Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ai nyt yhtäkkiä taaempi auton penkan kautta ajaakin eteen ?
Ei vaan aiheutat pahimmillaan itsellesi tilanteen jossa käyt vähän pölläyttämässä lunta, perä irtoaa ja auto vetää poikittain kaistan yli joko vastaantulevan eteen tai takana tulevan keulalle joka ei ehdi reagoida koska on ajanut kontissa. Tapahtuu kyllä vielä moderneillakin autoilla jos on yhtään kevyempi perä tai mukavasti sohjoa johon keula voi haukata.

EDIT: Itseasiassa juuri tänään oli vissiin käynyt moinen. Jäljistä päätellen oikealta kaistalta lähtenyt lapasesta ja vasemman puolen kaiteeseen kimmonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Rasittavia nuo kontissa kiinni roikkujat on mutta jos siitä hiiltyy niin että pitää tavaroita alkaa viskomaan tai muuten kostamaan niin melkein kannattaa kulkea jollain muulla, tuota tapahtuu jatkuvasti eikä se siitä vähene ennenkuin siihen jostain syystä virkavalta alkaisi enemmän puuttumaan/ihmisten asenteet merkittävästi muutu. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja jos tuolla joku töhöilee tahallaan/vahingossa niin ei siitä kannata pelihousujansa repiä, vallankin vahinkoja voi sattua kenelle vain mutta tuo kontissa roikkuminen on ihan rehellinen asenneongelma
 
Joo eiköhän se tänään ole taas viikon autoilut suoritettu. PK-seudulla ainakin ollut tänään melkoisen liukasta. Nohevin sankari sattui perään jo heti aamusta. Ajelin mittarin mukaan 90km/h vauhdilla jonossa kun ei ollut mihinkään kiire itsellä, oli 100km/h alue. Tämä sankari tuli perään niin lähelle ettei enää edes ajovaloja näkynyt. Seuraavasta rampista sitten reilusti kiihdyttäen pois, hetken aikaa jo hurrasin kun auto lähti kunnon luisuun mutta pysyi se hanskassa.
Sitten olikin iltapäivästä päivän paras kun poliisilla oli niin kiire (ei ollut millään tehtävällä) että piti reilusti liian kovalla tilannenopeudella tunkea itsensä tuusulanväylällä kahden auran väliin. Aurat näkyivät pitkän matkaa joten ihan yllärinä varmasti tuli tämä tilanne ja piti sitten tommonen tempaus suorittaa. Ja tämäkin seuraavasta liittymästä ulos, eikö voinut sitä muutamaa sekunttia malttaa? Meinasin Dennikselle laittaa palautetta mutta eihän mulla ole mitään someja käytössä missä herra vaikuttaa. Joten tyydyn narisemaan täällä.
Viimeiseen perässäroikkujaan meni sen verran hermo että menin pientareen puolelle ja näytin ohitusmerkkiä, ei huvittanutkaan mennä ohi. Tuli jonkinmoinen väli sentään. Joku ongelma tällä kaverilla oli muutenkin kun ei esim. vilkut toimineet lainkaan.
Pääosin kyllä liikenne sujui aika mallikkaasti ja ihan oikeitakin turvavälejä näkyi tänään.
Vahinkoja toki sattuu kaikille, mutta niitähän voi korjata aina ja ottaa opiksi. Se että ajat perässä kiinni useita kilometrejä ei ole minusta ainakaan mikään vahinko. Itsellä kun pata jumiin näiden kanssa liikaa niin otan auton sivuun johonkin hetkeksi mikäli se on mahdollista. Toisekseen ei varmaan ole ihan liikaa pyydettyä tavalliselta ihmiseltä odottaa ennakointia liikenteessä. Jos olet poistumassa kilometrin päästä pois niin tarviiko sitä ajaa reikäpäässä loppuun asti jos edessä on jonoa. Harvoin kun nämä kerkeävät kuitenkaan kovin pitkälle edes ramppia kun olet jo saavuttanut heidät.
 
Aika monikin asia, mutta tähän aikaan kun lunta on teillä ja pienemmillä teillä keskiviivaa ei näy, niin näitä väärää puolta ajavia riittää. Eli kun tiessä on mutka kulkusuunnassa vasemmalle, niin auto ajautuu enemmän tai vähemmän väärälle puolelle. Tuntuu olevan vaikeaa joillekin hahmottaa missä se ajoradan oikea reuna on. Joka päivä tulee vastaan näitä näitä lasittunein silmin hartiat lukossa ajavia ja auto puoleksi väärällä kaistalla. Ei auta kun väistää. En halua leimata mitään kansanosaa, mutta useimmiten naisia.
 
Aika monikin asia, mutta tähän aikaan kun lunta on teillä ja pienemmillä teillä keskiviivaa ei näy, niin näitä väärää puolta ajavia riittää. Eli kun tiessä on mutka kulkusuunnassa vasemmalle, niin auto ajautuu enemmän tai vähemmän väärälle puolelle. Tuntuu olevan vaikeaa joillekin hahmottaa missä se ajoradan oikea reuna on. Joka päivä tulee vastaan näitä näitä lasittunein silmin hartiat lukossa ajavia ja auto puoleksi väärällä kaistalla. Ei auta kun väistää. En halua leimata mitään kansanosaa, mutta useimmiten naisia.
Toisaalta sitten monikaistaisilla ollaan aina viereisellä kaistalla suuntaan tai toiseen. Eikä noista tee välttämättä kovin herkästi mieli poistua koska ollaan yhtäkkiä mukavasti siinä paksummassa lumikerroksessa ja riskinä keulan haukkaaminen/pyörähdys yms. Eli ylipäänsä tuo kaistojen sijainnin löytäminen ilman jo auki ajettuja uria on pirun vaikeaa monelle.

Mutta jos jotain hyvääkin, tänään ei ollut kuin yksi kontissa hinaava ja muut jättivät turvavälejä oikein nätisti. Bonuksena iso osa ajoi paljon normaalia sulavammin ja ennalta-arvattavammin liikkein paria poikkeusta lukuunottamatta tietty jotka toki sitten aiheuttivat ne ainoat kunnon polkaisut jarrua ja tietenkin 80kmh alueella vasemmalla kaistalla ajaessa.
 
Sitten olikin iltapäivästä päivän paras kun poliisilla oli niin kiire (ei ollut millään tehtävällä) että piti reilusti liian kovalla tilannenopeudella tunkea itsensä tuusulanväylällä kahden auran väliin. Aurat näkyivät pitkän matkaa joten ihan yllärinä varmasti tuli tämä tilanne ja piti sitten tommonen tempaus suorittaa. Ja tämäkin seuraavasta liittymästä ulos, eikö voinut sitä muutamaa sekunttia malttaa? Meinasin Dennikselle laittaa palautetta mutta eihän mulla ole mitään someja käytössä missä herra vaikuttaa. Joten tyydyn narisemaan täällä.
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.

Pientareelle en kyllä lähtis näillä keleillä menemään mistään hinnasta just äsken keskustelluista syistä.
 
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.
Ongelma jäi vähän ilmaan.

Poliisit on toki huonoja esimerkkejä liikenteessä, jos poistuminen oli suunniteltua niin kuullostaa vähän oudolta mennä kahden aura-auton välistä, korkealla tilannenopeudella. Tulee mielikuva että vähän riski veto.

Tosin nyt oletan että tuossa meni kolmekaistaa suuntaan ja että ne aura-autot olit auraushommissa, ja vauhti niilla kuitenkin reipas.

Jos olikin vain jotkut "aura-autot" ajeli jotain siirtoajoa omilla kaistoillaan, niin ei kuullosta asialta mistä olisi muille kerrottavaa.
 
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.

Pientareelle en kyllä lähtis näillä keleillä menemään mistään hinnasta just äsken keskustelluista syistä.
Kaippa jos ne liikennettä vaikka valvoo niin olisi hyvä nähdä ympärilleen. Tietty jos tarkoitus onkin olla piilossa ja napata siitä ohittelijat niin juttu on eri.
 
Ongelma jäi vähän ilmaan.

Poliisit on toki huonoja esimerkkejä liikenteessä, jos poistuminen oli suunniteltua niin kuullostaa vähän oudolta mennä kahden aura-auton välistä, korkealla tilannenopeudella. Tulee mielikuva että vähän riski veto.

Tosin nyt oletan että tuossa meni kolmekaistaa suuntaan ja että ne aura-autot olit auraushommissa, ja vauhti niilla kuitenkin reipas.

Jos olikin vain jotkut "aura-autot" ajeli jotain siirtoajoa omilla kaistoillaan, niin ei kuullosta asialta mistä olisi muille kerrottavaa.
Tulkitsin, että tulivat väylälle ja poistuivat. Toki jos aurojen väliin menivät ja sieltä pois, niin kiirehän niillä silloin oli johonkin. Täysin virheellinen oletus, että ei voinut olla tehtävää päällä.
 
Täysin virheellinen oletus, että ei voinut olla tehtävää päällä.
Se osu kanssa silmään että mistä päätteli ettei tehtävää, jos sillä sanalla nyt tarkoitetaan sitä että jonnekkin oli jonkinlainen hoppu, eikä sitä että pillit päällä ajellaan.
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."

Joka päivä tässä risteyksessä on sen kymmenen autoa yhdessä jonossa kääntymässä vasemmalle ja ei yhtään siinä viereisellä kaistalla, sitten ihmetellään kun risteys ei vedä :facepalm:

Joka kerta kun menen tuohon toiselle viereiselle kaistalle niin toisen kaistan ensimmäinen yrittää kiihdyttää niin etten vain pääse hänen edelle:facepalm:

Että kyllä se on herkkää...

thrh.JPG


Sitten tämän aamun episodi Tuusulan moottoritiellä. Ajan keskimmäistä kaistaa 110km/h mittarissa, ketään ei missään paitsi näen että rampilta tulee auto, tuossa kohtaan siis kolme kaistaa mitkä menee toista kilometriä kunnes tulee kehä 3. Mitä tekee tämä rampilta tullut auto, pistää vilkun päälle ja ajattelee että siihen mun eteen noin 2m päähän on hyvä tulla 80km/h vauhdilla, torvi pohjaan ja pitkät päälle niin ymmärsi onneksi ettei hän siihen mahdu, mutta mikä vitun järki ampua siitä rampilta suoraan eteen kun kolme kaistaa menee kilometrejä jolloin on varmasti aikaa vaihtaa sitä kaistaa!!!

sdf.JPG
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."
Näihin vastaaviin saisi laittaa sellaiset isot muuttuvat infonäytöt, joissa vaikka punaisella välkkyen lukee "TÄYTTÄKÄÄ MOLEMMAT KAISTAT LOPPUUN, PITÄKÄÄ TASAINEN TURVAVÄLI JA VAUHTI."
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
Viittaatko nimenomaan merkkiin

E30 ajokaistojen yhdistyminen, eli ns vetoketjumerkkiin

1673424301442.png


Näihin vastaaviin saisi laittaa sellaiset isot muuttuvat infonäytöt, joissa vaikka punaisella välkkyen lukee "TÄYTTÄKÄÄ MOLEMMAT KAISTAT LOPPUUN, PITÄKÄÄ TASAINEN TURVAVÄLI JA VAUHTI."
Liikennemerkin pitäisi riittää, mutta nopeasti kun luin linkatun jutun, nii siinä puhuttiin myös päättyväksi merkatusta kaistasta, jos siellä jotain sellaista niin ei ihme että kuljettajat välttelee ruuhkassa päättyvää kaistaa.

Merkki on tosin varsin uusi ja pikkuhiljaa niitä tullut sinne tänne.
 
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
 
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.

Mitäs jos ajaa jo valmiiksi vasenta kaistaa ja sitten vain jatkaa loppuun asti? Näitkö että hän ajoi kilometrin vasenta kaistaa ja lopulta haluaa sun eteen kun kaista loppuun ja sinä päätät kaikessa viisaudessa "että minun eteen et tule!" ja luot itse sen sumpun siihen vetämällä välin kiinni :facepalm:

jos kaikki pitäisi auton mentävän välin, molemmat kaistat yhdistyy vetoketjulla ja kun tietyö loppuu ja kaistat erkanee niin vetoketjuna jono auki ja kaasu pohjaan ja menoksi. Ei, siellä on aina se yksi tai kaksi urpoa jotka vetää välin kiinni, alkaa kouluttamaan, sitten kun kaistat erkanee niin mennään siihen vasemmalle kaistalle jatkamaan koulutusta ja kiihdytetään vitosella kaksi kilometriä kunnes väistetään "koska minulla on oikeus"! :facepalm:

ja sitten kun kesällä niitä tietöitä on tasaisesti niin tämä toistetaan 300-400km mökkimatkalla 3-4 kertaa ja ai että kaikilla on kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
Ihan jokaisessa tilanteessa kuuluisi käyttää kumpaakin kaistaa eikä jonottaa yhdellä kaistalla. Ennenkin kun tuo uusi liikennemerkki otettiin käyttöön opastamaan osaamattomia.

Saako ohituskaistaa muuten mielestäsi käyttää ohittamiseen jos se kaista on kuitenkin kohta loppumassa?

muoks: ohituskaistoitus toki poikkeuksena sääntöön että joka tilanteessa jonon pitäisi jakautua kaikille kaistoille.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.

No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.

Etkö oikeasti ymmärrä, että se Audikuski koukkasi takaisin Volvon eteen vain "kouluttaakseen" sitä. Eli paineli jarrua sen edessä viimeiseen saakka, mutta kuitenkin siten että ehti vielä oikealle haluamaansa ramppiin. Tostahan ei jälleen kerran tiedä miten kauan tuo leikki on jatkunut, aivan varmasti videota paljon kauemmin. Niin pitkään, että noiden takana tuleva täysin ulkopuolinen kuski on päättänyt kaivaa kännykän ja alkaa videoimaan touhua.

Päivän selvästi Volvokuski on hyvin tietoinen leikistä ja itsekin siinä mukana, koska Volvossa kaasupoljin löytyy ihan heti kun Audi vaihtaa oikealle kaistalle. Eli mikään viaton ... "oho ajelimpa ajatuksissani vasemmalla, anteeksi" -kuljettaja hän ei ole, pikemminkin tietyntyyppinen kotipoliisi joka on määritellyt itselleen sopivan "ylinopeuden" jota on sopivaa ajaa vasemmalla ja takanatulevat "DWI".

Audikuski ei tämmöisestä jumittamisesta pidä ja lopulta sopivan välin löydyttyä päättää mennä oikealta ohitse ja sen jälkeen "kouluttaa" volvokuskia jarruilla, siitä huolimatta että on poistumassa juuri kehältä.


Täällä pk-seudun pääväylillä näkee kyllä niin idioottia touhua ettei mitään rajaa, tää on asennevammaisten MinäMinä -apinoiden paratiisi. Missään muualla ei näe vastaavaa määrää suoranaisen kusipäistä touhua liikenteessä kuin täällä etelässä, jossain "maaseudulla" asuva ei varmaan kalenterivuoden aikana pääse kertaakaan todistamaan / kokemaan sitä, mikä täällä on jokaviikkoista. Jokin näistä on varmasti saanut tuon videonkin konfliktin aikaiseksi:

-Jengi ajaa vasenta kaistaa olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan.
-Jengi ajaa vastenta kaistaa keskittyen ties mihin työpuheluihinsa ja nopeus pumppaa ees-taas +/- 10kmh oikeaan kaistaan nähden.
-Jengi jää ajamaan vastenta kaistaa vaikka oikealla olisi hyvin tilaa.
-Jengi ajaa vastenta kaistaa, koska "JO" 500m päässä näyttäisi oikealla kaistalla oleva hitaampi ajoneuvo, rekka tms.
-Jengi tulee vasemmalla kaistalla perseeseen kiinni vaikka sinun edessäsi olisi 5-10 autoa jonossa.
-
 
Viittaatko nimenomaan merkkiin

E30 ajokaistojen yhdistyminen, eli ns vetoketjumerkkiin

1673424301442.png



Liikennemerkin pitäisi riittää, mutta nopeasti kun luin linkatun jutun, nii siinä puhuttiin myös päättyväksi merkatusta kaistasta, jos siellä jotain sellaista niin ei ihme että kuljettajat välttelee ruuhkassa päättyvää kaistaa.

Merkki on tosin varsin uusi ja pikkuhiljaa niitä tullut sinne tänne.
Liikennemerkin kyllä pitäisi riittää, mutta käytännön kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että jättimäinen vilkkuva infotaulu vasta saisi ihmiset enemmissä määrin kokeilemaankin sitä päättyvänkin kaistan käyttöä. Suomessa saadaan näillä liikennemäärillä ruuhkia aikaan kirjaimellisesti ihan turhaan ja tyhjästä.
 
Liikennemerkin kyllä pitäisi riittää, mutta käytännön kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että jättimäinen vilkkuva infotaulu vasta saisi ihmiset enemmissä määrin kokeilemaankin sitä päättyvänkin kaistan käyttöä. Suomessa saadaan näillä liikennemäärillä ruuhkia aikaan kirjaimellisesti ihan turhaan ja tyhjästä.
Minulla aika vähän kokemusta tuosta merkistä, ja jotenkin jäänyt olo että siihen kiinnitetään huomiota.
Tuosta linkin paikasta en osaa sanoa, siinä hämäs se että jos ensin kerrotaan päättyvästä kaistasta, niin miettisin myös sitä ajatusta että hämmentävät , ristiriitaiset jutut poistetaan, ja tehdään kohteesta muutenkin ajatusta tukeva.

Taajamissa usein merkittävä osa vaki liikkujaa, joiden luulisi aikaa myöten muutokset huomaamavan, mutta se toki totta että monella paikkakunnalla on ns paikallisia tapoja joilla ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa miten pitäisi ajaa..

no en nyt ihan tosissaan ottanut heittoasi jättimäisestä vilkkuvasta inffotaloutsa. :)

Mutta uudestaan pohtien, jos on joku turkulainen tapa syntynyt, niin joku kohtuullinen opaste voisi auttaa irti siitä kun muutkin ajaa väärin. Merkki ei ole tainnut olla käytettävissä kuin parivuotta ja hyvin hissukseen niitä tullut teille, moni (ei fooromulainen) ei varmaan ole vielä kertaakaan sellaiseen törmännyt.
 
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.
 
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.
Tämä ydhistyvät kaistat juttu on sellainen säännöllisesti ketjussa kiertävä juttu, ja sn lisäksi että eri ajatuksia niin eri kirjoittajat/lukijat kuvittelee mielessään aivan eri tilanteita/paikkoja.

Jos kaksi kaistaa yhdistyy ja siinä on vetoketjumerkki, niin se aika selkeä, suunnitelia on asian pohtinut, se nyt ei ole se juttu miten ihmiset lähestyessä ajaa, vaan se että vetoketju toimii.

Jos toinen kaista päättyy, niin että siinä ei ole vetoketjua suunniteltu, vaan se kaista päättyy jolloin tehokkainta vaihtaa sopivassa kohtaa sinne jatkuvalla kaistalle. Jos lähtee jonossa ohittaan päättyvän kaistan kautta, niin ei se ainakaan sujuvuutta ja turvallisuutta lisää.

Noiden väliin menee sitten mm. ne tilanteet missä menee kaksi kaistaa suuntaansa ja jossain usemman liittymän jälkeen vasemmanpuoleinen loppuu ja oikeanpuolesella on jonoa kun sinne liittyy ja sieltä poistutaan. Ne jotka jatkaa suoraan, niin ei niiden kannatta oikealla körötellä muita häiritsemässä. Kiitos voi toki olla joskus niukka ja tilaa ei saa. Käytöksellä toki iso merkitysä, miltä se oma meno näyttää.


Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
Ajattelin että tuossa kysymyksessä oli kyse jonosta, jossa vain siirryttiin jonossa eteenpäin, jolloin ohitetut joutu siirtymään sen verran taaksepäin.
 
Mitäs jos ajaa jo valmiiksi vasenta kaistaa ja sitten vain jatkaa loppuun asti? Näitkö että hän ajoi kilometrin vasenta kaistaa ja lopulta haluaa sun eteen kun kaista loppuun ja sinä päätät kaikessa viisaudessa "että minun eteen et tule!" ja luot itse sen sumpun siihen vetämällä välin kiinni :facepalm:

jos kaikki pitäisi auton mentävän välin, molemmat kaistat yhdistyy vetoketjulla ja kun tietyö loppuu ja kaistat erkanee niin vetoketjuna jono auki ja kaasu pohjaan ja menoksi. Ei, siellä on aina se yksi tai kaksi urpoa jotka vetää välin kiinni, alkaa kouluttamaan, sitten kun kaistat erkanee niin mennään siihen vasemmalle kaistalle jatkamaan koulutusta ja kiihdytetään vitosella kaksi kilometriä kunnes väistetään "koska minulla on oikeus"! :facepalm:

ja sitten kun kesällä niitä tietöitä on tasaisesti niin tämä toistetaan 300-400km mökkimatkalla 3-4 kertaa ja ai että kaikilla on kivaa.

Niin tuollainen "kaikki pitää auton mentävän turvavälin" ei vaan koskaan oikeasti toteudu. Se työmaan takia ainoana auki oleva oikea kaista vetää sen samalla auto per aikayksikkö -tahdilla autoja läpi riippumatta siitä yhdistyykö sitä ennen siihen autoja vetoketjulla vai pelkästään oikealla kaistalla ajavat.

Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.

Saako ohituskaistaa muuten mielestäsi käyttää ohittamiseen jos se kaista on kuitenkin kohta loppumassa?

Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
 
Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.

Tosissaan vertaat kassajonoa autoliikenteeseen :facepalm:

:srofl:
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
Tässä on käynyt niin, että aluksi ajettiin kahta kaistaa ja yhdistyttiin lähempänä kiertoliittymää, mutta kun paikka on tullut kaikille tutuksi, niin yhdistyminen tapahtuu jo aiemmin. Mielestäni tuossa paikassa on aika samantekevää jonotetaanko pullonkaulaan yhtä vai kahta kaistaa, se vetää joka tapauksessa samalla vauhdilla.

Vetoketjuperiaate toimii Tampereella muutenkin hyvin, esim. tuota paikkaa edeltävä erkanemiskaista ohitustieltä hervantaan päin, tai keskustassa alarannan suunnasta tuleva jono, pääsee nykyään liittymään jonoutuneelle väylälle vetoketjuperiaatteella ihan ilman mitään merkkejä. Ei se vielä muutama vuosi sitten mennyt yhtään niin.

Mutta voi veljet pyörällä on vaarallista noudattaa omia liikennesääntöjen mukaisia ajovuorojaan, vaikka autoilijoille olisi kolmion alla vielä erikseen varoitus väistettävistä pyöräilijöistä. Pakko se on vaan silti mennä vähän niin kuin melkein alle, eivät ne muuten ikinä opi.
 
Hämmästyttävää tämä käsitys, että joissakin tilanteissa ei saisi käyttää molempia kaistoja jostain ihmeellisistä solidaarisuussyistä, jossa muut typerästi ajavat eivät suostu sujuvaan liikenteeseen ja sen takia jurnuttavat jonossa väärin. Ehdottomasti molemmat kaistat aina käyttöön, koska muuten se tuplamittainen jono tukkii takana olevat liittymät ja risteykset. Kun tiellä on samaan suuntaan kaksi tai useampi kaista, ei se suunnittelija siihen ole huvikseen laittanut. Kaksi kaistaa vetää noin tuplamäärän autoja aikayksikköä kohden. Minusta vapaan kaistan välttely kertoo, että liikkujalla on puutteellinen käsitys liikenteen toimintaperiaatteista.

Oulussa tämä ongelma on erityisen paha, koska täällä autoilijat välttelee ruuhka-aikanakin sitä vasenta kaistaa kuin ruttoa. Tunkevat aina väkisin sinne oikealle kaistalle liittyjiä haittaamaan, vaikka oma matka jatkuu suoraan kymmeniä risteyksiä.
 
Niin tuollainen "kaikki pitää auton mentävän turvavälin" ei vaan koskaan oikeasti toteudu. Se työmaan takia ainoana auki oleva oikea kaista vetää sen samalla auto per aikayksikkö -tahdilla autoja läpi riippumatta siitä yhdistyykö sitä ennen siihen autoja vetoketjulla vai pelkästään oikealla kaistalla ajavat.

Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.



Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
Oikea kassajonovertaus olisi se että kaikki jonottaa yhdelle kassalle vaikka vieressä on toinen vapaana. Samalla tukkien puolet kaupan sisäisestä liikenteestä kun jono jatkuisi käytävien risteyksiin.
 
Oikea kassajonovertaus olisi se että kaikki jonottaa yhdelle kassalle vaikka vieressä on toinen vapaana. Samalla tukkien puolet kaupan sisäisestä liikenteestä kun jono jatkuisi käytävien risteyksiin.
Ei, tuossa oli kyse siitä että yksi kassa, (yksi kaista, sumppu).

Kauppa toki hyvä esimerkki, sille yhdelle kassalle on jono, niin osa sitten menee viereistä "kaistaa" kassalle asti ja vaihtaa siihen kassajonon kärkeen.

Kassa jälkeen voi sitten olla leveä käytävä ja useampi ulko-ovi.

Se ei lisää tehokkuutta että osa menee jonon ohi sinne kassalle asti.

Kauppias voi toki tehdä parijonon, jota sitten palvellaan yhdelllä kassalla, tosin usemmin tehdään toisin päin, jono jota palvellaan useammalla kassalla. Tätäkin liikennesuunnitteliat harrastaa, mutta se ei ole niin näkyvää.
 
Viimeksi muokattu:
No esimerkiksi Helsingissä oli vielä jokin aikaa sitten Nordenskiöldinkadulla tietöitä, joiden takia vasen kaista ohjattiin tietyöliikennemerkein yhdistymään oikealle. Aika usein siellä oli ne aiemmat risteykset tukossa, koska niin harva käytti toista kaistaa, vaan jäätiin vasemmalla kaistalla jo alussa tietyömerkit nähtyä paikalleen kärkkymään paikkaa oikealle. Tai ainakin omalla kohdalla, toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Välillä ihan kunnon ruuhkissa Helsingissä ymmärretään kyllä, että kaikki kaistat on joka tapauksessa käytössä ja mitään "et muuten tähän tuu" asennetta ei näe, mutta välillä on näitä, että 30 autoa saa aikaan turhan ruuhkan ja toiset nähdään kiilaajina.
 
No esimerkiksi Helsingissä oli vielä jokin aikaa sitten Nordenskiöldinkadulla tietöitä, joiden takia vasen kaista ohjattiin tietyöliikennemerkein yhdistymään oikealle. Aika usein siellä oli ne aiemmat risteykset tukossa, koska niin harva käytti toista kaistaa, vaan jäätiin vasemmalla kaistalla jo alussa tietyömerkit nähtyä paikalleen kärkkymään paikkaa oikealle. Tai ainakin omalla kohdalla, toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Välillä ihan kunnon ruuhkissa Helsingissä ymmärretään kyllä, että kaikki kaistat on joka tapauksessa käytössä ja mitään "et muuten tähän tuu" asennetta ei näe, mutta välillä on näitä, että 30 autoa saa aikaan turhan ruuhkan ja toiset nähdään kiilaajina.
Jos nyt yleistetään.

Nyt kun meillä on tuo vetoketjumerkki, niin suunnitelialla on välineet, kaista ei pääty, vaan yhdistyy, vs kaista päättyy.

Autoilijan on vaikea sieltä ratin takaa arpoa, autoila näkee vain sen pienen pätkän eteensä.

Aina juju ei ole siinä mennäänkö yhden valoristyksen yli yksi vai kaksi rinnan.

Jos kuljettajalle viestitään ajoissa että kaista päättyy, niin päättyvää kaistaa ajava kuljettaja vaihtaa kaistaa ajoissa jos tilaa. Jos kuljettajalle viestitään että kaista jatkuu samoin kuin viereinen, myöhemmin yhdistyvät, niin kuljettaja ei vaihda kaistaa jos nykyisellä matka etenee.

Tuo valoristeys, jos se päättyväkaista tehostaa, niin sitä kannattaa toki käyttää, eikä siinä tarvita välttämättä vetoketjua, tai sinne toiselle kaistalle väliin tunkea, vaan voi odottaa kun se toinen kaista tyhjenee.

Jos suunnitelia ei kerro, niin voi syntyä erilaisia tulkintoja ja ketjun mukaista ärtymystä toisin ajattelevia kohtaan. Lisäksi voi syntyä huonoja paikallisia tapoja. Kaistoihin liittyen tyypillinen on se että muodustuu paikkoja joissa päättyvästä kaista tulee jatkuva ja sekaista joka oikeasti on jatkuva, niin väistää. Aihetta liippaa jopa risteyks kohtaisesti vaihtelevat tavata, oikea kääntyvä, vasen suoraan ja vasemmalle kääntyvä, toisessa oikea kääntyvä suoraa ja vasen vasemmalle kääntyvä. (siis jos ei ole opasteita/tiemaalauksia/viivoja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa olla ongelmien ratkaisija, eikä aiheuttaja, voi yrittää seuraavaa:
Ajaa sitä päättyvää tyhjää kaistaa loppuun asti _samaa nopeutta_ kuin rinnalla menevä kaista. Optimitilanteessa tulee vetäneeksi mukaanaan toisenkin kaistan täyteen autoja muodostamaan vetoketjua.

Reisille homma menee siinä kohtaa, kun ohitetaan jo liittynyt auto.
 


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?
 


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?

Näyttää vähän siltä että ajokoulutus ollut puutteellinen/olematon, tai opetellut eri mantereen ajokäytännöt.
 
Kivoja kaistanvaihtajat ilman vilkkua ja sumputtajat vasemmalla kaistalla jotka hidastavat rinnalla. Ja itse et pääse edellä olevasta ohitse.
 


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?

Yangot ajaa säännöllisesti ihan päin vittua. Ilmeisesti siellä ei ole minkäänlaisia vaatimuksia työntekijöille, aivan kuten Berner toivoi.
 
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.

Tähän kaistakeskusteluun. Tulkaapa ajamaan Australiaan. Oon tässä nyt muutaman kk & 15tkm ajanut Brisbanea edestakasin ja ylösalasin töiden mukaan.

1. Torvea on tarvinnut käyttää tasan kerran. Siis YHDEN kerran. Joku meinasi tunkea liikenneympyrässä keulaan.

2. Alinopeutta ajavat nussijat antavat tilaa jossei ole toista kaistaa mistä pääsee ohi. Ohittanut en ole kertaakaan vaikka työmatkaan kuuluu maantiepätkiäkin.

3. Kaistat. Päättyviä kaistoja on työmatkan varrella varmaan 100kpl. Kertaakaan, siis kertaakaan en ole nähnyt kenenkään joutuvan pysähtymään tuolle päättyvälle kaistalle. Rampilla sama juttu, vaikka motarilla 3 kaistaa ja aivan tukossa niin sinne sitä vain solahdetaan. Itse kun liityn päättyvältä kaistalta niin ole kertaakaan joutunut edes jarruttamaan tai painamaan kaasua. Se reikä sinne liityttävälle kaistalle syntyy heti ja automaattisesti. Itse nostan usein kaasua kun joku liittyy siihen keulan eteen.

4. Liikennevalot. Kertaakaan, siis kertaakaan, en ole kuullut/nähnyt että joku nukkuu valoissa kännykällä, vaan valoista lähdetään heti kun vihertää. Suomessa torvea saa käyttää Tampereen kokoisessa kylässä melkein päivittäin.... Yleensä valojen jälkeen on myös päättyvä kaista miltä voi liittyä vaikkapa 5 autoa toiselle kaistalle. Jonon nopeus ei muutu juurikaan mihinkään kun tämä tapahtuu. Mitenhän menisi Suomessa?

Ylipäänsä ajaminen täällä on hyvin jouhevaa verrattuna Suomen vammasysteemiin. Voin kuvitella ajaa Helsingin läpi 90km työmatkan käyttämättä motareita/kehiä. Kivaa varmaan palata keväällä kotiin.

Nopeusrajotukset on myöskin pykälää kovemmat, pienimpiä rajoituksia on yleensä 50kmh alueet. Pyöräilijöitä EI tarvitse väistää kun kääntyy, eikä myöskään jalankulkijoita. Eli autolla on etuajo-oikeus jokapaikassa. Suojateitä on muutamia ja niillä syntyy tilaa aina. Suojatie toiminee vähän paremmin täällä kun niitä ei ole kylvetty joka saatanan kadunkulmaan niinkuin Suomessa.

Ainoa asia joka vituttaa ja se on valvonta. Tarkkana saa olla vauhdin kanssa kun kameroissa ei ole toleransseja, poliisi jättää kamera-autot Suomalaiseen tapaan alamäen notkoon tms. hyvään rahastuspaikkaan ja kamera-autoja näkyy varsin runsaasti. Partioista entiedä miten hanakkaan tutkaavat nopeuksia, tuleeko oikeasti 300$ sakko 1kmh ylityksestä... Suomeen palailee niin aika rennosti voi vetää kun ei ketään kiinnosta mitä vauhtia ajaa missäkin ja kamera-auton näkee kerran vuodessa.
 
Äskettäin oli ihan silmiä avaava keskustelu, kun ihmettelin pumppaavaa ajotyyliä.
Ihminen ajaa vapaalla ladulla selkeästi reippaammin kuin minä. Mutta sitten torkahtaa jonkun perään ja se äsken ohitettu menee ohi. Muutaman kerran tuon nähneenä oli pakko ottaa asia puheeksi.
Syy oli yllättävä. Aiemmin normaali vakkari käytössä ja kun edellä ajava alkaa lähestyä niin silloin ohitus.
Nyt uudessa autossa adaptiivinen ja selkeästi ei seuraa milloin alkaa hidastamaan. Eli ”nukahtaa” kaistalle hitaan taakse. Totesin että ennakointi liikenteessä on myös tärkeää osata.
Mä ajelen adaptiivisella vakkarilla ja pääsääntöisesti ohittelen sitä mukaa mitä tulee perävaloja vastaan. Ajoittain sitä kuitenkin vetää jossain horroksessa ja yhtäkkiä havahtuu ajavansa jonkun perässä 10, joskus jopa 20 km/h alle vakkariin asetetun nopeuden. Yleisempää kuitenkin on sellainen, että ajan vapaata tietä vakkarin mukaan ja jos nyt saavutan jonkun jollain +2 km/h erolla, niin jään siihen perään ajelemaan. Mulla on yleensä mielessä joku nopeus mikä mulle riittää, esim satkun alueella jos mennään vähintään 105, niin oon tyytyväinen. Sitten jos oon jäänyt jonkun perään, niin en välttämättä kiinnitä huomiota vaikka nopeus laskis sinne alle satkuun. Kun jossain vaiheessa siihen havahtuu, niin sitten taas ohi ja koska vakkarissa joku 112, niin saatan ohittaa jonkun joka on juuri ohittanut mut.

Tuttuja reittejä tai pitkää matkaa ajaessa sitä menee helposti autopilotti päälle. Tai jos puhuu puhelimessa (handsfree). Se vie keskittymistä ihan siinä missä kännykkä korvalla puhuessa, mutta sillä erotuksella, että handsfreen kanssa ei ole sitä puhelinta, joka saattaisi pudota kädestä. Toisaalta puhelin kädessä sitä luultavasti tarkkailisi poliisien takia liikennettä hieman enemmän.
 
Mä ajelen adaptiivisella vakkarilla ja pääsääntöisesti ohittelen sitä mukaa mitä tulee perävaloja vastaan. Ajoittain sitä kuitenkin vetää jossain horroksessa ja yhtäkkiä havahtuu ajavansa jonkun perässä 10, joskus jopa 20 km/h alle vakkariin asetetun nopeuden. Yleisempää kuitenkin on sellainen, että ajan vapaata tietä vakkarin mukaan ja jos nyt saavutan jonkun jollain +2 km/h erolla, niin jään siihen perään ajelemaan. Mulla on yleensä mielessä joku nopeus mikä mulle riittää, esim satkun alueella jos mennään vähintään 105, niin oon tyytyväinen. Sitten jos oon jäänyt jonkun perään, niin en välttämättä kiinnitä huomiota vaikka nopeus laskis sinne alle satkuun. Kun jossain vaiheessa siihen havahtuu, niin sitten taas ohi ja koska vakkarissa joku 112, niin saatan ohittaa jonkun joka on juuri ohittanut mut.

Tuttuja reittejä tai pitkää matkaa ajaessa sitä menee helposti autopilotti päälle. Tai jos puhuu puhelimessa (handsfree). Se vie keskittymistä ihan siinä missä kännykkä korvalla puhuessa, mutta sillä erotuksella, että handsfreen kanssa ei ole sitä puhelinta, joka saattaisi pudota kädestä. Toisaalta puhelin kädessä sitä luultavasti tarkkailisi poliisien takia liikennettä hieman enemmän.
Kuulostaa siltä ettet seuraa liikennettä riittävästi.
 
Kuulostaa siltä ettet seuraa liikennettä riittävästi.
Jos ajan vaikka motaria päivällä tai todella myöhään kun on vähemmän liikennettä, niin kyllä, ajoittain menee autopilotille ja jossain vaiheessa havahtuu siihen, että "katos oonkin jo tässä asti". Silloin kun liikennettä on enemmän ja ohiteltavia on enemmän, niin sitä luonnollisesti havainnoi liikennettäkin eri tavalla. Kun ne perävalot alkaa lähestymään ja tietää, että kohta pitää lähteä ohittamaan, niin sitä alkaa seuraamaan peileistä myös mitä takana tapahtuu.

Jostain luin mielenkiintoisen jutun, kuinka lapsena mökkimatkat tuntuu pidemmiltä siksi, että koko ajan on uutta ärsykettä. Aikuisena se tuttu mökkireitti ei taas tarjoa samalla tavalla niitä ärsykkeitä, eikä välttämättä aiheuta sitä samaa valppautta mitä lapsena oli ja sitä vain turtuu suorittamaan selkärangasta. Aika tuntuu kuluvan nopeammin. Jotenkin vastaavanlaisia kokemuksia muistaa joistain toistavista työtehtävistä (kokoonpano) tai vaikka intin marsseilta. Alkuun sitä on todella valppaana, kunnes lopulta sitä vain suorittaa.

Voiko joku väittää ettei itse olisi koskaan kokenut tätä?
 
Tänään satoi lunta reippaasti ja tiet tukossa, ei siinä mitään, aurat ei ehdit joka paikkaan. Mutta miksi pitää ajaa moottoritiellä 70km/h kun vasemmalla kaistalla on lunta, oikea kaista oli täysin puhdas, eikä mitään ongelmaa ajaa vaikkapa 100km/h, nyt nämä hitailijat "pakotti" takaatulijat vasemmalle missä oli x-määrä lunta ja kaistojen välissä varsinkin. Ja näkyvyys nollaan hetkeksi ennenkuin tukkeesta pääsi ohitse. Joo, jokainen taitojensa mukaan, mutta ajakoot vaikka sivuteitä tai jotain.
VIlkuttomuus vituttaa, nyt liukkailla keleillä olis kiva, jos kääntyjä näyttäisi vilkkua että voisi mennä pysähtymättä risteyksestä, liikenneympyrästä etc. Sen sijaan että pysähtyy vain huomatakseen että se kääntyikin..
 
Hyvä etten jäänyt alle vasemmalle kääntyessä. Vastaantulijalla paloi ainoastaan vasen parkki himmeästi, ja sekin jäi pensaiden katveeseen. Vähän pääsi yllättämään...
 
Hyvä etten jäänyt alle vasemmalle kääntyessä. Vastaantulijalla paloi ainoastaan vasen parkki himmeästi, ja sekin jäi pensaiden katveeseen. Vähän pääsi yllättämään...
Itse vaihdoin siinä eilisessä lumisateessa vasemmalle kaistalle suoraan jonkun parkeilla ajavan eteen. Ei paljoa nähnyt koko autoa lumen pöllytessä ja tottakai sain vitunmoiset vilkuttelut pitkillä. Luonnollisesti jatkoi parkit päällä ajoaan.
 
Tänään aamun lumisateessa ajoi moottoritiellä Audi, jonka takavalot oli tummennettu niin tummiksi, että hädin tuskin erotti valojen olevan päällä. Aiheuttaa riskin takaa tuleville, kun valot ei kunnolla näy. On niitäkin näkynyt (tai no melkeen ei, kun ei meinaa näkyä), joilla ei pimeässä lumituiskussa ole takavaloja päällä ollenkaan, mutta edessä palaa ihan ajovalot.
 
Itse vaihdoin siinä eilisessä lumisateessa vasemmalle kaistalle suoraan jonkun parkeilla ajavan eteen. Ei paljoa nähnyt koko autoa lumen pöllytessä ja tottakai sain vitunmoiset vilkuttelut pitkillä. Luonnollisesti jatkoi parkit päällä ajoaan.
Harvemmin nuo ymmärtävät ettei valot pala. 9/10 ihmettelee mitä helvettiä tuokin välkyttelee valojaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom