Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
355
Tässä tuli viikonloppuna ajettua nelostietä useamman sata kilometriä, ja oli taas jänniä tapahtumia. Eniten ihmetyttää (jälleen kerran, ja aina) se perässä roikkuminen. Ensimmäinen tapahtui Lahden motarilla, kun siinä parin auton kanssa ohitettiin jonoa ohituskaistalla. Nopeuseroa ohitettaviin oli ~20km/h, mutta eihän se sekunnissa mene. Itse tykkään turvallisuudesta, eli pidän turvavälin (adaptiivinen vakkari hoitaa sen mukavasti) edelläni ajavaan. Eiköhän siinä liimaudu lippisaudisti takapuskuriin niin ettei ajovaloja näy, enkä edes liioittele. En siinä raivoa kehitellyt, mutta en vaan ymmärrä. Ei me siihen oikealle olisi voitu vaihtaa, mutta pitää näyttää kuka on "kunkku"?

Vastaavaa tuolla maanteilläkin näkyi. Pitkä possujuna, ja roikutaan metrin päässä. Eihän siitä näe vastaantulevia yhtään, ja sitten käytetään pirssiä vastaantulevien kaistalla kun pitää sadan metrin välein kurkkia ehtisikö ohi. Ehkä olen vaan tyhmä mutta en mä näitä sankareita vaan ymmärrä. Ei juurikaan omassa perässäni kukaan roikkunut, ainakaan sen jälkeen kun näkivät että "oho tuohan ohittelee", mutta heti kun minusta pääsee ohi niin seuraavan pakokaasuja haistelemaan. Sitä on huomannut että reilulla turvavälillä se ohittaminen ilman ohituskaistoja on niin paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa. Mutta kai siinä tulee sellanen illuusio että kun ollaan se parikymmentä metriä edempänä ni ollaan kuin oltaisi ohitettu jo? Itse turvavälillä näen ilman "kurkkimista" tuleeko vastaan autoja, ja tietäen oman auton kiihtyvyyden, saan helposti kerättyä ohitusnopeuden jo omalla kaistalla, ja se ei montaa sekuntia vie kun ohitus on suoritettu.

En näistä raivostu tai provosoidu, mutta harmittaa kun turvallisuudesta ja järjenkäytöstä ei ole tietoakaan. Usein siinä on muitakin kärsijinä kuin se perseilijä. Olisikin että vain perseilijälle sattuu, mutta usein sattuu muitakin leukaan jos odottamatonta tapahtuu. Nojuu, samaa laulua täällä kuin aina.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 075
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
937
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

1701069357239.png
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
975
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 128
Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Olin keskimmäisellä kaistalla kääntymässä munkkaan/keskustaan. Tällä kaistalla saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Olin kääntymässä oikealle liittymästä.
Väistin oman kaistani äärivasempaan reunaan, jottei kolahda. Koska oikealta puoleltani auto alkoi kääntyä Pasilaan päin, kaistalta, josta ei saa ajaa suoraan, vaan on käännyttävä oikealle.

Ja sormilla selittäminen oli siinä skodassa vahvasti läsnä. Varmaan kiittelivät minua että tukin kaistaa.
Taas meinasi kolista aamuliikenteessä koska kanssa-autoilijat eivät osaa ajaa oikeilla kaistoilla. Haagan liikenneympyrässä Pitäjänmäen suunnasta tarkoitus oli ajaa Munkkiniemen suuntaan.

Viereen oikealle puolelle ilmestyi oranssi paku kaistalle joka vain ja ainoastaan kääntyy Munkkiniemeen. Itse olin kaistalla joka kääntyy Munkkiniemeen tai jatkaa suoraan Haagan suuntaan ulommaista kaistaa. Minä sinisenä ja tarkoitus oli ajaa noin. Oranssi paku päätti sitten ilman vilkkua tuosta koukatakin Haagan suuntaan ja minulla vilkku oikealle ja jo kääntämässä nokkaa kohti Huopalahdentietä. Oli taas senteistä kiinni ettei kolissut.

Kappas, samassa paikassa minulla oli aivan sama läheltäpiti tilanne, mutta henkilöautonkanssa. Opasteet kuiten ovat erittäin selvät siellä kaistan yläpuolella. Toi keltainen kääntyminen, ei ole opasteiden mukaista ja ihan päin metikköä ajojärjestyksen kannalta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 137
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
Vaikeus varmaankin näissä tulee siitä, että pitäisi keskittyä ajamiseen, kyltteihin jne., eikä puhelimen räpläämiseen tai vastaavaan. Lisäksi ilmeisesti katkoviivoituksen merkitys on osalla aivan hukassa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
Ekalla kerralla onnea ja seuraavalla kerralla kokemusta ja muiden varomista.

Tärkeää on se miten ympyrään saapuu, ja riittävä käsitys mistä poistuu ja miten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 529
Finnoon ympyrä on kyllä helppo kun siinä on opasteet ja se on niin pieni, että helppo hahmottaa. Jo ympyrään tulessa näkee kaikki poistumisreitit ja ajolinjan voi suuniitella päässä valmiiksi kuten yleensä muissakin ympyröissä.

Haagan ympyrän isoin ongelma on sen julmettu koko. Puoli ympyrää kun olet ajanut, niin suuntavaisto on jo sen verran sekaisin, ettei intuitiolla pysty kääntymään oikeasta liittymästä vaan pitää katsoa opasteita tai muita maamerkkejä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

Opetettu että "ympyrä" on ihan normaali tie risteyksineen, suorasta eroaa siinä että kaartuu vasemmalle.

Lisäksi opetettu erikseen että kaistanvaihtaja väistää, ajoissa vilkku ja sopivan välin katsominen, muut toki helpottaa.

No sisällä etuoikeus viesti koski jotain ulkomaata, ja ihan kaikki tulkinnatkaa siitä olleet kiistattomia.


Sehän kuvankin ympyrässä hämää että kaistoja menee vähän miten sattuu, sisä kaista meneekin ulkokaistalle (esim tuossa piirtämiesi autojen takan). ja katkoviivaa menee ristiin rastiin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
188
Kuvassa esim voimalinjan alla vasemmassa alareunassa, sisältä ulospäin, Sisin: nuolisuoraan, Keskellä: nuolisuoraan ja oikealle, ja oikealla: nuoli oikealle. Sisemmät nuolisuoraan merkit vievät toki ihan eripaikkoihin ja perään sulkuviiva, sulkuviivan jälkeen risteys. Ne kaistanvaihto ikkuna ovat aika pieniä, jos vauhdikasta liikennettä.

Sisintä kaistaa voisi toki ajaa yhden tai useamman opetuskierroksen missä miettii reitin, kaistanvaihto paikkoineen. Sisältä toki ajautuu luonnostaa ulospäin. kunhan muistaa varo muita.
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. Spoilerissa kuva.
1700818854767.jpeg
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Liikenneympyröissä (sekä maantiellä ohittamisen vaikeutena) ehkäpä konkretisoituu nykypäivän keskivertoisen autoilijan hölmöys, osaamattomuus tai jopa suoranainen typeryys. Oikeasti ei osata juuri mitään ja normaalisti ajaessa A -> B keskitytään aivan muuhun kuin auton kuljettamiseen tai liikenteeseen. Oli kyseessä sitten radio, podcast, äänikirjat, puhelu, kyytiläisen kanssa juttelu - whatever. Eli ei keskitytä ajamiseen, "ei ajeta". Sitten kun eteen tulee yllättävä tai edes haasteellinen tilanne niin ollaan aivan solmussa, koska edelliset 200-500-1000km (useiden päivien - jopa viikkojen ajan) ollaan vain menty "autopilotilla" äänikirjoja tai podcasteja kuunnellen.

Tätä se nykypäivän automatiikka ja teknologia käytännössä on. Ajamisen helppoutta siten, ettei sitä (ajamista) tarvitse enää edes ajatella.

Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 137
Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
527
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.

Ehkä nuoli eteenpäin voi harhauttaa luulemaan, että siltä oikeanpuolimmaiseltakin kaistalta pääsee kiertämään ympyrää.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?
Sori epäselvä ilmaisu.

Ajolinja vilkun käyttö ok, mutta jos toistuvasti meinaa kolista, niin meinaisin että tuossa kohtaa se oikea kaista olisi turvallisempi, mutta jos ei käy, niin tuolla sitten joutuu ajamaan ns turvavälillä oikeinpauoleiseen kaistan meniöihin verrattuna.

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
Totta, tuolta Pasillaan mennessä pitää nimenomaan valita tuo kaista. ja kuten sanoit varottava niitä vääränkaistan valinneita.

Monikaistaiset ympyrät ja muut risteykse hässäkät menee ihan mahdottomaksi valkoisilla talvikeleillä, jolloin on sitten ihan uudet ajourat mitä pitkin mennään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.
Nuolet taitaa pakottaa, eli risteys jätettävä nuolten mukaan.

Ongelma se että ne koskee seuraavaaa, ei sitä seuraavaa, eli pakotettu ensimäiseen maalaan "suorat". Kuten aiemmin Hkultala kirjoitti, niin nuo suoraan seuraavaan liittymät voisi rakentaa selkeästi erilleen, vähintään niin että lähinäkönekin tajuaa, ja mielummin niin ettei muualla pääse.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 138
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. S
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
188
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
527
Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tuosta taisi olla täällä videokin missä joku kiilaa sisäkaistalta Jyväskylän suuntaan ja läheltä pitää.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
170
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta. Kotikaupungissani turbokiertoliittymiä on ollut todella kauan sekä useita ja ne on aina olleet suunniteltu juurikin niin, että kaistat ohjaavat pikku hiljaa ulos ympyrästä ilman tarvetta kaistanvaihdolle. Vasta myöhemmällä iällä ja liikkumisalueen laajentuessa sitä ymmärsi, että ympyröitä voi suunnitella päin persettäkin ja ilmeisesti se on jopa vakiintunut tapa isossa maailmassa. Toki säännöt ovat eri joissain maissa. Mutta Suomen säännöillä kaistojenvaihdot ympyröissä ovat kyllä lähtökohtaisesti täyttä idiotismia suunnittelijoiden pöydältä. Kesälomareissulta jäi mieleen Imatralta pari pientä ympyrää. Onneksi ei tarvitse siellä suhata talvikeleillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
816
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta.
Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...

liminka.jpg


Haaransilta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
855
Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...



Haaransilta
Tuossa kohdassa menee about yhden napsun takaisin tulosuuntaan, niin opasteet kaistojen päällä. Joku korkea ajoneuvo törmännyt puomiin ja koko systeemi on kääntynyt?
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
855
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Typerintä tässä on, että meillä on eri tason oikeuslaitoksia, jotka järjestään pyörtää toistensa päätöksiä. Mistä tämmöinenkin kumpuaa? Eikö alemmilla tasoilla osata lukea lakikirjaa, vai onko ylemmällä tasolla enemmän valtaa tulkita sitä?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 128
-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle
Mitä nyt aktuaalista helvettiä. Ei tuossa voi saada oikealta ketään kylkeensä. Mutta silti siellä on apinoita tulossa oikeanpuoleisimmalta vasemmalle. Vaikka tämä kaista on ääliövarmasti, yläpuoleisin opastein, osoitettu pelkästään oikealle kääntymiseen.
Puhu mustaa valkoiseksi, mutta toi ajojärjestys ei muuksi muutu, koska jotkut ajotaidottomat sählää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 331
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Näin luulisi tapahtuvan, mikäli hoviin mennään - ja toivottavasti mennään. Kun liikennemerkki on lumen peitossa, niin ei kai mitenkään voida perustellusti olettaa, että voimassa olisi yleisrajoitusta (80) korkeampi rajoitus.

Sen vielä ymmärtäisin jotenkin, jos olisi kehän päässä ajettu kahdeksaakymppiä (=yleisrajoitusta) ja tolppa olisi narauttanut seitsemänkympin alueelta. edit. oletin tämän tapahtuneen kehä ykkösellä, mutta olikin kolmosella, jossa on myös satasen rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
126
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Kyllä lumen peittämä merkki on riittänyt sakkojen kumoamiseen. Myös poliisit jättävät sakot kirjoittamatta jos merkki on lumessa. Lisäksi jos poliisi havaitsee lumisen merkin, niin voivat tiedottaa jotta kyseisen merkin edessä tulevan kameran sakot mitätöidään kyseisen ajan tuntumasta.

Lieneekö mersukuski ajanut ensin satasen merkin ohi, joka ei ollut lumessa?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

IS jutussa mersukuski ajoi 106km/h 80 alueella ja kyse ilmeisesti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Käräjäoikeuden ja syyttäjän mukaan rovaniemeläismiehen olisi pitänyt päätellä liikennemerkin pyöreästä muodosta ja lähestyvästä risteysalueesta nopeusrajoitus.

Hovioikeuden mukaan tällaista päättelyä ei tässä tilanteessa ja suoralla nelosteillä voitu edellyttää. Lisäksi kuljettaja oli joka tapauksessa vähentänyt nopeuttaan 71 km/h:ssa, vaikka oli olettanut rajoituksen olevan 80 km/h.

Lisäksi jos kyseessä olisi ollut peltipoliisin sijasta perinteinen poliisin valvonta, niin sakkoa ei ehkä olisi kirjoitettu lainkaan. Hovioikeus: ”Perinteistä nopeusvalvontaa tehtäessä poliisi olisi todennäköisesti kumonnut hänelle määrätyn rikesakon liikennemerkin lukukelvottomuuden vuoksi. Automaattinen nopeudenvalvonta ei ottanut vastaavalla tavalla tapahtumahetken olosuhteita harkinnassa huomioon”.
Taasen IS Marsukuskin tarinassa kuski vetelee yli sen satasenkin mitä luuli rajoituksen olevan. Sää ei tainnut ollut erityisen hyvä, tai ainakin ajokaistojen välillä oli loskaa tai lunta... Mutta siinä kai väänettiin siitä oliko kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, toisessa pienemmästä 11km/h ylinopeudesta.

Jos tuo aamulehden ai mennyt korkeimpaan, niin siinä ilmeisesti tärkeä hovioikeuden toteamus
”kaikissa liikennetilanteissa ei voida pitää liikenneturvallisuudenkaan kannalta perusteltuna, että ajoneuvon kuljettajalle asetettaisiin esimerkiksi velvollisuus pysäyttää ajoneuvonsa liikennemerkin puhdistamiseksi sen sisällön selvittämistä varten.
Tämä kai se pointti. eikä tämän osalta kai ole tullut muutoksia.

Ja mielipiteenä, jos kyse "Näkymättömästä" merkistä jossa esim rajoitus jota kortillinen aidosti voi uskoa olevan se mitä sen uskoo olevan. Tyyliin motari talvella satanen, valtatie 80km/h, eli samaa mieltä AL tulkinnan kanssa.

Ja merkitystä ilmeisesti silläkin että kyse automaattivalvonnasta, ja mersukuskin kohdalla nopeudentakia liikenenturvallisuuden vaarantamisesta. En tiedä oliko tuossa vain siitä kyse, vai myös ylinopeudesta. Ylinopeus ilmeisesti selvää. Kannattan sitä että automatiikka valvonnan "sakkojen" osalta pitää erityisesti pitää huoli että vastaajalla on mahdollisuus puolustaa ja sen puoleen riittävän helposti kääntyy asiat.

Mersukuski toki rangaistuksen ansaitsee, jos ylinopeutta ajo ja en yllättyisi jos ajoi ihan tahallaan yli satasta.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
355
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue), mutta lumien tultua ihmiset eivät vaan osaa parkkeerata autojaan. Tai siis, saadaan se toki paikallaan pysymään kun itse autosta poistutaan, eli teknisesti ottaen sen jokainen osaa. Mutta heti kun lumet tulee, jätetään mystisiä metrin-puolentoista välejä viereisiin autoihin. Onkohan siinä joku pelko että autot itsestään liukuvat toisia kohti, ja pitää jättää siihen sitten pelivaraa? Juu aina voi olla että siinä on joku aiemmin pysäköinyt, sittemmin lähtenyt, ja kierre on valmis. Aika pitkälti säännönmukaista että (ainakin täällä) paikkojen määrä vähenee n. 30-40% lumien tultua kun jätetään aivan valtavia välejä viereisiin autoihin. Pari päivää sitten sain myös todistaa ns. kolmen jonoja parkkialueella. Eikö ihan oikeasti riitä näkökyky sinne muutaman metrin päähän näkemään että siellä toisen takana on jo auto, ettei motitettaisi ketään? Oli sellainen nätti 3x7 autoläjä. Eikä ollut autojen säilytysalue eikä mikään, vaan aivan tavallinen 2x7 (suunnilleen) parkkialueen pätkä. Nojuu, leipä elättää kaikenlaisia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 367
Kyllä tuossa tuli eilen pari kertaa itselle ei niin tuntemattomilla alueilla ihmeteltyä mikä se rajoitus on kun merkit lumen peitossa. Aika lonkalta joutui tuolla pienemmillä teillä vetämään jos oli peitossa. Osalla samankaltaisista teistä kun on 80kmh, seuraavalla 50kmh jne jne.

Oma ärsytyksen aihe eiliseltä. Aura/traktorikuskit. Meinasi mennä auto ja mahdollisesti kuskikin lunariin kun pihaa aurannut traktori veti auralevy takana pihalta suoraan eteen 60kmh alueella. Näin ettei edes pää kääntynyt kuskilla ennen kuin olisi ollut jo myöhäistä, jos en olisi saanut mentyä ohi vastaantulijoiden kaistalta.

@kuubalainen itsellä ollut joskus näitä ihania tilanteita missä tulee sopivasti joku valli, ruutu vähän kallellaan kanttariin tai toinen puoli ruutua jäässä, mikä tarkoittaa että jos haluat ruudusta, tarvitaan hiukan vauhtia. Siitä syystä olen itse joutunut vajaavetoisilla lukottomill jättämään hiukan enemmän väliä, jos en pääsekään vallin yli tai auto alkaa muuten puskea/liukua.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 140
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue)...
Välit ymmärtää, siis ne kohtuullisesta, otetaan sellainen perheparkin tila, niin on hyvä nousta autosta. Moni ruutu on epäkäytännöllisen kapea.

Silti samaa mieltä että jää olo ettei edes yritetä, paljon voisi tehdä niiden parkkipaikkojen suunnitteliat ja tilaajat, tehtäisiin ja suunniteltaisiin talvisiin oloihin, sulankin aikaa voisi helpottaa. Ei se välttämättä isoja rakkenelmia tarvi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
379
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.



Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 369
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 495
Tuollaisen jälkeen rentoutuu kun katsoo youtubesta amerikkalaisen automaattivaihdekansan ajelua liukkailla...
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
607
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.
Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 140
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.



Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
Tässä on sentään 4 uraa.
Sitten kun löytyy vaan ne 3 uraa ja ulkokaarteen puoleinen kokee että hän tarttee ne 2 uraa (jotka oikoo ihan pirusti) niin on ollut kohtuu tiukkoja tilanteita.
Tosin samaa on ihan sulallakin kun tiessä ei ole keskiviivaa niin joillekin on hahmottaminen vaikeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
615
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Joo, sori, olin liian eteläpainotteinen, pohjoisessa tosiaan taitaa olla 2-kaistaisillakkin (1+1) teillä satasen rajoituksia.

Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
Puhutko nyt kiinteistä pelitipoliisikameroista, vai liikkuvista ?

Jos ajaa kiinteääkameraan ja joskus saa postia/kutsun, niin vähän huono lähteä kuvaileen merkkejä, jolloin vähän isompi muistella ja kaivella säätietoja.

Aamulehden jutussa oli kuvat, toisessa ei tainnut olla, oikeusturvan kannalta mielipiteeni että jos jälkikäteen tulee lappua jostain automaattivalvonnasta, niin jos voi olla että merkki ei näkynyt, esim säähistoria, niin siirtäisin sen jäkeen vastatodistus palloa sakottajalle.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
188
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Itse ajelin 4-tietä Helsingistä Jyväskylään ja aika hyvin oli nekin peitossa. Muutamasta merkistä ei ollut mitään tietoa mitä niissä luki, mutta muista pystyi päättelemään, että lukeeko 100 vai ei, kun vähän keskittyi ja zoomas. Mut tosiaan sai ihan ajatuksella kattoa sen sijaan, että vaan sivusilmällä kerkeis vilkasemaan
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.
Joo, toki en tarkoittanut että on joku sääntö kuville.

Ne peruu noita sakkoja myös ihan sillä, että useampi ilmoittaa kelistä jolloin uskovat kansalaisiakin. Ja kuten sanoin, Poliisi tekee ihan omavalvontaa huonoista keleistä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 128
Jos parkkiksella käännät suojatien merkin kohdalta oikealle, miten voit olettaa että käännät AJOradalle etkä kevlille? Varsinkin kun korotettu suojatie siinä mistä lähdet suojatien suuntaisesti ajamaan.
On se yks cittu.



@pulatunnus tällä tapaa.. Lisäsin kuvan. Musta nuoli, on se ajoreitti mistä pärisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 256
Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
Tampereella ja Hämeenlinnassa ainakin nuo muuttuvat rajoitukset on täysin pihalla olosuhteista. Kirkkaana talvipäivänä (kuten nyt tässä viikon alussa) lähes täysin jäätön/lumeton tie niin 80kmh.

Viimeviikon lopulla Hämeenlinnassa motarilla siihen Tiiriön jyrkkään kurviin olisi saanut ajaa 100kmh vaikka tie oli täysin jäässä.

Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
Joo, ei ne muuttuvatkaan aina reagoi olosuhteisiin, vaikka usein niin tekevätkin (*. Sitten joku taulapää sitten hermostuu kun ajelee siihen kaarteeseen kelin mukaan ja osa on sitä mieltä että minimi on tikkarissa, varsinkin muuttuvassa tikkarissa.

Hämeenlinna kohdalla vanha motari ja siinä on motariksi aika tiukkoja kaarteita ja myös niitä ramppeja.

(*
Ymmärtääkseni niihin vaikuttaa useampi muuttuja, keli vain yksi, mutta toki huonon kelin pitäisi alentaa vaikka kaikki muut olisi korkeamman puolella. Hyvällä kelillä alennettu yleensä johtuu ihan muusta kuin kelistä, tausta syyt ei aina näy hetkellistä kohdalla olevalle kuskille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
233 413
Viestejä
4 105 000
Jäsenet
69 767
Uusin jäsen
jesse1111

Hinta.fi

Ylös Bottom