Mikä auto minulle?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Lisäksi Qashqai ei sieltä isoimmasta päästä ole. Mahtuuko tuplarattaat edes konttiin? Kaverilla oli +2 malli ja valitteli koko ajan tilanpuuttetta edessä kun takana oli turvaistuimet.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Lisäksi Qashqai ei sieltä isoimmasta päästä ole. Mahtuuko tuplarattaat edes konttiin? Kaverilla oli +2 malli ja valitteli koko ajan tilanpuuttetta edessä kun takana oli turvaistuimet.
Myös T25 Avensiksessa oli sama ongelma tietyillä turvaistuimilla. En tiedä onko T27 (2008 - ) yhtään sen parempi.
Qashqain kontti on tosiaan kohtalaisen pieni. Isällä on ollut muutaman vuoden 1.sukupolven Qashqai 2.0 bensakoneella, eikä siinä kyllä mitään vikoja ole ollut. Kuluvia osia on vaihdeltu vain, eli niveliä ja jarruosia.
Volvon V70 on tunnetusti ollut sisätiloiltaan hyvä, että jos tilavuutta tarvii, niin semmonen sitten.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Ja V70:stä nimenomaan viimeisin korimalli eli mk3 (2008-2015(?)) on väljin takaistuimien osalta. Mk2 ei ihan samaan yllä, ja lisäksi mk2:ssa ei ole ollut isofix-kiinnikkeitä suoraan tehtaalta - ne kyllä saa asennettua jälkikäteen takapenkkiin.

Tavaratilaahan molemmissa on kiitettävästi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Qashqain ne sentää hylkäs pois, kun tänään kävivät muutamassa liikkeessä kattelemassa. V70 on haastava löytää kohtuu kilsoilla kun vertaa avensiksiin, et hintakin ois viel tuos tavoittees. Diesel avensista -14 kävivät koesovittaas nii kuulemma vaikutti hyvältä sisätiloiltaan, et ehkä vastaavan päätyvät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Sisko tarvisi perheineen isompaa autoa: farkku, automaatilla, 2 turvaistuinta ois hyvä mahtuu, sekä paksiin tuplarattaat kamoineen sekä hinnan jääden mielellään alle 13k. Eli isompaa perheautoa, corolla/focus/v60 kokoiset omaavat kuulemma turhan ahtaat takatilat. Ovat nyt pärjänny s80 ja avensis sedaneilla, mut meinaavat siirtyä yhteen autoon.

Näitä itse katsellut, mut sanokaas heikkoudet ja miinukset, varsinkin noista vageista et kuuluuko niihin dsg/tsfi ongelmaperheisiin.
Mites olis Hyundai i40 tai Kia Optima farkkuna. Molemmat käsittääkseni suhteellisen edullisia pitää. Itselläni ollut n. 5v i40 1.7d ja eipä tuohon paljon huoltoja enempää ole tehty. Välillä jarruja herkistelty. Noita pitäs saada suhteellisen uusia ja kohtuu kilsoilla budjettiin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
366
Kaveri katsellut työmatkakulkineeksi käytettyä plug-in hybridiä. Päivittäinen työmatka 22,5km per suunta ja työpaikalla ei latausmahdollisuutta. Iso osa matkasta 80-100km/h rajoitusaluetta. Kotona kylmä autokatos ja tavallinen pistorasia. Mitä vaihtoehtoja noin 25ke hintaluokasta löytyy, joissa olisi mahdollisimman pitkä toimintamatka pelkällä sähköllä?

Golf GTE:n kokoluokka olisi riittävä, mutta Golffissa oli ollut kuulemma aika kova rengasmelu nykyiseen diesel C Mersuun verrattuna.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Kaveri katsellut työmatkakulkineeksi käytettyä plug-in hybridiä. Päivittäinen työmatka 22,5km per suunta ja työpaikalla ei latausmahdollisuutta. Iso osa matkasta 80-100km/h rajoitusaluetta. Kotona kylmä autokatos ja tavallinen pistorasia. Mitä vaihtoehtoja noin 25ke hintaluokasta löytyy, joissa olisi mahdollisimman pitkä toimintamatka pelkällä sähköllä?

Golf GTE:n kokoluokka olisi riittävä, mutta Golffissa oli ollut kuulemma aika kova rengasmelu nykyiseen diesel C Mersuun verrattuna.
Taitaapi olla Prius Phev pisin sähkökantama tuohon hintaluokkaan, n.50km. Ja taitaa priussilla olla sähkön loppumisen jälkeenkin pienin kulutus kilpailijoista.
Alla hyvä raportti siitä mitä voi tuolta odottaa. En siis itse omista priusia mutta mietin vakavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Taitaapi olla Prius Phev pisin sähkökantama tuohon hintaluokkaan, n.50km. Ja taitaa priussilla olla sähkön loppumisen jälkeenkin pienin kulutus kilpailijoista.
Alla hyvä raportti siitä mitä voi tuolta odottaa. En siis itse omista priusia mutta mietin vakavasti.
Saattaa siinä Priusissa sitten vaan olla se rengasmelu vielä astetta Golf GTE:tä pahempi, ainakin jos on nettipalstoja uskominen.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Saattaa siinä Priusissa sitten vaan olla se rengasmelu vielä astetta Golf GTE:tä pahempi, ainakin jos on nettipalstoja uskominen.
Se voi olla, mut sit pitää tehdä vaan valinta kulutuksen ja metelin väliltä. Toyotalla taitaa olla myös plug in priusissa 10v/350tkm akkutakuu mitä vw ei varmaan tarjoa. Tämmöisten asioiden välillä just itse puntaroin koko ajan :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Se voi olla, mut sit pitää tehdä vaan valinta kulutuksen ja metelin väliltä. Toyotalla taitaa olla myös plug in priusissa 10v/350tkm akkutakuu mitä vw ei varmaan tarjoa. Tämmöisten asioiden välillä just itse puntaroin koko ajan :D
Kuten myös. Lähinnä tartuin tuohon rengasmeluun siksi, että Golf GTE oli juuri sen vuoksi rankattu pois vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 035
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
309
Haussa nykyistä -06 Honda Civiä tilavampi ja vähäruokaisempi auto, hintaa max. 10 000€.

Olen katsellut nettiautosta tarjontaa ja nyt pähkäilen eri merkkien ja mallien kanssa, että mikä mahtaisi sopia omiin mieltymyksiini parhaiten.

Nettiauton perusteella olen rajannut vaihtoehdoiksi:
Mark 3 Ford Focus 1.0 tai 1.6 EcoBoost koneella
Hyundai i40
Peugeot 1st gen 2008 ja 2nd gen 308 SW farmari
Citroen DS5 2012
Kia Cee'd 2012->
Nykyistä Civiciä seuranneen Hondan Civicin

VAG-konsernin tuotoksia en ole katsellut, kun en yhtään muista mitkä mallivuodet, vaihteistot ja koneet olivat niitä ongelma tapauksia.

Autossa olisi hyvä olla ainakin ilmastointi, monitoiminen nahkainen ohjauspyörä ja vakkari.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Haussa nykyistä -06 Honda Civiä tilavampi ja vähäruokaisempi auto, hintaa max. 10 000€.

Olen katsellut nettiautosta tarjontaa ja nyt pähkäilen eri merkkien ja mallien kanssa, että mikä mahtaisi sopia omiin mieltymyksiini parhaiten.

Nettiauton perusteella olen rajannut vaihtoehdoiksi:
Mark 3 Ford Focus 1.0 tai 1.6 EcoBoost koneella
Hyundai i40
Peugeot 1st gen 2008 ja 2nd gen 308 SW farmari
Citroen DS5 2012
Kia Cee'd 2012->
Nykyistä Civiciä seuranneen Hondan Civicin

VAG-konsernin tuotoksia en ole katsellut, kun en yhtään muista mitkä mallivuodet, vaihteistot ja koneet olivat niitä ongelma tapauksia.

Autossa olisi hyvä olla ainakin ilmastointi, monitoiminen nahkainen ohjauspyörä ja vakkari.
Sanon näin huonolla omalla kokemuksella, et tuota 1.6ecoboostia kannattaa seurailla kun kilsat menee yli 160tkm. Pirun mukava kone ajaa ja syö vähän, mut kalliiksi tuli itselle kun 3 sylinteri ja laakerointi petti. Puhuivat korjaamolla et mahdollisesti pitkän ajan LSPI:n aiheuttama väsymys.
Kolleegalla oli DS5 (thp156-moottori) jakoketju oli venynyt 90tkm kohdalla, et tais vaatia hieman isomman rempan koneeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
309
Unohtui laittaa, että haussa tosiaan bensa tai hybridi.
Diesel ei näillä kilometreillä ja hinnoilla ole kovinkaan järkevä vaihtoehto.

Mitenkäs sit jos on jo tehty koneremppa, niin kestääkö miten ja onko muita isompia vikoja tiedossa?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
2001 vuoden Audi S8 meni lunastukseen. Siinä oli 360hp/430nm V8. Olen katsellut pari pykälää uudempaa A8:a, 2009-2017 vm. Niitä on tehty mös 4.2L V8:lla, 380hp/445nm. Niitä vaan ei saa mistään ilman kattoluukkua.

Katselin odotusajaksi C4 Cactusta. 1100kg, 105g co2 päästöt, kulutus 4-5L/100. Ihan OK sisältä ja ulkoa: https://www.nettiauto.com/citroen/c4-cactus/12720701

Mitä mieltä? Ajattelin, että ostan tuollaisen, ja laitan sen vaihdossa tai myyn pois, jos löydän joskus sopivan Audin jostain. Jotain mahdollisimman edullista käyttökuluiltaan mieluiten. Tossa on verot 125e ja vakuutukset 560e/v. Ei jaksais mitään pajalla aikaansa viettävää vanhaa ritsaakaan hommata, joihin ei saa edes varaosia enää. Esim. 20v+ vanhat autot.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mobile.de kahlattu läpi?
Joo. Ongelmana kun on kattoluukku. Autossa ei sais olla mitään härpäkettä katossa, pelkkä kattoverhoilu. Muuten pääntila ei riitä. En kyllä ole varma riittääkö C4 Cactuksessakaan. Kaveri kovasti puhui, että riittäisi, joten täytyy käydä sellaista katsomassa uteliaisuudesta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
4.0 TFSI kone maksaa n. 20000e veroineen ym. enemmän kuin 4.2 FSI. Vähän turhan kallis hinta parista turbosta, joilla ei ees tee "mitään". Muutenkin lähinnä tässä pohdin, että mistä löytäisi sellaisen tilapäisen auton tähän hätään, kun autoa ei ole. Tarve autolle on siis nyt eikä joskus vuoden kuluttua.

4.2L FSI:n verot on jotain n. 8000€, tollasen 4.0 TFSI varmaan 10000€+ ja korkeampi hankintahinta.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
67
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Varmaan on luotettavuudeltaan ja jälleenmyyntiarvoltaan järkivalinta. Pelkään kuitenkin, että ratti saattaa jäädä liian eteen. Se selviää koeistumalla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Olen katsellut nyt hyvällä rahoitustarjouksella käytettyä autoa liikkeestä, budjettina n. max 20 000 euroa. Auton mallilla ei ole oikein muuta väliä, kuin, että kaksimetrisellä kuskilla on hyvä olla ratin takana.
Vastaan tuli Auto-Sunilta seuraava Toyota Auris:

Auton luotettavuus on merkittävä asia itselle, siksi olen Toyotaa katsellut. Onko tässä mielestänne hinta sopiva ja luotettava peli pitkäksi aikaa eteenpäin? Ymmärrän, että sähköautot ja hybridit ovat mahdollisesti tulevaisuutta, mutta tässä vaiheessa olen bensakoneita katsellut.

Saa myös vinkata muita budjettiin sopivia autoja ko. autoliikkeeltä.
Kokemusta on vain 10 vuotta vanhemmasta (2007) manuaalivaihteisesta 1.6 litraisesta bensa-Auriksesta, josta luovuin viime syksynä yli 12 vuoden ajon jälkeen. Se ainakin oli luotettava ja huoleton kuin mikä, täydet pisteet siitä. Sillä ajoin pitkiä matkoja talvella kovalla pakkasella Pyhälle ja takaisin Helsinkiin, ja yksi kesä Pohjois-Norjasta Tromssasta Helsinkiin. Hyvin kesti pitkät raskaat matkat.

Ainoa kerta kun se jätti ns. tielle oli viime vuoden alkukeväällä, ja sekin oli pitkälti oma moka: laturi oli mennyt vihdoinkin vanhuuttaan rikki, en jostain syystä pistänyt huomiota akkuvaroitusvalolle, ja ajoin sitten Kehä III:lla akun tyhjäksi. Sain kyllä ajettu auton "ilman sähköjä" Tikkurilan Shellille, josta tilasin hinauksen korjaamolle laturinvaihtoa varten.

Yleisesti ottaen en muista siinä muita kuin juuri tuollaisia kulumavikoja korjatun, ainakaan minun laskuuni. Pari kertaa vein sen Toyotan takaisinkutsuun, jotain palkkia ja pelkääjän puoleisen turvatyynyn patruunaa vaihdettiin kaikkiin Toyotoihin, mutta nuo takaisinkutsut pikemminkin nostivat kuin vähensivät luottamusta Toyotaan (siis sen proaktiiviseen huoltoon).

Siitä tosin en mene takuuseen että ainakaan minun Aurikseeni olisi kaksimetrinen mahtunut mukavasti kuskin penkille, ainakaan viemättä takanaistuvalta kaikki jalkatila. Kokeilemalla se selviää. Minä olen tällainen 177cm tappi joten minulle riitti hyvin. EDIT: Ihan kuvasta päätellen nämä uudemmat Aurikset taitavat olla isompia, ainakin pidempiä, kuin minun ex-autoni... Olisko sitten tavaratila ainakin isompi?

Ai niin vielä sellainen huomio että Auriksen penkki oli ainakin minun perseeni kanssa yhteensopiva. Sitä edeltäneellä VW Polo Variantilla jouduin pysähtelemään tauolle vähintään parin tunnin välein koska perse puutui pahasti. Auriksella taas ei puutunut ollenkaan, ajoin ilman ongelmia silloin Tromssastakin vaikka kuinka pitkiä yksittäisiä ajorupeamia (olin ainoa kuski).

En tiedä onko tuo persekohtaista, mutta minulle ainakin sopi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
67
Kiitos kommenteista! Olen menossa koeajamaan autoa ja katsotaan miltä tuntuu, näyttää ja kuulostaa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
97
Honda Civic 2018, 1.5 182hp CVT. Löytyykö tuollaisista kokemusta? Onko näissä jotakin tyyppivikoja yms, joista pitäisi huolehtia jos tuollaisen päättäisi hankkia? -14 Passatista jos tuollaiseen vaihtaa, niin pienempihän tuo on jonkun verran, mutta mitenkäs laatuvaikutelma ja rengasmelu esim? Civicin pitäisi kaiketi olla melko taloudellinen ja suht pirteä kuitenkin tuolla 1.5 koneella.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Honda Civic 2018, 1.5 182hp CVT. Löytyykö tuollaisista kokemusta? Onko näissä jotakin tyyppivikoja yms, joista pitäisi huolehtia jos tuollaisen päättäisi hankkia? -14 Passatista jos tuollaiseen vaihtaa, niin pienempihän tuo on jonkun verran, mutta mitenkäs laatuvaikutelma ja rengasmelu esim? Civicin pitäisi kaiketi olla melko taloudellinen ja suht pirteä kuitenkin tuolla 1.5 koneella.
Ainoa mitä tulee mieleen on tuo vaihteisto, että onko siinä perinteinen cvt vai onko se ecvt joissa ei käsittääkseni ole juurikaan ollut ongelmia
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
10000-16000 euron budjetilla oleva vaihtoauto.
Onko skoda octavian hankinta huono korjauskustannusten puolesta jos vertaa jos hommaa jonkin toyotan mielummin, vai mihin mun kannattaisi nyt katsoa?
Vähän kuluttava auto, noin 50 km/vuorokauteen jolla olisi vakaa ajaa, ettei tuntuisi kauppakassilta johon tuuli heti tarttuu jossa ohjaus olisi huteran tuntuinen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 536
10000-16000 euron budjetilla oleva vaihtoauto.
Onko skoda octavian hankinta huono korjauskustannusten puolesta jos vertaa jos hommaa jonkin toyotan mielummin, vai mihin mun kannattaisi nyt katsoa?
Vähän kuluttava auto, noin 50 km/vuorokauteen jolla olisi vakaa ajaa, ettei tuntuisi kauppakassilta johon tuuli heti tarttuu jossa ohjaus olisi huteran tuntuinen.
Skodillak voi olla hyvä tai voi olla huono riippuen aika isosti millä tekniikalla. Ei hiljaisin eikä ole perus Toyotakaan mutta itse pidin huomattavasti enemmän kuin perus Toyota ihan jo sisustan vuoksi. Toki se on sanottava että oma oli 2006 MK2 Octavia vRS 2.0TFSI eli tehomalli jossa vähän sitä ja tätä lisätty ja alustaa muuteltu joten ei ehkä täysin vertailukelpoinen perus 1.6 Octaviaan. Sanoisin että yleisesti Toyota voi olla se luotettavampi, mutta vastaavasti Skoda tarjoaa muita ominaisuuksia. Kannattaa melkein käydä koeajamassa molemmat niin saat jo perstuntumalta suljettua hyvällä tuurilla toisen pois.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Itse möin juuri pois tuollaisen 2014 kolmos -octavian ja jätin pihaan 2006 450tkm ajetun octavian.

Suurin riesa tuossa ocussa on sisämelu ja alustan pompottava pintakovuus, niiltä osin tuo vanhempi on huomattavasti mukavampi.

Muutenhan se on ajolleen tarkka ja hyvä, myös laatuvaikutelma on parempi/modernimpi kuin esim. Toyota auriksessa. Kannattaa käydä molemmilla ihan reilulla koeajolla ja yrittää etsiä sieltä ne itseä ärsyttävät seikat.

Itse ottaisin todennäköisesti Toyotan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Itse kävin parikin eri kolmoskorin farkku-Octaviaa (vm 2015 ja 2018 muistaakseni) ajamassa tuossa viime syksynä kun oli itsellä autohankinnat työn alla. Oma vaikutelma autosta oli se, että auto näyttää sisältä ja ulkoa siistiltä laadukkaalta, mutta ajotuntuma oli ainakin omaan makuun jotenkin aivan tajuttoman kolho. Muistutti melkein jotain paria kokoluokkaa pienempää kauppakassia yliherkän ja vähän levottoman oloisen ohjauksen, järjettömän kovan alustan ja maantievauhdeissa todella kovasti humisevan ohjaamon takia. Se oli sinänsä harmi, koska muuten autossa oli tosiaan paljon hyvää. Kokoluokassaan sisätiloiltaan aivan mielettömän kokoinen, varustelutasot hyviä ja hinnat käytettynä vähintään kohtuullisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
150
Olen harkinnut Mazda3 2010 vaihtoa vielä vähän pienempään ja vähemmän kuluttavaan, tarkoituksena ainoastaan autoilun kustannuksien alentaminen. Nettiautosta olen bongaillut noita uudemman korimallin Renault Twingoja, ovat ilmeisen yksinkertaisia ja varmatoimisia pelejä. Mitenkäs tuollainen 1.0L moottori kestää kilometrejä, esim tässä 120000km ajettu: https://www.nettiauto.com/renault/twingo/12297903
Avattava katto olisi ihan hauska kesällä, joten tuo kyseinen yksilö sen takia kiinnostaa. Pääasiassa tulee vaan kaupungissa kurvailtua, joten sen puolesta Twingo varmaan olisi passeli.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Olen harkinnut Mazda3 2010 vaihtoa vielä vähän pienempään ja vähemmän kuluttavaan, tarkoituksena ainoastaan autoilun kustannuksien alentaminen. Nettiautosta olen bongaillut noita uudemman korimallin Renault Twingoja, ovat ilmeisen yksinkertaisia ja varmatoimisia pelejä. Mitenkäs tuollainen 1.0L moottori kestää kilometrejä, esim tässä 120000km ajettu: https://www.nettiauto.com/renault/twingo/12297903
Avattava katto olisi ihan hauska kesällä, joten tuo kyseinen yksilö sen takia kiinnostaa. Pääasiassa tulee vaan kaupungissa kurvailtua, joten sen puolesta Twingo varmaan olisi passeli.
Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.

Tämä siis puhtaasti siitä vinkkelistä, että haluat autoilun kuluja alemmas. Oikeasti halvemmaksi tulee sähköauto juurikin tuossa ajossa käyttökuluissa, mutta pääomakulut tekee siitäkin äkkiä kalliimpaa.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
150
Jos tuo sinun mazda 3 ei ole reilusti yli 200tkm ajettu eikä siinä ole vikoja tai vakavaa ruosteongelmaa, niin enpä tiedä onko säästö järkevä vaikkapa tuohon linkkaamaasi autoon verrattuna. Vaikka sillä säästäisi sen litran pari/100km kaupunkiajossa, niin käytetyissä on aina riskinä että saa vikapesäkkeen käteen ja äkkiä vanha onkin huomattavasti halvempi.

Tämä siis puhtaasti siitä vinkkelistä, että haluat autoilun kuluja alemmas. Oikeasti halvemmaksi tulee sähköauto juurikin tuossa ajossa käyttökuluissa, mutta pääomakulut tekee siitäkin äkkiä kalliimpaa.
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.
Mazdaa on tullut pidettyä jo kolme vuotta, joten alkaa nuo vaihtohalut siitäkin syystä lisääntymään. Tuollainen pienikulutuksinen ja ennen kaikkea halpa pikkuauto olisi paras vaihtoehto. Noita Twingoja saa melko uusiakin vielä alle 8000€.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Joo eihän siinä vikoja ole ollut, saatika ruostetta. Ajettukin on vasta 113000km ja noin 7500km tulee vuodessa lisää. Sähköauto on ollut myös harkinnassa jo pidempään, mutta näillä kilometreillä ei oikein hirveää säästöä saa aikaiseksi korkean hankintahinnan vuoksi. Vaimolle on tulossa kesällä uusi sähköauto, joten oletettavasti tulee sillä ajeltua aina kun mahdollista.
Mazdaa on tullut pidettyä jo kolme vuotta, joten alkaa nuo vaihtohalut siitäkin syystä lisääntymään. Tuollainen pienikulutuksinen ja ennen kaikkea halpa pikkuauto olisi paras vaihtoehto. Noita Twingoja saa melko uusiakin vielä alle 8000€.
Noilla vuosittaisilla kilometreillä säätöpotentiaali polttoainekustannuksissa lienee nykyisilläkin bensan hinnoilla korkeintaan muutamia satasia vuodessa. Mikäli Mazdassa kaikki on kunnossa ja eikä isompia remppoja tiedossa, niin sen vaihtoa Renaultin pikkukiuluun on hankala perustella taloudellisilla seikoilla. Toki Mazdassakin voi hajota joku paikka yllättäen, mutta käytetyn auton hankinta on melkoista arpapeliä kun vuosia ja maileja on kuitenkin takana jo jonkin verran.

Paljonko tuo Mazda syö polttoainetta?
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
150
Noilla vuosittaisilla kilometreillä säätöpotentiaali polttoainekustannuksissa lienee nykyisilläkin bensan hinnoilla korkeintaan muutamia satasia vuodessa. Mikäli Mazdassa kaikki on kunnossa ja eikä isompia remppoja tiedossa, niin sen vaihtoa Renaultin pikkukiuluun on hankala perustella taloudellisilla seikoilla. Toki Mazdassakin voi hajota joku paikka yllättäen, mutta käytetyn auton hankinta on melkoista arpapeliä kun vuosia ja maileja on kuitenkin takana jo jonkin verran.

Paljonko tuo Mazda syö polttoainetta?
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
104
Joo eihän pelkillä polttoainekustannuksilla säästöä saakaan hirveästi, Mazdassa menee näillä mun ajoilla 7,7l/100km. Kun laskee mukaan verot, vakuutuksen ja rahoituskulut, niin puhutaan jo luokkaa 100€/kk säästöstä. Lähinnä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä oli pointtina se, että uskaltaako tuollaista 1.0l konetta yli 100000km ajettuna edes harkita? Myös Citroen C4 Cactus on ollut harkinnassa, niitäkin saa ihan kohtuulliseen hintaan.
Jos joku automalli on halpa tai erityisen kohtuuhintainen niin oletettavasti siihen on syynsä. Jos vaihdon ajurina on säästötoive, niin kuulostaa aika riskipitoiselta vedolta vaihtaa moiseen.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
150
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
Enpä nyt jaksa tuosta alkaa väittelemään, Excel nämä tiedot minulle kertoo. Edelleen pointtina ei ollut se, että kannattaako minun vaihtaa autoa, vaan tuon piskuisen rellun koneen turnauskestävyys.
Jos joku automalli on halpa tai erityisen kohtuuhintainen niin oletettavasti siihen on syynsä. Jos vaihdon ajurina on säästötoive, niin kuulostaa aika riskipitoiselta vedolta vaihtaa moiseen.
No Relluthan nyt ovat kautta aikain olleet suht edullisia, mutta silti ihan paikassaan hyviä autoja. Mullakin on erilaisia kyseisen automerkin pirssejä ollut neljä, eikä niistä sen pahempaa sanottavaa ole kuin muistakaan.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
En kyllä usko tuota satasen säästöä kuukaudessa noin vähillä ajoilla verrattuna Relluun ellei sitten sinulla ole nyt jotain törkyhintaista rahoitusta ja vakuutusta.
Itsekin jäin miettimään tätä myös, vaikka asiaa ei varsinaisesti kysyttykään.

Ajoneuvovero Mazdassa on noin 75 euroa suurempi kuin Renussa ja äkkiä Ifin laskurilla omia tietojani käyttäen tuollaisen Mazdan vakuutus 30-40 euroa kalliimpi, oli sitten pelkkä liikennevakuutus tai myös osakasko. Kuukausitasolla Mazda on siis noin kympin kalliimpi verojen ja vakuutusten osalta, joten satasen säästö kuulostaa aika isolta. No, eipä sitä tässä kysyttykään - kunhan laskeskelin omaksi ilokseni.

Tuossa Renun nokalla olevassa litraisessa koneessa ei käsittääkseni ole mitään fataaleja suunnittelumokia, mutta faktahan on ettei noilla mitään satoja tuhansia rullata. 120tkm mittarissa ja ikääkin seitsemän vuotta - yksilöitä nuo alkavat olemaan tuossa vaiheessa. Onko huollot tehty ajallaan ja onko auto muuten hyvin pidetty? Kytkimen vaihto saattaa olla ajankohtainen asia seuraavien kymppitonnien sisällä.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia.
Mikähän näissä hybrideissä aiheuttaa tuollaisen kaninkolon? Itse miettinyt että eikös ne olisi hyviä vaihtoehtoja kun joissain netin syövereissä bensankulutus näyttää olevan paperilla 3.0-3,5 litraa / 100 km?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Mikähän näissä hybrideissä aiheuttaa tuollaisen kaninkolon? Itse miettinyt että eikös ne olisi hyviä vaihtoehtoja kun joissain netin syövereissä bensankulutus näyttää olevan paperilla 3.0-3,5 litraa / 100 km?
Varsinkin kun erityisesti Toyotan hybridit ovat sellaisia, että niitä kehtaa luotettavuuden puolesta suositella ohi normaalien bensa-autojen. Tuo "kaksi voimalinjaa samassa paketissa" on alusta alkaen kuulostanut täyssähköautoilijoiden fanaattiselta disinformaatiolta, vaikka toki varsinkin lataushybrideissä on sellaisiakin kiireästi kyhättyinä pelkkien verohyötyjen vuoksi myyntiin tuotuna.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Mulla on sellainen tilanne, että ”omistan” tällä hetkellä uuden noin puoli vuotta vanhan auton. Kyseessä on bensa-nelikko parilitraisella ahdetulla koneella. Tiedossa oli että mikään bensapihi auto ei ole nurkka-ajossa, mutta koin että sähköautot ei ole vielä mun juttu. Ja hybridejä en vain halua, koska periaatteesta vastustan kahden voimalinjan paketointia. Ennemmin joko pelkkä polttis tai sähkö - tai vaikka vety.

No, nyt kun Ukrainassa on tilanne mikä on, niin mm. polttoaineen hinnat ovat nousseet korkealle. Hinnat on nyt siellä missä arvelin niiden olevan 3-5 vuoden päästä, kun kaupat sovin. Tämä on ajanut pohtimaan yllättäen sitä, että miten sähkis sopisi kuitenkin allekirjoittaneen autoksi. Ja sopisihan se, jos nelikon saa. Ongelma on vain se, että sellaisen hankinta tarkoittaisi lisävelan ottoa, ja se jotenkin tässä maailmantilanteessa ei kuulosta houkuttelevalle. En pidä esim. lomautuksia erityisen todennäköisenä omalla alalla, mutta riski niille on noussut oleellisesti parin viime kuukauden aikana ja uusien pakotteiden myötä nousenee edelleen.

Joten olen myös alkanut kartoittaa käytettyjä, noin 5-8000€ budjetilla. Kriteereinä
  • farmari/suv
  • tilava takakontti +500l
  • Isofix takapenkeillä
  • Takapenkillä sen verran tilaa, että etupenkillä sopii aikuinen istumaan vaikka takana olisi turvaistuin
  • Automaattinen ilmastointi
  • Vakkari (mukautuva olisi luksusta)
  • Bensakone
  • Mieluusti neliveto, joskin vajaavetoisissa vähemmän rikkoutuvia osia. Eli ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää
  • Mukavina ekstroina vetokoukku, kuskin penkki sähkösäädöin, peruutuskamera ja -tutkat, webasto, flexfuel mahdollisuus…
Noilla kriteereillä Volvon V70 mk2 olisi omasta mielestä aika pätevä laitos, etenkin classicina. Samoin mk4 Mondeo olisi yksi vaihtoehto. Kysymys kuuluukin, että on techiläisillä suositella jotain muuta merkkiä/mallia?
Noissa mk2 seitenkymppisissä alkaa olemaan aika reippaasti maileja mittareissa. Vaikka tuollainen Volvo kestää kilometrejä komeasti, alkaa tuoreimmillakin yksilöillä olemaan ikää sen 15 vuotta. Toki vähänajettujakin putkahtelee esiin aika ajoin.

Toinen huono puoli on sitten yleinen janoisuus. Pieninkin 140hv 2.4 hörppää nykymittapuulla aika paljon bensaa, puhumattakaan ahdetuista malleista. Mikäli kilometrejä tulee kohtuullisesti, niin tämä ei ole niin iso juttu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Varsinkin kun erityisesti Toyotan hybridit ovat sellaisia, että niitä kehtaa luotettavuuden puolesta suositella ohi normaalien bensa-autojen. Tuo "kaksi voimalinjaa samassa paketissa" on alusta alkaen kuulostanut täyssähköautoilijoiden fanaattiselta disinformaatiolta, vaikka toki varsinkin lataushybrideissä on sellaisiakin kiireästi kyhättyinä pelkkien verohyötyjen vuoksi myyntiin tuotuna.
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mikä vika Hondan hybridissä on? Ihan samalla tapaa Toyotan kanssa se on alusta lähtien rakennettu itselatautuvaksi hybridiksi.
Jos se käyttää Toyotalta lainattua e-cvt tekniikkaa niin mikäs siinä, muuten ei kiitos. Pointtini oli että perinteisen vaihteiston kylkeen pultattu sähkömoottori on mielestäni huono kompromissi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
128
2010-2012 vuosien noi pösön 3008, kellään mitään kokemusta moisesta?
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019
Toyota/Lexus onkin ainoa poikkeus. En koskaan haluaisi minkään muun merkin hybridiä. Muilla merkeillä sähkö on purkkafiksailtu voimalinjan kylkeen kuin jotkut apupyörät eikä siitä ole lähdetty ottamaan kaikkea irti, kunhan saadaan hyvät wltp-lukemat. Puhumattakaan muiden merkkien hybridien luotettavuudesta. Naurattaa kun jotkut ovat brändänneet jarrutusenergian talteenoton erillisenä ominaisuutena, niin kehittyneitä ne on :lol:
Parempi se asiakkaalle mitä pienempi kulutus ja pienemmät co2 päästöt. Ihansama miten se on toteutettu. Jos edelleen polttomoottoriautot ovat ainoa vaihtoehto kuluttajalle niin kevythybridit ovat oikein hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
12.04.2019
Viestejä
35
2010-2012 vuosien noi pösön 3008, kellään mitään kokemusta moisesta?
Ittelle jäi vähän karut kokemukset vm. 2010 Peugeot 3008:sta 6-7 vuotta sitten. Oli hdi 110 kw, ajettu ostaessa n. 130 tkm täydellä merkkiliikkeen huoltohistorialla. Autoliikkeestä kotiin ajellelessa laukesi kone(kiertokangen laakeri). Koneen vaihto meni toki autoliikkeen piikkiin, mutta vähän sen jälkeen porsi turbo(meni sekin autoliikkeen piikkiin). Auto oli pajalla ekan puolen vuoden aikana n. 1.5kk. Hirveä taistelu koko ajan ostoliikkeen kanssa, että kuka maksaa mitäkin. Toimiessaan auto oli oikein mukava ja hiljainen auto, matka-ajossa oikein mukava peli. Jäi vain niin huono kuva koko autosta että meni aika pikaisesti vaihtoon ja vannoen ettei ikinä enää yhtään Peugeotia minulle. Oli varmaan vaan huono yksilö ja tuurit ei ollut likikään kohdallaan. Kaikesta huolimatta, jos sattuisi saamaan toimivan yksilön niin on mainio peli. Vähän ääripään kokemus oli minulla, mutta jos uskallat kokeilla niin paljon siinä oli hyvääkin(toimiessaan).

edit: oli vielä koneen vaihtaneen merkkiliikkeen puolesta semmoistä perseilyä jälkikäteen(hirveä öljyvuoto, joka yritettiin maksattaa minulla) että Laakkonen meni ikuiseen boikottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 387
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom