Siten että vanhat paskat toimii aina vaan moitteetta, mutta uusissa on jatkuvasti jotain isompaakin murhetta jo näinkin lyhyillä omistusajoilla, niin kyllä se jotain kertoo. Ihan pelkkiä harrasteautoja ollut muutamia kappaleita, joilla ei ajeta talvella.
Ja tietenkään kaikilla 60 autolla ei ole tehty samaa ajosuoritetta, mutta jos kilometrejä tuli jossain kohtaa 50 000km vuoteen, niin jo puolen vuoden ajoilla sai kyllä aika hyvän käsityksen siitä mitä normaalin ihmisen muutaman vuoden ajoilla on odotettavissa.
Tämä on keskustelufoorumi jossa tuodaan omia kokemuksia esille, ei mikään eksakti tieteenala, joten en ala nyt excelöimään jokaisen käyttömääriä. Ymmärtänet pointin huolimatta siitä.
Elän varmaan jossain omassa todellisuudessani, mutta vaikka kuinka halvalla yrittäisi ajaa, niin jos kilometrejä tulee paljon, on jakohihnan vaihdot, jarrurempat yms. ihan pelkkää taustakohinaa kaikkien muiden kulujen ohessa. Ei mitään merkitystä, muuta kuin tietysti se että koittaa valita auton jossa ei nyt ihan kauheasti korjausvelkaa ole ja joka-ikinen isompi remppa edessä.
Kukasta kukkaan olet hyppinyt korjausvelkaa karkuun, jos yli 60 käyttöautoa on ehtinyt olla. Jos vanhimmat ovat "90-luvun puolelta", niin tuskin on korttia ollut juurikaan yli 20 vuotta. Siitä tulisi keskiarvoksi 1 auto/4 kk. Olet parhaimmillaan ajanut jossain kohtaa 50 tkm/a, eli parhaimmillaan 16,7 tkm/4 kk (tai 16,7 tkm/auto). Olet siis keskimäärin ajanut yhdellä autolla sellaisen määrän, minkä normaali autoilija ajaa 13-14 kuukaudessa. Ja tuokin siis vain sen ajan, kun tuli 50 tkm/a.
Oletettavasti olet tavallista taitavampi käytetyn auton ostaja. Ei ole ihmekään, jos hyvin valitulla käytetyllä selviät vähillä korjauksilla maantie-/motariajoa 4 kk. Eihän tuossa ehdi edes loppua liikkeestä ostetun käytetyn virhevastuu. Renkaitakaan ei välttämättä tarvitse pahemmin vaihdella, jos sopivasti ajoittaa.
Vaikka olisit ajanut milj. km, tulisi keskiarvoksi vaivainen 16,7 tkm/auto. Pilkku saisi siirtyä pykälän oikealle, jotta voisi paremmin sanoa auton luotettavuudesta. Tai muuten seuraavaksi joku Rinta-Joupin ajoneuvokuljettaja tulee esiin 600 auton kokemuksellaan (500 km/siirto) kertomaan autojen luotettavuudesta.
Minulla taas vanhoissa autoissa oli kaikenlaista korjattavaa/kulunutta (akkuja, renkaita, pölykapseleita, 2xpyöränlaakeri, 2xlaturi, 2xkäsijarruvaijeri, jarrupalat, 2xtakavaimennin, lambda, polttimoita iso kasa, jarruputket, sameiden ajovalojen hionta, lämmityslaitteen venttiili, haljenneita alipaineletkuja jne.).
Uutena ostettu on nyt ollut tasan 8 vuotta, ja saldo: uusi 12 V akku 6 v kohdalla varoiksi, tippa öljyä takaluukun saranaan, 2xpyyhkijänsulat, 3xavaimen paristo. Kaikki 8 rengasta ovat alkuperäisiä. Yhteen kesärenkaaseen tungin paikan 2016 kesällä, eikä vieläkään vuoda ilmaa. Edes yhtään polttimoa ei ole palanut 8 v aikana. Voi tietysti johtua siitäkin, että tojo (2016 Auris TS hybrid) on vähemmän vikaherkkä merkki kuin aiemmat opelit.
Jos oletkin ajanut joillain autoilla pidempään, 100-200 tkm verran, niin ne olisivat ehtineet tulla tutuiksi. Silloin kuitenkin suurin osa muista ~60 autosta olisi ehtinyt olla vain kuukauden tai parin "kiertopalkintoja", joista ei paljon voi sanoa - vielä vähemmän, jos olivat hyvin valittuja, eikä ollut kuluttavaa PKS-pätkäajoa vuodesta toiseen, vaan pitkää matkasiivua pari kk.
Hieman vaan särähti (=meinasi tulla valkosipuli/feta/sitruuna-marinoitu tagliatelle nenästä ulos) korvaan tuo 60 auton luotettavuustutkimus, ja oletettavasti vain 20 vuoden aikana. Vertailun vuoksi TM on ajanut käyttötestejä 1976-2017 yhteensä 184 kpl. Kilometrejä on kertynyt yli 9 milj. km. Kuskeja on tietysti ollut useita, mutta tieto on kulkenut, ja viimeistään lehdestä on voinut lukea kaikki matkalla sattuneet rikkoutumiset. Vähän tuossa TM 50-60 tkm-kestotestissäkin on sitä ongelmaa, että harvemmin nykyautoilla ehtii noin lyhyessä ajassa (1-2 v) ja matkassa tulla uuteen autoon ihmeempiä vikoja. Toista oli 70-luvun itäautoilla (ja monilla länsiautoillakin).