Mikä auto minulle?

Ei Cliossa ole ollut 0.9 litraista vaparia vaan se 75 heppainen vapari oli 1.2 litrainen.
Kyllä nuo 19/20 alkaen näyttää olevan litraisia 3 cyl turbolla tai ilman. 2020 eteenpäin vaparin teho tippunut vielä SCe 65 malliksi eli 65hv ja 0-100 arvo näyttää olevan 17s. Tuohon verrattuna uusi tai edellisen sukupolven neliveto Swiftikin vaparilla on rakettia.
 
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.

Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000

Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.
Tuo uudempi 2020 koppainen Clio on hiljaisempi (rengasäänet) ja sisusta on hieman laadukkaampi (ei ole aivan niin muovinen). Hyvä auto minusta. Katsoin myös tuota samaa linkin autoa. Taitaa olla halvin uudempi 100hv Clio.

Etuvaloista erottaa että uudempi koppa kyseessä. Hieman tyylikkäämpi? Vaikka se vanhakin on tyylikäs myös, eli hyvin onnistunut muotoilu minusta.

Itsellä oli vanhempikoppainen farkku valkoisella värillä ja 0.9 turbo moottorilla.
 
Joo kirjoitusvirhe lipsahti tuohon 75 malliin.

Mutta kyllä nuo TCe on bensalla. Esim. https://www.nettiauto.com/renault/clio/14362000

Onko tuossa 20vm. Jotain parempaa kuin 19? Wikipedian mukaan 2019 alkanut tuo viides sukupolvi.
2kpl uudemman mallin Clioa löytyy, jossa olisi myös vetokoukku valmiina.


Katsoin että missään Cliossa ei ole adaptiivista vakionopeudensäädintä. Paitsi jossain aivan uudessa ja kalliissa.
 
Joo sen verran kerkesin katsoa noita autoja, että Intens V on parempi. Tuossa toisessa vaan näköjään opetuspoljin kiinni. Onkohan mimmonen homma poistaa :D

Varaudu teettämään kytkinremontti heti kohta, jos auto on ollut opetuskäytössä. Ja jos/kun polkimen kiinnitys on läpäisevä, niin ikävä reikä jää pohjaan.
 
enpä löytänyt sopivaa pakettiauto keskustelua, mutta alkaa tuo 270tkm ajettu Trafic mk3 pohjainen paku olla jo vähän väsynyt. Se on raksataustastaan huolimatta toiminut luotettavasti, mutta epäilyttää vähän onko nyt se oikea hetki vaihtaa vähän tuoreempaan. Kerran teki erikoisen sekunnin murto-osan nykäyksen, varoitusvalot syttyi ja silmänräpäyksessä kaikki palasi normaaliksi.

Katselin, että jos löytyisi tollanen vähän ajettu Formula edition Trafic niin se olisi kiva, korvaisi varustepuutteet joita nykyisessä on. Tosin automaatti olisi kiva.

Ehdottomasti pakun pitää olla pitkä malli. Sen pitää olla taloudellinen, nykyisellä pääsee tuohon 6l tuntumaan. Sen pitäisi olla luotettava ja mieluusti myös ei ruostua.

Transporteria on joskus ollut mutta on tainnut laatu heikentyä viime vuosikymmenellä?

Mersujen kanssa ollut aina vain murheita. Fordit myös epäilyttää, niissä taitaa olla pommi motteja joita pitää välttää?

Mitkä on omatoimisen huollettavuuden osalta parhaiten suunniteltuja? Ranskalaiset ei taida olla?

Automaatti ei mikään dsg tyyppinen, en usko, että ne kestää. Vivaro-Proace taitaa olla aika hieno perinteinen automaatti, ei löydy tietoa, että olisi epäluotettava.
 
Varaudu teettämään kytkinremontti heti kohta, jos auto on ollut opetuskäytössä. Ja jos/kun polkimen kiinnitys on läpäisevä, niin ikävä reikä jää pohjaan.

Niin.. en ole vielä päätöstä tehnyt. Tuo aiemmin mainitsemani hybridi clio kiinnostaisi, mutta samalla rahalla saa jo Toyotan ja Hyundain hybridejä niin vähän mietityttää. Nyt tässä useaan otteeseen mainittu näitä kymppitonnin Clioja niin onhan nuo loppusummaltaan lähes puolet edullisempia kuin tuo hybridi automaatti. Täytyy käydä testaamassa.
 
Pari sivua ollut juttua TCE koneista, mutta onko tecciläisillä tietoa Dacia Joggerin bensa 1.0 TCE 110 hp turbokoneen kestävyydestä / vioista ?

Ajoitus tuossa ketjulla ei hihnalla.
 
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:

Kyllähän tuo vaatimuslistaus puhuu sähkön puolesta. Mutta jos nyt polttomoottoria ajattelee, niin paljonko kilometrejä vuoteen, bensa vai diesel?

Yleisesti voisi kysyä, että mitenkäs nuo naapurimaan pelit? V60/V90?
 
Eihän tossa vaatimuslistassa mikään muu ohjaa käyttövoimaa sähköön, kuin tuo mahdollisimman hiljainen. Polestar 2 ei ole mitenkään erityisen tilava.
 
Eihän tossa vaatimuslistassa mikään muu ohjaa käyttövoimaa sähköön, kuin tuo mahdollisimman hiljainen. Polestar 2 ei ole mitenkään erityisen tilava.

Neliveto ja automaatti lisäävät polttoaineenkulutusta ollen samalla yleisiä korjauskohteita. Ja "webastokin" on sähköautossa käytännössä vakiovaruste ja vielä puhelimen kautta ohjattavana, ei tarvitse ajastuksia tai kaukosäätimiä miettiä.
 
Kyllähän tuo vaatimuslistaus puhuu sähkön puolesta. Mutta jos nyt polttomoottoria ajattelee, niin paljonko kilometrejä vuoteen, bensa vai diesel?
Kilometrejä vuoteen jotain 10-15 tkm.

Yleisesti voisi kysyä, että mitenkäs nuo naapurimaan pelit? V60/V90?
Varmaan ihan hyviä, mutta jotenkin tylsiä mielestäni. Ja tehottomampia ja kulutus isompi jos verrataan saksalaisiin.
 
Mikähän olisi hyvä auto noin 20 k€ budjetilla ja seuraavilla spekseillä

- hyvä/mukava ajettava
- mahdollisimman hiljainen
- neliveto
- tilava eli käytännössä farkku
- automaatti
- hyvät istuimet
- vakkarit, webastot ym.
- tehoa noin 200 hv
- mahdollisimman uusi vuosimalli

Katsellut olen A6 allroadeja, bmw f11 ja mersun e/c -sarjalasia, mutta niihin varmaan saa aika monta touhutonnia varata kun ilmajousitus alkaa vuotaa, imusarjan läpät pettää ja vuosittain saa vaihtaa repullisen alustan osia ym. "premium-kivaa".

Vai olisiko järkevämpää laittaa 20 k€ käsiraha + loput lainaa esim. Polestar 2:een? :hmm:

Sähkäriä jos miettisi niin vilkaisisin arya/enyaq vaihtoehtoja, torres ev:täkin kävisin katsomassa. Huomenna itsen pitäisi käydä sitä torresia vilkaisemassa, ihan mielenkiinnon takia kun siitä ei juuri mitään testi-inffoa löydä

Mut aika vastaava budjetti itsellä on mielessä.
- Mersun c-farkut ei kamalasti iske vähän sama kuin esim bemmin 3-sarjalaiset, ovat jotenkin meh kun ajaa. Sekä tuo F11 alkaa olla jo aika vanha kuitenkin. 5 sarjalainen on näistä kuitenkin se suurin.
- Volvon V90 nelikkona tuntui mersuja ja bemmejä kivemmalta ajaa, mut 20" rengastus ei itseä innosta käyttöautossa. Näyttää hyvältä, mut 2-3v välein kumien vaihtaminen ei innosta niillä hinnoilla. Hybridi isommalla akulla (11kwh) nostaa sit hintaa jo liikaa.
- Audilla koeajoin 2018 mallista A4 quattro farkkua jossa sporttipenkit tuntuivat yllättävän mukavilta omaan perseeseen.

Audia nyt eniten miettinyt, mut mielessä kuitenkin mietityttää et jos autoon laittaa vaikka sen 25k niin olisiko silti fiksumpaa ostaa sähkis.
 
Itse katselen uutta autoa käyttötarpeen muuttumisen takia. Tällä hetkellä Teslan M3, ja sitä ennen muutama muu sähköautomalli. Hintojen tippumisen ja sähköautojen arvon alenemisen takia se ei taida olla enää vaihtoehto. Budjetti olisi n. 25-40k. Olen käynyt koeajamassa RAV4 tähän mennessä, joka oli kaikin puolin toimiva, mutta jäin silti pohtimaan vielä vaihtoehtoja jatkuvan nelivedon puutteen takia (on päästävä mökille maastoon niin, ettei autoa tarvitsisi jättää pitkän matkan päähän).

- Neliveto (mielellään jatkuva)
- Ei diesel (ajoa tulee n. 15k/v.)
- Maavaraa mielellään yli 17 cm
- Hyvät valot

Mietin tuota GLC: tä, onko siitä kokemuksia? Sitä saisi hybridinä ihan budjetin puitteissakin.
 
Ei uus Subaru Solterra mitään, rahoituksessa tvk nyt ~1,5% myyntiä vauhdittamaan?
 
Volkkarit ei oikein innosta. Hyviä autoja varmasti mutta jotenkin "meh".

Audia nyt eniten miettinyt, mut mielessä kuitenkin mietityttää et jos autoon laittaa vaikka sen 25k niin olisiko silti fiksumpaa ostaa sähkis.
Tämähän se. Sähköautot kehittyy koko ajan paremmiksi ja säädökset tiukkenee, joten onkohan polttikset kohta enää minkään arvoisia. :hmm:
 
Tämähän se. Sähköautot kehittyy koko ajan paremmiksi ja säädökset tiukkenee, joten onkohan polttikset kohta enää minkään arvoisia. :hmm:

Sähköistymiskehityksen hidastuminen on jo nähty eikä tuotantokapasiteetti muutenkaan riittäisi nopeaan nykyautojen korvaamiseen. Myöskään polttomoottoriauton käytettävyyteen vaikuttavia ULEZ-tyyppisiä rajoituksia/raippaveroja ei ole Suomessa näköpiirissä, ja sellaisen voimaansaattaminen kestäisi muutenkin vuosia kaikkine lakiteknisine kiemuroineen. Toki jakeluvelvoite ja sen hintavaikutukset polttonesteisiin on toivottavasti kaikkien tiedossa.

Uutta polttomoottoriautoa en ehkä suosittelisi ostamaan kuin hyvin spesifiin tarpeeseen, mutta jos nyt ostaa esim. 5-vuotiaan "Passatin" 20 kiloeurolla, niin se on muutenkin 5 vuoden kuluttua jo 10-vuotias ja kovaa vauhtia muuttumassa pommimateriaaliksi. Ja aina voi lohduttautua sillä, että arvonalenema (ja melko varmasti kokonaiskulutkin 10-15 tkm vuosisuoritteella) on pienempi kuin uuden "ID7:n" ostaneella samassa ajassa...
 
Sähköistymiskehityksen hidastuminen on jo nähty eikä tuotantokapasiteetti muutenkaan riittäisi nopeaan nykyautojen korvaamiseen. Myöskään polttomoottoriauton käytettävyyteen vaikuttavia ULEZ-tyyppisiä rajoituksia/raippaveroja ei ole Suomessa näköpiirissä, ja sellaisen voimaansaattaminen kestäisi muutenkin vuosia kaikkine lakiteknisine kiemuroineen. Toki jakeluvelvoite ja sen hintavaikutukset polttonesteisiin on toivottavasti kaikkien tiedossa.

Uutta polttomoottoriautoa en ehkä suosittelisi ostamaan kuin hyvin spesifiin tarpeeseen, mutta jos nyt ostaa esim. 5-vuotiaan "Passatin" 20 kiloeurolla, niin se on muutenkin 5 vuoden kuluttua jo 10-vuotias ja kovaa vauhtia muuttumassa pommimateriaaliksi. Ja aina voi lohduttautua sillä, että arvonalenema (ja melko varmasti kokonaiskulutkin 10-15 tkm vuosisuoritteella) on pienempi kuin uuden "ID7:n" ostaneella samassa ajassa...

Puhumattakaan käytettyjen sähköautojen jälleenmyyntimarkkinoista. Tiettyjä sähköautoja on tällä hetkellä liikkeillä todella paljon varastossa ja kieltäytyvät siksi ottamasta niitä vaohdossa tai tarjoavat todella matalaa hyvitystä niistä.
 
Itse katselen uutta autoa käyttötarpeen muuttumisen takia. Tällä hetkellä Teslan M3, ja sitä ennen muutama muu sähköautomalli. Hintojen tippumisen ja sähköautojen arvon alenemisen takia se ei taida olla enää vaihtoehto. Budjetti olisi n. 25-40k. Olen käynyt koeajamassa RAV4 tähän mennessä, joka oli kaikin puolin toimiva, mutta jäin silti pohtimaan vielä vaihtoehtoja jatkuvan nelivedon puutteen takia (on päästävä mökille maastoon niin, ettei autoa tarvitsisi jättää pitkän matkan päähän).

- Neliveto (mielellään jatkuva)
- Ei diesel (ajoa tulee n. 15k/v.)
- Maavaraa mielellään yli 17 cm
- Hyvät valot

Mietin tuota GLC: tä, onko siitä kokemuksia? Sitä saisi hybridinä ihan budjetin puitteissakin.
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.

Lähinnä tarkoitan tätä: Toyota RAV4 Hybrid AWD Intelligent System Explained eli sähkömoottori tuottaa tehoa takapyörille, vrt. esim. GLC: n jatkuvaan nelivetoon. Minulla oli vuoden verran aiemmin ajossa Volvon V90 T8, jossa oli vastaavantyyppinen toteutus, ja se oli talvella ja sohjossa todella arvaamaton. Tarkennuksena vielä, etten käynyt RAV4 plugaria koeajamassa vaan sitä perus-hybridi mallia.
 
Lähinnä tarkoitan tätä: Toyota RAV4 Hybrid AWD Intelligent System Explained eli sähkömoottori tuottaa tehoa takapyörille, vrt. esim. GLC: n jatkuvaan nelivetoon. Minulla oli vuoden verran aiemmin ajossa Volvon V90 T8, jossa oli vastaavantyyppinen toteutus, ja se oli talvella ja sohjossa todella arvaamaton. Tarkennuksena vielä, etten käynyt RAV4 plugaria koeajamassa vaan sitä perus-hybridi mallia.
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä edes saa kytkettyä pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä edes saa kytkettyä pois päältä.

Toi toimii pääsääntöisesti ihan ok, ainakin kaupunkiolosuhteissa, mutta mikään täysiverinen jatkuva neliveto se ei ole ja siksi ei kannata kovin pahoihin paikkoihin yrittää





Kun esim verrataan LandCruiseriin missä ei ole napalukkoja vaan se hoidetaan jarrulla kuten RAV 4, niin jakovaihteistossa on lukko, jolloin molemmat akselit pyörii koko ajan samaa vauhtia.

 
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä saa kytkettyä edes pois päältä.
Toi toimii pääsääntöisesti ihan ok, ainakin kaupunkiolosuhteissa, mutta mikään täysiverinen jatkuva neliveto se ei ole ja siksi ei kannata kovin pahoihin paikkoihin yrittää





Kun esim verrataan LandCruiseriin missä ei ole napalukkoja vaan se hoidetaan jarrulla kuten RAV 4, niin jakovaihteistossa on lukko, jolloin molemmat akselit pyörii koko ajan samaa vauhtia.


Joo. Tiedän kyllä AWD nelivedon erot 4WD versioihin ja pihalla on myös LC, jossa keskitasauspyörästön ja takalaatikon saa lukkoon. Etulaatikko hoituu jarruilla, että pystyy vielä ohjaamaankin autoa. RAV4 etenee silti melkoisen kyvykkäästi ja pesee heittämällä kaikki 2WD autot. Mulla on autot ollu -95 lähtien kaikki AWD/4WD versioita, kun sattuneesta syystä on tarve päästä aina kotiin asti ja 2WD ei siihen ympäri vuoden riitä. Onneksi ei ole pihalla tollasia rollaattoreita ja oikeassa elämässä pärjääminen on ihan muuta, kuin nuo videot. Ensimmäinen LC oli kaikilla lukiolla varustettu ja sai olla tarkkana peukaloinen kanssa, jos veti kaikki lukot kiinni. Ohjaustehostimessa ei riittänyt papu kääntämään pyöriä, jos oli pitävä alusta vaan ratti räjähti suoraksi kaasua painamalla. Nykyisessä on GRAWL control ja potentiometri nopeuden säätämiseen ja antaa auton tehdä loput, kunhan vain ohjaa. Eipä ole tullut möyrittyä kyllä kertaakaan.
 
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.

Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
 
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
En tiedä onko rav4:ssä mikä infotainment, mutta jos on kuten Corolla, tuo 2020-2021 oli update sen suhteen. Tuli Android auto yms. Juu saa ainakin Corollassa lisämoduulilla vanhaankin, mutta vanha tuntui helvetin tönköltä ja antiikkiselta vs uudempi (oli tuossa viime viikolla sijaisautona vanhalla navilla oleva Yaris).
 
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
Lillukanvarsia ehkä, mut ainakin tän vuotisessa on ylinopeusvaroitin (piip), jonka sai pois päältä (piip) vain syvältä mittariston valikkohelvetistä tai en vaan osannut (piip). Uudestaan päälle joka startissa, vuokra-auto, 900 km, piip, lopulta en enää välittänyt. Piipitti kyllä muutenkin kohtuu paljon eri jutuista, vaikea pysyä kärryillä mikä systeemeistä kyseessä milloinkin. Omistaja varmaan tottuu.
 
No itse infotainment on kyllä ihan hyvä tässä uudemmassakin RAV4:ssa, mutta taisi tulla itse siihen Toyotan portaaliin sellainen muutos, että jokainen kuski pitää kirjautua erikseen ja komulatiivisia tietoja ei saa enää kerättyä. Eli ajoreitit, ym tiedot on paskottu osiin ja niistä ei saa enää kattavaa dataa kulutuksista kilometreistä ym käyttäytymisestä. GDPR iski tuohon kunnolla. Muutoin vanhempikin toimi omiin tarpeisiin ihan riitävästi. Muulta osin mittaristossa oli vanhassa järjetön hetkellisen kulutuksen asteikko sähkönkulutukselle. Eli näyttö on 0-10 kWh/100 km ja tietysti on aina ihan tapissa, jos nyt ei halua seurata alamäki sähkönkulutusta, tai valikosta jotain ML/kWh järjetöntä jenkki ajatelmaa. Kohtuu käsittämätöntä, etteivät viitsi korjata tuollaista osaa sieltä firmwaresta, kun kyseessä olisi pari riviä ohjelmistosta. Range ennusteen näyttö on vanhemmassa myös rajoitettu näyttämään vain 95 km lukemaa ja omalla kohdalla se päätyi kesällä näyttämään molemmilla lukemilla 95 km lukemaa. Lähtiessä sitten saattoi käydä niin, että 5 km ajon jälkeen alkoi vasta range vähentyä 95 lukemasta. Ei sillä nyt kuitenkaan sitä 95 km päässyt, mutta ennusteita esitettiin tuohon tyyliin. Uudempaan on tullut muutosta ohjelmointiin ja näytössä on hetkellinen sähkönkulutus näytössä 0-40 kWh/100 asteikolla ja siitä jo pystyy seuraamaan jotain. Lisäksi tuo 95 km range rajoitus on poistunut ja näyttää nyt esim tällaisia lukuja. Aikaisemmin molemmat luvut näytti muutaman kuukauden samaa 95 km lukemaa.
IMG_3764.png
 
Neliveto ja automaatti lisäävät polttoaineenkulutusta ollen samalla yleisiä korjauskohteita. Ja "webastokin" on sähköautossa käytännössä vakiovaruste ja vielä puhelimen kautta ohjattavana, ei tarvitse ajastuksia tai kaukosäätimiä miettiä.
Miten automaatti määrittää sen että on yleinen korjauskohde? Itsellä kokemusta automaatista ainoastaan 1999 almeran kanssa, pelittää nätisti edelleen 150tkm tienoilla :D Ja himottaisi kyllä nykyisen tunnottoman manuaali Meganen tilalle ottaa seuraavaksi samalla tavalla ihan vaan automaatti.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
Talvirenkaita yritettiin mulle tyrkyttää 225/60-18 versioina ja sanoin, että rengaskoko on väärä. Nokian tekninen tuki oli samaa mieltä asiasta, mutta kuulemma tuo tulee Toyotan tehtaalta teknisenä tietona. Oikea rengaskoko pitäisi olla siis 235/60-18. No itse otin molempiin autoihin 235/55-19 rengassarjat 678 € lisähintaan. Mittarivirhe on noilla 5 kmh alle ja noilla pakkosyötetyillä 225/60-18 renkailla -8 kmh. Lähes kaikissa RAV4 plugareissa on nuo vääränkokoiset talvirenkaat ja taitaa olla myös tavallisissa hybrideissäkin. Hintaeroa taisi olla 40 € oikeankokoiseen 235/60-18 sarjaan verrattuna, kun Nokialta kysyin. Lisävalot asennutin upotettuna etusäleikköön ja niillä niinsanotusta pärjää.
IMG_3175.png
IMG_3189.png
 
Miten automaatti määrittää sen että on yleinen korjauskohde? Itsellä kokemusta automaatista ainoastaan 1999 almeran kanssa, pelittää nätisti edelleen 150tkm tienoilla :D

Sinullapa on vähän ajettu Almera!

Mutta tässä pätee sama KISS kuin kaikessa muussakin. Mitä monimutkaisempi rakenne, sitä enemmän on potentiaalisia vikakohteita. Jos sitten jotakin menee pieleen, niin monimutkainen rakenne on yleensä kalliimpi korjata kuin yksinkertainen.

Toki on automaatteja ja sitten on automaatteja. Almeran 4-portainen momentinmuunnin voi olla luotettavampi kuin saksalainen 7-portainen kaksoiskytkin. Toinen ei juuri vaihda vaihteelta toiselle eikä ole kovin herkkä käyttäjävirheille. Toinen vaihtaa muutaman sadan metrin välein hitusen paremman polttoainetaloudellisuuden perässä ja tulkitsee kevyen jarrulla seisomisen merkiksi siitä, että ollaan lähdössä hetkellä minä hyvänsä ja sen vuoksi kannattaa luistattaa kytkinlevyä.

Mutta noin keskimäärin manuaalivaihteisto ei niin todennäköisesti vikaannu itsestään. Samoin autoa ostavan maallikon on helpompi arvioida sen kuntoa - meneekö kaikki vaihteet nätisti päälle, entä missä kohtaa polkimen liikerataa kytkin ottaa kiinni. Automaattivaihteiston kuntoa on yleensä vaikeampi arvioida, etenkin jos ei ole vertailukohtaa, miten ko. automallin automaattivaihteisto toimii uudessa vastaavassa autossa.
 
Talvirenkaita yritettiin mulle tyrkyttää 225/60-18 versioina ja sanoin, että rengaskoko on väärä. Nokian tekninen tuki oli samaa mieltä asiasta, mutta kuulemma tuo tulee Toyotan tehtaalta teknisenä tietona. Oikea rengaskoko pitäisi olla siis 235/60-18. No itse otin molempiin autoihin 235/55-19 rengassarjat 678 € lisähintaan. Mittarivirhe on noilla 5 kmh alle ja noilla pakkosyötetyillä 225/60-18 renkailla -8 kmh. Lähes kaikissa RAV4 plugareissa on nuo vääränkokoiset talvirenkaat ja taitaa olla myös tavallisissa hybrideissäkin. Hintaeroa taisi olla 40 € oikeankokoiseen 235/60-18 sarjaan verrattuna, kun Nokialta kysyin. Lisävalot asennutin upotettuna etusäleikköön ja niillä niinsanotusta pärjää.
IMG_3175.png
IMG_3189.png

Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
 
En kyllä muista tuota, kun en puhelinta käytä auton kautta. Muistaakseni kakarat oli liittäny omia puhelimiaan sinne. Ja tosiaan tuo langaton lataus ei toimi ainakaan 14 Pro max, eikä 15 Pro max kanssa. Aloittaa kyllä, mutta hetken päästä vilkuttaa oranssia. Tuo toimii uudemmassa versiossa paremmin ja sen varaosa numero on eri, kuin vanhassa. Olisko niin, että alla oleva säteilijän kelkan siirto ei saa oikeaan kohtaan sitä ja katkaisee yhteyden. Puhelimen pyörittely ei auta tuohon mitään. Vanhemmat iPhonet toimii hyvin, joissa ei ole sitä tehokkaampaa langatonta latausta. Toinen vaihtoehto olisi liika lämpö alustassa ja katkaisee siihen. Pätkäisy tulee kuitenkin niin nopeasti, että epäilen keskusteluongelmaa alustan ja luurin välillä syyksi. CarPlay taisi kyllä toimia jo tuossa vanhassakin, kun siinä tuli OTA päivityksetkin mukaan silloin. Vannomatta paras. Kysy Toyota infosta.
 
Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
Corollaan ja Yarikseen ainakin tuli AA tuki ylipäänsä vasta 2021. Vanhempiin saa ostettua moduulin joka lisää tuen myös aiempaan infotainmenttiin. Langatonta ei tosiaan ainakaan 2021 malleissa ole.
 
Lillukanvarsia ehkä, mut ainakin tän vuotisessa on ylinopeusvaroitin (piip), jonka sai pois päältä (piip) vain syvältä mittariston valikkohelvetistä tai en vaan osannut (piip). Uudestaan päälle joka startissa, vuokra-auto, 900 km, piip, lopulta en enää välittänyt. Piipitti kyllä muutenkin kohtuu paljon eri jutuista, vaikea pysyä kärryillä mikä systeemeistä kyseessä milloinkin. Omistaja varmaan tottuu.
Tämä sitten varmaan ilahduttaa sinua eniten ikinä. Kai tuonkin voi ratkaista korvatulpilla ja vastamelukuulokkeilla:

Speed limiters arrive for all new cars in the European Union
"Driving a new car in the EU? Get ready for a cacophony of beeps and whistles if you're a bit heavy on the go pedal"

Tuskin maltan odottaa, jos joskus vielä upouutta autoa ostelen. Ja kai tuonkin voin ratkaista samalla tavalla kun nytkin, "korjaan" kaikenlaiset sivuäänet 10 vee vanhassa Suzukissani vääntämällä stereoita kovemmalle.
 
Tämä sitten varmaan ilahduttaa sinua eniten ikinä. Kai tuonkin voi ratkaista korvatulpilla ja vastamelukuulokkeilla:

Speed limiters arrive for all new cars in the European Union
"Driving a new car in the EU? Get ready for a cacophony of beeps and whistles if you're a bit heavy on the go pedal"

Tuskin maltan odottaa, jos joskus vielä upouutta autoa ostelen. Ja kai tuonkin voin ratkaista samalla tavalla kun nytkin, "korjaan" kaikenlaiset sivuäänet 10 vee vanhassa Suzukissani vääntämällä stereoita kovemmalle.
Pakko sanoa, en aja ylinopeutta tai yleisesti pelleile miten sattuu joten itsellä ei pitäisi teoriassa liikaa piippailla... Mutta ollaan tilanteessa mitä ihmettelin aina junnuna. Miksi vanhemmat ukot sanoo aina että pitävät mieluummin vanhan auton kuin ostavat uuden koska asia xyz. Nuo piipitykset voivat olla itselle legit aikalailla lähellä rajaa että nyt riittää ja totean saman kuin nuo tyypit ketä ihmettelin. Avaa kummasti silmiä kun hyppää modernin auton piippailusta vanhempaan klassikkoon ilman mitään ääniä. Vituttaa joka kerta kuunnella Toyotan piippausta kun auto menee ylinopeuden puolelle vakkari päällä (auto osaa kyllä jarruttaa alamäissä) tai kun teen sitä tai tätä. Vanhalla autolla ajaminen on omalla tavallaan helvetisti rennomman tuntuista, juu uusi on turvallisempi ja on sitä ja tätä paperilla mutta tuntuu jatkuvasti että auto vie kuskia eikä kuski autoa.
 
Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
Kyllä sen CarPlay pitäisi toimia myös 2021 mallissa ja muistaakseni meillä, muttei ehkä jenkkilässä.
Tai siis eipähän tuo sitten LANGATTOMASTI just ehkä toimikkaan. Uudempi kylläkin. Jotenkin muistin, että tuo valikko joskus on lävähtänyt siinä vanhassakin näytölle. Ehkä on tullut ladattua puhelinta siitä etu USB pistokkeesta. Uudessa on muuten USB t C tyyppiä, joka tuli mieleen.

IMG_3767.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen CarPlay pitäisi toimia myös 2021 mallissa ja muistaakseni meillä, muttei ehkä jenkkilässä.

IMG_3767.png
Onko fyysiset hopeiset napit näytön sivuilla. Jos juu niin ei ymmärtääkseni ole natiivina tukea vaan lisätty myöhemmin. Ja langatonta ei ole.
 
Sinullapa on vähän ajettu Almera!

Mutta tässä pätee sama KISS kuin kaikessa muussakin. Mitä monimutkaisempi rakenne, sitä enemmän on potentiaalisia vikakohteita. Jos sitten jotakin menee pieleen, niin monimutkainen rakenne on yleensä kalliimpi korjata kuin yksinkertainen.

Toki on automaatteja ja sitten on automaatteja. Almeran 4-portainen momentinmuunnin voi olla luotettavampi kuin saksalainen 7-portainen kaksoiskytkin. Toinen ei juuri vaihda vaihteelta toiselle eikä ole kovin herkkä käyttäjävirheille. Toinen vaihtaa muutaman sadan metrin välein hitusen paremman polttoainetaloudellisuuden perässä ja tulkitsee kevyen jarrulla seisomisen merkiksi siitä, että ollaan lähdössä hetkellä minä hyvänsä ja sen vuoksi kannattaa luistattaa kytkinlevyä.

Mutta noin keskimäärin manuaalivaihteisto ei niin todennäköisesti vikaannu itsestään. Samoin autoa ostavan maallikon on helpompi arvioida sen kuntoa - meneekö kaikki vaihteet nätisti päälle, entä missä kohtaa polkimen liikerataa kytkin ottaa kiinni. Automaattivaihteiston kuntoa on yleensä vaikeampi arvioida, etenkin jos ei ole vertailukohtaa, miten ko. automallin automaattivaihteisto toimii uudessa vastaavassa autossa.
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?
 
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?
Toyotan automaatti on ehkä maailman kestävin laatikko. Muut on ne joilla on ongelmia.
 
Rupesin jo epäilemään omaa nykyistä CarPlay tä, että onkohan sekään wireless. Muutaman kerran on emäntä tullut pihaan ja puhelu siirtynyt mun luuriin, joten hienoa GDPR suojaa ainakin tarjoaa. En edes tiedä millä konstilla se tuota tehnyt, mutta poistin käytöstä puhelut ja jätin vain median. Latauspiuha roikkui aluksi siinä etu USB liittimessä ja se on saattanut ottaa yhteyden puhelimeen, enkä ole älynnyt tuota linkkiä. Täytyy vielä kokeilla tuokin, ettei tule puhuttua väärillä tiedoilla.
edit. Joo ei ole langatonta carplay uudessakaan. Kyllä se on varmaan aina pompannut esiin jos on tökännyt sen etu USB piuhan kiinni. En tosin ymmärrä noista asetuksistakaan mitään laittaa, niin olkoot niinkuin ennenkin.
Onnistuisikohan asentaa toisiin puhelimiin jokaiseen omilla tunnuksilla MyToyota sovelluksen. Se lähettää tietysti varmennuskoodin aina yhteen puhelimeen, mutta meneekö hommat sekaisin, jos siellä on 3 eri puhelinta samalla käyttäjätunnuksella. Saisi nuo ajodatat näyttämään jotain järkevää, kun nykyään omia ajoja kirjaantuu vain luokkaa 10%, eli pelkkää aukkoa raportit täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
eCVT korjaus, luonteesta huolimatta ei ole mitään tekemistä hihnavetoisten perus CVT-lootien kanssa.
On muuten varsin erilainen kuin oletin sen olevan, kun tutustuin tuon toimintamalliin. Ei ollutkaan perus sähkömoottori+vauhtipyörä ja vapaakytkin tms. Oli yllättävän monimutkainen rakenne. Omaan ajotyyliin rehellisesti paska aski, mutta kestävyyttä ja muita hyviä asioita kuten koneen matalat kierrokset (moottorin koosta yms riippuen) motarilla ovat asioita mitä en voi kiistää.
 
On muuten varsin erilainen kuin oletin sen olevan, kun tutustuin tuon toimintamalliin. Ei ollutkaan perus sähkömoottori+vauhtipyörä ja vapaakytkin tms. Oli yllättävän monimutkainen rakenne. Omaan ajotyyliin rehellisesti paska aski, mutta kestävyyttä ja muita hyviä asioita kuten koneen matalat kierrokset (moottorin koosta yms riippuen) motarilla ovat asioita mitä en voi kiistää.

Lexuksessa nuo keinotekoisetpykälät tekee ajamisesta jokseenkin dynaamisempaa eikä tunnu perusskootterilta niinkään. Taustalla toki toimii ihan samalla tavalla. Mutta perusluonne ei tosiaankaan kannusta mihinkään urheilemiseen.
 
Lexuksessa nuo keinotekoisetpykälät tekee ajamisesta jokseenkin dynaamisempaa eikä tunnu perusskootterilta niinkään. Taustalla toki toimii ihan samalla tavalla. Mutta perusluonne ei tosiaankaan kannusta mihinkään urheilemiseen.
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
 
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?

Miten uusista autoista oli kyse? 2010-luvun? 2020-luvun?

En ole hirveästi perehtynyt patonkeihin, mutta ilmeisesti Citroen ja Peugeot ovat käyttäneet ainakin joissakin autoissaan ja joillakin markkinoilla 10- ja 20-luvuilla Aisinin suht perinteisen tekniikan laatikoita. Nähtävästi myös Opeleissa samaa tavaraa. Rellun automaatit taitaa olla (enimmäkseen) toteutettu kaksoiskytkimellä viime vuosina.


Keskihintaisista ja vähän edullisemmistakin autoista perinteistä laatikkoa voi etsiä myös Ford Focus Mk 4:stä, jossa on 8-portaisia 8F35 ja 8F40 laatikoita. Mk 4.5 facelift-malleissa tuli sitten sitten 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
 
Miten uusista autoista oli kyse? 2010-luvun? 2020-luvun?

En ole hirveästi perehtynyt patonkeihin, mutta ilmeisesti Citroen ja Peugeot ovat käyttäneet ainakin joissakin autoissaan ja joillakin markkinoilla 10- ja 20-luvuilla Aisinin suht perinteisen tekniikan laatikoita. Nähtävästi myös Opeleissa samaa tavaraa. Rellun automaatit taitaa olla (enimmäkseen) toteutettu kaksoiskytkimellä viime vuosina.


Keskihintaisista ja vähän edullisemmistakin autoista perinteistä laatikkoa voi etsiä myös Ford Focus Mk 4:stä, jossa on 8-portaisia 8F35 ja 8F40 laatikoita. Mk 4.5 facelift-malleissa tuli sitten sitten 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom