Mikä auto minulle?

Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.

Ei sen mekan tiivisteongelman kannata olla huolissaan, vaihtaa sen saman tien öljyt ja sen tiivisteen, itse pystyn tekemään n. 500e hintaan kaikkineen, en tie mitä sometähdet veloittavat…

Muuten auto tuntuu olevan luotettavaa tekniikkaa ja simppeliä tekniikkaa, joten en itse en sen takia hyljeksisi.
 
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.

Mulle kyllä ehjäsivät Volkkarilla goodwillinä tuon mekatroniikan vuonna 2020, vuosimallin 2017 GTE - passattiin, jonka Saka oli uittanut Ruotsista. Kilsojakin oli jo tuolloin 140tkm.
 
Mulle kyllä ehjäsivät Volkkarilla goodwillinä tuon mekatroniikan vuonna 2020, vuosimallin 2017 GTE - passattiin, jonka Saka oli uittanut Ruotsista. Kilsojakin oli jo tuolloin 140tkm.
Hyvä juttu, kuullut toisenlaisiakin (tosi)tapauksia. Varmaan riippuu korjaavan liikkeen mielenkiinnosta myös.
 
Jep, semi rasittava vika ja tapahtuu 95% lähdöistä esim. kotipihasta.

Päätelmänä keskustelusta, fiksuimpina vaihtoehtoina pidän tähän asti Passat + 1.4/1.5TSI+DSG tai Focus A8 1.0 + automaatti.
Passat on varmasti ihan hyvä vaihtari (tai Superb), mutta Focuksesta tulee ainakin itselle vähän fiilis että aika minimaalinen parannus jos päivityksen syy oli nimenomaan tila kun on kuitenkin saman kokoluokan autoja (sama koskee Octaviaa). Ei sillä, varmasti silläkin pärjää, mutta varmasti pärjää Leonillakin, eli jos niin pienestä on kiinni niin edullisempaa lienee ostaa joku Cybex Anoris T2 tai vähemmän tilaa vielä selkä menosuuntaan jos ei turvatyynyn luota ja pitää nykyinen auto.

Tokihan ei se mitään maksa käydä liikkeessä kokeilemassa tilat vaikka istuin mukana. Sen voin sanoa kokemuksesta, ettei kannata sokeasti luottaa netin ”xxx cm kuljettaja mahtuu hyvin turvaistuimen kanssa” tyyppisiin kokemuksiin, siinä on todella isoja eroja paitsi turvaistuimen niin pituuden jakautumisen selkä vs. jalat välillä (plus ihan ajoasentotottumukset).

Mututuntumalla voisin Insignian farkkuakin noilla spekseillä harkita, käytännön kokemusta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Miten pick-up toimii käyttöautona, jos henkilökuljetuskapasiteetti on yleisesti riittävä?

Jos ei halua autoa täynnä pintaliitotekniikkaa tai on tarvetta päästä hankaliin paikkoihin, niin ~40 k€:lla saisi uutena:
 
Miten pick-up toimii käyttöautona, jos henkilökuljetuskapasiteetti on yleisesti riittävä?

Jos ei halua autoa täynnä pintaliitotekniikkaa tai on tarvetta päästä hankaliin paikkoihin, niin ~40 k€:lla saisi uutena:

Lyhytohjaamoissa ei paljoa ole säältä (ja varkailta) suojattua tilaa. Eli jopa kauppareissu, missä pitää useamman eri kaupan kautta käydä, voi muodostua ongelmaksi.

Jos hankaliin paikkoihin pitää päästä eikä koe itsetunto-ongelmia, niin Dacian Duster voi olla varteenotettava vekotin. Ainakin vanhemmissa malleissa oli jopa hieman ajateltu maasto-ominaisuuksia maavaran ja lyhyen ykkösvaihteen välityksen muodossa.
 
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k
Mulla on 2019 Golf 1.5TSI ja DSG ja kyllä se kylmänä kylmemmällä/viileällä ja kostealla kelillä tahtoo välillä kevyesti nykiä osakaasulla, eli jotain lisäkalibrointia olisi voimalinja vielä kaivannut. Tai nykiminenkin ehkä turhan vahva sana, mutta tuntee kun veto yskähtelee lievästi. Tosin lienee eri ongelma kuin tuo videolla oleva, ei tämä noin pahasti kenguroi eikä kierrokset heittele.
Vagarenalla törmäsin useampaankin mainintaan tästä omasta ja vaikutti ”ominaisuudelta” johon ei kukaan ollut saanut korjausta. Toisaalta suhteellisen harmittomalta.

Vaimolla on pari vuotta vanhempi 1.0TSI DSG:llä eikä siinä tuota samaa esiinny ollenkaan. Luultavasti tuollainen 1.0TSI manuaalilla olisi VAG-puolelta ongelmattomin ja luotettavin kombo. (Tämä lähinnä yleisenä kommenttina, alunperin taidettiin hakea isompaa autoa jossa tuo litrainen voi tuntua turhan nuhaiselta)
 
Viimeksi muokattu:
Lyhytohjaamoissa ei paljoa ole säältä (ja varkailta) suojattua tilaa. Eli jopa kauppareissu, missä pitää useamman eri kaupan kautta käydä, voi muodostua ongelmaksi.
Puolipitkissä alkaa sisältäkin löytyä kohtuullisesti kuljetustilaa. Double-cabeissa olisi sisätilaa runsaasti mutta sitten alkaa lava lyhentyä. Maailmalla nämä on kyllä kaikkein yleisimpiä mutta ei Suomen autoverolla paitsi autoverokikkailulla. Lavallekin saa erilaisia katteita lukituksella tai ilman.

Jos hankaliin paikkoihin pitää päästä eikä koe itsetunto-ongelmia, niin Dacian Duster voi olla varteenotettava vekotin. Ainakin vanhemmissa malleissa oli jopa hieman ajateltu maasto-ominaisuuksia maavaran ja lyhyen ykkösvaihteen välityksen muodossa.
Eipä Dusterkaan enää ole halpa auto vaan siitäkin joutuu maksamaan 30k€, ja sillä sitten saa ... Dacian.
 
Olis daciakin paljon halvempi jos ei nykyään olis pakollisia varusteita niin paljon.
 
Tutulla olisi hakusessa joku hot hatch alle 20ke. Mieluusti lähempänä 15ke kuin 20ke. Peukalo keskellä kämmentä korjaamisen suhteen. Kiihtyvyys suoraan on todennäköisesti se ainoa millä juuri väliä koska kuskin tekniset ajotaidot eivät ole sillä tasolla että uskaltaisin heittää esim oman MX:n rattiin ja olettaaa että tyyppi pysyisi edes tiellä jos lähtisi yhtään rajummin ajelemaan. Pitäisi pitää arvonsa edes semi hyvin. Ehdottelin Golf GTi:tä manuaalina (MK5->uudempi), Fiesta ja Focus ST:tä (Fiesta MK7-8 ja Focus MK3-3.5). Leon Cupra olisi toki mutta en usko niiden arvon muuta kuin laskevan ennen kuin ruostuvat puhki. Tilantarve on käytännössä kaksi henkeä+ satunnaisesti takapenkit ja 1kpl turvaistuimia.

Tuleeko mitään muita mieleen? Itsellä menisi todnäk tuohon hintaan aavistuksen vanhempaan klassikkoon, mutta koska en ala korjaamaan toisen autoja enää, tarve olisi semi luotettavalle autolle jonka kulutus ei pilaa budjettia täysin. Saa myös heittää hyviä nettiauto tms linkkejä. Piru kun olisi tilanne ollut hiukan aiemmin, oma entinen MK8 Fiesta ST oli myynnissä mutta meni jo (yllättävän kovaan hintaan vieläpä).
 
Mini ei kelpaa, RCZ on nätti mutta tekniikka sellainen etten uskalla suositella, Swift on todennäköisesti joko liian pieni tai liian hidas hänen mielestään ja liian väännötön ja muovinen omasta mielestä. Bemarit... En uskalla suositella kyseiselle henkilölle. Kallis auto ostaa on kallis auto korjata ja bemarilta vielä bemari lisät hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tutulla olisi hakusessa joku hot hatch alle 20ke. Mieluusti lähempänä 15ke kuin 20ke. Peukalo keskellä kämmentä korjaamisen suhteen. Kiihtyvyys suoraan on todennäköisesti se ainoa millä juuri väliä koska kuskin tekniset ajotaidot eivät ole sillä tasolla että uskaltaisin heittää esim oman MX:n rattiin ja olettaaa että tyyppi pysyisi edes tiellä jos lähtisi yhtään rajummin ajelemaan. Pitäisi pitää arvonsa edes semi hyvin. Ehdottelin Golf GTi:tä manuaalina (MK5->uudempi), Fiesta ja Focus ST:tä (Fiesta MK7-8 ja Focus MK3-3.5). Leon Cupra olisi toki mutta en usko niiden arvon muuta kuin laskevan ennen kuin ruostuvat puhki. Tilantarve on käytännössä kaksi henkeä+ satunnaisesti takapenkit ja 1kpl turvaistuimia.

Tuleeko mitään muita mieleen? Itsellä menisi todnäk tuohon hintaan aavistuksen vanhempaan klassikkoon, mutta koska en ala korjaamaan toisen autoja enää, tarve olisi semi luotettavalle autolle jonka kulutus ei pilaa budjettia täysin. Saa myös heittää hyviä nettiauto tms linkkejä. Piru kun olisi tilanne ollut hiukan aiemmin, oma entinen MK8 Fiesta ST oli myynnissä mutta meni jo (yllättävän kovaan hintaan vieläpä).

Tohon hintaan kun saa hienosti mk3 cupran niin en keksi yhtäkään syytä edes harkita mitään fiestaa, focusta tai mk5/6 gti golfia. Käy kokeilemassa noita kaikkia niin huomaa hyvin miksi. Eikä se Cupran arvo tipu kyllä yhtään sen enempää kun noiden muidenkaan jos nyt vanhempien korimallien hintoja vertaa.
 
jos pitäisi löytää halpa mieluiten automaattivaihteinen auto niin onko tollanen vanha Prius hyvä valinta (tosi lyhyeen kaupunkiajeluun pääasiassa)? Jos oikein venyttäisi budjettia, voisi saada MK3:n mutta onko niissä 2009 vuosimallissa joku paha öljykulutus ongelma? Nämä budjettiin sopivat kiesithän on elinkaarensa loppupäässä. MK2 taitaa ruostua jo aika pahasti mitä noita nettiautosta katselin, niin valtaosan helmat näyttää maalatun Mastonin mattamustalla..
 
Paljos sulla on budjetti?
1000-7000€, vähän tapauskohtainen, mieluummin katson, että maksanko hieman enemmän ja saan auton joka toimintavarma ja saa vielä hyvän hinnan kun tarve lakkaa, tai sitten halpa jota pitää ehkä vähän fiksata ja ajetaan loppuun.
 
Tohon hintaan kun saa hienosti mk3 cupran niin en keksi yhtäkään syytä edes harkita mitään fiestaa, focusta tai mk5/6 gti golfia. Käy kokeilemassa noita kaikkia niin huomaa hyvin miksi. Eikä se Cupran arvo tipu kyllä yhtään sen enempää kun noiden muidenkaan jos nyt vanhempien korimallien hintoja vertaa.
Saa toki, mutta Cupra jatkaa putoamistaan, siinä missä nuo hot hatch paremmin omaavat putoavat tiettyyn, mutta sen jälkeen lähtevät takaisin nousuun, siinä missä Cupra ei.
 
1000-7000€, vähän tapauskohtainen, mieluummin katson, että maksanko hieman enemmän ja saan auton joka toimintavarma ja saa vielä hyvän hinnan kun tarve lakkaa, tai sitten halpa jota pitää ehkä vähän fiksata ja ajetaan loppuun.

Honda Jazz voisi olla yksi vaihtoehto. Cvt-vaihteistolla siis kun kaupunkiautoksi tulee.
 
Nettiautoa selattu Jeepin korvaajaa etsiessä ja alkaa tuntua ettei mieleistä autoa ole edes tehty. Ilmastoinnin puute näkyy rajaavan ne mielenkiintoisimmat pois. Sitten taas toisessa päässä ei enää juuri mitään 05 uudempaa uskalla ostaa, dieselinä ainakaan.
 
Nettiautoa selattu Jeepin korvaajaa etsiessä ja alkaa tuntua ettei mieleistä autoa ole edes tehty. Ilmastoinnin puute näkyy rajaavan ne mielenkiintoisimmat pois. Sitten taas toisessa päässä ei enää juuri mitään 05 uudempaa uskalla ostaa, dieselinä ainakaan.

Miksei uskalla ostaa uudempaa?
 
No, näköjään seuraavat:

GSR2 has been and continues to be implemented in phases:
  1. Phase One (July 2022): Mandated additional technical requirements for new vehicle models
  2. Phase Two (July 2024): Will apply to existing vehicle models, requiring ADAS features such as ISA, AEB, DDAW and ELKS
  3. Phase Three (July 2026): Will expand the scope to include advanced driver distraction warning (ADDW) and additional pedestrian and cyclist AEB


Mutta ei tuon ihmeitä pitäisi maksaa. Rautaa tuossa ei ainakaan paljoa ole. Kamera tuijottaa eteenpäin ja kuvasta yritetään poimia nopeusmerkit (ISA), lähestyvät autonperät (AEB) ja auton ajautuminen kaistaviivojen yli (ELKS). Tarvittaessa sitten jarrutetaan kolarin estämiseksi (onnistuu nykyraudalla, vrt. ESC voi jo jarrutella pyöriä) tai käännetään rattia kaistalla pysymiseksi (tämä kai vaatii uuden sähkömoottorin kääntelemään rattia). Toinen kamera tuijottaa kuljettajaa ja algoritmi aistii kasvoista, onko tämä rikollisen väsynyt liikenneterroristi, jotta voidaan soittaa ärsyttävä pimputus stereoista (DDAW).

Ohjelmistot voi tietysti maksaa ihan mitä hyvänsä, mutta ei kai niiden ihmeisiin tarvitse pystyä (vrt. FSD)? Onhan noita tehty jopa harrastusprojekteina (Openpilot)... Ja käytännössä samat softat voi laittaa pyörimään niin Renaultin kuorma-autossa kuin Dacian Sanderossa, niin siinä on jakajaa kuluille.
 
Saa toki, mutta Cupra jatkaa putoamistaan, siinä missä nuo hot hatch paremmin omaavat putoavat tiettyyn, mutta sen jälkeen lähtevät takaisin nousuun, siinä missä Cupra ei.

Mk2 cuprien hinnat lähtee 5ke eteenpäin kuten myös samanikästen mk2 st focusten, mk1 cupria ei ookkaan nyt yhtään myynnissä kuten ei oo mk1 st focuksiakaan mutta 5ke ylöspäin ehjät mk1 cuprat on ollut jos en ihan väärinmuista joten en kyllä allekirjoita väittämääsi.
 
Mk2 cuprien hinnat lähtee 5ke eteenpäin kuten myös samanikästen mk2 st focusten, mk1 cupria ei ookkaan nyt yhtään myynnissä kuten ei oo mk1 st focuksiakaan mutta 5ke ylöspäin ehjät mk1 cuprat on ollut jos en ihan väärinmuista joten en kyllä allekirjoita väittämääsi.
Noo, tiedä sitten, kukin tavallaan. Itse olen yhden Cupran omistanut ja se kyllä riitti ja vaikka tehoa oli VAG merkkien versioista eniten, en näe Seattia optiona samalla tavalla kuin VAG:ta tai sitten hauskempia ajettavia Fordin leiristä. MK2 Focus ST ei oikein ole hänelle optio korkeiden bensakulujen vuoksi.
 
Miksei uskalla ostaa uudempaa?
Esim. Dieselissä tulee dpf noilla main joka on täysin turha vikakohde autossa. Monessakin autossa myös alkaa kaiken elektroniikan ja päästöhärpäkkeiden määrä kasvaa ja tulla muutakin ylimääräistä mukaan. Mitä uudempi auto on lähtöjään, sitä vikaherkemmäksi se ikääntyessään muuttuu.
 
Itsellä 2016 skoda octavia, 2.0TDI DSG 170Tkm. Pitkän harkinnan jälkeen hyppäsin 2004 Saabista vikavalojen saattelemana toimivaan VAGgilaiseen. Nahkapenkkejä ja tehoja jäi kaipaamaan mutta muuten ollut kyllä hintansa väärtti. Ei vielä adblue-järjestelmiä, mutta muutenkin varmaan yksi vähävikaisimpia ~10v autoja mitä uskaltaa ostaa. kopkop. Kai tuohonkin nyt jotain vikaa tulee kun manaa riittävästi.
 
Esim. Dieselissä tulee dpf noilla main joka on täysin turha vikakohde autossa. Monessakin autossa myös alkaa kaiken elektroniikan ja päästöhärpäkkeiden määrä kasvaa ja tulla muutakin ylimääräistä mukaan. Mitä uudempi auto on lähtöjään, sitä vikaherkemmäksi se ikääntyessään muuttuu.

Mulla on tosin vain kahdesta dpf:llä varustetusta dieselistä kokemusta(vm 2007 ja vm 2014), joilla molemmilla oli ajettu +200tkm, eikä niissä ainakaan ollut mitää vikaa päästölaitteissa. Niillä tosin ajettiin matkaa.

Ylimääräisiä vikakohtia juu, mutten silti jättäisi ostamatta.
 
Mulla on tosin vain kahdesta dpf:llä varustetusta dieselistä kokemusta(vm 2007 ja vm 2014), joilla molemmilla oli ajettu +200tkm, eikä niissä ainakaan ollut mitää vikaa päästölaitteissa. Niillä tosin ajettiin matkaa.

Ylimääräisiä vikakohtia juu, mutten silti jättäisi ostamatta.
DPF:n saa tukkoon jos ei ymmärrä miten se toimii, mutta ei sen nyt oston esteenä pitäisi olla, ellei ole kaksi identtistä autoa mutta toisessa se on toisessa ei. Jos taas mennään kusijärjestelmiin yms niin ymmärtäisin jo hiukan rajumman harkinnan ostolle.
 
Sinällään dpf ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa ajoprofiilin vuoksi, koska se on 80% matkaa 80km päivässä. Silti se arveluttaa, kun ajokilometrejä alkaa olla 400-500tkm.

Bensakäyttiksethän minulla on tällä hetkellä ihan kaasutinkoneita. ;)
 
Se on pesulla ratkaistu se ongelma. Suodatin itsessään ei ole ongelma, se, että sen likaantuminen jonkun muun moottorin komponentin toimintahäiriön takia (joka ei sytytä vikavaloa) taas lähinnä on se syy, esim; imuilmavuoto, termostaatti ym.
 
Itsellä 2016 skoda octavia, 2.0TDI DSG 170Tkm. Pitkän harkinnan jälkeen hyppäsin 2004 Saabista vikavalojen saattelemana toimivaan VAGgilaiseen. Nahkapenkkejä ja tehoja jäi kaipaamaan mutta muuten ollut kyllä hintansa väärtti. Ei vielä adblue-järjestelmiä, mutta muutenkin varmaan yksi vähävikaisimpia ~10v autoja mitä uskaltaa ostaa. kopkop. Kai tuohonkin nyt jotain vikaa tulee kun manaa riittävästi.
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.
 
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
 
Kannattaa näihin adblue vehkeisiin välillä laitella sitä lisäainetta, ettei kiteytyisi sinne järjestelmään ajan saatossa.
Omalla kohdalla on pientä vuodonalkua ollut havaittavissa. Vähän mietin alkaako se vuotaa kunnolla jos on kiteytyneenä tukkinut vuodon :hmm:. Yritin myös hakea kokemuksia tuosta lisäaineesta, mutten varsinaisesti löytänyt tietoa onko siitä oikeasti mitään hyötyä.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..
 
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.

Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma
 
Täältä löytyy '15 lopun ('16 mallia?) Seatti 2.0 TDI(150?) DSG, josta tuo viheliäinen Adblue-järjestelmä taasen löytyy. Jos olis tiennyt paremmin olis pitänyt hankkia malli jossa sitä ei ole :geek:. Luulisi, että olisi samaa moottoria Skodassa, mutta ei sitten ilmeisesti ole.

Sellainen kiva lisätyö (reilu touhutonni) näissä on kaksoismassavauhtipyörä, joka itsellä meni vaihtoon jossain 170-180tkm aikoihin, toki kilkutteli jo aiemmin.

Moottorihan on sama skodassa, siinä ei vain ole adblueta. Mulla on Seat Leon 2.0tdi 150 dsg '14 ja siinä ei myöskään oo adblueta. Itellä on nyt 270tkm ja vieöä mennään orkkis kaksoismassalla eikä ole mitään oireita, hyvin paljon siitä kiinni millasessa ajossa auto on. Ja semmonen kaksoismassahan löytyy aikalailla kaikista manuaaliautoistakin joten ei ole vain dsg vaihteistojen ongelma

Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.

Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.
 
Mitä suosittelisitte halvaksi kakkosautoksi (Model Y ykkösenä) perheelle seuraavilla spekseillä:

- pitää mahtua kaksi isofix istuinta
- automaatti
- kilometrejä tulee hyvin vähän (alle 5k varmaan vuoteen) ja ne keskittyy lähinnä lasten harrastuksiin tai päiväkotiin viemisistä, joten hinnan ja käyttökulujen olisi hyvä olla halpoja (alle 10k)
- luotettava, ei jaksaisi heti olla korjailemassa..

Minkäkokoista autoa etsitään? Tarvitaanko tavaratilaa? Onko istuimet naama taaksepäin vai naama eteenpäin? Entä kuljettajan pituus? Takapenkin isofixithän löytyy monesta pikkuautostakin (Jazz, Yaris jne.), mutta sitten menee vaikeammaksi, jos pitää olla isofix myös etumatkustajan penkillä.

Mutta Honda/Toyota (Jazz/Yaris, Civic/Corolla, Accord/Avensis) olisi varmaankin turvallinen linja. Kun piti olla luotettava. Muuten ehdottaisin myös Fordia ja ranskalaisia, koska niitä saa halvalla, jolloin voi päästä samalla rahalla kiinni isompaan/uudempaan/turvallisempaan kuin japanilaisissa. Mutta onhan etenkin ranskalainen auto aina riski huoltokulujen kannalta.
 
Mikä on "halpa" ?

Tonni, viisi vai kymmenen tonnia?

Halvat käytetyt on aina yksilöitä, mutta noilla ajoilla kannattaa miettiä jotain autoa mitä muut hyljeksii esim. kulutuksen takia.

Kysyjähän sen tuossa mainitsi:


Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.

Ja hyljeksittyä ei mielestäni kannata ottaa. Vaikea myydä myöhemmin eteenpäin, jos ei pidä loppuun asti. Muutenkin esim. bensajuopot on yleensä jenkkejä - niihin taas en koskisi, kun kysyjä ei halua olla korjaamassa jatkuvasti.
 
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.

Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
 
Erottaako tuon Adbluen olemassaolon esim. Siitä että auto on Euro5 päästöluokan?
Yksi 2.0 tdi Seat Leon ST olisi kiikarissa mutta adblue jos on niin välitön skip. Trafin mukaan auto on Euro5.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

E: Tarkennuksena käsittääkseni löytyy '16 uudempia dieseleitä jotka ei tarvi AdBlueta ja oletin että ne olis Euro6 autoja. En tiedä koska Euro6 tullut pakolliseksi. @Atsaat 2.0 Octaviasta olis kiva kuulla onko Euro5 vai 6.
 
Euro 6 vasta tulee adblue. Tunnistukseen voi todeta sen sinisen korkin polttoainetäytön vieressä VAG:llä.
Ei välttämättä, käsittääkseni löytyy myös Euro6 luokan autoja ilman AdBlueta. Mutta jos Euro5 auto niin olisin aika varma ettei siinä AdBlueta ole.

Kannattaa tosiaan tsekata kiinnostavan automallin manuaali ja etsiä tarkasti AdBluen täyttöaukkoa autoliikkeessä, kun menee katsomaan. Ei noita myyjätkään tiedä (tai ainakaan halua kertoa) ja näitä on meinaan joskus ollut, että on ostettu auto "ilman" AdBlue-järjestelmää ja sitten se onkin jossakin vaiheessa alkanut pyydellä urean lisätäyttöä... :itku:
 
Kysyjähän sen tuossa mainitsi:

Saa jo vaikka mitä tuohon rahaan.

Jaha sekoitin silmissä tuon 5k ja 10k enkä noteerannut.

Mutta joo tuossa on vain mielikuvitus rajana.

Halvimmat Prius+:t näyttää nettiautossa olevan juuri 10ke pintaan, mutta noilla on sitten kyllä rullattu 300tkm+
 
Kiitos kaikille vastauksista.

Joo, siis takana toinen eteenpäin katsova isofix-istuin ja toinen selkä-menosuuntaan. Tavaratilaa ei tarvita oikeastaan ollenkaan, vaan kaikki vähänkään enemmän tavarankuljetusta vaativat hommat menisi ykkösautolla. Maksimatka mikä tolla kuljettaisiin kerralla olisi varmaan 35km suuntaansa mummolaan, jonka takia mietin myös jotain halpaa sähköautoa kuten Nissan Leaffiä tai Renault Zoe:ta....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 675
Viestejä
4 579 349
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom