Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aamulla Helsingin päässä vihdintietä näin taas kerran perä pimeänä ajavan autoilijan joten tein pienen empiirisen testin ja yritin viestiä kuljettajalle asiasta ohittamalla hänet, vaihtamalla kaistaa hänen eteensä ja kääntämällä omat valoni pari kertaa drl-asentoon jolloin takavaloni sammuivat. Ei minkäänlaista reaktiota.
Millähän saisi tuon tyyppiset viestit menemään perille kahden auton välillä? Joku puheohjattu tekstinäyttö takalasiin?

Miettinyt samaa ja lopettanut yrittämisen kun eivät tajua. Jatkuvasti näkee täysin pimeitä autoja tai sitten ajellaan parkit päällä eli käännetään sitä valovipua vain yksi pykälä.
 
Miten näitä saisi pois? Jotenkin vielä ymmärrän keltaisella menijät, mutta tosiaan nykyisin pistää silmään kaverit, jotka ihan törkeästi ajaa selvillä punaisilla. Siis ihan varmasti tietää, että on punaiset, eikä ollut edes lähellä. Sitten kun sen on tehnyt kerran, on seuraava kerta jo helpompi ja pian siitä kehittyy tapa, joka on aina vaan törkeämpi.
Siviilipoliisiauto sahaamaan samaa risteystä edestakaisin? Omien huomioiden mukaan se tärppää aika nopeasti. Kyllä useamman tonnin sakko ja ajokielto varmasti vähän säväyttää. Viereinenkin autoilija näkee ja ehkä oppii?

Voisi ne valot varmaan varustaa kameroilla, hyvät tulot tulisi kun noita vanhoilla vihreillä menijöitä riittää.

Minulla on tarkka näkö (kauas), just joku nuori nainen tuli perässä (ajoin keltaisilla) risteyksen yli. Katsoin et oho tulipas se punaisilla, näin että naisen katse oli alas ja sieltä loisti valo. Samalla hymy nousi hänen kasvoilleen. Ilmeisesti siellä oli joku hyvä läppä somessa kun piti punaisilla ajaa! Sivusilmällä vaan katsotaan edessä ajavaa autoa eikä välitetä valoista.

Tarkkanäköisenä mua kans ärsyttää valoissa kun monessa autossa kaivetaan nenää ja heitetään ne jätökset lattialle! Kyllä teidät nähdään!! :rofl:
 
Ja mitäs se auttaa jos risteävä katu on tukittu, että sinne tunkeekin puskuria kylkeen, ei se tilanne siitä parane vaikka kuinka olisi intoa piukassa että MINULLA on NYT vihreä! ;-D
Kyllähän ne yleensä väistävät, kun tietävät toimineensa väärin. Joskus ei tietysti pääse mihinkään, ja joku joskus on syyntakeeton tai välinpitämätön eikä ymmärrä tai välitä mitä siinä nyt tööttäillään.
 
Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.

Turussa eilen näin kun taksi jarrutti vihreille ja lähti vasta punaisilla. Ei varmaan uskaltanut vihreillä mennä, jos olisi vaikka kolleega ajanut kylkeen ...
 
Ainakin vielä 2010-luvulla Tampereella siinä yliopiston kupeessa ennen Viinikan liikenneympyrää oli se kuuluisa risteys, jossa lähes poikkeuksetta autoilijat ajoivat siihen risteykseen jumiin, vaikka varmasti vähintään ainakin paikalliset tiesivät tuon ongelman ja varmaan osa tahallaan ajoi risteykseen tietäen, että tukkii risteävän liikenteen kulkumahdollisuudet. Tämäkin ratkaisu tehty tietysti sen takia, että säästytään yksiltä valoilta. Joku vuosi sitten siihen taisikin tulla sellainen valkoinen ruudukko, jota ei liene yleisesti Suomessa käytetty, mutta jonka tarkoituksena oli hillitä tuota risteykseen ajamista ja siihen jonottamaan jäämistä. Nykyään kun en enää Tampereella asu ja tulee vähemmän kulkua tuosta kohtaa, niin en tiedä nykyistä tilannetta. Mutta näkee noita kyllä Jyväskylässäkin, että ajetaan risteykseen jonottamaan, vaikka etukäteen varsin hyvin on nähtävissä, että siihen tielle jäät.
Tämä kyseenomainen risteys mullekin tuttu, kävin koulua siinä yliopistolla, nyttemmin rauhottunut, liikennemäärätkin kait tippuneet. Ennen oli melkoinen show päällä 15-17, muistan itsekin hätistelleen porukkaa torvella pois tieltä että pääsi risteyksen läpi.
Tuo vaan on edelleenkin ajovuorosääntöjen rikkomista, vaikka toinenkin osapuolikin rikkoo vähäisempää sääntöä, niin seuraukset ajovuorosäännön rikkomisesta on eri luokkaa.
Niin kyllä siinä varmaan itsekin johonkin syyllistyy kun sieltä survoo läpi, tosin kiltisti ovat kyllä tehneet tilaa kun on survonut autojen välistä. Mutta ei näitä keissejä siis ole mulla ollut kun muutama, hommahan kaatuu jo siihenkin jos ei itse ole valoissa ekana ja joku jää sitten tollottamaan niitä tukkijoita siinä, mutta ei semmosellekkaan viitsi alkaa torvea soittamaan että ajappa väkisin läpi.

Onneksi liikkuvan poliisin läsnäolo on minimaalista nykyään niin ei tarvitse pelätä ns. rysän päältä kiinnijääntiä tommoisissa keisseissä.
 
Kyllähän ne yleensä väistävät, kun tietävät toimineensa väärin. Joskus ei tietysti pääse mihinkään, ja joku joskus on syyntakeeton tai välinpitämätön eikä ymmärrä tai välitä mitä siinä nyt tööttäillään.
Tai sitten ymmärtävät että joku ajovuorossa heidän jälkeensä oleva soittaa laittomasti torvea.

Tietty tilanteissa missä se risteykseen jäänyt auto ei tuki reittiä, itsekin menen läpi enkä sää odottelemaan jos siellä oleva auto ei mahdu pois. Mutta jos näyttää että kohta pääsee niin tietenkin pitäisi päästää etenemään ajovuorojen mukaan eikä jumittaa risteystä omalla toiminnalla vielä enemmän.
 
Niin, kyllä sen huomaa että se huolettaa enemmän, miten nuo turhat muut haittavat minua, kuin liikenteen sujuvuus yleisellä tasolla. -Mutta koko juonnehan onkin: mikä niissä muissa äsyttää minua.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
Tekisitkö niinkuin sanot jos näät poliisiauton josta on hyvä näkyvyys risteykseen?

Nämä itse päätetyt säännöt omalle kohdalle on välillä hieman outoja, varsinkin kun lähdetään tietoisesti rikkomaan yhtä vahvimmista säännöistä aiheuttaen sillä suoraan haittaa muille.
 
Vähän lunta sataa niin taas sitä mennään. 80-alue.
 

Liitteet

  • IMG_20230210_075914501.jpg
    IMG_20230210_075914501.jpg
    126,9 KB · Luettu: 308
Tekisitkö niinkuin sanot jos näät poliisiauton josta on hyvä näkyvyys risteykseen?

Nämä itse päätetyt säännöt omalle kohdalle on välillä hieman outoja, varsinkin kun lähdetään tietoisesti rikkomaan yhtä vahvimmista säännöistä aiheuttaen sillä suoraan haittaa muille.
Onneksi liikkuvaa poliisia ei yleensä näy, halvemmaksi varmaan tulisi jäädä odottelemaan ja toivoa että partio sakottaa risteyksen tukkijaa.

Mua ainakin kiinnostaa enempi perille pääsy kuin toisen töhöilyn takia ajan hukkaaminen, siitähän tuskin on risteyksen tukkijalle haittaa jos tungen keulan edestä lävitse ja jatkan matkaa.
 
Onneksi liikkuvaa poliisia ei yleensä näy, halvemmaksi varmaan tulisi jäädä odottelemaan ja toivoa että partio sakottaa risteyksen tukkijaa.

Mua ainakin kiinnostaa enempi perille pääsy kuin toisen töhöilyn takia ajan hukkaaminen, siitähän tuskin on risteyksen tukkijalle haittaa jos tungen keulan edestä lävitse ja jatkan matkaa.
Jos ei se toinen pääse etenemään niin ei olekaan, mutta jos estät etenemisen tilanteessa jossa se toinen pääsisi pois risteyksestä niin sillä on paljon väliä, myös kaikille muille jotka on mukana tilanteessa.

Toinen juttu taas on jos tilanteessa aiheutuu jotain vahinkoja, joihin olet sen jälkeen automaattisesti osasyyllinen ajovuorosääntöä rikkoessasi... Siihen riittää se että tuo keskellä risteystä oleva yrittää tehdä sinulle tilaa ja osuu siinä sitten johonkin muuhun autoon.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
En tiedä syntyykö näistä kommenteista vääriä mielikuvia, vai ajatellaanko tässä nyt ihan eri tilanteita.

Jos risteys on tukittu syystä tai toisesta virheestä ja sinne tunkee lisääautoja torvipohjassa, niin vaikea nyt taputella jälkimmäistä että hienosti tehty, vaan nopeasti kallistuu päinvastaiseen.

Joskus risteykseen joku on joutunut pahaan paikkaa tukkeeksi ja kuljettaja yrittää minimoida haitan, ja häiritsee toisesta suunnasta vapaaseen suuntaa meneviä, mutta ohi pääsee varovaisuutta noudatten turvallisesti, jos se ei onnistu ilman torvenpainoa, niin ehkä tilanne ei ole tuollainen.


Vähän lunta sataa niin taas sitä mennään. 80-alue.
Ärsyttääkö nyt sää, vai se että mennään rajoitusten mukaan.
 
Mittarivirheen kun laskee mukaan niin aika hissukseen mennään ja se tökkii.

Olikin eka kerta kun myöhästyin töistä tässä lafkassa, normisti tunnin duunimatkaan meni melkein 1,5h.
 
Ajoissa lähteminen olisi toosi väärin, ja syllisiä myöshästymiseen on toki kanssa-autolijat. Kai muistit ilmoittaa sen töissä? ;-) "Tuolla sataa lunta ja jengi ajaa 75km/h! Hulluja! Nitä pitäisi jonkun sakottaa! "
 
Ajoissa lähteminen olisi toosi väärin, ja syllisiä myöshästymiseen on toki kanssa-autolijat. Kai muistit ilmoittaa sen töissä? ;-) "Tuolla sataa lunta ja jengi ajaa 75km/h! Hulluja! Nitä pitäisi jonkun sakottaa! "

Oletko hieman vajaa?

En myöhästynyt sen takia ettenkö olisi lähtenyt riittävän ajoissa vaan sen takia että kanssa-autoilijat nutaa.
Taidat olla yksi nutailijoista jne. omistan tämän tien -porukkaa kommentista päätellen.
Jos ei uskalleta ajaa niin sitten koukataan välillä bussipysäkille ja päästetään jono ohi, ei se sen vaikeampaa ole.
 
Oletko hieman vajaa?

En myöhästynyt sen takia ettenkö olisi lähtenyt riittävän ajoissa vaan sen takia että kanssa-autoilijat nutaa.
Taidat olla yksi nutailijoista jne. omistan tämän tien -porukkaa kommentista päätellen.
Jos ei uskalleta ajaa niin sitten koukataan välillä bussipysäkille ja päästetään jono ohi, ei se sen vaikeampaa ole.
En kanssa tajua mikä on niin vaikeaa siinä sivuum koukkaamisessa jos alkaa letkaa kertyä. Kerran jos toisenkin joku lasti tms ollut kyydissä minkä takia joutunut hissukseen ajelemaan mutkateitä tms, olen päästänyt suoralla/pysäkillä ohi.

Tommosella nussutusvauhdilla tunnu enää missään että joutuu pari kertaa tekemään tilaa nopeammille.
 
Näinpä, muille on kiva tehdä vaatimuksia! Muut ovat siis vajaita, kun ei tehdä kuninkaille tilaa! -jotka ITSE eivät koskaan anna tilaa ! ;-D "jouduin ajamaan 75, muiden takia, niiden vajaiden!" ;-D
Ei hitto, jatkakaa, nussuttajat...
 
Tulee mieleen nekin teinit jotka selittä että moottoritielle ei kannataisi ollenkaan mennä jossei aja aina 120km/h. Itse ne itkijät ei pääse ohi, vaikka ollaan siis moottoritiellä...
 
Sen verran on itselle kertynyt kilometrejä, että jos seuraavalle aamulle on luvattu lumisadetta tai muuten heikkoa keliä, niin hyppään tien päälle hiukan aiemmin. Aikaa kuitenkin kuluu siellä ratin takana enemmän, on syynä sitten alinopeutta ajavat kanssaliikkujat tai yksinkertaisesti karmea keli.
 
Sen verran on itselle kertynyt kilometrejä, että jos seuraavalle aamulle on luvattu lumisadetta tai muuten heikkoa keliä, niin hyppään tien päälle hiukan aiemmin. Aikaa kuitenkin kuluu siellä ratin takana enemmän, on syynä sitten alinopeutta ajavat kanssaliikkujat tai yksinkertaisesti karmea keli.
Samoin. Aika tavallista, että melko pienikin lumisade aamulla hidastaa liikennettä. Siellä on kuitenkin muitakin kuin minä itse, ja kaikkien ei ole pakko ajaa suurinta sallittua kaiken aikaa, vaikka itse siihen pystyisikin. Joku mittarinopeus 78 km/h tms. on vielä hyvin. Harmi jos sellaisen takia myöhästyy töistä.
 
Muistakaahan jatkossa varmistaa näiltä kaikkitietäviltä että mistä on hyväksyttävää pahastua ennen kuin postaatte.
 
Jos 80 tiellä ajetaan mittarissa 72 niin siellä mennään todellista alle 70 mikä on jo vittuilua ja liikenteen tahallista haittaamista kaksi kaistaisella maantiellä :facepalm:
Tuossakin letkassa ensimmäisen auton mittari voi hyvinkin näyttää lähes 80km/h. Kaikki kun ei tiedä, paljonko mittarinsa huijaa.
 
Olen keski-ikää lähestyvä miesoletettu ja mielestäni ihan ookoo kuski: muut huomioonottava, ennakoiva omasta ja muiden puolesta, käytän aina vilkkua, osaan käyttää valoja, lähden ripeästi liikkeelle valoista/risteyksestä, auto pysyy lapasessa huonoissa olosuhteissa, osaan pitää turvavälin, en toimi tahallisesti tien tukkona.

Kuten aiemmin kerroin niin kilsoja tulee joka arkipäivä 200km ja aika monta kuskia tuolla näkee joilla ei em. ominaisuudet ole hallussa.

Kun töihin tosiaan joutuu pitkää matkaa ajamaan joka päivä niin ei ihan älytöntä tötöilyä/nutailua vaan jaksa nimenomaan työmatkalla. Joku kesälomamatka on ihan eri juttu, ei silloin yleensä väsytä aikainen herätys, ole jotain muuta yleistä ketutusta siellä pohjalla, tai ole kiire.

Toistan itseäni mutta jos et uskalla ajaa niin jää kotiin tai jos on pakko lähteä niin tee tietä muille.

Kiitos, en mussuta enää tästä aiheesta.
 
Olen keski-ikää lähestyvä miesoletettu ja mielestäni ihan ookoo kuski: muut huomioonottava, ennakoiva omasta ja muiden puolesta, käytän aina vilkkua, osaan käyttää valoja, lähden ripeästi liikkeelle valoista/risteyksestä, auto pysyy lapasessa huonoissa olosuhteissa, osaan pitää turvavälin, en toimi tahallisesti tien tukkona.

Kuten aiemmin kerroin niin kilsoja tulee joka arkipäivä 200km ja aika monta kuskia tuolla näkee joilla ei em. ominaisuudet ole hallussa.

Kun töihin tosiaan joutuu pitkää matkaa ajamaan joka päivä niin ei ihan älytöntä tötöilyä/nutailua vaan jaksa nimenomaan työmatkalla. Joku kesälomamatka on ihan eri juttu, ei silloin yleensä väsytä aikainen herätys, ole jotain muuta yleistä ketutusta siellä pohjalla, tai ole kiire.

Toistan itseäni mutta jos et uskalla ajaa niin jää kotiin tai jos on pakko lähteä niin tee tietä muille.
Jos siellä nyt kerta mentiin alle 60km/h 80-alueella niin keli taisi oikeasti olla aika huono jos et ohikaan päässyt.

Missä silloin on vika: kelissä vai kaikissa muissa?
 
Ja jos kaikissa muissa on vika, niin kenen kannataisi jäädä kotiin? Kaikkien muiden? ;-D
 
Vähän lunta sataa niin taas sitä mennään. 80-alue.

En ehkä suosittelisi jakamaan netissä tällaisia juttuja, koska tämän voi hyvin helposti tulkita kahdella tavalla:

A) Ymmärrän sinua ja onhan se ikävää, kun joku ajaa selvää alinopeutta edellä, keräten valtavat jonot (ilmeisesti aamun työmatkaliikenteessä) taakseen, ilman erityisen hyvää syytä, eikä tajua edes antaa tilaa muille

tai

B) Mikäs idiootti sinä olet, kun vaadit kaikkia ajamaan suurinta sallittua, jota lakikaan ei vaadi ja jos kerran keliolosuhteet ovat heikentyneet, niin on syytäkin noudattaa erityistä varovaisuutta ja laskea ajonopeutta.

En nyt lähde sinua syyllistämään taikka taputtelemaan selkään, mutta tällaiset jutut ovat omiaan aiheuttamaan ristiriitoja, koska tarina on tässä vahvasti yksipuolinen ja osin irrotettu kontekstistaan. Palaa mieleen se joku amerikkalainen video, missä Lambokuski otti lyhyen videon eräästä naisesta, joka tuli avautumaan kuskille hänen ajettuaan lambon takapuskuriin. Saatiin ikään kuin näyttämään tilanne siltä, että lambokuski oli se syytön osapuoli ja syyllinen kehtasi vierittää tätä kolaria perään ajetun syyksi. Sitten kun alkoi nettiin tupsahdella muita videoita, missä kävikin ilmi, että itse asiassa se Lambokuski oli täysi idiootti ja aiheutti kaikki vaaratilanteet omalla toiminnallaan, tarina kääntyi aivan päälaelleen. En tarkoita, että näin olisi tapahtunut tässä tapauksessa, mutta tämä on vain esimerkki, miten moneen suuntaan nämä tarinat voivat kääntyä ja mikä oikeastaan onkaan totuus.
 
En ehkä suosittelisi jakamaan netissä tällaisia juttuja, koska tämän voi hyvin helposti tulkita kahdella tavalla:

A) Ymmärrän sinua ja onhan se ikävää, kun joku ajaa selvää alinopeutta edellä, keräten valtavat jonot (ilmeisesti aamun työmatkaliikenteessä) taakseen, ilman erityisen hyvää syytä, eikä tajua edes antaa tilaa muille

tai

B) Mikäs idiootti sinä olet, kun vaadit kaikkia ajamaan suurinta sallittua, jota lakikaan ei vaadi ja jos kerran keliolosuhteet ovat heikentyneet, niin on syytäkin noudattaa erityistä varovaisuutta ja laskea ajonopeutta.

En nyt lähde sinua syyllistämään taikka taputtelemaan selkään, mutta tällaiset jutut ovat omiaan aiheuttamaan ristiriitoja, koska tarina on tässä vahvasti yksipuolinen ja osin irrotettu kontekstistaan. Palaa mieleen se joku amerikkalainen video, missä Lambokuski otti lyhyen videon eräästä naisesta, joka tuli avautumaan kuskille hänen ajettuaan lambon takapuskuriin. Saatiin ikään kuin näyttämään tilanne siltä, että lambokuski oli se syytön osapuoli ja syyllinen kehtasi vierittää tätä kolaria perään ajetun syyksi. Sitten kun alkoi nettiin tupsahdella muita videoita, missä kävikin ilmi, että itse asiassa se Lambokuski oli täysi idiootti ja aiheutti kaikki vaaratilanteet omalla toiminnallaan, tarina kääntyi aivan päälaelleen. En tarkoita, että näin olisi tapahtunut tässä tapauksessa, mutta tämä on vain esimerkki, miten moneen suuntaan nämä tarinat voivat kääntyä ja mikä oikeastaan onkaan totuus.

Kyse on siitä että tuolla liikenteessä on kymmeniä tuhansia jotka pelkää ajamista, sitten kun sataa vettä pelätään enemmän, sitten kun sataa lunta ollaan kauhuissaan ja pimeällä sateella ei sitten edes uskalleta rattiin. Tuollaiset kuskit ovat vaarallisia muille ja itselleen koska eivät käyttäydy ennakoiden vaan impulsiivisesti ja täysin järjen vastaisesti omien pelkotilojen takia. Vaikka maantiellä alinopeutta ajaminen on vielä pieni murhe, mutta se eskaloituu nopeasti kun kaikki keskittyminen on siinä ajamisessa ja peloissa kun mukamas liukasta ja puristetaan rattia rystyset valkoisena ja siihen mitä ympärillä tapahtuu ei kiinnitetä enää huomiota joka altistaa onnettomuuksille jos vastapuolella ei ole aikaa reagoida mahdollisessa äkkitilanteessa.

Sitten sellainen huomio että suomessa on jo talvirajoitukset, jolloin normaalilla talvikelillä ei ole enää mitään syytä ajaa vieläkin hiljempaa, vaan silloin kyseessä on tälläinen arka/epävarma kuljettaja, enkä sano etteikö hänelläkin olisi oikeus siellä liikenteessä olla, mutta sitä suuremmalla syyllä pitäisi ajatella muita tiellä liikkuvia ja seurata peilejä ja antaa tilaa...

Se on vähän sama kun menet ostoskeskuksessa liukuportaita ylös ja sun edellä oleva perhe jää heti ylös päästyään suu auki toljottamaan siihen kaikkien muiden eteen että mihis meidän pitikään mennä tajuamatta että siellä takana on kymmeniä tulijoita liukuportaissa ja kukaan ei pääse mihinkään siitä heidän ohi!
 
Hiljaa ajaminen ei ole mielestäni se isoin ongelma. Ongelma syntyy vasta siitä, kun hiljaa ajavan perään jäädään jumittamaan ihan minimaalisella turvavälillä, menemättä kuitenkaan ohi. Ohittamisesta tulee jo kolmen auton mittaisella possujunalla aika hankalaa, etenkin jos on vähän heikko keli.

E. Oikeastaan varsin suuri osa autoiluun liittyvistä vitutuksen aiheista liittyy jotain kautta liian pieniin turvaväleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ajelin pitkää pätkää 80km/h rajoituksella 80km/h ja ohi meni useampi auto vauhdilla, kunnes oltiin peräkkäin seisomassa jonossa, kun palokunta sulki tien rekan kolaroitua henkilöauton kanssa.

Taas joku jolla on ollut kiire ajaa joko liian lähellä että määränpää on pari sekuntia nopeammin saavutettu, tai liikaa tilannenopeutta, sai aikaan kymmenien tai satojen autojen reilun aikataulun viivästyksen.
 
Se on jännä miten toisten itsetunnolle ottaa ohittelijat, vaikka itse ajavat alinopeutta. Itse olen ainakin joka kerta jos syystä tai toisesta(autossa vikaa, "reilu" kuorma kärryssä tms.) huomannut, että perään tulee kolme autoa, niin vedän bussipysäkille. Jos mulla ei ole niin kiire kuin muilla, niin ei ole mikään ongelma antaa tilaa.
 
Öö, yaris tulee kolmion takaa, yaris väistää kaikkia :facepalm:

Nyt on pahaa ymmärtämättömyyttä liikennesäännöistä. Kun tulet 2-kaistaiseen liikenneympyrään, niin sinä käännyt ulommalle kaistalle. Tällöin sinun on väistettävä ulompaa kaistaa tulevia autoja. Matkailuauto on sisemmällä kaistalla, joten Yariksen ei tarvitse väistää sitä, koska Yaris ei ole kyseiselle kaistalle menossa.

Tuo vertautuu hyvin esim. tilanteeseen, jossa tulet 2-kaistaiselle motarille liittymiskaistaa pitkin. Ei sinun silloinkaan tarvitse väistää muita kuin motarin oikeaa kaistaa ajavia.
 
Pakko tähän väliin taas kommentoida ja muistuttaa ketjun aiheesta. Ymmärtääkseni tässä on tarkoitus keskustella asioista jotka ärsyttävät liikenteessä. Jotakin ärsyttää vaikka purukumin jauhaminen, ja se on mielestäni aivan OK. Voisikohan olla paikallaan perustaa uusi ketju otsikolla "Mikä ottaa suunnattomasti päähän absoluuttisesti väärin toimivissa kanssa-autoilijoissa kun samalla itse toimin täysin lakien, asetusten ja yleisen moraalin mukaan", tms? Mun mielestä tässä on hauska keskustella asioista jotka ärsyttää, eikä joka postauksen jälkeen jäädä analysoimaan miten sen ärsytyksen kokeneen kuljettajan tulisi: 1) Lähteä tunteja aikaisemmin liikkeelle, 2) Ajatella nyt vanhuksia, lapsia, vähämielisiä, erityistarpeisia, maahanmuuttajia, työttömiä, lapsiperheitä, vapaaehtoisesti lapsettomia, ja vaikka muita ihmisryhmiä, 3) Listaa-tähän-oma-ohjeistuksesi.

Kaikissa meissä on vikaa, tottakai. Voin toki olla se hiljainen vähemmistö jonka mielestä liikenteessä (ja elämässä) asiat saavat ärsyttää ilman että se on mitään naama punaisena raivoamista. Aiemminkin kommentoin miten ärsytys ei ole mitään nollasta sataan riehumista. Just nyt mua ärsyttää etten käynyt eilen aikaisemmin nukkumaan, mutta se on ihan ok ja elämä jatkuu. En mä siitä huuda tai mekkaloi. Asiat saavat ärsyttää. Mun mielestä tässäkin olisi ihan eri juttu jos esimerkiksi ketjun aiheena olisi "Mikä ärsyttää liikenteessä niin paljon että piti taas uusi ratti hommata kun puristin vanhan aivan sipuliksi raivon vallassa".

Muttajoo.
 
Juu eihän se sinun ole, mutta yhteistä hyvääkin voisi joskus ajatella. Tässäkin asiassa näköjään pätee se että 5% pilaa 95% liikenteen sujuvuuden. Ihan turha väittää että edes puolet tienkäyttäjistä jaksaisi ajella sitä kilometrilleen 80kmh tahtia.
 
Viimeksi muokattu:
Suurempi ongelma on lienee se, että ne, jotka haluavat kiltisti ajaa sallittua nopeutta, pääsääntöisesti ajavat sitä auton mittarin näyttämänä, jolloin todellinen nopeus on pienempi kuin sallittu nopeus. Tämä aiheuttaa helvetisti ohituksia, joten nämä alinopeudella ajavat ovat todellisuudessa niitä liikenteen vaarantajia.
 
Nyt on pahaa ymmärtämättömyyttä liikennesäännöistä. Kun tulet 2-kaistaiseen liikenneympyrään, niin sinä käännyt ulommalle kaistalle. Tällöin sinun on väistettävä ulompaa kaistaa tulevia autoja. Matkailuauto on sisemmällä kaistalla, joten Yariksen ei tarvitse väistää sitä, koska Yaris ei ole kyseiselle kaistalle menossa.

Tuo vertautuu hyvin esim. tilanteeseen, jossa tulet 2-kaistaiselle motarille liittymiskaistaa pitkin. Ei sinun silloinkaan tarvitse väistää muita kuin motarin oikeaa kaistaa ajavia.
Kun tulet risteykseen kolmion takaa, väistät kaikkia risteyksessä, piste.

Esimerkiksi tässä ristryksessä on kolmio suojatien edessä, silti edessä oleva auto on väistämisvelvollinen jos toiselta kaistalta halutaan hänen kaistalle.

Screenshot_20230211_111132_Maps.jpg


Tämän kävi toteamassa poliisi kolarin jälkeen...
 
Esimerkiksi tässä ristryksessä on kolmio suojatien edessä, silti edessä oleva auto on väistämisvelvollinen jos toiselta kaistalta halutaan hänen kaistalle.

Ei pidä paikkaansa. Jos käännyt kolmion takaa kaistalle A, niin sinulla ei ole mitään väistämisvelvollisuutta kaistaa B ajavia kohtaan. Jos taas kaistalla B olevalla on vilkku päällä ja on vaihtamassa kaistalle A, niin silloin olet väistämisvelvollinen, mikäli et ole vielä ehtinyt tuolle kaistalle A kääntyä.
 
Ei pidä paikkaansa. Jos käännyt kolmion takaa kaistalle A, niin sinulla ei ole mitään väistämisvelvollisuutta kaistaa B ajavia kohtaan. Jos taas kaistalla B olevalla on vilkku päällä ja on vaihtamassa kaistalle A, niin silloin olet väistämisvelvollinen, mikäli et ole vielä ehtinyt tuolle kaistalle A kääntyä.
Screenshot_20230211_112448_Maps.jpg


Punainen ympyrä kolmio, sininen auto ajoi suoraan ja keltainen auto tuli vilkun kanssa ja kops.

Sinisen auton vika koska kolmion vaikutus on edessä näkyvällä tien osuudella vielä voimassa oli poliisin virallinen tuomio.
 
Ihan rehellisesti sanoen, se e ole minun ongelma jos muut haluavat rikkoa lakia. Jos on niin kiire niin voi mennä ohitse, mutta minun ei tarvitse rikkoa tieliikennelakia vain sen vuoksi että muista sen tekijöistä tuntuisi hyvältä.

Joka kerta, kun joku normaalia tieliikenne nopeutta ajava haluaa ohittaa sinut, on se mahdollinen kolarin paikka.
Tuntuuko sinusta sitten kotona hyvältä, että olit oikeassa viiden ruumiin jälkeen? Ihan rehellisesti kysyn?
 
Screenshot_20230211_112448_Maps.jpg


Punainen ympyrä kolmio, sininen auto ajoi suoraan ja keltainen auto tuli vilkun kanssa ja kops.

Sinisen auton vika koska kolmion vaikutus on edessä näkyvällä tien osuudella vielä voimassa oli poliisin virallinen tuomio.
Sanoisin että poliisi väärässä ja oikeudessa mielipide todennäköisesti ollut toinen. Anyways avaintekijä on tuo kaistojen välissä oleva sulkuviiva ja ennenkaikkea sen pituus.

Jos sulkuviivan pituus on niin pitkä että risteysalueen katsotaan päättyneen (~10-15m) niin keltainen väistää.
 
Kaistanvaihdossa se vaihtaja väistää aina. Ylläolevassa poliisi on totaalisen väärässä.
 
Kaistanvaihdossa se vaihtaja väistää aina. Ylläolevassa poliisi on totaalisen väärässä.
Ei väistä, kolmion takaa väistetään risteävällä _tiellä_ kulkevia, se koskee tien jokaista kaistaa mukaan lukien ohittajat vastaantulevien kaistalla sekä kaistan vaihtajat. Sitten kun risteysalue on loppu niin tilanne muuttuu ja vaihtaja väistää.
 
Ei väistä, kolmion takaa väistetään risteävällä _tiellä_ kulkevia, se koskee tien jokaista kaistaa mukaan lukien ohittajat vastaantulevien kaistalla sekä kaistan vaihtajat. Sitten kun risteysalue on loppu niin tilanne muuttuu ja vaihtaja väistää.
Sulkuviiva on varmaan 50m pitkä joten risteysalue on päättynyt aikaa takaperin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 715
Viestejä
4 580 495
Jäsenet
75 498
Uusin jäsen
myrttinenm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom