Asiaa puhut, mutta nyt taisi unohtua Toyotan huoltoväli mikä on nykyautojen mittapuulla melko lyhyt (1 vuosi/15tkm). Hybridiakun 10 vuoden takuun säilymisen vuoksi tuo on vättämätön paha ja tuskin moni uskaltaa olla huoltamatta?
10 vuoden huoltojen hinnalla korjaa tarvittaessa aika paljon sitä vanhaa "pommia".
Edit. Ja tällä tarkoitan sitä hinta/laatu suhdetta kätetyissä autoissa. Vanha "premium" voi mennä lähes samoilla huoltokuluilla kuin uudempi Toyota, ajomukavuus on kuitenkin aivan eri tasolla. Mutta onneksi jokainen voi valita auton omien painotusten mukaan.
Eikös sinulla muuten ole tripletin sähkis toisena autona? Kertoo sinun painotuksista autojen valinnassa. Pieni sähköauto ja hybridi Auris eli edullinen ajaminen lienee korkealla kriteereissä? Käyttövoimaltaan nuo ovat kyllä halpoja, tripletti myös hankintahinnaltaan (jos uutena ostit) todella hyvä valinta, ei ole juuri arvonalenemista tapahtunut....
Unohdin tojon huollot siksi, että aiempien autojen listatut jutut olivat niitä, jotka sattuivat kiusallisesti huoltojen välissä. Jarruputket alkoivat vuotaa katsastuksessa (menomatkalla sinne, kun polkaisin), mutta muuten sattuivat kesken ajon. Kerran laturi meni niin lähellä kotipihaa, että pääsin ajamaan omalle parkkipaikalle. Hain Motonetista uuden laturin 109 eurolla, ja vaihdoin itse.
Tojo tosiaan käy valtuutetussa huollossa, jotta 10 v/350 tkm ajoakkuturva ja 11 v/200 tkm relax-turva pysyvät voimassa katkotta.
Ajan sen verran vähän, että 12 kk määrää (vaihtaisin öljyt 12 kk välein, vaikka ajaisin autolla, jossa olisi 24 kk väli) tahdin. Joka toinen on öljynvaihtohuolto ja joka toinen on normaali huolto, jossa ekstrana moniin muihin merkkeihin/huoltoihin verrattuna jarrujen putsaus ja rasvaus. Jarrulevyt ovat aina ulkoilman lämpöiset mökkireissun päätteeksi, eli palat eivät laahaa yhtään.
Huoltojen hinnat:
03/2017, 145,95 €
03/2018, 299,00 €
03/2019, 156,00 € (OBD-lappu katsastusta varten)
03/2020, 370,00 € (lisänä sisäilman aktiivihiili)
03/2021, 179,31 € (OBD-lappu katsastukseen)
03/2022, 360,00 €
03/2023, 293,24 € (lisänä ilmastointihuolto 393 g -> 470 g ja OBD-lappu katsastukseen)
Yhteensä 1803,50 €/(7 vuosihuoltoa + 1 ilmastointihuolto), eli 257,64 €/(1 vuosihuolto + 1/7 ilmastointihuoltoa).
Seitsemän vuosihuollon hinnalla olisi korjannut edellistä autoa sen viimeiset 18 kk, koska siihen osui jarruputkien uusinta, laturi, käsijarru, lämmityslaitteen venttiili ym.). Muuten olisin moisten panostusten takia pitänyt autoa vielä jokusen vuoden, mutta mitta tuli täyteen tuon viimeisen kohdalla. Auto oli nelisen viikkoa korjaamolla kuukauden aikana ja sijaisautona lapsiperheelle surkea sitikka C3. Oman jalkatilassa oli jäähdytysnestettä litran verran, eikä lämmitys toiminut ollenkaan keskellä talvea. Ensin kesti yli viikon, kun oli joulunpyhien jälkeen työntekijät kuulemma sairaana. Sitten odoteltiin tuota varaosaventtiiliä. Sitten venttiili oli vaihdettu, mutta taas oli seuraavana aamuna kotipihassa lattia täynnä jäähdytysnestettä. Tekivät uudelleen ja testasivat. Taas alkoi kotona vuotaa. Kolmannella kerralla sanoivat, että venttiili on väärää mallia. Uutta osaa taas tilaukseen. Vaihtoivat oikean venttiilin paikoilleen, mutta unohtivat sillä kerralla avata ja kuivata verhoilun, eli taas takaisin ja parin päivän kuivaus. Siinä paloi kuukausi ja hermot. Puolivälissä korjausepisodia kävelin Toyotalle, ja tilasin Auriksen kaikilla kolmella varustepaketilla. Auton toimitusaika oli 2 kk, eli meni maaliskuuhun, mutta lievitti silti kummasti oman auton korjauksen odottelua.
Uuden muita etuja mm:
Ajoneuvovero vain 106,58 €/a (83 g CO2)
Alkuun Stadin pysäköinnit -50 %
Todellinen kulutus -2,9 l/100 km
Automaattivaihteisto
Sai uudet renkaat
Varusteita
Ei jakohihnaa 4v välein
Ei öljyn lisäämistä kesken välin
Ei polttimoiden vaihtoa (Bi-LED)
Katsastuksia vähemmän ja harvemmin
Ajomukavuudesta sen verran, että 2011 C220 CDI 7G ja 2012 E250 CDI 4-Matic adaptiivisella vakkarilla ovat parempia motarilla, mutta maantiellä ei enää olekaan ihmeempää eroa Finikor-äänieristettyyn ja uutena massattuun hybridiin, jossa 205/55R16. Taajamassa ja kaupungissa hybridi on sulavampi ja miellyttävämpi ajaa, ohjata ja vekslata. Lisäksi keskustan pysäköinnit sujuvat helpommin tutkien, kameran ja automaattisen taskupysäköinnin ansiosta. Mersuissa on pelkät tutkat.
Mii on yhteiskäytössä alle 200 km säteellä tapahtuviin ajoihin. Meidän perhe on ajanut noin 30 tkm ja omat vanhempani noin 15 tkm. Mittarissa on 45 tkm ja auto ostettiin uutena 16 250 eurolla + kitkat peltivanteilla 540 €. Neljä vuotta tulee täyteen ensi kuussa. Huollot toistaiseksi 150 € + raitisilma itse noin 15 €. Lisäksi tehokkaammat ajovalopolttimot, vaikka vanhat olivatkin ehjät. Renkaat alkuperäiset, mutta pyyhkijät olen saattanut vaihtaa kerran. Yksi kaiutin meni takuuseen, ja samalla oli ohjausvaihteen takaisinkutsu. Halpaa on, ja on taajamassa vielä hybridiäkin mukavampi ja nopeampi ajaa äänettömästi. Tosin jousitusmukavuudessa häviää Aurikselle, mutta voittaa sentään hidastetöyssyissä ID.4 GTX:n. Valot ovat surkeat Miissä.