Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
Kommentoidussa tarinassa ei ollut kyse motarilla vasemmalle unohtumisesta, niitäkin joskus näkee, ennätys minkä muistaa taitaa olla toistasataa kilometriä vain satunnaisia ohittaen, olisi varmaan jatkanut pidemmälle, jos ei se motari olisi loppunut. Esimerkki ajoi sellaista vauhtia ettei suurempaa ärsytystä, enemmän huvitti.

Mutta motarilla on liikennemäärät välillä sellaisia ettei siellä oikealla ole sellaisia väliä mihin palailla, esim jos PK seudulta sopivaan aikaan lähtee maakuntia kohti. vasemmallakkin on sitä jonoutumista sen verran että pääse sitä omaa tavoite vauhtia ajamaan. Enemmän niissä hämmentää ne kuskit jotka siitä huolimatta vetää siksakkia kaistojen välillä, ohittavat auton, palaavat sen eteen, kunnas taasen palaavat vasemmalle, sen takana tulleen eteen, kumpikin jono sitten pumppaa.

Veikkaan että tämä siksak on niitä "kokeenempia" kuskeja jotka aloitelleet ajamista 1900 luvulla.
 
Kommentoidussa tarinassa ei ollut kyse motarilla vasemmalle unohtumisesta
Ei ollut motari (jos nyt siis edelleen puhutaan tuosta turunväylän rekan ohituksesta ja mersusta), mutta samalla tavalla siinäkin oli jääty haaveilemaan sinne vasemmalle kaistalle. Jos joku pääsee oikealta ohittamaan, se edellä ajava olisi voinut ihan hyvin itsekin sen ohituksensa jälkeen laittaa vilkun päälle (mahdollisesti vielä aavistuksen aikaisemmin kuin normaalisti, kertoakseen takana tulevalle nopeammalle, että hänet on huomioitu) ja palata takaisin oikealle kaistalle niin kuin kuuluu ja tilanteessa ei olisi ollut mitään draamaa kenelläkään.

Tuossa on ihan selvästi mersukuski lukenut tilanteen niin, että edellä olevalta hitaammalta on nyt rekka on ohitettu ja ei mitään aikomustakaan väistää sivuun, joten sen suuremmin ihmettelemättä on itse purkanut tilanteen ja ajanut oikealta ohi. Usein näissä tapauksissa vastaavaa on jo tapahtunut edeltävien autojen kohdalla.
 
Emmä tiedä mikä on parempi tai huonompi nopeus.
Ymmärrän, että ihmisten näkemys väistämiseen sopivista väleistä vaihtelee, mutta tää vähän vaikuttaa siltä, että tuomitset jostain syystä kaikkien selitykset oletuksena virheellisiksi.

Se pätkä Tammiston liittymästä on pahimmillaan toistasataa metriä sellaista yhden-kahden auton väliä. Sinne kun alkais tunkemaan väliin, niin se hidastais nopeuksia jonon hännillä entisestään ja sieltä luultavasti sinkoiltais entistä enemmän entistä suuremmilla nopeuseroilla vasemmalle kaistalle. Nopeutta en haluais nostaa juurikaan. Ehkä se on se mun "parempi nopeus"? Sellainen ylinopeus mitä itse uskaltaa ajaa? Sen takana tulevan "parempi nopeus" onkin sitten jotain muuta, mutta kumman parempi nopeus onkaan parempi?

Reagoin mielestäni (tietysti omassa päässä kaikki varmaan tekee niin) hyvissä ajoin nopeuseroihin, joten harvoin mulla on takana jonoa ja silloin kun on, niin pyrin purkamaan sen. Toi kyseinen kohta vaan sattuu olemaan sellainen, jossa nopeusrajoituksen laskua seuraa liittymä, josta tulee usein isompi köntti valoista samaan aikaan päässeitä ajoneuvoja kerralla. Siinä jos useampi autoilija alkais antaa tilaa yhdelle kiireiselle, niin se hankaloittaa hyvin monen muun autoilijan liittymistä ja hidastaisi vasenta kaistaa vielä merkittävästi enemmän.
En minä selityksiä tuomitse vaan ajatusmallin. Siinä kohtaa, kun ollaan vasurilla tukkona ja joku hellankoukku vetää hullulla manoveerilla ohi, ollaan jo pahasti myöhässä. Tästäkin keskustelusta mopo lähti ekan viestin jarruttelustani huolimatta aiempaa vastaavasti keulimaan väärään suuntaan. Esim. pulatunnuksen viesteissä lähestymään asiaa siltä kannalta, että millä perustein sen kaistan tukkijan on siinä oikeus olla. Ja kuka on "väärässä". Ei nämä ole oikeata kysymyksiä. Pitäisi kysyä itseltään miksi on missä on. Minä en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi olla vasurin jonon eka letkaa vetämässä. Tämä Asentaja1:n viesti kuvaa sen hyvinkin tyypillisen tilanteen mitä näkee jatkuvasti.

Hyvin harvoin ketään ärsyttää se hidas siellä edessä ohituskaistalla ohittamassa "rajoituksen mukaan" tms muusta syystä (takana tulijan mielestä) hidasteleva. Ärsytys ja "tuuppiminen" alkaa siinä vaiheessa, kun on missattu useampi selkeä kohta jossa olisi voinut käydä siellä oikealla ja päästää ohitse. Toiset vaan ajaa nollat taulussa siinä vasemmalla kaistalla, samaa näkee hyvin usein moottoritielläkin vähän kehäteitä suuremmilla nopeuksilla, usein etenkin joku "parempi" auto voi tyhjällä moottoritielläkin ajaa vasenta kaistaa vaikka 140kmh lasissa, vaikka ketään muuta ei näkyisi missään, sillä oletuksella, että "minä ajan nyt sellaista nopeutta, että ei kenenkään tarvitse ohi päästä". Usein siellä vasemmalla myös "asutaan" ja ollaan tarkkailevinaan peiliä, väistetään oikealle vasta sitten, jos sieltä joku tulee takaa riittävän lähelle.
Se oikea kaista pitäisi olla niin kuin turvavyön käyttäminen, automaatio jota ei tarvitse ikinä miettiä. Ollaan siellä oikealla kaistalla, hetkellisesti käydään vasemmalla ohituksen ajan ja sitten heti takaisin oikealle kun ohitus on suoritettu, eikä jäädä sinne tulpaksi.
 
Ei ollut motari (jos nyt siis edelleen puhutaan tuosta turunväylän rekan ohituksesta ja mersusta), mutta samalla tavalla siinäkin oli jääty haaveilemaan sinne vasemmalle kaistalle. Jos joku pääsee oikealta ohittamaan, se edellä ajava olisi voinut ihan hyvin itsekin sen ohituksensa jälkeen laittaa vilkun päälle (mahdollisesti vielä aavistuksen aikaisemmin kuin normaalisti, kertoakseen takana tulevalle nopeammalle, että hänet on huomioitu) ja palata takaisin oikealle kaistalle niin kuin kuuluu ja tilanteessa ei olisi ollut mitään draamaa kenelläkään.

Tuossa on ihan selvästi mersukuski lukenut tilanteen niin, että edellä olevalta hitaammalta on nyt rekka on ohitettu ja ei mitään aikomustakaan väistää sivuun, joten sen suuremmin ihmettelemättä on itse purkanut tilanteen ja ajanut oikealta ohi. Usein näissä tapauksissa vastaavaa on jo tapahtunut edeltävien autojen kohdalla.
Yrin kuvailla mitä kommentoin, mutta tuohon Tuusulanväylä juttuun.

Jos satasen alueella ohittaa rekkoja suurinpiirtein rajoitusten mukaan, (rajoitus 120->100) , ilmeisen selkeä nopeusero ohitettaviin, niin miten tuota oikeasti voi kritisoida?

Tarinan mukaan se mersu oli tullut kontiin, ohittanut oikealta rekan nokkaa hipoen, vaikka sen rekka olisi viimeinen ohitettava, niin tarinassa se mersu jo estänyt kaistanvaihdon. Mersukuski aiheutti vaaratilanteen.

Ja tuossa keskustelussa taisi olla aiheensa ylinopeudet, ja valvonnan tehottomuus, jos siellä nyt kuitenkin kirjoitta ajoi edes suurinpiirtein rajoitustenmukaan, ja sikailia oli se joka ilmeisesti veteli reilummin ylinopeutta, niin menee jo aikamoiseksi että jälkimmäinen ok, ensimmäinen öö, sika.

Voi sitä senverran malttia kiiressäkin olla että odottaa sen ohituspaikan.


Ja toki se voi ärsyttää jos itsellä tavoite matkavauhti olisi suurempi kuin muilla, ja toki olisi kiva jos edellä oleva väistäisi muiden eteen, jotta voisi itse jatkaa omaa vauhti, ehkä jopa reilua ylinopeutta. Joskus se alle kympinkin nopeusero voi tuntua niin suurelta että ei maltti meinaa millään riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Aina näissä takana roikkuvissa toistuu sama kaava täällä. Samat vauhkoojat jotka ovat sitä mieltä ettei turvaväliä tarvita ja että ylinopeutta ajavilla on etuajo-oikeus jankkaavat samoja kummallisilla perusteilla kaivettuja perustelujaan.

Otetaanpa taas se nelikaistaisella tiellä ajamisen ABC esille:
  • Pidetään se turvaväli aina, vähintään kaksi sekuntia. Siis aina, ihan joka tapauksessa, vaikka edellä ajava ajaisi hitaammin vasemmalla kaistalla. Muuten olet kusipää.
  • Ei hermostuta jos edellä ajava ei mene kahden auton väliin oikealle liian pieneen turvaväliin, eli vähintään neljän sekunnin väliin jotta riittävät turvavälit säilyy oikealla kaistalla. (4 sekuntia on 80 km/h nopeudessa n. 89 metriä jos et jaksa laskea). Jos hermostut tästä olet jälleen kusipää.
  • Älä vilkuttele valoja edellä ajavalle jos edellä ajava ei toimi sinun itse keksimiesi sääntöjen mukaan. Sekin on kusipäisyyttä ja herättää todennäköisesti reaktion jota et toivo.

Yllä esimerkiksi on mainittu että jos oikealta ehtii ohi, pitäisi olla jo siirtynyt oikealle kaistalle. Ei, kyllä noi liikenteen minäminämulkut mahtuu sieltä ohi vaikka tilaa olisi alle 40 metriä 80 nopeudessa.

Sitä saa vaikka kuinka kiukkuisena yrittää kaataa sekoilijan syytä muiden kontolle, mutta minun silmin se näyttää samalta kuin kolme vuotias joka hakkaa kaupan lattiaa kun ei saa tikkaria. Tässä erona vaan on että aikuiset ihmiset ymmärtävät tahallaan maailmaa väärin jotta se sopisi paremmin heidän maailmankuvaansa ja vielä kuvittelevat että tästä olisi olemassa jokin kirjoittamaton säännöstö.
 
Ei se nyt olennaisesti tilannetta parantaisi jos bussipysäkillä päästäisi hitaalla autolla muutamat ohi..

- Siinä on sellainen vaaratilanne että jos alkaa hidastaa siihen pysäkille niin siellä on todennäköisesti
vastaantulijoita ja roikkujat ei niitä nää vaan provosoituvat viimeiseen ohitukseensa
- Jos pysähdyt ja kun ne on päässeet ohi, niitä oottaa seuraava hidastelija aika nopeasti
- Jos kyydissä on enemmän kuin iotechin normaalipainoiset, niin sillä autolla ei sitten lähdetäkkään siihen ruuhkaliikenteeseen mukaan enää noin vaan

Traktorilla ajaessa siitä kopista näkee sen perässä turhautuvan rekkakuskin käytännössä silmästä silmään, ja eleilellä on helppo viittoa että pääset kohta ohi kun on piennarta tarpeeksi..

En näytä enää vilkkua kolmea kertaa oikealle turvallisen ohituksen merkiksi, kuin poikkeuksellisesti jos takana on ok bmw/mersu, vika kerta oli se kun jossain teslassa riideltiin kauan että onko nyt turvallista ohittaa ja oli pakko ajaa keskikaistalle että älkää nyt perkele enää menkö, lasti heilahti sen verran että tuntui kunnolla ratissa asti.

Jos vituttaa ajella toisten perässä nii kantsii mennä ABC:lle kahville, kyl se ruuhka (ens viikolla) laantuu..
 
Pitäisi kysyä itseltään miksi on missä on. Minä en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi olla vasurin jonon eka letkaa vetämässä.
Kysymykseen oli vastaus, kirjoittaja(t) olivat ohittamassa oikealla olevaa jonoa. Ilmeisesti selkeä nopeusero, nopeus suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Tarinassa ei tainnut selvitä oliko jonon ensimmäinen, vaikka olisi, niin mihin siitä edestä haihtuu, jos ei ole sitä riittävää tilaa. ja jos tilaa tulossa mutta takanatulia on sinne jo koukannut, niin ei sinne voi vaihtaa. (*

Jos vasemmalla on jonoutumaa, edessäkin menee ajoneuvoja, niin kaistaa vaihdetään lähinnä sitten kun tarve, esim ryhmittyäkseen poistumista varten. Ne jotka vetelee siksakki ovat yleensä häiriöksi molemmilla kaistatoilla.

(*
Näitä oikealle vaihtajia, jotka estää edessä mennään kaistanvaihdon taitaa olla enemmän kuin näitä oikeasti vasemmalla unohtuneita. Vasemmalle unohtunut voi ärysyttää, mutta eivät sinänsä ole vaarallisia, verrattuna noihin koukkioihin, tai heihin jotka jonossa harvaa jonoa ohittaessa jokaisen jälkeen poikkeavat hetkeksi oikealla. Ärsytyksessä jälkimmäinen varmaan nettona peittoaa vasemmalle nukahtaneen.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.
Saatat kivittää syyttömiä kans kun alat "kouluttamaan" noin, aivan älytöntä touhua.
 
Kannattaa ottaa roiskeläpät pois niin kivet lentää iloisesti taaksepäin. Monissa autoissa ei edes niitä ole. Ei niitä ainakaan taakse tarvitse laittaa.

Onhan se kumma, että ajokortin saa kirjekurssilta ja sitten sovelletaan. Ihmiset syö jotain pillereitä, jotka tekee äkäisiksi.
 
Kysymykseen oli vastaus, kirjoittaja(t) olivat ohittamassa oikealla olevaa jonoa. Ilmeisesti selkeä nopeusero, nopeus suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Tarinassa ei tainnut selvitä oliko jonon ensimmäinen, vaikka olisi, niin mihin siitä edestä haihtuu, jos ei ole sitä riittävää tilaa. ja jos tilaa tulossa mutta takanatulia on sinne jo koukannut, niin ei sinne voi vaihtaa. (*

Jos vasemmalla on jonoutumaa, edessäkin menee ajoneuvoja, niin kaistaa vaihdetään lähinnä sitten kun tarve, esim ryhmittyäkseen poistumista varten. Ne jotka vetelee siksakki ovat yleensä häiriöksi molemmilla kaistatoilla.

(*
Näitä oikealle vaihtajia, jotka estää edessä mennään kaistanvaihdon taitaa olla enemmän kuin näitä oikeasti vasemmalla unohtuneita. Vasemmalle unohtunut voi ärysyttää, mutta eivät sinänsä ole vaarallisia, verrattuna noihin koukkioihin, tai heihin jotka jonossa harvaa jonoa ohittaessa jokaisen jälkeen poikkeavat hetkeksi oikealla. Ärsytyksessä jälkimmäinen varmaan nettona peittoaa vasemmalle nukahtaneen.
Joka ikinen päivä ruuhkassa näkee tilanteita, joiden perussyynä on porukan hermostuminen yhteen ainoaan vasemman kaistan kairaajaan. Se on ihan herttaisen sama miten paljon yrität luoda skenaariota tms. puolustamaan noita idiootteja, mutta se ei muuta tosiasiaa niiden vaikutuksesta liikenteeseen. Kairaajalla on oikeutensa, mutta helvetin typerää käytöstä se silti on. Parhaimmillaan 1-tiellä jossain Ämmässuon suoralla näkee, kun yksi ja sama ääliö on kerännyt taakseen kymmeniä autoja.
 
Itse väistän mielelläni jos peilistä löytyy joku itseäni selvästi lujempaa ajava. Koska pari kertaa elämässäni nämä ovat myös aktivoineet liikennevirrassa lymyilleet siviliipoliisit. Harva asia herättää samanlaista vahingoniloa kuin bongata kahdenmarkanmies valoshowssa tien laidalla.

Tästä poikkean vain siinä tapauksessa, että edessäni on useita autoja, ja joku keijo päättää silti ängetä perseeseen kiinni mielenosoituksellisesti. Kun tulee selväksi että siellä takana osoitetaan mieltä, alan yleensä ohjaamaan autoani vasemmalle ajoradan reunaa kohti. Siellä kokoontuvat yleensä myös kaikki tien sepelit ja isommatkin kivet. Tämä on muutaman kerran muistuttanut takana kulkevaa turvavälistä.

Ei ole kyllä ihme, että tämä aihe saa niin paljon kirjoituksia aiheesta, kun on näinkin sakeasti ajavia kuskeja liikenteessä.
 
Tuusulanväylällä näkee poskettoman paljon noita vilkuttelijoita tilanteessa jossa molemmat kaistat on jo tukossa. Siinä sitten päästetään kiireinen Jonne ohi, ja naureskellaan kun Hyrylässä ollaan vielä muutaman auton säteellä. Kai se jotain iloa kuitenkin tuo, kun auto kerrallaan yrittää työntää jonoa pois edestä.
 
Saatat kivittää syyttömiä kans kun alat "kouluttamaan" noin, aivan älytöntä touhua.

Niin nyt puhutaan näistä kuskeista kuten esimerkiksi alkukesällä aamuruuhkassa Hämeenlinnanväylällä: Kehä 3:n ali tultaessa itsellä ja edessä olevalla jonolla vauhtia vajaa satanen, ja ihan perseeseen painaa kiinni vironkilpinen X3. Tämä päättää melko nopeasti painaa oikealta ohi, ja äkkiä takaisin vasemmalle kaistalle seisomaan jarrun päällä ettei osu edelläni menevään. Sitten taakseni ilmestyy toinen samanlainen, joka änkeää myös täysin kiinni perseeseen, ja heilahtelee kaistan puolelta toiselle yrittäen tehdä selväksi kuinka kiire hänellä on. Vähän ennen Myyrmäkeä alkoi tuntua tarpeelliselta tehdä taakse turvaväliä, kun yhä oltiin ihan reilusti nuuhkimassa persettä.

Poikien kaahailun järkevyys näkyi viimeistään kun Kehä I:n kohdalla lähdin edestä töpeksimästä. Mielenosoituksellisesti taas kaasu pohjaan, ja kaksi sekuntia myöhemmin jarruvalot vilkkumaan kun edelläni ajanut letka oli saavutettu. Tämä ensimmäinen näistä sankareista oli perseissä roikkumalla päässyt kolmen auton verran jonossa karkuun, joten varmasti löysi vielä sielunveljensä.
 
Aika iso väli saa olla kehällä että aamu/iltapäivä ruuhkassa rupean tilaa antamaan jos jonoissa mennään ja harvoin edes annan koska jos ajetaan jo sitä suurinta sallittua ja vähän yli niin menkööt oikealta ohi jos haluaa ajaa kovempaa.

Motarilla annan sitten tilaa herkemmin koska sen sanoo jo ihan laki ja olen samaa mieltä tuosta Tuusulan motarin ongelmasta, että aivan liikaa siellä mennään vasenta kaistaa ja aina kun joku tulee vasemmalla kaistalla perä edellä vastaan niin koskaan siellä ei ajeta sitä suurinta sallittua, niin miksi sinne vasemmalle kaistalle on pakko silti mennä? Tuusulan motarin suurin ongelma on varmaan se ettei sitä mielletä moottoritieksi ja tähän mun mielestä viranomaisen tulisi tehdä muutos, joko tehdä se selväksi kaikille että se on moottoritie ja moottoritiellä pätee ihan oikeasti eri säännöt tai sitten muuttaa se moottoriliikennetieksi, kuten kehätiet on.

Toki tässäkin on juurisyy se ettei ihmiset osaa pitää turvavälejä, jos kaikki ajaisi aina sen +4s mukaan niin aina olisi tilaa väistää sinne oikealle kaistalle. Pelkkä motarilta poistuminen on vittumaista, kun porukka ajaa possujunassa 1-2s väleillä, sitten laitat vilkun päälle että voisin tulla tähän että pääsen seuraavasta rampista pois niin 90% vetää välin kiinni, "minun eteen et tule" ja TAAS jarruvalot palaa ja jojo liike alkaa.
 
Varmasti näin, tuo on vain laitonta moottoritiellä. Yhtä lailla kuin se vasemmalla kaistalla notkuminen.
Jos tässä kyse sitä ajotapaa missä ajetaan selkeää ylinopeutta, tuupiitaan kontissa, ei pidetä turvavälejä , mennään siksakssia motarilla, niin oikealta sivuuttaminen on pientä, jopa ainoa mikä yksinään voisi olla jopa laillista. (ei tuossa yhdistelmässä), mutta tuskin tuollaista ajajaa kiinnostaa turvallisuus tai laillisuus.

Jos tarkoitetaan tilannetta missä tie kahta autoa lukuunottamatta tyhjä, jokunen minuutti menty vasemmalla kaistalla peräkanaan, sitten taaempi vaihtanut oikella sinne >150 metrinpäähän, ja edelleen se toinen ajelee siellä vasemmalla, 120 alueella satasta, niin siitä on keskustelut onko myöhemmin 120 nopeudella oikealta "sivuuttaminen" laillaista. Tietyt tilanteet selkeitä, mm jos opasteiden mukaan. Mutta jos ei ole, niin siitä auto/sääntö ketjuissa on erilaista tulkintaa tullut.

Ymmärtääkseni vanhankaan lain aikaan turvallisesti, erityistä varovaisuutta noudattaen, ei ns ohittamis tarkoituksessa ei rangaistavaa.
 
Siinä ajetaan pyörätiellä vaikka vieressä on aivan hyvä ajorata.

IMG_0148.jpeg
 
Risteysalueella ohittajat on aina kivoja ylläreitä. Risteys on merkattu opasteella ja tupla sulkuviivoilla.

IMG_0460.jpeg
 
Tuli ajeltua Kuopion suunnalla, ja huhuh saa taas ihmetellä joitakin kuskeja. Satasen alue, mittarinopeus seilaa 70-95 km/h välillä, aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus. Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90. Oli kyllä tikkareita aika paljon ja selkeästi, ettei ellei nyt aivan ole jotain blokkeja siinä näkökentässä niin sokeakin olisi huomannut. Mutta eihän se liikenne kaikille ole helppoa. Olin siis itse ehkä kymmenentenä jonossa, ja tiellä oli vastaantulevan liikenteen takia todella olemattomasti ohituspaikkoja. Onneksi on adaptiivinen vakkari, enkä tuppaa ajamaan kenenkään perässä kiinni, niin ei tarvinnut jarruihin koskea. Eipä siinä kiire minulla ollut, että en siinä naama punaisena raivonnut, mutta ei voi kuin päätä pudistaa ja ihmetellä kuinka hukassa sitä ollaan liikenteessä. Ja oli näitä useampiakin, mutta niistä pääsikin sitten mukavasti ohi.

Niin ja! Yksi tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella. Ihan nuori kaveri siellä näkyi olevan ratissa, oliko kolmeakymmentäkään. Liekö sitten uusi kuski.
 
En tiedä miksi, mutta Jyväskylä - Kuopio - Mikkeli kolmiossa olen kohdannut eniten juuri tuollaista seilailua, ja ihme rynnistyksiä, kun päästään ohituskaistaiselle(leveälle) tienpätkälle.
 
Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
 
aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus.
Ei mitenkään harvinainen ilmiö, kyllä näitä näkee.

Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90.
Näitä näkee usein, mutta tästä voi kyllä suurelta osalta syyttää niiden kameroiden sijoittelua ja rajoituksia. Jos vierailla pätkillä ajelee, väistämättäkin tulee tilanteita, että tolpan kohdalla ei voi olla ihan varma rajoituksesta. Tai vaikka luulisi olevansa varma, silti vielä varmistaa. Hyvä esimerkki siitä, että kamera usein vaarantaa liikennettä, kun sen kameran palvonta on pois muun liikenteen tarkkailusta. Monellakin pätkällä on lukuisia eri rajoituksia sekaisin ja kamerat varsin tyypillisesti on juuri siinä kieroimmassa paikassa.

tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella.
Tämäkin ihan normi homma, suurella osalla kuskeista vauhti nousee kun väylä levenee ohituskaistan kohdalla.

Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.
Tuollaisia kuvailemiasi risteyksiäkin on monenlaisia, joissakin se kolmio on selvästi esillä ja tilanne on selkeä, osassa ei ole ja se kääntyjäkin jää valoja odottelemaan.

Tuollainen tilanne on mielestäni ihan normaali harmiton töppäys, eikä mitään oikeaa perseilyä, noita sattuu kaikille, ei niistä parane sen enempää liikenteessä kuumentua, vaikka hetken ylimääräistä saisi takana vartoa.
 
Savossa tuollainen epäsosiaalinen ajokäytös on ihan normaalia ja jokapäiväistä. Kaikkeen tottuu, kun jää sinne oikeanpuoleiselle kaistalle ja ajaa muun liikenteen mukana erillään jonoista.

Kun tuo ohittaminen on näköjään haasteellista moottoritielläkin. Vasemmalla kaistalla kun saisi ajaa 120 paikoitellen, mutta siinä sitä madellaan hädintuskin satasta ja hädintuskin päästään edelle ja vaihdetaan ihan eteen ja poukkoillaan miten sattuu. Omituista. Parhaimmillaan ollaan kohta samoissa liikennevaloissa.

Sama sekoilu jatkuu maanteillä. Osa teistä on toki niin kapeita, että ei ihme, että siellä ajetaan hitaammin paikoitellen. Jonoissa myös nopeus hidastuu. Eikä yllätä. Pakkoko siellä on ajaa jonossa. :x3: Puuttuu itsesuojeluvaisto turhan monelta.
 
Tuli ajeltua Kuopion suunnalla, ja huhuh saa taas ihmetellä joitakin kuskeja. Satasen alue, mittarinopeus seilaa 70-95 km/h välillä, aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus. Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90. Oli kyllä tikkareita aika paljon ja selkeästi, ettei ellei nyt aivan ole jotain blokkeja siinä näkökentässä niin sokeakin olisi huomannut. Mutta eihän se liikenne kaikille ole helppoa. Olin siis itse ehkä kymmenentenä jonossa, ja tiellä oli vastaantulevan liikenteen takia todella olemattomasti ohituspaikkoja. Onneksi on adaptiivinen vakkari, enkä tuppaa ajamaan kenenkään perässä kiinni, niin ei tarvinnut jarruihin koskea. Eipä siinä kiire minulla ollut, että en siinä naama punaisena raivonnut, mutta ei voi kuin päätä pudistaa ja ihmetellä kuinka hukassa sitä ollaan liikenteessä. Ja oli näitä useampiakin, mutta niistä pääsikin sitten mukavasti ohi.

Niin ja! Yksi tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella. Ihan nuori kaveri siellä näkyi olevan ratissa, oliko kolmeakymmentäkään. Liekö sitten uusi kuski.

Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
 
Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
Mäntyharjulta tänään tullessa tuli taas todettua, että se vähintään 200hp riittää turvalliseen ohitukseen. Vaikka olin tuolla laiskalla xc60d5sella liikkeellä, enkä omilla vehkeillä, niin laiskemmalla olisi ohitukset jäänyt tekemättä, kun korollat ym lisää heti vauhtia, kun ohituspaikka tulee. Vaikka muuten mentäisi 15km/h alle rajoituksen...
 
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.
Tuollaisia kuvailemiasi risteyksiäkin on monenlaisia, joissakin se kolmio on selvästi esillä ja tilanne on selkeä, osassa ei ole ja se kääntyjäkin jää valoja odottelemaan.

Lahti on kyllä paradoksaalisesti yksi ikävimmistä paikoista sekä ajaa että kulkea kävellen. Keskusta täynnä 4/6 kaistaisia autorännejä ja ei paikkaa jossa autolla ei pääsisi.
 
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.

Yksi Toyota ajeli ehkä 30-40 vauhtia soratiellä ja jarrutti jokaisen kuopan kohdalla kävelyvauhtiin. Ei mitään järkeä ja matkassa menee tuolla tyylillä ikuisuus. Itsestä tuntuu, että ajamalla 80 lasissa kuopat menevät paljon kevyemmin, kun rengas ei ehdi käydä joka kuopan pohjalla. Tuo sentään ajoi niin reunassa, että mahduin ohi.

Kerran ajelin Golfin perässä, jossa oli ilmeisesti perhe menossa kesämökille. Tasaista 40-50 köröttelyä hyvällä tiellä, jossa yleensä ajan 80kmh toki mutkiin hieman hiljentäen. Vasemmalle puolelle ja lähemmäs siirtymällä yritin ilmaista, että haluaisin ohi, mutta Golf jatkoi aivan keskellä ajamista. Köröttelin sitten 15km perässä, kun en mahtunut ohi. Kuski varmaan ajatteli, että joku kaahari-kusipää roikkuu perässä. Lisäksi olen täällä seudulla jäänyt kahdesti naisen perään, joka ajaa isolla uudella Volvon maasturilla soralla niin hiljaa ja varovasti. Sitten kun tulee hetkeksi asfalttia ja mahtuisi ohi, niin uskaltaakin ajaa kovempaa. Vaikka on iso, suora ja hyvin hoidettu soratie hyvällä näkyvyydellä, niin silti pitää ajaa hiljaa.
 
En tiedä miksi, mutta Jyväskylä - Kuopio - Mikkeli kolmiossa olen kohdannut eniten juuri tuollaista seilailua, ja ihme rynnistyksiä, kun päästään ohituskaistaiselle(leveälle) tienpätkälle.
Ajelin eilen tuosssa bermudan kolmiossa ja ohituskaistat ei sinällään menoa haitanneet, mutta pikkuteillä kolme (3!) autoa meinas napata keulasta palan pois oikaistessaan sisäkurvin kaistan puolelle, jossa olin. Ja siis ei puhuta mistään vähästä vaan "ei helvetti se tulee päin" tasosta. Vastaantulija ei aiheuttanut kuiskeissa minkäännäköistä reagointia. Lievästi ilmaistuna pelottavaa 80 km/h tiellä.
 
Lahti on kyllä paradoksaalisesti yksi ikävimmistä paikoista sekä ajaa että kulkea kävellen. Keskusta täynnä 4/6 kaistaisia autorännejä ja ei paikkaa jossa autolla ei pääsisi.
Kyllä. Ja joku insinööri on vielä saanut päähänsä sijoittaa valottomia suojateitä 6 kaistaiselle väylälle. Voi vaan miettiä kuinka moni tajuaa pysähtyä kun se yksi auto antaa tilaa siellä 50m vasemmalla päin kun itse ajaa oikeanpuolimmaisinta kaistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!

1000018063.png
 
Nuolivalo on tuossa kohdassa saatu laitettua paikkaan jossa sitä ei tarvita, mutta viereisillä risteävillä teillä ei ole vasemmalle kääntyessä sellaista vaikka niissä ei missään tilanteessa tarvitse väistää ketään. Ensimmäistä kertaa ajava ei voi tietää tarvitseeko vastakkaisesta suunnasta tulevia väistää vai ei.

 
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Pääopastin ei saisi olla vasemmalla, ellei kaistalta käännytä vasemmalle. Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.
 
Tuo valohan ei ole mikään uusi juttu, vaan on ollut paikallaan vähintään sen 20 vuotta. Alussa siinä oli ihan kunnon liikennevalot, mutta vihreä nuolivalo vain loimotti. Iäisyyden alueella asuneena on tullut joskus nuorempana lyötyä vetoa, että jos tuo valo joskus sammuu tai muuttuu punaiselle, niin vedon häviäjä kiipeää läheiseen linkkimastoon.

Nyt enää on jäljellä tuo nuolivalo. Eikä ole vielä sekään sammunut.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!

1000018063.png
Ei jumaliste :D on näitä muuallakin näköjään. Vähän sama kun noudattaisi rampilla pientareella näkyvää päätien nopeusrajotusta.
 
Tuo valohan ei ole mikään uusi juttu, vaan on ollut paikallaan vähintään sen 20 vuotta. Alussa siinä oli ihan kunnon liikennevalot, mutta vihreä nuolivalo vain loimotti. Iäisyyden alueella asuneena on tullut joskus nuorempana lyötyä vetoa, että jos tuo valo joskus sammuu tai muuttuu punaiselle, niin vedon häviäjä kiipeää läheiseen linkkimastoon.

Nyt enää on jäljellä tuo nuolivalo. Eikä ole vielä sekään sammunut.
Olisko tuossa kyse siitä että vapaa oikea ei ole mikään bomerien aikainen juttu, ja kun siitä (vapaa oikea) ne ohjeet tehty, niin onko tuo ihan niiden ohjeiden mukainen. Sekantumisen vaara varsinkin kun siinä alunperin on ollut ne nuoli valot oikealle meneville.

Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.
Tämä on selkeä vaara, kun yleensä vältetään merkkejä/ohjauksia jotka eivät ole tarpeen, juurikin tuolla perusteella.

Kvarkin mainitsema teksti olisi paljon parempi, opettavaisempi. Jos siis luotetaan siihen ettei noinsijoitettu liikennevalo ole tarkoitettu oikealle erkaantuville.



Edit:
Allaolevaa viestiä tässä kommentoidaan
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!

1000018063.png
 
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.

Yksi Toyota ajeli ehkä 30-40 vauhtia soratiellä ja jarrutti jokaisen kuopan kohdalla kävelyvauhtiin. Ei mitään järkeä ja matkassa menee tuolla tyylillä ikuisuus. Itsestä tuntuu, että ajamalla 80 lasissa kuopat menevät paljon kevyemmin, kun rengas ei ehdi käydä joka kuopan pohjalla. Tuo sentään ajoi niin reunassa, että mahduin ohi.

Kerran ajelin Golfin perässä, jossa oli ilmeisesti perhe menossa kesämökille. Tasaista 40-50 köröttelyä hyvällä tiellä, jossa yleensä ajan 80kmh toki mutkiin hieman hiljentäen. Vasemmalle puolelle ja lähemmäs siirtymällä yritin ilmaista, että haluaisin ohi, mutta Golf jatkoi aivan keskellä ajamista. Köröttelin sitten 15km perässä, kun en mahtunut ohi. Kuski varmaan ajatteli, että joku kaahari-kusipää roikkuu perässä. Lisäksi olen täällä seudulla jäänyt kahdesti naisen perään, joka ajaa isolla uudella Volvon maasturilla soralla niin hiljaa ja varovasti. Sitten kun tulee hetkeksi asfalttia ja mahtuisi ohi, niin uskaltaakin ajaa kovempaa. Vaikka on iso, suora ja hyvin hoidettu soratie hyvällä näkyvyydellä, niin silti pitää ajaa hiljaa.

Joskus harvakseltaan tulee ajettua soratiellä ja voin heti nostaa käden ylös, että olen yksi niistä köröttelijöistä, mutta toki ajan tien sivuun ja/tai annan tilaa, jos siellä on joku pyrkimässä ohi. Syynä yksinkertaisesti se, etten halua tarpeettomasti rasittaa autoa hirveällä rynkytyksellä ja varsinkin kelirikkoaikaan Keski-Suomessa on sellaisia yllätysmonttuja sorateillä (ja asfaltillakin), ettei niihin voi todellakaan ajaa kovalla vauhdilla, jos ollenkaan. On kokemusta monttuun ajamisesta ja kalliiksi tuli.
 
Joskus harvakseltaan tulee ajettua soratiellä ja voin heti nostaa käden ylös, että olen yksi niistä köröttelijöistä, mutta toki ajan tien sivuun ja/tai annan tilaa, jos siellä on joku pyrkimässä ohi. Syynä yksinkertaisesti se, etten halua tarpeettomasti rasittaa autoa hirveällä rynkytyksellä ja varsinkin kelirikkoaikaan Keski-Suomessa on sellaisia yllätysmonttuja sorateillä (ja asfaltillakin), ettei niihin voi todellakaan ajaa kovalla vauhdilla, jos ollenkaan. On kokemusta monttuun ajamisesta ja kalliiksi tuli.
Jep, jotkut tiet ovat aivan kamalassa kunnossa. Sateiden jälkeen mökille menevä 10km soratie on myös täynnä kuoppia. Kokeilin ja 80 km/h ajamalla kuopat eivät kuitenkaan tunnu yhtä syviltä, kun rengas tuntuu lentävän niistä yli. Itsellä on vielä 180tkm ajetussa autossa kaikki alustan osat alkuperäisiä, eli toistaiseksi ei ole mitään hajonnut. Mainitsemani Toyota lähes pysähtyi joka kuopan kohdalla. Veikkaan, että tuolla menolla 10km matkaan menee yli puoli tuntia.

Sitten taas yksi soratie täällä on aina hyvässä kunnossa ja leveä. Siinä en voi ymmärtää, miksi ajetaan aurinkoisena kesäpäivänä 40-50 km/h niin keskellä, ettei pääse ohi. Tilaakin olisi, jos siirtyisi ajamaan oikealle puolelle.
 
Jep, jotkut tiet ovat aivan kamalassa kunnossa. Sateiden jälkeen mökille menevä 10km soratie on myös täynnä kuoppia. Kokeilin ja 80 km/h ajamalla kuopat eivät kuitenkaan tunnu yhtä syviltä, kun rengas tuntuu lentävän niistä yli. Itsellä on vielä 180tkm ajetussa autossa kaikki alustan osat alkuperäisiä, eli toistaiseksi ei ole mitään hajonnut. Mainitsemani Toyota lähes pysähtyi joka kuopan kohdalla. Veikkaan, että tuolla menolla 10km matkaan menee yli puoli tuntia.

Sitten taas yksi soratie täällä on aina hyvässä kunnossa ja leveä. Siinä en voi ymmärtää, miksi ajetaan aurinkoisena kesäpäivänä 40-50 km/h niin keskellä, ettei pääse ohi. Tilaakin olisi, jos siirtyisi ajamaan oikealle puolelle.
Tuntematta kohdetta, niin tulee mieleen tie jossa sopiva max vauhti on ajoittain siellä 70-80 nurkilla, mutta ihan yhtä hyvin tie jossa se sopiva max vauhti on seillä 40-60 haarukassa.

Soratie , mökkitie, pinnan kuvaus enemmän sinne 40-50 kympin nurkille, hyvissä kovissa tasaisissa aukeissa pelto kohdissa ehkä enemmän, tai sitten ei.

Jos elykeskuksentie, niin ehkä ei niin väliä asenetta mitä maksaa, mutta jos yksityistie niin sitten jo senkin takia.
 
Viimeksi muokattu:
Niin noille sorateille tarvitaan pahimmillaan ihan maasturi. Ei mitään järjenhiventä pyrkiä ajamaan tuollaisilla kapeilla teillä paljon nopeampaa kuin 60km/h. Siinä on muidenkin turvallisuus kyseessä. Onhan sitä moni puuhunkin ajanut.
 
1000018878.jpg


Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.

Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
 
1000018878.jpg


Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.

Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
Niin mikä tuolla on rajoitus?

Itse tulee duunin takia ajeltua tuntemattomia teitä painavaa ja kallistakin lastia kyydissä, eikä tulisi mieleenkään vetää pakulla kahdeksaakymppiä vaikka jotkut kyläläiset heinäkengät kotitiellään sellaista harrastaisivatkin. Kaikenlaista mutkien oikojaa on kyllä saanut kauhistella "autioilla" hiekkateillä.
 
Hiekkateillä monet sankarit vetää melkein keskellä tietä kun tulevat vastaan. Sanoisin että hui helvetti ajaa 80 hiekkateillä kun niitä tulee suht usein vastaan. Olipa sitten vaikka leveä, mutta kun voivat tulla mutkissa niin ei naurata noissa nopeuksissa.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Itekkin tänä kesänä joutunut useamman kymmenen kilometriä ajelemaan erinäköisiä sorateitä ja suurimmalla osalla niistä joutunut kanssa köröttelemään 50-60km/h koska, joko tielle on jaettu koko leveydeltään jotain kuulalaakeri soraa jossa ei ainakaan perus kesärenkailla ole mitään pitoa, tai sitten on ajettu nyrkin kokoista terävää kiveä, joihin ei hirveesti kiinnostaisi renkaita rikkoa keskellä ei mitään... Näilläkin teillä rajoitukset oli pääosin 80km/h.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 689
Viestejä
4 579 826
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom