Näytön koko ja kaarevuuskin on hyvin käyttäjäkohtaista. Olen huomannut saman kuin yllä, eli yli 30" näyttö ilman kaarevuutta on kyllä kömpelö etenkin työkäytössä. Kulmat yksinkertaisesti karkaavat vaan liian kauas ja perspektiivi vääristyy. Pelaamisessa tämä ei välttämättä niin suuri ongelma ole kun esim karttaa voi aina zoomata vaihtoehtona pään kääntämiselle. Vastaavasti nuo ultrawidet taas tarjoavat pelatessa sen edun, että niillä on kerralla näkyvissä enemmän kuvaa kuin tavallisella näytöllä. Reunat ovat siis täysin "extraa" ja voit valita halautko niitä hyödyntää päätä kääntelemällä vaiko et. Fantasia/simupeleissä tuo tietysti tuo myös sitä fiilistä ihan eri tavalla, mutta hyöty jossain fps peleissä on varmaan aika kyseenalainen. Siksi joku tykkää pelata sillä 24-27" näytöllä kun näkee päätä liikuttamatta kerralla tarkasti koko näkyvillä olevan alan.
Edit: Ja sanottakoon tämä vielä, että tosiaan resoluutio itsessään ei tuo yhtään lisää käyttöalaa näytölle vaan ennemmin kuvasuhde ja pinta-ala. 27" 4K on tietysti 4x tarkempi kuin 27" fullhd, mutta koska näkökyky on rajallinen, ei siinä ole oikeasti hyötykäytössä mahdu ruudulle kun ~20% enemmän. Omille silmille ainakin PPI tiheys 110-120 on se optimaalinen, alle sen kuva näyttää rakeiselta ja yli sen joutuu tihrustamaan/käyttämään skaalausta työpöydällä. Toki pelikäytössä lisätarkkuudesta 120PPI+ ei mitään haittaa ole joten esim 27" 4K on perusteltu sekin.
Edit: Ja sanottakoon tämä vielä, että tosiaan resoluutio itsessään ei tuo yhtään lisää käyttöalaa näytölle vaan ennemmin kuvasuhde ja pinta-ala. 27" 4K on tietysti 4x tarkempi kuin 27" fullhd, mutta koska näkökyky on rajallinen, ei siinä ole oikeasti hyötykäytössä mahdu ruudulle kun ~20% enemmän. Omille silmille ainakin PPI tiheys 110-120 on se optimaalinen, alle sen kuva näyttää rakeiselta ja yli sen joutuu tihrustamaan/käyttämään skaalausta työpöydällä. Toki pelikäytössä lisätarkkuudesta 120PPI+ ei mitään haittaa ole joten esim 27" 4K on perusteltu sekin.
Viimeksi muokattu: