Mikä auto minulle?

Samoilla linjoilla kuin edeltävät.

Muutamalla kaverilla ollut ekakoppanen 6:n ja hitsaushommat tulivat tutuksi. Yksi taisi olla facelift ja kaksi alkuperäistä, hyvin ruostui myös facelift, taitaa olla 2gen malli vasta parempi ruostesuojaukseltaan.
 
Perheenlisäyksen johdosta A3 käy liian pieneksi. Vuodessa ajoa tulisi 10-30t km. Toiveissa neliveto ja about 100t ajettu. Alle 30 000e hintataso. Millaista autoa lähtisitte tällaisessa tilanteessa katsomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tonnin pommeja tulee harrastettua, minkälainen auto on Mazda 6 ? Tarjontaa hyvin tonnin molemmin puolin. Tiedän että ruostuu helposti mutta sama se on monessa muussakin merkissä. Lähinnä kiinnostaisi 2l bensakone. Ketjukone ilmeisesti tämä, muutenkin kuullut että koneet kestää aika hyvin.
Saab? Saat todennäköisesti varsin paljon autoa vähällä rahalla. Varmasti on ruosteisia mutta harrastajilta vähemmän ruosteisia lienee sopuhintaan löydettävissä. Aliarvostettu merkki.
Ps; en ole harrastaja, opiskeluaikana yhden omistin ja oli tonnin pommi, joka kesti moitteetta ja ilman vikoja kolmisen vuotta. Sittemmin jatkoi vielä elämää toisen henkilön käytössä.
 
Perheenlisäyksen johdosta A3 käy liian pieneksi. Vuodessa ajoa tulisi 10-30t km. Toiveissa neliveto ja about 100t ajettu. Alle 30 000e hintataso. Millaista autoa lähtisitte tällaisessa tilanteessa katsomaan?

Eiköhän tuo olisi isohko polttomoottorifarkku, perusmatalana tai korotettuna mallina. Superb (Scout), Passat (Alltrack), V60/V90 (Cross Country). Jos kunnon nelivetoa maavaroineen tarvitsee, niin sitten se Subaru Outback - on vain kovin janoisia nuo yli 2-litraiset bensiinimoottorit.
 
Skoda octavia 2018
1.0 koneella, mutta vaihteisto on DSG.

Miten se olikaan näiden skodien kanssa ja tämän DSG-automaattivaihteiston kanssa. Muistelen että 1.4 tsi + automaatti on todella huono.

Mutta kuinkas nämä 1.0 koneella olevat ja automaatit vuodelta 2018 ?
 
Skoda octavia 2018
1.0 koneella, mutta vaihteisto on DSG.

Miten se olikaan näiden skodien kanssa ja tämän DSG-automaattivaihteiston kanssa. Muistelen että 1.4 tsi + automaatti on todella huono.

Mutta kuinkas nämä 1.0 koneella olevat ja automaatit vuodelta 2018 ?

Jos haluat automaatin ilman ongelmia, unohda kaksoiskytkimet (DSG) ja osta momentinmuuntimella oleva. Jälkimmäisen saadaksesi joudut tosin vaihtamaan käytännössä konsernimerkkien ulkopuolelle. Tai sitten ostat DSG:llä olevan auton, nautit momentinmuunninta paremmasta polttoainetehokkuudesta ja laitat polttoaineessa säästetyn rahan säästötilille tulevia remonttikustannuksia varten.

Mutta jos haluaa käytetyn auton DSG:llä, niin uudempi on luultavasti vähemmän riskialtis. Onhan noihin tehty parannuksia ajan saatossa, mm. alkupään laatikoissa käytetty ongelmallinen öljy vaihdettiin jo varmaan yli 10 vuotta sitten ja mekatroniikan hajoava paineastia on sekin kai jossakin iteraatiossa vaihdettu paremmin kestävään malliin. Lisäksi on etu, jos autossa ei ole vetokoukkua, koska kärrynveto luonnollisesti rasittaa vaihteistoa enemmän. Monellahan se koukku on tietysti autossa muodon vuoksi ja kaiken varalta, jos kerran kymmenessä vuodessa tarvitsee ottaa Motonetin vuokrakärry vetoon, mutta osa on kuitenkin vetänyt sillä koukullaan asuntovaunua joka kesä pitkin Suomea ja Eurooppaa... Ja sitten jos löytää vielä auton, joka on kulkenut mahdollisimman vähän kaupunkiliikenteessä (eli ollut koko ajan jossakin maalaispitäjässä eikä kehäteiden helvetissä), niin vielä parempi.

Lisäksi netissä itkee ne, joilla DSG on vikaantunut. Eikä ne, joilla se on toiminut moitteetta 200+ tkm. Mutta lue vaikka tuo alla oleva ketju, niin tiedät enemmän.

 
Jos haluat automaatin ilman ongelmia, unohda kaksoiskytkimet (DSG) ja osta momentinmuuntimella oleva. Jälkimmäisen saadaksesi joudut tosin vaihtamaan käytännössä konsernimerkkien ulkopuolelle. Tai sitten ostat DSG:llä olevan auton, nautit momentinmuunninta paremmasta polttoainetehokkuudesta ja laitat polttoaineessa säästetyn rahan säästötilille tulevia remonttikustannuksia varten.

Mutta jos haluaa käytetyn auton DSG:llä, niin uudempi on luultavasti vähemmän riskialtis. Onhan noihin tehty parannuksia ajan saatossa, mm. alkupään laatikoissa käytetty ongelmallinen öljy vaihdettiin jo varmaan yli 10 vuotta sitten ja mekatroniikan hajoava paineastia on sekin kai jossakin iteraatiossa vaihdettu paremmin kestävään malliin. Lisäksi on etu, jos autossa ei ole vetokoukkua, koska kärrynveto luonnollisesti rasittaa vaihteistoa enemmän. Monellahan se koukku on tietysti autossa muodon vuoksi ja kaiken varalta, jos kerran kymmenessä vuodessa tarvitsee ottaa Motonetin vuokrakärry vetoon, mutta osa on kuitenkin vetänyt sillä koukullaan asuntovaunua joka kesä pitkin Suomea ja Eurooppaa... Ja sitten jos löytää vielä auton, joka on kulkenut mahdollisimman vähän kaupunkiliikenteessä (eli ollut koko ajan jossakin maalaispitäjässä eikä kehäteiden helvetissä), niin vielä parempi.

Lisäksi netissä itkee ne, joilla DSG on vikaantunut. Eikä ne, joilla se on toiminut moitteetta 200+ tkm. Mutta lue vaikka tuo alla oleva ketju, niin tiedät enemmän.

Olipas kattavasti kirjoitettu.

Mutta nyt tosiaan näihin olen eniten kallistunut:
Škoda Octavia (2012–2019)

Manuaalivaihteinen ei ole ongelma. Tämä automaatti tuli vain mieleen kysyä.

Pitäisi nyt vain tietää mitä vuosilukua ja moottorikokoa bensalle olisi hakusessa, vaikka jokin 5-vaihteinen vai onko näitä myös 6-vaihteisiakin. Liekkö niillä merkitystä valintaan?

Jos nyt jotain ymmärsin, niin 1.2 ja 1.4 tsi koneita kannattaa vältellä.

Olisko se 1.0 koneella olevat ihan ok ostaa jos 100tkm ajettu. Mutta 200tkm 1.0 koneen saa jo unohtaa.

Mutta kuinka nämä 1.8 ja 2.0, näissä näkyy olevan enemmän kilometrejä useissa, että minkähän verran ajettuja näitä on fiksua viellä ostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi nyt vain tietää mitä vuosilukua ja moottorikokoa bensalle olisi hakusessa, vaikka jokin 5-vaihteinen vai onko näitä myös 6-vaihteisiakin. Liekkö niillä merkitystä valintaan?

Jos manuaaleista puhutaan, niin 6. vaihde yleensä parantaa polttoainetehokkuutta ajettaessa suurilla nopeuksilla (satasen toisella puolella). Viisipykäläinen laatikko on usein välitetty enemmän kaupunkiajoon ja moottoritienopeuksissa kierrokset huitelee sitten epätaloudellisen korkealla.

Mutta kuinka nämä 1.8 ja 2.0, näissä näkyy olevan enemmän kilometrejä useissa, että minkähän verran ajettuja näitä on fiksua viellä ostaa?

Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että moottorin kesto oli sen litratilavuus kertaa 200 000 km. Eli 1.8-litrainen kestäisi 360 000 km ja 2-litrainen kestäisi 400 000 km. Mutta tietysti remonttien todennäköisyys kasvaa kilometrien kasvaessa, esim. turbon vaihto voi tulla eteen tuollaisia kilometrejä tavoiteltaessa. Ja onhan vanhan ja paljon ajetun auton kohdalla aina enemmän kaikenlaista korjattavaa kuin uuden ja vähän ajetun - alusta, jousitus, ruoste, apulaitteet... Parasta vain ostaa sen hintainen auto, että taskun pohjalle jää vielä riittävästi tuhatlappusia korjauksiinkin, osti sitten millä kilometreillä ja vuosilla hyvänsä. Ja tietysti katsoa huoltohistoriaa - huoltaminen ja korjaaminen ei ole häpeä eikä osoitus auton huonosta laadusta, vaan se on etu, että edellinen omistaja on jo teettänyt remontteja. Jos myyjä kehuu, että "luotettava auto, ei mitään muita kuin öljynvaihtoja 200 tkm matkalla", niin kannattaa juosta äkkiä ulos myymälästä, koska siihen vaihdetaan kohta puolen auton edestä osaa ostajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä uudempi/luotettavampi auto hakusessa kun nykyinen amisten harrastama 99-vm Golffi pitää hakea taas korjaamolta kotiin.
Budjetti olisi 10t€ luokkaa, olin katsellut uudempia Golffeja, mutta niissä kaikissa vaikuttaa olevan tuo DSG. Ehdotuksia?

E: mieluiten siis automaagi.
 
Jos manuaaleista puhutaan, niin 6. vaihde yleensä parantaa polttoainetehokkuutta ajettaessa suurilla nopeuksilla (satasen toisella puolella). Viisipykäläinen laatikko on usein välitetty enemmän kaupunkiajoon ja moottoritienopeuksissa kierrokset huitelee sitten epätaloudellisen korkealla.



Ennen vanhaan oli nyrkkisääntö, että moottorin kesto oli sen litratilavuus kertaa 200 000 km. Eli 1.8-litrainen kestäisi 360 000 km ja 2-litrainen kestäisi 400 000 km. Mutta tietysti remonttien todennäköisyys kasvaa kilometrien kasvaessa, esim. turbon vaihto voi tulla eteen tuollaisia kilometrejä tavoiteltaessa. Ja onhan vanhan ja paljon ajetun auton kohdalla aina enemmän kaikenlaista korjattavaa kuin uuden ja vähän ajetun - alusta, jousitus, ruoste, apulaitteet... Parasta vain ostaa sen hintainen auto, että taskun pohjalle jää vielä riittävästi tuhatlappusia korjauksiinkin, osti sitten millä kilometreillä ja vuosilla hyvänsä. Ja tietysti katsoa huoltohistoriaa - huoltaminen ja korjaaminen ei ole häpeä eikä osoitus auton huonosta laadusta, vaan se on etu, että edellinen omistaja on jo teettänyt remontteja. Jos myyjä kehuu, että "luotettava auto, ei mitään muita kuin öljynvaihtoja 200 tkm matkalla", niin kannattaa juosta äkkiä ulos myymälästä, koska siihen vaihdetaan kohta puolen auton edestä osaa ostajan piikkiin.
Kiitos.

Skoda octaviat bensa manuaali, 2015 --> 2019

1.8 ja 2.0 koneilla olevat.

Näin vain jakoketjulla olevia. Olikohan näissä hihnoja. Täytykö näissä miten tätä ketju/hihna-asiaa miettiä?
 
Ei tarvitse miettiä koska nuo 1.8/2.0 bensat noilla vuosilla on aina ketjulla.

Noiden jakopää on ihan ok ja paljon pidempikestoinen kuin niiden pikkukoneiden ketjujakopäät, sen suhteen ei kannata liikoja murehtia.
Sit täytyy vaa jaksaa ettiä jonku vuoden malli. Hyvin tässä saanu jo rajattua mitä sitä haluaa.
 
Sit täytyy vaa jaksaa ettiä jonku vuoden malli. Hyvin tässä saanu jo rajattua mitä sitä haluaa.
Tuossa videolla joki heppu kehuu VAG EA888 Gen 3 bensamoottoria. Jos siis mielenkiinto riittää katsomaan. Kehuu että olisi perus bensakoneiden huippua muistaakseni? Jos dieselit rajataan pois, ne on varmaan vielä luotettavampia.



Edit:
Saattoi ollakin tuo video:
 
Viimeksi muokattu:
Ei eroa minusta perus bensasta yhtään mitenkään. Mulla oli joitakin päiviä vuokra-autona Seat Leon eTSI.

Joku vastaava:

Toyotalla sitten on niitä itselataavia hybridejä. Niitäkään ei voi ladata, mutta sähköajo onnistuu tosi pienellä nopeudella ja tosi lyhyen aikaa.

Plug-in Hybrid sitten hieman parempi, jos kotilataus onnistuu.

Edit:
Eli mieluummin vaikka tuollainen. Hintakin halvempi.
Toyotan 4gen hybridillä ajoi kesällä 4-5km maksiminopeus 70km/h
 
Toyotan 4gen hybridillä ajoi kesällä 4-5km maksiminopeus 70km/h
2021 Corolla sillä isommalla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla (2.0 koneen mukana tulee moinen) menee myös hiukan yli 70kmh (mittarinopeus 80kmh ja mittarivirhe on about 5-6kmh) varsin pitkään. Tuo sillä oletuksella että on oikeasti tasaista tai vain hyvin loivia ylämäkiä. Muuten mennään polttis about 1200-1800rpm.
 
Olisi autonvaihtokuvioita tarkoitus harrastella aikavälillä loppuvuosi-ensi kesä, mutta liikutaan kovasti vedenjakajalla ihan alkaen kaikesta. Nyt ajellut vajaa 3v sähköllä, ja sinänsä pärjännyt aikaisemmin ihan ok, kun kilsoja ei tullut paljoa, mutta tilanne on muuttunut ja asiaa täytyisi tarkastella uudemman kerran laskujen kera.

Tällä hetkellä työmatka on sen 350km meno-paluu, ja viikossa tulee ajeltua tuo setti yleensä kahdesti. Omat muut ajelut siihen päälle, niin vuodessa kilometrejä kertyy 30-40tkm välillä. Kaikella järjellä ajateltuna pitäisi jatkaa sähköllä, mutta noista kilsoista ainakin puolet tulee notkuttua pikalatureilla, joka jo nostaa hintaa merkittävästi. Myöskään kotilataus ei ole halvimpia mahdollisia, vaan latailen tolpasta 0,20 kwh. Pikalaturit huomioiden, keskihinta omilla latauksilla on varmaankin sen noin 0,30 kwh. Yksi työkeikka maksaa siis karkeasti 20e. Nykyiset polttishinnat huomioiden ero on aika pieni.

Niinpä olen nyt alkanut harkitsemaan myös vaihtoa bensa/diesel-puolelle, jahka hieman ehtii laskelmoimaan kuinka paljon tulee mahdollisesti takkiin, ja minkä arvon annan menetetylle ajalle lataustauoilla. Olen kuitenkin melkolailla tipahtanut polttisautojen kärryiltä edellisvuosien aikana, kun fokus ollut vahvasti sähköpuolella.

Ajot maantiepainotteisia, joten vakaus, turvallisuus, hiljaisuus lienee tärkeimpiä haettuja ominaisuuksia. Toisekseen varmatoimisuus, koska ei ole aikaa pitää autoa jatkuvasti pajalla, vaan oltava ajossa. Ylläpitokustannukset tulisivat sitten toisena, eli ihan halvin mahdollinen ei tarvitsisi olla, vaan kohtuuhintainen nuo muut ominaisuudet huomioiden. Nykyisistä polttisten huoltohinnoista ei myöskään ole enää mitään käsityksiä.

Millaisia malleja näillä spekseillä voisi suositella hintaluokassa 30-40k? Itselläni tulee äkkiseltään mieleen lähinnä joku BMW 520, Volvo V60 tai vanha kunnon Skoda Octavia.
 
Halvalla rahoituksella syksyllä ID7, Ioniq6 tai Tesla 3 LR, polttoainekustannuksilla et sähköautoa lyö eikä se tilanne ole ainakaan päälaelleen muuttumassa kun jakeluvelvoite aikanaan tiukkenee.

Olettamana siis, että rahoitus lähenee jälleen 1% tvk luokkaa, koska valmistajien on saatava hidastunut myynti vetämään.
 
Halvalla rahoituksella syksyllä ID7, Ioniq6 tai Tesla 3 LR, polttoainekustannuksilla et sähköautoa lyö eikä se tilanne ole ainakaan päälaelleen muuttumassa kun jakeluvelvoite aikanaan tiukkenee.

Olettamana siis, että rahoitus lähenee jälleen 1% tvk luokkaa, koska valmistajien on saatava hidastunut myynti vetämään.
Sähköpuoli on aikalailla hyppysissä, mutta sieltä juurikin ID7 ja Ioniq 5 sekä 6 olisivat itslleni ne kiinnostavimmat. Tesloista ajeltu vanha ja uusi 3, sekä Y kaikkina versioina, mutta en ole oikein niille niin paljoa lämmennyt. Y perffinä kenties se kiinnostavin kuitenkin Tesla-puolelta.

Myös Enyaq coupe kiinnostelisi, vaan -24 ja 85 mallisena, akun esilämmitystä silmällä pitäen, karkaa hieman liiaksi hinnaltaan tällä hetkellä. Ja niin varmaan tekee myös ID7.
 
ID7 tuotannolle on tultava muutoksia, joten älä hötkyile.
 
Olisi autonvaihtokuvioita tarkoitus harrastella aikavälillä loppuvuosi-ensi kesä, mutta liikutaan kovasti vedenjakajalla ihan alkaen kaikesta. Nyt ajellut vajaa 3v sähköllä, ja sinänsä pärjännyt aikaisemmin ihan ok, kun kilsoja ei tullut paljoa, mutta tilanne on muuttunut ja asiaa täytyisi tarkastella uudemman kerran laskujen kera.

Tällä hetkellä työmatka on sen 350km meno-paluu, ja viikossa tulee ajeltua tuo setti yleensä kahdesti. Omat muut ajelut siihen päälle, niin vuodessa kilometrejä kertyy 30-40tkm välillä. Kaikella järjellä ajateltuna pitäisi jatkaa sähköllä, mutta noista kilsoista ainakin puolet tulee notkuttua pikalatureilla, joka jo nostaa hintaa merkittävästi. Myöskään kotilataus ei ole halvimpia mahdollisia, vaan latailen tolpasta 0,20 kwh. Pikalaturit huomioiden, keskihinta omilla latauksilla on varmaankin sen noin 0,30 kwh. Yksi työkeikka maksaa siis karkeasti 20e. Nykyiset polttishinnat huomioiden ero on aika pieni.

Niinpä olen nyt alkanut harkitsemaan myös vaihtoa bensa/diesel-puolelle, jahka hieman ehtii laskelmoimaan kuinka paljon tulee mahdollisesti takkiin, ja minkä arvon annan menetetylle ajalle lataustauoilla. Olen kuitenkin melkolailla tipahtanut polttisautojen kärryiltä edellisvuosien aikana, kun fokus ollut vahvasti sähköpuolella.

Ajot maantiepainotteisia, joten vakaus, turvallisuus, hiljaisuus lienee tärkeimpiä haettuja ominaisuuksia. Toisekseen varmatoimisuus, koska ei ole aikaa pitää autoa jatkuvasti pajalla, vaan oltava ajossa. Ylläpitokustannukset tulisivat sitten toisena, eli ihan halvin mahdollinen ei tarvitsisi olla, vaan kohtuuhintainen nuo muut ominaisuudet huomioiden. Nykyisistä polttisten huoltohinnoista ei myöskään ole enää mitään käsityksiä.

Millaisia malleja näillä spekseillä voisi suositella hintaluokassa 30-40k? Itselläni tulee äkkiseltään mieleen lähinnä joku BMW 520, Volvo V60 tai vanha kunnon Skoda Octavia.
Volvo V60 olisi alkaen 18500€. Ehkä samoissa hinnoissa myös BMW ja Mersu? Ilmeisesti myös V90 olisi ihan hyvä auto.

Edit:
Ylempänä olikin manuaalivaihteinen halvin. Tuossa automaatit, mutta ankeat penkit vaan monessa:


Tänään kävin liikkeessä kysymässä Y Performancea, mutta se oli myyty kai melko heti.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?

Volvoissa on maavaraa, mutta riittääkö Haldex-"neliveto"? Muutenkin nuo taitaa olla sen ikäisiä, että kannattaa ainakin tarkistaa huolella ennen ostoa, että neliveto oikeasti toimii eikä booriholkki/kulmavaihde ole jo valmiiksi paskana. VRCF:n foorumeilla riittää Haldex-juttua, meinaan...
 
En minun autot ole koskaan olleet edes noinkaan kalliita ja hyvin on ajettu satoja tuhansia. Paremmin niiden kanssa pärjää, mitä uusien kippojen.. Enkä ole edes ajanut loppuun vaan menneet minulta vielä eteenpäin käyttöön. ;) Valinnat vaan pitää tehdä oikein ja tietysti omata vähän sitä harrastuneisuutta.

Haldexi periaatteessa menee vielä, booriholkin vaihtokaan ei mikään iso juttu ole. Volvossa kone ainakin pitäisi olla hyvä, laatikosta ei kauheasti kokemusta. Tuskin mersua huonompi, tuo 722.6 ei kyllä vakuuta. :D
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Mulla oli joskus 2003 XC70 D5. Ajelin 400-500tkm välin ja oli hyvä auto mutta remonttiakin piti tehdä. Ruostetta ei kuitenkaan vielä korissa, lähinnä jumittuneita pultteja vain. Mutta suurinpiirtein kaikki nivelet, laakerit, turbon ja pari suutinta tuossa matkalla laitoin. Vielä jos olisi halunnut kunnolla entisöidä niin laatikon venttiilipöytä ja kulmavaihde olisi pitänyt tiivistää. Sitten olisikin varmaan mennyt seuraavat 200tkm taas. Jos työkalut pysyy kädessä niin suositus.

ML mersua saa myös tuohon hintaan, CDI jos ei enää käy niin on hyviä bensakoneitakin ja kyllä sillä 3,2 V6 koneella taitaa nippa nappa alle 10 päästä rauhallisessa maantieajossa. Siinä vähän isompi maavara, helppo korottaa, kunnon neliveto (lukkoja ei kylläkään vanhemmissa mutta 4ETS ja alennusvaihde ihan ok kevyessä metsämöyrinnässä), pääsääntöisesti kaikki kyllä koriltaan aika rujoja.
 
Täytyypä tutustua terracanien sielunelämään tarkemmin. :thumbsup:

ML on poisluettu myös bensana, ei tule enää ikinä mitään mersun tekniikkaa tähän pihaan. :D Sen verran syvät arvet on tämä seikkailu jättänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta Dacia Dustereista? Kumpi noista bensa vai diesel on lujempi käytössä? Noita tuntuisi saavan erittäin edullisesti ja mitä nelivedosta on lukenut niin pitäisi olla ihan pätevä. Käyttötarkoitus olisi lähinnä kakkosauton virka, peräkärryn vetoa ja muutama 1000km vuodessa ajoa. Huonoilla keleillä olisi tuo neliveto ihan tervetullut.
 
Dusty on ihan pätevä laite dieselinä, bensanelikkoina ne onkin aika harvinaisia pl.ihan uudet. Se 1,5 dci on rellulle melkeinpä sama kuin 1,9tdi oli volsulle; huollettuina lähes ikuisia.
 
Dusty on ihan pätevä laite dieselinä, bensanelikkoina ne onkin aika harvinaisia pl.ihan uudet. Se 1,5 dci on rellulle melkeinpä sama kuin 1,9tdi oli volsulle; huollettuina lähes ikuisia.
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.
 
Eipäs kait, ketjukone ja manuaalivaihteisto; katsot vain, että huoltokirjaa on täytetty säännöllisesti ja miltä tuntuu käteen koeajaessa. Renaultille tyypillisesti alusta väljistyy huonoilla teillä (nivelet/puslat) josta erilaiset "klopinat" kertoo soratien epätasaisuuksissa, mutta osat on halpoja.

Ja, että ilmastointi toimii, näin kesällä se kuitenkin on hyvä olla. Sitä ei Nälkämaan varustetasoissa ole ollut, mutta niitä on vähemmän kun auto itsekään ei ole ollut hintava parhaalla varustepaketilla.
 
Työpaikka mahdollisesti vaihtuu ja sen myötä lähes 100% etäily vaihtuu välillä toimistolla kulkemiseen. Työmatkaa tulee noin 25 km suuntaansa, sen verran jo että arvostaa hyvää autoa. Nykyinen Kia Ceed SW 2010 (1.6 turbokiisselillä) on ollut aivan soiva peli nykyhetkeen ja tarjonnut suht edullisia kilometrejä, mutta jos jatkossa pitää useana päivänä viikossa viettää tunti autossa, niin ehkä se on jo aika vaihtaa. Eniten Kiassa ärsyttää:
  1. Huonot penkit, en tiedä onko nämä tehty aasialaisten mitoilla vai mitä, muttei vaan sovi mulle. Aiemman 2000-luvun alun Volvon nahkapenkit pesi nämä ihan 100-0.
  2. Meluisuus, nykyiset kesärenkaat on huonot mikä pahentaa ilmiötä edelleen, mutta huonosti eristettyjä nämä halvat kotterot on joka tapauksessa.
  3. Huono äänentoisto, ei tarvi mitään hifi-poppivehkeitä olla, mutta tässä äänentoisto on kyllä jo aika koomisen huono.
  4. Ajovalot hyvillä polttimoilla ok, mutta pitkät valot on huonot. Osittain korjattavissa lisävalo(i)lla.
  5. Tylsän harmaa auto auto, 0-100 kiihdytys vie nykymittapuulla ikuisuuden ja kokonaisuutena vaan tylsä :lol: Ei tarvi olla mikään sporttiauto, mutta parempi kuin tämä nykyinen.
  6. Luotettavuus kysymysmerkki, säännöllisen epäsäännöllisesti tuntuu jokin paikka lahoavan kilometrien kertyessä, muttei toistaiseksi jarruremppaa lukuunottamatta mitään isompaa ole ollut. Toki pätee kaikkiin autoihin tämä.
Budjetti noin 10-15k€. Katsellut esim. K-sarjan Astroja kohtuu kilsoilla (100 tkm ympärillä), 2016-2019 vuosimalleja. Farkkuna kun viistoperän tavaratila on ilmeisesti aika pieni. Noista 1.4 Turbo bensana tai sit diesel 1.6 Bi-turbona. Onko kokemuksia näistä? Sopivilla varusteilla (paremmat penkit ja valot) korjaisivat nuo Kian ongelmat, toki ei mitään premium äänettömyyttä voi odottaa, mutta tuskin nuo Kiaa huonompia on. Voi toki nakella ideoita mitä muitakin autoja kannattaa katsoa :)
 
Mitä noista pitäisi osata katsoa? Onko esim. isompia huoltoja tai muita mitkä pitäisi olla tehtynä tms. joita osaisi bongata huoltokirjasta.

1.5dci on hihnalla, jonka vaihtoväli on 120tkm. Muuten noissa ei ole mitään kummallisempaa. Meillä on nyt 398tkm ajettu 1.5dci ja normihuoltojen lisäksi tuohon yksilöön on vaihdettu yksi suutin. Äskettäin alkoi nykimään ja pätkimään, vikakoodi viittasi hiukkassuodattimen (tukossa). Nykiminen poistui laittamalla tankkiin dpf-puhdistusainetta, joka käynnistää polton matalammassa lämpötilassa. Tuon yksilön perusteella voin suositella kyseistä konetta varauksetta, jos huonohkot käyttöominaisuudet eivät haittaa. Alavääntöä kyseisestä motista ei nimittäin löydy juuri ollenkaan.
 

Meneekö tällaisen uusikoppaisen farkku-Golfin kanssa pahasti metsään? 1.0 TSI ja manuaalilaatikko pitäisi olla konserni huomioiden ihan kohtuu luotettavat vaihtoehdot?

12 kk takuun aikana voisi pahimmat tyyppiviat korjauttaa.

Ei kai metsään. Perinteisiä säätimiähän tuossa ei niin ole radiolle tai ilmastoinnille, mutta jos esteettisyys on tärkeämpää kuin käytettävyys, niin ei kai siinä mitään.
 
Työpaikka mahdollisesti vaihtuu ja sen myötä lähes 100% etäily vaihtuu välillä toimistolla kulkemiseen. Työmatkaa tulee noin 25 km suuntaansa, sen verran jo että arvostaa hyvää autoa. Nykyinen Kia Ceed SW 2010 (1.6 turbokiisselillä) on ollut aivan soiva peli nykyhetkeen ja tarjonnut suht edullisia kilometrejä, mutta jos jatkossa pitää useana päivänä viikossa viettää tunti autossa, niin ehkä se on jo aika vaihtaa. Eniten Kiassa ärsyttää:
  1. Huonot penkit, en tiedä onko nämä tehty aasialaisten mitoilla vai mitä, muttei vaan sovi mulle. Aiemman 2000-luvun alun Volvon nahkapenkit pesi nämä ihan 100-0.
  2. Meluisuus, nykyiset kesärenkaat on huonot mikä pahentaa ilmiötä edelleen, mutta huonosti eristettyjä nämä halvat kotterot on joka tapauksessa.
  3. Huono äänentoisto, ei tarvi mitään hifi-poppivehkeitä olla, mutta tässä äänentoisto on kyllä jo aika koomisen huono.
  4. Ajovalot hyvillä polttimoilla ok, mutta pitkät valot on huonot. Osittain korjattavissa lisävalo(i)lla.
  5. Tylsän harmaa auto auto, 0-100 kiihdytys vie nykymittapuulla ikuisuuden ja kokonaisuutena vaan tylsä :lol: Ei tarvi olla mikään sporttiauto, mutta parempi kuin tämä nykyinen.
  6. Luotettavuus kysymysmerkki, säännöllisen epäsäännöllisesti tuntuu jokin paikka lahoavan kilometrien kertyessä, muttei toistaiseksi jarruremppaa lukuunottamatta mitään isompaa ole ollut. Toki pätee kaikkiin autoihin tämä.
Budjetti noin 10-15k€. Katsellut esim. K-sarjan Astroja kohtuu kilsoilla (100 tkm ympärillä), 2016-2019 vuosimalleja. Farkkuna kun viistoperän tavaratila on ilmeisesti aika pieni. Noista 1.4 Turbo bensana tai sit diesel 1.6 Bi-turbona. Onko kokemuksia näistä? Sopivilla varusteilla (paremmat penkit ja valot) korjaisivat nuo Kian ongelmat, toki ei mitään premium äänettömyyttä voi odottaa, mutta tuskin nuo Kiaa huonompia on. Voi toki nakella ideoita mitä muitakin autoja kannattaa katsoa :)
Taitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.
 
Pikkuhiljaa alkaa mitta olla täynnä tuota mersun tekniikkaa.. Olin toki lukenut cdi koneiden olevan paskoja, mutta eihän sitä kovapäinen usko ennenkuin kokeilee.. :) Jeep wj:n tilalle siis jotain muuta mietteissä.

-hyvä maavara, maasturi siis ensisijaisesti, mutta ihan minimissään neliveto.
-ilmastointi pakollinen koska koiria, muuta varustetta ei tartte.
-hinta max n. 4t, eli toyotat karkaa jo yli tässä kategoriassa
-tilaa oltava kohtuullisesti, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin.
-kulutus pitäisi olla alle 10, koska käyttöauto ja ajoja ~30t/v
-vuosimalli saisi olla max 2000 luvun alku, en kaipaa dpf:iä tai muuta shaibaa.


Xc volvoja satunnaisesti tippuu tuohon hintaan ainakin, pitäisi kai olla ihan ok autoja?
Ehdottaisin Pajeroa. Vienee noin kympin satasella jos en väärin muista.
 
Taitaa olla parasta kokeilla noita autoja, sillä nuo listaamasi Kian puutteet ovat ainakin osittain ristiriidassa omien kokemuksien kanssa, jopa sen verran, että pienenä ot:nä mainitsen niistä. Kokemusta siis takavuosilta vastaavan vuosimallin bensakoneellista farkusta, jonka penkit ovat oikeastaan parhaat millä olen ajanut, ja ei, en ole varustettu aasialaisten mitoilla. Äänentoistossakaan ei ollut mitään vikaa, kesti vertailun kaikkien samanluokan autojen kanssa. Valot kummaksuttaa kaikkein eniten, sillä pitkät valot olivat oikeasti hyvät, mutta ajovalot kaukana siitä. Jos autoissa on mahdollista olla näin paljon yksilöeroja, niin se selviää vain testaamalla. Muilla merkeillä erilaisia versioita lienee vielä enemmän kuin Kialla. Etsintä kannattaa tietysti aloittaa luotettavimmista merkeistä, mutta esim. Corolla on jossain määrin äänekkäämpi kuin Ceed.
Joo näinpä se täytyy tehdä, silläpä sen parhaan käsityksen saa. Makukysymys nuo penkit, joidenkin muiden valmistajien penkit sopii omalle kropalle paremmin. Äänentoistossa voi olla jo auton iän tuomaa ongelmaa, en olisi hirveän yllättynyt jos tuossa olisi jotain häikkää ja sen takia kuuluu huonosti. Omassa yksilössä ajovalot parani huomattavasti kun vaihtoi jotkut longlife tuikut kirkkaampiin polttimoihin (Philipsin +150% / 200% mallit). Huonona puolena kestävät maks vuoden. Mut menee jo ot:ksi tämä. Pitää käydä koeajamassa ainakin tuollaista Astraa niin saa vähän tuntumaa millainen peli kyseessä :)
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Fabia manuaalina saa alle 100tkm ajettuna vuosien -17-19 nurkilta. Ei pitäis tulla yllättäviä korjauskohteita, öljynvaihdot varmasti edullisia monimerkkikorjaamoilla. Maantiekulutukseksi lupaa ~ 4l/100km. Sisarmalli Polo yllättävän vakaa maantieajettava.
 
Näitä olisin itsekin ehdottanut. Meillä on töissä uusimman korimallin Polo litraisella vapaastihengittävällä koneella ja hyvähän sillä on painaa maantietä. Kulkupuoli on mallia "limp mode", mutta traktoreista pääsee suht ongelmitta ohi.
 
Pieni/keskikokoinen auto alle 10k ois hakusessa. Hyvä hinta/laatusuhde, helppo/halpa ylläpitää. Kilsoja tulee 5000 vuodessa painottuen maantielle.Tilaa en tarvitse yhtään. Olen erittäin rauhallinen kuski, jopa punton 60 hv riitti mulle hyvin. Mieluusti siis vähän hevosvoimia ja pieni kulutus. Toyotoista en tykkää, muut merkit käy. Löytyiskö ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

Suzuki swift. Emännälle piti etsiä pieni ja kustannuksiltaan halpa auto. Se mitä kyselin tutuilta korjaamon puolelta niin aika varmoja vehkeitä. Hetki sitten tehtiin tutun korjaamolla 60tkm huolto niin pääsin tutkimaan. Ainut typerä asia minkä huomasin niin neliveto on "̶k̶o̶v̶a̶ ̶5̶0̶/̶5̶0̶%̶"̶ kova esijännitys. Luultavasti toki kestää, mutta öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin Suzukin huolto vaatii. Etuvedossa tuo ei ole ongelma ja muuten todella helppo huoltaa.

Edit: korjattu virheellistä tietoa
 
Viimeksi muokattu:
C3 1.2 on vähän vääntävämpi kuin litraiset. Niitäkin vois katella, en tiedä koskeeko vapaasti hengittäviä jakohihnaongelmat. Ainakin vanhemmat olleet suht huolettomia ja kun kestävät ruostettakin suht hyvin, vanhempaakin voi harkita. Halpoja.
Edellisen korimallin (=gm) Corsaa tehtiin todella pitkään ilman turboa samalla perusrakenteella. Ei kovissa hinnoissa sekään.
Seuraavaksi varmaan mainitaan Kia Rio, mutta pitkä takuu voi näkyä hinnassa.
Fiestaakin saanut ilman turboa, silti kiva ajella.
 
Fiesta epäilemättä ihan kiva auto ajaa, vaan öljyssä lilluvan jakohihnan vaihto aivan törkeen kallis. Myöskin jonkin verran ongelmaa nettipalstoilla, että pettävät ennen aikojaan ja aiheuttavat käytännössä moottorin vaihdon. En tiedä onko sama konsepti turbottomassa koneessa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom