Mikä auto minulle?

@puik Tosiaan oma(pankin) Octavia -16 2.0TDI (150hv) on ilman Adblueta uudemmalla Euro 6 luokituksella.

Käyttöönottopäivä 11.5.2016
Päästötaso (päästöluokka)
715/2007 - 136/2014W (Euro 6)

Yllätys oli itsellekin että noinkin uutta löytyi vielä ilman ureaa vehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
Itsellä on 2018 TDI Octavia Euro 6 luokituksella. Ei ole AdBlueta. Vag-konsernissa vähän erikoista, millä logiikalla AdBlue eri malleissa on.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Noilla spekseillä katselisin Hyundain tai Kian mallistoista mieluisan menopelin.
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
Eikö halpa sähkis ois just oikea ratkaisu tuohon käyttötarpeeseen kun latauksetkin onnistuu? Tekniikka ei sähkiksessä erityisemmin välitä pätkäajosta kylmänä ja auton saanee lämpimäksi etäohjauksella tai ajastimella. Range ei ole ykköskriteeri niin halvemmatkin käy ja esim. Leaffiin löytyy käytettyjä akkuja ja harrastajille diy-ratkaisuja. Eli autolla voi olla käyttö- ja jälleenmyyntiarvoa yllättävän pitkään. Jos spekuloi kokonaiskustannuksia.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.

Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
 
Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
Kiitos vastauksesta, arvostan. Ajokilometrit talvella jää kyllä liian pieneksi.
 
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.
 
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.

Kai plugariakin voi harkita, kunhan selvittää tarkasti ostettavan auton historian. Esim. 2 v / 100 tkm ajetussa on tullut niin paljon kilometrejä, että polttomoottorin käyttö tuskin on jäänyt pelkäksi kuriositeetiksi. On toki hyvä selvittää itselleen myös kiinnostavan automallin käyttäytyminen (esim. onko autossa lämmitysvastukset sähköajoa varten vai käynnistyykö polttomoottori hurisemaan kabiinin lämmittämiseksi talvella) ja sitten ajaa sillä tavalla, että polttomoottorillakin ajetaan pari kertaa viikossa pidempi matka, jolloin se motti ehtii lämmetä kunnolla.

Diesel ei kannata noin pienillä kilometreillä käyttövoimaveron takia ja yleisellä tasolla dieselkoneinen auto lienee herkempi vikaantumaan kuin bensakoneinen. Eli sitä ei ole syytä edes harkita.

Täyssähkölle ominaisesti sinulla on käytössäsi kotilataus. Toki pidemmillä matkoilla joutuu latailemaan julkisissa latureissa ja se on sitten oma kysymyksensä, mahtuuko budjettiin itselle soveltuva sähköauto... (Haetaanko tässä pikkuautoa vai isoa farmaria/katumaasturia?)

Bensiini ei ole väärä valinta, varsinkin jos tyytyy/haluaa manuaalivaihteiston.
 
Noilla kilsoilla, mene enemmän tunteella kuin järjellä. Vähän ajoa, mutta ei vituta aina kun istut autoon. Syy miksi itsellä on hybrid Corollan rinnalla MX-5 ja prätkä.

Autoilu on kallista, joten parempi edes nauttia siitä vähästä. Itselle sopivan auton kanssa voi tosin nuo exra kilsat lisääntyä kummasti.
 
Jos budjettisi on 20k€, minkä auton ostaisit järjellä ja minkä tunteella?

Järjellä: VW Polo (FL, 2022->) manuaalina ja litraisella koneella. Suht hyvät tilat ja erinomaiset varusteet pikkuautoksi, pieni kulutus ja saa uudehkon/vähänajetun tuohon rahaan.

Tunteella: Jonkin hieman erikoisemman kuuman sedanin, joka nyt ei ihan ikivanha saisi olla. Budjetti ei kyllä oikein riitä, mutta jos löytyisi vaikkapa enemmän ajettu Lancer Evolution X. Tai jos USA:sta saisi uitettua käytetyn Ford Police Interceptor Sedanin ja jotenkin järkevästi rekisteriin täällä...
 
Sähköön siirtymistä tullut pähkäiltyä. Tällä hetkellä Skoda Superb -16 L&K neliveto diesel, joka on palvellut täydellisesti pari vuotta. Mittarissa kuitenkin jo 325tkm joka painaa mieltä, vaihtoarvoa olisi varmaan vielä 10k€ tietämillä, mutta jos jokin isompi kallis vika iskee, kalliiksi tulee ja mahdollisesti "kannattamatonta" korjata. Vaihtoehtoja rajaa kun pitää kaksi isoa turvaistuinta mahduttaa jotka ovat selkä menosuuntaan, tätä luvassa vielä nelisen vuotta. Mistä löytyy takapenkkitilaa? Aavistuksen vähemmän riittää mitä nykyisessä, samoin tavaratilan koosta voi tinkiä. ID4 ja Enyaq ehkäpä? 30k€ hintaluokka voisi olla sopiva, lataus hoituu omalla pihalla ja ajot ovat enimmäkseen alle 100km päivässä, 20tkm vuodessa.

Kävin koeajamassa EV6, ihan mukava kampe ja sellainen futuristinen fiilis jäi. Takapenkkitilat lastenistuimille oli positiivinen yllätys, mahtui paremmin mitä superbiin vaikka muuten ei yhtä tilavan tuntuinen takapenkkiosasto ollutkaan, liittyi ehkä penkkien syvyyteen. Auton hinta uutena karkasi kuitenkin käsistä yli kuuden kympin.

Solterra sitten ajovuorossa tänään (yksivaihemalli), tästäkin katsottiin alustava tarjous vetokoukulla ja talvirenkaiden kera 43k€ 0,99% korkotarjouksella mikä kuulostaa jo ihan "järkevältä", superbistakin hyvittävät tarpeeksi. Ehdin testata kuitenkin että isompi turvaistuin mahtuu sinnekin kuljettajan taakse. Omaan ajoprofiiliin tuo yksivaihelataus ja esilämmityksen puute pitäisi riittää.

Edit: Solterra tuntui erinomaiselta autolta omalle persiille ja kättelin kaupat (otin kylläkin Touringin koska muistipenkit oli pakolliset eikä nahkoistakaan haittaa ole lastenistuinten kanssa)
 
Viimeksi muokattu:
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
 
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
Ainakin puolisolla on 2015vm skoda octavia porrasperänä ja hyvin tuntuu tilaa olevan ainakin lastenistuimen kanssa. Myöskin vaunut menee peräkonttiin heittämällä. Farmarina varmaan vielä isompi peräkontti. 1.4tsi dsg laatikolla ja menee nätillä ajolla n. 5l matka-ajossa. Toki tämä vähän ajettu niin en osaa sanoa jos ostaa enemmän ajetun mitä ottaa huomioon. Ainakaan vesipumppu ei kuulu huolto-ohjelmaan niin se ainakin ottaa huomioon, jos jakopää tehty eikä samalla pumppua vaihdettu. Myöskin sopivasti tehoa löytyy tarvittaessa
 
Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan

Tiedän että jotkut noista tsi+dsg yhdistelmistä on ihan ok, mutta en kyllä lähtisi suosittelemaan noita vag-konsernin tuotoksia tässä kohtaa. Liikaa riskejä.

Noilla kilsoillahan kulutuksella ei hirveästi ole väliä kun pa-kulujen osuus suhteessa pienempi niin harkitsisin jotain yksilöä jos muut hylkii esim. kulutuksen takia ja sen saa siksi halvemmalla.

Tyyliin Fordin vaparibensat, Volvot, Hondan 2.4 kone.
 
En ole tietoinen Esson nurkkapöydän tiedoista Masaan liittyen. :hmm:
 
Tiedän että jotkut noista tsi+dsg yhdistelmistä on ihan ok, mutta en kyllä lähtisi suosittelemaan noita vag-konsernin tuotoksia tässä kohtaa. Liikaa riskejä.

Noilla kilsoillahan kulutuksella ei hirveästi ole väliä kun pa-kulujen osuus suhteessa pienempi niin harkitsisin jotain yksilöä jos muut hylkii esim. kulutuksen takia ja sen saa siksi halvemmalla.

Tyyliin Fordin vaparibensat, Volvot, Hondan 2.4 kone.
Ainakin tiedän parin s60 toisen sukupolven T3 joissa ongelmaa. Toisessa oli vähän mystinen moottorivika ja toisessa taas ei koskaan vaihdelaatikko tullut kuntoon (automaatti). Toki noita octavioita ensirekisteröity esim. 2015 enemmän kuin v40. V60 ja xc60 yhteensä ja siksi varmasti todetaan myös enemmän vikoja. Jos koko Vag konserni lasketaan mukaan niin taitaa vielä roimemmin paukkua. Toki en vanno minkään skodan nimeen, mutta tilan puolesta ja manuaalilaatikolla (jos saa) voisi olla hyväkin kampe. Toki toyotan osuu parhaiten tähän kategoriaan mitä haetaan, mutta itsellä ei ole kokemusta esimerkiksi corollan koosta. Auris on kyllä pieni. Ainakin skodalla tämä kysyinen malli oli myös hihnakoneella joka todettu paremmaksi kuin se ketjumalli mitä audissa ja vw käyttävät (ja ehkä myös vanhemmissa skodissa?)
 
Tarvetta olisi vaimolle auto, johon mahtuu turvakaukalo, lastenistuin ja että edessä vielä pystyy istumaan. Takakontissa olisi syytä olla tilaa nyt ainakin tuplarattaille. Ajoa tulee vähän, sanotaan nyt että 5000km vuodessa (tämäkin varmaan yläkanttiin). Budjetti jossain 10k€ korvilla, onko muuta kuin perus-corollaa. Edullista ylläpitoa ja luotettavuutta haetaan (esim huollot ja rempat), eli luokkaa Toyota Corolla, mutta onko muita merkkejä ja malleja? Olen aika ummikko itse autoissa.
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.
 
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.

Kuinka moneen noista ehdotetuista mahtuu vielä eteen istumaan sen jälkeen kun turvaistuin on takapenkillä?

Mutta samoilla linjoilla kyllä. Vag tuotokset on uhka/mahdollisuus samalla kertaa, niissä pitää tietää mitä on ostamassa ja tarkistaa auton moottorikoodi etukäteen. Hyviähän ne ajaa on toki.
 
Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.

Kuulinko jonkun haikailevan epäseksikästä pientä tila-autoa?

Ford on merkkinä aliarvostettu. Siitä huolimatta Ford Fusion oli yhden katsastustilaston kärkeä. Mutta riittääkö koko?


 
vieläkö tuo maakaasu on edullinen vaihtoehto? Tässä pohtinut lyhyeen kaupunkiajoon sopivaa edullista autoa ja Toyota Priuksen kolmannen sukupolven autoa pitänyt parhaana vaihtoehtona, niitä saa 6000€ tuntumaan, plussaa kestävä tekniikka ja hyvin tiedossa olevat vikapaikat sekä mahdollisuus huoltaa itse kun auto on jo niin vanha ja edullinen. Sitten katsoin, että Seat Ibizan kaasumalleja saa satkun ajettuna 8000€:sta ylöspäin, näissähän on hyväksi todettu 1l TSI kone. Kaasulla näyttää pääsevän noin 4kg/100km ja 1kg on noin 1,7€. Aika edullista ajoa tuokin olisi, kaasuautot ovat tosin tainneet kokea inflaation ja tuosta lienee vaikea päästä aikanaan eroon.
 
vieläkö tuo maakaasu on edullinen vaihtoehto? Tässä pohtinut lyhyeen kaupunkiajoon sopivaa edullista autoa ja Toyota Priuksen kolmannen sukupolven autoa pitänyt parhaana vaihtoehtona, niitä saa 6000€ tuntumaan, plussaa kestävä tekniikka ja hyvin tiedossa olevat vikapaikat sekä mahdollisuus huoltaa itse kun auto on jo niin vanha ja edullinen. Sitten katsoin, että Seat Ibizan kaasumalleja saa satkun ajettuna 8000€:sta ylöspäin, näissähän on hyväksi todettu 1l TSI kone. Kaasulla näyttää pääsevän noin 4kg/100km ja 1kg on noin 1,7€. Aika edullista ajoa tuokin olisi, kaasuautot ovat tosin tainneet kokea inflaation ja tuosta lienee vaikea päästä aikanaan eroon.

Jos ajomatkat on lyhyitä, niin hybridin etu polttoaineenkulutuksessa voi jäädä pieneksi/olemattomaksi talviaikaan. Kylmä akku kun ei ota eikä anna kunnolla virtaa.

Prius on kyllä varmaankin turvallisempi valinta jälleenmyyntiarvon säilymisen kannalta, jos ei aja paaliin asti. Mutta onhan nuo aika erikokoiset autot koon/tilojen puolesta, ja arvatenkin ajettavuudeltaan Seat taas on parempi...
 
Kyllä kaasu on ihan validi edelleen jos omalla paikkakunnallasi on asema, niitä vaan ei enää tehdä uusia malleja, että kuoleva laji ellei polttiskielto kumoudu EU:ssa.
 
Jos ajomatkat on lyhyitä, niin hybridin etu polttoaineenkulutuksessa voi jäädä pieneksi/olemattomaksi talviaikaan. Kylmä akku kun ei ota eikä anna kunnolla virtaa.

Prius on kyllä varmaankin turvallisempi valinta jälleenmyyntiarvon säilymisen kannalta, jos ei aja paaliin asti. Mutta onhan nuo aika erikokoiset autot koon/tilojen puolesta, ja arvatenkin ajettavuudeltaan Seat taas on parempi...
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:
 
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:

Eikö 3rd gen Priusin kannentiivisteongelmat pelota? Itsekin Priusin haluaisin, nelosgeneraatioon ei oikein ole varaa mutta tuo 1.8litranen 3rd gen kannentiiviste on ilmeisesti ihan oikea ongelma. Yrittänyt googletella muutaman päivän että mitä sen välttämiseksi pitäisi huoltohistoriasta löytyä jne mutta ei oikein selkoa tule...
 
Eikö 3rd gen Priusin kannentiivisteongelmat pelota? Itsekin Priusin haluaisin, nelosgeneraatioon ei oikein ole varaa mutta tuo 1.8litranen 3rd gen kannentiiviste on ilmeisesti ihan oikea ongelma. Yrittänyt googletella muutaman päivän että mitä sen välttämiseksi pitäisi huoltohistoriasta löytyä jne mutta ei oikein selkoa tule...
tämä vissiin on yleinen vaiva mutta kunnon DIY tyyppi pystyy vissiin itsekin tuon korjaamaan. Öljyn syönti on toinen, se voi johtua huohotuksesta mutta myös männänrenkaista. Sitten tietty akku voi olla entinen, lohkoja voi vaihtaa mutta se on aika lyhytkestoinen korjaus. Imursarja ja EGR karstottuu tuon huohotuksen takia, öljynkerääjä lienee järkevä lisätä. Tuossa kai ne pahimmat viat.
 
tämä vissiin on yleinen vaiva mutta kunnon DIY tyyppi pystyy vissiin itsekin tuon korjaamaan. Öljyn syönti on toinen, se voi johtua huohotuksesta mutta myös männänrenkaista. Sitten tietty akku voi olla entinen, lohkoja voi vaihtaa mutta se on aika lyhytkestoinen korjaus. Imursarja ja EGR karstottuu tuon huohotuksen takia, öljynkerääjä lienee järkevä lisätä. Tuossa kai ne pahimmat viat.

Onneksi on vain tommosia pikku juttuja :cigarbeye:
 
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:

No sitten se Prius. Tai ehkä Yaris Hybrid? Jälkimmäistäkin saa alle kymppitonnin.
 
Uusi Toyota Rav4 phev kiikarissa. Active plus varusteet. Oletan, että Toyota on tähän jo korjannut takamoottorin sähköliitinvian. Ainakin 2019-22 malleissa mahdollisesti vikaa. Onko kokemuksia tai mielipiteitä autosta tai vahvaa kilpailijaa?
 
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita. Vetokoukusta plussaa (normi peräkärryn vetokyky riittää).

Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita.
Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...

Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
 
Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.
 
edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439

Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.
 
Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.
 
Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.

Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…

Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.

Mikäs niissä? Samaa ongelmaa kuin DSG:ssä? Mulla kyllä ok kokemukset DSG:stä, niistä märkäversioista. Pienempien koneiden mukana tulevista kuivista laatikoista ei kokemusta.

Automaattiin kun on tottunut niin kyllä se vähän karulta tuntuis palata manuaalin veivailuun. Eri asia jos olis joku vähän tehokkaampi menopeli. Toisaalta taas se automaatti tekee tuollaisesta perus vaparikone Toyotasta tai vastaavasta yhä luumumman. Tottumus ja mieltymyskysymyksiä taas tämäkin.
 
Kuivakytkimissä oli samaa **skaa kuin DSG:llä ja joku juttu oli myös siinä ainoassa märkäkytkimessä, (160dci) varsinkin jos öljynvaihtoväliä ei noudatettu, mut Renulla se kuului huolto-ohjelmaan; 90tkm.
 
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.

Nyt ollaan autoaiheisella keskustelualueella - harva perustallaaja huoltaa (varsinkaan korjaa) autoaan itse, joten käytännössä joku asentaa sen tukivarren sinne hintaan 100€/h ja nelipyöräsuuntaus päälle. Äkkiä 35€ on 350€.

^Tämä on asia, jota Suomessa ei vieläkään tahdota ymmärtää. Joku kysyi joskus perustellusti, miksi Saksassa 200 tkm ajettu auto on tonnin pommi, mutta Suomessa sitä mainostetaan maltillisilla kilometreillä. Että ei kai sellaisen ylläpitäminen voi olla kannattavaa Suomessakaan? Silloin takavuosina asiaa perusteltiin kysyjälle uusien autojen tolkuttomalla hinnalla (autoverolla), mutta nythän uudet autot alkavat olla jo samanhintaisia kuin sielläkin...

Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…

Tosin ei ole turboviivettäkään... :D
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen

Kuvailit juuri Dacia Dusterin.
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen
Dacia Duster taitaa olla ylivoimaisesti suosituin ja sopivin tuohon kuvaukseen sopiva. Villinä korttina jos Isäs tai sinä tykkää ropaamisesta, niin Mersun E-sarjan farkku täydellä ilmajousituksella (että saa maastoasentoon) ja nelivedolla+dieselmoottorilla voisi olla sellainen. Ja sitten toki Skodalta sai pitkään, en tiiä saako enää, Octaviaa huonon tien paketilla jossa korotettu maavara, toki sitten tulee moottori+vaihdelaatikko miinakenttä eteen keston kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 656
Viestejä
4 579 207
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom