Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos moottoritiellä (120km/h alueella) ajetaan kilometri kaupalla vasenta kaistaa 110km/h, eikä anneta tilaa nopeammalle kuten laki sanoo, niin kyllä ongelma on muualla kuin minussa.
Tuosta tekstistä sai sen kuvan, että vasemman kaistan "tukko" ajoi mittarilla 120 km/h. Nyt se olikin 110 km/h vai oliko tuolla tosiaan mittarivirhe 10 kilsaa?
 
Jos moottoritiellä (120km/h alueella) ajetaan kilometri kaupalla vasenta kaistaa 110km/h, eikä anneta tilaa nopeammalle kuten laki sanoo, niin kyllä ongelma on muualla kuin minussa.
Näytätkö sen pykälän joka velvoittaa antamaan tilaa nopeammalle?

Millaista reaktiota odotat sillä että ajat takakonttiin kiinni välkyttelemään valoja? Voisi kuvitella että on aika suuri riski että se tulkitaan vittuiluna, johon tietenkin vastaus voi olla jopa vaarallinen.
 

Ei ihan tästä, mutta läheltä:

Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

MUTTA en kyllä muista, missä nopeammalle pitäisi antaa tilaa. Kai sieltä jokin pykälä löytyy, joka on sopivasti tolppia taivuttelemalla sovellettavissa siihenkin.
 
Tää on taas tää perinteinen onko ohiteltu rauhaksiin pitkää possujonoa ja nämä kirjoittajan sopivat "välit" on olleet niitä max täysperän pituisia välejä joihin pitäisi sitten ahtautua ja jarrutella. Kukin tyylillään. Yleensä 120kmh gps niin aika vauhdilla taittuu oikealla ajavien ohitukset ja jos välejä ei juuri oikealla ole niin sitten ajellaan vasuria kunnes se isompi rako löytyy.

Kyllähän näitäkin kihnuja löytyy jotka vetää vakkarissa 130-140 pitkältä näkeevät jo että toinen ajaa hitaammin, ei muutakun konttiin kiinni vilkuttelemaan valoja. Muuten kiva mutta mitäs jos auto ei yli satasta kulje?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
 
Näytätkö sen pykälän joka velvoittaa antamaan tilaa nopeammalle?

Millaista reaktiota odotat sillä että ajat takakonttiin kiinni välkyttelemään valoja? Voisi kuvitella että on aika suuri riski että se tulkitaan vittuiluna, johon tietenkin vastaus voi olla jopa vaarallinen.
Lue tämä uudestaan

Saavutan edellä ajavaa vasemman kaistan tukkoa joka päättää ajaa mittarissa 120km/h. Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.


En ole missään ajanut kenenkään takakonttiin kiinni vilkuttelemaan heti valoja, olen odottanut kilometri kaupalla näitä vasemman kaistan tukkoja jotka ajaa kymmenien paikkojen ohi missä he voisi antaa tilaa ja siirtyä oikealle kaistalle useammaksi minuutiksi, mutta ei! Olen vilkuttanut valoja vasta pidemmän odottelun jälkeen ja kerta sekään ei tilannetta muuttanut, niin olen lähtenyt oikealta ohi ja siinä kohtaan kaasu onkin löytynyt ja ohitustani yritetään estää.
 
Lue tämä uudestaan




En ole missään ajanut kenenkään takakonttiin kiinni vilkuttelemaan heti valoja, olen odottanut kilometri kaupalla näitä vasemman kaistan tukkoja jotka ajaa kymmenien paikkojen ohi missä he voisi antaa tilaa ja siirtyä oikealle kaistalle useammaksi minuutiksi, mutta ei! Olen vilkuttanut valoja vasta pidemmän odottelun jälkeen ja kerta sekään ei tilannetta muuttanut, niin olen lähtenyt oikealta ohi ja siinä kohtaan kaasu onkin löytynyt ja ohitustani yritetään estää.
Oliko reaktio sellainen kuin toivoit?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
Lakiin tuossa viitattiin, siksi sitä pykälää kysyttiin.

Selvästikään tuossa ei ollut kyse siitä että kovin pitkiä välejä olisi oikealla ollut, jos ei vaan ihan rauhassa voinut vaihtaa oikealle ja jatkaa ohi..
 
Lakiin tuossa viitattiin, siksi sitä pykälää kysyttiin.

Selvästikään tuossa ei ollut kyse siitä että kovin pitkiä välejä olisi oikealla ollut, jos ei vaan ihan rauhassa voinut vaihtaa oikealle ja jatkaa ohi..
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?

Joka kerta kun siirryin oikealle kaistalle, edellä oleva painoi heti kaasua.
 
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?

Joka kerta kun siirryin oikealle kaistalle, edellä oleva painoi heti kaasua.
Viestistäsi sai aika erilaisen kuvan.

Tästä käsitän että oikealla on ollut rakoja joiden aikana olisi voinut päästää sinut ohi, ei minuuttien välejä. Lisäksi tuosta ei selviä että olisit useamman kerran kokeillut vaihtaa oikealle ja ajaa ohi (siinä onnistumatta, vaikka 120-150 kiihtyy hetkessä?).

Olisi helpompi ymmärtää tilannetta jos se olisi heti avattu selkeästi.

Ja toistan vielä kysymyksen, millaiseksi luulit reaktion valojen vilkitteluun olevan? Meinasitko ettei hän ollut nähnyt sinua vaikka oli jo pitkään estellyt ohiajamisiasi?
Lasken kymmeniä paikkoja missä voisi mennä hetkeksi oikealle kaistalle ja päästää takana tulijat ohi, ei onnistu! Ratin takana istuva, yleensä harmaahiuksinen möhömaha ei tee elettäkään vaikka vilkuttelen valoja.

Onneksi moottoripyörässä on tarpeeksi voimaa että 120->150 menee oikealla vaihteella silmänräpäyksessä niin pääsee oikealta ohi, koska sattumoisin juuri silloin se kaasupoljin löytyy ja oikein yrittämällä yritetään estää ohittaminen.
 
Viestistäsi sai aika erilaisen kuvan.

Tästä käsitän että oikealla on ollut rakoja joiden aikana olisi voinut päästää sinut ohi, ei minuuttien välejä. Lisäksi tuosta ei selviä että olisit useamman kerran kokeillut vaihtaa oikealle ja ajaa ohi (siinä onnistumatta, vaikka 120-150 kiihtyy hetkessä?).

Olisi helpompi ymmärtää tilannetta jos se olisi heti avattu selkeästi.

Ja toistan vielä kysymyksen, millaiseksi luulit reaktion valojen vilkitteluun olevan? Meinasitko ettei hän ollut nähnyt sinua vaikka oli jo pitkään estellyt ohiajamisiasi?
Et selvästi ymmärrä mitä luet?

Oikealta ohittaminen oli se viimeinen keino päästä ohi ja kun lähdin ohittamaan oikealta niin aina se yritettiin estää, mutta onneksi moottoripyörä kiihtyy niin hyvin ettei se estäminen onnistu.

Pointti asiassa oli, että miten Helsinki-Turku-Helsinki matkalle sattui monia tälläisiä autoja jotka ajavat useita jopa kymmeniä kilometrejä vetäen jonoa vasemmalla kaistalla, sunnuntaina!

Voin kuvitella mitä sekoilua tuo liikenne tuolla on arkena.
 
Et selvästi ymmärrä mitä luet?

Oikealta ohittaminen oli se viimeinen keino päästä ohi ja kun lähdin ohittamaan oikealta niin aina se yritettiin estää, mutta onneksi moottoripyörä kiihtyy niin hyvin ettei se estäminen onnistu.

Pointti asiassa oli, että miten Helsinki-Turku-Helsinki matkalle sattui monia tälläisiä autoja jotka ajavat useita jopa kymmeniä kilometrejä vetäen jonoa vasemmalla kaistalla, sunnuntaina!

Voin kuvitella mitä sekoilua tuo liikenne tuolla on arkena.
Niin, siis vasemmalla kaistalla ajetaan yleensä vähintään kilometrejä jos ajetaan motarinopeuksia ja ohitetaan edes yksi auto 10 km/h nopeuserolla. Jo viiden auton jonon ohittaminen tuolla nopeuserolla kestää yli 10 kilometriä jos turvavälit ovat ohuehkoa kahta sekuntia. Niin joo, eiköhän arkisin vietetä helposti kymmeniä kilometrejä vasemmalla kaistalla jonossa.

Edit:
Ja siis ihan selvetääkseni vielä miksi kiinnostaa tarkemmat määritteet, sillä ihan vain tavallisen kahden oikealla kaistalla olevan auton välisen kolmen sekunnin turvavälin verran edetessä menee jo lähes minuutti tuolla nopeuserolla ja pienin väli mihin voi mennä pitäen turvavälit on sellainen jonka ohittamiseen menisi lähes 1,5 minuuttia. Eli jos se auto nyt sen verran siinä vasemmalla vietti kun oikealla oli tyhjää, niin eipä siinä varsinaisesti mitään virhettä tapahdu.
 
Eikö siellä oikealla puolen voi ajaa tasaista nopeutta ja lopettaa liikenteen seassa poukkoilu ja jatkuva ohittelu?
 
Vai että pykäliäkin jo pyydetään, suhteellisen huvittavaa. Kyllä tässä jokaisen pitäisi ymmärtää mistä on kyse ja mistä keskustellaan. Itse tyypillisesti katselen juuri hetken, että meneekö mihinkään väliin. Jos ei, niin palaan oikealle kaistalle ja ajan omaa vauhtiani 'ohitse'. Usein nämä kyllä ajavat vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ole ketään.

Tänne kirjoittelin tästä asiasta aiemminkin, mutta on poliisiakin 'ärsyttäneet' nämä vasemman kaistan tukkijat. Tampereelle ajaessani moottoritietä, oli jälleen joku mersullaan tukkeena vasemmalla, ajaen juurikin 110km/h. Menin oikealle kaistalle, ajoin ohi, ja palasin vasemmalle kun edessä oli jonoa oikealla kaistalla. Takana välähti siniset valot. Ajattelin että no, varmasti minulle tarkoitettu. Ei ollut, vaan poliisi näytti pysähtymisvaloa tai muuten vilkutteli sinivaloja tälle tukkeena olevalle, kunnes tämä meni oikealle kaistalle. Poliisi otti valot pois päältä ja jatkoi vasenta kaistaa.
Se on kyllä jo nykypäivänä upea saavutus jos on onnistunut todistamaan poliisien hätistelevän tuollaista vasemman kaistan tukkijaa. Tosin sakot taisi jäädä kirjoittamatta.

Samalla taktiikalla minäkin ajan oikealta ohi ihan omaan tahtiin jos siellä ei muuta liikennettä ole pidemmällä matkalla. Monesti tukkeet vaihtaavat tuon jälkeen oikealle mutta ei kaikki.
 
Viitannet tuohon ohituksen estäjään, joka veteli muut ajat alinopeutta vasemmalla. Pitäisi poistaa itsensä liikenteestä.
Ja kun näitä tapauksia oli useampi molempiin suuntiin.

Pelkästään se että ajetaan kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa moottoritiellä alinopeutta jono perässä on idiootin hommaa. Sitten kun toinen lähtee ohi niin ruvetaan kiihdyttämään ja yritetään estää ja siihen päälle ajetaan takarenkaassa kiinni kostoksi on täysin käsittämätöntä toimintaa.

Ja minä en edes ollut se nopein ja kiireisin tuolla, vaan hyvin pystyin antamaan takana tulijalle heti tilaa ja koko ohitus oli 10s ohi.
 
Mulla on sellainen käsitys, että nykyisin on ihan kirjattu lakiin, että ohittaja pitää päästää ohi eikä sitä saa lähteä "seuraamaan".
 
Ohitusta ei tosiaan saa vaikeuttaa, ainakaan kun se tapahtuu vastaantulevan liikenteen kaistaa käyttäen, minkä pitäisi olla itsestään selvää.

Motarilla se nyt on vähän se ja sama jos oikealla olevan vauhti kiihtyy samalla kun vasemmalla oleva ohittaa. Siitä ei aiheudu vaaraa jos ohitus pitkittyy. Oikealtahan ei pitäisi ohittaa, joten se on lähinnä hypoteettinen kysymys.
 
Eikö tuon nyt pitäisi olla itsestään selvyys? En nyt ihan saa kiinni mikä tämän viestin tarkoitus on, jos jotain ei ole kirjattu lakiin niin se on sallittua vaikka se vaarantaisi liikennettä?
Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?

Viitatut lainaukset tossa yllä koskee vastaantulevien puolella ohittamista, kun koko keskustelu on nyt pyörinyt motarilla ohittamisen ympärillä.
 
Pisimmät välit oli minuuttien pituisia, paljonko tarvitset tilaa että siirryt pois edestä?
Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?

Esim. jos nopeusero oli 10km/h niin yksi minuutti on silloin 166m. Useita minuutteja tarkoittaa siis yli 300m välejä. Tuossa ehtii ihan rauhassa ajamaan ohi oikealta ilman että kyseessä edes varsinaisesti on oikealta ohitus.
 
"

Ajoneuvolla, jota ohitetaan vastaantulevan liikenteen puolelta vasemmalta, on ajettava niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista. Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.


"
Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään.
 
Mulle on uutta tietoa, että noin olis kirjailtu lakiin, eli ei se nyt ainakaan kaikille ole itsestäänselvyys. Jos se kerran on niin itsestäänselvää, niin varmaan muistat miten se laki on kirjailtu?

Viitatut lainaukset tossa yllä koskee vastaantulevien puolella ohittamista, kun koko keskustelu on nyt pyörinyt motarilla ohittamisen ympärillä.
Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?

Mietin vain että eikö se arkijärkikin sano että ohittamisen estäminen on vaarallista?

Päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä suomalaisiin menee kun istuvat auton rattiin ja heti alkaa muiden liikenteessä olevien kiusaaminen? Jos ei ole kiire etkä aja suurinta sallittua niin miksi se pitää tehdä niin että haittaa mahdollisimman paljon muita ihmisiä.

Enkä puhu nyt tästä motarilla ohittamisesta, vaan ihan yleisesti. Itse en henkilökohtaisesti ohita sen takia että olisi varsinaisesti kiire tai että ajaisin ylinopeutta tuolla liikenteessä, vaan sen takia että pääsääntöisesti ihmiset ajaa ihan päin persettä, nopeus seilaa kymmeniä kilometrejä tunnissa edes takas, kaistaa vaihdetaan arvaamattomasti ilman vilkkua, tai aletaan jarruttelemaan kun nähdään kiihdytyskaistalla joku.
 
Oletko sitten estänyt jos joku on sinua ohittanut, koska ei ole ollut tietoa että sellainen on kiellettyä ihan lain mukaan?

Mietin vain että eikö se arkijärkikin sano että ohittamisen estäminen on vaarallista?

Päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä suomalaisiin menee kun istuvat auton rattiin ja heti alkaa muiden liikenteessä olevien kiusaaminen? Jos ei ole kiire etkä aja suurinta sallittua niin miksi se pitää tehdä niin että haittaa mahdollisimman paljon muita ihmisiä.

Enkä puhu nyt tästä motarilla ohittamisesta, vaan ihan yleisesti. Itse en henkilökohtaisesti ohita sen takia että olisi varsinaisesti kiire tai että ajaisin ylinopeutta tuolla liikenteessä, vaan sen takia että pääsääntöisesti ihmiset ajaa ihan päin persettä, nopeus seilaa kymmeniä kilometrejä tunnissa edes takas, kaistaa vaihdetaan arvaamattomasti ilman vilkkua, tai aletaan jarruttelemaan kun nähdään kiihdytyskaistalla joku.
Miten tämä nyt liittyy siihen lakipykälän olemassaolon kyseenalaistamiseen?
 
Jos on satoja metrejä tilaa, niin mikset mene vaan heti ensimmäisessä paikassa oikealta ohi vaan jatkat perässä ajamista?

Esim. jos nopeusero oli 10km/h niin yksi minuutti on silloin 166m. Useita minuutteja tarkoittaa siis yli 300m välejä. Tuossa ehtii ihan rauhassa ajamaan ohi oikealta ilman että kyseessä edes varsinaisesti on oikealta ohitus.
Jotenkin sitä vielä näin 50v iässä olettaa että ihmiset toimisi liikenteessä kuten liikennesäännöt sanoo. Sen verran voin nostaa kättä virheen merkiksi että seuraavalla kerralla menen suoraan oikealta ohi.
 
Näytätkö lakipykälän josta käsityksesi on peräisin?
Tämä ei liity kuvattuun tilanteeseen mitenkään.
Pahoittelut, tämä pykälä jota muistelin ei näemmä päde useampikaistaisiin. Siellä varmaan saa sitten ajella miten tykkää, ainakin autoilijoiden käytöksestä päätellen.

Mutta on joo ihmeellisiä nämä vasemmalla kaistalla roikkujat ja mitä niiden päässä liikkuu. Itsekin joskus mennyt oikealta ohi hissukseen (vielä kehätiellä missä käsittääkseni oikealta ohittamista ei ole kielletty toisin kuin motarilla), minkä jälkeen sain kovat valojenräpsimiset.
 
Tieliikennelaki 61§


”Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.”

Jonossa ajaminen ei sitten tarkoita sitä, että vasemmalla joku matelee vaan sitä, että molemmat kaistat ovat tukossa ja jonot matelevat eri nopeuksilla.
 
Tieliikennelaki 61§


”Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.”

Jonossa ajaminen ei sitten tarkoita sitä, että vasemmalla joku matelee vaan sitä, että molemmat kaistat ovat tukossa ja jonot matelevat eri nopeuksilla.
Jonossa ajamiseksi lasketaan jo kaksi autoa tässä kohtaa. Se että kuinka lähellä toisiaan niiden pitää olla jotta ne lasketaan jonoksi on sitten taas eri juttu. Sen tulkinnoista en ole lukenut enempää.

Eli jos itse olet vasemmalla ajamassa yhden auton perässä, et saa lain mukaan ohittaa sitä vaihtamalla kaistaa oikealla ja sen jälkeen takaisin vasemmalle saman auton eteen. Saat kuitenkin vaihtaa oikealle ja jatkaa sillä rajoituksen mukaan jossain kohtaa mennen ohi tuosta autosta. Siinä on kyseessä normaali paluu oikealle kaistalle. Jos ohitat enemmän kuin yhden auton, niin saat tehdä sen normaali ohitus tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä joku nukahtaa vasurille, mutta tajuaa sen kun joku alkaa lähestymään oikeaa kaistaa. Sitten on puhelimessa höpisijät ja muuten vaan muusta liikenteestä piittaamattomat, jotka havahtuu asiaan vasta kun niistä menee oikealta ohi ja pahimmat ei tee senkään jälkeen elettäkään sujuvamman liikenteen puolesta.

Yks valoshow tuli jokin aika sitten. Ohitettiin rekkajonoa muistaakseni joku 120 mittarissa (saattoi olla hetken jopa alle). Itse olisin mennyt mielelläni kympin kovempaa, mutta ei siinä auttanut kun kiltisti ohittaa muiden määrittämää nopeutta. Mut saavuttanut kuski sitten päättää alkaa vilkuttelemaan mulle valoja. Oli vielä aivan saatanan kirkkaat valot. Häikäs vielä pari minsaa sen shown jälkeenkin. Varmaan ärsytti etten ollut seuraavan perseessä kiinni. Vilkuttelin sille ensin jarruvaloja maltillisesti ja sen jälkeen vaihdoin pieneen väliin, päästin hänet ohi ja ilmaisin mielipiteeni kansainvälisin käsimerkein, liityin taakse ja aloin vilkuttelemaan pitkiä takaisin, kun oltiin edelleen siinä samassa jonossa jumissa. Pikkumaista? Kyllä. Tekisinkö uudestaan? Aivan varmasti. Vitun idiootti.
 
Jos ajelit jonkun kontissa pidemmäaikaan niin ehkä se jo ärsytti + yllättyi jos ohitus päätöksen siinä vaiheessa kun edessä menevä päätti ohittaa edessä menevänstä hitaamamasta.

Siinä ole kyllä samaa mieltä että jos se edellämenevä ei ajoissa vaihtanut kaistaa, niin syntyy ajatus ettei ole aikomustakaan. Jos hänen kontissa roikuit, niin ehkä se on vaikeuttannut aikeiteisi havaitsemista, vaikka sitä vilkkuakin olisi useamman sekunnin käyttänyt ennen kaistan vaihtoa.

En edelleenkään ajanut missään vaiheessa kontissa, vaan silloinen vauhti kelpasi oikein hyvin. Vasta kun näin jo kaukaa että edellä ajava rekka ajoi selvästi hitaampaa, niin aloin miettimään sen ohitusta, mutta ilmeisesti edellä ajava ei nähnyt/tajunnut/emt sillä seurauksella, että jätti ohitusaikeensa niin myöhäiseksi jota en jäänyt odottamaan ja siitäkös tämä sitten kimpaantui. Kai sitten olisi vaan nöyrästi pitänyt tehdä jotakin toisin ja olla ennustaja
 
Välillä joku nukahtaa vasurille, mutta tajuaa sen kun joku alkaa lähestymään oikeaa kaistaa. Sitten on puhelimessa höpisijät ja muuten vaan muusta liikenteestä piittaamattomat, jotka havahtuu asiaan vasta kun niistä menee oikealta ohi ja pahimmat ei tee senkään jälkeen elettäkään sujuvamman liikenteen puolesta.

Yks valoshow tuli jokin aika sitten. Ohitettiin rekkajonoa muistaakseni joku 120 mittarissa (saattoi olla hetken jopa alle). Itse olisin mennyt mielelläni kympin kovempaa, mutta ei siinä auttanut kun kiltisti ohittaa muiden määrittämää nopeutta. Mut saavuttanut kuski sitten päättää alkaa vilkuttelemaan mulle valoja. Oli vielä aivan saatanan kirkkaat valot. Häikäs vielä pari minsaa sen shown jälkeenkin. Varmaan ärsytti etten ollut seuraavan perseessä kiinni. Vilkuttelin sille ensin jarruvaloja maltillisesti ja sen jälkeen vaihdoin pieneen väliin, päästin hänet ohi ja ilmaisin mielipiteeni kansainvälisin käsimerkein, liityin taakse ja aloin vilkuttelemaan pitkiä takaisin, kun oltiin edelleen siinä samassa jonossa jumissa. Pikkumaista? Kyllä. Tekisinkö uudestaan? Aivan varmasti. Vitun idiootti.
Nää kuuluu siihen koulukuntaan jotka vissiin luulee että se muu jono liikkuu lujempaa kun käyt siellä oikealla.

Samat kaverit vilkuttelee rekkaa ohitellessa valoja kun ajat satasta vasurilla autolla joka ei enempää kulje ja ulkonäkökin voisi hieman vihjata siihen suuntaan.
 
Missähän vaiheessa on ajaminen muuttunut näin monimutkaiseksi, että tykätään pahaa muiden ajamisesta ja koetaan heidät uhkaksi. Vieläpä moottoritiellä, jossa luulisi ajamisen olevan varsin mutkatonta.
 
Jos ohitat enemmän kuin yhden auton, niin saat tehdä sen normaali ohitus tyyliin.
Millä perusteella? Kyseisessä pykälässä nimen omaan sanotaan, että jonon saa ohittaa oikealta ajokaistaa vaihtamatta, niin eikö se juuri poikkea normaalista tyylistä, jos ymmärsin tarkoituksesi oikein?
 
Missähän vaiheessa on ajaminen muuttunut näin monimutkaiseksi, että tykätään pahaa muiden ajamisesta ja koetaan heidät uhkaksi. Vieläpä moottoritiellä, jossa luulisi ajamisen olevan varsin mutkatonta.
En nyt tiedä mihin viittaat, mutta heti kun muuttujia on enemmän kuin yksi, niin voi tapahtua odottamattomia asioita. Ei se vaadi suoralla motarillakaan kuin yhden kuljettajan, joka vaihtaa kaistaa (jokseenkin) sokkona epäedulliseen aikaan.
 
Kerrankin kun amikset olisivat saaneet poltella sumareitaan... eivät vaivaudu edes lyömään valojaan päälle vaikka usva oli paikoin varsin sankkaa. Jengi tuttuun tapaan perät pimeänä.
Vahvistan. Tänä aamuna Porvoon motarilla ehkä 30% (hatusta revittynä) käytti takasumareita, ja ainkin 10 autoa perä täysin pimeänä. Vaihtuva nopeusrajoitus 100:ssa (josta kovin moni ei piitannut senkään vertaa). Kiva siinä woblata rätkällä rillit ja visiiri semisumeina (tuossa ei huurteenestot ja pinlock-kalvot paljon auttaneet) ja kun tuo sumu tulee ihan kaikesta goretexista läpi niin sai vielä palellakkin, siinä pahimmillaan alle 100 metrin näkyvyydessä. Olisin toki voinut tulla autolla tai jäädä etäilemään, mutta kun on tyhmä niin siitä sitten kärsii.
 
Mikä ihmeen kiire vaihtaa kaistaa kun tuosta on melkein kilometri rampille?
Osa porukastahan panikoi heti, kun tulee ensimmäiset opastuskyltit, pakko päästä "oikealle" kaistalle. Sama juttu kuin kaista päättyy merkeissä. Possujonoon heti ja välittömästi vaikka merkissä lukisi täsmennys 1,5 km.
 
Turhauttaa, kun joutuu ajamaan niin hitaasti ja mitä nopeemmin pääsee polkasee kaasun pohjaan sitä vähemmän tarvii purra hammasta? :asif:
Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan! :facepalm:

Mutta sulle sekin on varmaan "ihan ok" että jengi ajaa tuolla miten sattuu.
 
Ei, ennalta-arvaamaton toiminta liikenteessä aiheuttaa turhia vaaratilanteita, mitä edesautetaan laittomalla kaistan vaihdolla, kahteen kertaan! :facepalm:

Mutta sulle sekin on varmaan "ihan ok" että jengi ajaa tuolla miten sattuu.
Se oli puolitosissaan heitetty veikkaus yhdestä selityksestä. Toivoin hymiön paljastavan viestin luonteen.

Mulle ei ole "ihan ok", että jengi ajaa miten sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 951
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom