Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
387
Tuli ajeltua Kuopion suunnalla, ja huhuh saa taas ihmetellä joitakin kuskeja. Satasen alue, mittarinopeus seilaa 70-95 km/h välillä, aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus. Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90. Oli kyllä tikkareita aika paljon ja selkeästi, ettei ellei nyt aivan ole jotain blokkeja siinä näkökentässä niin sokeakin olisi huomannut. Mutta eihän se liikenne kaikille ole helppoa. Olin siis itse ehkä kymmenentenä jonossa, ja tiellä oli vastaantulevan liikenteen takia todella olemattomasti ohituspaikkoja. Onneksi on adaptiivinen vakkari, enkä tuppaa ajamaan kenenkään perässä kiinni, niin ei tarvinnut jarruihin koskea. Eipä siinä kiire minulla ollut, että en siinä naama punaisena raivonnut, mutta ei voi kuin päätä pudistaa ja ihmetellä kuinka hukassa sitä ollaan liikenteessä. Ja oli näitä useampiakin, mutta niistä pääsikin sitten mukavasti ohi.

Niin ja! Yksi tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella. Ihan nuori kaveri siellä näkyi olevan ratissa, oliko kolmeakymmentäkään. Liekö sitten uusi kuski.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
658
En tiedä miksi, mutta Jyväskylä - Kuopio - Mikkeli kolmiossa olen kohdannut eniten juuri tuollaista seilailua, ja ihme rynnistyksiä, kun päästään ohituskaistaiselle(leveälle) tienpätkälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 353
Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 495
aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus.
Ei mitenkään harvinainen ilmiö, kyllä näitä näkee.

Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90.
Näitä näkee usein, mutta tästä voi kyllä suurelta osalta syyttää niiden kameroiden sijoittelua ja rajoituksia. Jos vierailla pätkillä ajelee, väistämättäkin tulee tilanteita, että tolpan kohdalla ei voi olla ihan varma rajoituksesta. Tai vaikka luulisi olevansa varma, silti vielä varmistaa. Hyvä esimerkki siitä, että kamera usein vaarantaa liikennettä, kun sen kameran palvonta on pois muun liikenteen tarkkailusta. Monellakin pätkällä on lukuisia eri rajoituksia sekaisin ja kamerat varsin tyypillisesti on juuri siinä kieroimmassa paikassa.

tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella.
Tämäkin ihan normi homma, suurella osalla kuskeista vauhti nousee kun väylä levenee ohituskaistan kohdalla.

Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.
Tuollaisia kuvailemiasi risteyksiäkin on monenlaisia, joissakin se kolmio on selvästi esillä ja tilanne on selkeä, osassa ei ole ja se kääntyjäkin jää valoja odottelemaan.

Tuollainen tilanne on mielestäni ihan normaali harmiton töppäys, eikä mitään oikeaa perseilyä, noita sattuu kaikille, ei niistä parane sen enempää liikenteessä kuumentua, vaikka hetken ylimääräistä saisi takana vartoa.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
326
Savossa tuollainen epäsosiaalinen ajokäytös on ihan normaalia ja jokapäiväistä. Kaikkeen tottuu, kun jää sinne oikeanpuoleiselle kaistalle ja ajaa muun liikenteen mukana erillään jonoista.

Kun tuo ohittaminen on näköjään haasteellista moottoritielläkin. Vasemmalla kaistalla kun saisi ajaa 120 paikoitellen, mutta siinä sitä madellaan hädintuskin satasta ja hädintuskin päästään edelle ja vaihdetaan ihan eteen ja poukkoillaan miten sattuu. Omituista. Parhaimmillaan ollaan kohta samoissa liikennevaloissa.

Sama sekoilu jatkuu maanteillä. Osa teistä on toki niin kapeita, että ei ihme, että siellä ajetaan hitaammin paikoitellen. Jonoissa myös nopeus hidastuu. Eikä yllätä. Pakkoko siellä on ajaa jonossa. :x3: Puuttuu itsesuojeluvaisto turhan monelta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
384
Tuli ajeltua Kuopion suunnalla, ja huhuh saa taas ihmetellä joitakin kuskeja. Satasen alue, mittarinopeus seilaa 70-95 km/h välillä, aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus. Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90. Oli kyllä tikkareita aika paljon ja selkeästi, ettei ellei nyt aivan ole jotain blokkeja siinä näkökentässä niin sokeakin olisi huomannut. Mutta eihän se liikenne kaikille ole helppoa. Olin siis itse ehkä kymmenentenä jonossa, ja tiellä oli vastaantulevan liikenteen takia todella olemattomasti ohituspaikkoja. Onneksi on adaptiivinen vakkari, enkä tuppaa ajamaan kenenkään perässä kiinni, niin ei tarvinnut jarruihin koskea. Eipä siinä kiire minulla ollut, että en siinä naama punaisena raivonnut, mutta ei voi kuin päätä pudistaa ja ihmetellä kuinka hukassa sitä ollaan liikenteessä. Ja oli näitä useampiakin, mutta niistä pääsikin sitten mukavasti ohi.

Niin ja! Yksi tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella. Ihan nuori kaveri siellä näkyi olevan ratissa, oliko kolmeakymmentäkään. Liekö sitten uusi kuski.
Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 100
Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
Mäntyharjulta tänään tullessa tuli taas todettua, että se vähintään 200hp riittää turvalliseen ohitukseen. Vaikka olin tuolla laiskalla xc60d5sella liikkeellä, enkä omilla vehkeillä, niin laiskemmalla olisi ohitukset jäänyt tekemättä, kun korollat ym lisää heti vauhtia, kun ohituspaikka tulee. Vaikka muuten mentäisi 15km/h alle rajoituksen...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 289
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.
Tuollaisia kuvailemiasi risteyksiäkin on monenlaisia, joissakin se kolmio on selvästi esillä ja tilanne on selkeä, osassa ei ole ja se kääntyjäkin jää valoja odottelemaan.
Lahti on kyllä paradoksaalisesti yksi ikävimmistä paikoista sekä ajaa että kulkea kävellen. Keskusta täynnä 4/6 kaistaisia autorännejä ja ei paikkaa jossa autolla ei pääsisi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 177
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.

Yksi Toyota ajeli ehkä 30-40 vauhtia soratiellä ja jarrutti jokaisen kuopan kohdalla kävelyvauhtiin. Ei mitään järkeä ja matkassa menee tuolla tyylillä ikuisuus. Itsestä tuntuu, että ajamalla 80 lasissa kuopat menevät paljon kevyemmin, kun rengas ei ehdi käydä joka kuopan pohjalla. Tuo sentään ajoi niin reunassa, että mahduin ohi.

Kerran ajelin Golfin perässä, jossa oli ilmeisesti perhe menossa kesämökille. Tasaista 40-50 köröttelyä hyvällä tiellä, jossa yleensä ajan 80kmh toki mutkiin hieman hiljentäen. Vasemmalle puolelle ja lähemmäs siirtymällä yritin ilmaista, että haluaisin ohi, mutta Golf jatkoi aivan keskellä ajamista. Köröttelin sitten 15km perässä, kun en mahtunut ohi. Kuski varmaan ajatteli, että joku kaahari-kusipää roikkuu perässä. Lisäksi olen täällä seudulla jäänyt kahdesti naisen perään, joka ajaa isolla uudella Volvon maasturilla soralla niin hiljaa ja varovasti. Sitten kun tulee hetkeksi asfalttia ja mahtuisi ohi, niin uskaltaakin ajaa kovempaa. Vaikka on iso, suora ja hyvin hoidettu soratie hyvällä näkyvyydellä, niin silti pitää ajaa hiljaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 079
En tiedä miksi, mutta Jyväskylä - Kuopio - Mikkeli kolmiossa olen kohdannut eniten juuri tuollaista seilailua, ja ihme rynnistyksiä, kun päästään ohituskaistaiselle(leveälle) tienpätkälle.
Ajelin eilen tuosssa bermudan kolmiossa ja ohituskaistat ei sinällään menoa haitanneet, mutta pikkuteillä kolme (3!) autoa meinas napata keulasta palan pois oikaistessaan sisäkurvin kaistan puolelle, jossa olin. Ja siis ei puhuta mistään vähästä vaan "ei helvetti se tulee päin" tasosta. Vastaantulija ei aiheuttanut kuiskeissa minkäännäköistä reagointia. Lievästi ilmaistuna pelottavaa 80 km/h tiellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 353
Lahti on kyllä paradoksaalisesti yksi ikävimmistä paikoista sekä ajaa että kulkea kävellen. Keskusta täynnä 4/6 kaistaisia autorännejä ja ei paikkaa jossa autolla ei pääsisi.
Kyllä. Ja joku insinööri on vielä saanut päähänsä sijoittaa valottomia suojateitä 6 kaistaiselle väylälle. Voi vaan miettiä kuinka moni tajuaa pysähtyä kun se yksi auto antaa tilaa siellä 50m vasemmalla päin kun itse ajaa oikeanpuolimmaisinta kaistaa.
 
Liittynyt
28.05.2023
Viestejä
74
Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!

1000018063.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 201
Nuolivalo on tuossa kohdassa saatu laitettua paikkaan jossa sitä ei tarvita, mutta viereisillä risteävillä teillä ei ole vasemmalle kääntyessä sellaista vaikka niissä ei missään tilanteessa tarvitse väistää ketään. Ensimmäistä kertaa ajava ei voi tietää tarvitseeko vastakkaisesta suunnasta tulevia väistää vai ei.

 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
598
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Pääopastin ei saisi olla vasemmalla, ellei kaistalta käännytä vasemmalle. Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 116
Tuo valohan ei ole mikään uusi juttu, vaan on ollut paikallaan vähintään sen 20 vuotta. Alussa siinä oli ihan kunnon liikennevalot, mutta vihreä nuolivalo vain loimotti. Iäisyyden alueella asuneena on tullut joskus nuorempana lyötyä vetoa, että jos tuo valo joskus sammuu tai muuttuu punaiselle, niin vedon häviäjä kiipeää läheiseen linkkimastoon.

Nyt enää on jäljellä tuo nuolivalo. Eikä ole vielä sekään sammunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Tuo valohan ei ole mikään uusi juttu, vaan on ollut paikallaan vähintään sen 20 vuotta. Alussa siinä oli ihan kunnon liikennevalot, mutta vihreä nuolivalo vain loimotti. Iäisyyden alueella asuneena on tullut joskus nuorempana lyötyä vetoa, että jos tuo valo joskus sammuu tai muuttuu punaiselle, niin vedon häviäjä kiipeää läheiseen linkkimastoon.

Nyt enää on jäljellä tuo nuolivalo. Eikä ole vielä sekään sammunut.
Olisko tuossa kyse siitä että vapaa oikea ei ole mikään bomerien aikainen juttu, ja kun siitä (vapaa oikea) ne ohjeet tehty, niin onko tuo ihan niiden ohjeiden mukainen. Sekantumisen vaara varsinkin kun siinä alunperin on ollut ne nuoli valot oikealle meneville.

Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.
Tämä on selkeä vaara, kun yleensä vältetään merkkejä/ohjauksia jotka eivät ole tarpeen, juurikin tuolla perusteella.

Kvarkin mainitsema teksti olisi paljon parempi, opettavaisempi. Jos siis luotetaan siihen ettei noinsijoitettu liikennevalo ole tarkoitettu oikealle erkaantuville.



Edit:
Allaolevaa viestiä tässä kommentoidaan
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 588
Viestejä
4 315 463
Jäsenet
72 078
Uusin jäsen
txnze

Hinta.fi

Ylös Bottom