Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos se rekka olisi ollut ihan tappituntumalla, niin tuskin edellä olevalle olisi jäänyt aikaa a) hidastaa itse, b) todeta, että nyt tuo tulee yli ja c) väistää. Tuo kaikki vaatii aikaa.
Tai sitten se edessä oleva onnistui väistämään juuri siksi, että rekka oli tappituntumalla. Vaikka jonon pysähtyminen tulisi yllättäen, niin onhan siihen mahdolliseen äkkipysähdykseen voitu varautua jo pitkään. Huonot olosuhteet, pitkä jono autoja, rekka hiillostaa puskurissa -> mitä teen jos tulee äkkijarrutus. Sitten kun äkkijarrutus on tullut ja oma turvaväli on kunnossa, niin suurin haaste on ollut se takana tuleva rekka eikä se, että pysähtyykö oma auto, ja on voitu keskittyä siihen takanakin tulevan liikenteen väistämiseen.

Itse ainakin olen hyvin tietoinen aina takana ilman turvaväliä roikkuvista, johan ne talvisäällä häikäiseekin.
 
Se on aivan OK suhteuttaa oma nopeutensa siihen miten uskaltaa ajaa. Mutta se ei ole jos keräät hitaalla ja humppaavalla ajotyylilläsi karmean jonon etkä tee asialle mitään.

Jo pakettiautosta näkyvyys lumisella kelillä on paljon parempi kuin henkilöautosta niin varovaisempikin kuski pystyisi ajamaan nopeusrajoitusta vasten turvallisesti.

Eilen tuli hinkattua Rovaniemi-Sodankylä väliä pakulla ja kyllä siellä uskomattomia esityksiä oli taas.
 
Laitetaan viimeisen päälle raskasmetallivanteet, sitten ajetaan jokainen hiemankin epätasainen kohta kävelyvauhtia, että ne paskat ei hajoa.
 
Laitetaan viimeisen päälle raskasmetallivanteet, sitten ajetaan jokainen hiemankin epätasainen kohta kävelyvauhtia, että ne paskat ei hajoa.
Katumaasturit ja hidasteet/kanttarit tms ja ajetaan yli noin 0.1kmh kun niistä voi matalalla sporttialustalla olevalla autolla vetämään melkein hidastamatta. Voin sanoa että välillä vituttaa tuo jatkuva pumppaaminen teillä missä tasaisin välein noita.
 
Minusta jo se, että rekan alta ehti yksi pois kertoo siitä, että turvaväleissä ei ollut ainakaan rekan lähistöllä erityisempää huomattamista. Tai näkyvyydessä. Samalla tuoherättää kysymyksen, että kun kerran yksi ehti alta pois, niin miksi se rekka ei mennyt samaa latua? Noh ihan sama, en minä nyt uutisen perusteella kuitenkaan tekisi Tommyn tulkintaa tappituntumalla ajamisesta.
Jos rekkakuski on katsonut eteensä ja jalat ovat toimineet normaalisti, niin tappituntumalla (=riittämätön turvaväli suhteessa keliin ja nopeuteen) ovat ajaneet vähintäänkin hän ja edessään ajanut autoilija. Lisäksi liian lyhyitä turvavälejä on voinut olla heidän ja vasemmallekääntyjän välissä, mikä on johtanut jarrutustarpeen kirraamiseen.

Koska turvavälit ovat mitä ovat, on vasemmallekääntyjä + liukkaus + raskas ajoneuvo vanha ja varma resepti ketjukolariin. Raskaan hidastuvuus ei ilman turvaväliä riitä kirraavassa tilanteessa, jonka seurauksena se kilkkailee pienempiään penkkaan/vastaantulijoiden ylläriksi.


Oma arvio tapahtuneesta:

Eteläänmenijöiden jonon ensimmäinen (e1) haluaa vasemmalle, muttei pääse kääntymään heti vastaantulijoiden takia. Takanaan ajavat (e2-e5) polkevat jarrua sitä voimakkaammin mitä taaempana jonossa ovat. Tämä on liikaa e5:n kontissa ajavalle e6:lle, joka peräänajon välttääkseen kurvaa oikealle penkkaan. Jonosta poistuneen e6:n ansiosta e7 (rekka) saa tuplaturva- anteeksi tuplatappivälin e5:een, mikä ei tietenkään riitä estämään peräänajoa.

Rekka (e7) kilkkailee (aloittaen e5:stä) suoraan tai autoja välikappaleena käyttäen suuren osan/kaikki autot e1-e5 penkkaan/kasaan/vastaantulijoiden kaistalle. Jos joku tuosta joukosta välttyikin törmäykseltä tässä ensivaiheessa, toisessa vaiheessa häneen osuu yllätetty vastaantulija p1 ja/tai p2 (rekka), tai noiden osumasta uutta vauhtia saanut e1-e5. Luultavasti osaan osuttiin useamman kuin yhden kerran.


Noin tapahtuneena menisi rekan piikkiin. Myös e6 toimi väärin ajaessaan liian lähellä e5:ttä, mutta hän vastasi siitä vetämällä penkkaan eikä törmännyt muihin. Toki onnettomuudelta olisi voitu välttyä, jos e6 olisi käyttänyt turvaväliä. Tällöin e7:llä olisi ollut e5:een nähden tappi + turva, eli hyvä väli, mutta oikeasti e7:n pitää vastata itse omasta turvavälistään.


Jos e6 sattui olemaan noheva foorumilainen/N. Knatterton, hän tilannetta tarkasti peileistä seurattuaan väistikin e5:n sijaan takanaan tullutta rekkaa penkkaan. Hän laski ja arvasi myös sen, ettei rekka millään kerkeä väistämään yhtä nopeasti, joten hän tiesi olevansa turvassa. ;)


Edit. Unohdin ihan e8:n "Lisäksi yksi rekka-auton perässä ajanut henkilöauto päätyi osalliseksi turmaan.". Tuosta päätellen ei ajanut rekan perään, vaan joku muu osui häneen. Vastaantulevilla p1 ja p2:lla on luultavasti ollut enemmän liikemäärää
kuin e1-e5 (koska e1-e5 olivat toisessa vaiheessa paikallaan/liikkuivat pukattuina), joten autoa on saattanut tulla e8:n päälle vaikka olisi ollut jo paikallaan/ajanut hitaasti omalla kaistallaan.

@Kvarkki Rekan nupin parhaasta näkyvyydestä (pöllyävän lumen suhteen ja myös liikenteen yli) ja tuplavälistä (e7 vs. e5) huolimatta jos kopsahtaa, niin ei siellä ole edes kuviteltu ajettavan turvavälillä.

Tommylla oli selvästi jotain vanhaa hampaankolossa. Ekan viestin takapuskurin kärkkymisissä on perää, mutta tokassa viestissä rekan perään ajanut auto oli häneltä hätiköityä toiveajattelua.
 
Viimeksi muokattu:
Jos rekkakuski on katsonut eteensä ja jalat ovat toimineet normaalisti, niin tappituntumalla (=riittämätön turvaväli suhteessa keliin ja nopeuteen) ovat ajaneet vähintäänkin hän ja edessään ajanut autoilija. Lisäksi liian lyhyitä turvavälejä on voinut olla heidän ja vasemmallekääntyjän välissä, mikä on johtanut jarrutustarpeen kirraamiseen.
Jos siellä on ollut nollanäkyvyys ja vielä peilijäätä, niin hankala on pärjätä/arvioida oikein vaikka miten pitäisi väliä tai kuvitelisi pitävänsä väliä. Joka tapauksessa ihan puhdasta arvailua tässä vaiheessa mitä siellä on tapahtunut (pl. rekan toilailut) ja sen takia Tommyn kommenttiin huomautin, että ei kannata nyt ihan omiaan keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Rekoissa ja perävaunuissa on kyllä nykyään ihan paskat takavalot kun ne on ledejä jotka ei pysy sulana lumisateella. Ihan valkoisia periä näkee tuolla tuiskussa, eikö noissa oikeasti ole enää halogeeneja sumuvaloina/lämmitettyjä ledejä?
 
Ei välttämättä tappituntumalla ajettu, mutta mun näkemyksen mukaan on turvaväli aina silloin ollut liian pieni jos edellä kulkeviin autoihin törmää oli tilanne ihan mikä tahansa.
 
Ei välttämättä tappituntumalla ajettu, mutta mun näkemyksen mukaan on turvaväli aina silloin ollut liian pieni jos edellä kulkeviin autoihin törmää oli tilanne ihan mikä tahansa.

Näin etenkin kun rekka kerta useampaa autoa väistänyt/pinonnut kasaksi. Onhan sekin mahdollista että joku liittyy siihen keulan eteen ja sitten alkaa jarruttaa voimakkaasti --> edellä menevän vika. Mut suurin osa tapauksia juuri näin kuten yllä. Ei ne ammattikuskit paljoa välitä, omallakaan kokemuksella. Tulevat isolla autolla ihan perseeseen kiinni moni, hyvähän se toki kun itselle ei vaaraa, edellä menijälle vaan potentiaalisesti kuolettava paikka jos jarrua pitäisi painaa.
 
Rekoissa ja perävaunuissa on kyllä nykyään ihan paskat takavalot kun ne on ledejä jotka ei pysy sulana lumisateella.
Sama se on monessa henkilöautossa. Eikä edes vain takavalot, tänään aamulla viimeksi raaputtelin Transporterin hienoja led-ajovaloja puhtaaksi kun eivät pysy sulana :rolleyes:
 
Sama se on monessa henkilöautossa. Eikä edes vain takavalot, tänään aamulla viimeksi raaputtelin Transporterin hienoja led-ajovaloja puhtaaksi kun eivät pysy sulana :rolleyes:
Noihin voisi oikeasti valmistajat ruveta lisäämään paria vastuslankaa. Itsellä täysledit edessä ja takana. Ajelin tuossa pari viikkoa sitten pakkaspyryssä 50km ja perillä huomasin että farmarin perä aivan paksun lumen peitossa. Ei mahtanut ihan kovin kauas näkyä perävalot.
 
Itsellä täysledit edessä ja takana. Ajelin tuossa pari viikkoa sitten pakkaspyryssä 50km ja perillä huomasin että farmarin perä aivan paksun lumen peitossa. Ei mahtanut ihan kovin kauas näkyä perävalot.

Niitä pöperö- ja pyrykelejä varten on se takasumuvalo. Se kaiketi vielä on hehkulangalla ja pysyy ihan kohtuullisesti auki? (Vai onko sekin jo ledi jossakin autossa, siitä en tiedä.)
 
Niitä pöperö- ja pyrykelejä varten on se takasumuvalo. Se kaiketi vielä on hehkulangalla ja pysyy ihan kohtuullisesti auki? (Vai onko sekin jo ledi jossakin autossa, siitä en tiedä.)
Täytyy myöntää etten tiedä itsekkään ja se oli kyllä paikoin päällä. Pitänee tutustua ohjekirjaan.

edit. Ja sitten nuo etu-umpiot. Autoa kun joutuu säilyttämään taivasalla niin ne on puolet talvesta jäävalumien peitossa. Puhumattakaan että joutuu ajelemaan alijäähtyneessä sateessa kun ne muurautuu millin paksuisen jääkerroksen alle. Varmaan hauskaa vastaantulijoilla kun se umpio heijastaa sen jääkerroksen alta valoa miten sattuu :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Niitä pöperö- ja pyrykelejä varten on se takasumuvalo. Se kaiketi vielä on hehkulangalla ja pysyy ihan kohtuullisesti auki? (Vai onko sekin jo ledi jossakin autossa, siitä en tiedä.)
On niitä ledeinäkin nykyään - ainakin mersuissa muistelen nähneeni. Olen kiinnittänyt asiaan huomiota, kun olen luullut, että sumuvalo pitäisi olla hehkulampulla toteutettu juuri tuon sulana pysymisen vuoksi.
 
On niitä ledeinäkin nykyään - ainakin mersuissa muistelen nähneeni. Olen kiinnittänyt asiaan huomiota, kun olen luullut, että sumuvalo pitäisi olla hehkulampulla toteutettu juuri tuon sulana pysymisen vuoksi.
Oli kiva ajaa matkaa lumimyräkässä ja lumi veti koko perän peittoon ja sumuvalo oli vain himmeä hehku lumen läpi. Piti tasaisin väliajoin pysähtyä hinkkaamaan puhtaaksi. Ihan perseestä. Näin siis Model 3:ssa.
 
Jos siellä on ollut nollanäkyvyys ja vielä peilijäätä, niin hankala on pärjätä/arvioida oikein vaikka miten pitäisi väliä tai kuvitelisi pitävänsä väliä. ...
Toki vaikeaa, mutta se että on ammattikuski ei tarkoita että "ammattitaidolla" ulosmittaa "ammattitaidon" pienentämällä turvaväliä.
 
Toki vaikeaa, mutta se että on ammattikuski ei tarkoita että "ammattitaidolla" ulosmittaa "ammattitaidon" pienentämällä turvaväliä.
Nimenomaan ammattikuski ottaa olosuhteet huomioon ja ajaa niin ettei riskitaso nouse, vaikka edessä tapahtuisi mitä.

Vastakohtana on ne joilla ajatus ulottuu mikroetäisyydelle, turvavälit lasketaan yksikössä kvarkki ja ohituksiin lähdetään lumipöllyn läpi jos ei tien toisella puolella erotu kahta fotonia. Eli täysi vastakohta sille että ajattelisi mitä tekee. :D
 
Nimenomaan ammattikuski ottaa olosuhteet huomioon ja ajaa niin ettei riskitaso nouse, vaikka edessä tapahtuisi mitä.

Vastakohtana on ne joilla ajatus ulottuu mikroetäisyydelle, turvavälit lasketaan yksikössä kvarkki ja ohituksiin lähdetään lumipöllyn läpi jos ei tien toisella puolella erotu kahta fotonia. Eli täysi vastakohta sille että ajattelisi mitä tekee. :D
Ammattikuski saa ajamisesta palkkaa, mutta omasta mielestä ammattikuski voi olla ihan mikä tahansa tuuhio, jos vain palkka juoksee. Ammattilainen taas viittaa ehkä enemmän kisakuskin puolelle, joka saa palkkaa ajamisesta kelloa vastaan, vaikka ei sekään henkilö välttämättä loista raskaan kaluston parissa ahtaassa ympäristössä.
 
Ammattikuski saa ajamisesta palkkaa, mutta omasta mielestä ammattikuski voi olla ihan mikä tahansa tuuhio, jos vain palkka juoksee.

Ennen sai taksikuski ajaa ilman turvavyötä ja käyttää kiinteää puhelinta ajaessa. Nyt mitä pari kertaa olen ollut taksin kyydissä humalassa niin taitaa olla whatsapp tai vastaava mamu-ammattilaisen työkalu.
 
Huomautus: Jätetään keskustelu toisista keskustelijoista pois
Vastakohtana on ne joilla ajatus ulottuu mikroetäisyydelle, turvavälit lasketaan yksikössä kvarkki ja ohituksiin lähdetään lumipöllyn läpi jos ei tien toisella puolella erotu kahta fotonia. Eli täysi vastakohta sille että ajattelisi mitä tekee. :D
Tais tulla aika kova triiditappio viimeksi (kuka sitten sinun kanssasi aiheesta keskustelikaan), kun lähdet tällaista paskaa keksimään täysin yleisellä tasolla olevan uutisen pohjalta. Mahtaa olla raskasta aina ajatella pahinta mahdollista kanssa-autoilijoista. Kokeneena kuskina sun pitäisi tietää, että olosuhteet voi päästä yllättämään paskimmilla keleillä vaikka miten varovasti ajaisi.
 
Lankaa jos selaa taaksepäin niin sieltä löytyy useampi esimerkki näistä "amattimiehistä". Eli ajetaan isolla tiellä niin lähellä että taustapeilistä ei näy kuin mersun logo. No nyt sitten vähän napsahti, onneksi kukaan ei vissiin kuollut.
 
Joitain päiviä sitten taas joku taksikuski painoi sellaiseen juuri auton menevään väliin niin, että samaan aikaan meni vilkku päälle kun alkoi vaihtamaan eteen sillä seurauksella, että oli pakko jarruttaa reippaasti. Varsinainen ammattikuski :sleep:

Mä annan kyllä tilaa ihan mielelläni tuolla liikenteessä, mutta vituttaa tollanen varomaton perseily. Kehällä liikenne taas pumppas 50 ja 80 km/h välillä ja jokainen joka ruuhka-aikaan on vastaavia teitä ajellut tietää, että sen pumppaavan liikenteen johdosta turvaväleille tapahtuu sitä samaa enemmän tai vähemmän. Välillä ihmettelen ettei tule nähtyä enempää kolareita, kun turvavälit on ilman tuota pumppaavaa liikennettäkin olemattomat ja sitten kun siihen lyödään kylkeen muutama kyseenalainen kaistanvaihto, niin luulis pellin kolisevan enemmänkin.
 
No eipä noita taksikuskeja enää pitkään aikaan ole pystynyt ammattilaisiksi sanomaan. Toki vanhaa "kalustoa" jonkun verran on liikenteessä ja muutama hyvä uusi, mutta järjestäen paskaahan noi nykyään on. Ei osata Suomea, ei tunneta kaupunkia, ei osata ajaa, näpyttävät navigaattoria/järjestelmää ajaessaan, kusettavat laskuissa... Toki tietyillä palveluntarjoajilla vielä on joku laatutason pitämisen yritys olemassa. Muutaman kerran myös on ollut taksin kanssa läheltä piti, kun tällainen osaamaton sankari ajaa tai meinaa ajaa harhaan ja tekee jonkun kamikaze-syöksyn/uukkarin.
 
Ei kai kukaan näin ole väittänytkään? Ainoa faktahan jutussa nimenomaan on ollut, että ammattikuski mokasi.
Tapahtunut on mennyttä, tuossa vain vähän muuta. Jos on liukasta niin ei silloin pidä nostaa käsiä ylös.

Liikenteessä ammattikuskien pitäisi olla turvallisuutta lisääviä, ei vaaraa lisääviä.

En tarkoittanut että amatöörikuskit voisi ulkoistaa turvallisuuden ammattilaisille, ei se amatööreilläkään ihan putkeen mennyt , ymmärrän toki paineen jos ammattikuski tuuppaa kontissa. On kovin vaikea ottaa sitä omaa tilaa, vaatii suurta rohkeutta.
 
Ai että, tänään osui aamulla omalle kohdalle ramppisankari.

Ajelen satasen rajoituksen mukaan ja näen että edempänä rampilla on tulossa Skoda hitaampaa vauhtia. Vähän ennenkuin olen kohdalla niin laittaa vilkun päälle liittyäkseen, mutta ajaa edelleen samaa hitaampaa nopeutta. Itse pidän nopeuden tasaisena ja pysyn omalla kaistallani ja ajan ohi. Varmaan oli ramppi lopuillaan kun Skoda hidasti sitten vähän eneemmän ja liittyi minun taakse. Luonnollisesti siinä vaiheessa väläytti pitkiä. Olis varmaan pitänyt hypätä jarrulle heti kun hän laittaa vilkun päälle tai ainakin edes vaihtaa kaistaa...
 
Tapahtunut on mennyttä, tuossa vain vähän muuta. Jos on liukasta niin ei silloin pidä nostaa käsiä ylös.

Liikenteessä ammattikuskien pitäisi olla turvallisuutta lisääviä, ei vaaraa lisääviä.

En tarkoittanut että amatöörikuskit voisi ulkoistaa turvallisuuden ammattilaisille, ei se amatööreilläkään ihan putkeen mennyt , ymmärrän toki paineen jos ammattikuski tuuppaa kontissa. On kovin vaikea ottaa sitä omaa tilaa, vaatii suurta rohkeutta.
Tämä, ja miten otat omaa tilaa 80-alueella tai letkassa, kun se rekkapena painaa takaluukkuun rajoitinta vasten kuitenkin? 80-rajoitukset pitäisi poistaa kokonaan tai rekat rajoittaa oikeasti 80 km/h. Tai ainakin piirturista jokainen metri laittaa kovien verojen taakse, jotka mennään yli 80 km/h.
 
Ai että, tänään osui aamulla omalle kohdalle ramppisankari.

Ajelen satasen rajoituksen mukaan ja näen että edempänä rampilla on tulossa Skoda hitaampaa vauhtia. Vähän ennenkuin olen kohdalla niin laittaa vilkun päälle liittyäkseen, mutta ajaa edelleen samaa hitaampaa nopeutta. Itse pidän nopeuden tasaisena ja pysyn omalla kaistallani ja ajan ohi. Varmaan oli ramppi lopuillaan kun Skoda hidasti sitten vähän eneemmän ja liittyi minun taakse. Luonnollisesti siinä vaiheessa väläytti pitkiä. Olis varmaan pitänyt hypätä jarrulle heti kun hän laittaa vilkun päälle tai ainakin edes vaihtaa kaistaa...

Tämä on meillä päin enemmän sääntö kuin poikkeus. Pahimmat lyövät vaan vilkun päälle ja alkavat hivuttaa autoansa rampilta kaistalle. Siinä sitten mietitään kun vasemmallakin kaistalla on auto ja itse on siinä välissä. Edessä ja takana rutkasti tilaa.

Itsehän siirryin työmatka-aamuissa käyttämään paljon hiljaisempaa ramppia vaikkakin joutuu tekemään 1,5km lenkin. Liian monta kertaa viikossa oli tilanteita jossa koitettiin liittyä 60km/h letkassa moottoritielle.
 
Ai että, tänään osui aamulla omalle kohdalle ramppisankari.

Ajelen satasen rajoituksen mukaan ja näen että edempänä rampilla on tulossa Skoda hitaampaa vauhtia. Vähän ennenkuin olen kohdalla niin laittaa vilkun päälle liittyäkseen, mutta ajaa edelleen samaa hitaampaa nopeutta. Itse pidän nopeuden tasaisena ja pysyn omalla kaistallani ja ajan ohi. Varmaan oli ramppi lopuillaan kun Skoda hidasti sitten vähän eneemmän ja liittyi minun taakse. Luonnollisesti siinä vaiheessa väläytti pitkiä. Olis varmaan pitänyt hypätä jarrulle heti kun hän laittaa vilkun päälle tai ainakin edes vaihtaa kaistaa...
Tässä yksi pääasiallinen syy miksen omassa kaupungissani käytä motaria enää ollenkaan ellen ole matkalla toiseen kaupunkiin. Onneksi oma elämäni ei ole niin kiireistä ettenkö voisi ottaa mukavempia ja vähän hitaampia reittejä. Vanhenen kaksi vuotta jokaisen ramppikiilaajan ansiosta, joten vaikutus eliniänodotteeseeni ja todellinen ajansäästö on huikea. Motarilla ajelen käytännössä aina adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä, vähintään rajoituksen verran ja reilulla turvavälillä (suurin etäisyys minkä voi asettaa), ja silti sieltä lähes joka kerta joku oman elämänsä statisti kiihdyttää juuri samaan vauhtiin kuin minä, vilkku päälle, ja lähtee liittymään kylkeeni, tai sitten sieltä pusketaan ~30km/h alempaa vauhtia juuri siihen eteen. Tai siis näin kävi kun vielä ajoin kaupungin sisällä motaria. Tiedän että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole käytännössä mahdollisuutta jättää ~100km/h teitä käyttämättä, joten pidän itseäni onnekkaana tässä suhteessa. Not worth it.
 
Ehkä enemmänkin ihmetyksen aihe. Ajoin 63-64 todellista 60 alueella ja tuli vauhdilla paku perään, niin lähelle että vain maski näkyi. No sitten se meni ohi ja se oli ambulanssi,eikä hälytysajossa.
 
Ehkä enemmänkin ihmetyksen aihe. Ajoin 63-64 todellista 60 alueella ja tuli vauhdilla paku perään, niin lähelle että vain maski näkyi. No sitten se meni ohi ja se oli ambulanssi,eikä hälytysajossa.
Joo tuota on hankala huomata. Ite kun olen ambulanssin kyydissä ollut potilaana, niin veteli 160km/h motarilla kun oli semisti kiire, mutta kiireellisyysluokka ei ollut kuitenkaan se kovin, niin eivät hälytysvilkkuja käyttäneet. Toki hyvien tapojen mukaista olisi jättää turvaväliä ja mennä fiksusti ohi, mutta jos oli ei-maailman-kiireellisin-mutta-tilanne-kuitenkin päällä, niin kyllähän siinä tallaa laittavat reilusti.
 
Mikä on kun noiden korotettujen ÄIJÄ maastureiden/lava-autojen valot on aina suunnattu häikäisemään jokainen vastaantulija? Bonuksena todennäköisesti joku ledihiroshimabar kiinnitettynä puskuriin/katolle/molempiin, jolla pystyy valaisemaan koko maakunnan.
 
Tämä on meillä päin enemmän sääntö kuin poikkeus. Pahimmat lyövät vaan vilkun päälle ja alkavat hivuttaa autoansa rampilta kaistalle. Siinä sitten mietitään kun vasemmallakin kaistalla on auto ja itse on siinä välissä. Edessä ja takana rutkasti tilaa.

Itsehän siirryin työmatka-aamuissa käyttämään paljon hiljaisempaa ramppia vaikkakin joutuu tekemään 1,5km lenkin. Liian monta kertaa viikossa oli tilanteita jossa koitettiin liittyä 60km/h letkassa moottoritielle.

Pahin mitä itse tiedän:

Tampere, Pirkanmaa

Ruuhka-aikaan tuossa näkee aina sellaisen possujunan liittymässä motarille 70km/h metrin turvaväleillä.
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.

Veikkaan että volvokuski maleksii moottoritiellä vasenta kaistaa, audi tulee puskuriin, tämä ärsyttää volvoa ja kun audi yrittää ohi niin loppu nähdään videosta.

Näitä volvokuskeja on motarit täynnä
 

Malliesimerkki, kun kotipoliisi saa toisen idiootin ärsyyntymään. Video on harmittavan lyhyt, mutta Volvon maksimikiihdytys heti kun kaista vaihtuu kertoo kyllä, että ”pariskunnalla” taisi olla jo ongelmaa ennen videon alkua.

e: Viesti tässä siis se, että ei tällaiset häiriköt sattumalta osu kohdalle vaan yleensä tangoon tarvitaan kaksi.

Molemmilta kortti pois pitkäksi aikaa. Audi ehti vielä rampille liittyessään vaarantaa liikenteen toistamiseen ja ainakin teknisesti oli isompi idiotti myös tuossa alkutilanteessa, joten siitä hyvästä pidempi jäähy kuuluisi sinne.
 
Molemmilta kortti pois pitkäksi aikaa. Audi ehti vielä rampille liittyessään vaarantaa liikenteen toistamiseen ja ainakin teknisesti oli isompi idiotti myös tuossa alkutilanteessa, joten siitä hyvästä pidempi jäähy kuuluisi sinne.
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.
 
En kyllä oikein ymmärrä tuota Audi kuskin toimintaa jos oli tarkoitus alunperinkin poistua päätieltä niin miksi sitten noin viime tippaan ja yllättäen poistuu. Tosin näitä Audeja näkee täälläkin paljon kun ollaan kiireisiä ja tärkeitä ja tehdään viime hetkellä näitä usean kaistan leikkauksia kun pitää poistua päätieltä ja päästä toki kaikkien muiden eteen.

Video on niin lyhyt että ei nähdä kuinka pitkään volvo maleksii tuossa vasemmalla kaistalla, mutta mitä kokemuksesta voin sanoa niin tuossa tuusulan motarilla kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä että vasen kaista on vain ohitusta varten ja jos taakse ilmestyy nopeampi niin anna tietä ohituksen jälkeen.
 
Video on niin lyhyt että ei nähdä kuinka pitkään volvo maleksii tuossa vasemmalla kaistalla, mutta mitä kokemuksesta voin sanoa niin tuossa tuusulan motarilla kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä että vasen kaista on vain ohitusta varten ja jos taakse ilmestyy nopeampi niin anna tietä ohituksen jälkeen.
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.
 
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.

No kaksi urpoa kun kohtaa tuolla liikenteessä niin audi urpo halusi vielä vähän kouluttaa volvo urpoa että minähän siihen eteen tulen...

Itse menen vain ohi noista vasemman kaistan madoista, ei ne ymmärrä mitä ne tekee väärin... Toki harvoin tuossa kohtaan vielä on niitä todellisia matelijoita liikkeellä, ne tulee vasta sitten kun nopeus muuttuu sataan, siellä jatketaan ajoa 90km/h vasemmalla kaistalla jono perässä tajuamatta yhtään mitä tehdään :facepalm:
 
No ei se silti selitä tuota outoa käytöstä Kehä ykköselle liityttäessä ihan viime hetkellä sulkuviivan yli kun sulkuviivakin alkaa loppumaan kesken.
Varmaan oli huomio vähän muualla kuin mihin piti mennä... Pieni mahdollisuus tuossa on siihenkin, että Audi yritti luovia liikenteen läpi sopivista väleistä liittymään "etanoiden" edelle ja Volvon temppu pilas saumat siihen. Loppu meni sitten terveisten lähettämisessä puolin ja toisin.
 
Otsikko on virheellinen, tilanteen vaaransi volvokuskin toiminta.

Tämä näkemys tulee moottoritieliikennekulttuurin de facto-näkökulmasta, ei liikennesääntöpoliisien teoriakirjasta:

Audin kuskilta ihan normaali protesti lähteä oikealta ohi, jos vasemmalta ei tajuta väistää oikealle vaikka toinen antaa väistöpyynnön ajamalla perseessä kiinni ja oikealla on tilaa. Noin idioottimaista käytöstä kuin volvokuskilta ei olekaan onneksi ikinä tullut nähtyä. Vaikka se onkin itsekästä, hänellä on kaikki oikeus olla väistämättä kohteliaasti sinne oikealle, mutta ohituksen estäminen noin on jo supermulkkua. Onneksi turbosaapilla olisi tuonkin mulkun häkkismäinen ohitus oikealta onnistunut liikenneturvallisesti nanosekunnissa.

No, ei paljon järki päätä pakota audikuskillakaan, joka pujottelee 200m ennen poistumista säästääkseen 0,5 sekuntia.
 
Hitto miten ärsyttävää, kun jotkut laittavat pitkät päälle kymmeniä metrejä ennen kohtaamista. Joo joo kaikki on kuullut, kuinka pitkät tulisi laittaa päälle ennen kohtaamista, mutta vähän pitäisi suhteuttaa omaan valotehoon. Perus halogeenit on ihan ok, mutta silmät sulaa päästä kun rekka laittaa kaikki lisävalonsa päälle.
 
Ja molemmat hämmentävät. Luulisi olevan epämiellyttävääkin huomata, että koko ajan mennään tuurilla ja vahinko on lähellä. Pitää siis todellakin olla jotenkin tyhmä ja ymmärrykseltään vajaa, jotta ei edes huomaa ja täten jatkaa touhua. Pelkkä kusipäisyys ei selitä asiaa.

Siitä huolimatta:

Äitillä (ihan normaali ihminen, ei vajaa, eikä tyhmä, eikä kusipää) on/oli tapana harrastaa tuota perässä roikkumista pääväylillä. Syynä tais olla jännitys ajaa teillä, joilla hän normaalisti ei joudu ajamaan. Hänestä se tuntui jostain syystä turvallisemmalta roikkua 60t. painavan rekan perseessä kuin pitää väliä siihen. Kerran siittä hänelle mainitsin kun jouduin olemaan hänen kyydissä 130km pitkän ajomatkan, että minua pelottaa kun hän ajaa niin lähellä sitä edellä olevaa rekkaa. Ainakin sillä kertaa hän uskoi ja otti etäisyyttä siihen rekkaan.

Muista kerroistan en tiedä kun hän todellakin välttää vähänkään pidemmän matkan ajamista, jos vain joku muu kortillinen perheestä on saatavilla.

Eli ei tarvitse olla tyhmä, ymmärrykseltään vajaa, kusipää, tjms. että sitä harrastaa. Se saattaa olla joku outo turvallisuuden tunteen hakeminen, tjms.
 
Äitillä (ihan normaali ihminen, ei vajaa, eikä tyhmä, eikä kusipää) on/oli tapana harrastaa tuota perässä roikkumista pääväylillä. Syynä tais olla jännitys ajaa teillä, joilla hän normaalisti ei joudu ajamaan. Hänestä se tuntui jostain syystä turvallisemmalta roikkua 60t. painavan rekan perseessä kuin pitää väliä siihen. Kerran siittä hänelle mainitsin kun jouduin olemaan hänen kyydissä 130km pitkän ajomatkan, että minua pelottaa kun hän ajaa niin lähellä sitä edellä olevaa rekkaa. Ainakin sillä kertaa hän uskoi ja otti etäisyyttä siihen rekkaan.

Muista kerroistan en tiedä kun hän todellakin välttää vähänkään pidemmän matkan ajamista, jos vain joku muu kortillinen perheestä on saatavilla.

Eli ei tarvitse olla tyhmä, ymmärrykseltään vajaa, kusipää, tjms. että sitä harrastaa. Se saattaa olla joku outo turvallisuuden tunteen hakeminen, tjms.
Jos on töhöilevien vastaantulijoiden pelko, joten käyttää rekkaa kilpenä, tiedä häntä.
 
Kyllähän noita rekka ja "perävaunu" näkee jatkuvasti 1-tiellä, varsinkin jos keli on huonompi. Paremmilla keleillä on enemmän pakujen ja peräkärryllisten henkilöautojen juttu. Tai sitten joku 80 ja kuoleman välissä oleva vanha pariskunta matkalla lähimpään asutuskeskukseen kauppaan. Märällä ja lumisella kelillä kyllä tulee joskus ihmeteltyä, että miksi helvetissä ajavat niin lähellä rekkaa. Toki siitä pisteestä tarkasteltuna keli saattaa näytttää kamalammalta kuin se on.
 
Jos hakee turvallisuudentunnetta ajamalla vaarallisemmin, niin kyllähän se jotain kertoo siitä, että perustason fysiikan ymmärrys on puutteellista, tai että on muuten vain rajallinen käsitys auton käyttäytymisestä, hallinnasta ja/tai omista kyvyistä.

Ei se varmastikaan tahallista ole, mutta ei typerän käyttäytymisen aina sellaista tarvitsekaan olla.

Autolla ajamisen ei pitäisi olla mikään perusoikeus, joka kuuluu suunnilleen kaikille, kunnes lääkäri lopulta toteaa ettei joku fyysinen ominaisuus enää riitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom