Minusta jo se, että rekan alta ehti yksi pois kertoo siitä, että turvaväleissä ei ollut ainakaan rekan lähistöllä erityisempää huomattamista. Tai näkyvyydessä. Samalla tuoherättää kysymyksen, että kun kerran yksi ehti alta pois, niin miksi se rekka ei mennyt samaa latua? Noh ihan sama, en minä nyt uutisen perusteella kuitenkaan tekisi Tommyn tulkintaa tappituntumalla ajamisesta.
Jos rekkakuski on katsonut eteensä ja jalat ovat toimineet normaalisti, niin tappituntumalla (=riittämätön turvaväli suhteessa keliin ja nopeuteen) ovat ajaneet vähintäänkin hän ja edessään ajanut autoilija. Lisäksi liian lyhyitä turvavälejä on voinut olla heidän ja vasemmallekääntyjän välissä, mikä on johtanut jarrutustarpeen kirraamiseen.
Koska turvavälit ovat mitä ovat, on vasemmallekääntyjä + liukkaus + raskas ajoneuvo vanha ja varma resepti ketjukolariin. Raskaan hidastuvuus ei ilman turvaväliä riitä kirraavassa tilanteessa, jonka seurauksena se kilkkailee pienempiään penkkaan/vastaantulijoiden ylläriksi.
Oma arvio tapahtuneesta:
Eteläänmenijöiden jonon ensimmäinen (e1) haluaa vasemmalle, muttei pääse kääntymään heti vastaantulijoiden takia. Takanaan ajavat (e2-e5) polkevat jarrua sitä voimakkaammin mitä taaempana jonossa ovat. Tämä on liikaa e5:n kontissa ajavalle e6:lle, joka peräänajon välttääkseen kurvaa oikealle penkkaan. Jonosta poistuneen e6:n ansiosta e7 (rekka) saa tuplaturva- anteeksi tuplatappivälin e5:een, mikä ei tietenkään riitä estämään peräänajoa.
Rekka (e7) kilkkailee (aloittaen e5:stä) suoraan tai autoja välikappaleena käyttäen suuren osan/kaikki autot e1-e5 penkkaan/kasaan/vastaantulijoiden kaistalle. Jos joku tuosta joukosta välttyikin törmäykseltä tässä ensivaiheessa, toisessa vaiheessa häneen osuu yllätetty vastaantulija p1 ja/tai p2 (rekka), tai noiden osumasta uutta vauhtia saanut e1-e5. Luultavasti osaan osuttiin useamman kuin yhden kerran.
Noin tapahtuneena menisi rekan piikkiin. Myös e6 toimi väärin ajaessaan liian lähellä e5:ttä, mutta hän vastasi siitä vetämällä penkkaan eikä törmännyt muihin. Toki onnettomuudelta olisi voitu välttyä, jos e6 olisi käyttänyt turvaväliä. Tällöin e7:llä olisi ollut e5:een nähden tappi + turva, eli hyvä väli, mutta oikeasti e7:n pitää vastata itse omasta turvavälistään.
Jos e6 sattui olemaan noheva foorumilainen/N. Knatterton, hän tilannetta tarkasti peileistä seurattuaan väistikin e5:n sijaan takanaan tullutta rekkaa penkkaan. Hän laski ja arvasi myös sen, ettei rekka millään kerkeä väistämään yhtä nopeasti, joten hän tiesi olevansa turvassa.
Edit. Unohdin ihan e8:n "Lisäksi yksi rekka-auton perässä ajanut henkilöauto päätyi osalliseksi turmaan.". Tuosta päätellen ei ajanut rekan perään, vaan joku muu osui häneen. Vastaantulevilla p1 ja p2:lla on luultavasti ollut enemmän liikemäärää
kuin e1-e5 (koska e1-e5 olivat toisessa vaiheessa paikallaan/liikkuivat pukattuina), joten autoa on saattanut tulla e8:n päälle vaikka olisi ollut jo paikallaan/ajanut hitaasti omalla kaistallaan.
@Kvarkki Rekan nupin parhaasta näkyvyydestä (pöllyävän lumen suhteen ja myös liikenteen yli) ja tuplavälistä (e7 vs. e5) huolimatta jos kopsahtaa, niin ei siellä ole edes kuviteltu ajettavan turvavälillä.
Tommylla oli selvästi jotain vanhaa hampaankolossa. Ekan viestin takapuskurin kärkkymisissä on perää, mutta tokassa viestissä rekan perään ajanut auto oli häneltä hätiköityä toiveajattelua.