Mikä auto minulle?


Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.
 
Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.
 
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.
Camryllä olen ajellut, talven ja kesän ero pyörii siinä 0.5-1 L. Ulkona seisova auto kylmällä moottorilla. Ja kone siinä 2.5 litranen. Voiko eroa olla noin paljon Corollaan?
 
Viimeksi muokattu:
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.

Mitä tuota nyt on katsonut spritmonitorista, niin kyllä se useimmilla vitosen pintaan menee kulutus, mikä on tuon kokoiselle itselataavalle hybridille mielestäni ihan ok lukema. 1.8 menee nähtävästi hieman pienemmällä, mutta varmaan ajoprofiili vaikuttaa myös kuinka lähellä toisiaan nuo on.

Joskus aikoinaan koeajoin tuon uudistuneen Corollan 1.8 hybridikoneella ja ihan asiallinen käyttöautohan se muuten on, mutta kyllä se voimalinja oli aika aneeminen kun joko kiihtyvyys oli kuin vanhalla vapari-dieselillä tai sitten se kone alkoi huutamaan kuin vietävä jos halusi tehoja irti esim. motarin rampilla.
 
Camryllä olen ajellut, talven ja kesän ero pyörii siinä 0.5-1 L. Ulkona seisova auto kylmällä moottorilla. Ja kone siinä 2.5 litranen. Voiko eroa olla noin paljon?
Kesän jäljiltä keskikulutus oli 5.7l/100km. Noussut nyt kylminä kuukausina 5.8l/100km:aan ja se vaatii selkeää hyppyä kulutuksessa, koska lämpimillä keleillä tuli huomattavia km määriä vs esim nyt talvella. Esim työmatka mikä meni normi plussakeleillä ennen reiluun viiteen tai vähän alle, on nyt melkein aina kutosella alkava. Jos taas ajan esim matkalla kauppaan ja kone ehtii yhtään lämmetä, loppumatkan kulutus on ihan maltillinen ellei ajeta pidempää matkaa. Ja itselläkin tosiaan ulkona seisova auto ilman mahdollisuutta esilämmitykseen.

Mutta otetaan esim tämän päiväinen kulutus Helsinki-Tampere välillä plussakelissä. Jokseenkin lämpimällä koneella (pari kolme kilsaa ajoa kotoa kauppaan ja siitä Tampereelle). Kulutus tuolla matkalla kaupasta Tampereelle oli 5.5l/100km ja ECO score 75. Vastaavasti samalla matkalla Tampere-Helsinki välillä kylmällä koneella käyntiin ja 10min puhelimessa istumista kone käyden ennen ajoon lähtöä ja kulutus oli 6.1l/100km, ECO scoren ollessa 71/100. Matkaa oli kuitenkin se 180km ilman ruuhkia. Aika raju ero kun ei ollut edes loskaa tms poikkeavaa keliä (okei, sivutuulta oli paikoin rajusti). Selkeä iso miinus tuohon Toyotan ECO scoreen on itsellä kiihdytykset ja Toyotan mukaan kiihdytykset etenkin kun rajoitus vaihtuu mikä pudottaa tuota scorea yllättävän paljon.

Huomiona tosiaan se että itsellä hyvin iso osa matkasta on maantietä 80kmh+ ja pelkän sähkön voimin ei liikaa liikuta.
 
Olikos niissä 2-litraisissa hybridicorollissa myös isompi hybridiakku? Mitä tässä olen nyt pari viikkoa 1.8-litraisella ajellut niin aika nopeasti se alkaa lataamaan akkua polttomoottorilla jos ei pääse rullaamaan tai jarruttamaan virtaa sisään. Kulutuksen saa kyllä sopivalla ajoprofiililla ja reitillä melko alas, 4.5 l/100 km on nyt tullut työmatka-ajoilla, ennen lähtöä pääosin 30-45 minuuttia piuhassa. Matkaa on noin 15 kilsaa suuntaansa ja sisältää sekalaista ajoa välillä 40-60 km/h ja jonkun verran mäkiä. Vakkari on käytössä aina kun mahdollista.
 
Kakslitrasissa oli sitä lämmönvaihdinvikaa, joku muistaa paremmin ne vuosimallit. Akussa tuskin kokoeroa, se kun on vaan "sellainen" normihybridissä.
 
Wikipediasta löytyy tietoa Toyota ja Lexus mallien akuista. En löytänyt sieltä kylläkään tietoa onko eroa Corollan 1.8 tai 2 litrasten välillä. Uudemmissa Corolloissa 0.75 kWh Li-ion akku.

Muistaakseni viistoperä Corolla 2 litran mallissa olisiko akku tai joku on siirretty tilanpuutteen takia konepellin alta takaboksin alle ja tästä syystä takaboksi on pienempi kuin 1.8 litran koneella varustetussa. En tiedä miten tämä on farmarimallissa.

 
Olikos niissä 2-litraisissa hybridicorollissa myös isompi hybridiakku? Mitä tässä olen nyt pari viikkoa 1.8-litraisella ajellut niin aika nopeasti se alkaa lataamaan akkua polttomoottorilla jos ei pääse rullaamaan tai jarruttamaan virtaa sisään. Kulutuksen saa kyllä sopivalla ajoprofiililla ja reitillä melko alas, 4.5 l/100 km on nyt tullut työmatka-ajoilla, ennen lähtöä pääosin 30-45 minuuttia piuhassa. Matkaa on noin 15 kilsaa suuntaansa ja sisältää sekalaista ajoa välillä 40-60 km/h ja jonkun verran mäkiä. Vakkari on käytössä aina kun mahdollista.
On isompi akku. Kontin lattia nousee tasan reunan kanssa. Samoin sähkömoottori on tehokkaampi.
 
Kannattaa melkein kokeilla koeajaa 2.0 koneella oleva versio. Tuo 1.8 ilmeisesti huutaa vähemmästäkin kaasunpainalluksesta kuin vanha warre, mutta kaksilitrainen jaksaa mennä paremmin.

Autona muuten toki ehkä "hieman" väritön mutta Toyotan osalta se lienee odotettuakin.

Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
Mulla oli nyt hiljattain vuokrattuna tuollainen facelift-malli. Kyllä se selvästi mukavammalta tuntui kuin vanha malli, josta ajokokemukset olivat viime kesältä.
 
2.0 "liikahtaa" jo tarpeeksi. Ei se ohjus ole, mutta sillä pärjää. Kierrokset saa nousemaan, mutta ne eivät ole samantien tapissa kun hipaiset kaasua, vaan auto tuntuu enemmän öööö... "normaalilta" vs esim variaattorilla oleva skootteri joka huutaa heti kun hipaiset kaasuun. About niitä parhaita ominaisuuksia "omassa" 2021 Corolla 2.0 Hybrid HB:ssä. Ei se kyllä pienellä mene jos keskinopeus nousee yhtään. Oma keskikulutus on loppukesästä tähän päivään 5.8l/100km. TOSIN se on sanottava että oma keskinopeus esim kahdelta viime kuulta on 65kmh+, mikä ei ole todellakaan optimi moiselle hybridille. Eli maantietä tulee suhattua perus nurkkasuhailun lisäksi. Se on sanottava että kylmälä liikkeelle lähtö syö saatanasti bensaa vs mitä voisi olettaa. Keskikulutus nousee pahimmillaan jopa monta litraa per satku 30km matkalla jos lähdet pakkasella vs plussalla.

Mitä voisi olettaa, 2l kone on 2l kone, se syö bensaa ja kylmänä vielä enemmän!? Aikanaan kun oli näitä vapaasti hengittäviä bensakoneita niin tuollainen 2l kone söi kaupungissa sen 12l/100km, talvella vielä enemmän ja motarilla meni +8l/100km.

Tuollaiseen verrattuna Toyota hybrid menee todella vähällä, mutta ei sekään voi fysiikan lakeja muuttaa. Ihmisillä menee vähän puurot ja vellit sekaisin ja oletetaan että Hybrid pystyy ihmeisiin.
 
Mitä tuota nyt on katsonut spritmonitorista, niin kyllä se useimmilla vitosen pintaan menee kulutus, mikä on tuon kokoiselle itselataavalle hybridille mielestäni ihan ok lukema. 1.8 menee nähtävästi hieman pienemmällä, mutta varmaan ajoprofiili vaikuttaa myös kuinka lähellä toisiaan nuo on.

Joskus aikoinaan koeajoin tuon uudistuneen Corollan 1.8 hybridikoneella ja ihan asiallinen käyttöautohan se muuten on, mutta kyllä se voimalinja oli aika aneeminen kun joko kiihtyvyys oli kuin vanhalla vapari-dieselillä tai sitten se kone alkoi huutamaan kuin vietävä jos halusi tehoja irti esim. motarin rampilla.

Vanha vapari-diesel 20s 0-100, 1.8 Hybrid alle 10s ja mukamas aneeminen? Hieman laitat "lapinlisää" näihin juttuihin.
 
Vanha vapari-diesel 20s 0-100, 1.8 Hybrid alle 10s ja mukamas aneeminen? Hieman laitat "lapinlisää" näihin juttuihin.

Monella on se asenne että koska hybridi tai EV niin lähtökohtaisesti sen pitää olla paska verrattuna bensakoneisiin.
Ymmärrän että Toyotan voimansiirto voi tuntua erillaiselta, mutta kyllä se lähtee huomattavasti reippaammin liikennevaloista kuin normaalit bensakoneet. Normaalisti tällä ei nyt hirveästi ole merkitystä mutta täälläpäin jos pitää vaihtaa kaistaa tai kääntyä nopeasti liikennevirtaan niin hybridin nopea ja varma liikkeellelähtö on sellainen asia josta olisi vaikea enää luopua. Kun vuokra-autoksi sattui perinteinen automaatti niin hetki meni ihmetellessä miksi tämä ei liiku rivakasti lähdöstä, no kun siinä ei ole sähkömoottoria avustamassa...
 
Monella on se asenne että koska hybridi tai EV niin lähtökohtaisesti sen pitää olla paska verrattuna bensakoneisiin.
Ymmärrän että Toyotan voimansiirto voi tuntua erillaiselta, mutta kyllä se lähtee huomattavasti reippaammin liikennevaloista kuin normaalit bensakoneet. Normaalisti tällä ei nyt hirveästi ole merkitystä mutta täälläpäin jos pitää vaihtaa kaistaa tai kääntyä nopeasti liikennevirtaan niin hybridin nopea ja varma liikkeellelähtö on sellainen asia josta olisi vaikea enää luopua. Kun vuokra-autoksi sattui perinteinen automaatti niin hetki meni ihmetellessä miksi tämä ei liiku rivakasti lähdöstä, no kun siinä ei ole sähkömoottoria avustamassa...

Tuo on kyllä totta että eCVT tuntui itsellekin alussa todella oudolta koska kierrokset nousee, ne jää sinne ylös kunnes nopeus on saavutettu ja nostat jalkaa kaasulta. Vastakohtana perinteinen automaatti mikä pumppaa kierroksia ylös alas vaihteiden vaihdon mukaan, toki yhtälailla se normaali automaatti pitää kierrokset ylhäällä kaasupohjassa kiihdytyksissä ja jokainen vaihto on nykäisy.

Luotettavuudesta on sitten turha edes puhua tai vertailla.
 
Tuo on kyllä totta että eCVT tuntui itsellekin alussa todella oudolta koska kierrokset nousee, ne jää sinne ylös kunnes nopeus on saavutettu ja nostat jalkaa kaasulta. Vastakohtana perinteinen automaatti mikä pumppaa kierroksia ylös alas vaihteiden vaihdon mukaan, toki yhtälailla se normaali automaatti pitää kierrokset ylhäällä kaasupohjassa kiihdytyksissä ja jokainen vaihto on nykäisy.

Luotettavuudesta on sitten turha edes puhua tai vertailla.

Minulla on 2016 Toyotan hybridi ja siinä on ollut käytännössä nolla ongelmaa. Kerran olen vaihtanut 12V akun ja renkaat, kahdesti pyyhkijänsulat ja kohta pitäisi vaihtaa takaiskarit ekaa kertaa, vuosihuollot ohjelman mukaan tehtynä ja ajoakku edelleen kunnossa.
Eihän se seksikäs ole, eikä sillä miehisyyttään voi korostaa mutta hyvin se on vienyt paikasta A paikkaan B tänä aikana.
 
Mitä voisi olettaa, 2l kone on 2l kone, se syö bensaa ja kylmänä vielä enemmän!? Aikanaan kun oli näitä vapaasti hengittäviä bensakoneita niin tuollainen 2l kone söi kaupungissa sen 12l/100km, talvella vielä enemmän ja motarilla meni +8l/100km.

Tuollaiseen verrattuna Toyota hybrid menee todella vähällä, mutta ei sekään voi fysiikan lakeja muuttaa. Ihmisillä menee vähän puurot ja vellit sekaisin ja oletetaan että Hybrid pystyy ihmeisiin.
Onhan sitä noita 2.0 koneisia kippoja ollut 90-luvun alun laitteista ihan 2006 vuotiseen. Isoin ongelma on luvatut vs toteutuvat kulutukset. Ja miksi esim se kulutus ei hyppää noin rajusti muissa omistani autoissa kun on kylmä ilma. Molemmissa polttis kuitenkin on käytössä alkuajan.

Ja 2.0 vaparit ovat kyllä kehittyneet myös varsin paljon noista 2.0 120hp 90-00-luvun kipoissa olleista. Lisänä Toyotassa Atkinson cycle. Tehot nousseet, kulutukset pudonneet. Myös tehon myötä kulkupuolen olettaisi nousseen. Vajaa 11s tuo 1.8 taitaa ottaa 0-100kmh. Uusimmassa vuosimallissa sitten alle 10s.

Mitä asenteisiin koskien hybrid, plugari tai EV. Kaikille on paikkansa. Olen bensalenkkarina omistanut vapari polttiksia niin ei teho kuin tehomalleina, turbo polttiksia niin normi kuin tehomallina niin bensana kuin dieselinä, hybridin kuin EV:nkin. EV oli noista uudemmista tekniikoista aivan mahtava. Tuo Toyotan hybrid toteutus nyt ei vain iske itseen yhtään ja muita en ole kokeillut tuommoista Fordin hyvin etäisesti hybridiksi kutsuttavaa Pumaa.

eCVT:stä on tosiaan se sanottava, jos pitoa on niin irtoaa varsin nätisti paikaltaan jos ei mennä tehomalleihin joissa enemmän tehoa, lukko ja kunnon renkaat.

Mutta siksi täällä keskustellaankin, jotta löytyy jokaiselle se oikea auto. Ei kaikkia tosiaan miellytä kaikki tai kaikkia ei palvele kaikki autot.

@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?
 
@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?

Uutena ostettu, ekat renkaat kesti ~50tkm, vielä olisi pintaa ollut vähän mutta täällä sataa sen verran paljon vettä ettei viitsi säästää urasyvyyden kanssa. Nyt taitaa olla jotain 60-70tkm mittarissa, covidin matkustusrajoitusten takia ei tullut ajettua paljoa pariin vuoteen ja työtkin siirtyi enemmän etätyöhön niin sekin vähensi ajoja.
 
Onhan sitä noita 2.0 koneisia kippoja ollut 90-luvun alun laitteista ihan 2006 vuotiseen. Isoin ongelma on luvatut vs toteutuvat kulutukset. Ja miksi esim se kulutus ei hyppää noin rajusti muissa omistani autoissa kun on kylmä ilma. Molemmissa polttis kuitenkin on käytössä alkuajan.

Ja 2.0 vaparit ovat kyllä kehittyneet myös varsin paljon noista 2.0 120hp 90-00-luvun kipoissa olleista. Lisänä Toyotassa Atkinson cycle. Tehot nousseet, kulutukset pudonneet. Myös tehon myötä kulkupuolen olettaisi nousseen. Vajaa 11s tuo 1.8 taitaa ottaa 0-100kmh. Uusimmassa vuosimallissa sitten alle 10s.

Mitä asenteisiin koskien hybrid, plugari tai EV. Kaikille on paikkansa. Olen bensalenkkarina omistanut vapari polttiksia niin ei teho kuin tehomalleina, turbo polttiksia niin normi kuin tehomallina niin bensana kuin dieselinä, hybridin kuin EV:nkin. EV oli noista uudemmista tekniikoista aivan mahtava. Tuo Toyotan hybrid toteutus nyt ei vain iske itseen yhtään ja muita en ole kokeillut tuommoista Fordin hyvin etäisesti hybridiksi kutsuttavaa Pumaa.

eCVT:stä on tosiaan se sanottava, jos pitoa on niin irtoaa varsin nätisti paikaltaan jos ei mennä tehomalleihin joissa enemmän tehoa, lukko ja kunnon renkaat.

Mutta siksi täällä keskustellaankin, jotta löytyy jokaiselle se oikea auto. Ei kaikkia tosiaan miellytä kaikki tai kaikkia ei palvele kaikki autot.

@BNo1 pakko kysyä miten paljon on autolla mittarissa jos olet kahdesti vaihtanut sulat kaikkien näiden vuosien aikana (olettan että ostit uutena)?

Muistelen omaa -00 2.0 mondeota 145hv ja se vei aivan järkyttävät määrät bensaa verrattuna Hybridi Corollaan samankokoisella moottorilla, joten kehitystä on tapahtunut valtavasti. En minä myöskään huomaa kylmäkäynnistyksessä mitään ihmeellistä piikkiä, auto lämpenee nopeasti eikä moottoriin tule korroosiota kun sitä käytetään aktiivisesti, itseä kiinnostaa enemmän se lopullinen kulutus tankillisella, ei niinkään mikään hetkellinen.
 
Itselläkin tuo 1.8-hybridi yllätti rivakkuudellaan lähdöissä ja kiihdytyksissä, tosin olen ehkä tottunut omien autojen turboviiveeseen liikaakin. Moottorin melusta paha sanoa enempää kun rengasmelu on ainakin nastoilla se määräävä tekijä :lol:
 
Muistelen omaa -00 2.0 mondeota 145hv ja se vei aivan järkyttävät määrät bensaa verrattuna Hybridi Corollaan samankokoisella moottorilla, joten kehitystä on tapahtunut valtavasti. En minä myöskään huomaa kylmäkäynnistyksessä mitään ihmeellistä piikkiä, auto lämpenee nopeasti eikä moottoriin tule korroosiota kun sitä käytetään aktiivisesti, itseä kiinnostaa enemmän se lopullinen kulutus tankillisella, ei niinkään mikään hetkellinen.
Juu itsellä oli tuo 1.8 115hp Zetec Escortissa ja 2.0 Zetec pohjainen 170hp versiona Focus ST:ssä. Kyllä nuo imivät bensaa, etenkin kun kierroksia ei säästellyt :D.

@BNo1 itsellä nyt 51tkm mittarissa 2021 Corollassa ja omassa omistuksessa jo toiset pyyhkijät ja ilmeisesti toinen satsi renkaita meneillään. Ensimmäisillä pyyhkijöillä selviää kyllä sen 20tkm mutta sen jälkeen alkaa kulumaan yleensä aika haipakkaan kun lasi on karhentunut sopivasti.

Mutta eiköhän tähän riitä tämä Corolla vs muu maailma vääntö. Tai sitten käännytään johonkin muuhun ketjuun. Kuitenkin tullut jo aika monta mielipidettä Corollasta joten ei ehkä palvele ketjun tarkoitusta.
 
Onko muuten porukalla kokemusta noista autoliikkeiden lisäturva palveluista? Wetteri tuollaista 12kk lisäturvaa tyrkyttää rahoituksen yhteydessä, mutta onko tuo aiva hukkaan heitettyä rahaa?
 
Onko muuten porukalla kokemusta noista autoliikkeiden lisäturva palveluista? Wetteri tuollaista 12kk lisäturvaa tyrkyttää rahoituksen yhteydessä, mutta onko tuo aiva hukkaan heitettyä rahaa?
Näin YLEISESTI sanottuna kyllä. Ellei ole joku tietty herkkä tekniikkakombo tms ja se sattuisi vahingossa kuulumaan tuon lisävakuutuksen alle.
 
Näin YLEISESTI sanottuna kyllä. Ellei ole joku tietty herkkä tekniikkakombo tms ja se sattuisi vahingossa kuulumaan tuon lisävakuutuksen alle.
No näin vähän ajattelin. Oli myyjä ovelasti laittanut pyytämättä/kysymättä rahoitustarjoukseen tuollaisen lisäturvan ja ihmettelin, että miksi kk-erä ei täsmää sen kanssa mitä olin itse heidän laskurillaan pyöritellyt.
 
No näin vähän ajattelin. Oli myyjä ovelasti laittanut pyytämättä/kysymättä rahoitustarjoukseen tuollaisen lisäturvan ja ihmettelin, että miksi kk-erä ei täsmää sen kanssa mitä olin itse heidän laskurillaan pyöritellyt.
Samaa tekevät huolloissa lisäpalveluilla. Tekevät hyvää tiliä noilla niin myynnissä kuin huollon puolella. Itse mainitsen aina huoltoon viedessä ettei lisäpalveluita ja huoltokaveri oli viimeksikin ihan ihmeissään etten halua edes pissapoikaa täyttää tai uusia sulkia merkkihuollon hinnoilla :D.
 
Mutta eiköhän tähän riitä tämä Corolla vs muu maailma vääntö. Tai sitten käännytään johonkin muuhun ketjuun. Kuitenkin tullut jo aika monta mielipidettä Corollasta joten ei ehkä palvele ketjun tarkoitusta.

Ketjun aiheeseen liittyen onko joku onnistunut hankkimaan uudehkon hybridi Corollan joka olisi ollut kauhea pommi (kaikki rikki kokoajan ja mikään ei toimi)? Itse olen ollut jopa hämmentynyt vikojen vähyydestä, oletin että takuuseen saa pari kertaa käydä valittamassa mutta ei sitäkään.
 
Ketjun aiheeseen liittyen onko joku onnistunut hankkimaan uudehkon hybridi Corollan joka olisi ollut kauhea pommi (kaikki rikki kokoajan ja mikään ei toimi)? Itse olen ollut jopa hämmentynyt vikojen vähyydestä, oletin että takuuseen saa pari kertaa käydä valittamassa mutta ei sitäkään.
Itsellä on ollut pari vikaa. Ajovalot oli suunnattu todella alas, ovipaneeli rämisee ilman että musa soi tms, pyyhkijät jäivät jumiin yläasentoon kesken kaatosateen motarilla ja mediajärjestelmä kirjautuu jatkuvasti ulos tililtä itsestään. Nuo muut ovat sitten ilmeisesti ominaisuuksia (takalasin lämppäri ei jaksa sulattaa lasia ja että auto lasit vetää huuruun todella herkästi ja että vakkari ei pidä vakio nopeutta).
 
Näenkö jostain myynti-ilmoituksessa että onko kyseessä J vai K? Vai onko näin että jos VM on -15 niin kyseessä on aina K-malli?
Ihan eri näköinen auto kyseessä. Astra K
Astroissa muuten vaihtelee vakiovarusteet aika kovin riippuen vuosimallista. Mulla on 2017 niin siihen sai enemmän varusteita kuin esimerkiksi 2018 vuosimalliin.
 
Lexus aika vahvoilla. Onkoha kellää kokemusta tommosesta Lexus IS300h F sportista? Vaikuttaa aika hyvältä peliltä. Mukavuutta, pähee ulkonäkö omasta mielestä ja ilmeisesti vähän sporttisuutta.
Vasta muutama tuhat km takana, mutta Executive LSS+ paketilla, ei F Sport. Auriksesta vaihdoin tähän niin olihan siinä aika iso ero. Olen tykännyt autosta, joitakin miinuksia tulee mieleen:

- Infotainment on vanhentunut, jos se on tärkeä niin kannattaa katsella muita. Itselleni riittää kun radiosta kuuluu rokkia.
- Tavaratila on aika matala, mutta niin kai se on useimmissa hybrideissä. Kassikoukkuja on ikävä.
- Lähivalot näyttää melko alas. Valotehoa on kyllä riittävästi.

Koeajolle vaan, sillä se selviää, miellyttääkö vai ei.
 
Oli tuollainen 1.8 Corolla vm. -21 autovuokraamosta ajossa ja voimalinja muistutti huonosti viritettyä moposkootteria; hirveä vonkuminen, mutta mitään ei tapahdu.

Sisämelu myös aivan hirveä. Tulpat korviin tai kuten automyyjä sanoi; niihin on saatavissa lisä-äänieristyksiä. Ei kai?

Edit. 2023 tuli päivitetty 1.8, jossa ongelma kuulemma helpottanut. Tarkkana saa olla myynti-ilmoituksissa, myyvät 2023-malleina sekä vanhaa 1.8, että uutta. Teholukeman perusteella ne pitäisi erottaa, mutta ilmoituksissa ristiin-rastiin, esim. vanhaa mallia ilmoitetaan uuden tehoilla, joka ei pidä paikkaansa.
Juuri sama kokemus siis kuin oli itsellä siinä koeajossa. Eilen näin tarjouksen Hyundai ionic hybridistä 1.6 koneella vm21. Oli ihan toinen maailma, hiljainen, pehmeä alusta ja itselle passeli kiihtyvyys. Tehdastakuu myös voimassa ja kilometrit 30 000km. Kulutus samaa luokkaa Corollan kanssa. Lisäksi sain 1500eur paremman hyvityksen nykyisestä autosta. Maanantaina vaihtuu täten perheenjäsen.
 
Täällä toimii lista:

Avasin varoiksi kolme kohtaa seitsemästätoista, eli moottori, hybridi ja sähköjärjestelmät.

Turvan voi aktivoida viimeisen kerran päivää ennen 10 vuotta/184999 km kohdalla, jolloin turva tulee vielä 12 kk/15000 km ajaksi voimaan, joten se loppuu ihan viimeistään 11 v/200 tkm kohdalla.


Edit. Olen vienyt perhepiiriin kuuluvan Yariksen valtuutettuun korjaamoon ääntävän pyöränlaakerin takia. Vaihtoivat ilman mutinoita uuden laakerin Relaxin piikkiin täysin maksutta. Ihan mukavaa palvelua 160 tkm ajetulle autolle.
Ihan kattavahan tuo on, kiitos. Kuvittelin paljon suppeammaksi.

Varmasti joillekin tuostakin iloa, vaikka itselle tuskin Toyotaa tuleekaan ostettua.
 
Mikähän plugari tai perushybridi olisi fiksuin valinta noin kokonaisuudessaan noin 30-50k budjetilla? Tarkoituksena olisi saada kokonaisuudessaan parasta hintalaatusuhdetta ja kokonaiskuluja ml. vakuutukst, jälleenmyyntiarvo yms. Vaatimuksin kokoluokka keskikoko+ (samaa kokoa tai hieman suurempi kuin Ford Kuga), farmari tai SUV tai Caddy-tyylinen tila-auto ja neliveto. Mielellään myös kohtalaisesti maavaraa. Erityisesti isolle tavaratilalle on tarvetta.

Vaihtoehtoina olen miettinyt Toyota Rav4, Volvo V90 / XC60, Subaru Forester / Outback tai Mazda CX60. Onko näistä kokemusta, tai muita vaihtoehtoja?
 
Kuten on tullut mainittua, olen ajellut tovin 1.8-hybridicorollalla. Siinä ajassa olen tykästynyt hybridin käyttäytymiseen ja todennut, että se sopii todella hyvin omaan ajoprofiiliin ja kuljettuihin matkoihin. En ole nyt ihan satavarma, haluanko kuitenkaan ottaa autoa itselleni (kuolinpesän omaisuutta tällä hetkellä), mutta ajatus reilun kymmenvuotiaan bensa-auton vaihtamisesta plugariin on alkanut kiinnostaa.

Ioniqista on sellainen käsitys, että se on hinta-laatusuhteeltaan kohtuullinen. Mutta onko jotain tiettyjä vuosimalleja tai moottoriversioita, joita olisi syytä välttää? Entä talvikäytössä, onko niissä selkeitä suunnitteluvirheitä? Käyttö pääosin eteläisessä Suomessa, mutta lämpötilat voi toki olla -20..-30C. Töissä pystyy ainakin lataamaan ja kotiin pitää myös suunnitella laturivaihtoehtoa kun pihaa on vähän muokattava jossain vaiheessa ja kaapeloinnit voisi uusia/vetää siinä samalla. Autotallin normirasialle taitaa olla vaan perus-10A nalli ja en ole varma, mitä muuta sen takana on. Auto toki olisi pihassa illasta aamuun, joten pienelläkin virralla saisi tuupattua tarpeeksi mehua akkuun.

Tai onko jotain muita vaihtoehtoja, mitä kannattaisi tutkailla tarkemmin (pl. Prius, joka on susiruma)? Budjetti varmaan 15-20 k€ paikkeilla, toki pientä joustovaraa ylöspäin tarvittaessa.
 
Oon katsonut vaimon kanssa tuota Nissan Qashqaita ja menossa koeajamaan 2018 mallia ( DIG-T 115 Tekna 2WD Xtronic Design Pack 19" PFEB ). Auto tulee yksityisleasing kautta, joten huollot yms kuuluu hintaan, mutta onko tässä nimenomaisessa mallissa ja vuosimallissa mitään sen suurempia ongelmia? Yritin googletella ja tästä tulee vähän niin ja näin mielipiteitä, kuten toki jokaisesta autosta. Olisi 2 vuotta meillä käytössä. Tarjolla on 2018-2020 malleja bensakoneella, joskis 2019 alkaen on heti vissiin isompi moottori ja kulutuskin nousee aika paljon.

edit: no ilmeisesti täältä foorumiltakin löytyi vielä keskustelua nimenomaan tuosta koneesta ja sitä pitäisi välttää suosiolla. Ehkäpä siirrymme katsomaan 2019 alkaen, jossa on tuo DIG-T 160 kone.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Kia stonic:sta mimmosia kokemuksia, tai riosta? Nyt ois lopulta se auton osto jo likellä.. Tuosta Kia litraisesta turbosta ei mahdottomasti juttua löydy. Liekösit niin viattomia ..
 
Haaveilin Hyundai Ioniq Hybridistä, ja kävin nyt sitten koeajamassa moista. Voimalinja oli vähän pettymys, kun olen tottunut vuokraamiini hybridi-Toyotiin (uudehko Yaris ja viimevuotinen Corolla). Tehoa löytyi kyllä, mutta esim. Yariksessa ei tarvita mitään sport-moodia siihen, että voimalinja vastaa kaasuun hyvin.

Näkyvyys taakse ja takaviistoihin oli aika huono pienten ikkunoiden takia.

Olin vahvasti ostohousut jalassa mennessäni koeajamaan, mutta koeajo laittoi jäitä hattuun.

Vähän ikävää, kun olen hemmotellut itseni pilalle melkein uusilla vuokrahybrideillä, kun vanhemmat Toyotat eivät ole samaa tasoa, ja ei nyt viitsisi kovin paljon upottaa rahaa autoon.
 
Mimmoinen pikku bmw 118i olis käyttöpelinä? 2017vm ja ajettu 85tkm , kone 1,5 bensa

B38-kone ihan luotettavan maineessa, kuten muutkin B-sarjan koneet. ZF 8hp-laatikko on loistava.

Kuten muittenkin bemareiden kohdalla varusteita kannattaa vähän katsoa penkit, hifit ja navi tuo paljon. M-sportit hyvän näköisiä ja varustepaketti mikä etenkin käytetyssä pitää hyvin arvonsa.

Vakuutukset ja huollot merkkarilla kohtuu arvokkaita mutta merkkiin erikoistuneita yksityisiä huoltoja paljon.
 

Mites tälläinen mannelavetti? No kohtuu kilsoilla, kaksi omistajaa, nelikko nostaa hintaa varmaankin. Mutta -07 niin haistan ruosteen jos ei nyt niin hyvin pian. Webasto on, mutta ei toimi. Eka omistaja joku nokian pamppu, seuraavalla ollut pidemmän aikaa. Mutta että 10ke tuollaisesta kuulostaa paksulta.

Mersu(nuori)mies ostamassa, en minä...

Valikot ainakin englanniksi, ja oon tuollaisilla ajanut mutten omistanut joten en ole sen enempää mitään valikoita käynyt läpi tms. Ja suomiauto kuitenkin.
 

Mites tälläinen mannelavetti? No kohtuu kilsoilla, kaksi omistajaa, nelikko nostaa hintaa varmaankin. Mutta -07 niin haistan ruosteen jos ei nyt niin hyvin pian. Webasto on, mutta ei toimi. Eka omistaja joku nokian pamppu, seuraavalla ollut pidemmän aikaa. Mutta että 10ke tuollaisesta kuulostaa paksulta.

Mersu(nuori)mies ostamassa, en minä...

Valikot ainakin englanniksi, ja oon tuollaisilla ajanut mutten omistanut joten en ole sen enempää mitään valikoita käynyt läpi tms. Ja suomiauto kuitenkin.

Takapuskuri aivan täynnä kolhuja, navin näytössä häikkää, takakaarissa ruosteen alkua, vanteissa hapettumaa, maali lähtenyt helmasta vänkärin puolelta eturenkaan takaa, herjaa vikakoodia tyhjästä renkaasta, nuo siis vain huomioita pelkästään kuvia katsomalla.
Onhan tuo kutoskone + tomaatti + nelikko älyttömän mukava ajaa, mutta hinta on kyllä mielestäni pahasti pielessä. Eikä mikään halvin auto ylläpitää.
 
Vajaan viikon ajoa vm2021 Hyundai ionic hybrid- autolla. En voisi tyytyväisempi olla.
Autossa on mukavasti herkkuja, hiljainen ajaa ja sopivan kokoinen. Ei iso mutta ei mikään riisikuppi kuitenkaan.
Kulutus myös ok sekalaisella kaupunki-maantie-moottoritieajolla 5,6l/100km.
Kesällä voi mennä vielä hieman tuon alle.
 
Miten luotettavia noi hyundain hybridit on verrattuna esim. toyotaan?
Sen mitä luin netistä ennen ostopäätöstä niin ei tullut negatiivista palautetta Hyndaista. Tojotalla on taas perinteinen hyvä maine.
Koeajoin ensin Toyotan ennen Hyundaita niin kyllä tämä korealainen vei voiton 6-0.
 
Takapuskuri aivan täynnä kolhuja, navin näytössä häikkää, takakaarissa ruosteen alkua, vanteissa hapettumaa, maali lähtenyt helmasta vänkärin puolelta eturenkaan takaa, herjaa vikakoodia tyhjästä renkaasta, nuo siis vain huomioita pelkästään kuvia katsomalla.
Onhan tuo kutoskone + tomaatti + nelikko älyttömän mukava ajaa, mutta hinta on kyllä mielestäni pahasti pielessä. Eikä mikään halvin auto ylläpitää.

Siis toi autohan on ihan kasa paskaa. Ruostetta on, röökiä ei ole säästelty, öljy haisee sisällä, turbo kait paskana, ohjaustehostin pitää ääntä jne, jotain kolinoita. Luulis että huutokaupassa tuollaiset olis, mutta ei näköjään... ainakaan vielä.
 
Vajaan viikon ajoa vm2021 Hyundai ionic hybrid- autolla. En voisi tyytyväisempi olla.
Autossa on mukavasti herkkuja, hiljainen ajaa ja sopivan kokoinen. Ei iso mutta ei mikään riisikuppi kuitenkaan.
Kulutus myös ok sekalaisella kaupunki-maantie-moottoritieajolla 5,6l/100km.
Kesällä voi mennä vielä hieman tuon alle.
Tarkista laahaako jarrut tai onko jotain muuta vastaavaa, mulla ei viiden vuoden ajon aikana kulutus ollut käytännössä missään tilanteessa yli 5l/100km. Kesällä mentiin n.4,2l/100km ja talvella puoli litraa enemmän.
 
Tarkista laahaako jarrut tai onko jotain muuta vastaavaa, mulla ei viiden vuoden ajon aikana kulutus ollut käytännössä missään tilanteessa yli 5l/100km. Kesällä mentiin n.4,2l/100km ja talvella puoli litraa enemmän.
Ostohetkellä mittarissa oli 32 000km ja auto oli seissyt liikkeessä tammikuusta. Ei ole ollut havaittavissa laahaamista eikä muutenkaan mitään outoja ääniä näillä kilometreillä.
Ensi viikolla kesätassut alle ja vielä pehmeämpää ajoa.
 
Ostohetkellä mittarissa oli 32 000km ja auto oli seissyt liikkeessä tammikuusta. Ei ole ollut havaittavissa laahaamista eikä muutenkaan mitään outoja ääniä näillä kilometreillä.
Ensi viikolla kesätassut alle ja vielä pehmeämpää ajoa.

Nyt jo kesärenkaat alle :confused:
 
Nyt jo kesärenkaat alle :confused:
Ei kai siinä jos voi valita milloin ajaa/milloin ei. On tuon MX:n kaivaminen ollut välillä jo mielessä, mutta olen malttanut. Ja näkee noita prätkiä jo satunnaisesti PK-seudulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 538
Viestejä
4 612 899
Jäsenet
75 863
Uusin jäsen
Parpador

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom