Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sekunit tulee ihan reaktiojasta, hidastavuuksista jne, ja sitten siitä marginaalista, turvavälistä.Mietipä nyt hetki mitä noissa lainaamissasi pykälöissä vaaditaan. Turvallinen väli ja ei peräänajoon vaaraa ei ole sama asia kuin tietty sekunttiluku. Jos tuolla pakulla ei olisi ollut hyvää näkyvyyttä ko. paikassa, niin olisin täsmälleen samaa mieltä sinun kanssasi. Nyt se näkyvyys oli ja välin pieneneminen johtui ohitukseen valmistautumisesta, joten GTFO.
Eihän sitä kukaan nyt Teslan puskuria tuijota. Näkyvyys on hyvä pitkälle Teslan taakse eteenpäin tietä. Sieltä se vaara tulee jos on tullakseen. Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on. Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset. Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista. Jos video olisi taaksepäin pari minuuttia pidempi ja paku nuohoaa Teslassa kiinni, niin sitten asia olisi eri. Mutta sitähän ei tiedetä, kun videota ei ole - Päästään taas samaan mistä keskustelu alkoi. Video liian lyhyt....
En ihan hoksaa mitä tarkoitat hyvällä näkyvyydellä, joo se Tesla näkyy hyvin, mutta ei se vaaraa poista.
....
Turvaväleistä on ihan selkeät ohjeet, taajamanopeuksissa hyvällä kelillä minimi parisekunttia, muualla hyvällä kelillä minimi suositus neljäsekunttia. Puuttumis ja sakotus rajoista postattu ketjuun, oliko 80 alueilla 2s ja 1s , videolla tainnut edes puoltasekunttialöytyä.
Eli sinä siirryt vasemmalle 100-150m ennen ohitusta maantievauhdeissa? Itse ainakin minimoisin sen vasurilla vietettävän ajan. Tää turvavälikitinä on vähän samaa kun poliisi sanoo että rajoituksen mukaan pitäisi ohittaa. Kiva ajatus, tuskin toimii käytännössä kovin jouhevasti.Niinpä, eli keksit asioita päästäsi. Se, että mainitsee pakukuskin turvavälistä, ei ole mitään Teslakuskin puolustelua. Miksi sinun pitää vetää yhtäläisyysmerkkejä sinne missä niitä ei ole? Kai sinä nyt ymmärrät, että pakukuskista voi puhua ilman että samalla ottaa mitään kantaa Teslakuskin toimintaan. Jos minä sanon, että en tykkää hampurilaisista, niin tulisitko huutamaan, että "jaahas, täällä puolustellaan pizzoja"?
Täällä keskustelussa jokainen on ihan yksimielisesti tuominnut Tesla-kuskin toiminnan. Se, että mainitsee sen lisäksi pakukuskin virheestä, ei ole Tesla-kuskin puolustelua.
Tuo, mihin pakukuskikin syyllistyi, on todella yleinen vaarallinen ilmiö, mihin törmää tien päällä melkein päivittäin. Eli se, että ohittaja ajaa ensin melkein ohitettavan perseeseen kiinni, ennenkuin siirtyy toiselle kaistalle.
Aika tuuhea turvaväli. 50 metriäkin riittää. Siinä on satasen vauhdissa jo 2 sekuntia.Eli sinä siirryt vasemmalle 100-150m ennen ohitusta maantievauhdeissa?
Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.Ammattikuski on siis ihminen joka työaikana ajaa autoa. Ei niille mistään taivaasta tipu taitoa, älyä tai sympaattisuutta siitä että ovat palkalla tiellä! Päinvastoin tuntuu että tilannetaju on hyvinkin kortilla kun ajetaan mainostekstipakujen kanssa kuin vähäjärkiset. Joskus naurattaa että kannattaisi varmaan mainostaa firmaa hiukan vähemmän negatiivisesti, mutta ei ;-D
Minä taas olen nähnyt että vilkkua osaa käyttää 6-vuotias kummipoikani. Siinä ei ole kyse ammattinsa osaamisesta, vaan asenteesta. Mikä on sellainen ala, jossa ei ole kusipäitä joukossa? Ehkä ajokortin saamisen edellytyksenä voisi olla ryyppyilta koska humalassa paljastuu todellinen luonne. Kaikki juovat vähintään pullon viinaa ja rähinöitsijät saavat kortin sijaan tapakasvatusta Kaarina Suonperältä.Noo, ei ole harvinaista nähdä 60-vuotias taksikuski jolla ei vilkut toimi, josko pysyy ovikaan kiinni. Mut noi voi toki olla ihan autonkin vikoja! ;-)
Jos se katse on Teslan edellä, niin eikö se ole merkki siitä että väli taitaa olla pieni. Ei pystytä reakoimaan edellä ajavan touhuihin.Eihän sitä kukaan nyt Teslan puskuria tuijota. Näkyvyys on hyvä pitkälle Teslan taakse eteenpäin tietä. Sieltä se vaara tulee jos on tullakseen. Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on. Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset. Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista. Jos video olisi taaksepäin pari minuuttia pidempi ja paku nuohoaa Teslassa kiinni, niin sitten asia olisi eri. Mutta sitähän ei tiedetä, kun videota ei ole - Päästään taas samaan mistä keskustelu alkoi. Video liian lyhyt.
Ohjeet on ihan hyviä ja tarpeellisiä, niille on kuitekin ihan tässäkin tapauksessa se matemaattinen tausta. Voit ottaa ihan laskimen käteen ja ynnättä mitä alle sekunnin turvavälissä voi tehdä, jos se Tesla vetää jotkin sekoilut.Edelleen ne turvavälien ohjeet ovat yksinkertaistuksia laista. Ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. Oleellista on arvioida onko turvallista vai ei. Sehän se lain tavoite on.
Puhun nyt tästä viedon alusta, mutuillen jossain 80 nurkilla, en ylläty jos satku.Nuo ajoi 50-60 km/h ja olosuhteet erinomaiset.
Tässä samaa mieltä on mitään sakkoja olisi antamassa siitä että toinen näyttää paljon vaarallisemman liikkujan.Minusta tuossa ei todellakaan ollut mitään poliisin puuttumisen arvoista.
Jos ammattilaisella tarkoitat ajotaitoa liikenteessä, ammattiliikenteessä. Niin oma mielikuva se että joistain tulee oikeita ammattialisia tienpäällä liikkumiseen , ja jotkut ei opi koko urallaan. Iso harppaus on ollut se että ammattikuskeilla nykyään on sitä säännöllistä koulutusta, ilman sitä siellä olisi vain niitä kokemus kuskeja.Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.
Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
Tästä minä olen täysin eri mieltä, koska olen niissä koulutuksissa istunut. Niiden taso ei poikkea mitenkään tieturvatyöturvavesityötulityö-paskakorteista. Aivan täydellisen puhdasta rahastusta, joissa ei opi mitään vaikka olisi korvat höröllä koko päivän. Yritin aluksi, sitten turhaksi totesin. Koulutus kehittää sellaista, joka ei ole koskaan tehnyt mitään käytännön hommaa ja on onnettomuusalttiudeltaan Aku Ankka. Ei minkäänlainen harppaus vaan korttikouluttajille rahantekokone. Ensi vuosikymmenellä jo ajokortteihinkin puuttuvat ja ovat vain 5 vuotta kerrallaan voimassa, olen jo vuosia suunnitellut luopuvani silloin osasta kortin kirjaimia, en halua jatkuvasti olla ojentamassa rahojani herrojen perseiden täytteeksi. Omat ajot saa hyvin silti ajettua, anteeksi saa helpommin kuin luvan.Jos ammattilaisella tarkoitat ajotaitoa liikenteessä, ammattiliikenteessä. Niin oma mielikuva se että joistain tulee oikeita ammattialisia tienpäällä liikkumiseen , ja jotkut ei opi koko urallaan. Iso harppaus on ollut se että ammattikuskeilla nykyään on sitä säännöllistä koulutusta, ilman sitä siellä olisi vain niitä kokemus kuskeja.
Se sitten oma tarinansa ketkä on kovapäisimpiä koulutettavia.
Ei pelkästään harjoittelulla, vaan tähän viitatessa unohdetaan yleensä se olennainen osa, eli tavoitehakuisella, tarkoituksenmukaisella, kehittymiseen tähtäävällä harjoittelulla hyvän opastuksen kera. Ajaminen ei siihen riitä, jos haluaa tähän 10 000 tunnin tutkimukseen vedota.Ammattilaiseksi tullaan lajissa kuin lajissa noin 10000 tunnin harjoittelulla, koulun penkiltä valmistunut voi olla ammattikuski ekana työpäivänään, mutta ammattilaiseksi vaatii noin puolisen miljoonaa ajokilometriä.
Tuntimäärä on tutkimustulos, kilometrimäärä on oma kokemukseni. Ehkä toiset oppivat kun ajavat kerran vesitornin ympäri.
Joo, luonnollisesti asenne+kokemus=ammattilainen, täydentävät toisiaan. Saavat kaiken näyttämään helpommalta kuin onkaan. Koko matkahan on uuden oppimista eläkkeelle saakka. Mitä enempi kokemusta on erilaisista tilanteista, sen paremmin osaa soveltaa taitojaan täysin uuden tilanteen vaatimalla tavalla.Ei pelkästään harjoittelulla, vaan tähän viitatessa unohdetaan yleensä se olennainen osa, eli tavoitehakuisella, tarkoituksenmukaisella, kehittymiseen tähtäävällä harjoittelulla hyvän opastuksen kera. Ajaminen ei siihen riitä, jos haluaa tähän 10 000 tunnin tutkimukseen vedota.
Alkuperäistä "10 000 tunnin" tutkimusta on kritisoitu muutenkin puutteelliseksi, ja että tuntimäärälle annetaan liian iso merkitys suhteessa osaamiseen. Eli se ei ole yleispätevä alalle kuin alalle. Siitä on tullut enemmän semmonen näppärä heitto faktan sijaan.
Joistain ammattikuskeista näkee, että ei sitä liikenneosaamista ja ennen kaikkea oikeaa asennetta opi välttämättä kymmenien vuosien ja miljoonien kilometrien ajollakaan. Ajoneuvon hallinta voi olla täys 10 vaikka silmät kiinni mut asenne 0. Toisilla taas asenne on kohdillaan jo sieltä koulun penkiltä lähtien vaikka tekninen osaaminen voi olla heikompaa.
Tosin, tällä nyt ei ole kovin paljoa tekemistä aiheen kanssa, kunhan paikkailen 10 000 tunnin sääntöön liittyviä asioita.
Kritisoit aiemmin saamaasi koulutusta, se ilman muuta harmi, ja olisi erityisen tärkeää että mm ammattikuskeja koulutetaan laadukkaasti ja säännöllisesti, toki se on totta että jos mennään pakolliset minimillä, niin sitten ei voi liikoja vaatia. Osa panostaa enemmän.Joo, luonnollisesti asenne+kokemus=ammattilainen, täydentävät toisiaan. Saavat kaiken näyttämään helpommalta kuin onkaan. Koko matkahan on uuden oppimista eläkkeelle saakka. Mitä enempi kokemusta on erilaisista tilanteista, sen paremmin osaa soveltaa taitojaan täysin uuden tilanteen vaatimalla tavalla.
Sinun vika olisi ollut täysin. Kolmiosääntö on painavampi kuin kaistasäännöt ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.
Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.
![]()
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.
Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.
![]()
Tuossa muuten jonkinmoinen ansa, voin kuvitella että tie näyttää nelikaistaiselta, tai ainakin tuohon suuntaa kaksikaistaiselta, niin helposti voi olettaa että se oikeaa kaistava ajaa sitä oikeaa kaistaa, eikä risteysalueella ala vaihtamaan vilkutta kaistaa.ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.
Paremman ketjun puutteessa laitetaan tänne. Ehkä olin itse ärsyttävä kanssa-autoilija tässä tapauksessa.
Poistuin Itäharjun prisman pihasta, käännyin vasemmalle kaksikaistaiselle tielle jossa kauemmalla kaistalla ajoi toinen auto. Kun olin kääntynyt kokonaan, niin auto kiilasi suoraan eteeni ja piti jarruttaa että ei törmätty. Halusi selvästi päästä tähän kaistalle, josta pääsee kääntymään vasemmalle.
Jos olisin pitänyt nopeuden ja hän olisi tullut minua kylkeen, niin kumman vika? Minulla toki kolmio, mutta ymmärtääkseni kaksikaistaiselle tielle voi kääntyä, kun toinen auto on kauemmalla/toisella kaistalla.
Hänellä ei ollut vilkkua päällä, laittoi päälle vasta kun oli kääntymässä. Jos olisi ollut vilkku niin olisin nähnyt että vaihtaa kaistaa, enkä olisi tullut.
Kuva mukana havainnollistamassa, Sininen minä, Punainen toinen auto.
![]()
Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä. Kuvan viivat ei välttämättä ihan metrin tarkkuudella, en muista ihan tarkkaan missä meinasi osua, mutta ajoin jo lähes suoraan siinä kohtaa. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta. Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.Sinun vika olisi ollut täysin. Kolmiosääntö on painavampi kuin kaistasäännöt ja tuossa vastapuoli ei edes tehnyt kaistanvaihtoa, kun yksi suoraanmenevä kaista jakautuu kahdeksi ja ajolinjalla valitaan kumpaan mennään.
Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä. Kuvan viivat ei välttämättä ihan metrin tarkkuudella, en muista ihan tarkkaan missä meinasi osua, mutta ajoin jo lähes suoraan siinä kohtaa. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta. Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.
Tuo juttu taidettiin muuttaa jo aikaa sitten, kauen ennen tätä uuttalaki päivitystä. (edit, vai meinasitko sitä että olit jos poistunut risteyksestä ja olit sisämmällä kaistalla ja toinen vaihto kaistaa siellä?)Joo, jotenkin mielsin sen niin että olitiin jo molemmat käännytty, kun toi tapahtui, eli kolmio ei olisi enää mukana pelissä.
Kuullostaa jo vähän tahalliselta tuuppimiselta, tai sitten ajellut seuraamatta muuta liikennettä.Toki hänellä olisi ollut reilusti aikaa vaihtaa kaista myöhemmin kun edessä ei ollut yhtään autoa risteyksessä odottamassa. Otetaan opiksi jatkossa. Noi on ärsyttäviä ja hankalia käännöksiä jos on vähänkään enempää liikennettä. Saa odottaa minuuttikaupalla joskus vuoroa.
Jep.Sinä tulet kolmion takaata, sinä väistät kaikkia ketkä ovat tai ovat saapumassa risteysalueelle, kenellä on etuajo-oikeus.
Olisi ärsyttänyt, jos olisin ollut taaempana, nyt vaan ihmetytti. Eli ajelin rekan perässä, kun ohituskaista alkoi ja vaihdoin vasemmalle ja menin ohi.
Peileistä sit seurasin niin taaempana seuraava vaihtoi myös heti kaistaa kun ohituskaista alkoi, vaikka n.300m oli matkaa rekkoihin vielä (itse oli jo kokonaan ehtinyt kahdesta rekasta ohi siinä kohtaa). Ja rekkoihin asti siinä sit kaksi ajoi rinnan melkein koko ohituskaistan, eikä rekoista päässyt kun kolme muuta ohi. Ärsyttävää jos tuollaisen taakse joutuu.
Rekka ilmeisesti ajoi sen mitä kulki , oliko tässä nyt se ärsytys / ongelma että pariauto rinnan ajeli hissuksiin (*, rekan perässä ja niiden takana jonoa.Peileistä sit seurasin niin taaempana seuraava vaihtoi myös heti kaistaa kun ohituskaista alkoi, vaikka n.300m oli matkaa rekkoihin vielä (itse oli jo kokonaan ehtinyt kahdesta rekasta ohi siinä kohtaa). Ja rekkoihin asti siinä sit kaksi ajoi rinnan melkein koko ohituskaistan, eikä rekoista päässyt kun kolme muuta ohi. Ärsyttävää jos tuollaisen taakse joutuu.
Niillä on oikeus rikkoa sun tuulilasi. Ja nostaa kaasukytkin niin että joudut vielä jarruttamaan.Onko se autokoulussa opittua vai mikä siinä on, että ohitustilanteessa heti palataan takaisin oikean puoleiselle kaistalle? Hyvä jos on edes metrin verran väliä
Toi on just se ikään kuin kirsikkana kakun päälle.Niillä on oikeus rikkoa sun tuulilasi. Ja nostaa kaasukytkin niin että joudut vielä jarruttamaan.
Eikö tähän vaikuta auton korkeuskin? Pienet autot enemmän iskuvaarassa, etenkin näiltä lähellä ajavilta.Mikä siinä on että jengi paskoo jatkuvasti tuulilasejaan.
Tuulilasien kestossa on aivan dramaattisia eroja (ja kaikki nykylasit on heikkoja jos vanhempiin verrataan). Itse tyypillisesti joudun vähintään kerran vuodessa lasin vaihtamaan, oli auto mikä tahansa. Paras (huonoin) saavutus on 5 lasia vuodessa (VAG).Mikä siinä on että jengi paskoo jatkuvasti tuulilasejaan. Itsellä on koko elämän suhailujen aikana hajonnut yksi tuulilasi ja porattu paria. Tämä PK-seudulla ja kilometrejä on kertynyt (jossain vaiheessa meni tankillinen bensaa illassa päivä toisensa jälkeen). Itsellä omat iskut ovat olleet noin puolet ajasta kiviä vastaantulevien puolelta tai edellä nopeammin/aggressiivisesti kiihdyttävän auton renkaista
Samaa mieltä kestosta.Tuulilasien kestossa on aivan dramaattisia eroja (ja kaikki nykylasit on heikkoja jos vanhempiin verrataan). Itse tyypillisesti joudun vähintään kerran vuodessa lasin vaihtamaan, oli auto mikä tahansa. Paras (huonoin) saavutus on 5 lasia vuodessa (VAG).
Kyllä siinä hyvin paljon on tuuria pelissä mukana ja ajetut kilometrit vaikuttaa valtavasti myös. Osumat on yleensä kivestä mikä lentää jostakin hyvinkin pitkältä edestä, useimmiten se kivi lentää ohittavasta autosta, ei tarvitse roikkua kenenkään perceessä. Toiset autot(lasit) kestää ties kuinka monta iskua, eivätkä silti hajoa, eikä tule kovin isoa jälkeäkään. Toiset lasit taas saa jokaisesta iskusta kraaterin tai häränsilmän aikaiseksi lasiin. Ja kun paljon ajaa, paljon tulee ihan väistämättä sitä osumaa.Jännästi ei itsellä kyllä halkeile. Autojen skaala on ollut -60-2020-luvun autot pienestä urheiluautosta isoimmillaan isoon perhefarkkuun. Merkkeinä Audi, Seat, Skoda, Ford, Toyota, Mazda, Datsun jne jne. On myös kokemusta suorista laseista, kaarevista laseista, lämmitettävistä tai osittain lämmitettävistä laseista jne jne jne... Kehtaan kyllä väittää että jotain tehdään väärin jos lasit ovat kokoajan paskana. Aina samoilla kavereilla lasi halki vaikka olisi sama ajoalue ja about samat kilsat vs itse.
~satku vuodessa ajoa, kehää ei ihan valtavasti, mutta hyvin usein se viimeinen isku on siellä kolmosella saatu kyllä.Kehällä paljon kilometrejä ?
Menee vähän henkilkohtaiseksi, mutta jos omista kokemuksista puhe, niin nimimerkistä tuli mieleen että onko ajeneuvo enemmän jotain pakettiauto tyyppistä.Kyllä siinä hyvin paljon on tuuria pelissä mukana. Osumat on yleensä kivestä mikä lentää jostakin hyvinkin pitkältä edestä, useimmiten se kivi lentää ohittavasta autosta, ei tarvitse roikkua kenenkään perceessä. Toiset autot(lasit) kestää ties kuinka monta iskua, eivätkä silti hajoa, eikä tule kovin isoa jälkeäkään. Toiset lasit taas saa jokaisesta iskusta kraaterin tai häränsilmän aikaiseksi lasiin.
Ok, satku on jollekkin kolmevuoden ajot, vähän tasapainottaa, ja kehä toki niin possujunaa ja jostain ralosta, tai talevalla renkaan välistä lentää mitä sattuu, mukana vielä sitä kuorma-autoa infarakentajaa.~satku vuodessa ajoa, kehää ei ihan valtavasti, mutta hyvin usein se viimeinen isku on siellä kolmosella saatu kyllä.
Autokoulussa opetetaan että paluu omalle kaistalle vaastaantulijoiden puolelta alkaa, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot. Se mitä autokoulussa opitaan voi tietty olla eri juttu.Onko se autokoulussa opittua vai mikä siinä on, että ohitustilanteessa heti palataan takaisin oikean puoleiselle kaistalle? Hyvä jos on edes metrin verran väliä
Autokoulussa opetetaan että paluu omalle kaistalle vaastaantulijoiden puolelta alkaa, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot. Se mitä autokoulussa opitaan voi tietty olla eri juttu.
Rekka ilmeisesti ajoi sen mitä kulki , oliko tässä nyt se ärsytys / ongelma että pariauto rinnan ajeli hissuksiin (*, rekan perässä ja niiden takana jonoa.
Voi olla että tuollaisen perässä viestisi äänimerkillä ohitusaikeista.
(*
Tässä oletan että satkun alue, jos rekka vetelee 80 pintaa, niin pitäs satkun rajottimellakkin henkilöautosta ohi päästä, jos ei joku tynkä kaista mäessä.
Jos tuota "noudattaa" nelikaistaisilla teillä, niin voi olla selitys miksi osa vetää aika tiukasti ohitetun eteen. Ei nyt metrin päästä, mutta niin lähelle että ohitettava joutuu hiljentää, ellei ohittaja katoa samoin tein maisemaanAutokoulussa opetetaan että paluu omalle kaistalle vaastaantulijoiden puolelta alkaa, kun taustapeilistä näkyy ohitettavan ajovalot. Se mitä autokoulussa opitaan voi tietty olla eri juttu.
Ohitus samansuuntaista kaistaa pitkin on ihan eri ohjeilla kuin vastaantulevien kaistaa pitkin, tietenkin.Jos tuota "noudattaa" nelikaistaisilla teillä, niin voi olla selitys miksi osa vetää aika tiukasti ohitetun eteen. Ei nyt metrin päästä, mutta niin lähelle että ohitettava joutuu hiljentää, ellei ohittaja katoa samoin tein maisemaan
En tiedä millä autolla tuo ajateltu, ja millä nopeuserolla, ja millä nopeudella. Vähän eri 120 motarilla koukkaa 110 ajavan eteen kun taustapeilissä näkyy valot, vs 100 alueella aloittelee sitä kaistanvaihtoa kun ohittanut sen <70km/h tojon. Jälkimmäisessä se ero kyllä alkaa kasvamaan, mutta jos siinä kaiston välissä on rojua&saumaa niin kyllä ne rojut lasiin lentään.
Kuten viestissä kirjoitin, takana tuleva vaihtoi heti ohituskaistan alettua vasemmalle kaistalle, vaikka rekkoihin oli matkaa n.300m (vähintään), jonon toinen auto ei vaihtanut, joten tukkivat ohituskaistan. Miksi vaihtaa ohituskaistalle heti, vaikka ohitettaviin matkaa reilusti?
Se varmaan hyvä kerrata, moni jolla mielessä taustapeilisääntö, niin selittää sillä.Ohitus samansuuntaista kaistaa pitkin on ihan eri ohjeilla kuin vastaantulevien kaistaa pitkin, tietenkin.
Sinulla on sitten ollut todella huono säkä. Olen ajanut kahdella eri uutena hankitulla Kia Ceedillä yhteensä 9 vuotta ilman yhtään uusittua lasia. Ajomäärä keskimäärin 20 000km/v.Tuulilasien kestossa on aivan dramaattisia eroja (ja kaikki nykylasit on heikkoja jos vanhempiin verrataan). Itse tyypillisesti joudun vähintään kerran vuodessa lasin vaihtamaan, oli auto mikä tahansa. Paras (huonoin) saavutus on 5 lasia vuodessa (VAG).
Tuleeko vanhalla autolla pidettyä isompi turvaväli ja vältyttyä kiveniskemiltä?Saman olen huomannu.
Vanhaan 80:iin laitatin uuden pilkingtonin lasin. se oli yhden kesän ajolla ihan pilkullinen kiveniskemistä. Melekosta paskaa.
Sama juttu nykysen kulkineen kanssa mihin on vaihdettu lasi jossain kohtaa. Ihan pilkullinen sekin jo.
Sen sijaan yhdessä autossa missä vielä alkuperänen 17v 400tkm ajettu lasi niin se on paremmassa kunnossa kuin nuo em![]()
Olen kuullut väitteen, että lasiongelmat ovat alkaneet sen jälkeen kun lyijyn käyttö kiellettiin autolaseissa.Tuleeko vanhalla autolla pidettyä isompi turvaväli ja vältyttyä kiveniskemiltä?![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.