- Liittynyt
- 12.01.2021
- Viestejä
- 979
No ei sulla varmaan ollut vastaavantyyppinen toteutus, kun tuo Volvo ei vastaa yhtään RAV4:n vetoa. RAV4 on jatkuvasti AWD moodissa ja käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla, oli sitten päällä sähköinen veto tai hybridi tila moottori käynnissä. Mitään eroa ei ysty huomaamaan. Sama koskee siis tavallista AWD hybridimallia. Volvossa ei vissiin ole edes AWD toiminnassa, jos ajoakku on tyhjä, eikä sähköllä pääse eteenpäin, kun siinähän sähköllä ajetaan vain takamoottorilla. Tuo ei vastaa millään tavalla RAV4:n toimintaa. Itseasiassa RAV4 on aina AWD tilassa, eikä sitä saa kytkettyä edes pois päältä.
Toi toimii pääsääntöisesti ihan ok, ainakin kaupunkiolosuhteissa, mutta mikään täysiverinen jatkuva neliveto se ei ole ja siksi ei kannata kovin pahoihin paikkoihin yrittää
Kun esim verrataan LandCruiseriin missä ei ole napalukkoja vaan se hoidetaan jarrulla kuten RAV 4, niin jakovaihteistossa on lukko, jolloin molemmat akselit pyörii koko ajan samaa vauhtia.
Joo. Tiedän kyllä AWD nelivedon erot 4WD versioihin ja pihalla on myös LC, jossa keskitasauspyörästön ja takalaatikon saa lukkoon. Etulaatikko hoituu jarruilla, että pystyy vielä ohjaamaankin autoa. RAV4 etenee silti melkoisen kyvykkäästi ja pesee heittämällä kaikki 2WD autot. Mulla on autot ollu -95 lähtien kaikki AWD/4WD versioita, kun sattuneesta syystä on tarve päästä aina kotiin asti ja 2WD ei siihen ympäri vuoden riitä. Onneksi ei ole pihalla tollasia rollaattoreita ja oikeassa elämässä pärjääminen on ihan muuta, kuin nuo videot. Ensimmäinen LC oli kaikilla lukiolla varustettu ja sai olla tarkkana peukaloinen kanssa, jos veti kaikki lukot kiinni. Ohjaustehostimessa ei riittänyt papu kääntämään pyöriä, jos oli pitävä alusta vaan ratti räjähti suoraksi kaasua painamalla. Nykyisessä on GRAWL control ja potentiometri nopeuden säätämiseen ja antaa auton tehdä loput, kunhan vain ohjaa. Eipä ole tullut möyrittyä kyllä kertaakaan.