Kyllä noita vastaohjaajia on ollut kaikissa ikäluokissa. Tuntuu olevan yleisintä niiden keskuudessa jotka ajavat kaikista pienimmillä autoilla mikä on vähän nurinkurista.Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille.Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille.
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.
Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Joo kaksipyöräinen onkin vähän eri laite ettei käy hullusti ilmavirran kanssa.Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.
Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
Tässä ei nyt varmaan ihan kaikki ole perillä millä tiellä olet nyt oikealle ryhmittyvää pysähtynyttä sivuuttamassa.. Totta että osalla kaksikaista tietä mahtuu rymittyneet ja pysähtyneen ohittamaan.Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.
Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Jos puhutaan isommista teistä, joissa oikealle kääntyvä henkilautokuljettaja ei joudu pysähtyyn ajoradalle odottamaan, esim kyvyenliikenteentakia, niin aika harvoin tulee tilanteita että joutuisi tuollaisen ohittamaan, tainnut niitä tilanteita edeltää jotain muutakin.Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.
Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
Autoissa on erilaisia vakkereita mutta jos ei ne vaikeatkaan kai noin vaikeita että menee tunteisiin.No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Maanteillä taitaa hyvin harvoin tulla tilanteita missä oikealle kääntyvää tarve ohittaa, niihin taitaa liittyä jotain muutakin.Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
En tiedä millaisella ajonenuvolla ajat, mutta aiempiin viitaten jos henkilöautolla mennään, turvavälit kunnollisia, kääntyvä ajoissa vilkku, niin onko ne ihan ajotaidottomia siellä vai, vedätkö jollain kässärillä kolmeenkymppiin satametriä ennen liittymää. (joo, ilmeisesti on ajotaidottomia)Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
Ei yleensä olekaan varsinkin jos kääntyjä ei alota hidastamista 1.5km ennen kääntymistä ilman vilkkua, näitäkin on.Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
Jos osaa pitää itse väliä, niin miksi tuon lopun tuohon lisäsit. Tuo tuo mieleen se että painetaan rinnalta ohi, vieläpä hidastamatta.Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.