Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
Tässä on käynyt niin, että aluksi ajettiin kahta kaistaa ja yhdistyttiin lähempänä kiertoliittymää, mutta kun paikka on tullut kaikille tutuksi, niin yhdistyminen tapahtuu jo aiemmin. Mielestäni tuossa paikassa on aika samantekevää jonotetaanko pullonkaulaan yhtä vai kahta kaistaa, se vetää joka tapauksessa samalla vauhdilla.

Vetoketjuperiaate toimii Tampereella muutenkin hyvin, esim. tuota paikkaa edeltävä erkanemiskaista ohitustieltä hervantaan päin, tai keskustassa alarannan suunnasta tuleva jono, pääsee nykyään liittymään jonoutuneelle väylälle vetoketjuperiaatteella ihan ilman mitään merkkejä. Ei se vielä muutama vuosi sitten mennyt yhtään niin.

Mutta voi veljet pyörällä on vaarallista noudattaa omia liikennesääntöjen mukaisia ajovuorojaan, vaikka autoilijoille olisi kolmion alla vielä erikseen varoitus väistettävistä pyöräilijöistä. Pakko se on vaan silti mennä vähän niin kuin melkein alle, eivät ne muuten ikinä opi.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 780
Hämmästyttävää tämä käsitys, että joissakin tilanteissa ei saisi käyttää molempia kaistoja jostain ihmeellisistä solidaarisuussyistä, jossa muut typerästi ajavat eivät suostu sujuvaan liikenteeseen ja sen takia jurnuttavat jonossa väärin. Ehdottomasti molemmat kaistat aina käyttöön, koska muuten se tuplamittainen jono tukkii takana olevat liittymät ja risteykset. Kun tiellä on samaan suuntaan kaksi tai useampi kaista, ei se suunnittelija siihen ole huvikseen laittanut. Kaksi kaistaa vetää noin tuplamäärän autoja aikayksikköä kohden. Minusta vapaan kaistan välttely kertoo, että liikkujalla on puutteellinen käsitys liikenteen toimintaperiaatteista.

Oulussa tämä ongelma on erityisen paha, koska täällä autoilijat välttelee ruuhka-aikanakin sitä vasenta kaistaa kuin ruttoa. Tunkevat aina väkisin sinne oikealle kaistalle liittyjiä haittaamaan, vaikka oma matka jatkuu suoraan kymmeniä risteyksiä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Niin tuollainen "kaikki pitää auton mentävän turvavälin" ei vaan koskaan oikeasti toteudu. Se työmaan takia ainoana auki oleva oikea kaista vetää sen samalla auto per aikayksikkö -tahdilla autoja läpi riippumatta siitä yhdistyykö sitä ennen siihen autoja vetoketjulla vai pelkästään oikealla kaistalla ajavat.

Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.



Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
Oikea kassajonovertaus olisi se että kaikki jonottaa yhdelle kassalle vaikka vieressä on toinen vapaana. Samalla tukkien puolet kaupan sisäisestä liikenteestä kun jono jatkuisi käytävien risteyksiin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Oikea kassajonovertaus olisi se että kaikki jonottaa yhdelle kassalle vaikka vieressä on toinen vapaana. Samalla tukkien puolet kaupan sisäisestä liikenteestä kun jono jatkuisi käytävien risteyksiin.
Ei, tuossa oli kyse siitä että yksi kassa, (yksi kaista, sumppu).

Kauppa toki hyvä esimerkki, sille yhdelle kassalle on jono, niin osa sitten menee viereistä "kaistaa" kassalle asti ja vaihtaa siihen kassajonon kärkeen.

Kassa jälkeen voi sitten olla leveä käytävä ja useampi ulko-ovi.

Se ei lisää tehokkuutta että osa menee jonon ohi sinne kassalle asti.

Kauppias voi toki tehdä parijonon, jota sitten palvellaan yhdelllä kassalla, tosin usemmin tehdään toisin päin, jono jota palvellaan useammalla kassalla. Tätäkin liikennesuunnitteliat harrastaa, mutta se ei ole niin näkyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
No esimerkiksi Helsingissä oli vielä jokin aikaa sitten Nordenskiöldinkadulla tietöitä, joiden takia vasen kaista ohjattiin tietyöliikennemerkein yhdistymään oikealle. Aika usein siellä oli ne aiemmat risteykset tukossa, koska niin harva käytti toista kaistaa, vaan jäätiin vasemmalla kaistalla jo alussa tietyömerkit nähtyä paikalleen kärkkymään paikkaa oikealle. Tai ainakin omalla kohdalla, toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Välillä ihan kunnon ruuhkissa Helsingissä ymmärretään kyllä, että kaikki kaistat on joka tapauksessa käytössä ja mitään "et muuten tähän tuu" asennetta ei näe, mutta välillä on näitä, että 30 autoa saa aikaan turhan ruuhkan ja toiset nähdään kiilaajina.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
No esimerkiksi Helsingissä oli vielä jokin aikaa sitten Nordenskiöldinkadulla tietöitä, joiden takia vasen kaista ohjattiin tietyöliikennemerkein yhdistymään oikealle. Aika usein siellä oli ne aiemmat risteykset tukossa, koska niin harva käytti toista kaistaa, vaan jäätiin vasemmalla kaistalla jo alussa tietyömerkit nähtyä paikalleen kärkkymään paikkaa oikealle. Tai ainakin omalla kohdalla, toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Välillä ihan kunnon ruuhkissa Helsingissä ymmärretään kyllä, että kaikki kaistat on joka tapauksessa käytössä ja mitään "et muuten tähän tuu" asennetta ei näe, mutta välillä on näitä, että 30 autoa saa aikaan turhan ruuhkan ja toiset nähdään kiilaajina.
Jos nyt yleistetään.

Nyt kun meillä on tuo vetoketjumerkki, niin suunnitelialla on välineet, kaista ei pääty, vaan yhdistyy, vs kaista päättyy.

Autoilijan on vaikea sieltä ratin takaa arpoa, autoila näkee vain sen pienen pätkän eteensä.

Aina juju ei ole siinä mennäänkö yhden valoristyksen yli yksi vai kaksi rinnan.

Jos kuljettajalle viestitään ajoissa että kaista päättyy, niin päättyvää kaistaa ajava kuljettaja vaihtaa kaistaa ajoissa jos tilaa. Jos kuljettajalle viestitään että kaista jatkuu samoin kuin viereinen, myöhemmin yhdistyvät, niin kuljettaja ei vaihda kaistaa jos nykyisellä matka etenee.

Tuo valoristeys, jos se päättyväkaista tehostaa, niin sitä kannattaa toki käyttää, eikä siinä tarvita välttämättä vetoketjua, tai sinne toiselle kaistalle väliin tunkea, vaan voi odottaa kun se toinen kaista tyhjenee.

Jos suunnitelia ei kerro, niin voi syntyä erilaisia tulkintoja ja ketjun mukaista ärtymystä toisin ajattelevia kohtaan. Lisäksi voi syntyä huonoja paikallisia tapoja. Kaistoihin liittyen tyypillinen on se että muodustuu paikkoja joissa päättyvästä kaista tulee jatkuva ja sekaista joka oikeasti on jatkuva, niin väistää. Aihetta liippaa jopa risteyks kohtaisesti vaihtelevat tavata, oikea kääntyvä, vasen suoraan ja vasemmalle kääntyvä, toisessa oikea kääntyvä suoraa ja vasen vasemmalle kääntyvä. (siis jos ei ole opasteita/tiemaalauksia/viivoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Jos haluaa olla ongelmien ratkaisija, eikä aiheuttaja, voi yrittää seuraavaa:
Ajaa sitä päättyvää tyhjää kaistaa loppuun asti _samaa nopeutta_ kuin rinnalla menevä kaista. Optimitilanteessa tulee vetäneeksi mukaanaan toisenkin kaistan täyteen autoja muodostamaan vetoketjua.

Reisille homma menee siinä kohtaa, kun ohitetaan jo liittynyt auto.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?
Näyttää vähän siltä että ajokoulutus ollut puutteellinen/olematon, tai opetellut eri mantereen ajokäytännöt.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Kivoja kaistanvaihtajat ilman vilkkua ja sumputtajat vasemmalla kaistalla jotka hidastavat rinnalla. Ja itse et pääse edellä olevasta ohitse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111


Melko multikansallinen yhtälö liikkeellä, kuljettajasta näkyi pimeässä vain hampaat, viittoili siihen malliin että tässä oli kuvaajassa vikaa.. Näytti siltä, että räpläsi enemmän tiktokkia koska puhelin kokoajan kädessä. No oli tuossa mustat viivat jos niiden mukaan pitää ajaa?
Yangot ajaa säännöllisesti ihan päin vittua. Ilmeisesti siellä ei ole minkäänlaisia vaatimuksia työntekijöille, aivan kuten Berner toivoi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.
Tähän kaistakeskusteluun. Tulkaapa ajamaan Australiaan. Oon tässä nyt muutaman kk & 15tkm ajanut Brisbanea edestakasin ja ylösalasin töiden mukaan.

1. Torvea on tarvinnut käyttää tasan kerran. Siis YHDEN kerran. Joku meinasi tunkea liikenneympyrässä keulaan.

2. Alinopeutta ajavat nussijat antavat tilaa jossei ole toista kaistaa mistä pääsee ohi. Ohittanut en ole kertaakaan vaikka työmatkaan kuuluu maantiepätkiäkin.

3. Kaistat. Päättyviä kaistoja on työmatkan varrella varmaan 100kpl. Kertaakaan, siis kertaakaan en ole nähnyt kenenkään joutuvan pysähtymään tuolle päättyvälle kaistalle. Rampilla sama juttu, vaikka motarilla 3 kaistaa ja aivan tukossa niin sinne sitä vain solahdetaan. Itse kun liityn päättyvältä kaistalta niin ole kertaakaan joutunut edes jarruttamaan tai painamaan kaasua. Se reikä sinne liityttävälle kaistalle syntyy heti ja automaattisesti. Itse nostan usein kaasua kun joku liittyy siihen keulan eteen.

4. Liikennevalot. Kertaakaan, siis kertaakaan, en ole kuullut/nähnyt että joku nukkuu valoissa kännykällä, vaan valoista lähdetään heti kun vihertää. Suomessa torvea saa käyttää Tampereen kokoisessa kylässä melkein päivittäin.... Yleensä valojen jälkeen on myös päättyvä kaista miltä voi liittyä vaikkapa 5 autoa toiselle kaistalle. Jonon nopeus ei muutu juurikaan mihinkään kun tämä tapahtuu. Mitenhän menisi Suomessa?

Ylipäänsä ajaminen täällä on hyvin jouhevaa verrattuna Suomen vammasysteemiin. Voin kuvitella ajaa Helsingin läpi 90km työmatkan käyttämättä motareita/kehiä. Kivaa varmaan palata keväällä kotiin.

Nopeusrajotukset on myöskin pykälää kovemmat, pienimpiä rajoituksia on yleensä 50kmh alueet. Pyöräilijöitä EI tarvitse väistää kun kääntyy, eikä myöskään jalankulkijoita. Eli autolla on etuajo-oikeus jokapaikassa. Suojateitä on muutamia ja niillä syntyy tilaa aina. Suojatie toiminee vähän paremmin täällä kun niitä ei ole kylvetty joka saatanan kadunkulmaan niinkuin Suomessa.

Ainoa asia joka vituttaa ja se on valvonta. Tarkkana saa olla vauhdin kanssa kun kameroissa ei ole toleransseja, poliisi jättää kamera-autot Suomalaiseen tapaan alamäen notkoon tms. hyvään rahastuspaikkaan ja kamera-autoja näkyy varsin runsaasti. Partioista entiedä miten hanakkaan tutkaavat nopeuksia, tuleeko oikeasti 300$ sakko 1kmh ylityksestä... Suomeen palailee niin aika rennosti voi vetää kun ei ketään kiinnosta mitä vauhtia ajaa missäkin ja kamera-auton näkee kerran vuodessa.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Äskettäin oli ihan silmiä avaava keskustelu, kun ihmettelin pumppaavaa ajotyyliä.
Ihminen ajaa vapaalla ladulla selkeästi reippaammin kuin minä. Mutta sitten torkahtaa jonkun perään ja se äsken ohitettu menee ohi. Muutaman kerran tuon nähneenä oli pakko ottaa asia puheeksi.
Syy oli yllättävä. Aiemmin normaali vakkari käytössä ja kun edellä ajava alkaa lähestyä niin silloin ohitus.
Nyt uudessa autossa adaptiivinen ja selkeästi ei seuraa milloin alkaa hidastamaan. Eli ”nukahtaa” kaistalle hitaan taakse. Totesin että ennakointi liikenteessä on myös tärkeää osata.
Mä ajelen adaptiivisella vakkarilla ja pääsääntöisesti ohittelen sitä mukaa mitä tulee perävaloja vastaan. Ajoittain sitä kuitenkin vetää jossain horroksessa ja yhtäkkiä havahtuu ajavansa jonkun perässä 10, joskus jopa 20 km/h alle vakkariin asetetun nopeuden. Yleisempää kuitenkin on sellainen, että ajan vapaata tietä vakkarin mukaan ja jos nyt saavutan jonkun jollain +2 km/h erolla, niin jään siihen perään ajelemaan. Mulla on yleensä mielessä joku nopeus mikä mulle riittää, esim satkun alueella jos mennään vähintään 105, niin oon tyytyväinen. Sitten jos oon jäänyt jonkun perään, niin en välttämättä kiinnitä huomiota vaikka nopeus laskis sinne alle satkuun. Kun jossain vaiheessa siihen havahtuu, niin sitten taas ohi ja koska vakkarissa joku 112, niin saatan ohittaa jonkun joka on juuri ohittanut mut.

Tuttuja reittejä tai pitkää matkaa ajaessa sitä menee helposti autopilotti päälle. Tai jos puhuu puhelimessa (handsfree). Se vie keskittymistä ihan siinä missä kännykkä korvalla puhuessa, mutta sillä erotuksella, että handsfreen kanssa ei ole sitä puhelinta, joka saattaisi pudota kädestä. Toisaalta puhelin kädessä sitä luultavasti tarkkailisi poliisien takia liikennettä hieman enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
Mä ajelen adaptiivisella vakkarilla ja pääsääntöisesti ohittelen sitä mukaa mitä tulee perävaloja vastaan. Ajoittain sitä kuitenkin vetää jossain horroksessa ja yhtäkkiä havahtuu ajavansa jonkun perässä 10, joskus jopa 20 km/h alle vakkariin asetetun nopeuden. Yleisempää kuitenkin on sellainen, että ajan vapaata tietä vakkarin mukaan ja jos nyt saavutan jonkun jollain +2 km/h erolla, niin jään siihen perään ajelemaan. Mulla on yleensä mielessä joku nopeus mikä mulle riittää, esim satkun alueella jos mennään vähintään 105, niin oon tyytyväinen. Sitten jos oon jäänyt jonkun perään, niin en välttämättä kiinnitä huomiota vaikka nopeus laskis sinne alle satkuun. Kun jossain vaiheessa siihen havahtuu, niin sitten taas ohi ja koska vakkarissa joku 112, niin saatan ohittaa jonkun joka on juuri ohittanut mut.

Tuttuja reittejä tai pitkää matkaa ajaessa sitä menee helposti autopilotti päälle. Tai jos puhuu puhelimessa (handsfree). Se vie keskittymistä ihan siinä missä kännykkä korvalla puhuessa, mutta sillä erotuksella, että handsfreen kanssa ei ole sitä puhelinta, joka saattaisi pudota kädestä. Toisaalta puhelin kädessä sitä luultavasti tarkkailisi poliisien takia liikennettä hieman enemmän.
Kuulostaa siltä ettet seuraa liikennettä riittävästi.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Kuulostaa siltä ettet seuraa liikennettä riittävästi.
Jos ajan vaikka motaria päivällä tai todella myöhään kun on vähemmän liikennettä, niin kyllä, ajoittain menee autopilotille ja jossain vaiheessa havahtuu siihen, että "katos oonkin jo tässä asti". Silloin kun liikennettä on enemmän ja ohiteltavia on enemmän, niin sitä luonnollisesti havainnoi liikennettäkin eri tavalla. Kun ne perävalot alkaa lähestymään ja tietää, että kohta pitää lähteä ohittamaan, niin sitä alkaa seuraamaan peileistä myös mitä takana tapahtuu.

Jostain luin mielenkiintoisen jutun, kuinka lapsena mökkimatkat tuntuu pidemmiltä siksi, että koko ajan on uutta ärsykettä. Aikuisena se tuttu mökkireitti ei taas tarjoa samalla tavalla niitä ärsykkeitä, eikä välttämättä aiheuta sitä samaa valppautta mitä lapsena oli ja sitä vain turtuu suorittamaan selkärangasta. Aika tuntuu kuluvan nopeammin. Jotenkin vastaavanlaisia kokemuksia muistaa joistain toistavista työtehtävistä (kokoonpano) tai vaikka intin marsseilta. Alkuun sitä on todella valppaana, kunnes lopulta sitä vain suorittaa.

Voiko joku väittää ettei itse olisi koskaan kokenut tätä?
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Tänään satoi lunta reippaasti ja tiet tukossa, ei siinä mitään, aurat ei ehdit joka paikkaan. Mutta miksi pitää ajaa moottoritiellä 70km/h kun vasemmalla kaistalla on lunta, oikea kaista oli täysin puhdas, eikä mitään ongelmaa ajaa vaikkapa 100km/h, nyt nämä hitailijat "pakotti" takaatulijat vasemmalle missä oli x-määrä lunta ja kaistojen välissä varsinkin. Ja näkyvyys nollaan hetkeksi ennenkuin tukkeesta pääsi ohitse. Joo, jokainen taitojensa mukaan, mutta ajakoot vaikka sivuteitä tai jotain.
VIlkuttomuus vituttaa, nyt liukkailla keleillä olis kiva, jos kääntyjä näyttäisi vilkkua että voisi mennä pysähtymättä risteyksestä, liikenneympyrästä etc. Sen sijaan että pysähtyy vain huomatakseen että se kääntyikin..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Hyvä etten jäänyt alle vasemmalle kääntyessä. Vastaantulijalla paloi ainoastaan vasen parkki himmeästi, ja sekin jäi pensaiden katveeseen. Vähän pääsi yllättämään...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Hyvä etten jäänyt alle vasemmalle kääntyessä. Vastaantulijalla paloi ainoastaan vasen parkki himmeästi, ja sekin jäi pensaiden katveeseen. Vähän pääsi yllättämään...
Itse vaihdoin siinä eilisessä lumisateessa vasemmalle kaistalle suoraan jonkun parkeilla ajavan eteen. Ei paljoa nähnyt koko autoa lumen pöllytessä ja tottakai sain vitunmoiset vilkuttelut pitkillä. Luonnollisesti jatkoi parkit päällä ajoaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
192
Tänään aamun lumisateessa ajoi moottoritiellä Audi, jonka takavalot oli tummennettu niin tummiksi, että hädin tuskin erotti valojen olevan päällä. Aiheuttaa riskin takaa tuleville, kun valot ei kunnolla näy. On niitäkin näkynyt (tai no melkeen ei, kun ei meinaa näkyä), joilla ei pimeässä lumituiskussa ole takavaloja päällä ollenkaan, mutta edessä palaa ihan ajovalot.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Itse vaihdoin siinä eilisessä lumisateessa vasemmalle kaistalle suoraan jonkun parkeilla ajavan eteen. Ei paljoa nähnyt koko autoa lumen pöllytessä ja tottakai sain vitunmoiset vilkuttelut pitkillä. Luonnollisesti jatkoi parkit päällä ajoaan.
Harvemmin nuo ymmärtävät ettei valot pala. 9/10 ihmettelee mitä helvettiä tuokin välkyttelee valojaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Jos ajan vaikka motaria päivällä tai todella myöhään kun on vähemmän liikennettä, niin kyllä, ajoittain menee autopilotille ja jossain vaiheessa havahtuu siihen, että "katos oonkin jo tässä asti". Silloin kun liikennettä on enemmän ja ohiteltavia on enemmän, niin sitä luonnollisesti havainnoi liikennettäkin eri tavalla. Kun ne perävalot alkaa lähestymään ja tietää, että kohta pitää lähteä ohittamaan, niin sitä alkaa seuraamaan peileistä myös mitä takana tapahtuu.

Jostain luin mielenkiintoisen jutun, kuinka lapsena mökkimatkat tuntuu pidemmiltä siksi, että koko ajan on uutta ärsykettä. Aikuisena se tuttu mökkireitti ei taas tarjoa samalla tavalla niitä ärsykkeitä, eikä välttämättä aiheuta sitä samaa valppautta mitä lapsena oli ja sitä vain turtuu suorittamaan selkärangasta. Aika tuntuu kuluvan nopeammin. Jotenkin vastaavanlaisia kokemuksia muistaa joistain toistavista työtehtävistä (kokoonpano) tai vaikka intin marsseilta. Alkuun sitä on todella valppaana, kunnes lopulta sitä vain suorittaa.

Voiko joku väittää ettei itse olisi koskaan kokenut tätä?
Ihan sama efekti se on kun ajaa jotain uutta reittiä johonkin, niin paluumatka tuntuu aina nopeammalta kun tietää mitä odottaa.

Tai juuri joku HKI-TRE välin sahaaminen. Silloin kun sitä ajaa kerran pari vuodessa niin se tuntuu pitkähköltä, mutta kun sahaat sitä viikottain niin se on enää yksi kullin luikaus.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Ihan sama efekti se on kun ajaa jotain uutta reittiä johonkin, niin paluumatka tuntuu aina nopeammalta kun tietää mitä odottaa.

Tai juuri joku HKI-TRE välin sahaaminen. Silloin kun sitä ajaa kerran pari vuodessa niin se tuntuu pitkähköltä, mutta kun sahaat sitä viikottain niin se on enää yksi kullin luikaus.
Itsellä ainakin juuri toisinpäin, mitä tutumpi reitti niin sen pidemmältä aika tuntuu, kun muistaa ne kaikki "kivet ja kannot".
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tämän aamun palkintojen jako idiooteille. Moottoritie menee 30km/h, laitan rampilla vilkun päälle, urpo vetää välin kiinni. Noh, kun landcruiser tuli tarpeeksi lähelle niin kialta löytyi tilaa mielenosoitus torven kera :facepalm:
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Kuinkahan monta kertaa valitan samasta asiasta: nutailijat.

Eli ajan 94km suuntaansa työmatkaa per päivä johon kuuluu puolet maantietä ja puolet motaria. Tässä viime aikoina kun vähän sataa lunta niin maantievauhdit putoaa 60-70km/h, se saa näkemään punaista kun pitäisi töihin suht ajoissa keretä.

Motarilla onneks ohituskaista yleensä tyhjä ja possujuna kulkee oikealla puolella mutta kyllä sielläkin niitä skeida-pellejä riittää jotka hyökkää suoraan eteen ja jäädään siihen sitten ajamaan rinnakkain toisen kaistan kanssa.

Autona Lexus IS 300h -19 ja täytyy sanoa ettei ne penaripellet väärässä ole kun sanovat että takavetoinen vähintään, hienosti menee huonommassakin talvikelissä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Autona Lexus IS 300h -19 ja täytyy sanoa ettei ne penaripellet väärässä ole kun sanovat että takavetoinen vähintään, hienosti menee huonommassakin talvikelissä.
Joo pakko sanoa isojen epäluulojen voittamisen jälkeen että kyllä se hyvällä painojakautumalla oleva takaveto etenee lumessa ja loskassa helvetin nätisti kunhan rengastus kunnossa ja ei liian leveä. Enemmän pelotti tänään eilen saadun firman 2022 Corollan ratissa kun keula haki kokoajan sinne ja tänne kun oli vasemmalla kaistalla yhtään lunta tai vaihdoit kaistaa. MX olisi vain mennyt ilman mitään draamaa kunhan ei innostu kaasun kanssa.

Oma palkinto tulee tänään 10kmh rullaavaalta vasemmalta kaistalta suoraan eteen oikealle kaistalle joka eteni 60kmh vaihtaneelle Audille kun koki että oikea kaista vetää sillä sekunnilla. Just ja just sain auton hidastumaan tarpeeksi ja kohta vaihdoin itse vasemmalle ja Ajoin Audista ohi ja istui käsi poskella kasvoja peitellen autossaan näyttäen ettei olisi tehnyt mitään vaikka takuulla töötin ja valot huomasi. Tottakai sen jälkeen konttiin hinaamaan kun tajusi että nyt se oikea kaista ei vedä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kyllä etuveto tuntuu silti keskimäärin paremmin lumikeleillä suoriutuvan vs takaveto. Hauskuutta siitä kyllä puuttuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuo on täysin autokohtaista nyt omalla otannalla...
Noh ensinnäkin takavetosissa autoissa ei keskimäärin ole lukkoperää ja siinä missä jollain hyvällä takavetosella autolla painojakauma on 50/50 niin etuvetosilla autoilla painoa voi vetävien pyörien päällä olla aika pienellä vaivalla yli 50%. En sano, että etuvetosissakaan autoissa siis lukkoa olisi tokikaan, mutta ihan käytännön liikkeellelähtö, kun viereisellä kaistalla on bemari, on etuvetosella autolla vaan rivakampaa. Lisäksi tavan pulliaiselle ominaisuus, että auto mielummin puskee kuin pyöräyttää perän lienee se hallittavampi ja turvallisempi ratkaisu, joten kyllä tossa ihan hyvät perustelut löytyy nimenomaan tuolle mainitsemalleni keskimäärin toteamukselle. Autokohtaistahan se loppupeleissä on, mutta kyllä etuvetoa paremmin pärjääviä takavetoisia autoja silti suht vähän on.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Noh ensinnäkin takavetosissa autoissa ei keskimäärin ole lukkoperää ja siinä missä jollain hyvällä takavetosella autolla painojakauma on 50/50 niin etuvetosilla autoilla painoa voi vetävien pyörien päällä olla aika pienellä vaivalla yli 50%. En sano, että etuvetosissakaan autoissa siis lukkoa olisi tokikaan, mutta ihan käytännön liikkeellelähtö, kun viereisellä kaistalla on bemari, on etuvetosella autolla vaan rivakampaa. Lisäksi tavan pulliaiselle ominaisuus, että auto mielummin puskee kuin pyöräyttää perän lienee se hallittavampi ja turvallisempi ratkaisu, joten kyllä tossa ihan hyvät perustelut löytyy nimenomaan tuolle mainitsemalleni keskimäärin toteamukselle. Autokohtaistahan se loppupeleissä on, mutta kyllä etuvetoa paremmin pärjääviä takavetoisia autoja silti suht vähän on.
Juu tottahan tuo on. Lähinnä kun ihmisillä on mielikuva ettei takaveto pääse mihinkään. Kuten oli itselläkin jossain määrin. Toki näissäkin on isoja eroja. Ja toki isossa osassa takavetojakaan ei ole lukkoa. Nykyautoissa on sentään jarruilla toimiva "lukko" oli etu tai takaveto.

Ja juu tavallisen pulliaisen näkemykset toki eroavat omista varsin rajusti.
 
Liittynyt
25.03.2022
Viestejä
36
Mielikuva etuvetojen paremmuudesta talviajossa tulee varmaan vanhoista Saabeista yms. vehkeistä. Isohko pata vetävien pyörien päällä ja hyvä maavara sekä renkaat mallia pullakumit, niin kyllähän tuolla etenee vaikka missä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
474
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?
Joskus olen kuullut väitteen, että suolausta tehdään pohjimmiltaan raskaan liikenteen takia. Rekat ja linja-autot kun ei käytä nastoja niin niillä on ongelmia suolaamattomalla tiellä. Ja siellä vähän korkeammalla istuessa kurakaan ei välttämättä likaa tuulilasia niin paljon.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Olisiko jollain valaista teiden suolaamispäätösten logiikkaa?

Ajelin joku päivä väliä Kuopio - Iisalmi, aamulla ei ollut ongelmaa, pieni lumisade ja lunta tiellä joka pöllyää mutta ei mitään ongelmaa pidon tai näkyvyyden kanssa kun lumi ei tartu tuulilasiin.

No pari tuntia myöhemmin suola-autot käyneet tekemässä asiansa, ja nyt samalla pätkällä karsea loskakeli joka vetelee sinne mihin lystää ja tuulilasia saa olla huuhtelemassa joka toinen sekunti. Eli aurat pitää jokatapauksessa tuoda esiin loskan siivoamista varten.

Tässä olisi mielestäni selvitty paljon vähemmällä jos oltaisiin vain kolattu lumet pois, ilman suolaamista.

Onko tässä joku piilevä logiikka jota en näe, vai onko todellakin vain suolattu perinteen vuoksi eikä ajateltu asiaa sen enempää?
Pitää tietysti aurat tuoda, on vain sitten loskaa aurattavana, eikä jäistä polannetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Joskus olen kuullut väitteen, että suolausta tehdään pohjimmiltaan raskaan liikenteen takia. Rekat ja linja-autot kun ei käytä nastoja niin niillä on ongelmia suolaamattomalla tiellä. Ja siellä vähän korkeammalla istuessa kurakaan ei välttämättä likaa tuulilasia niin paljon.
Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Pitää tietysti aurat tuoda, on vain sitten loskaa aurattavana, eikä jäistä polannetta.
Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.

Kyllähän tuollainen kevyt lumi muodostaa helpolla tiehen hierottuna ihan saatanan liukkaan paikan, esim. liikenneympyrässä. Toissa päivänä ihmettelin suola-autoa kylvämässä tavaraa auton mittarin näyttäessä +2. Paria mutkaa myöhemmin meinas mennä auto risteyksestä suoraan, kun oli ihan peilijäätä koko "märkä" pinta. Ts. yleensä kunnossapito tietää varsin hyvin mitä tekee.
Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Tässä tapauksessa tien pinta oli ollut kuiva ja tasainen, ja sen päällä lunta. Ei jäätä. Ymmärrän kyllä että tie ei välttämättä olisi ollut kuiva ilman aiempaa suolausta, mutta tässä kohtaa suolaus oli mielestäni ylimalkaista.
Äkkiä se lumi kuitenkin tallaantuu jääksi, kun ei ilmeisesti montaa astetta pakkasta ollut, kerran suolaa laittoivat. Suola estää sen lumen tarraantumisen asfalttiin.

Onko niiden renkaat sitten niin paljon huonommat? En itsekään käytä nastarenkaita, mutta jos raskaan liikenteen ajokit käyttää jotain keskieuroopan all-season renkaita niin niillä voisi ollakin ongelmia.
Ihme ettei niitä pakoteta käyttämään oikeita talvirenkaita, vaan rasitetaan yhteiskuntaa ja ympäristöä suolalla sen sijaan.
Lain mukaan vain vetävillä akseleilla oltava talvikumit. Monissa renkaissa on kyllä ne tarvittavat hyväksynnät talvirenkaiksi, vaikka eivät ole kummoisia pidoltaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
Ympyrät sun muut ymmärrän, olisi pitänyt tarkentaa että ajelin moottoritiellä
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Mielikuva etuvetojen paremmuudesta talviajossa tulee varmaan vanhoista Saabeista yms. vehkeistä. Isohko pata vetävien pyörien päällä ja hyvä maavara sekä renkaat mallia pullakumit, niin kyllähän tuolla etenee vaikka missä.
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tässä on kyllä perää. Esim oma Pontiacin transportti 3.8 v6 myllyllä ja mehumaija laatikolla etenee erittäin hyvin talvella verrattuna muihin talouden etuvetoihin. Piirun leveämpi akselivälikin auttaa ohjaukseen, mutta ei tosiaan ole etenemisongelmaa paksummassakaan pöperössä kun on painoa keulalla. Auton käytöskin on rauhallisempaa kuin pikkukipoilla vaikkei mikään fullsize olekaan kyseessä.

Pihastakin pääsi vielä 20-30cm hangen läpi peruuttamalla ulos lievään ylämäkeen kun oli viimetalvena se vähän isompi lumimyräkkä.
Jep, tuo hupsista saatana kun käy lievässä muodossa kerran jossain 60-100 vauhdissa niin muistaa kyllä vähän aikaa. Itselle tuo on pahimmillaan käynyt 50 vauhdissa jäisellä vitostiellä paskoilla kitkoilla ja siitä vielä sai oikastua kun ei panikoinut jarrulla.
Tämä nyt menee jo hiukan OT:ksi mutta itsellä taas 50/50 painojakauma ja kapeampi akseliväli, manuaali ja kevyt auto (eli sun pontiacin vastakohta :D)=menee kyllä niin nätisti vs mitä odotin. Kertaakaan en ole jäänyt kiinni mihinkään (tai edes meinannut jäädä) ja päässyt todella syvässä hangessakin vaikka on madallettu yms. Tuo rauhallisuus taas riippuu kuskista :D. Kyllähän tuon saa kulkemaan tosi nätisti ja pehmeästi ja pienenkin luisun tuntee. Aka on siis helvetin vaarallinen auto koska hivelee kuskin egoa ja antaa helvetinmoisen itseluottamuksen kunnes se taito ei sitten riitäkkään (saanut prkl muistutella asiasta itseä välillä esim sohjossa 100kmh suhaillessa). Itse tosin hyppään aika herkästi kaasulle ja käännän autoa kaasulla (en tarkoita sivuluisua vaan sitä että saadaan perä hiukan elämään ja auto kääntymään nätimmin) ja rampeilla saattaa sutia vielä 100kmh vauhdeissa helposti vaikka alla ihan uudet kitkat. Mielikuvat ovat vahvoja ja monesti vanhaan dataan perustuvia. Ihan sama kuin manuaali vs automaatti, bensa vs diesel yms väittelyissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Samanlailla se voi motarilla jossain mäessä/rampilla realisoitua ongelmaksi. Ei toki niin helposti, mutta korkeammat nopeudet ei anna "hupsista saatana" hetkeä niin helpolla anteeksi. Ihan perseestähän tuo loskapaska on, varsinkin jos sattuu dynaaminen kaistallepalaaja ohittamaan ja saa kurat naamalleen.
Näin se varmasti on.

Ärsyttää vaan suunnattomasti kun ei näe mitään ja auto hakee loskassa uraa jatkuvasti.

Ja tosiaan aikaisemmin toiseen suuntaan mennessä ei ollut ongelmia, suorastaan mukavaa ajella vitivalkoisella lumella :D noh sellaista on ajella täällä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Nää on kyllä ihan uskomattomia tarinoita ja enitenhän järkyttää se, että nää on ihan totisinta totta. Hämeenlinnan Tiiriön rampissa ilmiö oikein kulminoituu kun on jyrkkä kurvi ennen liittymistä ja saa hieman nähdä ns. vaivaa että peruspurkki kiihtyy siihen 80-100 nopeuteen. Eihän näissä auta kun pitää itse väliä ja toivoa että muut tajuaa rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
Tämä... Pari liitymää työmatkalla ovat noita tiukan kurvin ramppeja ja todennut että vedän suosiolla sinne vasemmalle kaistalle kilsan verran ennen liittymää ettei tule sitten liittymän kohdalla ylläreitä jarrutusten tai paniikki kaistanvaihtojen kanssa. Omalla autolla tuli monesti vain jätettyä väli edellä ajavaan ja painettua mutkaan varrsin rajuilla nopeuksilla perus tallaajaan ja liityttyä nopeus siinä rajoituksella tai pari km yli. Hienointa tuossa taas oli se että jengi ei ollut tottunut että kukaan liittyisi tuossa kohtaa sillä vauhdilla ja seisoivat jarrulla/vaihtelivat kaistaa ihan kuin olisin liittynyt tielle sen 60kmh 100kmh alueella.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
rikkoa lakia eli väistää vasurille ajoissa, olettaen että olisi tilaa mihin väistää.
En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta nykyäänhän on velvollisuus ennakoida ja sen kautta välttää vaaraa ja vahinkoa. Tämän pykälän perusteella sanoisin että se on nykyään sallittua.

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Eilen oli elämäni pahimman näköinen liikennetilanne moottoritielle liittyessä. Olin jo hetken matkaa ajellut pienen toyotan takana, ajeli 80-alueella vajaata 65 km/h. Ohituspaikkoja ei ollut neljän ruuhkista johtuen, eikä itsellä mitään pakottavaa kiirettä muutenkaan. Katselin vaan, että välillä vähän auto vispaa vastaantulijoiden puolelle. Tämä tie vie suoraan moottoritielle vievälle siltarampille. Moottoritielle vievässä siltarampissa toyotan vauhti putosi noin 30 km/h, ja itse himmasin niin paljon vauhtia etten aja hänen perässä, tuo on jo kuolettavan vaarallinen nopeus liittymiselle. Tie oli täysin sula.

Takana ei ollut onneksi ketään sillä ruuhka oli painottunut tähän saakka pääasiassa vastaantuleviin, joten miltein pysähdyin tälle siltarampin huipulle suuren etäisyyden päähän. Auton 400hv tuli kerrankin ihan oikean elämän käyttöön, pääsisi helposti oikeaan nopeuteen alun matelusta huolimatta. Katselin rauhassa tätä liittymistä hitaasti madellen, eikä toyotan vauhti tuosta mihinkään noussut, vaan liittyi moottoritielle 30km/h, ja suoraan takana tulevien kylkeen väkisin eteen. Tämä rampilta tuleva kaista olisi jatkunut vielä yli 200 metriä, sillä sen päädyssä on myös poistumistie, joten aikaakin olisi ollut kaasutella ja sitten vasta vaihtaa kaistaa vasemmalle. Erittäin pahan näköinen tilanne.

Kaksi autoa meinasi ajaa keskenään kolarin väistellessä, ja takana olevat löivät jarruja pohjaan, osa heistä näennäisesti hieman luisussa. Autoja viiletti toyotan ohi molemmin puolin yli 100km/h. En ole varmaan ennen hampaita purrut noin kovaa yhteen. Kenellekään ei onneksi käynyt mitään eikä kolaria syntynyt. Oli taitavia kuskeja liikenteessä. Itse laitoin tässä vaiheessa nastan lautaan ja pääsin turvallisesti moottoritielle. Ratissa näytti pikaisella vilkaisulla olevan joku n. 70-vuotias rouvashenkilö. Aina sitä kuulee puhuttavan, kuinka liitytään moottorielle vaivaisella 70km/h vauhdilla, mutta tämä kokemus kyllä avasi silmät sille kuinka vaarallista tuollainen alinopeus oikeasti on.
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Joka päiväistä Tuusulan motarilla, pitäisi varmaan joskus vetää lantikalla 100km/h tuollaisen perseeseen niin oppiskohan se?
Se on ainakin varma että ei opi ennenkuin se kerran kiilataan/kilkataan kaiteeseen/ojaan. Ja tolla iällä tapahtuva "kunnon" accidentti olettavasti myöskin pelon takia lopettaa sen ajamisen kokonaan eli win-win.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220

Kun katsoo ton videon, niin kyllä mua lievästi kylmäisi istua tuon ranskalaisen kopin sisällä sen pysähtyessä ihan randomilla, kun vastaan tulee omaa kaistaansa ajava rekka (kuvassa koppi on siis pysähtynyt). Siinä ei tarvi kun osua yksi niistä monista silmät seisoen 70km/h neljänkympin alueella ajavista Transit-kuskeista taakse samaan aikaan, niin tulee aika pahaa jälkeä.

1674202140223.png


e. ei nyt varsinaisesti siis kanssa-autoilija, koska ihmistä ei tämän laitoksen ratista löydy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 305
Viestejä
4 156 879
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom