- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 475
Ei pelkästään harjoittelulla, vaan tähän viitatessa unohdetaan yleensä se olennainen osa, eli tavoitehakuisella, tarkoituksenmukaisella, kehittymiseen tähtäävällä harjoittelulla hyvän opastuksen kera. Ajaminen ei siihen riitä, jos haluaa tähän 10 000 tunnin tutkimukseen vedota.Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.
Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
Alkuperäistä "10 000 tunnin" tutkimusta on kritisoitu muutenkin puutteelliseksi, ja että tuntimäärälle annetaan liian iso merkitys suhteessa osaamiseen. Eli se ei ole yleispätevä alalle kuin alalle. Siitä on tullut enemmän semmonen näppärä heitto faktan sijaan.
Joistain ammattikuskeista näkee, että ei sitä liikenneosaamista ja ennen kaikkea oikeaa asennetta opi välttämättä kymmenien vuosien ja miljoonien kilometrien ajollakaan. Ajoneuvon hallinta voi olla täys 10 vaikka silmät kiinni mut asenne 0. Toisilla taas asenne on kohdillaan jo sieltä koulun penkiltä lähtien vaikka tekninen osaaminen voi olla heikompaa.
Tosin, tällä nyt ei ole kovin paljoa tekemistä aiheen kanssa, kunhan paikkailen 10 000 tunnin sääntöön liittyviä asioita.