Tuohon tilanteeseen riittää ihan helppo logiikka johon vihjasin jo edellisessä viestissä. Jos oikealta tuleva selvästi osoittaa väistämisvelvollisuutta, on siellä se kolmio, ellei itse ole kovinkin paksukalloinen.
En ole koskaan nähnyt tuotä ongelmana, eikä siitä ole koskaan tullut mitään jännittävää tilannetta vaikka olen hyvin paljon suhaillut juurikin pieniä asuinalueiden teitä työkseni vuosikausia.
Tässä risteys mikä näyttää kertojalla tasa-arvoiselta, ei sinne eteen uskalla mennä ennenkuin varma että toinen nimenomaan on minulle antamassa tilaa.
Jos siellä ei olisi kolmiota, ja sieltä lähesyvä lähestyy risteystä varovaisesti, että voi ne pyöräiälijät sun muut haivaita ja varmistaa että myös minä väistän, mutta ei aikomusta väistää minua, niin hän havaitsee minun hiljentäneen, minä havaitse hänen, ja hän sitten jatkaakin. Näitä on, joista oma versionsa on se missä risteys tuntuu siltä että oikealla kolmio (mitä ei ole), ja jopa sielä oikealta tulijoista osa mieltää niin että väistävät.
Osa ei halua ottaa kolarisikiä, riippumatta maksajista, osa kuskeista on dynaamisia ja ajo tapaan kuuluu riskintotto. Jos toinen epäröi, niin nopeat voittaa.
Kyllä tuo taitaa edelleen olla ohje, niin kuin oli silloin 90-luvullakin. 40 rajoituksella voi olla kumpaa tahansa, 30 pääsääntöisesti tasureita ja 50 rajoituksella tasuri on poikkeus joka merkitään erikseen (en muista nähneeni sellaista).
Mahdollisesti se opetus ollut paikalliseen tilanteeseen sopeutuvaa, tai täytynytkin olla.
Etuajo-oikeutetun tien merkki ei liity tähän mitenkään, sillä se vaan kertoo mikä tie on etuajo-oikeutettu, ei sitä onko risteyksessä kolmioita vai ei (risteävälläkin tiellä voi olla korkea nopeusrajoitus).
Mitä tilanteita tulee missä olisi väistämis velvollinen, jos muille on osoitettu väistämis velvollisuus kolmiolla tai muulla merkillä ja jos ei ole, niin siitä sitten varoitetaan.
En nyt tässä ole etuajo-oikeus merkkejä pois ottamassa,päinvastoin. Onhan se viesti sille amatöörikuskillekkin.
Ja koska on ollut ihan tunnettua että teitä, risteyksiä ei ole aina merkattu/toutettu suunnittelu ohjeiden mukaan, eli vaikka tuntisi ohjeet, niin se auttaa, mutta ei kerro mitä siellä on.
Pahimmat mokat kai korjataan aika pian jos tienpitäjä saa niistä tiedon. ja valtava määrä kilometrejä on amatöörien ylläpitämiä. (valtio taitaa niiden maantieristeykset varustaa kolmioilla, päätellen siitä että maakunta reisulla oli yhden kantatien varalle päivitelty/lisätty ja ohjeissakin mainitaan)