Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos ajan vaikka motaria päivällä tai todella myöhään kun on vähemmän liikennettä, niin kyllä, ajoittain menee autopilotille ja jossain vaiheessa havahtuu siihen, että "katos oonkin jo tässä asti". Silloin kun liikennettä on enemmän ja ohiteltavia on enemmän, niin sitä luonnollisesti havainnoi liikennettäkin eri tavalla. Kun ne perävalot alkaa lähestymään ja tietää, että kohta pitää lähteä ohittamaan, niin sitä alkaa seuraamaan peileistä myös mitä takana tapahtuu.

Jostain luin mielenkiintoisen jutun, kuinka lapsena mökkimatkat tuntuu pidemmiltä siksi, että koko ajan on uutta ärsykettä. Aikuisena se tuttu mökkireitti ei taas tarjoa samalla tavalla niitä ärsykkeitä, eikä välttämättä aiheuta sitä samaa valppautta mitä lapsena oli ja sitä vain turtuu suorittamaan selkärangasta. Aika tuntuu kuluvan nopeammin. Jotenkin vastaavanlaisia kokemuksia muistaa joistain toistavista työtehtävistä (kokoonpano) tai vaikka intin marsseilta. Alkuun sitä on todella valppaana, kunnes lopulta sitä vain suorittaa.

Voiko joku väittää ettei itse olisi koskaan kokenut tätä?

Ihan sama efekti se on kun ajaa jotain uutta reittiä johonkin, niin paluumatka tuntuu aina nopeammalta kun tietää mitä odottaa.

Tai juuri joku HKI-TRE välin sahaaminen. Silloin kun sitä ajaa kerran pari vuodessa niin se tuntuu pitkähköltä, mutta kun sahaat sitä viikottain niin se on enää yksi kullin luikaus.
 
Ihan sama efekti se on kun ajaa jotain uutta reittiä johonkin, niin paluumatka tuntuu aina nopeammalta kun tietää mitä odottaa.

Tai juuri joku HKI-TRE välin sahaaminen. Silloin kun sitä ajaa kerran pari vuodessa niin se tuntuu pitkähköltä, mutta kun sahaat sitä viikottain niin se on enää yksi kullin luikaus.
Itsellä ainakin juuri toisinpäin, mitä tutumpi reitti niin sen pidemmältä aika tuntuu, kun muistaa ne kaikki "kivet ja kannot".
 
Tämän aamun palkintojen jako idiooteille. Moottoritie menee 30km/h, laitan rampilla vilkun päälle, urpo vetää välin kiinni. Noh, kun landcruiser tuli tarpeeksi lähelle niin kialta löytyi tilaa mielenosoitus torven kera :facepalm:
 
Kuinkahan monta kertaa valitan samasta asiasta: nutailijat.

Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.

Motarilla onneks ohituskaista yleensä tyhjä ja possujuna kulkee oikealla puolella mutta kyllä sielläkin niitä skeida-pellejä riittää jotka hyökkää suoraan eteen ja jäädään siihen sitten ajamaan rinnakkain toisen kaistan kanssa.

Autona Lexus IS 300h -19 ja täytyy sanoa ettei ne penaripellet väärässä ole kun sanovat että takavetoinen vähintään, hienosti menee huonommassakin talvikelissä.
 
Autona Lexus IS 300h -19 ja täytyy sanoa ettei ne penaripellet väärässä ole kun sanovat että takavetoinen vähintään, hienosti menee huonommassakin talvikelissä.
Joo pakko sanoa isojen epäluulojen voittamisen jälkeen että kyllä se hyvällä painojakautumalla oleva takaveto etenee lumessa ja loskassa helvetin nätisti kunhan rengastus kunnossa ja ei liian leveä. Enemmän pelotti tänään eilen saadun firman 2022 Corollan ratissa kun keula haki kokoajan sinne ja tänne kun oli vasemmalla kaistalla yhtään lunta tai vaihdoit kaistaa. MX olisi vain mennyt ilman mitään draamaa kunhan ei innostu kaasun kanssa.

Oma palkinto tulee tänään 10kmh rullaavaalta vasemmalta kaistalta suoraan eteen oikealle kaistalle joka eteni 60kmh vaihtaneelle Audille kun koki että oikea kaista vetää sillä sekunnilla. Just ja just sain auton hidastumaan tarpeeksi ja kohta vaihdoin itse vasemmalle ja Ajoin Audista ohi ja istui käsi poskella kasvoja peitellen autossaan näyttäen ettei olisi tehnyt mitään vaikka takuulla töötin ja valot huomasi. Tottakai sen jälkeen konttiin hinaamaan kun tajusi että nyt se oikea kaista ei vedä.
 
Kyllä etuveto tuntuu silti keskimäärin paremmin lumikeleillä suoriutuvan vs takaveto. Hauskuutta siitä kyllä puuttuu.
 
Tuo on täysin autokohtaista nyt omalla otannalla...
Noh ensinnäkin takavetosissa autoissa ei keskimäärin ole lukkoperää ja siinä missä jollain hyvällä takavetosella autolla painojakauma on 50/50 niin etuvetosilla autoilla painoa voi vetävien pyörien päällä olla aika pienellä vaivalla yli 50%. En sano, että etuvetosissakaan autoissa siis lukkoa olisi tokikaan, mutta ihan käytännön liikkeellelähtö, kun viereisellä kaistalla on bemari, on etuvetosella autolla vaan rivakampaa. Lisäksi tavan pulliaiselle ominaisuus, että auto mielummin puskee kuin pyöräyttää perän lienee se hallittavampi ja turvallisempi ratkaisu, joten kyllä tossa ihan hyvät perustelut löytyy nimenomaan tuolle mainitsemalleni keskimäärin toteamukselle. Autokohtaistahan se loppupeleissä on, mutta kyllä etuvetoa paremmin pärjääviä takavetoisia autoja silti suht vähän on.
 
Noh ensinnäkin takavetosissa autoissa ei keskimäärin ole lukkoperää ja siinä missä jollain hyvällä takavetosella autolla painojakauma on 50/50 niin etuvetosilla autoilla painoa voi vetävien pyörien päällä olla aika pienellä vaivalla yli 50%. En sano, että etuvetosissakaan autoissa siis lukkoa olisi tokikaan, mutta ihan käytännön liikkeellelähtö, kun viereisellä kaistalla on bemari, on etuvetosella autolla vaan rivakampaa. Lisäksi tavan pulliaiselle ominaisuus, että auto mielummin puskee kuin pyöräyttää perän lienee se hallittavampi ja turvallisempi ratkaisu, joten kyllä tossa ihan hyvät perustelut löytyy nimenomaan tuolle mainitsemalleni keskimäärin toteamukselle. Autokohtaistahan se loppupeleissä on, mutta kyllä etuvetoa paremmin pärjääviä takavetoisia autoja silti suht vähän on.
Juu tottahan tuo on. Lähinnä kun ihmisillä on mielikuva ettei takaveto pääse mihinkään. Kuten oli itselläkin jossain määrin. Toki näissäkin on isoja eroja. Ja toki isossa osassa takavetojakaan ei ole lukkoa. Nykyautoissa on sentään jarruilla toimiva "lukko" oli etu tai takaveto.

Ja juu tavallisen pulliaisen näkemykset toki eroavat omista varsin rajusti.
 
Mielikuva etuvetojen paremmuudesta talviajossa tulee varmaan vanhoista Saabeista yms. vehkeistä. Isohko pata vetävien pyörien päällä ja hyvä maavara sekä renkaat mallia pullakumit, niin kyllähän tuolla etenee vaikka missä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?
 
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?

Joskus olen kuullut väitteen, että suolausta tehdään pohjimmiltaan raskaan liikenteen takia. Rekat ja linja-autot kun ei käytä nastoja niin niillä on ongelmia suolaamattomalla tiellä. Ja siellä vähän korkeammalla istuessa kurakaan ei välttämättä likaa tuulilasia niin paljon.
 
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?
Pitää tietysti aurat tuoda, on vain sitten loskaa aurattavana, eikä jäistä polannetta.
 
Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.
 
Joskus olen kuullut väitteen, että suolausta tehdään pohjimmiltaan raskaan liikenteen takia. Rekat ja linja-autot kun ei käytä nastoja niin niillä on ongelmia suolaamattomalla tiellä. Ja siellä vähän korkeammalla istuessa kurakaan ei välttämättä likaa tuulilasia niin paljon.

Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
 
Pitää tietysti aurat tuoda, on vain sitten loskaa aurattavana, eikä jäistä polannetta.

Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.

Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.

Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
 
Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.
Äkkiä se lumi kuitenkin tallaantuu jääksi, kun ei ilmeisesti montaa astetta pakkasta ollut, kerran suolaa laittoivat. Suola estää sen lumen tarraantumisen asfalttiin.

Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
Lain mukaan vain vetävillä akseleilla oltava talvikumit. Monissa renkaissa on kyllä ne tarvittavat hyväksynnät talvirenkaiksi, vaikka eivät ole kummoisia pidoltaan.
 
Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
 
Mielikuva etuvetojen paremmuudesta talviajossa tulee varmaan vanhoista Saabeista yms. vehkeistä. Isohko pata vetävien pyörien päällä ja hyvä maavara sekä renkaat mallia pullakumit, niin kyllähän tuolla etenee vaikka missä.
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
 
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
Tämä nyt menee jo hiukan OT:ksi mutta itsellä taas 50/50 painojakauma ja kapeampi akseliväli, manuaali ja kevyt auto (eli sun pontiacin vastakohta :D)=menee kyllä niin nätisti vs mitä odotin. Kertaakaan en ole jäänyt kiinni mihinkään (tai edes meinannut jäädä) ja päässyt todella syvässä hangessakin vaikka on madallettu yms. Tuo rauhallisuus taas riippuu kuskista :D. Kyllähän tuon saa kulkemaan tosi nätisti ja pehmeästi ja pienenkin luisun tuntee. Aka on siis helvetin vaarallinen auto koska hivelee kuskin egoa ja antaa helvetinmoisen itseluottamuksen kunnes se taito ei sitten riitäkkään (saanut prkl muistutella asiasta itseä välillä esim sohjossa 100kmh suhaillessa). Itse tosin hyppään aika herkästi kaasulle ja käännän autoa kaasulla (en tarkoita sivuluisua vaan sitä että saadaan perä hiukan elämään ja auto kääntymään nätimmin) ja rampeilla saattaa sutia vielä 100kmh vauhdeissa helposti vaikka alla ihan uudet kitkat. Mielikuvat ovat vahvoja ja monesti vanhaan dataan perustuvia. Ihan sama kuin manuaali vs automaatti, bensa vs diesel yms väittelyissä.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.

Näin se varmasti on.

Ärsyttää vaan suunnattomasti kun ei näe mitään ja auto hakee loskassa uraa jatkuvasti.

Ja tosiaan aikaisemmin toiseen suuntaan mennessä ei ollut ongelmia, suorastaan mukavaa ajella vitivalkoisella lumella :D noh sellaista on ajella täällä
 
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
 
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
 
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
Tämä... Pari liitymää työmatkalla ovat noita tiukan kurvin ramppeja ja todennut että vedän suosiolla sinne vasemmalle kaistalle kilsan verran ennen liittymää ettei tule sitten liittymän kohdalla ylläreitä jarrutusten tai paniikki kaistanvaihtojen kanssa. Omalla autolla tuli monesti vain jätettyä väli edellä ajavaan ja painettua mutkaan varrsin rajuilla nopeuksilla perus tallaajaan ja liityttyä nopeus siinä rajoituksella tai pari km yli. Hienointa tuossa taas oli se että jengi ei ollut tottunut että kukaan liittyisi tuossa kohtaa sillä vauhdilla ja seisoivat jarrulla/vaihtelivat kaistaa ihan kuin olisin liittynyt tielle sen 60kmh 100kmh alueella.
 
rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.

En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta nykyäänhän on velvollisuus ennakoida ja sen kautta välttää vaaraa ja vahinkoa. Tämän pykälän perusteella sanoisin että se on nykyään sallittua.

 
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
 
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
Se on ainakin varma että ei opi ennenkuin se kerran kiilataan/kilkataan kaiteeseen/ojaan. Ja tolla iällä tapahtuva "kunnon" accidentti olettavasti myöskin pelon takia lopettaa sen ajamisen kokonaan eli win-win.
 

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.

1674202140223.png


e. ei nyt varsinaisesti siis kanssa-autoilija, koska ihmistä ei tämän laitoksen ratista löydy.
 

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.

1674202140223.png


e. ei nyt varsinaisesti siis kanssa-autoilija, koska ihmistä ei tämän laitoksen ratista löydy.

Voi kuvitella mikä riesa on tuo, kun on esim kerännyt ensin hitautensa takia jonoa taakse, ja sitten vielä lisäksi pysähtyy aivan random paikkaan.
 

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.

No ei sillä nyt ole suurta väliä 70 km/h perään ajettaessa onko se bussin nopeus 5-12 km/h, vai jarruvaloja vilkuttaen pyähtyneenä. Jälkimmäisen saattaa transitkuski jopa huomata aiemmin.

Mutta en kyllä näkisi noita mielellään tuolla tavoin yleisen autoliikenteen seassa. Eihän noi matelijat juuri ketään hyödytä ikuisuuden kestävällä matkallaan.
 
Mää luulin että noita hidastelijoita piisaa jo muutenkin niin tuodaan vielä tommonen nelipyöränen bajamaja tukkimaan liikennettä? No, ei onneksi kummonen pätkä ole mitä liikennöi mutta mahtaisi vituttaa jos vaikka asuisi tuolla ja saisi päivittäin ihmetellä tuon vekottimen liikkumista ja kanssa-autoilijoiden luovia ratkaisuja ohi pääsemiseksi.
 
Roboihin liittyen tämä oli aika ironinen tapaus, automatiikka oli pois päältä, niin ihminen ajoi kolarin :D

Vai ajoiko :hmm:

Minusta vähän tuntuu että automatiikka ajoi sen kolarin. Koko paska projekti olisi kuopattu jos olisi myönnetty että kävi näin.
 
Vai ajoiko :hmm:

Minusta vähän tuntuu että automatiikka ajoi sen kolarin. Koko paska projekti olisi kuopattu jos olisi myönnetty että kävi näin.
No jos se jollain joystikilla sitä ajaa, niin äkkiähän pieni hupsis käy. Ainakin autopeleissä :D En mä sitä niinkään epäile, mutta se nosti kulmia, että väittivät automatiikan olevan (täysin) off kun mennään manuaalina - luulis nyt edes törmäykset estävän?
 
Tieliikennelaki sanoi:
20 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys


Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.


Taajaman ulkopuolella on moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi turvallisuutta vaarantamatta ajaa niiden väliin.


Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. (17.12.2020/1040)
Noin sanotaan tieliikennelaissa.
 
Meneehän joku mummo polkupyörälläkin hitaasti, muttei se mitään sakotyskynnystä täytä.
 
Meneehän joku mummo polkupyörälläkin hitaasti, muttei se mitään sakotyskynnystä täytä.

Jos se mummo ajaa keskellä tietä ja on 2 metriä leveä niin en olisi niin varma etteikö sakotuskynnys ylity. Ekasta kerrasta varmaankin vain varoitus, mutta toistuvasta tapahtumasta varmasti sakot
 
Vaihteeksi meinasi joku tulla liikenneympyrässä kylkeen, jarrutin varmuuden vuoksi. Porukka tulee ympyrään 40-50km/h eikä katso vasemmalle ollenkaan.
 
Poliisit jotka eivät tunne liikennesääntöjä. Pe-la yönä kaverin kanssa Kehä1:stä ajaessa nousi liittymästä poliisiauto jääden ajamaan kaverin auton rinnalle ollen tekemättä mitään elettäkään kiihdyttääkseen tai jarruttaakseen kun kaveri ajoi vakkarilla 80kmh GPS:nopeutta. Kaveri teki mitä laki sanoo ja piti vauhtinsa kunnes alkoi liityntäkaista jo loppua ja mitään ei muutu. Poliisit vain ajoivat rinnalla kunnes liittymäkaista loppui, ajoivat pientareella tovin kohti bussipysäkkiä ja siinä vaiheessa päätti kaveri tehdä laittomuuksia ja vaihtoi kaistaa vasemmalle kaistalle ja poliisi liittyi kehälle ennen bussipysäkin loppumista ja siitä äkkiä ylinopeutta "karkuun". Teki mieli soittaa poliisit poliisin perään... Oli vissiin kiire vuoronvaihtoon läheiselle asemalle tms.
 
Tuntuu, että viimeaikoina on yleistynyt kolmion takaa eteen ajaminen. Tai sitten mulla on ollut vaan paska säkä. Viimeksi tänään sai jarruttaa niin että ABS:kin pääsi töihin, kun tutusta risteyksestä tuli kahden auton vanavedessä kolmas, joka ei olisi ehtinyt, ellen olisi jarruttanut. Tuokin risteys on vieläpä sellainen, että siinä joutuu ihan kieli keskellä suuta katsomaan myös kevyen liikenteen ennen ajoradalle liittymistä. Tämä kaveri olisi kolannut mahdolliset pyöräilijät edestään komeassa kaaressa, koska siihen hän ei voinut ehtiä keskittyä yhtään. Sitten jäi kuudenkympin tiellä eteeni ajamaan ~55km/h mittarinopeutta.

Samanlaisia tilanteita useita viimeisten kuukausien sisällä, niin että saa vähintäänkin hidastaa merkittävästi peräänajon välttämiseen. Tarvii varmaan oikeasti hankkia se dashcam ennenkuin kolauttaa jotain perään tuollaisessa tilanteessa. Siinä taitaa helposti jäädä itse syytetyn penkille :rage:
 
Päivittäin on ongelmia, mutta tässä tapauksessa tasa-arvoisen risteyksen kanssa. Se ei vaan tunnu kanssa-autoilijoilla mennä jakeluun, päivittäin soi torvi kun porukka ajelee laput silmillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom