Mikä auto minulle?

Mites tuo 1.5TDCI Focus automaatti, ilmeisesti on ilman AdBlueta johonkin 2020 asti, onko muuten millainen vehje? Diesel työmatkakulkine jollain 30k kilsoilla pohdinnassa, toimen suurempi auto on jo taloudessa eli kokoa ei tarvita. V40 toinen kärkipään vaihtari (tai S60), sellainen on jo aiemmin taloudessa ollut. Ei ole ihan vielä ajankohtainen niin lähinnä etsitään mitä katsella, ei vielä yksilöä. Budjetti jossain kympin ja kahden välillä, ja pieniruokainen ja maantiellä kelvollinen ajatteva. Webasto pitäisi löytyä, mikä on toki viimekädessä yksilökysymys, mutta toisissa huomattavasti helpompi löytää kuin toisissa.

A-Mersu voisi kanssa olla ihan mielenkiintoinen, mutta siitä ei mitään käryä millainen on ja koska tuli AdBlue.
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
A-segmentti (kaupunki-/miniautot):
Skoda Citigo
Toyota Aygo
VW Up

B-segmentti (pienet autot):
Skoda Fabia
Toyota Yaris
VW Polo

C-segmentti (alempi keskiluokka):
Skoda Scala (lyhyiden ylitysten hatchback, vrt. Golf HB)
Skoda Octavia (suuret koriylitykset)
Toyota Auris/Corolla
VW Golf

D-segmentti (ylempi keskiluokka):
Skoda Superb
Toyota Avensis
VW Passat
 
Moi!

Minkä segmentin autoja ovat seuraavat? Kysyin tekoälyltä näistä autoista ja vastasi tälleen.
Mutta osaako joku selittää paremmin että mitä ja miten näitä segmenttejä luetaan. Tuolla alimmaisessa tekoäly kertoi A-segmentistä, mitäs nämä muut ovat?




Skoda Scala
  1. Skoda Scala on Škodan alemman keskiluokan automalli, joka korvasi Škoda Rapidin. Se perustuu Volkswagen Polossa käytettyyn MQB A0 -pohjalevyyn, mutta on 10 senttimetriä pidempi kuin Volkswagen Golf ja 30 senttimetriä lyhyempi kuin suurempi Octavia -malli.


Skoda Octavia
  1. Skoda Octavia on keskiluokan auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa. Se on tilava ja monipuolinen, ja sen suorituskyky sopii vaativampaankin makuun.


Skoda Fabia Combi
  1. Skoda Fabia Combi on farkkukorinen auto, joka tarjoaa runsaasti tilaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Se on ylellinen ja käytännöllinen valinta.


Skoda Superb
  1. Skoda Superb on ensiluokkainen auto, joka tarjoaa ylellistä mukavuutta, huippuluokan turvallisuutta ja edistyksellisiä liitettävyysmahdollisuuksia.


Toyota Avensis, Volkswagen Golf
  1. Toyota Avensis ja Volkswagen Golf ovat myös keskiluokan autoja, joilla on omat vahvuutensa ja ominaisuutensa.


Volkswagen Polo
  1. Volkswagen Polo on pienempi auto, joka kuuluu A-segmenttiin, ja se on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon.
Virallisestihan tuohon ei ole oikeaa vastausta kun mitään virallista segmenttinä ei autoilla ole.

Mutta jos minun pitäisi nuo luokitella niin Fabia ja Polo on B:tä, Octavia, Scala ja Golf C:tä ja Superb ja Avensis D.

Edit: Tuo Scalan varmaan voisi teoriassa laittaa B:henkin alustan perusteella, toisaalta se taitaa ulkomitoiltaan olla Golfia isompi. Mitään täysin tiukkaa määrittelyä ole, ja koothan muuttuukin korimallien välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Virallisestihan tuohon ei ole oikeaa vastausta kun mitään virallista segmenttinä ei autoilla ole.

Mutta jos minun pitäisi nuo luokitella niin Fabia ja Polo on B:tä, Octavia, Scala ja Golf C:tä ja Superb ja Avensis D.

Edit: Tuo Scalan varmaan voisi teoriassa laittaa B:henkin alustan perusteella, toisaalta se taitaa ulkomitoiltaan olla Golfia isompi. Mitään täysin tiukkaa määrittelyä ole, ja koothan muuttuukin korimallien välissä.
Jenkeissä EPA:lla on tarkat tilavuusrajat luokitteluun. Euroopassa A-segmenttiin kuuluvat pienimmät henkilöautoiksi rekisteröidyt, ja siitä kokoluokka kasvaa lyhimmän korimallin akselivälin kasvaessa. Korin pituus ei ratkaise, kuten voi huomata Octaviasta tai pisimmistä C-segmentin farmareista vs. lyhimmät D-segmentin sedanit.

Automallien uudistuessa akseliväli ja korin pituus tuppaavat kasvamaan. Tämän vuoksi ikivanha C-segmentin auto (Golf) saattaa olla kaikin puolin lyhyempi kuin uusi B (Polo).

A:
-Korin pituus hieman alle tai yli 3,5 m riippuen iästä
-akseliväli vähän tai paljon alle 2,5 m riippuen iästä

B:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4 m riippuen iästä
-akseliväli hieman alle tai yli 2,5 m riippuen iästä

C:
-Korin pituus hieman alle tai yli 4,5 m riippuen iästä ja korimallista
-akseliväli nykyisin noin 2,6-2,7 m

D:
-Korin pituus noin 4,6-4,9 m riippuen iästä
-akseliväli nykyisin yleensä 2,75-2,9 m


Akselivälejä Scalaan liittyen:

Skoda Fabia 256 cm (B)
Toyota Corolla HB 264 cm (C)
VW Golf 264 cm (C)
Skoda Scala 265 cm (C)
Skoda Octavia 267 cm (C)

Paremmin Scala istuu C-segmenttiin, koska akseliväli on 1 cm pidempi kuin Golf Mk8:n.
 
Onkos kellään kokemusta Kia Optimasta hybridinä? Vissiin lämmittää polttomoottorilla talvella. Tuolla saisi vetää jarrutonta kärriä sen 750 kg.
Onko noi miten luotettavia ollut?
 
Onko kenelläkään 4. sukupolven rav4 hybridiä (2013 - 2018)? Pitäisi tietää mahtuuko takakonttiin 78cm leveä, 54cm syvä ja 61cm korkea häkki. Monesti takaluukun kaltevuus syö tilan.
 
Onko kenelläkään 4. sukupolven rav4 hybridiä (2013 - 2018)? Pitäisi tietää mahtuuko takakonttiin 78cm leveä, 54cm syvä ja 61cm korkea häkki. Monesti takaluukun kaltevuus syö tilan.

256,93 litraa olisi tuon häkin tilavuus. Ja vähän lähteistä riippuen tilavuus on 547-580 litraa. Toki penkit kaatamalla päästään 1600L.

Mittasin tuon oman häkin mikä on paria senttiä vajaa suuntaansa vs. sinun koppi. Tämä menee pienempään hatcbakiin penkkejä kaatamatta. Joten luulisi mahtuvan, toki kannattaa sovittaa jos mahdollista. Hiton vaikea löytää järkeviä mittoja autosta...

En käyttänyt tähän kun googlea, tekoälyä ja mittanauhaa :lol:
 
Mitähän max ~4ke neliveto autoa ajoon kun 50km siivu työmatka? Kulutus ois hyvä pysyä selvästi alle 7:n. joku 6 maantiekulutus ois ok.
 
Mitähän max ~4ke neliveto autoa ajoon kun 50km siivu työmatka? Kulutus ois hyvä pysyä selvästi alle 7:n. joku 6 maantiekulutus ois ok.

Bensana voi olla tekemätön paikka päästä tuohon kulutukseen. Dieselinä ehkä, mutta kilometrejä tulee olemaan ns. vitusti jo valmiiksi.

Suzuki SX4:


Tai random Subaru:


 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.

Transporteri.

Transitit on ruosteisia, alustaa ei ole suojattu oikein mitenkään. Ford luottaa pelkkään pohjamaaliin siellä.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.
Ranskalaiset ei ruostu kovin pahasti, Renault Trafic yms. Ovat myös hieman halvempia ostaa.
 
Toyota ProAce on sitten vain ylihinnoiteltu ranskalainen. Niistä helposti varmaan pyydetään samaa kuin Hiaceista. Citikkana ja Pösönä sama auto halvemmalla. Tosin jos jälleenmyyntiarvoa ajattelee niin Toyota ei välttämättä ole huono jos ostaa sen korkeammasta hintaluokasta. Mutta vähän arpapeliä, enkä tolleen ajattelisi jos tarkotus ajaa vaikka loppuun asti.
 
Mikä pakettiauto olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvä?
Vähintään Transporter kokoinen, myös isompi käy. 4-veto plussaa, muttei pakollinen.
Hintahaarukka 5000-15000€.
Tuntuu että kaikissa jotain tyyppivikoja, moottoreita menee joka mallissa. Ei saisi olla herkkä ruosteelle.

Jos Transporter T5 nelikko kiinnostaa niin tiedän yhden mikä on myytävänä, jos ostaja iskee näppii riittävän määrän euroja. Miinukset= vuosimalli ja hinta.
Autoon ei ole vaihdettu tai korjattu nelivetoa eikä vaihteistoa (manuaali). Likipitäen kaikki muu uusittu alkaen vaikka ovien saranoista, koska pitää olla täydellisessä kunnossa maksoi mitä maksoi... Webasto, AC, nahat, tuplaovet sivuilla ja takana jne jne. Ollut samalla omistajalla ns. ikuisuuden. Joo ja just leimattu.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.
V70 tulee ekana mieleen, saatavilla hyvin nelivetonsa ja kohtuullisesti varusteltuna, tilava kontti ja perusluotettava. Kulutus toki nousee Focuksesta, mutta ei dieselinä ihan kohtuuton.
 
Tässä koetettu pähkäillä vähän, mikä voisi olla kokonaiskustannuksissa taloudellisin korvaaja nykyiselle autolle (Ford Focus mk 2.5 2009 1.6 TDCi manuaali, keskikulutus ~4.5 l / 100 km), jossa alkaa hiljalleen olla 400 tkm mittarissa.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40 tkm. Melko paljon hiekkateitä ja kehnosti aurattuja teitä kuljetaan, joten neliveto tavallaan kiinnostaisi, mutta ei toki oikein kulje käsi kädessä taloudellisuuden kanssa. Toisaalta Focuksellakin on pysytty tiellä, ehkä max. kerran vuodessa jääty jumiin auraamattomalla tiellä.

Vaatimuksina oikeastaan se, että isohko koira mahtuu matkustamaan takakontissa. Vakkari toki oltava. Mukavuudet (lämmitettävä tuulilasi, eber) olleet nykyisessä plussaa. Budjetti mielellään alle 10 ke.

Käytät yksinomaan polttoaineeseen 4000€ vuodessa? Plus vanhan ruoskan huoltoihin/korjauksiin saa noilla kilometreillä varmaan uppoamaan vähintään touhutonnin vuoteen ja parhaana kaksi?

Tiedät varmasti itsekin vastauksen, eli osta sähköauto. Menee yli budjetista ja rahoitusyhtiötä joutuu ehkä lähestymään hattu kourassa, mutta kokonaiskustannuksiahan kysyit...

Lähinnä neliveto ja koira ovat tässä kysymysmerkkejä (Labradori vai Leonbergi? matkustaako häkissä? voiko siirtyä matkustamaan valjaisiin takapenkille?). Jos esim. ID.3 riittäisi, niin 20 tonnilla pääsisi vähänajettuun kiinni ja sen jälkeen saisi ajaa puoli-ilmaiseksi seuraavat parisataa tuhatta kilometriä. Neliveto muuttaa kuvioita ja pakottaa katselemaan esim. ID.4:ää, XC40 Rechargea tai Model Y:tä sieltä 35-40 tonnin hujakoilta.

Here is our 43 kgs GSD in ID.3 boot. The variable floor is on the lower position. We did Southampton to Isle of Skye trip with him with no issues at all.
Image
 
Käytät yksinomaan polttoaineeseen 4000€ vuodessa? Plus vanhan ruoskan huoltoihin/korjauksiin saa noilla kilometreillä varmaan uppoamaan vähintään touhutonnin vuoteen ja parhaana kaksi?

Tiedät varmasti itsekin vastauksen, eli osta sähköauto. Menee yli budjetista ja rahoitusyhtiötä joutuu ehkä lähestymään hattu kourassa, mutta kokonaiskustannuksiahan kysyit...

Lähinnä neliveto ja koira ovat tässä kysymysmerkkejä (Labradori vai Leonbergi? matkustaako häkissä? voiko siirtyä matkustamaan valjaisiin takapenkille?). Jos esim. ID.3 riittäisi, niin 20 tonnilla pääsisi vähänajettuun kiinni ja sen jälkeen saisi ajaa puoli-ilmaiseksi seuraavat parisataa tuhatta kilometriä. Neliveto muuttaa kuvioita ja pakottaa katselemaan esim. ID.4:ää, XC40 Rechargea tai Model Y:tä sieltä 35-40 tonnin hujakoilta.


Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?
 
Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?

Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.

Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim. tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.

Heitin rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.

Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.

Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.

Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.
 
Ehkä lähempänä kolmea tonnia, mutta kyllä, merkittävä summa rahaa menee polttoaineeseen vuodessa. Focus on ollut yllättävän halpa ylläpidettävä. Huollot ja jarrurempat olen tehnyt toki itse. Tähän mennessä vuositasolla ei ole päästy vielä lähellekään tonnia, mutta tälle vuodelle olisi osumassa jakopääremppa, jonka avulla mennään varmaan tonnin yli.

Koira on kooltaan lähempänä labradorin kuin leonbergin kokoluokkaa. Matkustaa nyt takakontissa ilman häkkiä. Takapenkillä matkustaminen ei ole vaihtoehto. Koira tuppaa tunkemaan syliin vaikka kuinka olisi valjaisiin köytettynä. Tuo ID3:n kontti voisi periaatteessa riittää kokonsa puolesta, kontissa tosin näyttäisi olevan korkoa aika paljon, joka voi olla haastava hyppy vanhalle koirarouvalle.

Sähköautoissa (hinnan lisäksi) toki mietityttää arvonalenema. Focus on ostettu aikanaan kahdella tonnilla, joten arvonalenemaa ei liiemmin ole tarvinnut murehtia. Vuotuisella ajomäärällä saa aika äkkiä autoon kilometrejä, jotka nyt ei parin tonnin ruoskassa hirveästi vaikuta, mutta sähköautolle +200 tkm voisi jo kuvitella syövän arvoa aikalailla?

Ei pidä hätäillä jakopään huollosta, on pieni summa suuressa kuvassa. 10k€ ei näyttäisi saavan juuri mitään, joten ehkä kannattaa jatkaa vanhalla, jos tiedossa ei ole muuta

suurempaa huoltotarvetta. :hmm:
 
Noissa citikoissa on sitten ihan v*tun ihmeellisiä sähkövikoja ja sitten kun niitä alkaa ratkomaan yleismallin lukijoilla (bosch esitronic, launch) niin yleensä on melkoista mystiikkaa ilmoilla. Kiertäisin kaukaa. Hyviä toimiessaan varmasti.
Sen lisäks aivan tajuttoman rasittavia PLING PLONG ääniä repeatilla jos vaikka avaa oven kun autossa on virrat päällä. Tai käynnistää auton. ra s i t t a vi a
Mulla oli joskus C5:ia 3kpl, ei kyllä ikävä ole.




 
Ei pidä hätäillä jakopään huollosta, on pieni summa suuressa kuvassa. 10k€ ei näyttäisi saavan juuri mitään, joten ehkä kannattaa jatkaa vanhalla, jos tiedossa ei ole mitään muuta

suurempaa huoltotarvetta. :hmm:

Ja vaikka olisikin tiedossa, niin siitä huolimatta "uusi" alle 10k€ auto on epävarma ratkaisu. Toki jos molemmat rengassarjat on loppu, jakopää remontin tarpeessa ja katsastuskehotuksia olisi korjattavana parin tonnin edestä, niin sitten voi jo alkaa miettiä. Mutta tässä tapauksessa oman haasteensa muodostaa suuri kilometrimäärä ja "tarve" dieselautolle, jotka on lähtökohtaisesti joko uusia ja monimutkaista tekniikkaa tai vanhoja ja paljon ajettuja. Tuossa hintaluokassa ostaa muutenkin usein jonkun toisen ongelmat ja virhevastuu on lähinnä perävalotakuu.

Mulla oli joskus C5:ia 3kpl, ei kyllä ikävä ole.

Kokeilit kolmesti ennen kuin uskoit? :oops:
 
Itsellä oli vm 2013 Citroen C5 2.2 diesel-farkku kaikilla mahdollisilla varusteilla. Edelleen mukavin auto ajaa jonka olen omistanut ja muutenkin tykkäsin, eikä muuten ollut mitään valittamista tai vikoja kunnes tuli n joku helvetin mystinen sensorivika, joka esti ilmastoinnin (jäähdytys) toiminnan. Sitä selvittelin aikani itsekseni, mutta en saanut ikinä fiksattua, enkä halunnut siitä maksaa huoltoonkaan, joten pistin kiertoon kun olisi pitänyt siinä alkaa sitten jakohihnaa, turboa sun muutakin jossakin kohtaa uusimaan.

Ylivoimaisesti paras juttu ranskalaisissa autoissa, että niiden kanssa saa yleensä hitosti autoa kohtuuhinnalla kun autosnobit elää edelleen jossain 70-luvulla Esson miesten kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:
https://classic-m.nettiauto.com/citroen/c5/14482987?vifAdCount=10&vifNav=Y :hmm:

Sähköautot hyvä ehdotus, mutta en itse keksi AP:lle lähellekään soveltuvaa budjettiraameissa.
Mainittakoon näin jälkikäteen, että kärsin kroonisesta hylkimisreaktiosta ranskaisia ajoneuvoja kohtaan. :lol:
Sähköautoista on pulaa halvassa päässä. Nettiautossa roikkuu ~vuosikymmenen vanhoja ~200 tkm ajettuja Nissan Leafeja ~10k€ pyynnillä. Ne ovat sähköautoja, joita monikaan ei halua, koska Leafeissä on akun jäähdytyksen kanssa ongelmia ja koska pikalataus on harvinaistuvaa Chademo-standardia.

Että jos nyt hypoteettisesti osto osuisi ID.3:een, joka on mielestäni hieman aliarvostettu auto, niin pahin skenaario lienee arvon romahtaminen tuonne kymppitonnin luokkaan. Kuitenkin siinä on enemmän tehoa ja tilaa, CCS-standardin pikalataus ja se on sentään saksalainen auto, joten odottaisin arvonaleneman olevan maltillisempaa. Toki se on muovinen ja halpuutettu, mutta köyhällä ei ole varaa valita. Esim. tuollainen 58 kWh akullinen, 3v/22tkm ajettu ja pyynti karvan alle 25 k€.

Heitin rahoituslaskuriin oletuksen, että auto ostetaan 25k€:lla eikä laiteta senttiäkään käsirahaa ja maksuaika on 60 kk 10 k€ jämärillä. Koroksi arvoin 4% ja todelliseksi vuosikoroksi muodostui 5,26%. Kuukausieräksi tulee noilla oletuksilla 331,74€.

Että suunnilleen nyt palavan dieselin kustannuksella maksaisi sähköauton arvonaleneman pahimmassa skenaariossa. Sähkökin maksaa jotakin ja vakuutukset on kalliimmat, mutta käyttövoimaverosta, korjauksista ja huolloista säästyy rahaa, joten kokonaisuus mennee tuollaisella 5 vuoden tähtäimellä nykytilan paikkeille. Tai halvemmaksikin, jos ja kun dieselin litrahinta nousee useammalla kymmenellä sentillä lähivuosien aikana.

Toki omia tarpeita pitää ja kannattaa miettiä rahan ohella. Kuopissa ja jäätyneessä hangessa ajelemalla saa pahimmillaan aikaan kolhun akkukoteloon ja katsastusmiehen hylyn sekä kymppitonnin korjaamolaskun. Eikä takavetoiset MEB-pohjalevyn autot ole tunnettuja parhaista liukkaan kelin ominaisuuksista, vaan yliagressiivinen vetoluistonesto on kuulemma välillä hyydyttänyt liikkellelähdön kaltevalla ja jäisellä kotipihallakin.

Jos ostaa jonkin suositumman auton nelivetona (Model Y? ID4? XC40? Polestar 2?), niin sellainen on tietysti sitten ainakin kymppitonnin kalliimpi. Mutta käyttöominaisuudet voi olla itselle paremmat ja se voi säilyttää arvonsa paremmin, joten euromääräinen ero kokonaiskustannuksissa ei välttämättä ole hirmu kova.
Hyvää pohdintaa ja ihan jopa mielenkiintokin kyllä heräsi. En jotenkin ole osannut aikaisemmin miettiä sähköautoa edes teoreettisella tasolla. Pitääpä tässä joku ilta vähän excelöidä kustannuksia ja miettiä josko tässä olisi oikeasti potentiaalia. Pitää myös tietty selvittää, miten tuollaisen latausaseman saa asennettua nykyiseen taloon. Sen toki voi nähdä sijoituksena taloon ja laskea pois kustannuksista, sikäli mikäli nyt pärjää ilman sähkökeskuksen uusimista. :D
Paalua jos olisi ns. riittävästi, pihaan tulisi sen kummempia miettimättä Model Y nelivetona.
Ja vaikka olisikin tiedossa, niin siitä huolimatta "uusi" alle 10k€ auto on epävarma ratkaisu. Toki jos molemmat rengassarjat on loppu, jakopää remontin tarpeessa ja katsastuskehotuksia olisi korjattavana parin tonnin edestä, niin sitten voi jo alkaa miettiä. Mutta tässä tapauksessa oman haasteensa muodostaa suuri kilometrimäärä ja "tarve" dieselautolle, jotka on lähtökohtaisesti joko uusia ja monimutkaista tekniikkaa tai vanhoja ja paljon ajettuja. Tuossa hintaluokassa ostaa muutenkin usein jonkun toisen ongelmat ja virhevastuu on lähinnä perävalotakuu.
Tämäkin totta. Koskaan ei teidä minkälaisen pommin sitä sattuu ostamaan. Dieseltekniikankin osalta nykyinen Focus valikoitui aikanaan tietoisesti lajinsa viimeisenä, ilman DPF:ää olevaa mallia.
 
Kakkos auto etsinnässä tässä noin kuukauden päästä, kun Volvo V60 hajosi ja meni paaliin.

Opel Astra voisi olla yksi hyvä vaihtoehto? Luin että jakopää on ketjulla.

2016, 109tkm, 9900€:

Toinenkin Astra olisi, joka on farkku ja 104tkm ajettu. Siinä vaan ei ole tuota automaatti-ilmastointia, eikä parkkitutkia. Se olisi 2018, mutta kilometrit siis lähes samat. Itse en farmari korille laske oikein arvoa, vaikka onhan siinä tavaratilaa toki enemmän. Jos siis saisin hieman vielä tingittyä farkun hintaa, että se olisi samaa 9900€ luokkaa sekin. Tuo farkku ei ole nettiautossa myynnissä, vaan yksityisellä, tavallaan hiljaisessa myynnissä.

Mutta tuossa linkin autossa taas olisi plussana automaattinen kaksialueinen ilmastointi. Sekä parkkitutkat. Mutta parkkitutkat ei ole niin tärkeät muutenkaan.

Lähinnä siis juuri tuollainen Opel Astra kiinnostaisi. Ei siinä varmaan mitään isompaa vikaa ole, tai kummempia tyyppivikoja? Noissa ei ole vetokoukkua valmiina, mutta onhan sellainen mahdollista asennuttaa toki, jos välttämättä tulisi sille joskus tarvetta.

Farmari Astran plussana, että saisi vaihdettua nykyiseen ykkösautoon (mahdollisesti). Itselle siis tulisi rahaa samalla.

Toki itsekin saan katsottua Astran tyyppiviat, mutta Astra taitaa olla ihan hyvä perus auto 1.0 turbolla ja manuaalina? Olisi siis 104-109tkm ajettu. Toisaalta ihan hyvä, että ei olekaan vetokoukkua, niin ei ole vedetty mitään raskasta, joka olisi moottorille, kytkimelle ja vaihteistolle ehkä raskasta.


Tuossa vielä esimerkkinä farmari, 2017, 107tkm, 10900€. Siinä myös automaattinen ilmastointi ja perkkitutkat.

Eli se yksityisen myymä olisi huonoimmilla varusteilla. Toisaalta sitten hinta saattaa ratkaista, jos saisin (hyvän) vaihtokaupan tehtyä. Tämän auton olen koeajanut ja ajolleen vaikutti ehjältä ja normaalilta Astralta.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä? En sitten tiedä kuinka ”Enjoy” tuollainen on.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä? En sitten tiedä kuinka ”Enjoy” tuollainen on.

Riippuu niin moottorista, mutta kyllä noilla 200tkm pääsee perus huolloilla, ellei ole jotain fataalia suunnittelu mokaa kuten Ford tai VAG.
 
Itse lukenut noista K-Astroista, että olisi laadukkaasti tehty, eikä tyyppivikoja pahemmin ole. Myös litrainen motti on saanut kehuja ja jotkut on ajanut lähemmäs 300tkm ongelmitta. Tuollainen voisi olla farkkuna ja 1.4 litraisella koneella potentiaalinen itsellekin. Myös Insignia houkuttaa erityisesti ulkonäöllään.
 
Eiks toi satatonnia ole litraselle koneelle jo paljon vai joko ne on kestävämpiä?
Niin. Aika normaali ajomäärä tuo vielä olisi 2018 autolle. 17,3 tkm vuosi (104tkm).

En nyt ole kuullut, että Opelin 1.0 turbo olisi mitenkään tyyppivikainen tai että hajoaisi ennen aikojaan.

176tkm olisi eniten ajettu vastaava.

Yksi noista erottuu hinnaltaan, 7590€. On yksityisellä, niin ehkä hinta olisi siksi hieman liikkeen hintoja halvempi.

Riippuu niin moottorista, mutta kyllä noilla 200tkm pääsee perus huolloilla, ellei ole jotain fataalia suunnittelu mokaa kuten Ford tai VAG.
Fordissa on se öljyssä uiva jakohihna, joka murenee. Sen ainakin tiedän. Kallis se jakohihnan vaihto kanssa on.
Itse lukenut noista K-Astroista, että olisi laadukkaasti tehty, eikä tyyppivikoja pahemmin ole. Myös litrainen motti on saanut kehuja ja jotkut on ajanut lähemmäs 300tkm ongelmitta. Tuollainen voisi olla farkkuna ja 1.4 litraisella koneella potentiaalinen itsellekin. Myös Insignia houkuttaa erityisesti ulkonäöllään.
Tuo lähemmäs 300tkm on kyllä jo hyvä. Eipä sen tarvitsisi sen paremmin kestääkään :) 105hv 1.0 turbo, niin ei kumminkaan liian korkeaviritteinen moottori ole. Ihan hyvältä perus autolta tuo Astra ajossa vaikutti. Takapenkin tilat on suuret jo Astrassa. Ja farmarin takakontti on tosi iso. Ingigniaa en ole tainnut koskaan ajaakaan vielä, vaikka joskus sekin on ollut harkinnassa.
 
Niin. Aika normaali ajomäärä tuo vielä olisi 2018 autolle. 17,3 tkm vuosi (104tkm).

En nyt ole kuullut, että Opelin 1.0 turbo olisi mitenkään tyyppivikainen tai että hajoaisi ennen aikojaan.

176tkm olisi eniten ajettu vastaava.

Yksi noista erottuu hinnaltaan, 7590€. On yksityisellä, niin ehkä hinta olisi siksi hieman liikkeen hintoja halvempi.


Fordissa on se öljyssä uiva jakohihna, joka murenee. Sen ainakin tiedän. Kallis se jakohihnan vaihto kanssa on.

Tuo lähemmäs 300tkm on kyllä jo hyvä. Eipä sen tarvitsisi sen paremmin kestääkään :) 105hv 1.0 turbo, niin ei kumminkaan liian korkeaviritteinen moottori ole. Ihan hyvältä perus autolta tuo Astra ajossa vaikutti. Takapenkin tilat on suuret jo Astrassa. Ja farmarin takakontti on tosi iso. Ingigniaa en ole tainnut koskaan ajaakaan vielä, vaikka joskus sekin on ollut harkinnassa.

Mikäs sulla Volvoon tuli?
 
Mikäs sulla Volvoon tuli?
Volvo V60 (2.4 bensa) akku rikkoontuu ja yritin toisen akun ja pienen akkulaturin kanssa antaa sille apuvirtaa. Ei silti käynnistynyt. Tämän jälkeen hain isältä mun vara-akun takaisin ja laitoin sen Volvoon. Eli starttasi kyllä, mutta ei käynnistynyt. Sulakkeet ja releet menin kaikki läpi (myös bensapumpun rele).

Volvo olisi täytynyt myös katsastaa. Auto maksoi 500€ ja romuttaja haki auton pihasta ja maksoi 150€. Eli 350€ tuli maksamaan tuo Volvoilu onneksi vaan, kun ei ollut sen kalliimpi auto ostaa.

Ei oikein netistä löytyvät ohjeetkaan auttaneet siinä vian haussa. Toki olisi sitä voinut enemmänkin purkaa ja testailla, mutta melkein helpommalla pääsi myymällä romuttamolle. Olisi melko varmasti ollut jotain korjattavaa katsastukseen, kun 23 vuotta vanha auto jo.
 
Volvo V60 (2.4 bensa) akku rikkoontuu ja yritin toisen akun ja pienen akkulaturin kanssa antaa sille apuvirtaa. Ei silti käynnistynyt. Tämän jälkeen hain isältä mun vara-akun takaisin ja laitoin sen Volvoon. Eli starttasi kyllä, mutta ei käynnistynyt. Sulakkeet ja releet menin kaikki läpi (myös bensapumpun rele).

Volvo olisi täytynyt myös katsastaa. Auto maksoi 500€ ja romuttaja haki auton pihasta ja maksoi 150€. Eli 350€ tuli maksamaan tuo Volvoilu onneksi vaan, kun ei ollut sen kalliimpi auto ostaa.

Ei oikein netistä löytyvät ohjeetkaan auttaneet siinä vian haussa. Toki olisi sitä voinut enemmänkin purkaa ja testailla, mutta melkein helpommalla pääsi myymällä romuttamolle. Olisi melko varmasti ollut jotain korjattavaa katsastukseen, kun 23 vuotta vanha auto jo.

Ai, mä luulin että se hybridi hajosi?
 
Mikähän noissa Vw-konsernin litrasissa pikkuturboissa on se fataali suunnittelumoka? Noihan ovat tähän mennessä kestävämpiä ja vähävikaisimpia litrasia mitä on tarjolla.

Olet oikeassa että tuossa litrasessa ei juuri fataaleja ongelmia ole, koskee ehkä enemmän noita vanhempia 1.2 ja 1.4 tsi koneita. Toki moottorin kuin moottorin saa rikki väärällä öljyllä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.

Paljon haukuttu Fordin Duratec, ei itsellä syönyt koskaan öljyä vaikka autolla ajoin yli 300tkm.

Toki VAG konserni on kuuluisa myös siitä että jos jotain pitää korjata niin se voi olla kallista koska työtä on paljon, vaikka itse vika on yksinkertainen ja halpa.
 
Olet oikeassa että tuossa litrasessa ei juuri fataaleja ongelmia ole, koskee ehkä enemmän noita vanhempia 1.2 ja 1.4 tsi koneita. Toki moottorin kuin moottorin saa rikki väärällä öljyllä ja liian pitkillä vaihtoväleillä.

Paljon haukuttu Fordin Duratec, ei itsellä syönyt koskaan öljyä vaikka autolla ajoin yli 300tkm.

Toki VAG konserni on kuuluisa myös siitä että jos jotain pitää korjata niin se voi olla kallista koska työtä on paljon, vaikka itse vika on yksinkertainen ja halpa.
1.0tsi manuaalina on varmaan aika luotettava valinta tosiaan. Ei ole ainakaan riskiä dsg:n vikaantumisesta. Vaikka ne dsg ongelmatkin tulee melko varmasti vasta, kun autolla on jo ajettu paljon.

1.0tsi on ilmeisemmin aina hihna jakopäällä, koska on niin uusi moottori.
 
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täs rahoitustarjouksia alkaa tulemaan vuoden loppua kohti, rauhassa vain. Käy kokeilemassa kaikkia, Enjakki saattais olla sulle se oikea. Mutta mieluummin uusi/uudehko, että olis softatuki kunnossa. :comp:
 
Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.
Ihan hyvää pohdintaa ja aika samoja autoja itsekin pyöritellyt. Ei kannata mitenkään mahdottomasti antaa arvoa kuitenkaan tuolle akun esilämmitykselle ja teoreettisesti hitaammalle latausnopeudelle. Olen reilun 2 vuotta ajellut ID3:lla ja lapsiperheen käytössä tuolla latausnopeudella ei käytännössä ole mitään merkitystä sillä stoppi kestää aina syömisineen/vessakäynteineen pidempään kuin lataus. ID sarjan suurin heikkous on toki se että päivityksiä on aika turha haikailla ja mitään teslan kaltaisia uusia ominaisuuksia ei ole tulossa vanhempiin autoihin. Nuo on kuitenkin pääasiassa ihan toimivia ja suhteellisen vähävikaisia…kop,kop… ja harvoin on mitään tielle jättävää vikaa. Alkupään GTX versio ID4:stä menisi vielä budjettiin ihan mukavasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 677
Viestejä
4 579 437
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom