Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 702
Esimerkkinä tilanne jossa iltapäiväruuhkassa moottoritieltä pienemmälle tielle siirtynyt letka ajaa taajamassa. Erään nyppylän jälkeisen alamäen pohjalla on risteys oikealle, sieltä tuleville kolmio. Teiden Ritari havaitsee oikealta tulevan yksittäisen ajoneuvon, joka pysähtyy odottamaan paikkaa liittyä jonoon. Herrasmiehenä Ritari päättää sitten ensin hidastaa, ja sitten jopa pysähtyä kokonaan, viittoen kolmion takana odottelevalle että tässä sinulle paikka, olkaa hyvä.
Miten muuten täällä porukka toimii tuollaisten "herrasmiesten" kanssa? Jos minun kohdalle tuollainen sattuu, niin lyön torven pohjaan ja pidän sitä pohjassa niin kauan kunnes pässi liikahtaa. Ja jos ei lähde niin käyn ihan ovella sanomassa, että lähde nyt liikkeelle siitä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 392
Tarina ei kerro, ja kuvakulma voi hämätä, mutta voisiko olla että olit noudattanut oikeuksiasi vasemmalla kaistalla hieman liian pitkään?
Tarinassa oli ohittannut pakettiauton aiemmin, ja seuraava ohitettu näkyvissä.

Pakettiauton toiminnalle ainoa (heikko) syys olisi että kuvaajan takana possujuna. (ja halusi ohittaa jakeluauton)


Mutta jos nyt päättää ohittaa ilmeisen tasavauhtista ajavan auton, vaihtaa kaistaa eteen, niin miksi ihmeessä hidastella, olis jatkanut omalla kaistalla jos vauhtia liikaa.
Kuvaaja epäili että nopeuskameroilla osuutta asiaan, no jos rajoitus 80, niin pienihidastus olisi riittänyt.

Kuvaaja toki oli unessa kun konttii ajoi.
 
Liittynyt
28.05.2023
Viestejä
71
Tarinassa oli ohittannut pakettiauton aiemmin, ja seuraava ohitettu näkyvissä.

Pakettiauton toiminnalle ainoa (heikko) syys olisi että kuvaajan takana possujuna. (ja halusi ohittaa jakeluauton)


Mutta jos nyt päättää ohittaa ilmeisen tasavauhtista ajavan auton, vaihtaa kaistaa eteen, niin miksi ihmeessä hidastella, olis jatkanut omalla kaistalla jos vauhtia liikaa.
Kuvaaja epäili että nopeuskameroilla osuutta asiaan, no jos rajoitus 80, niin pienihidastus olisi riittänyt.

Kuvaaja toki oli unessa kun konttii ajoi.
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.

Pakettiauton sekoilusta kertoo myös se että 5min myöhemmin nukahti uudestaan ja ohitin sen taas. Tuollaisten kuskien takia tiellä kuin tiellä nopeus humppaa edes takas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 204
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.

Pakettiauton sekoilusta kertoo myös se että 5min myöhemmin nukahti uudestaan ja ohitin sen taas. Tuollaisten kuskien takia tiellä kuin tiellä nopeus humppaa edes takas.
Kehä I:llä kirjoittamaton sääntö on, että vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ajetaan noin 90 km/h ja tolppien kohdalla hidastetaan. Näin on enemmistö sopinut. Jos ajaa vasenta kaistaa yli 10 sekuntia oikean kaistan ollessa tyhjänä, niin tuollaista sekoilua saa katsella jatkossakin.

Mikähän vika noissa jarruvaloissa oli? Yleensä poljinta painaessa ne syttyvät.

E: Siellähän se nopeus oli videossa. Täysi synninpäästö kuvaajalle. :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 392
Mikähän vika noissa jarruvaloissa oli? Yleensä poljinta painaessa ne syttyvät.
Minusta videossa ei pakettiautossa jarruvalot vilkkuneet, sen verran vanha että tuskin ilman polkimen painamista vilkkuu.
Videon perusteella vaikuttu aika voimakkaalta hidastumiselta pelkän "kaasupolkimen" nostoksi, vaikka olisi niin sitten pitäisi sitä jarrua (jarruvaloja) painaa varoituksesti.
Ja perus sikailua, jos vauhti on itselle liikaa, niin ei sitten ohiteta vaihdetta toisen eteen ja aleta hidasteleen.

Ketään ei voi ottaa päähän jos joku ohittaa, ei kiilaa eteen, yms. niin tarkoituksellinen kiusanteko tuntuisi aika kaukaiselta.
Kuvaajalle tuli yllätyksenä kun eka kiihdytetään +90km/h ohi ja seuraavaksi tullaan perä edellä vastaan ilman jarruvaloja 70km/h.
Esimerkki tosiaan siitä että jos vaihestaan etteen niin tarpeeksi kauksi että jää sitä turvaväliä.

Muistatko oliko takanasi possujana, siis mietin että miksi edes päättänyt eteesi kiihdytellä..
 
Liittynyt
28.05.2023
Viestejä
71
Minusta videossa ei pakettiautossa jarruvalot vilkkuneet, sen verran vanha että tuskin ilman polkimen painamista vilkkuu.
Videon perusteella vaikuttu aika voimakkaalta hidastumiselta pelkän "kaasupolkimen" nostoksi, vaikka olisi niin sitten pitäisi sitä jarrua (jarruvaloja) painaa varoituksesti.
Ja perus sikailua, jos vauhti on itselle liikaa, niin ei sitten ohiteta vaihdetta toisen eteen ja aleta hidasteleen.

Ketään ei voi ottaa päähän jos joku ohittaa, ei kiilaa eteen, yms. niin tarkoituksellinen kiusanteko tuntuisi aika kaukaiselta.

Esimerkki tosiaan siitä että jos vaihestaan etteen niin tarpeeksi kauksi että jää sitä turvaväliä.

Muistatko oliko takanasi possujana, siis mietin että miksi edes päättänyt eteesi kiihdytellä..
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 392
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.
Varsin rasittavia tuollaiset jotka kiihdyttää senverran ettei ohi pääse. no mitäs siinä muuta tehdä jatkaa matkaa.

Mutta jos takanasi ei ollut ketään, niin tuo jo ihan täyssä urapäisyyttä että kiihdyttää eteen ja sen jälkeen himmaa. Ei harvinaista, mutta osa ilmeisesti ihan tietoista.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
358
Normia pakun käyntöstä. Ehkä kaksi kertaa vuodessa näkee pakun ajavan edes suunnilleen liikennesääntöjen mukaan. Jostain syystä luulevat niitä urheiluauton ja sähköpotkulaudan risteytykseksi. Ajotapa on sitten sen mukainen.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
254
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
261
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.
Itse aina ennakoin tietyn merkin ja seilaavan nopeuden kohdalla, kolmonen sisään, kaasu pohjaan ja ohi reilulla nopeudella. Ei ole kerta tai kaksi kun ovat alkaneet kiihdyttämään rinnalla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 288
Niinkin jännä juttu, kuten vakionopeudensäädin tekee tuota. Täysin normaali tilanne kaikissa autoissa jotka lukevat liikennemerkkejä. Ärsyyntyminen on siis sekä täysin turhaa että loputon suo.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 702
Niinkin jännä juttu, kuten vakionopeudensäädin tekee tuota. Täysin normaali tilanne kaikissa autoissa jotka lukevat liikennemerkkejä. Ärsyyntyminen on siis sekä täysin turhaa että loputon suo.
No eihän tuossa voinut sellaisesta olla kyse, kun nopeusrajoitus ei muuttunut lainkaan. Ja olen ymmärtänyt, että jarruvalon pitäisi palaa, vaikka se olisikin vakkari joka jarruttaa.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
65
Harmaa vesisateinen päivä Oulussa, noin 20 kilsan ajosuorite taajama-alueella. Vähintään joka neljännessä vastaan tulleessa autossa päiväajovalotuikut keulilla ja suurimmassa osassa siten auton takapää täysin pimeänä. Kaksi täysin valotonta autoa, ei edes sitä parkkituikkua keulalla. Miksi helvatassa niitä ajovaloja ei väännetä siitä valokatkaisijasta päälle(jos automatiikka ei tätä osaa itse tehdä) kun sää sitä vaatii?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 288
No eihän tuossa voinut sellaisesta olla kyse, kun nopeusrajoitus ei muuttunut lainkaan. Ja olen ymmärtänyt, että jarruvalon pitäisi palaa, vaikka se olisikin vakkari joka jarruttaa.
Pahoittelut, tarkoitin tuota että ennakoidaan merkkiä kiihdyttämällä ja sitten vieressä oleva kiihdyttää myös. En tuota seilaamista itsekään ymmärrä. Sinänsä voi olla kyse että keskitytään kaikkeen muuhun kuin ajamiseen ja kun joku menee ohi niin havahdutaan että mikäs se nopeus yms. nyt olisikaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 288
. Miksi helvatassa niitä ajovaloja ei väännetä siitä valokatkaisijasta päälle(jos automatiikka ei tätä osaa itse tehdä) kun sää sitä vaatii?
Varmaan sama juttu kuin yleensä automatiikassa. Ei käytetä yhtään ajatusta siihen toimiiko se automatiikka nyt oikein ja luotetaan että kyllä se hoitaa.

Omassa kiassa vaatii enemmän hämärää että ajovalot syttyvät (sade ei aktivoi, kuten kait suuressa osassa saksalaisissa). Takavalot olisivat samalla pois päältä, mutta noi on auton myyjän puolelta aktivoitu palamaan (eli maahantuodussa autossa ne eivät olleet aina päällä).
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
261
Pahoittelut, tarkoitin tuota että ennakoidaan merkkiä kiihdyttämällä ja sitten vieressä oleva kiihdyttää myös. En tuota seilaamista itsekään ymmärrä. Sinänsä voi olla kyse että keskitytään kaikkeen muuhun kuin ajamiseen ja kun joku menee ohi niin havahdutaan että mikäs se nopeus yms. nyt olisikaan.
Ei, tarkoitin ennakoidaan tietyn automerkin (lue: toyota) ja sen seilaavan nopeuden kohdalla, että ratin takana istuu seniili kyrpä jota ei saa ohittaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 288
Keskimäärin ihmiset ovat omien kokemusten mukaan ennemmin seniilejä ajatuksissaan ajavia kuin seniilejä kyrpiä. Ei se huomion herpaantuminen tarvitse tarkoittaa kännykän vahtaamista (mitä varmasti tapahtuu vähän nuoremmilla suhteessa enemmän).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 392
Mielenkiintoinen ihmisryhmä tämäkin, jonka nopeus seilaa 100 km/h -alueella jossain 75-95 km/h välillä. Sitten ohitat heidät ripeästi ja turvallisesti, mutta kas kummaa kun heilläkin löytyy se kaasupoljin ja perässä roikutaan koko loppumatka.
Syitä varmaan monia, joku käyny läpi joidenkin automallien ominaisuuksia, mutta veikkaan että yksi syy on se että ennen ohitus ei ehkä tarkkaa tietoa rajoituksesta, ajettu vähän alle. Toinen rajoitus tiedossa, jos mennään ns jalkakaasulla niin autosta ja toki kuskista riippuu miten helppoa tasaista nopeutta ajaa. Edessä oleva vakkarikuski helpottaa sitätouhua.

Eli jos edellä menee sopivaa vauhtia ajava kuski, niin miksä siinä perässä ajelle. vaikka maaliin asti. Eikä ne kai ärsytä, jos turvavälin osaa pitää. Toki siinä voi tulla sellainen olo että jäinkö nyt hänen tukokseen, mutta se sitten eri tarina. (oletan että jatkoi matkaa tasaisesti suurinpiirtein rajoitsuten mukaan)
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 702
Varmaan sama juttu kuin yleensä automatiikassa. Ei käytetä yhtään ajatusta siihen toimiiko se automatiikka nyt oikein ja luotetaan että kyllä se hoitaa.

Omassa kiassa vaatii enemmän hämärää että ajovalot syttyvät (sade ei aktivoi, kuten kait suuressa osassa saksalaisissa). Takavalot olisivat samalla pois päältä, mutta noi on auton myyjän puolelta aktivoitu palamaan (eli maahantuodussa autossa ne eivät olleet aina päällä).
Ennemmin veikkaan sen puolesta, että nämä sankarit eivät ole edes miettineen valoja sekuntiakaan. Eivät siis edes mieti sitä automatiikkaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
737
Ei ollut ketään takana, ohitin pakun ja jäin seuraamaan peilistä voinko palata takaisin oikealle kaistalle, mutta siinä se roikkui niin jäin ajamaan vasenta kaistaa ja ohihan se sitten tuli kuten nähtiin.

Ajoin koko ajan vakkarin kanssa ja kun paku meni ohi ja sitten kun perä alkoi lähestymään niin otin vakkarin pois, mutta oli pakko ihan jarruttaa kun nopeus putosi niin nopeasti, tosiaan ilman jarruvaloja.
Käsijarrulla jarrutettaessa ei pala jarruvalot (tai ainakaan omassa ei pala). Sen verran nopea oli jarrutus, että epäilen käsijarrutemppua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
737
Kysehän ei ole siitä, kuinka paljon nopeus tippui, vaan kuinka nopeasti se nopeus tippui. Tästä mietin, että voisi olla käsijarrun kanssa jarrutettu, mutta vaikeahan se on tuosta varmuutta saada koskaan.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
217
Tuosta ennakoinnista ja luottamusperiaatteesta tuli mieleen yksi ryhmä joka ei varmasti itse tiedosta toimintansa aiheuttavan turhaa riskitason nousua: Kohteliaat Teiden Ritarit®

Esimerkkinä tilanne jossa iltapäiväruuhkassa moottoritieltä pienemmälle tielle siirtynyt letka ajaa taajamassa. Erään nyppylän jälkeisen alamäen pohjalla on risteys oikealle, sieltä tuleville kolmio. Teiden Ritari havaitsee oikealta tulevan yksittäisen ajoneuvon, joka pysähtyy odottamaan paikkaa liittyä jonoon. Herrasmiehenä Ritari päättää sitten ensin hidastaa, ja sitten jopa pysähtyä kokonaan, viittoen kolmion takana odottelevalle että tässä sinulle paikka, olkaa hyvä.

Hieno herrasmiehen ele ja kaikkea, mutta nyt sitten on parempi jokaisen jonossa perässä tulevan työmatkalaisen olla hereillä! Kukaan joka luottaa muiden ajavan liikennesääntöjen mukaan ei odota joutuvansa pysähtymään tuossa kohtaa. Monesti olen nähnyt tuollaisen johdosta äkkijarrutuksia ja muita kevätjuhlaliikkeitä. Teiden Ritari ei varmasti omasta mielestään tehnyt kuin päivän hyvän teon. Kaikki mahdolliset peräänajothan ovat lainkin mukaan puutteellisten turvavälien ja puutteellisen tilanneseurannan tulosta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että toimimalla liikennesääntöjen vastaisesti tämä Ritari laukaisee koko tapahtumasarjan. Jos hän ymmärtäisi toimintansa haitallisuuden, hänkin ehkä säästäisi ritarillisuutensa vaikkapa kaupanoven availuun.
Kerran todistin tällaisen Teiden Ritarin Hämeenlinnanväylällä.

Toki oli iltapäiväruuhka ja possujuna mateli oikealla kaistalla muistaakseni jotain max 60 km/h. Mitä se nyt pahimmillaan tekee pohjoseen päin mennessä ennen Kehä III:sen liittymää. Martsarin muutenkin lyhkästä kiihdytyskaistaa ryömitti henkilöautokuski, jolla olis ollut ihan ok väli mennä, mutta kun ei uskalla tunkea, niin ei uskalla tunkea ja tiivistä jonoa alkoi olemaan varmaan edelliseen liittymään saakka. Arkajalka on jo melkein kiihdytyskaistan jälkeisessä ojassa, koska jostain kumman syystä auton on pakko liikkua eteenpäin, vaikkei tilaa olisi(???). Tässä vaiheessa Teiden Ritari päättää pysähtyä ja koska possujuna on aika tiivis, niin äkkijarrutusta seuras toinen ja kolmaskin äkkijarrutus. Vähän osas ite odottaa jotain mielenkiintosta, joten ei ollut varsinaisesti lähellä, mutta kyllä siinä hetken kerkes säikähtää et tuleeks joku takakontista sisään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 161
Viestejä
4 300 244
Jäsenet
71 795
Uusin jäsen
Averagex

Hinta.fi

Ylös Bottom