla (jos siis on lapsesta kyse niin herkästi ajattelevat näin). Lisäksi Acer on Acer -> ei mikään laadun tae.

Tietysti jos Lenovoa sattuu olemaan vielä lähigigantissa hyllyssä niin kannattaahan sitä käydä kysymyssä, että mites se nyt noin lähti pois tarjouksesta ja voisiko saada vielä vanhalla hinnalla.
 
Liittynyt
18.09.2023
Viestejä
7
Hankin äskettäin uuden koneen ja tämä foorumi tarjosi valtavasti apua aiheeseen. Nopeasti huomasi, että näyttökin taitaa mennä vaihtoon... Aiempi näyttö on 7v sitten ostettu HP Pavilon 24XV, johon olen ollut oikein tyytyväinen. Nyt ongelmaksi muodostuu ennen kaikkea 60Hz ja toisaalta myös koko (24")... Töissä minulla on käytössä 34" halpisnäyttö (MSI Optix MAG342CQRV)
ja kotinäyttökin saisi olla vähintään 32" - olen myös tuosta kaarevuudesta pitänyt kovasti, mutta en ole sitä pelikäytössä testannut... Nykyisin taitaa käyttö olla pääasiassa pelihommia, mutta kuvankäsittelyä tulee myös edelleen tehtyä -siihen kuitenkin riittää nykyisen näytön taso. Budjettina olisi 500€ tai ihan maksimissaan 600€. Onkohan tämä mahdoton yhtälö?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
597
Hakusessa näyttö työhommiin ja ps5 pelailuun. Kokoluokkaa 32", reso 3840 x 2160, usb-c pitäisi löytyä ja noin 500e hintaluokassa.
Yksi sopiva minkä löysin on Lenovon L32p-30:
Lenovo L32p-30 31,5" UHD-näyttö 398,99
Onko vaihtoehtoja tuohon ja onko näin että jos haluaisi lisäksi 120Hz, niin rahaa pitäisi laittaa se 800e ainakin?
Esim Lenovo Y32p-30:
Lenovo Legion Y32p-30 31,5" -pelinäyttö 799,99
Tuleeko usb-c vain kuvan sisäänviemistä varten, vai pitääkö sillä kyetä lataamaan laitteita, ja jos lataukseen, niin onko minimiä wateille tiedossa?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
93
Tuleeko usb-c vain kuvan sisäänviemistä varten, vai pitääkö sillä kyetä lataamaan laitteita, ja jos lataukseen, niin onko minimiä wateille tiedossa?
Vain kuvaa varten, taitaa maksaa tuo kunnon lataukseen pystyvä usb-c tai thunderbolt ihan reilusti.
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
318
Onko järkevämpi ostaa pelinäyttöjä käytettynä vai uutena? Osaatteko ehdottaa jotai hyvää 1440p tai 4k-näyttöä johonkin 400-500€ hintaan uutena? Veljelle pitäs hommaa uus kone mut pitää kattoo kummal resoluutiol haluu pelaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Onko järkevämpi ostaa pelinäyttöjä käytettynä vai uutena?
Se riippuu monesta asiasta.
Itse olen ostanut uutena mutta olen myös ostanut niitä kohtuullisen harvoin.
Entinen näyttö mikä vieläkin löytyy itseltäni on Dell UltraSharp U2713HM 2560 x 1440 ja nykyinen näyttöni on Acer XF270HUA 2560 x 1440 144Hz 374€ hintaan 2018 marraskuussa hankittu Saksan Amazonista.

Eli jos itsekin ajattelet että käytät max jonkun 500€ nyt ja tulet käyttämään vähintään sen 6+ vuotta monitoriasi osta uutena.

Jos taas ajattelet että käytät sitä ehkä sen 2-3 vuotta tai "minkä se nyt kestää" voit hyvin ostaa muutaman satasen käytetyn ns. hyvälaatuisen näytön.
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
318
Se riippuu monesta asiasta.
Itse olen ostanut uutena mutta olen myös ostanut niitä kohtuullisen harvoin.
Entinen näyttö mikä vieläkin löytyy itseltäni on Dell UltraSharp U2713HM 2560 x 1440 ja nykyinen näyttöni on Acer XF270HUA 2560 x 1440 144Hz 374€ hintaan 2018 marraskuussa hankittu Saksan Amazonista.

Eli jos itsekin ajattelet että käytät max jonkun 500€ nyt ja tulet käyttämään vähintään sen 6+ vuotta monitoriasi osta uutena.

Jos taas ajattelet että käytät sitä ehkä sen 2-3 vuotta tai "minkä se nyt kestää" voit hyvin ostaa muutaman satasen käytetyn ns. hyvälaatuisen näytön.
Niin, se näyttö tulee yli 3 vuotta oleman käytössä vaihtamatta. Pitänee katsoa arvosteluista, minkälaisia näyttöjä hintahaarukkaan löytyy.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Onko tämmöinen mistään kotoisin?

Acer Nitro XV275UP3 27" MiniLED pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Tulisi siis opiskelu käyttöön mahdollisesti myös PS5 kaveriksi

ja jos ei ole mistään kotoisin niin saa ehdotella jotain muuta tilalle MAX 500€ mielummin lähempänä 400€
Ilmeisestikin noissa Acerin Nitroissa on hyvä paneeli mutta ns. paska jalusta. Eli jos et hirmuisesti töni pöytää / sinua ei haittaa se kohtuullisen suuri tila mitä se vaatii pöydältä tai voit käyttää esim. seinä/varsikiinnitystä niin hyvä näyttö.

Toki se täytyy suhteuttaa myös hintaan, jos tuo olisi 1500€ niin viat olisivat niin pahoja ettei mitään jakoa.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
356
Koitin etsiä / googlata mutten löytänyt selkeää vastausta.
Aprikoin vielä pidänkö ostamani 32" Lenovo L32p-30 60hz FreeSync- näytön vs. tyydynkö nykyiseen vuoden 2015 Dell P2715Q eli normi 4K 27", joka liikuteltavampi.

Onko FreeSyncistä oikeasti mitään hyötyä, jos pelaan Radeon Chill 57 Fps asetuksella ja pelien asetuksissa on frame cap 60 Hz sekä pelaan sellaisilla asetuksilla, että FPS olisi varmasti aina väh. 60 FPS ilman frame cappia? Siis ihan teknisesti - silmät ovat sitten se lopullinen arvioija kumpaan päädyn kunhan jaksan vertailla pelatessa näitä peräkkäin samassa pelissä (nyt Dellin valkoinen/väritoisto/ei valovuotoa ja liikuteltavuus plussaa vs. Lenovon koko niin työ- kuin hupikäytössä).
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Onko FreeSyncistä oikeasti mitään hyötyä, jos pelaan Radeon Chill 57 Fps asetuksella ja pelien asetuksissa on frame cap 60 Hz
Toisaalta sinun kannattaa myös kysyä onko FreeSynchistä oikeasti mitään hyötyä jos käytät em. näyttöä vuoteen 2033 saakka? Eli mikä on todennäköisyys että vaihdat (jopa useampaan kertaan) näytönohjainta sinä aikana kun tulet käyttämään monitoria.

Tietysti JOS et nyt koe mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa uuteen niin miksi et sitten jatka vanhan käyttöä ja kun se 10 (ok, 9) vuoden sijaan on palvellut vaikka 15 vuotta vaihdat uuteen saaden parempaa kuin mitä nyt saisit samaan rahaan.

Mutta kyllä, onhan tuosta ominaisuudesta hyötyä. Yleensä (käytössä Acer XF270HUA) pyrin oman käyttöni rajaamaan maksimissaan tuohon 144Hz mitä monitori antaa ulos ja olen ollut oikein tyytyväinen (

Free-Sync Range40-144 Hz
)
. Toki löytyy "kultasilmiä" jotka kertovat että jo pelkkä työpöytäkäyttö alle 200Hz saa silmät valumaan verta jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
356
Toisaalta sinun kannattaa myös kysyä onko FreeSynchistä oikeasti mitään hyötyä jos käytät em. näyttöä vuoteen 2033 saakka? Eli mikä on todennäköisyys että vaihdat (jopa useampaan kertaan) näytönohjainta sinä aikana kun tulet käyttämään monitoria.

Tietysti JOS et nyt koe mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa uuteen niin miksi et sitten jatka vanhan käyttöä ja kun se 10 (ok, 9) vuoden sijaan on palvellut vaikka 15 vuotta vaihdat uuteen saaden parempaa kuin mitä nyt saisit samaan rahaan.

Mutta kyllä, onhan tuosta ominaisuudesta hyötyä. Yleensä (käytössä Acer XF270HUA) pyrin oman käyttöni rajaamaan maksimissaan tuohon 144Hz mitä monitori antaa ulos ja olen ollut oikein tyytyväinen (

Free-Sync Range40-144 Hz
)
. Toki löytyy "kultasilmiä" jotka kertovat että jo pelkkä työpöytäkäyttö alle 200Hz saa silmät valumaan verta jne.
Pakottava tarve on suhteellista, mutta onhan tuosta isommasta 32" iloa kun 100% skaalaus ei ole tihrustamista - 27" tuntuu hieman pieneltä, mutta toisaalta saa vielä käännettyä helposti pystyyn.

60 Hz on aina riittänyt omaan pelaamisen, kun en 144 Hz ole koskaan testannut ja siten kaipaa. Kun ei ole maistanut herkkua niin pärjää ilman :D . Joka tapauksessa on Freesync -kuvauksista jäänyt epäselväksi onko FreeSyncistä myös iloa yllämainituissa tilanteessani vai onko frame cap oleellisempi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Pakottava tarve on suhteellista, mutta onhan tuosta isommasta 32" iloa kun 100% skaalaus ei ole tihrustamista - 27" tuntuu hieman pieneltä, mutta toisaalta saa vielä käännettyä helposti pystyyn.

60 Hz on aina riittänyt omaan pelaamisen, kun en 144 Hz ole koskaan testannut ja siten kaipaa. Kun ei ole maistanut herkkua niin pärjää ilman :D . Joka tapauksessa on Freesync -kuvauksista jäänyt epäselväksi onko FreeSyncistä myös iloa yllämainituissa tilanteessani vai onko frame cap oleellisempi.
Ei se tietysti ihmeisiin pysty ja tuo taitaa olla luokkaa 30-60? Kun se olisi päällä ja vaikuttaisi. Eli itse en tahdo nyt enkä aiemminkaan kovin paljoa alle 60FPS mennä peleissä. Joten kyllä siinä varmaan se hyöty on ettei tule näkyvää nykimistä mutta itse en ehkä enää 2023 kokisi jotain 30-40FPS mukavaksi pelailuksi, toki hieman pelistä riippuen.

Käytössä on ollut Vega 56, 64 ja 6700XT nyt tällä monitorilla ja ehkä joku Total War: Warhammer III on se vaativin peli missä täytyi muokata asetuksia hieman reippaammin alemmas Vega 64 aikaan ettei FPS tipu jonnekin 45 luokkaan isommissa taisteluissa. Myös Red Dead Redemption 2 vaati hieman säätölä.

Tietysti jos jostain ihmeen syystä sinulla on kalleimpia näytönohjaimia mitä löytyy ja olet varma että jos tulee peli missä FPS ei pysy päälle 60 ostat sitten toisen samanmoisen (en kyllä tiedä toimiiko joku 4090 sli:nä vai ei) tai uudemman monen tonnin näytönohjaimen toimii se niinkin. Esim. joku cyberpunk 2077 + phantom liberty lienee aika vaativa 4k:na, kun en sitä viitsi ns. täysillä ajaa edes 1440p resoluutiolla "kaikilla karkeilla".
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
356
Ei se tietysti ihmeisiin pysty ja tuo taitaa olla luokkaa 30-60? Kun se olisi päällä ja vaikuttaisi. Eli itse en tahdo nyt enkä aiemminkaan kovin paljoa alle 60FPS mennä peleissä. Joten kyllä siinä varmaan se hyöty on ettei tule näkyvää nykimistä mutta itse en ehkä enää 2023 kokisi jotain 30-40FPS mukavaksi pelailuksi, toki hieman pelistä riippuen.

Käytössä on ollut Vega 56, 64 ja 6700XT nyt tällä monitorilla ja ehkä joku Total War: Warhammer III on se vaativin peli missä täytyi muokata asetuksia hieman reippaammin alemmas Vega 64 aikaan ettei FPS tipu jonnekin 45 luokkaan isommissa taisteluissa. Myös Red Dead Redemption 2 vaati hieman säätölä.
Joo, ~60 FPS 1440pllä on tavoite ja sen mukaan teen säädöt. Pelaamani pelit tällä hetkellä ~2016 paikkeilta esim. Doom 2016 ja saman aikakauden Wolfensteinit, joten paljoa ei vaadita. 4k on suosiolla työpöytäkäyttöön, kun edes 32" 4k väh. herkuilla ei voita 1440 täysillä herkuilla. Lisäksi 4k pelaaminen meni nykiväksi muutamassa testissä vaikka FPS counter väitti että olisi ~60 FPS. Ts. tippumisia tuli mahd. enemmän ja jopa FreeSyncin ulkopuolelle. En tiedä näyttöni FreeSync-rangea, mutta jossain taisi olla maininta 44-60 Hz. Ehkä halpisnäyttönä alue on vielä pienempi (mikä selittäisi 4k-nykimisen?)?

Voiko tehdä periaatteessa seuraavan yleistyksen tälle näytön FreeSyncille:
- pelissä <45 FPS --> FreeSync ei auta, säädä asetuksia jotta FPS nousee ja pysyy framecapilla tasaisesti FreeSyncin vaikutusalueella
- pelissä väh. ~50 - 60 FPS --> FreeSync tasaa pelikokemusta, näkyvä hyöty vs. norminäyttö
- pelissä AINA yli 60 FPS --> FreeSyncistä ei iloa. Radeon Chill kannattaa laittaa 60 FPS näytönohjaimen säästämiseksi + Frame cap myös 60 FPS, kun 60 Hz näyttö ei parempaan pysty?
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Voiko tehdä periaatteessa seuraavan yleistyksen tälle näytön FreeSyncille:
- pelissä <45 FPS --> FreeSync ei auta, säädä asetuksia jotta FPS nousee ja pysyy framecapilla tasaisesti FreeSyncin vaikutusalueella
- pelissä väh. ~50 - 60 FPS --> FreeSync tasaa pelikokemusta, näkyvä hyöty vs. norminäyttö
- pelissä AINA yli 60 FPS --> FreeSyncistä ei iloa. Radeon Chill kannattaa laittaa 60 FPS näytönohjaimen säästämiseksi + Frame cap myös 60 FPS, kun 60 Hz näyttö ei parempaan pysty?
En löytänyt juuri tuohon sinun näyttöösi Freesynch arvoja mutta itselläni se olisi 40-144Hz millä se takaa tasaisen pelikokemuksen. Toki tuo mainitsemasi 45 tai 50 voi olla ihan hyvä nyrkkisääntö. Koska vaikka pelin sisäisessä benchmarkissa pysyttäisiin "juuri ja juuri 40FPS" se ei takaa sitä etteikö pelin tiimellyksessä tulisi välillä raskaampiakin kohtia jolloin se tökkiminen alkaisi nopeasti ärsyttämään.

Tuo pelissä "aina" 60FPS niin lähes aina, on muutamia pelejä missä mitä järjettömämpi FPS sen pidemmälle hyppää jne. Mutta yleisesti sanoen kyllä. Itsekin olen laittanut maksimit 144Hz koska sen päälle kortti ja siten myös kotelo vaan turhaan kuumenee (miksi joissain peleissä se FPS voi nousta jopa tuhansiin valikoissa... yleensä korjataan aika nopeasti)

Toki loogisesti jos sinulla olisi aina esim. 60-120 FPS tms. se olisi myös tasainen kokemus koska et näkisi sitä laskua 120 => 60 koska monitorisi ei näyttäisi sitä. Mikäli sinulla on huomattavasti tehokkaampi näytönohjain voit siis ihan huoletta alikellottaa sitä viileämmän pelikokemuksen saamiseksi koska et kuitenkaan ns. hyödy päälle 60FPS:stä.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
292
Sen verran sivuan keskustelua, että käytän kahta monitoria. 4k 60hz ja 2k 240hz.

Rauhalliseen pelailuun 4k 60hz on mitä mainioin, mutta joitakin pelejä tulee pelattua HDR päällä 2k näytöllä. The Hunter: call of the wild on mitä mainioin esimerkki.

Tämä on peli joka syö kaiken mehun näytönohjaimesta, mutta aivan turhaan... eli jos fps ei rajoita niin fps lukemat ja sitä kautta lämmöt ja tuuletinmelu nousee aivan turhaan.

Testasin millä asetuksella pelissä saa sujuvimman kokemuksen, 60fps liikaa viivettä ja siitä erottaa kuinka hitaasti kuva päivittyy, 100fps parempi vaan ei hyvä ja 120fps peli pyörii luonnollisesti. Ei viivettä hiiren ja näytöllä olevan liikkeen välillä.

Plussana tuosta toimenpiteestä on, että kortin lämmöt (ja äänet ) pysyvät alhaalla.

Mutta pointtina, että jos hakee näyttöä niin 120hz ylöspäin = sellainen miellyttävä kokemus.

Edit. Puhelimen typoja pois.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 788
Mutta pointtina, että ja hakee näyttöä niin 120hz ylöspäin = sellainen miellyttävä kokemus.
Juu, siis itsekään en erityisesti suosittele max 60Hz näyttöä jos/kun pelaamisesta puhutaan. Mutta "asiakas on aina oikeassa" joten jos toinen sellaisen haluaa hankkia ja siitä nauttii niin ei se väärin ole.

Itselläni on vielä varalle tuo vanha Dell UltraSharp U2713HM 2560 x 1440 ja sen kuva on oikein laadukas.
Mutta eipä sitä tule pahemmin käytettyä kun oikeastaan kaikki tarpeet tulee näillä nykyisellä kolmella (Acer XF270HUA 2560 x 1440 144Hz, 2: AOC 27G2SPU 1920 x 1080 1665Hz, 3: Sony 48" 1080p TV) täyteen. Joten se on jäänyt odottamaan että kokoan uuden kakkoskoneen kunhan vaihdan AM5 alustaan joskus uusien prosessorien ja ehkä emojenkin ilmestyessä.

Jos täytyy saada maksimi FPS niin kait sitä resoluutiota täytyy tipauttaa 1080p ja nauttia HDR:stä (ei se nyt järkyttävän kirkas ole mutta verrattuna tuohon 1440p näyttöön). Yleensä tuo on pivottina sivulla discord, whatsup ja HWiNFO64 näyttämässä. Mikäli haluaa käyttää langattomasti Logitech Media K400 PLUS näppäimistöllä ja nauttia esim. elokuvasta/sarjasta/suoratoistosta menee sohvalle / nojatuolille ja katsoo TV:tä.
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
885
Näyttö hakusessa:

- 32"
- 4K/UHD
- min. 144Hz
- Freesync
- KVM
- USB-C, DP Alt ja min. 45w lataus

Acer Nitro XV322QKKV vaikuttaa ihan oivalta peliltä, keksittekö vaihtoehtoja? Budjetti luonnollisesti halpa = paras.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
25
Onko järkeä päivittää 6 vuotta vanha Acer XB271HU 165hz IPS näyttö? Luulisi uusimmissa 240hz IPS 1440p näytöissä olevan, pienempi viive ja vähäisempi liikesumeus.
Mutta onkohan eroa niin merkittävä? Toisaalta HDR olisi kiva saada.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
597
Onko järkeä päivittää 6 vuotta vanha Acer XB271HU 165hz IPS näyttö? Luulisi uusimmissa 240hz IPS 1440p näytöissä olevan, pienempi viive ja vähäisempi liikesumeus.
Mutta onkohan eroa niin merkittävä? Toisaalta HDR olisi kiva saada.
Riippuu mitä haet tuolta päivitykseltä, mitä pelejä pelaat, ja onko näytönohjaimessa tarpeeksi tehoja ajaa parempaa ruutua.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Varmaan voisi vähitellen siirtyä 144Hz aikakaudelle. Se on jäänyt, kun ei ole näkynyt järkevää korvaajaa nykyiselle 32" 1440p näytölle. Ehdotelkaapa siis jotain hintalaatusuhteessa hyvää isokokoista monitoria tilalle.

Vaatimuksena iso koko, mutta ei missään nimessä pelkästään tuumia leveyssuunnassa korkeuden kustannuksella, eikä myöskään pienempi kuin nykyinen. Leveys ei haittaa, mutta esim. 32" ultrawide on liian matala nykyiseen verrattuna. Käyttö 50/50 työpöytäsoftia ja pelaamista. Näyttiksenä tällä hetkellä 3070ti. USB-jakaja plussaa, mielellään myös USB-C. Resoluutiona 1440p on ihan ok, mutta todennäköisesti samalla on syytä tuplata sekin.

Ei mielellään oled-näyttöjä, kun niistä on entuudestaan ikäviä kokemuksia kuvan palamisesta kiinni.

Ulkoisilla seikoilla ei ole väliä, kun katson kuvaa, en reunoja ja näyttö tulee joka tapauksessa telineeseen.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 645
Varmaan voisi vähitellen siirtyä 144Hz aikakaudelle. Se on jäänyt, kun ei ole näkynyt järkevää korvaajaa nykyiselle 32" 1440p näytölle. Ehdotelkaapa siis jotain hintalaatusuhteessa hyvää isokokoista monitoria tilalle.

Vaatimuksena iso koko, mutta ei missään nimessä pelkästään tuumia leveyssuunnassa korkeuden kustannuksella, eikä myöskään pienempi kuin nykyinen. Leveys ei haittaa, mutta esim. 32" ultrawide on liian matala nykyiseen verrattuna. Käyttö 50/50 työpöytäsoftia ja pelaamista. Näyttiksenä tällä hetkellä 3070ti. USB-jakaja plussaa, mielellään myös USB-C. Resoluutiona 1440p on ihan ok, mutta todennäköisesti samalla on syytä tuplata sekin.

Ei mielellään oled-näyttöjä, kun niistä on entuudestaan ikäviä kokemuksia kuvan palamisesta kiinni.

Ulkoisilla seikoilla ei ole väliä, kun katson kuvaa, en reunoja ja näyttö tulee joka tapauksessa telineeseen.
Tämä on ollut hyvä näyttö, noilla spekseillä. Ja nyt näyttäisi olevan kohtuu edullisesti saatavillakin. Ainoa miinus ehkä turhista smart-tv ominaisuuksista, välillä joutuu kaukosäätimellä vaihtamaan DP/HDMI välillä.

Odyssey Neo G7 LS43CG700NUXEN 43" VA 16:9 Black/ White näyttö - 687.38 €
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Tämä on ollut hyvä näyttö, noilla spekseillä. Ja nyt näyttäisi olevan kohtuu edullisesti saatavillakin. Ainoa miinus ehkä turhista smart-tv ominaisuuksista, välillä joutuu kaukosäätimellä vaihtamaan DP/HDMI välillä.

Odyssey Neo G7 LS43CG700NUXEN 43" VA 16:9 Black/ White näyttö - 687.38 €
OK, kiitos, pitääpä tutkia tarkemmin.

Pikaisella vilkaisulla vaikuttaa ihan hyvältä, mutta arvioissa sanotaan että 43" versio ei ole pelikäytössä yhtä hyvä kuin saman monitorin 32" versio. 43" on koon puolesta vielä siedettävissä, mutta se alkaa olemaan jo ylärajalla normaalille työpöydälle.

Pitäisi päästä näkemään livenä, mutta se ei taida onnistua missään.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 645
OK, kiitos, pitääpä tutkia tarkemmin.

Pikaisella vilkaisulla vaikuttaa ihan hyvältä, mutta arvioissa sanotaan että 43" versio ei ole pelikäytössä yhtä hyvä kuin saman monitorin 32" versio. 43" on koon puolesta vielä siedettävissä, mutta se alkaa olemaan jo ylärajalla normaalille työpöydälle.

Pitäisi päästä näkemään livenä, mutta se ei taida onnistua missään.
Joo ei ole tuosta pienemmästä kokemuksia, joten vaikea arvioida eroja. Pelikäyttökin enemmäkseen hitaita pelejä eli ei mitään shootereita. Aika iso tämä on mutta nopeasti tottui ja kiva kun saa reilusti ikkunoita auki työpöydälle.
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
28
Rtx4090 ja 7800x3D kaveriksi etsinnässä näyttö.

Kaarevuus ei oikein nappaa ja IPS:n glow häiritsee kyllä suhteellisen paljon yksinpeleissä.

Tällä hetkellä on käytössä AW2723DF 1440p joka on oikein jees kun pelaa fps pelejä mutta kokemus jää suhteellisen vajavaiseksi esim cyberpunkissa.

Budjetilla ei niin väliä, mutta arveluttaa nuo 4k resoluution näytöt kun ne on joko liian isoja omaan makuun tai käyttää IPS paneelia.

Onko kellään jakaa kokemuksia esim noista 27 tuuman oled 1440p:stä? Kumpi olisi oikeastaan parempi vaihtoehto, oled 1440p vai ips/va 4k 27-28 tuuman kokoluokassa?

Tavoite olisi, että pelit näyttäisi niin hyvältä kuin mahdollista. Kerrankin kun on koneen osat sen verta hyvät niin haluaisi tietenkin niistä kaiken irti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
292
Rtx4090 ja 7800x3D kaveriksi etsinnässä näyttö...
Tuohon kaveriksi Samsungin 57" näyttö niin johan kelpaa?


Pahoittelen, jätin täysin huomioimatta toiveesi :happy: ...mutta jos itselleni olisin hankkimassa niin... voisin tutustua siinä tapauksessa tutustua näyttöön tarkemmin.

Eikös tuo olisi jo end game näyttöjenkin saralla?

Mutta joo. Toivottavasti löytyy parempia neuvoja kysymykseesi.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
485
Onko kellään jakaa kokemuksia esim noista 27 tuuman oled 1440p:stä? Kumpi olisi oikeastaan parempi vaihtoehto, oled 1440p vai ips/va 4k 27-28 tuuman kokoluokassa?
Peli ja media käytössä nuo kyseiset 27" oledit ovat markkinoiden parhaita. 240hz, lähes 0 viive, ääretön kontrasti ja tarkat värit. Pieni miinus tulee siitä, ettei 4k resoa ole saatavilla 27" oledeissa vielä ja tuskin ensi vuonnakaan.

Työkäytössä tuo kyseinen oled paneeli ei ole mikään paras, koska tekstin reunasta voi havaita värillistä ghostaamista. 4k Resoluutio lieventäisi ongelmaa.

aas.jpg
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
28
Peli ja media käytössä nuo kyseiset 27" oledit ovat markkinoiden parhaita. 240hz, lähes 0 viive, ääretön kontrasti ja tarkat värit. Pieni miinus tulee siitä, ettei 4k resoa ole saatavilla 27" oledeissa vielä ja tuskin ensi vuonnakaan.

Työkäytössä tuo kyseinen oled paneeli ei ole mikään paras, koska tekstin reunasta voi havaita värillistä ghostaamista. 4k Resoluutio lieventäisi ongelmaa.

Mm no tuo vanha näyttöhän toki menisi työkäytössä sitten hyvin.

Se mihin on tosi vaikea löytää selkeää vastausta oikein mistään on tuo 4k vs 2k tarkkuusero 27 tuuman kokoluokassa. Melkein pitäisi varmaan olla molemmat näytöt vierekkäin.

Tv:nä on lg:n cx oledi ja se on kyllä aivan mahtava. Lähinnä juuri kiinnostaisi peleissä se ääretön kontrasti vs kuvan tarkkuus ja siksi oikeastaan edes pohdin tätä oled 1440p vs 4k ips vertailua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 473
Mm no tuo vanha näyttöhän toki menisi työkäytössä sitten hyvin.

Se mihin on tosi vaikea löytää selkeää vastausta oikein mistään on tuo 4k vs 2k tarkkuusero 27 tuuman kokoluokassa. Melkein pitäisi varmaan olla molemmat näytöt vierekkäin.

Tv:nä on lg:n cx oledi ja se on kyllä aivan mahtava. Lähinnä juuri kiinnostaisi peleissä se ääretön kontrasti vs kuvan tarkkuus ja siksi oikeastaan edes pohdin tätä oled 1440p vs 4k ips vertailua.
27" koossa 1440p PPI (~109PPI) on melko lähellä tätä omaa 42" C2 (~105PPI), joten kyllä tuossa todennäköisesti tarkkuus riittää jo pitkälle. 4K 27" koossa olisi 163PPI. Pixels Per Inch PPI Calculator
OLED:ien tekstin renderöintiä saa myös hieman korjattua mm. MacTypella Reddit - Dive into anything
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
485
Se mihin on tosi vaikea löytää selkeää vastausta oikein mistään on tuo 4k vs 2k tarkkuusero 27 tuuman kokoluokassa. Melkein pitäisi varmaan olla molemmat näytöt vierekkäin.
No joo kyllä se melkein itse pitää päästä toteamaan. Omasta mielestäni 1440p vs 4k ero 27" näytöissä on selvästi havaittavissa ja tuottaa terävämmän kuvan. Kuitenkin kokonaisvaltaista kuvanlaatua tarkastellessa valitsisin 1440p OLEDin 4k IPS yli. Vaikka ei se hinta/laatu-suhteelta ole 2 kertaa parempi. Mutta, jos hinnalla ei ole niin väliä niin ottaa sen Oledin ja vaihtaa 4k malliin, kun joskus tulevat.

Itse odottelen sitä 27" 4k 240hz OLED pelinäyttöä. Se alkaakin sitten olemaan sen verran hyvä, ettei sitä tarvitse ehkä ikinä vaihtaa ellei sitten pala kiinni yms...
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
28
No joo kyllä se melkein itse pitää päästä toteamaan. Omasta mielestäni 1440p vs 4k ero 27" näytöissä on selvästi havaittavissa ja tuottaa terävämmän kuvan. Kuitenkin kokonaisvaltaista kuvanlaatua tarkastellessa valitsisin 1440p OLEDin 4k IPS yli. Vaikka ei se hinta/laatu-suhteelta ole 2 kertaa parempi. Mutta, jos hinnalla ei ole niin väliä niin ottaa sen Oledin ja vaihtaa 4k malliin, kun joskus tulevat.

Itse odottelen sitä 27" 4k 240hz OLED pelinäyttöä. Se alkaakin sitten olemaan sen verran hyvä, ettei sitä tarvitse ehkä ikinä vaihtaa ellei sitten pala kiinni yms...
Juuri tätä varmaan päädyn itsekin odottelemaan jos sellainen markkinoille joskus saapuu.

Isomman kokoluokan näytöt ei jotenkin nappaa työpöytäkäyttöön.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Isomman kokoluokan näytöt ei jotenkin nappaa työpöytäkäyttöön.
Tämä on jännä. Minä taas en voisi kuvitellakaan käyttäväni päivittäin alle 32" näyttöä. Optimi olisi varmaankin joku 37-40" 21:9 kuvasuhteen 4k monitori, mahdollisesti kaarevana.

Oled-näytöissä kuvanlaatu on ok, mutta kiinnipalaminen on pitkässä juoksussa ihan todellinen ongelma, kun työpöydällä ja peleissäkin on niin paljon staattisia grafiikoita.
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
28
Tämä on jännä. Minä taas en voisi kuvitellakaan käyttäväni päivittäin alle 32" näyttöä. Optimi olisi varmaankin joku 37-40" 21:9 kuvasuhteen 4k monitori, mahdollisesti kaarevana.

Oled-näytöissä kuvanlaatu on ok, mutta kiinnipalaminen on pitkässä juoksussa ihan todellinen ongelma, kun työpöydällä ja peleissäkin on niin paljon staattisia grafiikoita.
Tullut työ ja peli käytössä käytettyä 2x 24 tai 2x27 näyttöjä niin pitkään että isommat ei ole oiken omille silmille sovi silmään. Tosin istun aika lähellä kun väännän koodia työkseni ja iso osa ajasta tulee asiakkaalla pyöriessä todennäköisesti vain tuijotettua 14 tuuman läppärin näyttöä niin tuo 32 < tuntuisi jo todella isolle
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 320
Viestejä
4 232 735
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom