Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei sitä reikäpäässäajelua mikään oikeuta, mutta juurisyy on selvä ja se on se että ne nopeuslätkät jää sinne työmaalle vielä viikoiksi sen jälkeen kun hommat on paketissa. Tervetuloa Hämeenlinnaan E12 Goodmanin kohdalle katsomaan "työmaata" jossa ajetaan 60kmh (tai ainakin ajettiin muutama päivä takaperin). Hommat loppui viikkoja sitten. Ja tarkoitus ei tässä ole syyllistää ketään mistään, vaan avata juurisyytä siihen kaahaamiseen työmailla. Toki jos ja kun siellä on väkeä niin siellä ylinopeuden ajaminen on täysin mielisairasta, mutta nähdäkseni toiminta mikä tuohon saa liikkeelle on enemmänkin ne valmistuneet/hiljaiset työmaat missä ei ole mitään syitä enää alennetulle nopeudelle (ml. uusi asfaltti)

Syy lienee tähän lätkien hitaaseen keräämiseen löytynee urakoitsijan ja elykeskuksen välisestä kommunikaatiosta (?)
Tuosta pätkästä oli hiljan keskustelua, uutisointien perusteella lätkät ihan syystä, siellä työtvielä kesken, vaikka itse asennukset ilmeisesti valmiit, ja lätkät poistuu vastan sen jälkeen kun hommat saatu valmiiksi. Ilmeisesti tässä kuussa pitäisi olla valmis.
Sieltä ratin takaa on vaikea arvioida tilannetta, varsinkin tuollaisessa kohteessa missä keskeneräisyys ei näy sinne ratin taakse. Joku taisi kertoa että siellä ajetaan jopa yhdeksääkymppiä, ilmeisen tietoisena rajoituksesta. Esimerkki paikasta mihin pitäisi saada valvontaa ja reilusti ylinopeutta ajavat ohjata tien sivuun, tai edes siirettävä kameravalvonta.
 
Joku taisi kertoa että siellä ajetaan jopa yhdeksääkymppiä,

Meillä on tässä kadulla 40km/h rajoitus eikä ole harvinaista että ajetaan sataa. Päivittäin ehkä 10 kertaa.
Poliisiasema on vielä keskustassa mutta karkaavat turvallisempaan paikkaan kaupungin laidalle. En ihmettele ;-)
 
Kyllä vaihteeksi nousi sykkeet, piti väistää pari kolaria. Valtatiellä tullaan omalla kaistalla vastaan että jouduin jarruttaa kunnolla. Sitten tasa arvoisessa meinataan tulla vasemmalta kylkeen ja tööttäsi mulle vielä
 
Kävelin toimistolle aamulla ja olin jo astumassa suojatielle. Katsoin, että kauempaa tuleva Volvo tuleekin muuten aika pirun kovaa. Pakoputki pörisi kiihdytyksessä, Volvo oli täynnä kaikkia Amistuning-teippejä, sisällä istui nuoria ja suuntana ilmeisesti ammattikoulu. Jouduin sitten perääntymään, kun Volvo kiskaisi varmaan 80 lasissa 40-rajoituksella nenän edestä. Ai että kun olisi taas toivonut poliisia tuohon tilanteeseen silminnäkijäksi. Tuo on semmoinen suojatie, että siinä saa havainnoida tarkkaan jalankulkijoita, vaikka ajaisi ihan nopeusrajoituksen mukaan. Aivan uskomattoman tyhmää kaahata tuplanopeudella klo 8 aamuruuhkassa siinä, mutta kuskin aivot tuskin vielä kehittynyt tarpeeksi ymmärtääkseen riskejä.
Ei saakeli. Ihan sama tie ja voi olla hyvin mahdollisesti sama Volvo. Pakoputki pärisi, nuoria täynnä ja vauhtia riitti yli nopeusrajoituksen.

Takanani ei ollut ketään muita ja tie oli lähes tyhjä. Huomasin, että Volvo tulee kovaa oikealta ja senhän näköjään piti päästä ohi ja tulla aivan eteen. Tämän jälkeen Volvo roikkui aivan edellä ajavan maasturin perseessä kiinni ja kun maasturi lopulta kääntyi, pääsi Volvo kaahaamaan kunnolla. 50-alueella karkasi hetkessä edelle ja kortti olisi varmaan lähtenyt ylinopeudesta. Ei myöskään jarruttanut yhtään, vaikka ajoi läpi isosta risteyksestä, jossa oli liikennevalot pois päältä.

Ei tuo nyt mitään pahinta perseilyä ollut, mitä on itsellä muistikortille tarttunut. Naurattaa vain vähän, jos tuo on ihan sama Volvo, kenen alle meinasin jäädä kuukausi sitten suojatiellä. Kävelen taas huomenna aamulla samaa reittiä töihin tuon tien yli ja täytyy varoa amiskuskeja :hammer:



Pitäisi ehkä jossain vaiheessa tehdä uutta kokoelmavideota. Yllättävän paljon kertynyt perseilyä muistikortille. On mm. kaksi ohitusta vastaantulijoiden ohituskaistan kautta (!), sähköskoottereillä miten sattuu ajavia, sulkuviivoilla ohittelijoita ja ylipäätään liikennesäännöistä täysin piittaamattomia motoristeja.
 
Yllättävän paljon kertynyt perseilyä muistikortille. On mm. kaksi ohitusta vastaantulijoiden ohituskaistan kautta (!),
Siis ei kuitenkaan keskikaiteellisella ohituskaistalla :)? Onpa kamalaa perseilyä, varsinkin silloin kun ei ole ensimmäistäkään vastaantulijaa, fiskaalista idioottimaista liikennesääntöä toki rikotaan. Turvallisempaa se tuossa on ohittaa kun kolmelle autolle on oma kaista eli joku yksittäinen vastaantulijakaan ei haittaa mitään.
 
Siis ei kuitenkaan keskikaiteellisella ohituskaistalla :)? Onpa kamalaa perseilyä, varsinkin silloin kun ei ole ensimmäistäkään vastaantulijaa, fiskaalista idioottimaista liikennesääntöä toki rikotaan. Turvallisempaa se tuossa on ohittaa kun kolmelle autolle on oma kaista eli joku yksittäinen vastaantulijakaan ei haittaa mitään.
Ei ole keskikaidetta. Ei siinä vaaratilannetta välttämättä synny, jos ketään ei tule vastaan, mutta laitonta perseilyä se silti mielestäni on. Mitä enemmän aletaan ajattelemaan, että ohituskieltoalue ei ole mitään muuta kuin keltainen viiva, niin sitä enemmän voi alkaa syntyä yllättäviä vaaratilanteita. Samalla jos liikennesääntöjen rikkomista aletaan katsomaan sormien läpi, alkaa liikennekulttuuri helposti menemään välinpitämättömään suuntaan ja kohta ajetaan kuin etelä-Euroopan maissa. Siellä ei ole liikennesäännöillä ihan niin väliä, mutta pelti kolisee luonnollisesti paljon enemmän.

Toinen näistä oli tilanne, jossa savuttava amismersu ohitti ihan reunimmaista kaistaa, jolloin keskikaista jäi tyhjäksi. Kuvausautolla yli 90km/h todellista 80-alueella. Toisessa oli hidas ajoneuvo ja bemari ei malttanut odottaa kirjaimellisesti minuuttia ohituspaikkaa, vaan ohi oli päästävä. Oltiin kaupan pihalla lopulta samaan aikaan.

Oman ajattelutavan mukaan jo sulkuviivalla ohittaminen on paheksuttavaa ja hävettää, jos ohitus venyy pitkäksi. Vastaantulijan ohituskaistan käyttäminen tuntuu vielä paheksuttavammalta. Ehkä se on vaan lain noudattamisen ja liikenneturvan kannalta hyvä, että monien liikennesääntöjen rikkominen tuntuu ylivoimaiselta ja jos niitä rikkoisi, niin hävettäisi jälkikäteen. Tuo sana "monien" voi olla vähän kyseenalainen, mutta en esimerkiksi rekkaa ohittaessa jää seuraamaan nopeusmittaria, vaan lyön kaasun pohjaan ja pyrin pääsemään nopeasti ohi :D
 
Toinen näistä oli tilanne, jossa savuttava amismersu ohitti ihan reunimmaista kaistaa, jolloin keskikaista jäi tyhjäksi.
WTF :confused: Luuli varmaan, että ohitettava identifioituu polkupyöräksi ja oli täällä fillariketjussa lukenut, että turvavälin täytyy olla riittävä. Toisaalta kovin ystävällistä, että savuttava auto ohitti kaukaa :think:
 
Siis ei kuitenkaan keskikaiteellisella ohituskaistalla :)? Onpa kamalaa perseilyä, varsinkin silloin kun ei ole ensimmäistäkään vastaantulijaa, fiskaalista idioottimaista liikennesääntöä toki rikotaan. Turvallisempaa se tuossa on ohittaa kun kolmelle autolle on oma kaista eli joku yksittäinen vastaantulijakaan ei haittaa mitään.
En tiedä millaisesta tilanteesta kyse, mutta maanteiden ohituskaista osuuksiin suuntien väliin on laitettu sulkuviivat ihan siitä syystä että niissä tapahtui vakavia ohitus onnettomuuksia. Eli sille ihan painavat syyt. Jos rahoitus niin nykyään laitetaan kaiteet.

Tosin veikkaan että noissa kohdissa ohiteltiin myös silloin kun oli näkyviä vastaantulijoita, Eikä sulkuviivan syy ei ollut ne tilanteet missä ei vastaantulijoita ja ohitetaan hyvän näkyvyyden tilanteessa jokin hidasajoneuvo. Tosin kuvittelen että tarinan tapauksessa ei ollut kyse sellaisesta.
 
Mutta ajatelkaa lippisnuorison kannalta. Heistä liikenteessä on liikaa yli kaksivitosia, niiltä autot pois niin mahtuu! "Ja vaaraahan emme aiheuta me, jotka ajamme helvetisti rutkuilamme, vaan ne, jotka ajaa hiljaa, koska NE aiheuttavat nopeuseron! Suurin vaarallinen nopeusero tule sitä mammasta joka seisoo suojatiellä. Voisko nekin saada pois sieltä?!" ;-D -ainoa filosofinen ongelma toki on että jos liikenteessä on vain ne ääliöt, niin kenelle ne enää esittäisivät ja ketä häiritsisivät? Menisi homma ihan turhaksi. Meinaan ei idioottikaan rikkinäisellä pakoputkella Saharassa ajelisi, kun ei ole kuin itse ketä se vituttaa se ääni ;-D
 
Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.
 
En tiedä millaisesta tilanteesta kyse, mutta maanteiden ohituskaista osuuksiin suuntien väliin on laitettu sulkuviivat ihan siitä syystä että niissä tapahtui vakavia ohitus onnettomuuksia. Eli sille ihan painavat syyt. Jos rahoitus niin nykyään laitetaan kaiteet.

Tosin veikkaan että noissa kohdissa ohiteltiin myös silloin kun oli näkyviä vastaantulijoita, Eikä sulkuviivan syy ei ollut ne tilanteet missä ei vastaantulijoita ja ohitetaan hyvän näkyvyyden tilanteessa jokin hidasajoneuvo. Tosin kuvittelen että tarinan tapauksessa ei ollut kyse sellaisesta.
Ihan normaalista ohituskaistasta, vaikka tästä: Google Maps

Onhan se nyt "ihan helvetin urpoa" kieltää ohitus 1km suoralla alamäkeen joka on 3 kaistaa leveä jos/kun vastaantulijoita _on korkeintaan yhdellä kaistalla niin harvakseltaan etteivät ne toisiaan ohita_. Sanoisin että ainoastaan fiskaalisesti asetettuja pykäliä tyhmempi on se joka ei tuollaisessa kohdassa pyyhkäisisi ohitse mikäli vastaantulijoita ei ole ollenkaan :).

Tälläisiä paikkoja kun rakennellaan niin samalla ne sulkuviivat pikkuhiljaa menettävät merkitystään myöskin siellä jossa niille on joku järkiperäinen perustelu. Vähän niinkuin kehä II -> kehä I välillä on nyt tullut ties kuinka kauan paljon puhuttu "tietyö", 80 lätkät olleet viikkoja ja maalaamatta on pieni muutaman sadan metrin pätkä oikean ja keskikaistan välissä katkoviivaa - maalaus pre-markkit kyllä löytyy eli kaikki tietää missä ne kaistat menee jollei ilman apuviivaa asiaa osaisi ymmärtää (no eihän tuossa kukaan 80 kymppiä aja, kuten ei aja sitten sellaisessakaan paikassa jossa joskus sattuu joku olemaan töissä ja rajoituksella joku merkitystkin)...
 
Ihan normaalista ohituskaistasta, vaikka tästä: Google Maps

Onhan se nyt "ihan helvetin urpoa" kieltää ohitus 1km suoralla alamäkeen joka on 3 kaistaa leveä jos/kun vastaantulijoita _on korkeintaan yhdellä kaistalla niin harvakseltaan etteivät ne toisiaan ohita_. Sanoisin että ainoastaan fiskaalisesti asetettuja pykäliä tyhmempi on se joka ei tuollaisessa kohdassa pyyhkäisisi ohitse mikäli vastaantulijoita ei ole ollenkaan :).

Mä taas olen erittäin tyytyväinen, jos voin jatkaa kuvittelemista, että ohituskaistalla ei tarvitse olettaa, että joku urpo tulee vastaan, kun se on katsonut, että tuollahan on kaksi autoa peräkkäin, eikä huomioi, että toinen menossa ohi.

Kortti pois tuollaisilta kiitos. Käsittääkseni näin on ainakin ennen ollut.

e. lisätään nyt vielä huomio, että tuossa esimerkkipaikassa on vieläpä oma ohituskaista juuri päättynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan normaalista ohituskaistasta, vaikka tästä: Google Maps

Onhan se nyt "ihan helvetin urpoa" kieltää ohitus 1km suoralla alamäkeen joka on 3 kaistaa leveä jos/kun vastaantulijoita _on korkeintaan yhdellä kaistalla niin harvakseltaan etteivät ne toisiaan ohita_. Sanoisin että ainoastaan fiskaalisesti asetettuja pykäliä tyhmempi on se joka ei tuollaisessa kohdassa pyyhkäisisi ohitse mikäli vastaantulijoita ei ole ollenkaan :).

Tälläisiä paikkoja kun rakennellaan niin samalla ne sulkuviivat pikkuhiljaa menettävät merkitystään myöskin siellä jossa niille on joku järkiperäinen perustelu. Vähän niinkuin kehä II -> kehä I välillä on nyt tullut ties kuinka kauan paljon puhuttu "tietyö", 80 lätkät olleet viikkoja ja maalaamatta on pieni muutaman sadan metrin pätkä oikean ja keskikaistan välissä katkoviivaa - maalaus pre-markkit kyllä löytyy eli kaikki tietää missä ne kaistat menee jollei ilman apuviivaa asiaa osaisi ymmärtää (no eihän tuossa kukaan 80 kymppiä aja, kuten ei aja sitten sellaisessakaan paikassa jossa joskus sattuu joku olemaan töissä ja rajoituksella joku merkitystkin)...
Sulkuviivat tuli noihin ihan siitä syystä että tuon tyyppisissä tapahtui paljon vakavia onnettomuuksia.
Jos kyse oli tuosta kohtaa ja jotain hidasta ohitettiin silloin kun ei ole vastaantulujita tuolla matkalla, niin sulkuviivat ei ymmärtääkseni ole sen kieltämiseksi, vaikka sen kieltää. Enkä sellaisesta mitään esimerkki törttövideota lähtisi julkaiseen.

Se kuitenkin huomioitava että tuolla välillä on paljon liittymiä, mistä mahdollisesti tulevat olettavat ettei sulkuviivaa ole ylitetty.

Se että jos joku lähtee ohittaan jotain 80 ajavaa, samalla kun vastaantulija näkyy, niin menee kyllä sarjaa esimerkit törtöistä. Sitä varten ne viivat noihin tuli jo viimevuosisadalla kun kaikki ei ratin takana riskejä arvioi.
 
Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.

Tästä lievempi versio on se, että hyvissä ajoin ennen vilkkua jalka nousee kaasulta ja painetaan jarrua. Vilkku menee päälle vasta kun ratti alkaa kääntyä. Ei usein haittaa menoa kun turvaväli on kunnossa, mutta välillä onnistuu yllättämään kun unohtaa lukea ajatukset.
 
Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.
Samaan kastiin pitää laskee se ~50% eläkeläisautoilijoiden osuus joka ei ymmärrä ryhmittäytyä sillä saatanan yariksellaan kun käännytään. Oon ottanut tavaksi ängetä väkisin sitten rinnalle jos sille on ollut tarvetta.
 
Samaan kastiin pitää laskee se ~50% eläkeläisautoilijoiden osuus joka ei ymmärrä ryhmittäytyä sillä saatanan yariksellaan kun käännytään. Oon ottanut tavaksi ängetä väkisin sitten rinnalle jos sille on ollut tarvetta.
Kuullostaa siltä että luit kuitenkin toisen aikeet oikein. Mutta jos joku on rymittynyt tien oikeaan reunaan, eikä vilkuta niin oletus että ajaa suoraan, jolloin jos itse kääntyy vasemmalle ja leveyttä riittää niin ryhmitytyään rinnalle.

Mutta jos kyse T risteyksestä ja tullaan alhaalta edellä oleva ei vilkuta, niin ei tungeta rinnalle, kun oletus että kääntyy.

Tosin tuo vilkun käyttämättömyys ja ryhmitys taito tuntuu puuttuvan monelta kokoneelta, kuin hiljan opiskelleelta, Jos jotain merkkiä, non tojo kuskit ei erota vilkunkäytössä, en tässä väitä etteikö alueellasi olisi erottuva.
 
Samaan kastiin pitää laskee se ~50% eläkeläisautoilijoiden osuus joka ei ymmärrä ryhmittäytyä sillä saatanan yariksellaan kun käännytään. Oon ottanut tavaksi ängetä väkisin sitten rinnalle jos sille on ollut tarvetta.

Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
 
Samaan kastiin pitää laskee se ~50% eläkeläisautoilijoiden osuus joka ei ymmärrä ryhmittäytyä sillä saatanan yariksellaan kun käännytään. Oon ottanut tavaksi ängetä väkisin sitten rinnalle jos sille on ollut tarvetta.
Tähän kategoriaan voitaneen laskea ne "ajolinjan pyöristäjät" jotka esim. oikealle kääntyessään ohjaavat autoaan kymmeniä senttejä vasemmalle ennen käännöstä.
 
Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)
 
Mutta pakko myöntä että olen nähnyt pari autoilijaa lähipäivinä, jotka ei puhu puhelimeen ajaessaan. Että hieman parannusta on tullut!
 
Näinpä, negatiivinen ryhmityminen on nuorien tauti, sitä käytetään koska kännykän ja muiden tarvikeiden käsittely helpottuisi eikä tarvitsisi kahta kättä ratille, kahta kättä ei autoiluun käytä kuin ne eläkeläiset! ;-)

Kyllä noita vastaohjaajia on ollut kaikissa ikäluokissa. Tuntuu olevan yleisintä niiden keskuudessa jotka ajavat kaikista pienimmillä autoilla mikä on vähän nurinkurista.
 
No, tänään nuori nainen teki tuota edessäni farmaribemarilla. Yllättäen hänellä oli kuitenkin vilkku päällä, ettei vasemalle ryhmittymistä tarvinnut tällä kertaa arvata oikeallekääntymiseksi.
 
Jos on leveä auto, ei kaistalle mahdu kahta autoa sivuuttamaan toisen kääntyessä. Toisekseen takaa tullaan hirveällä vauhdilla ja vedetään miltei kylki ruttuun tai sivupeili mukaan, niin ainoa turvallinen keino on laittaa vilkku ajoissa ja jarruttaa hitaasti moottorilla ryhmittymättä. Saa tykätä pahaa, mutta se on ihan oma moka jos pitää ajaa lyhyellä turvavälillä ja tykätä muiden kääntymisistä pahaa.
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
 
Sinne päin ryhmittäydytään minne päin käännytään. Ei siinä mikään turvaväli ole kysymyksessä, ihan turhaan joutuu pysähtymään kun jäädään keskelle tietä sen vilkun kanssa ihmettelemään. 90% tapauksista mahtuu hienosti ohi jos kääntyjä osaisi huomioida muut ihmiset/ajaa autoaan.
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
 
Tuossa on sikäli perää että autojen kokoa olisi syytä rajoittaa, eikä pelkästään luottaa että ostajalla olisi älliä ostaa auto jonka saa kääntymään.
 
Olet aivan oikeassa,jos kaksi Micraa sivuuttaa toisensa no problem. Nykyautot ovat leveitä ja maantiellä tämä ongelma tulee vastaan. Juu eihän turvavälejä kannata pitää, nehän ovat nynnyille. :)
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
 
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
 
Moottoripyöräilijät opetetaan viemään auton tila myös ryhmittyessä, ettei liian läheltä vauhdilla ohittavan ilmavirta imaise seuraavan alle.

Mutta mahdollisesti tarkoitit "millaisella vaan laitteella" nelipyöräisiä?
Joo kaksipyöräinen onkin vähän eri laite ettei käy hullusti ilmavirran kanssa.

Mun versio ihan millaisesta laitteesta vaan koski tosiaan nelipyöräsiä ja viittasin lähinnä erikokosiin autoihin, isompi pakukin on monessa paikassa fiksusti ohitettavissa jos vain on ryhmitytty oikein. Jollain täysperällä/bussilla jne. voi olla jo aika turhaa ryhmittyä sen enempää eikä se kääntyvä perä/kärrykään ole turvallinen jos takana tuleva tulee liian läheltä ohitse.
 
Mitä tekemistä turvavälillä on sen kanssa osaako edellä oleva ryhmittyä. Ei mitään. Sä pysähdyt sinne taakse oli sitä väliä 10m tai 100m josset mahdu ohi.

Jos osataan ryhmittyä sinne kääntymissuuntaan lähelle reuna/keskiviivaa niin yleensä mahtuu isommallakin autolla ohi. Se ei ole yleensä kääntyjän tiedossa minkä kokosia autoja takaa tulee, eli aina olisi syytä ryhmittyä oikein, oli millainen laite tahansa alla. Se kaistan reunaan meneminen ei maksa mitään ja helpottaa muiden elämää. Se kaistan tukkiminen vituttaa, eritoten jos sieltä mahtuisi ohi toisen ryhmittyessä oikein. Miksi siellä takana pitäisi seisoa minuutti odottamassa (+ 10 muuta takana) sen takia kun joku ei vaan osaa siirtää autoansa kaistan kääntymislaitaan?
Tässä ei nyt varmaan ihan kaikki ole perillä millä tiellä olet nyt oikealle ryhmittyvää pysähtynyttä sivuuttamassa.. Totta että osalla kaksikaista tietä mahtuu rymittyneet ja pysähtyneen ohittamaan.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Jos puhutaan isommista teistä, joissa oikealle kääntyvä henkilautokuljettaja ei joudu pysähtyyn ajoradalle odottamaan, esim kyvyenliikenteentakia, niin aika harvoin tulee tilanteita että joutuisi tuollaisen ohittamaan, tainnut niitä tilanteita edeltää jotain muutakin.

Vasemmalle , pikkutiellä kääntyvät eriasia, jos joutuvat pysähtyyn odottamaan vapaata tilaa että pääsevät kääntymään. Ymmärsin että aiemmat kirjoittajat maalailivat jotain tämänkaltaista tilannetta, tai sitten pohtivat taajamaliikennettä.
 
Itselläni tulee lähinnä kysymys, miksi autosta pitää mennä ohi? Tänäänkin kun käännyn risteyksen kohdalla oikealle pikkutielle, niin eihän siinä ole mitään oikeaa tarvetta takanatulevan ohittaa risteyksen kohdalla vasemmalta (toki se on laissakin kielletty, mutta jos ei puututa siihen). Vie ehkä sen ylimääräisen 3-5 sekuntia hiljentää ja jättää ohittamisen risteysalueella väliin.

Tuossa lähellä olevissa valoissa sen tietyllä tavalla ymmärtää paremmin kun oikealle kääntyy, kun samalle kaistalle mahtuu ensimmäisen auton rinnalle toinen jos kääntyvä auto ryhmittyy ihan oikeaan viivaan. Varsinkin kun tuossa ei ole kääntyville omaa valoa vaan mennään samalla valolla. Tuossa ei myöskään ole riskiä että auto tulisi jostain yllättävästä suunnasta samalla, koska risteävilllä on punaiset.
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
 
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.

Toki jokainen tavallaan mutta itse ajan mieluusti mahdollisimman vaivattomasti ja mieluusti taloudellisestikin.
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
 
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
 
No kait se nyt ärsyttää jos joutuu jarruttamaan, mahd. tiputtamaan vakkari pois, kaivamaan askista pienempiä vaihteita ja sitten kiihdyttämään uudelleen. Ja ainiin, bensaakin menee enempi.
Autoissa on erilaisia vakkereita mutta jos ei ne vaikeatkaan kai noin vaikeita että menee tunteisiin.

Monessa vakkarissa on suht käytettävä "vapautus" ja sen kaverina palautus, jos esim menty jonossa menty ja se edellä oleva kääntyy (poistuu) tyypillistä hitaammin.

Jos näihin törmää usein, siellä täällä, niin vähän miettiä onko havoinnoissa, ennakoinnissa kehittämistä, ajotapaa jne.

Kyllä mäkin maantiellä ohitan vasemmalta puolelta jos toinen ryhmittyy oikealla kääntyäkseen tai yhtälailla oikealta puolelta jos toinen kääntyy vasemmalle. Ja siinähän se vkäyrä sitten nouseekin jos toinen ei ryhmity ja pitää hidastaa taakse/käyttää keskialuetta tai vastaantulijan kaistaa että kääntyjästä pääsee ohi.
Maanteillä taitaa hyvin harvoin tulla tilanteita missä oikealle kääntyvää tarve ohittaa, niihin taitaa liittyä jotain muutakin.
Vastaantulevassa ruuhkassa vasemmalle tulevan kohdalla voi käydä niin, se törmääkö näihin usein varmaan liittyy ajoaikoihin jollain tietyllä tieosuudella.

Mutta tuollaisessa nyt joutuu vakkarit tiputtaa pois, no ne tippuu jarrupolkimella ja manuaali laatikkoisessa vaihtaa vaihteita jne. se taasen oma autovalinta kysymys. Kaikkialla ei pääse oikealta ohi. No onneksi vilkaimpiin risteyksiin on tehty levennyksiä ihan sitä oikealta ohipääsemistä varten.
 
Tulee vähintään kerran viikkoon käännyttyä maantieltä oikealle pikkutielle, tällä kohdalla on vielä ohituskaistaa ~400m jäljellä. Jos ryhmityn oikeaan reunaan ennen käännöstä, niin porukka tunkee samalla kaistalla ohi. Jos pysyy kaistan keskellä ohjautuu porukka sinne ohituskaistalle.
Välillä hirvittää kun vedetään 5cm välillä ohi nopeuseron ollessa 80-100km/h
En tiedä millaisella ajonenuvolla ajat, mutta aiempiin viitaten jos henkilöautolla mennään, turvavälit kunnollisia, kääntyvä ajoissa vilkku, niin onko ne ihan ajotaidottomia siellä vai, vedätkö jollain kässärillä kolmeenkymppiin satametriä ennen liittymää. (joo, ilmeisesti on ajotaidottomia)

En ajale niin että maanteillä pikku liittymiin kääntyviä kauheatiheästi näkisin, mutta näen kuitenkin ja en nyt muista koska viimeksi tilannetta missä jokin ohittaminen tarpeen, vakkaria joskus joutunut höllään, sen minkä muistan, missä joutu "jarruttaan" taisi olla "turisti" joka etsi sitä liittymää.
Vasemmalle kääntyvistäkin harvoin haittaa ja tähän vuoden aikaan liittyy enemmän noihin maatalouskoneisiin.

Omalla pienellä otannalle kesästä niin kevytliikenne, pyöräilijät niin moninkertainen määrä missä joutunut vakkarin ottaa pois, joskus jopa "jarruttaan", "jarrutuksissa" varmaan puolessa syynä oma epäonnistunut ennakointi. Nuo kuitenkin normaaleja liikennetilanteita

("jaruttamisella" tässä tarkoitan voimakkaampaa hiljentämistä kuin rullaaminen/kevyt moottorijarrutus, ohittamisen tarpeella niitä risteyksiä missä ei ole sitä levennystä risteyksen kohdalla)


Jos ne kääntymis aikeissa olevat nyt ensin opettelisi sen vilkunkäytön, siitä oli hyötyä kaikille.
 
Jos on maantielle järkevä turvaväli, niin ei ole tarvetta edes hidastaa jos edestä joku kääntyy oikealle.
Ei yleensä olekaan varsinkin jos kääntyjä ei alota hidastamista 1.5km ennen kääntymistä ilman vilkkua, näitäkin on.

Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.
 
Harvoin on tarve hidastaa mihinkään kun osaa itse pitää väliä ja muut osaavat jättää kaistalle tilaa kun kääntyvät johonkin.
Jos osaa pitää itse väliä, niin miksi tuon lopun tuohon lisäsit. Tuo tuo mieleen se että painetaan rinnalta ohi, vieläpä hidastamatta.
Jos turvälit kunnossa, niin siiinä on aikaa reagoida, ja jos konttialkaa lähestyä liikaa niin aikaa löysätä.

Muotoilusi toi mieleen, että saavuttaa juurikun toinen kääntymässä, niin siitä ohipainaminen hidastamatta on hmm.. otsikkon menevää. ha-ha tilanteessa jo aika vaarallista.
 
Edelleenkin tuo joidenkin autoilijoiden krooninen piittaamattomuus suuntamerkin käytön suhteen. Ajelin tuossa tänään vajaan kilometrin yhden V70 Vulvan perässä ja tuona aikana ei vilkku välähtänyt kertaakaan. Tuohon matkaan sisältyi mm. kaistanvaihto/ryhmittyminen, kääntyminen valoristeyksestä oikealle, kääntyminen T-risteyksessä vasemmalle(tottakai ajoradan oikeasta reunasta) ja kiertoliittymään ajaminen ja siitä poistuminen.
Ja tänään lähes identtinen ajosuorite melkein samalla ajoreitillä. Kolme risteyksissä kääntymistä, kaistanvaihto/ryhmittäytyminen sekä kiertoliittymään ajo ja siitä poistuminen. Ei edellä ajaneessa mersussa vilkku välähdellyt. Vahva epäilys että ratissa oli vähemmistökansalainen, tämä selittää osaltaan tässä tapauksessa tapahtunutta.
 
Taas oli aamuliikenteessä ihmisiä, jotka keskittyy johonkin ihan muuhun kuin liikenteeseen. Ensin tuplakaistaa kilometritolkulla ja vasen kaista ei vetänyt koska joku halusi jäädä sinne asumaan 2km matkaa taittamaan satasen alueella ajaen ~102km/h. Tämä heppu kuitenkin odottamatta palasi sitten keskelle letkaa muiden sekaan ajamaan sitä samaa letkanopeutta ~95km/h, joten jäi mysteeriksi se, miksi hänen alunperinkään piti tukkia ohituskaistaa.

Sitten kun tuplakaista lähestyi päätöstään, ohitin yhden hitaamman auton ja asetuin ajamaan toisen taakse joka piti vauhtia samalla satasen alueella ~107km/h. En ajanut ite juuri sen lujempaa joten en lähtenyt takamatkalta viimeisen 500m ohituskaistan aikana ohittamaan vaan päätin että hänen vauhtinsa riittää tässä tapauksessa. Ohituskaistan päättyessä ja kasikympin alueen alkaessa jarruvalo ei vilahtanutkaan mutta silti hänen vauhtinsa tippui kuin kivi. Mahtoikohan jarrut laahata ihan kunnolla vai vaihtoiko vitos-/kutosvaihteelta kolmoselle, mene ja tiedä. Vauhti tippui parissa sekunnissa siitä reippaasta satkusta ~75km/h. Sitä vauhtia mentiinkin sitten muutama kilometri tämän jälkeen sekä 80 että 70 että taas 80 alueella, vauhti ei noussut eikä laskenut mihinkään nopeusrajoitusten vaihtuessa. Kyllä, ajoin tasaista vauhtia perässä koska itse suosin 5-10km/h ylinopeutta kulloinkin voimassa olevaa nopeusrajoitusta kohtaan joten tuota vauhtia olisin 70 alueella pitänyt itsekin, kasikympillä tosin olisin kiihdyttänyt. Myönnän toki ennen kuin joku tästä avautuu ettei lievä ylinopeus lain silmissä ole sen oikeampi tapa kuin ajaa vuoroin yli ja vuoroin alle rajoituksen. Pointtini on kuitenkin ihmetellä huomioiko edelläni ajanut ollenkaan liikennemerkkejä. Mahtoiko havaita että nopeusrajoitus vaihtuu tai havainnoiko oikein muutakaan liikennettä ympärillä.

No tämä sama sankari ajoi sitten vielä hyvän matkaa satasen aluettakin vain ~85km/h kunnes yhtäkkiä tajusi keskellä metsätaipaletta että hei me lennetään/ajetaan/tmv ja kiihdytti ~107km/h vauhtiin ja jatkoi tätä vauhtia kunnes käännyin kotia kohti (olen etätöissä ja aamulla kävin siis hoitamassa asioita isolla kirkolla).
 
Olin eilen pyörällä liikenteessä. Liikennevaloissa onneksi katsoin vielä vasemmalle,olisin muuten jäänyt alle.Sieltä tuli vielä auto reippaasti päin punaisia.
 
Ajan kuvan vastaavaa kiertoliittymää punaista viivaa pitkin, sinistä viivaa pitkin tuleva auto vetää liinat kiinni ja alkaa huudattaa torvea. Ihmettelin että kuka soittaa kenelle, kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

jy.PNG


Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
 
Ajan kuvan vastaavaa kiertoliittymää punaista viivaa pitkin, sinistä viivaa pitkin tuleva auto vetää liinat kiinni ja alkaa huudattaa torvea. Ihmettelin että kuka soittaa kenelle, kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

jy.PNG


Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:

Vaikka viivan yli tultaisiin toisen kylkeen, niin kolmion takaa tulija jäisi silti pääsyylliseksi kolaritilanteessa.
Noudattamisjärjestyksessä liikennemerkki jyrää maalaukset.
 
Joka kohta ei ole suoraan luettavissa tieliikennelaistakaan. Esimerkiksi:

Vaikka viivan yli tultaisiin toisen kylkeen, niin kolmion takaa tulija jäisi silti pääsyylliseksi kolaritilanteessa.
Noudattamisjärjestyksessä liikennemerkki jyrää maalaukset.
Toki hyvä kommentti, mutta nyt jäi vähän epäselväksi mistä tööttiä painanut kaveri hermostu, oliko hän menettänyt auton halinnan ja meinasi ajaa yli viivan ja varoitti toiminnastaan.

Muuten tulee mieleen että kolmiontakaa tuli kanssautoilija vähän agressiivisen oloisesti kohti kylkilinjaa, siis selkeästi niin ettei epäselvyyttä että kolmio ei paina mieltä ja toinen päätti avautua.

Tosin vahvin veikkaus että avautujaa(tööttääjää) nyt vain ärsytti, halusi kunnioitusta. sulkiviiva ei hetkauta.

kunnes tajusin kun seuraavissa valoissa tämä arjen sankari ajaa vierelle että meinasi ajaa minun kylkeen kun en väistänyt häntä kolmion takaa!

Pyysin ystävällisesti tutustumaan tieliikennelakiin ja katsomaan kohdan "sulkuviiva", en usko että ymmärsi.
Tämä keskustelu yhteys vähän hämmensi, onko siellä vaivattu ikkunat auki ja alettu huutaan toisille, vai miten tämä viestien vaihto tapahtui.

Toki hiljaiseen aikaan, tyynenä päivänä nyky start and stop autot/sähköautot hiljaisia, että ihan kurkkusuorana ei tarvi huutaa. Olen toki kuullut kokeneimmilta että joskus pysäkille pysähdytty vaihtamaan mielipiteitä ajotavoista. :)
 
Noista on olemassa se "parempi" versio, jossa kääntyvien kaista on erikseen erotettu. Tuohonkin olisi ehkä sellainen mahtunut. Turhan moni haluaa ajaa 1-kaistan ympyrästä 4-kaistaiselle suoraan oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Raisiossakin on Ikean vieressä vastaava paikka, jossa sulkuviiva on täysin kulunut pois. Muutenkin täyden "palvelun" ympyrä, kun Ikealta Länärin suuntaan on järjestetty mukava ylityspaikka pyörille, mihin pääsee autolla ajamaan reipasta vauhtia. Aina pelastus taitaa olla, että pyöriä ei mene ihan hirveästi ja niillä on jyrkkä käännös. Autojen ajojärjestyksen kannalta tuo on sellainen "parempi" paikka.
1726502201294-png.1392100
 

Liitteet

  • 1726502201294.png
    1726502201294.png
    989,3 KB · Luettu: 1 383
Eilen eräs arjen sankari päätti ajaa kuvan punaista linjaa. Kääntyi aivan vasemmaisimmalta kaistalta oikealle useamman auton välistä, ja jokaisella kaistalla oli vähintään se 10 autoa jonossa. Itse olin Kehä 1 valoissa seuraamassa tilannetta. Useita tyyttäyksiä ja hyvin hämmentyneitä kuljettajia.

Välillä ihmetyttää itsekkyyden määrä. Mihin on niin kiire, ettei voi kärsiä omasta väärästä kaistavalinnasta muutamaa minuuttia?

1726560028932.png
 
Eilen eräs arjen sankari päätti ajaa kuvan punaista linjaa. Kääntyi aivan vasemmaisimmalta kaistalta oikealle useamman auton välistä, ja jokaisella kaistalla oli vähintään se 10 autoa jonossa. Itse olin Kehä 1 valoissa seuraamassa tilannetta. Useita tyyttäyksiä ja hyvin hämmentyneitä kuljettajia.

Välillä ihmetyttää itsekkyyden määrä. Mihin on niin kiire, ettei voi kärsiä omasta väärästä kaistavalinnasta muutamaa minuuttia?

1726560028932.png

Jyväskylässä tätä harrastetaan myös ihan tarkoituksella. Esim. 9-tieltä rampille noustessa ja kohti Seppälää ajaessa oikea kaista kääntyy oikealle ja vasen vasemmalle. Ruuhka-aikoina tuo oikealle kääntyvien kaista on yleensä jonoutunut, jolloin jotkut pitävät oikeutenaan käyttää vasemmalle kääntyvien kaistaa ohituskaistanaan ja kääntyvät sitä kautta oikealle. Ja tätä ei siis millään opilla voi tehdä vahingossa, ryhmittäytymismerkit ovat niin selkeät.
 
Premium - ihminen ajoi uudella Mersullaan maantiellä ohitse useasta autosta, vaikka oli vastaantulijoita ja vaihtoi oikealle vasta ollessaan melkein nokakkain. Outoa oli, tämän kuskin rentous, koska olisi saanut ajaa 110 km/h sakkorajalla. Muut autot ajoivat noin 90km/h kauempana olevan rekan takia ja reiluilla väleillä. Järki riitti ilmeisesti kalliin auton ostoon ja siihen se sitten loppui. Tuommoisilla ihmisillä olisi varaa taksiin tai omaan kuljettajaan ja olisi liikenne turvallisempaa, kun eivät muista piittaa.

Ihmettelin miten kauaa minun ohittaminen sillä kesti ja kohta ois ollu sitten nokkakolari ihan silmien edessä. Huh huh.
 
Muuten hyvä artikkeli, mutta "Niemi toisaalta kannustaa moottoritiellä ajavaa ottamaan jalan pois kaasulta hetkeksi, jolloin auto luonnostaan hidastuu. Tällöin kiihdytyskaistalta tulevan on mukavampi tulla moottoritielle."
Ainoa oikea tapa on pitää oma ajonopeus samana ts. reagoimatta mitenkään liittyvään ajoneuvoon. Liittyminen puolestaan kannataa aina tehdä toisen auton TAAKSE, ei eteen. Tällöin tuollainen kaasun nostaminen hankaloittaa huomattavasti oikeaoppista liittymistä. On tullut monta kertaa vastaan liittyjänä tilanne, jossa olen jäänyt hieman odottelemaan päätietä ajavaa, joka on päättänytkin alkaa jarruttelemaan "antaen tilaa".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 793
Viestejä
4 582 369
Jäsenet
75 507
Uusin jäsen
bnfiq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom