Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Ettekö te nyt muista, että siinä rampilla on 80 km/h rajoitus !!! :rofl: Oikeasti elämänsä saa kyllä hankalaksi, jos ihan pilkulleen tekee järkeä käyttämättä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Bapsu, kirjoitelit varmaan tarkoituksella provosoivasti, mutta kannattanee nyt vähän miettiä tuota ehdottomuutta. Ihan sama se kuka siellä moottoritiellä on "oikeassa", kun se joustamattomuus puoleen ja toiseen on se perimmäinen syy miksi kaikilla on siellä niin "mukavaa".

e: Ymmärrät sitten sen stop-merkinkin tarkoituksen siinä vaiheessa, kun sieltä 0-näkyvyydestä tulee jotain ylläriä vastaan väärällä kaistalla. Tarina ei toki kerro millä nopeudella stop-merkin ohitat. Mikä sivuhuomautuksena on paljon törkeämpi rikos kuin hetkellinen ylinopeus vasemmalla kaistalla motarilla ;)
Miten minä teen jonkun elämän epämukavaksi jos vaihdan 110km/h vauhdilla 130km/h ajavan eteen kun mennään talvirajoituksilla? No siis tietenkin ylinopeudenajajan, mutta kenenkä muun?

Jos ajan rajotuksen mukaan ja joku einari haluaa ajaa 130 tai enemmänkin niin senkun ajaa, mutta minä en ala hänen takiaan kaahaamaan/ jarruttelemaan rekan perään. Ihan vapaasti saa mun puolestani kaahata kunhan ei vaikeuta muiden elämää. Lähinnä vituttaa se, että nuo kaaharit vittuuntuu siitä, että ajan asianmukaisesti. Eikä mulla nyt ollu mikään tarkoitus provota yhtään mitään, kerroin vain oman näkökulmani asiaan.

Siis miten tulee väärällä kaistalla ylläriä vastaan? Siinä on rotvalli ja jotakin puskia kaistojen välissä, eli aika hyvin saa ajella että tulee väärää kaistaa pitkin joku vastaan tuossa mainitsemassani kohdassa. Eli painotan nyt siis, että oikealta päin tulevia ei näe hyvin, pakko pysähtyä että voi mennä. Minä käännyn oikealle ja katson vasemmalle ennen kääntymistä. Vasemmalle näkee hyvin. Stoppilätkä on ja tönöttää siinä, tulen kaupan pihasta sen 10km/h ja kampean itseni siihen tielle ilman, että pysään sen stoppilätkän kohdalle täysin turhaan töllöttelemään maisemia.

Tiedän kyllä, että stoppimerkistä tulee isompaa lappua kun lievästä ylinopeudesta. Olenkin ottanut sen linjan, että jos sakko joskus tulee niin hyväksyn sen mukisematta. On kuitenkin ajamiseni kannalta täysin hyödytöntä pysähtyä tuohon kohtaan ihmettelemään, koska käännän 99% kerroista sinne oikealle. Asiasta kolmanteen, saman kaupan pihasta on uloskäynti samaiselle tielle toisesta kohtaa. Tässä käytännössä täysin sama tilanne näkyvyyden suhteen, eli oikealle on helppo kääntyä mutta vasemmalle mennessä ei näe mitään. Tässä kohtaa onkin kolmio. :D

Ettekö te nyt muista, että siinä rampilla on 80 km/h rajoitus !!! :rofl: Oikeasti elämänsä saa kyllä hankalaksi, jos ihan pilkulleen tekee järkeä käyttämättä.
Satasen rajotukset täällä ainakin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Mä en tajua noiden joidenkin tapaa, että ajetaan siihen rekan perseeseen kiinni niin että joudutaan hidastamaan ja sitten siirrytään vasemmalle ihan sama tuliko takaa joku ja aletaan kiihdyttämään sitä Kian paskaa takaisin sataseen.
Nyt talvirajotuksilla näitä keissejä tuntuu olevan vähemmän kun aika harva ajaa 80 motarilla ja jos takaa tullaan satasta vähän yli niin ero ei ole niin iso kuin kesällä kun joku työntää sitä 98km/h siihen vasemmalle kun takaa tullaan 130.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Jos osaa ennakoida, niin tietää kyllä hyvissä ajoin, että joku muu tulee takaa 130km/h ja voi sen päästää eka hitaammista ohi ja sitten vasta vaihtaa itse kaistaa. Antaa muiden ajaa, vaikka haluaisivatkin lujaa ajaa. Ei kannata eteen vetää paljon hitaampaa vauhtia ajavana ilman kiihdyttämistä, voi nimittäin käydä itselle todella huonosti ja sitten se "oikeassa" oleminen ei paljoa paina kun on henki pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Miten minä teen jonkun elämän epämukavaksi jos vaihdan 110km/h vauhdilla 130km/h ajavan eteen kun mennään talvirajoituksilla? No siis tietenkin ylinopeudenajajan, mutta kenenkä muun?
No vilkkaalla motarilla se tuhnuilu siinä edessä aiheuttaa kertautumisen takaatuleville. Vasen kaista aamumotarilla on yhtä tuskaa, kun pumppaa niin maan perkeleesti 80-130 km/h väliä ihan riippuen mikä hermanni siellä kulloinkin on edessä. Ei ollenkaan hyvä sujuvuuden kannalta.

Ja vaikka olis vaan muutama auto liikenteessä, niin ihan samanlailla se vakkarin säätö vituttaa sitä toista kuin sinuakin. Monesti vaan kummankaan ei edes tarvitsis säätää mitään erityistä, jos molemmat käyttää pelisilmää. Ohitettava odottaa sen sekunnin pari pidempään ennen kaistanvaihtoa ja ohittaja nostaa vakkari päällä hetkellisesti nopeuttaan. Ehdottomasti rasittavin tyyli on jollain perslävillä, että ne kiihdyttää oikealla kaistalla, vaihtaa vasemmalle siihen eteen ja sit himmaa vauhdin. Ei sitten pienintäkään tolkkua touhussa.
Jos ajan rajotuksen mukaan ja joku einari haluaa ajaa 130 tai enemmänkin niin senkun ajaa, mutta minä en ala hänen takiaan kaahaamaan/ jarruttelemaan rekan perään. Ihan vapaasti saa mun puolestani kaahata kunhan ei vaikeuta muiden elämää. Lähinnä vituttaa se, että nuo kaaharit vittuuntuu siitä, että ajan asianmukaisesti. Eikä mulla nyt ollu mikään tarkoitus provota yhtään mitään, kerroin vain oman näkökulmani asiaan.
Ei, sinä ajat lain mukaan, et asianmukaisesti. Suosittelen pohtimaan eroa, varsinkin jos ihmettelet muiden vittuuntumista. "Minä minä minä". Sun elämää ei saa vaikeuttaa, mutta sä saat perseillä ihan vapaasti toisten kiusaksi. Kyllähän sulla kuitenkin sitä joustoa lakiasioissakin löytyy, kun kyse on stop-merkeistä...

Satasen rajotukset täällä ainakin on.
Tuo nyt oli sarkastinen kommentti siihen yhteen puheenvuoroon, jossa "lakia en riko" tyyppi valitteli, kun joutuu ajamaan useasti pitkät pätkät motarilla 80 km/h tunnissa, kun rampilla ei ole erikseen kylttiä isommasta nopeudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Jos osaa ennakoida, niin tietää kyllä hyvissä ajoin, että joku muu tulee takaa 130km/h ja voi sen päästää eka hitaammista ohi ja sitten vasta vaihtaa itse kaistaa. Antaa muiden ajaa, vaikka haluaisivatkin lujaa ajaa. Ei kannata eteen vetää paljon hitaampaa vauhtia ajavana ilman kiihdyttämistä, voi nimittäin käydä itselle todella huonosti ja sitten se "oikeassa" oleminen ei paljoa paina kun on henki pois.
Senkun ajaavat mutta en ala itse jarruttelemaan sen takia että toiset kaahaa. Eikä nyt välttämättä se eteen tuuppaaminen mutta se kun roikutaan sitten 2m päässä siinä rekkajonoa ohittaessa. Antaa roikkua mun puolesta.

No vilkkaalla motarilla se tuhnuilu siinä edessä aiheuttaa kertautumisen takaatuleville. Vasen kaista aamumotarilla on yhtä tuskaa, kun pumppaa niin maan perkeleesti 80-130 km/h väliä ihan riippuen mikä hermanni siellä kulloinkin on edessä. Ei ollenkaan hyvä sujuvuuden kannalta.

Ja vaikka olis vaan muutama auto liikenteessä, niin ihan samanlailla se vakkarin säätö vituttaa sitä toista kuin sinuakin. Monesti vaan kummankaan ei edes tarvitsis säätää mitään erityistä, jos molemmat käyttää pelisilmää. Ohitettava odottaa sen sekunnin pari pidempään ennen kaistanvaihtoa ja ohittaja nostaa vakkari päällä hetkellisesti nopeuttaan. Ehdottomasti rasittavin tyyli on jollain perslävillä, että ne kiihdyttää oikealla kaistalla, vaihtaa vasemmalle siihen eteen ja sit himmaa vauhdin. Ei sitten pienintäkään tolkkua touhussa.
Ei, sinä ajat lain mukaan, et asianmukaisesti. Suosittelen pohtimaan eroa, varsinkin jos ihmettelet muiden vittuuntumista. "Minä minä minä". Sun elämää ei saa vaikeuttaa, mutta sä saat perseillä ihan vapaasti toisten kiusaksi. Kyllähän sulla kuitenkin sitä joustoa lakiasioissakin löytyy, kun kyse on stop-merkeistä...

Tuo nyt oli sarkastinen kommentti siihen yhteen puheenvuoroon, jossa "lakia en riko" tyyppi valitteli, kun joutuu ajamaan useasti pitkät pätkät motarilla 80 km/h tunnissa, kun rampilla ei ole erikseen kylttiä isommasta nopeudesta.
No jos mulla tulee rekka vastaan sieltä niin vaihdan kaistaa sillon kun se tulee vastaan, jos näen jonkun puolen kilsan päässä tulossa kauhealla höökällä niin en ala odottamaan että herra kaahailee sieltä itsensä edelle, vaan ohitan sen rekan ja sen jälkeen tämä voi jatkaa toimintaansa. Eihän ketään nyt kiilaamaan sentään aleta, sitten on jo päässä vikaa.

Eli asianmukainen ajaminen on sun mielestä se, että ohituskaistalla ajetaan 130km/h vuodenajasta riippumatta jos takana on joku joka haluaa sitä vauhtia ajaa? Ei se nyt ihan noin mene. Sen ymmärrän, että ihmisiä vituttaa jos joku ajaa 100kmh mittarin mukaan (eli pyöreät 90 oikeasti), muttaettä siellä pitäisi alkaa kiskomaan 130kmh kokoajan. Ihan senkään takia suostu ajamaan kovempaa, että nastat ei oikein kovemmasta vauhdista tykkää ja ne tulee muiden lasiin kun alkaa tempomaan siinä ohituskaistalla.

Niinkuin sanoin niin mua ei kiinnosta paskan vertaa jos siitä stoppia päin ajosta tulee sakkoa, antaa tulla. Tässä lain kiertelyssä se ero että sillä ei ole mitään vaikutusta kenenkään ajeluun pysäänkö sen taulun kohdalle vai ajanko siitä 10km/h mönkimällä ohi. Tai no nopeuttaahan se takanaolijoiden elämää. Yhtä hyvin voisin mennä sen kolmion kohdalta mutta en viitsi kieputella ylimäärästä pitkin parkkista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
120km/h ja 100m on todellakin aivan liian pieni rako. Auto etenee >33m/s tossa nopeudessa. Moottoritiellä turvaväli on ihan minimissään toi 100m. Siis se on kahden auton välissä siis 200m, jos sinne meinaa tunkea oman autonsa.
Faktisesti tuo pitänee paikkaansa, mutta erittäin harvoin jos koskaan olen nähnyt autojonoa missä turvavälit on OK. Ja jos ajattelet tuota 200m, niin se on sellainen 4 valotolpan väliä, 2 heijastinkepin väliä, reilu 40 auton menevä väli -> ei todellakaan ole oikea kaista noilla väleillä täynnä.

Jos tuota turvaväliä yrittää pitää niin se jumiuttaa täysin vasemman kaistan liikenteen. Näitäkin tilanteita välillä näkee. Rekka menee oikeaa kaistaa ja henkilöautoja lappaa oikeaa kaistaa ohi ja rekan perästä vasemmalle kaistalle, jos siellä on se väli mihin mennä. Ja vasemman kaistan jono senkun pitenee.

No vilkkaalla motarilla se tuhnuilu siinä edessä aiheuttaa kertautumisen takaatuleville. Vasen kaista aamumotarilla on yhtä tuskaa, kun pumppaa niin maan perkeleesti 80-130 km/h väliä ihan riippuen mikä hermanni siellä kulloinkin on edessä. Ei ollenkaan hyvä sujuvuuden kannalta.

Ja vaikka olis vaan muutama auto liikenteessä, niin ihan samanlailla se vakkarin säätö vituttaa sitä toista kuin sinuakin. Monesti vaan kummankaan ei edes tarvitsis säätää mitään erityistä, jos molemmat käyttää pelisilmää. Ohitettava odottaa sen sekunnin pari pidempään ennen kaistanvaihtoa ja ohittaja nostaa vakkari päällä hetkellisesti nopeuttaan.
Niinpä. Aika moni on sitä mieltä, ainakin mitä olen liikenteessä moottoritiellä huomannut, ettei sinne oikealle kaistalle tarvi palata jos perässä ajava ei tule perseeseen kiinni. Minulla on autossa mukautuva vakionopeudensäädin ja se pitää edellä ajavaan tiukimmillakin asetuksilla sellaista väliä ettei edellä ajava koe tarvetta palata oikealle kaistalle. Aiheuttaa yleensä sellaisen tilanteen, että kun palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen edellä ajava erkki sitten vaihtaa myöhemmin myös oikealle ihan nokan eteen, koska autoni on jo ryhtynyt kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Ja taas jarrutellaan, jos en vaihda heti takaisin vasemmalle kaistalle ja mene ohi tästä teiden kuninkaasta.

Ja vilkun käytöstä sen verran, että kun se tulee automaattisesti selkäytimestä niin tulee käytettyä myös yöaikaan yksin ajellessa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Senkun ajaavat mutta en ala itse jarruttelemaan sen takia että toiset kaahaa. Eikä nyt välttämättä se eteen tuuppaaminen mutta se kun roikutaan sitten 2m päässä siinä rekkajonoa ohittaessa. Antaa roikkua mun puolesta.

No jos mulla tulee rekka vastaan sieltä niin vaihdan kaistaa sillon kun se tulee vastaan, jos näen jonkun puolen kilsan päässä tulossa kauhealla höökällä niin en ala odottamaan että herra kaahailee sieltä itsensä edelle, vaan ohitan sen rekan ja sen jälkeen tämä voi jatkaa toimintaansa. Eihän ketään nyt kiilaamaan sentään aleta, sitten on jo päässä vikaa.

Eli asianmukainen ajaminen on sun mielestä se, että ohituskaistalla ajetaan 130km/h vuodenajasta riippumatta jos takana on joku joka haluaa sitä vauhtia ajaa? Ei se nyt ihan noin mene. Sen ymmärrän, että ihmisiä vituttaa jos joku ajaa 100kmh mittarin mukaan (eli pyöreät 90 oikeasti), muttaettä siellä pitäisi alkaa kiskomaan 130kmh kokoajan. Ihan senkään takia suostu ajamaan kovempaa, että nastat ei oikein kovemmasta vauhdista tykkää ja ne tulee muiden lasiin kun alkaa tempomaan siinä ohituskaistalla.

Niinkuin sanoin niin mua ei kiinnosta paskan vertaa jos siitä stoppia päin ajosta tulee sakkoa, antaa tulla. Tässä lain kiertelyssä se ero että sillä ei ole mitään vaikutusta kenenkään ajeluun pysäänkö sen taulun kohdalle vai ajanko siitä 10km/h mönkimällä ohi. Tai no nopeuttaahan se takanaolijoiden elämää. Yhtä hyvin voisin mennä sen kolmion kohdalta mutta en viitsi kieputella ylimäärästä pitkin parkkista.
Tämä sun viesti antaa kyllä sellaisen kuvan, että olet juuri sen tyyppinen "minä, minä ja minä" ihminen, jota ei kyllä halua kohdata liikenteessä. En puolustele missään nimessä niitä, jotka haluavat kaahata niinku pöljät, mutta järki käteen. Ei kukaan ole sanonut, että pitäisi ajaa kovempaa, vaan ihan vaan sitä, että antaa muiden tosiaan mennä, eikä ruveta blokkaamaan muita jos haluavat ajaa kovempaa. Siinä ei paljoa tarvitse kaasua nostaa, että se noin 20km/h kovempaa ajava hujahtaa ohi ja itse pääset siirtymään sen hitaamman ohittamiseen. Kaikilla parempi mieli ja turvallisempi mennä.

Mietippä tilannetta jos se on vaikkapa siviilipoliisiauto varjostamassa jotain rikollista ja sä blokkaat sen rekan taakse ja se rikollinen pääsee karkuun. Okei, erittäin epätodennäköistä, mutta kuitenkin.

Muistan itse tilanteen mikä sattui itselleni. Olin ohittamassa toista autoa noin 120km/h mittarissa kun takaa tulee poliisiauto pillit päällä todella lujaa. Kuuntelin musiikkia aika kovalla, jolloin en tosiaan huomannut ollenkaan sitä poliisiautoa. Kun viimein tajusin, vilkaisin peiliin ja tietenkin, että hetkinen poliisiauto takana ja valot vilkkuu, mutta kun en punaista valoa nähnyt, painoin kaasun pohjaan ja ajoin niinsanotusti pois edestä. Poliisit jatkoivat matkaa ajaen arviolta 160km/h, heillä oli todella kiire. Kyllä muuten hävetti olla tiellä.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Ei, sinä ajat lain mukaan, et asianmukaisesti. Suosittelen pohtimaan eroa, varsinkin jos ihmettelet muiden vittuuntumista. "Minä minä minä". Sun elämää ei saa vaikeuttaa, mutta sä saat perseillä ihan vapaasti toisten kiusaksi. Kyllähän sulla kuitenkin sitä joustoa lakiasioissakin löytyy, kun kyse on stop-merkeistä...
Niin kummalla osapuolella on se minäminäminä asenne? Toinen haluaa ajaa kovempaa ja toinen haluaa ajaa rajotuksen mukaan, mutta kumpikaan ei halua joustaa? :think:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Faktisesti tuo pitänee paikkaansa, mutta erittäin harvoin jos koskaan olen nähnyt autojonoa missä turvavälit on OK. Ja jos ajattelet tuota 200m, niin se on sellainen 4 valotolpan väliä, 2 heijastinkepin väliä, reilu 40 auton menevä väli -> ei todellakaan ole oikea kaista noilla väleillä täynnä.


Siis jos väliä on kahden auton välillä 100m ja +120 km/h vauhdissa siihen väliin tuuppaan, niin todellakin on liian pieni väli. Se tekee alle 50m eteen ja taakse. Ja vielä kun toi oikea kaista etenee sen 80-110km/h (rekan tapauksessa esim. toi 80) niin sinne 100m väliin joutuu todellakin myös reippaasti hidastamaan. Mahtuuhan sinne, mutta ei se kovin turvallista ole. Siksi mielummin ohitan koko hitaan oikean kaistan jonon ja menen keulille sitten riittävän turvavälin päähän. Ja sitten kun sinne oikealle vaihtaa, niin parhaassa tapauksessa siellä saa taas körötellä vaikka kuinka pitkään, kun vasenta kaistaa ajetaan taas noilla 30-50m väleillä, eikä sekaan sovi...

Kumpi nyt sitten on aitä minäminäminää... Se ylinopeutta ajava vasemman kaistan kaveri vai minä? No jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Mutta kyllä mäkin noita vasemmalle kaistalla rekan tms. hitaamman perästä sinkoavia ihmettelen. Ja varsinkin, kun se ohitusnopeus on jotain 100km/h ja rajoitus ois 120... Ja perässä tulee autoja sitä 120km/h nopeutta. Miksi sitä ohitusta ei voi tehdä suurinta sallittua nopeutta käyttäen?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 167
Pitää sanoa, etten kyllä ole koskaan nähnyt motareilla ruuhka-aikaan turvavälejä, koska niin ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista ajaa kun autoa tunkee rampeista väliin ja pois koko ajan. Jos niitä yrittäisi pitää puoliksikaan suositellulla tasolla, seisoisivat kaikkia autot työmatka-aikaan liikkumatta jonossa Turusta Saloon saakka...

Tuolla avoimemmilla pätkillä se on vielä mahdollista, kun autoja on harvemmassa, ja siellä itse ihmettelen niiden vasemmalle tulppaamaan tulevien lisäksi myös näitä toisen koulukunnan vatusseja, jotka vaihtavat ohituksen jälkeen oikealle autosi eteen parin metrin päähän vaikka tie olisi vapaa kilometrin verran eteenpäin. Kiva saada sitten vesi/paska/kivisuihku auton päälle sen takia kun yksi idiootti ei jaksa ajaa vasemmalla kaistalla edes muutamaa kymmentä metriä :facepalm:

Joskus olen polttanut proppuni ja käynyt tekemässä ko. ohittajalle saman tempun, eli kiihdyttänyt ja ajanut sitten etupuskurin eteen ja roiskuttanut 10 kiloa loskapaskaa sen auton päälle. On joo jo vähän road ragen rajamailla, mutta tietääpähän mitä aiheutti. Perkele.
Tätä käytöstä tuntuu täysin subjektiivisen empiirisen kokemuksen perusteella olevan eniten pääkaupunkiseudulla ajavilla/sieltä tulevilla. Lienee tottumusta pieniin väleihin ruuhkassa, eikä sitten "osata" muuttaa käytöstä vaikka tilaa olisi enemmänkin käytettävissä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Jos kaikki tosiaan ohittaisivat kelin ja turvavälit huomioonottaen sitä suurinta sallittua nopeutta käyttäen, olisi ajaminen aika pirun sujuvaa. Hämmentävää näissä on että ne jotka ajavat kovempaa luulevat sitä sujuvaksi kun muut joutuu sen takia vaihtelemaan turhaan kaistoja ja muuttelemaan ajonopeuttaan vähänväliä. Tuo saa vaan kaikkien nopeuden pumppaamaan haitari efektin myötä ja aiheuttaa vielä enemmän ohituksia. Sitten se kaikki ongelmat aiheuttava sankari haukkuu muita minäminäminäkuskeiksi...

Jos nyt joku haluaa aina valita nopeutensa nopeusrajoituksen ja +X mutun perusteella, niin saa luvan olla se osapuoli joka hetkeksi joustaa tuosta itse itselleen keksimästä rajoituksesta, että muu liikenne saisi edetä rauhassa ja sujuvasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Idiootit vasemmalla kaistalla tientukkona ärsyttävät, kaistaa ei voi vaihtaa vaikka tilaa olisi, ja vauhtia max rajoitus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Idiootit vasemmalla kaistalla tientukkona ärsyttävät, kaistaa ei voi vaihtaa vaikka tilaa olisi, ja vauhtia max rajoitus.
Niin, se nopeusrajoitusmerkki tien laidassa on max rajoitus. Itse pidän siihen vielä +5 todellista nopeutta vakkarilla, mutta en todellakaan ala vaihtelemaan kaistaa jonkun minäminä-idiootin takia, joka luulee ajavansa eri säännöillä kuin muut.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Ei nyt varsinaisesti autoilija, mutta yhden pyöräilijän käytös saa usein palan kurkkuun.
Tämä kaveri on kuntopyöräilijä ja pyöräilee päivittäin sellaista 30km/h vauhtia.
Ei tuossa muuten mitään vikaa olisi, mutta tämä pyöräilee aina ÖISIN.
Kaverin siis näkee useinmiten pyöräilevän klo 21 jälkeen, eikä hänellä ole mitään heijastimia tai valoja.
Näinä pimeinä ja kosteina syysiltoina on usein säikähtänyt, kun jonkun nurkan takaa tulee eteen. Ja jos satut ajamaan traktorilla, niin siinä vasta säikähtää kun tämä pyöräilijä ei väistä mitenkään. Eikä häntä edes huomaa, koska ei heijastimia tai valoja.
En vaan voi ymmärtää mikä on hänen motiivinsa? Luulisi se nyt olevan aika hankalaa muutenkin pimeässä pyöräillä.
Saisikohan tuo syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta, jos jäisi alle ilman heijastimia tai valoja..?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Tämä sun viesti antaa kyllä sellaisen kuvan, että olet juuri sen tyyppinen "minä, minä ja minä" ihminen, jota ei kyllä halua kohdata liikenteessä. En puolustele missään nimessä niitä, jotka haluavat kaahata niinku pöljät, mutta järki käteen. Ei kukaan ole sanonut, että pitäisi ajaa kovempaa, vaan ihan vaan sitä, että antaa muiden tosiaan mennä, eikä ruveta blokkaamaan muita jos haluavat ajaa kovempaa. Siinä ei paljoa tarvitse kaasua nostaa, että se noin 20km/h kovempaa ajava hujahtaa ohi ja itse pääset siirtymään sen hitaamman ohittamiseen. Kaikilla parempi mieli ja turvallisempi mennä.

Mietippä tilannetta jos se on vaikkapa siviilipoliisiauto varjostamassa jotain rikollista ja sä blokkaat sen rekan taakse ja se rikollinen pääsee karkuun. Okei, erittäin epätodennäköistä, mutta kuitenkin.

Muistan itse tilanteen mikä sattui itselleni. Olin ohittamassa toista autoa noin 120km/h mittarissa kun takaa tulee poliisiauto pillit päällä todella lujaa. Kuuntelin musiikkia aika kovalla, jolloin en tosiaan huomannut ollenkaan sitä poliisiautoa. Kun viimein tajusin, vilkaisin peiliin ja tietenkin, että hetkinen poliisiauto takana ja valot vilkkuu, mutta kun en punaista valoa nähnyt, painoin kaasun pohjaan ja ajoin niinsanotusti pois edestä. Poliisit jatkoivat matkaa ajaen arviolta 160km/h, heillä oli todella kiire. Kyllä muuten hävetti olla tiellä.
Kuten jo aikaisemmin sanoin niin en ole ketään erikseen blokkaamassa.

Eiköhän se ole sen tehtävä joustaa joka haluaa ajaa kovempaa. Kuten sanoin saavat ajaa kovempaa, mutta en ala koko päivää kuluttamaan turhiin kaistanvaihtoihin näiden kanssa (nyt tuntuu että kesänopeudet päällä suurinpiirtein puolella motarilla olijoista).

Idiootit vasemmalla kaistalla tientukkona ärsyttävät, kaistaa ei voi vaihtaa vaikka tilaa olisi, ja vauhtia max rajoitus.
Niin miksi minun pitää ajaa yli rajoituksen? Jos siellä riittää ohiteltavaa niin en näe mitään syytä ajella kovempaa kuin rajoitus sallii.

Eniten noissa tempojissa vituttaa kun alkaavat polkea sitten kun saavat tilaa niin rapisee joka kerta tuulilasissa. Tämä ongelmahan koskee talvinakkeja luonnollisesti. Jotkut toki kelaa rauhallisemmin siihen vanhaan nopeuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Motarin turvaväleihin kyllä pakko kommentoida vielä sen verran, että kyllä ihan naurattaa kun toinen ajaa 10-20m päässä mun takapuskurista ja luulee että kippo pysähtyy jos tiputan nopeutta vaikka 60km/h yhtäkkiä syystä X.

Kerran ajelin helsinkiin päin, tultiin 130km/h ohituskaistaa hyvässä pötkössä. Rekka vaihtoi parin auton päähän vasemmalle kaistalle ohittamaan jotakin eläkeläistä. Rekka tuuppasi tylysti väliin 80km/h, meillä tuli vähän kiire jarrutella. Itsellä oli se neuvottu turvaväli eli noin yksi lampputolppaväli onko se joku 150m, riittää juuri ja juuri kuivalla tiellä. Sain jarrutettua ihan ok eikä tullut mieleenkään että joku olisi ollut takana (asiaa ei siinä vaiheessa kerkeä ajattelemaan liiemmin).Takanaoleva jos olisi ollut perus paku / taksi / muu "ammattikuski" (=turvaväleistä tietämätön) niin olisi ollut kontissa välittömästi ellei olisi nähnyt rekan aikeita (jotka eivät olleet millään tavalla ennakoitavia/järjenmukaisia). Annoinkin rekalle sitten myöhemmin vähän räikällä palautetta missä tilanteessa sitä kaistaa mentiin taas vaihtamaan. Ja se siis tunki juuri rekan mentävään reikään 50km/h alhaisemmalla nopeudella...
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 104
Joskus muinoin ajelin motarilla välillä Hki-Lahti. Vettä tuli aivan kaatamalla ja puolet porukasta ajoi n. 60km/h kun näkyvyys oli niin huono että just edellä menevän takavalot näkyi.

Niin se toinen puoli kuskeista: 120km/h lasissa pyyhittiin surutta menemään vasenta kaistaa. Ei tuntunut olevan noilla oman hengen arvostus kovinkaan korkeella :eek:
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 890
monenlaisia aivokuolleita niitä on kyllä liikenteessä. Itse olin kerran autonkyydissä mentiinvaltatiellä 80km/h vastaantuli auto jonka ratissa n 50v nainen,joka löi vilkun vasemmalle ja oli melkein pysähtyneenä kääntymään mökkitielle, mutta päättikin kääntyä keulaan. kerkesin siinä sitten paniikki karjasutvain tehdä kun vintissäpimeni hetkeksi, herättyäni sivuikkunasta ryömittyä ulos,kun ovet oli vääntyny solmulle.

Myöhemmin poliisit kyseli kenenvika ja tämä kyseinen nainen väitti ettei ole hänen vika.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Joskus muinoin ajelin motarilla välillä Hki-Lahti. Vettä tuli aivan kaatamalla ja puolet porukasta ajoi n. 60km/h kun näkyvyys oli niin huono että just edellä menevän takavalot näkyi.

Niin se toinen puoli kuskeista: 120km/h lasissa pyyhittiin surutta menemään vasenta kaistaa. Ei tuntunut olevan noilla oman hengen arvostus kovinkaan korkeella :eek:
Ei se auto siitä mihinkään lähde jos et rupea veivaamaan rattia puolelta toiselle. Suoraa tietä on hyvä ajaa ja kyllä sen siinä tuntee nouseeko renkaat vesipatjan päälle. Kannattaa muutenkin valita semmoset renkaat millä voi ajaa myös sateessa. Muorilla oli joskus aivan pilipali ensiasennukset jotka nousi vesipatjalle heti 80km/h vauhdeissa. Uusilla renkailla pystyi hyvin ajamaan satasta samoissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 104
Ei se auto siitä mihinkään lähde jos et rupea veivaamaan rattia puolelta toiselle. Suoraa tietä on hyvä ajaa ja kyllä sen siinä tuntee nouseeko renkaat vesipatjan päälle. Kannattaa muutenkin valita semmoset renkaat millä voi ajaa myös sateessa. Muorilla oli joskus aivan pilipali ensiasennukset jotka nousi vesipatjalle heti 80km/h vauhdeissa. Uusilla renkailla pystyi hyvin ajamaan satasta samoissa olosuhteissa.
Ja kristallipallosta oli hyvä katsella mitä siellä edessä näkymättömissä tapahtuu ;)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Ei se auto siitä mihinkään lähde jos et rupea veivaamaan rattia puolelta toiselle. Suoraa tietä on hyvä ajaa ja kyllä sen siinä tuntee nouseeko renkaat vesipatjan päälle. Kannattaa muutenkin valita semmoset renkaat millä voi ajaa myös sateessa. Muorilla oli joskus aivan pilipali ensiasennukset jotka nousi vesipatjalle heti 80km/h vauhdeissa. Uusilla renkailla pystyi hyvin ajamaan satasta samoissa olosuhteissa.
Tunteehan sen, mutta miksi turhaan riskeerata? Kaikki renkaat joutuvat vesiliirtoon, kun nopeus ylittää tietyn rajan. Toisekseen lainaamassasi viestissä pointti oli huono näkyvyys. Taidat vaihteeksi taas trollata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
En trollaa koskaan, kaikki perustuu omiin kokemuksiin. Ainoa ongelma näkyvyydessä on uudet autot joissa takavalot ei normaalisti ole päällä, eli vaikea nähdä edellä ajajaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Niin miksi minun pitää ajaa yli rajoituksen? Jos siellä riittää ohiteltavaa niin en näe mitään syytä ajella kovempaa kuin rajoitus sallii.
Ei kai siellä yli rajoituksen tarvitsekkaan ajaa, paitsi jos ohitat rajoituksen mukaan ajavia. Se tärkeä juttu on sun nopeusero oikealla meneviin, jos sun nopeus on sama tai pienempi kuin oikealla menevillä olet tukkona.
Sama on myös jos ohitettavia ei ole, ei pidä jäädä sinne vasemmalle asumaan, oli sun nopeus mitä vaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 800
Niin kummalla osapuolella on se minäminäminä asenne? Toinen haluaa ajaa kovempaa ja toinen haluaa ajaa rajotuksen mukaan, mutta kumpikaan ei halua joustaa? :think:
Tässä kyllä oli tasan kyse siitä, että toinen osapuoli haistattaa paskat sujuvalle liikennöinnille. Ihan sama juttu, kun jotkut hermannit estää vetoketjuperiaatteen toiminnan, kun "minä menen ensin". Aina ei voi joustaa ja jää hetkellisesti nopeampien "jalkoihin", mutta yleisenä periaatteena nopeampien autojen huomiotta jättäminen moottoritiellä on nyt vaan ihan hemmetin typerää. Ihan sama kuka ajaa mitäkin nopeutta ja rajoitusta. Paljon kivempaa kaikille, että "blokkaus"tilanteessa ohittaja pikkaisen kaasulla säätää vauhtia isommaksi, että molemmat pääsee hiljentämättä rekan ohi. Ja vastaavasti jos nopeampi saavuttaa reippaasti ja näkee blokkaustilanteen olevan tulossa, ei paljoa maksa vaivaa napauttaa paria kilsaa pois vakkarista hetkeksi. Tai vaikka pistää kokonaan pauselle muutamaksi sekunniksi. Aikalailla mukavampaa kuin se kaahari metrin päässä perseestä...
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 316
Jos ajetaan rekan perässä tappi tuntumalla ramppia pitkin motarille niin ei sitä heti kurvata vasemmalle kaistalle 50-70km/h, varsinkin jos vasenta pitkin on tulossa jo autoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Jos osaa ennakoida, niin tietää kyllä hyvissä ajoin, että joku muu tulee takaa 130km/h ja voi sen päästää eka hitaammista ohi ja sitten vasta vaihtaa itse kaistaa. Antaa muiden ajaa, vaikka haluaisivatkin lujaa ajaa. Ei kannata eteen vetää paljon hitaampaa vauhtia ajavana ilman kiihdyttämistä, voi nimittäin käydä itselle todella huonosti ja sitten se "oikeassa" oleminen ei paljoa paina kun on henki pois.
Harvemmin olen tällaisten tapauksien kanssa ollut tekemisissä, kun tarkoituksella käytän työaikaliukumaa hyväksi ja lisäksi nyt tuon "Pölijäntien" työmaan tietäen käytän parasta vaihtoehtoreittiä.
Paljon enemmän nykyisin ärsyttää nämä kotipoliisit jotka tulee jollain pahimmillaan tyyliin MB 500 GLKlla ihan tahallaan kiihdyttämään kuusamontien vasemmalle kaistalle tasan tarkkaan oikealla kaistalla olevien soraa ja märkiä tukkeja kuskaavien täysperien rinnalla, kun valot vaihtuu vihreiksi. Haluais päästä siitä juuttaan suolasumusta pois pelkällä kiihdytyksellä käytännössä ylinopeutta ajamatta mutta kun papan ohi ei p@#¤k$@ etuilla kun halutaan karstoittaa se järkyttävän kokonen pata pellin alle. Niin joo mites sen DPF:n täyttymisen kanssa, ei ole muuten halpaa se..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
arska638 olen kyllä aivan samaa mieltä. Vituttaa yli kaiken juuri tuollaiset pellet, jotka ajavat rekan viereen juurikin siinä kuusamontiellä ja eivät perkele kiihdytä niillä 320cdi mersun paskoillansa tai D5 Volvoillansa.

Itte jos oon siinä niin se on pedaali konehuoneen puolelle kun se valo vaihtuu jos ekana satun olemaan ja takana on autoja paljon. Toki jos joku asiakas kyydissä niin pitää pikkasen hillitä, mutta yksin on eri asia...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
...
Niinpä. Aika moni on sitä mieltä, ainakin mitä olen liikenteessä moottoritiellä huomannut, ettei sinne oikealle kaistalle tarvi palata jos perässä ajava ei tule perseeseen kiinni. Minulla on autossa mukautuva vakionopeudensäädin ja se pitää edellä ajavaan tiukimmillakin asetuksilla sellaista väliä ettei edellä ajava koe tarvetta palata oikealle kaistalle. Aiheuttaa yleensä sellaisen tilanteen, että kun palaan oikealle kaistalle ohituksen jälkeen edellä ajava erkki sitten vaihtaa myöhemmin myös oikealle ihan nokan eteen, koska autoni on jo ryhtynyt kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Ja taas jarrutellaan, jos en vaihda heti takaisin vasemmalle kaistalle ja mene ohi tästä teiden kuninkaasta.

Ja vilkun käytöstä sen verran, että kun se tulee automaattisesti selkäytimestä niin tulee käytettyä myös yöaikaan yksin ajellessa.
Pienen ohikiitävän hetken luulin, että luen omaa postaustani. :D

On jo pidempään ihmetyttänyt tuo, ettei tilaa tule, jos pitää turvavälin edes ok-tasolla. Ei, vaikka tilaa olisi oikealla kaistalla 750 metriä. Jos edellä ajatellaan minun vain sattumalta ajavan samaa nopeutta, miten siellä kuvitellaan minun päätyneen siihen taakse?

Ihmetyttää tuokin, että joillekin vilkun käyttö on enemmänkin ajatusta vaativa prosessi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Kaverin siis näkee useinmiten pyöräilevän klo 21 jälkeen, eikä hänellä ole mitään heijastimia tai valoja. Näinä pimeinä ja kosteina syysiltoina on usein säikähtänyt, kun jonkun nurkan takaa tulee eteen. [...] Saisikohan tuo syytteen törkeästä liikenteen vaarantamisesta, jos jäisi alle ilman heijastimia tai valoja..?
Pyörästä tulisi löytyä etu- ja takaheijastin, sivuheijastimet sekä ajovalo pimeän ja hämärän aikaan ajettaessa. Ilman valoja ajamisesta voi saada sakot. Onnettomuuden sattuessa pyöräilijä voidaan todeta syylliseksi, jos vaikkapa auto ajaa pyöräilijän päälle sen vuoksi, ettei pyöräilijää ole näkynyt, ja käy ilmi, ettei pyöräilijä ole käyttänyt lain määräämää valoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Luetun ymmärtäminen?

Niin, se nopeusrajoitusmerkki tien laidassa on max rajoitus. Itse pidän siihen vielä +5 todellista nopeutta vakkarilla, mutta en todellakaan ala vaihtelemaan kaistaa jonkun minäminä-idiootin takia, joka luulee ajavansa eri säännöillä kuin muut.
Luetun ymmärtäminen. Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää ajaa vasemmalla kaistalla tientukkona?
Eiköhän se ole sen tehtävä joustaa joka haluaa ajaa kovempaa. Kuten sanoin saavat ajaa kovempaa, mutta en ala koko päivää kuluttamaan turhiin kaistanvaihtoihin näiden kanssa (nyt tuntuu että kesänopeudet päällä suurinpiirtein puolella motarilla olijoista).

Niin miksi minun pitää ajaa yli rajoituksen? Jos siellä riittää ohiteltavaa niin en näe mitään syytä ajella kovempaa kuin rajoitus sallii.

Eniten noissa tempojissa vituttaa kun alkaavat polkea sitten kun saavat tilaa niin rapisee joka kerta tuulilasissa. Tämä ongelmahan koskee talvinakkeja luonnollisesti. Jotkut toki kelaa rauhallisemmin siihen vanhaan nopeuteen.
Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää körötellä vasemmalla kaistalla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Ei se auto siitä mihinkään lähde jos et rupea veivaamaan rattia puolelta toiselle. Suoraa tietä on hyvä ajaa ja kyllä sen siinä tuntee nouseeko renkaat vesipatjan päälle. Kannattaa muutenkin valita semmoset renkaat millä voi ajaa myös sateessa. Muorilla oli joskus aivan pilipali ensiasennukset jotka nousi vesipatjalle heti 80km/h vauhdeissa. Uusilla renkailla pystyi hyvin ajamaan satasta samoissa olosuhteissa.
Yleisesti näin. Kuitenkin täytyy muistaa, että autoissa on eroja. Usein sen tuntee hyvinkin, kun ollaan rajalla, jonka jälkeen hyppää keula "pysyvästi" vesipatjalle. Sopiva auto/rengas/rengaspaine -yhdistelmä saa pahimmillaan aikaan sen, että vesipatjalle nousun huomaa kunnolla siinä vaiheessa, kun kaikki neljä pyörää ovat jo täysin irti tiestä. Joskus oli huollon sijaisautona karvalakkimallin Fabia joillain hyytelörenkailla. Aidosti jännitti keväällä, kun ohjaustunnossa(kaan) ei ollut merkittävää eroa kuivan asfaltin ja lumisen/jäisen tien välillä, jos nopeus oli yli 0 km/h. Aika rauhallisesti edettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
arska638 olen kyllä aivan samaa mieltä. Vituttaa yli kaiken juuri tuollaiset pellet, jotka ajavat rekan viereen juurikin siinä kuusamontiellä ja eivät perkele kiihdytä niillä 320cdi mersun paskoillansa tai D5 Volvoillansa.

Itte jos oon siinä niin se on pedaali konehuoneen puolelle kun se valo vaihtuu jos ekana satun olemaan ja takana on autoja paljon. Toki jos joku asiakas kyydissä niin pitää pikkasen hillitä, mutta yksin on eri asia...
Olin tänään töihin mennessä Kuusamontie-Vaalantie risteyksessä sattuman kautta täysperän rinnalla ns. paalupaikalla, ja ei tuota XC70 2.5T:tä tarvinnut edes kunnolla kutitella, puhumattakaan kickdowniin asti polkasemisesta. "Oikealle poistu" kävi oikein näppärästi. Sinne ne muut jäivät suolaa nauttimaan.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Luetun ymmärtäminen?



Luetun ymmärtäminen. Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää ajaa vasemmalla kaistalla tientukkona?

Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää körötellä vasemmalla kaistalla?
Tämä on se ihmisryhmä jonka kanssa on oikeastaan turha väitellä koska he "vain noudattavat liikennesääntöjä" ja näin ollen ovat oikeassa muut väärässä.

Mutta asiaan. Itseä ainakin vielä huvittaa se, että tämän hetkinen työmaa sijaitsee pienessä kylässä jossa on yksi liikenne ympyrä. Jos liikenne ympyrässä on joku kiertämässä niin kaikki neljä suuntaa on pysähdyksissä ja odottavat kiltisti että se on tyhjä. Toinen juttu on se, että 80 alueet niin todella usein näkee autoja jotka ajavat 70 km/h ja kokoajan vilkuttavat oikealle jos on vähänkään suoraa. Ilmeisesti tämä "mene vain ohi" on normaali tapa siellä. Vähän tuntuu oudolle, mutta mutta..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Luetun ymmärtäminen?



Luetun ymmärtäminen. Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää ajaa vasemmalla kaistalla tientukkona?

Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää körötellä vasemmalla kaistalla?
Luetun ymmärtäminen: Missä vaiheessa sanoin tarkoituksella tukkivani ohituskaistaa? Sanoin, että en tee ylinopeutta ajaville tilaa jos oma ohitus on kesken.

Lisää luetun ymmärtämiseen liittyen: mitähän maksiminopeus tarkoittaa? Mikä oikeuttaa ajamaan sen yli? Se ei ole kaistan tukko joka ajaa maksiminopeutta ja ohittaa jotakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
On se jos lähtee ohitukseen takana tulevista piittaamatta. Lisäksi jatkuvasti näitä spedejä saa ohitella oikealta. Jälkimmäinen ei oikeastaan ole ongelma muiden kuin sen ohitettavan hytissä valoshowsta päätellen.
No ei tässä nyt vissiin puhuttu ohitukseen lähtemisestä vaan jotkut ymmärtää että ajelen täällä huvikseni ohituskaistalla. Jos on kaksi rekkaa pötkössä 100m välein ja joku roikkuu naama punasena perässä kun on ensin ajanut 130km/h kiinni puskuriin, niin ei tosiaankaan ole motivaatioita alkaa vaihtelemaan kaistaa moisen takia. Noiden rekkojen väliin edes ole hyvä mennä kun ei riitä turvaväli enää.

Nämä ohituskaistojen asukit onkin ihan erikseen joilla ei mitään käryä siitä, että seuraava ohitettava on jossakin 300m päässä ja silti ollaan vasemmalla. Viimeksi eilen kiskasin ohi kyseisestä tapauksesta. Neljän auton mentyä oikealta ohi tajusi vaihtaa kaistaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Niin, no noissa tapauksissa susta pääsee ohi oikealta puolelta joten sama se.

Sen sijaan alinopeudella muita ohittelevat voisi vaan jättää sen ohittelun niille jotka sen osaa suorittaa. Vähän väliä saa ihmetellä kun dösät ohittelee toisiaan tai sitten rekat. Erityisesti Onnibussin apinat on tässä perseilyssä kunnostautuneet. Välillä siellä on myös joku corollajorma hinaamassa rekasta tai dösästä 1 km/h nopeuserolla ohi.
Niin tai vielä pahempi niin päin, että se rekka lähtee ohittamaan sitä corollajormaa joka ei osaa ajaa 80 kovempaa (eli oikeasti max 75).

Mutta kyllä, täysin samaa mieltä siitä, että siellä ohituskaistalla ei todellakaan ajeta piiruakaan alinopeutta, jos nopeus tippuu niin vaihdan oikealle. Varsinkin kesällä tuo alinopeus siellä on ihan merkittävä ongelma, nyt talvella ei niinkään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
ns Ongelma tuolla ohituskaistalla onkin vain se että ohituksia tehdään poikkeavilla nopeuksilla. "ns" sen takia ettei se lyhyt hetki hieman hitaammassa vauhdissa oikeasti paljoa merkkaa. Mutta ne nopeuserot ovat samallalailla ylinopeutta kuin alinopeutta ajavien aiheuttamia. 120km/h rajoituksella hyvällä kelillä se 140km/h kuski aiheuttaa yhtä paljon ongelmaa kuin se 100km/h ajava, molemmat poikkeavat 20km/h oletusnopeudesta ja muun liikenteen rytmi hienoisesti häiriintyy hetkittäin. Erona noissa että se 140km/h kuski tekee tuota paljon tiheämpään tahtiin ja häiritsee muuta liikennettä vähän väliä, verrattuna hitaaseen ohittajaan joka ohittaa todella harvoin.

En muuten jaksa taas selittää haitariefektiä joten poikkaistaan viesti tähän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Ei se 140 km/h kuski mitään ongelmia aiheuta kun se hidastaa vauhtia jos edessä on etana.

Haitariefektihän siitä syntyy tietysti, mutta ei lähellekään yhtä vittumaista kun siitä alinopeudella spedeilevän kuskin jumppaamisesta.

Aina kun motarilla alkaa nopeudet tippua alle satasen niin kohta edestä löytyy joku Onnibus josta tietää heti että kuka oli syypää tuohonkin haitariin.

En ihan usko että ne yksinäisellä motarille pelleilevät kotipoliisit mitään haitariliikeittä siinä välttelee vaan ovat muuten vaan idiootteja. :comp:

Loppukaneettina voisi vielä todeta että koska kukaan ei koskaan tule ajamaan samaa nopeutta muiden kanssa ennen roboautoja, niin on ihan yksi paskan maku ajaa sitä 140 km/h. Vaikka ajaisit mitä tahansa muuta nopeutta niin aina on joku hitaampi edessä tekemässä haitaria kun tungetaan väkisin ohituskaistalle.
Ei se 100km/h kuskikaan ole ongelma jos se nostaa vauhtia. Eikä 140km/h kuski jos hidastaa ajoissa eikä perseile turvaväliä umpeen.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Oikealla kaistalla on tilaa, miksi pitää körötellä vasemmalla kaistalla?
Tänään ajelin Etelä-Suomen moottoriteitä läpi ja melkeinpä kokoajan tuli ohituskaistalla näitä tukkoja vastaan. Näistä menen törkeästi oikealta ohi, lakia rikkoen. Silti ihmetyttää että mistä nämä sankarit ovat ajokorttinsa saaneet. Se pitäisi olla ensimmäinen asia jonka pikkulapsikin liikenteestä oppii että ajetaan tien oikeaa laitaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Niin. Kumpikohan on todennäköisempi skenaario? :rofl:
Riippuu siitä miten lasketaan. Jos 100km/h kuski ohittaa vaikka rekan vartin välein ja näistä osa nostaa nopeutta jos takaa tulee joku kovempaa vs. se 140km/h tyyppi joka ohittaa muita 10 kertaa minuutissa ja näistä osa laskee nopeutta ennen kuin turvaväli muuttuu "turvaväliksi".

Tuolla tavalla laskiessa väittäisin että 140km/h kuskin poikkeama sujuvasta liikennekäytöksestä on huomattavasti yleisempi tilanne.

Jos taas haluaa verrata tilanteita sillä lähtökohdalla että 140km/h kuski ei hidasta ollenkaan vaan ajaa päin hitaampaa niin se on varmasti harvinaisempaa kuin 100km/h kuskin vauhdin nosto kesken ohituksen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ei se 140 km/h kuski mitään ongelmia aiheuta kun se hidastaa vauhtia jos edessä on etana.

Haitariefektihän siitä syntyy tietysti, mutta ei lähellekään yhtä vittumaista kun siitä alinopeudella spedeilevän kuskin jumppaamisesta.

Aina kun motarilla alkaa nopeudet tippua alle satasen niin kohta edestä löytyy joku Onnibus josta tietää heti että kuka oli syypää tuohonkin haitariin.

En ihan usko että ne yksinäisellä motarille pelleilevät kotipoliisit mitään haitariliikeittä siinä välttelee vaan ovat muuten vaan idiootteja. :comp:

Loppukaneettina voisi vielä todeta että koska kukaan ei koskaan tule ajamaan samaa nopeutta muiden kanssa ennen roboautoja, niin on ihan yksi paskan maku ajaa sitä 140 km/h. Vaikka ajaisit mitä tahansa muuta nopeutta niin aina on joku hitaampi edessä tekemässä haitaria kun tungetaan väkisin ohituskaistalle.
Kyllähän se 140km/h kuski aiheuttaa vitutusta siinä missä hidastelijatkin, oikealla ajava joutuu jarruttamaan rekan perään kun joku pojottaa 20-40km/h kovempaa takaa. Samalla ne kymmenen muuta autoa sielä takana jarruttaa. Tämän jälkeen viisi niistä siirtyy ohituskaistalle ajamaan 80km/h ja takana ihmetellään mikä maksaa taas.

Kaikki kun oppisivat lukemaan sitä pyöreää taulua niin liikenne olisi sujuvaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
389
Sujuvampaa olisi jos ihmiset ajaisi tarpeen tullen hieman ylinopeutta, jos muutkin ajaa. Jos vasemmalla letka menee 130km/h, niin ei siihen väliin saa tulla sieltä oikealta jos ei mahdu. Kyllä se on sitä oikeaa kaistaa ajavan kädettömyyttä jos ajautuu liian lähelle hitaampaa, eikä tästä johtuen pysty nostamaan nopeutta samaan kuin siellä vasemmalla kaistalla jo on. Sitä kutsutaan ennakoinniksi. Laki kieltää ohittajan eteen ajamisen oli se sitten nopeampaa tai hitaampaa jos aletaan tässäkin näitä lakeja katsomaan. Ennakoimalla nopeuden sovitus samaan vauhtiin ja sopivaan väliin, johon mahtuu vasempaa kaistaa hidastamatta. Jos ei halua ajaa sitä nopeutta niin sitten pysyköön oikealla. Ja jos vasemmalla ei ole tilaa, niin ei sinne saa mennä.

Tarpeeksi kun seuraa peileistä takana ajavien nopeuksia verraten omaan, niin ei ole ongelmia. Se vaan on monelle vaikeaa tai ei kiinnosta. Koska autoilu ei kiinnosta, se vaan on pakollinen paha siirtymiseen johonkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Monethan on valinnut sen oman ajotyylin ja sitä sitten perustellaan kaikilla tavoin ja jonkun toisen perusteet hylätään suorilta vaikka olisivat pätevämpiäkin. Tuon takia näistä ei jaksa hirveästi väitellä, kun vaikka iskee jotain tarkkaa tutkimustietoa aiheesta niin joku jolla on se mielipide ignooraa tämän täysin ja sanoo vaan että se oma mutu on parempaa.


Aiheeseen tarkemmin liittyen, jos kaikki noudattaisivat max. rajoitusta, rajoitusten mukaan etenevien olisi huomattavasti helpompaa suorittaa omat ohituksensa kun edestä löytyy se rekka tai vastaava. Ylinopeutta ajavat poistavat monta ohitusmahdolisuutta tasan maksimia sallittua ajavilta. = ylinopeutta ajavilla muut samaa ylinopeutta ajavat ei tuota tätä ongelmaa = vähiten itseä rasittava tapa on ajaa ylinopeutta häiriten muiden autoilua = rajoitusten mukaan ajaminen on se itselle rasittavampi tapa kun joutuu kärsimään kovempaa ajavien aiheuttamista vasemman kaistan omimisista ja kovemmalla vauhdilla suuremmasta tilantarpeesta = alkaa olla rinnastettavissa niihin kassajonoetuilurinnastuksiin = ärsyttää kun joku väittää sen rajoituksen mukaan ajavan olevan se minäminäminä osapuoli.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Tai sen takia siitä on turha puhua että toi utopistinen höpötys siitä että kaikki ajais rajoitusten mukaan ei vaan yksinkertaisesti tapahdu koskaan missään. Sen takia täytyy valita seuraavaksi loogisin vaihtoehto joka on olla menemättä tukkimaan muiden tietä.
Onhan se utopistista ainakin siihen asti että kaikilla on ajonseurantalaitteet jotka voivat sakottaa suoraan :D

Seuraavaksi loogisin vaihtoehto omasta mielestä tosin on se että ajelee itse rajoituksen mukaan ja jos siellä vasemmalla on tarpeeksi tilaa niin sitten suorittaa oman ohituksen, eli ei mennä pieneen väliin mutta ei myöskään tarvitse junnata siellä rekkajonon perässä vaikka joku kiireisempi haluaisikin varata vasemman kaistan omaan käyttöönsä ilman että voisi edes välillä tiputtaa vauhdin rajoituksen mukaiseen. Tuolla tyylillä homma toimii parhaiten eikä vain yhden kiireisen ehdoilla.

Eli periaatteena se että se joka joustaa rajoituksen noudattamisesta voi olla myös se osapuoli joka joustaa omasta vauhdistaan jotta muutkin voivat ohittaa hitaampia rauhassa.

muoks: Muistan muuten Diazinkin kertoneen että kokeilit ajella jonkun aikaa motarilla aina rajoituksen mukaan ja se oli huomattavasti rasittavampaa kuin vähän reilummalla vauhdilla eteneminen? Tuosta voisi miettiä ettei se efekti tule tyhjällä motarilla niinkään, vaan muun liikenteen seassa ajaessa. = On kivaa ajaa kovempaa kuin muut. -> Miten luulet että oman ajon mukavuus muuttuisi jos nykyisin käyttämäsi ajonpeus olisikin hitaampi kuin muilla keskimäärin, eli jos muut vaikka ajelisivat 150km/h ja itse jatkaisit samaan tahtiin kuin nykyään?Vai tulisiko reagoitua nostamalla oma matkavauhti vähän vielä kovemmaksi kuin muilla keskimäärin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Melnaat että sakkoa tulee myös jostain 10-20 km/h alinopeudesta vai mihin tuo argumenttisi oikein perustuu?
Nyt en välttämättä ymmärrä kysymystä. En meinaa mitään tuollaista?

muoks: vai tarkoititko tuolla rajoituksien mukaan ajamisella aiemmin sitä ettei saisi poiketa alaspäin maksimirajoituksesta? Yeensä tuo termi rajoituksen noudattaminen kattaa vaan sen toisen suunnan, koska rajoitus rajoittaa vaan sen maksimin.


Lähinnä nyt koitan perustella tuota että on itsekästä toimintaa hidastaa muiden ajamista jotta itse pääsisi ajamaan kovempaa, jolloin tilanteessa jossa parin autoilijan edut menee ristiin on parempi jos se vauhdikkaasti etenevä on se osapuoli joka joustaa, kun kerran joustaa omaksi edukseen yleensä rajoitusta rikkoessaan eikä tämän pitäisi antaa mitään oikeutusta estää muiden kuskien ohituksien suorittamista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Sitä koitan tässä sanoa että ei se sun haitariefektis tai eteen tunkeminen häviä ylinopeutta sakottamalla. Samalla tavalla sitä samaa tapahtuu silloinkin, koska alinopeutta ajavaa sakkia riittää ihan pirusti.

Eli sun utopistinen kaikki ajaa samaa nopeutta -skenaariosi ei toteudu käytännössä ikinä. Silloin on parempi vaan ajaa sujuvasti itse eikä alkaa tunkemaan sillä minäminä-asenteella ohituskaistalle.
Itseasiassa nimenomaan tuo haitariefekti vähenisisi(ei häviäisi) jos vasemmalla kaistalla ei olisi nopeuseroja niin paljoa. Tuohon jäisi toki vielä ne jotka lähtevät vasemmalle selkeää alinopeutta ohittelemaan, mutta ne ovat harvinainen poikkeus. Oikealla puolella yleensä viihtyvät nuo rauhallisesti etenevät. Tuossa voi tulla virheellinen käsitys noiden yleisyydestä jos ajelee paljon muita nopeammin, koska vauhtierojen kasvaessa noita tilanteita tulee eteen paljon enemmän joissa joku hitaampikin välillä sattuu edessäsi haluamaan vielä hitaammasta ohi.

Eikä tuo skenaario tietenkään toteudu, mutta se on aika huono peruste sille ettei noita tilanteita voisi silti tehdä sujuvemmiksi sen sijaan että on itse halukkaasti osa ongelmaa. Minäminäminä asenteella ohituskaistalle tunkevat(ja yleensä siellä pitkään muiden takakontissa kiinni viihtyjät) tosiaan voisivat opetella noudattamaan samaa rajoitusta muiden kanssa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Ajelen eri autoilla 130, 120, 100 ja 80 nopeuksia niin kyllä mulla joku tuntuma on.

Olkoot sitten kun ei ne sun opettajalasit tunnu oikeen väistyvän.
ktos, käyn ottamassa "voitin foorumiväittelyn" -tatuoinnin otsaan. ;)

Ei sillä, itseäkin huvittaisi ajella vauhdikkaammin joskus mutten halua haitata muiden etenemistä eikä muutenkaan ole tuolle tarvetta. Kovemmalla vauhdilla ei tarvitsisi kuluttaa niin paljoa energiaa taustapeilinäkymän tilanteiden lukemiseen, kun sieltä tulisi harvemmin nopeasti lähestyviä, jonka ainakin itse kokisin rentouttavana.

Jossain moottoriradoilla kiertäessä huomaa tuon efektin paljon selkeämmin, jos vaikka ajelee alkuvuodesta MP:llä alastarolla ja muut menee jatkuvasti kierroksella ohi kun itselle ei ole vielä palannut tuntuma hommaan, niin taustantarkkailu muuttuu paljon haastavammaksi joka myös haittaa muuta toimintaa. Sitten kun itse on se kovimpia kierrosaikoja ajava kuski niin pystyy tosissaan keskittymään eteentuleviin tilanteisiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 680
Viestejä
4 208 230
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom