Mikä auto minulle?

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 816
Mulla on tosin vain kahdesta dpf:llä varustetusta dieselistä kokemusta(vm 2007 ja vm 2014), joilla molemmilla oli ajettu +200tkm, eikä niissä ainakaan ollut mitää vikaa päästölaitteissa. Niillä tosin ajettiin matkaa.

Ylimääräisiä vikakohtia juu, mutten silti jättäisi ostamatta.
DPF:n saa tukkoon jos ei ymmärrä miten se toimii, mutta ei sen nyt oston esteenä pitäisi olla, ellei ole kaksi identtistä autoa mutta toisessa se on toisessa ei. Jos taas mennään kusijärjestelmiin yms niin ymmärtäisin jo hiukan rajumman harkinnan ostolle.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
170
Sinällään dpf ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa ajoprofiilin vuoksi, koska se on 80% matkaa 80km päivässä. Silti se arveluttaa, kun ajokilometrejä alkaa olla 400-500tkm.

Bensakäyttiksethän minulla on tällä hetkellä ihan kaasutinkoneita. ;)
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 902
Se on pesulla ratkaistu se ongelma. Suodatin itsessään ei ole ongelma, se, että sen likaantuminen jonkun muun moottorin komponentin toimintahäiriön takia (joka ei sytytä vikavaloa) taas lähinnä on se syy, esim; imuilmavuoto, termostaatti ym.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 954
Itsellä 2016 skoda octavia, 2.0TDI DSG 170Tkm. Pitkän harkinnan jälkeen hyppäsin 2004 Saabista vikavalojen saattelemana toimivaan VAGgilaiseen. Nahkapenkkejä ja tehoja jäi kaipaamaan mutta muuten ollut kyllä hintansa väärtti. Ei vielä adblue-järjestelmiä, mutta muutenkin varmaan yksi vähävikaisimpia ~10v autoja mitä uskaltaa ostaa. kopkop. Kai tuohonkin nyt jotain vikaa tulee kun manaa riittävästi.
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 902
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 954
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
Omalla kohdalla on pientä vuodonalkua ollut havaittavissa. Vähän mietin alkaako se vuotaa kunnolla jos on kiteytyneenä tukkinut vuodon :hmm:. Yritin myös hakea kokemuksia tuosta lisäaineesta, mutten varsinaisesti löytänyt tietoa onko siitä oikeasti mitään hyötyä.
 
Liittynyt
31.01.2022
Viestejä
23
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
 
Liittynyt
21.07.2019
Viestejä
246
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.
Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 206
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.
Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.

Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
664
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
Minkäkokoista autoa etsitään? Tarvitaanko tavaratilaa? Onko istuimet naama taaksepäin vai naama eteenpäin? Entä kuljettajan pituus? Takapenkin isofixithän löytyy monesta pikkuautostakin (Jazz, Yaris jne.), mutta sitten menee vaikeammaksi, jos pitää olla isofix myös etumatkustajan penkillä.

Mutta Honda/Toyota (Jazz/Yaris, Civic/Corolla, Accord/Avensis) olisi varmaankin turvallinen linja. Kun piti olla luotettava. Muuten ehdottaisin myös Fordia ja ranskalaisia, koska niitä saa halvalla, jolloin voi päästä samalla rahalla kiinni isompaan/uudempaan/turvallisempaan kuin japanilaisissa. Mutta onhan etenkin ranskalainen auto aina riski huoltokulujen kannalta.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
664
Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.
Kysyjähän sen tuossa mainitsi:

Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.

Ja hyljeksittyä ei mielestäni kannata ottaa. Vaikea myydä myöhemmin eteenpäin, jos ei pidä loppuun asti. Muutenkin esim. bensajuopot on yleensä jenkkejä - niihin taas en koskisi, kun kysyjä ei halua olla korjaamassa jatkuvasti.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 902
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 954
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
664
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.
Kannattaa tosiaan tsekata kiinnostavan automallin manuaali ja etsiä tarkasti AdBluen täyttöaukkoa autoliikkeessä, kun menee katsomaan. Ei noita myyjätkään tiedä (tai ainakaan halua kertoa) ja näitä on meinaan joskus ollut, että on ostettu auto "ilman" AdBlue-järjestelmää ja sitten se onkin jossakin vaiheessa alkanut pyydellä urean lisätäyttöä... :itku:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 206
Kysyjähän sen tuossa mainitsi:

Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.
Jaha sekoitin silmissä tuon 5k ja 10k enkä noteerannut.

Mutta joo tuossa on vain mielikuvitus rajana.

Halvimmat Prius+:t näyttää nettiautossa olevan juuri 10ke pintaan, mutta noilla on sitten kyllä rullattu 300tkm+
 
Liittynyt
31.01.2022
Viestejä
23
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
 
Liittynyt
25.11.2021
Viestejä
24
@puik Tosiaan oma(pankin) Octavia -16 2.0TDI (150hv) on ilman Adblueta uudemmalla Euro 6 luokituksella.

Käyttöönottopäivä 11.5.2016
Päästötaso (päästöluokka)
715/2007 - 136/2014W (Euro 6)

Yllätys oli itsellekin että noinkin uutta löytyi vielä ilman ureaa vehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 238
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
Itsellä on 2018 TDI Octavia Euro 6 luokituksella. Ei ole AdBlueta. Vag-konsernissa vähän erikoista, millä logiikalla AdBlue eri malleissa on.
 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
221
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
Noilla spekseillä katselisin Hyundain tai Kian mallistoista mieluisan menopelin.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
327
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
Eikö halpa sähkis ois just oikea ratkaisu tuohon käyttötarpeeseen kun latauksetkin onnistuu? Tekniikka ei sähkiksessä erityisemmin välitä pätkäajosta kylmänä ja auton saanee lämpimäksi etäohjauksella tai ajastimella. Range ei ole ykköskriteeri niin halvemmatkin käy ja esim. Leaffiin löytyy käytettyjä akkuja ja harrastajille diy-ratkaisuja. Eli autolla voi olla käyttö- ja jälleenmyyntiarvoa yllättävän pitkään. Jos spekuloi kokonaiskustannuksia.
 
Liittynyt
30.01.2018
Viestejä
26
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 206
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
 
Liittynyt
30.01.2018
Viestejä
26
Autobassadonelta? Varmistaisin ainakin että on takuu kunnossa jos/kun sisäinen laturi hajoaa. Ellei ole jo vaihdettu. Se kai on näissä tyyppivika.

Foorumilta löytyy ketju joka käsittelee tuota e-2008:ia.

Lisäksi tuo 300€/kk sisältää vain auton, ei muita kuluja.

Ja kyseessähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole leasing, vaan osamaksukauppa jossa myyjä tekee takaisinostositoumuksen.

Noilla kilsoilla sähkön halvemmilla ajokuluillahan ei ole minkäänlaista merkitystä.

Ja tuo 200km ei kyllä mene joka kelillä ilman välilatausta.
Kiitos vastauksesta, arvostan. Ajokilometrit talvella jää kyllä liian pieneksi.
 
Liittynyt
13.07.2019
Viestejä
33
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
664
Muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Auton budjetti on jotain 30k - 20k € väliltä, n. 100t km ajettuna.

Olisi pitkän ajan jälkeen taas harkittava autoa rivitaloon muuton myötä. Vanha auto tuli aikoinaan myytyä reissutyön tieltä. Alunperin sen kummemmin miettimättä meinasin jotain ladattavaa hybridiä, kun autokatoksesta lataus-mahdollisuus löytyy.

Laskeskelin karkeasti että vuosittaista ajoa tulisi jotain 7000 - 10 000 km. Viikottain 25 km / työajot 3 päivää viikossa + sitten muut ajot, jolloin ehkäpä ~150 km / viikko. Jolloin noilla tulisi vuosittain ~7800 km + sitten "extra"-ajot. Ja nämä "extra"-ajot olisi semmoisia hyvinkin epäsäännöllisiä, eli joku viikonloppu saattaisi tulla 500km mittariin kertaheitolla.

Näiden lukujen pohjalta aloin sitten tekemään taustatyötä, ilmeni Moottori-lehdestä, että joku Minin motti oli ilmeisesti ruostunut sen takia kun oltiin ajettu pelkästään hybridin sähköllä. Tämän lisäksi kävin läpi niin BMW-foorumeita, Opel-foorumeita, joissa näissäkin jollain oli ruostetta motissa. Tietysti saneleehan sen pitkälle jo järkikin että jos autolla ei aja, niin ruostuuhan se poies.

Loppupeleissä tulin siihen tulokseen että saattaapi olla että plug-in -hybridi olisi väärä vaihtoehto, juurikin sen takia että bensa/diesel -moottori tuskin lämpenisi tarpeeksi päivittäisessä ajossa. Jolloin käyttövoimaksi jäisi joko bensiini, diesel tai sähkö.
Kai plugariakin voi harkita, kunhan selvittää tarkasti ostettavan auton historian. Esim. 2 v / 100 tkm ajetussa on tullut niin paljon kilometrejä, että polttomoottorin käyttö tuskin on jäänyt pelkäksi kuriositeetiksi. On toki hyvä selvittää itselleen myös kiinnostavan automallin käyttäytyminen (esim. onko autossa lämmitysvastukset sähköajoa varten vai käynnistyykö polttomoottori hurisemaan kabiinin lämmittämiseksi talvella) ja sitten ajaa sillä tavalla, että polttomoottorillakin ajetaan pari kertaa viikossa pidempi matka, jolloin se motti ehtii lämmetä kunnolla.

Diesel ei kannata noin pienillä kilometreillä käyttövoimaveron takia ja yleisellä tasolla dieselkoneinen auto lienee herkempi vikaantumaan kuin bensakoneinen. Eli sitä ei ole syytä edes harkita.

Täyssähkölle ominaisesti sinulla on käytössäsi kotilataus. Toki pidemmillä matkoilla joutuu latailemaan julkisissa latureissa ja se on sitten oma kysymyksensä, mahtuuko budjettiin itselle soveltuva sähköauto... (Haetaanko tässä pikkuautoa vai isoa farmaria/katumaasturia?)

Bensiini ei ole väärä valinta, varsinkin jos tyytyy/haluaa manuaalivaihteiston.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 571
Viestejä
4 395 905
Jäsenet
73 009
Uusin jäsen
veks1

Hinta.fi

Ylös Bottom