Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tästäkö nyt puhe, siis liiteen edessä olevasta risteyksestä ?
Siinä tuo varoitus merkki risteyksestä ja ilmeisesti vuodesta 2009 saakka ainakin ollut.
Eli siinä nimenomaan olisi tuo varoitusmerkki, mitä ketjussa kerrottu, se ei kai mikään ennen näkemätön juttu. ja menee siis linkattujen ohjeiden mukaan.

Tosin jos hiljan poisteltu, niin viimeisin kuva taitaa olla parivuoden takaa.

Linkin kuvauspaikka, auton sijainti taasen valoristeys ja siinä kolmioita.
Varoitusmerkki kuvaajan suunnasta on ollut siinä ikuisuuden, mutta nyt se on myös muissa suunnissa kun vastaantulijoiden ja vasemmalta tulijoiden kolmiot on poistettu.
 
Varoitusmerkki kuvaajan suunnasta on ollut siinä ikuisuuden, mutta nyt se on myös muissa suunnissa kun vastaantulijoiden ja vasemmalta tulijoiden kolmiot on poistettu.
Tätä kolmiota 2019 tarkoita (muissa suunnissa ei tainnut olla)
kuva_2024-06-30_135827104.png
Parissa tuoreemmassa ei ole
kuva_2024-06-30_135915678.png

Jos ketju on välillä laki ja sääntö ketju, niin seuraava aihe mikä tulee mieleen on se miten väistetään (ärsytetään) pyöräilijöitä.

Onkos tuo kunnan vai valtion, vai rajalla.
 
Heh, aika hieno viiva vedetty pyöräilijöiden huonosta sääntötuntemuksesta tahallisuuteen. Jos pyöräilijä osaisi ajaa sääntöjen mukaan, näyttäisi pyöräilijä selvästi olevansa väistämisvelvollinen niin että autoilijan ei tarvitse arpoa (itse pyöräillessä heilautan autolle kättä heti jos huomaan että jäi epäselväksi). Valitettavasti suurin osa pyöräilijöistä ei sitä tiedä (koska ei osaa väistämissääntöjä), mutta se ei liity tähän risteyskeskusteluun jossa autoilija kyllä tietää miten toimia.

Käden heiluttamisella ei ole mitään vaikutusta väistämissääntöihin.
 
Käden heiluttamisella ei ole mitään vaikutusta väistämissääntöihin.
Tosin kun etuajo-oikeutettu jostain syystä luopuu vuorostaan ja näyttää sen selkeästi väistämisvelvolliselle, niin ei siinä sakkoja saa kun menee annetulla vuorolla. Tai virhettä ajokokeessa.
 
Teknisesti ottaen tämä väite tosiaan on totta, mutta ei ne tasurit 50 km/h alueella yllätyksenä tule kun ne pitää merkitä vaarallisen risteyksen merkillä.

Olisi ihan hauska nähdä joku paikka jossa tuollainen on, tarjoan tykkäyspeukun sille joka osaa antaa maps linkin.
En ihan koko vääntöä jaksanut lukea, mutta tämä pisti silmään yksittäisenä viestinä. Käykö tämä paikka: Google Maps
Tuossa on perus taajaman 50 km/h rajoitus ja tasa-arvoinen risteys ilman mitään vaarallisen ristyksen merkkejä.

Katsoinkin huonosti ja onhan siellä ne merkit. Jatkakaa.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan koko vääntöä jaksanut lukea, mutta tämä pisti silmään yksittäisenä viestinä. Käykö tämä paikka: Google Maps
Tuossa on perus taajaman 50 km/h rajoitus ja tasa-arvoinen risteys ilman mitään vaarallisen ristyksen merkkejä.

Katsoinkin huonosti ja onhan siellä ne merkit. Jatkakaa.
Piti seurata noita risteykseen tulevie teitä aika pitkälle ennenkuin kävi ilmi ettei oltu 40km/h aluerajoituksen alueella, mutta kaukana olevissa liikenneympyröissä tultiin tähän risteykseen saapuville teille 40km/h aluerajoitus päättyy -merkkien ohi. Kaikki sivutiet olikin muuten 30km/h niin niistä ei saanut varmuutta suuntaan tai toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää ne, jotka pysäköivät ylipitkiä pakettiautoja tavallisille parkkipaikoille ja blokkaavat ensinnäkin muiden näkyvyyden ja lisäksi myös osittain ajoväylät. Jos on jokin pakottava tarve liikkua tuollaisella laivalla, niin voisi edes pysäköidä sen jonnekin missä se ei muita haittaa.

Ja ennenkuin joku tulee kitisemään, niin en ole väittänyt että tuo ei olisi sallittua. Mutta täytyy muistaa, että ei kaikki asiat, mitkä ovat sallittuja, ole kuitenkaan kohteliasta tai hyvää käytöstä.
 
Tuohon tilanteeseen riittää ihan helppo logiikka johon vihjasin jo edellisessä viestissä. Jos oikealta tuleva selvästi osoittaa väistämisvelvollisuutta, on siellä se kolmio, ellei itse ole kovinkin paksukalloinen.

En ole koskaan nähnyt tuotä ongelmana, eikä siitä ole koskaan tullut mitään jännittävää tilannetta vaikka olen hyvin paljon suhaillut juurikin pieniä asuinalueiden teitä työkseni vuosikausia.
Se on hyvä että et näe sitä ongelmana. Me muut voidaan ajaa jatkossakin tienkäyttäjän yleisten velvollisuuksien edellyttämällä tavalla, eikä tehdä oletuksia toisen väistämisistä normaalista poikkeavissa tilanteissa, jos merkkejä ei ole näkyvissä eikä alueella ole muita seikkoja joiden perusteella sen kolmio siellä olisi.

Noin muuten keskustelu menee aika hedelmättömäksi siinä kohtaa, kun pitää tuoda mukaan omat ajomäärät tukemaan omaa subjektiivista näkemystä ja sen myötä myös suht merkityksetön asia eli omat rajalliset kokemukset tilanteista vrt. oikeasti tapahtuvat risteysonnettomuudet. Saattaa olla, että moni "ammattikuski" ei vaan huomaa aiheuttamiaan vaaratilanteita ja kuvittelee ajavansa sujuvasti.
 
Ärsyttää ne, jotka pysäköivät ylipitkiä pakettiautoja tavallisille parkkipaikoille ja blokkaavat ensinnäkin muiden näkyvyyden ja lisäksi myös osittain ajoväylät. Jos on jokin pakottava tarve liikkua tuollaisella laivalla, niin voisi edes pysäköidä sen jonnekin missä se ei muita haittaa.

Ja ennenkuin joku tulee kitisemään, niin en ole väittänyt että tuo ei olisi sallittua. Mutta täytyy muistaa, että ei kaikki asiat, mitkä ovat sallittuja, ole kuitenkaan kohteliasta tai hyvää käytöstä.
Onko se siis sallittua? Jos auto ei mahdu ruutuun, on se pysäköity ruudun ulkopuolelle, eli paikkaan joka ei ole merkitty pysäköintiä varten.
 
Se on hyvä että et näe sitä ongelmana. Me muut voidaan ajaa jatkossakin tienkäyttäjän yleisten velvollisuuksien edellyttämällä tavalla, eikä tehdä oletuksia toisen väistämisistä normaalista poikkeavissa tilanteissa, jos merkkejä ei ole näkyvissä eikä alueella ole muita seikkoja joiden perusteella sen kolmio siellä olisi.

Non muuten keskustelu menee aika hedelmättömäksi siinä kohtaa, kun pitää tuoda mukaan omat ajomäärät tukemaan omaa subjektiivista näkemystä ja sen myötä myös suht merkityksetön asia eli omat rajalliset kokemukset tilanteista vrt. oikeasti tapahtuvat risteysonnettomuudet. Saattaa olla, että moni "ammattikuski" ei vaan huomaa aiheuttamiaan vaaratilanteita ja kuvittelee ajavansa sujuvasti.
Kuvittelitko siis etten aja velvollisuuksien edellyttämällä tavalla jos menen ensin kun toinen osoittaa selvästi väistävänsä? Rakensitko ehkä olkiukon tähän hätään?

Yritikö vahingossa ujuttaa pienen ad homineminkin viestisi lopuksi?
 
Aika pitkälti samaa mieltä, tosiaan taloyhtiön kulttuuri on ollut aina, että asiat hoidetaan isännöitsijän kautta, joka taas kysyy firman lakiosaston kantaa, ja lopputulemana asiat eivät etene milloin minkäkin nyanssin takia. Sellainen maalaisjärjen käyttö olisi ajoittain toivottavaa.

Korjataan sen verran ettei tuolla asuntovaunussa tietääkseni asu kukaan täyspäiväisesti, vaan tämän vuokralaisen sukulaiset majoittuvat siellä vähintään kerran viikossa. Sähköt vetävät talvipäivien aikana jatkoroikalla noin 20 metriä taloyhtiön päärakennuksen seinässä olevasta pistorasiasta, jossa ei ole kelloa. Tuota pistorasiaa käytetään kiinteistöhuollon tarpeisiin, ei pitäisi todellakaan kuulua asukkaiden käyttöön.
Jos joku meidän taloyhtiössä vetäisi TALON seinästä jatkuvaa sähköä, niin aivan varmasti kiskoisin irti jokainen kerta kun kävelisin ohi. Jatkuisi vielä niin kävisin ostamassa ihan omalla kustannuksella eristetyt pihdit ja katkaisisin koko johdon.
 
Ja sekö poistaa maalatut ruudut kesällä?
Noin typerään kysymykseen en viitsi vastata. Ammattikuskina sinulle pitäisi olla selvää kuinka pysäköidä ja millaisia liikennemerkkejä asiaan liittyy. Peräkärrinkin kanssa onnistuu kyllä, oli maalia asvaltissa tai ei. Jostain syystä teet itsestäänselvyyksistäkin isoja ongelmia, onko siihen jokin syy?
 
Noin typerään kysymykseen en viitsi vastata. Ammattikuskina sinulle pitäisi olla selvää kuinka pysäköidä ja millaisia liikennemerkkejä asiaan liittyy. Peräkärrinkin kanssa onnistuu kyllä, oli maalia asvaltissa tai ei. Jostain syystä teet itsestäänselvyyksistäkin isoja ongelmia, onko siihen jokin syy?
Vastasin sillä mitalla kuin toteamuksesi, jonka oheen viestiäni lainasit, ansaitsi. Voin toki avata jos haluat: tiemaalaukset eivät tosiaan ole voimassa jos eivät näy talvella, mutta kesällä ovat.

Tässä vähän tulkintoja pysäköinnin luvallisuudesta, ole hyvä. Ajoradan, pyörätien tai kävelytien puolelle ei saa useimmissa kunnissa levittäytyä ruudusta: Pysäköinninvalvonnan paikkakuntakohtaiset tulkintaerot hämmentävät
 
Onko se siis sallittua? Jos auto ei mahdu ruutuun, on se pysäköity ruudun ulkopuolelle, eli paikkaan joka ei ole merkitty pysäköintiä varten.

Käy joskus parkkipaikoilla katsomassa. Ne ruudut eivät ole umpinaisia, vaan niissä on viivat vain kolmella sivulla.
 
Jos joku meidän taloyhtiössä vetäisi TALON seinästä jatkuvaa sähköä, niin aivan varmasti kiskoisin irti jokainen kerta kun kävelisin ohi. Jatkuisi vielä niin kävisin ostamassa ihan omalla kustannuksella eristetyt pihdit ja katkaisisin koko johdon.

Kyllä. Jos joku varastaa taloyhtiöltä sähköä, niin silloin hän varastaa sitä jokaiselta taloyhtiön osakkaalta. Ihmetyttää edelleen tässä ketjussa mainittu isännöitsijä, joka sallii taloyhtiön ulkopuolisten henkilöiden varastaa taloyhtiöltä sähköä. Ja vielä enemmän ihmetyttää ne taloyhtiön osakkaat, jotka eivät laita moista isännöitsijää pihalle.
 
Saattaa olla, että moni "ammattikuski" ei vaan huomaa aiheuttamiaan vaaratilanteita ja kuvittelee ajavansa sujuvasti.

Tämä on hyvä huomio. Monilla ammattikuskeilla on sellainen täysin irrationaalinen kuvitelma, että koska he ajavat autoa ammatikseen, niin he olisivat parempia ja tietävämpiä kuskeja kuin muut. Todellisuus kuitenkin on sitä, että saamme viikoittain lukea lehdistä kuinka ammattikuskit ovat aiheuttaneet lukuisia vaaratilanteita ja jopa ihmisten kuolemia ylimielisellä ja liikennesäännöistä piittaamattomalla ajotyylillä.

Itsekin olen jo oppinut sen, että kun näen liikenteessä ammattikuskin, niin olen erityisen varovainen heidän suhteensa.
 
Kuvittelitko siis etten aja velvollisuuksien edellyttämällä tavalla jos menen ensin kun toinen osoittaa selvästi väistävänsä? Rakensitko ehkä olkiukon tähän hätään?

Yritikö vahingossa ujuttaa pienen ad homineminkin viestisi lopuksi?
Nope. Yritän vaan ymmärtää, miten et ymmärrä tilanteen epäselvyyttä ja kuvittelet sen olevan täysin selvä. Antaa sellaisen kuvan, että et ole täysin sisäistänyt ennakointivelvollisuutta.
Kertaan tähän vähän olennaisia seikkoja: Saattaisko olla, että jos kolmio on peittynyt puuston sisään, niin kumpikaan osapuoli ei sitä välttämättä havaitse, ja on syytä noudattaa tavallista suurempaa varovaisuutta. Voisko myös olla mahdollista, että risteyksessä, jossa on lyhyt näkyvyys osaan suunnista ja jossa on koulu sekä leikkipuisto kirjaimellisesti vieressä (ja toinen koulu risteävän tien suunnassa) sekä paljon kevyttä liikennettä, molemmat risteykseen saapuvat saattaa jopa hidastaa ja pysähtyä varmistamaan turvallisen kulkemisen kuten laki vaatii. Eli molemmille kuskeille näyttää siltä, että toinen osoittaa selvästi väistävänsä. Saattaa jopa olla mahdollista, että selvästi näkyvillä oleva merkki selkeyttäisi tilannetta kaikkien kannalta.

Mitä näihin "argumentaatiovirheisiin" tulee, niin eipä tuo omaan kokemukseen vetoaminen ole mitään huippuargumentointia sekään, lähinnä huvittavaa.
 
Tuli tänään ajeltua pitkästä aikaa leveäkaistateillä. Koko matka meni molempiin suuntiin erinomaisesti. Ilahduttavan kohteliaita ja huomaavaisia kuljettajia. Pääsin näkemään skaalan molemmat puolet kun kohteeseen ajettiin ylinopeutta ja takaisin reilua alinopeutta. Tuntui, että koko tie olisi ollut täynnä kavereita.

Ei sinänsä mikään ärsytyksen aihe, mutta ärsyttää kun ei saanut tähän ketjuun köntsää.
 
Tosin kun etuajo-oikeutettu jostain syystä luopuu vuorostaan ja näyttää sen selkeästi väistämisvelvolliselle, niin ei siinä sakkoja saa kun menee annetulla vuorolla. Tai virhettä ajokokeessa.

Siinä, että mitä se sillä kädellä näyttää vaan ei ole mitään selkeää.

Jotain se huitoo, mutta mitä?
Onko se esim joku puolituttu joka morjestaa, vaikka en itse sitä tunnista?

Ja keskittyminen ajamiseen vaan huononee, kun yrittää miettiä, että kuka puolituttu se on voinut olla.
 
Viimeksi muokattu:
Vastasin sillä mitalla kuin toteamuksesi, jonka oheen viestiäni lainasit, ansaitsi. Voin toki avata jos haluat: tiemaalaukset eivät tosiaan ole voimassa jos eivät näy talvella, mutta kesällä ovat.

Tässä vähän tulkintoja pysäköinnin luvallisuudesta, ole hyvä. Ajoradan, pyörätien tai kävelytien puolelle ei saa useimmissa kunnissa levittäytyä ruudusta: Pysäköinninvalvonnan paikkakuntakohtaiset tulkintaerot hämmentävät
Tuossa on tulkintoja, mutta kyse oli pitkästä autosta. Eli jos ko. ajoneuvon pysäköimistä ruutuun ei ole erikseen kielletty, se saa viedä vaikka 3 ruutua. Vinoparkissa ei saa aiheuttaa erityistä haittaa. Pysäköinti ei muutu laittomaksi jos lumi on yöllä sulanut, jos se on tehty muuten liikennesääntöjen mukaan. Mikään tuhru maassa ei määrää minkä laitteen saa pysäköidä, vaan liikennemerkit, trike saa viedä 3 moottoripyörän kapeaa ruutua. Kestää koeponnistuksen käräjilläkin.
 
Käy joskus parkkipaikoilla katsomassa. Ne ruudut eivät ole umpinaisia, vaan niissä on viivat vain kolmella sivulla.
Juu, koska niihin merkataan suunta mistä niihin ajetaan. Väylä alkaa siitä mihin viivat loppuvat ja auto pitäisi pysäköidä niiden väliin. Se on sitten maanomistajan päätettävissä millainen ylitys on sallittu.
 
Tuossa on tulkintoja, mutta kyse oli pitkästä autosta. Eli jos ko. ajoneuvon pysäköimistä ruutuun ei ole erikseen kielletty, se saa viedä vaikka 3 ruutua. Vinoparkissa ei saa aiheuttaa erityistä haittaa. Pysäköinti ei muutu laittomaksi jos lumi on yöllä sulanut, jos se on tehty muuten liikennesääntöjen mukaan. Mikään tuhru maassa ei määrää minkä laitteen saa pysäköidä, vaan liikennemerkit, trike saa viedä 3 moottoripyörän kapeaa ruutua. Kestää koeponnistuksen käräjilläkin.
Laita jotain viitteitä, itse laitoin jo yhden. Käräjäoikeustuomio kertoo vain yhdestä tapauksesta.
 
Nope. Yritän vaan ymmärtää, miten et ymmärrä tilanteen epäselvyyttä ja kuvittelet sen olevan täysin selvä. Antaa sellaisen kuvan, että et ole täysin sisäistänyt ennakointivelvollisuutta.
Kertaan tähän vähän olennaisia seikkoja: Saattaisko olla, että jos kolmio on peittynyt puuston sisään, niin kumpikaan osapuoli ei sitä välttämättä havaitse, ja on syytä noudattaa tavallista suurempaa varovaisuutta. Voisko myös olla mahdollista, että risteyksessä, jossa on lyhyt näkyvyys osaan suunnista ja jossa on koulu sekä leikkipuisto kirjaimellisesti vieressä (ja toinen koulu risteävän tien suunnassa) sekä paljon kevyttä liikennettä, molemmat risteykseen saapuvat saattaa jopa hidastaa ja pysähtyä varmistamaan turvallisen kulkemisen kuten laki vaatii. Eli molemmille kuskeille näyttää siltä, että toinen osoittaa selvästi väistävänsä. Saattaa jopa olla mahdollista, että selvästi näkyvillä oleva merkki selkeyttäisi tilannetta kaikkien kannalta.

Mitä näihin "argumentaatiovirheisiin" tulee, niin eipä tuo omaan kokemukseen vetoaminen ole mitään huippuargumentointia sekään, lähinnä huvittavaa.
En väittänyt ettei tilanne olisi epäselvä, kunnes se on ohi. Teet asiasta vähän turhan vaikean itsellesi. Toinen kuskeista tietää varmasti olevansa väistämisvelvollinen (ei keksitä mitään tilanteita jotka eivät tähän kuulu, kuten että kolmio ei näkyisi väistämisvelvolliselle) ja osoittaa selvemmin velvollisuutensa väistää esim. pysymällä täysin pysähdyksissä sen aikaa kun se jolla on tulkinnanvaraisuutta voi päätellä siitä jotain.

En ymmärrä miksi näet aika tavallisen liikennetilanteen noin vaikeana. Ei kyse ole vaarallisesta tilanteesta jossa ratkaisuja tehdään sekunnin murto-osassa.


Omaan kokemuksen esiin tuominen on varsin hyvä argumentti sen tueksi että tuollaisesta tilanteesta selviää ilman ongelmia. Voin avata sitä lisää niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan: Olen ajanut hyvin pitkään jäteauton tuurarina, eli usein itselleni uusilla alueilla joiden tiet eivät ole tuttuja. Nähnyt siis erilaisia pääasiassa asuinalueiden pienten teiden risteystilanteita, erityisen paljon sellaisia joissa risteyksen väistämisvelvollisuuden eivät ole itselleni etukäteen tuttuja. Koskaan ei tilanne ole mennyt vaikeaksi, joka kerta kaava on seuraava: jos molemmat luulevat väistävänsä, menee se joka pysähdyksistä liikahtaa ensin. Kertaakaan ei ole käynyt niin että ajoneuvot olisivat olleet edes auton mitan päässä toisistaan. Jälkeenpäin voi sitten ihmetellä kenellä se väistämisvelvollisuus oli, mutta molemmat ovat sen täyttäneet ja mitään ongelmaa ei ole syntynyt.

Argumentti on tietenkin tyhjä jos sille ei halua antaa painoarvoa ja tärkeintä on oman agendan ajaminen, mutta sellaista monen keskustelu tuntuu olevan, eikä se varsinaisesti minua haittaa niin kauan kun ei käytetä hyökkääviä vasta-argumentteja kuten esim. nämä "ammattikuski" viittaukset.
 
En ihan koko vääntöä jaksanut lukea, mutta tämä pisti silmään yksittäisenä viestinä. Käykö tämä paikka: Google Maps

Tuossa on perus taajaman 50 km/h rajoitus ja tasa-arvoinen risteys ilman mitään vaarallisen ristyksen merkkejä.

Katsoinkin huonosti ja onhan siellä ne merkit. Jatkakaa.

Joo, merkattuja , siis etukäteen varoitettua X risteyksiä on siellä täällä, kiertoliittymät taineet niiden määrää syösä.

Y, T risteykiä, tai siis sekavalta näyttäviä ehkä myös ilman varoituksia, taajamissa/maanteillä veikkaan että niissä kyse siitä että ajatus on jonkinlainen T risteys jossa sivuhaarassa kolmio, ja pääväylä katumaalaksin, mutta kun se ei erotu syntyy hämmentävä tilanne, missä oikealta tulevilla ei kolmiota, eikä varoituksia. (50 tai yli alueila)



Sitten mainittu että teitä on muuallakkin kuin kasvukeskuksen taajamissa. linki ei X risteyksiä, vaan T / Y, rajoituksia en kolannut tarkkaan, mutta ilmeisesti 60, / taajaman ulkopuolinen yleisrajoitus 80. Ei nyt ihan parhaita esimerkkejä. Mutta ajatus se että oli se rajoitus 40 tai yli, niin jos sitä kolmiota tai muuta ei näy, niin ehkä sitä ei myöskään ole.

Taajamissa voi sitten olla risteyksiä missä ei oikealta tulijalle kolmiota, silmämääräisesti näyttää kuskille ihan normaalilta kadulta, ehkä jotain voi arpoa katunimistä tai niiden puutteesta, mutta suunnittelian ajatus se että se on "pihatie", tai sitten ei olekkaan. Siellä sitten joku paikallinen tapa ja turstit sitten väistelee oikealta tulijoita.

kuva_2024-07-01_091207903.png
kuva_2024-07-01_091304626.png




 
Viimeksi muokattu:
Laita jotain viitteitä, itse laitoin jo yhden. Käräjäoikeustuomio kertoo vain yhdestä tapauksesta.
Olikos näillä säännöolle ohan oma ketju ?
Käräjillä ilmeisesti ollut riitä missä pysäköity auto kärryllä kahteen ruutuun, muistaakseni jos ei kielletty, niin ei ole kiellettyä. Se onko laki muuttunut sitten eri juttu.

Ja ymmärsin että kritiikki koskis ajoneuvoa joka ei ylitä mahdollisia viivoja, mutta sielä "aukonpuolelta" pitkällä, joka ainakin joidenkin asiantuntijoiden mielestä ei laitonta automaattisesti.

Edit:
Tarinassa menee pysäköinninvalvonnan tulkinnat, jotka päästääntöisesti valvoo kunnan , valtion alueita, ja keskustelussa myös yksityisipaikkoja. Vastaukset ja riitojen ratkaisut taitaa vähän riippua siitäkin.

Toki tunnettua että kunnallinen on voinut vetää ihan omaa tulkintaa mikä ei kestä oikeudessa riitelyä.

Mutta siitä kai yhteys ymmärrys, jos merkattu, niin reuna viivojen ylittämistä voi olla vaikea voittaa kunnallisella alueella, jos ei muuta sählinkiä. Tarkkaa pysäköi se corollankin niin että nokka tai perä ylitä viivaa, tai kylki. Mutta onko siellä "aukon" puolella mikä meininki, jos ei siis muuta haittaa, kuin se pikkutarkka kuski tai valvoja.

Vanhanlain aikaa julksililla paikoilla oli kahteen ruutuun pysäköinnistä eri versioita, mutta epäilen että osa voi olla sekaannuksia yksityisenpuolen ratkaisujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, koska niihin merkataan suunta mistä niihin ajetaan. Väylä alkaa siitä mihin viivat loppuvat ja auto pitäisi pysäköidä niiden väliin. Se on sitten maanomistajan päätettävissä millainen ylitys on sallittu.

Ja mitenkähän tämä maanomistaja viestii pysäköijille näistä sallituista ylityksistä? Kun pääsääntöisesti parkkipaikalle mentäessä ei ole minkäänlaista merkintää kyseisestä aiheesta. On vain liikennemerkki, mikä kertoo että kyseessä on pysäköintipaikka.
 
Ja mitenkähän tämä maanomistaja viestii pysäköijille näistä sallituista ylityksistä? Kun pääsääntöisesti parkkipaikalle mentäessä ei ole minkäänlaista merkintää kyseisestä aiheesta. On vain liikennemerkki, mikä kertoo että kyseessä on pysäköintipaikka.
Sitähän tuossa mun linkkaamassani jutussa käsitelläänkin, että toimintatavat ovat erilaisia (kuntatasolla, mutta sama koskee tietty yksityisiäkin alueita) ja ainoa keino olla ihan varma ettei tule seurauksia on pysäköidä omille maille tai mahtua ruutuun. Se ettei ruutuun mahtumattomuudesta sakoteta ei tarkoita että se lähtökohtaisesti olisi sallittua.

Se on siltä osalta vähän kuin ylinopeus, ei siitäkään sakkoa anneta heti kun mennään yli, mutta ei se siitä sallittua tee.
 
Sitähän tuossa mun linkkaamassani jutussa käsitelläänkin, että toimintatavat ovat erilaisia (kuntatasolla, mutta sama koskee tietty yksityisiäkin alueita) ja ainoa keino olla ihan varma ettei tule seurauksia on pysäköidä omille maille tai mahtua ruutuun. Se ettei ruutuun mahtumattomuudesta sakoteta ei tarkoita että se lähtökohtaisesti olisi sallittua.

Se on siltä osalta vähän kuin ylinopeus, ei siitäkään sakkoa anneta heti kun mennään yli, mutta ei se siitä sallittua tee.

Mutta käytännössä voidaan todeta tuon olevan sallittua, koska mitään seuraamuksia noista ei tule. Ja koko viestini pointti oli kuitenkin se, että jos nämä pakettiautosankarit olisivat fiksuja ihmisiä, niin pysäköisivät sen auton jonnekin missä se ei häiritse muita, vaikka heillä se mahdollisuus onkin pysäköidä auto muiden haitoille.
 
Mutta käytännössä voidaan todeta tuon olevan sallittua, koska mitään seuraamuksia noista ei tule. Ja koko viestini pointti oli kuitenkin se, että jos nämä pakettiautosankarit olisivat fiksuja ihmisiä, niin pysäköisivät sen auton jonnekin missä se ei häiritse muita, vaikka heillä se mahdollisuus onkin pysäköidä auto muiden haitoille.
Ei ollut tarkoitus kieltää tuota pointtiasi, vaan lähinnä siitä avasin keskustelua että vaikka jostain ei rangaista ei se tee siitä sallittua tai hyväksyttävää.

Esim. paikallisen Prisman parkkiksella on raskaalle kalustolle, yhdistelmille jne paikat ihan parkkiksen perällä ja jos ne on täynnä voi ison auton jättää n. 150 metrin päähän kadunvarsipaikalle, tai sitten voi vaikka ostaa jonkun kauppakassin niin ei tarvitse isolla työautolla käydä marketissa. Ei kuulu ihmisoikeuksiin päästä isolla autolla oven lähelle.

Vuosia sitten kollega huudahti "No mihin mä sit laitan tän?" kun asiasta mainitsin, ettei ehkä ole ihan ok varata neljää parkkiruutua marketin pihasta. Ihan kuin jokaikiselle ajoneuvolle pitäisi olla paikka just siinä ovella mihin kuski menossa ja että sen etsiminen olisi jonkun muun kuin kuskin oma tehtävä. :D
 
Tosin kun etuajo-oikeutettu jostain syystä luopuu vuorostaan ja näyttää sen selkeästi väistämisvelvolliselle, niin ei siinä sakkoja saa kun menee annetulla vuorolla. Tai virhettä ajokokeessa.
Eihän siitä saakaan, sen sijaan väistäjälle saisi kirjottaa muikkarin kun esimerkiksi etuajo-oikeutettua suurempaa väylää ajaessaan näkee bussin tulevan motarin rampista ylös kolmion taakse pysähdyksiin vetää itse liinat kiinni keskelle tietä antamaan tilaa bussille syystä x.


Ei anneta 2v vanhan työmaan häiritä. Bussi saapuu vasemmalta rampista kolmion taa ja oranssi auto antaa tilaa syystä x ja on itse kääntymässä oikealle ramppiin (jonne bussin on ylittämässä tien myöhemmin). Onneksi olin itsekkn kääntymässä oranssin auton perässä, olisi jo mielenkiintoinen tilanne ajaa suoraan ja toinen pysähtyy keskelle tietä ihan vaan kun saa jostain päähänsä antaa bussille tilaa. Torvea soittamalla tajusi jatkaa matkaansa ja bussi tuli sitten meidän perässä ramppiin kuten kuuluukin.
 
Pari päivää sitten Lahden motaria ajaessa meinas tulla ajettua isoin ja ehkä viimeinen kolari. Ajoin ohituskaistalla 120kmh gps ja oikealla kaistalla porukka veti letkassa 100kmh. Hetken päästä tulin liittymän kohdalle ja näin kun rekka laittoi vilkun päälle ja oli liittymässä motarille. Tossa rekan kohdalla sattui vaan olemaan henkilöauto joka siis oli arviolta noin 20 metriä siinä mun edessä. Henkilöauton kuski sitten veti klassisen herrasmiesliikkeen ja heitti vilkun päälle ja käänsi ratista ohituskaistalle täysin huomaamatta että mä olin tulossa ohi sieltä, muuta en kerennyt kun painaa torven pohjaan ja kääntää rattia että pientareen puolelta pääsi ohi. Yllättävä siististi tuo meni vaikka mahdollisuudet oli vaikka mihin, äkkijarrutusta tuossa ei mitenkään olisi pystynyt tekemään kun noin yllättäen ja vielä 20kmh hitaammin ajava hyppää noin eteen.

Tästä eteenpäin ehkä 10 minuuttia ja olin taas ohittamassa rekkaa kun rekan takana ollut henkilöautokuski päätti kiskaista yhtäkkiä suoraan mun eteen että piti polkea jarrua tosissaan ettei aja perään. Tämäkin hyvin klassinen ja monelle varmaan tuttu tilanne, yllättäen mun takana ei autoja ollut mutta tohon eteen oli pakko änkeä.

Kommellukset ei loppunut tähän vaan myöhemmin motarilla oikea kaista veti hiukan paremmin kuin vasen ohituskaista. Tämä tietysti johti siihen että kiireisimmät ohitteli oikean puolelta ja sitten liittyivät takaisin vasemmalle kaistalle pieniin väleihin. Joku keski-ikänen bemari kuski veti ilman vilkkua suoraan mun auton keulaa hipoen siihen eteen. Vähän alko tässä kohtaa jo vituttaa ja piti väläytellä valoja protestiksi kun tuntu että motarilla on enemmän ja vähemmän ajattelematonta porukkaa. Hauskinta tietysti, että kun toi suma helpotti niin sama bemari meni takaisin oikealle kaistalle ajelemaan alle 120kmh eli mikään kiire ei sitten ollutkaan?

Lahen kohdilla pääsin vielä kirsikkana kakun päälle todistamaan miten joku keski-ikänen mamma melkeen kolasi motoristin kun yritti liittyä suoraan sen kylkeen. Motoristin refleksit ja hyvin kiihtyvä prätkä kuitenkin pelasti tilanteen.


Pitkään aikaan ei oo sattunu niin mitään mutta nyt sitten kokomatkan tuntui että liikenteessä oli paljon tilannetajuttomia ihimisiä menossa kiireessä viikonlopun viettoon.
 
Ootko kuullut sellaisesta asiasta kuin ennakointi? Kun tiedät, että vilkkaassa liikenteessä ja ramppien kohdalla voi tapahtua noin niin auttamatta ajaudut vaan tuommoisiin tilanteisiin. :eek: Jännitystä elämään.
Ennakointi olisi kovin helppoa jos ihmiset ajaisivat liikennesääntöjen mukaan...
 
Sen takia juuri ennakoidaan.

Mikä olisi se sopiva ennakointitapa näissä tilanteissa? Vauhdin tiputtaminen siltä varalta että viereisellä kaistalla oleva saattaa ilman varoitusta vaihtaa kaistaa?

EDIT:
Helpotan vähän tarjoamalla palan vuoden 2017 lakiesityksen perusteluista (typoineen), jossa ennakointivelvollisuus lisättiin lakiin. Onkohan tuollainen yllättävä kaistanvaihto sellainen tilanne jossa selvästi voi havaita että tienkäyttäjä ei aio noudattaa liikennesääntöjä (paitsi tietenkin kun ollaan jo siinä tilanteessa jossa vaaditaan äkillisiä toimia, niin kuin postauksessa on mennytkin)?:
Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä. Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut.
 
Viimeksi muokattu:
Sen takia juuri ennakoidaan.
Kerros miten olisit ennakoinut? Visuaalinen havainnointi toki ja reagointi että jotain saattaa tapahtua. Mutta hidastatko joka rampin kohdalla JOS joku päättääkin vetää katsomatta kylkeen? Itse havainnoin tilanteen, arvioin todennäköisyyttä moiselle tapahtumalle, mutta ihan mahdotonta tuollaisiin nopeasti kaistaa eteen vaihtaviin on reagoida ennakoivasti. Ellet sitten tosiaan vedä liinoja kiinni ihan varuiksi joka rampin, ohituskaistan tai muun kohdalla.
 
Niin uskomatonta kuin se onkin, niin se ennakointi tehdään juuri sitä varten että joku tekee virheitä liikenteessä.

Ja juu, itse tulee ainakin usein himmattua liittymien kohdalla jos hidas ajoneuvo liittyy liikennevirtaan koska se on ennemmin sääntö kuin poikkeus että kaistanvaihtoja tapahtuu. Omien kokemuksien mukaan tosin se kiihkein kaistanvaihtaja tulee yleensä hitaan ajoneuvon perässä, kun ensin liittyminen ja sitten turvallisesti nopeuden nosto lähelle rajoitusnopeutta on useille mahdoton yhtälö.
 
Niin uskomatonta kuin se onkin, niin se ennakointi tehdään juuri sitä varten että joku tekee virheitä liikenteessä.

Ja juu, itse tulee ainakin usein himmattua liittymien kohdalla jos hidas ajoneuvo liittyy liikennevirtaan koska se on ennemmin sääntö kuin poikkeus että kaistanvaihtoja tapahtuu. Omien kokemuksien mukaan tosin se kiihkein kaistanvaihtaja tulee yleensä hitaan ajoneuvon perässä, kun ensin liittyminen ja sitten turvallisesti nopeuden nosto lähelle rajoitusnopeutta on useille mahdoton yhtälö.
Niinhän siinä käy, että kun luottamusperiaate heitetään muutaman toimesta romukoppaan, joutuu kaikki unohtamaan sen, vaikka se on yksi peruskivistä tieliikennelain perustueluissa. Lopulta ollaan tilanteessa jossa röyhkein ajaa miten haluaa ja muut ennakoivat sekoilua hermot kireellä.
 
Mikä olisi se sopiva ennakointitapa näissä tilanteissa? Vauhdin tiputtaminen siltä varalta että viereisellä kaistalla oleva saattaa ilman varoitusta vaihtaa kaistaa?
Pienet nopeudensäätelyt, niin että kun näkee kohdan, missä saattaisi tapahtua kaistanvaihto, niin pyrkii olemaan ajallisesti siinä kohdassa eri aikaan kuin muut. Sujuvoittaa muutenkin yleisesti liikennnettä, kun pinellä muiden huomioimisella ei tungeta kaikki samaan väliin samaan aikaan.
 
Niin uskomatonta kuin se onkin, niin se ennakointi tehdään juuri sitä varten että joku tekee virheitä liikenteessä.

Ja juu, itse tulee ainakin usein himmattua liittymien kohdalla jos hidas ajoneuvo liittyy liikennevirtaan koska se on ennemmin sääntö kuin poikkeus että kaistanvaihtoja tapahtuu. Omien kokemuksien mukaan tosin se kiihkein kaistanvaihtaja tulee yleensä hitaan ajoneuvon perässä, kun ensin liittyminen ja sitten turvallisesti nopeuden nosto lähelle rajoitusnopeutta on useille mahdoton yhtälö.
Raskaat ovat asia erikseen. Niissä tulee aika usein joko kiihdytettyä tai himmattua nopeus osumaan ja/tai katsottua miten ripeään se toinen saa laitteensa kiihtymään. Mutta en kyllä ala nopeutta vaihtelemaan jos kyseessä on ihan normi henkilöauto normi rampilla (ei näitä pätkäminiramppeja joissa ei saa edes nopealla autolla otettua välttämättä täysiä vauhteja jos on märkää tai talvi). Yhtä tyhmää kuin väistämisvelvollisten pyöräilijöiden eteen suojatiellä pysähtely tietämättömyyttä tai "ennakoiden".
 
Pienet nopeudensäätelyt, niin että kun näkee kohdan, missä saattaisi tapahtua kaistanvaihto, niin pyrkii olemaan ajallisesti siinä kohdassa eri aikaan kuin muut. Sujuvoittaa muutenkin yleisesti liikennnettä, kun pinellä muiden huomioimisella ei tungeta kaikki samaan väliin samaan aikaan.
Tämä johtaa nyt vähän sivuraiteelle, mutta seuraava kysymys onkin sitten että onko tämä ihan ok kun liikennettä on reippaammin? Esim jos ajan jonossa vasemmalla kaistalla ja tuollainen tilanne näkyy mahdollisesti edessä, onko se ihan ok? Entä miten takana oleva yleensä reagoi siihen?

En haluaisi maalailla marginaalitapauksia vastaväitteeksi, vaan lähinnä avata sitä ajatusta että toimilla on myös varjopuolensa. Itse siis teen tätä jos esim. lähestyn rekkaa hieman reippaampaa nopeutta kuin oikealla kaistalla ajava ja näyttää siltä että osutaan samaan aikaan rekan kohdalla, hidastan usein vähän niin että oikealta pääsee eteen ilman sekoilua. Se herättää joskus aika aggressiivisia reaktioita takana ajavissa, vaikka jonoa olisi käytännössä loputtomiin ja oikealla ajava kuitenkin jo osuu johonkin kohtaan jonoa kaistaa vaihtaessaan. Kokonaisturvallisuuden kannalta on vähän siinä ja siinä lisääntyykö turvallisuus ainakin niissä tilateissa joissa takana ajava vetää välin kiinni ja sekoilee takakontissa kiinni.

EDIT:
Esimerkkini on siis helposti ennakoitava tilanne, ei sellainen jossa esim. pitää vaan arvailla onkohan liittymästä tuleva raivokiireinen vai ei, jolloin se voi herättää vielä enemmän tunteita takana ajavassa.
 
Pääsääntöisesti monesti voi olla järkevää pienentää nopeuseroa. Jo pelkästään se että oikea kaista ajaa vaikka 80iä ja vasen satasta pitäisi kertoa, että nopeuseroista johtuen yllättäviä tilanteita voi tulla ja täten niihin kannattaa hivenen varautuakin (ja taas jos nopeuserot kasvavat motarinopeuksiin niin riskitkin noissa tilanteissa kasvavat).

En tiedä, sitten miten omasta nopeudesta tinkiminen olisi millään tavalla sekoilua. Jos en saa autoa kylkeen niin se on ihan hyvä motivaatio ennakoida tilanteita. Se, että omista oikeuksistaan pitää tarkasti kiinni ei opeta sitä riskin ottajaa/virheen tekijää yhtään sen enempää ellei oikeasti kolise pahasti (jolloin "hyöty" menee siinä sitten samalla). Pieni kolhu tuskin tapoja merkittävästi muuttaa.
 
Ootko kuullut sellaisesta asiasta kuin ennakointi? Kun tiedät, että vilkkaassa liikenteessä ja ramppien kohdalla voi tapahtua noin niin auttamatta ajaudut vaan tuommoisiin tilanteisiin. :eek: Jännitystä elämään.
Mitä olet mieltä, tuleeko normaalissa liikenteessä ennakoida muiden toimivan liikennesääntöjä vastaan? Kysymys ihan periaatteellisella tasolla, ei niinkään mihinkään yksittäiseen tapahtumaan liittyen.
 
Tämä johtaa nyt vähän sivuraiteelle, mutta seuraava kysymys onkin sitten että onko tämä ihan ok kun liikennettä on reippaammin? Esim jos ajan jonossa vasemmalla kaistalla ja tuollainen tilanne näkyy mahdollisesti edessä, onko se ihan ok? Entä miten takana oleva yleensä reagoi siihen?

En haluaisi maalailla marginaalitapauksia vastaväitteeksi, vaan lähinnä avata sitä ajatusta että toimilla on myös varjopuolensa. Itse siis teen tätä jos esim. lähestyn rekkaa hieman reippaampaa nopeutta kuin oikealla kaistalla ajava ja näyttää siltä että osutaan samaan aikaan rekan kohdalla, hidastan usein vähän niin että oikealta pääsee eteen ilman sekoilua. Se herättää joskus aika aggressiivisia reaktioita takana ajavissa, vaikka jonoa olisi käytännössä loputtomiin ja oikealla ajava kuitenkin jo osuu johonkin kohtaan jonoa kaistaa vaihtaessaan. Kokonaisturvallisuuden kannalta on vähän siinä ja siinä lisääntyykö turvallisuus ainakin niissä tilateissa joissa takana ajava vetää välin kiinni ja sekoilee takakontissa kiinni.

EDIT:
Esimerkkini on siis helposti ennakoitava tilanne, ei sellainen jossa esim. pitää vaan arvailla onkohan liittymästä tuleva raivokiireinen vai ei, jolloin se voi herättää vielä enemmän tunteita takana ajavassa.
Tietty toimitaan tilanteen mukaan pienimmän haitan periaatteella.
 
Olen tosiaan itse kuvitellut, että ennakointia tehdään pääsääntöisesti juuri sen takia että joku tekee virheen (on se sitten havainnoinnissa, välinpitämättömyyttään, osaamattomuuttaan tai jostain muusta syystä). Usein näihin liittyy enemmän tai vähemmän myös lain rikkomista.

Yleensä onnettomuus johtuu useammasta virheestä. Yleensä yksi iso ja sitten liuta pienempiä jotka voivat olla myös välinpitämättömyyttä tai juuri puutteita ennakoinnissa/turvaväleissä tai missä ikinä.

Tokihan syyllisen löytäminen on monelle se tärkein aspekti, mutta monessa tapauksessa vaikka syyllinen on täysin yksiselitteisesti joku muu niin tilanne olisi toisellalailla ajettuna jäänyt todella usein tapahtumatta.

Siksi asioiden ärsyttäminen liikenteessä on harvoin hirveän hyödyllistä. Varsinkin kun se helposti vaikuttaa myös omaan ajamiseen.

Ja siis en itse ainakaan ole ärsyyntymisen ulkopuolella, mutta omat ärsyyntymisen aiheet ovat yleensä taajamanopeuksissa tapahtuvia joten seuraamukset myös pienempiä ja tilanne on nopeasti ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 472
Viestejä
4 679 081
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom