Mikä auto minulle?

Volkkarit ei oikein innosta. Hyviä autoja varmasti mutta jotenkin "meh".

Audia nyt eniten miettinyt, mut mielessä kuitenkin mietityttää et jos autoon laittaa vaikka sen 25k niin olisiko silti fiksumpaa ostaa sähkis.
Tämähän se. Sähköautot kehittyy koko ajan paremmiksi ja säädökset tiukkenee, joten onkohan polttikset kohta enää minkään arvoisia. :hmm:
 
Tämähän se. Sähköautot kehittyy koko ajan paremmiksi ja säädökset tiukkenee, joten onkohan polttikset kohta enää minkään arvoisia. :hmm:

Sähköistymiskehityksen hidastuminen on jo nähty eikä tuotantokapasiteetti muutenkaan riittäisi nopeaan nykyautojen korvaamiseen. Myöskään polttomoottoriauton käytettävyyteen vaikuttavia ULEZ-tyyppisiä rajoituksia/raippaveroja ei ole Suomessa näköpiirissä, ja sellaisen voimaansaattaminen kestäisi muutenkin vuosia kaikkine lakiteknisine kiemuroineen. Toki jakeluvelvoite ja sen hintavaikutukset polttonesteisiin on toivottavasti kaikkien tiedossa.

Uutta polttomoottoriautoa en ehkä suosittelisi ostamaan kuin hyvin spesifiin tarpeeseen, mutta jos nyt ostaa esim. 5-vuotiaan "Passatin" 20 kiloeurolla, niin se on muutenkin 5 vuoden kuluttua jo 10-vuotias ja kovaa vauhtia muuttumassa pommimateriaaliksi. Ja aina voi lohduttautua sillä, että arvonalenema (ja melko varmasti kokonaiskulutkin 10-15 tkm vuosisuoritteella) on pienempi kuin uuden "ID7:n" ostaneella samassa ajassa...
 
Sähköistymiskehityksen hidastuminen on jo nähty eikä tuotantokapasiteetti muutenkaan riittäisi nopeaan nykyautojen korvaamiseen. Myöskään polttomoottoriauton käytettävyyteen vaikuttavia ULEZ-tyyppisiä rajoituksia/raippaveroja ei ole Suomessa näköpiirissä, ja sellaisen voimaansaattaminen kestäisi muutenkin vuosia kaikkine lakiteknisine kiemuroineen. Toki jakeluvelvoite ja sen hintavaikutukset polttonesteisiin on toivottavasti kaikkien tiedossa.

Uutta polttomoottoriautoa en ehkä suosittelisi ostamaan kuin hyvin spesifiin tarpeeseen, mutta jos nyt ostaa esim. 5-vuotiaan "Passatin" 20 kiloeurolla, niin se on muutenkin 5 vuoden kuluttua jo 10-vuotias ja kovaa vauhtia muuttumassa pommimateriaaliksi. Ja aina voi lohduttautua sillä, että arvonalenema (ja melko varmasti kokonaiskulutkin 10-15 tkm vuosisuoritteella) on pienempi kuin uuden "ID7:n" ostaneella samassa ajassa...

Puhumattakaan käytettyjen sähköautojen jälleenmyyntimarkkinoista. Tiettyjä sähköautoja on tällä hetkellä liikkeillä todella paljon varastossa ja kieltäytyvät siksi ottamasta niitä vaohdossa tai tarjoavat todella matalaa hyvitystä niistä.
 
Itse katselen uutta autoa käyttötarpeen muuttumisen takia. Tällä hetkellä Teslan M3, ja sitä ennen muutama muu sähköautomalli. Hintojen tippumisen ja sähköautojen arvon alenemisen takia se ei taida olla enää vaihtoehto. Budjetti olisi n. 25-40k. Olen käynyt koeajamassa RAV4 tähän mennessä, joka oli kaikin puolin toimiva, mutta jäin silti pohtimaan vielä vaihtoehtoja jatkuvan nelivedon puutteen takia (on päästävä mökille maastoon niin, ettei autoa tarvitsisi jättää pitkän matkan päähän).

- Neliveto (mielellään jatkuva)
- Ei diesel (ajoa tulee n. 15k/v.)
- Maavaraa mielellään yli 17 cm
- Hyvät valot

Mietin tuota GLC: tä, onko siitä kokemuksia? Sitä saisi hybridinä ihan budjetin puitteissakin.
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.

Lähinnä tarkoitan tätä: Toyota RAV4 Hybrid AWD Intelligent System Explained eli sähkömoottori tuottaa tehoa takapyörille, vrt. esim. GLC: n jatkuvaan nelivetoon. Minulla oli vuoden verran aiemmin ajossa Volvon V90 T8, jossa oli vastaavantyyppinen toteutus, ja se oli talvella ja sohjossa todella arvaamaton. Tarkennuksena vielä, etten käynyt RAV4 plugaria koeajamassa vaan sitä perus-hybridi mallia.
 
Lähinnä tarkoitan tätä: Toyota RAV4 Hybrid AWD Intelligent System Explained eli sähkömoottori tuottaa tehoa takapyörille, vrt. esim. GLC: n jatkuvaan nelivetoon. Minulla oli vuoden verran aiemmin ajossa Volvon V90 T8, jossa oli vastaavantyyppinen toteutus, ja se oli talvella ja sohjossa todella arvaamaton. Tarkennuksena vielä, etten käynyt RAV4 plugaria koeajamassa vaan sitä perus-hybridi mallia.
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä edes saa kytkettyä pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä edes saa kytkettyä pois päältä.

Toi toimii pääsääntöisesti ihan ok, ainakin kaupunkiolosuhteissa, mutta mikään täysiverinen jatkuva neliveto se ei ole ja siksi ei kannata kovin pahoihin paikkoihin yrittää





Kun esim verrataan LandCruiseriin missä ei ole napalukkoja vaan se hoidetaan jarrulla kuten RAV 4, niin jakovaihteistossa on lukko, jolloin molemmat akselit pyörii koko ajan samaa vauhtia.

 
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä saa kytkettyä edes pois päältä.
Toi toimii pääsääntöisesti ihan ok, ainakin kaupunkiolosuhteissa, mutta mikään täysiverinen jatkuva neliveto se ei ole ja siksi ei kannata kovin pahoihin paikkoihin yrittää





Kun esim verrataan LandCruiseriin missä ei ole napalukkoja vaan se hoidetaan jarrulla kuten RAV 4, niin jakovaihteistossa on lukko, jolloin molemmat akselit pyörii koko ajan samaa vauhtia.


Joo. Tiedän kyllä AWD nelivedon erot 4WD versioihin ja pihalla on myös LC, jossa keskitasauspyörästön ja takalaatikon saa lukkoon. Etulaatikko hoituu jarruilla, että pystyy vielä ohjaamaankin autoa. RAV4 etenee silti melkoisen kyvykkäästi ja pesee heittämällä kaikki 2WD autot. Mulla on autot ollu -95 lähtien kaikki AWD/4WD versioita, kun sattuneesta syystä on tarve päästä aina kotiin asti ja 2WD ei siihen ympäri vuoden riitä. Onneksi ei ole pihalla tollasia rollaattoreita ja oikeassa elämässä pärjääminen on ihan muuta, kuin nuo videot. Ensimmäinen LC oli kaikilla lukiolla varustettu ja sai olla tarkkana peukaloinen kanssa, jos veti kaikki lukot kiinni. Ohjaustehostimessa ei riittänyt papu kääntämään pyöriä, jos oli pitävä alusta vaan ratti räjähti suoraksi kaasua painamalla. Nykyisessä on GRAWL control ja potentiometri nopeuden säätämiseen ja antaa auton tehdä loput, kunhan vain ohjaa. Eipä ole tullut möyrittyä kyllä kertaakaan.
 
Mitä tarkoitat tuolla jatkuvan nelivedon puutteella? RAV4:ssa on ainakin jatkuva neliveto plugarissa ja tavallisessa hybridissä. Oli sitten akku ladattu täyteen, tai ns tyhjä. Jos akusta ei sähköä saa, niin sähköä tehdään generaattorilla ajon aikana. En tiedä, mistä tuollainen käsitys on tullut, että RAV4 plugari ei olisi aina kykenevä AWD toimintaan. Akku saattaa olla kylmänä huono antamaan varaustaan ulos, mutta sähköä jauhaa generaattori ja moottori saattaa käydä enemmän jatkuvaa käyntiä, kunnes lämpöjä saadaan ylös ja normaali hybridi toiminta alkaa. Auton tehosta jää tietysti osa pois, kun moottorin teho on vain luokkaa 175 hp ja yhteistehoa pitäisi saada 306 hp, eli sähköinen osuus 130 hp luokkaa, jota sitten rajoitetaan akun suojelemiseksi kylmästä akusta. Tai sitten Litiumista ei vain saa kunnolla ulos kylmänä. RAV4 plugari kylläkin kiihtyy pelkällä sähköllä ajettaessa 0-100 tasan 10 sekunnissa ja epäilen, että tuo 130 hp ei riitä tuohon. Tehoissa ja pelkällä sähköllä ajamisessa on rajoituksia kylmänä. AWD kuitenkin on aina päällä ja takasähkömoottoria pystytään syöttämään joko akusta, tai generaattorilla. AWD tosin toimii vain tarvittaessa ottamalla takamoottorin mukaan. Eli lähtiessä aina ja mutkaisilla teillä kiihtyvyys anturiA seuraillen. Hyvin on toiminut vajaa 4 vuoden ajokokemusten mukaan.

Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
 
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
En tiedä onko rav4:ssä mikä infotainment, mutta jos on kuten Corolla, tuo 2020-2021 oli update sen suhteen. Tuli Android auto yms. Juu saa ainakin Corollassa lisämoduulilla vanhaankin, mutta vanha tuntui helvetin tönköltä ja antiikkiselta vs uudempi (oli tuossa viime viikolla sijaisautona vanhalla navilla oleva Yaris).
 
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
Lillukanvarsia ehkä, mut ainakin tän vuotisessa on ylinopeusvaroitin (piip), jonka sai pois päältä (piip) vain syvältä mittariston valikkohelvetistä tai en vaan osannut (piip). Uudestaan päälle joka startissa, vuokra-auto, 900 km, piip, lopulta en enää välittänyt. Piipitti kyllä muutenkin kohtuu paljon eri jutuista, vaikea pysyä kärryillä mikä systeemeistä kyseessä milloinkin. Omistaja varmaan tottuu.
 
No itse infotainment on kyllä ihan hyvä tässä uudemmassakin RAV4:ssa, mutta taisi tulla itse siihen Toyotan portaaliin sellainen muutos, että jokainen kuski pitää kirjautua erikseen ja komulatiivisia tietoja ei saa enää kerättyä. Eli ajoreitit, ym tiedot on paskottu osiin ja niistä ei saa enää kattavaa dataa kulutuksista kilometreistä ym käyttäytymisestä. GDPR iski tuohon kunnolla. Muutoin vanhempikin toimi omiin tarpeisiin ihan riitävästi. Muulta osin mittaristossa oli vanhassa järjetön hetkellisen kulutuksen asteikko sähkönkulutukselle. Eli näyttö on 0-10 kWh/100 km ja tietysti on aina ihan tapissa, jos nyt ei halua seurata alamäki sähkönkulutusta, tai valikosta jotain ML/kWh järjetöntä jenkki ajatelmaa. Kohtuu käsittämätöntä, etteivät viitsi korjata tuollaista osaa sieltä firmwaresta, kun kyseessä olisi pari riviä ohjelmistosta. Range ennusteen näyttö on vanhemmassa myös rajoitettu näyttämään vain 95 km lukemaa ja omalla kohdalla se päätyi kesällä näyttämään molemmilla lukemilla 95 km lukemaa. Lähtiessä sitten saattoi käydä niin, että 5 km ajon jälkeen alkoi vasta range vähentyä 95 lukemasta. Ei sillä nyt kuitenkaan sitä 95 km päässyt, mutta ennusteita esitettiin tuohon tyyliin. Uudempaan on tullut muutosta ohjelmointiin ja näytössä on hetkellinen sähkönkulutus näytössä 0-40 kWh/100 asteikolla ja siitä jo pystyy seuraamaan jotain. Lisäksi tuo 95 km range rajoitus on poistunut ja näyttää nyt esim tällaisia lukuja. Aikaisemmin molemmat luvut näytti muutaman kuukauden samaa 95 km lukemaa.
IMG_3764.png
 
Neliveto ja automaatti lisäävät polttoaineenkulutusta ollen samalla yleisiä korjauskohteita. Ja "webastokin" on sähköautossa käytännössä vakiovaruste ja vielä puhelimen kautta ohjattavana, ei tarvitse ajastuksia tai kaukosäätimiä miettiä.
Miten automaatti määrittää sen että on yleinen korjauskohde? Itsellä kokemusta automaatista ainoastaan 1999 almeran kanssa, pelittää nätisti edelleen 150tkm tienoilla :D Ja himottaisi kyllä nykyisen tunnottoman manuaali Meganen tilalle ottaa seuraavaksi samalla tavalla ihan vaan automaatti.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt hieromassa kauppoja eräästä vm. 2021 RAV4 -plugarista, vaikutti erittäin passelilta kulkupeliltä hintaan ja ajokilometreihin suhteutettuna. Mites kun ilmeisesti sinulla on kokemuksia nyt jo parilta eri vuosimallilta, onko tuossa 2021 mallissa jotain sellaista mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä vrt. uudempiin tai itselataaviin malleihin?
Talvirenkaita yritettiin mulle tyrkyttää 225/60-18 versioina ja sanoin, että rengaskoko on väärä. Nokian tekninen tuki oli samaa mieltä asiasta, mutta kuulemma tuo tulee Toyotan tehtaalta teknisenä tietona. Oikea rengaskoko pitäisi olla siis 235/60-18. No itse otin molempiin autoihin 235/55-19 rengassarjat 678 € lisähintaan. Mittarivirhe on noilla 5 kmh alle ja noilla pakkosyötetyillä 225/60-18 renkailla -8 kmh. Lähes kaikissa RAV4 plugareissa on nuo vääränkokoiset talvirenkaat ja taitaa olla myös tavallisissa hybrideissäkin. Hintaeroa taisi olla 40 € oikeankokoiseen 235/60-18 sarjaan verrattuna, kun Nokialta kysyin. Lisävalot asennutin upotettuna etusäleikköön ja niillä niinsanotusta pärjää.
IMG_3175.png
IMG_3189.png
 
Miten automaatti määrittää sen että on yleinen korjauskohde? Itsellä kokemusta automaatista ainoastaan 1999 almeran kanssa, pelittää nätisti edelleen 150tkm tienoilla :D

Sinullapa on vähän ajettu Almera!

Mutta tässä pätee sama KISS kuin kaikessa muussakin. Mitä monimutkaisempi rakenne, sitä enemmän on potentiaalisia vikakohteita. Jos sitten jotakin menee pieleen, niin monimutkainen rakenne on yleensä kalliimpi korjata kuin yksinkertainen.

Toki on automaatteja ja sitten on automaatteja. Almeran 4-portainen momentinmuunnin voi olla luotettavampi kuin saksalainen 7-portainen kaksoiskytkin. Toinen ei juuri vaihda vaihteelta toiselle eikä ole kovin herkkä käyttäjävirheille. Toinen vaihtaa muutaman sadan metrin välein hitusen paremman polttoainetaloudellisuuden perässä ja tulkitsee kevyen jarrulla seisomisen merkiksi siitä, että ollaan lähdössä hetkellä minä hyvänsä ja sen vuoksi kannattaa luistattaa kytkinlevyä.

Mutta noin keskimäärin manuaalivaihteisto ei niin todennäköisesti vikaannu itsestään. Samoin autoa ostavan maallikon on helpompi arvioida sen kuntoa - meneekö kaikki vaihteet nätisti päälle, entä missä kohtaa polkimen liikerataa kytkin ottaa kiinni. Automaattivaihteiston kuntoa on yleensä vaikeampi arvioida, etenkin jos ei ole vertailukohtaa, miten ko. automallin automaattivaihteisto toimii uudessa vastaavassa autossa.
 
Talvirenkaita yritettiin mulle tyrkyttää 225/60-18 versioina ja sanoin, että rengaskoko on väärä. Nokian tekninen tuki oli samaa mieltä asiasta, mutta kuulemma tuo tulee Toyotan tehtaalta teknisenä tietona. Oikea rengaskoko pitäisi olla siis 235/60-18. No itse otin molempiin autoihin 235/55-19 rengassarjat 678 € lisähintaan. Mittarivirhe on noilla 5 kmh alle ja noilla pakkosyötetyillä 225/60-18 renkailla -8 kmh. Lähes kaikissa RAV4 plugareissa on nuo vääränkokoiset talvirenkaat ja taitaa olla myös tavallisissa hybrideissäkin. Hintaeroa taisi olla 40 € oikeankokoiseen 235/60-18 sarjaan verrattuna, kun Nokialta kysyin. Lisävalot asennutin upotettuna etusäleikköön ja niillä niinsanotusta pärjää.
IMG_3175.png
IMG_3189.png

Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
 
En kyllä muista tuota, kun en puhelinta käytä auton kautta. Muistaakseni kakarat oli liittäny omia puhelimiaan sinne. Ja tosiaan tuo langaton lataus ei toimi ainakaan 14 Pro max, eikä 15 Pro max kanssa. Aloittaa kyllä, mutta hetken päästä vilkuttaa oranssia. Tuo toimii uudemmassa versiossa paremmin ja sen varaosa numero on eri, kuin vanhassa. Olisko niin, että alla oleva säteilijän kelkan siirto ei saa oikeaan kohtaan sitä ja katkaisee yhteyden. Puhelimen pyörittely ei auta tuohon mitään. Vanhemmat iPhonet toimii hyvin, joissa ei ole sitä tehokkaampaa langatonta latausta. Toinen vaihtoehto olisi liika lämpö alustassa ja katkaisee siihen. Pätkäisy tulee kuitenkin niin nopeasti, että epäilen keskusteluongelmaa alustan ja luurin välillä syyksi. CarPlay taisi kyllä toimia jo tuossa vanhassakin, kun siinä tuli OTA päivityksetkin mukaan silloin. Vannomatta paras. Kysy Toyota infosta.
 
Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
Corollaan ja Yarikseen ainakin tuli AA tuki ylipäänsä vasta 2021. Vanhempiin saa ostettua moduulin joka lisää tuen myös aiempaan infotainmenttiin. Langatonta ei tosiaan ainakaan 2021 malleissa ole.
 
Lillukanvarsia ehkä, mut ainakin tän vuotisessa on ylinopeusvaroitin (piip), jonka sai pois päältä (piip) vain syvältä mittariston valikkohelvetistä tai en vaan osannut (piip). Uudestaan päälle joka startissa, vuokra-auto, 900 km, piip, lopulta en enää välittänyt. Piipitti kyllä muutenkin kohtuu paljon eri jutuista, vaikea pysyä kärryillä mikä systeemeistä kyseessä milloinkin. Omistaja varmaan tottuu.
Tämä sitten varmaan ilahduttaa sinua eniten ikinä. Kai tuonkin voi ratkaista korvatulpilla ja vastamelukuulokkeilla:

Speed limiters arrive for all new cars in the European Union
"Driving a new car in the EU? Get ready for a cacophony of beeps and whistles if you're a bit heavy on the go pedal"

Tuskin maltan odottaa, jos joskus vielä upouutta autoa ostelen. Ja kai tuonkin voin ratkaista samalla tavalla kun nytkin, "korjaan" kaikenlaiset sivuäänet 10 vee vanhassa Suzukissani vääntämällä stereoita kovemmalle.
 
Tämä sitten varmaan ilahduttaa sinua eniten ikinä. Kai tuonkin voi ratkaista korvatulpilla ja vastamelukuulokkeilla:

Speed limiters arrive for all new cars in the European Union
"Driving a new car in the EU? Get ready for a cacophony of beeps and whistles if you're a bit heavy on the go pedal"

Tuskin maltan odottaa, jos joskus vielä upouutta autoa ostelen. Ja kai tuonkin voin ratkaista samalla tavalla kun nytkin, "korjaan" kaikenlaiset sivuäänet 10 vee vanhassa Suzukissani vääntämällä stereoita kovemmalle.
Pakko sanoa, en aja ylinopeutta tai yleisesti pelleile miten sattuu joten itsellä ei pitäisi teoriassa liikaa piippailla... Mutta ollaan tilanteessa mitä ihmettelin aina junnuna. Miksi vanhemmat ukot sanoo aina että pitävät mieluummin vanhan auton kuin ostavat uuden koska asia xyz. Nuo piipitykset voivat olla itselle legit aikalailla lähellä rajaa että nyt riittää ja totean saman kuin nuo tyypit ketä ihmettelin. Avaa kummasti silmiä kun hyppää modernin auton piippailusta vanhempaan klassikkoon ilman mitään ääniä. Vituttaa joka kerta kuunnella Toyotan piippausta kun auto menee ylinopeuden puolelle vakkari päällä (auto osaa kyllä jarruttaa alamäissä) tai kun teen sitä tai tätä. Vanhalla autolla ajaminen on omalla tavallaan helvetisti rennomman tuntuista, juu uusi on turvallisempi ja on sitä ja tätä paperilla mutta tuntuu jatkuvasti että auto vie kuskia eikä kuski autoa.
 
Katsoin ulkomaisilta foorumeilta mutta pitääkö siis paikkaansa, että vm. 2021 autossa carplay toimii ainoastaan langallisena? Meillä on toisena autona 2022 skoda missä carplay toimii hyvin langattomasti.
Kyllä sen CarPlay pitäisi toimia myös 2021 mallissa ja muistaakseni meillä, muttei ehkä jenkkilässä.
Tai siis eipähän tuo sitten LANGATTOMASTI just ehkä toimikkaan. Uudempi kylläkin. Jotenkin muistin, että tuo valikko joskus on lävähtänyt siinä vanhassakin näytölle. Ehkä on tullut ladattua puhelinta siitä etu USB pistokkeesta. Uudessa on muuten USB t C tyyppiä, joka tuli mieleen.

IMG_3767.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen CarPlay pitäisi toimia myös 2021 mallissa ja muistaakseni meillä, muttei ehkä jenkkilässä.

IMG_3767.png
Onko fyysiset hopeiset napit näytön sivuilla. Jos juu niin ei ymmärtääkseni ole natiivina tukea vaan lisätty myöhemmin. Ja langatonta ei ole.
 
Sinullapa on vähän ajettu Almera!

Mutta tässä pätee sama KISS kuin kaikessa muussakin. Mitä monimutkaisempi rakenne, sitä enemmän on potentiaalisia vikakohteita. Jos sitten jotakin menee pieleen, niin monimutkainen rakenne on yleensä kalliimpi korjata kuin yksinkertainen.

Toki on automaatteja ja sitten on automaatteja. Almeran 4-portainen momentinmuunnin voi olla luotettavampi kuin saksalainen 7-portainen kaksoiskytkin. Toinen ei juuri vaihda vaihteelta toiselle eikä ole kovin herkkä käyttäjävirheille. Toinen vaihtaa muutaman sadan metrin välein hitusen paremman polttoainetaloudellisuuden perässä ja tulkitsee kevyen jarrulla seisomisen merkiksi siitä, että ollaan lähdössä hetkellä minä hyvänsä ja sen vuoksi kannattaa luistattaa kytkinlevyä.

Mutta noin keskimäärin manuaalivaihteisto ei niin todennäköisesti vikaannu itsestään. Samoin autoa ostavan maallikon on helpompi arvioida sen kuntoa - meneekö kaikki vaihteet nätisti päälle, entä missä kohtaa polkimen liikerataa kytkin ottaa kiinni. Automaattivaihteiston kuntoa on yleensä vaikeampi arvioida, etenkin jos ei ole vertailukohtaa, miten ko. automallin automaattivaihteisto toimii uudessa vastaavassa autossa.
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?
 
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?
Toyotan automaatti on ehkä maailman kestävin laatikko. Muut on ne joilla on ongelmia.
 
Rupesin jo epäilemään omaa nykyistä CarPlay tä, että onkohan sekään wireless. Muutaman kerran on emäntä tullut pihaan ja puhelu siirtynyt mun luuriin, joten hienoa GDPR suojaa ainakin tarjoaa. En edes tiedä millä konstilla se tuota tehnyt, mutta poistin käytöstä puhelut ja jätin vain median. Latauspiuha roikkui aluksi siinä etu USB liittimessä ja se on saattanut ottaa yhteyden puhelimeen, enkä ole älynnyt tuota linkkiä. Täytyy vielä kokeilla tuokin, ettei tule puhuttua väärillä tiedoilla.
edit. Joo ei ole langatonta carplay uudessakaan. Kyllä se on varmaan aina pompannut esiin jos on tökännyt sen etu USB piuhan kiinni. En tosin ymmärrä noista asetuksistakaan mitään laittaa, niin olkoot niinkuin ennenkin.
Onnistuisikohan asentaa toisiin puhelimiin jokaiseen omilla tunnuksilla MyToyota sovelluksen. Se lähettää tietysti varmennuskoodin aina yhteen puhelimeen, mutta meneekö hommat sekaisin, jos siellä on 3 eri puhelinta samalla käyttäjätunnuksella. Saisi nuo ajodatat näyttämään jotain järkevää, kun nykyään omia ajoja kirjaantuu vain luokkaa 10%, eli pelkkää aukkoa raportit täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
eCVT korjaus, luonteesta huolimatta ei ole mitään tekemistä hihnavetoisten perus CVT-lootien kanssa.
On muuten varsin erilainen kuin oletin sen olevan, kun tutustuin tuon toimintamalliin. Ei ollutkaan perus sähkömoottori+vauhtipyörä ja vapaakytkin tms. Oli yllättävän monimutkainen rakenne. Omaan ajotyyliin rehellisesti paska aski, mutta kestävyyttä ja muita hyviä asioita kuten koneen matalat kierrokset (moottorin koosta yms riippuen) motarilla ovat asioita mitä en voi kiistää.
 
On muuten varsin erilainen kuin oletin sen olevan, kun tutustuin tuon toimintamalliin. Ei ollutkaan perus sähkömoottori+vauhtipyörä ja vapaakytkin tms. Oli yllättävän monimutkainen rakenne. Omaan ajotyyliin rehellisesti paska aski, mutta kestävyyttä ja muita hyviä asioita kuten koneen matalat kierrokset (moottorin koosta yms riippuen) motarilla ovat asioita mitä en voi kiistää.

Lexuksessa nuo keinotekoisetpykälät tekee ajamisesta jokseenkin dynaamisempaa eikä tunnu perusskootterilta niinkään. Taustalla toki toimii ihan samalla tavalla. Mutta perusluonne ei tosiaankaan kannusta mihinkään urheilemiseen.
 
Lexuksessa nuo keinotekoisetpykälät tekee ajamisesta jokseenkin dynaamisempaa eikä tunnu perusskootterilta niinkään. Taustalla toki toimii ihan samalla tavalla. Mutta perusluonne ei tosiaankaan kannusta mihinkään urheilemiseen.
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
 
Tuo kaksoiskytkinhän ei ilmeisesti ole "oikea" automaatti ja tuo kuluvat kytkinlevyt mukaan kuvioon. Onkohan näissä uusissa keskikastin Renaulteissa, Toyotoissa yms. noita vähemmän monimutkaisia automaatteja tarjolla?

Miten uusista autoista oli kyse? 2010-luvun? 2020-luvun?

En ole hirveästi perehtynyt patonkeihin, mutta ilmeisesti Citroen ja Peugeot ovat käyttäneet ainakin joissakin autoissaan ja joillakin markkinoilla 10- ja 20-luvuilla Aisinin suht perinteisen tekniikan laatikoita. Nähtävästi myös Opeleissa samaa tavaraa. Rellun automaatit taitaa olla (enimmäkseen) toteutettu kaksoiskytkimellä viime vuosina.


Keskihintaisista ja vähän edullisemmistakin autoista perinteistä laatikkoa voi etsiä myös Ford Focus Mk 4:stä, jossa on 8-portaisia 8F35 ja 8F40 laatikoita. Mk 4.5 facelift-malleissa tuli sitten sitten 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
 
Miten uusista autoista oli kyse? 2010-luvun? 2020-luvun?

En ole hirveästi perehtynyt patonkeihin, mutta ilmeisesti Citroen ja Peugeot ovat käyttäneet ainakin joissakin autoissaan ja joillakin markkinoilla 10- ja 20-luvuilla Aisinin suht perinteisen tekniikan laatikoita. Nähtävästi myös Opeleissa samaa tavaraa. Rellun automaatit taitaa olla (enimmäkseen) toteutettu kaksoiskytkimellä viime vuosina.


Keskihintaisista ja vähän edullisemmistakin autoista perinteistä laatikkoa voi etsiä myös Ford Focus Mk 4:stä, jossa on 8-portaisia 8F35 ja 8F40 laatikoita. Mk 4.5 facelift-malleissa tuli sitten sitten 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.
 
Itseasiassa AINAKIN MK3-3.5 Focukset omaavat tuon surullisen kuuluisan Powershiftin. Hyvä aski toimiessaan. Itsellä kesti viritykset yms Focus ST:ssä mutta en olisi kyllä halunnut pitää autoa takuuajan ulkopuolella. Mitä uudempiin tulee, olin rehellisesti yllättynyt miten tökkivä ja kankea tuo uusimman Focuksen tomaatti oli vs aiempi tomaatti. Nämä kokemukset 2019-2020 Focuksista parilla eri koneella koeajojen perusteella.

Kyllä, ja siksi mainitsinkin nimenomaan nelossukupolven. Powershit kannattaa unohtaa suosiolla.

Mutta kieltämättä noista GM:n kanssa yhteistyössä tehdyistä 8F:istä on niistäkin kuulunut kaikenlaista. Jenkeissä NHTSA on tiedottanut niistä ikävissä merkeissä. Jollakin on Suomessakin vaihdettu melkein uuteen autoon laatikko. Eikä suunnittelu ilmeisesti mennyt ihan putkeen...

Fordclubilta:

Hauska yksityiskohta tuosta ST automaatista, nimitys 7F40. Arvaukseni taisi osua oikeaan - vaikuttaa että kyse on mm 2L dieselin kanssa olevasta 8F40 laatikosta mistä on vain pudotettu yksi pykälä pois. Välitykset ovat muuten samat mutta 8F40 ihmeellisyys eli lähekkäin olevat 2 ja 3 on korvattu 7F40 :ssä näköjään kakkosella mikä on hieman 8vaihteisen kolmosta pidempi. Näin myöskin 8vaihteisen ammottava aukko 3ja 4 välillä on kurottu tasaisemmaksi. Näin vaihdevälitykset ovat lineaarisemmat.
 
Itsellä on tuo 2.0 kone ja isompi sähkömoottori joten kierrokset eivät kipua samantien kun hipaiset kaasua MUTTA... Se perkeleen viive kun painat kaasua vs DCT tai normi automaatin viive. Joutuu ennakoimaan niin paljon että pääset kiihdyttämään johonkin sopivaan väliin, etenkin Kehällä yms missä välit ovat ahtaita ja kuskit mulkkuja (jopa mulkumpia kuin itse, eikun). Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.

Mun mielestä taas esim. DSG tuntuu huomattavasti hitaammalta reagoimaan kuin tuo portaaton. Ehkä nämä on tottumiskysymyksiä myöskin. Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
 
Auton vaihto alkaisi olla näppäimillä, nykyinen Toyota C-HR tarpeeksi kilsoja kerännyt ja vähän turhan pieni kontti

Hybridi on ollut hyvä, samoin korkea maavara. Tulevaisuudessa kaksi koiraa pitäisi mahduttaa kyytiin. Nykyinen yksi matkustanut takapenkillä, mutta tulevaisuudessa tahtoisin konttiin.
Toyota RAV4 ja Corolla Cross olleet katselmuksen alla, hinta vain vähän turhan kova
Kia ja Mitsubishi kiinnostaa myös, mutta miten näiden hybridit ja huollot? Tykännyt nykyisen suht edullisista huolloista.
Ajoa vuodessa varmaan35-40tkm. Työpiste vaihtelee, nyt päivässä 100km yhteensä ajoa esim.
 
Millainen asuminen, onko kotilataus järjestettävissä? Uutta vai käytettyä etsimässä, budjettiraami?
 
Läpysköjä joutuu käyttämään jos haluaa oikeasti "välitöntä" reagointia. Mutta ihan eri maailma kuin manuaali tai hyvin tehty DCT tai momentinmuunnin. Mikään näistä ei ehkä ole nopeampi vaihtamaan, mutta tuntuvat loogisemmalta ja helpommalta ennakoida mitä aski tekee koska välitysten, moottorin kierrosten ja kiihtyvyyden arviointi on helpompaa. Corolla on nopeampi kuin MX-5, mutta MX-5:llä tiedän täysin mihin väliin ehdin ja mihin en vs Toyota missä on aina mukana pientä arvailua.
Sport-mode, läpsyttimellä pykälään että kierrokset on valmiina korkealla eikä kaasua tarvitse edes paljoa antaa niin lähtee kyllä välittömästi. Jos taas esim. ECO-modilla lyöt kickdownin, siinä sitä viivettä taas tulee pahimmillaan vajaa sekunti ennenkuin auto ampaisee liikkeelle.
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
 
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)
Toyotan ratkaisussa nostaa kierroksia ja lyhentää välityksiä esiasetettuun "vaihteeseen" jos se on nopeuden puolesta mahdollista. Tuo ecvt:n toimintatapa yllätti ainakin itseni. Ei olekaan perus sähkömoottori askin kyljessä tai starttimoottorin paikalla. En ala edes yrittämään selittämistä vaan helpompi googlata.

Ja joskus tiukassa ruuhkaliittymässä käytän läpysköjä että osun väliin mihin haluan koska en joudu arvailemaan viivettä.
 
Minä olen käsittänyt, että ne läpyskävaihteet vaikuttavat vain siihen, millaiset keinotekoiset moottoriäänet auton sisälle tuupataan kaiuttimista (ASC). Mulla äänet on aina pois päältä, joten en ole läpysköjä kertaakaan käyttänyt. Corollasta ei kyllä ole kokemusta kun itselläni on IS.

Ainoa käyttökohde, mitä niille läpysköille olen netistä löytänyt, on moottorijarrutuksen tehostaminen jos on ajelemassa vaikka vuoristossa alas pitkiä alamäkiä. Vanhemissa hybrideissä oleva B-vaihde näistä läpyskällisistä kyllä puuttuu, joten tuo voi olla jopa totta. Onko teillä sitten tapana käyttää tätä ominaisuutta toiseen suuntaan ja saada hybridijärjestelmä nostamaan moottorin kierroksia ennen ohitusta tms.? Voisihan tuota joskus huvikseen testata, vaikka minä olen kyllä aina ehtinyt perille ilman läpysköiden läpsyttelyä :)

Ne läpsyttimet vaikuttaa suoraan "välityksiin"., eli toimii kuten konventionaalinen aski -> pienempi vaihe ->kierrokset nousee -> optimaalinen tehoalue heti käytettävissä. Eli esim. just ohitettaessa ruukaan läpsyttää sopivasti pienempää niin se välityksen arpominen jää kokonaan pois ja viive on käytännössä 0. Normaalistihan se etsii hetken sitä välitystä kun lyöt polkimen suoraan kickdowniin, ja tästä tulee se (e)CVT:n kuminauhaefekti jota monet vihaavat. IS:llä saa esim. 0-100 sprintissä yli 0,5s nopeampia aikoja sopivasti manuaalimodea käyttäessä. Ylöspäin vaihtaminen taas ei käytännössä tee muuta kuin pienentää kaasuvastetta. Toki IS:n sporttimode on aika reagoiva muutenkin, ei tarvitse pohjaan lyödä niin reagoi kyllä. Toyotalla olen kokeillut sitä vaan 1.8l mallissa ja se on muutenkin niin nuhainen että totesin siinä täysin turhaksi.
 
Millainen asuminen, onko kotilataus järjestettävissä? Uutta vai käytettyä etsimässä, budjettiraami?
No siis tällä hetkellä ei ole lataus asemaa kotona mutta tarvittaessa semmoinen olisi mahdollista hankkia. Töiden päässä ei ole lataus mahdollisuutta
Käytetty
Budjetti varmaan 20-25t, tai sanotaan että jos 350€/kk saa rahoituksen niin se olis katto
 
Saako 15ke budjetilla mitään järkevää/luotettavaa bensa 4-vetoa joka ei nyt ihan hidas olisi?
 
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?
 
Viimeksi muokattu:
A6 allroad himottaisi edelleen, vaikka nykyään aika alkaa olla jo ajanut ohi isoista dieselmoottoreista.
Audi A6 Allroad vaihtoautot - Nettiauto
esim. kiinnostaisi vm. 2016 ja hinnaltaan 20 k€ molemmin puolin olevat

Onko järkeä? Onko mitään isompia vikoja? V6-koneen ketjuviat ja ilmapussit?

Valikoi hyvin varustellun ja pidetyn yksilön, ja pitää itsekin huolta, niin eiköhän se jollekulle kelpaa jatkossakin Herrain Autoksi hirvimetsälle ja venekerholle.

 
Varauksetta en kyllä itse ainakaan suosittelisi tuota tojo/lexus hybridiä jos välittää yhtään "ajamisesta." Ne läpyskät on minusta korkeintaan koomiset (oikeissa alamäet toki ymmärrän) ja "sport"moodissakin on aikamoinen kuminauha++ viiveineen. Ja sen brake-by-wire katiskan tuntuma on mitä on. Pari kummallakin merkillä varustettua ajanut. Ilmeisen toimintavarma ja bensapihi toki on, jos ei kiinnosta roikan kanssa hosua, siinä mielessä hyviä virityksiä.
 
Varauksetta en kyllä itse ainakaan suosittelisi tuota tojo/lexus hybridiä jos välittää yhtään "ajamisesta." Ne läpyskät on minusta korkeintaan koomiset (oikeissa alamäet toki ymmärrän) ja "sport"moodissakin on aikamoinen kuminauha++ viiveineen. Ja sen brake-by-wire katiskan tuntuma on mitä on. Pari kummallakin merkillä varustettua ajanut. Ilmeisen toimintavarma ja bensapihi toki on, jos ei kiinnosta roikan kanssa hosua, siinä mielessä hyviä virityksiä.
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
 
No ei se pienellä mene jos maantietä ja motaria ajelee. Toyotan ohjelma näyttää Joensuu-Helsinki välin kulutuksen olevan 6.5l/100km. 80kmh tiet ja siitä alle niin päästään sitten alemmas. Itsellä aika hyvä sekoitus noita 80kmh asfalttiteitä, motaria ja jonkin verran taajama-ajoa ja keskikulutus 35tkm ajalta taitaa olla auton ilmoittaman mukaan 5.8l/100km. Tämä sisältää about 50/50 kesää ja talvea (kesällä oli 5.7 ja nousi talven aikana 5.8:aan missä on nyt pysynyt).
Mökille vetelin motaria 2.5 L koneella ja vitonen tais olla keskikulutus. Sinun talvi vs kesälukemista voisi päätellä, että auto seisoo tallissa lämpimässä? Itsellä talvi lisää kulutusta päälle litran (auto seisoo pakkasessa).
 
Mökille vetelin motaria 2.5 L koneella ja vitonen tais olla keskikulutus. Sinun talvi vs kesälukemista voisi päätellä, että auto seisoo tallissa lämpimässä? Itsellä talvi lisää kulutusta päälle litran (auto seisoo pakkasessa).
Nope. Pihalla auto kylmänä käyntiin, ikkunat puhtaaksi ja ajoon. Ajoprofiili kai sopii tuohon ettei tarvitse hissutella moottori tyhjäkäynnillä vaan joutuu samantien 80kmh+ nopeuksiin niin moottori saa lämmöt nopeasti. Plus en tiedä miten paljon hybridi vaikuttaa tuohon kulutuksen nousuun. Plus otanta on sen verran pitkä että tuossa vaatii jo töitä nostaa tai laskea desillä. Tammikuun keskikulutus oli Toyotan mukaan 6.6l/100km ja viime toukokuun oli 5.5l/100km. Tämän vuoden kulutuslukemia sotkee myös runsas harrasteella ajeli myös työmatkoilla yms. heti kun loskat sulivat ja Toyota seisoi parkissa pisimmillään 3viikkoa kerrallaan.

EDIT: Katsoin huvikseen, helmikuun ja maaliskuun kulutukset olivat 5.9l/100km ja 6.0l/100km.
 
Nope. Pihalla auto kylmänä käyntiin, ikkunat puhtaaksi ja ajoon. Ajoprofiili kai sopii tuohon ettei tarvitse hissutella moottori tyhjäkäynnillä vaan joutuu samantien 80kmh+ nopeuksiin niin moottori saa lämmöt nopeasti. Plus en tiedä miten paljon hybridi vaikuttaa tuohon kulutuksen nousuun. Plus otanta on sen verran pitkä että tuossa vaatii jo töitä nostaa tai laskea desillä. Tammikuun keskikulutus oli Toyotan mukaan 6.6l/100km ja viime toukokuun oli 5.5l/100km. Tämän vuoden kulutuslukemia sotkee myös runsas harrasteella ajeli myös työmatkoilla yms. heti kun loskat sulivat ja Toyota seisoi parkissa pisimmillään 3viikkoa kerrallaan.

EDIT: Katsoin huvikseen, helmikuun ja maaliskuun kulutukset olivat 5.9l/100km ja 6.0l/100km.
Itsellä menee ajojen alussa aina tuota kaupunkiajoa niin ehkä siinä ero talvella. Meillä kaikillahan on hieman erilaiset ajoreitit ja matkat niin ne kyllä tuntuu vaikuttavan Toyota hybridissä. Eroa on kanssa koneiden välillä ja miten ne käyttäytyy kunkin henkilön ajoreiteillä ja kaasun painamisella. Itsellä Toyota hybridit on aina syönyt huomattavasti vähemmän kuin perus bensaversiot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 676
Viestejä
4 579 480
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom