Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos tuota "noudattaa" nelikaistaisilla teillä, niin voi olla selitys miksi osa vetää aika tiukasti ohitetun eteen. Ei nyt metrin päästä, mutta niin lähelle että ohitettava joutuu hiljentää, ellei ohittaja katoa samoin tein maisemaan

En tiedä millä autolla tuo ajateltu, ja millä nopeuserolla, ja millä nopeudella. Vähän eri 120 motarilla koukkaa 110 ajavan eteen kun taustapeilissä näkyy valot, vs 100 alueella aloittelee sitä kaistanvaihtoa kun ohittanut sen <70km/h tojon. Jälkimmäisessä se ero kyllä alkaa kasvamaan, mutta jos siinä kaiston välissä on rojua&saumaa niin kyllä ne rojut lasiin lentään.
Ohitus samansuuntaista kaistaa pitkin on ihan eri ohjeilla kuin vastaantulevien kaistaa pitkin, tietenkin.
 
Kuten viestissä kirjoitin, takana tuleva vaihtoi heti ohituskaistan alettua vasemmalle kaistalle, vaikka rekkoihin oli matkaa n.300m (vähintään), jonon toinen auto ei vaihtanut, joten tukkivat ohituskaistan. Miksi vaihtaa ohituskaistalle heti, vaikka ohitettaviin matkaa reilusti?

Jännä kuvio, 300 metriä tosiaan reilu, ja varsinkin jos sitä nopeuseroakaan ei ole niin paljoa että sen rekan saavuttaisi. Erikoinen veto tuon takana tulijaltakin jos veti rinnalle tai lähelle, se taasen esti sitten vasemman kaistan ajajaan palaamisen oikealla. Olisi sitten mennyt reilusti ohi (* jos se vasemmalla meniä meni niin hiljaa tai sitten jäänyt reilusti taakse, jos vauhti sinänsä tontilla.


(*
Oli kuitekin sen saavuttanut, niin nopeuseroa ollut.
 
Tuulilasien kestossa on aivan dramaattisia eroja (ja kaikki nykylasit on heikkoja jos vanhempiin verrataan). Itse tyypillisesti joudun vähintään kerran vuodessa lasin vaihtamaan, oli auto mikä tahansa. Paras (huonoin) saavutus on 5 lasia vuodessa (VAG).
Sinulla on sitten ollut todella huono säkä. Olen ajanut kahdella eri uutena hankitulla Kia Ceedillä yhteensä 9 vuotta ilman yhtään uusittua lasia. Ajomäärä keskimäärin 20 000km/v.
 
Saman olen huomannu.

Vanhaan 80:iin laitatin uuden pilkingtonin lasin. se oli yhden kesän ajolla ihan pilkullinen kiveniskemistä. Melekosta paskaa.

Sama juttu nykysen kulkineen kanssa mihin on vaihdettu lasi jossain kohtaa. Ihan pilkullinen sekin jo.

Sen sijaan yhdessä autossa missä vielä alkuperänen 17v 400tkm ajettu lasi niin se on paremmassa kunnossa kuin nuo em :D
 
Saman olen huomannu.

Vanhaan 80:iin laitatin uuden pilkingtonin lasin. se oli yhden kesän ajolla ihan pilkullinen kiveniskemistä. Melekosta paskaa.

Sama juttu nykysen kulkineen kanssa mihin on vaihdettu lasi jossain kohtaa. Ihan pilkullinen sekin jo.

Sen sijaan yhdessä autossa missä vielä alkuperänen 17v 400tkm ajettu lasi niin se on paremmassa kunnossa kuin nuo em :D
Tuleeko vanhalla autolla pidettyä isompi turvaväli ja vältyttyä kiveniskemiltä? :)
 
Olen kuullut väitteen, että lasiongelmat ovat alkaneet sen jälkeen kun lyijyn käyttö kiellettiin autolaseissa.

Sama. Tämä se todennäköisesti on. Kyllä niissä jotain on selvästi muuttunut. Vai onko tarvikelasit sitten vaan huonompia kuin mitä alkuperäisenä autoihin asennetaan.
 
Olen kuullut väitteen, että lasiongelmat ovat alkaneet sen jälkeen kun lyijyn käyttö kiellettiin autolaseissa.
No ei ehkä ihan noin jyrkästi, mutta se on ilmeisen totta että lyijyttömyys toi myös tuulilaisivalmistukseen haasteita (sitä käytettiin ihan hyvien ominaisuuksien takia)
Mutta se on nykyään enemmän selittelyä. Optimointi, kompromissi ehkä kuvaavampi.
 
Jännästi ei itsellä kyllä halkeile. Autojen skaala on ollut -60-2020-luvun autot pienestä urheiluautosta isoimmillaan isoon perhefarkkuun. Merkkeinä Audi, Seat, Skoda, Ford, Toyota, Mazda, Datsun jne jne. On myös kokemusta suorista laseista, kaarevista laseista, lämmitettävistä tai osittain lämmitettävistä laseista jne jne jne... Kehtaan kyllä väittää että jotain tehdään väärin jos lasit ovat kokoajan paskana. Aina samoilla kavereilla lasi halki vaikka olisi sama ajoalue ja about samat kilsat vs itse.
Minulla kolmas uusi auto menossa. Kakkosessa otti lasi osumaa 80 hiekkatiellä, paku ajoi vastaan ja siitä sivuun kimposi kivi. Auto oli noin kuukauden vanha, vitutti. Ei haljennut eli poraamalla jäi pikku läikkä.
Oli kyllä semmoinen pamaus että meinasin paskantaa housuun.

Muuten ei kyllä ole osunut mikään mihinkään. Liekkö niillä turvaväleillä sitten jotain tekemistä asian kanssa.
 
Lasin kesto on isojen osumien kanssa puhdasta tuuripeliä. Motarilla mikrokraateria tulee paljon enemmän ja pienemmilläkin kappaleilla on tarpeeksi enegiaa rikkoa lasi. Viimeinen iso osuma itselle oli varis, suoraan tien sivusta pelkääjän puolelle. Sitä ennen tuli keskikaiteen yli vastaantulijoiden puolelta joku asfalttimiehen erikoinen tms. 50-70 tkm motaria, niin lasin mieluusti vaihtaa. Suurin syy osumiin liian lähelle keulaa leikkaavat ohittajat.
 
Hohhoijjaa taas näitä kiihdytyskaistalla hidastelijoita. Näin jo kauempaa että nyt on vaikeetaa ja jätin noin 300m rakoa, en viitsinyt enempää hidastella kun takana alkoi rekan valot lähestyä. No silti edellä menevän perä alkoi tulla vauhdilla vastaan kun itellä gps:ssa 93
 
Muutama vuosi sitten pääsin porauttamaan uuden Kian tuulilasia kahdesti ensimmäisen viiden viikon sisään hankinnasta. Ensin 3-tiellä Keimolan kohdalla keskellä yötä joku sora-auto auto lähti ohittamaan edellään ajavaa ja sinkosi kiven lasiin. Kävin sen viikolla paikkauttamassa, ja samana viikonloppuna Tammisaaren tienoilla joku putkiviritteinen mersu halusi huoltoasemalta välttämättä vielä ennen minua ja koko tien ainoaa autoa. Siitä kiihdytyksestä sinkosi kiven joka olisi ilman tuulilasia ollut tasan silmien välissä. Eli melko vittumaisesti näkökentässä tuo osuma. Molemmat reiät katosivat kyllä hienosti näkymättömiin UV-hoidolla.
 
Oman osansa lasiremontteihin tuovat ne keharit joilla on pakkomielle liittyä ramppiin ennen sen alkua tai sitten liittyä rampista pääväylälle ennen sulkuviivan päättymistä viskoen kivet muiden laseihin.
 
Aina vaan jaksaa hämmentää ihmisten halu kiirehtiä valoihin pysähtymään (teiskontiellä ajaessa).

Kyseisellä tiellä siis useammat valot peräkkäin, välimatkat ehkä kilometrin molemmilla puolin ja rajoitukset 50/70. Jos ajaa about rajoitus + 3km/h vauhdilla, niin ei tarvi koskea kuin rattiin koko pätkällä, jos näitä uunoja ei siis olisi. Nytkin tuossa 4-5 auton joukko (kaikki sellaisia keskiluokka-farmareita), kiirehti 60+/80+ vauhdilla sinne valoihin asti niin että about kaikki saivat lähteä pysähtyneenä liikkeelle melkein kaikista valoista. Itsekin joutuu pudottamaan vaikkarin hetkeksi pois, että saavat Octaviansa kiihtymään takaisin sinne kahdeksaankymppiin kohti seuraavia punaisia. Luulisi olevan stressaavaa tuollainen.
 
Aina vaan jaksaa hämmentää ihmisten halu kiirehtiä valoihin pysähtymään (teiskontiellä ajaessa).

Kyseisellä tiellä siis useammat valot peräkkäin, välimatkat ehkä kilometrin molemmilla puolin ja rajoitukset 50/70. Jos ajaa about rajoitus + 3km/h vauhdilla, niin ei tarvi koskea kuin rattiin koko pätkällä, jos näitä uunoja ei siis olisi. Nytkin tuossa 4-5 auton joukko (kaikki sellaisia keskiluokka-farmareita), kiirehti 60+/80+ vauhdilla sinne valoihin asti niin että about kaikki saivat lähteä pysähtyneenä liikkeelle melkein kaikista valoista. Itsekin joutuu pudottamaan vaikkarin hetkeksi pois, että saavat Octaviansa kiihtymään takaisin sinne kahdeksaankymppiin kohti seuraavia punaisia. Luulisi olevan stressaavaa tuollainen.

Tätä samaa näkee päivittäin ihan joka puolella, kauhealla kiireellä mennään ylinopeudella ohi ja hetken päästä sama sankari tulee perä edellä vastaan.
 
Aina vaan jaksaa hämmentää ihmisten halu kiirehtiä valoihin pysähtymään (teiskontiellä ajaessa).

Kyseisellä tiellä siis useammat valot peräkkäin, välimatkat ehkä kilometrin molemmilla puolin ja rajoitukset 50/70. Jos ajaa about rajoitus + 3km/h vauhdilla, niin ei tarvi koskea kuin rattiin koko pätkällä, jos näitä uunoja ei siis olisi. Nytkin tuossa 4-5 auton joukko (kaikki sellaisia keskiluokka-farmareita), kiirehti 60+/80+ vauhdilla sinne valoihin asti niin että about kaikki saivat lähteä pysähtyneenä liikkeelle melkein kaikista valoista. Itsekin joutuu pudottamaan vaikkarin hetkeksi pois, että saavat Octaviansa kiihtymään takaisin sinne kahdeksaankymppiin kohti seuraavia punaisia. Luulisi olevan stressaavaa tuollainen.

Omasta mielestäni Teiskontiellä ei ole kyllä mitään oikeaa vihreetä aaltoa olemassa tai ainakaan en ole juuri koskaan sellaiseen osunut, nykyään tosin kuljen vähemmän sen kautta niin onko muuttunut ja kumpaan suuntaan mennessä? Ja ei kai tuolla enää 50 rajoitusta sairaalan jälkeen Lahden suuntaan mennessä ole, 60/70 pelkästään?
Toisaalta tuolla tiellä on niin paljon liikennettä busseineenkin että jo sieltä sivuteiltä tulevat joutuvat pysähtelemään edessä oleviin punaisiin. Joskus ilta-aikaan ehkä olisi edes teoriassa mahdollista ajella läpi aallossa jos sellainen on.
 
Omasta mielestäni Teiskontiellä ei ole kyllä mitään oikeaa vihreetä aaltoa olemassa tai ainakaan en ole juuri koskaan sellaiseen osunut, nykyään tosin kuljen vähemmän sen kautta niin onko muuttunut ja kumpaan suuntaan mennessä? Ja ei kai tuolla enää 50 rajoitusta sairaalan jälkeen Lahden suuntaan mennessä ole, 60/70 pelkästään?
Toisaalta tuolla tiellä on niin paljon liikennettä busseineenkin että jo sieltä sivuteiltä tulevat joutuvat pysähtelemään edessä oleviin punaisiin. Joskus ilta-aikaan ehkä olisi edes teoriassa mahdollista ajella läpi aallossa jos sellainen on.

Joka kerta kun olen itse ajellut, niin aallossa pääsee, yleensä alkupäässä sairaalan kohdilla joutuu pysähtymään joihinkin valoihin (keskustasta Kangasalaan päin). Mutta sen jälkeen ei tarvi enää koskea jarruun. Tosin en liiku tuolla ruuhka-aikaan.
 
Joka kerta kun olen itse ajellut, niin aallossa pääsee, yleensä alkupäässä sairaalan kohdilla joutuu pysähtymään joihinkin valoihin (keskustasta Kangasalaan päin). Mutta sen jälkeen ei tarvi enää koskea jarruun. Tosin en liiku tuolla ruuhka-aikaan.
Ei koske tuota paikkaa, mutta vähän vastaavassa paikassa (nelikaistainen) perusongelmana on Micrat yms. puoli vuotta valoissa nukkuvat tapaukset. Mikään ei harmita enempää kuin seuraavan vihreän missaaminen jonkun etanan takia. Reippaasti ajavassa possujunassa yleensä voi olla varma, että niitä kiinnostaa lähteä myös liikkeelle nopeasti. Rekkojen ohittaminen tms. voi olla myös motiivi (jos mahdollista nelikaistaisuuden ansiosta). Osa joukossa on varmasti tietty sellaisia, jotka eivät vaan kiinnitä huomiota ja ovat tapojensa orjia. Tai eivät aja ko. paikasta niin usein, että jonkun aallon olemassaolo olisi selvillä - Tietolappu pätkän päähän vihreästä aallosta ja sen vaatimasta nopeudesta varmaan parantaisi ihmisten käyttäymistä.
 
Ei koske tuota paikkaa, mutta vähän vastaavassa paikassa (nelikaistainen) perusongelmana on Micrat yms. puoli vuotta valoissa nukkuvat tapaukset. Mikään ei harmita enempää kuin seuraavan vihreän missaaminen jonkun etanan takia. Reippaasti ajavassa possujunassa yleensä voi olla varma, että niitä kiinnostaa lähteä myös liikkeelle nopeasti. Rekkojen ohittaminen tms. voi olla myös motiivi (jos mahdollista nelikaistaisuuden ansiosta). Osa joukossa on varmasti tietty sellaisia, jotka eivät vaan kiinnitä huomiota ja ovat tapojensa orjia. Tai eivät aja ko. paikasta niin usein, että jonkun aallon olemassaolo olisi selvillä - Tietolappu pätkän päähän vihreästä aallosta ja sen vaatimasta nopeudesta varmaan parantaisi ihmisten käyttäymistä.
Älä unohda näitä jotka ensin nukkuvat ja ajavat sen jälkeen seuraavissa valoissa rehellisesti punaisiin.

Oma tämän päivän ärsytys. Joku keski-ikäinen naishenkilö tuli samaan aikaan kaupan parkkihallissa autolleen, istuin autoon odottamaan että rouva saisi kamansa takapenkille ja sulkisi oven. No sen verran iso hanuri oli muijalla (vaikka jätin tarkoituksella oman ruudun toiseen laitaan) että ovi osui omaan kolme neljä kertaa. Kun kysyin avoimesta ikkunasta että miten monta kertaa meinasi vielä osua niin sai paskahalvauksen (ei kai huomannut että autossa oli joku) ja oli heti ettei takuulla ole osunut ja ettei ainakaan ole jälkiä ja että hän kyllä ottaa kuvan. Osumat olivat tarpeeksi keveitä että jälkiä ei jäänyt (tai eivät näy vielä), mutta voi vittu toi asenne. Jos ei olisi ollut kiire ja oma auto, eikä firman auto jota on naarmutettu yms jo edellisen omistajan toimesta, olisin jäänyt kyllä vaihtamaan tietoja.

EDIT: Niin ja unohtui mainita, auto jota tämä henkilö ajoi, oli hopeinen BMW. Jännä miten stereotypiat syntyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli jotenkin tyydyttävä video. Typerää revittelyä parkkipaikalla, missä kulkee muitakin ihmisiä ja autoja. Sitten Bemari lähteekin kädestä ja luisutaan tolppaa päin. Lopuksi vielä yritetään tuloksetta kiistää kaikki.

Veikkaan, että vakuutusyhtiölle maksettavat 3000€ korvaukset koskevat toista autoa ja tolppaa. Bemarin korjaukseen ei välttämättä 3000€ riitä. Ja tuon ajosuorituksen jälkeen voi olla turha yrittää saada kaskosta mitään.

Bemarimiehen pelleily parkkipaikalla päättyi hurjaan kolariin
 

Tätä Tuusulan motaria kun joutuu nyt työn puolesta ajamaan edes takas niin ihmettelen ettei ihmiset oikeasti osaa moottoritien sääntöjä?

Siellä mennään vasenta kaistaa kilometri tolkulla vetäen jonoa perässä ja jos pääsee taakse ja vilkuttaa valoja että "herätys" niin vastaukseksi saa keskisormea ja jarruvaloja?!

Siellä on omasta mielestäni hyvin selkeästi liikennemerkit heti alussa ja koko matkalta että kyseessä on moottoritie.

1000017891.png


Pahin ongelma ei niinkään ole tuo alkumatka missä 80 alue, vaan se satasen alue missä nämä samat sankarit ajaa 80km/h vasenta kaistaa.

Ruuhka-aikana tilannetta sitten pahennetaan sillä että ei ole tarve ajaa sitä 100km/h, mutta rekasta on silti pakko päästä ohi ja sitten siinä rekan vierellä körötellään kilometri tolkulla 1-2km/h nopeuserolla keräten jonoa perään ja aaltoliike on valmis ja 2km takana päin jono seisoo.

Puhuttiin kahvitunnilla tästä työkavereiden kanssa ja ihmiset ketkä asuneet koko ikänsä täällä pk-seudulla, eivät ymmärtäneet sen olevan moottoritien ja että vasen kaista on vain ohittamista varten.
 
Tuusulanväylä kun Helsinkiin tullessa vaihtuu 80:n alueeksi, niin moni tuppaa jatkamaan sitä satasta. Aivan kuin heidän mielipiteensä siitä, että nopeuden laskeminen olisi turhaa oikeuttaisi reiluun ylinopeuteen. Useamman kerran siinä 90 mittarissa edelleen ohittaen oikean kaistan jonoa - joka sen Tammiston liittymän kohdalla on hyvin usein sellaisella auton mitan turvaväleillä - joku kiireinen nuohoaa perseessä, kun ei saa ajaa satasta+

Tää ei ollu mikään vasta-argumentti yllä olevaan. Tuli vaan tosta mieleen. Oon samaa mieltä, et ärsyttää kun vasen kaista puuroutetaan jollain usean minuutin ohituksella.
 
Onko oikeasti mitään typerämpää kuin 100k€:n Teslat vetämässä porukalla sateessa ilman takavaloja DRL:t päällä...ei jumalauta. Miten ei voi ton hintaisessa laitteessa olla automatiikkaa, että jos pyyhkijät on päällä, niin pistää ajovalot ja takavalot myös päälle, kunnes valot sammutetaan manuaalisesti?

Ajoin vaan 300km ja oon ihan täynnä kanssa-autoilijoita, jotka ei tajua liikenteen rytmistä mitään. Ajetaan yhden auton etäisyydellä toisista, vaihdetaan kaistaa 120 alueella ja vaihtajalla itsellä on 100 vauhtia ja muilla vasemmalla ajavilla 120 GPS:ään.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tuusulanväylä kun Helsinkiin tullessa vaihtuu 80:n alueeksi, niin moni tuppaa jatkamaan sitä satasta. Aivan kuin heidän mielipiteensä siitä, että nopeuden laskeminen olisi turhaa oikeuttaisi reiluun ylinopeuteen. Useamman kerran siinä 90 mittarissa edelleen ohittaen oikean kaistan jonoa - joka sen Tammiston liittymän kohdalla on hyvin usein sellaisella auton mitan turvaväleillä - joku kiireinen nuohoaa perseessä, kun ei saa ajaa satasta+

Tää ei ollu mikään vasta-argumentti yllä olevaan. Tuli vaan tosta mieleen. Oon samaa mieltä, et ärsyttää kun vasen kaista puuroutetaan jollain usean minuutin ohituksella.
Sama juttu Turunväylällä kun rajoitus putoaa kehä kolmosen kohdalla 120 > 100. Viimeksi tänään joku mersu yritti tulla takaluukusta sisään kun ohitin 110 vakkarissa rekkoja. Ja sit pyyhkäisi oikean kautta ohi rekan keulaa hipoen.

Edit. Ja tuolla kun on vielä niitä muuttuvia nopeusrajoitustauluja, niin ketään ei tosiaankaan kiinnosta jos joskus on 80 rajoitus esim kehä ykkösen kohdalla.
 
Sama juttu Turunväylällä kun rajoitus putoaa kehä kolmosen kohdalla 120 > 100. Viimeksi tänään joku mersu yritti tulla takaluukusta sisään kun ohitin 110 vakkarissa rekkoja. Ja sit pyyhkäisi oikean kautta ohi rekan keulaa hipoen.

Edit. Ja tuolla kun on vielä niitä muuttuvia nopeusrajoitustauluja, niin ketään ei tosiaankaan kiinnosta jos joskus on 80 rajoitus esim kehä ykkösen kohdalla.
Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. Ymmärrän kyllä hyvin houkutuksen ohitella rekkoja leppoisasti, mutta tuossa alueella kerjäät puhtaasti verta nenästäsi. Sama se Tuusulanväylällä. Vauhti kaistan mukaan ja aktiivinen tienanto niin hyvä tulee. Ja tiedetään, että oikeus sitä sun tätä ja ylinopeus jo valmiiksi. Kyse ei ole noista vaan siitä haluatko kerätä häirikköjä taaksesi vai et.
 
Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. Ymmärrän kyllä hyvin houkutuksen ohitella rekkoja leppoisasti, mutta tuossa alueella kerjäät puhtaasti verta nenästäsi. Sama se Tuusulanväylällä. Vauhti kaistan mukaan ja aktiivinen tienanto niin hyvä tulee. Ja tiedetään, että oikeus sitä sun tätä ja ylinopeus jo valmiiksi. Kyse ei ole noista vaan siitä haluatko kerätä häirikköjä taaksesi vai et.
Ei. En lähtökohtaisesti aja 80:n alueella satasta vain, koska joku mun takana haluaa tehdä niin ja osoittaa sen roikkumalla perseessä. Teen heille kyllä tilaa, jos oikean kaistan tilanne sen sallii, enkä lähde ohittamaan pitkää letkaa mikäli a) näen jonkun saavuttavan mua vasemmalla kaistalla selkeällä nopeuserolla tai mikäli näen jonkun saavuttavan maltillisella nopeuserolla JA letka on niin pitkä, että päätyisin todennäköisesti vetämään vasemman kaistan letkaa rauhallisella ohituksellani. Voin myös ihan mielelläni vähän polkaista kaasua tai käväistä pienemmässäkin välissä niinkin, että joudun itse hidastamaan, mikäli eivät hiillosta. Aja kohteliaasti, niin olen mielelläni avuksi.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen. Kamera 80 alueella juuri ennen vaihtumista 100:een poistaisi nopeuserot. Sama toimisi myös toisinpäin nopeusrajoituksen laskiessa, kun minä-minä-kuljettajat eivät voisi päästellä edellistä nopeusrajoitus seuraavaan ramppiin tai ties minne asti.
 
Ei. En lähtökohtaisesti aja 80:n alueella satasta vain, koska joku mun takana haluaa tehdä niin ja osoittaa sen roikkumalla perseessä. Teen heille kyllä tilaa, jos oikean kaistan tilanne sen sallii, enkä lähde ohittamaan pitkää letkaa mikäli a) näen jonkun saavuttavan mua vasemmalla kaistalla selkeällä nopeuserolla tai mikäli näen jonkun saavuttavan maltillisella nopeuserolla JA letka on niin pitkä, että päätyisin todennäköisesti vetämään vasemman kaistan letkaa rauhallisella ohituksellani. Voin myös ihan mielelläni vähän polkaista kaasua tai käväistä pienemmässäkin välissä niinkin, että joudun itse hidastamaan, mikäli eivät hiillosta. Aja kohteliaasti, niin olen mielelläni avuksi.
Eli klassiset ajan parempaa nopeutta (tm) ja tilanne ei salli -syyt. Kohtelias ajokin voi olla hankalaa, jos odotus ei tuota tulosta. En tiedä miten ajat, mutta näillä sun puolustussyillä tilanteita tuntuu syntyvän (sivusta kun ruuhkassa seuraa). Hyvin harvoin näkee suoraan perseilyyn menoa pl. katsomatta oikealta eteen. Ensin ollaan takana, sitten pikkuhiljaa liki, eka oikean väli odottelua, sitten jossain keittää. Ei aina edes heti jonon tokassa. Voi olla, että tapauksesi oli yksittäinen tilastotappio, ihan kaikkea ei pysty estämään vaikka olisi aidosti halua.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen. Kamera 80 alueella juuri ennen vaihtumista 100:een poistaisi nopeuserot. Sama toimisi myös toisinpäin nopeusrajoituksen laskiessa, kun minä-minä-kuljettajat eivät voisi päästellä edellistä nopeusrajoitus seuraavaan ramppiin tai ties minne asti.
Puhdasta rahastusta. Nopeuserot ovat palanneet täyteen miinoitetulla kehälläkin, kamerat ei toimi. Liikkuva poliisi random-tutkilla takaisin, jos turvallisuus kiinnostaa. Kamerat ovat puhdas säästökeino, jolla luodaan illuusio valvonnasta. Todellinen valvonta 404.
 
Puhdasta rahastusta. Nopeuserot ovat palanneet täyteen miinoitetulla kehälläkin, kamerat ei toimi. Liikkuva poliisi random-tutkilla takaisin, jos turvallisuus kiinnostaa. Kamerat ovat puhdas säästökeino, jolla luodaan illuusio valvonnasta. Todellinen valvonta 404.
Jos rahastuksella tarkoitat että kattaa kustannukset, niin eikö se olisi taloudellisestikkin tehokas konsti valvoa kipupisteiden nopeuksia.

Koska aivan ilmeisesti ylinopeudesta on tullut osalla väylää liikkuja tapa , jopa sellainen että painostetaan muita samaan, niin ehdotetu kohdat kuullostaa hyviltä paikoilta lisätä valvontaa.

Osa kuskeista toki polkaisee kameran jälkeen jos on tilaa, puutumisen tueksi voisi ottaa keskinopeus mittausta, ja tutka tolpat voisi mitat molempiin suuntiin.

Liikkuvalvonta sitten tukisi, niin liikkuva automaatti, kuin se perinteinen ylinopeusratsia, missä ylinoputta.ajavat vedetään tiensivuun.

Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. ...
Sori, postauksesi ajallisesti toisin päin, mutta jos väylällä ylinopeudet on yleinen ongelma, niin ehkä siihen ei ole se ratkaisua että suurinpiirtein rajoitustenmukaan ajavat alkavat väisteleen ylinopeutta-ajavia, tai että painostetaan heitäkin ajamaan ylinopeutta.
Kyse ei siis ollut tientukosta, vaan kuskista joka ei vaihda nopeammin ajavien eteen, ja joka "väistää" jos reilusti tilaa väistää, esimerkki tilanne taisi olla sellainen että ohitti selkeällä nopeuserolla hitaampaa jonoa.

Eikä tuuppijat olleet mitään pelastajia hälytysmatkalla. Tuolla väylällä voi mennä yksilöitä joilla on aito kiire, joiden puolesta mielellään näkee vaivaa ja antaa tilaa, mutta jos yhtä kohti on sata tapakaaharia, niin todellisessa häddässä kiirehtiä saavat syyttää niitä tapakaahareita, ei sitä joka ajaa rajoitustenmukaan.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen.
Jos nyt joku kehä3 jätetään pois laskuista, niin juuri tuollaisilla paikoilla joissa rajoitus on juuri muuttunut ne kamerat pääosin juuri on jo nyt.
 
Se varmaan hyvä kerrata, moni jolla mielessä taustapeilisääntö, niin selittää sillä.

Siis meinaatko, että tuolla taustapeilisäännöllä jää liian lyhyt väli? Sehän on ihan perskuleen pitkä väli, eikä nuo eteen kiilaavat kyllä taatusti näe taustapeilissä minun valoja ennen kaistan vaihtamista.

Mulla on myös puolisen miljoonaa kilsaa takana ilman yhtään lasin korjausta. Tuuria kai sitten.
 
Siis meinaatko, että tuolla taustapeilisäännöllä jää liian lyhyt väli? Sehän on ihan perskuleen pitkä väli,
Jos 4 kaistasella tiellä, motari?

Ajoneuvosta, nopeuserosta, kiinni, mutta jos se nopeusero ei ole isoa ja vaihtaakaistaa silloin kun valot näkyy taustapeilistä, niin ainakin osalla ajoneuvoja se on kyllä ihan liian eteen.

4 kaistella (2-suuntaan) on ihan turhaa siihen eteen koukata, kun voi ottaa sen "minimi" turvavälin.

eikä nuo eteen kiilaavat kyllä taatusti näe taustapeilissä minun valoja ennen kaistan vaihtamista.
Joo, on noita jotka koukkaa ihan eteen, ja tuskin peiliä edes vilkuilee (tai sitten tahalista)
 
Sori, postauksesi ajallisesti toisin päin, mutta jos väylällä ylinopeudet on yleinen ongelma, niin ehkä siihen ei ole se ratkaisua että suurinpiirtein rajoitustenmukaan ajavat alkavat väisteleen ylinopeutta-ajavia, tai että painostetaan heitäkin ajamaan ylinopeutta.
Kyse ei siis ollut tientukosta, vaan kuskista joka ei vaihda nopeammin ajavien eteen, ja joka "väistää" jos reilusti tilaa väistää, esimerkki tilanne taisi olla sellainen että ohitti selkeällä nopeuserolla hitaampaa jonoa.

Eikä tuuppijat olleet mitään pelastajia hälytysmatkalla. Tuolla väylällä voi mennä yksilöitä joilla on aito kiire, joiden puolesta mielellään näkee vaivaa ja antaa tilaa, mutta jos yhtä kohti on sata tapakaaharia, niin todellisessa häddässä kiirehtiä saavat syyttää niitä tapakaahareita, ei sitä joka ajaa rajoitustenmukaan.
Tien tukko se auto oli sille hasardin liikkeen tekijälle. Hänen kokemus tässä on oleellinen, koska siitä seurasi vaara kertojallekin. Kuten sanoin, turha mennä taas siihen kenellä on oikeus mihin jne. keskusteluun. Kouluttajaluonne ei tule ymmärtämään, että minua kiinnostaa oman vaaran minimointi vaikka ”vuoronumerokin” menisi. Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus. En tule ymmärtämään ihmisiä, jotka tahallaan luovat tilanteesta ikävämmän kuin tarvitsisi.

Liikkuva poliisi poimii nämäkin pois paremmin, kamera ei ikinä moiseen pysty.
 
Jos nyt joku kehä3 jätetään pois laskuista, niin juuri tuollaisilla paikoilla joissa rajoitus on juuri muuttunut ne kamerat pääosin juuri on jo nyt.
Turunväylä, Tuusulanväylä, Hämeenlinnanväylä. Onko noista missään muualla kuin Tuusulanväylän lopussa 80->50 kamera?

Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.
 
Turunväylä, Tuusulanväylä, Hämeenlinnanväylä. Onko noista missään muualla kuin Tuusulanväylän lopussa 80->50 kamera?

Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.
Ja se kamera on siinä lähinnä sitä varten että ihmiset ajoi siinä aina punasia päin...
 
Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.

Ihan älytöntähän se olisi kamera laittaa kohtaan jossa nopeusrajoitus nousee, paljon paremmin se kamera rahaa takoo 100kmh alueella siinä kohtaa kun se rajoitus risteysalueen tms muun syyn takia hetkellisesti käy 80kmh:ssa (kunnes taas hetikohta jatkuu 100kmh).
Turvallisuuden tai liikenteen sujuvoittamisen kannaltahan noilla kameroilla on sangen vähän tekemistä.
 
Ihan älytöntähän se olisi kamera laittaa kohtaan jossa nopeusrajoitus nousee, paljon paremmin se kamera rahaa takoo 100kmh alueella siinä kohtaa kun se rajoitus risteysalueen tms muun syyn takia hetkellisesti käy 80kmh:ssa (kunnes taas hetikohta jatkuu 100kmh).
Turvallisuuden tai liikenteen sujuvoittamisen kannaltahan noilla kameroilla on sangen vähän tekemistä.
Ei älytöntä vaan järkevää, koska vähentäisi nopeuseroja huomattavasti.
 
Ajoneuvosta, nopeuserosta, kiinni, mutta jos se nopeusero ei ole isoa ja vaihtaakaistaa silloin kun valot näkyy taustapeilistä, niin ainakin osalla ajoneuvoja se on kyllä ihan liian eteen.

Kävin omalla autolla testaamassa. Viereisellä kaistalla ajavan etuvalot näkyvät taustapeilistä jo 20 metrin etäisyydellä, mikä on todellakin aivan liian lyhyt väli vetää toisen eteen.
 
Kävin omalla autolla testaamassa. Viereisellä kaistalla ajavan etuvalot näkyvät taustapeilistä jo 20 metrin etäisyydellä, mikä on todellakin aivan liian lyhyt väli vetää toisen eteen.

Jos se 80km/h ajava hyppää sen 120km/h ajavan eteen 20m ennen, niin siinä on 2s aikaa reagoida, mikä todellakin liian vähän ja näitä näkee joka kerta kun motarilla ajaa!
 
Tuli ajettua tuossa viikonloppuna pidempi reissu ja yksi asia alkoi ottamaan päähän oikein urakalla.

Jos ajat karavaanarin perässä, etkä uskalla ohittaa (tämä voi johtua monesta syystä; auto, kuskin ikä, arkuus jne jne ei siinä mitään), mutta jätä siihen karavaanarin ja itsesi väliin se kolme autonmittaa, jotta ne takana olevat varovaisemmatkin kuskit (ei niin tehokkaalla autolla) voivat turvallisesti ohittaa sinut ja sitten hyvän paikan tullen vielä sen karavaanarin.
Nyt reisulla tuli pariin kertaan tilanne, että näitä jotka eivät uskaltaneet ohittaa alkoi kertyä pitkäksi jonoksi asti, koska se ensimmäinen karavaanarin perässä roikkuja ei uskaltanut ohittaa eikä jättänyt tarpeeksi väliä ja tämä sitten kertautui....jono venyi ja venyi.

Rajoitus oli 100km/h ja 75-80km/h oli letkan vauhti.
Siinä sai kauempana jonossa todistella jos jonkinlaisia hurjia ohituksia ja vaaran paikkoja.
Vähemmän yllättäen "Luksusautot" oli yliedustettuina näissä vaaranpaikoissa.

Itse maltoin ohittaa turvallisessa paikassa pitkillä suorilla, vaikka auton puolesta ehtisin muuallakin, mutta monella tuntui jonossa olevan joko ADHD lääkkeet ottamatta ja kärsivällisyys 0%, hurjaa katseltavaa.

Niin ja tässä osoitan sormea siihen ensimmäiseen kuskiin sen karavaanarin takana, en karavaanareihin.
 
Viimeksi muokattu:
-toisaalta peiliin katsoen huomatuaan kerryttäneensä hyvän letkan, voisi linjuripysälillä purkaa moisen. Niin viksut traktorikuskitkin tekee. Itseäni huomioitti tänään taas ammattikuskit pakuissaan, negatiivinen ryhmittyminen oli päivän hitti. Sillä pystyy haittaaman muita mahdollisimman paljon!
 
Tien tukko se auto oli sille hasardin liikkeen tekijälle. Hänen kokemus tässä on oleellinen, koska siitä seurasi vaara kertojallekin. Kuten sanoin, turha mennä taas siihen kenellä on oikeus mihin jne. keskusteluun. Kouluttajaluonne ei tule ymmärtämään, että minua kiinnostaa oman vaaran minimointi vaikka ”vuoronumerokin” menisi. Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus. En tule ymmärtämään ihmisiä, jotka tahallaan luovat tilanteesta ikävämmän kuin tarvitsisi.

Mitä vaaraa aiheuttaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan jonoa ohittava, jos siihen jonoonkin on asiallinen nopeusero. vs selkeää ylinopeutta ajavat, jotka yrittää saada myös muut ajamaan ylinopeutta ?

Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus.
Siis jonot menisi rajoituksen mukaan, vs se että siellä osa vetelee selkeästi yli rajoituksen, painostaen muita koukkiin kaistalta kaistalle, tai itse pujotellan kaistojen välillä.

Ja jos ongelma oli se että väylällä ajetaan ylinopeutta, niin ratkaisu siihen ei ole se että entistä useampi ajaisi ylinopeutta..
 
Mitä vaaraa aiheuttaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan jonoa ohittava, jos siihen jonoonkin on asiallinen nopeusero. vs selkeää ylinopeutta ajavat, jotka yrittää saada myös muut ajamaan ylinopeutta ?
Siellä ohittajan takana olevasta hellankoukusta oli kyse. Sääntöjen puitteissa sitä saa toki kuumentaa ihan vapaasti, mutta helvetin typerää se on. Se kun aiheuttaa tilanteen, niin ei siinä kysytä kenen vika kun myös kouluttajaa sattuu leukaan.
 
Eli klassiset ajan parempaa nopeutta (tm) ja tilanne ei salli -syyt. Kohtelias ajokin voi olla hankalaa, jos odotus ei tuota tulosta. En tiedä miten ajat, mutta näillä sun puolustussyillä tilanteita tuntuu syntyvän (sivusta kun ruuhkassa seuraa). Hyvin harvoin näkee suoraan perseilyyn menoa pl. katsomatta oikealta eteen. Ensin ollaan takana, sitten pikkuhiljaa liki, eka oikean väli odottelua, sitten jossain keittää. Ei aina edes heti jonon tokassa. Voi olla, että tapauksesi oli yksittäinen tilastotappio, ihan kaikkea ei pysty estämään vaikka olisi aidosti halua.
Emmä tiedä mikä on parempi tai huonompi nopeus.
Ymmärrän, että ihmisten näkemys väistämiseen sopivista väleistä vaihtelee, mutta tää vähän vaikuttaa siltä, että tuomitset jostain syystä kaikkien selitykset oletuksena virheellisiksi.

Se pätkä Tammiston liittymästä on pahimmillaan toistasataa metriä sellaista yhden-kahden auton väliä. Sinne kun alkais tunkemaan väliin, niin se hidastais nopeuksia jonon hännillä entisestään ja sieltä luultavasti sinkoiltais entistä enemmän entistä suuremmilla nopeuseroilla vasemmalle kaistalle. Nopeutta en haluais nostaa juurikaan. Ehkä se on se mun "parempi nopeus"? Sellainen ylinopeus mitä itse uskaltaa ajaa? Sen takana tulevan "parempi nopeus" onkin sitten jotain muuta, mutta kumman parempi nopeus onkaan parempi?

Reagoin mielestäni (tietysti omassa päässä kaikki varmaan tekee niin) hyvissä ajoin nopeuseroihin, joten harvoin mulla on takana jonoa ja silloin kun on, niin pyrin purkamaan sen. Toi kyseinen kohta vaan sattuu olemaan sellainen, jossa nopeusrajoituksen laskua seuraa liittymä, josta tulee usein isompi köntti valoista samaan aikaan päässeitä ajoneuvoja kerralla. Siinä jos useampi autoilija alkais antaa tilaa yhdelle kiireiselle, niin se hankaloittaa hyvin monen muun autoilijan liittymistä ja hidastaisi vasenta kaistaa vielä merkittävästi enemmän.
 
Siellä ohittajan takana olevasta hellankoukusta oli kyse. Sääntöjen puitteissa sitä saa toki kuumentaa ihan vapaasti, mutta helvetin typerää se on. Se kun aiheuttaa tilanteen, niin ei siinä kysytä kenen vika kun myös kouluttajaa sattuu leukaan.
Nyt vaara että ymmärretään toisiamme väärin. (*

Ehdottomasti tuomittavaa on se että reippaammin ylinopeutta-ajava tulee kouluttaan edellä olevaa, tulee lähelle, "tuuppiin", painostaa edellä ajavaa selkeään ylinopeuteen, ja tai tuupitaan väistään oikealle jonon väliin.


Näitä jotka selkeästi näin käyttytyy välillä näkee, heitä ei pidä sekoittaa niihin kuskeihin jotka nyt vain ei osaa turvavälejä ja taitamattomuuttaan roikkuvat kontissa. (**




Tämä lähti siitä että nelikaistaisella tiellä oikealla meni jono, jotain ohitettiin vasemmalla kaistalla suurinpiirtein rajoitusten mukaan, ja taakse tuli joku painostaan ajamaan reilusti ylinopeutta ja tai väistämään oikeanjonon väliin. Tyypillinen minä minä tuuppia, joka odottaa että muut väistää, varmaan näitä jotka tuljee rampilta eteen ja muut väistää, tulee kolmion takaa eteen, muut väistää, tulee pyörällä eteen muut väistää, yhdestä pääsee , niin seuraavan kimppuun.

Sen ymmärrän että jos itsellänni on enemmän menohaluja, jopa ylinopeutta, niin harmittaahan se että jos edessämeniä menee suurinpiirtein rajoitusten mukaan, eli hitaammin kuin haluasisin, enkä hänestä pääse turvallisesti ohi. Harvoin on sellaista niin oikeaa kiirettä että pitäisi alkaa antaa merkkiä että väistä nyt jonnekkin. Yleensä kyse siitä että itse mokannut aikataulun ja kiva syytellä muita.


(**
Tästä tuli mieleen että yksi syy ylinopeuteen on se että kuska A ajelee suht rajoitusten mukaan, perään tulee roikkuun kuski B , A sitten lisää vauhtia että olisi välilä, B lisää vauhtia että pysyy tuntumassa, kuskin C ilmeistyy perään, niin kohtahan siinä on jono joka menee sitten selkeästi ylinopeutta, ilman että kukaan heistä periaatteessa haluasi ajaa ylinopeutta.


Edi3
Tässä nyt oletus tilanteesta että osalliset ei ajele päihteiden alaisena ja jonkinlainen ajolupa ja kunto on. Jos perään tulee joku aineissa, niin kai siinä tärkeintä seurata sitä, ja itse olla mahdollisimman rauhallinen, ennustettava ja jos meinaa siirtyä sivusuunnassa niin tekee sen rauhallisesti, ennustavasti, ei tietenkään takaa mitään, mutta antaa edes jotain mahkuja. ajokunnottomalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti tuomittavaa on se että reippaammin ylinopeutta-ajava tulee kouluttaan edellä olevaa, tulee lähelle, "tuuppiin", painostaa edellä ajavaa selkeään ylinopeuteen, ja tai tuupitaan väistään oikealle jonon väliin.

Sen ymmärrän että jos itsellänni on enemmän menohaluja, jopa ylinopeutta, niin harmittaahan se että jos edessämeniä menee suurinpiirtein rajoitusten mukaan, eli hitaammin kuin haluasisin, enkä hänestä pääse turvallisesti ohi. Harvoin on sellaista niin oikeaa kiirettä että pitäisi alkaa antaa merkkiä että väistä nyt jonnekkin. Yleensä kyse siitä että itse mokannut aikataulun ja kiva syytellä muita.

Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 691
Viestejä
4 579 884
Jäsenet
75 495
Uusin jäsen
FrisKy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom