Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juu, täytyy varmaan ostaa tuohon landcruiseriin täysmetallinen vinssipuskuri.

Viime vuonna lukuisia kertoja suoraan eteen ja kerran se jopa osui.
 
Päivittäin on ongelmia, mutta tässä tapauksessa tasa-arvoisen risteyksen kanssa. Se ei vaan tunnu kanssa-autoilijoilla mennä jakeluun, päivittäin soi torvi kun porukka ajelee laput silmillä.
Ja jottei olisi epäselvää että missä, niin Vantaan Hämevaarassa. Ennen oli läpiajokielto Rajatorpantieltä Lintuvaaraan Hämeenkyläntietä pitkin, mutta se on poistettu jo tovi sitten. Jokainen risteys "kylällä" on tasa-arvoinen eli yhdessäkään risteyksessä ei ole kolmiota. Kolmenkympin alue koko alueella voimassa:


Hämevaara_kartta.png


Ongelma itsellä on lähinnä Viikatetien ja Hämeenkyläntien risteys, kun kanssa-autoilijat tulevat Rajatorpantien suunnasta. Ennen risteystä on tasa-arvoista risteystä kuvaava liikennemerkki, mutta joko sitä ei tunneta tai siitä ei välitetä, koska joka ikinen aamu vuodesta tuossa soi töötti, kun joku meinaa tulla kylkeen.
 

Olisi kiva nähdä kuski ja kysyä että mitä vittua oikein ajattelit?

Kun yaris tulee liikenneympyrään niin reitti on selvä, ei, siinä se seisoo ja kunnes reitti ei ole selvä lähdetään liikkeelle! :facepalm:

Tuollaisilta kuskeilta pitäisi ottaa kortti pois, pysyvästi.
Matkailuautohan se suurin idiootti tuossa oli, kun keskikaistalta vetäs nollat taulussa melkein Yarikseen? Toki tunnistan kyllä Yariksen tyylisen lähestymistavan, helvetin rasittavaa himmailua, jos latu on vapaa. Tässä varsinkin oikeanpuoleisen ei tarvitse väistää mitään (ympyrässä valkoinen sulkuviiva ko. neljänneksen kohdalla) ja silti arvotaan vaikka kuinka*:

*Ymmärrettävää, koska matka-auton "poistumiatyyli" on vahva tuossakin kohtaa.

e: Tässä mun esimerkissä olisi siis tietysti pitänyt tehdä koko ympyrästä irroitettu oikealle kääntyvien kaista. Toisessa kohtaa samassa ympyrässä on näin tehty, jostain syystä tässä ei.
 
Matkailuautohan se suurin idiootti tuossa oli, kun keskikaistalta vetäs nollat taulussa melkein Yarikseen? Toki tunnistan kyllä Yariksen tyylisen lähestymistavan, helvetin rasittavaa himmailua, jos latu on vapaa. Tässä varsinkin oikeanpuoleisen ei tarvitse väistää mitään (ympyrässä valkoinen sulkuviiva ko. neljänneksen kohdalla) ja silti arvotaan vaikka kuinka*:

*Ymmärrettävää, koska matka-auton "poistumiatyyli" on vahva tuossakin kohtaa.
Öö, yaris tulee kolmion takaa, yaris väistää kaikkia :facepalm:
 
Öö, yaris tulee kolmion takaa, yaris väistää kaikkia :facepalm:
Yarishan oli jo kaistalla ennen kuin matkailuauto lähti syöksymään. Ei se matkailuauto kylkeen saa ajaa, jos on väärälle kaistalle eksynyt.

e: Tilannehan olisi eri, jos matkailuauto olisi näyttänyt vilkkua aiemmin kuin rattia kääntäessä.
 
Yarishan oli jo kaistalla ennen kuin matkailuauto lähti syöksymään. Ei se matkailuauto kylkeen saa ajaa, jos on väärälle kaistalle eksynyt.

e: Tilannehan olisi eri, jos matkailuauto olisi näyttänyt vilkkua aiemmin kuin rattia kääntäessä.
Asuntoautolla näkyy vilkku 6s kohdalla, ennen kuin yaris on edes liikahtanut, yaris tulee kolmion takaata joten jos hän ei ehdi alta pois ennen kuin toinen tulee niin allekkaan ei saa ajaa ja tuossahan ei ole sulkuviivaa missään...
 
Molemmathan tuossa ajaa väärin. Sisäkaistassa ihan selvä merkki suoraan ja vetää siitä oikealle.
 
Molemmathan tuossa ajaa väärin. Sisäkaistassa ihan selvä merkki suoraan ja vetää siitä oikealle.
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
 
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
Ei se kaistaa vaihda vaan poistuu sisemmältä vastoin maalauksia ja tod näk opastuksiakin. Ja periaattessahan se Yaris kerkesi siihen kaistalle ensin, jolloin vaihtaja väistää. Hölmöläisten takia kannattaa kuitenkin ennakoida eikä änkeä tuommoiseen paikkaan.
 
Taitaa matkailuaut
Se vaihtaa kaistaa, vilkku päällä. Onko jossain kielletty vaihtaa kaistaa tuossa kohtaan? Yaris sensijaan meinaa ajaa kolmion takaata suoraan kylkeen vaikka asuntoauto näyttää vilkkua että kääntyy pois :facepalm:
Kaistaa saa vaihtaa siinä kohtaa, muttei saa kääntyä ryhmittymättä (TLL §21 ja §22). Toki tämä on aivan normaalia ajotapaa, josta ei rangaista. Sitä voisi ennakoida.
 
Ei se kaistaa vaihda vaan poistuu sisemmältä vastoin maalauksia ja tod näk opastuksiakin. Ja periaattessahan se Yaris kerkesi siihen kaistalle ensin, jolloin vaihtaja väistää. Hölmöläisten takia kannattaa kuitenkin ennakoida eikä änkeä tuommoiseen paikkaan.
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
 
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
Eihän sillä asuntovaunulla ole vielä edes tässä kohtaa vilkku päällä (pari sekkaa myöhemmin näkee kun se lähtee päälle):
1675421735597.png


Kaksi uunoa, huono ajoitus, mutta matkailuauto olisi ollut maksaja. Huomaa myös autojen sijainti, Yaris on jo edellä ympyrässä ennen kuin syöksy edes alkaa.

e:
1675423712739.png
 
Viimeksi muokattu:
Laki ei tunne mitään periaatteessa kerkesi, Asuntoautolla on vilkku päällä jo 6s kohdalla jolloin yaris on vielä paikoillaan.

Kaistaa voi vaihtaa tuossa missä kohtaa vain koska siinä on katkoviivat, sitä vastoin, kolmion takaa tulevan on annettava tilaa kaikille liikenneympyrässä oleville.
Ei tunnekaan, se kerkesi sinne ja antoi oikeaoppisesti tilaakin. Toinen vaan päätti liittymisen jälkeen kiilata eteen.
 
Yaris ei osannut ajaa, mutta maksajana olisi ollut asuntoauto. Näin.
Eihän sillä asuntovaunulla ole vielä edes tässä kohtaa vilkku päällä (pari sekkaa myöhemmin näkee kun se lähtee päälle):
1675421735597.png


Kaksi uunoa, huono ajoitus, mutta matkailuauto olisi ollut maksaja. Huomaa myös autojen sijainti, Yaris on jo edellä ympyrässä ennen kuin syöksy edes alkaa.

e:
1675423712739.png
Minusta tuo Yaris ajoi todella surkeasti, ja tunki autonsa huonoon väliin. Se on totta että matkailuautolla on jäänyt kaistanvaihto myöhäiseksi, ja se ei olisi saanut tuosta suoraan poistua. Mutta aivan hyvin olisi mahtunut ilman Yarista, vaikkei olisi saanutkaan.. Nyt matkailuauton olisi pitänyt vetää kunniankierros, vaihtaa kaistaa ja poistua sen jälkeen. Ympyrät on välillä erilaisia, ja näitä joskus tapahtuu. Minusta tuo Yaris olisi saanut odottaa koska ympyrässä on jo joku, eikä Yaris ehtinyt pois alta. Ajatellen liikenteen sujuvuutta ja lakia samaan aikaan.
 
Yaris ei osannut ajaa, mutta maksajana olisi ollut asuntoauto. Näin.

Minusta tuo Yaris ajoi todella surkeasti, ja tunki autonsa huonoon väliin. Se on totta että matkailuautolla on jäänyt kaistanvaihto myöhäiseksi, ja se ei olisi saanut tuosta suoraan poistua. Mutta aivan hyvin olisi mahtunut ilman Yarista, vaikkei olisi saanutkaan.. Nyt matkailuauton olisi pitänyt vetää kunniankierros, vaihtaa kaistaa ja poistua sen jälkeen. Ympyrät on välillä erilaisia, ja näitä joskus tapahtuu. Minusta tuo Yaris olisi saanut odottaa koska ympyrässä on jo joku, eikä Yaris ehtinyt pois alta. Ajatellen liikenteen sujuvuutta ja lakia samaan aikaan.
Jos jättää sen arkailun pois (toisella kaistalla oleva auto haittaisi varmaan näkyvyyttä), niin kun matkailuauton vilkku ei ollut päällä, niin latuhan oli vapaa ja oletus on, että matkailuauto jatkaa ko. kaistaa suoraan. Jos olisin itse tullut vauhdilla tilanteeseen, niin todennäköisesti olis kolahtanut samalla ajoituksella.
 
Eikö tuo matkailuauto vilkuta jo hyvissä ajoin, noin 5-6s kohdalla?

Kännykällä tietty videosta hankala nähdä ihan tyhjentästi, mutta oikean puolen ajovalo näyttäisi sammuvan vilkun takia kuten nykyautoissa on tapana.

Edit: Asuntoauto ainakin pyrkii uloimmalle kaistalle jo aiemmin mutta siellä joku musta auto ilmeisesti on blokkaamassa, joten ratkaisu on sitten tuollainen, noh melko hätäinen. Molemmissa on mielestäni vikaa, aivan turhaan Yaris jää tuohon arpomaan.
 
Jos jättää sen arkailun pois (toisella kaistalla oleva auto haittaisi varmaan näkyvyyttä), niin kun matkailuauton vilkku ei ollut päällä, niin latuhan oli vapaa ja oletus on, että matkailuauto jatkaa ko. kaistaa suoraan. Jos olisin itse tullut vauhdilla tilanteeseen, niin todennäköisesti olis kolahtanut samalla ajoituksella.
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
 
Eikö tuo matkailuauto vilkuta jo hyvissä ajoin, noin 5-6s kohdalla?
Se valkoinen heijastin siinä vaan välkkyy. Keltainen vilkku lähtee päälle vasta "ratin myötä" kohdassa jonka laitoin aiempaan viestiin. Voisin kuvitella, että jos sillä olis ollut vilkku päällä, niin se Yaris ei ko. kohtaan olis tunkenut. Myös se, että matkailuautossa ei tapahtunut mitään reaktiota vaikka tuli lähes kolari, viittaa siihen, että se kaveri ei seurannut yhtään ympäristöään.

e: Eikä se ajovalo sammu, kuvan kulma vaan muuttuu niin se ei näy. Samanlailla se vasen valo "katoaa", kun kulma muuttuu.
 
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
No sillähän oletuksella sitä ympyrään pitää mennään, että toinen kertoo mitä tekee. Tokihan sitä silti aina seuraa, että tekeekö se toinen niin kuin näyttää. Tuossa asuntoauto teki peliliikkeen vaan niin myöhään ja aivan väärältä kaistalta, että jos Yariksen tilalla olisi ollut reippaammin liikkuva/kiihtyvä auto, niin kolari olisi ollut väistämätön.
 
Eihän toimittajakaan osannut kertoa mikä tarkalleen meni pieleen tai kuka ajoi väärin siinä artikkelin videossa.
 
Toinen vaihtoi kaistaa varomattomasti ja toinen ei onnistunut väistämään liikenneympyrässä olevaa. Laki kaipaa täsmennystä tässä suhteessa. Itse näkisin, että nykyiset säännöt pitäisi koskea vain yksikaistaista ympyrää. Mikäli kyseessä olisi suora tie, olisi konfliktitilanne ollut yksinomaan asuntoauton syytä.
 
Finnoon monikaistainen liikenneympyrä Espoossa oli paikallislehdissä jonkun verran tunnettu siitä, että mahdollisuudet peltien uusimiseen toisen kustannuksella olivat aika hyvät, jos halusi olla kusipää. Eikä edes tarvinnut tehdä "asuntoautoja". Sittemmin ovat sitä mielestäni vähän muokanneet.

e: On tästä näköjään edelleen juttua. Onko tässä Suomen vaikein liikenneympyrä?
e2: Rahakaista on tuo peräkärryn ajama linja, maksaja tulee alhaalta oikeinpuolimmaisinta.
1675433709727.png
 
Finnoon monikaistainen liikenneympyrä Espoossa oli paikallislehdissä jonkun verran tunnettu siitä, että mahdollisuudet peltien uusimiseen toisen kustannuksella olivat aika hyvät, jos halusi olla kusipää. Eikä edes tarvinnut tehdä "asuntoautoja". Sittemmin ovat sitä mielestäni vähän muokanneet.

e: On tästä näköjään edelleen juttua. Onko tässä Suomen vaikein liikenneympyrä?
e2: Rahakaista on tuo peräkärryn ajama linja, maksaja tulee alhaalta oikeinpuolimmaisinta.
1675433709727.png

Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä, kolmion takaata tuleva väistää vaikka oravaa tuossa, ongelma on piittaamattomat ja ymmärtämättömät autoilijat jotka olettaa, mutta eivät tiedä että he väistävät kaikkea!

Sama kuin tämä risteys, oli ennen kolmiot, pelti kolisi joka päivä, nyt laittoivat STOP merkit ja silti pelti kolisee, kun ei paviaanit ymmärrä mitä väistämisvelvollisuus merkitsee :facepalm:

Screenshot_20230203_164007_Maps.jpg
 
Aika hankalaksi menee tuon Yariksen ja matkailuauton välinen tilanne, jos matkailuauto tuli Oulun suunnasta ja kyltit ovat edelleen, kuten Streetviewin 2019 kuvissa. Kylttien mukaan molempia kaistoja pitkin pääsisi Jyväskylään päin, mutta todellisuudessa vain ulompaa kaistaa pääsee ja sisemmältä olisi pitänyt vaihtaa ulommalle kaistalle aiemmin kuin matkailuauto vaihtoi. Molemmat tuossa möhlivät, mutta matkailuauto kaistaa vaihtavana olisi mun mielestä ollut väistämisvelvollinen. Yaris ehti liittyä ympyrään matkailuauton edelle.
 
Tuossakaan ei ole mitään ihmeellistä, kolmion takaata tuleva väistää vaikka oravaa tuossa, ongelma on piittaamattomat ja ymmärtämättömät autoilijat jotka olettaa, mutta eivät tiedä että he väistävät kaikkea!
Onhan tuo kaistojen määrän takia talvella tai ekaa kertaa tulevana haasteellinen hahmotettava. Jatkuvasti kun ajaa, niin tietää mistä mennä ja mitä varoa. Suurin syy noihin mälleihin tuossa on se, että väistämisvelvollisen ja väistettävän välissä on yleensä autoja ja kumpikin osapuoli ei varsinaisesti varovasti tilanteeseen tule. Liikennettä kun on tarpeeksi, niin aina silloin tällöin osuu tilastotappio, kun pimeästä kulmasta tuleekin auto.
 
Aika hankalaksi menee tuon Yariksen ja matkailuauton välinen tilanne, jos matkailuauto tuli Oulun suunnasta ja kyltit ovat edelleen, kuten Streetviewin 2019 kuvissa. Kylttien mukaan molempia kaistoja pitkin pääsisi Jyväskylään päin, mutta todellisuudessa vain ulompaa kaistaa pääsee ja sisemmältä olisi pitänyt vaihtaa ulommalle kaistalle aiemmin kuin matkailuauto vaihtoi. Molemmat tuossa möhlivät, mutta matkailuauto kaistaa vaihtavana olisi mun mielestä ollut väistämisvelvollinen. Yaris ehti liittyä ympyrään matkailuauton edelle.
Kun katsoo miten samanlainen paikka toisesta suunnasta samassa ympyrässä on pistetty, niin herää kysymyäs tekeekö ne liikennesuunnittelua kännissä? Tämä jälkimmäinen toteutustapa on ehkä selvempi, kun ympyrään haluava ei voi olettaa sisäkaistaa tulevan jatkavan sisäkaistaa, joten Yariksen olisi ollut pakko odottaa vuoroaan.
 
Onhan tuo kaistojen määrän takia talvella tai ekaa kertaa tulevana haasteellinen hahmotettava. Jatkuvasti kun ajaa, niin tietää mistä mennä ja mitä varoa. Suurin syy noihin mälleihin tuossa on se, että väistämisvelvollisen ja väistettävän välissä on yleensä autoja ja kumpikin osapuoli ei varsinaisesti varovasti tilanteeseen tule. Liikennettä kun on tarpeeksi, niin aina silloin tällöin osuu tilastotappio, kun pimeästä kulmasta tuleekin auto.
Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.

Hyvä esimerkki joku vihdintie Helsingin päässä, siellä on liikennevalot ja päivittäin sielläkin pelti kolisee kun mennään vähän vanhoilla vihreillä. :facepalm:
 
Liikenteessä on välinpitämättömyys lisääntynyt voimakkaasti, ihmiset ajaa punaisia päin, kaupunkialueella jos ajaa 40 niin eikös siellä ole joku perseessä hiillostamassa, yritetään risteyksissä mennä väistämisvelvollisena "vielä minä ehdin tästä" tyylillä ja sitten ihmetellään kun pelti kolisee jatkuvasti.

Hyvä esimerkki joku vihdintie Helsingin päässä, siellä on liikennevalot ja päivittäin sielläkin pelti kolisee kun mennään vähän vanhoilla vihreillä. :facepalm:
Kyllä nautin kun joku eukko painoi aivan punaista päin vilkkaassa risteyksessä. Ei siis ollu kyse mistään vanhoista keltaisista vaan ihan puhtaasti punaisiin ajamisesta.

Jonossa oli risteyksen toisella puolella siviilikyttä-auto. Samantien valot päälle, vähän tilaa jonosta ja perään.
 
Oli teslassa vissiin joku automaaginen ohituksen esto päällä tai kuskilla niin heikko ego, että aina sillon ku yritin vanhalla autollani sitä ohittaa, ni kummasti se vaan blokkasi siirtymällä keskiviivan päälle, joka vitun kerta. Muutenki se seilasi kaistalla laidasta laitaan, liekkö kånässä ollu tai sitte sillä oli joku automaagiohjaus kotterosta päällä että sai kuski runkata/sormettaa rauhassa muskin kuva kourassa. 80kmh alueella sen vauhti seilasi 60-70kmh välillä.. Taajamaan tultiin ni risteyksistä ajeli samoilla ajolinjoilla ku täysperärekka menee. Melkonen teiden sankari..
 
Oletus on että se menee sitä kaistaa suoraan, mutta ei sitä tilannetta nyt ihan noin lueta. Jos on huono ennakoimaan tai paska näkyvyys tai molemmat, ei kannattais ajaa sinne ympyrään toisen eteen. Oli sillä vilkku päällä tai väärä kaista muutenkin. Pikku Yarikselle käy muuten huonosti siinä.
Yaris kuski näytti poikkeuksellisen tarkkaavaiselta, ei tuikannut ympyrää ennenkuin "varma" että tilaa, mutta ei ollut tarpeeksi varovainen, olisi pitänyt odottaa että kaksikaistaisessa "ympyrässä" on molemmat kaistat tyhjiä, mutta oli kuitenkin varatilanteessakin kartalla, väisti kylkeen kiilaavaa asuntoautoa, ilmeisesti ilman naarmuja selvittiin. Ehkä se kahden kaistan ympyrä luo ajatuksen että siellä voisi mennä kaksi rinna, ketjun opetusten perusteella jatkossa parempi odottaa että molemmat kaista tyhjiä ennen kuin lähtee ulommalle kaistalla nokkaa tarjoamaan.

Sitä en tiedä missä asuntoautokuskin ajatukset on liikkuneet, ilmeisesti ei lainkaan havainnut Toyototaa, ehkä videosta ensimmäisen kerran näki mitä tapahtui, jos siis videon nähnyt.
 
Taas vaihteeksi kauhea kiire 60 alueella tulla kolmion takaa eteen ja sitten ajellaan mittarivauhtia 32 edessä. Voi juudas, merkkinä se tyypillinen punalogoinen lippis.
 
Ei tule muuta mieleen kuin Tesla? Mitsubishin tai Bugatin logosta en lippistä hahmota.
Juu ei tullut itsellekään mieleen ihan heti mistä kyse. Jostain syystä mieli käänsi itseni Koff:iin ja Hifk:iin. En muista nähneeni jonkun merkin x lippiksiä liiemmin enää, satunnaista Teslaa ja jostain syystä Jaguar lippistä lukuunottamatta.
 
Yksi pyöräilijä meinasi päästä hengestään tässä, kun veti hidastamatta suoraan eteen oikealta. Itse olin siis autolla menossa suoraan. Toivottavasti annettu äänimerkki aiheuttaisi edes hieman pohdintaa, näytti olevan ihan aikuinen mies tuo polkija.
 
Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.

Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
 
Yksi pyöräilijä meinasi päästä hengestään tässä, kun veti hidastamatta suoraan eteen oikealta. Itse olin siis autolla menossa suoraan. Toivottavasti annettu äänimerkki aiheuttaisi edes hieman pohdintaa, näytti olevan ihan aikuinen mies tuo polkija.
Turha toivo. Erittäin suuri todennäköisyys että pitää sinua kusipäänä ja luulee itse olevansa oikeassa.
 
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia. Nää hidastelijat sen sijaan voisi pysähtyä antamaan tilaa nopeammille kun ei kerran ole kiire mihinkään.

Olisko sustakin kiva päästä 10min myöhässä töistä jokapäivä kun työkaveri on kaivanut persettä puolet päivästä eikä saa hoidettua töitään työajan puitteissa, mutta kukaan ei lähde kotiin ennenkun kaikki työt on hoidettu?
 
Kannattaisi kulkea julkisilla jos ei ohitella uskalla. Varmaan juuri näistä jännittäjistä alkaa ne letkat valtateillä syntymään, kun ei siitä hidastelijasta uskalleta ohi mennä...
 
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Ja kun tämä hidastelija vetää perässään useamman kymmentä autoa, niin mikä onkaan kokonaisvaikutus. Monta tuntia yhteistä aikaa valuu hukkaan jo yhdellä reissulla, vain yhden kusipään takia.
 
Ottaen huomioon, että topikin aihe on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa, niin tässä kontekstissa mun mielestä 16 minuuttia päivässä ylimääräistä aikaa alinopeuden takia voi hyvinkin mennä sinne ärsyttävyyspuolelle ilman, että joku tulee ehdottelemaan ratkaisuksi yksityistietä :D. Itselleni selkeästi eniten ärsytystä aiheuttaa sellaiset epävarmat tai epäselvästi ajavat kuskit ja tähän lukeutuu selkeä alinopeus, ei käytetä vilkkua, hidastellaan keskellä suoraa tietä kun ei ehkä tiedetä minne ollaan edes ajamassa ja tätä rataa. En tiedä onko kyseessä se, että ratissa räplätään kännykkää vai mikä, mutta taajamissa on selkeästi alkanut näkymään enemmän tuollaista täysin järjetöntä toimintaa. Ajelen töihin isommalle tielle taajama-alueen läpi, missä pienen keskittymän alueella on 30 rajoitus, joka nousee ruuhkaisimman kohdan jälkeen 40 rajoitukseksi ja hieman sen jälkeen 50 rajoitukseksi ennen motarille siirtymistä. Ne ketkä tuotakin pätkää ajavat, ajavat sitä varmasti keskimäärin useammin kuin yhden kerran, eli rajoitusten pitäisi olla selkeitä, mutta silti näitä 30 mittarinopeutta suhaavia osuu tuolle 50 rajoitusalueellekin enkä keksi mitään syytä toiminnalle, kuin että siellä ajetaan joku puhelin kädessä. Eräänäkin aamuna viime viikolla edessä ajava paku ajoi 50 tiellä niin että mittarinopeus seilasi jopa 20 alkuisilla lukemilla. Väläytin tuolle pari kertaa pitkiä, että voisi ajella vähän rivakammin niin paku koittaa break checkata ja laittoi hätävilkut päälle... Sitten motarilla painan pakun ohi niin se kaahaa perässä ja vilkutteli pitkiä valoja taukoamatta jonain protestina... Jotenkn vaikuttaa siltä, että nykypäivänä liikenteessä liikutaan sellaisella hälläväliä asenteella...
 
Ottaen huomioon, että topikin aihe on mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa, niin tässä kontekstissa mun mielestä 16 minuuttia päivässä ylimääräistä aikaa alinopeuden takia voi hyvinkin mennä sinne ärsyttävyyspuolelle ilman, että joku tulee ehdottelemaan ratkaisuksi yksityistietä :D.
...
Juuri näin. Erillinen topic voisi sitten olla "Mikä raivostuttaa kanssa-autoilijoissa niin paljon, että voisin karjapuskurilla puskea kaikki vatipäät mereen", ja sinne sitten ne kunnon raivostumisen kohteet. Itseänikin ärsyttää juuri oudot vatuloijat jotka kännykkää näpläävät, tai eivät muuten vain osaa keskittyä liikenteessä. Saahan sitä asiat ärsyttää ilman, että niitä ihmisiä haluaisi mennä hakkaamaan tai "opettamaan". Ärsyttää minua pöydälle kaatunut juomakin, mutta reaktioni on vain huokaista ja pyyhkiä läikytetty juoma pois. En tiedä, onko se sitten "ylireagointia" jos jokin asia ärsyttää? Mikähän olisi sallittu tunne? Varmaan tyynesti ymmärtää ja hymyillä että ihmiset eivät keskity liikenteeseen ja ovat pahimmillaan vaaraksi toisille?
 
Kyllä se vähän vituttaa viikossa kuluttaa ylimääräinen tunti muiden kupeksinnan takia.

Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?

Eiköhän se ennemminkin toistu kerran kuussa tai maksimissaan kerran viikossa joten puheet "tunnista viikossa" on turhia.

Jos alle 10min viivästys luokkaa kerran viikossa saa näkemään punaista, kannattaa edelleen hakea sitä vikaa peilistä tai ratin ja penkin välistä.
 
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?

Eiköhän se ennemminkin toistu kerran kuussa tai maksimissaan kerran viikossa joten puheet "tunnista viikossa" on turhia.

Jos alle 10min viivästys luokkaa kerran viikossa saa näkemään punaista, kannattaa edelleen hakea sitä vikaa peilistä tai ratin ja penkin välistä.
Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.

Joten väitteesi "tunnista viikossa on turhaa" on paskapuhetta, viikkotasolla kyse on kymmenistä, sadoista tunneista.
 
Kun se vika ei ole siinä joka ajaa kuten kuuluu vaan siinä perseilijässä, jolle ei valo syty päähän vaikka takana olisi jono jonka päätä ei näy. Tuollaisia sattui eteen päivittäin kun ajoin 700-1300km normaalissa työpäivässä. Pullahtavat eteen kolmion takaa, paska ei kiihdy ja jäädään köröttelemään. 60-80 tonnin yhdistelmä ei pääse ohi, se ei jaksa kiskoa itseään kuuttakymppiä mäen päälle jos ei ole täysi vauhti mäen alla, ainoa keino säästää polttoainetta ja hermoja on pitää tauko. Sitten kun pitää tauon, on entistä enemmän myöhässä ilmoitetusta purkuajasta ja koko vuorokauden MUUT kuljettajat 5-15 kpl kärsivät nahoissaan tämän yhden kusipäähidastelijan toiminnasta.

Joten väitteesi "tunnista viikossa on turhaa" on paskapuhetta, viikkotasolla kyse on kymmenistä, sadoista tunneista.

Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom