Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olis kiva tietää mitä sopivista ohitustavoistakin sanotaan virallisesti, onko kaikki sallittu kunhan nopeusrajoituksissa pysytään? Ja vasemmalla ohituskaistalla voi roikkua iäisyyden? Vähän sama juttu kuin miten kuuluu liittyä kiihdytyskaistalta oikeaoppisesti nelikaistaiselle tielle (motari, kehätie). Se kun tuntuu vaan hiton hankalalta kun on lyhyt kiihdytyskaista ja aina joku pahoittaa mielensä.
Tieliikennelaki 19 § sanoo, että:
Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.
Tuolla perusteella vasemman kaistan asuminen muuttuu jossain kohtaa rangaistavaksi, mutta ei taida löytyä tarkkoja kriteerejä. Traktorilla vasuria tuo varmaan samantien sakot, -5 km/h rajoitukseen nähden maailman tappiin...jaa-a?
 
Itestä alkaa tuntua siltä, että itse ajan/teen jotain väärin, sillä taas pilasin jonkun aamun tietämättäni (omasta mielestä ainakin). Ajelen kaksikaistaista (nopeusrajoitus 100) toisen auton perässä 95 todellista nopeutta. Edessä samalla kaistalla näkyy rekka, joka ajaa selkeästi hitaammin. Rekan perä lähestyy ja odottelen aikani, että edellä ajava vaihtaisi kaistaa ohitusta varten. No näin ei tapahdu, joten teen ratkaisun ja itse vilkun kanssa vasemmalle tyhjälle kaistalle ja vakkarista 105 km/h. Edessä ajava joutuu jarruttaen hidastamaan jottei aja rekan perään ja siirtyy vasemmalle kaistalle aivan paksiin kiinni. Ohitan rekan ja siirryn oikealle kaistalle 105 edelleen nopeutena. Tämä 95:ttä äsken ajanut tulee rinnalle ja heristelee nyrkkiään ja ampaisee arviolta 130-140 lasissa horisontiin.

Et tehnyt mitään väärää. Edellä ajava pussitti itse itsensä. Ei näistä pelleistä kannata välittää, vaan keskittyä omaan ajamiseensa.
 
Kaksikaistaisella varmaan tarkoitit nelikaistaista? Kuulostaa, että teit etummaiselle autolle klassisen pussituksen, kun lähdit ohittamaan rekkaa liian hyvissä ajoin ja samalla lisäsit etummaiseen nähden nopeutta. Aika provosoiva liike, jos olit pitkät pätkät körötellyt alinopeutta sen toisen perässä. Itse yrin välttämään pussitukset puolin ja toisin. Nopeuden muutokset eivät tarvitse olla kummoisia, kun ennakoi tilanteet riittävän aikaisin.

Rekkaan oli tuossa vaiheessa ehkä 4 autonmittaa, eli pyrin kyllä odottamaan omasta mielestä riittävän pitkään. Kun edellä ajava ei tehnyt elettäkään, niin oletus oli ettei edes aio mennä ohi. Saman tien kun olin vasemmalla kaistalla joutui jo jarruttamaan. Tie oli siis muutoin täysin tyhjä sillä kohdin muista autoista
 
Pussittamiseen olen törmännyt useinkin, toki omat jarruttelut voi välttää reagoimalla itse riittävän ajoissa, eikä vasta muutaman metrin päässä puskurista...
 
Rekkaan oli tuossa vaiheessa ehkä 4 autonmittaa, eli pyrin kyllä odottamaan omasta mielestä riittävän pitkään. Kun edellä ajava ei tehnyt elettäkään, niin oletus oli ettei edes aio mennä ohi. Saman tien kun olin vasemmalla kaistalla joutui jo jarruttamaan. Tie oli siis muutoin täysin tyhjä sillä kohdin muista autoista
En nyt ihan ymmärrä tämän ja aiemman kuvauksen perusteella miten se sun edellä ajanut joutui jarruttamaan heti, jos sinä vasta just vaihdoit kaistaa? Luulis siinä olleen vielä tilaa toisellekin liittyä, kun molemmat ajoitte jonossa 95. Vai tarkoititko, että sun ja rekan välillä oli 4 autonmittaa eli menitte jo ihan tappituntumalle molemmat?

Yleensä teen jonoajossa epäselvissä tilanteissa niin, että tyhjällä väylällä vaihdan sitten valmiiksi vasurille, mutta en kiihdytä ennen kuin edellä oleva joko hidastuu rekkaan tai lähtee ohi. 9/10 tapauksesta mun kaistanvaihto laukaisee etummaisessa refleksin rynnätä myös vasurille. Turvaväliä saa olla riittävästi, koska osa näistä sankareista alkaa sitten puolestaan jännittää mun vasurilla oloa vasta siinä kohtaa, kun ekan kerran huomaavat sivupeiliin ilmestyneet valot. Sinunkin tapauksessa varmaan kuski havahtui ohitustarpeeseen sinun kaistanvaihdosta, mutta pääsit sitten liian lähelle häntä joko kiihdytyksellä tai muuten vaan.
 
Tuossa pari aamua sitten ajelin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen ja tapasin melko omalaatuisen nilkkavakkaria käyttävän. Omassa adaptiivisessa reilu 130, ja tämä edellä vasemmalla kaistalla ohittamassa n.120 lasissa. Ohitettuaan pakettiauton hän palaa oikealle kaistalle, jolloin autoni kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Se nopeus ei vaan enää riitä siihen että saavuttaisin tätä matkakumppania. Näen että kohta saavutamme toisen pakettiauton, ja arvaan että ystäväni siirtyy pian seurakseni vasemmalle kaistalle. Ja näinhän myös tapahtuu, mutta samalla hänen vauhtinsa tippuu pikaisesti sen verran että vakkarini joutuu hieman ottamaan jarrua avuksi ettei edelläajavan perä tule turhan lähelle.

Nähtävästi siis tuolla mersulla ei voi ajaa vasemmalla kaistalla läheskään yhtä lujaa kuin oikealla? Tai ei suostu ohittamaan kuin turvalliseksi määrittelemällään nopeudella, mutta kiihtyy kun vieressä on yksi tyhjä kaista turvana? Mielenkiintoinen teknologia kuitenkin.
 
Tuossa pari aamua sitten ajelin Hämeenlinnanväylää pohjoiseen ja tapasin melko omalaatuisen nilkkavakkaria käyttävän. Omassa adaptiivisessa reilu 130, ja tämä edellä vasemmalla kaistalla ohittamassa n.120 lasissa. Ohitettuaan pakettiauton hän palaa oikealle kaistalle, jolloin autoni kiihdyttää asetettuun nopeuteen. Se nopeus ei vaan enää riitä siihen että saavuttaisin tätä matkakumppania. Näen että kohta saavutamme toisen pakettiauton, ja arvaan että ystäväni siirtyy pian seurakseni vasemmalle kaistalle. Ja näinhän myös tapahtuu, mutta samalla hänen vauhtinsa tippuu pikaisesti sen verran että vakkarini joutuu hieman ottamaan jarrua avuksi ettei edelläajavan perä tule turhan lähelle.

Nähtävästi siis tuolla mersulla ei voi ajaa vasemmalla kaistalla läheskään yhtä lujaa kuin oikealla? Tai ei suostu ohittamaan kuin turvalliseksi määrittelemällään nopeudella, mutta kiihtyy kun vieressä on yksi tyhjä kaista turvana? Mielenkiintoinen teknologia kuitenkin.
Näitä riittää enemmänkin näitä kuskeja. Osa tiputtaa ohittaessaan 120 -> 105. Eli vasemmalla kaistalla ajavat 105 esim rekan ohi, sitten kun ohitus ”valmis” palataan takaisin vasemmalle ja 120 nopeudeksi. Sekopäistä.
 
Itsekin olen joskus tullut pussitetuksi (ja varmaan pussittanutkin) kun vaihtaa turhan myöhään kaistaa. Tähän olen huomannut semmoisen auttavan asian, kuin vilkun näyttämisen usean sekunnin ajan ennen kaistan vaihtoa. Tällöin jos tulen takaa niin edessä oleva ymmärtää mitä aion tehdä ja jos olen edessä niin takana tuleva ymmärtää mitä ajattelin tehdä. Vilkun vilautus ohittamaan lähtiessä on vähän turha osoitus aikeesta kun aie meni jo.

Noin pääsääntöisesti nopeuden muutos vaihdettaessa ei ole järkevä. Ohituksen voi toki tehdä nopeampaa, mutta tällöin nopeutta on järkevää nostaa vähän aiemmin eikä vasta siinä vaiheessa kun edessä olevan ohitettavan pitää tehdä päätös ehtiikö vaihtaa ohittavien kaistalle rekan takaa vai ei.
 
En nyt ihan ymmärrä tämän ja aiemman kuvauksen perusteella miten se sun edellä ajanut joutui jarruttamaan heti, jos sinä vasta just vaihdoit kaistaa? Luulis siinä olleen vielä tilaa toisellekin liittyä, kun molemmat ajoitte jonossa 95. Vai tarkoititko, että sun ja rekan välillä oli 4 autonmittaa eli menitte jo ihan tappituntumalle molemmat?

Yleensä teen jonoajossa epäselvissä tilanteissa niin, että tyhjällä väylällä vaihdan sitten valmiiksi vasurille, mutta en kiihdytä ennen kuin edellä oleva joko hidastuu rekkaan tai lähtee ohi. 9/10 tapauksesta mun kaistanvaihto laukaisee etummaisessa refleksin rynnätä myös vasurille. Turvaväliä saa olla riittävästi, koska osa näistä sankareista alkaa sitten puolestaan jännittää mun vasurilla oloa vasta siinä kohtaa, kun ekan kerran huomaavat sivupeiliin ilmestyneet valot. Sinunkin tapauksessa varmaan kuski havahtui ohitustarpeeseen sinun kaistanvaihdosta, mutta pääsit sitten liian lähelle häntä joko kiihdytyksellä tai muuten vaan.

Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja. Adaptiivinen vakkari asetettu 105, joten auto kiihdytti itekseen tavoitenopeuteen ohituksesta. Mutta mun vikahan se tietysti oli kun hänet vittumaisesti pussitin :)
 
Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja. Adaptiivinen vakkari asetettu 105, joten auto kiihdytti itekseen tavoitenopeuteen kun vaihdoin tyhjälle kaistalle ja heti kun olin kaistalle päässyt, niin jarruvalot paloivat. En tiedä räpläsikö puhelinta vai mikä siinä oli, että piti ajaa melkein rekan konttiin kiinni, ennen kuin tulee ajatus ohituksesta. Mutta mun vikahan se tietysti oli kun hänet vittumaisesti pussitin :)
Ihan oma ongelma se on jos pussiin joutuu. Eri asia sitten nämä ikuisuusohittajat joilla menee 3min päästä ohi jostain, mutta rekan kanssa niitä harvoin tulee. Oon mäkin joskus painanut lisää kaasua vakkarin päälle just siksi ettei toinen jäisi pussiin siihen rekan taa.
 
Ihan oma ongelma se on jos pussiin joutuu. Eri asia sitten nämä ikuisuusohittajat joilla menee 3min päästä ohi jostain, mutta rekan kanssa niitä harvoin tulee. Oon mäkin joskus painanut lisää kaasua vakkarin päälle just siksi ettei toinen jäisi pussiin siihen rekan taa.

No onhan se oma ongelma, mutta jos perässä tasaista vauhtia menevä kiihdyttää rinnalle rekan kohdalla, niin onhan se vähän pöllö kohta päättää, että nyt menen ohi, niin että jäät pussiin, enkä aikaisemmin tai ohituksen jälkeen... Kaikki osapuolet kuitenkin tietää, että jotain sen kuljettajan täytyy tehdä, ettei osu rekkaan....
 
Lukijan mielipide | Testasin käytännössä miten rattiraivo syntyy mielestäni oiva kirjoitus rattiraivosta, mihin itsekin voin samaistua paljon Länsiväylää ajavana. Nopeudet ovat yleisestikin siinä 85 -100 välimaastossa ja jos joku ajaa rajoitusten mukaan niin saa näitä takakontissa roikkuvia osakseen.

Tästä ei käynyt ilmi, tiesikö kuski mittarivirhettään. Todennäköisesti ei tiennyt, vaan ajoikin tosiasiassa alinopeutta, koska ei maininnut asiasta mitään.

Mutta joo, perseessä poikkuminen on silti aina perseestä, riippumatta siitä, miten edelläoleva ajaa.
 
Kumpi väistää oheisessa risteyksessä, kun molemmille autoille palaa vihreä valo? Punaiselle autolle palaa vihreä nuolivalo vasemmalle, kun auto tekee U-käännöksen samalla kaistalle, johon sininen auto kääntyy.
esbovaageni.JPG

U-käännöksen tekijä on aina väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan.
 
Joo siis edellä ajava oli siinä vaiheessa ehkä 4 autonmitan päässä rekasta, joka ajeli arviolta 70-75 (päätellen kuinka nopiaan perä lähestyi). Itse ajoin edellä ajavaa tuossa vaiheessa parin auton mitan päässä jo pidempään ootellen, että tekisi jotain ratkaisuja.
Mitähän tämän autonmitta yksikkö on esim metreissä, tai ajassa.

Osalle se yksiauton mitta on sen 4-8metriä, toiselle autojen väli yhteydessä tarkoittaa jotain 4-8 sekunttia.

Jos edellä oleva > parinsadanmetrin päässä rekasta, sinä tullut pidempää hänen perässä yli sadanmetrin päässä, niin tuskin yllätys että edellä oleva ohittaa hitaamman rekan.

Jos taasen ole ajannut edellä oleva kontissa jo pidemmänmatkaa, niin no... päästään otsikon aiheeseen.
 
U-käännöksen tekijä on aina väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan.

Tähän väitteeseen näkisin mielelläni lähteen. Itselläni ollut oletus, että jos palaa vihreä nuolivalo vasemmalle ja tekee U-käännöksen, silloin ei pitäisi olla väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan kyseisessä risteyksessä. Jos on liikennevaloton risteys, silloin mielestäni väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti U-käännöksen tekijälle, paitsi jos saman kääntyvän kaistan muilla ajosuunnilla on kolmio.
 
Tähän väitteeseen näkisin mielelläni lähteen. Itselläni ollut oletus, että jos palaa vihreä nuolivalo vasemmalle ja tekee U-käännöksen, silloin ei pitäisi olla väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan kyseisessä risteyksessä. Jos on liikennevaloton risteys, silloin mielestäni väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti U-käännöksen tekijälle, paitsi jos saman kääntyvän kaistan muilla ajosuunnilla on kolmio.

Eikö tämä käyty jo aiemmissa viesteissä läpi? Ei ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan silloin kun ajat vihreän nuolivalon osoittamaan suuntaan. Nuolivalo vasemmalle ei tarkoita etuajo-oikeutta u-käännöksessä.

Edit: katsoin tieliikennelakia, niin lukee: Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen taikka punaisessa tai keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1–3, 5 ja 7 kohdassa säädetään ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Ajetaanko u-käännöstä tehdessä mielestäsi nuolen osoittamaan suuntaan?
 
Eikö tämä käyty jo aiemmissa viesteissä läpi? Ei ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan silloin kun ajat vihreän nuolivalon osoittamaan suuntaan. Nuolivalo vasemmalle ei tarkoita etuajo-oikeutta u-käännöksessä.

Edit: katsoin tieliikennelakia, niin lukee: Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen taikka punaisessa tai keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1–3, 5 ja 7 kohdassa säädetään ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Ajetaanko u-käännöstä tehdessä mielestäsi nuolen osoittamaan suuntaan?

Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?
Saat kysymykseesi vastauksen, kertomalla onko kyseisen kaistan opasteessa U-käännöstä osoittava opaste vai käännöstä osoittava opaste. sitten tiedät mitä ajosuoritetta varten vihreä palaa.
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
 
En kyllä ole tästä varma (enkä ymmärrä mitä asialla on tässä kyseisessä tapauksessa merkitystä...)

Menisikö ehkä tämän alle:

22 §
Kääntyminen


Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Väistämissäännöt eivät saa olla kiinni edelleenkään mistään epämääräisestä "pelisilmästä". Jos teet U-käännöksen risteyksessä vihreän valon palaessa ja kolmion takaa kääntyy toinen auto samalle kaistalle, kumpi väistää? Edellyttääkö kolmio väistämään myös U-käännöksen tekevää ajoneuvoa vai ei? Jos ei edellytä, niin lähde tähän, kiitos. :asif:
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.
 
Ignoraat varsinaisen kysymyksen, eli mitä sanotaan U-käännöksen väistämisvelvollisuudesta, jos tekee U-käännöksen risteyksessä, jossa vihreä nuolivalo palaa vasemmalle?

Ei missään spesifisesti, koska se on jo lähtökohtaisesti laiton teko. Vähän samalla lailla kuin kannabiksen polttamista parvekkeella ei erikseen voi kieltää, koska se on laitonta huumausainelain mukaan.

Aiemmin jo mainittu ja esim. viimeisimpänä @Oksa viittasi, lainkohdat missä se u-käännös todetaan laittomaksi.
 
Eikä ignoraa.

Itse sen sijaan tunnut ignoraavan hyvin selkeät vastaukset.

Ainoa kyseenalainen tapaus olisi u-muotoinen nuolivalo, mutta niitä ei suomessa taida olla.

Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
 
Vasemmalle palava nuolivalo ei kiellä U-käännöstä, piste.

Olen jo sikaisemmin postannut ne kolme tilannetta, joissa U-käännös on kielletty risteyksessä. Vasemmalle tai oikealle palava vihreä nuolivalo ei ole sama asia kuin pakotettu ajosuunta.
Ei ehkä kiellä, mutta on sellainen poikkeusmanööveri, että pitää noudattaa erityistä varovaisuutta.

Jatkovänkäämiset tuonne -> Ajotavat ja liikennesäännöt
 
Tästä ei käynyt ilmi, tiesikö kuski mittarivirhettään. Todennäköisesti ei tiennyt, vaan ajoikin tosiasiassa alinopeutta, koska ei maininnut asiasta mitään.

Mutta joo, perseessä poikkuminen on silti aina perseestä, riippumatta siitä, miten edelläoleva ajaa.
Minusta tuo kuulosti myös siltä, että körötteli selvää alinopeutta ja ruuhkaisessa liikenteessä sitten porukka koukkas tukosta ohi ja jos eivät päässeet, niin jäivät kyttäämään väliä muilla kaistoilla. Hieman ehkä saattaa olla värikynääkin jutuissa. Hätäjarrutus oli varmaan varoitusääni siitä, että joku on liki. Aikamoiset tutkasilmät kaverilla, kun taaksepäin näkee, että toistasataa tullaan perään. Oikein tai väärin, niin hyvä esimerkki siitä miten omalla valvavirrasta poikkeavalla ajotavalla saa tilanteita aikaiseksi. Jutun otsikossa mainittua rattiraivoa kirjoittaja ei kyllä tainnut saada aikaiseksi muuta kuin omien korvien välissä.
 
Mitähän tämän autonmitta yksikkö on esim metreissä, tai ajassa.

Osalle se yksiauton mitta on sen 4-8metriä, toiselle autojen väli yhteydessä tarkoittaa jotain 4-8 sekunttia.

Jos edellä oleva > parinsadanmetrin päässä rekasta, sinä tullut pidempää hänen perässä yli sadanmetrin päässä, niin tuskin yllätys että edellä oleva ohittaa hitaamman rekan.

Jos taasen ole ajannut edellä oleva kontissa jo pidemmänmatkaa, niin no... päästään otsikon aiheeseen.

Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D
 
Hassusti case vaihtui tästä tapauksesta valottomaan risteykseen tuolla toisessa ketjussa.

Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
 
Ihmismieli on taipuvainen etsimään vain niitä totuuksia, jotka miellyttää. Unohtuu mielipiteet ja faktat ja sitten tulee foorumit, joissa voi muokata faktat mieleisekseen. :hmm:

Mä en itse luottaisi muihin senkään vertaa, että tuollaisessa paikassa mitään u-käännöstä edes tekisin. Toki, kun ei ole ihan perus peräänajo, niin kiinnostavaa ois tietää mitä vakuutusyhtiö sanoo.
Tai sitten on vaan mielenkiintoista pohtia muitakin skenaarioita. Ja siihen tuo toinen ketju on tarkoitettu.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.

Toinen edelliseen aiheeseen liittymätön ärsytyksen kohde on ollut viimeaikoina liikenneympyrään kiihdyttelijät. Tällä tarkoitan siis liikenneympyrään saapuvia autoja. Jostain syystä jos ns. oma ränni on vapaana ja sieltä seuraavasta liittymästä uhkaa tulla auto eteen, niin välillä näkee melkoisia spurtteja sinne ympyrään, jottei ilmeisesti kukaan vahingossakaan pääse eteen tms. Tämä on ikävää paitsi muiden autoilijoiden näkövinkkelistä, toisinaan myös pyöräilijöiden ja kevyen liikenteen. Nimittäin välillä pyöräillessä noita näkee ja silloin kun tuo tilanne tapahtuu, tuntuu siltä, että kuljettajan kaikki huomio kiinnittyy siihen pontentiaaliseen väliin kiilaajaan ja jää kokonaan katsomatta, onko siihen suojatielle mahdollisesti joku tulossa.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.
--

Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.
 
Se on suojakaasua, jonka tarkoituksena on saada sinut pitämään riittävä turvaväli. :thumbsup:

Vaikkei mitään savuja näkyisikään, pakoputkesta tulee mm. pienhiukkasia, jotka ei tietenkään ole mitään terveellisiä.

No en normaalistikaan ole kiinnostunut hiekkapuhaltamaan auton keulaa toisen perässä, mutta nuo voimasavuttelijat ovat välillä niin kovia puksuttelijoita, että se savu jää siihen tielle pidemmäksi aikaa ja kaikki käryt kuitenkin siellä auton kabiinissa, vaikka toista ei melkein horisontista erottaisi. Eipä se varmasti ole kenellekään eikä ympäristölle terveellistä.
 
Juu ei ole millään muotoa mukavaa ajella moisten vetureiden perässä. Softassa isosti vikaa tai muu kusee että puskee moisia. Viimeksi eilen uudehko mersu puski sellaiset pilvet että oli pakko vetää lievää ylinopeutta ohi ettei tarvitse tukehtua.
 
Ihan paikallaan noiden päästömanipulaatiosakkojen tuominen valikoimaan. Autoille on ihan syystä tullut valmistusajankohtana tietyt raja-arvot niin ei niistä nyt pidä saada sen takia poiketa, että ei huvita korjata autossa olevia vikoja. Kyllähän tuo muutoslainsäädäntö on jokatapauksessa aina aika-ajoin muuttunut sallivammaksi vanhemman ajoneuvokannan osalta, jolloin autojaan itse ylläpitävät ja korjaavat saavat kyllä lopulta sitä muutaman tonnin käyttistä rassata ilman niin tarkkaa huolta kaikista uutena autoon laitetuista asioista, mutta tollasissa tapauksissa myös se määrä mitä niitä liikenteessä on jää aika vähäiseksi. Järkevää siis puuttua uudehkoihin autoihin, joita on suhteessa eniten liikenteessä. Tosi tympeää ajella tässä jotain nurkka-ajoa mopolla jos joku dieselauto joka valoista lähtiessä päästää hirveät noet ja auto on tyyliin 6 vuotta vanha...
 
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
 
Jos diesel ei savuta mustaa täydellä kuormituksella, on vielä runsaasti hyödyntämätöntä ilmaa sylinterissä. Mutta hyvin ymmärrettävää jos pöllyttäjä toimii typerästi ja tupruttaa muiden läsnäollessa. Voimasavut ja tupakoinnin voi tehdä muita häiritsemättäkin.
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
 
Rikkinäiset autot, jotka puskevat milloin mitäkin voimasavua liikenteessä. Ajoin kesällä 9-tietä kohti Tamperetta ja edessä ajoi joku 2000-luvun R-mersu, joka puski niin kovia voimasavuja koko matkan, että pelkästään niiden huimien käryjen vuoksi oli pakko ottaa kunnon väli edellä ajavaan. Pienikin kaasupolkimen käyttö oli kuin hänellä olisi ollut oikea kunnon Bondin savuverho käytössä.

Vastaavasti näkee noita sinisiä savuttelijoita liikenteessä, jossa bensan katku ja pahimmillaan öljysumu seuraa perässä. Siinä ei meinaa kehdata olla edes jalkakäytävällä samaan aikaan.

Joo, autohan voi hajota siellä tien päällä, mutta näissä tapauksissa epäilen, että autolla ajetaan juuri niin kauan kuin leimaa riittää tai auto ei jätä tielle.

Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.
 
Tai vaihtoehtoisesti hiukkasloukku nappaa ne pienhiukkaset. Yhtä kaikki sellanen uudehko dieseli mistä mustat voimasavut lähtee on takuuvarmasti manipuloitu auto, joka sattuu olemaan samanaikaisesti typerää ja laitonta.
Laitonta toki, minusta se on mukavaa, ei typerää. En tosin savuttele muita kohti. Uusia autoja en onneksi joudu ajamaan ja vanha kone toimii oikein silloin kun se antaa mustaa kuormitettaessa. 150Nm lisävääntö on yksinkertaisesti kivaa. Jos se jotakuta häiritsee niin pureskelkoon vaikka myssyään, njet problem. Monia tuntuu häiritsevän jo pelkkä tieto jostain laittomasta vaikka ajokäytös olisi mitä ystävällisintä.
 
Ei kannata tulla mun taakse ajamaan. Kaasari kone ilman mitään saaste estolaitteita, haisee varmasti.

On ainakin omasta mielestäni yksi asia ajaa aikakautensa menopelillä, missä ei välttämättä kovin moderneja systeemejä ole ensinkään ja sitten on nämä vehkeet, jotka ainakin tuoreempina pitivät ne savut hyvin sisässään, mutta ajan myötä puskevat sellaista hermomyrkkyä, että sille kalpenee 70-luvun jenkkikin. Yleensä myös harrastepelit pidetään edes jossain kuosissa.
 
"Kaikkein haitallisimpina ihmisten terveydelle pidetään liikenteestä suoraan hengityskorkeudelle purkautuvia pakokaasupäästöjä."
Näkyvä savutus on huomattavasti vähemmän haitallista kuin pienhiukkaset. Suoraruiskutteiset bensat ennen hiukkaspönttöjen tuloa ovat yllättävän pahoja päästämään niitä oikeasti vaarallisia pienhiukkasia vaikka ei mitään näkyvää savua tulisikaan.
Noita piilosaastuttajia tehtiin vielä pitkään sen jälkeen kun dieseleihin tuli hiukkassuodattimet pakollisiksi.
 
En jaksa lukea, mutta jos katsastuksesta menee savuttava rotisko läpi, niin onko kuljettaja silloin tyhmä?

Otsikkoon, niin varmasti 80% liikenteessä liikkuvat ärsyttävät, ihan johtuen siitä että eivät osaa ajaa.
 
Minulle ja tässä keissin tapauksessa auton mitta on arviolta keskimääräisen henkilöauton pituus keulasta takapuskuriin, en edes tiennyt että siitä on muitakin mittoja olemassa :D
Jos ajelit jonkun kontissa pidemmäaikaan niin ehkä se jo ärsytti + yllättyi jos ohitus päätöksen siinä vaiheessa kun edessä menevä päätti ohittaa edessä menevänstä hitaamamasta.

Siinä ole kyllä samaa mieltä että jos se edellämenevä ei ajoissa vaihtanut kaistaa, niin syntyy ajatus ettei ole aikomustakaan. Jos hänen kontissa roikuit, niin ehkä se on vaikeuttannut aikeiteisi havaitsemista, vaikka sitä vilkkuakin olisi useamman sekunnin käyttänyt ennen kaistan vaihtoa.
 
Joku järjen jättiläinen päätti alkaa pakittamaan yksisuuntaista väärään suuntaan. No itsellenikin pyyhkeitä että olisi varmaan pitänyt soittaa häkeen
 
Tiedän että on virhe lähteä käymään Turussa, mutta kaikkien laskujen mukaan 90% vasemman kaistan kuljettajista, pitäisi ottaa kortti pois, välittömästi!

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.

Ohituksen jälkeen ajetaan kilometri aivan takarenkaassa kiinni valoja vilkutellen kunnes vauhti alkaa putoamaan ja jäädään taas hidastelemaan muiden matkaa.

Ei siinä jos sadan kilometrin matkalla näitä olisi yksi tai kaksi, mutta kun niitä on kymmeniä!

Harvoin suutun liikenteessä, mutta tälläinen käytös liikenteessä pistää veren kiehumaan!
 
Tiedän että on virhe lähteä käymään Turussa, mutta kaikkien laskujen mukaan 90% vasemman kaistan kuljettajista, pitäisi ottaa kortti pois, välittömästi!

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.

Ohituksen jälkeen ajetaan kilometri aivan takarenkaassa kiinni valoja vilkutellen kunnes vauhti alkaa putoamaan ja jäädään taas hidastelemaan muiden matkaa.

Ei siinä jos sadan kilometrin matkalla näitä olisi yksi tai kaksi, mutta kun niitä on kymmeniä!

Harvoin suutun liikenteessä, mutta tälläinen käytös liikenteessä pistää veren kiehumaan!
Jos opit ajamaan normaalia nopeutta niin kiukuttelu jää pois. Tuo tilanne on ihan oma valinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 951
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom