Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
En koko videota katsonut, mutta eiköhän melkein jokainen täällä kirjoittava törmää juuri tällaisiin tapauksiin päivittäin tai viikottain ja vain suhteellisen pieni osa tulee kerrottua täällä. Suurin osa niistä varmasti unohtuu hetken päästä, mutta koko ketjun idea kun on keskustella ärsyttävistä tekijöistä liikenteessä, niin en oikein tiedä, mitä virkaa tällä ketjulla sitten olisi, jos niistä ei keskustelisi. Jos siis itse kirjoitan, että vitutti tänään sulkuviivan päältä ilman vilkkua kaistaa vaihtanut kuski, ei se missään nimessä sitä tarkoita, että olisin tilanteen jälkeen tuntikaupalla angstannut ja kotona heitellyt astioita seinille.

Videon kuvaajalla oli kyllä töötti hyvin herkässä ja siitä olen samaa mieltä, että jos tällä tavalla jokaiseen ei-optimaaliseen suoritukseen liikenteessä reagoi töötillä ja kiroilulla, niin eniten se rasittaa itseään. Puoliväliin mennessä ehkä ainoa tööttäämisen arvoinen tilanne oli mielestäni toi Munkkivuoren kohdilla sulkuviivan päältä kiilannut musta Yango.
Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 305
Mitähän tapahtuisi tuon aiemman videon kuvaajalle tai oikeastaan hänen aivoverenkierrolle, jos joutuisi tähän tilanteeseen:



Siinä Suomenkin teiltä hyvin tuttua tapakouluttajaa saattaa hävetä.

Niin ja perusärsytykset taas tai isoin. Kaksikaistaisesta tiestä tulee täällä maaseudulla 1,5 kaistainen. Eli ajetaan lumiurien mukaan mutkat jne, ei oikean tien leveyden mukaan.
Itse oisin varmaan tarjonnut pusun takakulmaan viimestään ton brake checkin kohalla. Ton ekan manööverin vielä kerkee väistämään mutta toista pysäystä vaikea ennakoida.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 025
Tää ei oo kyllä terveelle ihmiselle normaalia käytöstä. Olis kiva, kun joku sais näitä videolle kertomaan ihan omin sanoin, että mitä siellä korvien välissä oikein liikkui.
Ei siinä tapahdu muuta kuin että kyseinen henkilö ei osaa käsitellä omiin virheisiin liittyviä tunteita ja näkyy tällaisenä käytöksenä. Häpeän ja pahoittelurefleksin sijaan siirrytään syyttämään toista osapuolta mielessään ja se johtaa tuohon sekoiluun. Kotona saattaa miettiä että "vittu mikä mulkku se torvensoittaja oli" ja kaikki on oikeutettua.

Ihan turha odottaa että tuo henkilö osaisi tuota itse purkaa sanoiksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 746
Kohdassa 1:10:



... tämä videokameroiva "kotipoliisi" vielä ihan itse toimi kusipäisesti; vaihtoi kaistaa pieneen väliin ja heti jarru pohjaan. Arvaten jos olisi itse tuollaisen kaistanvaihdon "kohteena" (edellä ajava toimisi noin) niin päätyisi tämän kameraan.

Ylipäätään se, että soittaa räikkää (tööttiä) edellä ajavalle eikä näe, että se koko ongelman ydin ajaa siellä edellä ajavan edellä = kertoo siitä miten pinna kireällä tämä(KIN) tyyppi tuntuu liikenteessä olevan.
Hyvä merkki siitä Haagan liikenneympyrästä miksi se on ihan perseestä. Veikkaisin, että sekä merssu että taksi sekoilivat ihan puhtaasti sen takia, että arpoivat mihin mennä. Toki en ehkä olisi nyt merssuna siihen ympyrään pysähtynyt viittoja lukemaan, mutta... Kuvaaja oli kyllä ihan torvi.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 025
"minä minä asenne"

Kumpi tässä oli "minä minä"?

EDIT:
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 823
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Onhan se ärsyttävää, että geneerinen tojotamummeli on vaihtamassa erkanemiskaistaa eteen myöhemmin kuin mitä itse sen valitsit, mutta kyllä tämmöisessä lumimyräkkäkelissä mitä nyt pk-seudulla on pari päivää ollut (myös videon 13.12) on melko idioottimaista leikkiä tuolla tavalla mitä "Tuittupää" tekee.

Jokainen tavallaan, mutta juuri tuollainen meininki aiheuttaa niitä aivan turhanpäiväisiä "peltikolareita" näin hankalassa ajokelissä.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Varmaan puoli kilometriä ollut aikaa vaihtaa kaistaa, mutta se on tehtävä viime hetkellä tulemalla muiden eteen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Se jääköön videonkatsojan tulkittavaksi ;)

Toyota kuski on selvästi tottunut siihen että tilaa tulee kun pitää tarpeeksi kauan vilkkua päällä.
No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alle 2 sekuntia. Klassinen tilanne, jossa kanssa-autoilijan aika pieni haparointi muka oikeuttaa vaarantamaan kaikkien turvallisuuden.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 305
No niinhän se toimivassa liikenteessä yleensä toimii. Vilkku päälle ja odotetaan tilaa.

Tässä takana oleva heikkohermo päätti ohittaa oikealta, ja hieman myöhässä reagoinut tojotakuski viestitti kyllä aikeensa silti hyvin. Tuittupää ei tätä hyväksynyt, vaan kuolemaa halveksien päätti kiihdyttää, ja aiheuttaa vaaratilanteen, jolla säästi matka-aikaa alla 2 sekuntia.

Toyotakuskin töpeksintäluku 0-100 asteikolla n. 25, ohittajan töpeksintä n. 90.
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 746
Täysin idioottihan tuo kuvaaja on. Kiimassa vetää siihen väliin vaikka selkeästi olisi pitänyt jo useita autonmittoja ennen ongelmaa ymmärtää, että toinen siihen on varovasti tulossa. Vilkku ja varovainen siirtyminen alkoi samoihin aikoihin. Vähän myöhäiseen se toyolla jäi, mutta eipä asfaltilta pöllylumelle ole mitään järkeä jyrkkää tulokulmaa edes käyttää.

e: Toyolla oli ihan sama vauhti kuin kuvaajallakin, kunnes molemmat jarrutti rinnalla, kun kuvaaja oli aiheuttanut täysin turhan tilanteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 746
Selvennettäköön että mielestäni molemmilla olisi ollut parannettavaa tuossa, mutta toisaalta ainoastaan myöhemmin kaistaa vaihtava oli se joka oli vaihtamassa kaistaa toisen päälle.
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.

e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
1702478721468.png
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
90
e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.

Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
30
Yleisesti ärsyttää liian hitaasti liikennevirtaan liittyjät, mutta äsken tuli vastaan erikoisin keissi mitä olen todistanut. Hakunilan liittymästä Kehä 3 länteen päin, siinä on vielä mainio alamäki missä saa hitaammankin kipon kiihtymään. Smart ajelee siinä edessäni alamäkeen 25 km / h mittarinopeutta. Kun päästään tasaiselle ja olisi aika vaihtaa kaistaa Kehälle, kuski saa nostettua nopeutta peräti 30 km / h. Onneksi oli jo hiljaista tähän aikaan, eikä juuri silloin kohdalla ollut muita autoja... Ja kyllä, tööttäsin. Sanokaa mitä sanotte ettei "koulutusmielessä" saa tööttäillä, mutta joku vitun raja sentään :|
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Juu hitaastihan se Toyota-kuski sieltä tuli, mutta muut huomioiva kuljettaja antaa varsinkin tällaisella kelillä tilaa, kun näkee vaihtoaikeen.

Sitten on näitä Tuittupäitä, jotka ajaa noin ihan tarkoituksella saadakseen sitä somemateriaalia. Varmaan selittää tuolla kommenteissakin, että se on kaistanvaihtajan vastuulla tehdä se vaihto turvallisesti, mutta unohtaa (tai ei tiedä), että vastuu on myös sillä liityttävän kaistan auton kuljettajalla.


4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


Tuossa se vilkku oli niin hyvissä ajoin päällä, etten ihmettelis vaikka Tuittupääkin olis saanu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tms. sakkoa itsekin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
371
Yango-taksit. Koskelantiellä edellämenijät jarruttelevat kummallakin kaistalla ja vasemmalta aletaan pyrkiä oikealle kaistalle. No, sieltä vasemmalta paljastuu sitten lopulta katua väärään suuntaan ajava taksi, tietysti Yangon väreissä. Sen verran katsoin taustapeilistä, että heitti se sentään ympäri kerrostalon pihaliittymän kohdalla ja lähti ajamaan sitten oikeaan suuntaan meidän perässämme, mutta mutta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 305
Se auto ylitti kaistaviivan paljon ennen kuin kuvaaja oli rinnalla ja vilkku oli ties miten pitkään päällä jo ennen sitä. Kuvaaja olisi saanut kaivaa lompakkoaan, tuossa ei tullu yhtään päälle vaan estettiin kaistanvaihto sellaisen jo alettua.

e: Eihän kuvaaja ollut edes itse kokonaan kaistalla kun toinen ylitti kaistaviivan :D
Tässä selkeä kuva tilanteesta jossa käytännössä ajetaan ja jo peräkkäin erkanemiskaistalla, molempien poistuessa kaistalle hyvällä turvavälillä, molempien tietäessä kuvan mukaisen tilanteen jatkuvan. Tämän hetken jälkeen ongelmat alkoivat kuvaajan aloittaessa mielenosoituksensa. Kuvaajalta yksiselitteisesti kortti pois, tsiisus mikä vatipää.

Edellä hidastelevä saa ärsyttää, mutta ei jumankauta kenenkään hidas ajovauhti saa ärsyttää niin paljoa että tuossa kelissä yritetään väkisin pientareen kautta oikealta ohi.
Siis kuvaajahan on rampissa jo pitkän aikaa ennen kun tojota laittaa vilkun?

Ja toisekseen kuvaaja ei missään kiimassa vedä väliä kiinni vaan ajelee sen 75kmh kunnes jarruttaa tojotan tullessa kylkeen?

Ennakointivelvollisuus on joo mutta vaatiiko se jarruttelua kun joku laittaa vilkun päälle? Kohteliashan nostaa tuossa videon tilanteessa kaasun mutta velvoittaako joku laki siihen on sitten eri asia. Vilkku päälle ei edelleenkään ole mikään tilantarpeen ilmoitus tai muu yksipuolinen ilmoitus, vaan ilmoitus siitä että aikoo vaihtaa kaistaa kun siihen on tilaa.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Vice versa,

Ennakointivelv on myös kaistanvaihtajalla jos siellä on auto tulossa niin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Toi keli on nyt ollut ehkä sellainen että kannattaisi olla aavistuksen joustava siellä. En tiedä missä itse asut, mutta täällä pk-seudulla on ollut useampi päivä putkeen oikein upeaa, talvista ajokeliä ilman minkäänlaista suolapaskaa. Lunta tullut as fuck ja helvetisti liikennettä, paljon enemmän kuin jossain Oulun, Tampereen tai Jyväskylän kaltaisissa kylissä -> tämä on tehnyt ihan paljaista kehäteiden asfalttipinnoistakin luistinratoja. Itse ainakin joustaisin, ihan vain vahinkojen välttämiseksi.

En tiedä sitten saako "tuittupään" kaltaiset kuskit jotain tyydystystä siitä, että ikään kuin "kouluttavat" huonossa kelissä heitä hiljempaa ajavaa kuskia esimerkiksi videon tavalla?

Sanotaanko näin että kesäkelillä mummoilijat nostaa itsellänikin ärsytyskynnystä, mutta tämöisellä ajokelillä ymmärrystä löytyy melko paljon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 093
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.
Videon alusta näkee hyvin selvästi, että tuittupää vaihtoi kaistaa, ohittaakseen oikealta.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Videon alussa luokkaa 60-70km/h, mikä oli huonossa säässä ihan järkevä nopeus, ja nopeutta käytännössä rajoitti se rekka, jonka perässä toyota ajoi.

Sitten siinä vaihessa, kun alkoi vaihtaa kaistaa kääntyäkseen, hidasti lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Tästä syystä ramppiin mennään heti kun se alkaa niin ei tarvi miettiä kuka kerkeää rinnalle.
Mielestäni videossa syyllinen tilanteeseen oli selvästi kuvaaja, aivan ihmeellistä ajamista ja edessä olevan kaistanvaihto alkoi hyvissä ajoin vilkun käytöllä.

Videolla näkyvään rampin jälkeen on Juvanmalmi/Niipperi -liittymä huomattavasti pidemmällä erkanemiskaistalla ja lisämaustetta alkaa nopeusrajoituksen nouseminen 80 -> 100 samassa kohdassa. Siinä näkee viikottain tilanteita kun joku pölvästi ei voi vaihtaa kaistaa liittymään heti sen alkaessa, vaan jättää kaistanvaihdon myöhemmäksi jolloin joku nopeampi on samaan aikaan vauhtia kiihdyttäen menossa oikeanpuoleisella kaistalla kovempaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.

Voisin ihan yhtä hyvin olla tuo kuvaaja. Minulta löytyy joustoa ja ymmärrystä toisten kyvyttömyydelle, mutta ellei ole äärimmäisen pakko, en aio tinkiä käytännön elämän osoittamista ajosäännöistä, joihin kuuluu lain, ajojärjestysten ja kaistanvaihtosääntöjen noudattaminen. En tingi näistä, vaikka joutuisin ajamaan risteykseni ohi. Säätila ei tuo poikkeusta tähän periaatteeseen.

Ihmeen monelle tuo vilkku tuntuu olevan se taikasana, jolla saa änkeä johonkin suuntaan muista välittämättä. Olen yllättynyt, sillä täällä on yleensä ollut melko järkevää keskustelua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.

Voisin ihan yhtä hyvin olla tuo kuvaaja. Minulta löytyy joustoa ja ymmärrystä toisten kyvyttömyydelle, mutta ellei ole äärimmäisen pakko, en aio tinkiä käytännön elämän osoittamista ajosäännöistä, joihin kuuluu lain, ajojärjestysten ja kaistanvaihtosääntöjen noudattaminen. En tingi näistä, vaikka joutuisin ajamaan risteykseni ohi. Säätila ei tuo poikkeusta tähän periaatteeseen.

Ihmeen monelle tuo vilkku tuntuu olevan se taikasana, jolla saa änkeä johonkin suuntaan muista välittämättä. Olen yllättynyt, sillä täällä on yleensä ollut melko järkevää keskustelua.
Kyseessä on poistumisramppi, jossa vauhtia joutuu hidastamaan joka tapauksessa. Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos tuon tempun olisi tehnyt kiihdytyskaistalle kuvaajan eteen. Todella erikoinen paikka olla joustamatta ja väkisin aiheuttaa vaaratilanne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyseessä on poistumisramppi, jossa vauhtia joutuu hidastamaan joka tapauksessa. Voisin olla samaa mieltä kanssasi, jos tuon tempun olisi tehnyt kiihdytyskaistalle kuvaajan eteen. Todella erikoinen paikka olla joustamatta ja väkisin aiheuttaa vaaratilanne.
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.

Olisin itse kuvaajan roolissa hidastanut, mutta mennyt heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ohi tuosta Toyotasta, syystä että en todellakaan halua jäädä arvailemaan mitä hän arpoo seuraavassa risteyksessä. Ymmärrän hyvin näkökannat joustavuudesta, mutta ei tuo Toyotan kaltainen ajosuoritus missään nimessä ole liikenteeseen soveltuvaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
En ole katsonut tilanteen videota, mutta aika hyvän kuvan saanut tilanteesta tekstin perusteella.

Itseä ainakin vituttaa nuo sankarit jotka liittyvät vasta kun puolet liittymäkaistasta on mennyt tai aivan viime hetkellä ja odottavat että vilkkua näyttämällä saa heti tilaa. Oma ns. "kotiliittymä" on hieno esimerkki paikasta jossa käy tuota päivittäin. Saa aina sopivasti varoa kun vaihtaa itse kaistaa poistuessa päätieltä heti kun mahdollista ja kiihdytän/kiihdytin ennen heti takaisin suurimpaan sallittuun kun pääsin kaistalle (kaista on pitkä ja jatkuu monta sataa metriä), aina joku yrittää liittyä alinopeutta kylkeen ajatuksella "laitoin vilkun, voin vetää kaistalle".

Toinen lemppari on T-risteykset jotka jakautuvat kahdeksi kaistaksi ennen risteystä. Itse vaihdan kaistaa vilkun kanssa heti kun mahdollista. Kun olen jo rinnalla, vaihtaa jengi vilkutta päälle. Kun lyöt tööttiä tai äkkijarrutuksen jälkeen väläytät valoja niin saat sentteriä tai jarruvalot vilkkuvat. Ja tietenkin sen jälkeen ajetaan sen toiselle kaistalle, suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 305
Videon alusta näkee hyvin selvästi, että tuittupää vaihtoi kaistaa, ohittaakseen oikealta.



Videon alussa luokkaa 60-70km/h, mikä oli huonossa säässä ihan järkevä nopeus, ja nopeutta käytännössä rajoitti se rekka, jonka perässä toyota ajoi.

Sitten siinä vaihessa, kun alkoi vaihtaa kaistaa kääntyäkseen, hidasti lisää.
60-70kmh joo alkuun, sen jälkeen vilkku päälle ja rekan taakse jarruttelu. Tässä kohtaa olisi ollut sekuntikaupalla aikaa vaihtaa sitä kaistaa ilman mitään ihmettelyjä.

Tuittupää ei ohita oikealta jos hänellä alkaa ramppi jonne ajaa ja siellä myös pysyy. Toisekseen tuossa ei olla moottoritiellä eli saisi ohittaakin oikealta jos se olisi edes mahdollista tuossa tilanteessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Rampeissa on liikennemerkit ohjaamassa ajonopeutta, ja niiden mukaan on oikein soveliasta ajaa. Tuossa mikään kohta ei vaatinut hidastamista, paitsi Toyotan hidas reagointi rampissaan.

Olisin itse kuvaajan roolissa hidastanut, mutta mennyt heti seuraavassa mahdollisessa paikassa ohi tuosta Toyotasta, syystä että en todellakaan halua jäädä arvailemaan mitä hän arpoo seuraavassa risteyksessä. Ymmärrän hyvin näkökannat joustavuudesta, mutta ei tuo Toyotan kaltainen ajosuoritus missään nimessä ole liikenteeseen soveltuvaa.
Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 393
Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
Aika pitkälti samaa mieltä. Jos ajelee enemmän vilkkaassa liikenteessä, niin törmää pakosti tilanteisiin, jossa joutuu luopumaan oikeuksistaan välttääkseen kolarin ja sama toisinpäin, eli joku muu luopuu oikeuksistaan sinun eduksesi. Ja sit kolisee, jos joustoa ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Joo, siis ehdottomasti olisi pitänyt kaistanvaihto hoitaa toisella tavalla, mutta tuo kuvaajan toiminta on silti aivan päätöntä. Ikuisuus aikaa ennakoida mitä kohta tapahtuu mutta silti pitää vain väkisin änkeä omaa tahtiaan väliin. Tuolla tyylillä jos ajaa pk-seudun kehäteillä kaiken aikaa niin en usko että on selvinnyt ilman peltikolareita vaikka olisikin jonkun muun syy.
No, miten sen nyt ottaa. Hänellä oli oma kaistansa, sopiva vauhti, eikä muuta velvoitetta toimia toisin kuin velvoite yleiseen varovaisuuteen. Varmuuden vuoksi hidastelijat ovat keskimäärin suurempi ongelmien aiheuttaja liikenteessä, kuin kuskit jotka pyrkivät ylläpitämään oikeaa ajojärjestystä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 423
Aivan.

A. Tuittupää ei ohittanut oikealta vaan ajoi omaa kaistaansa.

B. Tojotakuski vaihtoi kaistaa suoraan päin

C. Tojotakuski on aivan liian myöhään vaihtamassa kaistaa. Ramppiin pitäisi mennä heti kun se alkaa niin ei tule näitä tilanteita.

D. Tuittupää ei kiihdyttänyt vaan ajoi tasaseen kunnes himmasi kylkeenliittyjää.

E. Tojotakuskin vauhti n. 50kmh ilmeisesti 80kmh alueella?
Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 090
Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.
Tämä on totta, juuri eilen oli sama tilanne itsellä kun sateiden jäljiltä ajoin Kehä I:ltä Lahdenväylälle pohjoiseen päin. En muista vuosiin tuosta ajaneeni niin oli kyllä hankala hahmottaa mikä kaista oli missäkin kohdassa kiihdytyskaistan jälkeen.

Hetken aikaa neljä kaistaa rinnakkain ilman mitään opasteita: Google Maps
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
983
Kuvaajan maksettavaksihan tuo olisi tullut jos olisi osunut, helpottaa vielä tuomiota, kun leveilee itse kommenteissa miten renkaatkin oli lukossa eikä mitään tehtävissä kun tilanne tuli "äkkiä". Eli tilannenopeuskin oli luokkaa huomattavan vaarallinen. :kahvi:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Veikkaan että tossa oli joku ulkopaikkakuntalainen ja lumen takia ei nähnyt mistä poistumiskaista oikeasti alkoi -> reagoi vasta lähellä poistumiskaistan opastetta. Itsellekin käynyt joskus tolla tavalla että en ollut aivan varma mistä kaista alkaa, lumen takia. Toi lumi tekee tilanteista hankalia, erityisesti kaupunkialueilla jotka eivät ole ennestään tuttuja. Ilman kaistaviivojen näkymistä on paikkoja joissa et todellakaan välttämättä tiedä missä kaistat menevät, eteenkin jos yläopasteet puuttuvat.
Se, että on vaikeaa, ei poista mitään velvollisuuksia. Jos sinne kaistalle ei voi turvallisesti mennä, sinne ei saa mennä. Jos on niin paljon lunta, että turvallinen ajaminen ei onnistu, silloin ei saa ajaa. Kuljettajan on velvollisuus sovittaa vauhtinsa ja ajotapansa sään tai kelin mukaisesti.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 069
Kuvaaja ajaa täysin kaikkien oppien mukaan ja ilmiselvästi myös havannoi liikennettä, mutta ei hyväksy sitä, että joku saa peiliin katsomatta tai vauhtiaan sovittamatta mennä just siihen väliin kuin huvittaa.
Täysin minkä oppien mukaan? Lainvastaisesti ainakin ja ihan ilman perus järjenkäyttöä myös. Havainnoi tilanteen kyllä, mutta tekee väärän ratkaisun, josta poliisi pääsisi rokottamaan kunnolla.

Varovaisuusvelvollisuus ja ennakointivelvollisuus ovat painavempia sääntöjä kuin ajovuorosäännöt. Niitä tuossa rikotaan aika rankalla tavalla. Se että toinen autoilija tekee pienemmän virheen, ei oikeuta toista tekemään isompaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Täysin minkä oppien mukaan? Lainvastaisesti ainakin ja ihan ilman perus järjenkäyttöä myös. Havainnoi tilanteen kyllä, mutta tekee väärän ratkaisun, josta poliisi pääsisi rokottamaan kunnolla.

Varovaisuusvelvollisuus ja ennakointivelvollisuus ovat painavempia sääntöjä kuin ajovuorosäännöt. Niitä tuossa rikotaan aika rankalla tavalla. Se että toinen autoilija tekee pienemmän virheen, ei oikeuta toista tekemään isompaa.
Ajoi 5 km/h alle nopeusrajoituksen ja hidastaa about maksimit kun näkee, että on oikeasti tulossa päälle. Videon alalaidassa näkee vauhdin.

Varovaisuusvelvollisuus ja ennakointivelvollisuus ovat painavempia sääntöjä kuin ajovuorosäännöt.
Ei ole. Ajovuorosäännöt ovat oleellisempia juuri siksi, että muut voivat noudattaa omia varovaisuus- ja ennakointivelvollisuuksistaan. Jos olisi toisin, niin tosiaan voisi ajella ihan miten tahansa, koska "muiden pitää joka tapauksessa varoa".

Se että toinen autoilija tekee pienemmän virheen, ei oikeuta toista tekemään isompaa.
Ainoa asia, joka viestissäsi meni oikein.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 183
Itse en ainakaan keksi mitä tekemistä nopeusrajoituksella on tässä millään tavalla. Vilkulla kuitenkin ilmoitettiin toimista selkeästi. Se on sitten eri asia minkälaista syyllisyysmäärää kukin kenellekin haluaa sälyttää tässä tilanteessa, mutta eiköhän sieltä sakot olisi tullut molemmille jos olisi kolissut ja päässyt maksumieheksi itse kukin. Tietty videon perusteella olisi saatettu päätyä myös pelkästään takanatulevan rankaisuun kun ei olisi tarvinnut mennä sana-sanaa vastaan. Varmaan vähän riippuen mihin kohtaan olisi kolissut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Vilkulla kuitenkin ilmoitettiin toimista selkeästi.
Itse en keksi mitä tekemistä vilkulla on tässä, sillä se ei muuta ajojärjestyksiä tai tuo muille käyttäjille mitään lisävelvollisuuksia. Ennakoinnin tarpeesta voidaan keskustella, mutta moni voisi yhtä hyvin ennakoida, että edellä ajava osaa liikennesäännöt, mutta unohti vilkun päälle odottaakseen kaistalla ollutta. Sitä indikoi myös jarrun käyttö auratulla kaistalla ja oletettavasti hämäsi myös kuvaajaa, joka ajoi lumisella vähäpitoisemmalla kaistalla.

Täysin oikeaoppisesti tilanne olisi ratkennut siten, että Toyota olisi huomannut, että "hups, nyt menikin oma vuoro ohi", myöntänyt erheensä, lakannut vilkuttamasta ja jatkanut seuraavaan ramppiin.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Tähän jengin vitutukseen ja ärtymiseen pienistä tai isommistakin asioista liittyen:

-Ei taida kovinkaan moni edessäan talvikelissä hitaasti kiihdyttävästä "mummelista" ärsyyntyvä edes ymmärtää, että kuskilla voi olla kaasu melkein pohjassa mutta nykyajan ESP - TC -paska rajoittaa kiihtyvyyttä, koska rengas suttasee. Ja siis järjestelmää ei saa edes "rajoittuneeseen tilaan", saatika pois päältä.

Sain ihan itse kokea tämän ominaisuuden talviautoksi hankkimani vm.2014 Twingon kanssa. Siinä ESP + vetoluistonesto rajoittaa heti tehoa (kiihtyvyyttä), jos rengas sutii vähääkään. Siis vähääkään. Esimerkiksi tulen kehätien rampille 60km/h -> painan kaasua -> rengas sutii -> auto ei kiihdy minnekään ja joku oman elämänsä superdynaaminen "Tuittupää" ottaa videota ja kiroilee kuinka "mummeli liittyy pikkautolla maantielle 80kmh, eikse OSAA KAASUTTAA VITTU SAATANA".

Ja väitän ettei tuo Twingo ole mitenkään ainoa tässä asiassa. Eli seuraavan kerran kun rageette jollekin pikkautolle niin kannattaa miettiä sellaista mahdollisuutta, että ehkä sen kuski (vaikka sitten geneerinen naiskuski) yrittää tosissaan painaa kaasua, mutta ESP estää auton normaalin kiihtyvyyden. Ja tätä toiminnallisuutta EI SAA POIS PÄÄLTÄ.

On kyllä upeaa tämä nykyteknologian holhouspaska :poop:

Kuvaliitteeksi kaikille niin voi välttää rageentumasta:



-Ainakaan tämä auto ei siis kiihdy mihinkään jos sen rengas sutii, vaikka kuskilla olisi kaasu minuutin pohjassa. Ei kiihdy myöskään jos ESP havaitsee auton perän liukuvan sivusuunnassa. Eli lumipolanteisen kehätien kaistanvaihtotilanteessa näyttää siltä, että kuski tahallaan himmailisi siinä kun todellisuudessa auton ESP estää kiihdyttämisen. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Tähän jengin vitutukseen ja ärtymiseen pienistä tai isommistakin asioista liittyen:

-Ei taida kovinkaan moni edessäan talvikelissä hitaasti kiihdyttävästä "mummelista" ärsyyntyvä edes ymmärtää, että kuskilla voi olla kaasu melkein pohjassa mutta nykyajan ESP - TC -paska rajoittaa kiihtyvyyttä, koska rengas suttasee. Ja siis järjestelmää ei saa edes "rajoittuneeseen tilaan", saatika pois päältä.
Eli väität, että se hidastaa kiihtyvyyttä niin, että ilman tuota avustinta ns. perstuntumalta taitava kaasuttelija kiihdyttäisi nopeammin? Jos näin on, niin on kyllä jo melkoinen avustin, enpä ole tuollaisiin törmännyt.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Eli väität, että se hidastaa kiihtyvyyttä niin, että ilman tuota avustinta ns. perstuntumalta taitava kaasuttelija kiihdyttäisi nopeammin? Jos näin on, niin on kyllä jo melkoinen avustin, enpä ole tuollaisiin törmännyt.
Hidastaa kiihtymistä ihan selkeästi, tunne on ikään kuin joku tarttuisi auton takaa kiinni ja kiihtyvyys hidastuu olemattomaksi. Normaali pieni renkaan suttaaminen kuuluu talviajoon, ei siis mikään "sladittelu". Tässä ESP rajoittaa tehoa heti, systeemi ei osaa siirtää voimaa pitävälle renkaalle vaan moottorin veto vain loppuu. Melko hiuksia nostattavaa touhua oman työmatkani parissakin eri "kehätien rampissa". Voin vain kuvitella millaiselta tuntuu jos kuskina on ... noh ihminen joka ei ymmärrä autoista yhtikäs mitään. Sellainen varmaan luulee että ihan normaalia ja hän liittyy päivästä toiseen talvikelillä "kehätien" liikenteen sekaan 60km/h.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 503
Eli väität, että se hidastaa kiihtyvyyttä niin, että ilman tuota avustinta ns. perstuntumalta taitava kaasuttelija kiihdyttäisi nopeammin? Jos näin on, niin on kyllä jo melkoinen avustin, enpä ole tuollaisiin törmännyt.
Kyllä noita on. Jopa Mersuissa oli joskus moinen ihanuus kun luistonesto alkoi yleistymään. Menohalut tyssäsivät aivan totaalisesti kun vähääkään sutaisi. Mutta alkaa olla jo aika OT tässä topicissa jauhaa noista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 305
Mitenhän tuo ennakointivelvollisuus toteutuu viulujen maksussa jos motarille liittyessä räppään vilkun päälle, odotan pari sekuntia ja sen jälkeen kohteliaasti siirrän auton etuajo-oikeutetun kylkeen. Epäilen kyllä että viulut maksan minä.

Tojotakuskilla oli kaksi vaihtoehtoa, liittyä eteen (minkä olisi hienosti kerennyt tekemään) tai sitten liittyä tuittupään taakse. Tämä on ihan vastaava keissi kun rampista tullessa kelataan vauhti rinnalle, sitten lyödään vilkku päälle ja ajetaan suoraan päälle vaikka edessä ja takana olisi hehtaaritolkulla tilaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 201
Viestejä
4 186 992
Jäsenet
70 712
Uusin jäsen
teetemput

Hinta.fi

Ylös Bottom