Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.
e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.
Jos mennään sen mukaan mitä videolla näkyy ja mitä jutussa kerrotaan, niin Volvo kuskin kiihdyttely outoa, ajelee turvavälin päässä, joten mitään syytä ei kiihdytellä, olis vaan jatkanut matkaa.
Audi kuskin toilailuille ei voi oikein nähdä mitään selitystä.
Tulee toki mieleen että se Audi kuskin on siellä kontissa sekoillut jo pidempään ja lähti vasta vetoon
Siinä on ollut Volvon ja Audin itsestään virittyvä kahden idiootin systeemi. Aika sama kumpi aloitti, päiväsakoille olisi molemmat päässeet jos videon kuvaaja olisi ollut poliisi.
Siinä on ollut Volvon ja Audin itsestään virittyvä kahden idiootin systeemi. Aika sama kumpi aloitti, päiväsakoille olisi molemmat päässeet jos videon kuvaaja olisi ollut poliisi.
Volvo pysyi ajolinjallaan ja kaistalla, , kiihdytti, kun Audi liimas kontiin ja siitä Audi lähti vaihtamaan oikealla kaistalle. Se ei vaarantanut Audin menoa, päinvastoin, siinä vaiheessa kun Audi lähti ohittaan tullen Volvo rinnalle, niin Volvon jarruvalo syttyi, eli Audi ei ollut enään Volvon takana.
Jos siis lähdetään kuvitteleen että tuosta olisi Volvo kuski saanut lapun ja Volvo kuski joku "juristi" joka lähtee toimintaansa avaa.
Yllä olevasta huolimatta uskoisin sen tarinan että Volvo kuskia ärsytti kontissa roikkuja ja että hän ennakoi Audin kuskin vaarallisen ajatuksen, ja kiihdytyksen ajatus oli sulkea portti ettei Audi kuski koukkisi, kuten siitä huolimatta teki. (*
IL sanoi:
Teslan autokamera taltioi 17. marraskuuta järjetöntä ajamista Helsingissä.
Onko tuo nyt oikeasti Teslan autokameralla kuvatta ja videon lähettäjä sen sitten puhelimellaan kuvannut näytöltä (PYSTY KUVA), vai olisiko käsivaralla kuvannut, samalla kun itse ajeli toisen kontissa.
(*
Jos jotain tuollaista, niin noin omana mielipiteenä, jos joku sekoilee kontissa, rinnalla, niin ketjussa toki olla mielipiteitä että pitäisi painaa talla pohjaan ja jättää sekoilia taakse, mutta ehkä kannattaa ottaa rauhallisesti ja rauhalisin ennustettavin liikkein, itsekkäästi ajatellen turvallisempaa että sekoilia paikan tullen kaikkoa maisemaan
Volvo pysyi ajolinjallaan ja kaistalla, , kiihdytti, kun Audi liimas kontiin ja siitä Audi lähti vaihtamaan oikealla kaistalle. Se ei vaarantanut Audin menoa, päinvastoin, siinä vaiheessa kun Audi lähti ohittaan tullen Volvo rinnalle, niin Volvon jarruvalo syttyi, eli Audi ei ollut enään Volvon takana.
Ei se kyllä samalla kaistalla ollessa kiihdyttänyt. Heti kun Audi lähti ohittamaan, niin sisäinen mulkku löytyi vollesta ja oikea jalka suoristui. Jarruvalo löytyy siinä kohtaa, kun vollerassukka tajuaa, että Audi kiihtyy paremmin ja ehtii väliin. Tai jos oli automatiikka päällä, niin saattoi volle jarruttaa kuskin tahdosta huolimatta kun meni jo lähelle edellä ajavaa. Tuosta tyylipuhtaampaa "vittu sä et mee mun ohi" raivaria ei paljon löydy. Jos vollekuski olisi ennakoinut, niin siis se olisi ollut eri kaistalla.
e: Tuo automatiikan jarruttaminen vollessa on jopa aika luultavaa, koska sen verran monta kertaa vuokra V90:llä olen sitä adaptiivista kironnut. Varmaan ajellut nollat taulussa vasuria audi perässä ja sit provosoitunut audin ohitusliikkeestä ja kiihdyttäessä unohtanut automatiikan estävän törmäämisen edellä menevään. Ainakin V90:ssä se lyö jarrut yllättävän tiukasti kiinni, jos on nopeuseroa tarpeeksi edessä menevään.
Ei se kyllä samalla kaistalla ollessa kiihdyttänyt. Heti kun Audi lähti ohittamaan, niin sisäinen mulkku löytyi vollesta ja oikea jalka suoristui. Jarruvalo löytyy siinä kohtaa, kun vollerassukka tajuaa, että Audi kiihtyy paremmin ja ehtii väliin. Tai jos oli automatiikka päällä, niin saattoi volle jarruttaa kuskin tahdosta huolimatta kun meni jo lähelle edellä ajavaa. Tuosta tyylipuhtaampaa "vittu sä et mee mun ohi" raivaria ei paljon löydy. Jos vollekuski olisi ennakoinut, niin siis se olisi ollut eri kaistalla.
e: Tuo automatiikan jarruttaminen vollessa on jopa aika luultavaa, koska sen verran monta kertaa vuokra V90:llä olen sitä adaptiivista kironnut. Varmaan ajellut nollat taulussa vasuria audi perässä ja sit provosoitunut audin ohitusliikkeestä ja kiihdyttäessä unohtanut automatiikan estävän törmäämisen edellä menevään. Ainakin V90:ssä se lyö jarrut yllättävän tiukasti kiinni, jos on nopeuseroa tarpeeksi edessä menevään.
Oma tuomio:
Audi kuskilla oli joku pakko päästä volvosta ohi ja volvokuski ei ymmärtänyt miksi helvetissä jonossa sija 321 olis pitänyt luovuttaa takana ajaneelle. Audi kuskilla saattoi olla "puoli heijari" vaikuttimena, ainakin oli takaspoikan laittanut napista kestoseisokille tai sitten oli muuten vain jäänyt ylös.
Viime hetkillä volvokuski jätti taklaamatta audikuskia päähän joka tämän jälkeen kaarsikin muualle.
Audikuski 2 min vaarallinen ajaminen + 10 min käytösrangaistus.
Volvokuski 2 min tarpeeton estäminen.
Jos hakee turvallisuudentunnetta ajamalla vaarallisemmin, niin kyllähän se jotain kertoo siitä, että perustason fysiikan ymmärrys on puutteellista, tai että on muuten vain rajallinen käsitys auton käyttäytymisestä, hallinnasta ja/tai omista kyvyistä.
Ei se varmastikaan tahallista ole, mutta ei typerän käyttäytymisen aina sellaista tarvitsekaan olla.
Autolla ajamisen ei pitäisi olla mikään perusoikeus, joka kuuluu suunnilleen kaikille, kunnes lääkäri lopulta toteaa ettei joku fyysinen ominaisuus enää riitä.
Suurin liikenneongelma suomessa on juuri pelkäävät kuskit joilla ei pitäisi olla korttia ollenkaan. Loppuisi "turhat" ohitukset, nämä "liikenneraivot" jotka saadaan aikaiseksi itse tötöilemällä, ja raivopäiset ohitukset pienin väleihin.
Itse ajan joku 60tkm/vuosi nykyään pk-seutu- lahti väliä. En muista, että yksikään autoilija olisi minulle mieltään osoittanut viimeisen 5vuoden aikana.
Jos esim moottoritiellä vasemmalla kaistastalla tulee joku selvästi nopeampi taakse, niin toki jarrutan johonkin väliin ja päästän edelle. se ei matkaani hidasta kuin sekunteja.
Vilkun käytön osaamattomuus, liikenneympyröiden käyttö / sinne meneminen / toiminta, rampeilta motarille tulevat, ja ehkä nämä vasemmankaistan motarihinkkaajat, ja toki pakkomaininta kaikille alinopeusköröttelijöille joilla ei ole mitään käryä todellisesta mittarinopeudesta. Ainiin ja ainakin Oulun seudulla jossain parin isomman marketin parkkipaikalla on se väistämisvelvollisuuden sisäistäminen vitun suuri juttu. Siellä on ihan samat säännöt että oikealta tulevaa yleensä väistetään, mutta jostain ihmeen syystä varmaan yksi sadasta sen älyää. Ja se yksi olen minä.
Ainiin ja ainakin Oulun seudulla jossain parin isomman marketin parkkipaikalla on se väistämisvelvollisuuden sisäistäminen vitun suuri juttu. Siellä on ihan samat säännöt että oikealta tulevaa yleensä väistetään, mutta jostain ihmeen syystä varmaan yksi sadasta sen älyää. Ja se yksi olen minä.
Ei kyllä se on 2/100. T: se toinen
Tulee nykyään vältettyä Raksilan marketeilla tiettyjä tulosuuntia riippuen kaupasta. Eipä siellä muutenkaan tule asioitua kun on aina niin ruuhkainen, mutta tämä väistämissääntöongelma parkkipaikoilla on kyllä melkoinen Oulussa.
Katsoin eri ruudulla, videosta toki vaikea sen auton kiihtyvyyksiä arvioida, voi olla virhe tulkinta että kiihdytti kun audi oli kontissa, selkeämmin kiihdytti kun audi oli oikealle kaistalle siirtynyt. Mutta ei siitä pitäisi audi kuskille olla vaaraa, Volvo jatkoi ajolinjallaan
Jarruvalot syttyi kun Audi alkoi saapua Volvon rinnalle.
Kyse videosta jossa joku toheloi ennatyksellisen pahasti, turvaväli, vilkun käyttämättömyys, vaaralliset kaistanvaihdot, toistuvia, sulkuviivan ylitys jne. mahdollisesti ylinopeus. Mutta nyt videosta nostetaan kepinnokkaan kanssa autoilia joka kiihdyttää omalla ajolinjalla, ja sen jälkeen hiljentämällä ennen tuota huippu vaarallista kaistan vaihtoa.
Jos videosta haluaa poimia muita toheloita, niin seuraavaksi kai tuo kuvaaja, näyttäisi sekin roikkuvan autojen konteissa.
Videon postauksen alustuksella toki tulee mieleen että Volvo kuski oli hermostunut Audi kuskin toilailuihin ja sen takia kiihdytti, joka tehden väliä, tai ehkä aavistanut että saattaa pienestä välistä puikkelehtia, ja pienentämällä reikää pyrkiä estämään vaarallinen aije.
Yhtä uskottavaa se että Volvo kuski haki kaistan vaihtopaikkaa, mutta sen onettoman paikan hävittyä luopui aikeesta. Jos moisia aikeita niin olisi toki kannattanut käyttää vilkkua.
Oma tuomio:
Audi kuskilla oli joku pakko päästä volvosta ohi ja volvokuski ei ymmärtänyt miksi helvetissä jonossa sija 321 olis pitänyt luovuttaa takana ajaneelle.
Tuskin sillä Audi kuskilla edes oli kiire, vaan vaikutti enemmän ajotavalta (viitaten huomioosi ja "reittivalintaan").
Videolla autot meni parijonossa, ei siinä Audin edellä menevillä oikein ollut paikkaa minne häiriöttä väistää ja motarilla se jopa erikseen kielletty ja ihan hyvästä syystä.
Jos esim moottoritiellä vasemmalla kaistastalla tulee joku selvästi nopeampi taakse, niin toki jarrutan johonkin väliin ja päästän edelle. se ei matkaani hidasta kuin sekunteja.
Tuskin tarkoitit, mutta tässä videoyhteysessa sanavalinta, "jarrutan johonkin väliin" tuo mieleen se että, olemalla avulias kaaharille, tekemällä kunniakujaa, tuuppimalla muita kanssaliikkujia sivuun.
Joskus siiviililläkin voi olla niin kiire, hätä, että on "pakottava" tarve ottaa isompia riskejä, mielellään kaveria auttaa , mutta mistä ne erottaa ajotapakoheltajista, ja kiire kotiin tyypeistä, joten nuo tapa tohelot on vieneet oikeasti apua tarvitsevien avun.
Mutta se mihin varmaan viittasit, jos ei jonoa edessä, ja tulee tilaa mihin väistää muita häritisemättä, niin käytännössä anetaan takaa tulevalle nopeammalle tilaa, sen enempää miettimättä ajeleeko huvikseen, kiire kumppannin viereen, vai hätäleikkaukseen.
Parin kaljankin jälkeen pidän mielessä, että video on lyhyt ja volvokuskilla on voinut muutenkin olla tarkoitus kiihdyttää, mutta tuolla videolla tilanne näyttää juurikin tältä.
Parin kaljankin jälkeen pidän mielessä, että video on lyhyt ja volvokuskilla on voinut muutenkin olla tarkoitus kiihdyttää, mutta tuolla videolla tilanne näyttää juurikin tältä.
Toki se siltä näyttää. Toisaalta tässä tavallaan keskustellaan siitä, miten joku kehtasi kirota karkeasti ja näyttää keskaria, kun toinen kusi kenkään, kertoi että taskussa on mutka ja yritti lyödä nyrkillä naamaan ennen kuin juoksi piiloon ja näytti jollekin toiselle vastaantulijalle sadetakin alta kullia. Olen ihan samaa mieltä siitä, että on tosi rumaa huutaa kirosanoja ja näyttää käsimerkkejä. Kertoo siitä, että joku on päässyt ihon alle eikä päivä mennyt salonkikelpoisesti.
Ennen taksikuskit olivat ammattilaisia. Rattimiehiä, jotka osasivat ajaa, tunsivat tiet, turut ja torit sekä tiesivät, ajoivat usein muuta liikennevirtaa hieman nopeammin, koska tiesivät missä sakkorysät sijaitsevat jne.
Nykyään taas... Ajetaan nenä kiinni kännykässä, koska ilman Google Mapsia eivät osaisi edes kotiinsa. Ja em. näkyy sitten myös siinä ajosuorituksessa. Ajo on epävarmaa, nopeudet usein selvästi alle rajoituksen, ryhmittymiset tyyliin oikeaan reunaan ennen kääntymistä vasemmalle jne. Eilen esim. yksi taksi tuuppasi kiihdytyskaistalta Kehä II:lle eteeni noin 50 km/h mittarissa rajoituksen ollessa 80 km/h. Ja jäi köröttelemään reilusti alle rajoituksen olevaa nopeutta. Ohi mennessä vilkaisin kuskia, niin oli sellainen huivipäinen somalimamma ja taksin kyljessä luki Yango.
Aika todella hyvin toimii meidän idioottien liikenne, sekä itse pyytäessä että nopeampia väistettäessä. Vain vähemmistö ei kaupunkimotareilla toimi noin, vaan jää roikkumaan vasemmalle kaistalle hidastamaan nopeampiaan. Toki kun motari alkaa olla täynnä, niin vasen kaista ei pian enää vedä oikeaa kovempaa, eikä oikealle ole tilaa väistää. Silloin on turha haaveilla ohittelusta.
Voin tunnustaa... jos joku tulee aivan konttiin kun itselle ei ole sopivaa väliä mihin puikahtaa päästämään ohi ja ajan jo itse sen 7kmh+ GPS nopeutta yli rajoituksen, päästän hitaasti kaasulta. Viimeisin vitun runkkari firman teipeillä olevalla pakulla oli varmaan valehtelematta 50cm kontista Transportterillaan 100kmh alueella ja oikea kaista täynnä joten en voinut hypätä sinne. Takaa ei tullut ketään joten himmasin hitaasti kaasulta (ettei ylläty eikä ehdi reagoida) ja 60kmh asti päästiin kunnes tajusi idean ja jätti väliä edes sen 2m jonka jälkeen runttasin itse kaasun pohjaan jotta saan etäisyyttä ja etsin sopivan raon mihin vetää jotta kyrpä pääsisi ohi kun vihdoin saisi kiinni. Vieläkin vituttaa etten muista firman nimeä vaikka erikseen vielä katselin jotta muistan kun pääsen perille. Olisin soittanut toimarille ja kertonut mielipiteeni heidän työntekijöiden ajotavoista. Parin firman toimarille olen soittanut ja toimittanut videot kuskien toiminnasta ja ovat olleet varsin vittuuntuneen kuuloisia, omia työntekijöitään kohtaan. Yksikin sanoi että on prkl tehnyt hyvin selväksi että firman teipeillä olevalla autolla ei perseillä vaan ajetaan oikeasti kiltisti ja kiitti erikseen koska sai videon jonka lyödä työntekijälle kun kuitenkin kiistää koko homman. Toki, yksi näistä oli itse firman toimari kenelle soitin jo ajaessa ja alkoi heti huutaa että sinäkö se olit siinä autossa x ja haukkumaan ja riehumaan kuin sekopää.
Aika todella hyvin toimii meidän idioottien liikenne, sekä itse pyytäessä että nopeampia väistettäessä. Vain vähemmistö ei kaupunkimotareilla toimi noin, vaan jää roikkumaan vasemmalle kaistalle hidastamaan nopeampiaan. Toki kun motari alkaa olla täynnä, niin vasen kaista ei pian enää vedä oikeaa kovempaa, eikä oikealle ole tilaa väistää. Silloin on turha haaveilla ohittelusta.
Jos tuota Audi ja Volvo kuskia kommentoit, niin videon perusteella ei näkynyt järkevää syytä että Audi kuskilla olisi jokin muita etuoikeutetumpi kiire.
Videossa liikenne oli jonoutunutta, jos siellä yhdellä mielestään muita etuoikeutetumpi kiire, niin muut joutuu sitten luopuun omasta kiireestään, kokonaissumma on negatiivinen.
Jos asemoit itsesi Volvon rattiin, ja ajattelet että on tässä itselläkin kiire, mutta olet valmis kiireestä tinkiin jotta Audi kuskin pääsee nopeammin, ja alat vaihteleen kaistaa, niin siinä sitten haittaa, hidastat ja vaarannat muiden menoa, ja samalla kannustat Audi kuskin ajotapaa. Kun hän huomaa että kontista tuuppaaminen saa muut väistää, niin mitä hän tekee jatkossa, tuuppii entistä innokkaammin kun siitä seuraa palkinto.
Mahdollisesti tuolla oli myös liikkujia joilla oikeasti kiire, jotka eivät kuitenkaan lähteneet tuuppimaan ja vaarantamaan muiden menoa.
Edit:
Onneksi se Volvo kuski ei lähtenyt antamaa hätiköidysti sitä tilaa, siinä olisi ollut pahan kolarin paikka. Audin nopeita kaistanvaihtoja ilman vilkkua jne.
Toki, yksi näistä oli itse firman toimari kenelle soitin jo ajaessa ja alkoi heti huutaa että sinäkö se olit siinä autossa x ja haukkumaan ja riehumaan kuin sekopää.
Jos tuota Audi ja Volvo kuskia kommentoit, niin videon perusteella ei näkynyt järkevää syytä että Audi kuskilla olisi jokin muita etuoikeutetumpi kiire.
Videossa liikenne oli jonoutunutta, jos siellä yhdellä mielestään muita etuoikeutetumpi kiire, niin muut joutuu sitten luopuun omasta kiireestään, kokonaissumma on negatiivinen.
Vaikka onkin jonoutunut, niin mieluummin luovutan paikkani tuossa tilanteessa kun oikealla on tilaa väistää, kuin jatkan ajamista audikuski takanani ilman turvaväliä, saati kamppailen paikastani ohitusta aktiivisesti estämällä. Audikuskin kiire olisikin loppunut seuraavaan autoon, kun ohi ei olisi päässyt oikealta eikä vasemmalta. Ei se yhden paikan "häviäminenkään" vaikuta ajallisesti yhtään mitään.
Joillain tuntuu liikenteessä olevan jotain syystä pakottava tarve leikkiä kotipoliisia. Tuollainen keskimääräistä heikompi ajotaito/tilannetietoisuus/itsehillintä ei ainakaan paranna liikenneturvalisuutta vaikka toimareille soitellessa kuinka luulee se oman elämän sankari olevansa. Tube on täynnä videoita missä nämä muiden kouluttajat kohtaavat karman. Oikeesti, liikenne ei oo se paikka minne lähdetään paikkaamaan heikkoa itsetuntoa.
Yhtään älykkäämpi kuski ei ajaudu toistuvasti ongelmiin. Fiksumpaa ei voisi vähempää liikuttaa se jos joku ajaakin ohi.
Nääh... liikaa vaivaa. Plus en anna sille tälle ja tuolle ohjelmalle lupia nauhoittaa mitään (tosin, en tiedä onnistuuko enää nyky Androidissa ilman muutoksia).
Nääh... liikaa vaivaa. Plus en anna sille tälle ja tuolle ohjelmalle lupia nauhoittaa mitään (tosin, en tiedä onnistuuko enää nyky Androidissa ilman muutoksia).
Joillain tuntuu liikenteessä olevan jotain syystä pakottava tarve leikkiä kotipoliisia. Tuollainen keskimääräistä heikompi ajotaito/tilannetietoisuus/itsehillintä ei ainakaan paranna liikenneturvalisuutta vaikka toimareille soitellessa kuinka luulee se oman elämän sankari olevansa. Tube on täynnä videoita missä nämä muiden kouluttajat kohtaavat karman. Oikeesti, liikenne ei oo se paikka minne lähdetään paikkaamaan heikkoa itsetuntoa.
Yhtään älykkäämpi kuski ei ajaudu toistuvasti ongelmiin. Fiksumpaa ei voisi vähempää liikuttaa se jos joku ajaakin ohi.
Missäs sitä sanottiin että vituttaa jos menee ohi? Itsehän ilmaisin hyvin selkeästi ettei vierellä ollut tilaa vetää rakoon turvallisesti (ramppeja, vaihtelevia määriä kaistoja yms säätöjä ja kaikki ajoivat roimaa alinopeutta). Mitä itse olisi tehnyt? Itse otin eroa takana olevaan tavalla joka ei aina ole optimaalinen ja löysin raon miihin vetää ilman että tarvitsi riskeerata itseä tai muita. Pakko lisäksi kysyä, missäs päin suomea ajelet?
@Tommy Goldfish tällä hetkellä autossa ei edes mankkaa prkl kun kojelaudan 30v+ vanhat muovit halkeilivat ja joutuu tekemään uudet kiinnikkeet jotta saa mankan kiinni. En myöskään ole hankkinut tähän kameraa koska on vielä avoauto jossa ei saa vedeltyä johtoja kovin nätisti tuulilasille.
Jos tilaa on ja muita häritsemättä sen voi tehdä, niin se on toki vaihtoehto listalla.
Videon tapauksessa ei ollut sellaista tilannetta. Ja onneksi ei lähtenyt väistämään toiselle kaistalle.
Jos tilaa on ja muita häritsemättä sen voi tehdä, niin se on toki vaihtoehto listalla.
Videon tapauksessa ei ollut sellaista tilannetta. Ja onneksi ei lähtenyt väistämään toiselle kaistalle.
Se että joku ajaa kovempaa on jokaisen oma asia. Hiljempaakin saa myös ajaa kunhan pitäisi edes nopeuden vakiona opetellen käyttämään vakkaria (osaakohan edes puolet autoilijoista käyttää?). Toki jos taajamassa ajaa sellaista nopeutta ettei oikeasti pysty reagoimaan yllättävään tapahtumaan on pahasti mokannut. En parinkymmenen vuoden autoilun ajalta pysty muistamaan tilannetta että oma tai muiden maltillinen ylinopeus olisi aiheuttanut edes vaaratilanteen tunnetta. Sanotaan nyt vaikka suuntaa antavasti että 20km/h todellista ylimääräistä on mielestäni vielä maltillista. Ja se ei tietenkään tarkoita sitä että aina ajetaan se +20 vaan tiestä/olosuhteista yms riippuen voi ajaa kovempaa.
Jos pitäisi valita liikenteestä pois kaahailijat vai epävarmat haahuilijat niin todellakin heittäisin epävarmat helvettiin. Noiden töhöilystä osalla sitten palaa hermot ja tehdään vaarallisia ohituksia, pujotellaan ruuhkassa jne. Ei se järkevää käytöstä ole, mutta tuskin kukaan varsinaisesti haluaa liikenteessä suuttua. Eli tuohon aikaisempaan Volvo vs. Audi gaten osalta oma veikkaus on että Volvo on sekoillut johon Audikuskilla on hermot menneet. Volvomies kyllä suurempi kusipää tuossa on koska muutoin Audi olisi helposti päässyt oikealta ohi, mutta nyt Volvo oikein pyrki aiheuttamaan vaaratilanteen. Jos joku roikkuu omassa takapuskurissa annan tilaa kun se seuraavan kerran on turvallista vaikka ajaisin jo ylinopeutta itsekin. Ja jos joku ruuhkassa kokee että pidän vasemmalla kaistalla liian suurta turvaväliä ja menee oikealta ohi (pari kertaa käynyt) niin entäs sitten? Jatkan omaa tasaista vauhtiani tekemättä mitään yllättävää.
Kokemus epävarmasta kuskista tältä päivää oli kun lähestyn risteystä auton perässä aikomuksena kääntyä oikealle. Risteyksessä palaa valot vihreänä kääntyville ja punaisena suoraan meneville ja meidän kaistalta saa vain kääntyä. No juuri ennen risteystä edellä ajava pysähtyy melko äkisti "valoihin". Ehdin kyllä pysähtymään mutta täysin mahdoton ennakoida tuollaista tilannetta joten säpsäyttäähän se. Ajoin ohi niin siellä pappa ajaa etukenossa leuka n. 10cm irti ratista tihrustellen eteenpäin.
Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään.
En pysty ymmärtämään tuota miten toiset kuvittelee heillä olevan niin vahva oikeus ylinopeuteen, että saavat oikeuden aiheuttaa vaaraa muille ajamalla perseessä kiinni.
Nooo... Sakeita ja sakeita. En tiedä mikä nyt kovin sakeaa on tähän mennessä ollut mutta en ole ainakaan aiheuttanut tahallista välitöntä vaaraa nakkelemalla tavaraa tai pyrkimällä aktiivisesti sokaisemaan kontissa hinaavan perskärpäsen.
Yhtään minkään asian heittäminen autosta ulos liikenteessä on mielestäni sairasta, ei siitä pääse mihinkään. Ihan kun vaarallinen toiminta antaisi oikeuden kostaa jollain muulla älyttömällä.
Sen ei tarvitse olla iso juttu mikä lentää. Junnuajoilta muistan kun kaverin faija heitteli tupakantumpit ikkunasta jos joku oli perässä hinaamassa. Eipä siitä tullut liikoja ajateltua silloin, kunnes tänä kesänä edellä mennyt heitti tumpin ja meinasi lentää oman auton ohjaamoon (avoauto katto alhaalla). Näin peilistä kun kimposi pois takaluukun päältä. Kivi sopivaan kohtaan, jääpala sinne tms tuonne ja sopivan pelokas kuski panikoi ja tulokset on taattu. Eivät nuo kaikki kontissa hinaavat ole rattiraivon vallassa vaan osa vaan ei tajua mitä edes tekevät. Itsellä tuli tänään jääpala tuulilasiin (idioottina en kiireessä harjannut koko keulaa vaan joku jääklöntti jäi keulalle ja irtosi pompussa) ja apparin penkillä tuli kunnon paskahalvaus kun se pamahti tuulilasiin, itse vain totesin tilanteen ja tarkistin tuulilasin kunnon. Tuossa olisi saattanut jollain tulla aika vahvakin reaktio. Onneksi nykyautoissa on vakautukset yms mutta eivät nekään kaikelta pelasta.
Hoh. Meinasin pamauttaa jotakuta kylkeen tässä: Google Maps
Mä tulin Turun suunnasta ja vastaantulija odotti ensin pari mun edellä mennyttä autoa mutta syystä X päättikin kääntyä suoraan mun eteeni. Siinä absit ruksuttivat jonkin aikaa. Harmi ettei ollut dashcam toiminnassa, sen virtalähde on poks.
"Eivät nuo kaikki kontissa hinaavat ole rattiraivon vallassa vaan osa vaan ei tajua mitä edes tekevät." Jos ei lukuisilla jarruvalojen välkyttelyllä tai toistivalla moottorijarrutus hidastelulla 20-40kmh alaspäin nopeutta mene viesti perille, että liian lähellä ollaan niin kyllä siellä ihan tahallaan silloin roikutaan.
Usko pois... Rehellisen tyhmiä kuskeja riittää. Eivät edes tajua miten lähellä ovat tai mitkä ovat vaarat. Eivät ne tajua vaikka himmaisit pysähdyksiin asti vaan haukkuvat sinut idiootiksi. Olen pari kertaa ollut kyydissä ja saanut pelätä ja motkottaa jatkuvasti että jätä nyt se prkl väli. Olisin muuten ottanut ohjat käsiin ja pyytänyt saada ajaa itse mutta kuskien ego+itsellä se pari alkoholiannosta=en voi ajaa.
Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.
Ja silti perseilet itse ja riskeeraat omat lapsesi sekä mahdollisesti takana tulevien lapset toiminnallasi. Vittu mikä idiootti. Voin sanoa että aika vitun nopeasti olisi poliisi perässäsi jos eteeni sattuisit ja raportti tilanteesta olisi mukavan kattava että päästäisiin oikein käräjille.
Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.
E:turhan usein kuitenkin on se tilanne ettei takana hinkkaaja ohita vaikka kuinka hidastaisi
Sen sijaan että ajaisit lapsi kyydissä vaikka bussipysäkille päästämään roikkujan ohi niin kaivat jostain kenkien pohjasta pikkukiviä joita alat viskoa ja opetat lapselle saman sekoilun?
Usko pois... Rehellisen tyhmiä kuskeja riittää. Eivät edes tajua miten lähellä ovat tai mitkä ovat vaarat. Eivät ne tajua vaikka himmaisit pysähdyksiin asti vaan haukkuvat sinut idiootiksi. Olen pari kertaa ollut kyydissä ja saanut pelätä ja motkottaa jatkuvasti että jätä nyt se prkl väli. Olisin muuten ottanut ohjat käsiin ja pyytänyt saada ajaa itse mutta kuskien ego+itsellä se pari alkoholiannosta=en voi ajaa.
Kyllähän noita tumppeja ropisee tuulilasiin reilullakin turvavälillä, sama juttu kivien kanssa. Tarpeeksi suuret nopeudet, sopiva pyörre autosta ja saadaan sydämmentykytyksiä
60kmh rajoitus, näin kun heitti ikkunasta, kimposi asfaltista auton ikkunalinjan korkeudelle ja siitä melkein autoon (tehtaalta matala ja jälkikäteen vielä madallettu auto ei ainakaan helpota). Turvaväli oli tiukka mutta olemassa ja PK-seudulla jopa varsin reilu eli ei menty puskurissa.
Auto jossa ei ole mitään apuja tai turvallisuutta parantavia ominaisuuksia on kummasti muistuttanut kunnioittamaan tiettyjä asioita kuten turvavälejä. Tekisi monelle todella hyvää ajaa viikko tai kaksi autoa missä ainoa turvallisuuteen liittyvä ominaisuus on kuski. Huomasi etenkin talven tultua miten paljon sitä on alkanut luottamaan siihen että järjestelmät ovat siellä taustalla pelastamassa. Todennäköisesti monella ajokäytös muuttuisi paikoin hyvin radikaalisti parempaan suuntaan. Itse esim huomaan aiempaan verrattuna että ajan mutkat monesti hiljempaa, pidän reilun turvavälin, pidän ympäristöä huomattavasti tarkkaavaisemmin silmällä, huolehdin korostetusti siitä että tuo pieni ja matala purkki näkyy liikenteessä ja asiat kuten käsien sijoitus ratilla on valmiina reagoimaan auton liikehdintään kuten sivuluisuihin vs löhöily kuskinpenkillä.
@uhs_ joskus nuo kivet lentävät oikeasti pitkän matkan ja kimpoilevat ties mistä. Ja jos näen jonkun avaavan ikkunan ja heittävän siitä jotain niin itseä ei kiinnosta vittuakaan ajoinko liian lähellä, liian kaukana vai jossain ties missä.Yleensä jos ajat liian lähellä, saat nastat ja kivet keulaan, jos taas ajat normi etäisyydellä saat ne tuulilasiin tai lentävät yli. Nimimerkillä en ole joutunut uusimaan tuulilasia koskaan . Pari kiveniskua tullut mutta nekin ovat pääasiassa vastaantulevista autoista. Ja mitä tulee konttiin ajamisesta niin elä nyt prkl jarruta vaan hitaasti himmaa kaasua jolloin ollaan osittaisella moottorijarrulla ja takana tulevan on varsin vaikea olla missaamatta ellet toki peitä heidän näkyvyyttään lumipöllytyksellä.
Pakko sanoa että tämän keskustelun myötä pitää pistää uusi dashcam tilaukseen ihan vain uhs_:n kaltaisten sankareiden takia ja keksiä jokin keino saada virtajohto viksusti kameralle. Tulee vaan prkl kalliiksi kun joutuu omaan ja firman autoon hommaamaan.
Nooo... Sakeita ja sakeita. En tiedä mikä nyt kovin sakeaa on tähän mennessä ollut mutta en ole ainakaan aiheuttanut tahallista välitöntä vaaraa nakkelemalla tavaraa tai pyrkimällä aktiivisesti sokaisemaan kontissa hinaavan perskärpäsen.
Heitän näin vain omana mielipiteenäni, kun ole lukenut noin tusinan sinun viestejäsi, että ehkä meillä muilla olisi turvallisempaa, jos sinä antaisit vaimon ajaa?
Heitän näin vain omana mielipiteenäni, kun ole lukenut noin tusinan sinun viestejäsi, että ehkä meillä muilla olisi turvallisempaa, jos sinä antaisit vaimon ajaa?
Mitähän pirua taas, luehan viestit mitä olen pistänyt ja mieti uudestaan. Kukaan ole tässä kouluttamassa ketään.
Onneksi ei vaimoa ja muija ei aja (ei itsestä kiinni). En siis todellakaan väitä olevani täydellinen tai edes sitä lähellä oleva kuski, mutta sen voin sanoa että ainakin yritän käyttää päätäni vaihtelevalla menestyksellä liikenteessä toisin kuin liian moni tuolla.
Voin tunnustaa... jos joku tulee aivan konttiin kun itselle ei ole sopivaa väliä mihin puikahtaa päästämään ohi ja ajan jo itse sen 7kmh+ GPS nopeutta yli rajoituksen, päästän hitaasti kaasulta. Viimeisin vitun runkkari firman teipeillä olevalla pakulla oli varmaan valehtelematta 50cm kontista Transportterillaan 100kmh alueella ja oikea kaista täynnä joten en voinut hypätä sinne. Takaa ei tullut ketään joten himmasin hitaasti kaasulta (ettei ylläty eikä ehdi reagoida) ja 60kmh asti päästiin kunnes tajusi idean ja jätti väliä edes sen 2m jonka jälkeen runttasin itse kaasun pohjaan jotta saan etäisyyttä ja etsin sopivan raon mihin vetää jotta kyrpä pääsisi ohi kun vihdoin saisi kiinni. Vieläkin vituttaa etten muista firman nimeä vaikka erikseen vielä katselin jotta muistan kun pääsen perille. Olisin soittanut toimarille ja kertonut mielipiteeni heidän työntekijöiden ajotavoista. Parin firman toimarille olen soittanut ja toimittanut videot kuskien toiminnasta ja ovat olleet varsin vittuuntuneen kuuloisia, omia työntekijöitään kohtaan. Yksikin sanoi että on prkl tehnyt hyvin selväksi että firman teipeillä olevalla autolla ei perseillä vaan ajetaan oikeasti kiltisti ja kiitti erikseen koska sai videon jonka lyödä työntekijälle kun kuitenkin kiistää koko homman. Toki, yksi näistä oli itse firman toimari kenelle soitin jo ajaessa ja alkoi heti huutaa että sinäkö se olit siinä autossa x ja haukkumaan ja riehumaan kuin sekopää.
Ehkä luen tätä tekstiä väärin, mutta näkisin osan viasta olevan sinussa. Koko ajan vituttaa, on runkkareita, soitellaan toimareille. Kyrpiä ja perkeleitä. Mitä itse ajattelet, kun luet kirjoituksesi uudestaan ajatuksella?
En lähde tekemään tässä luonnearviota kenestäkään, mutta saatan itsekin antaa jopa vittuuntuneen vaikutelman kirjoittaessani ikävistä asioista.
Liikenteessä sitäpaitsi on ihan riittämiin torvia, joita voi hyvin kohtuudella esimerkiksi runkkareiksi nimittää vaikka se vanhanaikaista ja epäsensitiivistä onkin. Huonosti kuvaavaa ainakin, sillä pieni oma kiva saattaisi näitä kakkapusseja rentouttaa.
Äskettäin oli ihan silmiä avaava keskustelu, kun ihmettelin pumppaavaa ajotyyliä.
Ihminen ajaa vapaalla ladulla selkeästi reippaammin kuin minä. Mutta sitten torkahtaa jonkun perään ja se äsken ohitettu menee ohi. Muutaman kerran tuon nähneenä oli pakko ottaa asia puheeksi.
Syy oli yllättävä. Aiemmin normaali vakkari käytössä ja kun edellä ajava alkaa lähestyä niin silloin ohitus.
Nyt uudessa autossa adaptiivinen ja selkeästi ei seuraa milloin alkaa hidastamaan. Eli ”nukahtaa” kaistalle hitaan taakse. Totesin että ennakointi liikenteessä on myös tärkeää osata.
"Hiekasta auto pyörimään" ja siihen päälle auto vielä syöksyy raketin lailla eteenpäin ? Ottaako nyt tilannemielikuvitus liikaa valtaa ?
Menetelmä on toimivaksi todettu ja keskeyttänyt minua kohtaan aihetettuja vaaratilanteita tehokkaasti, joka selvästi vähentää vaaraa minua ja lastani kohtaan. Joten mitenkä tuo lisää vaaratilanteita?
Ihan jo se että heittää paskaa sinne ajoväylälle aiheuttaa harmia seuraavalle ~100? Tienkäyttäjälle senkin jälkeen kun olet päässyt kotiin kyräilemään kuinka onnistuneesti koulutit perässäroikkujia tälläkertaa. Pidät ne roskasi siellä autossa ja vedät vaikka levikkeelle tyhjentämään, pääsee kiireiset sitten ohi
Ehkä luen tätä tekstiä väärin, mutta näkisin osan viasta olevan sinussa. Koko ajan vituttaa, on runkkareita, soitellaan toimareille. Kyrpiä ja perkeleitä. Mitä itse ajattelet, kun luet kirjoituksesi uudestaan ajatuksella?
Vaikka oli hyvin rankasti äärsyyntynyt, niin oli tarinan mukaan kuitenkin säilyttänyt itse ajamisessa maltin ja turvallisuus ensin asenteen. ja saanut purettua vaaratilanteen hallitusti.
Osalla se tunteisiin meno alkaa näkymään ajamisessa hyvinkin negatiivisesti.
Kuten sanottua, tarina muuttuu seuraavan kertomana kovasti. Nyt olen siis heittänyt kilokaupalla paskaa tielle ja varmaan jonkun rikkinäisen polkupyörän ?
Käännyin juuri eilen hiekoitetulta tieltä asfaltoidulle, varmasti pari hiekanmurua siellä tuli samalla. Tämäkin nyt aiheutti ainakin seuraavalle ~100 tienkäyttäjälle suurta harmia! Vai mitä yrität nyt selittää, muiden mielikuvituksen tuotetta ei kannata pitää totena.
Ehkä meille syntyneet mielikuvat vähän eroaa siitä todellisuudesta.
Lukijana jäi mielikuva että siellä ajaellaan rauhallisesti lapsi kyydissä ja kun taakse ilmeistyy joku sikailia, niin heitellään ikkunasta rojua pihalle, siivotaan koppi pilttipurkeista ja lopuksi ravistetaan kumimatot kivistä. Silmissä piirtyy mielikuva kuskista joka raivoaa siellä suureen ääneen, lapsen nähden.
Ehkä tämä lapsen mukaan veto sai mielikuvituksen laukalle.
Voi tuo tietenkinkin olla rikasta, väritettyä tarinan kerrontaa, todellisuudessa siellä on täysin viilipytty kuljettaja, joka vähän korjaa ajolinjaa ettei kokoajan aja samoissa urissa, ja pitää huolen hyvästä näkyvyydestä tuulilasin ja takalasin pesurilla. Rauhallisella miehekkäällä äänellä kertoo lapselle että takana on nyt kuljettaja joka ajaa vähän liianlähellä, että ollaanpas nyt varovaisia, ja nostetaan se juomapulla vasta sitten kun tilanne rauhoittunut.
Siinä toki samaa mieltä että jos edelläolevasta autosta irtoaa jotain pikku kiviä kontissa roikkujan nokkaan, niin sitä sai mitä tilasi.
Jos oikeasti heitellään rojua tielle, niin tuota Pyrresin tapaa toimia suosittelisen sen tilalle.
Kuten sanottua, tarina muuttuu seuraavan kertomana kovasti. Nyt olen siis heittänyt kilokaupalla paskaa tielle ja varmaan jonkun rikkinäisen polkupyörän ?
Käännyin juuri eilen hiekoitetulta tieltä asfaltoidulle, varmasti pari hiekanmurua siellä tuli samalla. Tämäkin nyt aiheutti ainakin seuraavalle ~100 tienkäyttäjälle suurta harmia! Vai mitä yrität nyt selittää, muiden mielikuvituksen tuotetta ei kannata pitää totena.
"Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään"
Tuoltahan se löytyy hieman ylempää.. toki et yksilöinyt mitä tavaraa sieltä ikkunasta nakkelet tielle
Lähtökohtaisesti katsoisin kaverin jonka reaktio mahdolliseen vaaratilanteeseen on sen liennyttämisen sijasta eskaloida tilannetta ja rangaista kanssa-autoilijoita, suuremmaksi riskiksi kuin alkuperäisen törttöilijän.
Tähän kun lisätään vielä hahmotuskyvyn puute omien tekojen mahdollisista seurauksista sekä kyvyttömyys vastaanottaa asiallista kritiikkiä niin soppa on valmis.
Mutta kerro toki mitä sieltä ikkunasta lentelee pihalle? Niin voidaan porukalla arvioida onko teko mahdollisesti hyväksyttävä.
Tien reunasta poikittain vastaantulijan keulaan oli hyvin yleinen kuolinsyy ajanvakautusta edeltävällä ajalla. Sama vaara siinä on edelleen vaikka automatiikka auttaa mokaavaa kuskia. Turvallista matkaa, toivottavasti sulla ei ole pelkääjän puolella arvokasta lastia, siihen se yleensä noissa onnettomuuksissa mäjähti.