Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Herää kysymys, että miksi tuossa edes oli tuo kaapelisuoja? Mikä sen tarkoitus oli?
veikkaus: Koska niitä oli tapana laittaa, ajattelematta yhtään, mikä se pointti on ja tarvitaanko sitä.
Olisiko se suojaamassa siinä kulkevaa kaapelia?
Jos sitä ei olisi siinä, seuraavaksi joku jalankulkija kompastuisi siihen. Tuo kouru on pikkasen helpompi huomata ku ohut kaapeli.
Herää kysymys, että miksi tuossa edes oli tuo kaapelisuoja? Mikä sen tarkoitus oli?
veikkaus: Koska niitä oli tapana laittaa, ajattelematta yhtään, mikä se pointti on ja tarvitaanko sitä.
Ketjun kuvassa suoja näkyi jo itsessään, lisäksi oli ne tolpat. Kyllä se nyt voin on toisinaan niin että uhri ja syyllinen onnettomuuteen voi ihanhyvin olla yksi ja sama henkilö. Pyörälläkin kulkiessa tulee noudattaa varovaisuutta. Jos lennättää mitensattuu ja sitten sattuu,vniin ihan liianvusein homma pistetään muiden syyksi.Aika upeaa, että tämäkin onnettomuus saatiin taas eräiden kirjoittajien toimesta väännettyä uhrin syyksi
Lähdettäisiinkö liikkeelle ihan siitä, että jo laki/kaupungin määräykset sanoo, ettei tuollaisia esteitä saa ajoväylälle laittaa ilman että ne on asianmukaisesti merkitty.
Jos se suoja olisi ollut asianmukaisesti merkitty, niin sitten voisi spekuloida pyöräilijän osuutta onnettumuuteen. Nyt se on vain ihan typerää ja lapsellista ininää.
Ketjun kuvassa suoja näkyi jo itsessään, lisäksi oli ne tolpat. Kyllä se nyt voin on toisinaan niin että uhri ja syyllinen onnettomuuteen voi ihanhyvin olla yksi ja sama henkilö. Pyörälläkin kulkiessa tulee noudattaa varovaisuutta. Jos lennättää mitensattuu ja sitten sattuu,vniin ihan liianvusein homma pistetään muiden syyksi.
Kaapeleiden ja kourujen virittely maksaa, joten ei niitä huvikseen viritellä.
Joskus niitä joudutaan virittelemään ESIMERKIKSI siksi, että alueen sähköverkko on senverran kehno, että alueelle pitää tuoda virtaa toisen muuntajan alueelta, Tiedän esim yhden alle vuoden vanhan paikan, jossa näin on ja isompien tapahtumien kanssa joudutaan virittelemään muistaakseni ainakin pari piuhaa lähialueen keskuksilta. Korjausta ei kannata tehdä.
Sitä sähköä kuljettaa se kaapeli, ei se kaapelisuoja.
En kyseenalaistanut sen kaapelin tarvetta vaan sen kaapelin "suojaamista".
Olisiko tässä esim. se paljon puhuttu tilannenopeus ollut väärä? Jos 40kmh alueella on hidastetöyssy tai tietyön takia kuoppia, ei niihin kukaan autolla tai moottoripyörällä vedä sitä 40kmh. Silloin hidastetaan ja tarvittaessa madellaan yli.No, kokeilkaa itse ajaa tuollaiseen sanotaan nyt vaikkapa kahta kymppiä fillarilla ja katsokaa miten käy
Voi jeesusOlisiko tässä esim. se paljon puhuttu tilannenopeus ollut väärä? Jos 40kmh alueella on hidastetöyssy tai tietyön takia kuoppia, ei niihin kukaan autolla tai moottoripyörällä vedä sitä 40kmh. Silloin hidastetaan ja tarvittaessa madellaan yli.
Kaapelia tarvittiin läheisen tapahtuman järjestelyitä varten. Pelkät kaapelit ilman suojia ovat aiheuttaneet aiemmin ongelmia/vaaratilanteita, joten vaatimuksena on nykyään kaapelisuojan käyttäminen. Asennus oli tehty sähköurakoitsijan toimesta. Nämä kaikki selviävät kyllä siitä tänne linkitetystä uutisesta.
Sitä sähköä kuljettaa se kaapeli, ei se kaapelisuoja.
En kyseenalaistanut sen kaapelin tarvetta vaan sen kaapelin "suojaamista".
Siinä oli keltainen huomioväritys keskellä. Varmaan siinä olisi voinut olla lisäksi vaikka vilkkuvalot ja lossivahti varmistamassa, ettei mitään satu, mutta mihin se raja oikein pitää vetää holhoamisessa?Voi jeesus
Este ei näkynyt, koska sitä ei oltu merkitty asianmukaisesti!
Olisiko tässä esim. se paljon puhuttu tilannenopeus ollut väärä? Jos 40kmh alueella on hidastetöyssy tai tietyön takia kuoppia, ei niihin kukaan autolla tai moottoripyörällä vedä sitä 40kmh. Silloin hidastetaan ja tarvittaessa madellaan yli.
Este ei näkynyt, koska sitä ei oltu merkitty asianmukaisesti!Missä on pyöräilijän vastuu seurata liikennettä ja katsoa eteensä?
Musta kaapelikouru, jossa on keltainen, selkeästi yli 5cm leveä keskiosa näkyy jo ilman mitään lisämerkintöjäkin siinä kadulla. Vai oliko tämän ketjun kuva ihan toisenlaisella kourulla?Este ei näkynyt, koska sitä ei oltu merkitty asianmukaisesti!
Musta kaapelikouru, jossa on keltainen, selkeästi yli 5cm leveä keskiosa näkyy jo ilman mitään lisämerkintöjäkin siinä kadulla. Vai oliko tämän ketjun kuva ihan toisenlaisella kourulla?
Näkyyhän se keltainen kaistale hyvin päivänvalossa linnuille ja laskuvarjohyppääjille.Musta kaapelikouru, jossa on keltainen, selkeästi yli 5cm leveä keskiosa näkyy jo ilman mitään lisämerkintöjäkin siinä kadulla. Vai oliko tämän ketjun kuva ihan toisenlaisella kourulla?
Ok, tämä selvä. En tiennyt, että sinun kokemuksi on universaali absoluuttinen referenssi.Esim autolla ajaessa tuon näkee huonommin ja ikinä ei ole jäänyt kaapilikouru kyllä huomaamatta.
Pyörässä on valot, näkyy nuo yöllä oman kokemuksen mukaan esim auton valoilla (ja kaupungin alueella myös yleensä valoitta, kun on nuo katuvalot aina päällä..).Ei näy yöllä. Yöllä pimeässä esim. värinäkö katoaa täysin. Se keltainen näyttää aivan samalta kuin harmaa asfaltti.
Ketjussa oleva kuva on otettu päivällä.
Näkyyhän se keltainen kaistale hyvin päivänvalossa linnuille ja laskuvarjohyppääjille.
Paikalla oli kuvauksen mukaan selvästi muuta ympäristöä hämärämpää ja kouru sivusta katsottuna täysin saman värinen tien päälysteen kanssa. Täysin mahdollista että tuota ei havaitse ollenkaan tai vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Pitääkö tässä nyt oikeasti jankata siitä puhuuko onnettomuuteen joutunut totta vai ei? Lähtökohtaisesti voisi kai olettaa puhuvan totta. Kyyniset kaikkea epäilevät skeptikot tietysti näkee piruja joka paikassa, siinä asiassa en voi valitettavasti auttaa.
Ok, tämä selvä. En tiennyt, että sinun kokemuksi on universaali absoluuttinen referenssi.
Ei näy yöllä. Yöllä pimeässä esim. värinäkö katoaa täysin. Se keltainen näyttää aivan samalta kuin harmaa asfaltti.
Ketjussa oleva kuva on otettu päivällä.
Pyörässä on valot, näkyy nuo yöllä oman kokemuksen mukaan esim auton valoilla (ja kaupungin alueella myös yleensä valoitta, kun on nuo katuvalot aina päällä..).
Pyörän valot on lähtökohtaisesti siksi, että pyörä näkyy muille. Harvalla on pyörässä sellaisia valoja, että niillä näkee mitään 5m pidemmälle.Pyörässä on valot,
Pyörän valot on lähtökohtaisesti siksi, että pyörä näkyy muille. Harvalla on pyörässä sellaisia valoja, että niillä näkee mitään 5m pidemmälle.
Este ei näkynyt huonon merkinnän vuoksi, ja sillä selvä.
Lähtökohtaisesti kyllä itse kyseenalaistaisin aina onnettomuuteen osallistujan kertomusta siten, että se vähintäänkin on värittynyt vähättelemään omaa osuutta tapahtumaan.Pitääkö tässä nyt oikeasti jankata siitä puhuuko onnettomuuteen joutunut totta vai ei? Lähtökohtaisesti voisi kai olettaa puhuvan totta. Kyyniset kaikkea epäilevät skeptikot tietysti näkee piruja joka paikassa, siinä asiassa en voi valitettavasti auttaa.
Kyllä siihenkin samalla tavalla joku muu syyllinen pitää löytää. Vika ei voi olla koskaan itsessä! Kuulitko, ei vaan voi!Kenenköhän syytä olisi jos tielle olisi tippunut oksa johon pyöräilijä kaatuu? Sitähän tuskin on merkitty joten sitä ei voi ilmeisesti nähdä.
Siinä tapauksessa pyörille tulee asettaa 10 km/h nopeusrajoitus, jotta kyetään reagoimaan noin ilmiselviin "esteisiin". Ei tuollaiseen puusilmäisyyden tasoon ole yksinkertaisesti olemassa muuta ratkaisua.
30cm syvä merkitsemätön töyssy ajoradalla vs. huomiovärillä merkitty loivareunainen muutaman sentin korkea ajamalla ylitettäväksi suunniteltu kaapelisuoja pyörätiellä. Nyt ollaan taas vertauksien kanssa melkoisen syvissä vesissä.Se ei ole mikään "ilmiselvä este" jos pyörätielle ilmestyy joku täysin pimeä, terävä töyssy ilman mitään varoituksia.
Poistetaan kaikista liikenteen hidastetöyssyistä heijastimet, liikennemerkit ja muut varoitukset ja sitten kun autoilijat vetää iskarit paskaksi niin sanotaan "no miksette nähneet sitä?"
Puhumattakaan kelirikosta, ei mitään varoitusmerkkejä. Jos tiessä on yhtäkkiä sellainen 30 senttiä syvä töyssy niin vittuakos autoilijat ajavat sata lasissa siihen.
30cm syvä merkitsemätön töyssy ajoradalla vs. huomiovärillä merkitty loivareunainen muutaman sentin korkea ajamalla ylitettäväksi suunniteltu kaapelisuoja pyörätiellä. Nyt ollaan taas vertauksien kanssa melkoisen syvissä vesissä.
Miksi on niin vaikeaa myöntää, että vika voi ihan oikeasti olla siinä pyöräilijässä itsessään? Toki hänen intresseissä on maalata korvauksien toivossa tarina omalta kannaltaan mahdollisimman edulliseksi, mutta jokainen voi ihan itse omilla aivoillaan ajatella tätä asiaa kokonaisuutena.
Pyöräliitto vaatii kaatumisia aiheuttaneiden kaapelisuojien kieltämistä – Toiminnanjohtaja: ”Järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia”Uutisointien jälkeen yksi henkilö otti yhteyttä, että hän oli kaatunut polkupyörällä juuri tähän samaan suojaan viime viikonloppuna. Hän oli murtanut ranteensa.
[...]
Hän kuvailee viikonlopun onnettomuudet aiheuttaneen kaapelisuojan olleen pimeässä ja hämärässä paikassa, jossa rakennelmat olivat estäneet valaistuksen.
– Eikä siinä ollut minkäänlaisia tolppia varoittamassa suojasta.
– Ihmisethän kulkevat normaalissa ympäristössään olettaen, että asiat ovat kuten ennenkin, jos mitään erityistä varoitusta ei ole. Jos on tottunut päivittäin kulkemaan samaa reittiä, niin jos siellä ei ole mitään varoituksia, ei ihminen ajattele, että siellä voisi olla jotakin poikkeuksellista.
Jos kerran on niin pimeää, ettei huomiovärillä maalattua alumiinikourua näe, pitäisi kaiketi lain mukaan pyörässä olla jo valo käytössä pimeän takia. Mikäli tuota ei näe ei kyllä näe päällystevauriota tai edes ajokaistan reunaa...Tähän samaan kaapelisuojaan kaatuminen ei edes ollut yksittäistapaus.
Pyöräliitto vaatii kaatumisia aiheuttaneiden kaapelisuojien kieltämistä – Toiminnanjohtaja: ”Järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia”
Kyllä siihenkin samalla tavalla joku muu syyllinen pitää löytää. Vika ei voi olla koskaan itsessä! Kuulitko, ei vaan voi!
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin minäkin ajoin tuohon samaan esteeseen. En kaatunut, mutta järkytyin syvästi ja fillarista menivät molemmat kiekot ihan soikeiksi. Mihin voin lähettää korvauspyynnön ja vaatimuksen kieltää kaikki esteet reitilläni?Tähän samaan kaapelisuojaan kaatuminen ei edes ollut yksittäistapaus.
Pyöräliitto vaatii kaatumisia aiheuttaneiden kaapelisuojien kieltämistä – Toiminnanjohtaja: ”Järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia”
Aika upeaa, että tämäkin onnettomuus saatiin taas eräiden kirjoittajien toimesta väännettyä uhrin syyksi
Lähdettäisiinkö liikkeelle ihan siitä, että jo laki/kaupungin määräykset sanoo, ettei tuollaisia esteitä saa ajoväylälle laittaa ilman että ne on asianmukaisesti merkitty.
Jos se suoja olisi ollut asianmukaisesti merkitty, niin sitten voisi spekuloida pyöräilijän osuutta onnettumuuteen. Nyt se on vain ihan typerää ja lapsellista ininää.
Ei. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että tyyppi joka kaatuu pyörällä tuommoiseen senttien korkuiseen loivareunaiseen esteeseen, puhuu enemmän tai vähemmän paskaaLähtökohtaisesti voisi kai olettaa puhuvan totta.
Tähän samaan kaapelisuojaan kaatuminen ei edes ollut yksittäistapaus.
Pyöräliitto vaatii kaatumisia aiheuttaneiden kaapelisuojien kieltämistä – Toiminnanjohtaja: ”Järjetöntä, että markkinoilla on tällaisia”
Suojan asentanut firma/henkilö vastaa. Sinne vaan laskua.Nyt kun tarkemmin muistelen, niin minäkin ajoin tuohon samaan esteeseen. En kaatunut, mutta järkytyin syvästi ja fillarista menivät molemmat kiekot ihan soikeiksi. Mihin voin lähettää korvauspyynnön ja vaatimuksen kieltää kaikki esteet reitilläni?
Tai niin soseessa, ettei lain mukaan olisi pyöräilemäänkään asiaa, vaikka harvoinpa sitä on tainut tankojuoppoudesta olla rangaistuksia jaossa.Huonosti suunniteltu suoja, mutta saa aika laput silmillä sotkea, jos ei sitä huomaa.
Uhrin? Tyyppi vetää (ajankohta huomioonottaen) oletettavasti kännissä, valottomalla pyörällä matalaan esteeseen joka on tarkoitettu yliajoon ja vieläpä merkitty huomiovärillä. Kyllä tämä kaveri tässä on ihan rehellisesti itse syyllinen omaan urpoiluunsa.
Ei. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että tyyppi joka kaatuu pyörällä tuommoiseen senttien korkuiseen loivareunaiseen esteeseen, puhuu enemmän tai vähemmän paskaa
Jos kerran on niin pimeää, ettei huomiovärillä maalattua alumiinikourua näe, pitäisi kaiketi lain mukaan pyörässä olla jo valo käytössä pimeän takia. Mikäli tuota ei näe ei kyllä näe päällystevauriota tai edes ajokaistan reunaa...
Huonosti suunniteltu suoja, mutta saa aika laput silmillä sotkea, jos ei sitä huomaa.
Pyöräilijöille taitaa olla tämä ns tilannenopeus melko tuntematon käsite, vaikka se olisi hyvä sisäistaa ihan oman terveyden takia.Ei, vaan pimeällä huonotehoisen (mutta täysin laillisen) valon kanssa.
Joensuussa muuten on tiehen pultattuja? hidastetöyssyjä, jotka on vähintään yhtä isoja , kuin nuo kourut. En tiedä, onko pysyviä vai pistetty väliaikaisesti asuntoalueen tielle, joka toimii isomman tien tietyömaan kiertotienä.. Voi tilanne nyppiä siellä asujia, kun yllättäin ennen rauhallisella tiellä kulkee mm puutavara rekkoja ja muuta liikennettä huomattavasti..
Mutta laki asettaa rajoituksia tilannenopeudelle, mikäli näkyvyys ei ole riittävä kovemmalla vauhdilla turvalliseen etenemiseen (eli esteiden havaitsemiseen ajoissa).Laki ei aseta mitään vaatimuksia sen valon teholle, ja pyöränvalot jakautuvat lähinnä kahteen ryhmän:
1) täysin onnettomat valot joiden pointti on, että pyöräilijä itse tulee nähdyksi, ja näkee muut tielläliikkuajat niiden heijastimista. Näillä Ei näe tuollaisia yllättäviä huonostinäkyviä esteitä.
2) monen tuhannen lumenin magicshine-ilmatorjuntavalonheittimet joilla sokaisee kaikki vastaantulijat todella kaukaa
Näinhän se on, mutta onko se peruste laittaa tuollaisia esteitä tielle merkitsemättä niitä mitenkään? Jos näin kerran on niin miksi ihmeessä käytetään valtavat määrät rahaa tietöiden merkitsemiseen? Kyllähän autoilijoidenkin pitäisi osata ajaa sopivaa tilannenopeutta? Omaa tyhmyyttä jos ajaa motarilla 120km/h kun tiehen voi olla missä tahansa kohtaa kaivettu 10 m syvä monttu ilman mitään ennakkovaroitusta. Eli oikeampi nopeus olisi moottoriteillä aina 10km/h.Pyöräilijöille taitaa olla tämä ns tilannenopeus melko tuntematon käsite, vaikka se olisi hyvä sisäistaa ihan oman terveyden takia.
Jos pyöräilee pimeässä siis käytännössä ilman valoja niin silloin ei kannata ajaa 40:n alueella kyllä yli 10 km/h ainankaan.
Laittaisivat edes kuvan, mitäsiellä tiellä oli. Ensin oli yhdenlainen kuva, johtokourusta, jota siellä ei ollut sitten toisenlainen kuva joka sekin oli ilmeisesti joku kuvituskuva tms.Näinhän se on, mutta onko se peruste laittaa tuollaisia esteitä tiell)e merkitsemättä niitä mitenkään? Jos näin kerran on niin miksi ihmeessä käytetään valtavat määrät rahaa tietöiden merkitsemiseen? Kyllähän autoilijoidenkin pitäisi osata ajaa sopivaa tilannenopeutta? Omaa tyhmyyttä jos ajaa motarilla 120km/h kun tiehen voi olla missä tahansa kohtaa kaivettu 10 m syvä monttu ilman mitään ennakkovaroitusta. Eli oikeampi nopeus olisi moottoriteillä aina 10km/h.
Pyörään riittää lain mukaan yksi valo, ei valoja monikossa. Ja laki ei sano mitään siitä kuinka tehokas sen valon pitää olla.
Suurin osa pyöränvaloista on todella heikkoja. Niiden idea on se, että muut tiellälikkujat näkevät pyöräilijän ja pyöräilijä näkee muut tielläliikkujat (lähinnä niiden heijastimien ansiosta) ja missä tien reunat menee, ei se että niillä välttämättä näkee täysin yllätykselliset tiellä olevat heikosti näkyvät yllätysansat, joita siellä pyörätiellä ei todellakaan pitäisi olla.
Näinhän se on, mutta onko se peruste laittaa tuollaisia esteitä tielle merkitsemättä niitä mitenkään? Jos näin kerran on niin miksi ihmeessä käytetään valtavat määrät rahaa tietöiden merkitsemiseen? Kyllähän autoilijoidenkin pitäisi osata ajaa sopivaa tilannenopeutta? Omaa tyhmyyttä jos ajaa motarilla 120km/h kun tiehen voi olla missä tahansa kohtaa kaivettu 10 m syvä monttu ilman mitään ennakkovaroitusta. Eli oikeampi nopeus olisi moottoriteillä aina 10km/h.
Eikös se ensimmäinen tänne linkitetty uutinen ollut varustettu juuri sillä tapahtumapaikan kuvalla ja siinä oli ne myöhemmin lisätyt erilliset tolpatkin mukana? Myöhemmin tuli sitten se toinen artikkeli jostakin vastaavasta tapahtumasta, jossa oli ollut erilainen kaapelisuoja ja siinä jutussa oli käytetty jotain satunnaista kuvituskuvaa.Laittaisivat edes kuvan, mitäsiellä tiellä oli. Ensin oli yhdenlainen kuva, johtokourusta, jota siellä ei ollut sitten toisenlainen kuva joka sekin oli ilmeisesti joku kuvituskuva tms.
Jos siihen voi "törmätä" ja "lentää sarvikon yli", niin täytyy olla melkoisen tajuton rakennelma siellä. Normi aikuisen polkupyörässä on kuitenkin melkoisen isot renkaat, joten ne eivät muuten töksäytä alkuunkaan tarpeeksi moiseen, jostain esim 5 cm patista (Olipa nousukulma miten jyrkkä tahansa).
Minusta on melkoisen vastuutonta ja typerää pistää vinkumista kieltämisestä ja sekä muka onnettomuudesta ja sitten pistää kuva asiasta, joka ei ollut edes paikalla.