Mikä auto minulle?

Ei ruostu. Kone käy automaattisesti suurimman osan ajosta. Nuo ruostumiset on plug in hybridien juttuja, kun ihmiset ajelevat pelkällä sähköllä ja kone ei käy.

Toyota on hionut tätä tekniikkaa jo yli 20 vuotta.
Jep. Ja nämä ruostumisetkin vielä painotetusti BMW:n plugareissa. En ole muiden merkkien kohdalta vastaavaa kuullut.
 
Onko hybridit muka varmatoimisia? Jäänyt minulle vähän eri kuva.
Vuodesta 1997 Toyota on tehnyt hybridejä, joten on ollut aikaa hieroa tekniikkaa. Käyttävät enemmin hyväksi havaittua yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uusinta.

 
Samaten Mitsubishin Outlanderi ei ole kärsinyt näistä, vaikka onkin plug-in.
 
Mitä hybridiä tuolla 12k€ budjetilla voi katsoa? Toyotan puolella ei ole kuin Yaris, auris tai vanhahko prius. Mikä alkaa olemaan sellainen km raja mihin tuota kymmentäkiloa ei enää kannata työntää.
 
Jos ajokilometrit on hyvin tiedossa niin toyotalta auto vuodeksi-palvelusta uudehko auto kk-maksulla ajoon? Saa ajaa uudella autolla ja on tylsän varma.
 
En vielä ehtinyt sopimaan tai edes koeajamaan autoa josta olin kiinnostunut. Ihmettelin kun automyyjältä oli nihkeää saada vastauksia sähköpostiin.
Tänään töistä tullessa huomasin että autoverkkis oli vaihtanut nimensä Auto Bassadone nimiseksi ja korkotarjoukset nelinkertaistui 1,9% --> 7,9% prosenttiin. Laitoin viestiä että tuolla korolla on hulluutta ostaa autoa.
Odotellaan, ei ole mikään pakko vaihtaa autoa juuri nyt.
 
Löytyykö kokemusta Kia Sorennosta plugarina? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettynä ostettaessa, ainakin hyvään huoltohistoriaan? Kialla 7 vuoden / 150 000km takuu ja tullut katseltua noita 7-paikkaisia millä ajettu 50 000 - 100 000 km...
 
Löytyykö kokemusta Kia Sorennosta plugarina? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota käytettynä ostettaessa, ainakin hyvään huoltohistoriaan? Kialla 7 vuoden / 150 000km takuu ja tullut katseltua noita 7-paikkaisia millä ajettu 50 000 - 100 000 km...

Kannattaa ainakin tarkastaa, että kaikki huollot on tehty ajallaan ja takuu on täten voimassa.
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta? Huoltokirjasta voi toki päätellä asioita, mutta olisi kiva saada yksiselitteinen vastaus takuunvoimassaoloon suoraan pääkallonpaikalta.
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta?

Pystyy Kian sivuston mukaan, pitäneepä aloitella selvityskierros kiinnostavista yksilöistä.

Screenshot_2024-03-12-13-19-21-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tässä ollaan nyt hieromassa kauppoja vm. -17 Opel Astra 1.4T K:sta ja vm. -18 Toyota Auris Hybridistä. Molemmat ajettu about yhtä paljon, Auris vähän kalliimpi. Opelissa paremmin varusteita, Toyotassa Relax takuuta olisi vielä jokunen vuosi jäljellä. Opelissa karvan verran halvempi vakuutus. Vaikeita päätöksiä :think: Onko kellään henk.koht. kokemusta, että miten Opelin IntelliLux LED Matrix valot vertautuu Toyotan Bi-ledeihin?
 
Pystyyköhän Kian osalta takuun voimassaolon tarkistamaan rekkaria tai VIN-numeroa vastaan vaikkapa Delta Autolta tai muulta merkkihuoltopuljulta? Huoltokirjasta voi toki päätellä asioita, mutta olisi kiva saada yksiselitteinen vastaus takuunvoimassaoloon suoraan pääkallonpaikalta.
Aika yks selitteinen jos on menny vähänki kilometrit yli vuosihuollossa niin seon siinä sitte, automyyjä sano kokemuksella kun emännälle ostettiin sieltä ceed että on ollu usiampia tapauksia notta ei oo vian korjaus menny takuuseen tuon takia.
 
Huomattavasti paremmat.

https://m.nettiauto.com/opel/astra/14175505? Tuli ehdotuksiin tuollainen, et maininnu korimallia.
Farkkuja olen lähinnä katsellut, kun nykyinen Focus on hb ja sinne ei kyllä sovi oikein mitään takakonttiin ja takapenkkikin on turhan ahdas. Nykyisissä autoissa ei kummassakaan ole vetokoukkua, joten sellainenkin olisi hyvä olla. Lähinnä pyörän kuljettamiseen tulisi, että sekin voisi ihan hyvin olla irrotettavaa tai piiloon taittuvaa mallia, mutta eipä tuolla niin ole väliä.
 
10-15k hintaan bensa/hybrid farkkua etsimässä, 4 hengen tarpeisiin. Kulutus sais olla pieni.
Ideana mallia 2012 tai uudempi, takakontti mielellään vähintään 500l, mielellään automaatti. Olen katsellut 1,4l / 1,8l skoda octaviaa, vw golf ja kia ceed. Myös volvo v60 ollut mielessä mutta tajuttoman kalliita. Olisko muita vaihtoehtoja? Alle 10k tulee vuodessa ajettua, lähinnä taajama-ajoa. Vag-sarjassa ei taida uskaltaa ostaa automaattia, kaikki pienet bensa koneet on ilmeisesti kuiva dsg7?
 
10-15k hintaan bensa/hybrid farkkua etsimässä, 4 hengen tarpeisiin. Kulutus sais olla pieni.
Ideana mallia 2012 tai uudempi, takakontti mielellään vähintään 500l, mielellään automaatti. Olen katsellut 1,4l / 1,8l skoda octaviaa, vw golf ja kia ceed. Myös volvo v60 ollut mielessä mutta tajuttoman kalliita. Olisko muita vaihtoehtoja? Alle 10k tulee vuodessa ajettua, lähinnä taajama-ajoa. Vag-sarjassa ei taida uskaltaa ostaa automaattia, kaikki pienet bensa koneet on ilmeisesti kuiva dsg7?

Automaatti ja pieni kulutus ovat hankala yhdistelmä, jos kaksoiskytkin on no-go.

Mutta noin muutoin tuohon listaan voisi kai lisätä Ford Focuksen? Mk3:ssa kontti on hieman alle 500 litraa ja Mk4:ssä yli 600 litraa. Vanhaa kaksoiskytkin-Powershiftia kannattaa tosin välttää kuin ruttoa, mutta osassa Mk4:ia on momentinmuunnintomaatti (kahdeksanvaihteinen, A8).
 
[/QUOTE]
Automaatti ja pieni kulutus ovat hankala yhdistelmä, jos kaksoiskytkin on no-go.

Mutta noin muutoin tuohon listaan voisi kai lisätä Ford Focuksen? Mk3:ssa kontti on hieman alle 500 litraa ja Mk4:ssä yli 600 litraa. Vanhaa kaksoiskytkin-Powershiftia kannattaa tosin välttää kuin ruttoa, mutta osassa Mk4:ia on momentinmuunnintomaatti (kahdeksanvaihteinen, A8).
Näinpä. Pitää katsoa vag yksilö jossa vaihdelaatikkoremppa on tehty tai sitten ottaa manuaali.

Pitää tutustua tuohon focukseen.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?
 
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Kyllä se Jarppa olis kaikista varmin veto niin kauan kuin polttoainetta myydään, (eli kymmeniä vuosia vielä) mutta yritetään. Tonninpommeista olisin ehdottanu vuostuhannen alun 626 Masaa, niitä on edullinen huoltaa ja ajaa.

https://m.nettiauto.com/renault/clio/14179090?vifAdCount=21&vifNav=Y Uudehko Clio on hyvä pikkupöristin.

https://m.nettiauto.com/renault/megane/14035783?vifAdCount=10&vifNav=Y Eli tuosta ~15 ympäristöstä, nelossukupolven viimeisiä malleja kts.keulan erot -16 Edullinen ja hyvä ajaa.

Niitä Priuksia. :joy: Olisin halunnut S2000 Hondaa tarjota, mutta niitä ei ole, samoin MR-2 menee kovissa hinnoissa.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?
Volvo V60?
 
Tässä on riskipotentiaalia, jos vielä yhdistetty 6-loviseen manuaaliaskiin.

Osasta noista moottoreista halkeaa turbo ja m32 laatikosta menee suurella todennäköisyydellä laakeri, ellei ole jo mennyt.

Jos on suomessa myyty alunperin niin varmaan löytyy Start&Stop ja vaihdelaatikon tyyppinä M22, joka ei ole yhtä huono kuin M32.
 
Olen pitkästä aikaa rupeamassa autoilijaksi, ja nyt on sopivan mallin pähkäily mielessä. Speksit ovat seuraavat:
- Hinta max 15 tonnia (todella hyvästä syystä voisi olla 16 tonnia, mutta mieluummin alle 15 tonnin)
- LED/Xenon-ajovalot
- Automaattivaihteisto
- Focus/Golf-kokoluokka
- Ei farmaria
- Pieni kulutus
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Ajettu alle 150 tkm (mitä vähemmän, sitä parempi)
- Bensa tai hybridi (ei plugin)
- Ehkä joku 2015 tai uudempi

Ford Focus ei taida olla perinteisellä automaatilla kovin taloudellinen. Houkuttaisi Ioniq Hybrid. Golfia olisi ilmeisesti jonkin verran tarjolla. Toyota Aurista en ole koskaan ajanut, mutta ilmeisesti ei ole ajettavuudeltaan erityisen innostava?
 
Tässä on riskipotentiaalia, jos vielä yhdistetty 6-loviseen manuaaliaskiin.

Osasta noista moottoreista halkeaa turbo ja m32 laatikosta menee suurella todennäköisyydellä laakeri, ellei ole jo mennyt.
Jos on suomessa myyty alunperin niin varmaan löytyy Start&Stop ja vaihdelaatikon tyyppinä M22, joka ei ole yhtä huono kuin M32.
Automaattia katsellut juurikin tuon m32 pelon vuoksi. Eikös nuo ongelmat kuitenkin ollut enemmän J Astran tai saman ikäluokan Insignian kanssa yhteennaitettuna? K Astraa automaattina ja farkkuna ollut nettiauton haussa ja Toyotan Hybridiä. Joku tuossa Auriksessa vaan on, että se ei yhtään herätä tunteita. Corolla olisikin jo omaa silmää miellyttävä, mutta taitaa nuo kaikki alle 20k€ jäävät olla mahdollisesti lämmönvaihdin ongelmaisia, kun ovat pääsääntöisesti -19 vuosimallia.
 
Kevythybridi eli itselataava on.

Lataustavalla ei ole vaikutusta onko se kevythybridi vai normaali hybrid.

Kevythybrid ei mene pelkällä sähköllä koskaan, se on itselataava

Hybrid taas kykenee liikkumaan pelkällä sähköllä (kuten Toyotan hybrid toimii), se on itselataava

Sitten on vielä se lataushybrid, sama kuin hybrid, mutta isommalla akulla ym. jota voi ladata seinästä tai antaa polttomoottorin itse ladata ja täten ajaa vaikka pelkällä sähköllä sen 50-100km optimi olosuhteissa.
 
Ja sitten on vielä sarja- ja rinnakkaishybridit.

Sarjahybridi liikkuu vain sähköllä. Sähköä akku saa seinästä tai polttomoottorista.

Rinnakkaishybridissä liikutaan sähköllä tai polttomoottorilla.
 
Automaattia katsellut juurikin tuon m32 pelon vuoksi. Eikös nuo ongelmat kuitenkin ollut enemmän J Astran tai saman ikäluokan Insignian kanssa yhteennaitettuna? K Astraa automaattina ja farkkuna ollut nettiauton haussa ja Toyotan Hybridiä. Joku tuossa Auriksessa vaan on, että se ei yhtään herätä tunteita. Corolla olisikin jo omaa silmää miellyttävä, mutta taitaa nuo kaikki alle 20k€ jäävät olla mahdollisesti lämmönvaihdin ongelmaisia, kun ovat pääsääntöisesti -19 vuosimallia.

K Astroissa ei pitäisi olla mitään moottorin tai vaihdelaatikon tyyppivikoja pahemmin. Oli enemmän J Astran ongelmia.
Itsellä on 2017 1.0T 5v manuaalilla ja veljellä 2017 1.4T 6v manuaalilla, eikä ole kummassakaan ollut mitään vikoja viimeiseen 4 vuoteen.
Perus vuosihuolloilla selvitty.

1.4T automaatti on kai perinteinen momentinmuunninvaihteisto joka on ihan hyvä. 1.0T automaatti on robottivaihteisto, joka ei ole niin hyvä.
 
Olkaapa tarkkoina huoltokirjojen kanssa jos takuunalaisia autoja ostatte. Ilmoituksia selatessa karkeasti puolessa takuunalaisista on joku huolto, aika usein jopa ensimmäinen huolto, tehty liian myöhään ajallisesti tai kilometreissä.

Eihän se myyjä siitä mitään sano, vaan voipi olla liemessä jos takuuvikoja tulee. Erityisesti jos takuun jälkeisiä ns. goodwill-vikoja ilmenee. Minkähän takia niitä huoltoja ei voi tehdä ajallaan?
 
K Astroissa ei pitäisi olla mitään moottorin tai vaihdelaatikon tyyppivikoja pahemmin. Oli enemmän J Astran ongelmia.
Itsellä on 2017 1.0T 5v manuaalilla ja veljellä 2017 1.4T 6v manuaalilla, eikä ole kummassakaan ollut mitään vikoja viimeiseen 4 vuoteen.
Perus vuosihuolloilla selvitty.

1.4T automaatti on kai perinteinen momentinmuunninvaihteisto joka on ihan hyvä. 1.0T automaatti on robottivaihteisto, joka ei ole niin hyvä.
Paljonko on kilometrejä mittarissa? Tuo 1.0T taitaa olla vähän pieniruokaisempi kuin 1.4T. Varsinkin manuaali vs automaatti.
 
Paljonko on kilometrejä mittarissa? Tuo 1.0T taitaa olla vähän pieniruokaisempi kuin 1.4T. Varsinkin manuaali vs automaatti.
Mulla on ajettu 145tkm ja veljen 1.4T on 223tkm.
Manuaalina tuo 1.4T taitaa olla pieniruokaisempi ainakin matka-ajossa. Enemmän vaihteita niin varmaan järkevämmät välitykset eikä tarvii polkea niin kovin, kun on enemmän tehoa.
 
Kyselin ensin väärässä topikis, nyt oikean jäljillä:

Ford lähti kiertoon puhkinussittuna viime syksynä, ja nyt olis hakusessa järkevin tapa euroissa toteuttaa luotettavaa autoilua, eli hakusessa ns. hyvä luotettavuus/€-suhteen ratkaisu. Järkeilen itselleni, että jonkun kohtuullisten kilometrien laatuauto 2005-2010 tienoolta ei enää menetä paljoa arvoa käsissäni, mutta sydäntä särkis jotenkin ostaa tylsä 2006 Corolla.
Speksei:
- Ajoa alle 10k vuodessa
- Käyttövoima ei diesel
- Kartan vanhoja "halpismerkkejä", kuten Hyundaita ja Kiaa, en tiedä onko tämä järkiperäistä
- Tonninpommien ketjupaalutus ei kinosta

Ideoista johtaa nyt hakea joku 2020 Yaris hybridi vaan kaupasta ajoon, mutta mitä teillä on näkökulmia?

Jos Toyotaa harkitset, niin Toyotalla on se Relax-takuu, jonka saa kattamaan tyyliin 10v/200tkm käyttämällä merkkihuollossa säännöllisesti. Joten katselisin kilometrit ja vuodet sen mukaan, että tuo tulee hyödynnettyä auton pitoaikana mahdollisimman hyvin.

Ja jotkut väittävät, että covid-autoja ei pitäisi ostaa, koska autotehtaan työntekijät ovat kuluttaneet puolet energiastaan virusta vältellen. Todenperäisyydestä en tiedä, mutta voihan siinä olla itunsa - katsele viimeisiä ennen virusta valmistettuja autoja tai sitten jotain 2022 eteenpäin tehtyjä.
 
Mitähän osia tuohon Relaxiin kuuluu? Pitkä lista Ei-kuuluvia osia löytyi Tojon sivuilta, muttei turvaan kuuluvista osista ole mitään listausta :hmm:
 
Vuodesta 1997 Toyota on tehnyt hybridejä, joten on ollut aikaa hieroa tekniikkaa. Käyttävät enemmin hyväksi havaittua yksinkertaisempaa tekniikkaa kuin uusinta.

Lexus aika vahvoilla. Onkoha kellää kokemusta tommosesta Lexus IS300h F sportista? Vaikuttaa aika hyvältä peliltä. Mukavuutta, pähee ulkonäkö omasta mielestä ja ilmeisesti vähän sporttisuutta.
 
Kävin tänään koeajamassa Toyota Corolla Hybrid sedan 1.8 vm21. Myyjä oli valmis kauppoihin ihan sopuhinnalla mutta vaikka auto oli helppo ajaa, pienikulutuksinen niin kuitenkin jotenkin kolho ja äänekäs. Ei jatkoon.

Seuraavaksi olisi tarkoitus käydä testaamassa Hyundai ionic Hybridiä , kohtuu kulutus yhd 5,2L/100km.
 
Mulle ei tuo lista aukea/näy ollenkaan. Liekö selaimessa vikaa. Ei auttanut "tietokonetilakaan" Android Chromella. Täytyy kattoa koneelta joskus.

Jännä. Chromella näkyy hyvin pöytäkoneelta itsellä.

Mutta käytännössä siis esim. erilaiset anturit ja elektroniikkaboksit on tuon kattamia. Samoin esim. moottorin jakoketju ja turboahdin, EGR-venttiili ja tämäntyylisiä osia.
 
Mulle ei tuo lista aukea/näy ollenkaan. Liekö selaimessa vikaa. Ei auttanut "tietokonetilakaan" Android Chromella. Täytyy kattoa koneelta joskus.
En tiedä onko nyt jotain häsäämistä meneillään tietyillä sivuilla. Esim Edgellä ei voi scrollata Verkkokauppa.comin sivuja, Chromella voi jne on ollut tämän illan outouksia.
 
En tiedä onko nyt jotain häsäämistä meneillään tietyillä sivuilla. Esim Edgellä ei voi scrollata Verkkokauppa.comin sivuja, Chromella voi jne on ollut tämän illan outouksia.
Voi olla, tosiaan ei näkynyt eilenkään kun oli tuo sivusto auki. No, katselen koneelta joskus ihan vaan mielenkiinnosta.
 
Mitähän osia tuohon Relaxiin kuuluu? Pitkä lista Ei-kuuluvia osia löytyi Tojon sivuilta, muttei turvaan kuuluvista osista ole mitään listausta :hmm:
Täällä toimii lista:

Avasin varoiksi kolme kohtaa seitsemästätoista, eli moottori, hybridi ja sähköjärjestelmät.

Turvan voi aktivoida viimeisen kerran päivää ennen 10 vuotta/184999 km kohdalla, jolloin turva tulee vielä 12 kk/15000 km ajaksi voimaan, joten se loppuu ihan viimeistään 11 v/200 tkm kohdalla.


Edit. Olen vienyt perhepiiriin kuuluvan Yariksen valtuutettuun korjaamoon ääntävän pyöränlaakerin takia. Vaihtoivat ilman mutinoita uuden laakerin Relaxin piikkiin täysin maksutta. Ihan mukavaa palvelua 160 tkm ajetulle autolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-14-20-41-11-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-41-11-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    117,9 KB · Luettu: 43
  • Screenshot_2024-03-14-20-43-05-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-43-05-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    115,2 KB · Luettu: 43
  • Screenshot_2024-03-14-20-43-30-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-43-30-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    82,8 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-03-14-20-44-54-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-14-20-44-54-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    80,6 KB · Luettu: 27
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 548
Viestejä
4 613 482
Jäsenet
75 867
Uusin jäsen
Anselmus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom