Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
Viranomaiselle on jätetty oikeus toimenpiteistä luopumiseen, se koskee luonnollisesti myös poliisia. Koska tuossa vastapuolena on mielisairas kusipää, todennäköisintä on että sinänsä selvästä lain rikkomisesta ei tule rangaistusta. Enimmilläänkin huomautus.

Heikothan nuo ajotaidot eivät olleet, vaan ylittivät lain vaatimukset kirkkaasti. Kuljettaja selvisi jatkuvista täysin ennalta-arvaamattomista hetkistä hienosti. Olisin ymmärtänyt jos olisi "vahingossa" tuupannut paskalle lisää vauhtia.

Edit. millään tavoin en puolustele liian lähellä ajamista, päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Sakot katsotaan lain mukaan.
Videon ei tarvitse olla pidempi jotta voisi arvioida ajettiinko sakkovälillä vai ei. Heikot ohittamistaidot ei ole lain mukaan mikään hyväksyttävä tekosyy ajaa liian lähelle toisen perää.
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
 
No milläs lain kohdan perusteella sitten antaisit sakot? Auto oli koko ajan hallinnassa, näkyvyys korkealta hyvä ja toiminta tarkoituksenmukaista ohitusta varten. Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä. Jos tuota pidät huonona suorituksena ohitukseen lähdöstä, niin onnea vaan. Vai halusitko vain näsäviisastella videon pituudesta?
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
 
Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Perustele tai älä louskuta leukojasi. Yhtä lailla hirveen törmääminen rikkoo lakia kirkkaasti tuolla logiikalla. Paitsi se on ennalta-arvattavampaa kuin teslaidiootin käytös. Sakotusmanuaalia ei näköjään käytetä missään, perustelen sen päivittäisillä havainnoilla. Pitäisi kylläkin.
 
Suoraan poliisin sakotusmanuaalista: turvaväli alle 2 sek = huomautus
Turvaväli alle 1 sek = sakko
Koskee myös ohitustilanteita.
Tuollaista käytetään esimerkkinä autokoulussa että miten ei pidä tehdä.
Vauhti kerätään ennakoiden omalla kaistalla ja lähdetään ohitukseen käymättä liian lähellä toisen perää, jos toimitaan autokoulun oppien ja lain mukaan.
Ja suoraan poliisin sakotusmanuaalista varmaan myös löydät senkin, miten pitkään sitä turvavälittä pitää ajaa, että sakko tai huomautus napsahtaa. Ei siellä mitään instant-tikettiä aleta kirjoittamaan, tuo on häiritsevissä määrin perässä roikkumiseen tarkoitettu ohjeistus.

e: Sivuhuomautuksena nyt päästiin juuri siihen miksi sanoin sen videon olevan liian lyhyt tilanteen arviointiin ;)

Rikkoivat lakia kirkkaasti.
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
 
Viimeksi muokattu:
Poliisin sakotusmanuaali.
Alle 1 sekunnin turvaväli = sakko

Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
 
Sinulle jo vastattiinkin, lue myös alkup viestini uudelleen ja sisäistä mitä tarkoittaa toimenpiteistä luopuminen. Kaikki ihmiset eivät tarvitse ohjekirjaa joka tilanteeseen, vaikka sinä sellaisella yritätkin päteä. Videon tilanteessa on vain yksi sakotettava.
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.

Ei tarvitse ohjekirjaa ajamiseen muttei myöskään pidä alkaa väittämään että ne laittomat tavat on ohjekirjassa laillisia.
 
Taisi sinulta unohtua, että tuossa mentiin paljon alle väylän nopeuden eli turvaväli oli vähintäänkin riittävä. Ihan vaan vinkiksi, että tässäkin grafiikassa ohittaminen esitetään pakun suorituksen mukaisesti. Huomaa turvaväli vasta kohdassa 3.
1720377081438.png
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.

PS: Lue sen ohjeesi viimeinenkin rivi.
 
Toimenpiteestä luopuminen ei tarkoita että on toimittu kirkkaasti lakien mukaan, vaan että tällä kertaa jätetään sakottamatta rikkeestä.
Aivan kuten aiemmin kirjoitin "selvä lain rikkominen" joten älä suotta itsestäänselvyyksiä toistele. Äläkä muuttele sanomaani, lue uudelleen jos on noin vaikeaa. Olitko se sinä joka kehui hidastaneensa ylämäessä rekan edessä? Sellainen käytös on samaa kuin videon teslalla.
 
Tuollaisten Teslakuskien varalle on hyvä olla >15mW laserosoitin autossa. Siinä kummasti alkaa takana olevan häiriköinti riittämään kun tausta- ja sivupeileistä vilkkuu (hetkellisesti) sokaiseva valo. Ja jos Teslakuski pysähtyy ja haluaa tulla juttusille, niin taas kättä pidemmät sen mukaan valmiina.
En tässä nyt enempää kirjoittele miten tuollaista kuskia pitäisi kohdella, mutta en yhtään paheksuisi jos takana oleva ottaisi omiin käsiinsä päätöksen Teslakuskin elämän jatkumisesta.
 
Tämähän selittää paljon. Kun selvästä pykälästä tehdään yksinkertaistettu kuva, niin joku voi senkin voi ymmärtää ihan päin *****a. :D

Luulitko nyt ihan oikeasti että tuohon kuvaan on piirretty ohitus oikeassa mittakaavassa? :D :D :D

Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittu sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei se kovin selvä pykälä tunnu olevan, kun kaltaisesi ammattilainenkin tuntuu olevan sen kanssa vaikeuksissa. Turvavälin vaade ei ole mikään ehdoton absoluuttinen luku tai etäisyys. Varsinkin poliisin ohjeet ovat suuntaa antavia. TIlanne ratkaisee. Aina. Pakun toiminnassa ei ollut yhtään mitään sellaista, mistä poliisi olisi sakkoa lähtenyt kirjoittamaan. Päinvastoin, hänhän pystyi hallitsemaan autonsa vielä hyvin yllättävässäkin tilanteessa ja keskeyttämään hallitusti ohituksen Teslan kustessa muroihin niin paljon kuin ehtii.

Väylän nopeys ei tietysti itsessään merkkaa mitään, mutta huomautin nyt vain, että ei menty 80 km/h kuten tunnut "kirkkaasta lainrikkomisesta" olettavan. Kuvaaja kertoi nopeuden olleeen 50-60 km/h ja sehän muuttaa jo itsessään välimatkaa.

e: Ja edelleen. Tämähän lähti sinun viisastelusta koskien videon pituutta. Se on yksiselitteisesti liian lyhyt tilanteen tulkitsemiseen.
 
Eikä se että mennään alle väylän nopeuden muuta millään tapaa sitä vaadittua sekunttimääräistä turvaväliä.
Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.
 
Itse päästän aina välillä turvavälin melko pitkäksi (n. 50m) että voi laittaa vakkarin päälle, niin eikös joku urpo ala takaa vilkuttelemaan valoja.
50 metriä, (50km/h) taajamissa ok, jos joku vilkuttelee, niin ehkä halua ryhmittyä toiselle kaistalle.
Taajaman ulkopuolella 50 metriä on alimittainen, ja taajamn ulkopuolelle reilustakaan turvavälistä kukaa hermostu, jos vilauttaa valoja, niin ehkä varoittaa ohittamisesta. (toki se taisi olla edellä olevalla kritiikin kohteena).


ei pakettiauton kiihtyvyydellä voi lähteä mistään kilometrin päästä ohittamattaan hitaampaa estettä.

Ei muuta, mutta väli lyhenee samalla kuin vauhti hiljenee. Tuossa vauhdissa aivan normaali etäisyys. Kaistalle palatessa väli oli liian lyhyt, mutta syyllinen siihen löytyy vain ja ainoastaan mustien lasien takana istuvasta Liikenne Opettajasta®.

Videossa teslan perässä kuvaaja roikkui, aivan liian lähellä, huonosti kiihtyvällä autolla nimenomaan reilu perus turvaväli helpottaa sitä turvallista ohittamista, kun voi kiihdyttää ensin omalla kaistalla, siinä voi tintiä turvavälistä vähän, mutta videossa jo ihan alussa oli kaikki marginaali käytetty, ja lähti kiihdyttää omalla kaistgalla, entisestään pienentäen turvaväliä. Tuolliasen törtön perässä vaarallista.


Toki kuvajaan törttöilyt pientä verrattuna Teslakuskin sikailuun. (* Siinä mielessä kuvaavan auton tarttuminen vähän plääh, mutta pelottaa jos laajasta ajatus että noin pitäisi perässä ajaa, noin pitäisi ohittukseen lähteä.

Videosta paha sanoa vauhtia, 50-60km/h tuntee pieneltä arviolta, mutta jos vauhtia oli enemmän, niin vielä tärkeämpää se välit.

Paluu oikealle, ennustaa, vaikea mutta video nimenomaan osittaa sen että silloin turvavälejä tarvitaan.
(*
Teslan sikailu senverran pahaa, että poliisilta ihan oikea peliliike tarttua siihen, toki kuvaavan auton kuskille olisi voinut vinkata turvavälist, tarina ei kerro tekikö niin.


Edit.
Videon alussa Teslan vauhti vaikuttaisi olevan enemmin lähemmäs tai jop ayli 80, kuin 60, jos satkun alue, niin en yllätty jos lähemmäs sitä, pakettiauton vauhti Teslaa enemmän kun sitä lähestyi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä menee ylitulkinnaksi. Ohitushetkellä se turvaväli saa ja melkein pitää pienentyä. Tuossahan paku aivan oikeaoppisesti keräsi vauhdin omalla kaistalla lähteä ohi heti kun latu vapaa. Ei kukaan täysjärkinen lähde ohitukseen 2-kaistaisella siten, että vaihtaa kaistaa jo turvavälin kohdalla. Videon pitäisi olla paljon pidempi, että voisi arvioida ajoiko liian lähellä sakon arvoisesti.

Mistä moinen tulkinta? Ei turvaväliä saa ohituksen vuoksi kutistaa, mitä jos juuri sillä hetkellä kun ohittaja kerää vauhtia, sattuukin edessä jotain, minkä vuoksi edellä ajavan on hidastettava?

Kyllä se on ennemminkin niin, että jos ei kykene ohittamaan turvavälien etäisyydeltä, niin silloin pitää jättää ohittamatta.

Noinhan se autokoulussakin käsketään tehdä.

No ei varmasti käsketä tehdä. Jos autokoulussa opetetaan, että "kerää vauhti omalla kaistalla", niin ei sitä voi tulkita niin, että "kerää vauhti omalla kaistalla ja aja ohitettavan perseeseen kiinni ennen ohitusta".
 
Luepa sieltä kuvasta se ihan alin rivi: Jätä tilaa ohitettavan eteen, taakse ja sivuille.

Lisäksi, vaikka kohdassa 1 ei erikseen mainita turvaväliä, niin siinä ei myöskään lue, että "unohda turvaväli".
Jos liikenneturvan ohjeita lukunet, niin taajamissa MINIMI suositus 2 sekentti, taajaman ulkopuolelle MINIMIsuoisitus 4 sekunttia, annettu myös nyrkkisääntö, taajamulkopuolella mittarinopeus luku (km/h) metreinä, mutta omana mielipiteenä metrejä vaikea arvioida, niin sekunnit helpompia. Väylillä olevia asioita voi käyttää myös apuna, heijastin tolpat usein n 100 metrin välein, eli jos väliin mahtuu paritolppaa niin kesäkelillä ei ihan huono.

Videon tie pitkiä suoria, niin nuhasella autolla ohitusta ajatellen nimenomaan tarvii sen pitkänturvavälin, niin mahdollistaa sen ennakkoinnin ja kiihdyttämisen.

Jos ohitettava ei sikaile ja ohittaja joutuun palaan toisen nokan eteen, niin se lähinnä kertoo siitä että ohittaja on tehnyt selkeän arviointivirheen.
 
Kakkostiellä ilmeisesti jotain vikaa ilmastossa kun aiheuttaa tuommoisia ohituksen estämisiä.
Edessä ajava mersukuski saavutti jonon perän ja hetken aikaa ajeli siinä, saavutin mersun. Hetken päästä mersukuskin väli edelliseen oli kasvanut kymmeniin metreihin ja vauhti tippunut jo reippaasti alle suurimman sallitun. Laitoin oman matkanopeuden vakkariin(mersu oli pysynyt aiemmin edellä samalla vauhdilla) ja siirryin vasemmalle kaistalle. Rinnalle kerettyäni mersukuski löysikin kaasupolkimen ja veti edelle. Tässä vaiheessa tervehdin mersukuskia keskisormella ja jouduin palaamaan takaisin oikealle kaistalle. Koska turvavälit olivat edellä ajavaan jonoon hävinneet joutui mersukuski ja minä perässä tekemään tiukemman jarrutuksen. Ilmeisesti tämä oli jonkunnäköinen voitto mersukuskille appareineen kun sentteriä heiluttelivat ja näyttivät juhlivan. Seuraavassa ohituspaikassa pääsin onneksi kuittaamaan koko jonon. Mersukuski jäädessä alinopeutta ajavan jonon perään.
 

Suomen mulkuin mulkku on näköjään löytynyt. Vankilaa tuosta pitäisi saada, ei mitään vähempää.

Muutoin tänään nähtyä: harvaan asuttu alue jossa pikkutiellä välillä päällyste, välillä soraa, rajoitus 60kmh. BMW ajoi vastaan valehtelematta vähintään 100kmh, todennäköisesti mentiin jo lähempänä toistasataa. Kohdattiin onneksi paikassa, jossa hänen ei tarvinnut leikata meidän puolelta kaarretta. 20-30 metriä edempänä tilanne olisi voinut olla toinen ja hän/minä/puoliso osa jotain tilastoa.
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
 
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
Videon mukaan Teslatyyppi teki vastaavia temppuja useille autoille, ei pelkästään kuvaajalle. Lisäksi kuvaaja oli huomannut vaaratilanteita jo aiemmin taustapeilistä, kun Tesla oli ohitellut rekkoja sulkuviivoilla ja nämä olivat väistäneet pientareelle, kun vastaan oli tullut muita autoja. Muiden ohittamiset Tesla esti kiihdytyksellä ja ohittajan omalle kaistalla palaamisen tämä yritti estää jarruttamalla niin kovaa, että videollakin näkyy kun automatiikka alkaa vilkuttamaan hätävilkkuja. Eiköhän tuossa ollut taustalla joku kattavampi asennevamma ja/tai mielenterveyden häiriö kuin mikään ihan tavallinen "munanjatkeen ego-ongelma".

Videosta selviää myös, että auton tiedot on ilmoitettu poliisille, auto on etsinnässä ja viranomaiset selvittelevät asiaa.

Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.
 
Videon mukaan Teslatyyppi teki vastaavia temppuja useille autoille, ei pelkästään kuvaajalle. Lisäksi kuvaaja oli huomannut vaaratilanteita jo aiemmin taustapeilistä, kun Tesla oli ohitellut rekkoja sulkuviivoilla ja nämä olivat väistäneet pientareelle, kun vastaan oli tullut muita autoja. Muiden ohittamiset Tesla esti kiihdytyksellä ja ohittajan omalle kaistalla palaamisen tämä yritti estää jarruttamalla niin kovaa, että videollakin näkyy kun automatiikka alkaa vilkuttamaan hätävilkkuja. Eiköhän tuossa ollut taustalla joku kattavampi asennevamma ja/tai mielenterveyden häiriö kuin mikään ihan tavallinen "munanjatkeen ego-ongelma".

Videosta selviää myös, että auton tiedot on ilmoitettu poliisille, auto on etsinnässä ja viranomaiset selvittelevät asiaa.

Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.

Vähänkään kun mennään itäänpäin, niin siellä tuollainen olisi kiilattu ulos tieltä ja hakattu sairaalaan. Suomessa taas ollaan pidättyväisempiä ja annetaan paskasakin rellestää menemään, kun täällä tulee tuomio jos tuollaisen toimintaan puuttuu.

Toivottavasti tässä tapauksessa tulee sovellettavaksi se, että rikoksentekovälineen menettää valtiolle.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla kuskilla kai otti sitten munanjatkeen päälle ja ensiksi sitten estetään ohitus heti kiihdyttämällä ja lopuksi näyttää että yritetään estää kaistalle paluu kun näkee että tulee liikennettä vastaan. Sitten vielä pysähdytään lähes täysin kaistalle ja haetaan että joku ajaisi perään.
Tarpeeksi tyhmältähän tuo siihen vaikuttaa, että voiskohan jopa hakemalla hakea kolaria? Katsonut vakuutusehdosta, että +30% lisäbonuksella pääsisi lunastuksen kanssa nollille rahojensa suhteen.
 
Tarpeeksi tyhmältähän tuo siihen vaikuttaa, että voiskohan jopa hakemalla hakea kolaria? Katsonut vakuutusehdosta, että +30% lisäbonuksella pääsisi lunastuksen kanssa nollille rahojensa suhteen.

Olisko kenties joku xbil:n kusettama influensseri?

 
Uskomatonta että jotkut vielä puolustelee tommosta sekopäätä. Kuka pitää motaritason turvaväliä kun lähdetään ohittamaan 50kmh ajavaa hoitopotilasta?

Itselle on yksi kirittäjä aikanaan sattunut, siitä mentiin ohi kun tehot ja suora riitti, kirityksenkin tajusi vasta kun omakin vauhti alkoi olemaan reippaasti päiväsakkojen puolelle. Teslan tapauksessa olisi varmaan tullut taakse siirtyminen ja sitten peräänajo kun vetää vielä liinatkin kiinni.
 
Pakun toiminnassa ei ollut mitään vikaa. Ihan normaalisti kerää ensin nopeutta omalla kaistalla ennen ohitusta. Jos on pakko jotain saivarrella, niin hieman aiemmin olisi voinut vaihtaa kaistaa, mutta ei tuossa sen puolesta silti mitään vaaratilannetta ollut. Siitä nillittäminen on ihan turhaa. Ohituksen jälkeinen tilanne taas johtui vain ja ainoastaan Teslakuskista, joka seisoi jarrulla.
Videon tapauksessa on tosiaan pakukuskin kritisointi vähän huomion viemistä itse videon asiasta, videon tosi törtöstä.

Mutta koska kuuluun ketjun tapaan ja videoista yritetään oppia, niin ei kai meistä kukaan ilman tunne kuohua noin kontissa ajaisi. Jos tiedämme että edellä oleva on arvaamaton sikailia, niin ainakaan silloin jos tuollainen edessä, jos muutenkaan ajettaisi noin.

Tarkoitan että tarkkaiillaan tavallista keuempaa ja jos ohituspaikka voisi aueta, niin olisi tilaa kiihdyttää, ilman että tarvii lainkaan lähelle ajaa. Paremmat ohituksen onnistumis mahkut.
Se kuitenkin ammattikuskin tiedossa että Tesla voi aika äkkiä pysähty, toki jos on valmis oikeasti ajaan kolarin, niin sitten ymmärtää.
 
Kuka tuota on puolustellut?
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.
 
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.

Niinpä, eli keksit asioita päästäsi. Se, että mainitsee pakukuskin turvavälistä, ei ole mitään Teslakuskin puolustelua. Miksi sinun pitää vetää yhtäläisyysmerkkejä sinne missä niitä ei ole? Kai sinä nyt ymmärrät, että pakukuskista voi puhua ilman että samalla ottaa mitään kantaa Teslakuskin toimintaan. Jos minä sanon, että en tykkää hampurilaisista, niin tulisitko huutamaan, että "jaahas, täällä puolustellaan pizzoja"?

Täällä keskustelussa jokainen on ihan yksimielisesti tuominnut Tesla-kuskin toiminnan. Se, että mainitsee sen lisäksi pakukuskin virheestä, ei ole Tesla-kuskin puolustelua.

Tuo, mihin pakukuskikin syyllistyi, on todella yleinen vaarallinen ilmiö, mihin törmää tien päällä melkein päivittäin. Eli se, että ohittaja ajaa ensin melkein ohitettavan perseeseen kiinni, ennenkuin siirtyy toiselle kaistalle.
 
Kova on lätinä ohittajan turvaväleistä vaikka ne johtuu yksinomaan edelläolevan himmailuista ja säätämisestä. Ei sinällään teslakuskin puolustelua mutta vaikea on tilannetta paremminkaan hoitaa jos toinen jarruttelee.
Kaikki on korostaneet Teslakuskin sikailua, ja paku kuskin touhut siihen verrattuna ihan pikkujuttuja.

Mutta voi ja kannattaa tuosta videosta ottaa oppiksin myös pakun osalta. Ajoihan se sen Teslan lähellä videon alussa , mistä seurasi se ettei sillä ollut sitä niukkaa saati kunnon turvavääli kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, kiihdty kuitenkin ja ajautui todella vaarallise lähelle Teslan konttia, ihan pakunkuskin oma moka.

Hienoa, ammattimaista että ohitus keskeytetään ajoissa, kun ohittaminen muuttuu epävarmaksi. Tesla kuskin käytös varmaan sai tunteita, ja ehkä pieni halua tuupata perään nousi. (tässä vaiheessa vauhdit tippuneet)
 
Mutta voi ja kannattaa tuosta videosta ottaa oppiksin myös pakun osalta. Ajoihan se sen Teslan lähellä videon alussa , mistä seurasi se ettei sillä ollut sitä niukkaa saati kunnon turvavääli kiihdyttää ennen kaistanvaihtoa, kiihdty kuitenkin ja ajautui todella vaarallise lähelle Teslan konttia, ihan pakunkuskin oma moka.
Se video alkaa vaiheesta, jossa kaveri on jo "raketillaan" kiihdyttämässä ohitusta varten. Et mitenkään pysty tuosta vetämään johtopäätöstä miten paku ajoi pidemmällä aikavälillä. Ohitustilanteeksi mitenkään vaarallisen lähellä Teslan konttia ei oltu, ihan normaali ohitukseen liittyvä hetkellinen turvavälin pieneminen. Näkyvyys hyvä, auto hallinnassa, jne.. eli ei mitään syytä syyttää pakukuskia. Pitää muistaa, että laki ei puhu mitään turvavälistä eli ymmärryksen tueksi kehitetyillä sekunttisäännöillä saa heittää vesilintua ja arvioi tilanne ihan oikeasti. Tilanne tuossa oli täysin turvallinen kunnes Tesla aloitti shownsa.
 
Pitää muistaa, että laki ei puhu mitään turvavälistä eli ymmärryksen tueksi kehitetyillä sekunttisäännöillä saa heittää vesilintua ja arvioi tilanne ihan oikeasti.
Muropaketistako löysit tietosi?

Jos ajoneuvoilla on nopeuseroa, jarrutusmatka suurenee huomattavasti kovempaa ajavalla. jolloin turvaväliä pitää lain mukaan olla enemmän kuin samaa vauhtia edetessä.

33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet


Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon

20 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys


Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.


muoks: Taisin löytää lakikirjan mitä käytät, siinä näkyy olevan kuvalliset ohjeetkin:
kvarkinvali.png
 
Viimeksi muokattu:
Se video alkaa vaiheesta, jossa kaveri on jo "raketillaan" kiihdyttämässä ohitusta varten. Et mitenkään pysty tuosta vetämään johtopäätöstä miten paku ajoi pidemmällä aikavälillä.
Videon alussa oli hyvin lähellä, ja siitä vielä kiri lisää vauhtia.

Ohitustilanteeksi mitenkään vaarallisen lähellä Teslan konttia ei oltu, ihan normaali ohitukseen liittyvä hetkellinen turvavälin pieneminen.
On kuskeja joilla on tuollainen tapa, ehkä heille normaali. Mutta muuten noin yleistäen tuo ei ole normaalia ohittamista.
Ohittamisen aikana tapahtuva hetkellinen turvävälin pienentäminen tarkoittaa istä että on se normaali kunnon turvaväli ja siitä tingitään vähän, ja siinä lopussa jää sitten vielä riittävä turvaväli (*. Videossa ei missään vaiheessa ollut sellaista.

Haastateltu tiesi kertoa että Tesla oli käyttäytynyt vaarallisesti aiemminkin, joten jokainen nyt pitää sellaiseen tavallista lyhyemmän sijaan pitemmän välin.



(*
Se että voi turvallisesti keskeyttää ohitusaikaan, voi turvallisesti ongelmitta pysäyttää auton jos edessä oleva tekee hätäjärrutuksen jne. Videon alussa ei tainnut olla edes sekunttia, ja lopussa ei mitään.


Näkyvyys hyvä, auto hallinnassa, jne.. eli ei mitään syytä syyttää pakukuskia. Pitää muistaa, että laki ei puhu mitään turvavälistä eli ymmärryksen tueksi kehitetyillä sekunttisäännöillä saa heittää vesilintua ja arvioi tilanne ihan oikeasti. Tilanne tuossa oli täysin turvallinen kunnes Tesla aloitti shownsa.
Se hyvä näkyvyys hämmentääkin, kunnon turvavälillä pakukuski voisi ajoissa ennakoida ohituspaikan, kiihdyttää pakun ongelmitta ja vaihtaa kaistaa ilman että tarvii teslankontissa käydä.

Sekunnit tulee ihan siitä turvallisuudesta, siis ihan laista riippumatta ja itsetuhoisia varten sitten asioita pitää lakeihin ja säädöksiin kirjoitella.

Se tilapainen turvavälin tinkiminen tulee siitä että reaktioaika vähän lyhyempi kun on tarkkana, ja sitä pelivaraa käytetään hyväksi. Aiemmin viitatut puututmis kynnykset on matalia, eli niissä on jo ulomistatuttu tinkivarat

Siis ihmisen reaktiaina sinänänsä lyhene, mutta ei silloin ole niitä sekunnin kahden muualla keskittymisiä, hallintalaitteet, maisema ym. saati näpärätä puhelimella tai sen kameralla.
 
Nyt ei ärsyttänyt, pelkästään nauratti: olin skootterilla liikenteessä ja tasa-arvoisessa kadunkulmassa kännyin oikealle, jolloin vasemmalta tuleva auto katsoi asiakseen tööttäillä törkeydestäni tulla oikealta HÄNEN eteensä! ;-D
 
Muropaketistako löysit tietosi?

Jos ajoneuvoilla on nopeuseroa, jarrutusmatka suurenee huomattavasti kovempaa ajavalla. jolloin turvaväliä pitää lain mukaan olla enemmän kuin samaa vauhtia edetessä.

33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet


Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon

20 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys


Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.


muoks: Taisin löytää lakikirjan mitä käytät, siinä näkyy olevan kuvalliset ohjeetkin:
kvarkinvali.png
Mietipä nyt hetki mitä noissa lainaamissasi pykälöissä vaaditaan. Turvallinen väli ja ei peräänajoon vaaraa ei ole sama asia kuin tietty sekunttiluku. Jos tuolla pakulla ei olisi ollut hyvää näkyvyyttä ko. paikassa, niin olisin täsmälleen samaa mieltä sinun kanssasi. Nyt se näkyvyys oli ja välin pieneneminen johtui ohitukseen valmistautumisesta, joten GTFO.
 
Nyt ei ärsyttänyt, pelkästään nauratti: olin skootterilla liikenteessä ja tasa-arvoisessa kadunkulmassa kännyin oikealle, jolloin vasemmalta tuleva auto katsoi asiakseen tööttäillä törkeydestäni tulla oikealta HÄNEN eteensä! ;-D
Tähän voi vielä lisätä. Kaikki autoilijat jotka enemmän tai vähemmän vittuilevat kaksipyöräisille liikenteessä. Tänään taas joku idiootti laittoi vilkun oikealla ja rupesi kääntymään toista kaistaa päin, vaikka ei ollut aikomustakaan vaihtaa sitä kaistaa. Tai sitten vanha klassikko, hidastellaan ja ruvetaan ruikkimaan lasinpesunestettä.
 
Nyt ei ärsyttänyt, pelkästään nauratti: olin skootterilla liikenteessä ja tasa-arvoisessa kadunkulmassa kännyin oikealle, jolloin vasemmalta tuleva auto katsoi asiakseen tööttäillä törkeydestäni tulla oikealta HÄNEN eteensä! ;-D
Ettääs kehtasit :p

Mä oon polkupyörällä ajanu pari kertaa auton kylkeen tasa arvosissa kun eivät tunnu pyöräilijöitä väistelevän
 
Täällä Salossa polkupyörä on kuningas. Niitä väistetään vaikka ne tulisi jalkakäytävältä, kolmion takaa tai mistä puskasta vaan ,-)
 
Mietipä nyt hetki mitä noissa lainaamissasi pykälöissä vaaditaan. Turvallinen väli ja ei peräänajoon vaaraa ei ole sama asia kuin tietty sekunttiluku. Jos tuolla pakulla ei olisi ollut hyvää näkyvyyttä ko. paikassa, niin olisin täsmälleen samaa mieltä sinun kanssasi. Nyt se näkyvyys oli ja välin pieneneminen johtui ohitukseen valmistautumisesta, joten GTFO.
Sekunit tulee ihan reaktiojasta, hidastavuuksista jne, ja sitten siitä marginaalista, turvavälistä.
Jos nyt on noissa kiihtyvissä nopeuksissa sekunnin päässä(* edellä ajavaa, niin se ei taida ihan sopia samaan lauseeseen turvallisen välin kanssa.
Tässä toki sen kohonnut peräänajon riski on kuskin tiedosta, koska haastattelussa kertoi Teslakuskin vaarallista ajotapaa seuranneen jo pidempään.

En ihan hoksaa mitä tarkoitat hyvällä näkyvyydellä, joo se Tesla näkyy hyvin, mutta ei se vaaraa poista.

Tässä kai oletetaan että kuvaaja oli apumies, joka istuskellut kuskin kyljessä.

Taitava ammattikuski ei noin normaalisti ajaisi, ja ehkä tässä vähän on mennyt tunteisiin Tesla kuskin touhu . Ihimisiä ne ammattikuskitkin on.


(*
Sekuntti taisi jäädä pahasti vaajaaksi videon alussa, ja lopussa milisekuntteja.

Turvaväleistä on ihan selkeät ohjeet, taajamanopeuksissa hyvällä kelillä minimi parisekunttia, muualla hyvällä kelillä minimi suositus neljäsekunttia. Puuttumis ja sakotus rajoista postattu ketjuun, oliko 80 alueilla 2s ja 1s , videolla tainnut edes puoltasekunttialöytyä.
 
Ammattikuski on siis ihminen joka työaikana ajaa autoa. Ei niille mistään taivaasta tipu taitoa, älyä tai sympaattisuutta siitä että ovat palkalla tiellä! Päinvastoin tuntuu että tilannetaju on hyvinkin kortilla kun ajetaan mainostekstipakujen kanssa kuin vähäjärkiset. Joskus naurattaa että kannattaisi varmaan mainostaa firmaa hiukan vähemmän negatiivisesti, mutta ei ;-D
 
...
En ihan hoksaa mitä tarkoitat hyvällä näkyvyydellä, joo se Tesla näkyy hyvin, mutta ei se vaaraa poista.
....
Turvaväleistä on ihan selkeät ohjeet, taajamanopeuksissa hyvällä kelillä minimi parisekunttia, muualla hyvällä kelillä minimi suositus neljäsekunttia. Puuttumis ja sakotus rajoista postattu ketjuun, oliko 80 alueilla 2s ja 1s , videolla tainnut edes puoltasekunttialöytyä.
Eihän sitä kukaan nyt Teslan puskuria tuijota. Näkyvyys on hyvä pitkälle Teslan taakse eteenpäin tietä. Sieltä se vaara tulee jos on tullakseen. Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on. Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset. Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista. Jos video olisi taaksepäin pari minuuttia pidempi ja paku nuohoaa Teslassa kiinni, niin sitten asia olisi eri. Mutta sitähän ei tiedetä, kun videota ei ole - Päästään taas samaan mistä keskustelu alkoi. Video liian lyhyt.
 
Niinpä, eli keksit asioita päästäsi. Se, että mainitsee pakukuskin turvavälistä, ei ole mitään Teslakuskin puolustelua. Miksi sinun pitää vetää yhtäläisyysmerkkejä sinne missä niitä ei ole? Kai sinä nyt ymmärrät, että pakukuskista voi puhua ilman että samalla ottaa mitään kantaa Teslakuskin toimintaan. Jos minä sanon, että en tykkää hampurilaisista, niin tulisitko huutamaan, että "jaahas, täällä puolustellaan pizzoja"?

Täällä keskustelussa jokainen on ihan yksimielisesti tuominnut Tesla-kuskin toiminnan. Se, että mainitsee sen lisäksi pakukuskin virheestä, ei ole Tesla-kuskin puolustelua.

Tuo, mihin pakukuskikin syyllistyi, on todella yleinen vaarallinen ilmiö, mihin törmää tien päällä melkein päivittäin. Eli se, että ohittaja ajaa ensin melkein ohitettavan perseeseen kiinni, ennenkuin siirtyy toiselle kaistalle.
Eli sinä siirryt vasemmalle 100-150m ennen ohitusta maantievauhdeissa? Itse ainakin minimoisin sen vasurilla vietettävän ajan. Tää turvavälikitinä on vähän samaa kun poliisi sanoo että rajoituksen mukaan pitäisi ohittaa. Kiva ajatus, tuskin toimii käytännössä kovin jouhevasti.

Teslakuskin puolustelusta oot oikeassa, sitä se ei tosiaan ole tuo turvavälikeskustelu, mutta ei tuommoinen ajokäytöskään paljoa auta sen välin pitämisessä.
 
Turvallinen ohitus lain mukaan suoritettuna rakentuu näin: (moni tulee olemaan eri mieltä, mutta tämä ei ole mikään mielipiteiden missikisa) ;)

Turvaväli ei alita sitä 4 sek lukemaa niin pitkään kuin vastaantulijoiden kaistalla ei ole tilaa. Jos kerää vauhdin liian aikaisin omalla kaistalla ja väli pienenee, eikä vasemmalla ole tilaa väistää edessä mahdollisesti tapahtuvaa hätäjarrutusta, niin ei ole mitään tapaa estää peräänajoa, paitsi ulosajo. Jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä, kuulostaako tutulta?

Kun ohitus ennakoidaan kunnolla, niin kiihdytys rajoituksen mukaiseen nopeuteen tapahtuu sillä tapaa ennakoivasti että turvaväli lähtee pienenemään alle 4 sek samalla hetkellä kun vastaantulijoiden kaista vapautuu -> jos pienentyneellä turvavälillä edelläoleva hitaampi tekee äkkijarrutuksen yllättävän peuran tai meteoriitin takia, eikä ohittajan auto enää pysty pysähtymään tuossa tilassa ennen ohitettavan perää, niin silloinhan mennäänkin vasemmalle tyhjälle kaistalle tilanteen mukaan joko jatkamaan ohitusta tai tekemään oma hätäjarrutus. Tähän ei tarvitse laskea enää samanlaista reaktioaikaa mukaan, koska se "väistöliike" on jo ennakoitu valmiiksi.

Myöskin lain pykälä jonka mukaan auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella täyttyy, kunhan se vasen on tyhjä ja sinne on hyvä näkyvyys(jota ei toisen auton kontissa kiinni ole). Siirtyminen sinne vastaantulijoiden puolelle tapahtuu viimeistään siinä 2 sek välillä.

Tästä joku viisaampi osaa laskea että tarvittava matka 5km/h alle rajoituksen ajavan ohitukseen käy aika pitkäksi. Jep, niin käy. Tässä tulee sitten se että tarvitseeko ohittaa jos joku ajaa mittarivirheen verran alle maksimin? Lailliset tavat ohittaa tuossa kohtaa on aika vähissä ja todellisuudessa niin on tarvekkin.

Peräänajoista iso osa tapahtuu ohitustilanteissa, juuri sen takia kun kiihdytetään toisen perään ja huomiot on vielä ehkä hetken siellä kuolleen kulman vilkaisussa, kun edelläoleva hidastaa...
Ja sen takia lait on laadittu niin kuin ne on. Jos niitä noudattaa, noita peräänajoja ei satu. Selvästi muita hitaammin ajavat on näilläkin ohjeilla silti helppo ohittaa.

Vähän sekava teksti mutten jaksa kännykällä muokata sitä selkeämmäksi. Saa tästäkin aikaan jo ihan hyvän väittelyn. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ammattikuski on siis ihminen joka työaikana ajaa autoa. Ei niille mistään taivaasta tipu taitoa, älyä tai sympaattisuutta siitä että ovat palkalla tiellä! Päinvastoin tuntuu että tilannetaju on hyvinkin kortilla kun ajetaan mainostekstipakujen kanssa kuin vähäjärkiset. Joskus naurattaa että kannattaisi varmaan mainostaa firmaa hiukan vähemmän negatiivisesti, mutta ei ;-D
Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.

Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
 
Noo, ei ole harvinaista nähdä 60-vuotias taksikuski jolla ei vilkut toimi, josko pysyy ovikaan kiinni. Mut noi voi toki olla ihan autonkin vikoja! ;-)
-mutta sinänsä, kyllä kokemuksen huomaa, joskus. Itse huomasin että kun oli painossa paperia käsitellyt kaksi vuotta, niin yhtäkkiä ei tullut enää sormiin haavoja...
 
Noo, ei ole harvinaista nähdä 60-vuotias taksikuski jolla ei vilkut toimi, josko pysyy ovikaan kiinni. Mut noi voi toki olla ihan autonkin vikoja! ;-)
Minä taas olen nähnyt että vilkkua osaa käyttää 6-vuotias kummipoikani. Siinä ei ole kyse ammattinsa osaamisesta, vaan asenteesta. Mikä on sellainen ala, jossa ei ole kusipäitä joukossa? Ehkä ajokortin saamisen edellytyksenä voisi olla ryyppyilta koska humalassa paljastuu todellinen luonne. Kaikki juovat vähintään pullon viinaa ja rähinöitsijät saavat kortin sijaan tapakasvatusta Kaarina Suonperältä.
 
Eihän sitä kukaan nyt Teslan puskuria tuijota. Näkyvyys on hyvä pitkälle Teslan taakse eteenpäin tietä. Sieltä se vaara tulee jos on tullakseen. Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on. Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset. Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista. Jos video olisi taaksepäin pari minuuttia pidempi ja paku nuohoaa Teslassa kiinni, niin sitten asia olisi eri. Mutta sitähän ei tiedetä, kun videota ei ole - Päästään taas samaan mistä keskustelu alkoi. Video liian lyhyt.
Jos se katse on Teslan edellä, niin eikö se ole merkki siitä että väli taitaa olla pieni. Ei pystytä reakoimaan edellä ajavan touhuihin.
Toki edellä menevän edellä olevia tapahtumia seurataan, se on ennakointia, mutta se sitten eriasia.
Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on.
Ohjeet on ihan hyviä ja tarpeellisiä, niille on kuitekin ihan tässäkin tapauksessa se matemaattinen tausta. Voit ottaa ihan laskimen käteen ja ynnättä mitä alle sekunnin turvavälissä voi tehdä, jos se Tesla vetää jotkin sekoilut.

Saati sitten jos puhutaan jostain videon kaltaisesta mitä alussa oli, saati kuinka lähelle ajoi. Tietenkin jos ketselee maisemaa, niin ei tarvi edes miettiä tekemisä.


Siis mitään syytä pakulla ei olisi noin lähellä olla (videon alussa), ja se outoa että kuru turvaväli kiinni. Jos olisi normaalisti kunnon turvaväli niin olisi sitä kiihdytys varaa ollut omalla kaistalla.

Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset.
Puhun nyt tästä viedon alusta, mutuillen jossain 80 nurkilla, en ylläty jos satku.

Lopussa taasen ensisijaisesti siitä kyse että Teslakuski jarrutti, ja konttiin paku olisi toki mennyt jos olisi polkassut kerralla pohjaan (kaistalle paluun jälkeen)


Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista.
Tässä samaa mieltä on mitään sakkoja olisi antamassa siitä että toinen näyttää paljon vaarallisemman liikkujan.
Tahdikkaasti vinkata turvavelistä mielestäni riittäisi.


Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.

Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
Jos ammattilaisella tarkoitat ajotaitoa liikenteessä, ammattiliikenteessä. Niin oma mielikuva se että joistain tulee oikeita ammattialisia tienpäällä liikkumiseen , ja jotkut ei opi koko urallaan. Iso harppaus on ollut se että ammattikuskeilla nykyään on sitä säännöllistä koulutusta, ilman sitä siellä olisi vain niitä kokemus kuskeja.

Se sitten oma tarinansa ketkä on kovapäisimpiä koulutettavia.
 
Jos ammattilaisella tarkoitat ajotaitoa liikenteessä, ammattiliikenteessä. Niin oma mielikuva se että joistain tulee oikeita ammattialisia tienpäällä liikkumiseen , ja jotkut ei opi koko urallaan. Iso harppaus on ollut se että ammattikuskeilla nykyään on sitä säännöllistä koulutusta, ilman sitä siellä olisi vain niitä kokemus kuskeja.

Se sitten oma tarinansa ketkä on kovapäisimpiä koulutettavia.
Tästä minä olen täysin eri mieltä, koska olen niissä koulutuksissa istunut. Niiden taso ei poikkea mitenkään tieturvatyöturvavesityötulityö-paskakorteista. Aivan täydellisen puhdasta rahastusta, joissa ei opi mitään vaikka olisi korvat höröllä koko päivän. Yritin aluksi, sitten turhaksi totesin. Koulutus kehittää sellaista, joka ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön hommaa ja on onnettomuusalttiudeltaan Aku Ankka. Ei minkäänlainen harppaus vaan korttikouluttajille rahantekokone. Ensi vuosikymmenellä jo ajokortteihinkin puuttuvat ja ovat vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, olen jo vuosia suunnitellut luopuvani silloin osasta kortin kirjaimia, en halua jatkuvasti olla ojentamassa rahojani herrojen perseiden täytteeksi. Omat ajot saa hyvin silti ajettua, anteeksi saa helpommin kuin luvan.

Edit. Olen siis eri mieltä koulutuksista, en muusta. Jotkut eivät opi koko urallaan, vaikka puheiden mukaan työkokemusta olisi 200 vuotta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom