Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
422
Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.

Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
Ei pelkästään harjoittelulla, vaan tähän viitatessa unohdetaan yleensä se olennainen osa, eli tavoitehakuisella, tarkoituksenmukaisella, kehittymiseen tähtäävällä harjoittelulla hyvän opastuksen kera. Ajaminen ei siihen riitä, jos haluaa tähän 10 000 tunnin tutkimukseen vedota.

Alkuperäistä "10 000 tunnin" tutkimusta on kritisoitu muutenkin puutteelliseksi, ja että tuntimäärälle annetaan liian iso merkitys suhteessa osaamiseen. Eli se ei ole yleispätevä alalle kuin alalle. Siitä on tullut enemmän semmonen näppärä heitto faktan sijaan.

Joistain ammattikuskeista näkee, että ei sitä liikenneosaamista ja ennen kaikkea oikeaa asennetta opi välttämättä kymmenien vuosien ja miljoonien kilometrien ajollakaan. Ajoneuvon hallinta voi olla täys 10 vaikka silmät kiinni mut asenne 0. Toisilla taas asenne on kohdillaan jo sieltä koulun penkiltä lähtien vaikka tekninen osaaminen voi olla heikompaa.

Tosin, tällä nyt ei ole kovin paljoa tekemistä aiheen kanssa, kunhan paikkailen 10 000 tunnin sääntöön liittyviä asioita.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
747
Ei pelkästään harjoittelulla, vaan tähän viitatessa unohdetaan yleensä se olennainen osa, eli tavoitehakuisella, tarkoituksenmukaisella, kehittymiseen tähtäävällä harjoittelulla hyvän opastuksen kera. Ajaminen ei siihen riitä, jos haluaa tähän 10 000 tunnin tutkimukseen vedota.

Alkuperäistä "10 000 tunnin" tutkimusta on kritisoitu muutenkin puutteelliseksi, ja että tuntimäärälle annetaan liian iso merkitys suhteessa osaamiseen. Eli se ei ole yleispätevä alalle kuin alalle. Siitä on tullut enemmän semmonen näppärä heitto faktan sijaan.

Joistain ammattikuskeista näkee, että ei sitä liikenneosaamista ja ennen kaikkea oikeaa asennetta opi välttämättä kymmenien vuosien ja miljoonien kilometrien ajollakaan. Ajoneuvon hallinta voi olla täys 10 vaikka silmät kiinni mut asenne 0. Toisilla taas asenne on kohdillaan jo sieltä koulun penkiltä lähtien vaikka tekninen osaaminen voi olla heikompaa.

Tosin, tällä nyt ei ole kovin paljoa tekemistä aiheen kanssa, kunhan paikkailen 10 000 tunnin sääntöön liittyviä asioita.
Joo, luonnollisesti asenne+kokemus=ammattilainen, täydentävät toisiaan. Saavat kaiken näyttämään helpommalta kuin onkaan. Koko matkahan on uuden oppimista eläkkeelle saakka. Mitä enempi kokemusta on erilaisista tilanteista, sen paremmin osaa soveltaa taitojaan täysin uuden tilanteen vaatimalla tavalla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 484
Joo, luonnollisesti asenne+kokemus=ammattilainen, täydentävät toisiaan. Saavat kaiken näyttämään helpommalta kuin onkaan. Koko matkahan on uuden oppimista eläkkeelle saakka. Mitä enempi kokemusta on erilaisista tilanteista, sen paremmin osaa soveltaa taitojaan täysin uuden tilanteen vaatimalla tavalla.
Kritisoit aiemmin saamaasi koulutusta, se ilman muuta harmi, ja olisi erityisen tärkeää että mm ammattikuskeja koulutetaan laadukkaasti ja säännöllisesti, toki se on totta että jos mennään pakolliset minimillä, niin sitten ei voi liikoja vaatia. Osa panostaa enemmän.

Koulutusta , opiskelua on se etäopiskelu, jos hyvät materiaalit ja yksilällä halu ja kyky itseopiskeluun. Se taasen on kallista että kyytiin lähtisi kouluttaja, tekniikkakin kehittynyt, ettei tarvi kaverin kyydissä olla, ja AI puoli kehittyy.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
34
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.

Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.



Auto1.PNG
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 407
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.

Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.



Sinun vika olisi ollut täysin. Kolmiosääntö on painavampi kuin kaistasäännöt ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 542
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.

Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.



Juu voit tehdä manööverin muu liikenne huomioiden. Kolmio tai ei niin olet kääntyvänä vastuussa jos jotain tapahtuu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 484
ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.
Tuossa muuten jonkinmoinen ansa, voin kuvitella että tie näyttää nelikaistaiselta, tai ainakin tuohon suuntaa kaksikaistaiselta, niin helposti voi olettaa että se oikeaa kaistava ajaa sitä oikeaa kaistaa, eikä risteysalueella ala vaihtamaan vilkutta kaistaa.

Ja vaikka tietäisi että keskikaista on pakollinen kääntyminen, niin jos ei erityisesti pohdi, niin voi silti ajatella että oikeaa kaistaa jatkaa oikeaa kaistaa eikä ala risteyksestä liujuen ilman vilkkua arpoo kummalla jatkaa.

Kuullostaa jopa riskialtiilta, vaikka noin liukuen ilman vilkkua saisikin tehdä. Siis muutenkin kuin postajaan suunnasta katsoen.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
310
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.

Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.



Helppo nyrkkisääntö, kolmion/stop merkin takaata väistät kaikkia, SIIS aivan kaikkia, piste!
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
34
Sinun vika olisi ollut täysin. Kolmiosääntö on painavampi kuin kaistasäännöt ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.
Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä. Kuvan viivat ei välttämättä ihan metrin tarkkuudella, en muista ihan tarkkaan missä meinasi osua, mutta ajoin jo lähes suoraan siinä kohtaa. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta. Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
310
Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä. Kuvan viivat ei välttämättä ihan metrin tarkkuudella, en muista ihan tarkkaan missä meinasi osua, mutta ajoin jo lähes suoraan siinä kohtaa. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta. Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.
Sinä tulet kolmion takaata, sinä väistät kaikkia ketkä ovat tai ovat saapumassa risteysalueelle, kenellä on etuajo-oikeus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 484
Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä.
Tuo juttu taidettiin muuttaa jo aikaa sitten, kauen ennen tätä uuttalaki päivitystä. (edit, vai meinasitko sitä että olit jos poistunut risteyksestä ja olit sisämmällä kaistalla ja toinen vaihto kaistaa siellä?)

Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.
Kuullostaa jo vähän tahalliselta tuuppimiselta, tai sitten ajellut seuraamatta muuta liikennettä.

Esimerkki taasen siitä että miten tärkeä vilkun käyttö on jos siirtyilee sivusuunnassa.


Sinä tulet kolmion takaata, sinä väistät kaikkia ketkä ovat tai ovat saapumassa risteysalueelle, kenellä on etuajo-oikeus.
Jep.
Vaaratilanne synty:
Tässä kai virheellisesti luultu että tuossa ajosuunnassa kaksikaistaa, ja koettu yllätyksesti se että kanssa autoilia siirtyy risteysalueella kaistan verran sivusuunnassa ilman vilkkua.

Toki pieni luulo että oikealta tulia olisi toiminut virheellisestä, mutta siitä luullosta huolimatta kirjoittaja ei väksin ajannut päiten. Ja oikea oppisesti alkoi ottamaan selvää miten kuvio oikeasti menee. Eli ottaa opikseen vaaratilanteesta. Peukku kysyjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
246
Olisi ärsyttänyt, jos olisin ollut taaempana, nyt vaan ihmetytti. Eli ajelin rekan perässä, kun ohituskaista alkoi ja vaihdoin vasemmalle ja menin ohi.

Peileistä sit seurasin niin taaempana seuraava vaihtoi myös heti kaistaa kun ohituskaista alkoi, vaikka n.300m oli matkaa rekkoihin vielä (itse oli jo kokonaan ehtinyt kahdesta rekasta ohi siinä kohtaa). Ja rekkoihin asti siinä sit kaksi ajoi rinnan melkein koko ohituskaistan, eikä rekoista päässyt kun kolme muuta ohi. Ärsyttävää jos tuollaisen taakse joutuu.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 772
Olisi ärsyttänyt, jos olisin ollut taaempana, nyt vaan ihmetytti. Eli ajelin rekan perässä, kun ohituskaista alkoi ja vaihdoin vasemmalle ja menin ohi.

Peileistä sit seurasin niin taaempana seuraava vaihtoi myös heti kaistaa kun ohituskaista alkoi, vaikka n.300m oli matkaa rekkoihin vielä (itse oli jo kokonaan ehtinyt kahdesta rekasta ohi siinä kohtaa). Ja rekkoihin asti siinä sit kaksi ajoi rinnan melkein koko ohituskaistan, eikä rekoista päässyt kun kolme muuta ohi. Ärsyttävää jos tuollaisen taakse joutuu.
Itse annan huoletta torven soida jos ohituskaistalla aletaan estämään muiden ohituksia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 622
Viestejä
4 310 845
Jäsenet
71 877
Uusin jäsen
Koukunpoika

Hinta.fi

Ylös Bottom