Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämän vuoksi Suomessa tarvii autoa jossa ohituskiihtyvyys peittoaa Toyota Corollan oikean jalan osuessa pedaaliin tien leventyessä, paras taktiikka hyökätä heti ohi ja etua jos oma auto kiihtyy nopeammin niin ei tule niin törkeitä ylityksiä näiden sankareiden vuoksi.
Ihan 80-kyltit on kaikilla noilla teillä, mistä puhuin. Lähinnä pointtina on se, että 40-50 km/h, mitä moni ajaa noilla, on pirun hidas vauhti. Jos kyseessä olisi maantie, olisi kaistat merkitty ja pääsisi ohi. Koska on soratie, niin nämä hitaammin ajavat ajavat ihan keskellä, oikovat mutkiin ja väistelevät mahdollisia kuoppia hyvin arvaamattomasti. Ohi on mahdoton päästä, jos edessä ajava ei älyä tehdä tilaa.Mikähän mahtanee olla se nopeusrajoitus tuossa? Yleensä isommilla hiekkateillä 60 km/h ?
Höpsis, mikä tahansa moderni ja normaali about 130-150hp vekotin kelaa 90 vauhdista isoimmalla vaihteella sen verran rivakasti sellaisen 90-115 muutoksen että ei sieltä takaa vastaavanlaisella kinnerillä tulla 3. vaihteella ”heittämällä ohi” missään tilanteessa.Melkein missä tahansa henkilöautossa (poikkeuksena vanhat diesel-mersut) sitä ohituskiihtyvyyttä näihin tilanteisiin on tarpeeksi, jos vaan itse osaa käyttää vaihdelaatikkoa, ja vaihtaa kolmoselle sitä kiihdytystä varten. Se köröttelijä kun sitä vaihdelaatikkoa ei osaa käyttää, vaan kiihdyttää vitosella.
Toki ongelmaksi tulee, jos köröttelijällä onkin automaattivaihteisto, ja nämä ovat valitettavasti viime aikoina lisääntyneet.
Tai sen kaistan jälkeen. Ohitin joskus 5-6 autoa matelevasta letkasta, mutta etummaista ei olisi sivistyneesti enää ehtinyt ohittaa joten jäin taakse. Kaista loppuu niin tämä jarruttaa heti ekaksi niin olikin näpsäkkä puikata ohi pitkällä suoralla.Höpsis, mikä tahansa moderni ja normaali about 130-150hp vekotin kelaa 90 vauhdista isoimmalla vaihteella sen verran rivakasti sellaisen 90-115 muutoksen että ei sieltä takaa vastaavanlaisella kinnerillä tulla 3. vaihteella ”heittämällä ohi” missään tilanteessa.
Ne nopeuden nostajat katsos kun aloittavat sen kiihdyttämisen yleensä jo ennen sitä 2. kaistaista osuuttaa ja nopeus on käytännössä jo lähellä tuon 115 kun on edes mahdollisuus siirtyä rinnalle. Ts. on ihan käytännössä ihan sama yksi mikä pykälä ohittajalla on pesässä… Merkittävämpi asia on yrittää kelata takaa ajoittamalla mahdollisimman suuri nopeusero pohjalle siihen kohtaan kun 2. kaista alkaa, joka sekin on ihan arpapeliä kun ei voi ennalta tietää missä kohtaa se nysväri survaisee sen pedaalimen pohjaan ja kuinka pitkään pitää sen siellä.
Huomattavasti helpommin ja alle päiväsakkonopeuden tuollaisen kiihdyttelijän ohittaa ”800m” ennen sitä ohituskaistaa.
Keskellä tietä ajamista en ymmärrä, oli se leveä tai ei, niin siellä oikeassa reunassa henkilöautoilla (uria välttäen)., raskasliikenne sitten erikseen. (kuvan perusteella ajourat voisi olla sen puolimetria renouhin päin)![]()
Tässä yksi esimerkki sorateistä. Kuvasta ei välttämättä hahmota leveyttä, mutta on lähes maantie leveydeltään. Lisäksi pitkiä suoria ja peltoaukeita ja hyvin harvoin kuoppia.
Noilla suorilla voi omasta mielestäni ajaa surutta 80 km/h. Silti jotkut ajavat keskellä tietä 40 km/h ja ohi on mahdoton päästä. Mutkiin on toki hyvä jarrutella ja jos tie on juuri lanattu soralla, niin sitten on liukasta.
Ajelin tänään taas pitkän pätkän noita ja kieltämättä sanomani 80 on ylikanttiin. 60-70 välillä seilasi oma nopeus tavallisella kaasunkäytöllä ja pitkillä suorilla läheni 80-mittarinopeutta, mutta ei vielä todellista. Silti matkanteko hidastuu selvästi, kun perä edellä tulee 40-50 ajava Toyota eteen, josta on mahdoton päästä ohi. Sitten taas monet paikalliset tuolla asuvat ajavat helvetin lujaa. Jos on hereillä peilien kanssa, niin niille voi tehdä tilaakin. Yksi Transporter ei malttanut odottaa yhtään ja ohitti väkisin vasemmalle kaartuvassa mutkassa sokkona.Keskellä tietä ajamista en ymmärrä, oli se leveä tai ei, niin siellä oikeassa reunassa henkilöautoilla (uria välttäen)., raskasliikenne sitten erikseen. (kuvan perusteella ajourat voisi olla sen puolimetria renouhin päin)
Paikkasta ei hajua, mutta kuvan perusteella tuossa kahdeksankymppiä on aika reilun kuullosta, ei se yleisrajoitus tarkoita että sitä pitäisi ajaa. Sen kyllä ymmärrän että jos pitkä pätkä niin joku neljäkymppiä voi tuntua matelulta, ja jos siellä tunnelmoi maisemia, niin tojo kuskeille suositus katselle myös peleihin ja väistää.
Jos tuo ei ole valtiontie, niin varmaan tieosakkaatkin arvostaisi kohtuullisempaa menoa.
Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.Jos tuo ei ole valtiontie, niin varmaan tieosakkaatkin arvostaisi kohtuullisempaa menoa.
Tarkoitit varmaan, että yksityistiellä on 80 rajoitus, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu? Ja luonnollisesti ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään kulloinkin näkyvällä tien osalla.Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.
Yleisesti voi kyllä sanoa tämänkin keskustelun pohjilta et kyl on tuuhioita liikkeellä reilusti noilla pikkuteillä, ”ei uskalla/ei pysty” perus selitykset ja lätinät. Täytyy olla todella kinttupolku ettei siinä 60 voisi ajella, vähänkin parempi baana niin 80 keskinopeus ei ole mitään. Keskisuomen lakeuksilla sopivilla metsäautoteillä sellainen 120-140 on ihan passeli. Tietysti pimeään/tuntemattomaan mutkaan ei nyt kannata ihan 100% ladata mut täytyy olla todella paha mutka/irtosoraa aivan helvetisti etteikö perus kiulu siitä 70km/h taitu kun vaan ratti kääntää.
Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.Tarkoitit varmaan, että yksityistiellä on 80 rajoitus, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu? Ja luonnollisesti ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään kulloinkin näkyvällä tien osalla.
Minä olen aina ollut 80 uskomuksessa, on siis mahdollista että olen suurimman ajan ollut väärässä. Kotipaikka on yksityistien varressa ja siinä jotkut ajoivat matalalentoa ennen kuin tuli 40 merkit.Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.
Yksityisteitä on paljon ilman tikkareita, niiden saaminen kuitenkin vaatii vaivaa. Kuskin voi olla vaikea selvittää onko maantie (valtiontie), kunnantie, vai yksityinen.Piti oikein googlata, eikö nyt kuitenkin ennen yksityistiellä ollut maksimi rajoitus 60 ja suurempaa ei saanut vaikka olisi halunnut. Ilmeisesti 2019/2020 tuo on muuttunut ja nyt voi olla ollakin 80? mutta ei kuitenkaan sitä suurempaa.
Yksi hyvä peruste maltilliselle ajovauhdille ja esim. 60 km/h rajoituksille pienemmillä teillä on huono näkyvyys liittymissä. Tiet ovat maaseudulla tyypillisesti mutkaisia ja mäkisiä, eikä sivuteiltä tulevilla ole mitään mahdollisuuksia ajaa päätielle turvallisesti, jos joku tulee mäen tai mutkan takaa tuulispäänä. Eikä tällä vauhdin hurmasta nauttivalla ole myöskään aikaa reagoida riittävästi. Lisäksi usein se sivutieltä liikenteen sekaan kömpivä on näillä paikoilla hidas ajoneuvo. Tämän olen kokenut, kyn ajoin kesäduunina kuorma-autoa maaseudulla.Sanottiin et 80km/h rajoitus eli ei ole tieosakkaita koska yksityistien max rajoitus on 60, jätetään ne jossittelut ja spelulaatiot keskustelusta pois kiitos.
Yleisesti voi kyllä sanoa tämänkin keskustelun pohjilta et kyl on tuuhioita liikkeellä reilusti noilla pikkuteillä, ”ei uskalla/ei pysty” perus selitykset ja lätinät. Täytyy olla todella kinttupolku ettei siinä 60 voisi ajella, vähänkin parempi baana niin 80 keskinopeus ei ole mitään. Keskisuomen lakeuksilla sopivilla metsäautoteillä sellainen 120-140 on ihan passeli. Tietysti pimeään/tuntemattomaan mutkaan ei nyt kannata ihan 100% ladata mut täytyy olla todella paha mutka/irtosoraa aivan helvetisti etteikö perus kiulu siitä 70km/h taitu kun vaan ratti kääntää.
Tuntematta paikkaa sen kummemmin, niin ihan järkevähän se on yrittää päästä rekan edelle, jos edempänä ei ole ohitusmahdollisuuksia kunnolla. Toki ei sitä rekan liittymistä blokata parane.
Olisko pohjoiseenpäin noin kilometrin päässä ohituskaista. Satunnaiselle kuskille voi olla toki tietämätön paikka, se ei tietenkään ole peruste hölmöillä, mutta ajatus ajella jonkin polttoainetta säästävän rekanperässä voi saada hölmöileen.Kyseisessä kohdassa on 80-rajoitus, jota ne rekat kyllä kulkee. Etelään päin mennessä alkaa melko pian motari ja 100-rajoitus, jossa pääsee kyllä rekoista helposti ohi. Vastaavasti pohjoiseen päin ajaessa on ohituskaista ja kaksikaistaista osuutta enemmänkin, joten ei ole pakko kärvistellä kahdeksaakymppiä satasen alueella. Siitä huolimatta joku lähtee sieltä paahtamaan kuin viimeistä päivää, päästäkseen sen rekan mitan edelle.
Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.Yksi hyvä peruste maltilliselle ajovauhdille ja esim. 60 km/h rajoituksille pienemmillä teillä on huono näkyvyys liittymissä. Tiet ovat maaseudulla tyypillisesti mutkaisia ja mäkisiä, eikä sivuteiltä tulevilla ole mitään mahdollisuuksia ajaa päätielle turvallisesti, jos joku tulee mäen tai mutkan takaa tuulispäänä. Eikä tällä vauhdin hurmasta nauttivalla ole myöskään aikaa reagoida riittävästi. Lisäksi usein se sivutieltä liikenteen sekaan kömpivä on näillä paikoilla hidas ajoneuvo. Tämän olen kokenut, kyn ajoin kesäduunina kuorma-autoa maaseudulla.
"Tyhjällä tiellä" Teemu Selännekin törmäsi Kummolan kanssa.
Tässä nyt taisi olla puhe noista maaseudun sorateistä, joissa jokin yleisrajoitus, jos siellä painaa menemään 60-80km/h jonkun kylkeen, peitteisessä kohtaa, niin se että pienen peltivaurin sijaan voi olla vakavia vammoja.Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.
Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Tutulla tiellä voi tietää missä kohtaa on liittymiä ja niissä oikealta tulevalla kolmio tai muu merkki. Se ei titenkään tee sen takaa tulevasta ainaista maksumiestä, jos itse tosiaan kajauttaa sen kylkeen reippaalla vauhdilla tilanteeseen nähden. Saati jos kajauttaa takakulmaan, tai keulaan.ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.Melko paska peruste, etuajo-oikeutetulla tiellä se on vain ja ainoastaan sen liittyjän ongelma. Ja jos auto on joku muu kuin -98 transporter 68hv koneella tai 80-luvun 200d mese niin liittymään pääsee kyllä missä vaan/milloin vaan kun vaan osaa painaa kaasua.
Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina missä tahansa.Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.
Liikenteessä edellytetään myö ennalta arvattavaa käytöstä, jota esimerkiksi ylinopeudella rällääminen pikkutiellä ei ole. 2021 ajoi Nurmijärven Klaukkalassa mopoilija ylinopeudella ilman valoja kääntyvän auton kylkeen ja kuoli. Autoilija vapautettiin syytteestä. Tuomiolauselman mukaan autoilijalla ei ollut mahdollisuutta varautua siihen, että joku lähestyisi risteystä peräti kahdeksaakymppiä.
Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Näin edellytetään tieliikennelaissa, eli on se myös etuajo-oikeutettua tietä ajavan ongelma. Esimerkiksi peltotieltä tuleva traktori perävaunun kanssa asettuu aika hitaasti päätien liikennevirtaan.
Liikenteessä edellytetään myö ennalta arvattavaa käytöstä, jota esimerkiksi ylinopeudella rällääminen pikkutiellä ei ole. 2021 ajoi Nurmijärven Klaukkalassa mopoilija ylinopeudella ilman valoja kääntyvän auton kylkeen ja kuoli. Autoilija vapautettiin syytteestä. Tuomiolauselman mukaan autoilijalla ei ollut mahdollisuutta varautua siihen, että joku lähestyisi risteystä peräti kahdeksaakymppiä.
Tien suurinsallittu nopeus ei ole sama kuin tilanne nopeus. Jos saisi kokoajan ajaa sitä suurintasallittua nopeutta, niin sitten pitäisi yleisrajoitusta tiputtaa rajusti ja ja tiekohtaisia rajoituksia tiputtaa rajusti, tai sitten viljellä niitä tikkareita joka mutkaan ja ristykseen.Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.
Uusi laki on oikeastaan lisännyt sitä kuljettajan vastuuta. Jos sillä kahdeksan kympin tiellä näet navetan kulman, niin voit olettaa että siellä voi olla niitä lehmiä, tai traktori jotain pyöröpaali siirellä. Ei se 80 ole mikään vapauta vastuusta kortti.Juu-u, mutta edelleen nopeusrajoitusta ajava etuajo-oikeutetulla tiellä ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Mikään kuvailtu lehmä ratsastaa meteoriitilla skenaario ei ole ennalta-arvattavaa. Tien näkyvä osuus on niin häilyvä käsite että se käytännössä täyttyy aina ja missä tahansa.
Niillä sorateillä on harvoin liikennemerkkiä että etuajo-oikeutettu tie, ja ei siellä useinkaan varoitella risteyksistä, ja kolmioita ei viljellä kuin valtionteiden liittymissä. ja soratiellä tielle voi tulla väistettävää muultakin kuin selkeistä risteyksistä. Ja risteyksetkin voi olla niin peitteisiä että se neljäkymppiä on liikaa.etuajo-oikeutetulla tiellä e
Ihmeellisiä perusteita ihmisillä on laskea nopeutta… Jos kerran/kaks elämässä miedosti kopsahtaa (joka sekin lähtökohtaisesti ihan helvetin epätodennäköistä) ja vika ei ole itsessä niin mitä sitten, who cares paitsi se tuuhio ja kyvytön kuski joka lystin maksaa…
Tuon takia en itse luota vilkkuun. Liikenneympyrässä monesti vilkutettu miten sattuu ja sitten meinataan ajaa toisen kylkeen. Pahin oli, kun olin liittymässä maantielle ja vasemmalta tuleva Primera vilkutti oikealle ja oli jo ryhmittynyt ja kääntymässä. Ihan viime tipassa koukkasikin voimakkaasti takaisin maantielle ja melkein ajoi kylkeen. Vaikea tuossakaan todistaa mitään, kun itsellä oli kolmio ja kojelautakamera kuvasi vain eteenpäin.Toisaalta toive myös siitä, että kun vilkkua käytetään ja oli tarkoitus kääntyä liittymästä, mutta sitten pyörretäänkin päätös, niin siinä kohtaa toivoisin malttia liikenteessä. Valitettavan usein näkee kovaa kaasun käyttöä tuossa, vaikka olet signaloinut muille väärin aikeesi. En toki lähde tuollaisen auton eteen, ennen kuin on varmasti kääntymässä, mutta on tullut nähtyä läheltä piti tilanteita tuon vuoksi.
Tuosta tuli mieleen viikolla nähty tapaus, pienehkö jono kantatiellä, hyvä näkyvyys, ei vastaantulijoita, pari pyöräiliää asiallisesti, niin auto jonon pari ekaa esimerkillisesti vilkun kanssa reilusti vastaantulijoiden puolta käyttäen ohitus. kolmannella ei edes oikeareuna ylittänyt keskiviivaa. Voisi kuvitella että edessä menijöiden esimerkkillinen toiminta olisi saanut ajattelemattomankin toimiee mallin mukaan.Taas huomasi eilen maantiellä miten skootteista on vaan pako mennä ohi, on pikassa sulkuviivaa ja mitätöntä näkyvyyttä tai ei.
Vähän kärjistäen vilkun käyttämättömyys on lupaus ajaa suoraan.Muistelen tuosta olleen vuosia sitten jonkun ennakkotapauksen, eli vilkun käyttö ei velvoita kääntymään. Kolarin syylliseksi katsottiin kolmion takaa tullut, joka luuli vilkkua käyttäneen kääntyvän.
Olisit vaan ajanut sallittua 80kmh, jolloin ohittaminen on helpompaa. Toki jos tien rajoitus on tuo 80kmh, niin silloin tämä ei ole tarpeellista.Ajelin cruisella 87kmh, kun ei tuota lujempaakaan oikein saa vetää.
Olisit vaan ajanut sallittua 80kmh, jolloin ohittaminen on helpompaa. Toki jos tien rajoitus on tuo 80kmh, niin silloin tämä ei ole tarpeellista.
Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.Jäi sanomatta että mittarinopeutta 87,eli todellista n. 84-85. Mutta 80 vs 87 on mielestäni merkityksetön ero kun keskimääräisellä henkilöautolla lähdetään ohi. Oma ajatus oli, että rekat ei saavuta ihan hetkessä jos ollenkaan.
Tuon takia en itse luota vilkkuun. Liikenneympyrässä monesti vilkutettu miten sattuu ja sitten meinataan ajaa toisen kylkeen. Pahin oli, kun olin liittymässä maantielle ja vasemmalta tuleva Primera vilkutti oikealle ja oli jo ryhmittynyt ja kääntymässä. Ihan viime tipassa koukkasikin voimakkaasti takaisin maantielle ja melkein ajoi kylkeen. Vaikea tuossakaan todistaa mitään, kun itsellä oli kolmio ja kojelautakamera kuvasi vain eteenpäin.
Muistelen tuosta olleen vuosia sitten jonkun ennakkotapauksen, eli vilkun käyttö ei velvoita kääntymään. Kolarin syylliseksi katsottiin kolmion takaa tullut, joka luuli vilkkua käyttäneen kääntyvän.
Välillä käy itsellekin sitä, että meinaan kääntyä vahingossa väärästä risteyksestä ja on jo vilkku päällä. Jos väistämisvelvollinen auto on jo lähdössä liikkeelle oman vilkutuksen takia, niin sitten kyllä päästän menemään edeltä.
Tuo näkyvyys on muuten todella raivostuttava asia nykyautojen kanssa. Niin paljon näitä "maastureita". Corollankaan ratissa ei näe noiden korkeampien autojen läpi eteenpäin ja ei voi siten ennakoida jonossa paremmin. Saati Mazdalla ajaessa, koska oma kupoli on matalammalla kuin kyykkyprätkän kuskin pää, taustapeilistä loistaa ajovalot silmiin (niistä joilla ne on päällä) ja toisaalta siinä missä Corollasta näkee normi autojen läpi, Mazdassa joutuu kyllä todella kuikuilemaan jos haluaa jonossa nähdä yhtään pidemmälle. Näkee melkein paremmin korkeiden autojen ali. Oma valinta toki ajaa moisella autolla, mutta ymmärtää kyllä hyvin miksi jengi monesti kiirehtii pakujen ja muiden isojen autojen eteen rampeilta yms. Paljon parempi ajaa kun näkee jo parin kolmen auton reaktiot sen sijaan että joutuu reagoimaan edellä ajavan jarruvaloihin paljon hätäisemmin koska et näe mitä edessä tapahtuu.
Kannattaa olla tarkkana, tai voit joutua maksumieheksiTänään meinasi käydä juuri tämä.
Pitkä jono oli tulossa ja etsin paikkaa liittyä päätielle sivutieltä.
Näin vähän pidemmän raon ja seuraavana jonossa tulevalla oli vilkku päällä.
Kun jonon eka meni ohi, liityin (jälkikäteen sanotttuna onneksi) nopeasti hänen taakse.
Sitten huomasin, että se vilkuttava auto näkyikin peruutuspeilissä?
Takana olevalla oli varmasti ärräpäät lennellyt.
Takana olevan vilkku pysyi päällä vielä seuraavat kaksi risteysaluetta, noin pari kilometriä.
Sitten kuski tajusi sen laittaa pois päältä.
Toivottavasti hänkin tajusi sitten tuolla hetkellä, miksi allekirjoittanut tolloili edessä.
Onneksi ei käynyt vahinkoa.
Risteystä edeltävällä pätkällä on liikenneympyrä, niin vilkku on todennäköisesti siitä jäänyt päälle.
Tulipahan opittua, että ei niihin vilkkuihin tosiaan voi luottaa.
Kannattaa olla tarkkana, tai voit joutua maksumieheksi
"Vilkun tarkoitus on nimenomaan varoittaa muuta liikennettä. Se ei kerro sitä, miksi autoilija aikoo siirtää autoaan sivusuunnassa. Väärinkäsityksiä tapahtuu. Vilkku saattaa unohtua päälle, tai vahingossa vilkutetaan väärin.
Etenkin risteyksissä väistämisvelvollisen tulee olla tarkkana, sillä väärän oletuksen takia voi joutua itse maksumieheksi pellin rytistessä, kuten seuraavassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:1994:33).
Oikeuden mukaan huoltoasemalta yleiselle tielle pyrkivän ajoneuvon kuljettaja A oli havainnut tietä vasemmalta lähestyvän ajoneuvon ja sen kuljettajan B:n antaman suuntamerkin oikealle. Koska A oli olettanut ajoneuvon kääntyvän huoltoasemalle, hän oli lähtenyt liikkeelle, jolloin ajoneuvot olivat törmänneet toisiinsa.
KKO:n mukaan kuljettaja B oli kuitenkin asianmukaisesti osoittanut suuntamerkillä aikomusta pysähtyä välittömästi huoltoaseman liittymän jälkeen sijainneelle linja-autopysäkille. Lähtiessään liikkeelle varmistautumatta suuntamerkin tarkoituksesta A ei ollut noudattanut hänelle kuuluvaa velvollisuutta väistää muuta liikennettä.
Kuljettaja A joutui korvaamaan kuljettaja B:lle aiheutuneista kuluista 1 500 markkaa korkoineen. Vaikka ennakkopäätös on 90-luvulta, laki ei ole muuttunut oleellisesti vilkun käytön osalta.
Vilkku ei siis lain silmissä velvoita kääntymään, eikä muiden vilkun käyttöön kannata sokeasti luottaa.
Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: KKO:1994:33 ennakkopäätös, Tieliikennelaki 48 § S uuntamerkki "
Kehätiet+100m turvavälit eivät ole asia, etenkään jos vauhtia vähemmän kuin 80kmh.Kannattaisi varmaankin omaa turvaväliä pidentää, jos tällaisia ongelmia on että "ei näe kuin edessä olevan maasturin".![]()
Pointti asiassa on se että väistämisoikeus on vahvempi kuin vilkku, mitä harva oikeasti tajuaa.Ilmeisesti tästä viisastuneena suomalainen ei juuri vilkkua käytä tai käyttää sitä nykyisin järjestyksessä: hidastus, jarrutus, rattia kääntäessä sormi saattaa osua vilkun viikseen.
Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.Pointti asiassa on se että väistämisoikeus on vahvempi kuin vilkku, mitä harva oikeasti tajuaa.
Kehätiet+100m turvavälit eivät ole asia, etenkään jos vauhtia vähemmän kuin 80kmh.
Ei tuosta päätöksestä sellaista voi päätellä sillä päätöksestä ei käy mitenkään ilmi miten tulkitaan tilanne jossa vilkkua väärin käyttänyt ei osaa kertoa "tilanteeseen sopivaa tarinaa"... Eli vilkku päällä ja "ei mulla ollut aikomustakaan kääntyä mihinkään"-lauseella lopputulos voinee olla täysin erilainen. Tietysti kun ei mitenkään etukäteen tiedä että löytyykö tilanteeseen sopiva tarina vai ei niin käytännössä se kyllä johtaa mainitsemaasi tilanteeseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.
Jos takaa tuleva on päättänyt ajaa koko matkan vähintään suurinta sallittua, niin ohituksen tarve ei vähene mikäli edessä ajava ajaa hitaammin. Kaikilla ei myöskään ole autoa jolla ohittaminen sujuu kuin vettä vaan, joten ajamalla rajoitusten mukaan helpottaa ohitse pääsemistä. Ja löytyy myös sankareita, jotka eivät malta odottaa hyvännäkyvyyden kohtia.Toki satkun alueella on merkitystä ajaako ohitettava 80, vai 87. Mutta jos ajelee 87, niin se päinvastoin vähentää tarvetta ohittaa ja varsinkaan paikassa missä ei nyt saisi ohittaa vaikka ohitettava ajaisi neljääkymppiä. Vaan se nopeus(ero) vaikuttaa lähinnä niillä hyvännäkyvyyden kohdissa, kuinkapaljon sitä vapaata näkyvää tilaa pitää olla ohituksenaloittamiseen.