Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Webmaster, 17.10.2016.

  1. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    1 955
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Samalla linjalla.
    Hirvittää aina vierestä katsella kun osa vetää fillarilla hidastamatta kevarilta teiden ylitykset yms.
    Kyllä välillä tuntuu siltä, että mitä enemmän on varusteita niin sitä herkemmin painetaan reikä päässä luottaen liikennesääntöihin. Voi toki olla että pari esimerkkiä omalla pyöräreitillä vääristää mielikuvaa kun näkee usein.
     
  2. Gekko Kamen

    Gekko Kamen

    Viestejä:
    114
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Eipä tuota kolaria olisi voinut välttää pyöräilijän asemassa autoilija/motoilijakaan, jos noin myöhään olisi hidastamisen/jarruttamisen aloittanut. Ero tulee siinä, että autoilija tai moottoripyöräilijä olisi tajunnut jarruttaa riittävän ajoissa.
    Fillarilla ajaessa, tekisi mieli jotenkin kostaa tai saada näkyviin autoilijoiden välinpitämättömyys polkupyöräilijöitä kohtaan. Tämän keissin myötä saatiin taas näkyvyyttä, toivottavasti hinta oli siihen nähden halpa.
     
  3. Lucas

    Lucas

    Viestejä:
    3 010
    Rekisteröitynyt:
    27.05.2017
    Tunnen ihmisiä joilla on mennyt paljon hitaammallakin vauhdilla, kuin tuossa videolla olleessa kolarissa, pyörällä auton kanssa törmätessä käsi esimerkiksi niin pahasti rikki hermotuksen osalta että työelämä on jäänyt siihen. Siinä ei auttanut vaikka kuinka auto oli tullut vasemmalta risteyksessä eteen ja vielä kärkikolmion takaa. Entinen naisystävä taas jäi pyörällä mopon alle ja sai kolarissa sellaisen aivotärähdyksen että yli vuoden verran oli vaikeuksia keskittyä mihinkään, oli väsynyt ja muisti pätki. Tahtoi pahasti haitata työntekoa kun oli lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri ja työssä pitäisi olla pää kunnossa ja skarppina. Onneksi parani siitä lopulta kokonaan. Vuosi siinä meni kuitenkin tavallaan hukkaan. Siinäkään ei paljoa lohduttanut se että vika oli sata prosenttisesti päälle ajaneen mopoteinin.
     
  4. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 326
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Polkypyörä pysähtyy ja hidastuu todella nopeasti suht kovastakin vauhdista, jos vaan kuski osaa jarruttaa. Riippuu toki vähän renkaiden leveydestä ja tien pinnasta, mutta jo viidessä metrissä saa vauhtia alas merkittävästi jo noista autotien nopeuksista. Hyvin harva vaan on viitsinyt opetella pyörän pysäyttämistä ja pahimmat pommit painaa pyöräteillä 20-25kmh pelkän jalkujarrun turvin ennakoimatta lainkaan.
     
  5. Raudanturvaaja

    Raudanturvaaja

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Hehe, hauskaa että videon kommenttiosio oli täynnä tekstisi kanssa identtisiä kommentteja.
    Kaava toimii näin:
    1. Ensin todetaan että autoilija oli syyllinen onnettomuuteen.
    2. Sitten haukutaan pyöräilijä spandexiksi, mulkuksi ja ajattelemattomaksi idiootiksi.
    3. Mahdollisesti muistutetaan että pyöräilijät ovat teiden syöpä (vastoin tilastoja).
    4. Lopuksi mahdollisesti iloitaan pyöräilijän loukkaantumisella ja liikenteestä poistumisella.

    Hyvin sä vedät. Toivottavasti et ajele autolla tuolla asenteella.
    Hieman kalvaa ajatus jos tuolla liikenteessä konsensus on oikeasti tämä. Ainankin fillaroidessa tuntuu olevan. Ei paljoa autoilijoita kiinnosta mitä käy kun ajelevat kolmion takaa fillaristien eteen mutta harvempi sitä rekan eteen työntää sillä autollaan.
    Kyllä, omistan auton sekä polkupyörän.
     
  6. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 502
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sinun mielestäsi täysin ok ajella ylinopeutta ja varomatta risteyksiin, mutta minä olen tässä se ongelma, kun olen asiasta eri mieltä? Ok, eipä siinä sitten. :facepalm:

    Missä kohdassa muuten mainitsin olevani iloinen onnettomuudesta?
     
  7. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 502
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niinpä. Tässä tapauksessa kuski ei osannut jarruttaa, eikä väistää. Voi olla ettei halunnutkaan, koska olihan hän oikeassa. :D
     
  8. Jonaz

    Jonaz

    Viestejä:
    94
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Jep. Jopa oma kymmenen vuotta vanha maastopyörä pysähtyy hämmästyttävän lyhyellä matkalla kovastakin vauhdista, en sitten tiedä onko noissa maantiepyörissä jarruja ollenkaan vai onko tarkoitus vaan päästä mahdollisiman kovaa?
     
  9. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 326
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    On niissä ihan hyvät jarrut. Kisoissakin lienevät oleellisessa osassa, koska laskuissa paremmat jarrut tarkoittavat myöhäisempää jarrutusta mutkiin ja parempia aikoja. Kitkaakin renkaissa on yllättävän paljon, koska mutkiin pitää pystyä ajamaan kovaa.
     
  10. Ponsu

    Ponsu

    Viestejä:
    1 294
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Jos et aja siihen rekan eteen henkilöautolla, niin pitäisi varmaan ajatella sillä pyörällä väistävänsä/olevansa varuillaan henkilöautoa vastaan. Faktahan on se, että kyllä tuon pyöräilijän olisi pitänyt risteysalueella laittaa kädet jarrukahvoille. Sen verran paljon itse tullut liikuttua sekä autolla, pyörällä, että kävellen, ettei tule mieleenkään luottaa siihen, että henkilö x osaa liikennesäännöt.
     
  11. Raudanturvaaja

    Raudanturvaaja

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ei ole ok tietenkään.
    Pyöräilijältä selkeä virhe tuossa kun menee risteysalueelle ilman käsiä kahvoilla ja suurella nopeudella. Se ei poista sitä faktaa että onnettomuus oli lopulta autoilijan aiheuttama.

    Et ole ongelma. Vaan sinulla on ongelma.
    Jostain syystä otat tämän asian hyvin voimakkaasti tunteella ja sinulla on selkeästi vahva mielipide sekä surullisen negatiivinen asenne valmiiksi mitä tulee pyöräilijöihin liikenteessä.
    Huumoria: Onko joku spandex vienyt kenties sinulta joskus tyttöystävän vai mikä tässä on homman nimi?

    Et missään? Enhän niin väittänytkään.
    Kirjoitin YouTube komenttien kaavan ja kohdassa 4 oli myös selkeä "mahdollisesti" optio.

    Rauhoittuisit nyt. Kaikki on hyvin. Ei hätää.
     
  12. Resetor

    Resetor

    Viestejä:
    881
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Niin tämä pyöräkolari case.

    Hommassahan on kaksi seikkaa josta kaikki lienevät samaa mieltä:

    - Kääntyvä auto on risteävän liikenteen kanssa väistämisvelvollinen ja autoilija mokasi.

    - Pyöräilijä ei saa ajaa autotiellä, kun kevyenliikenteen väylä on tarjolla, eli pyöräilijä mokasi.


    Eli kummallakin meni pieleen. Seuraavanahan tässä on nyt väännetty että kumpi on suurempi moka. Periaatehan menee niin, että kumpikin voi olettaa toisen osapuolen noudattavan lakia, eli että autoilija väistää ja että pyöräilijä ei aja autotiellä.

    Autoilijan näkökulmasta, kun voidaan olettaa ettei toinen riko lakia, niin sieltä risteyksestä ei pitäisi tulla fillaria kylkeen. Ja päinvastoin.

    Nojoo, sitten on tuo huolellisuusperiaate ja tilannenopeus, jota nyt voidaan ihmetellä kummankin kannalta.

    Jokatapauksessa kaksi syyllistä tässä hommassa on, mutta itse pidän sitä että käännytään toisen eteen väistämisvelvollisuus unohtaen suurempana ongelmana. Siinä ei ole toteutunut huolellisuusperiaate, eikä väistämissäännökset. Eli koska tuo väisämisvelvollisuus kohdassa tieliikennelaki ei näe eroa sillä ajaako se toinen luvallisella väylällä vai ei, väistettävä on jokatapauksessa.

    Jos oikeusjärjestelmä päätyisi tilanteeseen että homma oli kummankin vika, ei vain autoilijan, niin tuohan antaa lisenssit ajaa länään kaikki trikoopukuiset ei-kevyenliikenteen väylällä ajavat.
     
    Tukkeuma tykkää tästä.
  13. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 502
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ok, hienoa että ollaan vihdoin samaa mieltä siitä mitä sanoin jo ensimmäisessä viestissä tähän aiheeseen liittyen.

    Vai että minulla on ongelma? Otan tällaiset keittiöpsykologin lausunnot vastaan huonona viikonloppuviihteenä.

    Minä olen itsekin lähes päivittäin pyörällä liikenteessä. En lähtisi ihan heti yleistämään, että minulla on "negatiivinen asenne valmiiksi mitä tulee pyöräilijöihin liikenteessä". Nämä maantiepyöräilijät ovat kuitenkin osoittaneet huonot tapansa niin monta kertaa vuosien varrella nettikeskusteluissa ja todellisessa maailmassa, että niiden kohdalla ei jaksa enää ajatella pelkästään positiivisesti. Siitä on kyse tässäkin tapauksessa.

    Ei kai vain sinua itseäsi sattunut kun puhuin spandex-pelleistä? Voin varmuuden vuoksi tässä vakuuttaa etten puhunut sinusta, vaan ko. ideologiasta yleisesti.

    Seli seli. Seisoisit iso mies (tai nainen?) edes sanojesi takana.
     
    Viimeksi muokattu: 03.06.2018
  14. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 502
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Totta, kummallakin meni pieleen.

    Tuo autotiellä ajaminen on tässä vähän kaksipiippuinen tilanne. Siinä fillaristin menosuunnassa ei ollut pyörätietä sillä puolella kuin hetkellisesti ennen ja jälkeen risteyksen. Toki sitä pätkää olisi pitänyt käyttää (tai ajaa jo lähtökohtaisesti siellä toisella puolella tietä olevalla kelvillä), mutta se ei ole välttämättä niin yksiselitteistä.

    Suurempi ongelma on mielestäni se miten kovalla nopeudella ja miten täydellisen varomattomasti fillaristi lähestyi risteystä. Syyllisyyttä se ei autoilijalta poista, mutta toisaalta se saattaa hyvinkin aiheuttaa sen, että jos tapaus etenee oikeuteen saakka, tulee sakkoja myös fillaristin kontolle. Ilman tätä videota siihen lopputulokseen kuitenkaan tuskin tulee mikään oikeusaste ja koska videon kuvaaja livisti paikalta vähin äänin, se ei välttämättä koskaan päädy oikeisiin käsiin vaikka ehkä olisi tarvettakin.
     
  15. pmatil2

    pmatil2

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kesän eka pyöräilyreissu lauantaina ja vastaan tuli taajamassa klv:llä pyöräilijä, joka tuijotti kännykkäänsä ajaessaan. Meinasi päälle tulla kun suunta ei pysynyt tien suuntaisena. Tämä älyluurisyöpä kädessä on siis levinnyt myös pyöräilijöiden keskuuteen.
     
  16. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 502
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Viime ja toissa kesänä Pokemon Go -huuman aikana tuo vasta olikin ongelma, kun toka toisella vastaantulijalla oli luuri kädessä ja ajolinjat sen mukaisia. Sittemmin tilanne on normalisoitunut, eikä kännykän kanssa ajelevia tapaa kovinkaan usein.

    Sen verran täytyy myöntää, että kyllä minä itsekin joskus räplään luuri ajaessani, jos on tarvetta vaihtaa biisiä tai vastata puhelimeen tms.
     
  17. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 971
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Oli pyöräily tampereen keskustassa eilen helppoa.

    Ratikkatyömaan takia pyörätiet oli suljettu, joten sai ajaa ihan luvan kanssa ajoradalla, jossa liikennejärjestelyt on ziljoona kertaa toimivampia kuin pyöräteillä/KLVillä.

    Ei tarvinnut painella nappivalojen nappeja ja odotella kokonaista sykliä, että tulee oma vuoro. Ei tarvinnut ajella korkeista kanttikivistä yli. Ei tarvinnut väistellä kolmion takaa eteen änkeäviä autoja. Eikä olisi tarvinnut yhdessä risteyksessä odotella monia valoja kääntyessään.

    Valitettavasti joutui kyllä ajamaan hämeenkadun tärinäkivillä.
     
  18. vma

    vma Tukijäsen

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Täysin normaalia toimintaa, näen samaa melkein joka lenkillä tai kun muuten vain pyöräilen kaupoille. Yleensä nuori nainen ajamassa jopolla ja jotkut bluetooth-kuulokkeet korvilla samalla kun räplää kännykkäänsä.
     
  19. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    907
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
  20. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 326
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Varmaan on sitten rekankin vika, jos stopin alta lähdetään eteen. Jollain on näköjään naisystävä lähtenyt tuuheatukkaisemman pyöräilevän alfamiehen matkaan, kun järki katoaa päästä heti kun on pyöräilijä mainittu uutisessa. Syyllinen on aivan selvä ihan kuten poliisikin kommentoi. Vilkkukin taisi mennä päälle vasta kolarin jälkeen, mutta zoomaillaan jotain pedaalikulmia :D
     
  21. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    912
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  22. Sotanorsu

    Sotanorsu

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    24.05.2017
    Autoilijan vikahan tuo on, mutta varsin vaikea on varmaan ollut erottaa miljoonaa lähestyvää vihreisiin pukeutunutta pyöräilijää vihreitä puita vasten.
    Olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen kolari kojelautakamerasta.
     
  23. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miljoonaa? Jossain sanottiin, että tuli neljääkymppiä ja että tuossa on 50 km/h rajoitus.

    e. Kohta alkanee valitus pyörätien käyttämättömyydestä. Olisikohan "miljoonaa" lähestyvän pyöräilijän nähnyt jotenkin helpommin mahdollisesti pensaikon takaa olevalta pyörätieltä?
     
  24. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 209
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    emelianenko ja Tommy Goldfish tykkäävät tästä.
  25. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tossahan on työmaa kelvillä, että kyl pyöräilijältä voi odottaa ajoradan käyttöä. Sais vähän autoilijat ja pyöräilijät skarpata molemmat. Pyöräilijät ajaa alle varomatta väistämisvelvollisina ja toisaalta autoilijat tulee kolmioiden takaa, pihoilta ja kääntyen yli helvetin vaarallisesti katsomatta.. ei luulis et liikennesäännöt olis noin vaikeita. Uuteen tieliikennelakiin sais tulla liikennemerkein ne paikat, joissa pyöräilijä on etuajo-oikeutettu ni ei tarvis miettiä kumpi väistää.

    Samalla vois ton ajoradalla ajon sallia, koska ite en ainakaan taajamissa monilla asuinalueiden kokoojakaduilla voi ajaa kunnon vauhtia kelveillä kun on pihaväyliä siitä yli ja autot tulee pihoilta puskien takaa. Parempi siis että ajoradan nopeutta menevä pyöräilijä ajaa vaan tollasissa mestoissa ajoradalla ni on helpompaa niille autoilijoilleki. Harvoimpa ei siitä fillarista ohi mahu kuitenkaa.
     
  26. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ennen risteystä on 30km/h alue.
     
    Chekkit tykkää tästä.
  27. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 202
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo se kolmio on liian hankala useimmille rattisankareille.
     
  28. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 772
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Ihan perus maalaisjärkeä että jos liikutaan autojen vauhtia niin ajorata on parempi paikka kuin hitaammalle liikkumiselle sopiva kevli. Tuossa kohtaa pyöräilijän syyllistäminen vastaa suunnilleen sitä että syyllistää naisia raiskatuksi joutumisesta jos ei käytä burkhaa.

    Tulikohan kärjistettyä tarpeeksi? ;)
     
  29. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos se siellä tien toisella puolella olisi ajanut niin sitten ei varmasti olisi mitään sattunut (paitsi että jossain risteyksessä olisi mitä luultavimmin kolmion takaa tuutannut auto eteen). Oletetaan, että olisi ajanut tuolla lähempänä olevalla pyörätiellä ts. ajoradan oikealla puolella, niin tuskin autoilija olisi nähnyt sitäkään vähää.

    Joillekin se liikenne näyttää olevan Ouninpohjan tai taloudellisuusajokilpailun veroinen suoritus, kun ei ehdi ympärillä liikkuvia havainnoida.
     
  30. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Millaistakohan syyllisyyskeskustelua käytäisiin, jos pyöräilijän tilalla olisi mopoilija:confused:
     
  31. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ei senkään pitäis olla, mut esim kääntyessä väylän yli ei muisteta väistää ja annetaan tilaa turhaan paikoissa joissa ei tarvi, joka puolestaan sekottaa pyöräilijöiden käsityksiä velvollisuuksista. Erillinen pyörätienjatke merkki olis hyvä, koska pitää muistaa, ettei pyöräilyyn vaadita ajokorttia eli mitenkään ei varmistuta, että pyöräilijä osaa säännöt.
     
  32. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Kiinnostais edelleenkin, että miksi sitä nopeutta pitää kyseenalaistaa, kun mikä tahansa muukin ajoneuvo olis ajanut samaa vauhtia, jopa kovempaa. Jotkut päättää liikkua fillarilla, kunnioitetaan sitä. Et säkään autolla esim duunimatkoja tahallaan alinopeutta aja, miks ton fillaristin pitäis ajaa hitaammin, kuin mihin pystyy?
     
    Zigh tykkää tästä.
  33. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo, kritisoin sitä tossa just pari viestiä aiemmin. Sun viestis, jota siteerasin ei kuitenkaan liittynyt tähän mitenkään.

    Sun tokaan viestiin. Autoilijoiden pitäs tehdä siitä pyörätiestä siinä määrin turvallinen, että siinä vois ajaa sitä ajoradankin maksiminopeutta. Koska näin ei koskaan käy, on vaan fiksumpaa, että ajetaan siinä ajoradalla, varsinkin, kun autolla pääsee helposti ohi ja noin kovaa ajavia on niin vähän, ettei käytännössä haittaa liikenteen sujuvuutta jos kovaa ajavat ajaiskin ajoradalla.

    Laita asentees kuntoon ja järkeä päähän. Iteki ajan urheiluautolla, mutta mulla on normaali järjenkäyttö.
     
  34. JuhaH

    JuhaH

    Viestejä:
    226
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pyöräilyn kannalta suurin ongelma on se että laki määrittelee pyörän ajoneuvoksi. Samaisen lain mukaan ajoneuvojen paikka on lähtökohtaisesti ajoradalla. Suomen infra on pyöräilijöiden kannalta ryssitty kuitenkin todella tehokkaasti kylvämällä poikkeustapauksiin tarkoitettua liikennemerkkiä 423 lähes jokaiseen risteykseen. Kyseessä on puhtaasti suomalainen erikoisuus. Jokaisessa sivistysvaltiossa on tajuttu, että velvoittamalla yksi ajoneuvoryhmä käyttämään jalankulkijoille tarkoitettua tieosaa kerjätään varmasti ongelmia ja paljon. Tämän takia mm. väistämissäädöstö on Suomessa pyöräilijän kannalta täysin absurdi ja edellyttää useampien oikeuden ennakkopäätösten tuntemista. Tosin näidenkään tuntemisella ei voi kuin knoppailla nettifoorumeilla, sillä autoilijat ovat niistä ihan yhtä kuutamolla kuin fillaristitkin.

    Pyöräily on mielletty Suomessa perinteisesti lasten, vanhusten ja korttinsa menettäneiden rattijuoppojen liikkumisvälineeksi ja isompia ongelmia syntyy vasta nyt, kun pyöräilystä pyritään tekemään vakavasti otettavaa liikkumismuotoa. Helsingissä suuntaus on kohtuullisen hyvä, mutta edelleen esimerkiksi kantakaupungissa pyöräly on osaavammallekin kaverille todella haastavaa ainakin jos reitit ei ole ennestään tuttuja. Ja kun pyöräillessä on kokoajan tunne että infra ei kunnioita pyöräilijää, niin jossain vaiheessa tulee fillaristillekin helposti se tunne, että miksi pyöräilijän tulisi kunnioittaa infraa. Lainsäädäntö on sinällään ok, mutta se on vaan tuhottu liikennesuunnittelijoiden ihan käsittämättömällä ammattitaidottomuudella.
     
    Maniguch, Zmoo, spede ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  35. Mawerick

    Mawerick

    Viestejä:
    490
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuskin. Tosin auto olisi ollut isompana kohteena paljon helpompi havainnoitava.
     
  36. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 057
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    No on siinä se ero, että auto, joka pysähtyy yhtä huonosti, on yhtä olemattomasti ohjattavissa ja jossa ole huomiovaloja edessä valoja edessä olisi laiton. Eli ei se nyt ihan perusteentonta ole miettiä onko tuollainen fillarointikaan kovin fiksua, sanoi laki mitä sanoi.

    Ja sinällään vähän ristiriitaista, että samaan aikaan sanotaan, että miten te kehtaatte arvioida pyöräijijän toiminnan järkevyyttä, kun säännöt sanoo että auto on syyllinen ja säännöt on sääntöjä ja sillä selvä. Mutta jos säännöt sanoo, että pyöräilijä ei oisi saanut pyöräillä ajoradallaa, niin hei vähän maalaisjärkee peliin nyt hei.
    Aijaa, ajan kyllä itse duunimatkat joka kerta aikas paljon paljon hitaammin kuin mihin auton kanssa pystyisin. Joissain paikoissa se tarkoittaa alinopeutta rajoitukseen verrattuna, joissain ei.

    Juuri se tässä on outoa, pyöräilijällä katsotaan olevan oikeus aina ja kaikkialla ajaa niin kovaa kuin vaan ikinä pystyy, ja jos tämä ei ole mahdollista sääntöjen puitteissa, niin sitten säännöt on tyhmiä ja voi käyttää maalaisjärkeä.
    Autoille ei kukaan moista salli.

    En nyt syytä tuosta pyöräilijää (varsinkin kun hän sai rangaistuksensa jo), mutta kyllä tuossa molemmilla kuskeilla olisi parannettavaa suorituksessa. Ja en kyllä itse uskaltaisi fillaroida noin, koska siinä pääsee helposti hengestään, eikä leskeä välttämättä lohduta, että olin sääntöjen mukaan oikeassa.
     
  37. Tommy Goldfish

    Tommy Goldfish

    Viestejä:
    2 772
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mutta eihän pyöräilijä mennyt niin kovaa kun pystyi(eikai kukaan näin väitäkkään oikeudeksi?), vaan pysytteli rajoituksen sallimissa vauhdeissa. Jotain mitä et ilmeisesti itse autolla toteuta?
     
  38. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    324
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Autoilijan vika mutta onhan tuo perseestä kun fillaristit painaa samaa vauhtia kun mopot mutta ilman mitään valoja. Pirun vaikea nähdä saati sitten arvioida lähestyvän kohteen nopeutta. Jos ajaa autotiellä pitäisi olla huomiovalot kuten mopoissakin.
     
    VilEko, Bapsu, M3TAL_L0RD ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  39. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 057
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Juurihan tuossa kysyttiin, että miksi fillaristin pitäisi ajaa hitaampaa mihin pystyy.

    Nopeusrajoitus tuossa oli kuulemma 30, ja en nyt osaa tarkkaan arvioida, mutta veikkaisin että tuossa oli enemmän. Ja millään ajoneuvolla ei pitäisi ajaa kovempaa kuin niillä on turvallista liikennetilanteeseen ja paikkaan nähden. Se nyt vaan on fakta, että fillari ei ole yhtä hyvin havaittavissa, hallittavissa tai pysähdy yhtä nopeasti kuin auto ja kuskin pitäisi tuokin on huomioitava.

    Wanhaa duunimatkaa tuli kuljettua fillarillakin kohtuu usein, ja kyllä, jouduin jarruttelemaaan etuajo-oikeutettuna risteyksiin (kolmio+pyörätienjatke alamäessä), koska tiesin että hengellään leikkimistä vetää niistä täysiä.

    Kyse ei nyt todellakaan ole siitä, että haluaisin jotain fillaristit vs. autoilijat sotaa aloittaa (varsinkin kun molemmilla vempeleillä itsekin liikun) vaan ihan siitä, että molemmilla oli nyt vaan tuossa suorituksessa parannettavaa, ja jos tätä vastaan pyöräilijänä väittää niin selvä, mutta hengelläsi leikit.
     
  40. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Pyöräily on ihan järkevää. Pyöräilyinfraa ei vain ole kovin järkevästi nykyään optimoitu. Omilla pyöräilyilläni siirryn ajoradalle sellaisilla alueilla, joilla autoilijat tekevät kelvistä turvattoman. Kyllä pyöräilijät kävelijöiden kanssa ihan tilastollisestikin vaikuttavat pärjäävän. Valot tottakai pimeällä kuntoon. Tossahan fillaristilla oli fiksusti huomiovärejä asustuksessa, eikä ulkona varsinaisesti ollut pimeää.

    Anyways on ihan ok ja fiksua ajaa mielummin ajoradalla, kuin kelvillä jos nopeus on lähellä ajoradan nopeutta. Tieliikennelaissahan on nykymuodossaan mahdollista pyöräilijän ajaa ajoradalla poikkeustilanteissa. Autoilijoiden ei tule arvioida ajetaanko siellä luvallisesti vai ei, joten parasta sopeutua silloin, kun vastaava tilanne tulee. Itse ainakin autoilupäivinä pidän siitä, että vähintään osa liikkujista pyöräilee ja keventää ruuhkaa.
     
    emelianenko tykkää tästä.
  41. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 847
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä aina mietin että onko autotie se paikka ajaa pyörällä ja aikaa vastaan kisaten keskittyminen jossain muussa kuin itse liikenteessä. Onnettomuus on harvoin yhden asian syytä ja tässäkin tapauksessa vaikka se autoilijan syy oli niin kolari olisi voitu välttää helposti, aja risteysalueella oikealla tilannenopeudella tai vielä parempi, aja siellä missä pyörällä pitää ajaa, mutta kun se nyt ei ollut mahdollisuus niin älä nyt ainakaan niin aja ettei kädet ole valmiina jarruilla eli keskity siihen mitä teet ja mitä ympärillä tapahtuu! Pieni havannointivirhe autoilijalla ja pyöräilijän täydellinen idiottimaisuus mahdollisti tämän kolarin.:tup:

    Hieno voltti ja toivottavasti molemmat oppi jotain.

    Niin ja kuten huomattu, vaikka pyöräilijä ei tehnyt lakiteknisesti mitään virhettä ainakaan niin että häntä voisi kolarista syyttää, häntä varmasti sattui enemmän kuin autoilijaa.:rofl:
     
    Walla tykkää tästä.
  42. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mikä se oikea tilannenopeus tässä olisi? Itse väitän, että kamera ei olisi välähtänyt, jos sellainen olisi paikalla ollut.
     
  43. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 847
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No ei näköjään +40km/h kädet pois jarruilta kun ei ehtinyt kissaa sanomaan kun heitti ukemit, sun täytyy käydä kysymässä pyöräilijältä.

    En minä väitä että tämä olisi pyöräilijän vika, vaan että pyöräilijä olisi helposti voinnut estää kolarin jos olisi keskittynyt liikenteeseen.

    Mä en ikinä aja prätkällä ilman että sormet ja jalka on pois jarruilta ja tämä on monta kertaa pelastanut kolarilta kun auto tullut eteen havannointivirheen takia.
     
  44. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aika moni mopoilija ja autoilijakin ajaa ilman valoja ja silti niitä pitää pystyä (ja pystytään) väistämään.
     
    Zigh tykkää tästä.
  45. Sotanorsu

    Sotanorsu

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    24.05.2017
    Joo. Tarkoitin kirjaimellisesti että tuli miljoonaa tuohon tilanteeseen. Toiseen kappaleeseen en osaa sanoa, ei todennäköisesti.
     
  46. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    324
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mopoja kyllä myös vaikea havaita ja tuleehan niitä kolareita autojen kanssa. Auton kohdalla voit itse varmaan verrata fillaria kuskeineen autoon ja päätellä siitä kumpi on "vähän" helpompi huomata.

    Edit. kirotusvire
     
  47. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 847
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä ja aina ei nähdä ja väistetä ja siinä kohtaa se toinen, syytön osapuoli voi vielä vaikuttaa omalla tekemisellä tuleeko kolari vai ei.

    jos kädet olisi ollut siellä jarruilla niin kolari olisi voitu välttää vielä, koska kuka haluaa tahalleen kolaroida?

    Tossa nyt oli monta asiaa mitkä meni pieleen ja voltti on lopputulos.
     
  48. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 082
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eihän autoakaan ajeta jalka jarrupolkimella. Miksi pyörää pitäisi?
     
  49. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 847
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koska voidaan...

    Edelleen, jos sä haluat tahalleen ajaa pyörällä päin autoa niin aja ja vain koska sulla on oikeus, nyt kävi niin että autoilija ei nähnyt pyörää, pyöräilijä nukkui tilanteessa ja sitten sattui koska pyöräilijä häviää aina kolarissa.

    Mua ei ainakaan kiinnostais ajaa kolaria niin siksi pelaan varman päälle.
     
  50. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    2 091
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    30 alueelta tuli risteykseen neljääkymppiä ilman mahdollisuutta jarruttaa?