Mikä auto minulle?

Tässä on riskipotentiaalia, jos vielä yhdistetty 6-loviseen manuaaliaskiin.

Osasta noista moottoreista halkeaa turbo ja m32 laatikosta menee suurella todennäköisyydellä laakeri, ellei ole jo mennyt.
Jos on suomessa myyty alunperin niin varmaan löytyy Start&Stop ja vaihdelaatikon tyyppinä M22, joka ei ole yhtä huono kuin M32.
Automaattia katsellut juurikin tuon m32 pelon vuoksi. Eikös nuo ongelmat kuitenkin ollut enemmän J Astran tai saman ikäluokan Insignian kanssa yhteennaitettuna? K Astraa automaattina ja farkkuna ollut nettiauton haussa ja Toyotan Hybridiä. Joku tuossa Auriksessa vaan on, että se ei yhtään herätä tunteita. Corolla olisikin jo omaa silmää miellyttävä, mutta taitaa nuo kaikki alle 20k€ jäävät olla mahdollisesti lämmönvaihdin ongelmaisia, kun ovat pääsääntöisesti -19 vuosimallia.
 
Kevythybridi eli itselataava on.

Lataustavalla ei ole vaikutusta onko se kevythybridi vai normaali hybrid.

Kevythybrid ei mene pelkällä sähköllä koskaan, se on itselataava

Hybrid taas kykenee liikkumaan pelkällä sähköllä (kuten Toyotan hybrid toimii), se on itselataava

Sitten on vielä se lataushybrid, sama kuin hybrid, mutta isommalla akulla ym. jota voi ladata seinästä tai antaa polttomoottorin itse ladata ja täten ajaa vaikka pelkällä sähköllä sen 50-100km optimi olosuhteissa.
 
Ja sitten on vielä sarja- ja rinnakkaishybridit.

Sarjahybridi liikkuu vain sähköllä. Sähköä akku saa seinästä tai polttomoottorista.

Rinnakkaishybridissä liikutaan sähköllä tai polttomoottorilla.
 
Automaattia katsellut juurikin tuon m32 pelon vuoksi. Eikös nuo ongelmat kuitenkin ollut enemmän J Astran tai saman ikäluokan Insignian kanssa yhteennaitettuna? K Astraa automaattina ja farkkuna ollut nettiauton haussa ja Toyotan Hybridiä. Joku tuossa Auriksessa vaan on, että se ei yhtään herätä tunteita. Corolla olisikin jo omaa silmää miellyttävä, mutta taitaa nuo kaikki alle 20k€ jäävät olla mahdollisesti lämmönvaihdin ongelmaisia, kun ovat pääsääntöisesti -19 vuosimallia.

K Astroissa ei pitäisi olla mitään moottorin tai vaihdelaatikon tyyppivikoja pahemmin. Oli enemmän J Astran ongelmia.
Itsellä on 2017 1.0T 5v manuaalilla ja veljellä 2017 1.4T 6v manuaalilla, eikä ole kummassakaan ollut mitään vikoja viimeiseen 4 vuoteen.
Perus vuosihuolloilla selvitty.

1.4T automaatti on kai perinteinen momentinmuunninvaihteisto joka on ihan hyvä. 1.0T automaatti on robottivaihteisto, joka ei ole niin hyvä.
 
Olkaapa tarkkoina huoltokirjojen kanssa jos takuunalaisia autoja ostatte. Ilmoituksia selatessa karkeasti puolessa takuunalaisista on joku huolto, aika usein jopa ensimmäinen huolto, tehty liian myöhään ajallisesti tai kilometreissä.

Eihän se myyjä siitä mitään sano, vaan voipi olla liemessä jos takuuvikoja tulee. Erityisesti jos takuun jälkeisiä ns. goodwill-vikoja ilmenee. Minkähän takia niitä huoltoja ei voi tehdä ajallaan?
 
K Astroissa ei pitäisi olla mitään moottorin tai vaihdelaatikon tyyppivikoja pahemmin. Oli enemmän J Astran ongelmia.
Itsellä on 2017 1.0T 5v manuaalilla ja veljellä 2017 1.4T 6v manuaalilla, eikä ole kummassakaan ollut mitään vikoja viimeiseen 4 vuoteen.
Perus vuosihuolloilla selvitty.

1.4T automaatti on kai perinteinen momentinmuunninvaihteisto joka on ihan hyvä. 1.0T automaatti on robottivaihteisto, joka ei ole niin hyvä.
Paljonko on kilometrejä mittarissa? Tuo 1.0T taitaa olla vähän pieniruokaisempi kuin 1.4T. Varsinkin manuaali vs automaatti.
 
Paljonko on kilometrejä mittarissa? Tuo 1.0T taitaa olla vähän pieniruokaisempi kuin 1.4T. Varsinkin manuaali vs automaatti.
Mulla on ajettu 145tkm ja veljen 1.4T on 223tkm.
Manuaalina tuo 1.4T taitaa olla pieniruokaisempi ainakin matka-ajossa. Enemmän vaihteita niin varmaan järkevämmät välitykset eikä tarvii polkea niin kovin, kun on enemmän tehoa.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?

Jos Toyotaa harkitset, niin Toyotalla on se Relax-takuu, jonka saa kattamaan tyyliin 10v/200tkm käyttämällä merkkihuollossa säännöllisesti. Joten katselisin kilometrit ja vuodet sen mukaan, että tuo tulee hyödynnettyä auton pitoaikana mahdollisimman hyvin.

Ja jotkut väittävät, että covid-autoja ei pitäisi ostaa, koska autotehtaan työntekijät ovat kuluttaneet puolet energiastaan virusta vältellen. Todenperäisyydestä en tiedä, mutta voihan siinä olla itunsa - katsele viimeisiä ennen virusta valmistettuja autoja tai sitten jotain 2022 eteenpäin tehtyjä.
 
Mitähän osia tuohon Relaxiin kuuluu? Pitkä lista Ei-kuuluvia osia löytyi Tojon sivuilta, muttei turvaan kuuluvista osista ole mitään listausta :hmm:
 
Vuodesta 1997 Toyota on tehnyt hybridejä, joten on ollut aikaa hieroa tekniikkaa. Käyttävät enemmin hyväksi havaittua yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uusinta.

Lexus aika vahvoilla. Onkoha kellää kokemusta tommosesta Lexus IS300h F sportista? Vaikuttaa aika hyvältä peliltä. Mukavuutta, pähee ulkonäkö omasta mielestä ja ilmeisesti vähän sporttisuutta.
 
Kävin tänään koeajamassa Toyota Corolla Hybrid sedan 1.8 vm21. Myyjä oli valmis kauppoihin ihan sopuhinnalla mutta vaikka auto oli helppo ajaa, pienikulutuksinen niin kuitenkin jotenkin kolho ja äänekäs. Ei jatkoon.

Seuraavaksi olisi tarkoitus käydä testaamassa Hyundai ionic Hybridiä , kohtuu kulutus yhd 5,2L/100km.
 
Mulle ei tuo lista aukea/näy ollenkaan. Liekö selaimessa vikaa. Ei auttanut "tietokonetilakaan" Android Chromella. Täytyy kattoa koneelta joskus.

Jännä. Chromella näkyy hyvin pöytäkoneelta itsellä.

Mutta käytännössä siis esim. erilaiset anturit ja elektroniikkaboksit on tuon kattamia. Samoin esim. moottorin jakoketju ja turboahdin, EGR-venttiili ja tämäntyylisiä osia.
 
Mulle ei tuo lista aukea/näy ollenkaan. Liekö selaimessa vikaa. Ei auttanut "tietokonetilakaan" Android Chromella. Täytyy kattoa koneelta joskus.
En tiedä onko nyt jotain häsäämistä meneillään tietyillä sivuilla. Esim Edgellä ei voi scrollata Verkkokauppa.comin sivuja, Chromella voi jne on ollut tämän illan outouksia.
 
En tiedä onko nyt jotain häsäämistä meneillään tietyillä sivuilla. Esim Edgellä ei voi scrollata Verkkokauppa.comin sivuja, Chromella voi jne on ollut tämän illan outouksia.
Voi olla, tosiaan ei näkynyt eilenkään kun oli tuo sivusto auki. No, katselen koneelta joskus ihan vaan mielenkiinnosta.
 
Mitähän osia tuohon Relaxiin kuuluu? Pitkä lista Ei-kuuluvia osia löytyi Tojon sivuilta, muttei turvaan kuuluvista osista ole mitään listausta :hmm:
Täällä toimii lista:

Avasin varoiksi kolme kohtaa seitsemästätoista, eli moottori, hybridi ja sähköjärjestelmät.

Turvan voi aktivoida viimeisen kerran päivää ennen 10 vuotta/184999 km kohdalla, jolloin turva tulee vielä 12 kk/15000 km ajaksi voimaan, joten se loppuu ihan viimeistään 11 v/200 tkm kohdalla.


Edit. Olen vienyt perhepiiriin kuuluvan Yariksen valtuutettuun korjaamoon ääntävän pyöränlaakerin takia. Vaihtoivat ilman mutinoita uuden laakerin Relaxin piikkiin täysin maksutta. Ihan mukavaa palvelua 160 tkm ajetulle autolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-14-20-41-11-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-41-11-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    117,9 KB · Luettu: 43
  • Screenshot_2024-03-14-20-43-05-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-43-05-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    115,2 KB · Luettu: 43
  • Screenshot_2024-03-14-20-43-30-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-43-30-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    82,8 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-03-14-20-44-54-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-44-54-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    80,6 KB · Luettu: 27
Viimeksi muokattu:

Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.
 
Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.
 
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.
Camryllä olen ajellut, talven ja kesän ero pyörii siinä 0.5-1 L. Ulkona seisova auto kylmällä moottorilla. Ja kone siinä 2.5 litranen. Voiko eroa olla noin paljon Corollaan?
 
Viimeksi muokattu:
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.

Mitä tuota nyt on katsonut spritmonitorista, niin kyllä se useimmilla vitosen pintaan menee kulutus, mikä on tuon kokoiselle itselataavalle hybridille mielestäni ihan ok lukema. 1.8 menee nähtävästi hieman pienemmällä, mutta varmaan ajoprofiili vaikuttaa myös kuinka lähellä toisiaan nuo on.

Joskus aikoinaan koeajoin tuon uudistuneen Corollan 1.8 hybridikoneella ja ihan asiallinen käyttöautohan se muuten on, mutta kyllä se voimalinja oli aika aneeminen kun joko kiihtyvyys oli kuin vanhalla vapari-dieselillä tai sitten se kone alkoi huutamaan kuin vietävä jos halusi tehoja irti esim. motarin rampilla.
 
Camryllä olen ajellut, talven ja kesän ero pyörii siinä 0.5-1 L. Ulkona seisova auto kylmällä moottorilla. Ja kone siinä 2.5 litranen. Voiko eroa olla noin paljon?
Kesän jäljiltä keskikulutus oli 5.7l/100km. Noussut nyt kylminä kuukausina 5.8l/100km:aan ja se vaatii selkeää hyppyä kulutuksessa, koska lämpimillä keleillä tuli huomattavia km määriä vs esim nyt talvella. Esim työmatka mikä meni normi plussakeleillä ennen reiluun viiteen tai vähän alle, on nyt melkein aina kutosella alkava. Jos taas ajan esim matkalla kauppaan ja kone ehtii yhtään lämmetä, loppumatkan kulutus on ihan maltillinen ellei ajeta pidempää matkaa. Ja itselläkin tosiaan ulkona seisova auto ilman mahdollisuutta esilämmitykseen.

Mutta otetaan esim tämän päiväinen kulutus Helsinki-Tampere välillä plussakelissä. Jokseenkin lämpimällä koneella (pari kolme kilsaa ajoa kotoa kauppaan ja siitä Tampereelle). Kulutus tuolla matkalla kaupasta Tampereelle oli 5.5l/100km ja ECO score 75. Vastaavasti samalla matkalla Tampere-Helsinki välillä kylmällä koneella käyntiin ja 10min puhelimessa istumista kone käyden ennen ajoon lähtöä ja kulutus oli 6.1l/100km, ECO scoren ollessa 71/100. Matkaa oli kuitenkin se 180km ilman ruuhkia. Aika raju ero kun ei ollut edes loskaa tms poikkeavaa keliä (okei, sivutuulta oli paikoin rajusti). Selkeä iso miinus tuohon Toyotan ECO scoreen on itsellä kiihdytykset ja Toyotan mukaan kiihdytykset etenkin kun rajoitus vaihtuu mikä pudottaa tuota scorea yllättävän paljon.

Huomiona tosiaan se että itsellä hyvin iso osa matkasta on maantietä 80kmh+ ja pelkän sähkön voimin ei liikaa liikuta.
 
Olikos niissä 2-litraisissa hybridicorollissa myös isompi hybridiakku? Mitä tässä olen nyt pari viikkoa 1.8-litraisella ajellut niin aika nopeasti se alkaa lataamaan akkua polttomoottorilla jos ei pääse rullaamaan tai jarruttamaan virtaa sisään. Kulutuksen saa kyllä sopivalla ajoprofiililla ja reitillä melko alas, 4.5 l/100 km on nyt tullut työmatka-ajoilla, ennen lähtöä pääosin 30-45 minuuttia piuhassa. Matkaa on noin 15 kilsaa suuntaansa ja sisältää sekalaista ajoa välillä 40-60 km/h ja jonkun verran mäkiä. Vakkari on käytössä aina kun mahdollista.
 
Kakslitrasissa oli sitä lämmönvaihdinvikaa, joku muistaa paremmin ne vuosimallit. Akussa tuskin kokoeroa, se kun on vaan "sellainen" normihybridissä.
 
Wikipediasta löytyy tietoa Toyota ja Lexus mallien akuista. En löytänyt sieltä kylläkään tietoa onko eroa Corollan 1.8 tai 2 litrasten välillä. Uudemmissa Corolloissa 0.75 kWh Li-ion akku.

Muistaakseni viistoperä Corolla 2 litran mallissa olisiko akku tai joku on siirretty tilanpuutteen takia konepellin alta takaboksin alle ja tästä syystä takaboksi on pienempi kuin 1.8 litran koneella varustetussa. En tiedä miten tämä on farmarimallissa.

 
Olikos niissä 2-litraisissa hybridicorollissa myös isompi hybridiakku? Mitä tässä olen nyt pari viikkoa 1.8-litraisella ajellut niin aika nopeasti se alkaa lataamaan akkua polttomoottorilla jos ei pääse rullaamaan tai jarruttamaan virtaa sisään. Kulutuksen saa kyllä sopivalla ajoprofiililla ja reitillä melko alas, 4.5 l/100 km on nyt tullut työmatka-ajoilla, ennen lähtöä pääosin 30-45 minuuttia piuhassa. Matkaa on noin 15 kilsaa suuntaansa ja sisältää sekalaista ajoa välillä 40-60 km/h ja jonkun verran mäkiä. Vakkari on käytössä aina kun mahdollista.
On isompi akku. Kontin lattia nousee tasan reunan kanssa. Samoin sähkömoottori on tehokkaampi.
 
Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.

Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
Mulla oli nyt hiljattain vuokrattuna tuollainen facelift-malli. Kyllä se selvästi mukavammalta tuntui kuin vanha malli, josta ajokokemukset olivat viime kesältä.
 
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.

Mitä voisi olettaa, 2l kone on 2l kone, se syö bensaa ja kylmänä vielä enemmän!? Aikanaan kun oli näitä vapaasti hengittäviä bensakoneita niin tuollainen 2l kone söi kaupungissa sen 12l/100km, talvella vielä enemmän ja motarilla meni +8l/100km.

Tuollaiseen verrattuna Toyota hybrid menee todella vähällä, mutta ei sekään voi fysiikan lakeja muuttaa. Ihmisillä menee vähän puurot ja vellit sekaisin ja oletetaan että Hybrid pystyy ihmeisiin.
 
Mitä tuota nyt on katsonut spritmonitorista, niin kyllä se useimmilla vitosen pintaan menee kulutus, mikä on tuon kokoiselle itselataavalle hybridille mielestäni ihan ok lukema. 1.8 menee nähtävästi hieman pienemmällä, mutta varmaan ajoprofiili vaikuttaa myös kuinka lähellä toisiaan nuo on.

Joskus aikoinaan koeajoin tuon uudistuneen Corollan 1.8 hybridikoneella ja ihan asiallinen käyttöautohan se muuten on, mutta kyllä se voimalinja oli aika aneeminen kun joko kiihtyvyys oli kuin vanhalla vapari-dieselillä tai sitten se kone alkoi huutamaan kuin vietävä jos halusi tehoja irti esim. motarin rampilla.

Vanha vapari-diesel 20s 0-100, 1.8 Hybrid alle 10s ja mukamas aneeminen? Hieman laitat "lapinlisää" näihin juttuihin.
 
Vanha vapari-diesel 20s 0-100, 1.8 Hybrid alle 10s ja mukamas aneeminen? Hieman laitat "lapinlisää" näihin juttuihin.

Monella on se asenne että koska hybridi tai EV niin lähtökohtaisesti sen pitää olla paska verrattuna bensakoneisiin.
Ymmärrän että Toyotan voimansiirto voi tuntua erillaiselta, mutta kyllä se lähtee huomattavasti reippaammin liikennevaloista kuin normaalit bensakoneet. Normaalisti tällä ei nyt hirveästi ole merkitystä mutta täälläpäin jos pitää vaihtaa kaistaa tai kääntyä nopeasti liikennevirtaan niin hybridin nopea ja varma liikkeellelähtö on sellainen asia josta olisi vaikea enää luopua. Kun vuokra-autoksi sattui perinteinen automaatti niin hetki meni ihmetellessä miksi tämä ei liiku rivakasti lähdöstä, no kun siinä ei ole sähkömoottoria avustamassa...
 
Monella on se asenne että koska hybridi tai EV niin lähtökohtaisesti sen pitää olla paska verrattuna bensakoneisiin.
Ymmärrän että Toyotan voimansiirto voi tuntua erillaiselta, mutta kyllä se lähtee huomattavasti reippaammin liikennevaloista kuin normaalit bensakoneet. Normaalisti tällä ei nyt hirveästi ole merkitystä mutta täälläpäin jos pitää vaihtaa kaistaa tai kääntyä nopeasti liikennevirtaan niin hybridin nopea ja varma liikkeellelähtö on sellainen asia josta olisi vaikea enää luopua. Kun vuokra-autoksi sattui perinteinen automaatti niin hetki meni ihmetellessä miksi tämä ei liiku rivakasti lähdöstä, no kun siinä ei ole sähkömoottoria avustamassa...

Tuo on kyllä totta että eCVT tuntui itsellekin alussa todella oudolta koska kierrokset nousee, ne jää sinne ylös kunnes nopeus on saavutettu ja nostat jalkaa kaasulta. Vastakohtana perinteinen automaatti mikä pumppaa kierroksia ylös alas vaihteiden vaihdon mukaan, toki yhtälailla se normaali automaatti pitää kierrokset ylhäällä kaasupohjassa kiihdytyksissä ja jokainen vaihto on nykäisy.

Luotettavuudesta on sitten turha edes puhua tai vertailla.
 
Tuo on kyllä totta että eCVT tuntui itsellekin alussa todella oudolta koska kierrokset nousee, ne jää sinne ylös kunnes nopeus on saavutettu ja nostat jalkaa kaasulta. Vastakohtana perinteinen automaatti mikä pumppaa kierroksia ylös alas vaihteiden vaihdon mukaan, toki yhtälailla se normaali automaatti pitää kierrokset ylhäällä kaasupohjassa kiihdytyksissä ja jokainen vaihto on nykäisy.

Luotettavuudesta on sitten turha edes puhua tai vertailla.

Minulla on 2016 Toyotan hybridi ja siinä on ollut käytännössä nolla ongelmaa. Kerran olen vaihtanut 12V akun ja renkaat, kahdesti pyyhkijänsulat ja kohta pitäisi vaihtaa takaiskarit ekaa kertaa, vuosihuollot ohjelman mukaan tehtynä ja ajoakku edelleen kunnossa.
Eihän se seksikäs ole, eikä sillä miehisyyttään voi korostaa mutta hyvin se on vienyt paikasta A paikkaan B tänä aikana.
 
Mitä voisi olettaa, 2l kone on 2l kone, se syö bensaa ja kylmänä vielä enemmän!? Aikanaan kun oli näitä vapaasti hengittäviä bensakoneita niin tuollainen 2l kone söi kaupungissa sen 12l/100km, talvella vielä enemmän ja motarilla meni +8l/100km.

Tuollaiseen verrattuna Toyota hybrid menee todella vähällä, mutta ei sekään voi fysiikan lakeja muuttaa. Ihmisillä menee vähän puurot ja vellit sekaisin ja oletetaan että Hybrid pystyy ihmeisiin.
Onhan sitä noita 2.0 koneisia kippoja ollut 90-luvun alun laitteista ihan 2006 vuotiseen. Isoin ongelma on luvatut vs toteutuvat kulutukset. Ja miksi esim se kulutus ei hyppää noin rajusti muissa omistani autoissa kun on kylmä ilma. Molemmissa polttis kuitenkin on käytössä alkuajan.

Ja 2.0 vaparit ovat kyllä kehittyneet myös varsin paljon noista 2.0 120hp 90-00-luvun kipoissa olleista. Lisänä Toyotassa Atkinson cycle. Tehot nousseet, kulutukset pudonneet. Myös tehon myötä kulkupuolen olettaisi nousseen. Vajaa 11s tuo 1.8 taitaa ottaa 0-100kmh. Uusimmassa vuosimallissa sitten alle 10s.

Mitä asenteisiin koskien hybrid, plugari tai EV. Kaikille on paikkansa. Olen bensalenkkarina omistanut vapari polttiksia niin ei teho kuin tehomalleina, turbo polttiksia niin normi kuin tehomallina niin bensana kuin dieselinä, hybridin kuin EV:nkin. EV oli noista uudemmista tekniikoista aivan mahtava. Tuo Toyotan hybrid toteutus nyt ei vain iske itseen yhtään ja muita en ole kokeillut tuommoista Fordin hyvin etäisesti hybridiksi kutsuttavaa Pumaa.

eCVT:stä on tosiaan se sanottava, jos pitoa on niin irtoaa varsin nätisti paikaltaan jos ei mennä tehomalleihin joissa enemmän tehoa, lukko ja kunnon renkaat.

Mutta siksi täällä keskustellaankin, jotta löytyy jokaiselle se oikea auto. Ei kaikkia tosiaan miellytä kaikki tai kaikkia ei palvele kaikki autot.

@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?
 
@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?

Uutena ostettu, ekat renkaat kesti ~50tkm, vielä olisi pintaa ollut vähän mutta täällä sataa sen verran paljon vettä ettei viitsi säästää urasyvyyden kanssa. Nyt taitaa olla jotain 60-70tkm mittarissa, covidin matkustusrajoitusten takia ei tullut ajettua paljoa pariin vuoteen ja työtkin siirtyi enemmän etätyöhön niin sekin vähensi ajoja.
 
Onhan sitä noita 2.0 koneisia kippoja ollut 90-luvun alun laitteista ihan 2006 vuotiseen. Isoin ongelma on luvatut vs toteutuvat kulutukset. Ja miksi esim se kulutus ei hyppää noin rajusti muissa omistani autoissa kun on kylmä ilma. Molemmissa polttis kuitenkin on käytössä alkuajan.

Ja 2.0 vaparit ovat kyllä kehittyneet myös varsin paljon noista 2.0 120hp 90-00-luvun kipoissa olleista. Lisänä Toyotassa Atkinson cycle. Tehot nousseet, kulutukset pudonneet. Myös tehon myötä kulkupuolen olettaisi nousseen. Vajaa 11s tuo 1.8 taitaa ottaa 0-100kmh. Uusimmassa vuosimallissa sitten alle 10s.

Mitä asenteisiin koskien hybrid, plugari tai EV. Kaikille on paikkansa. Olen bensalenkkarina omistanut vapari polttiksia niin ei teho kuin tehomalleina, turbo polttiksia niin normi kuin tehomallina niin bensana kuin dieselinä, hybridin kuin EV:nkin. EV oli noista uudemmista tekniikoista aivan mahtava. Tuo Toyotan hybrid toteutus nyt ei vain iske itseen yhtään ja muita en ole kokeillut tuommoista Fordin hyvin etäisesti hybridiksi kutsuttavaa Pumaa.

eCVT:stä on tosiaan se sanottava, jos pitoa on niin irtoaa varsin nätisti paikaltaan jos ei mennä tehomalleihin joissa enemmän tehoa, lukko ja kunnon renkaat.

Mutta siksi täällä keskustellaankin, jotta löytyy jokaiselle se oikea auto. Ei kaikkia tosiaan miellytä kaikki tai kaikkia ei palvele kaikki autot.

@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?

Muistelen omaa -00 2.0 mondeota 145hv ja se vei aivan järkyttävät määrät bensaa verrattuna Hybridi Corollaan samankokoisella moottorilla, joten kehitystä on tapahtunut valtavasti. En minä myöskään huomaa kylmäkäynnistyksessä mitään ihmeellistä piikkiä, auto lämpenee nopeasti eikä moottoriin tule korroosiota kun sitä käytetään aktiivisesti, itseä kiinnostaa enemmän se lopullinen kulutus tankillisella, ei niinkään mikään hetkellinen.
 
Itselläkin tuo 1.8-hybridi yllätti rivakkuudellaan lähdöissä ja kiihdytyksissä, tosin olen ehkä tottunut omien autojen turboviiveeseen liikaakin. Moottorin melusta paha sanoa enempää kun rengasmelu on ainakin nastoilla se määräävä tekijä :lol:
 
Muistelen omaa -00 2.0 mondeota 145hv ja se vei aivan järkyttävät määrät bensaa verrattuna Hybridi Corollaan samankokoisella moottorilla, joten kehitystä on tapahtunut valtavasti. En minä myöskään huomaa kylmäkäynnistyksessä mitään ihmeellistä piikkiä, auto lämpenee nopeasti eikä moottoriin tule korroosiota kun sitä käytetään aktiivisesti, itseä kiinnostaa enemmän se lopullinen kulutus tankillisella, ei niinkään mikään hetkellinen.
Juu itsellä oli tuo 1.8 115hp Zetec Escortissa ja 2.0 Zetec pohjainen 170hp versiona Focus ST:ssä. Kyllä nuo imivät bensaa, etenkin kun kierroksia ei säästellyt :D.

@BNo1 itsellä nyt 51tkm mittarissa 2021 Corollassa ja omassa omistuksessa jo toiset pyyhkijät ja ilmeisesti toinen satsi renkaita meneillään. Ensimmäisillä pyyhkijöillä selviää kyllä sen 20tkm mutta sen jälkeen alkaa kulumaan yleensä aika haipakkaan kun lasi on karhentunut sopivasti.

Mutta eiköhän tähän riitä tämä Corolla vs muu maailma vääntö. Tai sitten käännytään johonkin muuhun ketjuun. Kuitenkin tullut jo aika monta mielipidettä Corollasta joten ei ehkä palvele ketjun tarkoitusta.
 
Onko muuten porukalla kokemusta noista autoliikkeiden lisäturva palveluista? Wetteri tuollaista 12kk lisäturvaa tyrkyttää rahoituksen yhteydessä, mutta onko tuo aiva hukkaan heitettyä rahaa?
 
Onko muuten porukalla kokemusta noista autoliikkeiden lisäturva palveluista? Wetteri tuollaista 12kk lisäturvaa tyrkyttää rahoituksen yhteydessä, mutta onko tuo aiva hukkaan heitettyä rahaa?
Näin YLEISESTI sanottuna kyllä. Ellei ole joku tietty herkkä tekniikkakombo tms ja se sattuisi vahingossa kuulumaan tuon lisävakuutuksen alle.
 
Näin YLEISESTI sanottuna kyllä. Ellei ole joku tietty herkkä tekniikkakombo tms ja se sattuisi vahingossa kuulumaan tuon lisävakuutuksen alle.
No näin vähän ajattelin. Oli myyjä ovelasti laittanut pyytämättä/kysymättä rahoitustarjoukseen tuollaisen lisäturvan ja ihmettelin, että miksi kk-erä ei täsmää sen kanssa mitä olin itse heidän laskurillaan pyöritellyt.
 
No näin vähän ajattelin. Oli myyjä ovelasti laittanut pyytämättä/kysymättä rahoitustarjoukseen tuollaisen lisäturvan ja ihmettelin, että miksi kk-erä ei täsmää sen kanssa mitä olin itse heidän laskurillaan pyöritellyt.
Samaa tekevät huolloissa lisäpalveluilla. Tekevät hyvää tiliä noilla niin myynnissä kuin huollon puolella. Itse mainitsen aina huoltoon viedessä ettei lisäpalveluita ja huoltokaveri oli viimeksikin ihan ihmeissään etten halua edes pissapoikaa täyttää tai uusia sulkia merkkihuollon hinnoilla :D.
 
Mutta eiköhän tähän riitä tämä Corolla vs muu maailma vääntö. Tai sitten käännytään johonkin muuhun ketjuun. Kuitenkin tullut jo aika monta mielipidettä Corollasta joten ei ehkä palvele ketjun tarkoitusta.

Ketjun aiheeseen liittyen onko joku onnistunut hankkimaan uudehkon hybridi Corollan joka olisi ollut kauhea pommi (kaikki rikki kokoajan ja mikään ei toimi)? Itse olen ollut jopa hämmentynyt vikojen vähyydestä, oletin että takuuseen saa pari kertaa käydä valittamassa mutta ei sitäkään.
 
Ketjun aiheeseen liittyen onko joku onnistunut hankkimaan uudehkon hybridi Corollan joka olisi ollut kauhea pommi (kaikki rikki kokoajan ja mikään ei toimi)? Itse olen ollut jopa hämmentynyt vikojen vähyydestä, oletin että takuuseen saa pari kertaa käydä valittamassa mutta ei sitäkään.
Itsellä on ollut pari vikaa. Ajovalot oli suunnattu todella alas, ovipaneeli rämisee ilman että musa soi tms, pyyhkijät jäivät jumiin yläasentoon kesken kaatosateen motarilla ja mediajärjestelmä kirjautuu jatkuvasti ulos tililtä itsestään. Nuo muut ovat sitten ilmeisesti ominaisuuksia (takalasin lämppäri ei jaksa sulattaa lasia ja että auto lasit vetää huuruun todella herkästi ja että vakkari ei pidä vakio nopeutta).
 
Näenkö jostain myynti-ilmoituksessa että onko kyseessä J vai K? Vai onko näin että jos VM on -15 niin kyseessä on aina K-malli?
Ihan eri näköinen auto kyseessä. Astra K
Astroissa muuten vaihtelee vakiovarusteet aika kovin riippuen vuosimallista. Mulla on 2017 niin siihen sai enemmän varusteita kuin esimerkiksi 2018 vuosimalliin.
 
Lexus aika vahvoilla. Onkoha kellää kokemusta tommosesta Lexus IS300h F sportista? Vaikuttaa aika hyvältä peliltä. Mukavuutta, pähee ulkonäkö omasta mielestä ja ilmeisesti vähän sporttisuutta.
Vasta muutama tuhat km takana, mutta Executive LSS+ paketilla, ei F Sport. Auriksesta vaihdoin tähän niin olihan siinä aika iso ero. Olen tykännyt autosta, joitakin miinuksia tulee mieleen:

- Infotainment on vanhentunut, jos se on tärkeä niin kannattaa katsella muita. Itselleni riittää kun radiosta kuuluu rokkia.
- Tavaratila on aika matala, mutta niin kai se on useimmissa hybrideissä. Kassikoukkuja on ikävä.
- Lähivalot näyttää melko alas. Valotehoa on kyllä riittävästi.

Koeajolle vaan, sillä se selviää, miellyttääkö vai ei.
 
Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
Juuri sama kokemus siis kuin oli itsellä siinä koeajossa. Eilen näin tarjouksen Hyundai ionic hybridistä 1.6 koneella vm21. Oli ihan toinen maailma, hiljainen, pehmeä alusta ja itselle passeli kiihtyvyys. Tehdastakuu myös voimassa ja kilometrit 30 000km. Kulutus samaa luokkaa Corollan kanssa. Lisäksi sain 1500eur paremman hyvityksen nykyisestä autosta. Maanantaina vaihtuu täten perheenjäsen.
 
Täällä toimii lista:

Avasin varoiksi kolme kohtaa seitsemästätoista, eli moottori, hybridi ja sähköjärjestelmät.

Turvan voi aktivoida viimeisen kerran päivää ennen 10 vuotta/184999 km kohdalla, jolloin turva tulee vielä 12 kk/15000 km ajaksi voimaan, joten se loppuu ihan viimeistään 11 v/200 tkm kohdalla.


Edit. Olen vienyt perhepiiriin kuuluvan Yariksen valtuutettuun korjaamoon ääntävän pyöränlaakerin takia. Vaihtoivat ilman mutinoita uuden laakerin Relaxin piikkiin täysin maksutta. Ihan mukavaa palvelua 160 tkm ajetulle autolle.
Ihan kattavahan tuo on, kiitos. Kuvittelin paljon suppeammaksi.

Varmasti joillekin tuostakin iloa, vaikka itselle tuskin Toyotaa tuleekaan ostettua.
 
Mikähän plugari tai perushybridi olisi fiksuin valinta noin kokonaisuudessaan noin 30-50k budjetilla? Tarkoituksena olisi saada kokonaisuudessaan parasta hintalaatusuhdetta ja kokonaiskuluja ml. vakuutukst, jälleenmyyntiarvo yms. Vaatimuksin kokoluokka keskikoko+ (samaa kokoa tai hieman suurempi kuin Ford Kuga), farmari tai SUV tai Caddy-tyylinen tila-auto ja neliveto. Mielellään myös kohtalaisesti maavaraa. Erityisesti isolle tavaratilalle on tarvetta.

Vaihtoehtoina olen miettinyt Toyota Rav4, Volvo V90 / XC60, Subaru Forester / Outback tai Mazda CX60. Onko näistä kokemusta, tai muita vaihtoehtoja?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 170
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom