Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
Tuohon tuhanteen kilometriin voi hyvinkin kuulua vaikka se sama sadan kilometrin pätkä mitä toinen ajaa, ja jossa näitä tarkkaavaisuusongelmaisia kuskeja esiintyy runsaasti. Miksi sinä saat päättää mikä asia saa ihmistä ärsyttää, tai toteat keskustelun päättyneeksi ja "tämän olevan tässä"? Vai onko ärsytys jokin binäärinen asia, että joko ollaan rakkauden ja rauhallisuuden perikuva, tai sitten nähdään punaista, raivotaan huutaen, ja mennään pahimmillaan takomaan toisen auton ikkunoita? Saa ihmisiä eri asiat ärsyttää. Luepas vaikka vastaukseni tuolta muutama viesti ylempää jos se vähän avaisi mitä "ärsyttäminen" tarkoittaa. Jos vielä annan esimerkin: Minua ärsyttää jos olen illalla ollut laiska, enkä ole jaksanut siivota keittiötä. Alanko aamulla paiskomaan tavaroita ja karjumaan lavuaarille hävyttömyyksiä? Noh, itse ainakaan en, vaan totean pettymykseni, olen hetken ärsyyntynyt, ja jatkan elämääni. Se on ihan tervettä että asiat saavat ärsyttää ihmisiä. Ei sen aina tarvitse olla sitä väkivaltaa ja huutoa.
 
Lasketaas vähän.

94km josta puolet maantiellä, eli 47km. Maantiellä jos olettaa, että ajellaan se 80km/h talvinopeusrajoituksella, niin matkaan menee 35 minuuttia.
Jos joudut ajamaan tuon saman matkan 60-70km/h eli valitaan nyt vaikka nopeudeksi 65km/h keskinopeus, niin matkaan menee 43 minuuttia.

Tämä väittämäsi muiden hidastelu siis nostaa matka-aikaa n. 8 minuuttia.

Jos töihin ehtiminen on tuosta viivästyksestä kiinni, niin kannattaa kanssa-autoilijoiden sijaan etsiä syyllistä peilistä.
Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.

Ihan oikeasti pitää lähteä aiemmin, ei ehkä ihan 8min aiemmin, mutta ehkä useamman minuutin, ja se on pois aamuvapaa-ajasta, tai jos joutuu heräämään aiemmin, niin ilta-ajasta.

En tiedä tienpätkää, mutta noin yleisesti jos sääntakia nopeudet laskee, niin sille usein ihan syy ja ihan paikallaan kaikkien sovittaa nopeus tilanteen mukaan.
 
Alun perin puhuttiin alle 100km työmatkasta henkilöautolla, sinä puhut tuhannesta kilometristä per päivä työajoa yhdistelmällä.

Joku voisi sanoa tuota maalitolppien siirtelyksi.

Eiköhän tämä ollut tässä.
Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.

Itse ratkaisin tällaiset ongelmat ajamalla kahdella kiekolla, ei ollut tarvetta antaa muiden määritellä saanko nukkua kotonani yöt vai auton hytissä vaikka esim kello 10 aamupäivällä.
 
Itsehän voin sen verran sanoa, että en ole koskaan minnekään ajanut maantietä sisältäviä pätkiä ilman, että edessä joku olisi ajanut alinopeutta ja vetänyt perässään letkaa aivan tarpeettomasti. Okei, ehkä joskus talvikeleillä alinopeuden kritisointi nyt on vähän makuasia, että missä menee turvallisuusnäkökulmasta sopiva nopeus, mutta jos nyt tarkasteluun otetaan yksinomaan normaalit hyvät liikenneolosuhteet, niin aina näitä tientukkoja on vaikka miten olisi aikaisessa, myöhään tai vaikkapa keskellä yötä liikenteessä. Ei tuo alinopeudesta aiheutuva haitta matka-ajassa ole todellakaan mikään kerta viikossa tyylinen tilanne, vaan kyllä se aidosti pidempää työmatkaa ajavilla on ennemminkin lähes päivittäistä. Ihmisillä vaan on niin erilainen käsitys liikkumisesta ja liikennesäännöistä, kun jonkun mielestä sakkorajalla ajaminen on ihan ok, ja joku toinen ei ehdottomasti halua ajaa ylinopeutta, jolloin vedellään maantienopeudella mittarinopeus -5 eli lähemmäs 10km/h rajoituksen alle ja kolmas on sen verran epävarma, että ajattelee varmuuden vuoksi ajavansa vieläkin hitaammin. Eikä näissä keisseissä nyt sinänsä voi suoraan edes syytellä ketään osapuolta väärin tekemisestä, mutta kyllähän se ymmärrettävästi hiertää niitä enemmän ajavia, jos jatkuvasti joku on jarruna edessä ihan rajoitusten puitteissakin katsellen.
 
Sain kuulla tuossa viikonloppuna että moni tuttukin ajaa auton mittarinäyttämän mukaan eikä tietoa tai kiinnostusta mitä oikeasti mennään GPS-mitattuna.

Sitten kun on näitä pirssejä mitkä näyttää mittarivauhtia 10km/h liikaa ja ajetaan visusti sitä 80km/h vauhtia niin soppa on keitetty.
 
Kuinka todennäköisenä pidät että kuvatun kaltainen skenaario toistuisi joka päivä?
Jos ihmisillä on säännölliset työajat, niin 100%. Pari vuotta sitten jouduin ajamaan kuukauden verran Tku-Rauma väliä päivittäin samalla aikataululla. Kyseinen teiden tukko mulkku oli jopa niin täsmällinen, että pystyin jo oman lähtöaikani perusteella arvaamaan onko se siellä letkan kärjessä vai ei. Ratkaisin siis ongelman sillä, että yritin lähteä 5 minuuttia turhan aikaisin, että tämä Mynämäen hinaaja ei ehtinyt letkansa keräämistä aloittaa (tai letkaa oli niin vähän, että pääsi ohi niissä vähissä paikoissa mitä oli mahdollista).
 
Kyllä noista munkin lyhyillä maantiepätkä työmatkoilla on saanut ihan riittävän usein nauttia, vähän aikaa tuli kelattua hämeenlinnasta järvenpäähänkin aikanaan, melkein jokapäivä sai olla ihmettelemässä porukan toikaamista tuolla.

Paras tapaus on aikanaan vitostieltä, kaveri ajoi känny korvalla 60kmh 100 alueella ja letka oli aikas pitkä kun ohituskaista alkoi. Enskerta tommonen tulee eteen niin ajan räikkä päällä takana niin kauan kunnes väistyy johonkin.
 
Jos 80 kattorajoitus, niin keskinopeus pitäisi olla alle sen vaikka ei olisi tientukkeita, jos ei kyse jostain mopoautosta jonka joka aamu saavuttaa alkukilometreillä ja sen perässä joutuu oikeasti körötteleen koko matkan, niin kyse ehkä enemmän otsikosta, eli ärsyttää. Jos sen takia oikeasti menettää 8min vapaa-aikaan joka työpäivä, eli ajo aikaa ei voi käyttää mihinkään, vaan se on pois vapaa-ajasta tai työajasta, niin kyllähän siitä vuositasolla kiertyy.

Ihan oikeasti pitää lähteä aiemmin, ei ehkä ihan 8min aiemmin, mutta ehkä useamman minuutin, ja se on pois aamuvapaa-ajasta, tai jos joutuu heräämään aiemmin, niin ilta-ajasta.

En tiedä tienpätkää, mutta noin yleisesti jos sääntakia nopeudet laskee, niin sille usein ihan syy ja ihan paikallaan kaikkien sovittaa nopeus tilanteen mukaan.
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
 
Totta kai puhun kokonaisvaikutuksesta, se ei haittaisi lainkaan jos Pekka myöhästyy kerran kuussa töistä hidastelijan takia. Mutta kun hidastelijoita on ympäri Suomea, vetävät letkoja perässään joka ikisenä päivänä ja se kertautuu. Täten vähäisen ihmismäärän takia menee vuositasolla hukkaan mielipuolisesti tehokasta aikaa autossa istumiseen. Vika on siinä joka siellä tulppana on, ei kenenkään muun.

Itse ratkaisin tällaiset ongelmat ajamalla kahdella kiekolla, ei ollut tarvetta antaa muiden määritellä saanko nukkua kotonani yöt vai auton hytissä vaikka esim kello 10 aamupäivällä.
Kahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.
 
Huomautus: Jätetään nimittelyt ja muut henkilökohtaisuudet pois keskustelusta.
Kahdella kortilla ajajat saisi pistää kaikkien slaavikikkailijoiden kanssa samaan täysperävaunuun ja suorinta tietä pysähtymättä uralille asti.
Nyt varmaan tuntuu hyvälle ja rahtaritarrat on kiillotettu. Ignoreen joutaa paskanjauhaja
 
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
Kannattaa harkita häiritä muita mahdollisimman vähän niin ei tarvitse koittaa perustella omia vajaavuuksiaan muiden elämän kautta.
 
No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.

Tarkennan vielä ettei pointti ole se 8 minuutin viivästys vaan ihan yleisesti ne liikenteen sujuvuutta tahallisesti häiritsevät teiden tukot.

Esim. 90km/h satasen alueella ajavat rekat eivät ärsytä yhtään.
 
Tänä aamuna kyllä pisti vituttamaan jo motarilla havaitsemani uudehko Golf GTI, sumarit päällä, reilua ylinopeutta ohi (itsellä se 100kmh GPS+pientä plussaa ja väistin heti oikealle kun näin auton) ja sain auton kuitenkin kiinni kun oli jäänyt hitaammin ajavan rekan perään motarilta poistuttuaan. Rekan poistuttua liimautui noin metrin päähän edessä olleen auton takakontista. Ei ollut kyse siitä että oltaisiin menty alinopeutta vaan 60 alueella mentiin hyvää nopeutta mittarivirheet poistettuna ja silti piti hinata koko matka kontissa siihen asti kunnes jatkoivat 50 alueella samaa vauhtia ja karkasivat näkökentästä. Itse en edes nähnyt edellä ajavan takavaloja kuin pariin otteeseen mutkissa ja tuo etäisyys oli pienimmistä mitä olen toviin nähnyt. Tätä siis n.5km matkan verran mitä ajoin perässä.
 
Mynämäen hinaaja
OT: Tässäpä olisi timanttinen nimimerkki foorumille /OT

Itse vaihdoin työpaikkaa, ja joudun nyt yli vuoden etäilyn jälkeen työskentelemään pääsääntöisesti toimistolla. Joko töihin mennessä tai sieltä palatessa - ihan joka päivä - liikenteessä on vähintään se yksi letkanvetäjä. Viime viikolla iltapäivän paluuliikenteessä 40 km/h 80:n alueella eläkeläismuorin perässä, eikä ohi pääse jatkuvan liikenteen takia.
 
OT: Tässäpä olisi timanttinen nimimerkki foorumille /OT
Olis sitä Laitilan pienryhmähautojaksikin voinut kutsua, kun tämä sankari ilmeisesti oli/on töissä 8-tien varressa olevassa munayrityksessä. Jonkun kerran oli sen verran ruuhkaa, että piti ihan odottaa hänen työpaikalle asti, että päästiin muut etenemään.
 
Omalta osaltani haluaisin vielä täydentää tuota aiempaa Yaris vs. matkailuautokeskustelua, että sinänsähän siinä ei ole mitään väärää, vaikka pysähtyisi ennen risteystä, vaikka latu olisi auki. Havainnointivirheitä kun jokainen joskus tekee ja jos on yhtään epävarma, että mennäkkö vaiko eikö mennä, niin parempi olla menemättä. Risteykseen sokkona taikka ylimalkaisesti ympärilleen vilkuillen saa kyllä peltiä ja pahimmillaan lihaa ja vertakin uusiksi. Toinen olennainen seikka tuossa tilanteessa oli se, että matkailuautolla vaikutti olleen liian kova tilannenopeus olosuhteisiin nähden. Varsinkin silloin kun tehdään myöhäisiä ratkaisuja, niin pitäisi omista etuajo-oikeuksista huolimatta noudattaa erityistä varovaisuutta, koska yhtäkkiset mielenmuutokset eivät muille autoilijoille näy välttämättä ajoissa ja yhdistettynä kovaan tilannenopeuteen, vahinkojen todennäköisyys kasvaa selvästi.

Mutta varsinaiseen aiheeseen palatakseni, ärsytystä on kasvattanut alati (subjektiivisesti tarkasteltuna) yleistyvä trendi ajaa päin punaisia. Tai oikeastaan niin vanhoihin vihreisiin, etteivät ne enää millään tarkastelulla vanhoja vihreitä oikeasti ole. Tätä tapahtuu erityisesti täällä kotiseudullani Jyväskylässä. Melko usein tämä liittyy siihen, että jono ajaa valoista yli siten, että viimeiset ajavat vielä niillä "vanhoilla vihreillä", mutta sitten perästä tulevat "samassa imussa" vielä se extra auto taikka kaksi, jotka ovat jo todellisia vaaratilanteita aiheuttamassa niin risteävälle liikenteelle kuin jalankulkijoillekin.

Tämä aihe nousi tänä aamuna jälleen ajankohtaiseksi ja jos sattuisi asianomainen täällä näitä juttuja lukemaan, niin toivon hieman omantunnon tuskia nostattavan, sillä tämän aamun aamuliikenteessä eräs sinisen katumaasturin kuljettaja ajoi juurikin tällaisilla hyvin vanhoilla vihreillä, jossa sekä vastaantulijat joutuivat väistämämään, että myös jalankulkijat, joista yksi kaatui tämän tempun seurauksena siinä liukkaan tien reunassa, kun niin vahvasti säikähti, että sieltähän tuli vielä auto, vaikka kevyelle liikenteelle oli palanut vihreät jo hetken aikaa ja porukka oli ehtinyt suojatielle kävelemään. Jos virkavalta olisi tämän suorituksen nähnyt, niin pitäisin kohtuullisen todennäköisenä, että kortti olisi jäänyt kuivumaan. Kuljettajan manöövereistä päätellen kyse ei myöskään mitenkään voinut olla vahingosta, joka mielestäni kasvatti teon moitittavuutta. Kaikki tämä piti tietenkin tehdä vain sen vuoksi, että sai vältettyä yksien liikennevalojen odottamisen, eli n. 1-2 min.
 
Miten näitä saisi pois? Jotenkin vielä ymmärrän keltaisella menijät, mutta tosiaan nykyisin pistää silmään kaverit, jotka ihan törkeästi ajaa selvillä punaisilla. Siis ihan varmasti tietää, että on punaiset, eikä ollut edes lähellä. Sitten kun sen on tehnyt kerran, on seuraava kerta jo helpompi ja pian siitä kehittyy tapa, joka on aina vaan törkeämpi.
Siviilipoliisiauto sahaamaan samaa risteystä edestakaisin? Omien huomioiden mukaan se tärppää aika nopeasti. Kyllä useamman tonnin sakko ja ajokielto varmasti vähän säväyttää. Viereinenkin autoilija näkee ja ehkä oppii?
 
Miten näitä saisi pois? Jotenkin vielä ymmärrän keltaisella menijät, mutta tosiaan nykyisin pistää silmään kaverit, jotka ihan törkeästi ajaa selvillä punaisilla. Siis ihan varmasti tietää, että on punaiset, eikä ollut edes lähellä. Sitten kun sen on tehnyt kerran, on seuraava kerta jo helpompi ja pian siitä kehittyy tapa, joka on aina vaan törkeämpi.
Siviilipoliisiauto sahaamaan samaa risteystä edestakaisin? Omien huomioiden mukaan se tärppää aika nopeasti. Kyllä useamman tonnin sakko ja ajokielto varmasti vähän säväyttää. Viereinenkin autoilija näkee ja ehkä oppii?
Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.
 
Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.

Ihan PK-seudulla. Ehkä enemmän näissä, missä on useampi kaista menossa suuntaansa. Tuntuu vähän jännää penkissä, kun menen itse keltaisella ja hölmistyneenä näen peilistä, että sieltä tuli useampi kaista ja kolmekin autoa perästä. Välillä myös itselle vaihtunut vihreä ja autot on jo liikkeellä, kun risteyksessä menee vielä risteävän autoja?
 
Ihan PK-seudulla. Ehkä enemmän näissä, missä on useampi kaista menossa suuntaansa. Tuntuu vähän jännää penkissä, kun menen itse keltaisella ja hölmistyneenä näen peilistä, että sieltä tuli useampi kaista ja kolmekin autoa perästä. Välillä myös itselle vaihtunut vihreä ja autot on jo liikkeellä, kun risteyksessä menee vielä risteävän autoja?
No juu... Itseasiassa nyt kun sanot. Onhan nuo tosiaan lisääntyneet. Esimerkkinä tulee mieleen Turunlinnantien ja Kehän valot. En sielläpäin paljoa liiku mutta aika monesti jos lähdet heti kun vihreät syttyvät joudut varomaan punaisia päin ajavia. Ajattelin kai sen johtuneen nopeammista autoista jotka saa irtoamaan valoista huomattavasti ripeämmin, mutta tajusin että sama se on ollut nyt Corollalla ja MX-5:llä.
 
Jos pitäisi kiteyttää yleensä kaikki liikenteen ärsyttävyydet, niin ne ovat ilman muuta "yksilöllisyys" eli MINÄMINÄMINÄ-kulttuuri.
 
Onkohan se minäminäkulttuuria vai ei, mutta jos mä lähden vihreistä liikenteeseen, niin ne punaisia päin ajaneet, tai täyteen risteykseen ajaneet risteystä tukkimaan jääneet, saa kyllä väistää mua, eikä toisin päin.
 
Saako heittää samaan koriin nämä hämmentävän loivat käännökset risteyksissä. Melkein ajetaan etukulmaan, kun itse on pysähtynyt oikeaoppisesti kaistalla omalla liikennemerkin / pääopasteen / valkoisen viivan taakse.

Edit:
Toinen esimerkki toissapäivältä. Lähdetään ohittamaan ajamalla suoraan risteyksestä kaistalta, joka kääntyy vasemmalle. Kyseessä siis tämä Etelä-Esplanadin risteys. Itse olin keskimmäisellä kaistalla ja jatkoin eteenpäni. Vasemmanpuoliselta piti uudenkarhean Volvon lähteä ohittamaan. Ei auttanut kuin painaa itse jarru ja töötti pohjaan. Onneksi ei tullut takaa ketään.
 
Onkohan se minäminäkulttuuria vai ei, mutta jos mä lähden vihreistä liikenteeseen, niin ne punaisia päin ajaneet, tai täyteen risteykseen ajaneet risteystä tukkimaan jääneet, saa kyllä väistää mua, eikä toisin päin.
Liikennesääntöjen mukaan tosin jos vihreällä menivät risteykseen niin sinä odotat. Ei niitä sääntöjä saa itsekseen keksiä uusiksi.

Ei tämä tietenkään tarkoita että risteystä saisi mennä tukkimaan vihreiden aikana, vaan pitäisi odotella ennen risteystä varmistuakseen että pääsee kerralla risteysalueen yli, mutta noudattamisjärjestyksessä ajovuorot jyrää yli tuosta säännöstä, jos joku tekeekin virhearvion ja päätyy sinne keskelle.
 
Ja mitäs se auttaa jos risteävä katu on tukittu, että sinne tunkeekin puskuria kylkeen, ei se tilanne siitä parane vaikka kuinka olisi intoa piukassa että MINULLA on NYT vihreä! ;-D
Turussa oli tuossa 80-luvulla tuota risteystukintaa aika tavalla, mutta en ole myöhemmin havainnut, en tosin myöskään laukannut Turuus.
 
Sinne risteykseen ajaminen vaan on kiellettyä jos sinne ei mahdu. Tampereella tota näkee ja kyytiä ovat ne saaneet jotka seisoo poikittain keskellä tietä kun ei päässytkään eteenpäin.

Itse tungen autojen välistä läpi kun omat vihreät alkaa, räikällä sitten avustettu sitä liikkumista jossei jumittajien välistä mahdu läpi.
 
Sinne risteykseen ajaminen vaan on kiellettyä jos sinne ei mahdu. Tampereella tota näkee ja kyytiä ovat ne saaneet jotka seisoo poikittain keskellä tietä kun ei päässytkään eteenpäin.

Itse tungen autojen välistä läpi kun omat vihreät alkaa, räikällä sitten avustettu sitä liikkumista jossei jumittajien välistä mahdu läpi.
Ensimmäisen kappaleen kanssa samaa mieltä, ei sinne mennä jos ei pääse yli, joskus jos yrittää olla dynaaminen ja maksimoida vihreillä läpipääsyn voi tulla arviointi virheitä. Mutta siitä ei tässä tainnut olla kyse vaan ihan tarkoituksellisesta.

Jos risteyksen toteutus ei ole mennyt ihan nappiin, niin voi seurata se että siitä tulee paikallinen tapa, vähän tuohoon viimeisen kappaleen tapaa, vahinko laitetaan kiertään, seuraavana kierrossa olevat ajavat tukittuun risteykseen sekaan ihan tietoisesti ja tarkoituksella. Inhimillistä varsinkin sitten jos on jo kierron parin odottanut viivalla vapaata risteystä...

No jos joku kellottaa 100 km työmatkan niin että 8 minuutin viivästys rikkoo koko paletin, niin kannattaa ehkä harkita muuttamista lähemmäs sitä työpaikkaa. Tai hankkia työpaikka missä ei ole mitään kellokorttinatseja.
Jos pitää olla tiettynä aikana työpisteessä, niin se että joku ajaa rajoitustenmukaan ei aiheuta myöhästymistä, joka tapauksessa matkaan on varattu riittävä marginaali että on ajoissa perilla myös silloin jos yllättäviä hidastuksia.

Se taasen tuo siihen ajamiseen turvallisuutta, kun ei tarvi hermoilla. Toki 80 alueella kapealla vilkkaalla tiellä joku jonoa vetävä mopo auto voi turhauttaa, jos ei itse auto, niin se että yksittäiset kuskit voi siellä sikailla.

Joo, pitää toki ymmärtää että jos noin keskimäärin tuollaiset on harvinaisia, mutta yksittäisellä kuljettajalla se voi olla liki jokapäiväinen kokemus. Yksi nimimerkki taisi kirjoittaa että muutaman minuutin oman aikatalun muutos johti siihen ettei enään kohdannut.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin vielä 2010-luvulla Tampereella siinä yliopiston kupeessa ennen Viinikan liikenneympyrää oli se kuuluisa risteys, jossa lähes poikkeuksetta autoilijat ajoivat siihen risteykseen jumiin, vaikka varmasti vähintään ainakin paikalliset tiesivät tuon ongelman ja varmaan osa tahallaan ajoi risteykseen tietäen, että tukkii risteävän liikenteen kulkumahdollisuudet. Tämäkin ratkaisu tehty tietysti sen takia, että säästytään yksiltä valoilta. Joku vuosi sitten siihen taisikin tulla sellainen valkoinen ruudukko, jota ei liene yleisesti Suomessa käytetty, mutta jonka tarkoituksena oli hillitä tuota risteykseen ajamista ja siihen jonottamaan jäämistä. Nykyään kun en enää Tampereella asu ja tulee vähemmän kulkua tuosta kohtaa, niin en tiedä nykyistä tilannetta. Mutta näkee noita kyllä Jyväskylässäkin, että ajetaan risteykseen jonottamaan, vaikka etukäteen varsin hyvin on nähtävissä, että siihen tielle jäät.
 
Sinne risteykseen ajaminen vaan on kiellettyä jos sinne ei mahdu. Tampereella tota näkee ja kyytiä ovat ne saaneet jotka seisoo poikittain keskellä tietä kun ei päässytkään eteenpäin.

Itse tungen autojen välistä läpi kun omat vihreät alkaa, räikällä sitten avustettu sitä liikkumista jossei jumittajien välistä mahdu läpi.
Tuo vaan on edelleenkin ajovuorosääntöjen rikkomista, vaikka toinenkin osapuolikin rikkoo vähäisempää sääntöä, niin seuraukset ajovuorosäännön rikkomisesta on eri luokkaa.
 
Aamulla Helsingin päässä vihdintietä näin taas kerran perä pimeänä ajavan autoilijan joten tein pienen empiirisen testin ja yritin viestiä kuljettajalle asiasta ohittamalla hänet, vaihtamalla kaistaa hänen eteensä ja kääntämällä omat valoni pari kertaa drl-asentoon jolloin takavaloni sammuivat. Ei minkäänlaista reaktiota.
Millähän saisi tuon tyyppiset viestit menemään perille kahden auton välillä? Joku puheohjattu tekstinäyttö takalasiin?
 
Aamulla Helsingin päässä vihdintietä näin taas kerran perä pimeänä ajavan autoilijan joten tein pienen empiirisen testin ja yritin viestiä kuljettajalle asiasta ohittamalla hänet, vaihtamalla kaistaa hänen eteensä ja kääntämällä omat valoni pari kertaa drl-asentoon jolloin takavaloni sammuivat. Ei minkäänlaista reaktiota.
Millähän saisi tuon tyyppiset viestit menemään perille kahden auton välillä? Joku puheohjattu tekstinäyttö takalasiin?

Miettinyt samaa ja lopettanut yrittämisen kun eivät tajua. Jatkuvasti näkee täysin pimeitä autoja tai sitten ajellaan parkit päällä eli käännetään sitä valovipua vain yksi pykälä.
 
Miten näitä saisi pois? Jotenkin vielä ymmärrän keltaisella menijät, mutta tosiaan nykyisin pistää silmään kaverit, jotka ihan törkeästi ajaa selvillä punaisilla. Siis ihan varmasti tietää, että on punaiset, eikä ollut edes lähellä. Sitten kun sen on tehnyt kerran, on seuraava kerta jo helpompi ja pian siitä kehittyy tapa, joka on aina vaan törkeämpi.
Siviilipoliisiauto sahaamaan samaa risteystä edestakaisin? Omien huomioiden mukaan se tärppää aika nopeasti. Kyllä useamman tonnin sakko ja ajokielto varmasti vähän säväyttää. Viereinenkin autoilija näkee ja ehkä oppii?

Voisi ne valot varmaan varustaa kameroilla, hyvät tulot tulisi kun noita vanhoilla vihreillä menijöitä riittää.

Minulla on tarkka näkö (kauas), just joku nuori nainen tuli perässä (ajoin keltaisilla) risteyksen yli. Katsoin et oho tulipas se punaisilla, näin että naisen katse oli alas ja sieltä loisti valo. Samalla hymy nousi hänen kasvoilleen. Ilmeisesti siellä oli joku hyvä läppä somessa kun piti punaisilla ajaa! Sivusilmällä vaan katsotaan edessä ajavaa autoa eikä välitetä valoista.

Tarkkanäköisenä mua kans ärsyttää valoissa kun monessa autossa kaivetaan nenää ja heitetään ne jätökset lattialle! Kyllä teidät nähdään!! :rofl:
 
Ja mitäs se auttaa jos risteävä katu on tukittu, että sinne tunkeekin puskuria kylkeen, ei se tilanne siitä parane vaikka kuinka olisi intoa piukassa että MINULLA on NYT vihreä! ;-D
Kyllähän ne yleensä väistävät, kun tietävät toimineensa väärin. Joskus ei tietysti pääse mihinkään, ja joku joskus on syyntakeeton tai välinpitämätön eikä ymmärrä tai välitä mitä siinä nyt tööttäillään.
 
Onko takseja vai ihan mitä tahansa? Ja missäpäin suomea? En itse ole liiemmin havainnut kuin näiden "taksien" suhailuissa enemmän tuota etteivät kunnioita mitään sääntöjä. Tämä PK-seudulla ja lähialueilla ajelun perusteella.

Turussa eilen näin kun taksi jarrutti vihreille ja lähti vasta punaisilla. Ei varmaan uskaltanut vihreillä mennä, jos olisi vaikka kolleega ajanut kylkeen ...
 
Ainakin vielä 2010-luvulla Tampereella siinä yliopiston kupeessa ennen Viinikan liikenneympyrää oli se kuuluisa risteys, jossa lähes poikkeuksetta autoilijat ajoivat siihen risteykseen jumiin, vaikka varmasti vähintään ainakin paikalliset tiesivät tuon ongelman ja varmaan osa tahallaan ajoi risteykseen tietäen, että tukkii risteävän liikenteen kulkumahdollisuudet. Tämäkin ratkaisu tehty tietysti sen takia, että säästytään yksiltä valoilta. Joku vuosi sitten siihen taisikin tulla sellainen valkoinen ruudukko, jota ei liene yleisesti Suomessa käytetty, mutta jonka tarkoituksena oli hillitä tuota risteykseen ajamista ja siihen jonottamaan jäämistä. Nykyään kun en enää Tampereella asu ja tulee vähemmän kulkua tuosta kohtaa, niin en tiedä nykyistä tilannetta. Mutta näkee noita kyllä Jyväskylässäkin, että ajetaan risteykseen jonottamaan, vaikka etukäteen varsin hyvin on nähtävissä, että siihen tielle jäät.
Tämä kyseenomainen risteys mullekin tuttu, kävin koulua siinä yliopistolla, nyttemmin rauhottunut, liikennemäärätkin kait tippuneet. Ennen oli melkoinen show päällä 15-17, muistan itsekin hätistelleen porukkaa torvella pois tieltä että pääsi risteyksen läpi.
Tuo vaan on edelleenkin ajovuorosääntöjen rikkomista, vaikka toinenkin osapuolikin rikkoo vähäisempää sääntöä, niin seuraukset ajovuorosäännön rikkomisesta on eri luokkaa.
Niin kyllä siinä varmaan itsekin johonkin syyllistyy kun sieltä survoo läpi, tosin kiltisti ovat kyllä tehneet tilaa kun on survonut autojen välistä. Mutta ei näitä keissejä siis ole mulla ollut kun muutama, hommahan kaatuu jo siihenkin jos ei itse ole valoissa ekana ja joku jää sitten tollottamaan niitä tukkijoita siinä, mutta ei semmosellekkaan viitsi alkaa torvea soittamaan että ajappa väkisin läpi.

Onneksi liikkuvan poliisin läsnäolo on minimaalista nykyään niin ei tarvitse pelätä ns. rysän päältä kiinnijääntiä tommoisissa keisseissä.
 
Kyllähän ne yleensä väistävät, kun tietävät toimineensa väärin. Joskus ei tietysti pääse mihinkään, ja joku joskus on syyntakeeton tai välinpitämätön eikä ymmärrä tai välitä mitä siinä nyt tööttäillään.
Tai sitten ymmärtävät että joku ajovuorossa heidän jälkeensä oleva soittaa laittomasti torvea.

Tietty tilanteissa missä se risteykseen jäänyt auto ei tuki reittiä, itsekin menen läpi enkä sää odottelemaan jos siellä oleva auto ei mahdu pois. Mutta jos näyttää että kohta pääsee niin tietenkin pitäisi päästää etenemään ajovuorojen mukaan eikä jumittaa risteystä omalla toiminnalla vielä enemmän.
 
Niin, kyllä sen huomaa että se huolettaa enemmän, miten nuo turhat muut haittavat minua, kuin liikenteen sujuvuus yleisellä tasolla. -Mutta koko juonnehan onkin: mikä niissä muissa äsyttää minua.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
Tekisitkö niinkuin sanot jos näät poliisiauton josta on hyvä näkyvyys risteykseen?

Nämä itse päätetyt säännöt omalle kohdalle on välillä hieman outoja, varsinkin kun lähdetään tietoisesti rikkomaan yhtä vahvimmista säännöistä aiheuttaen sillä suoraan haittaa muille.
 
Vähän lunta sataa niin taas sitä mennään. 80-alue.
 

Liitteet

  • IMG_20230210_075914501.jpg
    IMG_20230210_075914501.jpg
    126,9 KB · Luettu: 308
Tekisitkö niinkuin sanot jos näät poliisiauton josta on hyvä näkyvyys risteykseen?

Nämä itse päätetyt säännöt omalle kohdalle on välillä hieman outoja, varsinkin kun lähdetään tietoisesti rikkomaan yhtä vahvimmista säännöistä aiheuttaen sillä suoraan haittaa muille.
Onneksi liikkuvaa poliisia ei yleensä näy, halvemmaksi varmaan tulisi jäädä odottelemaan ja toivoa että partio sakottaa risteyksen tukkijaa.

Mua ainakin kiinnostaa enempi perille pääsy kuin toisen töhöilyn takia ajan hukkaaminen, siitähän tuskin on risteyksen tukkijalle haittaa jos tungen keulan edestä lävitse ja jatkan matkaa.
 
Onneksi liikkuvaa poliisia ei yleensä näy, halvemmaksi varmaan tulisi jäädä odottelemaan ja toivoa että partio sakottaa risteyksen tukkijaa.

Mua ainakin kiinnostaa enempi perille pääsy kuin toisen töhöilyn takia ajan hukkaaminen, siitähän tuskin on risteyksen tukkijalle haittaa jos tungen keulan edestä lävitse ja jatkan matkaa.
Jos ei se toinen pääse etenemään niin ei olekaan, mutta jos estät etenemisen tilanteessa jossa se toinen pääsisi pois risteyksestä niin sillä on paljon väliä, myös kaikille muille jotka on mukana tilanteessa.

Toinen juttu taas on jos tilanteessa aiheutuu jotain vahinkoja, joihin olet sen jälkeen automaattisesti osasyyllinen ajovuorosääntöä rikkoessasi... Siihen riittää se että tuo keskellä risteystä oleva yrittää tehdä sinulle tilaa ja osuu siinä sitten johonkin muuhun autoon.
 
Niin no eikös se syy siihen risteyksen tukkeutumiseen ole siinä ekassa autoilijassa tai autolössissä joka sen tukkii. Toki sieltä tukkeutuneesta risteyksestä ei mennä läpi jos siellä on 5 kaistaa autoja sikinsokin mutta jos kysymys on yhden tai kahden kuskin aiheuttamasta häiriöstä niin saavat kyllä väistää.
En tiedä syntyykö näistä kommenteista vääriä mielikuvia, vai ajatellaanko tässä nyt ihan eri tilanteita.

Jos risteys on tukittu syystä tai toisesta virheestä ja sinne tunkee lisääautoja torvipohjassa, niin vaikea nyt taputella jälkimmäistä että hienosti tehty, vaan nopeasti kallistuu päinvastaiseen.

Joskus risteykseen joku on joutunut pahaan paikkaa tukkeeksi ja kuljettaja yrittää minimoida haitan, ja häiritsee toisesta suunnasta vapaaseen suuntaa meneviä, mutta ohi pääsee varovaisuutta noudatten turvallisesti, jos se ei onnistu ilman torvenpainoa, niin ehkä tilanne ei ole tuollainen.


Vähän lunta sataa niin taas sitä mennään. 80-alue.
Ärsyttääkö nyt sää, vai se että mennään rajoitusten mukaan.
 
Mittarivirheen kun laskee mukaan niin aika hissukseen mennään ja se tökkii.

Olikin eka kerta kun myöhästyin töistä tässä lafkassa, normisti tunnin duunimatkaan meni melkein 1,5h.
 
Ajoissa lähteminen olisi toosi väärin, ja syllisiä myöshästymiseen on toki kanssa-autolijat. Kai muistit ilmoittaa sen töissä? ;-) "Tuolla sataa lunta ja jengi ajaa 75km/h! Hulluja! Nitä pitäisi jonkun sakottaa! "
 
Ajoissa lähteminen olisi toosi väärin, ja syllisiä myöshästymiseen on toki kanssa-autolijat. Kai muistit ilmoittaa sen töissä? ;-) "Tuolla sataa lunta ja jengi ajaa 75km/h! Hulluja! Nitä pitäisi jonkun sakottaa! "

Oletko hieman vajaa?

En myöhästynyt sen takia ettenkö olisi lähtenyt riittävän ajoissa vaan sen takia että kanssa-autoilijat nutaa.
Taidat olla yksi nutailijoista jne. omistan tämän tien -porukkaa kommentista päätellen.
Jos ei uskalleta ajaa niin sitten koukataan välillä bussipysäkille ja päästetään jono ohi, ei se sen vaikeampaa ole.
 
Oletko hieman vajaa?

En myöhästynyt sen takia ettenkö olisi lähtenyt riittävän ajoissa vaan sen takia että kanssa-autoilijat nutaa.
Taidat olla yksi nutailijoista jne. omistan tämän tien -porukkaa kommentista päätellen.
Jos ei uskalleta ajaa niin sitten koukataan välillä bussipysäkille ja päästetään jono ohi, ei se sen vaikeampaa ole.
En kanssa tajua mikä on niin vaikeaa siinä sivuum koukkaamisessa jos alkaa letkaa kertyä. Kerran jos toisenkin joku lasti tms ollut kyydissä minkä takia joutunut hissukseen ajelemaan mutkateitä tms, olen päästänyt suoralla/pysäkillä ohi.

Tommosella nussutusvauhdilla tunnu enää missään että joutuu pari kertaa tekemään tilaa nopeammille.
 
Näinpä, muille on kiva tehdä vaatimuksia! Muut ovat siis vajaita, kun ei tehdä kuninkaille tilaa! -jotka ITSE eivät koskaan anna tilaa ! ;-D "jouduin ajamaan 75, muiden takia, niiden vajaiden!" ;-D
Ei hitto, jatkakaa, nussuttajat...
 
Tulee mieleen nekin teinit jotka selittä että moottoritielle ei kannataisi ollenkaan mennä jossei aja aina 120km/h. Itse ne itkijät ei pääse ohi, vaikka ollaan siis moottoritiellä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom