Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 237
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
Saat kysymykseesi vastauksen, kertomalla onko kyseisen kaistan opasteessa U-käännöstä osoittava opaste vai käännöstä osoittava opaste. sitten tiedät mitä ajosuoritetta varten vihreä palaa.
 

Oksa

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 231
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 162
En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Väistämissäännöt eivät saa olla kiinni edelleenkään mistään epämääräisestä "pelisilmästä". Jos teet U-käännöksen risteyksessä vihreän valon palaessa ja kolmion takaa kääntyy toinen auto samalle kaistalle, kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio väistämään myös U-käännöksen tekevää ajoneuvoa vai ei? Jos ei edellytä, niin lähde tähän, kiitos. :asif:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 514
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
661
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
Ei missään spesifisesti, koska se on jo lähtökohtaisesti laiton teko. Vähän samalla lailla kuin kannabiksen polttamista parvekkeella ei erikseen voi kieltää, koska se on laitonta huumausainelain mukaan.

Aiemmin jo mainittu ja esim. viimeisimpänä @Oksa viittasi, lainkohdat missä se u-käännös todetaan laittomaksi.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 162
Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.
Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 946
Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
Ei ehkä kiellä, mutta on sellainen poikkeusmanööveri, että pitää noudattaa erityistä varovaisuutta.

Jatkovänkäämiset tuonne -> Ajotavat ja liikennesäännöt
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 182
Tästä ei käynyt ilmi, tiesikö kuski mittarivirhettään. Todennäköisesti ei tiennyt, vaan ajoikin tosiasiassa alinopeutta, koska ei maininnut asiasta mitään.

Mutta joo, perseessä poikkuminen on silti aina perseestä, riippumatta siitä, miten edelläoleva ajaa.
Minusta tuo kuulosti myös siltä, että körötteli selvää alinopeutta ja ruuhkaisessa liikenteessä sitten porukka koukkas tukosta ohi ja jos eivät päässeet, niin jäivät kyttäämään väliä muilla kaistoilla. Hieman ehkä saattaa olla värikynääkin jutuissa. Hätäjarrutus oli varmaan varoitusääni siitä, että joku on liki. Aikamoiset tutkasilmät kaverilla, kun taaksepäin näkee, että toistasataa tullaan perään. Oikein tai väärin, niin hyvä esimerkki siitä miten omalla valvavirrasta poikkeavalla ajotavalla saa tilanteita aikaiseksi. Jutun otsikossa mainittua rattiraivoa kirjoittaja ei kyllä tainnut saada aikaiseksi muuta kuin omien korvien välissä.
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
95
Mitähän tämän autonmitta yksikkö on esim metreissä, tai ajassa.

Osalle se yksiauton mitta on sen 4-8metriä, toiselle autojen väli yhteydessä tarkoittaa jotain 4-8 sekunttia.

Jos edellä oleva > parinsadanmetrin päässä rekasta, sinä tullut pidempää hänen perässä yli sadanmetrin päässä, niin tuskin yllätys että edellä oleva ohittaa hitaamman rekan.

Jos taasen ole ajannut edellä oleva kontissa jo pidemmänmatkaa, niin no... päästään otsikon aiheeseen.
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
356
Hassusti case vaihtui tästä tapauksesta valottomaan risteykseen tuolla toisessa ketjussa.
Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
612
Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
Tai sitten on vaan mielenkiintoista pohtia muitakin skenaarioita. Ja siihen tuo toinen ketju on tarkoitettu.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 086
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.

Toinen edelliseen aiheeseen liittymätön ärsytyksen kohde on ollut viimeaikoina liikenneympyrään kiihdyttelijät. Tällä tarkoitan siis liikenneympyrään saapuvia autoja. Jostain syystä jos ns. oma ränni on vapaana ja sieltä seuraavasta liittymästä uhkaa tulla auto eteen, niin välillä näkee melkoisia spurtteja sinne ympyrään, jottei ilmeisesti kukaan vahingossakaan pääse eteen tms. Tämä on ikävää paitsi muiden autoilijoiden näkövinkkelistä, toisinaan myös pyöräilijöiden ja kevyen liikenteen. Nimittäin välillä pyöräillessä noita näkee ja silloin kun tuo tilanne tapahtuu, tuntuu siltä, että kuljettajan kaikki huomio kiinnittyy siihen pontentiaaliseen väliin kiilaajaan ja jää kokonaan katsomatta, onko siihen suojatielle mahdollisesti joku tulossa.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
356
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.
--
Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 086
Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.
No en normaalistikaan ole kiinnostunut hiekkapuhaltamaan auton keulaa toisen perässä, mutta nuo voimasavuttelijat ovat välillä niin kovia puksuttelijoita, että se savu jää siihen tielle pidemmäksi aikaa ja kaikki käryt kuitenkin siellä auton kabiinissa, vaikka toista ei melkein horisontista erottaisi. Eipä se varmasti ole kenellekään eikä ympäristölle terveellistä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 758
Juu ei ole millään muotoa mukavaa ajella moisten vetureiden perässä. Softassa isosti vikaa tai muu kusee että puskee moisia. Viimeksi eilen uudehko mersu puski sellaiset pilvet että oli pakko vetää lievää ylinopeutta ohi ettei tarvitse tukehtua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 728
Ihan paikallaan noiden päästömanipulaatiosakkojen tuominen valikoimaan. Autoille on ihan syystä tullut valmistusajankohtana tietyt raja-arvot niin ei niistä nyt pidä saada sen takia poiketa, että ei huvita korjata autossa olevia vikoja. Kyllähän tuo muutoslainsäädäntö on jokatapauksessa aina aika-ajoin muuttunut sallivammaksi vanhemman ajoneuvokannan osalta, jolloin autojaan itse ylläpitävät ja korjaavat saavat kyllä lopulta sitä muutaman tonnin käyttistä rassata ilman niin tarkkaa huolta kaikista uutena autoon laitetuista asioista, mutta tollasissa tapauksissa myös se määrä mitä niitä liikenteessä on jää aika vähäiseksi. Järkevää siis puuttua uudehkoihin autoihin, joita on suhteessa eniten liikenteessä. Tosi tympeää ajella tässä jotain nurkka-ajoa mopolla jos joku dieselauto joka valoista lähtiessä päästää hirveät noet ja auto on tyyliin 6 vuotta vanha...
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
809
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 728
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
503
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.
Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
809
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
Laitonta toki, minusta se on mukavaa, ei typerää. En tosin savuttele muita kohti. Uusia autoja en onneksi joudu ajamaan ja vanha kone toimii oikein silloin kun se antaa mustaa kuormitettaessa. 150Nm lisävääntö on yksinkertaisesti kivaa. Jos se jotakuta häiritsee niin pureskelkoon vaikka myssyään, njet problem. Monia tuntuu häiritsevän jo pelkkä tieto jostain laittomasta vaikka ajokäytös olisi mitä ystävällisintä.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 086
Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.
On ainakin omasta mielestäni yksi asia ajaa aikakautensa menopelillä, missä ei välttämättä kovin moderneja systeemejä ole ensinkään ja sitten on nämä vehkeet, jotka ainakin tuoreempina pitivät ne savut hyvin sisässään, mutta ajan myötä puskevat sellaista hermomyrkkyä, että sille kalpenee 70-luvun jenkkikin. Yleensä myös harrastepelit pidetään edes jossain kuosissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 424
Viestejä
4 359 906
Jäsenet
72 642
Uusin jäsen
Deknus

Hinta.fi

Ylös Bottom