Mietin kanssa tätä ketjua lukiessa, että näissä keskusteluissa on jotenkin aika selkeä sävyero motoristien ja fillaristien välillä, puhuttiin sitten eteen kääntymisestä tai kuolleen kulman kiilauksista tai mistä.Tänään olisin saannut kolarin aikaan jos olisin ajanut kuten tuo videon pyöräilijä. Auto tulee kolmion takaa suoraan eteen, mutta koska jalka ja sormet jarrulla, pysähtyi prätkä takarengas lukossa juuri ja juuri ennen autoa. Sen verran piti kikkailla että käänsin pyörän menosuuntaa 90astetta tiellä poikittain, autoon jäi alle puolimetriä ja suoraan mentäessä olis siis kolahtanut. Autoilija oli taas aivan ihmeissään ettei mua nähnyt.
Näitä tulee se yksi tai kaksi vähintään kesässä, mutta tuonkin arvasin jo auton liikkeistä heti että nyt tullaan taas eteen...
Motoristien osalta keskustelu menee suurin piirtein niin, että autoilijat mokailee, joten siksi minä olen aina tosi varovainen noissa tilanteessa... ja sitten pohditaan miten näitä tilanteita voisi välttää tai niistä parhaiten selvitä. Fillaristien osalta taas ne menee niin, että autoilijat mokailee, mutta autoilijoiden pitää lopettaa mokailu, koska minulla on oikeus (saada hautajaiseni maksatettua vastapuolen liikennevakuutuksesta)
Ja tämä ei todellakaan tarkoita etteikö motoristeissa olisi vähintään yhtä pahoja reikäpäitä seassa, mutta se yleissävy keskustelussa on toisenlainen. Johtuneeko sitten siitä, että motoristit vetelee vielä sen verran kovempia vauhteja, että siinä on vielä helpommin henki pois, jos priorisoi oikeassa olemisen turvallisuuden edelle.
Tietysti siinä on sekin ero, että fillarit on vähemmän säädeltyjä. Moottoriajoneuvoihin verraten fillareista voisi samoilla perusteilla määrätä 25km/h ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ja kieltää jarruttomat tempokahvat. Jos halutaan että fillariin suhtauduttaisiin samalla tavalla kuin autoon tai moottoripyöriin, niin jotain tuollaista se tarkoittaisi. En yhtään ihmettelisi vaikka tämä toteutuisikin, jos pyöräilyn suosio kasvaa.