Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei koske tuota paikkaa, mutta vähän vastaavassa paikassa (nelikaistainen) perusongelmana on Micrat yms. puoli vuotta valoissa nukkuvat tapaukset. Mikään ei harmita enempää kuin seuraavan vihreän missaaminen jonkun etanan takia. Reippaasti ajavassa possujunassa yleensä voi olla varma, että niitä kiinnostaa lähteä myös liikkeelle nopeasti. Rekkojen ohittaminen tms. voi olla myös motiivi (jos mahdollista nelikaistaisuuden ansiosta). Osa joukossa on varmasti tietty sellaisia, jotka eivät vaan kiinnitä huomiota ja ovat tapojensa orjia. Tai eivät aja ko. paikasta niin usein, että jonkun aallon olemassaolo olisi selvillä - Tietolappu pätkän päähän vihreästä aallosta ja sen vaatimasta nopeudesta varmaan parantaisi ihmisten käyttäymistä.
Älä unohda näitä jotka ensin nukkuvat ja ajavat sen jälkeen seuraavissa valoissa rehellisesti punaisiin.

Oma tämän päivän ärsytys. Joku keski-ikäinen naishenkilö tuli samaan aikaan kaupan parkkihallissa autolleen, istuin autoon odottamaan että rouva saisi kamansa takapenkille ja sulkisi oven. No sen verran iso hanuri oli muijalla (vaikka jätin tarkoituksella oman ruudun toiseen laitaan) että ovi osui omaan kolme neljä kertaa. Kun kysyin avoimesta ikkunasta että miten monta kertaa meinasi vielä osua niin sai paskahalvauksen (ei kai huomannut että autossa oli joku) ja oli heti ettei takuulla ole osunut ja ettei ainakaan ole jälkiä ja että hän kyllä ottaa kuvan. Osumat olivat tarpeeksi keveitä että jälkiä ei jäänyt (tai eivät näy vielä), mutta voi vittu toi asenne. Jos ei olisi ollut kiire ja oma auto, eikä firman auto jota on naarmutettu yms jo edellisen omistajan toimesta, olisin jäänyt kyllä vaihtamaan tietoja.

EDIT: Niin ja unohtui mainita, auto jota tämä henkilö ajoi, oli hopeinen BMW. Jännä miten stereotypiat syntyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli jotenkin tyydyttävä video. Typerää revittelyä parkkipaikalla, missä kulkee muitakin ihmisiä ja autoja. Sitten Bemari lähteekin kädestä ja luisutaan tolppaa päin. Lopuksi vielä yritetään tuloksetta kiistää kaikki.

Veikkaan, että vakuutusyhtiölle maksettavat 3000€ korvaukset koskevat toista autoa ja tolppaa. Bemarin korjaukseen ei välttämättä 3000€ riitä. Ja tuon ajosuorituksen jälkeen voi olla turha yrittää saada kaskosta mitään.

Bemarimiehen pelleily parkkipaikalla päättyi hurjaan kolariin
 

Tätä Tuusulan motaria kun joutuu nyt työn puolesta ajamaan edes takas niin ihmettelen ettei ihmiset oikeasti osaa moottoritien sääntöjä?

Siellä mennään vasenta kaistaa kilometri tolkulla vetäen jonoa perässä ja jos pääsee taakse ja vilkuttaa valoja että "herätys" niin vastaukseksi saa keskisormea ja jarruvaloja?!

Siellä on omasta mielestäni hyvin selkeästi liikennemerkit heti alussa ja koko matkalta että kyseessä on moottoritie.

1000017891.png


Pahin ongelma ei niinkään ole tuo alkumatka missä 80 alue, vaan se satasen alue missä nämä samat sankarit ajaa 80km/h vasenta kaistaa.

Ruuhka-aikana tilannetta sitten pahennetaan sillä että ei ole tarve ajaa sitä 100km/h, mutta rekasta on silti pakko päästä ohi ja sitten siinä rekan vierellä körötellään kilometri tolkulla 1-2km/h nopeuserolla keräten jonoa perään ja aaltoliike on valmis ja 2km takana päin jono seisoo.

Puhuttiin kahvitunnilla tästä työkavereiden kanssa ja ihmiset ketkä asuneet koko ikänsä täällä pk-seudulla, eivät ymmärtäneet sen olevan moottoritien ja että vasen kaista on vain ohittamista varten.
 
Tuusulanväylä kun Helsinkiin tullessa vaihtuu 80:n alueeksi, niin moni tuppaa jatkamaan sitä satasta. Aivan kuin heidän mielipiteensä siitä, että nopeuden laskeminen olisi turhaa oikeuttaisi reiluun ylinopeuteen. Useamman kerran siinä 90 mittarissa edelleen ohittaen oikean kaistan jonoa - joka sen Tammiston liittymän kohdalla on hyvin usein sellaisella auton mitan turvaväleillä - joku kiireinen nuohoaa perseessä, kun ei saa ajaa satasta+

Tää ei ollu mikään vasta-argumentti yllä olevaan. Tuli vaan tosta mieleen. Oon samaa mieltä, et ärsyttää kun vasen kaista puuroutetaan jollain usean minuutin ohituksella.
 
Onko oikeasti mitään typerämpää kuin 100k€:n Teslat vetämässä porukalla sateessa ilman takavaloja DRL:t päällä...ei jumalauta. Miten ei voi ton hintaisessa laitteessa olla automatiikkaa, että jos pyyhkijät on päällä, niin pistää ajovalot ja takavalot myös päälle, kunnes valot sammutetaan manuaalisesti?

Ajoin vaan 300km ja oon ihan täynnä kanssa-autoilijoita, jotka ei tajua liikenteen rytmistä mitään. Ajetaan yhden auton etäisyydellä toisista, vaihdetaan kaistaa 120 alueella ja vaihtajalla itsellä on 100 vauhtia ja muilla vasemmalla ajavilla 120 GPS:ään.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tuusulanväylä kun Helsinkiin tullessa vaihtuu 80:n alueeksi, niin moni tuppaa jatkamaan sitä satasta. Aivan kuin heidän mielipiteensä siitä, että nopeuden laskeminen olisi turhaa oikeuttaisi reiluun ylinopeuteen. Useamman kerran siinä 90 mittarissa edelleen ohittaen oikean kaistan jonoa - joka sen Tammiston liittymän kohdalla on hyvin usein sellaisella auton mitan turvaväleillä - joku kiireinen nuohoaa perseessä, kun ei saa ajaa satasta+

Tää ei ollu mikään vasta-argumentti yllä olevaan. Tuli vaan tosta mieleen. Oon samaa mieltä, et ärsyttää kun vasen kaista puuroutetaan jollain usean minuutin ohituksella.
Sama juttu Turunväylällä kun rajoitus putoaa kehä kolmosen kohdalla 120 > 100. Viimeksi tänään joku mersu yritti tulla takaluukusta sisään kun ohitin 110 vakkarissa rekkoja. Ja sit pyyhkäisi oikean kautta ohi rekan keulaa hipoen.

Edit. Ja tuolla kun on vielä niitä muuttuvia nopeusrajoitustauluja, niin ketään ei tosiaankaan kiinnosta jos joskus on 80 rajoitus esim kehä ykkösen kohdalla.
 
Sama juttu Turunväylällä kun rajoitus putoaa kehä kolmosen kohdalla 120 > 100. Viimeksi tänään joku mersu yritti tulla takaluukusta sisään kun ohitin 110 vakkarissa rekkoja. Ja sit pyyhkäisi oikean kautta ohi rekan keulaa hipoen.

Edit. Ja tuolla kun on vielä niitä muuttuvia nopeusrajoitustauluja, niin ketään ei tosiaankaan kiinnosta jos joskus on 80 rajoitus esim kehä ykkösen kohdalla.
Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. Ymmärrän kyllä hyvin houkutuksen ohitella rekkoja leppoisasti, mutta tuossa alueella kerjäät puhtaasti verta nenästäsi. Sama se Tuusulanväylällä. Vauhti kaistan mukaan ja aktiivinen tienanto niin hyvä tulee. Ja tiedetään, että oikeus sitä sun tätä ja ylinopeus jo valmiiksi. Kyse ei ole noista vaan siitä haluatko kerätä häirikköjä taaksesi vai et.
 
Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. Ymmärrän kyllä hyvin houkutuksen ohitella rekkoja leppoisasti, mutta tuossa alueella kerjäät puhtaasti verta nenästäsi. Sama se Tuusulanväylällä. Vauhti kaistan mukaan ja aktiivinen tienanto niin hyvä tulee. Ja tiedetään, että oikeus sitä sun tätä ja ylinopeus jo valmiiksi. Kyse ei ole noista vaan siitä haluatko kerätä häirikköjä taaksesi vai et.
Ei. En lähtökohtaisesti aja 80:n alueella satasta vain, koska joku mun takana haluaa tehdä niin ja osoittaa sen roikkumalla perseessä. Teen heille kyllä tilaa, jos oikean kaistan tilanne sen sallii, enkä lähde ohittamaan pitkää letkaa mikäli a) näen jonkun saavuttavan mua vasemmalla kaistalla selkeällä nopeuserolla tai mikäli näen jonkun saavuttavan maltillisella nopeuserolla JA letka on niin pitkä, että päätyisin todennäköisesti vetämään vasemman kaistan letkaa rauhallisella ohituksellani. Voin myös ihan mielelläni vähän polkaista kaasua tai käväistä pienemmässäkin välissä niinkin, että joudun itse hidastamaan, mikäli eivät hiillosta. Aja kohteliaasti, niin olen mielelläni avuksi.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen. Kamera 80 alueella juuri ennen vaihtumista 100:een poistaisi nopeuserot. Sama toimisi myös toisinpäin nopeusrajoituksen laskiessa, kun minä-minä-kuljettajat eivät voisi päästellä edellistä nopeusrajoitus seuraavaan ramppiin tai ties minne asti.
 
Ei. En lähtökohtaisesti aja 80:n alueella satasta vain, koska joku mun takana haluaa tehdä niin ja osoittaa sen roikkumalla perseessä. Teen heille kyllä tilaa, jos oikean kaistan tilanne sen sallii, enkä lähde ohittamaan pitkää letkaa mikäli a) näen jonkun saavuttavan mua vasemmalla kaistalla selkeällä nopeuserolla tai mikäli näen jonkun saavuttavan maltillisella nopeuserolla JA letka on niin pitkä, että päätyisin todennäköisesti vetämään vasemman kaistan letkaa rauhallisella ohituksellani. Voin myös ihan mielelläni vähän polkaista kaasua tai käväistä pienemmässäkin välissä niinkin, että joudun itse hidastamaan, mikäli eivät hiillosta. Aja kohteliaasti, niin olen mielelläni avuksi.
Eli klassiset ajan parempaa nopeutta (tm) ja tilanne ei salli -syyt. Kohtelias ajokin voi olla hankalaa, jos odotus ei tuota tulosta. En tiedä miten ajat, mutta näillä sun puolustussyillä tilanteita tuntuu syntyvän (sivusta kun ruuhkassa seuraa). Hyvin harvoin näkee suoraan perseilyyn menoa pl. katsomatta oikealta eteen. Ensin ollaan takana, sitten pikkuhiljaa liki, eka oikean väli odottelua, sitten jossain keittää. Ei aina edes heti jonon tokassa. Voi olla, että tapauksesi oli yksittäinen tilastotappio, ihan kaikkea ei pysty estämään vaikka olisi aidosti halua.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen. Kamera 80 alueella juuri ennen vaihtumista 100:een poistaisi nopeuserot. Sama toimisi myös toisinpäin nopeusrajoituksen laskiessa, kun minä-minä-kuljettajat eivät voisi päästellä edellistä nopeusrajoitus seuraavaan ramppiin tai ties minne asti.
Puhdasta rahastusta. Nopeuserot ovat palanneet täyteen miinoitetulla kehälläkin, kamerat ei toimi. Liikkuva poliisi random-tutkilla takaisin, jos turvallisuus kiinnostaa. Kamerat ovat puhdas säästökeino, jolla luodaan illuusio valvonnasta. Todellinen valvonta 404.
 
Puhdasta rahastusta. Nopeuserot ovat palanneet täyteen miinoitetulla kehälläkin, kamerat ei toimi. Liikkuva poliisi random-tutkilla takaisin, jos turvallisuus kiinnostaa. Kamerat ovat puhdas säästökeino, jolla luodaan illuusio valvonnasta. Todellinen valvonta 404.
Jos rahastuksella tarkoitat että kattaa kustannukset, niin eikö se olisi taloudellisestikkin tehokas konsti valvoa kipupisteiden nopeuksia.

Koska aivan ilmeisesti ylinopeudesta on tullut osalla väylää liikkuja tapa , jopa sellainen että painostetaan muita samaan, niin ehdotetu kohdat kuullostaa hyviltä paikoilta lisätä valvontaa.

Osa kuskeista toki polkaisee kameran jälkeen jos on tilaa, puutumisen tueksi voisi ottaa keskinopeus mittausta, ja tutka tolpat voisi mitat molempiin suuntiin.

Liikkuvalvonta sitten tukisi, niin liikkuva automaatti, kuin se perinteinen ylinopeusratsia, missä ylinoputta.ajavat vedetään tiensivuun.

Päästä suosiolla vaan ohi seuraavalla kerralla. Jos se ehti sinut rekkojen välissä oikealta ohittaa, niin olisit vastaavasti johonkin väliin pystynyt koukkaamaan. Tai sitten kaasupoljinta sen verran, että et ole vasurin tukko. ...
Sori, postauksesi ajallisesti toisin päin, mutta jos väylällä ylinopeudet on yleinen ongelma, niin ehkä siihen ei ole se ratkaisua että suurinpiirtein rajoitustenmukaan ajavat alkavat väisteleen ylinopeutta-ajavia, tai että painostetaan heitäkin ajamaan ylinopeutta.
Kyse ei siis ollut tientukosta, vaan kuskista joka ei vaihda nopeammin ajavien eteen, ja joka "väistää" jos reilusti tilaa väistää, esimerkki tilanne taisi olla sellainen että ohitti selkeällä nopeuserolla hitaampaa jonoa.

Eikä tuuppijat olleet mitään pelastajia hälytysmatkalla. Tuolla väylällä voi mennä yksilöitä joilla on aito kiire, joiden puolesta mielellään näkee vaivaa ja antaa tilaa, mutta jos yhtä kohti on sata tapakaaharia, niin todellisessa häddässä kiirehtiä saavat syyttää niitä tapakaahareita, ei sitä joka ajaa rajoitustenmukaan.
 
Pääteidellä nopeusrajoituksen muutospaikat olisi hyviä paikkoja kameroille. Ensinnäkin ne toimisi hyvänä rahastusvälineenä. Toisekseen ne lisäisi turvallisuutta vähentämällä nopeuseroja. Nythän noissa paikoissa nopeusrajoituksen noustessa joillakin tuntuu olevan oikeus nostaa oma nopeutensa tulevaan nopeuteen jo kilometriä ennen.
Jos nyt joku kehä3 jätetään pois laskuista, niin juuri tuollaisilla paikoilla joissa rajoitus on juuri muuttunut ne kamerat pääosin juuri on jo nyt.
 
Se varmaan hyvä kerrata, moni jolla mielessä taustapeilisääntö, niin selittää sillä.

Siis meinaatko, että tuolla taustapeilisäännöllä jää liian lyhyt väli? Sehän on ihan perskuleen pitkä väli, eikä nuo eteen kiilaavat kyllä taatusti näe taustapeilissä minun valoja ennen kaistan vaihtamista.

Mulla on myös puolisen miljoonaa kilsaa takana ilman yhtään lasin korjausta. Tuuria kai sitten.
 
Siis meinaatko, että tuolla taustapeilisäännöllä jää liian lyhyt väli? Sehän on ihan perskuleen pitkä väli,
Jos 4 kaistasella tiellä, motari?

Ajoneuvosta, nopeuserosta, kiinni, mutta jos se nopeusero ei ole isoa ja vaihtaakaistaa silloin kun valot näkyy taustapeilistä, niin ainakin osalla ajoneuvoja se on kyllä ihan liian eteen.

4 kaistella (2-suuntaan) on ihan turhaa siihen eteen koukata, kun voi ottaa sen "minimi" turvavälin.

eikä nuo eteen kiilaavat kyllä taatusti näe taustapeilissä minun valoja ennen kaistan vaihtamista.
Joo, on noita jotka koukkaa ihan eteen, ja tuskin peiliä edes vilkuilee (tai sitten tahalista)
 
Sori, postauksesi ajallisesti toisin päin, mutta jos väylällä ylinopeudet on yleinen ongelma, niin ehkä siihen ei ole se ratkaisua että suurinpiirtein rajoitustenmukaan ajavat alkavat väisteleen ylinopeutta-ajavia, tai että painostetaan heitäkin ajamaan ylinopeutta.
Kyse ei siis ollut tientukosta, vaan kuskista joka ei vaihda nopeammin ajavien eteen, ja joka "väistää" jos reilusti tilaa väistää, esimerkki tilanne taisi olla sellainen että ohitti selkeällä nopeuserolla hitaampaa jonoa.

Eikä tuuppijat olleet mitään pelastajia hälytysmatkalla. Tuolla väylällä voi mennä yksilöitä joilla on aito kiire, joiden puolesta mielellään näkee vaivaa ja antaa tilaa, mutta jos yhtä kohti on sata tapakaaharia, niin todellisessa häddässä kiirehtiä saavat syyttää niitä tapakaahareita, ei sitä joka ajaa rajoitustenmukaan.
Tien tukko se auto oli sille hasardin liikkeen tekijälle. Hänen kokemus tässä on oleellinen, koska siitä seurasi vaara kertojallekin. Kuten sanoin, turha mennä taas siihen kenellä on oikeus mihin jne. keskusteluun. Kouluttajaluonne ei tule ymmärtämään, että minua kiinnostaa oman vaaran minimointi vaikka ”vuoronumerokin” menisi. Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus. En tule ymmärtämään ihmisiä, jotka tahallaan luovat tilanteesta ikävämmän kuin tarvitsisi.

Liikkuva poliisi poimii nämäkin pois paremmin, kamera ei ikinä moiseen pysty.
 
Jos nyt joku kehä3 jätetään pois laskuista, niin juuri tuollaisilla paikoilla joissa rajoitus on juuri muuttunut ne kamerat pääosin juuri on jo nyt.
Turunväylä, Tuusulanväylä, Hämeenlinnanväylä. Onko noista missään muualla kuin Tuusulanväylän lopussa 80->50 kamera?

Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.
 
Turunväylä, Tuusulanväylä, Hämeenlinnanväylä. Onko noista missään muualla kuin Tuusulanväylän lopussa 80->50 kamera?

Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.
Ja se kamera on siinä lähinnä sitä varten että ihmiset ajoi siinä aina punasia päin...
 
Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän 80->100 ja myös 100->120 kamera olisi tervetullut.

Ihan älytöntähän se olisi kamera laittaa kohtaan jossa nopeusrajoitus nousee, paljon paremmin se kamera rahaa takoo 100kmh alueella siinä kohtaa kun se rajoitus risteysalueen tms muun syyn takia hetkellisesti käy 80kmh:ssa (kunnes taas hetikohta jatkuu 100kmh).
Turvallisuuden tai liikenteen sujuvoittamisen kannaltahan noilla kameroilla on sangen vähän tekemistä.
 
Ihan älytöntähän se olisi kamera laittaa kohtaan jossa nopeusrajoitus nousee, paljon paremmin se kamera rahaa takoo 100kmh alueella siinä kohtaa kun se rajoitus risteysalueen tms muun syyn takia hetkellisesti käy 80kmh:ssa (kunnes taas hetikohta jatkuu 100kmh).
Turvallisuuden tai liikenteen sujuvoittamisen kannaltahan noilla kameroilla on sangen vähän tekemistä.
Ei älytöntä vaan järkevää, koska vähentäisi nopeuseroja huomattavasti.
 
Ajoneuvosta, nopeuserosta, kiinni, mutta jos se nopeusero ei ole isoa ja vaihtaakaistaa silloin kun valot näkyy taustapeilistä, niin ainakin osalla ajoneuvoja se on kyllä ihan liian eteen.

Kävin omalla autolla testaamassa. Viereisellä kaistalla ajavan etuvalot näkyvät taustapeilistä jo 20 metrin etäisyydellä, mikä on todellakin aivan liian lyhyt väli vetää toisen eteen.
 
Kävin omalla autolla testaamassa. Viereisellä kaistalla ajavan etuvalot näkyvät taustapeilistä jo 20 metrin etäisyydellä, mikä on todellakin aivan liian lyhyt väli vetää toisen eteen.

Jos se 80km/h ajava hyppää sen 120km/h ajavan eteen 20m ennen, niin siinä on 2s aikaa reagoida, mikä todellakin liian vähän ja näitä näkee joka kerta kun motarilla ajaa!
 
Tuli ajettua tuossa viikonloppuna pidempi reissu ja yksi asia alkoi ottamaan päähän oikein urakalla.

Jos ajat karavaanarin perässä, etkä uskalla ohittaa (tämä voi johtua monesta syystä; auto, kuskin ikä, arkuus jne jne ei siinä mitään), mutta jätä siihen karavaanarin ja itsesi väliin se kolme autonmittaa, jotta ne takana olevat varovaisemmatkin kuskit (ei niin tehokkaalla autolla) voivat turvallisesti ohittaa sinut ja sitten hyvän paikan tullen vielä sen karavaanarin.
Nyt reisulla tuli pariin kertaan tilanne, että näitä jotka eivät uskaltaneet ohittaa alkoi kertyä pitkäksi jonoksi asti, koska se ensimmäinen karavaanarin perässä roikkuja ei uskaltanut ohittaa eikä jättänyt tarpeeksi väliä ja tämä sitten kertautui....jono venyi ja venyi.

Rajoitus oli 100km/h ja 75-80km/h oli letkan vauhti.
Siinä sai kauempana jonossa todistella jos jonkinlaisia hurjia ohituksia ja vaaran paikkoja.
Vähemmän yllättäen "Luksusautot" oli yliedustettuina näissä vaaranpaikoissa.

Itse maltoin ohittaa turvallisessa paikassa pitkillä suorilla, vaikka auton puolesta ehtisin muuallakin, mutta monella tuntui jonossa olevan joko ADHD lääkkeet ottamatta ja kärsivällisyys 0%, hurjaa katseltavaa.

Niin ja tässä osoitan sormea siihen ensimmäiseen kuskiin sen karavaanarin takana, en karavaanareihin.
 
Viimeksi muokattu:
-toisaalta peiliin katsoen huomatuaan kerryttäneensä hyvän letkan, voisi linjuripysälillä purkaa moisen. Niin viksut traktorikuskitkin tekee. Itseäni huomioitti tänään taas ammattikuskit pakuissaan, negatiivinen ryhmittyminen oli päivän hitti. Sillä pystyy haittaaman muita mahdollisimman paljon!
 
Tien tukko se auto oli sille hasardin liikkeen tekijälle. Hänen kokemus tässä on oleellinen, koska siitä seurasi vaara kertojallekin. Kuten sanoin, turha mennä taas siihen kenellä on oikeus mihin jne. keskusteluun. Kouluttajaluonne ei tule ymmärtämään, että minua kiinnostaa oman vaaran minimointi vaikka ”vuoronumerokin” menisi. Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus. En tule ymmärtämään ihmisiä, jotka tahallaan luovat tilanteesta ikävämmän kuin tarvitsisi.

Mitä vaaraa aiheuttaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan jonoa ohittava, jos siihen jonoonkin on asiallinen nopeusero. vs selkeää ylinopeutta ajavat, jotka yrittää saada myös muut ajamaan ylinopeutta ?

Sivutuloksena sujuvampi liikenne on toki bonus.
Siis jonot menisi rajoituksen mukaan, vs se että siellä osa vetelee selkeästi yli rajoituksen, painostaen muita koukkiin kaistalta kaistalle, tai itse pujotellan kaistojen välillä.

Ja jos ongelma oli se että väylällä ajetaan ylinopeutta, niin ratkaisu siihen ei ole se että entistä useampi ajaisi ylinopeutta..
 
Mitä vaaraa aiheuttaa suurinpiirtein rajoitusten mukaan jonoa ohittava, jos siihen jonoonkin on asiallinen nopeusero. vs selkeää ylinopeutta ajavat, jotka yrittää saada myös muut ajamaan ylinopeutta ?
Siellä ohittajan takana olevasta hellankoukusta oli kyse. Sääntöjen puitteissa sitä saa toki kuumentaa ihan vapaasti, mutta helvetin typerää se on. Se kun aiheuttaa tilanteen, niin ei siinä kysytä kenen vika kun myös kouluttajaa sattuu leukaan.
 
Eli klassiset ajan parempaa nopeutta (tm) ja tilanne ei salli -syyt. Kohtelias ajokin voi olla hankalaa, jos odotus ei tuota tulosta. En tiedä miten ajat, mutta näillä sun puolustussyillä tilanteita tuntuu syntyvän (sivusta kun ruuhkassa seuraa). Hyvin harvoin näkee suoraan perseilyyn menoa pl. katsomatta oikealta eteen. Ensin ollaan takana, sitten pikkuhiljaa liki, eka oikean väli odottelua, sitten jossain keittää. Ei aina edes heti jonon tokassa. Voi olla, että tapauksesi oli yksittäinen tilastotappio, ihan kaikkea ei pysty estämään vaikka olisi aidosti halua.
Emmä tiedä mikä on parempi tai huonompi nopeus.
Ymmärrän, että ihmisten näkemys väistämiseen sopivista väleistä vaihtelee, mutta tää vähän vaikuttaa siltä, että tuomitset jostain syystä kaikkien selitykset oletuksena virheellisiksi.

Se pätkä Tammiston liittymästä on pahimmillaan toistasataa metriä sellaista yhden-kahden auton väliä. Sinne kun alkais tunkemaan väliin, niin se hidastais nopeuksia jonon hännillä entisestään ja sieltä luultavasti sinkoiltais entistä enemmän entistä suuremmilla nopeuseroilla vasemmalle kaistalle. Nopeutta en haluais nostaa juurikaan. Ehkä se on se mun "parempi nopeus"? Sellainen ylinopeus mitä itse uskaltaa ajaa? Sen takana tulevan "parempi nopeus" onkin sitten jotain muuta, mutta kumman parempi nopeus onkaan parempi?

Reagoin mielestäni (tietysti omassa päässä kaikki varmaan tekee niin) hyvissä ajoin nopeuseroihin, joten harvoin mulla on takana jonoa ja silloin kun on, niin pyrin purkamaan sen. Toi kyseinen kohta vaan sattuu olemaan sellainen, jossa nopeusrajoituksen laskua seuraa liittymä, josta tulee usein isompi köntti valoista samaan aikaan päässeitä ajoneuvoja kerralla. Siinä jos useampi autoilija alkais antaa tilaa yhdelle kiireiselle, niin se hankaloittaa hyvin monen muun autoilijan liittymistä ja hidastaisi vasenta kaistaa vielä merkittävästi enemmän.
 
Siellä ohittajan takana olevasta hellankoukusta oli kyse. Sääntöjen puitteissa sitä saa toki kuumentaa ihan vapaasti, mutta helvetin typerää se on. Se kun aiheuttaa tilanteen, niin ei siinä kysytä kenen vika kun myös kouluttajaa sattuu leukaan.
Nyt vaara että ymmärretään toisiamme väärin. (*

Ehdottomasti tuomittavaa on se että reippaammin ylinopeutta-ajava tulee kouluttaan edellä olevaa, tulee lähelle, "tuuppiin", painostaa edellä ajavaa selkeään ylinopeuteen, ja tai tuupitaan väistään oikealle jonon väliin.


Näitä jotka selkeästi näin käyttytyy välillä näkee, heitä ei pidä sekoittaa niihin kuskeihin jotka nyt vain ei osaa turvavälejä ja taitamattomuuttaan roikkuvat kontissa. (**




Tämä lähti siitä että nelikaistaisella tiellä oikealla meni jono, jotain ohitettiin vasemmalla kaistalla suurinpiirtein rajoitusten mukaan, ja taakse tuli joku painostaan ajamaan reilusti ylinopeutta ja tai väistämään oikeanjonon väliin. Tyypillinen minä minä tuuppia, joka odottaa että muut väistää, varmaan näitä jotka tuljee rampilta eteen ja muut väistää, tulee kolmion takaa eteen, muut väistää, tulee pyörällä eteen muut väistää, yhdestä pääsee , niin seuraavan kimppuun.

Sen ymmärrän että jos itsellänni on enemmän menohaluja, jopa ylinopeutta, niin harmittaahan se että jos edessämeniä menee suurinpiirtein rajoitusten mukaan, eli hitaammin kuin haluasisin, enkä hänestä pääse turvallisesti ohi. Harvoin on sellaista niin oikeaa kiirettä että pitäisi alkaa antaa merkkiä että väistä nyt jonnekkin. Yleensä kyse siitä että itse mokannut aikataulun ja kiva syytellä muita.


(**
Tästä tuli mieleen että yksi syy ylinopeuteen on se että kuska A ajelee suht rajoitusten mukaan, perään tulee roikkuun kuski B , A sitten lisää vauhtia että olisi välilä, B lisää vauhtia että pysyy tuntumassa, kuskin C ilmeistyy perään, niin kohtahan siinä on jono joka menee sitten selkeästi ylinopeutta, ilman että kukaan heistä periaatteessa haluasi ajaa ylinopeutta.


Edi3
Tässä nyt oletus tilanteesta että osalliset ei ajele päihteiden alaisena ja jonkinlainen ajolupa ja kunto on. Jos perään tulee joku aineissa, niin kai siinä tärkeintä seurata sitä, ja itse olla mahdollisimman rauhallinen, ennustettava ja jos meinaa siirtyä sivusuunnassa niin tekee sen rauhallisesti, ennustavasti, ei tietenkään takaa mitään, mutta antaa edes jotain mahkuja. ajokunnottomalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti tuomittavaa on se että reippaammin ylinopeutta-ajava tulee kouluttaan edellä olevaa, tulee lähelle, "tuuppiin", painostaa edellä ajavaa selkeään ylinopeuteen, ja tai tuupitaan väistään oikealle jonon väliin.

Sen ymmärrän että jos itsellänni on enemmän menohaluja, jopa ylinopeutta, niin harmittaahan se että jos edessämeniä menee suurinpiirtein rajoitusten mukaan, eli hitaammin kuin haluasisin, enkä hänestä pääse turvallisesti ohi. Harvoin on sellaista niin oikeaa kiirettä että pitäisi alkaa antaa merkkiä että väistä nyt jonnekkin. Yleensä kyse siitä että itse mokannut aikataulun ja kiva syytellä muita.

Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
 
Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
Kommentoidussa tarinassa ei ollut kyse motarilla vasemmalle unohtumisesta, niitäkin joskus näkee, ennätys minkä muistaa taitaa olla toistasataa kilometriä vain satunnaisia ohittaen, olisi varmaan jatkanut pidemmälle, jos ei se motari olisi loppunut. Esimerkki ajoi sellaista vauhtia ettei suurempaa ärsytystä, enemmän huvitti.

Mutta motarilla on liikennemäärät välillä sellaisia ettei siellä oikealla ole sellaisia väliä mihin palailla, esim jos PK seudulta sopivaan aikaan lähtee maakuntia kohti. vasemmallakkin on sitä jonoutumista sen verran että pääse sitä omaa tavoite vauhtia ajamaan. Enemmän niissä hämmentää ne kuskit jotka siitä huolimatta vetää siksakkia kaistojen välillä, ohittavat auton, palaavat sen eteen, kunnas taasen palaavat vasemmalle, sen takana tulleen eteen, kumpikin jono sitten pumppaa.

Veikkaan että tämä siksak on niitä "kokeenempia" kuskeja jotka aloitelleet ajamista 1900 luvulla.
 
Kommentoidussa tarinassa ei ollut kyse motarilla vasemmalle unohtumisesta
Ei ollut motari (jos nyt siis edelleen puhutaan tuosta turunväylän rekan ohituksesta ja mersusta), mutta samalla tavalla siinäkin oli jääty haaveilemaan sinne vasemmalle kaistalle. Jos joku pääsee oikealta ohittamaan, se edellä ajava olisi voinut ihan hyvin itsekin sen ohituksensa jälkeen laittaa vilkun päälle (mahdollisesti vielä aavistuksen aikaisemmin kuin normaalisti, kertoakseen takana tulevalle nopeammalle, että hänet on huomioitu) ja palata takaisin oikealle kaistalle niin kuin kuuluu ja tilanteessa ei olisi ollut mitään draamaa kenelläkään.

Tuossa on ihan selvästi mersukuski lukenut tilanteen niin, että edellä olevalta hitaammalta on nyt rekka on ohitettu ja ei mitään aikomustakaan väistää sivuun, joten sen suuremmin ihmettelemättä on itse purkanut tilanteen ja ajanut oikealta ohi. Usein näissä tapauksissa vastaavaa on jo tapahtunut edeltävien autojen kohdalla.
 
Emmä tiedä mikä on parempi tai huonompi nopeus.
Ymmärrän, että ihmisten näkemys väistämiseen sopivista väleistä vaihtelee, mutta tää vähän vaikuttaa siltä, että tuomitset jostain syystä kaikkien selitykset oletuksena virheellisiksi.

Se pätkä Tammiston liittymästä on pahimmillaan toistasataa metriä sellaista yhden-kahden auton väliä. Sinne kun alkais tunkemaan väliin, niin se hidastais nopeuksia jonon hännillä entisestään ja sieltä luultavasti sinkoiltais entistä enemmän entistä suuremmilla nopeuseroilla vasemmalle kaistalle. Nopeutta en haluais nostaa juurikaan. Ehkä se on se mun "parempi nopeus"? Sellainen ylinopeus mitä itse uskaltaa ajaa? Sen takana tulevan "parempi nopeus" onkin sitten jotain muuta, mutta kumman parempi nopeus onkaan parempi?

Reagoin mielestäni (tietysti omassa päässä kaikki varmaan tekee niin) hyvissä ajoin nopeuseroihin, joten harvoin mulla on takana jonoa ja silloin kun on, niin pyrin purkamaan sen. Toi kyseinen kohta vaan sattuu olemaan sellainen, jossa nopeusrajoituksen laskua seuraa liittymä, josta tulee usein isompi köntti valoista samaan aikaan päässeitä ajoneuvoja kerralla. Siinä jos useampi autoilija alkais antaa tilaa yhdelle kiireiselle, niin se hankaloittaa hyvin monen muun autoilijan liittymistä ja hidastaisi vasenta kaistaa vielä merkittävästi enemmän.
En minä selityksiä tuomitse vaan ajatusmallin. Siinä kohtaa, kun ollaan vasurilla tukkona ja joku hellankoukku vetää hullulla manoveerilla ohi, ollaan jo pahasti myöhässä. Tästäkin keskustelusta mopo lähti ekan viestin jarruttelustani huolimatta aiempaa vastaavasti keulimaan väärään suuntaan. Esim. pulatunnuksen viesteissä lähestymään asiaa siltä kannalta, että millä perustein sen kaistan tukkijan on siinä oikeus olla. Ja kuka on "väärässä". Ei nämä ole oikeata kysymyksiä. Pitäisi kysyä itseltään miksi on missä on. Minä en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi olla vasurin jonon eka letkaa vetämässä. Tämä Asentaja1:n viesti kuvaa sen hyvinkin tyypillisen tilanteen mitä näkee jatkuvasti.

Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
 
Ei ollut motari (jos nyt siis edelleen puhutaan tuosta turunväylän rekan ohituksesta ja mersusta), mutta samalla tavalla siinäkin oli jääty haaveilemaan sinne vasemmalle kaistalle. Jos joku pääsee oikealta ohittamaan, se edellä ajava olisi voinut ihan hyvin itsekin sen ohituksensa jälkeen laittaa vilkun päälle (mahdollisesti vielä aavistuksen aikaisemmin kuin normaalisti, kertoakseen takana tulevalle nopeammalle, että hänet on huomioitu) ja palata takaisin oikealle kaistalle niin kuin kuuluu ja tilanteessa ei olisi ollut mitään draamaa kenelläkään.

Tuossa on ihan selvästi mersukuski lukenut tilanteen niin, että edellä olevalta hitaammalta on nyt rekka on ohitettu ja ei mitään aikomustakaan väistää sivuun, joten sen suuremmin ihmettelemättä on itse purkanut tilanteen ja ajanut oikealta ohi. Usein näissä tapauksissa vastaavaa on jo tapahtunut edeltävien autojen kohdalla.
Yrin kuvailla mitä kommentoin, mutta tuohon Tuusulanväylä juttuun.

Jos satasen alueella ohittaa rekkoja suurinpiirtein rajoitusten mukaan, (rajoitus 120->100) , ilmeisen selkeä nopeusero ohitettaviin, niin miten tuota oikeasti voi kritisoida?

Tarinan mukaan se mersu oli tullut kontiin, ohittanut oikealta rekan nokkaa hipoen, vaikka sen rekka olisi viimeinen ohitettava, niin tarinassa se mersu jo estänyt kaistanvaihdon. Mersukuski aiheutti vaaratilanteen.

Ja tuossa keskustelussa taisi olla aiheensa ylinopeudet, ja valvonnan tehottomuus, jos siellä nyt kuitenkin kirjoitta ajoi edes suurinpiirtein rajoitustenmukaan, ja sikailia oli se joka ilmeisesti veteli reilummin ylinopeutta, niin menee jo aikamoiseksi että jälkimmäinen ok, ensimmäinen öö, sika.

Voi sitä senverran malttia kiiressäkin olla että odottaa sen ohituspaikan.


Ja toki se voi ärsyttää jos itsellä tavoite matkavauhti olisi suurempi kuin muilla, ja toki olisi kiva jos edellä oleva väistäisi muiden eteen, jotta voisi itse jatkaa omaa vauhti, ehkä jopa reilua ylinopeutta. Joskus se alle kympinkin nopeusero voi tuntua niin suurelta että ei maltti meinaa millään riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Aina näissä takana roikkuvissa toistuu sama kaava täällä. Samat vauhkoojat jotka ovat sitä mieltä ettei turvaväliä tarvita ja että ylinopeutta ajavilla on etuajo-oikeus jankkaavat samoja kummallisilla perusteilla kaivettuja perustelujaan.

Otetaanpa taas se nelikaistaisella tiellä ajamisen ABC esille:
  • Pidetään se turvaväli aina, vähintään kaksi sekuntia. Siis aina, ihan joka tapauksessa, vaikka edellä ajava ajaisi hitaammin vasemmalla kaistalla. Muuten olet kusipää.
  • Ei hermostuta jos edellä ajava ei mene kahden auton väliin oikealle liian pieneen turvaväliin, eli vähintään neljän sekunnin väliin jotta riittävät turvavälit säilyy oikealla kaistalla. (4 sekuntia on 80 km/h nopeudessa n. 89 metriä jos et jaksa laskea). Jos hermostut tästä olet jälleen kusipää.
  • Älä vilkuttele valoja edellä ajavalle jos edellä ajava ei toimi sinun itse keksimiesi sääntöjen mukaan. Sekin on kusipäisyyttä ja herättää todennäköisesti reaktion jota et toivo.

Yllä esimerkiksi on mainittu että jos oikealta ehtii ohi, pitäisi olla jo siirtynyt oikealle kaistalle. Ei, kyllä noi liikenteen minäminämulkut mahtuu sieltä ohi vaikka tilaa olisi alle 40 metriä 80 nopeudessa.

Sitä saa vaikka kuinka kiukkuisena yrittää kaataa sekoilijan syytä muiden kontolle, mutta minun silmin se näyttää samalta kuin kolme vuotias joka hakkaa kaupan lattiaa kun ei saa tikkaria. Tässä erona vaan on että aikuiset ihmiset ymmärtävät tahallaan maailmaa väärin jotta se sopisi paremmin heidän maailmankuvaansa ja vielä kuvittelevat että tästä olisi olemassa jokin kirjoittamaton säännöstö.
 
Ei se nyt olennaisesti tilannetta parantaisi jos bussipysäkillä päästäisi hitaalla autolla muutamat ohi..

- Siinä on sellainen vaaratilanne että jos alkaa hidastaa siihen pysäkille niin siellä on todennäköisesti
vastaantulijoita ja roikkujat ei niitä nää vaan provosoituvat viimeiseen ohitukseensa
- Jos pysähdyt ja kun ne on päässeet ohi, niitä oottaa seuraava hidastelija aika nopeasti
- Jos kyydissä on enemmän kuin iotechin normaalipainoiset, niin sillä autolla ei sitten lähdetäkkään siihen ruuhkaliikenteeseen mukaan enää noin vaan

Traktorilla ajaessa siitä kopista näkee sen perässä turhautuvan rekkakuskin käytännössä silmästä silmään, ja eleilellä on helppo viittoa että pääset kohta ohi kun on piennarta tarpeeksi..

En näytä enää vilkkua kolmea kertaa oikealle turvallisen ohituksen merkiksi, kuin poikkeuksellisesti jos takana on ok bmw/mersu, vika kerta oli se kun jossain teslassa riideltiin kauan että onko nyt turvallista ohittaa ja oli pakko ajaa keskikaistalle että älkää nyt perkele enää menkö, lasti heilahti sen verran että tuntui kunnolla ratissa asti.

Jos vituttaa ajella toisten perässä nii kantsii mennä ABC:lle kahville, kyl se ruuhka (ens viikolla) laantuu..
 
Pitäisi kysyä itseltään miksi on missä on. Minä en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi olla vasurin jonon eka letkaa vetämässä.
Kysymykseen oli vastaus, kirjoittaja(t) olivat ohittamassa oikealla olevaa jonoa. Ilmeisesti selkeä nopeusero, nopeus suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Tarinassa ei tainnut selvitä oliko jonon ensimmäinen, vaikka olisi, niin mihin siitä edestä haihtuu, jos ei ole sitä riittävää tilaa. ja jos tilaa tulossa mutta takanatulia on sinne jo koukannut, niin ei sinne voi vaihtaa. (*

Jos vasemmalla on jonoutumaa, edessäkin menee ajoneuvoja, niin kaistaa vaihdetään lähinnä sitten kun tarve, esim ryhmittyäkseen poistumista varten. Ne jotka vetelee siksakki ovat yleensä häiriöksi molemmilla kaistatoilla.

(*
Näitä oikealle vaihtajia, jotka estää edessä mennään kaistanvaihdon taitaa olla enemmän kuin näitä oikeasti vasemmalla unohtuneita. Vasemmalle unohtunut voi ärysyttää, mutta eivät sinänsä ole vaarallisia, verrattuna noihin koukkioihin, tai heihin jotka jonossa harvaa jonoa ohittaessa jokaisen jälkeen poikkeavat hetkeksi oikealla. Ärsytyksessä jälkimmäinen varmaan nettona peittoaa vasemmalle nukahtaneen.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.
Saatat kivittää syyttömiä kans kun alat "kouluttamaan" noin, aivan älytöntä touhua.
 
Kannattaa ottaa roiskeläpät pois niin kivet lentää iloisesti taaksepäin. Monissa autoissa ei edes niitä ole. Ei niitä ainakaan taakse tarvitse laittaa.

Onhan se kumma, että ajokortin saa kirjekurssilta ja sitten sovelletaan. Ihmiset syö jotain pillereitä, jotka tekee äkäisiksi.
 
Kysymykseen oli vastaus, kirjoittaja(t) olivat ohittamassa oikealla olevaa jonoa. Ilmeisesti selkeä nopeusero, nopeus suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Tarinassa ei tainnut selvitä oliko jonon ensimmäinen, vaikka olisi, niin mihin siitä edestä haihtuu, jos ei ole sitä riittävää tilaa. ja jos tilaa tulossa mutta takanatulia on sinne jo koukannut, niin ei sinne voi vaihtaa. (*

Jos vasemmalla on jonoutumaa, edessäkin menee ajoneuvoja, niin kaistaa vaihdetään lähinnä sitten kun tarve, esim ryhmittyäkseen poistumista varten. Ne jotka vetelee siksakki ovat yleensä häiriöksi molemmilla kaistatoilla.

(*
Näitä oikealle vaihtajia, jotka estää edessä mennään kaistanvaihdon taitaa olla enemmän kuin näitä oikeasti vasemmalla unohtuneita. Vasemmalle unohtunut voi ärysyttää, mutta eivät sinänsä ole vaarallisia, verrattuna noihin koukkioihin, tai heihin jotka jonossa harvaa jonoa ohittaessa jokaisen jälkeen poikkeavat hetkeksi oikealla. Ärsytyksessä jälkimmäinen varmaan nettona peittoaa vasemmalle nukahtaneen.
Joka ikinen päivä ruuhkassa näkee tilanteita, joiden perussyynä on porukan hermostuminen yhteen ainoaan vasemman kaistan kairaajaan. Se on ihan herttaisen sama miten paljon yrität luoda skenaariota tms. puolustamaan noita idiootteja, mutta se ei muuta tosiasiaa niiden vaikutuksesta liikenteeseen. Kairaajalla on oikeutensa, mutta helvetin typerää käytöstä se silti on. Parhaimmillaan 1-tiellä jossain Ämmässuon suoralla näkee, kun yksi ja sama ääliö on kerännyt taakseen kymmeniä autoja.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.

Ei ole kyllä ihme, että tämä aihe saa niin paljon kirjoituksia aiheesta, kun on näinkin sakeasti ajavia kuskeja liikenteessä.
 
Tuusulanväylällä näkee poskettoman paljon noita vilkuttelijoita tilanteessa jossa molemmat kaistat on jo tukossa. Siinä sitten päästetään kiireinen Jonne ohi, ja naureskellaan kun Hyrylässä ollaan vielä muutaman auton säteellä. Kai se jotain iloa kuitenkin tuo, kun auto kerrallaan yrittää työntää jonoa pois edestä.
 
Saatat kivittää syyttömiä kans kun alat "kouluttamaan" noin, aivan älytöntä touhua.

Niin nyt puhutaan näistä kuskeista kuten esimerkiksi alkukesällä aamuruuhkassa Hämeenlinnanväylällä: Kehä 3:n ali tultaessa itsellä ja edessä olevalla jonolla vauhtia vajaa satanen, ja ihan perseeseen painaa kiinni vironkilpinen X3. Tämä päättää melko nopeasti painaa oikealta ohi, ja äkkiä takaisin vasemmalle kaistalle seisomaan jarrun päällä ettei osu edelläni menevään. Sitten taakseni ilmestyy toinen samanlainen, joka änkeää myös täysin kiinni perseeseen, ja heilahtelee kaistan puolelta toiselle yrittäen tehdä selväksi kuinka kiire hänellä on. Vähän ennen Myyrmäkeä alkoi tuntua tarpeelliselta tehdä taakse turvaväliä, kun yhä oltiin ihan reilusti nuuhkimassa persettä.

Poikien kaahailun järkevyys näkyi viimeistään kun Kehä I:n kohdalla lähdin edestä töpeksimästä. Mielenosoituksellisesti taas kaasu pohjaan, ja kaksi sekuntia myöhemmin jarruvalot vilkkumaan kun edelläni ajanut letka oli saavutettu. Tämä ensimmäinen näistä sankareista oli perseissä roikkumalla päässyt kolmen auton verran jonossa karkuun, joten varmasti löysi vielä sielunveljensä.
 
Aika iso väli saa olla kehällä että aamu/iltapäivä ruuhkassa rupean tilaa antamaan jos jonoissa mennään ja harvoin edes annan koska jos ajetaan jo sitä suurinta sallittua ja vähän yli niin menkööt oikealta ohi jos haluaa ajaa kovempaa.

Motarilla annan sitten tilaa herkemmin koska sen sanoo jo ihan laki ja olen samaa mieltä tuosta Tuusulan motarin ongelmasta, että aivan liikaa siellä mennään vasenta kaistaa ja aina kun joku tulee vasemmalla kaistalla perä edellä vastaan niin koskaan siellä ei ajeta sitä suurinta sallittua, niin miksi sinne vasemmalle kaistalle on pakko silti mennä? Tuusulan motarin suurin ongelma on varmaan se ettei sitä mielletä moottoritieksi ja tähän mun mielestä viranomaisen tulisi tehdä muutos, joko tehdä se selväksi kaikille että se on moottoritie ja moottoritiellä pätee ihan oikeasti eri säännöt tai sitten muuttaa se moottoriliikennetieksi, kuten kehätiet on.

Toki tässäkin on juurisyy se ettei ihmiset osaa pitää turvavälejä, jos kaikki ajaisi aina sen +4s mukaan niin aina olisi tilaa väistää sinne oikealle kaistalle. Pelkkä motarilta poistuminen on vittumaista, kun porukka ajaa possujunassa 1-2s väleillä, sitten laitat vilkun päälle että voisin tulla tähän että pääsen seuraavasta rampista pois niin 90% vetää välin kiinni, "minun eteen et tule" ja TAAS jarruvalot palaa ja jojo liike alkaa.
 
Varmasti näin, tuo on vain laitonta moottoritiellä. Yhtä lailla kuin se vasemmalla kaistalla notkuminen.
Jos tässä kyse sitä ajotapaa missä ajetaan selkeää ylinopeutta, tuupiitaan kontissa, ei pidetä turvavälejä , mennään siksakssia motarilla, niin oikealta sivuuttaminen on pientä, jopa ainoa mikä yksinään voisi olla jopa laillista. (ei tuossa yhdistelmässä), mutta tuskin tuollaista ajajaa kiinnostaa turvallisuus tai laillisuus.

Jos tarkoitetaan tilannetta missä tie kahta autoa lukuunottamatta tyhjä, jokunen minuutti menty vasemmalla kaistalla peräkanaan, sitten taaempi vaihtanut oikella sinne >150 metrinpäähän, ja edelleen se toinen ajelee siellä vasemmalla, 120 alueella satasta, niin siitä on keskustelut onko myöhemmin 120 nopeudella oikealta "sivuuttaminen" laillaista. Tietyt tilanteet selkeitä, mm jos opasteiden mukaan. Mutta jos ei ole, niin siitä auto/sääntö ketjuissa on erilaista tulkintaa tullut.

Ymmärtääkseni vanhankaan lain aikaan turvallisesti, erityistä varovaisuutta noudattaen, ei ns ohittamis tarkoituksessa ei rangaistavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom