Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hoh. Meinasin pamauttaa jotakuta kylkeen tässä: Google Maps

Mä tulin Turun suunnasta ja vastaantulija odotti ensin pari mun edellä mennyttä autoa mutta syystä X päättikin kääntyä suoraan mun eteeni. Siinä absit ruksuttivat jonkin aikaa. Harmi ettei ollut dashcam toiminnassa, sen virtalähde on poks.
 
"Eivät nuo kaikki kontissa hinaavat ole rattiraivon vallassa vaan osa vaan ei tajua mitä edes tekevät." Jos ei lukuisilla jarruvalojen välkyttelyllä tai toistivalla moottorijarrutus hidastelulla 20-40kmh alaspäin nopeutta mene viesti perille, että liian lähellä ollaan niin kyllä siellä ihan tahallaan silloin roikutaan.
Usko pois... Rehellisen tyhmiä kuskeja riittää. Eivät edes tajua miten lähellä ovat tai mitkä ovat vaarat. Eivät ne tajua vaikka himmaisit pysähdyksiin asti vaan haukkuvat sinut idiootiksi. Olen pari kertaa ollut kyydissä ja saanut pelätä ja motkottaa jatkuvasti että jätä nyt se prkl väli. Olisin muuten ottanut ohjat käsiin ja pyytänyt saada ajaa itse mutta kuskien ego+itsellä se pari alkoholiannosta=en voi ajaa.
 
Asiaton käytös
Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.
Ja silti perseilet itse ja riskeeraat omat lapsesi sekä mahdollisesti takana tulevien lapset toiminnallasi. Vittu mikä idiootti. Voin sanoa että aika vitun nopeasti olisi poliisi perässäsi jos eteeni sattuisit ja raportti tilanteesta olisi mukavan kattava että päästäisiin oikein käräjille.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Tuollainen tapaus saa sitten ne lumipöllyt/kivet keulalle. Toivottavasti herää omaan toimintaansa viimeistään tuulilasia uusiessa.
Minulla on muksu usein kyydissä niin en katsele perseilyä, joka vaarantaa lapseni.

E:turhan usein kuitenkin on se tilanne ettei takana hinkkaaja ohita vaikka kuinka hidastaisi

Sen sijaan että ajaisit lapsi kyydissä vaikka bussipysäkille päästämään roikkujan ohi niin kaivat jostain kenkien pohjasta pikkukiviä joita alat viskoa ja opetat lapselle saman sekoilun?
 
Usko pois... Rehellisen tyhmiä kuskeja riittää. Eivät edes tajua miten lähellä ovat tai mitkä ovat vaarat. Eivät ne tajua vaikka himmaisit pysähdyksiin asti vaan haukkuvat sinut idiootiksi. Olen pari kertaa ollut kyydissä ja saanut pelätä ja motkottaa jatkuvasti että jätä nyt se prkl väli. Olisin muuten ottanut ohjat käsiin ja pyytänyt saada ajaa itse mutta kuskien ego+itsellä se pari alkoholiannosta=en voi ajaa.
Nyt on kyllä pakko kysyä että mikä oli etäisyys jos edelläajavan tumppi meinasi tulla kyytiin? ;)
 
Nyt on kyllä pakko kysyä että mikä oli etäisyys jos edelläajavan tumppi meinasi tulla kyytiin? ;)
Kyllähän noita tumppeja ropisee tuulilasiin reilullakin turvavälillä, sama juttu kivien kanssa. Tarpeeksi suuret nopeudet, sopiva pyörre autosta ja saadaan sydämmentykytyksiä
 
Nyt on kyllä pakko kysyä että mikä oli etäisyys jos edelläajavan tumppi meinasi tulla kyytiin? ;)
60kmh rajoitus, näin kun heitti ikkunasta, kimposi asfaltista auton ikkunalinjan korkeudelle ja siitä melkein autoon (tehtaalta matala ja jälkikäteen vielä madallettu auto ei ainakaan helpota). Turvaväli oli tiukka mutta olemassa ja PK-seudulla jopa varsin reilu eli ei menty puskurissa.

Auto jossa ei ole mitään apuja tai turvallisuutta parantavia ominaisuuksia on kummasti muistuttanut kunnioittamaan tiettyjä asioita kuten turvavälejä. Tekisi monelle todella hyvää ajaa viikko tai kaksi autoa missä ainoa turvallisuuteen liittyvä ominaisuus on kuski. Huomasi etenkin talven tultua miten paljon sitä on alkanut luottamaan siihen että järjestelmät ovat siellä taustalla pelastamassa. Todennäköisesti monella ajokäytös muuttuisi paikoin hyvin radikaalisti parempaan suuntaan. Itse esim huomaan aiempaan verrattuna että ajan mutkat monesti hiljempaa, pidän reilun turvavälin, pidän ympäristöä huomattavasti tarkkaavaisemmin silmällä, huolehdin korostetusti siitä että tuo pieni ja matala purkki näkyy liikenteessä ja asiat kuten käsien sijoitus ratilla on valmiina reagoimaan auton liikehdintään kuten sivuluisuihin vs löhöily kuskinpenkillä.

@uhs_ joskus nuo kivet lentävät oikeasti pitkän matkan ja kimpoilevat ties mistä. Ja jos näen jonkun avaavan ikkunan ja heittävän siitä jotain niin itseä ei kiinnosta vittuakaan ajoinko liian lähellä, liian kaukana vai jossain ties missä.Yleensä jos ajat liian lähellä, saat nastat ja kivet keulaan, jos taas ajat normi etäisyydellä saat ne tuulilasiin tai lentävät yli. Nimimerkillä en ole joutunut uusimaan tuulilasia koskaan . Pari kiveniskua tullut mutta nekin ovat pääasiassa vastaantulevista autoista. Ja mitä tulee konttiin ajamisesta niin elä nyt prkl jarruta vaan hitaasti himmaa kaasua jolloin ollaan osittaisella moottorijarrulla ja takana tulevan on varsin vaikea olla missaamatta ellet toki peitä heidän näkyvyyttään lumipöllytyksellä.

Pakko sanoa että tämän keskustelun myötä pitää pistää uusi dashcam tilaukseen ihan vain uhs_:n kaltaisten sankareiden takia ja keksiä jokin keino saada virtajohto viksusti kameralle. Tulee vaan prkl kalliiksi kun joutuu omaan ja firman autoon hommaamaan.
 
Siitä kun uhs_ lähtee hiekasta auto pyörimään kaistalla kiemurtelusta, niin voi olla sun lapsi vähän enemmän vaarassa...
 
Nooo... Sakeita ja sakeita. En tiedä mikä nyt kovin sakeaa on tähän mennessä ollut mutta en ole ainakaan aiheuttanut tahallista välitöntä vaaraa nakkelemalla tavaraa tai pyrkimällä aktiivisesti sokaisemaan kontissa hinaavan perskärpäsen.

Koulutat muita hidastelemalla tahallasi?

Heitän näin vain omana mielipiteenäni, kun ole lukenut noin tusinan sinun viestejäsi, että ehkä meillä muilla olisi turvallisempaa, jos sinä antaisit vaimon ajaa?
 
Viimeksi muokattu:
Koulutat muita hidastelemalla tahallasi?

Heitän näin vain omana mielipiteenäni, kun ole lukenut noin tusinan sinun viestejäsi, että ehkä meillä muilla olisi turvallisempaa, jos sinä antaisit vaimon ajaa?
Mitähän pirua taas, luehan viestit mitä olen pistänyt ja mieti uudestaan. Kukaan ole tässä kouluttamassa ketään.

Onneksi ei vaimoa ja muija ei aja (ei itsestä kiinni). En siis todellakaan väitä olevani täydellinen tai edes sitä lähellä oleva kuski, mutta sen voin sanoa että ainakin yritän käyttää päätäni vaihtelevalla menestyksellä liikenteessä toisin kuin liian moni tuolla.
 
Voin tunnustaa... jos joku tulee aivan konttiin kun itselle ei ole sopivaa väliä mihin puikahtaa päästämään ohi ja ajan jo itse sen 7kmh+ GPS nopeutta yli rajoituksen, päästän hitaasti kaasulta. Viimeisin vitun runkkari firman teipeillä olevalla pakulla oli varmaan valehtelematta 50cm kontista Transportterillaan 100kmh alueella ja oikea kaista täynnä joten en voinut hypätä sinne. Takaa ei tullut ketään joten himmasin hitaasti kaasulta (ettei ylläty eikä ehdi reagoida) ja 60kmh asti päästiin kunnes tajusi idean ja jätti väliä edes sen 2m jonka jälkeen runttasin itse kaasun pohjaan jotta saan etäisyyttä ja etsin sopivan raon mihin vetää jotta kyrpä pääsisi ohi kun vihdoin saisi kiinni. Vieläkin vituttaa etten muista firman nimeä vaikka erikseen vielä katselin jotta muistan kun pääsen perille. Olisin soittanut toimarille ja kertonut mielipiteeni heidän työntekijöiden ajotavoista. Parin firman toimarille olen soittanut ja toimittanut videot kuskien toiminnasta ja ovat olleet varsin vittuuntuneen kuuloisia, omia työntekijöitään kohtaan. Yksikin sanoi että on prkl tehnyt hyvin selväksi että firman teipeillä olevalla autolla ei perseillä vaan ajetaan oikeasti kiltisti ja kiitti erikseen koska sai videon jonka lyödä työntekijälle kun kuitenkin kiistää koko homman. Toki, yksi näistä oli itse firman toimari kenelle soitin jo ajaessa ja alkoi heti huutaa että sinäkö se olit siinä autossa x ja haukkumaan ja riehumaan kuin sekopää.

Ehkä luen tätä tekstiä väärin, mutta näkisin osan viasta olevan sinussa. Koko ajan vituttaa, on runkkareita, soitellaan toimareille. Kyrpiä ja perkeleitä. Mitä itse ajattelet, kun luet kirjoituksesi uudestaan ajatuksella?
 
Koko ajan vituttaa, on runkkareita, soitellaan toimareille. Kyrpiä ja perkeleitä. Mitä itse ajattelet, kun luet kirjoituksesi uudestaan ajatuksella?
En lähde tekemään tässä luonnearviota kenestäkään, mutta saatan itsekin antaa jopa vittuuntuneen vaikutelman kirjoittaessani ikävistä asioista.

Liikenteessä sitäpaitsi on ihan riittämiin torvia, joita voi hyvin kohtuudella esimerkiksi runkkareiksi nimittää vaikka se vanhanaikaista ja epäsensitiivistä onkin. Huonosti kuvaavaa ainakin, sillä pieni oma kiva saattaisi näitä kakkapusseja rentouttaa.
 
Äskettäin oli ihan silmiä avaava keskustelu, kun ihmettelin pumppaavaa ajotyyliä.
Ihminen ajaa vapaalla ladulla selkeästi reippaammin kuin minä. Mutta sitten torkahtaa jonkun perään ja se äsken ohitettu menee ohi. Muutaman kerran tuon nähneenä oli pakko ottaa asia puheeksi.
Syy oli yllättävä. Aiemmin normaali vakkari käytössä ja kun edellä ajava alkaa lähestyä niin silloin ohitus.
Nyt uudessa autossa adaptiivinen ja selkeästi ei seuraa milloin alkaa hidastamaan. Eli ”nukahtaa” kaistalle hitaan taakse. Totesin että ennakointi liikenteessä on myös tärkeää osata.
 
"Hiekasta auto pyörimään" ja siihen päälle auto vielä syöksyy raketin lailla eteenpäin ? Ottaako nyt tilannemielikuvitus liikaa valtaa ?

Menetelmä on toimivaksi todettu ja keskeyttänyt minua kohtaan aihetettuja vaaratilanteita tehokkaasti, joka selvästi vähentää vaaraa minua ja lastani kohtaan. Joten mitenkä tuo lisää vaaratilanteita?
Ihan jo se että heittää paskaa sinne ajoväylälle aiheuttaa harmia seuraavalle ~100? Tienkäyttäjälle senkin jälkeen kun olet päässyt kotiin kyräilemään kuinka onnistuneesti koulutit perässäroikkujia tälläkertaa. Pidät ne roskasi siellä autossa ja vedät vaikka levikkeelle tyhjentämään, pääsee kiireiset sitten ohi
 
Ehkä luen tätä tekstiä väärin, mutta näkisin osan viasta olevan sinussa. Koko ajan vituttaa, on runkkareita, soitellaan toimareille. Kyrpiä ja perkeleitä. Mitä itse ajattelet, kun luet kirjoituksesi uudestaan ajatuksella?
Vaikka oli hyvin rankasti äärsyyntynyt, niin oli tarinan mukaan kuitenkin säilyttänyt itse ajamisessa maltin ja turvallisuus ensin asenteen. ja saanut purettua vaaratilanteen hallitusti.

Osalla se tunteisiin meno alkaa näkymään ajamisessa hyvinkin negatiivisesti.
 
Kuten sanottua, tarina muuttuu seuraavan kertomana kovasti. Nyt olen siis heittänyt kilokaupalla paskaa tielle ja varmaan jonkun rikkinäisen polkupyörän ?

Käännyin juuri eilen hiekoitetulta tieltä asfaltoidulle, varmasti pari hiekanmurua siellä tuli samalla. Tämäkin nyt aiheutti ainakin seuraavalle ~100 tienkäyttäjälle suurta harmia! Vai mitä yrität nyt selittää, muiden mielikuvituksen tuotetta ei kannata pitää totena.
Ehkä meille syntyneet mielikuvat vähän eroaa siitä todellisuudesta.

Lukijana jäi mielikuva että siellä ajaellaan rauhallisesti lapsi kyydissä ja kun taakse ilmeistyy joku sikailia, niin heitellään ikkunasta rojua pihalle, siivotaan koppi pilttipurkeista ja lopuksi ravistetaan kumimatot kivistä. Silmissä piirtyy mielikuva kuskista joka raivoaa siellä suureen ääneen, lapsen nähden.

Ehkä tämä lapsen mukaan veto sai mielikuvituksen laukalle.

Voi tuo tietenkinkin olla rikasta, väritettyä tarinan kerrontaa, todellisuudessa siellä on täysin viilipytty kuljettaja, joka vähän korjaa ajolinjaa ettei kokoajan aja samoissa urissa, ja pitää huolen hyvästä näkyvyydestä tuulilasin ja takalasin pesurilla. Rauhallisella miehekkäällä äänellä kertoo lapselle että takana on nyt kuljettaja joka ajaa vähän liianlähellä, että ollaanpas nyt varovaisia, ja nostetaan se juomapulla vasta sitten kun tilanne rauhoittunut.


Siinä toki samaa mieltä että jos edelläolevasta autosta irtoaa jotain pikku kiviä kontissa roikkujan nokkaan, niin sitä sai mitä tilasi.

Jos oikeasti heitellään rojua tielle, niin tuota Pyrresin tapaa toimia suosittelisen sen tilalle.
 
Kuten sanottua, tarina muuttuu seuraavan kertomana kovasti. Nyt olen siis heittänyt kilokaupalla paskaa tielle ja varmaan jonkun rikkinäisen polkupyörän ?

Käännyin juuri eilen hiekoitetulta tieltä asfaltoidulle, varmasti pari hiekanmurua siellä tuli samalla. Tämäkin nyt aiheutti ainakin seuraavalle ~100 tienkäyttäjälle suurta harmia! Vai mitä yrität nyt selittää, muiden mielikuvituksen tuotetta ei kannata pitää totena.

katso liitettä 1026418
"Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään"
Tuoltahan se löytyy hieman ylempää.. toki et yksilöinyt mitä tavaraa sieltä ikkunasta nakkelet tielle
 
Lähtökohtaisesti katsoisin kaverin jonka reaktio mahdolliseen vaaratilanteeseen on sen liennyttämisen sijasta eskaloida tilannetta ja rangaista kanssa-autoilijoita, suuremmaksi riskiksi kuin alkuperäisen törttöilijän.
Tähän kun lisätään vielä hahmotuskyvyn puute omien tekojen mahdollisista seurauksista sekä kyvyttömyys vastaanottaa asiallista kritiikkiä niin soppa on valmis.

Mutta kerro toki mitä sieltä ikkunasta lentelee pihalle? Niin voidaan porukalla arvioida onko teko mahdollisesti hyväksyttävä.
 
"Hiekasta auto pyörimään" ja siihen päälle auto vielä syöksyy raketin lailla eteenpäin ? Ottaako nyt tilannemielikuvitus liikaa valtaa ?
Tien reunasta poikittain vastaantulijan keulaan oli hyvin yleinen kuolinsyy ajanvakautusta edeltävällä ajalla. Sama vaara siinä on edelleen vaikka automatiikka auttaa mokaavaa kuskia. Turvallista matkaa, toivottavasti sulla ei ole pelkääjän puolella arvokasta lastia, siihen se yleensä noissa onnettomuuksissa mäjähti.
 
Ai nyt yhtäkkiä taaempi auton penkan kautta ajaakin eteen ?
Ei vaan aiheutat pahimmillaan itsellesi tilanteen jossa käyt vähän pölläyttämässä lunta, perä irtoaa ja auto vetää poikittain kaistan yli joko vastaantulevan eteen tai takana tulevan keulalle joka ei ehdi reagoida koska on ajanut kontissa. Tapahtuu kyllä vielä moderneillakin autoilla jos on yhtään kevyempi perä tai mukavasti sohjoa johon keula voi haukata.

EDIT: Itseasiassa juuri tänään oli vissiin käynyt moinen. Jäljistä päätellen oikealta kaistalta lähtenyt lapasesta ja vasemman puolen kaiteeseen kimmonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Rasittavia nuo kontissa kiinni roikkujat on mutta jos siitä hiiltyy niin että pitää tavaroita alkaa viskomaan tai muuten kostamaan niin melkein kannattaa kulkea jollain muulla, tuota tapahtuu jatkuvasti eikä se siitä vähene ennenkuin siihen jostain syystä virkavalta alkaisi enemmän puuttumaan/ihmisten asenteet merkittävästi muutu. Liikenne on kuitenkin yhteispeliä ja jos tuolla joku töhöilee tahallaan/vahingossa niin ei siitä kannata pelihousujansa repiä, vallankin vahinkoja voi sattua kenelle vain mutta tuo kontissa roikkuminen on ihan rehellinen asenneongelma
 
Joo eiköhän se tänään ole taas viikon autoilut suoritettu. PK-seudulla ainakin ollut tänään melkoisen liukasta. Nohevin sankari sattui perään jo heti aamusta. Ajelin mittarin mukaan 90km/h vauhdilla jonossa kun ei ollut mihinkään kiire itsellä, oli 100km/h alue. Tämä sankari tuli perään niin lähelle ettei enää edes ajovaloja näkynyt. Seuraavasta rampista sitten reilusti kiihdyttäen pois, hetken aikaa jo hurrasin kun auto lähti kunnon luisuun mutta pysyi se hanskassa.
Sitten olikin iltapäivästä päivän paras kun poliisilla oli niin kiire (ei ollut millään tehtävällä) että piti reilusti liian kovalla tilannenopeudella tunkea itsensä tuusulanväylällä kahden auran väliin. Aurat näkyivät pitkän matkaa joten ihan yllärinä varmasti tuli tämä tilanne ja piti sitten tommonen tempaus suorittaa. Ja tämäkin seuraavasta liittymästä ulos, eikö voinut sitä muutamaa sekunttia malttaa? Meinasin Dennikselle laittaa palautetta mutta eihän mulla ole mitään someja käytössä missä herra vaikuttaa. Joten tyydyn narisemaan täällä.
Viimeiseen perässäroikkujaan meni sen verran hermo että menin pientareen puolelle ja näytin ohitusmerkkiä, ei huvittanutkaan mennä ohi. Tuli jonkinmoinen väli sentään. Joku ongelma tällä kaverilla oli muutenkin kun ei esim. vilkut toimineet lainkaan.
Pääosin kyllä liikenne sujui aika mallikkaasti ja ihan oikeitakin turvavälejä näkyi tänään.
Vahinkoja toki sattuu kaikille, mutta niitähän voi korjata aina ja ottaa opiksi. Se että ajat perässä kiinni useita kilometrejä ei ole minusta ainakaan mikään vahinko. Itsellä kun pata jumiin näiden kanssa liikaa niin otan auton sivuun johonkin hetkeksi mikäli se on mahdollista. Toisekseen ei varmaan ole ihan liikaa pyydettyä tavalliselta ihmiseltä odottaa ennakointia liikenteessä. Jos olet poistumassa kilometrin päästä pois niin tarviiko sitä ajaa reikäpäässä loppuun asti jos edessä on jonoa. Harvoin kun nämä kerkeävät kuitenkaan kovin pitkälle edes ramppia kun olet jo saavuttanut heidät.
 
Aika monikin asia, mutta tähän aikaan kun lunta on teillä ja pienemmillä teillä keskiviivaa ei näy, niin näitä väärää puolta ajavia riittää. Eli kun tiessä on mutka kulkusuunnassa vasemmalle, niin auto ajautuu enemmän tai vähemmän väärälle puolelle. Tuntuu olevan vaikeaa joillekin hahmottaa missä se ajoradan oikea reuna on. Joka päivä tulee vastaan näitä näitä lasittunein silmin hartiat lukossa ajavia ja auto puoleksi väärällä kaistalla. Ei auta kun väistää. En halua leimata mitään kansanosaa, mutta useimmiten naisia.
 
Aika monikin asia, mutta tähän aikaan kun lunta on teillä ja pienemmillä teillä keskiviivaa ei näy, niin näitä väärää puolta ajavia riittää. Eli kun tiessä on mutka kulkusuunnassa vasemmalle, niin auto ajautuu enemmän tai vähemmän väärälle puolelle. Tuntuu olevan vaikeaa joillekin hahmottaa missä se ajoradan oikea reuna on. Joka päivä tulee vastaan näitä näitä lasittunein silmin hartiat lukossa ajavia ja auto puoleksi väärällä kaistalla. Ei auta kun väistää. En halua leimata mitään kansanosaa, mutta useimmiten naisia.
Toisaalta sitten monikaistaisilla ollaan aina viereisellä kaistalla suuntaan tai toiseen. Eikä noista tee välttämättä kovin herkästi mieli poistua koska ollaan yhtäkkiä mukavasti siinä paksummassa lumikerroksessa ja riskinä keulan haukkaaminen/pyörähdys yms. Eli ylipäänsä tuo kaistojen sijainnin löytäminen ilman jo auki ajettuja uria on pirun vaikeaa monelle.

Mutta jos jotain hyvääkin, tänään ei ollut kuin yksi kontissa hinaava ja muut jättivät turvavälejä oikein nätisti. Bonuksena iso osa ajoi paljon normaalia sulavammin ja ennalta-arvattavammin liikkein paria poikkeusta lukuunottamatta tietty jotka toki sitten aiheuttivat ne ainoat kunnon polkaisut jarrua ja tietenkin 80kmh alueella vasemmalla kaistalla ajaessa.
 
Sitten olikin iltapäivästä päivän paras kun poliisilla oli niin kiire (ei ollut millään tehtävällä) että piti reilusti liian kovalla tilannenopeudella tunkea itsensä tuusulanväylällä kahden auran väliin. Aurat näkyivät pitkän matkaa joten ihan yllärinä varmasti tuli tämä tilanne ja piti sitten tommonen tempaus suorittaa. Ja tämäkin seuraavasta liittymästä ulos, eikö voinut sitä muutamaa sekunttia malttaa? Meinasin Dennikselle laittaa palautetta mutta eihän mulla ole mitään someja käytössä missä herra vaikuttaa. Joten tyydyn narisemaan täällä.
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.

Pientareelle en kyllä lähtis näillä keleillä menemään mistään hinnasta just äsken keskustelluista syistä.
 
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.
Ongelma jäi vähän ilmaan.

Poliisit on toki huonoja esimerkkejä liikenteessä, jos poistuminen oli suunniteltua niin kuullostaa vähän oudolta mennä kahden aura-auton välistä, korkealla tilannenopeudella. Tulee mielikuva että vähän riski veto.

Tosin nyt oletan että tuossa meni kolmekaistaa suuntaan ja että ne aura-autot olit auraushommissa, ja vauhti niilla kuitenkin reipas.

Jos olikin vain jotkut "aura-autot" ajeli jotain siirtoajoa omilla kaistoillaan, niin ei kuullosta asialta mistä olisi muille kerrottavaa.
 
Niin mikä tässä nyt oli se ongelma? Ei aurojen välinen alue mikään kieltoalue ole, nehän saa ohittaakin jos pystyy.

Pientareelle en kyllä lähtis näillä keleillä menemään mistään hinnasta just äsken keskustelluista syistä.
Kaippa jos ne liikennettä vaikka valvoo niin olisi hyvä nähdä ympärilleen. Tietty jos tarkoitus onkin olla piilossa ja napata siitä ohittelijat niin juttu on eri.
 
Ongelma jäi vähän ilmaan.

Poliisit on toki huonoja esimerkkejä liikenteessä, jos poistuminen oli suunniteltua niin kuullostaa vähän oudolta mennä kahden aura-auton välistä, korkealla tilannenopeudella. Tulee mielikuva että vähän riski veto.

Tosin nyt oletan että tuossa meni kolmekaistaa suuntaan ja että ne aura-autot olit auraushommissa, ja vauhti niilla kuitenkin reipas.

Jos olikin vain jotkut "aura-autot" ajeli jotain siirtoajoa omilla kaistoillaan, niin ei kuullosta asialta mistä olisi muille kerrottavaa.
Tulkitsin, että tulivat väylälle ja poistuivat. Toki jos aurojen väliin menivät ja sieltä pois, niin kiirehän niillä silloin oli johonkin. Täysin virheellinen oletus, että ei voinut olla tehtävää päällä.
 
Täysin virheellinen oletus, että ei voinut olla tehtävää päällä.
Se osu kanssa silmään että mistä päätteli ettei tehtävää, jos sillä sanalla nyt tarkoitetaan sitä että jonnekkin oli jonkinlainen hoppu, eikä sitä että pillit päällä ajellaan.
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."

Joka päivä tässä risteyksessä on sen kymmenen autoa yhdessä jonossa kääntymässä vasemmalle ja ei yhtään siinä viereisellä kaistalla, sitten ihmetellään kun risteys ei vedä :facepalm:

Joka kerta kun menen tuohon toiselle viereiselle kaistalle niin toisen kaistan ensimmäinen yrittää kiihdyttää niin etten vain pääse hänen edelle:facepalm:

Että kyllä se on herkkää...

thrh.JPG


Sitten tämän aamun episodi Tuusulan moottoritiellä. Ajan keskimmäistä kaistaa 110km/h mittarissa, ketään ei missään paitsi näen että rampilta tulee auto, tuossa kohtaan siis kolme kaistaa mitkä menee toista kilometriä kunnes tulee kehä 3. Mitä tekee tämä rampilta tullut auto, pistää vilkun päälle ja ajattelee että siihen mun eteen noin 2m päähän on hyvä tulla 80km/h vauhdilla, torvi pohjaan ja pitkät päälle niin ymmärsi onneksi ettei hän siihen mahdu, mutta mikä vitun järki ampua siitä rampilta suoraan eteen kun kolme kaistaa menee kilometrejä jolloin on varmasti aikaa vaihtaa sitä kaistaa!!!

sdf.JPG
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
 
Vieläkin näkee välillä niitä joiden mielestä päättyvää kaistaa ei saisi hyödyntää kun se on "etuilua", vaan kaikkien pitäisi ajaa yhtä kaistaa kiltisti jonossa puolittaen tien välityskyky.

Nyt kaupunkikin alkaa jo puuttua tähän kun autoilijat aiheuttavat ruuhkia ilman syytä, paikassa jossa risteykseen on erikseen tehty ylimääräinen päättyvä kaista sen takia että autoja ehtisi enemmän läpi.


"Kaupunki toivoo autoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana."
Näihin vastaaviin saisi laittaa sellaiset isot muuttuvat infonäytöt, joissa vaikka punaisella välkkyen lukee "TÄYTTÄKÄÄ MOLEMMAT KAISTAT LOPPUUN, PITÄKÄÄ TASAINEN TURVAVÄLI JA VAUHTI."
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
Viittaatko nimenomaan merkkiin

E30 ajokaistojen yhdistyminen, eli ns vetoketjumerkkiin

1673424301442.png


Näihin vastaaviin saisi laittaa sellaiset isot muuttuvat infonäytöt, joissa vaikka punaisella välkkyen lukee "TÄYTTÄKÄÄ MOLEMMAT KAISTAT LOPPUUN, PITÄKÄÄ TASAINEN TURVAVÄLI JA VAUHTI."
Liikennemerkin pitäisi riittää, mutta nopeasti kun luin linkatun jutun, nii siinä puhuttiin myös päättyväksi merkatusta kaistasta, jos siellä jotain sellaista niin ei ihme että kuljettajat välttelee ruuhkassa päättyvää kaistaa.

Merkki on tosin varsin uusi ja pikkuhiljaa niitä tullut sinne tänne.
 
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
 
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.

Mitäs jos ajaa jo valmiiksi vasenta kaistaa ja sitten vain jatkaa loppuun asti? Näitkö että hän ajoi kilometrin vasenta kaistaa ja lopulta haluaa sun eteen kun kaista loppuun ja sinä päätät kaikessa viisaudessa "että minun eteen et tule!" ja luot itse sen sumpun siihen vetämällä välin kiinni :facepalm:

jos kaikki pitäisi auton mentävän välin, molemmat kaistat yhdistyy vetoketjulla ja kun tietyö loppuu ja kaistat erkanee niin vetoketjuna jono auki ja kaasu pohjaan ja menoksi. Ei, siellä on aina se yksi tai kaksi urpoa jotka vetää välin kiinni, alkaa kouluttamaan, sitten kun kaistat erkanee niin mennään siihen vasemmalle kaistalle jatkamaan koulutusta ja kiihdytetään vitosella kaksi kilometriä kunnes väistetään "koska minulla on oikeus"! :facepalm:

ja sitten kun kesällä niitä tietöitä on tasaisesti niin tämä toistetaan 300-400km mökkimatkalla 3-4 kertaa ja ai että kaikilla on kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä päättyvän kaistan keskustelussa on mielestäni kaksi eri tapausta, joissa toisessa on oikein ajaa päättyvää kaistaa loppuun asti ja toisessa ei.

Oikeassa tapauksessa on juuri yllä mainittu vetoketjumerkki tai muuten risteysalue tms. on suunniteltu niin että kaksista valoista pääsee useampi auto liikkeelle ja sen jälkeen yhdistyy yhdeksi kaistaksi. Näissä tapauksissa on täysin hyväksyttävää ja suotavaa käyttää kaikki kaistoja ja myös sitä vähemmän käytettyä ja ajaa sieltä rinnalle.

Mutta sitä en ymmärrä ja näen toiminnan täytenä kusipäisyytenä jos esimerkiksi moottoritiellä on työmaan takia vaikkapa vasen kaista hetken aikaa pois käytöstä ja tästä on hyvin ennakkoon merkkejä. Autoilija näkee että oikeaa kaistaa etenee jo possujuna 10km/h nopeudella metrin turvavälein. Jos siinä lähtee paahtamaan vasenta kaistaa loppuun asti ohittaen kaikki oikealla jonossa olevat niin minulta ei ainakaan heru yhtään sympatiaa päästää sieltä vasemmalta jonon ohi tunkevaa autoa liittymään oikealle.
Ihan jokaisessa tilanteessa kuuluisi käyttää kumpaakin kaistaa eikä jonottaa yhdellä kaistalla. Ennenkin kun tuo uusi liikennemerkki otettiin käyttöön opastamaan osaamattomia.

Saako ohituskaistaa muuten mielestäsi käyttää ohittamiseen jos se kaista on kuitenkin kohta loppumassa?

muoks: ohituskaistoitus toki poikkeuksena sääntöön että joka tilanteessa jonon pitäisi jakautua kaikille kaistoille.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.

No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.

Etkö oikeasti ymmärrä, että se Audikuski koukkasi takaisin Volvon eteen vain "kouluttaakseen" sitä. Eli paineli jarrua sen edessä viimeiseen saakka, mutta kuitenkin siten että ehti vielä oikealle haluamaansa ramppiin. Tostahan ei jälleen kerran tiedä miten kauan tuo leikki on jatkunut, aivan varmasti videota paljon kauemmin. Niin pitkään, että noiden takana tuleva täysin ulkopuolinen kuski on päättänyt kaivaa kännykän ja alkaa videoimaan touhua.

Päivän selvästi Volvokuski on hyvin tietoinen leikistä ja itsekin siinä mukana, koska Volvossa kaasupoljin löytyy ihan heti kun Audi vaihtaa oikealle kaistalle. Eli mikään viaton ... "oho ajelimpa ajatuksissani vasemmalla, anteeksi" -kuljettaja hän ei ole, pikemminkin tietyntyyppinen kotipoliisi joka on määritellyt itselleen sopivan "ylinopeuden" jota on sopivaa ajaa vasemmalla ja takanatulevat "DWI".

Audikuski ei tämmöisestä jumittamisesta pidä ja lopulta sopivan välin löydyttyä päättää mennä oikealta ohitse ja sen jälkeen "kouluttaa" volvokuskia jarruilla, siitä huolimatta että on poistumassa juuri kehältä.


Täällä pk-seudun pääväylillä näkee kyllä niin idioottia touhua ettei mitään rajaa, tää on asennevammaisten MinäMinä -apinoiden paratiisi. Missään muualla ei näe vastaavaa määrää suoranaisen kusipäistä touhua liikenteessä kuin täällä etelässä, jossain "maaseudulla" asuva ei varmaan kalenterivuoden aikana pääse kertaakaan todistamaan / kokemaan sitä, mikä täällä on jokaviikkoista. Jokin näistä on varmasti saanut tuon videonkin konfliktin aikaiseksi:

-Jengi ajaa vasenta kaistaa olemattomalla nopeuserolla oikeaan kaistaan.
-Jengi ajaa vastenta kaistaa keskittyen ties mihin työpuheluihinsa ja nopeus pumppaa ees-taas +/- 10kmh oikeaan kaistaan nähden.
-Jengi jää ajamaan vastenta kaistaa vaikka oikealla olisi hyvin tilaa.
-Jengi ajaa vastenta kaistaa, koska "JO" 500m päässä näyttäisi oikealla kaistalla oleva hitaampi ajoneuvo, rekka tms.
-Jengi tulee vasemmalla kaistalla perseeseen kiinni vaikka sinun edessäsi olisi 5-10 autoa jonossa.
-
 
Viittaatko nimenomaan merkkiin

E30 ajokaistojen yhdistyminen, eli ns vetoketjumerkkiin

1673424301442.png



Liikennemerkin pitäisi riittää, mutta nopeasti kun luin linkatun jutun, nii siinä puhuttiin myös päättyväksi merkatusta kaistasta, jos siellä jotain sellaista niin ei ihme että kuljettajat välttelee ruuhkassa päättyvää kaistaa.

Merkki on tosin varsin uusi ja pikkuhiljaa niitä tullut sinne tänne.
Liikennemerkin kyllä pitäisi riittää, mutta käytännön kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että jättimäinen vilkkuva infotaulu vasta saisi ihmiset enemmissä määrin kokeilemaankin sitä päättyvänkin kaistan käyttöä. Suomessa saadaan näillä liikennemäärillä ruuhkia aikaan kirjaimellisesti ihan turhaan ja tyhjästä.
 
Liikennemerkin kyllä pitäisi riittää, mutta käytännön kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että jättimäinen vilkkuva infotaulu vasta saisi ihmiset enemmissä määrin kokeilemaankin sitä päättyvänkin kaistan käyttöä. Suomessa saadaan näillä liikennemäärillä ruuhkia aikaan kirjaimellisesti ihan turhaan ja tyhjästä.
Minulla aika vähän kokemusta tuosta merkistä, ja jotenkin jäänyt olo että siihen kiinnitetään huomiota.
Tuosta linkin paikasta en osaa sanoa, siinä hämäs se että jos ensin kerrotaan päättyvästä kaistasta, niin miettisin myös sitä ajatusta että hämmentävät , ristiriitaiset jutut poistetaan, ja tehdään kohteesta muutenkin ajatusta tukeva.

Taajamissa usein merkittävä osa vaki liikkujaa, joiden luulisi aikaa myöten muutokset huomaamavan, mutta se toki totta että monella paikkakunnalla on ns paikallisia tapoja joilla ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa miten pitäisi ajaa..

no en nyt ihan tosissaan ottanut heittoasi jättimäisestä vilkkuvasta inffotaloutsa. :)

Mutta uudestaan pohtien, jos on joku turkulainen tapa syntynyt, niin joku kohtuullinen opaste voisi auttaa irti siitä kun muutkin ajaa väärin. Merkki ei ole tainnut olla käytettävissä kuin parivuotta ja hyvin hissukseen niitä tullut teille, moni (ei fooromulainen) ei varmaan ole vielä kertaakaan sellaiseen törmännyt.
 
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.
 
Yhdistyvät kaistathan on ihan järkevä täyttää pitkälle ja ottaa vetoketjulla. PK-seudulla kuitenkin tapahtuu esim. poistumisliittymien jonoissa tuota että viime tingassa ängetään poistuvalle kaistalle. Pahimmillaan on tapahtunut todella rajuja peräänajoja kun viime tingassa rampille haluava lyö liinat kiinni ja yrittää änkeä 10 km/h ajavan jonon väliin.

EDIT:
Yhdistyvien kaistojen kohdalla olisi kuitenkin suotavaa käyttää pelisilmää. Jos loppuva kaista on tyhjä, on tahditonta ajaa päätyyn asti reipasta nopeutta ja änkeä hitaamman kaistan väliin.
Tämä ydhistyvät kaistat juttu on sellainen säännöllisesti ketjussa kiertävä juttu, ja sn lisäksi että eri ajatuksia niin eri kirjoittajat/lukijat kuvittelee mielessään aivan eri tilanteita/paikkoja.

Jos kaksi kaistaa yhdistyy ja siinä on vetoketjumerkki, niin se aika selkeä, suunnitelia on asian pohtinut, se nyt ei ole se juttu miten ihmiset lähestyessä ajaa, vaan se että vetoketju toimii.

Jos toinen kaista päättyy, niin että siinä ei ole vetoketjua suunniteltu, vaan se kaista päättyy jolloin tehokkainta vaihtaa sopivassa kohtaa sinne jatkuvalla kaistalle. Jos lähtee jonossa ohittaan päättyvän kaistan kautta, niin ei se ainakaan sujuvuutta ja turvallisuutta lisää.

Noiden väliin menee sitten mm. ne tilanteet missä menee kaksi kaistaa suuntaansa ja jossain usemman liittymän jälkeen vasemmanpuoleinen loppuu ja oikeanpuolesella on jonoa kun sinne liittyy ja sieltä poistutaan. Ne jotka jatkaa suoraan, niin ei niiden kannatta oikealla körötellä muita häiritsemässä. Kiitos voi toki olla joskus niukka ja tilaa ei saa. Käytöksellä toki iso merkitysä, miltä se oma meno näyttää.


Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
Ajattelin että tuossa kysymyksessä oli kyse jonosta, jossa vain siirryttiin jonossa eteenpäin, jolloin ohitetut joutu siirtymään sen verran taaksepäin.
 
Mitäs jos ajaa jo valmiiksi vasenta kaistaa ja sitten vain jatkaa loppuun asti? Näitkö että hän ajoi kilometrin vasenta kaistaa ja lopulta haluaa sun eteen kun kaista loppuun ja sinä päätät kaikessa viisaudessa "että minun eteen et tule!" ja luot itse sen sumpun siihen vetämällä välin kiinni :facepalm:

jos kaikki pitäisi auton mentävän välin, molemmat kaistat yhdistyy vetoketjulla ja kun tietyö loppuu ja kaistat erkanee niin vetoketjuna jono auki ja kaasu pohjaan ja menoksi. Ei, siellä on aina se yksi tai kaksi urpoa jotka vetää välin kiinni, alkaa kouluttamaan, sitten kun kaistat erkanee niin mennään siihen vasemmalle kaistalle jatkamaan koulutusta ja kiihdytetään vitosella kaksi kilometriä kunnes väistetään "koska minulla on oikeus"! :facepalm:

ja sitten kun kesällä niitä tietöitä on tasaisesti niin tämä toistetaan 300-400km mökkimatkalla 3-4 kertaa ja ai että kaikilla on kivaa.

Niin tuollainen "kaikki pitää auton mentävän turvavälin" ei vaan koskaan oikeasti toteudu. Se työmaan takia ainoana auki oleva oikea kaista vetää sen samalla auto per aikayksikkö -tahdilla autoja läpi riippumatta siitä yhdistyykö sitä ennen siihen autoja vetoketjulla vai pelkästään oikealla kaistalla ajavat.

Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.

Saako ohituskaistaa muuten mielestäsi käyttää ohittamiseen jos se kaista on kuitenkin kohta loppumassa?

Tottakai? Ohittaminen ohituslaistalla ei hidasta niitä oikealla kaistalla kulkevien matkaa mitenkään.
 
Onko ruokakaupassakin hyväksyttävää jos näkee että on pitkä jono kassalle niin vetää jonon ohi vasemmalta ja kiilata seuraavana kassalle pääsevän eteen? Ei nopeuta sitä toimintaa yhtään, ainoastaan hidastaa heidän kaupasta pois pääsyään ketkä odottavat jonossa.

Tosissaan vertaat kassajonoa autoliikenteeseen :facepalm:

:srofl:
 
Hervantaan valtaväylää pitkin tullessa on tuo ajokaistojen yhdistyminen nyt työmaan aikaan. Siinäkin näkee aika-ajoin miten toinen kaista on käytännössä täynnä ja toisella ei oikeastaan ketään, onneksi oikealla kaistalla ajelijat eivät yleensä ala blokkailemaan kaistojen yhdistyessä. Sinänsä ihan hyvä harjoittelupaikka tuota merkkiä varten, kun suoraa riittää ennen ja jälkeen valojen. :smoke:
Tässä on käynyt niin, että aluksi ajettiin kahta kaistaa ja yhdistyttiin lähempänä kiertoliittymää, mutta kun paikka on tullut kaikille tutuksi, niin yhdistyminen tapahtuu jo aiemmin. Mielestäni tuossa paikassa on aika samantekevää jonotetaanko pullonkaulaan yhtä vai kahta kaistaa, se vetää joka tapauksessa samalla vauhdilla.

Vetoketjuperiaate toimii Tampereella muutenkin hyvin, esim. tuota paikkaa edeltävä erkanemiskaista ohitustieltä hervantaan päin, tai keskustassa alarannan suunnasta tuleva jono, pääsee nykyään liittymään jonoutuneelle väylälle vetoketjuperiaatteella ihan ilman mitään merkkejä. Ei se vielä muutama vuosi sitten mennyt yhtään niin.

Mutta voi veljet pyörällä on vaarallista noudattaa omia liikennesääntöjen mukaisia ajovuorojaan, vaikka autoilijoille olisi kolmion alla vielä erikseen varoitus väistettävistä pyöräilijöistä. Pakko se on vaan silti mennä vähän niin kuin melkein alle, eivät ne muuten ikinä opi.
 
Hämmästyttävää tämä käsitys, että joissakin tilanteissa ei saisi käyttää molempia kaistoja jostain ihmeellisistä solidaarisuussyistä, jossa muut typerästi ajavat eivät suostu sujuvaan liikenteeseen ja sen takia jurnuttavat jonossa väärin. Ehdottomasti molemmat kaistat aina käyttöön, koska muuten se tuplamittainen jono tukkii takana olevat liittymät ja risteykset. Kun tiellä on samaan suuntaan kaksi tai useampi kaista, ei se suunnittelija siihen ole huvikseen laittanut. Kaksi kaistaa vetää noin tuplamäärän autoja aikayksikköä kohden. Minusta vapaan kaistan välttely kertoo, että liikkujalla on puutteellinen käsitys liikenteen toimintaperiaatteista.

Oulussa tämä ongelma on erityisen paha, koska täällä autoilijat välttelee ruuhka-aikanakin sitä vasenta kaistaa kuin ruttoa. Tunkevat aina väkisin sinne oikealle kaistalle liittyjiä haittaamaan, vaikka oma matka jatkuu suoraan kymmeniä risteyksiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 816
Viestejä
4 587 849
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom