Kun katsoo miten samanlainen paikka toisesta suunnasta samassa ympyrässä on pistetty, niin herää kysymyäs tekeekö ne liikennesuunnittelua kännissä? Tämä jälkimmäinen toteutustapa on ehkä selvempi, kun ympyrään haluava ei voi olettaa sisäkaistaa tulevan jatkavan sisäkaistaa, joten Yariksen olisi ollut pakko odottaa vuoroaan.Aika hankalaksi menee tuon Yariksen ja matkailuauton välinen tilanne, jos matkailuauto tuli Oulun suunnasta ja kyltit ovat edelleen, kuten Streetviewin 2019 kuvissa. Kylttien mukaan molempia kaistoja pitkin pääsisi Jyväskylään päin, mutta todellisuudessa vain ulompaa kaistaa pääsee ja sisemmältä olisi pitänyt vaihtaa ulommalle kaistalle aiemmin kuin matkailuauto vaihtoi. Molemmat tuossa möhlivät, mutta matkailuauto kaistaa vaihtavana olisi mun mielestä ollut väistämisvelvollinen. Yaris ehti liittyä ympyrään matkailuauton edelle.
Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.Onhan tuo kaistojen määrän takia talvella tai ekaa kertaa tulevana haasteellinen hahmotettava. Jatkuvasti kun ajaa, niin tietää mistä mennä ja mitä varoa. Suurin syy noihin mälleihin tuossa on se, että väistämisvelvollisen ja väistettävän välissä on yleensä autoja ja kumpikin osapuoli ei varsinaisesti varovasti tilanteeseen tule. Liikennettä kun on tarpeeksi, niin aina silloin tällöin osuu tilastotappio, kun pimeästä kulmasta tuleekin auto.
Kyllä nautin kun joku eukko painoi aivan punaista päin vilkkaassa risteyksessä. Ei siis ollu kyse mistään vanhoista keltaisista vaan ihan puhtaasti punaisiin ajamisesta.Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.
Hyvä esimerkki joku vihdintie Helsingin päässä, siellä on liikennevalot ja päivittäin sielläkin pelti kolisee kun mennään vähän vanhoilla vihreillä.
Yaris kuski näytti poikkeuksellisen tarkkaavaiselta, ei tuikannut ympyrää ennenkuin "varma" että tilaa, mutta ei ollut tarpeeksi varovainen, olisi pitänyt odottaa että kaksikaistaisessa "ympyrässä" on molemmat kaistat tyhjiä, mutta oli kuitenkin varatilanteessakin kartalla, väisti kylkeen kiilaavaa asuntoautoa, ilmeisesti ilman naarmuja selvittiin. Ehkä se kahden kaistan ympyrä luo ajatuksen että siellä voisi mennä kaksi rinna, ketjun opetusten perusteella jatkossa parempi odottaa että molemmat kaista tyhjiä ennen kuin lähtee ulommalle kaistalla nokkaa tarjoamaan.Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
Ei tule muuta mieleen kuin Tesla? Mitsubishin tai Bugatin logosta en lippistä hahmota.Voi juudas, merkkinä se tyypillinen punalogoinen lippis.
Kyllähä noilla toyota paapoilla on logolippis päässä.Ei tule muuta mieleen kuin Tesla? Mitsubishin tai Bugatin logosta en lippistä hahmota.
Juu ei tullut itsellekään mieleen ihan heti mistä kyse. Jostain syystä mieli käänsi itseni Koff:iin ja Hifk:iin. En muista nähneeni jonkun merkin x lippiksiä liiemmin enää, satunnaista Teslaa ja jostain syystä Jaguar lippistä lukuunottamatta.Ei tule muuta mieleen kuin Tesla? Mitsubishin tai Bugatin logosta en lippistä hahmota.
Lasketaas vähän.Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.
Turha toivo. Erittäin suuri todennäköisyys että pitää sinua kusipäänä ja luulee itse olevansa oikeassa.Yksi pyöräilijä meinasi päästä hengestään tässä, kun veti hidastamatta suoraan eteen oikealta. Itse olin siis autolla menossa suoraan. Toivottavasti annettu äänimerkki aiheuttaisi edes hieman pohdintaa, näytti olevan ihan aikuinen mies tuo polkija.
Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia. Nää hidastelijat sen sijaan voisi pysähtyä antamaan tilaa nopeammille kun ei kerran ole kiire mihinkään.Lasketaas vähän.
94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.
Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.
Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Ja kun tämä hidastelija vetää perässään useamman kymmentä autoa, niin mikä onkaan kokonaisvaikutus. Monta tuntia yhteistä aikaa valuu hukkaan jo yhdellä reissulla, vain yhden kusipään takia.Lasketaas vähän.
94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.
Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.
Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Juuri näin. Erillinen topic voisi sitten olla "Mikä raivostuttaa kanssa-autoilijoissa niin paljon, että voisin karjapuskurilla puskea kaikki vatipäät mereen", ja sinne sitten ne kunnon raivostumisen kohteet. Itseänikin ärsyttää juuri oudot vatuloijat jotka kännykkää näpläävät, tai eivät muuten vain osaa keskittyä liikenteessä. Saahan sitä asiat ärsyttää ilman, että niitä ihmisiä haluaisi mennä hakkaamaan tai "opettamaan". Ärsyttää minua pöydälle kaatunut juomakin, mutta reaktioni on vain huokaista ja pyyhkiä läikytetty juoma pois. En tiedä, onko se sitten "ylireagointia" jos jokin asia ärsyttää? Mikähän olisi sallittu tunne? Varmaan tyynesti ymmärtää ja hymyillä että ihmiset eivät keskity liikenteeseen ja ovat pahimmillaan vaaraksi toisille?Ottaen huomioon, että topikin aihe on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa, niin tässä kontekstissa mun mielestä 16 minuuttia päivässä ylimääräistä aikaa alinopeuden takia voi hyvinkin mennä sinne ärsyttävyyspuolelle ilman, että joku tulee ehdottelemaan ratkaisuksi yksityistietä .
...
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia.
Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?
Eiköhän se ennemminkin toistu kerran kuussa tai maksimissaan kerran viikossa joten puheet "tunnista viikossa" on turhia.
Jos alle 10min viivästys luokkaa kerran viikossa saa näkemään punaista, kannattaa edelleen hakea sitä vikaa peilistä tai ratin ja penkin välistä.
Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.
Joten väitteesi "tunnista viikossa on turhaa" on paskapuhetta, viikkotasolla kyse on kymmenistä, sadoista tunneista.
Tuohon tuhanteen kilometriin voi hyvinkin kuulua vaikka se sama sadan kilometrin pätkä mitä toinen ajaa, ja jossa näitä tarkkaavaisuusongelmaisia kuskeja esiintyy runsaasti. Miksi sinä saat päättää mikä asia saa ihmistä ärsyttää, tai toteat keskustelun päättyneeksi ja "tämän olevan tässä"? Vai onko ärsytys jokin binäärinen asia, että joko ollaan rakkauden ja rauhallisuuden perikuva, tai sitten nähdään punaista, raivotaan huutaen, ja mennään pahimmillaan takomaan toisen auton ikkunoita? Saa ihmisiä eri asiat ärsyttää. Luepas vaikka vastaukseni tuolta muutama viesti ylempää jos se vähän avaisi mitä "ärsyttäminen" tarkoittaa. Jos vielä annan esimerkin: Minua ärsyttää jos olen illalla ollut laiska, enkä ole jaksanut siivota keittiötä. Alanko aamulla paiskomaan tavaroita ja karjumaan lavuaarille hävyttömyyksiä? Noh, itse ainakaan en, vaan totean pettymykseni, olen hetken ärsyyntynyt, ja jatkan elämääni. Se on ihan tervettä että asiat saavat ärsyttää ihmisiä. Ei sen aina tarvitse olla sitä väkivaltaa ja huutoa.Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.
Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.
Eiköhän tämä ollut tässä.
Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.Lasketaas vähän.
94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.
Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.
Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.
Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.
Eiköhän tämä ollut tässä.
Jos ihmisillä on säännölliset työajat, niin 100%. Pari vuotta sitten jouduin ajamaan kuukauden verran Tku-Rauma väliä päivittäin samalla aikataululla. Kyseinen teiden tukko mulkku oli jopa niin täsmällinen, että pystyin jo oman lähtöaikani perusteella arvaamaan onko se siellä letkan kärjessä vai ei. Ratkaisin siis ongelman sillä, että yritin lähteä 5 minuuttia turhan aikaisin, että tämä Mynämäen hinaaja ei ehtinyt letkansa keräämistä aloittaa (tai letkaa oli niin vähän, että pääsi ohi niissä vähissä paikoissa mitä oli mahdollista).Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.
Ihan oikeasti pitää lähteä aiemmin, ei ehkä ihan 8min aiemmin, mutta ehkä useamman minuutin, ja se on pois aamuvapaa-ajasta, tai jos joutuu heräämään aiemmin, niin ilta-ajasta.
En tiedä tienpätkää, mutta noin yleisesti jos sääntakia nopeudet laskee, niin sille usein ihan syy ja ihan paikallaan kaikkien sovittaa nopeus tilanteen mukaan.
Kahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.
Itse ratkaisin tällaiset ongelmat ajamalla kahdella kiekolla, ei ollut tarvetta antaa muiden määritellä saanko nukkua kotonani yöt vai auton hytissä vaikka esim kello 10 aamupäivällä.
Nyt varmaan tuntuu hyvälle ja rahtaritarrat on kiillotettu. Ignoreen joutaa paskanjauhajaKahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.
Kannattaa harkita häiritä muita mahdollisimman vähän niin ei tarvitse koittaa perustella omia vajaavuuksiaan muiden elämän kautta.No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
Tarkennan vielä ettei pointti ole se 8 minuutin viivästys vaan ihan yleisesti ne liikenteen sujuvuutta tahallisesti häiritsevät teiden tukot.No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
OT: Tässäpä olisi timanttinen nimimerkki foorumille /OTMynämäen hinaaja
Olis sitä Laitilan pienryhmähautojaksikin voinut kutsua, kun tämä sankari ilmeisesti oli/on töissä 8-tien varressa olevassa munayrityksessä. Jonkun kerran oli sen verran ruuhkaa, että piti ihan odottaa hänen työpaikalle asti, että päästiin muut etenemään.OT: Tässäpä olisi timanttinen nimimerkki foorumille /OT
Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.Miten näitä saisi pois? Jotenkin vielä ymmärrän keltaisella menijät, mutta tosiaan nykyisin pistää silmään kaverit, jotka ihan törkeästi ajaa selvillä punaisilla. Siis ihan varmasti tietää, että on punaiset, eikä ollut edes lähellä. Sitten kun sen on tehnyt kerran, on seuraava kerta jo helpompi ja pian siitä kehittyy tapa, joka on aina vaan törkeämpi.
Siviilipoliisiauto sahaamaan samaa risteystä edestakaisin? Omien huomioiden mukaan se tärppää aika nopeasti. Kyllä useamman tonnin sakko ja ajokielto varmasti vähän säväyttää. Viereinenkin autoilija näkee ja ehkä oppii?
Ihan PK-seudulla. Ehkä enemmän näissä, missä on useampi kaista menossa suuntaansa. Tuntuu vähän jännää penkissä, kun menen itse keltaisella ja hölmistyneenä näen peilistä, että sieltä tuli useampi kaista ja kolmekin autoa perästä. Välillä myös itselle vaihtunut vihreä ja autot on jo liikkeellä, kun risteyksessä menee vielä risteävän autoja?Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.
No juu... Itseasiassa nyt kun sanot. Onhan nuo tosiaan lisääntyneet. Esimerkkinä tulee mieleen Turunlinnantien ja Kehän valot. En sielläpäin paljoa liiku mutta aika monesti jos lähdet heti kun vihreät syttyvät joudut varomaan punaisia päin ajavia. Ajattelin kai sen johtuneen nopeammista autoista jotka saa irtoamaan valoista huomattavasti ripeämmin, mutta tajusin että sama se on ollut nyt Corollalla ja MX-5:llä.Ihan PK-seudulla. Ehkä enemmän näissä, missä on useampi kaista menossa suuntaansa. Tuntuu vähän jännää penkissä, kun menen itse keltaisella ja hölmistyneenä näen peilistä, että sieltä tuli useampi kaista ja kolmekin autoa perästä. Välillä myös itselle vaihtunut vihreä ja autot on jo liikkeellä, kun risteyksessä menee vielä risteävän autoja?
Liikennesääntöjen mukaan tosin jos vihreällä menivät risteykseen niin sinä odotat. Ei niitä sääntöjä saa itsekseen keksiä uusiksi.Onkohan se minäminäkulttuuria vai ei, mutta jos mä lähden vihreistä liikenteeseen, niin ne punaisia päin ajaneet, tai täyteen risteykseen ajaneet risteystä tukkimaan jääneet, saa kyllä väistää mua, eikä toisin päin.
Ensimmäisen kappaleen kanssa samaa mieltä, ei sinne mennä jos ei pääse yli, joskus jos yrittää olla dynaaminen ja maksimoida vihreillä läpipääsyn voi tulla arviointi virheitä. Mutta siitä ei tässä tainnut olla kyse vaan ihan tarkoituksellisesta.Sinne risteykseen ajaminen vaan on kiellettyä jos sinne ei mahdu. Tampereella tota näkee ja kyytiä ovat ne saaneet jotka seisoo poikittain keskellä tietä kun ei päässytkään eteenpäin.
Itse tungen autojen välistä läpi kun omat vihreät alkaa, räikällä sitten avustettu sitä liikkumista jossei jumittajien välistä mahdu läpi.
Jos pitää olla tiettynä aikana työpisteessä, niin se että joku ajaa rajoitustenmukaan ei aiheuta myöhästymistä, joka tapauksessa matkaan on varattu riittävä marginaali että on ajoissa perilla myös silloin jos yllättäviä hidastuksia.No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.