Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 962
Mutta pakko myöntä että olen nähnyt pari autoilijaa lähipäivinä, jotka ei puhu puhelimeen ajaessaan. Että hieman parannusta on tullut!
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 984
Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)
Kyllä noita vastaohjaajia on ollut kaikissa ikäluokissa. Tuntuu olevan yleisintä niiden keskuudessa jotka ajavat kaikista pienimmillä autoilla mikä on vähän nurinkurista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 962
No, tänään nuori nainen teki tuota edessäni farmaribemarilla. Yllättäen hänellä oli kuitenkin vilkku päällä, ettei vasemalle ryhmittymistä tarvinnut tällä kertaa arvata oikeallekääntymiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 390
Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
376
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 962
Tuossa on sikäli perää että autojen kokoa olisi syytä rajoittaa, eikä pelkästään luottaa että ostajalla olisi älliä ostaa auto jonka saa kääntymään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 390
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 671
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 390
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
Joo kaksipyöräinen onkin vähän eri laite ettei käy hullusti ilmavirran kanssa.

Mun versio ihan millaisesta laitteesta vaan koski tosiaan nelipyöräsiä ja viittasin lähinnä erikokosiin autoihin, isompi pakukin on monessa paikassa fiksusti ohitettavissa jos vain on ryhmitytty oikein. Jollain täysperällä/bussilla jne. voi olla jo aika turhaa ryhmittyä sen enempää eikä se kääntyvä perä/kärrykään ole turvallinen jos takana tuleva tulee liian läheltä ohitse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 332
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Tässä ei nyt varmaan ihan kaikki ole perillä millä tiellä olet nyt oikealle ryhmittyvää pysähtynyttä sivuuttamassa.. Totta että osalla kaksikaista tietä mahtuu rymittyneet ja pysähtyneen ohittamaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 380
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 332
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.
Jos puhutaan isommista teistä, joissa oikealle kääntyvä henkilautokuljettaja ei joudu pysähtyyn ajoradalle odottamaan, esim kyvyenliikenteentakia, niin aika harvoin tulee tilanteita että joutuisi tuollaisen ohittamaan, tainnut niitä tilanteita edeltää jotain muutakin.

Vasemmalle , pikkutiellä kääntyvät eriasia, jos joutuvat pysähtyyn odottamaan vapaata tilaa että pääsevät kääntymään. Ymmärsin että aiemmat kirjoittajat maalailivat jotain tämänkaltaista tilannetta, tai sitten pohtivat taajamaliikennettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 390
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 671
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
373
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 332
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Autoissa on erilaisia vakkereita mutta jos ei ne vaikeatkaan kai noin vaikeita että menee tunteisiin.

Monessa vakkarissa on suht käytettävä "vapautus" ja sen kaverina palautus, jos esim menty jonossa menty ja se edellä oleva kääntyy (poistuu) tyypillistä hitaammin.

Jos näihin törmää usein, siellä täällä, niin vähän miettiä onko havoinnoissa, ennakoinnissa kehittämistä, ajotapaa jne.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
Maanteillä taitaa hyvin harvoin tulla tilanteita missä oikealle kääntyvää tarve ohittaa, niihin taitaa liittyä jotain muutakin.
Vastaantulevassa ruuhkassa vasemmalle tulevan kohdalla voi käydä niin, se törmääkö näihin usein varmaan liittyy ajoaikoihin jollain tietyllä tieosuudella.

Mutta tuollaisessa nyt joutuu vakkarit tiputtaa pois, no ne tippuu jarrupolkimella ja manuaali laatikkoisessa vaihtaa vaihteita jne. se taasen oma autovalinta kysymys. Kaikkialla ei pääse oikealta ohi. No onneksi vilkaimpiin risteyksiin on tehty levennyksiä ihan sitä oikealta ohipääsemistä varten.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 332
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
En tiedä millaisella ajonenuvolla ajat, mutta aiempiin viitaten jos henkilöautolla mennään, turvavälit kunnollisia, kääntyvä ajoissa vilkku, niin onko ne ihan ajotaidottomia siellä vai, vedätkö jollain kässärillä kolmeenkymppiin satametriä ennen liittymää. (joo, ilmeisesti on ajotaidottomia)

En ajale niin että maanteillä pikku liittymiin kääntyviä kauheatiheästi näkisin, mutta näen kuitenkin ja en nyt muista koska viimeksi tilannetta missä jokin ohittaminen tarpeen, vakkaria joskus joutunut höllään, sen minkä muistan, missä joutu "jarruttaan" taisi olla "turisti" joka etsi sitä liittymää.
Vasemmalle kääntyvistäkin harvoin haittaa ja tähän vuoden aikaan liittyy enemmän noihin maatalouskoneisiin.

Omalla pienellä otannalle kesästä niin kevytliikenne, pyöräilijät niin moninkertainen määrä missä joutunut vakkarin ottaa pois, joskus jopa "jarruttaan", "jarrutuksissa" varmaan puolessa syynä oma epäonnistunut ennakointi. Nuo kuitenkin normaaleja liikennetilanteita

("jaruttamisella" tässä tarkoitan voimakkaampaa hiljentämistä kuin rullaaminen/kevyt moottorijarrutus, ohittamisen tarpeella niitä risteyksiä missä ei ole sitä levennystä risteyksen kohdalla)


Jos ne kääntymis aikeissa olevat nyt ensin opettelisi sen vilkunkäytön, siitä oli hyötyä kaikille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 566
Viestejä
4 393 571
Jäsenet
73 035
Uusin jäsen
_JiiPee_

Hinta.fi

Ylös Bottom