Tuossa on nähtävästi ranta, olisiko mahdollisesti jossain lisäkilpi "tontille ajo sallittu"?
On, mutta toisessa päätä pyörätietä. Tosta on kiva oikaista kun kunto on niin huono, että ei jaksa autolla kiertää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa on nähtävästi ranta, olisiko mahdollisesti jossain lisäkilpi "tontille ajo sallittu"?
Pystytkö kertomaan missä paikka sijaitsee? Kiinnostaisi vähän tutkia mitä siellä on sähelletty.Siinä ajetaan pyörätiellä vaikka vieressä on aivan hyvä ajorata.
Ei mitenkään harvinainen ilmiö, kyllä näitä näkee.aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus.
Näitä näkee usein, mutta tästä voi kyllä suurelta osalta syyttää niiden kameroiden sijoittelua ja rajoituksia. Jos vierailla pätkillä ajelee, väistämättäkin tulee tilanteita, että tolpan kohdalla ei voi olla ihan varma rajoituksesta. Tai vaikka luulisi olevansa varma, silti vielä varmistaa. Hyvä esimerkki siitä, että kamera usein vaarantaa liikennettä, kun sen kameran palvonta on pois muun liikenteen tarkkailusta. Monellakin pätkällä on lukuisia eri rajoituksia sekaisin ja kamerat varsin tyypillisesti on juuri siinä kieroimmassa paikassa.Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90.
Tämäkin ihan normi homma, suurella osalla kuskeista vauhti nousee kun väylä levenee ohituskaistan kohdalla.tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella.
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Tuli ajeltua Kuopion suunnalla, ja huhuh saa taas ihmetellä joitakin kuskeja. Satasen alue, mittarinopeus seilaa 70-95 km/h välillä, aina kun nopeusrajoitus muuttui pienemmäksi, jarrut pohjaan että sillä millisekunnilla olisi se uusi nopeus. Tolppiin jarrutellaan varmuuden vuoksi (samalla satasen alueella) 60 tai 80, vaikka ennestään mentiin vain 90. Oli kyllä tikkareita aika paljon ja selkeästi, ettei ellei nyt aivan ole jotain blokkeja siinä näkökentässä niin sokeakin olisi huomannut. Mutta eihän se liikenne kaikille ole helppoa. Olin siis itse ehkä kymmenentenä jonossa, ja tiellä oli vastaantulevan liikenteen takia todella olemattomasti ohituspaikkoja. Onneksi on adaptiivinen vakkari, enkä tuppaa ajamaan kenenkään perässä kiinni, niin ei tarvinnut jarruihin koskea. Eipä siinä kiire minulla ollut, että en siinä naama punaisena raivonnut, mutta ei voi kuin päätä pudistaa ja ihmetellä kuinka hukassa sitä ollaan liikenteessä. Ja oli näitä useampiakin, mutta niistä pääsikin sitten mukavasti ohi.
Niin ja! Yksi tällainen sankari sitten ohituskaistan tullessa kiihdytti 120 km/h:een? Siis mitä? Juu menin ylinopeutta itsekin ohitustilanteessa, mutta eihän tuollaisen taakse viitsi jäädä ihmettelemään kun sama touhu olisi taas jatkunut kun se "turvallinen" tienpätkä loppuu. Tämä oli yksi sellainen 80-90-seilaaja satasen alueella. Ihan nuori kaveri siellä näkyi olevan ratissa, oliko kolmeakymmentäkään. Liekö sitten uusi kuski.
Mäntyharjulta tänään tullessa tuli taas todettua, että se vähintään 200hp riittää turvalliseen ohitukseen. Vaikka olin tuolla laiskalla xc60d5sella liikkeellä, enkä omilla vehkeillä, niin laiskemmalla olisi ohitukset jäänyt tekemättä, kun korollat ym lisää heti vauhtia, kun ohituspaikka tulee. Vaikka muuten mentäisi 15km/h alle rajoituksen...Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
Lahti nyt on yksi helvetti muutenkin risteyksiensä kanssa, sieltä löytyy suurinpiirtein kaikki perseilyt ja outoudet mitkä mahdollista. Vieraspaikkakuntalaiselle ja/tai aloittelevalle kuskille paljon mahdollisia miinoja.
Tuollaisia kuvailemiasi risteyksiäkin on monenlaisia, joissakin se kolmio on selvästi esillä ja tilanne on selkeä, osassa ei ole ja se kääntyjäkin jää valoja odottelemaan.
Ajelin eilen tuosssa bermudan kolmiossa ja ohituskaistat ei sinällään menoa haitanneet, mutta pikkuteillä kolme (3!) autoa meinas napata keulasta palan pois oikaistessaan sisäkurvin kaistan puolelle, jossa olin. Ja siis ei puhuta mistään vähästä vaan "ei helvetti se tulee päin" tasosta. Vastaantulija ei aiheuttanut kuiskeissa minkäännäköistä reagointia. Lievästi ilmaistuna pelottavaa 80 km/h tiellä.En tiedä miksi, mutta Jyväskylä - Kuopio - Mikkeli kolmiossa olen kohdannut eniten juuri tuollaista seilailua, ja ihme rynnistyksiä, kun päästään ohituskaistaiselle(leveälle) tienpätkälle.
Kyllä. Ja joku insinööri on vielä saanut päähänsä sijoittaa valottomia suojateitä 6 kaistaiselle väylälle. Voi vaan miettiä kuinka moni tajuaa pysähtyä kun se yksi auto antaa tilaa siellä 50m vasemmalla päin kun itse ajaa oikeanpuolimmaisinta kaistaa.Lahti on kyllä paradoksaalisesti yksi ikävimmistä paikoista sekä ajaa että kulkea kävellen. Keskusta täynnä 4/6 kaistaisia autorännejä ja ei paikkaa jossa autolla ei pääsisi.
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!Kyllä sai lahdessakin miettiä eilen mitä päässä liikkuu kun oikealle kääntyville kolmio ja suoraan menijöille valot. Punanen valo palaa ja jonon etummainen jää sitten siihen kolmion kohdalle venaamaan kunnes vihreä palaa vaikka kolmion takaa ei juurikaan ketään tullut. Mitähän on ajokoulussa opiskeltu... ei auttanut edes useampi torvensoitto miettimään mikä voisi olla pielessä. Jos oisin ollut takana niin melkein pientareen kautta ohi mutta ei viitsinyt useampaa autoa lähteä sieltä koukkaamaan.
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Miksi ei, pysähtyyhän jotkut myös suoraan ajavien punaisiin käännyttyään sivutieltä päätielle.Kusetatko, siis oikeasti joku on pysähtynyt tuossa kohtaa?
Pääopastin ei saisi olla vasemmalla, ellei kaistalta käännytä vasemmalle. Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Ei jumaliste on näitä muuallakin näköjään. Vähän sama kun noudattaisi rampilla pientareella näkyvää päätien nopeusrajotusta.Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Olisko tuossa kyse siitä että vapaa oikea ei ole mikään bomerien aikainen juttu, ja kun siitä (vapaa oikea) ne ohjeet tehty, niin onko tuo ihan niiden ohjeiden mukainen. Sekantumisen vaara varsinkin kun siinä alunperin on ollut ne nuoli valot oikealle meneville.Tuo valohan ei ole mikään uusi juttu, vaan on ollut paikallaan vähintään sen 20 vuotta. Alussa siinä oli ihan kunnon liikennevalot, mutta vihreä nuolivalo vain loimotti. Iäisyyden alueella asuneena on tullut joskus nuorempana lyötyä vetoa, että jos tuo valo joskus sammuu tai muuttuu punaiselle, niin vedon häviäjä kiipeää läheiseen linkkimastoon.
Nyt enää on jäljellä tuo nuolivalo. Eikä ole vielä sekään sammunut.
Tämä on selkeä vaara, kun yleensä vältetään merkkejä/ohjauksia jotka eivät ole tarpeen, juurikin tuolla perusteella.Tässä opetetaan osaamattomille väärin. Rupeavat odottamaan samanlaista valoa kaikissa vastaavissa paikoissa.
Vihdintieltä kehä 3 itään on näköjään pitänyt laittaa ihan vihreä valo kun ihmiset ei osaa liikennesääntöjä!
Yksi ärsytyksen aihe on sorateillä köröttelijät. Mökkireissujen takia joutuu ajalemaan niitä paljon ja monille sorapintainen tie tuntuu olevan syy puolittaa nopeus. Pahinta on se, että noissa ei yleensä mahdu helposti ohi. Maantiellä voisi vain pyyhkäistä köröttelijöistä ohi.
Yksi Toyota ajeli ehkä 30-40 vauhtia soratiellä ja jarrutti jokaisen kuopan kohdalla kävelyvauhtiin. Ei mitään järkeä ja matkassa menee tuolla tyylillä ikuisuus. Itsestä tuntuu, että ajamalla 80 lasissa kuopat menevät paljon kevyemmin, kun rengas ei ehdi käydä joka kuopan pohjalla. Tuo sentään ajoi niin reunassa, että mahduin ohi.
Kerran ajelin Golfin perässä, jossa oli ilmeisesti perhe menossa kesämökille. Tasaista 40-50 köröttelyä hyvällä tiellä, jossa yleensä ajan 80kmh toki mutkiin hieman hiljentäen. Vasemmalle puolelle ja lähemmäs siirtymällä yritin ilmaista, että haluaisin ohi, mutta Golf jatkoi aivan keskellä ajamista. Köröttelin sitten 15km perässä, kun en mahtunut ohi. Kuski varmaan ajatteli, että joku kaahari-kusipää roikkuu perässä. Lisäksi olen täällä seudulla jäänyt kahdesti naisen perään, joka ajaa isolla uudella Volvon maasturilla soralla niin hiljaa ja varovasti. Sitten kun tulee hetkeksi asfalttia ja mahtuisi ohi, niin uskaltaakin ajaa kovempaa. Vaikka on iso, suora ja hyvin hoidettu soratie hyvällä näkyvyydellä, niin silti pitää ajaa hiljaa.
Jep, jotkut tiet ovat aivan kamalassa kunnossa. Sateiden jälkeen mökille menevä 10km soratie on myös täynnä kuoppia. Kokeilin ja 80 km/h ajamalla kuopat eivät kuitenkaan tunnu yhtä syviltä, kun rengas tuntuu lentävän niistä yli. Itsellä on vielä 180tkm ajetussa autossa kaikki alustan osat alkuperäisiä, eli toistaiseksi ei ole mitään hajonnut. Mainitsemani Toyota lähes pysähtyi joka kuopan kohdalla. Veikkaan, että tuolla menolla 10km matkaan menee yli puoli tuntia.Joskus harvakseltaan tulee ajettua soratiellä ja voin heti nostaa käden ylös, että olen yksi niistä köröttelijöistä, mutta toki ajan tien sivuun ja/tai annan tilaa, jos siellä on joku pyrkimässä ohi. Syynä yksinkertaisesti se, etten halua tarpeettomasti rasittaa autoa hirveällä rynkytyksellä ja varsinkin kelirikkoaikaan Keski-Suomessa on sellaisia yllätysmonttuja sorateillä (ja asfaltillakin), ettei niihin voi todellakaan ajaa kovalla vauhdilla, jos ollenkaan. On kokemusta monttuun ajamisesta ja kalliiksi tuli.
Tuntematta kohdetta, niin tulee mieleen tie jossa sopiva max vauhti on ajoittain siellä 70-80 nurkilla, mutta ihan yhtä hyvin tie jossa se sopiva max vauhti on seillä 40-60 haarukassa.Jep, jotkut tiet ovat aivan kamalassa kunnossa. Sateiden jälkeen mökille menevä 10km soratie on myös täynnä kuoppia. Kokeilin ja 80 km/h ajamalla kuopat eivät kuitenkaan tunnu yhtä syviltä, kun rengas tuntuu lentävän niistä yli. Itsellä on vielä 180tkm ajetussa autossa kaikki alustan osat alkuperäisiä, eli toistaiseksi ei ole mitään hajonnut. Mainitsemani Toyota lähes pysähtyi joka kuopan kohdalla. Veikkaan, että tuolla menolla 10km matkaan menee yli puoli tuntia.
Sitten taas yksi soratie täällä on aina hyvässä kunnossa ja leveä. Siinä en voi ymmärtää, miksi ajetaan aurinkoisena kesäpäivänä 40-50 km/h niin keskellä, ettei pääse ohi. Tilaakin olisi, jos siirtyisi ajamaan oikealle puolelle.
Niin mikä tuolla on rajoitus?
Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.
Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
Ei noissa kuvan mukaisissa kyllä liikaa kyllä joudu hidastelemaan. Ajelee sujuvasti 80kmh+ vastaan tulevista rekoista ohi yms yms. Toki asia muuttuu jos on AIVAN tuoreeltaan lyöty pirusti kiveä (noita kyllä harvemmin näkee noilla isommilla). Ja ei se rengas niin heikko ole kuin kuvittelee. Oikeastaan pahinta on se pieni terävä liuske. Juuri tuossa yksi tuttu puhkoi uuden hiekan jälkeen renkaansa kolme kertaa kahteen kuukauteen ja syy oli aina samalla kotiin johtavalla tiellä renkaaseen jäänyt pieni pitkulainen terävä kivi joka jäi kulutuspinnan uraan kiinni aiheuttaen hitaan vuodon.Itekkin tänä kesänä joutunut useamman kymmenen kilometriä ajelemaan erinäköisiä sorateitä ja suurimmalla osalla niistä joutunut kanssa köröttelemään 50-60km/h koska, joko tielle on jaettu koko leveydeltään jotain kuulalaakeri soraa jossa ei ainakaan perus kesärenkailla ole mitään pitoa, tai sitten on ajettu nyrkin kokoista terävää kiveä, joihin ei hirveesti kiinnostaisi renkaita rikkoa keskellä ei mitään... Näilläkin teillä rajoitukset oli pääosin 80km/h.
Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.
Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
Ihan 80-kyltit on kaikilla noilla teillä, mistä puhuin. Lähinnä pointtina on se, että 40-50 km/h, mitä moni ajaa noilla, on pirun hidas vauhti. Jos kyseessä olisi maantie, olisi kaistat merkitty ja pääsisi ohi. Koska on soratie, niin nämä hitaammin ajavat ajavat ihan keskellä, oikovat mutkiin ja väistelevät mahdollisia kuoppia hyvin arvaamattomasti. Ohi on mahdoton päästä, jos edessä ajava ei älyä tehdä tilaa.Mikähän mahtanee olla se nopeusrajoitus tuossa? Yleensä isommilla hiekkateillä 60 km/h ?
Höpsis, mikä tahansa moderni ja normaali about 130-150hp vekotin kelaa 90 vauhdista isoimmalla vaihteella sen verran rivakasti sellaisen 90-115 muutoksen että ei sieltä takaa vastaavanlaisella kinnerillä tulla 3. vaihteella ”heittämällä ohi” missään tilanteessa.Melkein missä tahansa henkilöautossa (poikkeuksena vanhat diesel-mersut) sitä ohituskiihtyvyyttä näihin tilanteisiin on tarpeeksi, jos vaan itse osaa käyttää vaihdelaatikkoa, ja vaihtaa kolmoselle sitä kiihdytystä varten. Se köröttelijä kun sitä vaihdelaatikkoa ei osaa käyttää, vaan kiihdyttää vitosella.
Toki ongelmaksi tulee, jos köröttelijällä onkin automaattivaihteisto, ja nämä ovat valitettavasti viime aikoina lisääntyneet.
Tai sen kaistan jälkeen. Ohitin joskus 5-6 autoa matelevasta letkasta, mutta etummaista ei olisi sivistyneesti enää ehtinyt ohittaa joten jäin taakse. Kaista loppuu niin tämä jarruttaa heti ekaksi niin olikin näpsäkkä puikata ohi pitkällä suoralla.Höpsis, mikä tahansa moderni ja normaali about 130-150hp vekotin kelaa 90 vauhdista isoimmalla vaihteella sen verran rivakasti sellaisen 90-115 muutoksen että ei sieltä takaa vastaavanlaisella kinnerillä tulla 3. vaihteella ”heittämällä ohi” missään tilanteessa.
Ne nopeuden nostajat katsos kun aloittavat sen kiihdyttämisen yleensä jo ennen sitä 2. kaistaista osuuttaa ja nopeus on käytännössä jo lähellä tuon 115 kun on edes mahdollisuus siirtyä rinnalle. Ts. on ihan käytännössä ihan sama yksi mikä pykälä ohittajalla on pesässä… Merkittävämpi asia on yrittää kelata takaa ajoittamalla mahdollisimman suuri nopeusero pohjalle siihen kohtaan kun 2. kaista alkaa, joka sekin on ihan arpapeliä kun ei voi ennalta tietää missä kohtaa se nysväri survaisee sen pedaalimen pohjaan ja kuinka pitkään pitää sen siellä.
Huomattavasti helpommin ja alle päiväsakkonopeuden tuollaisen kiihdyttelijän ohittaa ”800m” ennen sitä ohituskaistaa .
Keskellä tietä ajamista en ymmärrä, oli se leveä tai ei, niin siellä oikeassa reunassa henkilöautoilla (uria välttäen)., raskasliikenne sitten erikseen. (kuvan perusteella ajourat voisi olla sen puolimetria renouhin päin)
Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.
Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
Ajelin tänään taas pitkän pätkän noita ja kieltämättä sanomani 80 on ylikanttiin. 60-70 välillä seilasi oma nopeus tavallisella kaasunkäytöllä ja pitkillä suorilla läheni 80-mittarinopeutta, mutta ei vielä todellista. Silti matkanteko hidastuu selvästi, kun perä edellä tulee 40-50 ajava Toyota eteen, josta on mahdoton päästä ohi. Sitten taas monet paikalliset tuolla asuvat ajavat helvetin lujaa. Jos on hereillä peilien kanssa, niin niille voi tehdä tilaakin. Yksi Transporter ei malttanut odottaa yhtään ja ohitti väkisin vasemmalle kaartuvassa mutkassa sokkona.Keskellä tietä ajamista en ymmärrä, oli se leveä tai ei, niin siellä oikeassa reunassa henkilöautoilla (uria välttäen)., raskasliikenne sitten erikseen. (kuvan perusteella ajourat voisi olla sen puolimetria renouhin päin)
Paikkasta ei hajua, mutta kuvan perusteella tuossa kahdeksankymppiä on aika reilun kuullosta, ei se yleisrajoitus tarkoita että sitä pitäisi ajaa. Sen kyllä ymmärrän että jos pitkä pätkä niin joku neljäkymppiä voi tuntua matelulta, ja jos siellä tunnelmoi maisemia, niin tojo kuskeille suositus katselle myös peleihin ja väistää.
Jos tuo ei ole valtiontie, niin varmaan tieosakkaatkin arvostaisi kohtuullisempaa menoa.
Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.Jos tuo ei ole valtiontie, niin varmaan tieosakkaatkin arvostaisi kohtuullisempaa menoa.
Tarkoitit varmaan, että yksityistiellä on 80 rajoitus, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu? Ja luonnollisesti ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään kulloinkin näkyvällä tien osalla.Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.
Yleisesti voi kyllä sanoa tämänkin keskustelun pohjilta et kyl on tuuhioita liikkeellä reilusti noilla pikkuteillä, ”ei uskalla/ei pysty” perus selitykset ja lätinät. Täytyy olla todella kinttupolku ettei siinä 60 voisi ajella, vähänkin parempi baana niin 80 keskinopeus ei ole mitään. Keskisuomen lakeuksilla sopivilla metsäautoteillä sellainen 120-140 on ihan passeli. Tietysti pimeään/tuntemattomaan mutkaan ei nyt kannata ihan 100% ladata mut täytyy olla todella paha mutka/irtosoraa aivan helvetisti etteikö perus kiulu siitä 70km/h taitu kun vaan ratti kääntää.
Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.Tarkoitit varmaan, että yksityistiellä on 80 rajoitus, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu? Ja luonnollisesti ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään kulloinkin näkyvällä tien osalla.
Minä olen aina ollut 80 uskomuksessa, on siis mahdollista että olen suurimman ajan ollut väärässä. Kotipaikka on yksityistien varressa ja siinä jotkut ajoivat matalalentoa ennen kuin tuli 40 merkit.Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.
Yksityisteitä on paljon ilman tikkareita, niiden saaminen kuitenkin vaatii vaivaa. Kuskin voi olla vaikea selvittää onko maantie (valtiontie), kunnantie, vai yksityinen.Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.
Yksi hyvä peruste maltilliselle ajovauhdille ja esim. 60 km/h rajoituksille pienemmillä teillä on huono näkyvyys liittymissä. Tiet ovat maaseudulla tyypillisesti mutkaisia ja mäkisiä, eikä sivuteiltä tulevilla ole mitään mahdollisuuksia ajaa päätielle turvallisesti, jos joku tulee mäen tai mutkan takaa tuulispäänä. Eikä tällä vauhdin hurmasta nauttivalla ole myöskään aikaa reagoida riittävästi. Lisäksi usein se sivutieltä liikenteen sekaan kömpivä on näillä paikoilla hidas ajoneuvo. Tämän olen kokenut, kyn ajoin kesäduunina kuorma-autoa maaseudulla.Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.
Yleisesti voi kyllä sanoa tämänkin keskustelun pohjilta et kyl on tuuhioita liikkeellä reilusti noilla pikkuteillä, ”ei uskalla/ei pysty” perus selitykset ja lätinät. Täytyy olla todella kinttupolku ettei siinä 60 voisi ajella, vähänkin parempi baana niin 80 keskinopeus ei ole mitään. Keskisuomen lakeuksilla sopivilla metsäautoteillä sellainen 120-140 on ihan passeli. Tietysti pimeään/tuntemattomaan mutkaan ei nyt kannata ihan 100% ladata mut täytyy olla todella paha mutka/irtosoraa aivan helvetisti etteikö perus kiulu siitä 70km/h taitu kun vaan ratti kääntää.
Tuntematta paikkaa sen kummemmin, niin ihan järkevähän se on yrittää päästä rekan edelle, jos edempänä ei ole ohitusmahdollisuuksia kunnolla. Toki ei sitä rekan liittymistä blokata parane.