Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ehkä enemmänkin ihmetyksen aihe. Ajoin 63-64 todellista 60 alueella ja tuli vauhdilla paku perään, niin lähelle että vain maski näkyi. No sitten se meni ohi ja se oli ambulanssi,eikä hälytysajossa.
 
Ehkä enemmänkin ihmetyksen aihe. Ajoin 63-64 todellista 60 alueella ja tuli vauhdilla paku perään, niin lähelle että vain maski näkyi. No sitten se meni ohi ja se oli ambulanssi,eikä hälytysajossa.
Joo tuota on hankala huomata. Ite kun olen ambulanssin kyydissä ollut potilaana, niin veteli 160km/h motarilla kun oli semisti kiire, mutta kiireellisyysluokka ei ollut kuitenkaan se kovin, niin eivät hälytysvilkkuja käyttäneet. Toki hyvien tapojen mukaista olisi jättää turvaväliä ja mennä fiksusti ohi, mutta jos oli ei-maailman-kiireellisin-mutta-tilanne-kuitenkin päällä, niin kyllähän siinä tallaa laittavat reilusti.
 
Mikä on kun noiden korotettujen ÄIJÄ maastureiden/lava-autojen valot on aina suunnattu häikäisemään jokainen vastaantulija? Bonuksena todennäköisesti joku ledihiroshimabar kiinnitettynä puskuriin/katolle/molempiin, jolla pystyy valaisemaan koko maakunnan.
 
Tämä on meillä päin enemmän sääntö kuin poikkeus. Pahimmat lyövät vaan vilkun päälle ja alkavat hivuttaa autoansa rampilta kaistalle. Siinä sitten mietitään kun vasemmallakin kaistalla on auto ja itse on siinä välissä. Edessä ja takana rutkasti tilaa.

Itsehän siirryin työmatka-aamuissa käyttämään paljon hiljaisempaa ramppia vaikkakin joutuu tekemään 1,5km lenkin. Liian monta kertaa viikossa oli tilanteita jossa koitettiin liittyä 60km/h letkassa moottoritielle.

Pahin mitä itse tiedän:

Tampere, Pirkanmaa

Ruuhka-aikaan tuossa näkee aina sellaisen possujunan liittymässä motarille 70km/h metrin turvaväleillä.
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.

Veikkaan että volvokuski maleksii moottoritiellä vasenta kaistaa, audi tulee puskuriin, tämä ärsyttää volvoa ja kun audi yrittää ohi niin loppu nähdään videosta.

Näitä volvokuskeja on motarit täynnä
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.

Molemmilta kortti pois pitkäksi aikaa. Audi ehti vielä rampille liittyessään vaarantaa liikenteen toistamiseen ja ainakin teknisesti oli isompi idiotti myös tuossa alkutilanteessa, joten siitä hyvästä pidempi jäähy kuuluisi sinne.
 
Molemmilta kortti pois pitkäksi aikaa. Audi ehti vielä rampille liittyessään vaarantaa liikenteen toistamiseen ja ainakin teknisesti oli isompi idiotti myös tuossa alkutilanteessa, joten siitä hyvästä pidempi jäähy kuuluisi sinne.
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.
 
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.

Video on niin lyhyt että ei nähdä kuinka pitkään volvo maleksii tuossa vasemmalla kaistalla, mutta mitä kokemuksesta voin sanoa niin tuossa tuusulan motarilla kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä että vasen kaista on vain ohitusta varten ja jos taakse ilmestyy nopeampi niin anna tietä ohituksen jälkeen.
 
Video on niin lyhyt että ei nähdä kuinka pitkään volvo maleksii tuossa vasemmalla kaistalla, mutta mitä kokemuksesta voin sanoa niin tuossa tuusulan motarilla kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä että vasen kaista on vain ohitusta varten ja jos taakse ilmestyy nopeampi niin anna tietä ohituksen jälkeen.
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.
 
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.

No kaksi urpoa kun kohtaa tuolla liikenteessä niin audi urpo halusi vielä vähän kouluttaa volvo urpoa että minähän siihen eteen tulen...

Itse menen vain ohi noista vasemman kaistan madoista, ei ne ymmärrä mitä ne tekee väärin... Toki harvoin tuossa kohtaan vielä on niitä todellisia matelijoita liikkeellä, ne tulee vasta sitten kun nopeus muuttuu sataan, siellä jatketaan ajoa 90km/h vasemmalla kaistalla jono perässä tajuamatta yhtään mitä tehdään :facepalm:
 
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.
Varmaan oli huomio vähän muualla kuin mihin piti mennä... Pieni mahdollisuus tuossa on siihenkin, että Audi yritti luovia liikenteen läpi sopivista väleistä liittymään "etanoiden" edelle ja Volvon temppu pilas saumat siihen. Loppu meni sitten terveisten lähettämisessä puolin ja toisin.
 
Otsikko on virheellinen, tilanteen vaaransi volvokuskin toiminta.

Tämä näkemys tulee moottoritieliikennekulttuurin de facto-näkökulmasta, ei liikennesääntöpoliisien teoriakirjasta:

Audin kuskilta ihan normaali protesti lähteä oikealta ohi, jos vasemmalta ei tajuta väistää oikealle vaikka toinen antaa väistöpyynnön ajamalla perseessä kiinni ja oikealla on tilaa. Noin idioottimaista käytöstä kuin volvokuskilta ei olekaan onneksi ikinä tullut nähtyä. Vaikka se onkin itsekästä, hänellä on kaikki oikeus olla väistämättä kohteliaasti sinne oikealle, mutta ohituksen estäminen noin on jo supermulkkua. Onneksi turbosaapilla olisi tuonkin mulkun häkkismäinen ohitus oikealta onnistunut liikenneturvallisesti nanosekunnissa.

No, ei paljon järki päätä pakota audikuskillakaan, joka pujottelee 200m ennen poistumista säästääkseen 0,5 sekuntia.
 
Hitto miten ärsyttävää, kun jotkut laittavat pitkät päälle kymmeniä metrejä ennen kohtaamista. Joo joo kaikki on kuullut, kuinka pitkät tulisi laittaa päälle ennen kohtaamista, mutta vähän pitäisi suhteuttaa omaan valotehoon. Perus halogeenit on ihan ok, mutta silmät sulaa päästä kun rekka laittaa kaikki lisävalonsa päälle.
 
Ja molemmat hämmentävät. Luulisi olevan epämiellyttävääkin huomata, että koko ajan mennään tuurilla ja vahinko on lähellä. Pitää siis todellakin olla jotenkin tyhmä ja ymmärrykseltään vajaa, jotta ei edes huomaa ja täten jatkaa touhua. Pelkkä kusipäisyys ei selitä asiaa.

Siitä huolimatta:

Äitillä (ihan normaali ihminen, ei vajaa, eikä tyhmä, eikä kusipää) on/oli tapana harrastaa tuota perässä roikkumista pääväylillä. Syynä tais olla jännitys ajaa teillä, joilla hän normaalisti ei joudu ajamaan. Hänestä se tuntui jostain syystä turvallisemmalta roikkua 60t. painavan rekan perseessä kuin pitää väliä siihen. Kerran siittä hänelle mainitsin kun jouduin olemaan hänen kyydissä 130km pitkän ajomatkan, että minua pelottaa kun hän ajaa niin lähellä sitä edellä olevaa rekkaa. Ainakin sillä kertaa hän uskoi ja otti etäisyyttä siihen rekkaan.

Muista kerroistan en tiedä kun hän todellakin välttää vähänkään pidemmän matkan ajamista, jos vain joku muu kortillinen perheestä on saatavilla.

Eli ei tarvitse olla tyhmä, ymmärrykseltään vajaa, kusipää, tjms. että sitä harrastaa. Se saattaa olla joku outo turvallisuuden tunteen hakeminen, tjms.
 
Äitillä (ihan normaali ihminen, ei vajaa, eikä tyhmä, eikä kusipää) on/oli tapana harrastaa tuota perässä roikkumista pääväylillä. Syynä tais olla jännitys ajaa teillä, joilla hän normaalisti ei joudu ajamaan. Hänestä se tuntui jostain syystä turvallisemmalta roikkua 60t. painavan rekan perseessä kuin pitää väliä siihen. Kerran siittä hänelle mainitsin kun jouduin olemaan hänen kyydissä 130km pitkän ajomatkan, että minua pelottaa kun hän ajaa niin lähellä sitä edellä olevaa rekkaa. Ainakin sillä kertaa hän uskoi ja otti etäisyyttä siihen rekkaan.

Muista kerroistan en tiedä kun hän todellakin välttää vähänkään pidemmän matkan ajamista, jos vain joku muu kortillinen perheestä on saatavilla.

Eli ei tarvitse olla tyhmä, ymmärrykseltään vajaa, kusipää, tjms. että sitä harrastaa. Se saattaa olla joku outo turvallisuuden tunteen hakeminen, tjms.
Jos on töhöilevien vastaantulijoiden pelko, joten käyttää rekkaa kilpenä, tiedä häntä.
 
Kyllähän noita rekka ja "perävaunu" näkee jatkuvasti 1-tiellä, varsinkin jos keli on huonompi. Paremmilla keleillä on enemmän pakujen ja peräkärryllisten henkilöautojen juttu. Tai sitten joku 80 ja kuoleman välissä oleva vanha pariskunta matkalla lähimpään asutuskeskukseen kauppaan. Märällä ja lumisella kelillä kyllä tulee joskus ihmeteltyä, että miksi helvetissä ajavat niin lähellä rekkaa. Toki siitä pisteestä tarkasteltuna keli saattaa näytttää kamalammalta kuin se on.
 
Jos hakee turvallisuudentunnetta ajamalla vaarallisemmin, niin kyllähän se jotain kertoo siitä, että perustason fysiikan ymmärrys on puutteellista, tai että on muuten vain rajallinen käsitys auton käyttäytymisestä, hallinnasta ja/tai omista kyvyistä.

Ei se varmastikaan tahallista ole, mutta ei typerän käyttäytymisen aina sellaista tarvitsekaan olla.

Autolla ajamisen ei pitäisi olla mikään perusoikeus, joka kuuluu suunnilleen kaikille, kunnes lääkäri lopulta toteaa ettei joku fyysinen ominaisuus enää riitä.
 
https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-videot/a/291543f6-a4a0-4eba-8c58-9a2a0413f4ad

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.
Jos mennään sen mukaan mitä videolla näkyy ja mitä jutussa kerrotaan, niin Volvo kuskin kiihdyttely outoa, ajelee turvavälin päässä, joten mitään syytä ei kiihdytellä, olis vaan jatkanut matkaa.

Audi kuskin toilailuille ei voi oikein nähdä mitään selitystä.

Tulee toki mieleen että se Audi kuskin on siellä kontissa sekoillut jo pidempään ja lähti vasta vetoon
 
Siinä on ollut Volvon ja Audin itsestään virittyvä kahden idiootin systeemi. Aika sama kumpi aloitti, päiväsakoille olisi molemmat päässeet jos videon kuvaaja olisi ollut poliisi.
 
Siinä on ollut Volvon ja Audin itsestään virittyvä kahden idiootin systeemi. Aika sama kumpi aloitti, päiväsakoille olisi molemmat päässeet jos videon kuvaaja olisi ollut poliisi.
Katsoin videon uudestaan.

Volvo pysyi ajolinjallaan ja kaistalla, , kiihdytti, kun Audi liimas kontiin ja siitä Audi lähti vaihtamaan oikealla kaistalle. Se ei vaarantanut Audin menoa, päinvastoin, siinä vaiheessa kun Audi lähti ohittaan tullen Volvo rinnalle, niin Volvon jarruvalo syttyi, eli Audi ei ollut enään Volvon takana.

Jos siis lähdetään kuvitteleen että tuosta olisi Volvo kuski saanut lapun ja Volvo kuski joku "juristi" joka lähtee toimintaansa avaa.

Yllä olevasta huolimatta uskoisin sen tarinan että Volvo kuskia ärsytti kontissa roikkuja ja että hän ennakoi Audin kuskin vaarallisen ajatuksen, ja kiihdytyksen ajatus oli sulkea portti ettei Audi kuski koukkisi, kuten siitä huolimatta teki. (*

IL sanoi:
Teslan autokamera taltioi 17. marraskuuta järjetöntä ajamista Helsingissä.
Onko tuo nyt oikeasti Teslan autokameralla kuvatta ja videon lähettäjä sen sitten puhelimellaan kuvannut näytöltä (PYSTY KUVA), vai olisiko käsivaralla kuvannut, samalla kun itse ajeli toisen kontissa.

(*
Jos jotain tuollaista, niin noin omana mielipiteenä, jos joku sekoilee kontissa, rinnalla, niin ketjussa toki olla mielipiteitä että pitäisi painaa talla pohjaan ja jättää sekoilia taakse, mutta ehkä kannattaa ottaa rauhallisesti ja rauhalisin ennustettavin liikkein, itsekkäästi ajatellen turvallisempaa että sekoilia paikan tullen kaikkoa maisemaan
 
Katsoin videon uudestaan.

Volvo pysyi ajolinjallaan ja kaistalla, , kiihdytti, kun Audi liimas kontiin ja siitä Audi lähti vaihtamaan oikealla kaistalle. Se ei vaarantanut Audin menoa, päinvastoin, siinä vaiheessa kun Audi lähti ohittaan tullen Volvo rinnalle, niin Volvon jarruvalo syttyi, eli Audi ei ollut enään Volvon takana.
Ei se kyllä samalla kaistalla ollessa kiihdyttänyt. Heti kun Audi lähti ohittamaan, niin sisäinen mulkku löytyi vollesta ja oikea jalka suoristui. Jarruvalo löytyy siinä kohtaa, kun vollerassukka tajuaa, että Audi kiihtyy paremmin ja ehtii väliin. Tai jos oli automatiikka päällä, niin saattoi volle jarruttaa kuskin tahdosta huolimatta kun meni jo lähelle edellä ajavaa. Tuosta tyylipuhtaampaa "vittu sä et mee mun ohi" raivaria ei paljon löydy. Jos vollekuski olisi ennakoinut, niin siis se olisi ollut eri kaistalla.

e: Tuo automatiikan jarruttaminen vollessa on jopa aika luultavaa, koska sen verran monta kertaa vuokra V90:llä olen sitä adaptiivista kironnut. Varmaan ajellut nollat taulussa vasuria audi perässä ja sit provosoitunut audin ohitusliikkeestä ja kiihdyttäessä unohtanut automatiikan estävän törmäämisen edellä menevään. Ainakin V90:ssä se lyö jarrut yllättävän tiukasti kiinni, jos on nopeuseroa tarpeeksi edessä menevään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kyllä samalla kaistalla ollessa kiihdyttänyt. Heti kun Audi lähti ohittamaan, niin sisäinen mulkku löytyi vollesta ja oikea jalka suoristui. Jarruvalo löytyy siinä kohtaa, kun vollerassukka tajuaa, että Audi kiihtyy paremmin ja ehtii väliin. Tai jos oli automatiikka päällä, niin saattoi volle jarruttaa kuskin tahdosta huolimatta kun meni jo lähelle edellä ajavaa. Tuosta tyylipuhtaampaa "vittu sä et mee mun ohi" raivaria ei paljon löydy. Jos vollekuski olisi ennakoinut, niin siis se olisi ollut eri kaistalla.

e: Tuo automatiikan jarruttaminen vollessa on jopa aika luultavaa, koska sen verran monta kertaa vuokra V90:llä olen sitä adaptiivista kironnut. Varmaan ajellut nollat taulussa vasuria audi perässä ja sit provosoitunut audin ohitusliikkeestä ja kiihdyttäessä unohtanut automatiikan estävän törmäämisen edellä menevään. Ainakin V90:ssä se lyö jarrut yllättävän tiukasti kiinni, jos on nopeuseroa tarpeeksi edessä menevään.
Oma tuomio:
Audi kuskilla oli joku pakko päästä volvosta ohi ja volvokuski ei ymmärtänyt miksi helvetissä jonossa sija 321 olis pitänyt luovuttaa takana ajaneelle. Audi kuskilla saattoi olla "puoli heijari" vaikuttimena, ainakin oli takaspoikan laittanut napista kestoseisokille tai sitten oli muuten vain jäänyt ylös.
Viime hetkillä volvokuski jätti taklaamatta audikuskia päähän joka tämän jälkeen kaarsikin muualle.
Audikuski 2 min vaarallinen ajaminen + 10 min käytösrangaistus.
Volvokuski 2 min tarpeeton estäminen.
 
Jos hakee turvallisuudentunnetta ajamalla vaarallisemmin, niin kyllähän se jotain kertoo siitä, että perustason fysiikan ymmärrys on puutteellista, tai että on muuten vain rajallinen käsitys auton käyttäytymisestä, hallinnasta ja/tai omista kyvyistä.

Ei se varmastikaan tahallista ole, mutta ei typerän käyttäytymisen aina sellaista tarvitsekaan olla.

Autolla ajamisen ei pitäisi olla mikään perusoikeus, joka kuuluu suunnilleen kaikille, kunnes lääkäri lopulta toteaa ettei joku fyysinen ominaisuus enää riitä.
Suurin liikenneongelma suomessa on juuri pelkäävät kuskit joilla ei pitäisi olla korttia ollenkaan. Loppuisi "turhat" ohitukset, nämä "liikenneraivot" jotka saadaan aikaiseksi itse tötöilemällä, ja raivopäiset ohitukset pienin väleihin.

Itse ajan joku 60tkm/vuosi nykyään pk-seutu- lahti väliä. En muista, että yksikään autoilija olisi minulle mieltään osoittanut viimeisen 5vuoden aikana.

Jos esim moottoritiellä vasemmalla kaistastalla tulee joku selvästi nopeampi taakse, niin toki jarrutan johonkin väliin ja päästän edelle. se ei matkaani hidasta kuin sekunteja.
 
Vilkun käytön osaamattomuus, liikenneympyröiden käyttö / sinne meneminen / toiminta, rampeilta motarille tulevat, ja ehkä nämä vasemmankaistan motarihinkkaajat, ja toki pakkomaininta kaikille alinopeusköröttelijöille joilla ei ole mitään käryä todellisesta mittarinopeudesta. Ainiin ja ainakin Oulun seudulla jossain parin isomman marketin parkkipaikalla on se väistämisvelvollisuuden sisäistäminen vitun suuri juttu. Siellä on ihan samat säännöt että oikealta tulevaa yleensä väistetään, mutta jostain ihmeen syystä varmaan yksi sadasta sen älyää. Ja se yksi olen minä.
 
Ainiin ja ainakin Oulun seudulla jossain parin isomman marketin parkkipaikalla on se väistämisvelvollisuuden sisäistäminen vitun suuri juttu. Siellä on ihan samat säännöt että oikealta tulevaa yleensä väistetään, mutta jostain ihmeen syystä varmaan yksi sadasta sen älyää. Ja se yksi olen minä.
Ei kyllä se on 2/100. T: se toinen
Tulee nykyään vältettyä Raksilan marketeilla tiettyjä tulosuuntia riippuen kaupasta. Eipä siellä muutenkaan tule asioitua kun on aina niin ruuhkainen, mutta tämä väistämissääntöongelma parkkipaikoilla on kyllä melkoinen Oulussa.
 
Ei se kyllä samalla kaistalla ollessa kiihdyttänyt.
Katsoin eri ruudulla, videosta toki vaikea sen auton kiihtyvyyksiä arvioida, voi olla virhe tulkinta että kiihdytti kun audi oli kontissa, selkeämmin kiihdytti kun audi oli oikealle kaistalle siirtynyt. Mutta ei siitä pitäisi audi kuskille olla vaaraa, Volvo jatkoi ajolinjallaan

. Jarruvalo löytyy siinä kohtaa, kun vollerassukka tajuaa, että Audi kiihtyy paremmin ja ehtii väliin.
Jarruvalot syttyi kun Audi alkoi saapua Volvon rinnalle.

Kyse videosta jossa joku toheloi ennatyksellisen pahasti, turvaväli, vilkun käyttämättömyys, vaaralliset kaistanvaihdot, toistuvia, sulkuviivan ylitys jne. mahdollisesti ylinopeus. Mutta nyt videosta nostetaan kepinnokkaan kanssa autoilia joka kiihdyttää omalla ajolinjalla, ja sen jälkeen hiljentämällä ennen tuota huippu vaarallista kaistan vaihtoa.

Jos videosta haluaa poimia muita toheloita, niin seuraavaksi kai tuo kuvaaja, näyttäisi sekin roikkuvan autojen konteissa.

Videon postauksen alustuksella toki tulee mieleen että Volvo kuski oli hermostunut Audi kuskin toilailuihin ja sen takia kiihdytti, joka tehden väliä, tai ehkä aavistanut että saattaa pienestä välistä puikkelehtia, ja pienentämällä reikää pyrkiä estämään vaarallinen aije.

Yhtä uskottavaa se että Volvo kuski haki kaistan vaihtopaikkaa, mutta sen onettoman paikan hävittyä luopui aikeesta. Jos moisia aikeita niin olisi toki kannattanut käyttää vilkkua.

Oma tuomio:
Audi kuskilla oli joku pakko päästä volvosta ohi ja volvokuski ei ymmärtänyt miksi helvetissä jonossa sija 321 olis pitänyt luovuttaa takana ajaneelle.
Tuskin sillä Audi kuskilla edes oli kiire, vaan vaikutti enemmän ajotavalta (viitaten huomioosi ja "reittivalintaan").

Videolla autot meni parijonossa, ei siinä Audin edellä menevillä oikein ollut paikkaa minne häiriöttä väistää ja motarilla se jopa erikseen kielletty ja ihan hyvästä syystä.


Jos esim moottoritiellä vasemmalla kaistastalla tulee joku selvästi nopeampi taakse, niin toki jarrutan johonkin väliin ja päästän edelle. se ei matkaani hidasta kuin sekunteja.
Tuskin tarkoitit, mutta tässä videoyhteysessa sanavalinta, "jarrutan johonkin väliin" tuo mieleen se että, olemalla avulias kaaharille, tekemällä kunniakujaa, tuuppimalla muita kanssaliikkujia sivuun.

Joskus siiviililläkin voi olla niin kiire, hätä, että on "pakottava" tarve ottaa isompia riskejä, mielellään kaveria auttaa , mutta mistä ne erottaa ajotapakoheltajista, ja kiire kotiin tyypeistä, joten nuo tapa tohelot on vieneet oikeasti apua tarvitsevien avun.

Mutta se mihin varmaan viittasit, jos ei jonoa edessä, ja tulee tilaa mihin väistää muita häritisemättä, niin käytännössä anetaan takaa tulevalle nopeammalle tilaa, sen enempää miettimättä ajeleeko huvikseen, kiire kumppannin viereen, vai hätäleikkaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Parin kaljankin jälkeen pidän mielessä, että video on lyhyt ja volvokuskilla on voinut muutenkin olla tarkoitus kiihdyttää, mutta tuolla videolla tilanne näyttää juurikin tältä.
Toki se siltä näyttää. Toisaalta tässä tavallaan keskustellaan siitä, miten joku kehtasi kirota karkeasti ja näyttää keskaria, kun toinen kusi kenkään, kertoi että taskussa on mutka ja yritti lyödä nyrkillä naamaan ennen kuin juoksi piiloon ja näytti jollekin toiselle vastaantulijalle sadetakin alta kullia. Olen ihan samaa mieltä siitä, että on tosi rumaa huutaa kirosanoja ja näyttää käsimerkkejä. Kertoo siitä, että joku on päässyt ihon alle eikä päivä mennyt salonkikelpoisesti.

Näin niinkuin kumpaakaan osallista kehumatta.
 
Ennen taksikuskit olivat ammattilaisia. Rattimiehiä, jotka osasivat ajaa, tunsivat tiet, turut ja torit sekä tiesivät, ajoivat usein muuta liikennevirtaa hieman nopeammin, koska tiesivät missä sakkorysät sijaitsevat jne.

Nykyään taas... Ajetaan nenä kiinni kännykässä, koska ilman Google Mapsia eivät osaisi edes kotiinsa. Ja em. näkyy sitten myös siinä ajosuorituksessa. Ajo on epävarmaa, nopeudet usein selvästi alle rajoituksen, ryhmittymiset tyyliin oikeaan reunaan ennen kääntymistä vasemmalle jne. Eilen esim. yksi taksi tuuppasi kiihdytyskaistalta Kehä II:lle eteeni noin 50 km/h mittarissa rajoituksen ollessa 80 km/h. Ja jäi köröttelemään reilusti alle rajoituksen olevaa nopeutta. Ohi mennessä vilkaisin kuskia, niin oli sellainen huivipäinen somalimamma ja taksin kyljessä luki Yango.
 
Viimeksi muokattu:
"toinen antaa väistöpyynnön ajamalla perseessä kiinni" ei se ole väistöpyyntö vaan osoitus idiotismista
Aika todella hyvin toimii meidän idioottien liikenne, sekä itse pyytäessä että nopeampia väistettäessä. Vain vähemmistö ei kaupunkimotareilla toimi noin, vaan jää roikkumaan vasemmalle kaistalle hidastamaan nopeampiaan. Toki kun motari alkaa olla täynnä, niin vasen kaista ei pian enää vedä oikeaa kovempaa, eikä oikealle ole tilaa väistää. Silloin on turha haaveilla ohittelusta.
 
Onko tullut mieleen että edellä oleva ei edea vittuillessaan anna tilaa, jos joku roikkuu perseessää vaarantaen liikenteen
Joo kyllähän näitä vittuilijoita on. Sitten polkaistaan oikealta ohi, tai jätetään turvaväli ja ohitetaan oikealta sitten kun on tilaa.

Saatanhan itsekin vittuilla jos joku esim. 40 alueella ajaa kontissa kiinni, pudottamalla vauhtia vähän entisestään.
 
Joo kyllähän näitä vittuilijoita on. Sitten polkaistaan oikealta ohi, tai jätetään turvaväli ja ohitetaan oikealta sitten kun on tilaa.

Saatanhan itsekin vittuilla jos joku esim. 40 alueella ajaa kontissa kiinni, pudottamalla vauhtia vähän entisestään.
Voin tunnustaa... jos joku tulee aivan konttiin kun itselle ei ole sopivaa väliä mihin puikahtaa päästämään ohi ja ajan jo itse sen 7kmh+ GPS nopeutta yli rajoituksen, päästän hitaasti kaasulta. Viimeisin vitun runkkari firman teipeillä olevalla pakulla oli varmaan valehtelematta 50cm kontista Transportterillaan 100kmh alueella ja oikea kaista täynnä joten en voinut hypätä sinne. Takaa ei tullut ketään joten himmasin hitaasti kaasulta (ettei ylläty eikä ehdi reagoida) ja 60kmh asti päästiin kunnes tajusi idean ja jätti väliä edes sen 2m jonka jälkeen runttasin itse kaasun pohjaan jotta saan etäisyyttä ja etsin sopivan raon mihin vetää jotta kyrpä pääsisi ohi kun vihdoin saisi kiinni. Vieläkin vituttaa etten muista firman nimeä vaikka erikseen vielä katselin jotta muistan kun pääsen perille. Olisin soittanut toimarille ja kertonut mielipiteeni heidän työntekijöiden ajotavoista. Parin firman toimarille olen soittanut ja toimittanut videot kuskien toiminnasta ja ovat olleet varsin vittuuntuneen kuuloisia, omia työntekijöitään kohtaan. Yksikin sanoi että on prkl tehnyt hyvin selväksi että firman teipeillä olevalla autolla ei perseillä vaan ajetaan oikeasti kiltisti ja kiitti erikseen koska sai videon jonka lyödä työntekijälle kun kuitenkin kiistää koko homman. Toki, yksi näistä oli itse firman toimari kenelle soitin jo ajaessa ja alkoi heti huutaa että sinäkö se olit siinä autossa x ja haukkumaan ja riehumaan kuin sekopää.
 
Aika todella hyvin toimii meidän idioottien liikenne, sekä itse pyytäessä että nopeampia väistettäessä. Vain vähemmistö ei kaupunkimotareilla toimi noin, vaan jää roikkumaan vasemmalle kaistalle hidastamaan nopeampiaan. Toki kun motari alkaa olla täynnä, niin vasen kaista ei pian enää vedä oikeaa kovempaa, eikä oikealle ole tilaa väistää. Silloin on turha haaveilla ohittelusta.
Jos tuota Audi ja Volvo kuskia kommentoit, niin videon perusteella ei näkynyt järkevää syytä että Audi kuskilla olisi jokin muita etuoikeutetumpi kiire.

Videossa liikenne oli jonoutunutta, jos siellä yhdellä mielestään muita etuoikeutetumpi kiire, niin muut joutuu sitten luopuun omasta kiireestään, kokonaissumma on negatiivinen.

Jos asemoit itsesi Volvon rattiin, ja ajattelet että on tässä itselläkin kiire, mutta olet valmis kiireestä tinkiin jotta Audi kuskin pääsee nopeammin, ja alat vaihteleen kaistaa, niin siinä sitten haittaa, hidastat ja vaarannat muiden menoa, ja samalla kannustat Audi kuskin ajotapaa. Kun hän huomaa että kontista tuuppaaminen saa muut väistää, niin mitä hän tekee jatkossa, tuuppii entistä innokkaammin kun siitä seuraa palkinto.

Mahdollisesti tuolla oli myös liikkujia joilla oikeasti kiire, jotka eivät kuitenkaan lähteneet tuuppimaan ja vaarantamaan muiden menoa.


Edit:
Onneksi se Volvo kuski ei lähtenyt antamaa hätiköidysti sitä tilaa, siinä olisi ollut pahan kolarin paikka. Audin nopeita kaistanvaihtoja ilman vilkkua jne.
 
Jos tuota Audi ja Volvo kuskia kommentoit, niin videon perusteella ei näkynyt järkevää syytä että Audi kuskilla olisi jokin muita etuoikeutetumpi kiire.

Videossa liikenne oli jonoutunutta, jos siellä yhdellä mielestään muita etuoikeutetumpi kiire, niin muut joutuu sitten luopuun omasta kiireestään, kokonaissumma on negatiivinen.
Vaikka onkin jonoutunut, niin mieluummin luovutan paikkani tuossa tilanteessa kun oikealla on tilaa väistää, kuin jatkan ajamista audikuski takanani ilman turvaväliä, saati kamppailen paikastani ohitusta aktiivisesti estämällä. Audikuskin kiire olisikin loppunut seuraavaan autoon, kun ohi ei olisi päässyt oikealta eikä vasemmalta. Ei se yhden paikan "häviäminenkään" vaikuta ajallisesti yhtään mitään.
 
Joillain tuntuu liikenteessä olevan jotain syystä pakottava tarve leikkiä kotipoliisia. Tuollainen keskimääräistä heikompi ajotaito/tilannetietoisuus/itsehillintä ei ainakaan paranna liikenneturvalisuutta vaikka toimareille soitellessa kuinka luulee se oman elämän sankari olevansa. Tube on täynnä videoita missä nämä muiden kouluttajat kohtaavat karman. Oikeesti, liikenne ei oo se paikka minne lähdetään paikkaamaan heikkoa itsetuntoa.


Yhtään älykkäämpi kuski ei ajaudu toistuvasti ongelmiin. Fiksumpaa ei voisi vähempää liikuttaa se jos joku ajaakin ohi.
 
Ota myös puhelut nauhalle ja sitten seuraavaan portaaseen, jos vaikka kyseinen firma tekee alihankintaa :D
Nääh... liikaa vaivaa. Plus en anna sille tälle ja tuolle ohjelmalle lupia nauhoittaa mitään (tosin, en tiedä onnistuuko enää nyky Androidissa ilman muutoksia).
 
Nääh... liikaa vaivaa. Plus en anna sille tälle ja tuolle ohjelmalle lupia nauhoittaa mitään (tosin, en tiedä onnistuuko enää nyky Androidissa ilman muutoksia).
Oletin että autosta vaikka handsfree kaiutinpuhelua olisit soittanut tilanteen ollessa päällä, joka olisi tallentunut jo autokamerallekin.
 
Joillain tuntuu liikenteessä olevan jotain syystä pakottava tarve leikkiä kotipoliisia. Tuollainen keskimääräistä heikompi ajotaito/tilannetietoisuus/itsehillintä ei ainakaan paranna liikenneturvalisuutta vaikka toimareille soitellessa kuinka luulee se oman elämän sankari olevansa. Tube on täynnä videoita missä nämä muiden kouluttajat kohtaavat karman. Oikeesti, liikenne ei oo se paikka minne lähdetään paikkaamaan heikkoa itsetuntoa.


Yhtään älykkäämpi kuski ei ajaudu toistuvasti ongelmiin. Fiksumpaa ei voisi vähempää liikuttaa se jos joku ajaakin ohi.
Missäs sitä sanottiin että vituttaa jos menee ohi? Itsehän ilmaisin hyvin selkeästi ettei vierellä ollut tilaa vetää rakoon turvallisesti (ramppeja, vaihtelevia määriä kaistoja yms säätöjä ja kaikki ajoivat roimaa alinopeutta). Mitä itse olisi tehnyt? Itse otin eroa takana olevaan tavalla joka ei aina ole optimaalinen ja löysin raon miihin vetää ilman että tarvitsi riskeerata itseä tai muita. Pakko lisäksi kysyä, missäs päin suomea ajelet?

@Tommy Goldfish tällä hetkellä autossa ei edes mankkaa prkl kun kojelaudan 30v+ vanhat muovit halkeilivat ja joutuu tekemään uudet kiinnikkeet jotta saa mankan kiinni. En myöskään ole hankkinut tähän kameraa koska on vielä avoauto jossa ei saa vedeltyä johtoja kovin nätisti tuulilasille.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka onkin jonoutunut, niin mieluummin luovutan paikkani tuossa tilanteessa kun oikealla on tilaa väistää,...
Jos tilaa on ja muita häritsemättä sen voi tehdä, niin se on toki vaihtoehto listalla.
Videon tapauksessa ei ollut sellaista tilannetta. Ja onneksi ei lähtenyt väistämään toiselle kaistalle.
 
Se että joku ajaa kovempaa on jokaisen oma asia. Hiljempaakin saa myös ajaa kunhan pitäisi edes nopeuden vakiona opetellen käyttämään vakkaria (osaakohan edes puolet autoilijoista käyttää?). Toki jos taajamassa ajaa sellaista nopeutta ettei oikeasti pysty reagoimaan yllättävään tapahtumaan on pahasti mokannut. En parinkymmenen vuoden autoilun ajalta pysty muistamaan tilannetta että oma tai muiden maltillinen ylinopeus olisi aiheuttanut edes vaaratilanteen tunnetta. Sanotaan nyt vaikka suuntaa antavasti että 20km/h todellista ylimääräistä on mielestäni vielä maltillista. Ja se ei tietenkään tarkoita sitä että aina ajetaan se +20 vaan tiestä/olosuhteista yms riippuen voi ajaa kovempaa.

Jos pitäisi valita liikenteestä pois kaahailijat vai epävarmat haahuilijat niin todellakin heittäisin epävarmat helvettiin. Noiden töhöilystä osalla sitten palaa hermot ja tehdään vaarallisia ohituksia, pujotellaan ruuhkassa jne. Ei se järkevää käytöstä ole, mutta tuskin kukaan varsinaisesti haluaa liikenteessä suuttua. Eli tuohon aikaisempaan Volvo vs. Audi gaten osalta oma veikkaus on että Volvo on sekoillut johon Audikuskilla on hermot menneet. Volvomies kyllä suurempi kusipää tuossa on koska muutoin Audi olisi helposti päässyt oikealta ohi, mutta nyt Volvo oikein pyrki aiheuttamaan vaaratilanteen. Jos joku roikkuu omassa takapuskurissa annan tilaa kun se seuraavan kerran on turvallista vaikka ajaisin jo ylinopeutta itsekin. Ja jos joku ruuhkassa kokee että pidän vasemmalla kaistalla liian suurta turvaväliä ja menee oikealta ohi (pari kertaa käynyt) niin entäs sitten? Jatkan omaa tasaista vauhtiani tekemättä mitään yllättävää.

Kokemus epävarmasta kuskista tältä päivää oli kun lähestyn risteystä auton perässä aikomuksena kääntyä oikealle. Risteyksessä palaa valot vihreänä kääntyville ja punaisena suoraan meneville ja meidän kaistalta saa vain kääntyä. No juuri ennen risteystä edellä ajava pysähtyy melko äkisti "valoihin". Ehdin kyllä pysähtymään mutta täysin mahdoton ennakoida tuollaista tilannetta joten säpsäyttäähän se. Ajoin ohi niin siellä pappa ajaa etukenossa leuka n. 10cm irti ratista tihrustellen eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Teen myös samaa. Ja jos ei mene muutoin perille niin ikkunasta on tullut nakeltua tavaraa ja talvella pystyy kunnon lumisumun pölläyttämään.

En pysty ymmärtämään tuota miten toiset kuvittelee heillä olevan niin vahva oikeus ylinopeuteen, että saavat oikeuden aiheuttaa vaaraa muille ajamalla perseessä kiinni.
Mitähän vittua...? Nakkelet tavaraa ja aiheutat tahallasi niin itsellesi kuin muille huomattavaa akuuttia vaaraa moisella.
 
Viimeksi muokattu:
Aika sakeita juttuja olet sinäkin kertonut.
Nooo... Sakeita ja sakeita. En tiedä mikä nyt kovin sakeaa on tähän mennessä ollut mutta en ole ainakaan aiheuttanut tahallista välitöntä vaaraa nakkelemalla tavaraa tai pyrkimällä aktiivisesti sokaisemaan kontissa hinaavan perskärpäsen.
 
Sen ei tarvitse olla iso juttu mikä lentää. Junnuajoilta muistan kun kaverin faija heitteli tupakantumpit ikkunasta jos joku oli perässä hinaamassa. Eipä siitä tullut liikoja ajateltua silloin, kunnes tänä kesänä edellä mennyt heitti tumpin ja meinasi lentää oman auton ohjaamoon (avoauto katto alhaalla). Näin peilistä kun kimposi pois takaluukun päältä. Kivi sopivaan kohtaan, jääpala sinne tms tuonne ja sopivan pelokas kuski panikoi ja tulokset on taattu. Eivät nuo kaikki kontissa hinaavat ole rattiraivon vallassa vaan osa vaan ei tajua mitä edes tekevät. Itsellä tuli tänään jääpala tuulilasiin (idioottina en kiireessä harjannut koko keulaa vaan joku jääklöntti jäi keulalle ja irtosi pompussa) ja apparin penkillä tuli kunnon paskahalvaus kun se pamahti tuulilasiin, itse vain totesin tilanteen ja tarkistin tuulilasin kunnon. Tuossa olisi saattanut jollain tulla aika vahvakin reaktio. Onneksi nykyautoissa on vakautukset yms mutta eivät nekään kaikelta pelasta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 816
Viestejä
4 587 834
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom